abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 mei 2011 @ 20:59:07 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96716291

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

==========================
>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 12 mei 2011 @ 20:59:23 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96716327
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 20:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Omdat als je het via de aarde doet, allerlei buizen in de aarde gaan roesten enzo. ;)

Wikipedia: Zwerfstroom
Nee, is bij wisselstroom niet zo'n probleem.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:06:20 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_96717029
14 en 15 mei maakt de rode Duivel weer een paar ritjes :)

http://www.spoorwegmuseum.nl/het_museum/heimwee_express.html

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:07:16 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96717118
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:33 schreef Igen het volgende:

[..]

En bij de HSL hebben ze dan het AT-systeem toegepast?
Klopt, op de Betuweroute ook.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96717566
quote:
3s.gif Op donderdag 12 mei 2011 20:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee, is bij wisselstroom niet zo'n probleem.
Waarom zit er dan zo'n equipotentiaalleiding op de HSL? Is dat dan alleen zodat de masten niet onder stroom kunnen komen te staan als er iets kapot gaat?
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:21:19 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96718555
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Waarom zit er dan zo'n equipotentiaalleiding op de HSL? Is dat dan alleen zodat de masten niet onder stroom kunnen komen te staan als er iets kapot gaat?
Nee, lees dat stukje op Infrasite ff, staat het helderder in dan ik hier kan typen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96719780
Ah okee, gelezen. :)
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:36:20 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96720032
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 20:18 schreef Ascendancy het volgende:
Ik zag de OBB ongepland op Rotterdam rond 1 uur. Richting Amsterdam. Geen tijd om 'm te pakken helaas. Maar wat doe je een uur op Dordt :{
Gepland zou hij om 13:09 moeten vertrekken richting Amsterdam, uit Rotterdam. Betreft trein 9221 Brussel Zuid 11:18, Roosendaal 12:30, Rotterdam 13:08, Amsterdam 14:06.
Daar behoort het te keren op trein 9252 Amsterdam 15:54, Rotterdam 16:55, Roosendaal 17:32, Brussel Zuid 18:42.
In Brussel vertrekt de stam uiteindelijk weer om 19:18, Roosendaal 20:30, Rotterdam 21:08, Amsterdam 22:06.

Trein 9252 Amsterdam-Brussel begon erg goed: Vertrek Amsterdam +9, Brussel was dit al +29..
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:42:55 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96720722
Een toevoeging op voorgaand bericht: Wanneer de ÖBB stam onderhoud nodig heeft en in de "onderhoudslag" zit, doet het maar 1 slag Brussel volgens onderstaande tijden:
Trein 9228 Amsterdam 9:54, Rotterdam 10:55, Roosendaal 11:32, Brussel Zuid 12:42
Daar keert het op trein 9233 Brussel Zuid 14:18, Roosendaal 15:30, Rotterdam 16:08, Amsterdam 17:06.
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:06:31 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96723213
BAM Unimat

VolkerRail Unimat 4S 08-475 was aan het schouwen (of testen).

Mosi27

Genomen met de iPhone, nu eens via Flickr online gezet.

[ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 12-05-2011 22:19:32 ]
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:16:19 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96724170
Leuk! Geinig dat ze die MoSi nog steeds gebruiken!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:21:17 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96724655
Ding word nog best veel gebruikt. Zie hem veel rangeerwerk doen, maar ook los over de hoofdbaan rijden, of met iets rijden wat niet de hoofdbaan op mag zelfstandig enzo.
pi_96724841
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:10 schreef greavy het volgende:

[..]

Nou, dan mag jij wel eens beter luisteren op Brussel zuid hoor.. Het is zeker niet aan één stuk door..
En vaak is er geen drol van te verstaan..
Dan ben jij nog niet op een Brussels station geweest als het hommeles is. Dan is het met de belgische omroep princiepes net een voetbalcommentator. Ze hebben een rare manier van omroepen daar:
"Mededeling voor de reizigers op spoor 5, de IC-trein naar Antwerpen en Essen van 15 uur 25 vertrekt van spoor 3." Dat dan in twee talen en uiteraard ook tweemaal. Internationale treinen worden zelfs viertalig omgeroepen volgens het zelfde stramien.
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:34:59 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96726161
Köln Hbf goedenavond :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96727431
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:42 schreef greavy het volgende:
Een toevoeging op voorgaand bericht: Wanneer de ÖBB stam onderhoud nodig heeft en in de "onderhoudslag" zit, doet het maar 1 slag Brussel volgens onderstaande tijden:
Trein 9228 Amsterdam 9:54, Rotterdam 10:55, Roosendaal 11:32, Brussel Zuid 12:42
Daar keert het op trein 9233 Brussel Zuid 14:18, Roosendaal 15:30, Rotterdam 16:08, Amsterdam 17:06.
Dan had ie sowieso vertraging want ik kwam om 10 over 1 op Rotterdam aan.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:59:41 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96728455
Hoe rijdt die trein man? Ik snap er de bliksem van. Uit Köln hbf weg via Köln Süd, maar de eerste halte is Wuppertal Hbf :? En daarna Dortmund? Hoe gaat dat? Over goederenlijnen of wat?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96728808
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoe rijdt die trein man? Ik snap er de bliksem van. Uit Köln hbf weg via Köln Süd, maar de eerste halte is Wuppertal Hbf :? En daarna Dortmund? Hoe gaat dat? Over goederenlijnen of wat?
Apart :?
Tussen Köln-Süd Köln-Kalk en Köln-Mülheim zal 'ie wel over het goederenspoor moeten ja. Maar vanaf daar kan je in principe gewoon de route via Opladen/Solingen volgen.

Maar vertel straks maar hoe het echt was.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2011 23:07:09 ]
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:08:19 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96729213
Nou ja ik zit hier gewoon met de spoorkaart van NRW en daar staat zoeen boogje niet op :D maar daar ligt dus wel wat? Okee, dan kan het. :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:11:34 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96729442
En Mülheim, daar waren we vanuit Düsseldorf al langs gekomen. Lekker strak lusje dus :)

Nu nog zien hoe Wuppertal - Dortmund gaat :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96730481
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 23:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Nu nog zien hoe Wuppertal - Dortmund gaat :)
Ûber Hagen Hbf? :P
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:31:30 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96730796
Geen poep Scheerslot :P

Maar dan? Kopmaken achter Witten? Door t bos bij Wittbräucke? Terugsteken uit Hamm? Geen idee. Mogelijk ligt er wel weer een boogje bij Witten?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96730945
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 23:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Geen poep Scheerslot :P

Maar dan? Kopmaken achter Witten? Door t bos bij Wittbräucke? Terugsteken uit Hamm? Geen idee. Mogelijk ligt er wel weer een boogje bij Witten?
De RE4 rijdt toch ook gewoon Wuppertal-Hagen-Witten-Dortmund, net als de ICE-trein Berlijn-Keulen? Die route dus, lijkt mij. Of anders die van de S8/S5, dat kan eventueel ook.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2011 23:36:17 (Berlijn-Keulen gaat niet via Dortmund) ]
pi_96731348
En tenzij je de S-Bahn-route neemt is dat dus inderdaad via een ingenieus boogje bij Bochum-Langendreer, bij de aftakking van Bochum-Witten en Bochum-Dortmund. :)
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:40:52 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96731439
S8 lost niks op, is alleen een andere route tussen Schwelm en Hagen. Het zal een boogje bij Witten moeten zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96731499
Ik zal het uittekeken. Wacht ff.

Edit:


[ Bericht 68% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2011 23:43:30 ]
pi_96731874
Maar als ik vrij mocht kiezen zou ik toch voor 'door het bos bij Wittbräucke' gaan. :P
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:54:28 #27
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96732352
Ja, gauw even een dubbelspan br218 ervoor en brullen maar *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96733582
Even een vraagje: wat kan er allemaal kapot zijn na een blikseminslag bij/op het spoor?
En dan zo kapot dat er tot nu toe 12 uur nodig is om de boel te fixen.
voor de duidelijkheid; ik heb het over de storing tussen Usquert en Roodeschool.

[ Bericht 20% gewijzigd door rietjeszuiger op 13-05-2011 00:26:52 ]
Op maandag 10 mei 2010 21:57 zei Johan Derksen het volgende:
"Ik heb in mijn leven nooit zo'n grote paardenlul gezien als Abe Lenstra."
  vrijdag 13 mei 2011 @ 00:30:54 #29
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96734116
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 00:17 schreef rietjeszuiger het volgende:
Even een vraagje: wat kan er allemaal kapot zijn na een blikseminslag bij/op het spoor?
En dan zo kapot dat er tot nu toe 12 uur nodig is om de boel te fixen.
voor de duidelijkheid; ik heb het over de storing tussen Usquert en Roodeschool.
Relaiskasten
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 13 mei 2011 @ 06:09:57 #30
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96736722
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 00:30 schreef MREn het volgende:

[..]

Relaiskasten
Inderdaad. En anders kunnen er nog assentellers, ATB-bakens, etc geraakt worden.

We hadden vooral veel overwegen gestoord, dus wellicht was de aansturing daarvan gefrituurd. Het is trouwens nog niet klaar.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 08:29:42 #31
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96737557
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 06:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Inderdaad. En anders kunnen er nog assentellers, ATB-bakens, etc geraakt worden.

We hadden vooral veel overwegen gestoord, dus wellicht was de aansturing daarvan gefrituurd. Het is trouwens nog niet klaar.
Succes gewenst aan de seinwezenmonteurs aldaar.

Hèt voordeel van geëlektrificeerd spoor: er hangt een bliksemafleider boven.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96737683
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 08:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Succes gewenst aan de seinwezenmonteurs aldaar.

Hèt voordeel van geëlektrificeerd spoor: er hangt een bliksemafleider boven.
Er zijn wel meer voordelen aan elektrisch spoor.
Geen irritante brom van een dieselmotor bijvoorbeeld.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 13 mei 2011 @ 08:39:28 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96737695
quote:
16s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 08:38 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Er zijn wel meer voordelen aan elektrisch spoor.
Geen irritante brom van een dieselmotor bijvoorbeeld.
Er zijn ook nadelen, zoals landschapsvervuiling en gekut met palen als je een trein wilt fotograferen. En het is duur om te bouwen. Et cetera. :D
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 13 mei 2011 @ 08:42:30 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96737747
Aan de andere kant vertellen die (scherpe) palen je op sommige foto's weer wel dat je camera gewoon kut is en de snelheid niet aankan.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 08:45:25 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96737788
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 08:42 schreef James1988 het volgende:
Aan de andere kant vertellen die (scherpe) palen je op sommige foto's weer wel dat je camera gewoon kut is en de snelheid niet aankan.
En soms staan de palen scheef in beeld, zodat je weet dat je camera nog kutter dan kut is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 13 mei 2011 @ 08:53:44 #36
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96737911
_O-
pi_96738409
quote:
3s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 08:39 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er zijn ook nadelen, zoals landschapsvervuiling en gekut met palen als je een trein wilt fotograferen. En het is duur om te bouwen. Et cetera. :D
Landschapsvervuiling is opzih wel waar, maar echt storend is er niet. Foto's maken ga ik niet op in :P
En is electriciteit op de lange termijn niet goedkoper, ondanks de aanleg?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 13 mei 2011 @ 09:22:48 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96738564
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 09:17 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

En is electriciteit op de lange termijn niet goedkoper, ondanks de aanleg?
Op de heel lange termijn misschien, vroeger gingen ze ervan uit dat bij een halfuurdienst het omslagpunt lag. Inmiddels ligt dat iets anders geloof ik.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 13 mei 2011 @ 09:33:40 #39
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96738867
Ik vraag me toch af wie al die oude delen heeft opgezocht en gelinkt. Dat moet een rotwerk zijn geweest. :D
pi_96738895
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 09:33 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me toch af wie al die oude delen heeft opgezocht en gelinkt. Dat moet een rotwerk zijn geweest. :D
Ik mag toch hopen dat dat automatisch gaat :D
  vrijdag 13 mei 2011 @ 09:35:49 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96738924
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 09:33 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me toch af wie al die oude delen heeft opgezocht en gelinkt. Dat moet een rotwerk zijn geweest. :D
Anne heeft dat gedaan, maar heeft er wel een tooltje voor dat een groot deel van het werk doet. Dus hulde aan Anne. :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 13 mei 2011 @ 09:37:54 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96738975
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 09:35 schreef Duvel het volgende:

[..]

Anne heeft dat gedaan, maar heeft er wel een tooltje voor dat een groot deel van het werk doet. Dus hulde aan Anne. :)
1
2
3
4
5
6
7
8
SELECT
    TopicID, Titel, Created
FROM
    topics
WHERE
    Titel LIKE '%trein%'
ORDER BY
    Created DESC

Zoiets? :+
  vrijdag 13 mei 2011 @ 09:39:35 #43
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96739019
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 09:37 schreef James1988 het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Zoiets? :+
Heeft er niet ooit een "trainpics, news and chattopic" bij gezeten?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 13 mei 2011 @ 09:40:16 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96739035
quote:
3s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 09:39 schreef Duvel het volgende:

[..]

Heeft er niet ooit een "trainpics, news and chattopic" bij gezeten?
Weet ik veel :')
pi_96740089
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 09:33 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me toch af wie al die oude delen heeft opgezocht en gelinkt. Dat moet een rotwerk zijn geweest. :D
't Is eigenlijk best wel simpel :)
Vraag hier een reeks aan als die nog niet is gekoppeld :).

De lijst op de wiki bijhouden, dát was pas een rotwerk :+
pi_96740165
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 09:33 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me toch af wie al die oude delen heeft opgezocht en gelinkt. Dat moet een rotwerk zijn geweest. :D
De link in de OP die naar Wikipedia verwijst, kan wel vervangen worden voor deze link:

http://forum.fok.nl/topicchain/175
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 13 mei 2011 @ 10:22:53 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96740346
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 09:33 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me toch af wie al die oude delen heeft opgezocht en gelinkt. Dat moet een rotwerk zijn geweest. :D
Het is deels automatisch gegaan. Heb zelf ook een paar reeksen zo gedaan en na 2 topics geknoopt te hebben kwam de rest er achteraan.

Alleen pak je dan niet alles en moet er af en toe handmatig nog iets bij :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 13 mei 2011 @ 10:26:41 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96740472
DSB heeft hun advocaten de opdracht gegeven om te kijken hoe ze onder het contract uit kunnen komen...
  vrijdag 13 mei 2011 @ 14:53:56 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96750580
Rondleiding Rotterdam Centraal Dinsdag 5 Juli 2011

Altijd al eens de werkzaamheden aan deze nieuwbouw van station Rotterdam Centraal van dichtbij willen bekijken? Dat kan!
Op dinsdag 5 juli heb ik een rondleiding georganiseerd bij Rotterdam Centraal. Hier zijn GEEN kosten aan verbonden.
Tijdens deze rondleiding wordt er een presentatie gegeven, maar word het bouwterrein zelf ook nader bekeken.
De rondleiding start om 11:00. Voor deze rondleiding wordt er verzameld vanaf 10:30 op Rotterdam Centraal, op de loopbrug ter hoogte van spoor 1.
De rondleiding duurt ongeveer 90 tot 100 minuten, het kan echter ook langer of korter zijn.

Voor de (goederen)fotografen onder de deelnemers bestaat er nog een extra optie: Bezoek aan de Havenspoorlijn ter hoogte van ECT City Terminal.
Hiervoor zijn twee opties;
Optie 1: Extra betalen en een bus huren
Optie 2: Met de Metro en bus naar de locatie, met een kleine 10 minuten à kwartier lopen.
Bij optie 2 kan je natuurlijk meer vrijheid hebben; Je kunt met de groep vrij rondlopen.
Uitgangspunt voor de fotolocatie is de Vondelingenweg. Deze weg loopt een heel eind door richting de Botlok/Europoort.
De terugreis kan er voor gekozen worden om richting Metro Pernis te lopen, langs de sporen (achter de hekken natuurlijk).
In principe gaan wij voor optie 2. Bus- tram- en metrokosten dient u zelf te betalen.

Om u aan te melden verzoek ik u de volgende gegevens te e-mailen naar rondleidingen@durkhoutsma.nl met als onderwerp: Rondleiding Rotterdam
Volledige naam, Woonplaats, aantal deelnemers (bij deelnemers naam en woonplaats voor alle deelnemers vermelden).
Ook verzoek ik u erbij te zetten dat u mee wilt naar de Waalhaven of niet. Hiermee kan dan rekening gehouden worden. Natuurlijk is het mogelijk om op de dag zelf nog uw keuze aan ta passen.

De minimale leeftijd voor deze rondleiding is 16 jaar.

Voor deze rondleiding op 5 juli is er plaats voor 25 deelnemers. Bij over intekening zal er een tweede (of derde) rondleiding gepland worden. Hierover word dan wel gecommuniceerd.

Ik hoop uw aanmeldingen tegemoet te zien!

Met vriendelijke groet,
Durk Houtsma
  vrijdag 13 mei 2011 @ 15:48:59 #50
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96752890
Sinds wanneer is die Broodzaak op Ede-Wageningen gesloten :?
pi_96753036
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 15:48 schreef greavy het volgende:
Sinds wanneer is die Broodzaak op Ede-Wageningen gesloten :?
Sinds iedereen op dat station te depressief is om te eten

Ik had wel een grotere kraan verwacht op R'dam. Is dit echt zo bijzonder, want ik heb groter gezien.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 13 mei 2011 @ 15:53:24 #52
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96753102
Is de grootste kraan van Europa hoor :P
pi_96753513
Dan zal ik me wel verkeken hebben :@
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_96761872
Net op Zwolle: een SLT-VI als stopper naar Utrecht vanaf spoor 4. Zon treinstel past werkelijk maar nét op dat perron. De machinist kan nauwelijks instappen via zn cabinedeur.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 19:40:54 #55
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96762809
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 19:19 schreef Bitlord het volgende:
Net op Zwolle: een SLT-VI als stopper naar Utrecht vanaf spoor 4. Zon treinstel past werkelijk maar nét op dat perron. De machinist kan nauwelijks instappen via zn cabinedeur.
4, is dat dat kopspoortje waar meestal ouwe meuk staat opgesteld?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 13 mei 2011 @ 19:45:57 #56
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96763018
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 19:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

4, is dat dat kopspoortje waar meestal ouwe meuk staat opgesteld?
4 is dat spoortje aan de Amersfoortse zijde dat als een soort van inkeping tussen 3 en 5 ligt. Vertrekt regelmatig een stopper naar Utrecht vandaan, maar er staat ook wel eens ICMm of VIRM.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 13 mei 2011 @ 19:59:24 #57
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96763691
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 19:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

4 is dat spoortje aan de Amersfoortse zijde dat als een soort van inkeping tussen 3 en 5 ligt. Vertrekt regelmatig een stopper naar Utrecht vandaan, maar er staat ook wel eens ICMm of VIRM.
Dat bedoel ik. Kopspoor, in mijn herinnering stond er altijd van die oude dubbeldekkerzooi.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_96763899
Bestaat het weekendretour nou wel of niet meer?

Het avondretour is een tijdje geleden afgeschaft, maar ik heb in ieder geval vandaag aan het NS-loket op het station een weekendretour kunnen bemachtigen. :D (Deze was niet te koop in de kaartautomaat)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:09:55 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96764158
Het weekendretour heeft geen zin meer nu de prijs van een retour gelijk is aan die van twee enkeltjes.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 13 mei 2011 @ 20:10:45 #60
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96764202
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:03 schreef Socios het volgende:
Bestaat het weekendretour nou wel of niet meer?

Het avondretour is een tijdje geleden afgeschaft, maar ik heb in ieder geval vandaag aan het NS-loket op het station een weekendretour kunnen bemachtigen. :D (Deze was niet te koop in de kaartautomaat)
Het bestaat nog wel, maar wordt niet meer gepromoot.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_96764264
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:10 schreef Peterselieman het volgende:
Het bestaat nog wel, maar wordt niet meer gepromoot.
Okay, mooi. :)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:17:18 #62
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96764501
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:03 schreef Socios het volgende:
Bestaat het weekendretour nou wel of niet meer?

Het avondretour is een tijdje geleden afgeschaft, maar ik heb in ieder geval vandaag aan het NS-loket op het station een weekendretour kunnen bemachtigen. :D (Deze was niet te koop in de kaartautomaat)
Weekendretour verdwijnt in zijn geheel binnenkort. Net als kaarten zonder datum. Een weekendretour heeft geen toegevoegde waarde meer want de prijs is enkele reis + enkele reis.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:19:25 #63
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96764595
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:17 schreef greavy het volgende:

[..]

Weekendretour verdwijnt in zijn geheel binnenkort. Net als kaarten zonder datum. Een weekendretour heeft geen toegevoegde waarde meer want de prijs is enkele reis + enkele reis.
In andere woorden: de reiziger wordt weer genaaid waar hij bij staat omdat allerhande kaartsoorten vanwege de simpelheid van Het OVC Systeem niet meer 'kunnen'.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:24:17 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96764823
Ja, zo kan je het wel zien.. Kaarten zonder datum gaan verdwijnen "omdat er teveel mee word gefraudeerd"
Dat is nog wel een begrijpelijke reden.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:29:09 #65
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96765050
Sja, en de avondretours zijn destijds (2002?) verdwenen 'om het aanbod van producten aan de klant overzichtelijker te maken' :r
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_96765213
Tja zo kan je je natuurlijk overal wel druk over maken...
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:31:36 #67
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96765231
Oja, reizigertje "pesten":
Sneltrein 2218, Breda-Amsterdam CS (V Breda is 7:20) werd opgeheven, zonder maar een oorzaak te melden. Maar 2 minuten na de omroep zie je 2 DDAR stammen leeg gekoppeld door Dordrecht richting Rotterdam denderen. 3 Minuten daarna reden er weer 2 stammen DDAR gekoppeld richting Rotterdam leeg rijden..
Het gevolg was dat de solo rijdende stoptrein naar Leiden vanaf Dordrecht nogal wat reizigers mee kreeg, en de gangpaden overvol kwamen te staan...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 13 mei 2011 @ 20:32:48 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96765290
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:24 schreef greavy het volgende:
Ja, zo kan je het wel zien.. Kaarten zonder datum gaan verdwijnen "omdat er teveel mee word gefraudeerd"
Dat is nog wel een begrijpelijke reden.
Klopt, maar met de chipkaart kan net zo goed gefraudeerd worden als je bijvoorbeeld van twee kaarten gebruik maakt ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_96766473
Fraude met een treinkaartje `zonder datum´? _O- :')

Dagstempel van datum van gebruik bepaalt geldigheid. Daar is toch niets moeilijks aan? :') Gewoon op de bon slingeren wanneer `idioten´ trachten met een ongestempelde kaart te reizen.

En sowieso, volgens mij wordt er met een OV-Chipkaart veel meer gefraudeerd. _O-
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:03:28 #70
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96766933
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Klopt, maar met de chipkaart kan net zo goed gefraudeerd worden als je bijvoorbeeld van twee kaarten gebruik maakt ...
Met één kaart ook:
Bijvoorbeeld inchecken op Hengelo, op saldo naar Leiden reizen. Los kaartje voor de terugreis (tot Hengelo) kopen en in Enschede weer uitchecken.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:04:31 #71
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96766994
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Tja zo kan je je natuurlijk overal wel druk over maken...
Zeker een gemis! Ik heb in mijn leven toch al gauw drie keer gebruik gemaakt van het avondretour!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 13 mei 2011 @ 21:05:45 #72
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96767070
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:03 schreef MREn het volgende:

[..]

Met één kaart ook:
Bijvoorbeeld inchecken op Hengelo, op saldo naar Leiden reizen. Los kaartje voor de terugreis (tot Hengelo) kopen en in Enschede weer uitchecken.
Er zijn dus altijd twee handelingen voor nodig ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:06:40 #73
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96767122
quote:
Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

AMSTERDAM - Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus willen van het bedrijf achter de OV-chipkaart af. De vervoersbedrijven vinden dat de resultaten van chipkaartleverancier Trans Link Systems (TLS) tegenvallen. Zo neemt TLS volgens de vervoerders geen verantwoordelijkheid bij het verbeteren van de veiligheid van de chipkaart.

© NU.nl/Alphons Nieuwenhuis
De vier vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, willen dat een externe marktpartij de taken van TLS overneemt.
TLS is opgericht door een aantal deelnemers in de OV-chipkaart. Naast NS, GVB, RET en HTM was dat ook Connexxion, maar dat bedrijf stapte al in 2008 uit TLS.

Bezuinigingen
"Als TLS geen verantwoordelijkheid neemt, kan een andere marktpartij de taken eventueel overnemen", verduidelijkt een FMN-woordvoerder.
Volgens de federatie is het in deze tijden van bezuinigingen extra belangrijk dat problemen in de bedrijfsvoering kordaat worden aangepakt.
Gehackt
Sinds de geleidelijke invoering van de OV-chipkaart heeft het systeem voortdurend te maken met beveiligingsproblemen. De kaart werd al in 2007 voor het eerst gehackt.
Daarna kwamen er steeds meer beveiligingslekken aan het licht. Inmiddels is er op internet software te vinden waarmee iedereen de kaart simpel kan manipuleren om er gratis mee te reizen.
Gelijk die kaart afschaffen :Y
pi_96767376
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:06 schreef greavy het volgende:

[..]

Gelijk die kaart afschaffen :Y
Wel typisch ook dat alleen de bedrijven die nog in overheidshanden zijn de chipkaart nog steunen.
pi_96768042
quote:
3s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:04 schreef Duvel het volgende:
Zeker een gemis! Ik heb in mijn leven toch al gauw drie keer gebruik gemaakt van het avondretour!
Ja, inderdaad zonde dat het verdwenen is. Het was een mooi kaartje voor mensen die 's avonds (wanneer het rustig is in de trein) op familiebezoek gingen o.i.d.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:24:18 #76
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96768279
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:21 schreef Socios het volgende:

[..]

Ja, inderdaad zonde dat het verdwenen is. Het was een mooi kaartje voor mensen die 's avonds (wanneer het rustig is in de trein) op familiebezoek gingen o.i.d.
DRIE KEER!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:24:29 #77
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96768286
DRIE!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:24:41 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96768301
Fucking irony.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96770138
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:19 schreef MREn het volgende:

[..]

In andere woorden: de reiziger wordt weer genaaid waar hij bij staat omdat allerhande kaartsoorten vanwege de simpelcomplexheid van Het OVC Systeem niet meer 'kunnen'.
There, I fixed it :Y)
pi_96772197
Internet in de trein is toch wel ideaal :D
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_96775220
Heb net even kort Veendam bezocht, voor mij was dit ook de eerste Noordelijke Nevenlijn buiten Groningen-Leeuwarden. Wat een landelijkheid zeg, dat zie je niet vaak bij mij in de omgeving Utrecht.

Nog even geteld omdat ik dat leuk vind. De trein (een GTW 2/8) had de volgende aantallen reizigers (bezetting):
Stoptrein 21:04 Groningen - Veendam:
Groningen - Groningen Europark: 51 (28%)
Zuidbroek - Veendam: 18 (10%)

Stoptrein 21:42 Veendam - Groningen
Veendam - Zuidbroek: 7 (4%)
Groningen Europapark - Groningen: 8 (4%)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 23:41:20 #82
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96776890
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 23:13 schreef Bitlord het volgende:
Heb net even kort Veendam bezocht, voor mij was dit ook de eerste Noordelijke Nevenlijn buiten Groningen-Leeuwarden. Wat een landelijkheid zeg, dat zie je niet vaak bij mij in de omgeving Utrecht.

Nog even geteld omdat ik dat leuk vind. De trein (een GTW 2/8) had de volgende aantallen reizigers (bezetting):
Stoptrein 21:04 Groningen - Veendam:
Groningen - Groningen Europark: 51 (28%)
Zuidbroek - Veendam: 18 (10%)

Stoptrein 21:42 Veendam - Groningen
Veendam - Zuidbroek: 7 (4%)
Groningen Europapark - Groningen: 8 (4%)
Ja, Europapark is populair. Terwijl dat echt op loopafstand van Centraal ligt. :')
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 23:44:59 #83
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96777124
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 23:41 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ja, Europapark is populair. Terwijl dat echt op loopafstand van Centraal ligt. :')
Hoofdstation heet dat naar goed Gronings gebruik.

En natuurlijk is Europapark populair, daar ligt de beste supermarkt van het land.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_96777530
Zit er nou ook wel wat in die treinen daar in het noorden? Naast de piekspits.
Bedoel rond een uur of 3, is het dan goed gevuld?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 13 mei 2011 @ 23:55:28 #85
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_96777741
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 23:44 schreef MREn het volgende:

[..]

Hoofdstation heet dat naar goed Gronings gebruik.

En natuurlijk is Europapark populair, daar ligt de beste supermarkt van het land.
Gaat het hierover een Veghels bedrijf?

ff gegoogled op europapark groningen en kwam dit tegen -> http://europapark.groningen.nl/ns-station
Geinig maar de planning klopt niet volgens mij, want daar stoppen toch geen intercities? :?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 13 mei 2011 @ 23:58:16 #86
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96777893
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 23:44 schreef MREn het volgende:

[..]

Hoofdstation heet dat naar goed Gronings gebruik.
Maakt het uit hoe ik het noem? Ik ben geen Groninger.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 00:00:54 #87
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96778055
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 23:55 schreef bork het volgende:

[..]
Geinig maar de planning klopt niet volgens mij, want daar stoppen toch geen intercities? :?
Dan wel. De 700-serie vast wel, de Intercity-die-overal-stopt. Wat nou minimaal 10 km afstand tussen halteringen voor ICM?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_96778149
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dan wel. De 700-serie vast wel, de Intercity-die-overal-stopt. Wat nou minimaal 10 km afstand tussen halteringen voor ICM?
Maar het nieuwe station komt ook weer net iets verderop te liggen.

En het is altijd nog verder uit elkaar dan Norddeich - Norddeich-Mole, ook twee IC-stations, waarover ik laatst postte. :P
  zaterdag 14 mei 2011 @ 00:04:32 #89
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_96778244
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dan wel. De 700-serie vast wel, de Intercity-die-overal-stopt. Wat nou minimaal 10 km afstand tussen halteringen voor ICM?
en wanneer is dan? 2010 is inmiddels al weer passé
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_96778559
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:04 schreef bork het volgende:

[..]

en wanneer is dan? 2010 is inmiddels al weer passé
Typfoutje denk ik, zal wel 2012 hebben moeten staan.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 00:17:36 #91
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96779041
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 23:55 schreef bork het volgende:

[..]

Gaat het hierover een Veghels bedrijf?
Ja en nee.

Ten eerste zijn er twee landelijke supermarktketens in Veghel gevestigd en ten tweede is de tent eigendom van twee franchisers en dus niet van de organisatie erachter.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  zaterdag 14 mei 2011 @ 00:20:46 #92
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96779243
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dan wel. De 700-serie vast wel, de Intercity-die-overal-stopt. Wat nou minimaal 10 km afstand tussen halteringen voor ICM?
Dat zijn geen minimumafstanden.
Het wordt gewoon als onwenselijk beschouwd om met weerstandsstellen vaak te stoppen. Wil niet zeggen dat niet toevallig een paar stations wat dicht bij elkaar mogen liggen. Gebeurt met Enschede en Hengelo elk halfuur.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_96779392
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:20 schreef MREn het volgende:

[..]

Dat zijn geen minimumafstanden.
Het wordt gewoon als onwenselijk beschouwd om met weerstandsstellen vaak te stoppen. Wil niet zeggen dat niet toevallig een paar stations wat dicht bij elkaar mogen liggen. Gebeurt met Enschede en Hengelo elk halfuur.
Dat is dan vanwege elektrische verliezen neem ik aan? Of is het soms slecht voor het materieel?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2011 00:23:35 ]
  zaterdag 14 mei 2011 @ 00:26:48 #94
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96779611
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:23 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is dan vanwege elektrische verliezen neem ik aan? Of is het soms slecht voor het materieel?
Ik denk dat de weerstanden te heet worden bij te vaak remmen.
SGM is er wat beter op voorbereid, kijk maar eens wat daar allemaal op het dak staat.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 mei 2011 @ 00:30:01 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96779789
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:26 schreef MREn het volgende:

[..]

Ik denk dat de weerstanden te heet worden bij te vaak remmen.
SGM is er wat beter op voorbereid, kijk maar eens wat daar allemaal op het dak staat.
Voor zover ik weet is dat het probleem ook ja. Bij wat langere afstanden is het geen probleem omdat het spul dan rijwindkoeling heeft, iets wat in de stoptreinseries met stations dicht op elkaar wat meer een probleem is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_96779976
Ah ok. Maar tussen hoofdstation en Europapark rijdt de trein maar langzaam, misschien dat het daarom ook wel meevalt.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2011 00:33:36 ]
pi_96782720
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 23:41 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ja, Europapark is populair. Terwijl dat echt op loopafstand van Centraal ligt. :')
Niet geheel juiste interpretatie van de getallen, want ik zeg niet dat iedereen bij Europapark is uitgestapt. De meesten stapten bij Kropswolde (prachtige naam) en Hoogezand-Sappemeer uit.

Je wordt wat vreemd aangekeken als je bij elke halte door de trein loopt.

Nog twee getallen, gewoon omdat het kan:
Sneltrein 19:59 Leeuwarden - Groningen
Buitenpost - Groningen: 48 (27%)

Stoptrein 22:19 Groningen - Nieuweschans
Groningen - Groningen Europapark: 38 (21%)

Ik weet niet hoe dat qua onderhoud en schoonmaak past bij Arriva, maar het lijkt mij toch wat goedkoper in exploitatie om 's avonds alleen maar GTW 2/6 in te zetten ipv 2/8.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 04:10:37 #98
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_96784545
Ik ga over twee weken met dit beestje. Als dat niet prachtig wordt O+.
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 08:43:14 #99
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96785024
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:26 schreef MREn het volgende:

[..]

Ik denk dat de weerstanden te heet worden bij te vaak remmen.
SGM is er wat beter op voorbereid, kijk maar eens wat daar allemaal op het dak staat.
Ik denk vooral bij optrekken, de eerste veertig stellen hebben nog weerstandsregeling op de tractiemotoren.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96785041
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 01:41 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Niet geheel juiste interpretatie van de getallen, want ik zeg niet dat iedereen bij Europapark is uitgestapt. De meesten stapten bij Kropswolde (prachtige naam) en Hoogezand-Sappemeer uit.

Je wordt wat vreemd aangekeken als je bij elke halte door de trein loopt.

Nog twee getallen, gewoon omdat het kan:
Sneltrein 19:59 Leeuwarden - Groningen
Buitenpost - Groningen: 48 (27%)

Stoptrein 22:19 Groningen - Nieuweschans
Groningen - Groningen Europapark: 38 (21%)

Ik weet niet hoe dat qua onderhoud en schoonmaak past bij Arriva, maar het lijkt mij toch wat goedkoper in exploitatie om 's avonds alleen maar GTW 2/6 in te zetten ipv 2/8.
Dan zou je de 2/8 alleen in de spits nodig hebben, wat voo onevenredige slijtage komt.
Daarnaast hebben ze het zelfde vermogen, dus het zal wel meevallen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Sport zaterdag 14 mei 2011 @ 10:53:12 #101
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_96786700
Zo, vanmorgen al weer even op pad geweest:

Loc 78 468
Met de Grachten-Express naar Amsterdam, bij Schüttorf


Loc 23 076
Met de Grachten-Express van Duitsland naar Amsterdam, bij De Lutte
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 14 mei 2011 @ 11:41:29 #102
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_96787894
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 10:53 schreef dennistd het volgende:
Zo, vanmorgen al weer even op pad geweest:
[ link | afbeelding ]
Loc 78 468
Met de Grachten-Express naar Amsterdam, bij Schüttorf

[ link | afbeelding ]
Loc 23 076
Met de Grachten-Express van Duitsland naar Amsterdam, bij De Lutte
oe, nice _O_
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_96788123
Mooi! ^O^
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:37:47 #104
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_96795537
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dan wel. De 700-serie vast wel, de Intercity-die-overal-stopt.
Die zou in Europapark gestopt hebben als dat station in 2010 af was geweest. Nu is dat stationnetje dus eind 2012 pas klaar en net op dat moment wordt die Intercity-die-overal-stopt afgeschaft. Dan wordt het dus gewoon een stoptreinstationnetje.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 mei 2011 @ 17:34:03 #105
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96799593
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 01:41 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Niet geheel juiste interpretatie van de getallen, want ik zeg niet dat iedereen bij Europapark is uitgestapt. De meesten stapten bij Kropswolde (prachtige naam) en Hoogezand-Sappemeer uit.

Je wordt wat vreemd aangekeken als je bij elke halte door de trein loopt.

Nog twee getallen, gewoon omdat het kan:
Sneltrein 19:59 Leeuwarden - Groningen
Buitenpost - Groningen: 48 (27%)

Stoptrein 22:19 Groningen - Nieuweschans
Groningen - Groningen Europapark: 38 (21%)

Ik weet niet hoe dat qua onderhoud en schoonmaak past bij Arriva, maar het lijkt mij toch wat goedkoper in exploitatie om 's avonds alleen maar GTW 2/6 in te zetten ipv 2/8.
mja, Arriva heeft de omlopen echt wel op orde hoor :P

Ga er maar vanuit dat elk stel per jaar iets meer dan 150.000 kilometer draait. Door op sommige trajecten ook 's avonds een 2/8 in te zetten zorg je er voor dat de slijtage van de stellen gelijkmatig kan verlopen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_96799713
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 17:34 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, Arriva heeft de omlopen echt wel op orde hoor :P

Ga er maar vanuit dat elk stel per jaar iets meer dan 150.000 kilometer draait. Door op sommige trajecten ook 's avonds een 2/8 in te zetten zorg je er voor dat de slijtage van de stellen gelijkmatig kan verlopen.
Een goed argument, ik had daar niet over nagedacht.
pi_96799842
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 17:34 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, Arriva heeft de omlopen echt wel op orde hoor :P

Ga er maar vanuit dat elk stel per jaar iets meer dan 150.000 kilometer draait. Door op sommige trajecten ook 's avonds een 2/8 in te zetten zorg je er voor dat de slijtage van de stellen gelijkmatig kan verlopen.
wat jij zegt is niet helemaal waar, dr zijn al treinstellen die al meer dan 1 miljoen kilometer hebben afgelegd ...
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 mei 2011 @ 17:42:00 #108
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96799885
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 17:40 schreef dan13lv het volgende:

[..]

wat jij zegt is niet helemaal waar, dr zijn al treinstellen die al meer dan 1 miljoen kilometer hebben afgelegd ...
Die Duitsland stellen zeker of niet?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_96799957
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 17:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Die Duitsland stellen zeker of niet?
* dan13lv opent excel lijstje met kilometerstanden en draaiuren
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 mei 2011 @ 17:46:59 #110
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96800050
Oh, en de 10306 natuurlijk. Kom dat stel altijd en overal tegen namelijk :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_96807049
Ik had het mij nooit beseft eigenlijk, maar wat een gigantisch spoorwegnet ligt er in het Rotterdamse Havengebied! Enorme rangeerterreinen, tientallen spooraansluitingen voor bedrijven en dwars door het gebied een centrale tweesporige "aorta" die volgens mij behoorlijk veel verkeer heeft. Van het uiterste puntje op de Maasvlakte naar de hoofdspoorlijn Rotterdam-Dordrecht is het gewoon 45 kilometer spoor!

Ik wil er eigenlijk wel eens een dagje fotograferen!
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 mei 2011 @ 20:47:27 #112
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96807198
Foutje bedankt: schepen kunnen dit weekend Leeuwarden niet via het Van Harinxmakanaal passeren. Er wordt onderhoud gepleegd aan de spoorbrug (richting Heerenveen) aldaar, maar dit is niet aan de scheepvaart gemeld :')
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 14 mei 2011 @ 20:53:14 #113
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96807481
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 20:44 schreef Bitlord het volgende:
Ik had het mij nooit beseft eigenlijk, maar wat een gigantisch spoorwegnet ligt er in het Rotterdamse Havengebied! Enorme rangeerterreinen, tientallen spooraansluitingen voor bedrijven en dwars door het gebied een centrale tweesporige "aorta" die volgens mij behoorlijk veel verkeer heeft. Van het uiterste puntje op de Maasvlakte naar de hoofdspoorlijn Rotterdam-Dordrecht is het gewoon 45 kilometer spoor!

Ik wil er eigenlijk wel eens een dagje fotograferen!
En het is nog niet af, ook de Tweede Maasvlakte krijgt natuurlijk weer spoor!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:21:33 #114
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96809270
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 20:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

En het is nog niet af, ook de Tweede Maasvlakte krijgt natuurlijk weer spoor!
14 kilometer om precies te zijn.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:27:28 #115
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96809682
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:21 schreef MREn het volgende:

[..]

14 kilometer om precies te zijn.
Hier... Mensen die denken dat de haven van Rotterdam in Rotterdam ligt. :')
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96809842
Idd, ook al een 3-baans snelweg(dat moet het worden) Om alleen die haven te ontsluiten. _O_
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:31:32 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96809951
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:29 schreef Ascendancy het volgende:
Idd, ook al een 3-baans snelweg(dat moet het worden) Om alleen die haven te ontsluiten. _O_
Om vervolgens een file van vrachtwagens te huisvesten. :{

Beter verplichten ze die krengen in de haven de trein te nemen. Scheelt ook een hoop gedoe op de A15.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96810448
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:27 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hier... Mensen die denken dat de haven van Rotterdam in Rotterdam ligt. :')
De haven ligt niet in het stedelijk gebied van Rotterdam, maar wel binnen de gemeente Rotterdam. Zo gek is de gedachte dus niet.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:41:58 #119
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96810609
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:39 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De haven ligt niet in het stedelijk gebied van Rotterdam, maar wel binnen de gemeente Rotterdam. Zo gek is de gedachte dus niet.
Mwah, hele delen van de haven zijn in elk geval geen 010. :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96810900
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:31 schreef Duvel het volgende:

[..]

Om vervolgens een file van vrachtwagens te huisvesten. :{

Beter verplichten ze die krengen in de haven de trein te nemen. Scheelt ook een hoop gedoe op de A15.
Dat is niet overal mogelijk en de capaciteit na Zevenaar is te laag.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:49:25 #121
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96811137
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Mwah, hele delen van de haven zijn in elk geval geen 010. :)
Goede quizvraag: welke treinstations liggen allemaal in de gemeente Rotterdam.
Leuke instinker is dat de trits Vlaardingen - Maassluis niet in Rotterdam liggen en Hoek van Holland Haven en - Strand weer wel.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_96811546
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:46 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat is niet overal mogelijk en de capaciteit na Zevenaar is te laag.
Niet alle vracht moeten naar het rurhgebied.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  zaterdag 14 mei 2011 @ 22:01:14 #123
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96811892
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:46 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat is niet overal mogelijk en de capaciteit na Zevenaar is te laag.
Dat schop je ze bij Valburg de snelweg weer op. Doet dat CUP ook nog eens wat.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 14 mei 2011 @ 22:01:36 #124
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96811920
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:49 schreef MREn het volgende:

[..]

Goede quizvraag: welke treinstations liggen allemaal in de gemeente Rotterdam.
Leuke instinker is dat de trits Vlaardingen - Maassluis niet in Rotterdam liggen en Hoek van Holland Haven en - Strand weer wel.
Interessant ja! :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96812293
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 22:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat schop je ze bij Valburg de snelweg weer op. Doet dat CUP ook nog eens wat.
De linkse groepering in Nijmegen wil dat niet. Die wil liever vrachtwagens dan smerige treinen.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_96818065
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:31 schreef Duvel het volgende:

[..]

Om vervolgens een file van vrachtwagens te huisvesten. :{

Beter verplichten ze die krengen in de haven de trein te nemen. Scheelt ook een hoop gedoe op de A15.
Had me al een beetje ingelezen over die 2e Maasvlakte. Bedrijven die zich daar vestigen mogen ten hoogste 55% van hun vervoer van- en naar binnenland over de weg doen. De rest moet per binnenvaartschip of trein.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 23:29:09 #127
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96818130
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 23:28 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Had me al een beetje ingelezen over die 2e Maasvlakte. Bedrijven die zich daar vestigen mogen ten hoogste 55% van hun vervoer van- en naar binnenland over de weg doen. De rest moet per binnenvaartschip of trein.
Iets in mij zegt dat dat toch niet gehandhaafd wordt.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  zondag 15 mei 2011 @ 00:49:02 #128
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_96822969
Ik kwam vanmiddag op station Hilversum rond een uur of half zeven een grote stoomtrein tegen, was dat die grachtenexpress?
pi_96824708
Zonet in de kroeg een 'discussie' gehad met een vriend over of er in NL ook intercity's bestaande uit 3 treinstellen rijden. En dan hadden we het over de dd-irm/v-irm. Ik was van mening dat ik er wel eens een had gezien (dus drie treinstellen bestaande uit een lange en twee korte om het zo maar even te noemen). Hij was ervan overtuigd dat in NL de maximale lengte van een IC twee lange (dus 2x6 coupés) is.

Onbenullige discussie, maar hé, je weet hoe dat gaat bij een biertje. :7
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  zondag 15 mei 2011 @ 01:41:01 #130
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96824783
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 01:38 schreef Hojdhopper het volgende:
Zonet in de kroeg een 'discussie' gehad met een vriend over of er in NL ook intercity's bestaande uit 3 treinstellen rijden. En dan hadden we het over de dd-irm/v-irm. Ik was van mening dat ik er wel eens een had gezien (dus drie treinstellen bestaande uit een lange en twee korte om het zo maar even te noemen). Hij was ervan overtuigd dat in NL de maximale lengte van een IC twee lange (dus 2x6 coupés) is.

Onbenullige discussie, maar hé, je weet hoe dat gaat bij een biertje. :7
Ga om 17:30 ma-vr maar in Amersfoort wachten op de trein naar Groningen/Leeuwarden: IRM 4+4+6.

En tussen Amsterdam en Eindhoven rijden combi's van 4+4+4, maar geen idee wanneer, ik ben een notoire spitsmijder.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_96824839
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 01:41 schreef MREn het volgende:

[..]

Ga om 17:30 ma-vr maar in Amersfoort wachten op de trein naar Groningen/Leeuwarden: IRM 4+4+6.

En tussen Amsterdam en Eindhoven rijden combi's van 4+4+4, maar geen idee wanneer, ik ben een notoire spitsmijder.
YESSSS!!! *O*

Thanks!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_96825277
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 01:44 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

YESSSS!!! *O*

Thanks!
Bovendien rijden koplopers ook wel eens met 4 setjes gecombineerd.
Dat zijn dan setjes van 3 of 4 'bakken'.
Voornamelijk tussen rotterdam/den Haag via utrecht (daar worden ze gekoppeld) naar Amersfoort en dan naar Zwolle (splitsen voor Leeuwarden en Groningen) of Enschede (blijft er vaak in Deventer een deel achter).
Dat komt ook wel voor bij die nieuwe dubbeldekkers jah, maar dan op de lijnen die MREn aangaf en dan met 4/4/4, 4/4/6 :Y
dag
  zondag 15 mei 2011 @ 02:12:43 #133
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96825571
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 02:01 schreef Peter het volgende:

[..]

Bovendien rijden koplopers ook wel eens met 4 setjes gecombineerd.
Dat zijn dan setjes van 3 of 4 'bakken'.
Nee, setjes van 1-5 stellen. Eén koploperstel bestaan dan weer uit 3 of 4 bakken.

In de spits richting Apeldoorn en Zwolle zijn de langste treinen 5 stellen van 3 bakken: 15 bakken koploper dus, hoewel incidenteel ook langere treinen voorkomen.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_96827854
15 bakken ICM doorlopen. :D
  Redactie Sport zondag 15 mei 2011 @ 09:13:55 #135
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_96828159
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 00:49 schreef Telates het volgende:
Ik kwam vanmiddag op station Hilversum rond een uur of half zeven een grote stoomtrein tegen, was dat die grachtenexpress?
Klopt, die is even na 18u vertrokken uit Amsterdam
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 15 mei 2011 @ 09:55:48 #136
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96828528
Volgens mij is er voetbal in Mokum. Er staan zoveel reizigers op Hooge-fucking-veen, dat de 534 een extra stop maakt daar.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zondag 15 mei 2011 @ 10:04:55 #137
133636 Zug-Chef
Zug-Chef
pi_96828645
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 01:41 schreef MREn het volgende:

[..]

Ga om 17:30 ma-vr maar in Amersfoort wachten op de trein naar Groningen/Leeuwarden: IRM 4+4+6.

Niet helemaal ;) Het is de 16:38 trein die uit 4+4+6 bestaat. Deze combinatie rijdt twee slagen tussen Leeuwarden/Groningen en Rotterdam/Den Haag. Beginnend rond 6:45 en 12:45 uit het hoge Noorden. In de vakantieperiode is de slag van een uur later (dus 7:45 uit het Noorden en dus 17:38 uit Amersfoort ook VIRM, maar buiten de vakanties dus niet (en gelukkig maar)
pi_96829474
Wel mooi gezicht altijd als er 14 bakken VIRM langs dendert. Ik kom die vroege weleens tegen in Overvecht als ik in de IC :') Utrecht - Hilversum zit
pi_96834215
Dank voor jullie toelichting. Ik wist zeker dat ik het wel had gezien. Hoewel, een 5x3 ICM heb ik dan nog nooit gezien (ik stap altijd uit in Utrecht CS, IC Rotterdam-Groningen/Leeuwarden). Volgende keer zal ik eens wachten en kijken hoe veel er gekoppeld worden. :P
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  zondag 15 mei 2011 @ 13:28:31 #140
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96834548
Gister ben ik even op pad geweest, oa foto's uit Breda, Amersfoort, Naarden-Bussum, Apeldoorn en Zutphen:

HSA 186 111 met Fyra 905 te Breda

ERS 189 290 met containertrein door Breda richting Tilburg

VSM 23 076 te Amersfoort

Toen ben ik via Arnhem en Ede-Wageningen naar Amersfoort verkast. Daar nog even bij de Plan U 115 geklust, en rond 12 uur tussendoor voor de stoomtrein naar het perron gegaan.

VSM 23 076 en VolkerRail 203-3 teAmersfoort

VSM 23 076 met Grachten Express te Amersfoort
En ja, hier stonden wij zeker legaal!

DBS 6471+6461 met militaire trein te Amersfoort

Toen weer even geklust, en later naar Utrecht, en vervolgens naar Naarden-Bussum.

SGMm te Naarden

Vanwege werkzaamheden bij de Watergraafsmeer moest de CNL en Jan Kiepura (Euronight) uitwijken richting Naarden, waar kop gemaakt werd en teruggestoken naar Amsterdam.
Eerst gingen wij naar een overweg bij de Rijksweg / Cort van der Lindenlaan.

NSR 17xx met CNL LeegMat

Achterop liep de EETC 1252 mee, die hem terug zou rijden naar Amsterdam

Vervolgens als een speer naar station Naarden-Bussum gelopen, waar wij de stoomtrein wouden platen, maar eerst nog even dit plaatje:
DDAR en Leegmat CNL te Naarden

Vervolgens kwam de VSM 23 076 met Grachten Express aan:

Toen op naar Apeldoorn:


Vanaf Apeldoorn ben ik naar Zutphen gereisd, waar ik dit oude locje tegen kwam. Hij is inmiddels wel verplaatst..
  zondag 15 mei 2011 @ 13:31:13 #141
133636 Zug-Chef
Zug-Chef
pi_96834664
Jammer dat je die 23 076 zo vroeg heb geklikt in Ndb, dat had een mega plaat kunnen zijn omdat de zon daar scheen en goed stond..
  zondag 15 mei 2011 @ 13:44:34 #142
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96835216
Ik had hem ook later geklikt, maar dan had ik precies een paal met een kast voor de loc. Dat heb ik nu gemeden.
  zondag 15 mei 2011 @ 13:54:01 #143
133636 Zug-Chef
Zug-Chef
pi_96835644
Ja ok, maar dat kan je van te voren toch zien. Als je nou van te voren bepaald hoe de ultieme plaat gemaakt kan worden (op een legale plek), dan ga je daar toch meteen staan. Op die plek daar heb je zat mogelijkheden om sowieso geen kasten of palen in beeld te krijgen. Was je de enige daar of waren er meer fotografen?

Bijv:




  Redactie Frontpage / Sport zondag 15 mei 2011 @ 13:57:23 #144
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96835804
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 10:04 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Niet helemaal ;) Het is de 16:38 trein die uit 4+4+6 bestaat. Deze combinatie rijdt twee slagen tussen Leeuwarden/Groningen en Rotterdam/Den Haag. Beginnend rond 6:45 en 12:45 uit het hoge Noorden. In de vakantieperiode is de slag van een uur later (dus 7:45 uit het Noorden en dus 17:38 uit Amersfoort ook VIRM, maar buiten de vakanties dus niet (en gelukkig maar)
Dat geldt alleen voor de Leeuwarder tak neem ik aan? Het Groninger deel van die trein wordt standaard met VIRM gereden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 15 mei 2011 @ 13:58:24 #145
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96835853
Ja, ik had hem nog wat dichterbij kunnen hebben. En wij stonden daar voor dat hek met 14 man, dus het was "passen en meten"
  zondag 15 mei 2011 @ 13:58:35 #146
133636 Zug-Chef
Zug-Chef
pi_96835863
quote:
14s.gif Op zondag 15 mei 2011 13:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat geldt alleen voor de Leeuwarder tak neem ik aan? Het Groninger deel van die trein wordt standaard met VIRM gereden.
Uiteraard, maar ja ik ben ook een Liwwadder, ik mijd Grunning zo veel als mogelijk ;) (hopende hiermee niet teveel boze Fok'kers te krijgen :P )
pi_96845905
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 13:58 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ja ik ben ook een Liwwadder, ik mijd Grunning zo veel als mogelijk ;) (hopende hiermee niet teveel boze Fok'kers te krijgen :P )
* Igen mompelt iets over vriezen en dooien enzo. :P

Maar waarom gaat 'ie vanuit Leeuwarden dan ineens op een andere tijd?

[ Bericht 62% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2011 16:57:09 ]
  zondag 15 mei 2011 @ 16:56:33 #148
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96845998
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 16:54 schreef Igen het volgende:
- ho, dat was dus niet de bedoeling -
Wat ging daar mis?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96846027
Ik had op 'invoeren' geklikt zonder dat ik überhaupt iets getypt had.

[ Bericht 72% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2011 16:57:34 ]
pi_96846366
quote:
Treinstoring rond Alkmaar

ALKMAAR - Van en naar Alkmaar rijden geen treinen omdat een vrachtwagen met een kraan de bovenleiding aan beide kanten van het spoor kapot heeft getrokken. Dat liet een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail zondag weten.

Vanuit het noorden rijden de treinen nu tot Heerhugowaard, vanuit het zuiden tot Uitgeest. De Nederlandse Spoorwegen zetten bussen in. De stremming duurt waarschijnlijk tot ver in zondagavond. De NS spreekt van een zeer ongelukkig samenloop van omstandigheden omdat veel Ajax-supporters uit Noord-Holland Noord vanavond naar huis willen vanuit de Arena.

Vanuit Amsterdam is Alkmaar per trein alleen bereikbaar door over Hoorn naar Heerhugowaard te reizen en daar een bus te nemen. Dat komt omdat door werkzaamheden tussen Amsterdam-Sloterdijk en Zaandam minder treinverkeer mogelijk is.

De schade ontstond toen een vrachtwagen over de spoorwegovergang bij de Helderseweg reed. Waarschijnlijk vergat de chauffeur de kraan in te trekken. Volgens de woordvoerder van ProRail gebeurt dat wel eens vaker. De spoorwegovergang is gesloten in verband met reparatiewerkzaamheden.
Bron
  zondag 15 mei 2011 @ 19:21:29 #151
133636 Zug-Chef
Zug-Chef
pi_96851555
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 16:54 schreef Igen het volgende:

[..]

* Igen mompelt iets over vriezen en dooien enzo. :P

Maar waarom gaat 'ie vanuit Leeuwarden dan ineens op een andere tijd?
Omdat de IC naar Leeuwarden dan los rijdt van het Groningen deel tussen Utrecht en Zwolle.

Vandaag scheen tussen al die wolken soms de zon:

Dit weekend wordt door Spitzke het stuk spoor tussen emplacement Leeuwarden en de brug over het Van Harinxmakanaal (Hrmk) vernieuwd. Omdat de eigen loks van Spitzke elders in het land nodig waren, werd er tractie ingehuurd van oa DB Schenker en Strukton. Deze fraaie Deutz-lok is gebouwd in 1961 en daarmee samen met de 303006 de oudste diesellok in dienst bij Strukton. Het raccordement Schenkenschans dient dit weekend als opslagplek voor zowel lege als nog beladen Fccpps'n, die in groepjes naar Leeuwarden zijn gereden afgelopen week. Tussen de wolken door schijnt soms de zon, waardoor met een beetje geluk tijdens het rangeren het geheel in de zon te vangen was. Het middelste spoor is nog geëlektrificeerd, hier maakt NSR dagelijks gebruik van om de IC-treinen tussen emplacement, perronsporen en wasstraat te kunnen rangeren. De twee dieselspoorlijnen links daarvan worden gebruikt door Arriva naar Harlingen Haven en Sneek-Stavoren.

Gisteravond was het minder zonnig:


Dit weekend worden door Spitzke de sporen tussen het emplacement Leeuwarden en de brug over het van Harinxmakanaal vernieuwd. Hiervoor is tractie ingehuurd van zowel Strukton als DB Schenker. Een van de werkmachines die daarvoor benodigd zijn, betreft de zogenaamde kettinghor. De machine is benodigd om de huidige ballast te verschonen. De kettinghor heeft een ketting die onder de dwarsliggers moet worden gemonteerd. De ketting bestaat uit hardstalen punten die de ballast wegschrapen en de machine in voeren. Vergruisd ballast, zand en vuil worden hier uit de ballast gezeefd en apart afgevoerd. De schone ballast wordt weer tussen en onder de rails gestort, aangevuld met verse ballast om tekort te voorkomen. Na gedane arbeid vertrok onder vrij lastige lichtomstandigheden op zaterdagavond 14 mei 2011 de DBS 6414 met enkele begeleidingswagens en de Strukton kettinghor uit Leeuwarden via het enkelsporige dieselbaanvak richting Groningen. Een goederenpad op werkdagen (ma-za) is alleen nog mogelijk na 19:30 bij aankomst van de sneltrein van Arriva uit Groningen, omdat er in de avonduren nog maar 1x per uur een stoptrein rijdt. Hierdoor is er meer capaciteit op het deels enkelsporige baanvak tussen Leeuwarden en Veenwouden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')