abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 mei 2011 @ 20:59:07 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96716291

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

==========================
>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 12 mei 2011 @ 20:59:23 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96716327
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 20:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Omdat als je het via de aarde doet, allerlei buizen in de aarde gaan roesten enzo. ;)

Wikipedia: Zwerfstroom
Nee, is bij wisselstroom niet zo'n probleem.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:06:20 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_96717029
14 en 15 mei maakt de rode Duivel weer een paar ritjes :)

http://www.spoorwegmuseum.nl/het_museum/heimwee_express.html

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:07:16 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96717118
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:33 schreef Igen het volgende:

[..]

En bij de HSL hebben ze dan het AT-systeem toegepast?
Klopt, op de Betuweroute ook.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96717566
quote:
3s.gif Op donderdag 12 mei 2011 20:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee, is bij wisselstroom niet zo'n probleem.
Waarom zit er dan zo'n equipotentiaalleiding op de HSL? Is dat dan alleen zodat de masten niet onder stroom kunnen komen te staan als er iets kapot gaat?
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:21:19 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96718555
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Waarom zit er dan zo'n equipotentiaalleiding op de HSL? Is dat dan alleen zodat de masten niet onder stroom kunnen komen te staan als er iets kapot gaat?
Nee, lees dat stukje op Infrasite ff, staat het helderder in dan ik hier kan typen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96719780
Ah okee, gelezen. :)
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:36:20 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96720032
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 20:18 schreef Ascendancy het volgende:
Ik zag de OBB ongepland op Rotterdam rond 1 uur. Richting Amsterdam. Geen tijd om 'm te pakken helaas. Maar wat doe je een uur op Dordt :{
Gepland zou hij om 13:09 moeten vertrekken richting Amsterdam, uit Rotterdam. Betreft trein 9221 Brussel Zuid 11:18, Roosendaal 12:30, Rotterdam 13:08, Amsterdam 14:06.
Daar behoort het te keren op trein 9252 Amsterdam 15:54, Rotterdam 16:55, Roosendaal 17:32, Brussel Zuid 18:42.
In Brussel vertrekt de stam uiteindelijk weer om 19:18, Roosendaal 20:30, Rotterdam 21:08, Amsterdam 22:06.

Trein 9252 Amsterdam-Brussel begon erg goed: Vertrek Amsterdam +9, Brussel was dit al +29..
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:42:55 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96720722
Een toevoeging op voorgaand bericht: Wanneer de ÖBB stam onderhoud nodig heeft en in de "onderhoudslag" zit, doet het maar 1 slag Brussel volgens onderstaande tijden:
Trein 9228 Amsterdam 9:54, Rotterdam 10:55, Roosendaal 11:32, Brussel Zuid 12:42
Daar keert het op trein 9233 Brussel Zuid 14:18, Roosendaal 15:30, Rotterdam 16:08, Amsterdam 17:06.
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:06:31 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96723213
BAM Unimat

VolkerRail Unimat 4S 08-475 was aan het schouwen (of testen).

Mosi27

Genomen met de iPhone, nu eens via Flickr online gezet.

[ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 12-05-2011 22:19:32 ]
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:16:19 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96724170
Leuk! Geinig dat ze die MoSi nog steeds gebruiken!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:21:17 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96724655
Ding word nog best veel gebruikt. Zie hem veel rangeerwerk doen, maar ook los over de hoofdbaan rijden, of met iets rijden wat niet de hoofdbaan op mag zelfstandig enzo.
pi_96724841
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:10 schreef greavy het volgende:

[..]

Nou, dan mag jij wel eens beter luisteren op Brussel zuid hoor.. Het is zeker niet aan één stuk door..
En vaak is er geen drol van te verstaan..
Dan ben jij nog niet op een Brussels station geweest als het hommeles is. Dan is het met de belgische omroep princiepes net een voetbalcommentator. Ze hebben een rare manier van omroepen daar:
"Mededeling voor de reizigers op spoor 5, de IC-trein naar Antwerpen en Essen van 15 uur 25 vertrekt van spoor 3." Dat dan in twee talen en uiteraard ook tweemaal. Internationale treinen worden zelfs viertalig omgeroepen volgens het zelfde stramien.
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:34:59 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96726161
Köln Hbf goedenavond :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96727431
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:42 schreef greavy het volgende:
Een toevoeging op voorgaand bericht: Wanneer de ÖBB stam onderhoud nodig heeft en in de "onderhoudslag" zit, doet het maar 1 slag Brussel volgens onderstaande tijden:
Trein 9228 Amsterdam 9:54, Rotterdam 10:55, Roosendaal 11:32, Brussel Zuid 12:42
Daar keert het op trein 9233 Brussel Zuid 14:18, Roosendaal 15:30, Rotterdam 16:08, Amsterdam 17:06.
Dan had ie sowieso vertraging want ik kwam om 10 over 1 op Rotterdam aan.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:59:41 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96728455
Hoe rijdt die trein man? Ik snap er de bliksem van. Uit Köln hbf weg via Köln Süd, maar de eerste halte is Wuppertal Hbf :? En daarna Dortmund? Hoe gaat dat? Over goederenlijnen of wat?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96728808
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoe rijdt die trein man? Ik snap er de bliksem van. Uit Köln hbf weg via Köln Süd, maar de eerste halte is Wuppertal Hbf :? En daarna Dortmund? Hoe gaat dat? Over goederenlijnen of wat?
Apart :?
Tussen Köln-Süd Köln-Kalk en Köln-Mülheim zal 'ie wel over het goederenspoor moeten ja. Maar vanaf daar kan je in principe gewoon de route via Opladen/Solingen volgen.

Maar vertel straks maar hoe het echt was.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2011 23:07:09 ]
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:08:19 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96729213
Nou ja ik zit hier gewoon met de spoorkaart van NRW en daar staat zoeen boogje niet op :D maar daar ligt dus wel wat? Okee, dan kan het. :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:11:34 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96729442
En Mülheim, daar waren we vanuit Düsseldorf al langs gekomen. Lekker strak lusje dus :)

Nu nog zien hoe Wuppertal - Dortmund gaat :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96730481
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 23:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Nu nog zien hoe Wuppertal - Dortmund gaat :)
Ûber Hagen Hbf? :P
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:31:30 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96730796
Geen poep Scheerslot :P

Maar dan? Kopmaken achter Witten? Door t bos bij Wittbräucke? Terugsteken uit Hamm? Geen idee. Mogelijk ligt er wel weer een boogje bij Witten?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96730945
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 23:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Geen poep Scheerslot :P

Maar dan? Kopmaken achter Witten? Door t bos bij Wittbräucke? Terugsteken uit Hamm? Geen idee. Mogelijk ligt er wel weer een boogje bij Witten?
De RE4 rijdt toch ook gewoon Wuppertal-Hagen-Witten-Dortmund, net als de ICE-trein Berlijn-Keulen? Die route dus, lijkt mij. Of anders die van de S8/S5, dat kan eventueel ook.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2011 23:36:17 (Berlijn-Keulen gaat niet via Dortmund) ]
pi_96731348
En tenzij je de S-Bahn-route neemt is dat dus inderdaad via een ingenieus boogje bij Bochum-Langendreer, bij de aftakking van Bochum-Witten en Bochum-Dortmund. :)
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:40:52 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96731439
S8 lost niks op, is alleen een andere route tussen Schwelm en Hagen. Het zal een boogje bij Witten moeten zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96731499
Ik zal het uittekeken. Wacht ff.

Edit:


[ Bericht 68% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2011 23:43:30 ]
pi_96731874
Maar als ik vrij mocht kiezen zou ik toch voor 'door het bos bij Wittbräucke' gaan. :P
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:54:28 #27
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96732352
Ja, gauw even een dubbelspan br218 ervoor en brullen maar *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96733582
Even een vraagje: wat kan er allemaal kapot zijn na een blikseminslag bij/op het spoor?
En dan zo kapot dat er tot nu toe 12 uur nodig is om de boel te fixen.
voor de duidelijkheid; ik heb het over de storing tussen Usquert en Roodeschool.

[ Bericht 20% gewijzigd door rietjeszuiger op 13-05-2011 00:26:52 ]
Op maandag 10 mei 2010 21:57 zei Johan Derksen het volgende:
"Ik heb in mijn leven nooit zo'n grote paardenlul gezien als Abe Lenstra."
  vrijdag 13 mei 2011 @ 00:30:54 #29
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96734116
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 00:17 schreef rietjeszuiger het volgende:
Even een vraagje: wat kan er allemaal kapot zijn na een blikseminslag bij/op het spoor?
En dan zo kapot dat er tot nu toe 12 uur nodig is om de boel te fixen.
voor de duidelijkheid; ik heb het over de storing tussen Usquert en Roodeschool.
Relaiskasten
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 13 mei 2011 @ 06:09:57 #30
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96736722
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 00:30 schreef MREn het volgende:

[..]

Relaiskasten
Inderdaad. En anders kunnen er nog assentellers, ATB-bakens, etc geraakt worden.

We hadden vooral veel overwegen gestoord, dus wellicht was de aansturing daarvan gefrituurd. Het is trouwens nog niet klaar.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')