greavy | donderdag 13 oktober 2011 @ 10:46 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> NS Dienstregeling 2011 Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japen - Deel 1 - Igen Treinen in Japan - Deel 2 - Igen Berlijn - Zug-Chef Praag - Zug-Chef Wenen - Zug-Chef Budapest - Zug-Chef Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
| |
greavy | donderdag 13 oktober 2011 @ 10:46 |
Heb gelijk de link van Blijbol in de OP weer gefixed. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 10:50 |
Wat een kontmongolen van Greenpeace. Levensgevaarlijk! | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 10:51 |
Gaat die hele lijn naar de RET? Ook de vervallen stukken zonder bovenleiding? | |
greavy | donderdag 13 oktober 2011 @ 10:51 |
| |
greavy | donderdag 13 oktober 2011 @ 10:53 |
Die stukken spoor gaan opgeruimd worden. Daar zijn al plannen voor bij Prorail. Onder andere Hoek van Holland en Vlaardingen moeten er stevig aan geloven. In Hoek v Holland Haven gaan de kopsporen weg, in Vlaardingen word het emplacement opgeruimd voor een groot deel. Misschien dat er één kopspoortje te Hoek van Holland blijft liggen, spoortje 3. | |
greavy | donderdag 13 oktober 2011 @ 10:59 |
Om 11:00 vertrekt uit de Watergraafsmeer de 1254 als Losse Loc naar Den Bosch(A. 12:45). Daar haalt het één van de 2 V60'jes op, en gaat om 13:10 weer retour Watergraafsmeer. | |
greavy | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:01 |
Het schijnt dat de 'NID'-bak uit Hengelo gister eindelijk in Duitsland is beland... | |
#ANONIEM | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:02 |
Voor wie -behalve de machinist- was het eigenlijk gevaarlijk? En waarom? | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:02 |
Hmm dat vind ik toch jammer, mooi stukje geschiedenis dat verdwijnt. Wanneer staat het gepland? Misschien dat ik nog een keer langs Vlaardingen rijd. Kan ik meteen onderdelen kopen, dat zit er namelijk naast. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:03 |
Als er kernafval vrijkomt dan is de omgeving sowieso de sjaak. | |
greavy | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:03 |
Wanneer is mij nog onbekend. De plannen liggen er wel. | |
#ANONIEM | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:03 |
En het is niet totaal gestoord om met een trein te rijden die een kernramp veroorzaakt als 'ie ontspoort? | |
greavy | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:04 |
Wil je het liever per vrachtauto? Het risico op een ontsporing is volgens mij kleiner dan bij transport per weg. | |
V2 | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:05 |
Dat spul zit zodanig verpakt dat er echt niet zoveel gebeurt als de boel ontspoort. Bovendien, een lek van kernafval is heel wat anders dan een kernexplosie of een reactor meltdown, qua vrijkomende straling. Totaal niet vergelijkbaar. | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:07 |
Ik wil eerst uit een betrouwbare bron horen wat er gebeurd is. Elsevier, Telegraaf e.d. lopen als een kip zonder kop achter halve roddels aan, en onze vrienden van de PVV doen er nog een schepje bovenop. Kutland. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:07 |
Het lijkt mij desondanks alsnog enorm gevaarlijk. | |
#ANONIEM | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:10 |
Ik wil dan liever helemaal geen kernenergie als je het afval niet kan verwerken en (blijkbaar) ook niet veilig kan transporteren. Greenpeace zelf zegt trouwens dat ze het bewust op een manier deden dat er geen daadwerkelijk gevaar was. En in dat geval is het wel een geslaagde actie. Want hoe harder de kernenergie-voorstanders nu afgeven op Greenpeace, hoe meer ze daarmee hun eigen beweringen ondergraven (no pun intended) dat kernenergie veilig is. | |
V2 | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:15 |
Dat is wel een heel kromme redenering. Als ik een stuk beton op de HSL leg, en men geeft op mij af omdat ik de veiligheid in het gevaar breng, ondergraven die mensen dan ook de bewering dat de HSL veilig is? Kom op zeg. Als je moedwillig de veiligheid in het geding brengt ben je gewoon heel erg fout bezig. | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:19 |
De containers waar het kernafval in zit kunnen een ontsporing echt wel overleven, maak je daar niet druk over. Greenpeace probeert gewoon op iedere mogelijke manier om kernenergie te doen stoppen, ook al is het één van de meest efficiënte vormen van energie opwekken die er op dit moment is, vele malen efficiënter (en schoner) dan kolen, gas of olie. | |
Ireyon | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:25 |
Mensen die tegen kernenergie zijn ![]() Het afval gaat naar Le Havre om juist goed verwerkt (lees: gerecycled) te worden. Het transport is veilig zat, die containers kunnen wel wat hebben hoor. Men geeft af op Greenpeace omdat het gewoon kneuzen zijn die vooruitgang en daarmee een leefbare toekomst tegenwerken met vervelende acties en het verspreiden van leugens en onwaarheden. | |
#ANONIEM | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:26 |
Dat lijkt mij ook. Maar wel gek dan dat heel rechts Nederland, inclusief sommigen in dit topic, meteen moord en brand lopen te schreeuwen over een "nucleaire ramp" die "bijna" was gebeurd. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:33 |
Nouja het lijkt mij toch gevaarlijk. Tuurlijk is het wel veilig, maar ik vind het geen goed idee om dat soort streken uit te halen met kernafval. Een ramp zal niet gebeuren maar toch. | |
SpeedyRich | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:40 |
Wat ik niet begrijp is dat elke keer als er een nieuw spoortraject word aangelegd, men over het budget heen gaat... | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:42 |
Da's ambtenarenlogica. Als je meer uitgeeft dan je krijgt, dan krijg je de volgende keer misschien meer. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 13 oktober 2011 @ 11:53 |
Er zal vast niets gebeuren, maar laten we het niet live gaan uitproberen idd. | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:00 |
Okee. Alleen maar onderbuikgevoelens dus. Geen poging tot zinnig argument. Next! ![]() | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:09 |
Bij mij inderdaad meer een onderbuikgevoel, maar ik vind het toch belachelijk om met dat soort zaken te gaan 'klieren'. Greenpeace: Atoomrel was slechts ludieke actie Greenpeace steekt enigszins de hand in eigen boezem. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:09 |
PVV uiteraard over de rooie. | |
Peterselieman | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:10 |
mja, dat is een clubje schreeuwers dat niet serieus te nemen valt | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:11 |
Dat sowieso. Maar ik ben benieuwd wat voor een wetsvoorstellen ze nu gaan verzinnen ![]() | |
Ireyon | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:30 |
Net als Greenpeace ![]() | |
mschol | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:31 |
die zijn iig meer serieus te nemen.. (niet helemaal serieus, maar meer) | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:33 |
Ik heb altijd een grote afgunst gehad jegens Greenpeace en zal dit ook altijd hebben. | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:38 |
Kernenergie houdt in: - het op milieu-onvriendelijke manier delven van uraniumerts; - het op milieu-onvriendelijke wijze verwerken van de erts tot uranium; - het verrijken van uranium om het geschikt te maken voor gebruik in een kerncentrale; - het bouwen van een kerncentrale met alle daarbij behorende veiligheidsmaatregelen; - het bedrijven van de centrale met alle risico's (inclusief niet volledig beheersbare); - het zo mogelijk opwerken van gebruikte splijtstofstaven; - het opslaan van het afval. N.B.: het afval blijft duizenden jaren levensgevaarlijk op een niet te beheersen manier: ontsnapt en verspreid radioactief materiaal laat zich niet verwijderen of neutraliseren. Aangezien de mensheid een gedocumenteerde geschiedenis heeft van iets meer dan 2000 jaar, en we net 66 jaar vrij van een wereldoorlog zijn, is het volkomen onmogelijk te beweren dat opslag van kernafval op een duurzaam veilige manier kan geschieden. Kernenergie is wellicht voor de korte termijn de oplossing om CO2-uitstoot terug te brengen, het brengt op de langere termijn echter veel grotere risico's met zich mee. Reden om het gebruik van kernenergie zo veel mogelijk af te bouwen. | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:38 |
Jaloezie dus. | |
Ascendancy | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:44 |
Kernenergie is dat ook een tussenstap naar kernfusie, wat wel echt duurzaam zal zijn. Daarnaast hoeft de opslag maar aan 1 vereiste te voldoen, het moet niet op een dusdanige manier in het milieu kunnen komen, dat het zich over grote afstand kan verspreiden. Lokaal is eigenlijk enkel een probleem voor mensen. Zie tsjernobyl. Natuurtechnisch gezien is dat gebied nu eigenlijk veel beter af. | |
greavy | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:46 |
En nu weer on-topic...? Dit is niet het kernafvaltransport topic | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:50 |
Nee, ik vind het een verwerpelijke club. Overigens is kernfusie veiliger dan kernsplitsing (of net andersom) dus de techniek wordt beter. Maar dat heeft niks met treinen te maken. | |
mschol | donderdag 13 oktober 2011 @ 13:20 |
das kernfusie idd (nu gebruiken we splitsing), maar het is nog lang niet commercieel rendabel... maar weinig treinenpraat idd ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 13 oktober 2011 @ 13:27 |
nou.. als je kernfusie zo kan maken dat schappelijk formaat krijgt... kan je overal de bovenleiding weghalen.. elk treinstel zn eigen fusiereactortje ![]() | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 13:38 |
We zitten hier niet op Somda hoor ![]() Maar ok, enigszins ontopic: Gaat over wifi in Fyra. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 13:39 |
Waarom bovenleiding weghalen? Dan moet je allemaal nieuw materieel enzo gaan kopen. | |
Ou-Tannu | donderdag 13 oktober 2011 @ 14:08 |
tuurlijk niet ![]() ![]() | |
dennistd | donderdag 13 oktober 2011 @ 14:14 |
Dat gaat hem niet worden met die tunnels denk ik... | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 14:27 |
Je kunt in tunnels ook gewoon 3G/wifi aanleggen hoor. De Kanaaltunnel gaat dat volgend jaar krijgen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 15:06 |
Mijn trein van vanochtend ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 15:52 |
Je moet de betekenis van "afgunst" even opzoeken. | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 15:52 |
IJssel. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 15:53 |
Incorrecte woordkeuze inderdaad. | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 15:56 |
En ik moet de schrijfwijze van "betekenis" consequenter toepassen. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 13 oktober 2011 @ 16:13 |
Betekening is een leuke afwisseling. Maar het slaat inderdaad nergens op. | |
Ou-Tannu | donderdag 13 oktober 2011 @ 16:32 |
de Westerschelde heeft ook gewoon GSM antennes er in :-P | |
Ireyon | donderdag 13 oktober 2011 @ 16:54 |
En jij hebt er vertrouwen in dat dat bij de GHT gaat gebeuren ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 17:04 |
Nee, dit is, bij laagstaande zon in het oosten, iets wat oost-west stroomt ![]() De Rijn dus ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 13 oktober 2011 @ 17:42 |
Ik meen me te herinneren dat Greenpeace ook een kolentransport over de weg probeerde te saboteren. | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 17:50 |
Greenpeace is zelf afval. Of betalen ze de noodzakelijke politie-inzet zelf terug? Nou dan. Schadelijk, afval, weg ermee. | |
Peter | donderdag 13 oktober 2011 @ 17:51 |
Jij hebt vlak bij je nieuwe huis een nog veel mooiere rivier ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 17:55 |
Ja dat weet ik ![]() ![]() ![]() Van een koploper op de brug over de IJssel toen met hoogwater, vlak na zonsondergang, bij heldere hemel ![]() | |
Peterselieman | donderdag 13 oktober 2011 @ 17:56 |
Had je tijd te veel, Fles om een eindje om te reizen? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 17:59 |
Nee ik moest naar een dokter in Groesbeek voor mn rug ![]() | |
Peterselieman | donderdag 13 oktober 2011 @ 18:00 |
Dat kan natuurlijk ook | |
Ireyon | donderdag 13 oktober 2011 @ 18:09 |
Groesbeek? Wat zei-tie, dat je vaker moet gaan voetballen? | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 18:12 |
Misschien zeitie dat wel ![]() ![]() | |
bork | donderdag 13 oktober 2011 @ 18:36 |
Poolse HSL-planning 2015/2016 http://www.intercity.pl/p(...)0PKP%20Intercity.pdf Die treintjes kunnen ook hier rijden ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 13 oktober 2011 @ 18:37 |
Hoe kom je er op ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 18:39 |
Och, jawel. De voordelen zijn er en de vraag vanuit de klanten is er ook. 1,5 kV staat er anders niet bij ![]() De treinen waar het in die PDF over gaat zijn New Pendolino's van Alstom, maar dan zonder kantelbakinstallatie. | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 18:55 |
Ja alleen over de HSL en de Betuweroute ![]() | |
Anne | donderdag 13 oktober 2011 @ 19:02 |
Da's hier om de hoek en je hebt niet gezwaaid? | |
Peterselieman | donderdag 13 oktober 2011 @ 19:13 |
Als het onder 3 kV gelijkspanning rijdt dan kan het hier ook wel rondcrossen onder 1,8 kV, alleen je gaat wat minder snel | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 19:17 |
Ik weet niet of die moderne dingen ook zo makkelijk zijn...? Die trein is toch sowieso een kopie van dat moderne Italiaanse geval, de ETR600? | |
Peterselieman | donderdag 13 oktober 2011 @ 19:20 |
hmm ja, daar zit wat in. Die Belgische locs kunnen het iig wel aan, anders had bijvoorbeeld de IC Maastricht - Brussel niet kunnen rijden. | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 19:26 |
Belgische treinen kunnen inderdaad in Nederland onder 1500 V rijden, maar niet al te lang, het schijnt niet goed te zijn voor de elektronica.De trein is inderdaad van hetzelfde platform, namelijk het New Pendolino-platform van Alstom. De eerste lichting van deze treinen was besteld voor de Cisalpino-treinen tussen Zwitserland en Italië, maar Cisalpino is eerder ontbonden dan de treinen waren geleverd en toegelaten ![]() De typenamen zijn ETR (Elettro Treno Rapide) 600 en ETR 610. De ETR 600 is geschikt voor Italië, de ETR 610 ook voor Zwitserland en Italië. De stellen hebben zo'n 2,5 jaar vertraging gehad vanwege technische problemen en onvolkomenheden, de treinen zijn zwaarder dan was afgesproken. Niet zoals je van Alstom mag verwachten, wellicht speelt het mee dat deze treinen van Alstom Italia afkomstig zijn (=voormalig Fiat Ferroviare)? Het zijn tenslotte niet de eerste treinen van Italiaanse komaf waar problemen mee zijn ![]() | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 19:33 |
Bron: Leidsch Dagblad Wat krijgen we nou? ![]() | |
bork | donderdag 13 oktober 2011 @ 20:01 |
een mens kan zich toch wel eens vergissen soms? Moet er dan gelijk belachelijk over gedaan worden? Ik trouwens alleen maar zeggen dat het daar wel rapper gaat dan hier (Hoewel het nog niet rijdt natuurlijk ![]() | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 20:08 |
Volgens mij heb ik vorig jaar met zo'n ding gereisd en het ging prima! | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 20:09 |
Oh god, het volgende hoofdstuk... | |
carboni | donderdag 13 oktober 2011 @ 20:56 |
Kan altijd erger http://translate.google.c(...)6utm_campaign%3Dtiny http://translate.google.c(...)2Farticle1638609.ece | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 21:15 |
Ik heb maar drie woorden: What. The. Fuck. Ik heb nog doorgeklikt naar andere artikelen, als de IC4 op enige manier voor de kwaliteit van de V250 staat hou ik m'n hart vast. | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 21:20 |
Is er iemand die al kaarten binnen heeft voor de rondrit van de 1200'en? | |
Peterselieman | donderdag 13 oktober 2011 @ 21:27 |
En de IC4 dondert onderweg uit elkaar. Goed geregeld | |
MREn | donderdag 13 oktober 2011 @ 21:31 |
Nog niet. Maar ook zonder dat je in de trein zit, belooft het een leuke dag te worden in Amersfoort. | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 21:35 |
Wanneer is het eigenlijk? | |
dennistd | donderdag 13 oktober 2011 @ 21:39 |
12 november en eind oktober/begin november krijgen de deelnemers bericht (kreeg ik als antwoord op mijn mail daarover) | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 21:46 |
Ik zit eens wat rond te kijken op ekstrabladet.dk, het staat er vol met artikelen over de IC4... wat een ramptrein is dat zeg ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 21:49 |
ff in de gaten houden. Dan komt dat spuuglelijke ding met die NVBS pornobanner ook weer langs zeker ![]() | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 21:49 |
Dat geloof ik! Maar meerijden vind ik toch ook erg tof! | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 21:50 |
Ik heb geen afwijzing ontvangen van NVBS, en geen geld terug, ook al ben ik geen lid of donateur... Mag ik dan mee? | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 21:51 |
Nee, JIJ niet. | |
MTL | donderdag 13 oktober 2011 @ 22:09 |
Tja wat hierboven al gezegd wordt: wtf? Zou die V250 ooit nog in normale dienst komen? | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 22:17 |
Kan nog weleens lastig worden als ik het zo allemaal eens lees ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 13 oktober 2011 @ 22:24 |
moeten ze maar een bestaand concept nemen ipv t wiel weer uit proberen te vinden ![]() | |
Peterselieman | donderdag 13 oktober 2011 @ 22:32 |
het komt goed, ooit | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 22:37 |
| |
Ofyles2 | donderdag 13 oktober 2011 @ 22:46 |
![]() | |
Ofyles2 | donderdag 13 oktober 2011 @ 22:50 |
Bijkomend probleem is dat de IC3's stilaan uit elkaar vallen. Wat DSB de volgende keer moet doen is een deugdelijk bestek schrijven en AnsaldoBreda bij voorbaat uitsluiten. Schiet me ineens te binnen dat de Tsjechische spoorwegen ook hun eigen problemen hebben omdat Skoda bijna altijd de orders binnensleept. | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:04 |
De 'problemen' met de V250 schijnen te gaan over geluidsniveau's, ik heb horen zeggen dat V250 mogelijk niet voldoet aan de regels m.b.t. geluidsproductie zoals beschreven in TSI Noise. Echter, ik heb geen officiële bronnen. | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:08 |
Je weet dat er bepaalde voorrangsregels van kracht waren? | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:10 |
Ik zit je te dollen ![]() Ik heb me sowieso niet ingeschreven ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:13 |
Waarom niet? | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:15 |
Waarom wel? Ik heb wel vaak zat in een trein achter een 1200 gezeten. Beschouw dat niet echt als iets van vroeger of zo. | |
MREn | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:19 |
Laatste keer dat ik achter een 1200 zat, was met ICRm ![]() | |
MREn | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:20 |
Er komen nog wel wat varianten in Amersfoort, maar je moet zelf maar komen kijken welke dat zijn ![]() | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:23 |
En zo schuift het steeds verder op. Het zou medio september zijn, tenslotte. ![]() | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:25 |
Ze zouden in december in de reguliere Fyra dienst gaan rijden. Nou ja, eigenlijk zouden ze in 2006, etc etc etc. | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:28 |
Het kan nog steeds, met wat kunst- en vliegwerk vanuit Hispeed. Naar Brussel hoef je sowieso dit jaar niet meer te verwachten. Met een beetje mazzel in juni/juli. | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:30 |
Ik vind het in elk geval hoopgevend dat het gesteggel nu over maanden gaat, niet over jaren. Toch? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:30 |
mja, met mazzel gaat de V250 in april in dienst. Vergeet niet dat je eerst machinisten op moet leiden en daarna nog een proefbedrijf met die dingen moet gaan rijden. | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:33 |
Tsja, in juni meldde treinreiziger.nl dat het medio september zou zijn. Ik ben zeer kritisch wanneer ik ook maar iets hoor over datums voor de HSL, want ze worden steevast niet gehaald. Zie bijvoorbeeld de Fyra naar Breda, die eigenlijk al vanaf oktober 2010 zou gaan rijden. Dat werd 6 maanden later vanwege EMC-problemen. Zie V250 dat al talloze keren is uitgesteld. Zie de baansystemen (ERTMS, bovenleiding, enz) die voor talloze vertragingen hebben gezorgd. Zie de Thalys-treinen die later werden opgeleverd (vertraagde renovatie/ERTMS-inbouw)... enz. Eerder dan april kan ook nog wel gebeuren, maar zoals ik al zei: met kunst- en vliegwerk. | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:34 |
Maar trekt ooit iemand de bronnen van treinreiziger.nl in twijfel? Daar hoor je nooit wat over namelijk. | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:38 |
Treinreiziger.nl zit volgens mij redelijk dicht op het vuur, er is niet echt reden om ze in twijfel te trekken. De artikelen die ze publiceren kloppen feitelijk gezien, zijn te controleren, of hoor ik ook langs andere kanalen (die ik wel degelijk vertrouw). Er staat volgens mij meer bullshit op Somda dan op Treinreiziger ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:42 |
ja, dat zal wel, maar dat rechtvaardigt blindvaren nog niet | |
James1988 | donderdag 13 oktober 2011 @ 23:58 |
Nee, dat is waar. Maar ik zie nou ook niet echt een betere bron. ![]() | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 00:11 |
Mwehehe ![]() Ik zie het zo gebeuren dat het ding eindelijk z'n typetoelating krijgt en dat de eerste wordt overgedragen aan NS Hispeed, en dat Hispeed dan alsnog honderdduizend gebreken ontdekt (zoals DSB bij de IC4). ![]() | |
TeringHenkie | vrijdag 14 oktober 2011 @ 03:03 |
Zei iemand DSB? ![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:03 |
Ik ook nog niet. Dat zal je nog te horen krijgen. Ik heb ook nog niks gehoord. | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:05 |
OK. | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:36 |
Breda krijgt hun lang om gezeurde HSL-verbinding met belgië ![]()
| |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:36 |
Gvd, greavy ![]() | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:37 |
Te laat ![]() Ik zat dat artikel ook al te lezen... | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:43 |
Vanwaar de ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:47 |
Ik denk dat het voor mij misschien nog wel sneller is ook naar Brussel ![]() Sneller dan over Rotterdam ![]() | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 08:49 |
Dan moeten ze het wel een beetje slim aanpakken en dat ding 1x per uur laten rijden, niet 1x per 2 uur zoals met die kansloze Fyra Den Haag - Breda - Brussel. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:03 |
Waarom? Eens per 2 uur Schiphol - Hannover - Berlin is ook genoeg toch? | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:07 |
Wordt Den Haag - Breda - Brussel straks ook gereden (IVW volente) met V250? | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:07 |
Jup, V250. | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:08 |
De V in V250 staat voor het aantal versies die het ontwerp heeft ondergaan voordat ze begonnen met bouwen. En nog klopt er geen reet van. | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:12 |
Infrabel vraagt een hogere infraheffing voor tragere treinen op HSLs, vandaar dus geen ICRm PRIO over de HSL in België ![]() | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:13 |
Godsamme, wat een kneuzen. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:18 |
Als er gewoon eens iemand gloeiend de pest krijgt en er eens naar reizigersbelangen gekeken gaat worden? Is dat een goed idee of niet? ![]() | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:23 |
Dat RFF dat zou doen bij treinen op de LGV Nord of LGV Paris-Sud Est kan ik me voorstellen, die lijnen zitten gewoon stampvol en een tragere trein betekent minder capaciteit voor andere treinen. Maar de HSL4 is nou niet echt een drukgebruikte lijn met 11x per dag een Thalys en een Noorderkempenshuttle. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:26 |
Dit is alleen maar echt zo als alles op blokafstand achter elkaar aan rijdt. Om dat met die kometensnelheden te gaan doen lijkt me niet enorm handig, tenzij die blokken minimaal 10 km lang zijn ![]() Of werkt dat systeem niet met blokken? ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Dr_Flash op 14-10-2011 09:41:29 ] | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:51 |
Op de HSL zijn zeker wel blokken in gebruikt, maar bepalend is de headway. De bloklengte op de HSL-Zuid hangt samen met het gebruikte beveiligingssysteem. Onder ERTMS Level 1 geldt in Nederland een Vmax van 160 km/h met een bloklengte van 7000 meter. Onder ERTMS Level 2 geldt een Vmax van 300 km/h met een bloklengte van 2300 meter. Zie deze presentatie voor wat meer technische achtergrondinformatie. De headway is de tijd tussen 2 treinen. Op de LGV Est (Vmax 320 km/h) is dat 3 minuten. Dat houdt in dat als op punt X een trein passeert aan 320 km/h, het minimaal 3 minuten duurt voor de volgende trein er aan 320 km/h passeert. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:53 |
Kan je vanuit 300 km/h binnen 2300 meter stilstaan in geval van nood? ![]() | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:56 |
Bij ERTMS Level 1 heb je te maken met vaste bakens, de bloklengte is daar veel groter omdat de bakens minder vaak liggen. Bij ERTMS Level 2 worden er voortdurend gegevens uitgewisseld (via GSM-R/GPRS) met het Radio Block Centre (RBC), zegmaar het controlecentrum. De gegevens die worden uitgewisseld bevatten ook informatie over snelheid e.d. Als je op 2300 meter achter je voorganger rijdt mag je sowieso geen 300 km/h rijden, dat laat ERTMS dan niet toe. Het systeem berekent een remcurve a.d.h.v. de karakteristieken van het materieel waarmee gereden wordt, en bepaalt zodoende wat de veilige maximumsnelheid is. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:58 |
Oh, okee, dank voor de uitleg ![]() Nou niet meer zeuren Ireyon ![]() | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:58 |
Die 2300m is ook geen noodremming, maar iets comfortabelers, ook rekening houdend met enige marge en het feit dat de trein voor je nooit in één keer stilstaat. | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:10 |
Precies ![]() | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:36 |
En hier nog een presentatie van Alstom Transport over de RBC-handoff bij de grensovergang bij Hazeldonk, wat er zoal bij komt kijken enzo. | |
bork | vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:37 |
Als het meezit en er niks geks gebeurd dan doe ik maandag o.a. de volgende trajecten Zackenbahn Sie war eine der ersten elektrifizierten Eisenbahnstrecken Deutschlands Tannwalder Zahnradbahn ist die letzte noch betriebsfähige normalspurige Zahnradbahnstrecke Europas für kombinierten Reibungs- und Zahnradbetrieb en met de tram (meterspoor, 12,7 km) van Liberec naar Jablonec nad Nisou, een Interurban in het Nederlands in het Duits Überlandstraßenbahn | |
bork | vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:38 |
stomme knopjes, kan je niet gewoon delete doen ![]() ![]() ![]() | |
bork | vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:38 |
stomme knopjes ![]() | |
mschol | vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:44 |
waarom edit je je post niet gewoon ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:35 |
Kwam ik net tegen op de A7: | |
Guppy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:38 |
Surrealisme ![]() | |
MREn | vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:10 |
Die ICE in Eschede stond wel in één keer stil... | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:20 |
Nou, nee. De 'powerhead' kwam pas in het station tot stilstand, toch echt een paar km verder. | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:40 |
Met zeven bakken als kreukelzone. | |
MREn | vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:45 |
Maar als achteroprazende trein heb je niet zo veel met dat voorste stuk te maken als je met 300 km/uur op het achterste deel af komt. | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:47 |
Daarvoor heb je ook weer treindetectie. Als een blok bezet blijft (bijvoorbeeld omdat een Fyra een rijtuig is kwijtgeraakt onderweg) kan een Thalys nooit met 300 km/h een blok inrijden. ERTMS berekent dan een remcurve tot voor het blok dat bezet blijft, en op dat moment moet je stil staan. Sta je niet stil, dan volgt een snelremming. | |
TeringHenkie | vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:49 |
Waarom gaat headway op tijd en niet op snelheid*afstand? Ik kan me voorstellen dat op level 2 twee treinen gewoon met 40 km/h achter elkaar aan kunnen rijden op 250m afstand, daar doe je geen 3 minuten over? | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:58 |
De headway wordt bepaald aan de hand van de maximumsnelheid, remkarakteristieken van het rollend materieel dat eroverheen gaat rijden, technische eigenschappen van het beveiligingssysteem (denk aan verwerkingstijd, de tijd die een data-overdracht van RBC naar TGV nodig heeft, enz) en een veiligheidsmarge. De headway bij een metrosysteem kan daardoor veel lager liggen dan bij een HSL: de snelheden zijn lager en het materieel remt veel sneller. Headways van 50 seconden zijn dan in theorie mogelijk, mits je een beveiligingssysteem hebt dat meteen kan ingrijpen wanneer nodig. Verbeter de remkarakteristieken van je HST en verbeter de technische eigenschappen van het beveiligingssysteem, dan kan de headway wellicht omlaag. Maar als je iedere minuut een HST wil laten rijden kun je je beter afvragen of je niet eens een keer extra spoor moet gaan aanleggen. ![]() | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:13 |
Als je blokken 250 meter lang zijn wel, maar dat vereist nogal veel hardware en is alleen nuttig als je zo langzaam rijdt. Met Level 3, glijdend variabel blok, wordt dat wel makkelijker, maar dat verwacht ik de komende tien jaar nog niet. | |
TeringHenkie | vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:13 |
Oh nu snap ik het ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:17 |
Level 1 werkt met bakens in het spoor. Die bakens zijn duur, hebben een energiebron nodig, hebben een databron nodig en zijn - net zoals alle hardware die je ergens wegzet - storingsgevoelig. Als zo'n ding om 5 uur 's ochtends stuk gaat, midden in de Groene Hart-tunnel, moet je er iemand heen sturen. Je wil die dingen dus minder vaak wegleggen. Iedere 7000 meter stelt je in staat om een trein toch nog regelmatig van informatie te zien (aan 140 km/h kom je iedere 5 minuten zo'n ding tegen, aan 280 km/h iedere 2,5 minuut) terwijl je de kosten enigszins laag kunt houden. ERTMS Level 2 communiceert via GSM-R, er is dus continu data-uitwisseling mogelijk (zo lang je een GSM-R-verbinding hebt, maar NL heeft landelijke dekking) en de apparatuur kun je in een controlled area houden. | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:31 |
Volgens mij gebruikt Level 2 de bakens nog wel voor plaatsbepaling, tezamen met een soort radar. | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:32 |
Naar mijn weten wordt onder Level 2 nog gewoon gebruik gemaakt van assentellers of spoorstroomlopen (JADE). edit: Bron Makes sense, I guess ![]() | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:33 |
Gepland reisje: Vrijdag 21 Oktober: Zwijndrecht - Essen - Antwerpen - Luik Omgeving Antwerpen cargo's en reizigerstreinen platen Zaterdag 22 Oktober: Luik - Mechelen - iets - Luik Bezoek werkplaats Mechelen, nog wat spotten Zondag 23 Oktober: Luik - Namen - Luik - Maastricht - Zwijndrecht bezoek Werkplaats Salzinnes (nabij Namen), en nog wat spotten | |
TeringHenkie | vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:35 |
Volgens mij: - level 1: per blok een een baken, baken als indicator voor MA naar RBC toe en als communicatiepunt naar de trein toe. - level 2: per blok een baken, baken puur als correctie/referentiepunt voor MA die continu berekend wordt dmv. omwenteling assen [ Bericht 10% gewijzigd door TeringHenkie op 14-10-2011 15:41:44 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:41 |
Sterker nog: twee kilometer voorbij Eschede. De machinist vermoedde een technisch probleem en moest van het seinhuis horen dat hij alleen nog maar de powerhead bij zich had. http://de.wikipedia.org/wiki/ICE-Unfall_von_Eschede | |
V2 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:17 |
Dat is raar, van die voorste powerhead. Zit die remtechnisch niet aangesloten op de treinleiding dan? Uit het artikel maak ik op dat het achterste powerhead wel meteen een noodremming heeft ingezet na de treinbreuk, waarom het voorste powerhead dan niet? | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:21 |
Dan weet de trein zelf nog niet waar ie is... | |
Luco | vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:28 |
Queenslandrail. Regelt het treinverkeer in Brisbane...![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:33 |
Ter aanvulling: in het Engels drukt "must not" uit dat iets ten strengste verboden is. | |
Luco | vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:37 |
Ik dacht eerst dat het een grap moest zijn ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:20 |
Jawel, die ook dus ![]() | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:49 |
Maar ja, remweg... | |
Dr_Flash | vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:50 |
Vanaf Tempo 200 met één blok motor zien te remmen op 8 minuscule contactvlakjes, dat duurt even ja ![]() | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:45 |
Morgen gaat de SSN naar het Ahrtal. Vertrek Rotterdam 7:15, Utrecht 7:54, Venlo even onbekend Trein gaat dan via Köln en Remagen verder. In Köln komt er een V100 van de DGEG voor. Terugreis Venlo a. 21:01, Utrecht 23:38, Rotterdam 0:15 | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:04 |
Ah. Een 'Fyra'(Fyra 956) is gestrand bij de spanningssluis te Hoofddorp. Trein staat er al bijna anderhalf uur stil. Er schijnt 'een' hulplocomotief te komen. Maar die loc mag [alweer....] niet door de Schipholtunnel, dus moet een takke eind omrijden. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:07 |
Hahaha ![]() | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:08 |
Ik ben de gestrande 956 linkerspoor gepasseerd met de 960.![]() | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:08 |
Ezel/steen. | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:09 |
Hoe kan dat ding nou stranden? Gewoon stuk of zo? | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:09 |
Die hulploc is btw een diesellocomotief.. De loc is stuk ofzoiets. In de spanningssluis. | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:12 |
Ze staan midden bovenop de spanningssluis stil ja, de meest ongelukkige plek waar je kunt stranden: • Evacuatie is zo goed als onmogelijk • Iets te eten/drinken laten brengen kan dus ook niet • Reddingsmiddelen zijn zeer beperkt (geen rolstoelbrug enzo) • Een elektrische loc kan er niet komen (want spanningsloos gebied bovenop een helling) • Een dieselloc kan er alleen komen door een gigantisch eind om te rijden, want mag niet door de Schipholtunnel. | |
Peterselieman | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:15 |
En ze willen niet een uitzondering maken dat die hulploc met hoog groen door de tunnel gaat? Voor normale dienst snap ik het, maar er moeten toch voor dit soort gevallen uitzonderingen zijn lijkt me. Nu moet de loc helemaal via Haarlem en Leiden omrijden om daarna ook nog eens op Hoofddorp kop te maken ... | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:16 |
Ik vind ook dat er uitzonderingen mogelijk moeten zijn. Desnoods laat je je tractie even los als je in het reizigersgedeelte zit. Diesel is verboden daar vanwege de dieselwalmen die daar hangen blijven / de hal naar boven bereiken. | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:17 |
Ze moeten gewoon een paar van die hybride locs aanschaffen/leasen. Elektrisch door de Schipholtunnel, dan op diesel wegslepen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:19 |
Daarom dus ook hooggroen, zodat de tractie idd even los kan worden gelaten en het station in een vloek en een zucht gepasseerd kan worden. | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:20 |
Adviesaanvraag tarieven Fyra per januari 2012 Samengevat: Enkele reizen 1e&2e klas worden 10 cent duurder (behalve Amsterdam-Schiphol) Maandtoeslag 2e klas varieert tussen 50 cent en 1,80 euro verhoging. Maandtoeslag 1e klas varieert tussen 70 cent en 2,30 euro verhoging. Maandtoeslagen stijgen met ongeveer 2,55%. Zie voor meer informatie de PDF | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:21 |
10 cent duurder ten opzichte van wat? De huidige tarieven, of de tarieven van vorig jaar? | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:21 |
Huidige tarieven. | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:23 |
Dat valt dan wel mee, inflatiecorrectie e.d. De Voordeelurenabonnementen worden tenslotte ook iets duurder: van ¤ 55 naar ¤ 60. | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:26 |
De hulplocomotief schijnt gearriveerd te zijn bij de gestrande Fyra volgens @blurpblurp op Twitter. | |
Fixers | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:29 |
Zijn er geen locs in rotterdam beschikbaar dan? | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:31 |
Ook al zijn ze in Rotterdam beschikbaar, moeten ze eerst helemaal naar Hoofddorp, om daar terug te steken. De hulplocs die ze kunnen gebruiken mogen niet op de HSL tenzij buiten dienst. En nee, in Rotterdam stonden geen loco's beschikbaar. Wel op de Kijfhoek (6400'den, G1206, G2000...). Ik vermoed dat RRF of Strukton de trein weggesleept heeft/weg gaat slepen. | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:36 |
Volgens mij kun je dat spanningsloze stuk best onder spanning brengen. | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:40 |
De gestrande trein is onderweg naar Hoofddorp. In Hoofddorp moeten de reizigers overstappen op een andere trein naar Schiphol. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:56 |
En dan krijg je toevallig een ATB-storing en sta je met een noodremming langs het perron stil. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:07 |
Sorry dat ik het vraag maar; Wat is hooggroen? Waarom mag een losse loc niet door de schipholtunnel? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2011 20:09:17 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:20 |
Je hebt in Nederland hoge en lage seinen. Bij een hoog groen sein mag je op volle snelheid doorrijden, bij een laag groen sein mag je maar 40 km/u. Maar goed, op Schiphol staan toch alleen maar hoge seinen. | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:23 |
Dieseldampen op Schiphol Plaza lijken me nou niet echt ideaal, denk dat er wat rookmelders en sprinklers afgaan dan. | |
#ANONIEM | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:24 |
Ik wist niet dat bij de dwergseinen een limiet zat van 40km/u. @James. Op die manier, nooit aan gedacht [ Bericht 71% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2011 20:24:30 ] | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:32 |
Tjemig, als je die loc met 100 km/u de tunnel in laat rijden, haalt ie moeiteloos het station, mits groene golf. De Schipholspoortunnel kent geen X/G-regime? | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:35 |
Er gaat nooit cargo door de Schipholtunnel, dus X/G zal ook niet van toepassing zijn dan. Of je die loc zonder stoppen en zonder tractie te geven door de Schipholtunnel kunt krijgen durf ik niet te zeggen. Er zit tenslotte een helling aan iedere kant. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:35 |
Hoog groen wil vooral zeggen dat bij nadering van een station het uitrijdsein al veilig toont, zodat je niet op geel (=40 km/h) maar op groen binnenkomt. Dan laat de ATB toe dat je lekker laat remt en kan je wat vertraging inhalen. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:41 |
Paar dingetjes ![]() De Fyra, staat ie net stil op het stuk zonder stroom zegmaar, met de pantograaf tussen twee draden in? Dat heb ik weleens met een tram gehad ![]() ![]() Tevens kreeg ik vandaag een emailtje van ns met de aankondiging van de nieuw disndregeling waarop ik aandachtig de drie pdfjes heb binnengehaald en doorgelezen heb, maar ik kan er niet anders uit opmaken dat dit gewoon de reiziger met kulsmoezen de fyra in pesten is. Uiterst onhandige verwoording in de Q&A. Triest, heel triest http://www.ns.nl/binaries(...)ng-2012-randstad.pdf http://www.ns.nl/binaries(...)kste-wijzigingen.pdf http://www.ns.nl/binaries(...)nstregeling-2012.pdf Zouden ze hier eens moeten doen, de buslijn van marne la vallee naar Charles de Gaulle opheffen (reistijd 50 min 1,80 euro) omdat de TGV er toch ligt (13 minuten, 15,70 minimum prijs) | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:45 |
Ik kreeg deze e-mail:
| |
#ANONIEM | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:51 |
Duidelijk! Dankje, heb zojuist een mail gestuurd ![]() | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:53 |
Ik ben hier veel te oud voor. ![]() | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:53 |
Nee, X/G is dan idd niet van toepassing. Je zult nog verbaasd zijn hoe lang zelfs een losse loc uitrolt. En als je het station door bent, kun je weer tractie geven. | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:58 |
Ik weet het, er zijn Fyra-machinisten die vanaf de brug over het Hollandsch Diep tot aan Breda hun trein laten uitrollen. Het kan dus zeker wel. Ik denk dat NS/ProRail het risico niet willen lopen. Mocht die dieselloc in de Schipholtunnel tot stilstand komen, dan hebben ze twee problemen: de gestrande Fyra is nog steeds gestrand en er is een spoor geblokkeerd te Schiphol. Niet handig tijdens de avondspits. | |
Peterselieman | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:00 |
mja, dat hebben ze ook als die loc tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem strandt, of op een ander tweesporig stukje | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:01 |
Station Schiphol is zelfs zessporig, en als je daar strandt zet je de motor uit en wacht je op de elektrische hulploc. | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:02 |
Een hulploc om de hulploc weg te slepen ![]() | |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:16 |
En die gaat natuurlijk ook stuk, etc. | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:19 |
En dan gaat het zo door tot er een kolonne gestrande hulplocs staat tot aan Amsterdam Zuid ![]() | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:28 |
Er is ook 1 of andere sjaak bij de PVV een idee hem te boven geschoten. Volgens die gast moet er een rechtstreekse trein vanaf Rotterdam naar het vliegveld Rotterdam The Hague Airport gaan. Indien mogelijk zelfs vanaf Den Haag via Rotterdam daarheen...
| |
Duvel | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:31 |
Zestienhoven heeft toch gewoon een bus naar Rotterdam CS? | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:34 |
Klopt. Maar die PVV'er wil dus een rechtstreekse trein. Maak dan nog liever een aftakking op de Randstadrail. Zal voordeliger zijn gok ik. | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:37 |
Oja, ik vond ook nog een artikeltje:Melanie Schultz reageerde daarop:
| |
b2py | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:40 |
Waarom rijdt de 2100 van 21:43 maar tot Bergen op Zoom volgens Schiphol AV? | |
Peterselieman | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:40 |
Die gast zit toch ook bij de STAR? | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:42 |
Volgens mij wel, maar weet niet zeker. | |
Peter | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:42 |
Opzet geslaagd.. (aandacht voor deze lijn) | |
Peterselieman | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:44 |
Ik meen van wel. Als het goed is ben ik hem destijds in Veendam al eens tegengekomen, | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:52 |
Is hier het Besluit Herfstmaatregelen van de NS al voorgekomen? Conclusie: - 86 bakken Mat'64 (=43 stellen) extra reserve - Uitbreiding DDM-1 met 60 bakken (10 stammetjes dus) - Ruimhartig inzet Sandite - Vertrekproces aanpassen (staat er niet in, maar is van 25 seconden naar 35 seconden voor de minuut v/d vertrektijd gegaan) - Dienstregeling op kritieke trajecten ruimer - Wijziging DRGL-tijden actief communiceren - Wijziging in Voortreinen in de Noord-Oost | |
greavy | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:55 |
Zeker. Mag ook wel eens wat extra aandacht komen, en daar ging het dus ook om ![]() Ik denk ook niet dat als de concessiehouder het onderhoud gaat uitbesteden, het er beter op gaat worden. | |
Ireyon | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:56 |
Omdat 't de laatste trein van de dag is? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:58 |
Er is al een spoorverbinding bij zestoenhoven wat mij betreft http://maps.google.nl/map(...)g=w&mra=ltm&t=h&z=15 | |
Doc__Zenith | vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:07 |
Wat een tekst, vooral met dat laatste erbij: Dat is toch geen punt, dit zou altijd moeten gebeuren, zeker als het de aansluitingen zoveel zou verbeteren (maar die verslechteren ook door niet te wachten). Deuren dicht doen als dat moet en niet wachten kan in de huidige tijd, wat wil je dan met die extra tijd? Eerder vertrekken, net als toen met ETMET? En ik vraag me af hoe ze dat zien te combineren met langere rijtijden en het in stand houden van aansluitingen (Wachttijd Regeling Trein). Voor de rest natuurlijk prima dat er (meer) reserve en sandite is. | |
James1988 | vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:13 |
Het kan er beter op worden, omdat de concessiehouder directer kan sturen op wat er in de regio moet gebeuren met het spoornetwerk. In Engeland is men aan het onderzoeken wat de voordelen zijn om train operating company (bijvoorbeeld Virgin Trains of Abellio) nauwer te laten samenwerken met Network Rail, of om zelfs beheer door de train operator te laten doen. Zie deze PDF. | |
bork | vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:48 |
NS overweegt treinstation bij Maartensdijk Was er vroeger natuurlijk al -> http://www.hetutrechtsarc(...)ten/1920-1930/161837 | |
#ANONIEM | vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:36 |
Hoe weet een machinist precies waar hij moet stoppen langs het perron? Is er markering op lengte? Of cameras? | |
Peterselieman | vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:39 |
dat gaat op lengte met zogenaamde bakborden | |
Dr_Flash | vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:40 |
Een machinist wordt geacht te weten hoe lang zijn trein is (okee dit gaat ook nogal eens mis) maar er staan langs het perron of in het spoor schuin geplaatste vierkante blauwe borden met een cijfer erop. "hier stoppen met zoveel rijtuigen aan boord" etc. | |
Yreal | vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:50 |
What?? ![]() Dan ben je echt een mongool als je een spoor gaat aanleggen voor dat kutvliegveldje... Bouw dan inderdaad een boog bij meiersplein.. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:51 |
Hier stoppen met 9 bakken:![]() Hier stoppen met 6 bakken, tenzij u alleen het spoordeel na het kruiswissel wilt gebruiken, dan is dit de plek om met 2 bakken te stoppen: ![]() | |
Yreal | vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:52 |
Er is daar genoeg ruimte iig.. gewoon een spoor ernaast bouwen en dan een pendeldienstje naar het vliegveld.. als het al moet.. | |
Yreal | zaterdag 15 oktober 2011 @ 01:44 |
8x / uur leiden -> Amsterdam per uur ![]() | |
James1988 | zaterdag 15 oktober 2011 @ 02:04 |
Is daar überhaupt wel een markt voor? Als al het Fyra-geweld straks eenmaal in volle gang is zijn er iets van 8.000 stoelen per uur per richting beschikbaar, in totaal (HST's + ICs) als het niet meer is. Krijg je dat ooit wel vol? | |
greavy | zaterdag 15 oktober 2011 @ 05:28 |
Mijn verzameling uitgebreid met de gelimiteerde oplage van ProRail Monopoly ![]() | |
Fixers | zaterdag 15 oktober 2011 @ 07:10 |
Want Maartensdijk is een metropool en Hollandse Rading toch echt te ver weg? Nu ze met light trains rijden gaan, ze ook maar gelijk voor tramhalte afstanden tussen de stations. Net zulke onzin als station Vaartsche Rijn. Het enige wat dat toevoegd is een langere reistijd en slechtere overstappen. De stop op Hollandsche Rading kost al 5 minuten. | |
Peterselieman | zaterdag 15 oktober 2011 @ 07:37 |
Wat staat daar voor leuks op? ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 15 oktober 2011 @ 08:59 |
Dank voor het antwoord. Maar een koploper is toch niet evenlang als een drdd of een virm? | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:08 |
De baklengtes zijn globaal vergelijkbaar. | |
Duvel | zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:18 |
Idd, de Europese standaard voor een rijtuig is (op magische wijze) 26.400 mm. Maar in een VIRM-VI zitten al meerdere bakken van verschillende lengte. | |
Duvel | zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:20 |
Voer voor de onderbouwing van de klacht bij de NMa: wat doet een product van een andere spoorvervoerder zo prominent in een NS folder? | |
#ANONIEM | zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:52 |
Hier ging het dus niet goed; ![]() | |
bork | zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:53 |
Maar wel een papieren spoorboekje ![]() Wilt u echt een spoorboekje, dan sturen we ook dit jaar een gedrukt exemplaar toe (maximaal 1 per klant). Het nieuwe spoorboekje zal pas vanaf medio december 2011 in papierenvorm beschikbaar zijn. NS suggereert dus dat online/digitale data/gegevens niet echt zijn ![]() | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:54 |
Nee hoor, dat suggereren ze niet. Dan had er wel gestaan "wilt u een echt spoorboekje" ipv "wilt u echt een spoorboekje". | |
bork | zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:56 |
Verhip, jij bent wakkerder dan ik ![]() | |
Hugo__Boss | zaterdag 15 oktober 2011 @ 13:15 |
Nou, nieuwe dienstregeling: Breda-Prinsenbeek - Rotterdam Blaak. Heen: 36 minuten met overstap in Dordrecht op intercity, zonder overstap 47 minuten met nieuwe sprinter Terug: zo'n 40-42 minuten zonder overstap met sprinter, eventueel Fyra via Rotterdam en Breda, maar niet echt zinvol. Geen intercity mogelijkheid. Flink verschil in reistijd sprinter zeg! Maargoed, op 3 stops extra na dus terug een verwaarloosbare extra reistijd en heen kan het 5 min sneller. | |
Ascendancy | zaterdag 15 oktober 2011 @ 13:18 |
Vind je dat werkelijk zo vreemd als je bedenkt dat die sprinter door een metropoolgebied rijdt? Daarnaast heeft Dordrecht-Rotterdam zoveel capaciteit dat de IC's er niet langzamer hoeven te rijden, zoals bijvoorbeeld op Utrecht-Eindhoven. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 oktober 2011 @ 13:29 |
Het is in die zin wel gek, dat de NS-dienstregeling in principe symmetrisch is en je heen en terug precies dezelfde reismogelijkheden zou moeten hebben. | |
Ascendancy | zaterdag 15 oktober 2011 @ 14:22 |
Die symmetrie is toch gewoon "ongeveer"? Het zal wel zijn dat je het net niet haalt op Dordrecht omdat de IC's via spoor 4/5 zullen rijden en de stoptreinen via spoor 2/3. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 oktober 2011 @ 14:52 |
Heb het even nagekeken, terug heb je een overstaptijd van 0 of -2 minuten. En het hele doel, het bestaansrecht van een symmetrische dienstregeling is wel nou net dat je daarmee in beide richtingen dezelfde aansluitingen krijgt. | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:04 |
Pa Fles is net vertrokken uit Maastricht richting Sittard, en staat nu stil met een auto onder zijn trein ![]() | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:09 |
Waarom rijdt je vader dan ook met zijn trein op de A2 ![]() | |
Bitlord | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:19 |
Grappig trouwens wie er in België allemaal gratis met de trein mag (nmbs.be). Zijn dit soort regelingen er in Nederland ook? Gratis - Oud-strijders van de oorlog 14-18 Ten minste 1 jaar in strijdende eenheid gratis in 1ste en 2de klas - Oud-strijders van de oorlog 14-18 Verdedigers van forten die op eervolle wijze gevangen werden genomen gratis in 1ste en 2de klas - Oud-strijders van de oorlog 14-18 Dragers van een kwetsuurstreep gratis in 1ste en 2de klas - Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van het Ijzerkruis gratis in 1ste en 2de klas - Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van het Vuurkruis gratis in 1ste en 2de klas - Oud-strijders van de oorlog 14-18 Houders van de Medaille van de Strijder-Vrijwilliger gratis in 1ste en 2de klas - Oud-strijders van de oorlog 14-18 Onderscheiden militairen gratis in 1ste en 2de klas - Oud-strijders van de oorlog 14-18 Russische Oorlogsinvaliden gratis in 1ste en 2de klas - Oud-strijders van de oorlog 14-18 Overige gratis in 1ste en 2de klas - Burgers 14-18 gratis in 1ste en 2de klas ?? - Oud-strijders van de oorlog 40-45 Belgische strijdkrachten in GB, minstens 1 jaar dienst gratis in 1ste en 2de klas - Krijgsgevangenen 40-45 4 jaar gevangenschap gratis in 1ste en 2de klas - Krijgsgevangenen 40-45 en reserveofficiers gratis in 1ste en 2de klas - Belgische Strijdkrachten in GB en reserveofficiers gratis in 1ste en 2de klas - Gewapende verzetslieden gratis in 1ste en 2de klas - Agenten en helpers van de inlichtings-en actiediensten gratis in 1ste en 2de klas - Krijgsgevangenen 40-45 Minder dan 4 jaar gevangenschap gratis in 1ste en 2de klas - Oud-strijders van de oorlog 40-45 Belgische strijdkrachten in GB, minder dan 1 jaar dienst gratis in 1ste en 2de klas - Begunstigden van de nationale erkentelijkheid gratis in 1ste en 2de klas - Weduwen van de begunstigden van de nationale erkentelijkheid gratis in 1ste en 2de klas - Weduwen van de begunstigden Gezondheidszorg gratis in 1ste en 2de klas - Weduwen ‘Verkeer’ gratis in 1ste en 2de klas - Weduwen van de begunstigden 14-18 en 40-45 gratis in 1ste en 2de klas - Leden van het expeditiekorps Korea gratis in 1ste en 2de klas - Gepensioneerde oorlogsinvaliden 14-18 gratis in 1ste en 2de klas - Gepensioneerde oorlogsinvaliden 40-45 gratis in 1ste en 2de klas - In België verblijvende oorlogsinvaliden gratis in 1ste en 2de klas - Pensioengerechtigde weduwen van militairen 14-18 gratis in 1ste en 2de klas - Weduwen van militairen of gelijkgestelden, 40-45, Korea, ex-Kongo,Rwanda, Burundi gratis in 1ste en 2de klas - Oorlogsweduwen code 032 gratis in 1ste en 2de klas - Niet-invalide gedeporteerden 14-18 gratis in 1ste en 2de klas - Politieke gevangenen 14-18 10% invaliditeit gratis in 1ste en 2de klas - Burgerlijke invaliden 10%, 14-18 gratis in 1ste en 2de klas - Burgerlijke invaliden 10%, 40-45 gratis in 1ste en 2de klas - Politieke gevangenen, 1 jaar gevangenschap 14-18 gratis in 1ste en 2de klas - Politieke gevangenen, 1 jaar gevangenschap 40-45 gratis in 1ste en 2de klas - Verzetslieden sluikpers gratis in 1ste en 2de klas - Niet-invalide burgerlijke verzetslieden of werkweigeraars gratis in 1ste en 2de klas - Niet-invalide gedeporteerden verplichte tewerkstelling gratis in 1ste en 2de klas - Gepensioneerde weduwen burg. slachtoffers 14-18 gratis in 1ste en 2de klas - Gepensioneerde weduwen burg. slachtoffers 40-45 gratis in 1ste en 2de klas - Zeelieden ter koopvaardij, 1 jaar 40-45 gratis in 1ste en 2de klas - Kinderen tot 12 jaar gratis - Journalisten reizen gratis 2e klas en met 75% korting eerste klas. - gratis 2e klas als je als werkzoekende zeeman naar een sollicitatie gaat - Agenten van de federale, lokale politie, hulpagenten, spoorwegpolitie, metropolitie en agenten van de federale politie die tijdelijk zijn overgeplaatst naar de spoorwegpolitie. - Werknemers, indien hun werkgevers bereid zijn 80% van de normale kosten te betalen (derdebetalers) - Tien gratis dagkaarten voor iedereen die 16 jaar wordt. Kortingen - Zwangere vrouwen mogen, tijdens de laatste 4 maanden van hun zwangerschap, in 1ste klas reizen op basis van een vervoerbewijs geldig in 2de klas. Je dient in het bezit te zijn van een medisch attest met de vermoedelijke bevallingsdatum. - 50% korting als je 65plus bent of weinig inkomen hebt. - 75% korting 2e klas als je als werkzoekende naar een sollicitatie gaat (zeemannen krijgen de rit gratis) - 50% korting voor militairen in dienst, in uniform of burger, Aalmoezeniers, reserve-officieren, reserve-onderofficieren die niet van hun militaire verplichtingen ontslagen zijn. - 50% korting in het weekend - ¤6,50 voor een dagkaart voor jongeren onder de 26 - ¤5,00 voor een dagkaart voor jongeren onder de 26 als je er tien koopt - ¤5,20 voor 65+-ers - ¤7,40 voor een enkele reis als je voor 74 euro een Railpass koopt voor tien enkele reizen. - 70% korting als met meer dan 15 personen reist (of maximaal 4,90 per persoon per enkele reis) - En ook is er nog de voorrangskaart voor een zitplaats voor mensen die niet lang kunnen staan. | |
Duvel | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:20 |
Gaat nog tot 21:00 duren. | |
Duvel | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:22 |
Oud strijders uit 14-18 zijn niet echt talrijk. | |
DriekOplopers | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:22 |
Deze? http://www.9292ov.nl/9292(...)in+bus+tram+metro%29 | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:23 |
Zo lollig is het anders niet vriend. | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:23 |
Yep. | |
Duvel | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:25 |
Lijkt me nogal vervelend. Pa ok? Trein ok? Slachtoffer in de auto denk ik... | |
DriekOplopers | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:26 |
Sterkte voor je vader. | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:32 |
Pa en ma vet geschrokken, trein best wel stuk, er gaan geruchten dat het een bewuste actie zou zijn: 2 mensen die hun auto op het spoor gezet zouden hebben ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:33 |
Sterkte | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:37 |
Al deze mensen zijn inmiddels dood ![]() | |
remcoP | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:42 |
wtf ![]() | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:42 |
sorry, flash, wist niet je vader en moeder erg geschrokken waren.
| |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:44 |
Tentamen suicide? Wtf? ![]() | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:47 |
Ja.. het zou dus een zelfmoord zijn. Maar waar tentamen dan voor staat. ![]()
| |
Surveillance-Fiets | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:48 |
Met de uitdrukking 'poging tot zelfmoord' (tentamen suicidii of TS) bedoelt men een aanslag op zichzelf die niet tot de dood heeft geleid, inclusief die handelingen waarvan de persoon in kwestie vooraf vermoedt dat hij er niet aan zal overlijden: doorgaans gaat het om een ultieme kreet om hulp of aandacht, waarmee hij anderen tot handelen verplicht en ze eventueel met een schuldgevoel opzadelt. | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:49 |
EHm, ik kan dat niet zo goed lezen. Er was eersteen klein ongeveal, dat is opgeschaald en toen weer afgeschaald? Een aantal (minstens 2? ) brandweerauto's en een ambulance zijn erheen? Of wat staat hier eigenlijk? ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:50 |
Ah, helder ![]() Maar dus geen slachtoffers begrijp ik? Alleen die auto die daar nog stond of wat? ![]() | |
Duvel | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:57 |
Klinkt nogal heftig! | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:57 |
Men is nu aan het overstappen in klaarstaande bussen. | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:01 |
Ja, goeie vraag, of die persoon nog in die auto zat of niet is niet uit deze meldingen te halen. Het is sowieso duidelijk dat die persoon, nog, leeft. | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:36 |
Herstel, men staat op een perron in Bunde te wachten op bussen... | |
#ANONIEM | zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:37 |
Wat heb je in limburg te zoeken ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:37 |
Hoezo, heel Eindhoven - Maastricht is rood nu? ![]() Volgens AV rijden de IC's naar Amsterdam wel gewoon. Lijkt me ook logisch, keren in Sittard ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:39 |
Lees ff terug lolligerd ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:40 |
Oh sorry Flash ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:52 |
NP ![]() Men is onderweg naar Sittard en probeert de schade tot +120 te beperken. We gaan het zien ![]() | |
DriekOplopers | zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:52 |
Slecht nieuws: http://www.l1.nl/content/(...)_auto-trein_in_bunde | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:56 |
![]() | |
Frozen-assassin | zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:29 |
Tjonge, twee mensen?! Bewust ook nog ![]() ![]() | |
Bitlord | zaterdag 15 oktober 2011 @ 21:09 |
Er is een stedenbaanmonitor uitgegeven. Op pagina 25 recente gegevens over het aantal in- en uitstappers in Zuid-Holland. Daar was al een tijd geen informatie over vrijgekomen! http://www.stedenbaanplus(...)aanplus_2011_web.pdf Stedenbaanplusmonitor 2011 | |
Darkwing_Duck | zaterdag 15 oktober 2011 @ 22:00 |
Hoe controleer je dat... | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 22:12 |
Op vertoon van sollicitatiebrief? | |
Bitlord | zaterdag 15 oktober 2011 @ 22:15 |
Als je zo die lijst bekijkt van wie er allemaal gratis mee mogen, vraag ik me wel af hoe het met de kostendekking zat in de jaren 50, toen veel mensen uit WO1 en 2 nog gewoon leefden... Nog een filmpje van een soort halve trein, halve tram in zuidwest-Warschau. Die dingen zitten echt van geen meter en rijden ook klote. Ik mocht er de afgelopen zomer een stuk of tien keer inzitten... Zie ook: - http://www.wkd.com.pl/ - http://en.wikipedia.org/wiki/Warszawska_Kolej_Dojazdowa | |
Dr_Flash | zaterdag 15 oktober 2011 @ 22:21 |
Kei leuk toch? Het EN57 stoptreinmaterieel lijkt er zowel van binnen als van buiten erg op ![]() | |
Bitlord | zaterdag 15 oktober 2011 @ 22:51 |
Het is wel apart materieel, dat wel ja. Ik zat alleen steeds te denken van -dit had ook op de sneltram in Utrecht kunnen rijden- en dat zou toch een nachtmerrie zijn. Het trammetje op de video was overigens de laatste van de dag op de zijtak. Voor dit materieel, dat overigens bijna wordt vervangen door nieuw spul- reed deze lijn dwars de stad Warschau door, een beetje te vergelijken met de Blauwe Tram die door Amsterdam reed. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:18 |
Wat een kul, dan ga ik één keer zitten voor een goede 2 talige brief, verander wat data waar nodig en voila, een lifetime go-pass | |
#ANONIEM | zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:50 |
Ik ben nog altijd boos over het feit dat ze op enkhuizen amsterdam vv koplopers hebben gezet. Man wat een deukte in die treinen. Waar zijn " mijn " dubbeldekkers gebleven?? | |
James1988 | zondag 16 oktober 2011 @ 05:52 |
treinbruno | zondag 16 oktober 2011 @ 14:27 |
Realtime kaart met alle treinen in Rusland en een deel van de voormalige USSR http://rasp.yandex.ru/map/trains/ | |
Peter | zondag 16 oktober 2011 @ 14:36 |
Wat weinig treinen... | |
#ANONIEM | zondag 16 oktober 2011 @ 14:44 |
![]() ![]() | |
treinbruno | zondag 16 oktober 2011 @ 14:53 |
Is natuurlijk alleen het langeafstandsverkeer, elektrychka's (regionale treinen) staan er niet op. | |
Dr_Flash | zondag 16 oktober 2011 @ 15:11 |
Wat is het oneerlijk verdeeld in de wereld. Noordoost gesplitst in Utrecht: Rotterdam 8 bakken, Den Haag 3 ![]() | |
Peter | zondag 16 oktober 2011 @ 15:13 |
Zo gaat het er best vaak jah ![]() | |
mschol | zondag 16 oktober 2011 @ 15:58 |
en van die 8 zijn er zeker 7 leeg, en in die 3 zit genoeg volk voor 4 of 5 bakken? ![]() | |
Surveillance-Fiets | zondag 16 oktober 2011 @ 16:17 |
In zwolle ook altijd leuk... vaak gewoon 12 bakken Groningen en 3 bakken leeuwarden. ![]() | |
Zug-Chef | zondag 16 oktober 2011 @ 17:40 |
Ach, dat is over iets meer dan een jaar verleden tijd. Dan worden Groningen en Leeuwarden altijd apart gereden. De een vanuit Amersfoort, de ander vanaf de Hanzelijn. | |
#ANONIEM | zondag 16 oktober 2011 @ 17:50 |
Maar in het plan voor de dienstregeling 2013 stond toch dat de trein in z'n geheel Zwolle-Amersfoort-Utrecht-Rotterdam gaat rijden en had het er totaal niet over wat er dan met Amersfoort-Utrecht-Den Haag gaat gebeuren? | |
Oom_Agent | zondag 16 oktober 2011 @ 18:36 |
![]() | |
James1988 | zondag 16 oktober 2011 @ 19:00 |
Vol ![]() |