Nee, is bij wisselstroom niet zo'n probleem.quote:Op donderdag 12 mei 2011 20:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Omdat als je het via de aarde doet, allerlei buizen in de aarde gaan roesten enzo.
Wikipedia: Zwerfstroom
Klopt, op de Betuweroute ook.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:33 schreef Igen het volgende:
[..]
En bij de HSL hebben ze dan het AT-systeem toegepast?
Waarom zit er dan zo'n equipotentiaalleiding op de HSL? Is dat dan alleen zodat de masten niet onder stroom kunnen komen te staan als er iets kapot gaat?quote:Op donderdag 12 mei 2011 20:59 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee, is bij wisselstroom niet zo'n probleem.
Nee, lees dat stukje op Infrasite ff, staat het helderder in dan ik hier kan typen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 21:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarom zit er dan zo'n equipotentiaalleiding op de HSL? Is dat dan alleen zodat de masten niet onder stroom kunnen komen te staan als er iets kapot gaat?
Gepland zou hij om 13:09 moeten vertrekken richting Amsterdam, uit Rotterdam. Betreft trein 9221 Brussel Zuid 11:18, Roosendaal 12:30, Rotterdam 13:08, Amsterdam 14:06.quote:Op donderdag 12 mei 2011 20:18 schreef Ascendancy het volgende:
Ik zag de OBB ongepland op Rotterdam rond 1 uur. Richting Amsterdam. Geen tijd om 'm te pakken helaas. Maar wat doe je een uur op Dordt
Dan ben jij nog niet op een Brussels station geweest als het hommeles is. Dan is het met de belgische omroep princiepes net een voetbalcommentator. Ze hebben een rare manier van omroepen daar:quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:10 schreef greavy het volgende:
[..]
Nou, dan mag jij wel eens beter luisteren op Brussel zuid hoor.. Het is zeker niet aan één stuk door..
En vaak is er geen drol van te verstaan..
Dan had ie sowieso vertraging want ik kwam om 10 over 1 op Rotterdam aan.quote:Op donderdag 12 mei 2011 21:42 schreef greavy het volgende:
Een toevoeging op voorgaand bericht: Wanneer de ÖBB stam onderhoud nodig heeft en in de "onderhoudslag" zit, doet het maar 1 slag Brussel volgens onderstaande tijden:
Trein 9228 Amsterdam 9:54, Rotterdam 10:55, Roosendaal 11:32, Brussel Zuid 12:42
Daar keert het op trein 9233 Brussel Zuid 14:18, Roosendaal 15:30, Rotterdam 16:08, Amsterdam 17:06.
Apartquote:Op donderdag 12 mei 2011 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoe rijdt die trein man? Ik snap er de bliksem van. Uit Köln hbf weg via Köln Süd, maar de eerste halte is Wuppertal HbfEn daarna Dortmund? Hoe gaat dat? Over goederenlijnen of wat?
Ûber Hagen Hbf?quote:Op donderdag 12 mei 2011 23:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Nu nog zien hoe Wuppertal - Dortmund gaat
De RE4 rijdt toch ook gewoon Wuppertal-Hagen-Witten-Dortmund, net als de ICE-trein Berlijn-Keulen? Die route dus, lijkt mij. Of anders die van de S8/S5, dat kan eventueel ook.quote:Op donderdag 12 mei 2011 23:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Geen poep Scheerslot![]()
Maar dan? Kopmaken achter Witten? Door t bos bij Wittbräucke? Terugsteken uit Hamm? Geen idee. Mogelijk ligt er wel weer een boogje bij Witten?
Relaiskastenquote:Op vrijdag 13 mei 2011 00:17 schreef rietjeszuiger het volgende:
Even een vraagje: wat kan er allemaal kapot zijn na een blikseminslag bij/op het spoor?
En dan zo kapot dat er tot nu toe 12 uur nodig is om de boel te fixen.
voor de duidelijkheid; ik heb het over de storing tussen Usquert en Roodeschool.
Inderdaad. En anders kunnen er nog assentellers, ATB-bakens, etc geraakt worden.quote:
Succes gewenst aan de seinwezenmonteurs aldaar.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 06:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Inderdaad. En anders kunnen er nog assentellers, ATB-bakens, etc geraakt worden.
We hadden vooral veel overwegen gestoord, dus wellicht was de aansturing daarvan gefrituurd. Het is trouwens nog niet klaar.
Er zijn wel meer voordelen aan elektrisch spoor.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 08:29 schreef Duvel het volgende:
[..]
Succes gewenst aan de seinwezenmonteurs aldaar.
Hèt voordeel van geëlektrificeerd spoor: er hangt een bliksemafleider boven.
Er zijn ook nadelen, zoals landschapsvervuiling en gekut met palen als je een trein wilt fotograferen. En het is duur om te bouwen. Et cetera.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 08:38 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Er zijn wel meer voordelen aan elektrisch spoor.
Geen irritante brom van een dieselmotor bijvoorbeeld.
En soms staan de palen scheef in beeld, zodat je weet dat je camera nog kutter dan kut is.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 08:42 schreef James1988 het volgende:
Aan de andere kant vertellen die (scherpe) palen je op sommige foto's weer wel dat je camera gewoon kut is en de snelheid niet aankan.
Landschapsvervuiling is opzih wel waar, maar echt storend is er niet. Foto's maken ga ik niet op inquote:Op vrijdag 13 mei 2011 08:39 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er zijn ook nadelen, zoals landschapsvervuiling en gekut met palen als je een trein wilt fotograferen. En het is duur om te bouwen. Et cetera.
Op de heel lange termijn misschien, vroeger gingen ze ervan uit dat bij een halfuurdienst het omslagpunt lag. Inmiddels ligt dat iets anders geloof ik.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:17 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
En is electriciteit op de lange termijn niet goedkoper, ondanks de aanleg?
Ik mag toch hopen dat dat automatisch gaatquote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:33 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me toch af wie al die oude delen heeft opgezocht en gelinkt. Dat moet een rotwerk zijn geweest.
Anne heeft dat gedaan, maar heeft er wel een tooltje voor dat een groot deel van het werk doet. Dus hulde aan Anne.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:33 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me toch af wie al die oude delen heeft opgezocht en gelinkt. Dat moet een rotwerk zijn geweest.
quote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:35 schreef Duvel het volgende:
[..]
Anne heeft dat gedaan, maar heeft er wel een tooltje voor dat een groot deel van het werk doet. Dus hulde aan Anne.
1 2 3 4 5 6 7 8 | SELECT TopicID, Titel, Created FROM topics WHERE Titel LIKE '%trein%' ORDER BY Created DESC |
Heeft er niet ooit een "trainpics, news and chattopic" bij gezeten?quote:
Weet ik veelquote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:39 schreef Duvel het volgende:
[..]
Heeft er niet ooit een "trainpics, news and chattopic" bij gezeten?
't Is eigenlijk best wel simpelquote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:33 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me toch af wie al die oude delen heeft opgezocht en gelinkt. Dat moet een rotwerk zijn geweest.
De link in de OP die naar Wikipedia verwijst, kan wel vervangen worden voor deze link:quote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:33 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me toch af wie al die oude delen heeft opgezocht en gelinkt. Dat moet een rotwerk zijn geweest.
Het is deels automatisch gegaan. Heb zelf ook een paar reeksen zo gedaan en na 2 topics geknoopt te hebben kwam de rest er achteraan.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:33 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me toch af wie al die oude delen heeft opgezocht en gelinkt. Dat moet een rotwerk zijn geweest.
Sinds iedereen op dat station te depressief is om te etenquote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:48 schreef greavy het volgende:
Sinds wanneer is die Broodzaak op Ede-Wageningen gesloten
4, is dat dat kopspoortje waar meestal ouwe meuk staat opgesteld?quote:Op vrijdag 13 mei 2011 19:19 schreef Bitlord het volgende:
Net op Zwolle: een SLT-VI als stopper naar Utrecht vanaf spoor 4. Zon treinstel past werkelijk maar nét op dat perron. De machinist kan nauwelijks instappen via zn cabinedeur.
4 is dat spoortje aan de Amersfoortse zijde dat als een soort van inkeping tussen 3 en 5 ligt. Vertrekt regelmatig een stopper naar Utrecht vandaan, maar er staat ook wel eens ICMm of VIRM.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 19:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
4, is dat dat kopspoortje waar meestal ouwe meuk staat opgesteld?
Dat bedoel ik. Kopspoor, in mijn herinnering stond er altijd van die oude dubbeldekkerzooi.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 19:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
4 is dat spoortje aan de Amersfoortse zijde dat als een soort van inkeping tussen 3 en 5 ligt. Vertrekt regelmatig een stopper naar Utrecht vandaan, maar er staat ook wel eens ICMm of VIRM.
Het bestaat nog wel, maar wordt niet meer gepromoot.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 20:03 schreef Socios het volgende:
Bestaat het weekendretour nou wel of niet meer?
Het avondretour is een tijdje geleden afgeschaft, maar ik heb in ieder geval vandaag aan het NS-loket op het station een weekendretour kunnen bemachtigen.(Deze was niet te koop in de kaartautomaat)
Okay, mooi.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 20:10 schreef Peterselieman het volgende:
Het bestaat nog wel, maar wordt niet meer gepromoot.
Weekendretour verdwijnt in zijn geheel binnenkort. Net als kaarten zonder datum. Een weekendretour heeft geen toegevoegde waarde meer want de prijs is enkele reis + enkele reis.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 20:03 schreef Socios het volgende:
Bestaat het weekendretour nou wel of niet meer?
Het avondretour is een tijdje geleden afgeschaft, maar ik heb in ieder geval vandaag aan het NS-loket op het station een weekendretour kunnen bemachtigen.(Deze was niet te koop in de kaartautomaat)
In andere woorden: de reiziger wordt weer genaaid waar hij bij staat omdat allerhande kaartsoorten vanwege de simpelheid van Het OVC Systeem niet meer 'kunnen'.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 20:17 schreef greavy het volgende:
[..]
Weekendretour verdwijnt in zijn geheel binnenkort. Net als kaarten zonder datum. Een weekendretour heeft geen toegevoegde waarde meer want de prijs is enkele reis + enkele reis.
Klopt, maar met de chipkaart kan net zo goed gefraudeerd worden als je bijvoorbeeld van twee kaarten gebruik maakt ...quote:Op vrijdag 13 mei 2011 20:24 schreef greavy het volgende:
Ja, zo kan je het wel zien.. Kaarten zonder datum gaan verdwijnen "omdat er teveel mee word gefraudeerd"
Dat is nog wel een begrijpelijke reden.
Met één kaart ook:quote:Op vrijdag 13 mei 2011 20:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Klopt, maar met de chipkaart kan net zo goed gefraudeerd worden als je bijvoorbeeld van twee kaarten gebruik maakt ...
Zeker een gemis! Ik heb in mijn leven toch al gauw drie keer gebruik gemaakt van het avondretour!quote:Op vrijdag 13 mei 2011 20:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Tja zo kan je je natuurlijk overal wel druk over maken...
Er zijn dus altijd twee handelingen voor nodig ...quote:Op vrijdag 13 mei 2011 21:03 schreef MREn het volgende:
[..]
Met één kaart ook:
Bijvoorbeeld inchecken op Hengelo, op saldo naar Leiden reizen. Los kaartje voor de terugreis (tot Hengelo) kopen en in Enschede weer uitchecken.
Gelijk die kaart afschaffenquote:Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart
AMSTERDAM - Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus willen van het bedrijf achter de OV-chipkaart af. De vervoersbedrijven vinden dat de resultaten van chipkaartleverancier Trans Link Systems (TLS) tegenvallen. Zo neemt TLS volgens de vervoerders geen verantwoordelijkheid bij het verbeteren van de veiligheid van de chipkaart.
© NU.nl/Alphons Nieuwenhuis
De vier vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, willen dat een externe marktpartij de taken van TLS overneemt.
TLS is opgericht door een aantal deelnemers in de OV-chipkaart. Naast NS, GVB, RET en HTM was dat ook Connexxion, maar dat bedrijf stapte al in 2008 uit TLS.
Bezuinigingen
"Als TLS geen verantwoordelijkheid neemt, kan een andere marktpartij de taken eventueel overnemen", verduidelijkt een FMN-woordvoerder.
Volgens de federatie is het in deze tijden van bezuinigingen extra belangrijk dat problemen in de bedrijfsvoering kordaat worden aangepakt.
Gehackt
Sinds de geleidelijke invoering van de OV-chipkaart heeft het systeem voortdurend te maken met beveiligingsproblemen. De kaart werd al in 2007 voor het eerst gehackt.
Daarna kwamen er steeds meer beveiligingslekken aan het licht. Inmiddels is er op internet software te vinden waarmee iedereen de kaart simpel kan manipuleren om er gratis mee te reizen.
Wel typisch ook dat alleen de bedrijven die nog in overheidshanden zijn de chipkaart nog steunen.quote:
Ja, inderdaad zonde dat het verdwenen is. Het was een mooi kaartje voor mensen die 's avonds (wanneer het rustig is in de trein) op familiebezoek gingen o.i.d.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 21:04 schreef Duvel het volgende:
Zeker een gemis! Ik heb in mijn leven toch al gauw drie keer gebruik gemaakt van het avondretour!
DRIE KEER!quote:Op vrijdag 13 mei 2011 21:21 schreef Socios het volgende:
[..]
Ja, inderdaad zonde dat het verdwenen is. Het was een mooi kaartje voor mensen die 's avonds (wanneer het rustig is in de trein) op familiebezoek gingen o.i.d.
There, I fixed itquote:Op vrijdag 13 mei 2011 20:19 schreef MREn het volgende:
[..]
In andere woorden: de reiziger wordt weer genaaid waar hij bij staat omdat allerhande kaartsoorten vanwege de simpelcomplexheid van Het OVC Systeem niet meer 'kunnen'.
Ja, Europapark is populair. Terwijl dat echt op loopafstand van Centraal ligt.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:13 schreef Bitlord het volgende:
Heb net even kort Veendam bezocht, voor mij was dit ook de eerste Noordelijke Nevenlijn buiten Groningen-Leeuwarden. Wat een landelijkheid zeg, dat zie je niet vaak bij mij in de omgeving Utrecht.
Nog even geteld omdat ik dat leuk vind. De trein (een GTW 2/8) had de volgende aantallen reizigers (bezetting):
Stoptrein 21:04 Groningen - Veendam:
Groningen - Groningen Europark: 51 (28%)
Zuidbroek - Veendam: 18 (10%)
Stoptrein 21:42 Veendam - Groningen
Veendam - Zuidbroek: 7 (4%)
Groningen Europapark - Groningen: 8 (4%)
Hoofdstation heet dat naar goed Gronings gebruik.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:41 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ja, Europapark is populair. Terwijl dat echt op loopafstand van Centraal ligt.
Gaat het hierover een Veghels bedrijf?quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:44 schreef MREn het volgende:
[..]
Hoofdstation heet dat naar goed Gronings gebruik.
En natuurlijk is Europapark populair, daar ligt de beste supermarkt van het land.
Maakt het uit hoe ik het noem? Ik ben geen Groninger.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:44 schreef MREn het volgende:
[..]
Hoofdstation heet dat naar goed Gronings gebruik.
Dan wel. De 700-serie vast wel, de Intercity-die-overal-stopt. Wat nou minimaal 10 km afstand tussen halteringen voor ICM?quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:55 schreef bork het volgende:
[..]
Geinig maar de planning klopt niet volgens mij, want daar stoppen toch geen intercities?
Maar het nieuwe station komt ook weer net iets verderop te liggen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dan wel. De 700-serie vast wel, de Intercity-die-overal-stopt. Wat nou minimaal 10 km afstand tussen halteringen voor ICM?
en wanneer is dan? 2010 is inmiddels al weer passéquote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dan wel. De 700-serie vast wel, de Intercity-die-overal-stopt. Wat nou minimaal 10 km afstand tussen halteringen voor ICM?
Typfoutje denk ik, zal wel 2012 hebben moeten staan.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:04 schreef bork het volgende:
[..]
en wanneer is dan? 2010 is inmiddels al weer passé
Ja en nee.quote:
Dat zijn geen minimumafstanden.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dan wel. De 700-serie vast wel, de Intercity-die-overal-stopt. Wat nou minimaal 10 km afstand tussen halteringen voor ICM?
Dat is dan vanwege elektrische verliezen neem ik aan? Of is het soms slecht voor het materieel?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:20 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat zijn geen minimumafstanden.
Het wordt gewoon als onwenselijk beschouwd om met weerstandsstellen vaak te stoppen. Wil niet zeggen dat niet toevallig een paar stations wat dicht bij elkaar mogen liggen. Gebeurt met Enschede en Hengelo elk halfuur.
Ik denk dat de weerstanden te heet worden bij te vaak remmen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is dan vanwege elektrische verliezen neem ik aan? Of is het soms slecht voor het materieel?
Voor zover ik weet is dat het probleem ook ja. Bij wat langere afstanden is het geen probleem omdat het spul dan rijwindkoeling heeft, iets wat in de stoptreinseries met stations dicht op elkaar wat meer een probleem is.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:26 schreef MREn het volgende:
[..]
Ik denk dat de weerstanden te heet worden bij te vaak remmen.
SGM is er wat beter op voorbereid, kijk maar eens wat daar allemaal op het dak staat.
Niet geheel juiste interpretatie van de getallen, want ik zeg niet dat iedereen bij Europapark is uitgestapt. De meesten stapten bij Kropswolde (prachtige naam) en Hoogezand-Sappemeer uit.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:41 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ja, Europapark is populair. Terwijl dat echt op loopafstand van Centraal ligt.
Ik denk vooral bij optrekken, de eerste veertig stellen hebben nog weerstandsregeling op de tractiemotoren.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:26 schreef MREn het volgende:
[..]
Ik denk dat de weerstanden te heet worden bij te vaak remmen.
SGM is er wat beter op voorbereid, kijk maar eens wat daar allemaal op het dak staat.
Dan zou je de 2/8 alleen in de spits nodig hebben, wat voo onevenredige slijtage komt.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 01:41 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Niet geheel juiste interpretatie van de getallen, want ik zeg niet dat iedereen bij Europapark is uitgestapt. De meesten stapten bij Kropswolde (prachtige naam) en Hoogezand-Sappemeer uit.
Je wordt wat vreemd aangekeken als je bij elke halte door de trein loopt.
Nog twee getallen, gewoon omdat het kan:
Sneltrein 19:59 Leeuwarden - Groningen
Buitenpost - Groningen: 48 (27%)
Stoptrein 22:19 Groningen - Nieuweschans
Groningen - Groningen Europapark: 38 (21%)
Ik weet niet hoe dat qua onderhoud en schoonmaak past bij Arriva, maar het lijkt mij toch wat goedkoper in exploitatie om 's avonds alleen maar GTW 2/6 in te zetten ipv 2/8.
oe, nicequote:Op zaterdag 14 mei 2011 10:53 schreef dennistd het volgende:
Zo, vanmorgen al weer even op pad geweest:
[ link | afbeelding ]
Loc 78 468
Met de Grachten-Express naar Amsterdam, bij Schüttorf
[ link | afbeelding ]
Loc 23 076
Met de Grachten-Express van Duitsland naar Amsterdam, bij De Lutte
Die zou in Europapark gestopt hebben als dat station in 2010 af was geweest. Nu is dat stationnetje dus eind 2012 pas klaar en net op dat moment wordt die Intercity-die-overal-stopt afgeschaft. Dan wordt het dus gewoon een stoptreinstationnetje.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dan wel. De 700-serie vast wel, de Intercity-die-overal-stopt.
mja, Arriva heeft de omlopen echt wel op orde hoorquote:Op zaterdag 14 mei 2011 01:41 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Niet geheel juiste interpretatie van de getallen, want ik zeg niet dat iedereen bij Europapark is uitgestapt. De meesten stapten bij Kropswolde (prachtige naam) en Hoogezand-Sappemeer uit.
Je wordt wat vreemd aangekeken als je bij elke halte door de trein loopt.
Nog twee getallen, gewoon omdat het kan:
Sneltrein 19:59 Leeuwarden - Groningen
Buitenpost - Groningen: 48 (27%)
Stoptrein 22:19 Groningen - Nieuweschans
Groningen - Groningen Europapark: 38 (21%)
Ik weet niet hoe dat qua onderhoud en schoonmaak past bij Arriva, maar het lijkt mij toch wat goedkoper in exploitatie om 's avonds alleen maar GTW 2/6 in te zetten ipv 2/8.
Een goed argument, ik had daar niet over nagedacht.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:34 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, Arriva heeft de omlopen echt wel op orde hoor
Ga er maar vanuit dat elk stel per jaar iets meer dan 150.000 kilometer draait. Door op sommige trajecten ook 's avonds een 2/8 in te zetten zorg je er voor dat de slijtage van de stellen gelijkmatig kan verlopen.
wat jij zegt is niet helemaal waar, dr zijn al treinstellen die al meer dan 1 miljoen kilometer hebben afgelegd ...quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:34 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, Arriva heeft de omlopen echt wel op orde hoor
Ga er maar vanuit dat elk stel per jaar iets meer dan 150.000 kilometer draait. Door op sommige trajecten ook 's avonds een 2/8 in te zetten zorg je er voor dat de slijtage van de stellen gelijkmatig kan verlopen.
Die Duitsland stellen zeker of niet?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:40 schreef dan13lv het volgende:
[..]
wat jij zegt is niet helemaal waar, dr zijn al treinstellen die al meer dan 1 miljoen kilometer hebben afgelegd ...
* dan13lv opent excel lijstje met kilometerstanden en draaiurenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:42 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Die Duitsland stellen zeker of niet?
En het is nog niet af, ook de Tweede Maasvlakte krijgt natuurlijk weer spoor!quote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:44 schreef Bitlord het volgende:
Ik had het mij nooit beseft eigenlijk, maar wat een gigantisch spoorwegnet ligt er in het Rotterdamse Havengebied! Enorme rangeerterreinen, tientallen spooraansluitingen voor bedrijven en dwars door het gebied een centrale tweesporige "aorta" die volgens mij behoorlijk veel verkeer heeft. Van het uiterste puntje op de Maasvlakte naar de hoofdspoorlijn Rotterdam-Dordrecht is het gewoon 45 kilometer spoor!
Ik wil er eigenlijk wel eens een dagje fotograferen!
14 kilometer om precies te zijn.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:53 schreef Duvel het volgende:
[..]
En het is nog niet af, ook de Tweede Maasvlakte krijgt natuurlijk weer spoor!
Hier... Mensen die denken dat de haven van Rotterdam in Rotterdam ligt.quote:
Om vervolgens een file van vrachtwagens te huisvesten.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:29 schreef Ascendancy het volgende:
Idd, ook al een 3-baans snelweg(dat moet het worden) Om alleen die haven te ontsluiten.
De haven ligt niet in het stedelijk gebied van Rotterdam, maar wel binnen de gemeente Rotterdam. Zo gek is de gedachte dus niet.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:27 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hier... Mensen die denken dat de haven van Rotterdam in Rotterdam ligt.
Mwah, hele delen van de haven zijn in elk geval geen 010.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:39 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
De haven ligt niet in het stedelijk gebied van Rotterdam, maar wel binnen de gemeente Rotterdam. Zo gek is de gedachte dus niet.
Dat is niet overal mogelijk en de capaciteit na Zevenaar is te laag.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Om vervolgens een file van vrachtwagens te huisvesten.
Beter verplichten ze die krengen in de haven de trein te nemen. Scheelt ook een hoop gedoe op de A15.
Goede quizvraag: welke treinstations liggen allemaal in de gemeente Rotterdam.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:41 schreef Duvel het volgende:
[..]
Mwah, hele delen van de haven zijn in elk geval geen 010.
Niet alle vracht moeten naar het rurhgebied.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:46 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dat is niet overal mogelijk en de capaciteit na Zevenaar is te laag.
Dat schop je ze bij Valburg de snelweg weer op. Doet dat CUP ook nog eens wat.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:46 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dat is niet overal mogelijk en de capaciteit na Zevenaar is te laag.
Interessant ja!quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:49 schreef MREn het volgende:
[..]
Goede quizvraag: welke treinstations liggen allemaal in de gemeente Rotterdam.
Leuke instinker is dat de trits Vlaardingen - Maassluis niet in Rotterdam liggen en Hoek van Holland Haven en - Strand weer wel.
De linkse groepering in Nijmegen wil dat niet. Die wil liever vrachtwagens dan smerige treinen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 22:01 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat schop je ze bij Valburg de snelweg weer op. Doet dat CUP ook nog eens wat.
Had me al een beetje ingelezen over die 2e Maasvlakte. Bedrijven die zich daar vestigen mogen ten hoogste 55% van hun vervoer van- en naar binnenland over de weg doen. De rest moet per binnenvaartschip of trein.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Om vervolgens een file van vrachtwagens te huisvesten.
Beter verplichten ze die krengen in de haven de trein te nemen. Scheelt ook een hoop gedoe op de A15.
Iets in mij zegt dat dat toch niet gehandhaafd wordt.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 23:28 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Had me al een beetje ingelezen over die 2e Maasvlakte. Bedrijven die zich daar vestigen mogen ten hoogste 55% van hun vervoer van- en naar binnenland over de weg doen. De rest moet per binnenvaartschip of trein.
Ga om 17:30 ma-vr maar in Amersfoort wachten op de trein naar Groningen/Leeuwarden: IRM 4+4+6.quote:Op zondag 15 mei 2011 01:38 schreef Hojdhopper het volgende:
Zonet in de kroeg een 'discussie' gehad met een vriend over of er in NL ook intercity's bestaande uit 3 treinstellen rijden. En dan hadden we het over de dd-irm/v-irm. Ik was van mening dat ik er wel eens een had gezien (dus drie treinstellen bestaande uit een lange en twee korte om het zo maar even te noemen). Hij was ervan overtuigd dat in NL de maximale lengte van een IC twee lange (dus 2x6 coupés) is.
Onbenullige discussie, maar hé, je weet hoe dat gaat bij een biertje.
YESSSS!!!quote:Op zondag 15 mei 2011 01:41 schreef MREn het volgende:
[..]
Ga om 17:30 ma-vr maar in Amersfoort wachten op de trein naar Groningen/Leeuwarden: IRM 4+4+6.
En tussen Amsterdam en Eindhoven rijden combi's van 4+4+4, maar geen idee wanneer, ik ben een notoire spitsmijder.
Bovendien rijden koplopers ook wel eens met 4 setjes gecombineerd.quote:
Nee, setjes van 1-5 stellen. Eén koploperstel bestaan dan weer uit 3 of 4 bakken.quote:Op zondag 15 mei 2011 02:01 schreef Peter het volgende:
[..]
Bovendien rijden koplopers ook wel eens met 4 setjes gecombineerd.
Dat zijn dan setjes van 3 of 4 'bakken'.
Klopt, die is even na 18u vertrokken uit Amsterdamquote:Op zondag 15 mei 2011 00:49 schreef Telates het volgende:
Ik kwam vanmiddag op station Hilversum rond een uur of half zeven een grote stoomtrein tegen, was dat die grachtenexpress?
Niet helemaalquote:Op zondag 15 mei 2011 01:41 schreef MREn het volgende:
[..]
Ga om 17:30 ma-vr maar in Amersfoort wachten op de trein naar Groningen/Leeuwarden: IRM 4+4+6.
Dat geldt alleen voor de Leeuwarder tak neem ik aan? Het Groninger deel van die trein wordt standaard met VIRM gereden.quote:Op zondag 15 mei 2011 10:04 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Niet helemaalHet is de 16:38 trein die uit 4+4+6 bestaat. Deze combinatie rijdt twee slagen tussen Leeuwarden/Groningen en Rotterdam/Den Haag. Beginnend rond 6:45 en 12:45 uit het hoge Noorden. In de vakantieperiode is de slag van een uur later (dus 7:45 uit het Noorden en dus 17:38 uit Amersfoort ook VIRM, maar buiten de vakanties dus niet (en gelukkig maar)
Uiteraard, maar ja ik ben ook een Liwwadder, ik mijd Grunning zo veel als mogelijkquote:Op zondag 15 mei 2011 13:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat geldt alleen voor de Leeuwarder tak neem ik aan? Het Groninger deel van die trein wordt standaard met VIRM gereden.
* Igen mompelt iets over vriezen en dooien enzo.quote:Op zondag 15 mei 2011 13:58 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Uiteraard, maar ja ik ben ook een Liwwadder, ik mijd Grunning zo veel als mogelijk(hopende hiermee niet teveel boze Fok'kers te krijgen
)
Bronquote:Treinstoring rond Alkmaar
ALKMAAR - Van en naar Alkmaar rijden geen treinen omdat een vrachtwagen met een kraan de bovenleiding aan beide kanten van het spoor kapot heeft getrokken. Dat liet een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail zondag weten.
Vanuit het noorden rijden de treinen nu tot Heerhugowaard, vanuit het zuiden tot Uitgeest. De Nederlandse Spoorwegen zetten bussen in. De stremming duurt waarschijnlijk tot ver in zondagavond. De NS spreekt van een zeer ongelukkig samenloop van omstandigheden omdat veel Ajax-supporters uit Noord-Holland Noord vanavond naar huis willen vanuit de Arena.
Vanuit Amsterdam is Alkmaar per trein alleen bereikbaar door over Hoorn naar Heerhugowaard te reizen en daar een bus te nemen. Dat komt omdat door werkzaamheden tussen Amsterdam-Sloterdijk en Zaandam minder treinverkeer mogelijk is.
De schade ontstond toen een vrachtwagen over de spoorwegovergang bij de Helderseweg reed. Waarschijnlijk vergat de chauffeur de kraan in te trekken. Volgens de woordvoerder van ProRail gebeurt dat wel eens vaker. De spoorwegovergang is gesloten in verband met reparatiewerkzaamheden.
Omdat de IC naar Leeuwarden dan los rijdt van het Groningen deel tussen Utrecht en Zwolle.quote:Op zondag 15 mei 2011 16:54 schreef Igen het volgende:
[..]
* Igen mompelt iets over vriezen en dooien enzo.
Maar waarom gaat 'ie vanuit Leeuwarden dan ineens op een andere tijd?
ook heel nicequote:Op zondag 15 mei 2011 20:08 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
ICM 4240, één van de laatste ongereviseerde ICM's die nog rondrijden, had vandaag het recht om op pad te gaan naar Venlo, met een gereviseerd drietje gekoppeld. ICM 4240 staat gepland om als laatste gereviseerd te worden.
Hier passeert de 4240 met een onbekend gebleven ICMm drietje de Grote brug over de Oude Maas als trein 1952 Venlo-Den Haag voorop, op een moment dat ze zon zich net liet zien. Op de achtergrond vind je de Grote Kerk van Dordrecht.
Van breien zeker niet. Maar ik gebruik op veel overige fora The Knitter danwel met een - of _ ertussen. Ik was ooit met Greavy begonnen, nu is het The Knitter voornamelijk op sites waar ik mij aanmeld.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:48 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hey greavy, waarom noem je jezelf eigenlijk ook The Knitter? Hou je van breien?
Klopt.quote:Op zondag 15 mei 2011 01:41 schreef MREn het volgende:
En tussen Amsterdam en Eindhoven rijden combi's van 4+4+4, maar geen idee wanneer, ik ben een notoire spitsmijder.
De Plan W groene Hondekop van het NSM?quote:
quote:Op maandag 16 mei 2011 07:39 schreef Duvel het volgende:
[..]
De Plan W groene Hondekop van het NSM?
Zou ook de rode Plan U kunnen zijn. Lastige opgave!
Ja, maar waarom Knitter?quote:Op zondag 15 mei 2011 22:18 schreef greavy het volgende:
[..]
Van breien zeker niet. Maar ik gebruik op veel overige fora The Knitter danwel met een - of _ ertussen. Ik was ooit met Greavy begonnen, nu is het The Knitter voornamelijk op sites waar ik mij aanmeld.
't Is een beetje sloom, dat wel... Maar verder blijft het wel rijden, eens in de zoveel tijd een nieuwe diesel er in, en gaan!quote:Op maandag 16 mei 2011 07:56 schreef bork het volgende:
[..]
![]()
Plan U, gefeliciteerd!
Onvoorstelbaar dat het 50 jaar oud materiaal is, het ziet er wel gedateerd uit maar het rijdt als een trein!
* Duvel denkt aan de Grote Grijze Geitenbreier.quote:
De laatste keer dat ik ermee reisde, stond er een Thalys stil omdat Fyra er nog even voor moestquote:Op maandag 16 mei 2011 09:40 schreef James1988 het volgende:
En bij het oprijden van de HSL stonden we ook nog even stil omdat er een Thalys aan een noodvaart kwam langszeilen.
quote:Op maandag 16 mei 2011 09:47 schreef Duvel het volgende:
[..]
't Is een beetje sloom, dat wel... Maar verder blijft het wel rijden, eens in de zoveel tijd een nieuwe diesel er in, en gaan!
Ik bedoelde eigenlijk een nieuwe motor, maar inderdaad: er moet ook nog peut in.quote:
Jep, maar ik hou het bij Microsoft Train Simulatorquote:Op maandag 16 mei 2011 11:53 schreef stinow het volgende:
Vorige week TrainZ Simulator 12 besteld, vanmorgen binnen gekomen op werk.
Yes! Wat een riante manier om de dag te beginnen.
Ben nieuw @ dit topic, maar zijn er meer trein sim liefhebbers hier?
Gr,
Stijn
Is dat de nieuwe Trainz? Ik heb die oude (2009) wel veel gespeeld, maar dan vooral zelf dingen bouwen.quote:Op maandag 16 mei 2011 11:53 schreef stinow het volgende:
Vorige week TrainZ Simulator 12 besteld, vanmorgen binnen gekomen op werk.
Yes! Wat een riante manier om de dag te beginnen.
Ben nieuw @ dit topic, maar zijn er meer trein sim liefhebbers hier?
Gr,
Stijn
Ik heb Railworks, werkt mooi, maar geen Nederlandse routes helaas. Voor Trainz is volgens mij wel heel veel Nederlands spul beschikbaar.quote:Op maandag 16 mei 2011 11:53 schreef stinow het volgende:
Vorige week TrainZ Simulator 12 besteld, vanmorgen binnen gekomen op werk.
Yes! Wat een riante manier om de dag te beginnen.
Ben nieuw @ dit topic, maar zijn er meer trein sim liefhebbers hier?
Hey ja klopt. Had zelf de 2006 versie nog.. toe aan een upgrade dus!quote:Op maandag 16 mei 2011 11:57 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Is dat de nieuwe Trainz? Ik heb die oude (2009) wel veel gespeeld, maar dan vooral zelf dingen bouwen.
Dat is zeker waar. Hoe zit dat met die nieuwe Trainz?quote:Op maandag 16 mei 2011 12:01 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik heb Railworks, werkt mooi, maar geen Nederlandse routes helaas. Voor Trainz is volgens mij wel heel veel Nederlands spul beschikbaar.
Ik ken Trainz niet, dus ik weet niet hoe het zit met backwards compatibility.quote:Op maandag 16 mei 2011 12:09 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. Hoe zit dat met die nieuwe Trainz?
Die schijnt 12 mei uit te zijn gekomen, ik zal eens kijken. Zag er inderdaad interessant uit, al waren mensen wel sceptisch.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Cities in Motion vind ik ook interessant.
Destijds (toen ik TRS2006 had en er alweer 2 nieuwe versies uit waren), was de backwards compatibility prima. Ook was er nog veel te downloaden voor de oude versies.quote:Op maandag 16 mei 2011 12:35 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik ken Trainz niet, dus ik weet niet hoe het zit met backwards compatibility.
Moet wel zeggen dat het zelf bouwen best lastig en vooral erg tijdrovend was, realisme was lastig om te realiseren en baanplannen lastig om 'recht' te krijgen. Maargoed, het was wel leuk om te doen, ik had heel veel Nederlands spul gedownload.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:49 schreef stinow het volgende:
[..]
Destijds (toen ik TRS2006 had en er alweer 2 nieuwe versies uit waren), was de backwards compatibility prima. Ook was er nog veel te downloaden voor de oude versies.
Zal hem straks eens registreren en kijken wat er qua Nederlands materiaal te vinden is. Ik vind het zelf bouwen van banen ook veruit het leukst. OpenTTD is ook erg vermakelijk als gratis game!
Haha wat moet ik mij daarbij voorstellen danquote:Op maandag 16 mei 2011 14:23 schreef stinow het volgende:
Bijna vergeten te melden:
TrainZ 12 heeft Multiplayer!
:x
Werkt dat spel niet op de pcquote:Op maandag 16 mei 2011 13:23 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Die schijnt 12 mei uit te zijn gekomen, ik zal eens kijken. Zag er inderdaad interessant uit, al waren mensen wel sceptisch.
Dat weet ik niet, nog 1 plaatjequote:Op maandag 16 mei 2011 10:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk een nieuwe motor, maar inderdaad: er moet ook nog peut in.Heeft het NSM een tankplaat?
Denk een iemand is machinist en de ander conducteurquote:Op maandag 16 mei 2011 14:25 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Haha wat moet ik mij daarbij voorstellen dan![]()
Heb je 'm al?
Je meent hetquote:
Altijd leukquote:Op maandag 16 mei 2011 19:12 schreef dan13lv het volgende:
Fles ik heb nog een aantal bordjes voor je, van Edingborough t/m glasgow queens street t/m mallaig
interesse?
Ik denk het niet.quote:Op maandag 16 mei 2011 19:12 schreef dan13lv het volgende:
Fles ik heb nog een aantal bordjes voor je, van Edingborough t/m glasgow queens street t/m mallaig
interesse?
Jawel hoor. Ik speel hem al een paar weken op mijn pc.quote:
Ik sla ze wel apart op hoor, maar het telt niet mee voor de verzameling idd. Anders kan je net zo goed een paar dagen op plaatjes googlen, dus dat slaat nergens opquote:Op maandag 16 mei 2011 19:14 schreef Socios het volgende:
[..]
Ik denk het niet.
De bordjes dient men zelf `geschoten´ te hebben, lijkt mij? Anders is de verzameling veel minder leuk.
quote:
Nou ja. Er zijn 7 treinstellen. Doordat er 1 stel tot Gorinchem rijdt steeds, kan je in de spits alle treinen 6 bakken geven. Volgens mij lukt dat niet als er 1 kapot is.quote:Op maandag 16 mei 2011 19:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Staat of valt dat met één kapot stel dan ja?
jepquote:Op maandag 16 mei 2011 19:52 schreef KapiteinT het volgende:
Hoe kunnen er dan zo vaak stellen bij de wasstraat in Rotterdam staan? Of gaan die na de ochtendspits heen en voor de avondspits terug?
Wauw,quote:Op maandag 16 mei 2011 20:16 schreef Dr_Flash het volgende:
7. Stockholm Central, 13 mei 2011. Dubbeldeks treinstel 3321 als trein naar Gävle Central. Zo lelijk als ze van buiten zijn, zo comfortabel zijn ze van binnen![]()
[ afbeelding ]
Heb er dit weekend niet in gezetenquote:Op maandag 16 mei 2011 20:30 schreef James1988 het volgende:
Prachtplaten, Fles!
En zat die Coradia van Alstom (foto #7) lekker?
Hij zou gaan rijden naar Lintorp, maar voordat er echt beweging was, kwam mijn CNL voorrijden. Dus dat heb ik niet kunnen bewijzenquote:Op maandag 16 mei 2011 20:54 schreef Peterselieman het volgende:
Leuk Fles.
Reed die IC4 nog of stond het ding te wachten op een sleep?
Wat is er dan zo oncomfortabel aan?quote:Op maandag 16 mei 2011 20:16 schreef Dr_Flash het volgende:
6. Stockholm Central, 13 mei 2011. Na een treinreis van 22½ uur kwam ik aan in Stockholm. Hier de X2000 die mij daarheen bracht vanuit København H. Het duurt nog wel even voordat de X2000 een fatsoenlijke hogesnelheidstrein is. Het is leuk als je met kantelbaktechniek 200 km/h kunt rijden op "normaal" spoor, maar comfortabel is het niet echt. Daarnaast blijft er door 11 halteringen, variërend van zo'n 4 tot ruim 10 minuten (!!) ook niet veel over van de snelheid. Tot slot is de laatste 180 km vanaf Norrköping tot Stockholm grotendeels enkelspoor. Over 647 km doet het ding ruim 5½ uur. Overigens is er sinds kort (eind 2007 was het nog niet zo) een tunnel klaar tussen de Zweedse kant van de Øresundsbron en station Malmö C, waardoor de X2000 tegenwoordig vanuit København H kan vertrekken. (Situatie lijkt heel erg op Antwerpen Centraal, voor wie daarmee bekend is)
[ afbeelding ]
Hippe foto´s.quote:Op maandag 16 mei 2011 20:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Afgelopen weekend ben ik even naar Stockholm geweest om mijn beste vriend op te zoeken die daar in 2007 naartoe geëmigreerd is en die ik sindsdien niet gezien hadIk zal jullie verder niet vermoeien met foto's van bier en barbecue, hier wel een kleine impressie van het spoorgebeuren daar.
1. Utrecht Centraal, 12 mei 2011. AnsaldoBreda-schandvlek V250 getrokken door 2 diesellocs op weg naar misschien wel de Watergraafsmeer.
[ afbeelding ]
2. Solrød Strand (DK), 13 mei 2011. S-Tog stel 8203 is net aangekomen en rijdt als leeg mat door naar Køge.
[ afbeelding ]
3. Køge (DK), 13 mei 2011. Tweebaks dieseltreinstel 4044 komt zojuist binnen als stoptrein naar Roskilde vanuit Naestved.
[ afbeelding ]
4. Køge (DK), 13 mei 2011. Twee stellen van de S-Tog op hun eindpunt. Mooi man, sluitseinen
[ afbeelding ]
5. Nässjö (SE), 13 mei 2011. Ook anno 2011 rijden er nog steeds dieselmotorwagens rond in Zweden. Hier treinstel 1299 van een lokale vervoerder.
[ afbeelding ]
6. Stockholm Central, 13 mei 2011. Na een treinreis van 22½ uur kwam ik aan in Stockholm. Hier de X2000 die mij daarheen bracht vanuit København H. Het duurt nog wel even voordat de X2000 een fatsoenlijke hogesnelheidstrein is. Het is leuk als je met kantelbaktechniek 200 km/h kunt rijden op "normaal" spoor, maar comfortabel is het niet echt. Daarnaast blijft er door 11 halteringen, variërend van zo'n 4 tot ruim 10 minuten (!!) ook niet veel over van de snelheid. Tot slot is de laatste 180 km vanaf Norrköping tot Stockholm grotendeels enkelspoor. Over 647 km doet het ding ruim 5½ uur. Overigens is er sinds kort (eind 2007 was het nog niet zo) een tunnel klaar tussen de Zweedse kant van de Øresundsbron en station Malmö C, waardoor de X2000 tegenwoordig vanuit København H kan vertrekken. (Situatie lijkt heel erg op Antwerpen Centraal, voor wie daarmee bekend is)
[ afbeelding ]
7. Stockholm Central, 13 mei 2011. Dubbeldeks treinstel 3321 als trein naar Gävle Central. Zo lelijk als ze van buiten zijn, zo comfortabel zijn ze van binnen![]()
[ afbeelding ]
8. Stockholm Central, 15 mei 2011. Green Cargo-loc 1274 staat aan het eind van het perron. Links mijn maat Yvo.
[ afbeelding ]
9. Nässjö (SE), 15 mei 2011. Tweebaks treinstel 1405 van de Krösatågen.
[ afbeelding ]
10, 11. København H, 15 mei 2011. De tweede omstreden AnsaldoBreda-schandvlek van dit weekend: De IC4 van DSB.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tot slot nog 2 metrostellen uit Stockholm:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Enjoy
Ik kan heel dat Lintorp niet vindenquote:
Er is wel een Lintrup, kan dat ook?quote:Op maandag 16 mei 2011 21:30 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik kan heel dat Lintorp niet vindenWie weet waar die IC4's rijden in Denemarken?
Nou ja het bochtgedrag hequote:Op maandag 16 mei 2011 21:23 schreef Igen het volgende:
Mooi reisverslag Fles!
[..]
Wat is er dan zo oncomfortabel aan?
Ik ben niet in Zweden geweest maar wel in Portugal, en daar haalt de kantelbaktrein op normaal spoor ongeveer dezelfde snelheid: Porto-Faro is 663 km in 5:39 uur. Ik vond het zelf prima comfortabel, de kantelbaktrein trilde en schudde zelfs duidelijk minder dan de langzamere gewone IC.
Maar om een of andere reden lag wel bij elke stoel een kotszakje. Heeft het oncomfortabele van de X2000 ook daarmee te maken, of is dat iets anders?
Lyntog?quote:Op maandag 16 mei 2011 21:30 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik kan heel dat Lintorp niet vindenWie weet waar die IC4's rijden in Denemarken?
Op de heenweg had hij samen met het bordje van Norrköping gekund... Jammer. EN dan heb ik nog het bordje van Norrköping Goederenstation gemist, en dat was mijn eigen schuld.quote:
Ja dat weet ik. Misschien ben ik daar wel mee in de war gewoonquote:Op maandag 16 mei 2011 21:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Lyntog?
Dat is een treintype, zoals we hier Intercity, sneltrein, stoptrein of sprinter hebben
Het staat voor extra snelle trein
Had je niet met die IC4 mee kunnen gaan? Wie weet wanneer je nog een keer de kans krijgt in een AnsaldoBreda product te zitten..quote:Op maandag 16 mei 2011 21:44 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja dat weet ik. Misschien ben ik daar wel mee in de war gewoonik was echt ZO kwaad dat die X2 in Malmö opgeheven werd
quote:Op maandag 16 mei 2011 21:45 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Had je niet met die IC4 mee kunnen gaan? Wie weet wanneer je nog een keer de kans krijgt in een AnsaldoBreda product te zitten..
Nice. BahnCard dabei?quote:Op maandag 16 mei 2011 23:19 schreef Zug-Chef het volgende:
Zo, fuck NS Hispeed. Net Deventer - Berlijn - Praag - Wenen - Budapest - München - Utrecht via bahn.de en oebb.at geboekt. Enige wat je kon boeken bij NS Hispeed was Deventer - Berlijn en Frankfurt - Utrecht maar die waren al uitverkocht, terwijl bij bahn.de nog genoeg voorradig was
Dat snap ik.quote:
Nee. Het eerste VIRM is nu 15 jaar oud en het moet nog zeker een keer zo lang meegaan. Qua intercitymaterieel zit de NS op dit moment gewoon goed.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:44 schreef TheFrankey het volgende:
Is er eigenlijk al een opvolger bekend voor virm intercity materieel?
Neuh, dat is niet handig kwa in/uitstappen per zitplaats en het past ook niet kwa profiel.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:44 schreef TheFrankey het volgende:
Zeker spitstreinen moeten ze een vliegtuigindeling gaan geven.
EHmquote:Op maandag 16 mei 2011 23:49 schreef Peterselieman het volgende:
Dat het in de spits druk is, is logisch. Daarom zijn er voor die treinen ook veel staanplaatsen berekend.
Ik ga er niet vanuit dat je een zitplaats op een zeer druk traject kunt eisenquote:
Ik opperde het dak als mogelijkheid voor een meneer die 4 zitplaatsen opeiste voor zijn gezelschap om 23.23 op A'dam CS op zaterdagavond naar Nijmegen, vondttie niet leukquote:Op dinsdag 17 mei 2011 00:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik ga er niet vanuit dat je een zitplaats op een zeer druk traject kunt eisen
Eisen is een ander verhaal. Maar simpelweg vervoer inzetten op staanplaatsen dat hebben we de laatste 65 jaar niet meer meegemaakt. En erger nog, nu moet je er nog voor betalen ook.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 00:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik ga er niet vanuit dat je een zitplaats op een zeer druk traject kunt eisen
Stel je je nu niet een beetje aan, met je 65 jaar geleden?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 00:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Eisen is een ander verhaal. Maar simpelweg vervoer inzetten op staanplaatsen dat hebben we de laatste 65 jaar niet meer meegemaakt. En erger nog, nu moet je er nog voor betalen ook.
Dus ja, eigenlijk eis ik wel een zitplaats ja. Of ten hoogste iets als een 120% bezetting in de piekspits.
Een beetje. Meer nietquote:Op dinsdag 17 mei 2011 00:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Stel je je nu niet een beetje aan, met je 65 jaar geleden?
Dat is idd dom gedrag van de reiziger, gecombineerd met het feit dat NS te onbetrouwbaar is qua materieelinzet. Als ik doorloop naar het eind van het perron zul je altijd zien dat ze met een stel te weinig rijden.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 07:24 schreef greavy het volgende:
Wat mij ook erg vaak op valt: De spreiding van de reizigers is slecht. NS rijdt met 15 bakken ICMm, en nog presteren het in het midden knetterdruk te krijgen, maar achteraan of vooraan nog genoeg zitplek is..
Maar dat is bij elk mat. soort..
Altijd leuk in de IC van Amsterdam naar Schiphol, die met z'n voorkant bij de trap stopt. Voorin helemaal vol met grote koffers, en de achterste bakken zijn zo goed als leeg.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 07:24 schreef greavy het volgende:
Wat mij ook erg vaak op valt: De spreiding van de reizigers is slecht. NS rijdt met 15 bakken ICMm, en nog presteren het in het midden knetterdruk te krijgen, maar achteraan of vooraan nog genoeg zitplek is..
Maar dat is bij elk mat. soort..
Dat blijft echt Janken op schiphol. Dat de ene groep met koffers zich eruit probeert te worstelen terwijlen de volgende groep met koffers in de deuropening gaat staanquote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:45 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Altijd leuk in de IC van Amsterdam naar Schiphol, die met z'n voorkant bij de trap stopt. Voorin helemaal vol met grote koffers, en de achterste bakken zijn zo goed als leeg.
Toeristen.
Doorloopkoppenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 07:24 schreef greavy het volgende:
Wat mij ook erg vaak op valt: De spreiding van de reizigers is slecht. NS rijdt met 15 bakken ICMm, en nog presteren het in het midden knetterdruk te krijgen, maar achteraan of vooraan nog genoeg zitplek is..
Maar dat is bij elk mat. soort..
Het is gewoon waardeloos. Er wordt puur uit overwegingen van eigen gewin een onvolledig produkt geleverd zonder dat je daar als klant wat aan kunt doen. Ja, "een lagere klantwaardering geven"quote:Op dinsdag 17 mei 2011 07:22 schreef Duvel het volgende:
En NS schijnt heel erg bezig te zijn met het snijden in materieelinzet: de vol-norm wordt op sommige treinen bewust gehaald omdat dat de inzet van een treinstel scheelt. Ik snap het wel, NS is een commercieel bedrijf, maar ik vind het wel kut en ik snap dat de reiziger NS daarvoor een lagere klantwaardering geeft.
Een alarm-oproep gaat al gauw naar het hele gebied van een treindienstleider, aangezien het vaak niet exact duidelijk is waar het gevaar zit, en eerst alle treinen in de buurt tegelijk stilzetten dan sneller gaat dan uitzoeken welke treinen je stil moet zetten. Misschien ben je dan namelijk al te laat...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:07 schreef James1988 het volgende:
"Door een aanrijding met een persoon rijden er tussen Boxtel en Oisterwijk geen treinen, prognose tot 12.00u."
Ik zit in de trein van Breda naar Den Bosch, en die deed een snelremming net voorbij Tilburg Reeshof. De conducteur legde uit dat dit door een alarmoproep kwam i.v.m. die aanrijding.
Opvallend dat ook treinen die zo ver uit de buurt zijn (Tilburg - Boxtel is nog wel even) een snelremming doen, vooral als ze niet eens naar Boxtel gaan.
Dagelijks gezien in Den Bosch. De IC naar Utrecht rijd in de spits vaak met 12 bakken, maar vaak ook met 10 of 8 (of zelfs 6). De weinigen die dan netjes tot het bordje 12 staan zie je dan grommend terug lopen. Om die reden bleef ik ook altijd maar hangen tussen de bordjes 8-10 want ongeveer de helft van de keren is de trein kleiner dan 12 bakken.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:26 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat is idd dom gedrag van de reiziger, gecombineerd met het feit dat NS te onbetrouwbaar is qua materieelinzet. Als ik doorloop naar het eind van het perron zul je altijd zien dat ze met een stel te weinig rijden.
Ook leuk: station Gouda wordt verbouwd, een deel van het perron heeft nu geen overkapping. Dus staat daar niemand (oei, het spettert!). Grappig om te zien.
Ik heb de opstelling van de treinen naar schiphol zo ver op de A-zijde ook nooit gesnapt. Ja het zal perrobtechnisch vast efficienter zijn als je op de B-zijde nog een trein kan zetten. Maar gezien het de vrij smalle perrons die ook nog eens vol staan met allerhande obstakels lijkt het mij toch veel logischer om die treinen te verdelen over minstens twee trappen (en tunnels).quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:45 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Altijd leuk in de IC van Amsterdam naar Schiphol, die met z'n voorkant bij de trap stopt. Voorin helemaal vol met grote koffers, en de achterste bakken zijn zo goed als leeg.
Toeristen.
Op de B-zijde staat vaak nog een andere trein, dus verder doorrijden is geen optie. Waarom is het zo moeilijk voor toeristen (en dagjesmensen) dat een trein langer is dan de eerste bak?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:39 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik heb de opstelling van de treinen naar schiphol zo ver op de A-zijde ook nooit gesnapt. Ja het zal perrobtechnisch vast efficienter zijn als je op de B-zijde nog een trein kan zetten. Maar gezien het de vrij smalle perrons die ook nog eens vol staan met allerhande obstakels lijkt het mij toch veel logischer om die treinen te verdelen over minstens twee trappen (en tunnels).
Bijna goed. Een alarmoproep gaat altijd naar het hele gebied van de trdl. We kunnen niet een alarmoproep uitzenden naar specifieke treinen of een specifiek stuk baan. Dus zodra ik op die alarmknop druk, krijgen alle machinisten in mijn gebied het alarmsignaal. En dat is voor een machinist het teken om boven op de rem te gaan en op zicht te gaan rijden.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:37 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Een alarm-oproep gaat al gauw naar het hele gebied van een treindienstleider, aangezien het vaak niet exact duidelijk is waar het gevaar zit, en eerst alle treinen in de buurt tegelijk stilzetten dan sneller gaat dan uitzoeken welke treinen je stil moet zetten. Misschien ben je dan namelijk al te laat...
Net wel 10 minuten lang een enquete in kunnen vullen waarin alle vragen ongeveer 4 keer voorkwamen, en het ging ALLEEN MAAR over informatievoorziening. Men wil helemaal niet horen hoe reizigers het vinden om als haringen in een tonnetje geperst te wordenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Het is gewoon waardeloos. Er wordt puur uit overwegingen van eigen gewin een onvolledig produkt geleverd zonder dat je daar als klant wat aan kunt doen. Ja, "een lagere klantwaardering geven"Daar zal lekker iemand wakker van liggen ja.
Je kent de situatie op Amsterdam CS? De treinen naar schiphol vertrekken daar op de A-zijde, vanaf het uiterste puntje ver buiten de stationsoverkapping. Het is voor een onervaren reiziger niet logisch dat belangrijke treinen met veel reizigers en bagage stoppen op een dusdanige plek dat niet iedereen over één lullig trapje moet. Een ervaren reiziger weet met een zekerheid van hooguit 20% te voorspellen hoelang een trein is. Wat verwacht je dan van een toerist?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:52 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Op de B-zijde staat vaak nog een andere trein, dus verder doorrijden is geen optie. Waarom is het zo moeilijk voor toeristen (en dagjesmensen) dat een trein langer is dan de eerste bak?
En maar zeuren dat het zo vol is in de trein.
Ik heb het ook niet verzonnen, maar op de NoordOost is de reserve blijkbaar teruggebracht tot niveautje kut: een paar keer per week is bij de Hagenees danwel de Rotterdammer een stel manco. Leuk hoor, de IC Rotterdam - Utrecht met een drietje.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Het is gewoon waardeloos. Er wordt puur uit overwegingen van eigen gewin een onvolledig produkt geleverd zonder dat je daar als klant wat aan kunt doen. Ja, "een lagere klantwaardering geven"Daar zal lekker iemand wakker van liggen ja.
Alles kan. Het gebrek aan wilskracht staat realisatie in de weg.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:27 schreef James1988 het volgende:
Daarom zou er op de CTA's gewoon moeten worden aangegeven waar welke bakken stoppen. Eerste klas tonen met een afwijkend kleurtje, of gewoon een 1 erbij. Nu er toch overal digitale CTA's komen zijn de flapjes het probleem niet meer, nu alleen nog alle treinen aan de juiste systemen koppelen.
In Duitsland kan het immers ook.
Als er nog geen trein staat is het misschien wat onlogisch, maar als hij er eenmaal staat, en je ziet dat 300 mensen zich door één deur proberen te proppen, kan je je toch bedenken om even wat deuren verderop in te stappen? En even een stukje door de trein lopen is ook een kleine moeite. In plaats van met z'n alle op het balkon te gaan staan.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:16 schreef Fixers het volgende:
[..]
Je kent de situatie op Amsterdam CS? De treinen naar schiphol vertrekken daar op de A-zijde, vanaf het uiterste puntje ver buiten de stationsoverkapping. Het is voor een onervaren reiziger niet logisch dat belangrijke treinen met veel reizigers en bagage stoppen op een dusdanige plek dat niet iedereen over één lullig trapje moet. Een ervaren reiziger weet met een zekerheid van hooguit 20% te voorspellen hoelang een trein is. Wat verwacht je dan van een toerist?
In het geval van de treinen naar schiphol, kan daar best rekening mee gehouden worden. Helemaal als je ze ook nog dure eerste klas kaartjes aansmeert. Of zijn die tickets to Amsterdam automaten inmiddels aangepast?
Ik denk nu even aan een situatie die ik vrij recent nog wel eens ben tegengekomen op Amsterdam Centraal. De intercity vanuit Amersfoort, doorgaande als intercity naar Enkhuizen stopt in Amsterdam Centraal op spoor 11a ofzo, met alleen de achterkant enigszins in de buurt van de trap dus.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:13 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Als er nog geen trein staat is het misschien wat onlogisch, maar als hij er eenmaal staat, en je ziet dat 300 mensen zich door één deur proberen te proppen, kan je je toch bedenken om even wat deuren verderop in te stappen? En even een stukje door de trein lopen is ook een kleine moeite. In plaats van met z'n alle op het balkon te gaan staan.
Detectie werkt dan mogelijk wat minder, waardoor een overweg 'aangereden' moet worden, dus met gepaste snelheid de aankondingssectie op. Werd ook vast geremd voor de overweg en getoeterd?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:07 schreef Falco het volgende:
Hey Socios, ik zat vanavond in de trein en de conducteur meldde dat die maar 40 km per uur reed door een overwegstoring. Wtf is dat? Alle overwegen waren volgens mij gesloten, deden gewoon normaal hun werk en de trein kon dus veel harder. Kun je me uitleggen wat er aan de hand was?
Bij een overwegstoring is het meestal zo dat de overweg (of de overwegen) juist te lang dicht is. Een overweg die dicht is terwijl er geen trein komt is zeer frustrerend voor weg-gebruikers, die vroeg of laat toch willen oversteken, als je er dan toch met 120km/u aan komt sjezen met je trein kan dat voor vervelende situaties zorgen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:07 schreef Falco het volgende:
Hey Socios, ik zat vanavond in de trein en de conducteur meldde dat die maar 40 km per uur reed door een overwegstoring. Wtf is dat? Alle overwegen waren volgens mij gesloten, deden gewoon normaal hun werk en de trein kon dus veel harder. Kun je me uitleggen wat er aan de hand was?
Nee. In Nederland bestaat een treinnummer altijd uit een serie, als honderdtal, plus de trein van die serie. Het kleinste treinnummer is daarom 101.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:56 schreef Temlin het volgende:
Speciaal voor de nummertjes fappers. Vandaag in de trein vroeg een kind of er een trein met nummer 1 bestaat? Jah of nee?
Nummer wat je in de trein ziet staan. 9*** nog wat was.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. In Nederland bestaat een treinnummer altijd uit een serie, als honderdtal, plus de trein van die serie. Het kleinste treinnummer is daarom 101.
Bij internationale treinen kan het anders zijn. Vroeger bestond er bijvoorbeeld een EC 2 Chur(Zwitserland) - Amsterdam.
Edit: misschien is dennistd's idee over wat een 'treinnummer' is, in deze context iets zinniger.
9XXX is V-IRM (Verlengd-InterRegioMaterieel)quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:04 schreef Temlin het volgende:
Nummer wat je in de trein ziet staan. 9*** nog wat was.
Treinnummer = dienstquote:Op dinsdag 17 mei 2011 19:56 schreef Temlin het volgende:
Speciaal voor de nummertjes fappers. Vandaag in de trein vroeg een kind of er een trein met nummer 1 bestaat? Jah of nee?
Bel Neveneffecten!quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:33 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Net wel 10 minuten lang een enquete in kunnen vullen waarin alle vragen ongeveer 4 keer voorkwamen, en het ging ALLEEN MAAR over informatievoorziening. Men wil helemaal niet horen hoe reizigers het vinden om als haringen in een tonnetje geperst te worden
En nummer 20 dan?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:19 schreef Socios het volgende:
[..]
In de spotdatabase vind ik ook geen treinstellen met een lager nummer dan 21.
Maar dan blijft de vraag aan Falco (hoi Falcoquote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:02 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Bij een overwegstoring is het meestal zo dat de overweg (of de overwegen) juist te lang dicht is. Een overweg die dicht is terwijl er geen trein komt is zeer frustrerend voor weg-gebruikers, die vroeg of laat toch willen oversteken, als je er dan toch met 120km/u aan komt sjezen met je trein kan dat voor vervelende situaties zorgen.
Daarom is het standaardprotocol bij een overwegstoring inderdaad dat alle treinen 'op zicht' moeten rijden en te allen tijde voor de overweg kunnen stoppen om ongelukken te voorkomen.
Een overweg wordt al als 'gestoord' gezien (met alarmbellen bij de treindienstleider enzo) als die onvoorzien langer dan 5 minuten gesloten blijft.
Goeie, ja.quote:
Vast Apeldoorn-Deventer, daar heb ik zondag en maandag ook al last van een overwegstoring gehad.quote:
Bij de SVM hebben ze 1 - 120 geloof ikquote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:32 schreef Peterselieman het volgende:
Eén van de locjes die op de lijn Hoorn-Medemblik rijden draagt nummer 5
Iets tegen rookgassen, zodat de loc ook kon worden ingezet bij de bouw van de Groene Harttunnel en de Sofiatunnel, tunnel Pannerdensch Kanaal etc.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:36 schreef V2 het volgende:
Wat zijn die potten aan de voorkant nou? Dempers ofzo? Rare constructie zeg...
Oh, dat idee had ik, doordat ik nu minder keuze had uit foto's. Binnenkort maar eens een rondje maken om wat nieuwe stations op de foto te zetten.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:06 schreef Igen het volgende:
12 punten. Maar ik vond 'm ook zeker zo moeilijk als de vorige twee.
Nietus. Je hebt twee keer meerkeuze gebruikt.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:08 schreef greavy het volgende:
13 Punten
1x Meerkeuze gebruikt, en achteraf was mijn eerste idee ook nog de goede..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |