quote:
Op zondag 15 mei 2011 16:54 schreef Igen het volgende:[..]
* Igen mompelt iets over vriezen en dooien enzo. 
Maar waarom gaat 'ie vanuit Leeuwarden dan ineens op een andere tijd?
Omdat de IC naar Leeuwarden dan los rijdt van het Groningen deel tussen Utrecht en Zwolle.
Vandaag scheen tussen al die wolken soms de zon:
![5721961312_fdde78f699_z.jpg]()
Dit weekend wordt door Spitzke het stuk spoor tussen emplacement Leeuwarden en de brug over het Van Harinxmakanaal (Hrmk) vernieuwd. Omdat de eigen loks van Spitzke elders in het land nodig waren, werd er tractie ingehuurd van oa DB Schenker en Strukton. Deze fraaie Deutz-lok is gebouwd in 1961 en daarmee samen met de 303006 de oudste diesellok in dienst bij Strukton. Het raccordement Schenkenschans dient dit weekend als opslagplek voor zowel lege als nog beladen Fccpps'n, die in groepjes naar Leeuwarden zijn gereden afgelopen week. Tussen de wolken door schijnt soms de zon, waardoor met een beetje geluk tijdens het rangeren het geheel in de zon te vangen was. Het middelste spoor is nog geëlektrificeerd, hier maakt NSR dagelijks gebruik van om de IC-treinen tussen emplacement, perronsporen en wasstraat te kunnen rangeren. De twee dieselspoorlijnen links daarvan worden gebruikt door Arriva naar Harlingen Haven en Sneek-Stavoren.
Gisteravond was het minder zonnig:
![5720324086_f913dbcf0d_z.jpg]()
Dit weekend worden door Spitzke de sporen tussen het emplacement Leeuwarden en de brug over het van Harinxmakanaal vernieuwd. Hiervoor is tractie ingehuurd van zowel Strukton als DB Schenker. Een van de werkmachines die daarvoor benodigd zijn, betreft de zogenaamde kettinghor. De machine is benodigd om de huidige ballast te verschonen. De kettinghor heeft een ketting die onder de dwarsliggers moet worden gemonteerd. De ketting bestaat uit hardstalen punten die de ballast wegschrapen en de machine in voeren. Vergruisd ballast, zand en vuil worden hier uit de ballast gezeefd en apart afgevoerd. De schone ballast wordt weer tussen en onder de rails gestort, aangevuld met verse ballast om tekort te voorkomen. Na gedane arbeid vertrok onder vrij lastige lichtomstandigheden op zaterdagavond 14 mei 2011 de DBS 6414 met enkele begeleidingswagens en de Strukton kettinghor uit Leeuwarden via het enkelsporige dieselbaanvak richting Groningen. Een goederenpad op werkdagen (ma-za) is alleen nog mogelijk na 19:30 bij aankomst van de sneltrein van Arriva uit Groningen, omdat er in de avonduren nog maar 1x per uur een stoptrein rijdt. Hierdoor is er meer capaciteit op het deels enkelsporige baanvak tussen Leeuwarden en Veenwouden.