James1988 | vrijdag 1 april 2011 @ 20:41 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ========================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ========================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. >> NS Dienstregeling 2011 NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken. Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden. Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld. >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Blijbol (Werkt niet in FF); De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden; De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen); jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar); en als joker ![]() ========================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy ========================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
James1988 | vrijdag 1 april 2011 @ 20:43 |
Nu op Veronica: Top Gear. Shinkansen vs. auto. Hammond vertelde net dat in Japan 87% van de treinen op rijdt, en dat je bij vertraging je geld terugkrijgt. Je hebt al vertraging bij +1... | |
Dr_Flash | vrijdag 1 april 2011 @ 20:45 |
Mja, ze denken daar gewoon wat verschillend over service. Ik heb me laten vertellen dat ze de deuren op de seconde nauwkeurig gewoon dichtrossen, boeiend of mensen al klaar zijn met uit- laat staan instappen. Zo kan ik ook wel op tijd rijden ja ![]() | |
Socios | vrijdag 1 april 2011 @ 20:47 |
![]() Ik snap serieus niet dat heel veel users niet snappen dat er ná de OP 300 posts zijn. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 april 2011 @ 20:48 |
Je kan het gewoon zelf instellen zelfs. Moet je alleen even onthouden WAT je dan ingesteld hebt ![]() | |
greavy | vrijdag 1 april 2011 @ 20:53 |
Morgen een ritje met de ÖBB rijtuigen ![]() Dat zal vast een leuk ritje worden naar Brussel op-en-neer. | |
Peterselieman | vrijdag 1 april 2011 @ 21:29 |
Mja, die metro is natuurlijk ook niet alles, zo met die proppers die ze in dienst hebben ![]() | |
reinbertio | vrijdag 1 april 2011 @ 22:16 |
Hallo allemaal! Ik vroeg me iets af. De ICM is al bijna helemaal omgebouwd naar ICMm en ik las op Wikipedia dat de laatste stellen nu gemoderniseerd (gaan) worden. Maar rijden er nog ICM's rond? Want tegenwoordig zie ik alleen nog maar de ICMm Vind dat best jammer, want de ICM was echt zo'n oldschooltrein voor mij | |
Duvel | vrijdag 1 april 2011 @ 22:17 |
Ze rijden in een gemengde omloop, dus je moet mazzel hebben. De laatste dagen heb ik ze nog gezien in de IC's tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht/Amersfoort. | |
reinbertio | vrijdag 1 april 2011 @ 22:19 |
Is dat al lang geleden? Want toevallig moet ik morgen van Rotterdam naar Amersfoort en dan zou het wel heel leuk zijn om er nog eens in te zitten ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 april 2011 @ 22:21 |
Je moet geluk hebben, want ik geloof dat er nog maar 9 onverbouwde stellen zijn. Zag vandaag de Olympische 4240 toevallig in Leeuwarden staan. | |
Duvel | vrijdag 1 april 2011 @ 22:24 |
Die reed gisteren in de IC Rotterdam - Amersfoort geloof ik. Misschien dat Somda kan helpen bij de materieelomloop. | |
reinbertio | vrijdag 1 april 2011 @ 22:36 |
Ik snap niet helemaal hoe dat Somda werkt. Welk nummer moet ik dan invullen? Want als ik bijvoorbeeld 4240 invul krijg ik een pagina over de SLT te zien.. dus daar zal ik wel een foutje gemaakt hebben. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 april 2011 @ 22:39 |
Goed zo kerel ![]() | |
Bitlord | vrijdag 1 april 2011 @ 22:41 |
Somda wil je niet snappen. Wil je nog eens in een oude Koploper zitten: ga een halfuur wachten op Amersfoort. Kans groot dat er bij tussen alle Koplopers nog een onverbouwde zit. | |
reinbertio | vrijdag 1 april 2011 @ 22:45 |
Ja.. de vorige keer toen ik op Amersfoort was (zomer 2009) verbaasde ik me erover hoeveel van die treinen daar wel niet reden!!! Toen was de verhouding verbouwd/onverbouwd zowat gelijk van wat daar stond, maar toch wel speciaal aangezien meestal de VIRM domineert. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 april 2011 @ 22:46 |
ICMm > ICM trouwens ![]() | |
reinbertio | vrijdag 1 april 2011 @ 22:47 |
De ICMm is toch de gemoderniseerde? De ICM nog de oude? Ja ik heb dat bewust apart geschreven om verschil te kunnen maken voor de lezers ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 april 2011 @ 22:52 |
ja precies ![]() en ik vind ICMm beter dan ICM ![]() ![]() | |
reinbertio | vrijdag 1 april 2011 @ 22:58 |
Waarom vind je dat? Ik vind de ICM beter, vanwege de lekkere oranje banken en de draairamen. Maar ik ben wel benieuwd waarom jij de ICMm beter vindt (enkel als vraag hoor, voordat er een discussie van pagina's komt over wat beter is ![]() | |
Bitlord | vrijdag 1 april 2011 @ 22:58 |
Ik zat onlangs weer eens in een onverbouwde Koploper, waarbij het mij opviel dat het interieur eigenlijk behoorlijk gedateerd was. De ramen sloten ook niet goed meer, waardoor herrie en toch van buiten kwam. Als je daarna overstapt in een pas verbouwde, nog nieuw ruikende verbouwde ICM stapt met displays en WIFI, merk je dat het een hele verbetering is. Nu nog even bij alle stoelen de prullenbakken weer naar de zijkant en het kan weer zo tot 2023 mee. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 april 2011 @ 23:08 |
Ik vind vooral de bankjes beter ![]() maar strikt genomen zijn ramen die open kunnen natuurlijk beter voor mij ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 april 2011 @ 23:14 |
Enige probleem bij het ICMm vind ik de losse zittingen | |
James1988 | vrijdag 1 april 2011 @ 23:15 |
Wauw, wat is het toch ook een stel humorloze personen daar. ![]() | |
Ireyon | vrijdag 1 april 2011 @ 23:18 |
Het aanbesteden van de Zeeuwse lijn is anders wel een prima idee ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 april 2011 @ 23:19 |
OOIT, was dat een leuke site. Echt. | |
bork | vrijdag 1 april 2011 @ 23:19 |
Dit is een leuke voor een ov-chipkaart ICE 1224 München Hbf München Hbf 10:50 - Nürnberg Hbf 11:57 - Würzburg Hbf 12:53 - Fulda 13:30 - Kassel-Wilhelmshöhe 14:00 - Warburg(Westf) 14:31 - Altenbeken 14:54 - Paderborn Hbf 15:08 - Lippstadt 15:24 - Soest 15:35 - Dortmund Hbf 16:09 - Bochum Hbf 16:22 - Essen Hbf 16:34 - Duisburg Hbf 16:47 - Düsseldorf Hbf 17:12 - Köln Messe/Deutz Gl.11-12 17:40 - Frankfurt(M) Flughafen Fernbf 18:34 - Frankfurt(Main)Hbf 18:48 - Aschaffenburg Hbf 19:22 - Würzburg Hbf 20:03 - Nürnberg Hbf 20:59 - München Hbf 22:10 Voor de duidelijkheid dit is een en dezelfde trein ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 april 2011 @ 23:28 |
Kwam net dit topic tegen: http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=3081 Beetje vreemde plaats voor een Plan V. ![]() | |
lyolyrc | zaterdag 2 april 2011 @ 00:16 |
Ik denk dat Somda je die info niet precies kan geven. Afgaande op hun informatie rijden er nog 7 onverbouwde viertjes rond, dus met een beetje geluk moet je er nog wel een aantreffen. | |
Bitlord | zaterdag 2 april 2011 @ 00:34 |
De nieuwe NS-bus. | |
Quyxz_ | zaterdag 2 april 2011 @ 01:03 |
WTF, zoveel fake nieuwsberichten... Hoe kan je die site nou serieus nemen? ![]() | |
James1988 | zaterdag 2 april 2011 @ 01:25 |
![]() | |
Socios | zaterdag 2 april 2011 @ 08:02 |
In die trein heb ik laatst nog gezeten. ![]() | |
Duvel | zaterdag 2 april 2011 @ 08:54 |
Toen internet nog ARPAnet heette? | |
Fixers | zaterdag 2 april 2011 @ 08:59 |
Doen ze weer netjes: 10 bakken proberen te parkeren op spoor 3 van Utrecht CS. Een stammetje dubbeldeks aan de halzijde en er dan een trein van 3 V'tjes erop laten binnekomen. Het perron is anderhalve bak te kort. | |
Duvel | zaterdag 2 april 2011 @ 09:02 |
Mwah, valt mee, ze hebben een paar jaar geleden een poging gedaan om 14 bakken ICM binnen te nemen op spoor 2 of 3... | |
Duvel | zaterdag 2 april 2011 @ 09:03 |
![]() | |
Temlin | zaterdag 2 april 2011 @ 09:25 |
Die bus heeft zeker ook geen toilet. | |
Doc__Zenith | zaterdag 2 april 2011 @ 12:17 |
Bij de Yamanote line ofzo ja, maar die cirkellijn (35 kilometer) in Tokyo vervoert per dag meer (3x zoveel dacht ik) dan heel de NS en daar rijden ze per 2 minuten. Dan mogen ze die deuren (wat mij betreft) wel dicht gooien. En dan is het ook niet zo strict, op de enkele lijnen waar de pushers zijn wachten ze wel tot die klaar zijn (of de forens het opgeeft ![]() De Shinkansen is een ander verhaal, dan is alles fatsoenlijk ingecalculeerd, zowel bij stops als de rijtijden (waar de machinist ook op afgerekend wordt). Ik vind het nog steeds indrukwekkend hoe ze daar op zowel de oude lijn als de nieuwe lijn (=shinkansen) verschillende treinsoorten laten rijden die elkaar ook inhalen enzo. En dan met de Shinkansen een gemiddelde vertraging halen van, wat is het, 23 seconden ofzo. Ik zal nog eens een forumpost van ergens hier plakken, is wel geinig en was origineel een reply op stoptreinen ![]() ![]() Hier de stopper Nara - Kyoto. Een enkelspoorslijntje waar 2x per uur een stoptrein en 2x sneltrein rijden die elkaar halverwege passeren/inhalen. Ouder materieel, maar prima om mee te reizen. En hier zoals ie op een Japanse 'CTA' stond: ![]() Nog een enkelsporige lijn, hier de treinen vanuit Odawara richting Hakone de berg op (die dan weer uitzicht biedt op de Fuji): ![]() Ook hier weer een kwartierdienst op een enkelsporig lijntje, waar 2x kopgemaakt werd. ![]() ![]() Maargoed, Japan biedt meer. Hier bijvoorbeeld gejatte koplopers die de Thunderbird express uitvoeren tussen Osaka/Kyoto en dan noordwaards richting Kanazawa waar ze dan gesplitst worden voor 2 andere bestemmingen. Dit type gejatte-koploper heeft trouwens maar aan 1 kant doorloopkoppen... ![]() 't Is niet de meest briljante foto, maar de trein naar Osaka vertrok bijna (dit is in Kanazawa ![]() Treinen rijden in Japan trouwens van vaste sporen, waardoor er bij spoorborden ook altijd de lijnnaam en bestemming bij staan. Hier een voorbeeldje van de treinen die ook de stadsdienst in Tokyo uitvoeren: ![]() De meeste treinen komen van buitenwijken/steden Tokyo in en vormen samen met de Yamanote Line (die een rondje rijdt) een uitgekiende stadsdienst die frequent rijdt. In de ochtend had ik tussen 8 en 9 23 treinen per uur. En da's dus niet genoeg, want de pushers stonden dan al klaar met hun witte handschoentjes... Hier het stadslijnennetwerk van Tokyo: ![]() Zo'n zelfde iets bestaat ook nog voor het metronetwerk. Elke meter is daardoor wel per spoorvoertuig te bereiken ![]() Het metronetwerk: ![]() Hier nog bordjes: ![]() ![]() Maargoed, al die boemeltjes zijn wel geinig, iets snellers heeft men er ook wel: ![]() Hier een shinkansen Hikari op Odawara. De shinkansen is "de nieuwe lijn" (vertaald) die dus naast de oude conventionele (en dus tragere ligt). De bekende lijn (Tokyo - Hakata/Fukuoka) heeft bij elke stad van enige omvang een station die altijd aangedaan worden door de shinkansen Kodama (de stoptrein op shinkansen niveau dus eigenlijk). De treinen op deeltrajecten van het gehele traject en zijn niet zo heel snel. Ze worden ten eerste door de oude shinakansentreinstellen uitgevoerd (max. 220) en worden daarnaast regelmatig ingehaald door de snellere shinkansentreinen, de Hikari (sneltrein, rijdt langere stukken en stopt minder vaak) en de Nozomi (rijdt als enige Tokyo - Fukuoka 2x per uur in ongeveer 5 uur). De Nozomi rijdt veruit het vaakst, tussen Osaka en Tokyo 6x per uur. De andere twee rijden over het algemeen 1x per uur. Hier een oude shinansenstel als Kodama te Fukuoka: ![]() Het is het een na oudste type shinkansen, er is nog 1 oudere serie die sinds vorig jaar herfst definitief uit dienst is. Het mooie ervan is dat ze nog een echte bulletvorm hebben, iets wat bij de nieuwste stellen ver te zoeken is (lijken meer breedbekkikkers ofzo). Nieuwere stellen worden in de Hikari gebruikt, de nieuwste (en dus snelste, tot 320 km/h) rijden in de Nozomi. Hier een inhaling van de Nozomi op een Hikari te Odawara: ![]() Een Shinkansen Hikari volgas naar Tokyo: ![]() Kleine aanvulling op de Hikari: bij beide foto's stond ik op Odawara. Sommige Hikari stoppen hier dus wel, sommige niet. Het is een sneltrein op het eerste deel, stop op het tweede, of net andersom. De Kodama en Nozomi zijn wat dat betreft duidelijker. Overiges wel een plus voor JR (Japanse spoorwegen): de meeste borden kennen ook Engelse teksten! En hier nog een shinkansen Nozomi onderweg naar Osaka (en wellicht zelf verder naar Hiroshima of Fukuoka): ![]() Nozomi betekent overigens 'hoop' heb ik me laten vertellen, Hikara 'licht' en Kodama 'echo'... Een mooi land en een aanrader voor als je een fatsoenlijk treinensysteem wil zien. En ja, er rijdt ook wel goederen rond, ik heb zat zien staan (en rijden) bij de spoorlijnen op Shikoku (zuidelijke eiland) ![]() | |
Doc__Zenith | zaterdag 2 april 2011 @ 12:17 |
Het is wel jammer, m'n volgende reis stond gepland richting 't noorden, Sendai enzo. Dat staat nu dus 'even' in de ijskast... | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 2 april 2011 @ 12:26 |
Doorloopkoppen ftw! | |
JDude | zaterdag 2 april 2011 @ 12:36 |
@TT: Nu nog een bijpassend station ![]() | |
Bitlord | zaterdag 2 april 2011 @ 15:35 |
En zijn er al mensen meegeweest tussen Rotterdam en Breda? | |
Sandrvich | zaterdag 2 april 2011 @ 15:38 |
Ik ga maandag de Fyra Breda-Rotterdam eens uitproberen. ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 2 april 2011 @ 16:41 |
Tof stukje over de Japanse spoorwegen ![]() | |
greavy | zaterdag 2 april 2011 @ 18:44 |
De ÖBB rijtuigen worden tot en met sowieso maandag niet ingezet tussen Amsterdam en Brussel in de IC. Er zitten defecten in de stammen die ze eerst moeten verhelpen. En dan sta je 's Ochtends om 7:05 in Den Haag HS te wachten op je ÖBB rijtuigen en komt een VIRM-VI aanrijden ![]() ![]() De TM opgezocht, die meldde mij dat in Roosendaal het originele mat. zou staan, wat volgens hem dus ÖBB rijtuigen zou zijn. Oké, mee naar Roosendaal. TM was zo aardig om mijn kaartje niet te stempelen bij controlerondje, zodat ik de mogelijkheid had om later alsnog met de ÖBB rijtuigen te gaan (kaarte is 1 maand geldig). De TM werd net gebeld bij Roosendaal toen hij bij mij en nog een paar die de ÖBB rtgn wouden reizen stond. Hij zei "Als ze niet in deze trein zitten zullen ze vast in de 9221, vanuit Brussel ingezet worden. Is dat niet het geval, kan je ze vandaag niet verwachten" Toen we uitstapten bleek het een Varkensneus te zijn, die bij vertrek uit Roosendaal nogal uitpuilde.. En nee, het was niet het stoppertje waar iedereen mee mocht, maar een ander stel. De anderen gingen met de Varkensneus ri Brussel, ik wachtte een uurtje tot er een andere Prio stam kwam (hoopte stiekem op ÖBB rtgn). Die bleken dus helemaal niet ingezet te worden volgens de TM een uur later, en als het meezit dinsdag weer. Maar hij heeft mij weer niet gestempeld, en ben dus naar Brussel geweest, en kan er volgende week weer heen ![]() De retourtrein volgens omloop reed wederom met de Varkensneus, wat dus betekende dat er in Roosendaal weer IRM klaar zou staan. | |
Duvel | zaterdag 2 april 2011 @ 19:10 |
Die ÖBB-dingen zijn een 1 april-grap, snap dat nou! ![]() | |
greavy | zaterdag 2 april 2011 @ 19:10 |
Zijn gister serieus ingezet, maar onderweg werden mankementen gedetecteerd die eerst opgelost moesten worden. | |
Yreal | zaterdag 2 april 2011 @ 19:13 |
Ik heb ze bezig gezien idd, alle Electra open en sleutelen maar. Ze keken niet blij | |
greavy | zaterdag 2 april 2011 @ 19:21 |
Oja, het betekent wel dat er tot en met herstel van de ÖBB rijtuigen vervangend mat. rijdt, Roosendaal-Amsterdam met VIRM en Roosendaal-Brussel met een Varkensneus. Dit is alleen maar bij die omloop natuurlijk en betreft elke richting 2 treinen. 9216 = 6:56 uit Amsterdam rg Roosendaal a. 8:30 en Brussel = 9:42 9221 = 11:18 uit Brussel rg Roosendaal a. 12:30 en Amsterdam 14:06 9252 = 15:56 uit Amsterdam rg Roosendaal a. 17:30 en Brussel = 18:42 9257 = 20:18 uit Brussel rg Roosendaal a. 21:30 en Amsterdam = 23:06 | |
James1988 | zaterdag 2 april 2011 @ 19:37 |
Prachtig dat ze daar pas achter komen wanneer de oorspronkelijke rijtuigen al vergeven zijn voor de Fyra... Dat had ook niet eerder ontdekt kunnen worden ofzo. Een proefritje maak je tenslotte ook alleen maar voor de sier. | |
greavy | zaterdag 2 april 2011 @ 19:38 |
De proefrit die gereden zou worden was niet doorgegaan vorige week, en vervolgens zijn er geen nieuwe proefritten geweest bij mijn weten. | |
Duvel | zaterdag 2 april 2011 @ 19:41 |
Klinkt niet zo slim, ik had minstens een retourtje Brussel gemaakt met die dingen. Stel dat ze niet tegen 3000V kunnen. ![]() | |
James1988 | zaterdag 2 april 2011 @ 19:42 |
Lekker professioneel van Hispeed dus. Ik dacht dat degene die bij NS de aanschaf van materieel doet wel zou zijn ontslagen na de debacles rondom V250 en SLT, niet dus. ![]() | |
Duvel | zaterdag 2 april 2011 @ 19:43 |
Dit is de afdeling inhuur, niet inkoop. ![]() | |
greavy | zaterdag 2 april 2011 @ 19:44 |
Oja, de reden dat de proefrit niet doorgegaan was "vanwege een mankement aan het materieel" | |
James1988 | zaterdag 2 april 2011 @ 19:45 |
![]() Hoe dan ook is het niet erg netjes dat ze reizigersritten uitvoeren met materieel dat nog niet eerder een rondje heeft gemaakt. Nou zou het geen problemen moeten opleveren (RIC-rijtuig) maar toch klopt het niet. | |
Ireyon | zaterdag 2 april 2011 @ 19:50 |
Die Oostenrijkers weten wel wat voor afdankertjes ze naar 't buitenland kunnen sturen blijkbaar ![]() | |
James1988 | zaterdag 2 april 2011 @ 19:51 |
Tube's mobile plans hit buffers The tube will remain a mobile-free zone for the time being Plans to offer mobile phone coverage on the London Underground have been derailed because of high costs. Talks between Chinese telecoms provider Huawei and the UK's operators have broken down. They had agreed to examine the idea of getting coverage on the tube in time for the London 2012 Olympics. But putting antennas throughout the Tube's antiquated network has proved too costly. "As a group we will continue to positively explore all other avenues available to us in order to provide a service at a later date," they said in a joint statement. Vodafone, O2, Everything Everywhere and Three are believed to have already spent several million pounds on the project. Huawei had offered to donate some of the necessary equipment. "We are grateful to the companies who explored the possibility of getting full mobile coverage on the Tube, although disappointed that the genuine problems encountered could not be overcome on this occasion," a statement from the Mayor of London said. Plans to expand wi-fi coverage on Tube stations will continue. BBC News | |
Dr_Flash | zaterdag 2 april 2011 @ 19:56 |
Hoi! Weinig sociopaten vandaag, wel gewoon Veel oude mannetjes. Nu onderweg naar Assen en Utrecht. Leuk ritje, 661 km en n stuk of 15 bordjes erbij ![]() | |
greavy | zaterdag 2 april 2011 @ 22:37 |
Gaat lekker met de Benelux. IC9261 van Brussel(v=21:28) ri Amsterdam(a=0:06). Op tijd te Antwerpen maar vertrek met +19 (stond aangekondigd met +29..) IC9268 van Amsterdam(v=19:53) ri Brussel(a=22:42) had al in Antwerpen moeten zijn, ca. 22:00. Staat nu al met +1u18 aangekondigd te Antwerpen, maar op tijd uit Roosendaal volgens Railtime en NS. Beide keren zeggen de belgen dat reden 'Trein opgehouden' is.... Edit: Aanrijding met persoon bij Antwerpen Luchtbal. Gezien de treinen in die regio moeten rijden is IC9268 richting Brussel de betrokkene trein. [ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 02-04-2011 22:46:27 ] | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 00:07 |
En als je nou echt helemaal HELEMAAL NIETS over een perron te melden hebt, dan kun je altijd nog melden _DAT_ het een perron is ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | zondag 3 april 2011 @ 00:19 |
Je kijkt echt zo van "Nee, echt?" ![]() | |
Peter | zondag 3 april 2011 @ 00:22 |
Lag er meer dan een paar stoeptegels dan? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 00:25 |
Stoeptegels? ![]() Nee. Het was het eindpunt van het toeristentreintje door eoa turfwinningsgebied. Je stapt letterlijk uit op het turf. Heerlijk zacht wel, trouwens ![]() De pijnstillers kwamen goed van pas. DIe eerste foto was echt niet overdreven over de ligging van het spoor. | |
Duvel | zondag 3 april 2011 @ 09:40 |
Gaaf wel. ![]() | |
greavy | zondag 3 april 2011 @ 10:00 |
Klopt. Daar ga ik waarschijnlijk binnenkort eens naar toe. | |
greavy | zondag 3 april 2011 @ 10:31 |
Invoer parkeerschijf bij station Rhenen RHENEN - Het langparkeren bij het treinstation van Rhenen is voorbij. De gemeente gaat de blauwe schijf invoeren op werkdagen. Hierdoor is het mogelijk om maximaal anderhalf uur te parkeren. Op deze manier hoop de gemeente het parkeerprobleem rond het station onder controle te krijgen. http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/348233 | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 11:05 |
Ze moeten gewoon bij Rotterdam, Utrecht, Den haag en Amsterdam (heeft sloterdijk al) een stuk niemandsland asfalteren en voor 3 euro de hele dag parkeren + trein naar CS aanbieden. Desnoods bouw je er een station bij , het kost waarschijnlijk minder geld dan die parkeershit kost in de eerste plaats. | |
Duvel | zondag 3 april 2011 @ 11:08 |
Kom jij weleens buiten? | |
Ascendancy | zondag 3 april 2011 @ 11:37 |
![]() Ben je bekend met P&R westraven, Capelse Brug, Amsterdam Bijlmer Arena, Kralingse zoom, Ypenburg? Beetje zinloos om de stoptreinreizigers ook nog eens op te zadelen met een hele hoop mensen in de trein die er na 1 halte weer uitmoeten. Zeker aangezien je in de steden die je noemt prima hoogfrequent OV hebt ipv ieder kwartier een trein. Daarnaast leveren die parkeergarages nog steeds flink veel geld op. | |
greavy | zondag 3 april 2011 @ 11:59 |
Kwartiersdienst Dordrecht-Gorinchem word uitgesteld tot September is de verwachting. Prorail heeft aangegeven de infra niet op tijd beschikbaar te hebben. | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 12:20 |
Westraven is al zo'n beetje in Utrecht. Hebben we ingestaan met de motorbeurs. Ben je al van de snelweg af, kom je de garage in, mag je eerst 10 minuten in de regen staan en dan de tram in proppen. Vervolgens zie je de rij auto's rustig door karren naar de jaarbeurs. Dat faalde echt behoorlijk. Capelse brug ken ik niet. Kralingse zoom ken ik niet. Ik heb het niet zo op Rotterdam Amsterdam Bijlmer Arena? Nigga please, parkeren daar kost 5 euro per uur ![]() Op Ypenburg heb je 15 parkeerplaatsen joh ![]() | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 12:22 |
Trouwens http://maps.google.nl/map(...)022077,0.066047&z=15 Rijdt de trein uit maastricht nou eerst visse binnen, en maken ze daarna die slinger terug omhoog om vervolgens weer langs visse te komen? ![]() | |
Ireyon | zondag 3 april 2011 @ 12:28 |
Nee, de trein rijdt vanuit het noorden Visé binnen en gaat richting het zuiden gewoon verder ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 12:31 |
Je bedoelt: JIJ faalde echt behoorlijk. | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 12:36 |
Want... ? | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 12:37 |
Oh wacht, daar ligt luik ![]() | |
Duvel | zondag 3 april 2011 @ 12:59 |
Per dag volgens mij, en dan krijg je er gratis OV-kaartjes bij. | |
greavy | zondag 3 april 2011 @ 13:01 |
Klopt.
| |
KapiteinT | zondag 3 april 2011 @ 13:02 |
Klopt. Alleen bij de halte Van Der Madeweg kan je gratis parkeren, het is dichter bij de stad en je hebt keuze uit 2 metrolijnen ipv 1. | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 13:13 |
Oh goedemorgen , Ik was de arena zelf even vergeten ![]() ![]() | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 13:13 |
tijd voor koffie ![]() | |
Duvel | zondag 3 april 2011 @ 13:18 |
Het is nog niet echt jouw dag hè? ![]() | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 13:23 |
je hebt me nog steeds niet uitgelegd waarom ik faalde bij westraven En neu, was om 2 uur nog tv aan het kijken en vriendin moest werken om 6 uur ![]() | |
Ascendancy | zondag 3 april 2011 @ 13:32 |
Leg mij eens uit hoe je 10 minuten kan moeten blijven wachten. Er rijdt daar iedere 7.5 minuten een tram. Gemiddelde wachttijd dus 3.45 minuten. Nog afgezien dat je bij Westraven een factor 10 minder betaald dan in het centrum van Utrecht. | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 13:48 |
Het was zondag ochtend | |
Ascendancy | zondag 3 april 2011 @ 13:51 |
Tjah die P&R is er ook niet voor de vroege zondagochtend. Dan is de capaciteit van het wegennet in de stad immers gewoon toereikend. | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 13:56 |
Jij had gewoon met al die andere auto's mee door kunnen rijden naar de Jaarbeurs? | |
Duvel | zondag 3 april 2011 @ 13:57 |
Daar betaal je wel meer dan bij de P&R. | |
Duvel | zondag 3 april 2011 @ 13:57 |
Hé wacht eens, dit gaat helemaal niet meer over treintjes. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 13:58 |
Ja sorry, ben bezig met een verslagje. Duurt nog wel ff ![]() | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 13:59 |
True, maar ze verwachte zware filles ![]() | |
Bitlord | zondag 3 april 2011 @ 14:11 |
Lol, berlusconi heeft een van de voor Denemarken bedoelde Ansaldo-Breda IC4-stellen afgeleverd bij Gaddafi in Libië.. http://www.skyscrapercity(...)04547&postcount=3059 | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 14:17 |
aAls wij nou de v250 naar libie sturen, kunnen ze mooi als schietschijf gebruikt worden ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 14:55 |
Krijg net een mailtje: Ja ja ![]() ![]() 5 mei 2010: Isabel Brouwer voor een afstudeeronderzoek 24 juni 2010: IPMBV voor een marktonderzoek 23 december 2010: Samer Hadi voor een afstudeeronderzoek | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 15:18 |
Goed, zoals beloofd een klein fotoverslagje van de NVBS-rit van gisteren naar de Museumsbahn Ammerland-Saterland en het veentreintje in het Westermoor. Om 6:30 ging de wekker al, en nog voor de klok tien geslagen had was ik al in Groningen. Hier in de blakende zon de trein die het gezelschap naar Leer (Ostfriesland) bracht.![]() In Leer stapten we over op een drietal railbusjes van de Museumsbahn Ammerland-Saterland, die ons via Westerstede-Ocholt naar Sedelsberg bracht. Hier de trein tijdens het kopmaken op station Westerstede-Ocholt. Hierna draaien we in zuidelijke richting de museumlijn op. ![]() Onderweg was er tijd voor een aantal fotostops. We weten zo'n beetje hoe dat gaat, dus bij de meeste fotostops ben ik maar lekker binnen gebleven. Hier de fotostop op "station" Carolinenhof. ![]() Na het bereiken van het eindpunt van de lijn in Sedelsberg werd er terug gereden tot Ramsloh, waar een tweetal bussen klaar stond om het gezelschap te vervoeren naar het smalspoortreintje in het veen. Hier zijn we inmiddels aangekomen bij de Moorkultur Ramsloh, het bedrijf wat de turfwinning aldaar uitbaat. ![]() Het smalspoortreintje met op de voorgrond het "Bahnsteig". Heus, geen stoeptegels dus ![]() ![]() De gids houdt een verhaaltje over het ontstaan van het veengebied, gezeten op een diesellocje. ![]() Het spoor ligt er zoals beloofd, geweldig bij ![]() ![]() De excursietrein in volle glorie. ![]() ![]() De rijtuigjes van de excursietrein zijn goedgekeurd voor 6 km/h. Ook voor de volgende keuring wordt het zo langzamerhand wel weer eens tijd ![]() ![]() We hebben overigens helemaal geen tijd om 6 km/h te rijden ![]() ![]() Nog twee smalspoorlocjes met een turfwagen elders op het terrein. ![]() Tot slot nogmaals de railbusjes in Westerstede-Ocholt. ![]() Rest nog de Oogst: ![]() Enjoy ![]() | |
Duvel | zondag 3 april 2011 @ 15:20 |
Leuk! | |
greavy | zondag 3 april 2011 @ 15:23 |
Leuk verslag! | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 15:27 |
whahaha @ de waardes op de plaatje ![]() | |
KapiteinT | zondag 3 april 2011 @ 16:14 |
Allereerste Fyra-rit naar Breda ![]() ![]() | |
greavy | zondag 3 april 2011 @ 16:28 |
En dat klopt zeker niet. De EERSTE rit waar reizigers in mee mochten was gister, zaterdag 2 april. En niet zondag 3 april. | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 16:39 |
waar zie jij dan dat die foto zondag is? ![]() | |
KapiteinT | zondag 3 april 2011 @ 17:26 |
Greavy heeft gelijk, hij is van vanochtend. Beetje raar dat NS Hispeed hem dan twittert als eerste rit naar Breda. | |
greavy | zondag 3 april 2011 @ 20:19 |
De beslissing om reizigers mee te nemen naar Breda was te laat gekomen. Oorzaak dat de Fyra moest uitwijken naar Breda was omdat er gevoetbald werd in de Kuip, en dus niet konden keren te Rotterdam Stadion. En om de Fyra te degraderen naar een uursdienst wouden ze ook niet, waardoor er in eerste stantie leeg naar Breda gereden zou worden, keren, en weer leeg naar Rotterdam. Maar toen bedacht 1 of andere (slimme) gast, laten we de Fyra gewoon 2 dagen eerder doorrijden naar Breda. Maar toen kwamen ze tot de ontdekking dat er een onderhoudsrooster lag, die vorige week opgeheven was (onderhoud ging niet door). En dus werd in allerijl nog beslist om de Fyra naar Breda te laten rijden, en werd er afgelopen week pas een dienstregeling ingelegd voor gister en vandaag. | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 20:21 |
Klinkt als zeer weloverwogen beleid ![]() | |
Socios | zondag 3 april 2011 @ 20:31 |
Inderdaad. Ik zag vandaag ook een stukje over de FYRA op het NOS Journaal. Ze zijn goed bezig. Stap voor stap wordt de dienstregeling steeds beter en uitgebreider. | |
Ireyon | zondag 3 april 2011 @ 20:33 |
Jaja bijv. als je straks van Vlissingen naar Amsterdam een half uur langer onderweg bent en extra moet overstappen. Och och wat een verbeteringen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 20:40 |
en In the year 2525 gaat er nog echt iemand in zitten ook. Gaatie op tijd rijden, gaatie winst opbrengen. Echt hoor ![]() | |
greavy | zondag 3 april 2011 @ 20:42 |
HSL-fappert. Fyra naar Breda brengt voor genoeg reizigers ook NAdelen met zich mee. 3 minuten sneller voor die absurde toeslag enzo.. Fyra levert pas écht tijd op als je alleen naar Breda gaat, en niet nog naar Vlissingen, Venlo, Eindhoven, Maastricht of what else wilt. | |
Socios | zondag 3 april 2011 @ 20:45 |
Zuurpruimen ![]() | |
James1988 | zondag 3 april 2011 @ 20:46 |
Reizigers tussen Rotterdam gaan dankzij Fyra zo'n 20 minuten sneller in Den Bosch kunnen zijn, vanwege een goede aansluiting op de 3600. De totale tijdwinst die Fyra geeft op Breda - Rotterdam is zo'n 9 minuten, en 30 minuten op Breda - Amsterdam. Als het V250 gaat rijden komt er in totaal nog zo'n 9 minuten reistijdwinst bij. | |
Duvel | zondag 3 april 2011 @ 20:47 |
Verschuiven ze de 3600 (IC Roosendaal - Zwolle) dan ook met 9 minuten? | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 20:49 |
Wait, whut? ![]() ![]() Hoe dan ook kun je niet ontkennen dat veel van de tijd"winst" met de Fyra eigenlijk tijd"verlies" is van alternatieven. omdat andere verbindingen naar de godverdomme geholpen worden. Ja, zo kan ik het ook ![]() | |
Ascendancy | zondag 3 april 2011 @ 20:49 |
Zouden ze niet gewoon de trein 9 minuten later laten vertrekken? | |
James1988 | zondag 3 april 2011 @ 20:51 |
De 9 minuten tijdwinst gaat over Amsterdam - Breda trouwens, Rotterdam - Breda gaat met V250 niet heel veel sneller zijn. En ja, Fles heeft gelijk. Dankzij Fyra worden de IC-verbindingen eromheen gedegradeerd tot sneltreinen. Als zelfs Den Haag Laan van NOI een IC-status krijgt, net als Heemstede-Aerdenhout, weet je hoe laat het is. ![]() | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 20:59 |
Laan v noi ![]() ![]() ![]() | |
TheFamousMan | zondag 3 april 2011 @ 21:14 |
Mooie foto's fles! En leuke verhaaltjes, klinkt als een leuke dag ![]() | |
dan13lv | zondag 3 april 2011 @ 21:36 |
ik zag trouwens öbb rijtuigen rijden op station holten, tussen 2 en 3 uur .. waren van diie witte/ grijze rijtuigen getrokken door een ns locomotief .. iemand meer info? ![]() | |
James1988 | zondag 3 april 2011 @ 21:39 |
Bron: Treinreiziger.nl | |
Duvel | zondag 3 april 2011 @ 21:39 |
Wit/grijs? Berlijntrein? | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 21:41 |
<<insert inkoppertje here>> | |
dan13lv | zondag 3 april 2011 @ 21:43 |
ja beetje lastig uit te leggen, zag eerst de sprinter stoppen en weer wegrijden, kwam er daarna met volle vaart een ns1600 aan kachelen met icl rijtuigen volgens mij oude foto, rijgtuigen zagen er ongeveer zo uit ... | |
Ireyon | zondag 3 april 2011 @ 21:44 |
Gewoon de IC naar Berlijn dus, niks bijzonders ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 21:46 |
Dat is de Berlijntrein inderdaad. Beter bekend als de Pimpel-Expres. Rijdt iedere 2 uur tussen Schiphol en Berlijn. Is meer wit-rood dan wit-grijs trouwens. Geen ÖBB aan ook ![]() Er zijn wel ÖBB-rijtuigen in Nederland overigens, en die zijn grijs-rood, vandaar even de verwarring. Die zijn er om de Beneluxdienst Amsterdam - Brussel te versterken. Kon me al niet voorstellen wat die in Holten te doen hadden. Maar wat jij gezien hebt is dus volstrekt normaal ![]() | |
dan13lv | zondag 3 april 2011 @ 21:47 |
ah oke, ik heb het net opgezocht inderdaad is de IC naar berlijn ![]() http://berlijntrein.nl/route-vertrektijden/ dan deventer, almelo klopt precies .. | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 21:47 |
![]() Dit zijn de OBB's . Heel mooi van binnen | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 21:47 |
Oh het dak is enigszins grijs ja ![]() | |
dan13lv | zondag 3 april 2011 @ 21:49 |
fototje van binnen? ![]() ok ic berlijn dus jongens, niks te zoeken hier dus, in de meivakantie wel treinen van edingborough naar mallaig ( schotland) ![]() | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 21:52 |
Nee , sorry, dat durfde ik niet ![]() | |
dan13lv | zondag 3 april 2011 @ 21:53 |
even opgezocht waarschijnlijk met dit beestje![]() ![]() | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 21:57 |
schattig dingetje | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 22:04 |
Meen je dat ja? Dat is een excursietrein hoor. Ik geloof niet dat dat nog in normale dienst rondrijdt. Maar we zien de foto's vanzelf wel ![]() | |
Duvel | zondag 3 april 2011 @ 22:05 |
Mooie Deltic! | |
De_Hertog | zondag 3 april 2011 @ 22:07 |
De lijn die hij noemt is ook een toeristische lijn, in de zomer rijdt daar zelfs een stoomtrein. Als hij niet met een normale dienst mee rijdt kan het dus wel. | |
De_Hertog | zondag 3 april 2011 @ 22:07 |
Leuke verslag van dat veenlijntje trouwens. Deed me eraan herinneren dat ik zelf ook nog ooit met zo iets mee geweest ben, heel lang geleden ![]() | |
Peter | zondag 3 april 2011 @ 22:15 |
"Ik weet het nog goed, ik kwam net uit mijn plaggenhut toen ik daar in de verste een raar rommelend geluid hoorde.." | |
Peterselieman | zondag 3 april 2011 @ 22:18 |
Mooie platen en een leuk verhaaltje Fles ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 22:19 |
"Ik liep in mijn berenvel naar de roestige staven, gaf een klap met mijn knots tegen de kloot van het wissel, brulde "GRUNT" en het was goed" ![]() | |
De_Hertog | zondag 3 april 2011 @ 22:23 |
Ik bedoelde dat ik toen nog een klein Hertogje was, maar dit is ook leuk ![]() | |
Yreal | zondag 3 april 2011 @ 22:26 |
![]() ![]() | |
dan13lv | zondag 3 april 2011 @ 22:29 |
godgloeiende teringtyfus: k ga 1 mei heen 9 mei terug: stoomtrein: Running Monday 16th May - Friday 28th October 2011 klote zooi ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2011 @ 23:17 |
Timing, he haz it ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 4 april 2011 @ 00:19 |
Cool. Net even een spoedcursus BEPAC gehad en CTA's lopen instellen. ![]() | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 00:36 |
Dus nu staat er ergens een CTA met een trein naar Bourg St-Maurice via Berlijn, Brussel-Zuid en Moskou? | |
ziggyziggyziggy | maandag 4 april 2011 @ 00:43 |
Yup. In Kropswolde. ![]() | |
Temlin | maandag 4 april 2011 @ 01:21 |
Op zondagavond om 12 uur ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 4 april 2011 @ 01:32 |
Ja, de reisinfo ging naar huis en ik moest nog wat spoorwijzigingen doorvoeren. We rijden ook op zondagavond tot een uur of twee. | |
Temlin | maandag 4 april 2011 @ 01:51 |
Oh ik dacht dat de treindienstleiders ook op zondag vrij hadden. | |
springer1980 | maandag 4 april 2011 @ 02:07 |
Hier even een vraagje van een modelbouwer, hopelijk zit ik goed in dit topic. Ik heb via Marktplaats een startersset gekocht van een modeltrein. In de set zit een NS 1220 met 2 passagiers rijtuigen en 2 goederen wagons. Maar voor welke ritten werdt / wordt deze lok in het echt voor gebruikt, passagiers ritten of goederen ritten??? ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 4 april 2011 @ 03:13 |
Zowel voor reizigers- als goederenvervoer. | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 03:33 |
Hm, interessant. Fyra gaat vanuit Breda in Rotterdam een cross-platform overstap bieden op de trein naar Amersfoort/Deventer (2800). Het is een overstap van 2 minuten, maar die zou haalbaar moeten zijn als de Fyra tenminste op tijd rijdt. De reisplanner toont 'm niet, omdat het maar 2 minuten is (Fyra komt aan om x:48, 2800 vertrekt om x:50) maar het is crossplatform, zou dus in theorie haalbaar moeten zijn mits je slim bent en alvast op het balkon gaat staan voordat de meeste reizigers opstaan. | |
Duvel | maandag 4 april 2011 @ 07:02 |
Hoi, er is zelfs een apart modelspoortopic! Modelspoor, deel VIII | |
dennistd | maandag 4 april 2011 @ 08:30 |
NS zet geen 1200-locs meer in, deze zijn eind jaren '90 (als ik het goed heb) naar de sloper gegaan, met uitzondering van een aantal exemplaren. Die zijn ingezet door de goederenvervoerder ACTS, tot een jaar of twee geleden denk ik. Inmiddels rijden er een aantal rond voor EETC, die ze op dit moment gebruikt om de nachttreinen van Amsterdam Centraal naar de Watergraafsmeer te slepen. | |
Duvel | maandag 4 april 2011 @ 08:33 |
En om soms een verdwaalde nachttrein op te halen in Arnhem. | |
Ireyon | maandag 4 april 2011 @ 10:19 |
Van spoor 12 naar spoor 13 is niet cross-platform ![]() | |
Fixers | maandag 4 april 2011 @ 11:03 |
Zijn die dingen helemaal vrij in te stellen? Of heb je gewoon een aantal standaard opties zodat alleen stations langs de route zouden moeten verschijnen? (Storingen daargelaten) | |
Socios | maandag 4 april 2011 @ 11:03 |
Heeft dat station wel een CTA? De meest Noordelijke CTA van Nederland bevindt zich op station Sauwerd. ![]() | |
Brembo | maandag 4 april 2011 @ 12:10 |
Daar heb je de keuze: verder de lege wereld in of rechts ook lege wereld en paar energiecentrales ![]() De hele materieelomloop en treinen zijn volgens mij ook weer gewijzigd, Zwolle - Roosendaal was weer veel ICMm en ICRm. In Den Bosch - NIjmegen SGMm zal zeker te maken hebben met de uitstroom van Plan V ![]() | |
Socios | maandag 4 april 2011 @ 12:12 |
Klopt, vandaag is een nieuw wijzigingsblad ingegaan. | |
greavy | maandag 4 april 2011 @ 12:23 |
Serie 4400/9600 Stoptrein Nijmegen - Eindhoven - Deurne gaat nu met SGMm rijden maar vandaag reed er ook nog PlanV. die plan V in de 3500 klopt niet denk ik hoor ![]() | |
Brembo | maandag 4 april 2011 @ 12:26 |
Sorrie +100 = 3600 ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 4 april 2011 @ 13:05 |
Nee, je hebt een beperkt aantal keuzes. Het zou ook raar zijn om in Harlingen in te kunnen stellen dat de trein naar Den Helder gaat. Ja, de hele lijn naar Nieuweschans heeft CTA's. En ik meen dat ze ook de lijnen naar Roodeschool en Delfzijl gaan voorzien van CTA's, dus dan is Sauwerd die eer kwijt. | |
Peterselieman | maandag 4 april 2011 @ 13:10 |
Sinds wanneer zijn er dan CTA's op het traject tussen Groningen en Nieuweschans? Kan ze me op dat traject niet herinneren namelijk | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 13:11 |
Crap, je hebt gelijk. Dat wordt hollen dus. ![]() | |
Socios | maandag 4 april 2011 @ 13:12 |
Dat vroeg ik mij ook al af, ja. In oktober 2010 voor het laatst van Groningen naar Nieuweschans gegaan met de trein. Toen hongen ze er nog niet... | |
Peterselieman | maandag 4 april 2011 @ 13:14 |
Ik vraag me trouwens ook af wanneer het tweede perron in Beilen een CTA krijgt. Voor de trein richting Zwolle hangen er namelijk twee, maar richting Groningen hangt er niets | |
Duvel | maandag 4 april 2011 @ 13:38 |
Er reed ook nog Plan V in de stroptrein Gouda - Den Haag vanmorgen. | |
ziggyziggyziggy | maandag 4 april 2011 @ 13:40 |
Hingen. Maar goed, WTF? Wat heb ik dan vannacht lopen instellen... alleen de Automatische Omroep? | |
Socios | maandag 4 april 2011 @ 13:57 |
"Hongen" is `Hulluvusums´. Net als "ik heb getonken" of "ik ben wezen looien". | |
Duvel | maandag 4 april 2011 @ 14:04 |
Dit komt terug op het volgende bedrijfsuitje. | |
Peterselieman | maandag 4 april 2011 @ 14:15 |
Probably yes | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 14:25 |
"Dames en heren, Fyra naar Berlijn, Brussel-Zuid, Moskou en Bourg St.-Maurice van 4 uur 17 vertrekt van spoor 35a", om 4 uur 's nachts te Kropswolde ![]() | |
V2 | maandag 4 april 2011 @ 14:35 |
Welke trein rijdt er eigenlijk (direct) op Bourg-St.-Maurice? Ik ging het even invoeren in de planner, de autocomplete vulde het wél aan, maar er kwam geen advies uit rollen. | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 14:37 |
De Ski-Thalys, afgelopen zaterdag is de laatste terug vertrokken naar Nederland ![]() | |
V2 | maandag 4 april 2011 @ 14:39 |
Ah, zo zie je maar weer dat ik een wintersportnoob ben, ik wist niet eens dat die plaats in een skigebied ligt ![]() | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 14:43 |
En in de zomermaanden is er een Zon-Thalys, van Amsterdam Centraal naar Valence, Avignon, Aix-en-Provence en Marseille. | |
Temlin | maandag 4 april 2011 @ 15:53 |
![]() Iemand die weet of er veel mensen van de Fyra gebruik maken in Breda? | |
Ireyon | maandag 4 april 2011 @ 16:18 |
'k Deelde vanochtend een rijtuig met maar liefst 2 anderen | |
Sandrvich | maandag 4 april 2011 @ 17:01 |
Ik heb vanmiddag ook even een slagje Rotterdam gedaan per Fyra vanuit Breda, er zaten vrij weinig passagiers in. | |
Socios | maandag 4 april 2011 @ 17:07 |
Veel treinreizigers zeuren altijd dat het `zo druk´ is in de trein. Is het een keer lekker rustig in een trein, is het wéér niet goed? | |
Yreal | maandag 4 april 2011 @ 17:29 |
Net een v250 gespot op spoor 2 of 3 op Schiphol ! | |
Brembo | maandag 4 april 2011 @ 17:37 |
Die was zeker ook niet druk ![]() | |
Socios | maandag 4 april 2011 @ 17:40 |
De V250 wordt nog niet ingezet in de reizigersdienst. Het zal ongetwijfeld om een proefrit of overbrengingsrit gegaan zijn. | |
Peter | maandag 4 april 2011 @ 17:54 |
Dan was die helemaal niet druk dus ![]() | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 17:54 |
Er vinden weer proefritten plaats. ![]() | |
Ascendancy | maandag 4 april 2011 @ 18:29 |
Ik ben benieuwd hoeveel tegenslagen er nog komen met de V250. | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 19:19 |
Het schijnt nogal goed te lopen de laatste tijd, maar je weet maar nooit met die Italiaanse meuk. Overigens rijdt er sinds vandaag ook ICM (Koplopers dus) in de 1900 (IC Den Haag - Venlo). | |
Socios | maandag 4 april 2011 @ 19:27 |
Klopt, ja. Betreft onderstaande treinen: Rijdagen...Treinr...Materieel (Koploper dus) MDWDV-- 1914 ICM ----V-- 1919 ICM MDWDVZ- 1920 ICM MDWD-Z- 1921 ICM -----ZZ 1922 ICM MDWDVZZ1925 ICM ------Z 1928 ICM ----V-Z 1930 ICM MDWDV-Z 1931 ICM MDWD-ZZ 1932 ICM MDWDVZ- 1933 ICM -----Z- 1935 ICM MDWDVZZ1936 ICM ----V-Z 1941 ICM MDWDV-Z 1942 ICM ----V-Z 1943 ICM MDWDVZ- 1944 ICM MDWD-ZZ 1945 ICM -----Z- 1946 ICM MDWDVZZ1949 ICM ----V-Z 1952 ICM ----V-Z 1954 ICM ------Z 1955 ICM MDWD-ZZ 1956 ICM -----Z- 1957 ICM -----Z- 1959 ICM MDWDVZZ1960 ICM MDWDV-- 1963 ICM ----V-Z 1965 ICM ------Z 1966 ICM -----Z- 1968 ICM MDWD-ZZ 1969 ICM -----Z- 1970 ICM MDWDVZZ1973 ICM MDWDV-- 1974 ICM ----V-Z 1976 ICM ----V-- 1978 ICM ------Z 1979 ICM MDWD-ZZ 1980 ICM -----ZZ 1981 ICM -----Z- 1983 ICM MDWDVZZ1984 ICM MDWDV-- 1985 ICM MDWDV-Z 1987 ICM In het Spoorboekje kan men bovenaan in tabel 27 zien wat de vertrek- en aankomsttijden van de treinnummers zijn. | |
Dr_Flash | maandag 4 april 2011 @ 19:33 |
Simon Sluitsein door de bocht hoor ![]() | |
Ireyon | maandag 4 april 2011 @ 19:34 |
Weet je ook hoe lang? 'k Mag toch hopen op minstens 3 treinstellen.. | |
ziggyziggyziggy | maandag 4 april 2011 @ 19:37 |
![]() | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 19:38 |
Je doet het er gewoon om he, halve autist dat je d'r bent? ![]() | |
Temlin | maandag 4 april 2011 @ 19:41 |
Wie heeft er hier nou een spoorboekje ![]() Oh trouwens dit is wel een goed moment zijn af en toe foto's van Arnhem een toevoeging of niet?? Zo nee dan stop ik er mee. | |
Ireyon | maandag 4 april 2011 @ 19:42 |
Zo even gauw scannen en 't lijkt me vooral ter vervanging van VIRM ![]() | |
Ireyon | maandag 4 april 2011 @ 19:43 |
'k Vind het wel leuk om te zien hoor, vooral nu er eindelijk zichtbare vooruitgang in zit. Had geen idee dat ze al zo ver waren met overkapping e.d. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2011 @ 19:49 |
Maar naar Groningen zou er toch sowieso altijd "Stoptrein naar Assen, Haren en Groningen" op staan? De enige toegevoegde waarde die een CTA daar heeft is dan om vertraging aan te geven. Nou goed, misschien kun je daarvoor zo'n ding ophangen: ![]() Niet mijn plaatje, weet dus niet of hotlinken goed gaat? [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2011 20:06:20 ] | |
Dr_Flash | maandag 4 april 2011 @ 20:04 |
Zie je dat heus gebeuren ja? ![]() ![]() | |
greavy | maandag 4 april 2011 @ 20:06 |
In de 3600 zat inderdaad 2 of 3x Plan V gekoppeld.. Lekker druk zal het geweest zijn. | |
greavy | maandag 4 april 2011 @ 20:09 |
Spitslengte betreft 11 bakken, IV+IV+III. Buiten de spits tref je IV+IV aan, maar er kan ook 6 bakken voorbij komen. Althans, dat is het zover ik weet. | |
Ascendancy | maandag 4 april 2011 @ 20:10 |
Ik was eigenlijk altijd best blij als de 1900 met 10 bakken VIRM ipv 10 bakken ICRm kwam aanrijden om 8 uur 's ochtends in Dordrecht. ![]() | |
greavy | maandag 4 april 2011 @ 20:22 |
VIRM ![]() ICRm ![]() | |
greavy | maandag 4 april 2011 @ 21:41 |
Ik zat vandaag eens in de Fyra Rotterdam-Breda en later weer terug. In Rotterdam stapten circa 30-40 man in, in Breda zat het rond de 20 mensen. Waarbij de meesten het ook deden vanwege toeslagvrij volgens mij.. | |
Brembo | maandag 4 april 2011 @ 21:42 |
VIRM in de spits ![]() Tot wanneer is de Fyra toeslag vrij tussen Bd - Rtd ![]() | |
greavy | maandag 4 april 2011 @ 21:46 |
Hele maand April. Maar VIRM in de spits is nog kut. Liever ICRm. Gewoon zo ver mogelijk bij de drukte vandaan gaan. Doe ik thans als het maar even kan. De meesten gaan altijd naar vaste plaatsen, en dan heb je vooraan (of achteraan) nog veel ruimte over.. | |
Bitlord | maandag 4 april 2011 @ 21:51 |
Vanmorgen had ik een VIRM-viertje in de 1900. Capaciteit genoeg en ik hoefde er maar 2 kilometer in te zitten. | |
greavy | maandag 4 april 2011 @ 21:52 |
Even ter vergelijking: ICR-TD10 bied met 8 tweede klas rijtuigen zitplaats voor meer dan 550 man (geen klapzittingen). VIRM-VI+IV heeft plusminus 750 zitplaatsen (incl klapzittingen). Bij ICRm-TD10 heb je plusminus 80 tot 100 klapzittingen Je hebt dus een verschil van plusminus 100 zitplaatsen. Maar je mag de klapzittingen bij de eerste klas ook onder tweede klas rekenen, en dat zijn er ook weer 20. Je hebt dus nog minder dan 80 zitplaatsen verschil.. Ik weet echt niet waarom iedereen loopt te miepen dat ICRm véél minder capaciteit heeft dan VIRM.. | |
Ascendancy | maandag 4 april 2011 @ 21:53 |
Ach hou toch op. Ik heb het over de ochtendspits. Dan zit dat kreng in Breda al helemaal vol en dan staat heel Dordrecht ook nog afgeladen met passagiers en dat weet je best. In de ICRm wordt het dan al gauw heen en weer geslingerd worden op het balkom terwijl dat bij VIRM een stuk minder is met dezelfde baklengte. | |
greavy | maandag 4 april 2011 @ 21:55 |
En toch heb je maar weinig zitplaatsverschil. ICRm heb zelfs meer staplaatsen beschikbaar, dus je moet rekenen dat je meer voordeel hebt aan ICRm-TD10 dan een VIRM met 10 bakken. Maar het Nederlandse klootjesvolk wil allemaal zoveel mogelijk bij dezelfde plaatsen zijn, dus krijg je zulke taferelen. Die duidelijk voor een deel aan de reiziger zijn te wijten. | |
Ascendancy | maandag 4 april 2011 @ 21:57 |
100 meer vind ik al heel wat. Hoe heb je trouwens meer staanplaatsen bij ICRm? VIRM heeft 2x zoveel gangpaden en de balkons zijn praktisch even ruim. Daarnaast kan je op de trappen en de deuren zitten bij VIRM. Als ICRm beter is in de spits, waarom zetten ze dat dan niet in rond schiphol. Kan je tenminste ook je reiskoffer normaal kwijt. Ik vind ICRm ook fijner als trein. Maar in de spits is virm naar mijn ervaring beter. | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 22:01 |
VIRM vind ik fijn materieel om in te reizen, om onderin te zitten en uit het raam te kijken terwijl de machinist goed doorrijdt... het voelt sneller aan dan ICRm op precies hetzelfde baanvak met dezelfde snelheid, waarschijnlijk komt het door het hoogteverschil. Bovenin lijkt VIRM namelijk weer trager te zijn. | |
Dr_Flash | maandag 4 april 2011 @ 22:02 |
Nou daar merk ik over het algemeen eigenlijk niks van ![]() | |
greavy | maandag 4 april 2011 @ 22:03 |
Hoe wil je ICRm inzetten rondom Schiphol? Altijd met veel lege bakken rijden? Regelmatig zijn solo viertjes voldoende buiten de spits in de 2100/3500/3100. Dan is het meer dan doodzonde om er ICR in te zetten. Serie 800 is zeker geen kanshebber, want hoe wil je ICR gaan splitsen? En een viertje buiten de spits naar Maastricht en Sittard elk is ook voldoende. Er zijn treinen die nog krapper gepland staan dan de 1900, ik kan er zo een paar opnoemen. Trein 21723 te Rotterdam(ri Utrecht-Enschede): Solo drietje of viertje, en op diwodo 4+4. Maar toch is de 21723 op ma en vr erg krap gepland. En die reizigers hoor je niet zeuren. 21723: ma: 4 diwodo: 4+4 (word mogelijk 4+3 of 3+3) vr: 3 za: 3 En nog even over de 1900: De treinen staan zo gepland dat ICRm ook in een omloop van VIRM-VI+IV (=tien bakken) kan rijden. Pas wanneer er VI+VI rijdt, biedt ICRm in de planning te weinig capaciteit. En ja, op gedeeltes is er in de spits gewoon tegen de Vol-norm(met een marge van +- 5 tot 10%) gepland als ICR een VIRM omloop met 10 bakken vervangt. | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 22:05 |
Het is maar een gevoel he, tussen Geldermalsen en Den Bosch gaat VIRM wanneer ik onderin zit (90% van de gevallen) voor mijn gevoel harder dan ICRm... baanvaksnelheid is echter 130. | |
Ascendancy | maandag 4 april 2011 @ 22:11 |
Daar heb je ook wel een punt, maar ik had niet verwacht dat daar zo'n specifieke piekbelasting is. Het is natuurlijk wel zo dat de assen naar Nijmegen en Eindhoven voornamelijk piekbelasting zijn en Den Haag ed meer zakelijke reizigers trekt, maar toch ben ik blij dat er in de spits soms VIRM komt ![]() | |
Dr_Flash | maandag 4 april 2011 @ 22:14 |
Ik zou eigenlijk wel eens wat meer gevoel voor snelheid willen hebben zo van "okee dit is 130" "en dit is 160" "en dit 200". want puur op uit het raam kijken is dat nog best lastig. Enige waar je wat aan hebt is als je langs een snelweg rijdt of zo, daar kun je wat meer aan zien. | |
Duvel | maandag 4 april 2011 @ 22:27 |
![]() Somda...? | |
Dr_Flash | maandag 4 april 2011 @ 22:29 |
doe die rok omlaag, drag queen. | |
Ascendancy | maandag 4 april 2011 @ 22:40 |
We hadden gewoon even een persoonlijke discussie die te kort was om maar over te stappen op PM. Geen probleem toch? Ik snap in de auto en vliegtuigtopics ook niet alles en juist door nu direct de aandacht er op te vestigen wordt het een probleem. Daarnaast spreek het in de post voor zich dat die treinen langs schiphol komen en dat de 800 naar maastricht rijdt. Geen rocketscience lijkt me zo. ICM dient ook wel bekend te zijn en romeinse letters lezen van 3 t/m 6 lijkt me ook niet bijzonder ![]() | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2011 @ 22:42 |
Maar 2100? 3500? 3100? ![]() Wat me ineens op een heel andere vraag brengt: waarom is NS eigenlijk weer gestopt met de lijnennetkaarten waar de treinserienummers op aangegeven waren? | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 22:46 |
Dat was volgens mij een proef die alleen op station Amersfoort werd gedaan, en alleen op de netkaarten. Niet op de CTA's, niet op de omroepberichten, niet op de reisplanner. Bij voorbaat kansloos dus. | |
Peterselieman | maandag 4 april 2011 @ 22:54 |
Mja, het systeem kan best toegevoegde waarde hebben lijkt me. Je hoeft niet het hele treinnummer dan te gebruiken, maar bijvoorbeeld IC5 of ST44. Zo kun je voor de meer incidentele reizigers mogelijk een beter beeld scheppen waar de trein langs rijdt en welke ze moeten hebben. | |
Temlin | maandag 4 april 2011 @ 23:05 |
Ik ben inmiddels afgehaakt in deze discussie, snap er niet veel meer van als leek. | |
lyolyrc | maandag 4 april 2011 @ 23:06 |
Je moet zeker dan het volledige treinnummer niet gebruiken, aangezien materieelnummers en veel treinnummers viercijferig zijn. Dat zou natuurlijk al een enorme bron van verwarring vormen. Overigens zijn treinnummers natuurlijk alleen van belang voor rijdend personeel en treinliefhebbers. De gewone man heeft het toch eerder over bijvoorbeeld de trein van 13.15 u naar Utrecht. | |
Dr_Flash | maandag 4 april 2011 @ 23:08 |
Precies, dat leest ook het prettigste. | |
Ireyon | maandag 4 april 2011 @ 23:11 |
Onzin, het gebruik van een treinnummer is vele malen handiger. In het buitenland gebeurt het volop, 't is echt iets typisch Nederlands dat je zoiets simpels nergens terug kunt vinden. Het is toch veel logischer om met ICE 121 te reizen, en niet de ICE die om 10:34 uit Amsterdam vertrekt. De trein van 10:34, met zulke informatie kun je gewoon niks. | |
James1988 | maandag 4 april 2011 @ 23:12 |
Dat was ook wat er in Amersfoort gedaan was op de kaart. In Duitsland staat gewoon het volledige treinnummer op CTA's, net als in Frankrijk. RB 18012, om maar wat te noemen. Dat zou hier in Nederland ook wel kunnen, maar de vraag is wat voor meerwaarde het biedt. Pas wanneer je alle treinen ondubbelzinnig van zulke informatie kunt voorzien is er een kans dat je afkomt van de mensen die "Is dit de trein naar Utrecht?" vragen. Maar dan moet het dus op iedere CTA, vertrekstaat, kaart en trein staan en ook consequent worden omgeroepen. En dan is de vraag hoe je omgaat met een serie als de stoptrein Breda - Utrecht, die in Den Bosch van serienummer wisselt. | |
Peterselieman | maandag 4 april 2011 @ 23:15 |
Over dat laatste: overbodige series er uit halen en de rest omroepen. Communicatie is het toverwoord. | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2011 @ 23:15 |
Aan zo'n omschrijving heb je niks, omdat je er alleen iets mee kan als je weet over welk vertrekstation het gaat en je dan nog steeds de dienstregeling erbij moet pakken om uit te vogelen wat voor trein (route? ic of stoptrein?) het is. Dan is een lijnnummer veel handiger. Met de tram zeg je ook niet 'Ja, vanaf Amsterdam CS neem je dan de tram van 17:34 naar het VU Medisch Centrum' maar gewoon 'Pak lijn 24'. | |
Dr_Flash | maandag 4 april 2011 @ 23:16 |
nou ja, ik snap het probleem ook niet zo. In Duitsland hebben alle lijnen een lijnnummer, en alle treinen ook nog een treinnummer. Die twee nummers hebben niks met elkaar te maken. Toch kan iedereen er mee overweg. In België ongeveer hetzelfde, al is het lijnnummer daar meer gebonden aan het spoor zelf. Maar ga maar op HGBTF kijken: Iedereen post "Ik heb vandaag staan spotten langs lijn zoveel" en iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt. Ook de half geïnteresseerden. In Nederland weigeren ze gewoon zo'n systeem in te voeren omdat het gewone publiek voor kakdom versleten wordt. Ja, dan krijg je dit soort onduidelijkheid. Jammer, en niet nodig. | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2011 @ 23:17 |
In Duitsland zijn ze schizofreen. Op treinkaartjes staat alleen het treinnummer, op de CTA's staat meestal het volledige treinnummer (soms ook juist het lijnnummer) en een poetische naam ('Hellweg-Express' o.i.d.), op de netkaarten alleen het lijnnummer, en op de vertrekstaten alledrie. ![]() Maar in de praktijk werkt het prima en kun je een lijn in het dagelijks spraakgebruik gewoon bij het lijnnummer noemen zonder dat je raar wordt aangekeken zoals hier in NL. ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2011 23:18:03 ] | |
lyolyrc | maandag 4 april 2011 @ 23:31 |
Ik haakte vooral ook even in op het gebruik van nummers als 1900, 3500 etc. Ik voorzie dan verwarring met viercijferige materieelnummers. Als je dan toch treinnummers gaat invoeren voor het gewone publiek, dan is bijvoorbeeld A18 of M55 bruikbaarder. Als ik afspreek om samen te reizen met anderen, dan spreken we altijd in termen van "de trein van 13.15 u naar Utrecht." Voor forenzen zijn dergelijke termen waarschijnlijk ook goed genoeg. Alleen de incidentele reiziger zal echt voordeel putten uit treinnummers. | |
Dr_Flash | maandag 4 april 2011 @ 23:40 |
Ach het heeft er ook mee te maken voor welk publiek je schrijft denk ik. Bijvoorbeeld: Fok: Ik zag vanochtend een goederentrein met oude steentjes naar het zuiden rijden bij Utrecht ![]() OVNL: Een cargo richting Ht hield mijn s3000 naar Ed op waardoor ik +10 opliep ![]() Rolandrail: Strukton 300304 + 23 x Fallns met oude ballast door Lak ri Ht ![]() Zo zie je maar weer ![]() | |
Temlin | maandag 4 april 2011 @ 23:53 |
Volgens mij gebruikt bijna iedereen dat wel en dat is ook goed genoeg. . | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2011 @ 23:53 |
Kan iemand mij nou dan vertellen welke trein dat dan precies is, de trein van 13:15 naar Utrecht? ![]() Natuurlijk, voor insiders is het genoeg, maar ik word er niet wijs uit. Nog minder dan ik wijs word uit 'de 3500' o.i.d. [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2011 23:55:27 ] | |
Temlin | maandag 4 april 2011 @ 23:55 |
Niet de intercity van Arnhem naar Utrecht want die gaat 13:16 ![]() | |
davidov2009 | maandag 4 april 2011 @ 23:56 |
Ja klopt, als je onderin een dubbeldekker zit, en dus lager bij de grond dan een normale trein, dan lijkt het veel sneller te gaan. Bovenin lijk je juist niet boven de 80 uit te komen. Dat heeft met je blikveld te maken (onderin kan je vlak naast je kijken en flits dus van alles langs: dat effect gebruiken ze ook in racespellen en films, met een camera dicht bij de grond). Ook de egaalheid van het spoor maakt uit, als je bij Diemen met 140 onderin een VIRM over de wissels geslingerd wordt, waarbij het tevens wat hobbelig is, dan voelt dat sneller. En dat terwijl ICR/ICM doorgaans veel sneller van z'n plaats is. Oplossing 1: GPS (op je telefoon) Oplossing 2: stopwatch en tel tijd voor 10 bovenleidingmasten (meestal 600m, ook in het buitenland, sommige stukken in Nederland, zoals Amersfoort-Zwolle-Leeuwarden/Groningen is het 700m, moet je van te voren even nakijken in Google Earth). Niet meten als er een kruising of station tussen zit, dan kunnen de afstanden anders zijn. Reken meter per seconde om naar kmh. Voila. [ Bericht 14% gewijzigd door davidov2009 op 05-04-2011 00:04:14 ] | |
lyolyrc | dinsdag 5 april 2011 @ 00:01 |
Die vertrekt uit Amsterdam Amstel, dus het treinnummer zal wel ergens in de 800 zitten. ![]() Ik zie overigens het probleem niet om te spreken over de trein van xx.xx u naar xxx, op voorwaarde dat het vertrekstation vastligt. | |
#ANONIEM | dinsdag 5 april 2011 @ 00:05 |
Als het vertrekstation vast ligt ja. Anders niet. Want van Amsterdam Bijlmer vertrekt ook om 13:15 een trein naar Utrecht. En vanaf Amersfoort, Breukelen en Bodegraven ook. Daarnaast weet je met 'De trein van 13:15 naar Utrecht' ook nog steeds niet of dat de trein naar Maastricht is of eentje die in Eindhoven eindigt, danwel of 'ie in Den Helder of Alkmaar begon. Dan moet je de dienstregeling raadplegen. En als dan de volgende keer iemand het heeft over de trein van 13:12 vanuit Alkmaar, dan kan je weer van voren af aan beginnen. Met lijnnummers heb je dat nadeel niet. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2011 00:09:05 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 00:08 |
Ja. GPS op mn telefoon heb ik ja. Wat snap je niet aan "gevoel"? | |
lyolyrc | dinsdag 5 april 2011 @ 00:15 |
Als ik met familie of vrienden afspreek om een bepaalde trein te nemen, dan ligt het vertrekstation sowieso vast, dus 'de trein van 13.15 u naar Utrecht' is dan voldoende info. Als ik zou gaan spreken over 'trein 847' (ja, ik heb hem op Somda opgezocht ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 00:19 |
ik weet dan ook niet welke tijd. Ik denk dan "okee dat is een 800, dat is een IC Alkmaar - Limburg" en het oneven nummer betekent dan dat het richting Limburg is. 47 zal wel ergens midden op de dag zijn, een uur of 2 misschien? | |
lyolyrc | dinsdag 5 april 2011 @ 00:29 |
Wij kunnen dergelijk info nog er uithalen, omdat we zoiets weten of kunnen beredeneren. Meer dan 99% van de reizigers zegt het helemaal niets. Overigens komt dat natuurlijk ook omdat treinnummers niet gebruikt worden door het normale publiek. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 00:30 |
Ik weet ook lang niet al die series hoor, toevallig weet ik de 800 zeg maar ![]() | |
Sandrvich | dinsdag 5 april 2011 @ 00:31 |
Was jij dat toevallig die door heel de trein struinde in Breda? ![]() Overigens, rijd Thalys nu wel nog steeds vollen bak 300 km/h tussen Rotterdam en Breda? Omdat er nu ook Fyra's rijden... | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 00:35 |
Lijkt me wel? Wat moet er helemaal over die lijn? 2 postkoetsen en een Thalys per uur. Hoe lang zijn de blokken? Als de blokken korter zijn dan een kilometer of 40 lijkt het me geen probleem ![]() | |
lyolyrc | dinsdag 5 april 2011 @ 00:36 |
Ik ken zelf wat er van en naar mijn woonplaats loopt en dan nog een paar andere. Die ken ik dan ook alleen als 8xx en bijvoorbeeld niet als 847 ofzo. Dat laatste is voor de dienstregelingliefhebbers. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 5 april 2011 @ 00:44 |
Wauw, wat een geouwehoer over nummertjes en treinseries weer... Doe het gewoon allebei (treinserie, en tijd + station), dan is iedereen tevreden! ![]() Ja! Graag! ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 00:45 |
Ook daar wordt niemand blij van. De poster niet (want teveel klopwerk) en de lezer niet (want teveel leeswerk). | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 5 april 2011 @ 00:48 |
Tsja... ik zit nu in de stoptrein van Almelo naar Deventer, geen idee wat voor nummer die heeft, en ik geloof dat ik om 0:33 vertrokken ben. O ja, 't is zo'n oude sprinter waar ookal geen toilet in zit! En in de metro lees ik "Brabanders vervuld van trots om Fyra" ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 5 april 2011 @ 00:49 |
Mooi in de buurt ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 april 2011 @ 00:50 |
De HSL-Zuid is eigenlijk opgedeeld in twee delen, de noordtak (Schiphol - Rotterdam) en de zuidtak (Rotterdam - Antwerpen). De noordtak staat sinds Fyra rijdt op ERTMS Level 1 omdat de software in de Traxx-locomotieven nog niet was toegelaten voor level 2. De zuidtak heeft altijd al in level 2 gestaan (m.u.v. een paar weken terug toen er een storing was?) en staat dat nu nog steeds. Een tak kan niet halverwege worden opgesplitst in Level 1 of 2, het is in Nederland een of/of-situatie. Óf het hele gedeelte in Level 1, of het hele gedeelte in Level 2. De software in de Traxx-locomotieven is de afgelopen weken bijgewerkt naar softwareversie 7 die wél toegelaten is voor level 2, waardoor Thalys 300 km/h kan blijven rijden en de Fyra 160 km/h. De boord-wal-communicatie onder level 2 zorgt vervolgens voor precies uitgerekende movement authorities, remcurves (adhv gewicht), enzovoorts. De noordtak van de baan staat op dit moment nog in Level 1, het is de bedoeling dat eind deze maand dat gedeelte ook permanent wordt omgeschakeld naar Level 2. Echter, de dienstregeling zal voor Thalys nog even ongewijzigd blijven. Thalys zal Rotterdam - Hoofddorp (v.v.) dus afleggen aan 160 km/h, behalve wanneer de Thalys vertraagd is, dan kan er een paar minuten worden gewonnen. Thalys kan al wel 300 km/h gaan rijden (en dat zal ook wel gebeuren denk ik) maar bij Hoofddorp zal de trein dan toch waarschijnlijk enkele minuten voor een rood sein komen te staan: ARI is er nog niet op ingesteld terwijl wel andere treinen zijn ingepland. Pas wanneer het V250 de dienst uitmaakt (en de Traxx-locomotieven weer verdwenen zijn) zal er een aanpassing plaatsvinden aan de dienstregeling: de rijtijden tussen Hoofddorp en Rotterdam zijn zo'n met 250 km/h zo'n 7 minuten korter dan met 160 km/h, het verschil tussen 250 en 300 is secondenwerk. De hele dienstregeling zal dan worden aangepast. De huidige verwachting van NS Hispeed is dat dit met de dienstregeling 2012 zal plaatsvinden, maar de bepalende factor hiervoor is de beschikbaarheid van V250. Dit valt ook samen met het vervangen van de Benelux door een Fyra en de omklap van de oude lijn (langs Den Haag / Leiden). ERTMS Level 1 is slechts toegelaten met een maximumsnelheid van 160 km/h. Dit is geen technische beperking, maar een procedurele: het IVW staat het niet toe. In België is het wél mogelijk om tegelijkertijd ERTMS Level 1 en 2 actief te hebben, vandaar dat de Noorderkempenshuttle kan rijden zonder dat Thalys hoeft af te remmen. | |
greavy | dinsdag 5 april 2011 @ 06:03 |
Ik vertrok wel om 14:54 uit Breda, maar ik ging voorin zitten (1e rijtuig). | |
Fixers | dinsdag 5 april 2011 @ 09:18 |
Niet alleen CTA's geven opmerkelijke routes aan. Ik zit volgens de conducteur in de de stoptrein naar Utrecht Overvecht, Horst-Sevenum, Hilversum Sportpark en Hilversum. ![]() | |
Duvel | dinsdag 5 april 2011 @ 09:25 |
D'r staat een trein in de fik ergens bij Hilversum Noord. | |
bork | dinsdag 5 april 2011 @ 09:58 |
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/348773 | |
James1988 | dinsdag 5 april 2011 @ 13:57 |
Eurostar, de TGV-dienst tussen Londen en Brussel/Parijs, heeft vandaag een nieuw logo onthuld. Oud: ![]() Nieuw: ![]() | |
Ireyon | dinsdag 5 april 2011 @ 14:01 |
't Mocht inderdaad weleens wat moderner worden ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 5 april 2011 @ 14:07 |
![]() ![]() | |
Yreal | dinsdag 5 april 2011 @ 15:48 |
![]() | |
Yreal | dinsdag 5 april 2011 @ 16:14 |
Zojuist een v250 door leiden naar Schiphol : en hans sibbel zat in de trein van duivendrecht naar leiden , celebs spotten is tof ![]() | |
Temlin | dinsdag 5 april 2011 @ 17:28 |
Jammer dat het Logo van NS op de kop staat ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 5 april 2011 @ 17:45 |
Even triest als treinspotten imho. | |
Temlin | dinsdag 5 april 2011 @ 17:55 |
Hans Sibbel wie is dat nou weer? | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 5 april 2011 @ 17:55 |
![]() Lebbis en Jansen klinkt je wel bekend in de oren? Draai de letters van Lebbis nu eens om ![]() | |
Yreal | dinsdag 5 april 2011 @ 17:56 |
Lebbis | |
Ireyon | dinsdag 5 april 2011 @ 17:57 |
![]() | |
Yreal | dinsdag 5 april 2011 @ 18:07 |
![]() ![]() ![]() | |
Bitlord | dinsdag 5 april 2011 @ 18:23 |
Net ff geteld in de Fyra 18:08 van Rotterdam naar Breda. Ik telde 135 reizigers, waarvan 6 in de 1e klas. Wat vinden jullie van deze aantallen in een spitsrit? | |
greavy | dinsdag 5 april 2011 @ 18:26 |
Best goed voor een dienst die nog maar net 4 dagen bezig is. Althans, door naar Breda. | |
greavy | dinsdag 5 april 2011 @ 18:36 |
De ÖBB rijtuigen die vrijdag na een defect (die al langer aanwezig was) uit de dienst zijn gehaald, zijn tot op heden niet ingezet. Woensdag moet je ze zeker niet verwachten, er word gehoopt op donderdag. | |
James1988 | dinsdag 5 april 2011 @ 19:23 |
Dat zijn zeker geen slechte reizigersaantallen op de tweede officiële dag van Fyra naar Breda. De vraag is natuurlijk hoe het er over 2 maanden uitziet wanneer er toeslagen betaald moeten worden, dan is de vraag natuurlijk of reizigers het waard vinden. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 19:34 |
Mijn aardrijkskundeleraar van weleer (ja ja ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 april 2011 @ 19:59 |
Als die verbinding vanuit Breda naar Antwerpen en Brussel er ooit komt ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 20:03 |
tuurlijk wel. Waarom niet? ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 5 april 2011 @ 20:06 |
Omdat de NS de NS niet zou zijn als de v250 niet nog minimaal 10 tegenslagen gaat krijgen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 20:11 |
jaaaaa dat is wel erg makkelijk natuurlijk ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 april 2011 @ 20:15 |
NS en NMBS hebben anders niet echt zin in die verbinding (niet rendabel) en de politiek heeft invloed moeten uitoefenen op de NMBS om dat 20e stel te laten bestellen, maar volgens mij is dat nog niet gebeurd. | |
Bitlord | dinsdag 5 april 2011 @ 20:24 |
Zou me niets verbazen als ze stellen overhouden. 6x per uur Asd-Rtd is naast het conventionele net i.m.o. Iets te veel van het goede. Zolang er toeslag geheven wordt is er altijd een (klein) deel van de reizigers die via Den Haag blijft reizen. | |
Ascendancy | dinsdag 5 april 2011 @ 20:27 |
Wie zegt dat ze het proberen? Er zijn toch geen andere opties dan de concessies aan de NS gunnen. Al is het maar protectionisme. Daarnaast is de NS voor de staat veel meer waard om te verkopen dan de concessie aan iemand anders te gunnen. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 20:32 |
Nou ja, als ze het niet eens proberen komt het er in feite op neer dat ze willens en wetens iets van 2 miljard euro belastinggeld in de sloot flikkeren ![]() ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 5 april 2011 @ 20:35 |
Iedere lamlul kan berekenen dat de HSA onmogelijk rendabel de HSL kan exploiteren met deze concessie. Dan kan ik niet geloven dat die economen daar hun best doen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 20:37 |
nee okee, maar is dat dan een reden om nu alsnog "maar niet naar Brussel" te gaan rijden? ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 5 april 2011 @ 20:41 |
Als de HSA weer onrechtmatige staatssteun krijgt niet. Anders zal niemand een reden hebben om geld in die bodemloze put te gooien. Want Breda kan NOOIT de reizigersaantalles brengen die nodig zijn voor een rendabele exploitatie, tenzij er heel veel bijgebouwd wordt. En Burssel en Antwerpen gaan echt niet opeens meer Nederlandse reizigers trekken. Aangezienhet Zuiden van het land nog beter de bus kan pakken nu en het door de hoge prijzen voor dagjesmensen ook niet meer interessant is. Nee, alleen de Thalys en de Eurostar zijn gebaat bij de HSL op deze manier. | |
Ireyon | dinsdag 5 april 2011 @ 21:13 |
Sowieso HSL langs Breda ![]() | |
greavy | dinsdag 5 april 2011 @ 21:29 |
We hebben amper 2 minuten tegen de 160 aangezeten, waarna we weer afzakten richting de 150 km/h. [ Bericht 24% gewijzigd door greavy op 05-04-2011 21:35:56 ] | |
Peterselieman | dinsdag 5 april 2011 @ 21:30 |
Ik zie twee kikkers. Gaarne een betere plaatjesboer uitzoeken aub | |
greavy | dinsdag 5 april 2011 @ 21:32 |
Ik ben al bezig met aanpassen. Had ze via Twitter (for iPhone) geupload. Maar op Fok! doen die linkjes het niet.. | |
greavy | dinsdag 5 april 2011 @ 21:37 |
Heb ze nu aangepast. | |
Peterselieman | dinsdag 5 april 2011 @ 21:38 |
Dat ziet er een stuk beter uit ja ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 21:53 |
Wat is WYPT? ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 5 april 2011 @ 21:55 |
Waypoint | |
greavy | dinsdag 5 april 2011 @ 22:00 |
Ik ga van de week nog een keer Breda op en neer. Dan ga ik wel eens de gemiddelde tijd/snelheid meten enzo. | |
Ascendancy | dinsdag 5 april 2011 @ 22:04 |
Ik ga 'm morgen eens pakken. Via Dordrecht en Breda naar Utrecht | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 22:05 |
Ik moet morgen naar Delft. Eens zien of ik daarna nog ff gauw kan ![]() | |
Zyron | dinsdag 5 april 2011 @ 22:06 |
![]() ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 5 april 2011 @ 22:12 |
Delft ![]() Het enige station dat tijdens verbouwingen juist beter bereikbaar wordt ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 april 2011 @ 22:12 |
De Fyra Amsterdam - Brussel zal er wel komen te rijden, en alle rechtstreekse treinen tussen Rotterdam en Schiphol zullen worden geknipt in Leiden, dat is iets wat zeker is. De Fyra Den Haag - Breda - Brussel is het onzekere. En nee, het is zo goed als onmogelijk om de HSL met winst te exploiteren, dat heeft NS Hispeed al toegegeven. Men verwacht niet winstgevend te zijn voor 2024 (einde concessie HSL). | |
#ANONIEM | dinsdag 5 april 2011 @ 22:12 |
ziet er beter uit dan hoe het was. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2011 @ 22:30 |
Ik geloof niet dat dat het gelijknamige station is. Okee een betonnen loopbrug in de buurt. Ik zal er eens op letten als ik er ben ![]() Okee Delft Zuid strikt genomen ![]() ![]() [ Bericht 25% gewijzigd door Dr_Flash op 05-04-2011 22:36:01 ] | |
Zyron | dinsdag 5 april 2011 @ 22:36 |
Fietsbrug zelfs! Ik ga morgen even een uitgebreide fotoreportage maken. |