abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 mei 2011 @ 00:37:29 #251
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96923425
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 00:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Stel je je nu niet een beetje aan, met je 65 jaar geleden? :')
Een beetje. Meer niet :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96923532
Bij IC's snap ik het trouwens wel. Als op Amersfoort weer eens een idioot korte trein aan komt zetten en je tot Zwolle of Apeldoorn in het gangpad mag staan dan vind ik dat ook niet echt tof.

Maar op korte stoptreintrajecten vind ik dat je niet moet zeuren, zeker niet als het erop neer zou komen dat NS extra treinen moet bestellen zodat je niet zou hoeven staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2011 00:41:35 ]
pi_96924133
Met het opbouwen van dd-ar naar intercitymateriaal, moet er in elk geval genoeg materiaal aanwezig zijn, lijkt mij. Voor stoptreinen is dat een heel ander verhaal. Daar is tegen die tijd alleen nog maar SGMm en SLT voor. En dat zelfs zonder de laatste SLT bestellingen (die gecanceld zijn vanwege de wc's). Ik kan mij niet voorstellen dat dat genoeg is om voldoende capaciteit te bieden voor alle stoptreinen. Voor trajecten als Utrecht-Zwolle zijn toch echt dubbeldekkers nodig.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 07:22:55 #254
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96926398
IC's worden normaal gesproken gepland zodat iedereen een zitplaats heeft, stoptreinen niet. Helaas verdelen de reizigers zich nooit netjes over de trein. En NS schijnt heel erg bezig te zijn met het snijden in materieelinzet: de vol-norm wordt op sommige treinen bewust gehaald omdat dat de inzet van een treinstel scheelt. Ik snap het wel, NS is een commercieel bedrijf, maar ik vind het wel kut en ik snap dat de reiziger NS daarvoor een lagere klantwaardering geeft.

En er gaat een dag komen dat ik gewoon op mensen hun tas ga zitten als die naast ze staat.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 17 mei 2011 @ 07:24:57 #255
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96926413
Wat mij ook erg vaak op valt: De spreiding van de reizigers is slecht. NS rijdt met 15 bakken ICMm, en nog presteren het in het midden knetterdruk te krijgen, maar achteraan of vooraan nog genoeg zitplek is..
Maar dat is bij elk mat. soort..
  dinsdag 17 mei 2011 @ 08:26:45 #256
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96927012
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 07:24 schreef greavy het volgende:
Wat mij ook erg vaak op valt: De spreiding van de reizigers is slecht. NS rijdt met 15 bakken ICMm, en nog presteren het in het midden knetterdruk te krijgen, maar achteraan of vooraan nog genoeg zitplek is..
Maar dat is bij elk mat. soort..
Dat is idd dom gedrag van de reiziger, gecombineerd met het feit dat NS te onbetrouwbaar is qua materieelinzet. Als ik doorloop naar het eind van het perron zul je altijd zien dat ze met een stel te weinig rijden.

Ook leuk: station Gouda wordt verbouwd, een deel van het perron heeft nu geen overkapping. Dus staat daar niemand (oei, het spettert!). Grappig om te zien.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 17 mei 2011 @ 09:07:34 #257
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96927813
"Door een aanrijding met een persoon rijden er tussen Boxtel en Oisterwijk geen treinen, prognose tot 12.00u."

Ik zit in de trein van Breda naar Den Bosch, en die deed een snelremming net voorbij Tilburg Reeshof. De conducteur legde uit dat dit door een alarmoproep kwam i.v.m. die aanrijding.

Opvallend dat ook treinen die zo ver uit de buurt zijn (Tilburg - Boxtel is nog wel even) een snelremming doen, vooral als ze niet eens naar Boxtel gaan.
pi_96928727
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 07:24 schreef greavy het volgende:
Wat mij ook erg vaak op valt: De spreiding van de reizigers is slecht. NS rijdt met 15 bakken ICMm, en nog presteren het in het midden knetterdruk te krijgen, maar achteraan of vooraan nog genoeg zitplek is..
Maar dat is bij elk mat. soort..
Altijd leuk in de IC van Amsterdam naar Schiphol, die met z'n voorkant bij de trap stopt. Voorin helemaal vol met grote koffers, en de achterste bakken zijn zo goed als leeg.

Toeristen. :N
  dinsdag 17 mei 2011 @ 09:57:23 #259
258802 Yreal
henk..!
pi_96929077
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:45 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Altijd leuk in de IC van Amsterdam naar Schiphol, die met z'n voorkant bij de trap stopt. Voorin helemaal vol met grote koffers, en de achterste bakken zijn zo goed als leeg.

Toeristen. :N
Dat blijft echt Janken op schiphol. Dat de ene groep met koffers zich eruit probeert te worstelen terwijlen de volgende groep met koffers in de deuropening gaat staan :'( :'( :'( :'(
pi_96929176
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 07:24 schreef greavy het volgende:
Wat mij ook erg vaak op valt: De spreiding van de reizigers is slecht. NS rijdt met 15 bakken ICMm, en nog presteren het in het midden knetterdruk te krijgen, maar achteraan of vooraan nog genoeg zitplek is..
Maar dat is bij elk mat. soort..
Doorloopkoppen _O_
dag
  dinsdag 17 mei 2011 @ 10:00:58 #261
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96929224
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 07:22 schreef Duvel het volgende:
En NS schijnt heel erg bezig te zijn met het snijden in materieelinzet: de vol-norm wordt op sommige treinen bewust gehaald omdat dat de inzet van een treinstel scheelt. Ik snap het wel, NS is een commercieel bedrijf, maar ik vind het wel kut en ik snap dat de reiziger NS daarvoor een lagere klantwaardering geeft.
Het is gewoon waardeloos. Er wordt puur uit overwegingen van eigen gewin een onvolledig produkt geleverd zonder dat je daar als klant wat aan kunt doen. Ja, "een lagere klantwaardering geven" :') Daar zal lekker iemand wakker van liggen ja.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 mei 2011 @ 10:28:09 #262
271494 stinow
of the Afghaan
pi_96930231
Die X2000 is echt een riant treintje qua looks vind ik.

Destijds ook in gezeten in rondreis door Europa (Malmo traject idd).
Ik ging hier geloof ik ook op een moment met de trein op een boot.. (hoog WTF moment) :D.
Like a vulcano! (C) Voodoo Lady
pi_96930579
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:07 schreef James1988 het volgende:
"Door een aanrijding met een persoon rijden er tussen Boxtel en Oisterwijk geen treinen, prognose tot 12.00u."

Ik zit in de trein van Breda naar Den Bosch, en die deed een snelremming net voorbij Tilburg Reeshof. De conducteur legde uit dat dit door een alarmoproep kwam i.v.m. die aanrijding.

Opvallend dat ook treinen die zo ver uit de buurt zijn (Tilburg - Boxtel is nog wel even) een snelremming doen, vooral als ze niet eens naar Boxtel gaan.
Een alarm-oproep gaat al gauw naar het hele gebied van een treindienstleider, aangezien het vaak niet exact duidelijk is waar het gevaar zit, en eerst alle treinen in de buurt tegelijk stilzetten dan sneller gaat dan uitzoeken welke treinen je stil moet zetten. Misschien ben je dan namelijk al te laat...
pi_96930673
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 08:26 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat is idd dom gedrag van de reiziger, gecombineerd met het feit dat NS te onbetrouwbaar is qua materieelinzet. Als ik doorloop naar het eind van het perron zul je altijd zien dat ze met een stel te weinig rijden.

Ook leuk: station Gouda wordt verbouwd, een deel van het perron heeft nu geen overkapping. Dus staat daar niemand (oei, het spettert!). Grappig om te zien.
Dagelijks gezien in Den Bosch. De IC naar Utrecht rijd in de spits vaak met 12 bakken, maar vaak ook met 10 of 8 (of zelfs 6). De weinigen die dan netjes tot het bordje 12 staan zie je dan grommend terug lopen. Om die reden bleef ik ook altijd maar hangen tussen de bordjes 8-10 want ongeveer de helft van de keren is de trein kleiner dan 12 bakken.

Het is niet geheel aan de NS, reizigers zijn inderdaad bang voor een spatje regen. Of willen niet meer dan 10 stappen lopen vanaf een trap of rookpaal. Maar als de treinen zo onberekenbaar zijn is verspreiden over het perron ook lastig.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:45 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Altijd leuk in de IC van Amsterdam naar Schiphol, die met z'n voorkant bij de trap stopt. Voorin helemaal vol met grote koffers, en de achterste bakken zijn zo goed als leeg.

Toeristen. :N
Ik heb de opstelling van de treinen naar schiphol zo ver op de A-zijde ook nooit gesnapt. Ja het zal perrobtechnisch vast efficienter zijn als je op de B-zijde nog een trein kan zetten. Maar gezien het de vrij smalle perrons die ook nog eens vol staan met allerhande obstakels lijkt het mij toch veel logischer om die treinen te verdelen over minstens twee trappen (en tunnels).
pi_96931109
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 10:39 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik heb de opstelling van de treinen naar schiphol zo ver op de A-zijde ook nooit gesnapt. Ja het zal perrobtechnisch vast efficienter zijn als je op de B-zijde nog een trein kan zetten. Maar gezien het de vrij smalle perrons die ook nog eens vol staan met allerhande obstakels lijkt het mij toch veel logischer om die treinen te verdelen over minstens twee trappen (en tunnels).
Op de B-zijde staat vaak nog een andere trein, dus verder doorrijden is geen optie. Waarom is het zo moeilijk voor toeristen (en dagjesmensen) dat een trein langer is dan de eerste bak?

En maar zeuren dat het zo vol is in de trein.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 11:29:32 #266
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96932448
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 10:37 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Een alarm-oproep gaat al gauw naar het hele gebied van een treindienstleider, aangezien het vaak niet exact duidelijk is waar het gevaar zit, en eerst alle treinen in de buurt tegelijk stilzetten dan sneller gaat dan uitzoeken welke treinen je stil moet zetten. Misschien ben je dan namelijk al te laat...
Bijna goed. Een alarmoproep gaat altijd naar het hele gebied van de trdl. We kunnen niet een alarmoproep uitzenden naar specifieke treinen of een specifiek stuk baan. Dus zodra ik op die alarmknop druk, krijgen alle machinisten in mijn gebied het alarmsignaal. En dat is voor een machinist het teken om boven op de rem te gaan en op zicht te gaan rijden.

Als ik dus op het baanvak Leeuwarden-Groningen zit en er gebeurt bij Hardegarijp iets waarvoor ik een alarmoproep plaats, zullen de treinen bij Zuidhorn ook een snelremming maken.

Ik kan natuurlijk daarna machinisten die normaal mogen rijden terugbellen, maar dat is van later zorg. De veiligste trein is een stilstaande trein.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 11:33:15 #267
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96932576
quote:
13s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 10:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het is gewoon waardeloos. Er wordt puur uit overwegingen van eigen gewin een onvolledig produkt geleverd zonder dat je daar als klant wat aan kunt doen. Ja, "een lagere klantwaardering geven" :') Daar zal lekker iemand wakker van liggen ja.
Net wel 10 minuten lang een enquete in kunnen vullen waarin alle vragen ongeveer 4 keer voorkwamen, en het ging ALLEEN MAAR over informatievoorziening. Men wil helemaal niet horen hoe reizigers het vinden om als haringen in een tonnetje geperst te worden :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96934202
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 10:52 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Op de B-zijde staat vaak nog een andere trein, dus verder doorrijden is geen optie. Waarom is het zo moeilijk voor toeristen (en dagjesmensen) dat een trein langer is dan de eerste bak?

En maar zeuren dat het zo vol is in de trein.
Je kent de situatie op Amsterdam CS? De treinen naar schiphol vertrekken daar op de A-zijde, vanaf het uiterste puntje ver buiten de stationsoverkapping. Het is voor een onervaren reiziger niet logisch dat belangrijke treinen met veel reizigers en bagage stoppen op een dusdanige plek dat niet iedereen over één lullig trapje moet. Een ervaren reiziger weet met een zekerheid van hooguit 20% te voorspellen hoelang een trein is. Wat verwacht je dan van een toerist?

In het geval van de treinen naar schiphol, kan daar best rekening mee gehouden worden. Helemaal als je ze ook nog dure eerste klas kaartjes aansmeert. Of zijn die tickets to Amsterdam automaten inmiddels aangepast?
pi_96934304
Ook altijd zo leuk in Amsterdam: voor de Beneluxtrein chronisch verkeerd omroepen aan welke kant de eerste klas rijtuigen zich bevinden :') .
  dinsdag 17 mei 2011 @ 12:25:29 #270
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96934520
quote:
13s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 10:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het is gewoon waardeloos. Er wordt puur uit overwegingen van eigen gewin een onvolledig produkt geleverd zonder dat je daar als klant wat aan kunt doen. Ja, "een lagere klantwaardering geven" :') Daar zal lekker iemand wakker van liggen ja.
Ik heb het ook niet verzonnen, maar op de NoordOost is de reserve blijkbaar teruggebracht tot niveautje kut: een paar keer per week is bij de Hagenees danwel de Rotterdammer een stel manco. Leuk hoor, de IC Rotterdam - Utrecht met een drietje. :r
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 17 mei 2011 @ 12:27:12 #271
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96934575
Daarom zou er op de CTA's gewoon moeten worden aangegeven waar welke bakken stoppen. Eerste klas tonen met een afwijkend kleurtje, of gewoon een 1 erbij. Nu er toch overal digitale CTA's komen zijn de flapjes het probleem niet meer, nu alleen nog alle treinen aan de juiste systemen koppelen.

In Duitsland kan het immers ook.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 12:28:21 #272
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96934634
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:27 schreef James1988 het volgende:
Daarom zou er op de CTA's gewoon moeten worden aangegeven waar welke bakken stoppen. Eerste klas tonen met een afwijkend kleurtje, of gewoon een 1 erbij. Nu er toch overal digitale CTA's komen zijn de flapjes het probleem niet meer, nu alleen nog alle treinen aan de juiste systemen koppelen.

In Duitsland kan het immers ook.
Alles kan. Het gebrek aan wilskracht staat realisatie in de weg.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96947014
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:16 schreef Fixers het volgende:

[..]

Je kent de situatie op Amsterdam CS? De treinen naar schiphol vertrekken daar op de A-zijde, vanaf het uiterste puntje ver buiten de stationsoverkapping. Het is voor een onervaren reiziger niet logisch dat belangrijke treinen met veel reizigers en bagage stoppen op een dusdanige plek dat niet iedereen over één lullig trapje moet. Een ervaren reiziger weet met een zekerheid van hooguit 20% te voorspellen hoelang een trein is. Wat verwacht je dan van een toerist?

In het geval van de treinen naar schiphol, kan daar best rekening mee gehouden worden. Helemaal als je ze ook nog dure eerste klas kaartjes aansmeert. Of zijn die tickets to Amsterdam automaten inmiddels aangepast?
Als er nog geen trein staat is het misschien wat onlogisch, maar als hij er eenmaal staat, en je ziet dat 300 mensen zich door één deur proberen te proppen, kan je je toch bedenken om even wat deuren verderop in te stappen? En even een stukje door de trein lopen is ook een kleine moeite. In plaats van met z'n alle op het balkon te gaan staan.
pi_96947694
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 17:13 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Als er nog geen trein staat is het misschien wat onlogisch, maar als hij er eenmaal staat, en je ziet dat 300 mensen zich door één deur proberen te proppen, kan je je toch bedenken om even wat deuren verderop in te stappen? En even een stukje door de trein lopen is ook een kleine moeite. In plaats van met z'n alle op het balkon te gaan staan.
Ik denk nu even aan een situatie die ik vrij recent nog wel eens ben tegengekomen op Amsterdam Centraal. De intercity vanuit Amersfoort, doorgaande als intercity naar Enkhuizen stopt in Amsterdam Centraal op spoor 11a ofzo, met alleen de achterkant enigszins in de buurt van de trap dus.
Als ik daar uitstap terwijl ik wat verderop in de trein zit, en bij de trap probeer te komen is het perron zo enorm volgepakt met mensen die de trein in willen en ook mensen die net de trein uitgestapt zijn, zelfs al zou je willen kom je niet met goed fatsoen naar het rustigere deel van de trein.
Wel midden in de spits trouwens. Maar dan is het eigenlijk alleen mogelijk om naar het rustige deel van de trein te lopen als je dat doet voordat de trein leegloopt en het perron vol met mensen die de andere kant op lopen...

Extra toelichting: volgens mij wordt deze trein vrij zelden gebruikt door mensen die in Amsterdam blijven zitten: het meerendeel reist ofwel Amersfoort/Hilversum -> Amsterdam Centraal, ofwel Amsterdam Centraal -> Enkhuizen (of iets daartussenin). Extra drukte bij in/uitstappen dus...
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:07:11 #275
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_96952709
Hey Socios, ik zat vanavond in de trein en de conducteur meldde dat die maar 40 km per uur reed door een overwegstoring. Wtf is dat? Alle overwegen waren volgens mij gesloten, deden gewoon normaal hun werk en de trein kon dus veel harder. Kun je me uitleggen wat er aan de hand was?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')