abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95039282
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:42 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Zo even gauw scannen en 't lijkt me vooral ter vervanging van VIRM *O* . Nu nog het laatste beetje VIRM uit de 1900 en 3600 elimineren en dagelijks Rsd - Ehv wordt weer echt een feest
Ik was eigenlijk altijd best blij als de 1900 met 10 bakken VIRM ipv 10 bakken ICRm kwam aanrijden om 8 uur 's ochtends in Dordrecht. :{
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 4 april 2011 @ 20:22:19 #202
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95040106
VIRM :r
ICRm *O*
  maandag 4 april 2011 @ 21:41:22 #203
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95045788
Ik zat vandaag eens in de Fyra Rotterdam-Breda en later weer terug. In Rotterdam stapten circa 30-40 man in, in Breda zat het rond de 20 mensen. Waarbij de meesten het ook deden vanwege toeslagvrij volgens mij..
pi_95045912
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 20:22 schreef greavy het volgende:
VIRM :r
ICRm *O*
VIRM in de spits *O*.

Tot wanneer is de Fyra toeslag vrij tussen Bd - Rtd :?
  maandag 4 april 2011 @ 21:46:44 #205
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95046222
Hele maand April. Maar VIRM in de spits is nog kut. Liever ICRm. Gewoon zo ver mogelijk bij de drukte vandaan gaan. Doe ik thans als het maar even kan. De meesten gaan altijd naar vaste plaatsen, en dan heb je vooraan (of achteraan) nog veel ruimte over..
pi_95046654
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 20:10 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ik was eigenlijk altijd best blij als de 1900 met 10 bakken VIRM ipv 10 bakken ICRm kwam aanrijden om 8 uur 's ochtends in Dordrecht. :{
Vanmorgen had ik een VIRM-viertje in de 1900. Capaciteit genoeg en ik hoefde er maar 2 kilometer in te zitten.
  maandag 4 april 2011 @ 21:52:05 #207
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95046676
Even ter vergelijking: ICR-TD10 bied met 8 tweede klas rijtuigen zitplaats voor meer dan 550 man (geen klapzittingen). VIRM-VI+IV heeft plusminus 750 zitplaatsen (incl klapzittingen). Bij ICRm-TD10 heb je plusminus 80 tot 100 klapzittingen Je hebt dus een verschil van plusminus 100 zitplaatsen. Maar je mag de klapzittingen bij de eerste klas ook onder tweede klas rekenen, en dat zijn er ook weer 20. Je hebt dus nog minder dan 80 zitplaatsen verschil..

Ik weet echt niet waarom iedereen loopt te miepen dat ICRm véél minder capaciteit heeft dan VIRM..
pi_95046758
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 20:22 schreef greavy het volgende:
VIRM :r
ICRm *O*
Ach hou toch op. Ik heb het over de ochtendspits. Dan zit dat kreng in Breda al helemaal vol en dan staat heel Dordrecht ook nog afgeladen met passagiers en dat weet je best. In de ICRm wordt het dan al gauw heen en weer geslingerd worden op het balkom terwijl dat bij VIRM een stuk minder is met dezelfde baklengte.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 4 april 2011 @ 21:55:22 #209
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95046907
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:53 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ach hou toch op. Ik heb het over de ochtendspits. Dan zit dat kreng in Breda al helemaal vol en dan staat heel Dordrecht ook nog afgeladen met passagiers en dat weet je best. In de ICRm wordt het dan al gauw heen en weer geslingerd worden op het balkom terwijl dat bij VIRM een stuk minder is met dezelfde baklengte.
En toch heb je maar weinig zitplaatsverschil. ICRm heb zelfs meer staplaatsen beschikbaar, dus je moet rekenen dat je meer voordeel hebt aan ICRm-TD10 dan een VIRM met 10 bakken. Maar het Nederlandse klootjesvolk wil allemaal zoveel mogelijk bij dezelfde plaatsen zijn, dus krijg je zulke taferelen. Die duidelijk voor een deel aan de reiziger zijn te wijten.
pi_95047070
100 meer vind ik al heel wat.
Hoe heb je trouwens meer staanplaatsen bij ICRm? VIRM heeft 2x zoveel gangpaden en de balkons zijn praktisch even ruim. Daarnaast kan je op de trappen en de deuren zitten bij VIRM.

Als ICRm beter is in de spits, waarom zetten ze dat dan niet in rond schiphol. Kan je tenminste ook je reiskoffer normaal kwijt.
Ik vind ICRm ook fijner als trein. Maar in de spits is virm naar mijn ervaring beter.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 4 april 2011 @ 22:01:37 #211
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95047335
VIRM vind ik fijn materieel om in te reizen, om onderin te zitten en uit het raam te kijken terwijl de machinist goed doorrijdt... het voelt sneller aan dan ICRm op precies hetzelfde baanvak met dezelfde snelheid, waarschijnlijk komt het door het hoogteverschil.

Bovenin lijkt VIRM namelijk weer trager te zijn.
  maandag 4 april 2011 @ 22:02:30 #212
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95047393
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 22:01 schreef James1988 het volgende:
VIRM vind ik fijn materieel om in te reizen, om onderin te zitten en uit het raam te kijken terwijl de machinist goed doorrijdt... het voelt sneller aan dan ICRm op precies hetzelfde baanvak met dezelfde snelheid, waarschijnlijk komt het door het hoogteverschil.

Bovenin lijkt VIRM namelijk weer trager te zijn.
Nou daar merk ik over het algemeen eigenlijk niks van :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 4 april 2011 @ 22:03:08 #213
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95047441
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:57 schreef Ascendancy het volgende:
100 meer vind ik al heel wat.
Hoe heb je trouwens meer staanplaatsen bij ICRm? VIRM heeft 2x zoveel gangpaden en de balkons zijn praktisch even ruim. Daarnaast kan je op de trappen en de deuren zitten bij VIRM.

Als ICRm beter is in de spits, waarom zetten ze dat dan niet in rond schiphol. Kan je tenminste ook je reiskoffer normaal kwijt.
Ik vind ICRm ook fijner als trein. Maar in de spits is virm naar mijn ervaring beter.
Hoe wil je ICRm inzetten rondom Schiphol? Altijd met veel lege bakken rijden? Regelmatig zijn solo viertjes voldoende buiten de spits in de 2100/3500/3100. Dan is het meer dan doodzonde om er ICR in te zetten. Serie 800 is zeker geen kanshebber, want hoe wil je ICR gaan splitsen? En een viertje buiten de spits naar Maastricht en Sittard elk is ook voldoende.

Er zijn treinen die nog krapper gepland staan dan de 1900, ik kan er zo een paar opnoemen. Trein 21723 te Rotterdam(ri Utrecht-Enschede): Solo drietje of viertje, en op diwodo 4+4. Maar toch is de 21723 op ma en vr erg krap gepland. En die reizigers hoor je niet zeuren.

21723:
ma: 4
diwodo: 4+4 (word mogelijk 4+3 of 3+3)
vr: 3
za: 3

En nog even over de 1900: De treinen staan zo gepland dat ICRm ook in een omloop van VIRM-VI+IV (=tien bakken) kan rijden. Pas wanneer er VI+VI rijdt, biedt ICRm in de planning te weinig capaciteit. En ja, op gedeeltes is er in de spits gewoon tegen de Vol-norm(met een marge van +- 5 tot 10%) gepland als ICR een VIRM omloop met 10 bakken vervangt.
  maandag 4 april 2011 @ 22:05:15 #214
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95047602
quote:
10s.gif Op maandag 4 april 2011 22:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou daar merk ik over het algemeen eigenlijk niks van :')
Het is maar een gevoel he, tussen Geldermalsen en Den Bosch gaat VIRM wanneer ik onderin zit (90% van de gevallen) voor mijn gevoel harder dan ICRm... baanvaksnelheid is echter 130.
pi_95047988
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 22:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Hoe wil je ICRm inzetten rondom Schiphol? Altijd met veel lege bakken rijden? Regelmatig zijn solo viertjes voldoende buiten de spits in de 2100/3500/3100. Dan is het meer dan doodzonde om er ICR in te zetten. Serie 800 is zeker geen kanshebber, want hoe wil je ICR gaan splitsen? En een viertje buiten de spits naar Maastricht en Sittard elk is ook voldoende.

Er zijn treinen die nog krapper gepland staan dan de 1900, ik kan er zo een paar opnoemen. Trein 21723 te Rotterdam(ri Utrecht-Enschede): Solo drietje of viertje, en op diwodo 4+4. Maar toch is de 21723 op ma en vr erg krap gepland. En die reizigers hoor je niet zeuren.

21723:
ma: 4
diwodo: 4+4 (word mogelijk 4+3 of 3+3)
vr: 3
za: 3

En nog even over de 1900: De treinen staan zo gepland dat ICRm ook in een omloop van VIRM-VI+IV (=tien bakken) kan rijden. Pas wanneer er VI+VI rijdt, biedt ICRm in de planning te weinig capaciteit.
Daar heb je ook wel een punt, maar ik had niet verwacht dat daar zo'n specifieke piekbelasting is. Het is natuurlijk wel zo dat de assen naar Nijmegen en Eindhoven voornamelijk piekbelasting zijn en Den Haag ed meer zakelijke reizigers trekt, maar toch ben ik blij dat er in de spits soms VIRM komt :6
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 4 april 2011 @ 22:14:22 #216
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95048225
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 22:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het is maar een gevoel he, tussen Geldermalsen en Den Bosch gaat VIRM wanneer ik onderin zit (90% van de gevallen) voor mijn gevoel harder dan ICRm... baanvaksnelheid is echter 130.
Ik zou eigenlijk wel eens wat meer gevoel voor snelheid willen hebben zo van "okee dit is 130" "en dit is 160" "en dit 200". want puur op uit het raam kijken is dat nog best lastig. Enige waar je wat aan hebt is als je langs een snelweg rijdt of zo, daar kun je wat meer aan zien.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 4 april 2011 @ 22:27:39 #217
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95049118
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 22:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Hoe wil je ICRm inzetten rondom Schiphol? Altijd met veel lege bakken rijden? Regelmatig zijn solo viertjes voldoende buiten de spits in de 2100/3500/3100. Dan is het meer dan doodzonde om er ICR in te zetten. Serie 800 is zeker geen kanshebber, want hoe wil je ICR gaan splitsen? En een viertje buiten de spits naar Maastricht en Sittard elk is ook voldoende.

Er zijn treinen die nog krapper gepland staan dan de 1900, ik kan er zo een paar opnoemen. Trein 21723 te Rotterdam(ri Utrecht-Enschede): Solo drietje of viertje, en op diwodo 4+4. Maar toch is de 21723 op ma en vr erg krap gepland. En die reizigers hoor je niet zeuren.

21723:
ma: 4
diwodo: 4+4 (word mogelijk 4+3 of 3+3)
vr: 3
za: 3

En nog even over de 1900: De treinen staan zo gepland dat ICRm ook in een omloop van VIRM-VI+IV (=tien bakken) kan rijden. Pas wanneer er VI+VI rijdt, biedt ICRm in de planning te weinig capaciteit. En ja, op gedeeltes is er in de spits gewoon tegen de Vol-norm(met een marge van +- 5 tot 10%) gepland als ICR een VIRM omloop met 10 bakken vervangt.

Somda...?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 april 2011 @ 22:29:23 #218
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95049231
doe die rok omlaag, drag queen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95049935
quote:
4s.gif Op maandag 4 april 2011 22:27 schreef Duvel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Somda...?
We hadden gewoon even een persoonlijke discussie die te kort was om maar over te stappen op PM. Geen probleem toch? Ik snap in de auto en vliegtuigtopics ook niet alles en juist door nu direct de aandacht er op te vestigen wordt het een probleem.
Daarnaast spreek het in de post voor zich dat die treinen langs schiphol komen en dat de 800 naar maastricht rijdt. Geen rocketscience lijkt me zo. ICM dient ook wel bekend te zijn en romeinse letters lezen van 3 t/m 6 lijkt me ook niet bijzonder :')
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_95050096
Maar 2100? 3500? 3100? :?

Wat me ineens op een heel andere vraag brengt: waarom is NS eigenlijk weer gestopt met de lijnennetkaarten waar de treinserienummers op aangegeven waren?
  maandag 4 april 2011 @ 22:46:32 #221
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95050349
Dat was volgens mij een proef die alleen op station Amersfoort werd gedaan, en alleen op de netkaarten. Niet op de CTA's, niet op de omroepberichten, niet op de reisplanner.

Bij voorbaat kansloos dus.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 april 2011 @ 22:54:01 #222
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95050829
Mja, het systeem kan best toegevoegde waarde hebben lijkt me. Je hoeft niet het hele treinnummer dan te gebruiken, maar bijvoorbeeld IC5 of ST44. Zo kun je voor de meer incidentele reizigers mogelijk een beter beeld scheppen waar de trein langs rijdt en welke ze moeten hebben.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_95051544
Ik ben inmiddels afgehaakt in deze discussie, snap er niet veel meer van als leek.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_95051607
Je moet zeker dan het volledige treinnummer niet gebruiken, aangezien materieelnummers en veel treinnummers viercijferig zijn. Dat zou natuurlijk al een enorme bron van verwarring vormen.

Overigens zijn treinnummers natuurlijk alleen van belang voor rijdend personeel en treinliefhebbers. De gewone man heeft het toch eerder over bijvoorbeeld de trein van 13.15 u naar Utrecht.
  maandag 4 april 2011 @ 23:08:49 #225
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95051749
quote:
2s.gif Op maandag 4 april 2011 23:06 schreef lyolyrc het volgende:
De gewone man heeft het toch eerder over bijvoorbeeld de trein van 13.15 u naar Utrecht.
Precies, dat leest ook het prettigste.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95051925
quote:
2s.gif Op maandag 4 april 2011 23:06 schreef lyolyrc het volgende:
Je moet zeker dan het volledige treinnummer niet gebruiken, aangezien materieelnummers en veel treinnummers viercijferig zijn. Dat zou natuurlijk al een enorme bron van verwarring vormen.

Overigens zijn treinnummers natuurlijk alleen van belang voor rijdend personeel en treinliefhebbers. De gewone man heeft het toch eerder over bijvoorbeeld de trein van 13.15 u naar Utrecht.
Onzin, het gebruik van een treinnummer is vele malen handiger. In het buitenland gebeurt het volop, 't is echt iets typisch Nederlands dat je zoiets simpels nergens terug kunt vinden.

Het is toch veel logischer om met ICE 121 te reizen, en niet de ICE die om 10:34 uit Amsterdam vertrekt. De trein van 10:34, met zulke informatie kun je gewoon niks.
  maandag 4 april 2011 @ 23:12:18 #227
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95051953
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2011 22:54 schreef Peterselieman het volgende:
Mja, het systeem kan best toegevoegde waarde hebben lijkt me. Je hoeft niet het hele treinnummer dan te gebruiken, maar bijvoorbeeld IC5 of ST44. Zo kun je voor de meer incidentele reizigers mogelijk een beter beeld scheppen waar de trein langs rijdt en welke ze moeten hebben.
Dat was ook wat er in Amersfoort gedaan was op de kaart. In Duitsland staat gewoon het volledige treinnummer op CTA's, net als in Frankrijk. RB 18012, om maar wat te noemen.

Dat zou hier in Nederland ook wel kunnen, maar de vraag is wat voor meerwaarde het biedt. Pas wanneer je alle treinen ondubbelzinnig van zulke informatie kunt voorzien is er een kans dat je afkomt van de mensen die "Is dit de trein naar Utrecht?" vragen. Maar dan moet het dus op iedere CTA, vertrekstaat, kaart en trein staan en ook consequent worden omgeroepen.

En dan is de vraag hoe je omgaat met een serie als de stoptrein Breda - Utrecht, die in Den Bosch van serienummer wisselt.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 april 2011 @ 23:15:06 #228
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95052091
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 23:12 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat was ook wat er in Amersfoort gedaan was op de kaart. In Duitsland staat gewoon het volledige treinnummer op CTA's, net als in Frankrijk. RB 18012, om maar wat te noemen.

Dat zou hier in Nederland ook wel kunnen, maar de vraag is wat voor meerwaarde het biedt. Pas wanneer je alle treinen ondubbelzinnig van zulke informatie kunt voorzien is er een kans dat je afkomt van de mensen die "Is dit de trein naar Utrecht?" vragen. Maar dan moet het dus op iedere CTA, vertrekstaat, kaart en trein staan en ook consequent worden omgeroepen.

En dan is de vraag hoe je omgaat met een serie als de stoptrein Breda - Utrecht, die in Den Bosch van serienummer wisselt.
Over dat laatste: overbodige series er uit halen en de rest omroepen. Communicatie is het toverwoord.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_95052120
quote:
2s.gif Op maandag 4 april 2011 23:06 schreef lyolyrc het volgende:
Overigens zijn treinnummers natuurlijk alleen van belang voor rijdend personeel en treinliefhebbers. De gewone man heeft het toch eerder over bijvoorbeeld de trein van 13.15 u naar Utrecht.
Aan zo'n omschrijving heb je niks, omdat je er alleen iets mee kan als je weet over welk vertrekstation het gaat en je dan nog steeds de dienstregeling erbij moet pakken om uit te vogelen wat voor trein (route? ic of stoptrein?) het is.

Dan is een lijnnummer veel handiger. Met de tram zeg je ook niet 'Ja, vanaf Amsterdam CS neem je dan de tram van 17:34 naar het VU Medisch Centrum' maar gewoon 'Pak lijn 24'.
  maandag 4 april 2011 @ 23:16:40 #230
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95052174
nou ja, ik snap het probleem ook niet zo. In Duitsland hebben alle lijnen een lijnnummer, en alle treinen ook nog een treinnummer. Die twee nummers hebben niks met elkaar te maken. Toch kan iedereen er mee overweg.

In België ongeveer hetzelfde, al is het lijnnummer daar meer gebonden aan het spoor zelf. Maar ga maar op HGBTF kijken: Iedereen post "Ik heb vandaag staan spotten langs lijn zoveel" en iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt. Ook de half geïnteresseerden.

In Nederland weigeren ze gewoon zo'n systeem in te voeren omdat het gewone publiek voor kakdom versleten wordt. Ja, dan krijg je dit soort onduidelijkheid. Jammer, en niet nodig.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95052205
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 23:12 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat was ook wat er in Amersfoort gedaan was op de kaart. In Duitsland staat gewoon het volledige treinnummer op CTA's, net als in Frankrijk. RB 18012, om maar wat te noemen.
In Duitsland zijn ze schizofreen. Op treinkaartjes staat alleen het treinnummer, op de CTA's staat meestal het volledige treinnummer (soms ook juist het lijnnummer) en een poetische naam ('Hellweg-Express' o.i.d.), op de netkaarten alleen het lijnnummer, en op de vertrekstaten alledrie. 8)7

Maar in de praktijk werkt het prima en kun je een lijn in het dagelijks spraakgebruik gewoon bij het lijnnummer noemen zonder dat je raar wordt aangekeken zoals hier in NL. :)

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2011 23:18:03 ]
pi_95052871
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 23:11 schreef Ireyon het volgende:
Onzin, het gebruik van een treinnummer is vele malen handiger. In het buitenland gebeurt het volop, 't is echt iets typisch Nederlands dat je zoiets simpels nergens terug kunt vinden.

Het is toch veel logischer om met ICE 121 te reizen, en niet de ICE die om 10:34 uit Amsterdam vertrekt. De trein van 10:34, met zulke informatie kun je gewoon niks.
Ik haakte vooral ook even in op het gebruik van nummers als 1900, 3500 etc. Ik voorzie dan verwarring met viercijferige materieelnummers. Als je dan toch treinnummers gaat invoeren voor het gewone publiek, dan is bijvoorbeeld A18 of M55 bruikbaarder.

quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 23:15 schreef Igen het volgende:
Aan zo'n omschrijving heb je niks, omdat je er alleen iets mee kan als je weet over welk vertrekstation het gaat en je dan nog steeds de dienstregeling erbij moet pakken om uit te vogelen wat voor trein (route? ic of stoptrein?) het is.

Dan is een lijnnummer veel handiger. Met de tram zeg je ook niet 'Ja, vanaf Amsterdam CS neem je dan de tram van 17:34 naar het VU Medisch Centrum' maar gewoon 'Pak lijn 24'.
Als ik afspreek om samen te reizen met anderen, dan spreken we altijd in termen van "de trein van 13.15 u naar Utrecht." Voor forenzen zijn dergelijke termen waarschijnlijk ook goed genoeg. Alleen de incidentele reiziger zal echt voordeel putten uit treinnummers.
  maandag 4 april 2011 @ 23:40:56 #233
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95053274
Ach het heeft er ook mee te maken voor welk publiek je schrijft denk ik. Bijvoorbeeld:

Fok:

Ik zag vanochtend een goederentrein met oude steentjes naar het zuiden rijden bij Utrecht :)

OVNL:

Een cargo richting Ht hield mijn s3000 naar Ed op waardoor ik +10 opliep :(

Rolandrail:

Strukton 300304 + 23 x Fallns met oude ballast door Lak ri Ht :~

Zo zie je maar weer :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95053784
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 23:31 schreef lyolyrc het volgende:
"de trein van 13.15 u naar Utrecht."
Volgens mij gebruikt bijna iedereen dat wel en dat is ook goed genoeg. .
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_95053807
Kan iemand mij nou dan vertellen welke trein dat dan precies is, de trein van 13:15 naar Utrecht? ;)

Natuurlijk, voor insiders is het genoeg, maar ik word er niet wijs uit. Nog minder dan ik wijs word uit 'de 3500' o.i.d.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2011 23:55:27 ]
pi_95053867
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 23:53 schreef Igen het volgende:
Kan iemand mij nou dan vertellen welke trein dat dan precies is, de trein van 13:15 naar Utrecht? ;)
Niet de intercity van Arnhem naar Utrecht want die gaat 13:16 ;(
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_95053922
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 22:01 schreef James1988 het volgende:
VIRM vind ik fijn materieel om in te reizen, om onderin te zitten en uit het raam te kijken terwijl de machinist goed doorrijdt... het voelt sneller aan dan ICRm op precies hetzelfde baanvak met dezelfde snelheid, waarschijnlijk komt het door het hoogteverschil.

Bovenin lijkt VIRM namelijk weer trager te zijn.
Ja klopt, als je onderin een dubbeldekker zit, en dus lager bij de grond dan een normale trein, dan lijkt het veel sneller te gaan. Bovenin lijk je juist niet boven de 80 uit te komen. Dat heeft met je blikveld te maken (onderin kan je vlak naast je kijken en flits dus van alles langs: dat effect gebruiken ze ook in racespellen en films, met een camera dicht bij de grond). Ook de egaalheid van het spoor maakt uit, als je bij Diemen met 140 onderin een VIRM over de wissels geslingerd wordt, waarbij het tevens wat hobbelig is, dan voelt dat sneller. En dat terwijl ICR/ICM doorgaans veel sneller van z'n plaats is.

quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 22:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik zou eigenlijk wel eens wat meer gevoel voor snelheid willen hebben zo van "okee dit is 130" "en dit is 160" "en dit 200". want puur op uit het raam kijken is dat nog best lastig. Enige waar je wat aan hebt is als je langs een snelweg rijdt of zo, daar kun je wat meer aan zien.
Oplossing 1: GPS (op je telefoon) Oplossing 2: stopwatch en tel tijd voor 10 bovenleidingmasten (meestal 600m, ook in het buitenland, sommige stukken in Nederland, zoals Amersfoort-Zwolle-Leeuwarden/Groningen is het 700m, moet je van te voren even nakijken in Google Earth). Niet meten als er een kruising of station tussen zit, dan kunnen de afstanden anders zijn. Reken meter per seconde om naar kmh. Voila.

[ Bericht 14% gewijzigd door davidov2009 op 05-04-2011 00:04:14 ]
Killing as few patients as possible.
pi_95054089
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 23:53 schreef Igen het volgende:
Kan iemand mij nou dan vertellen welke trein dat dan precies is, de trein van 13:15 naar Utrecht? ;)

Natuurlijk, voor insiders is het genoeg, maar ik word er niet wijs uit. Nog minder dan ik wijs word uit 'de 3500' o.i.d.
Die vertrekt uit Amsterdam Amstel, dus het treinnummer zal wel ergens in de 800 zitten. :P
Ik zie overigens het probleem niet om te spreken over de trein van xx.xx u naar xxx, op voorwaarde dat het vertrekstation vastligt.
pi_95054241
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:01 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Die vertrekt uit Amsterdam Amstel, dus het treinnummer zal wel ergens in de 800 zitten. :P
Ik zie overigens het probleem niet om te spreken over de trein van xx.xx u naar xxx, op voorwaarde dat het vertrekstation vastligt.
Als het vertrekstation vast ligt ja. Anders niet. Want van Amsterdam Bijlmer vertrekt ook om 13:15 een trein naar Utrecht. En vanaf Amersfoort, Breukelen en Bodegraven ook.

Daarnaast weet je met 'De trein van 13:15 naar Utrecht' ook nog steeds niet of dat de trein naar Maastricht is of eentje die in Eindhoven eindigt, danwel of 'ie in Den Helder of Alkmaar begon. Dan moet je de dienstregeling raadplegen. En als dan de volgende keer iemand het heeft over de trein van 13:12 vanuit Alkmaar, dan kan je weer van voren af aan beginnen. Met lijnnummers heb je dat nadeel niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2011 00:09:05 ]
  dinsdag 5 april 2011 @ 00:08:20 #240
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95054362
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 23:56 schreef davidov2009 het volgende:

Oplossing 1: GPS (op je telefoon) Oplossing 2: stopwatch en tel tijd voor 10 bovenleidingmasten (meestal 600m, ook in het buitenland, sommige stukken in Nederland, zoals Amersfoort-Zwolle-Leeuwarden/Groningen is het 700m, moet je van te voren even nakijken in Google Earth). Niet meten als er een kruising of station tussen zit, dan kunnen de afstanden anders zijn. Reken meter per seconde om naar kmh. Voila.

Ja. GPS op mn telefoon heb ik ja. Wat snap je niet aan "gevoel"?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')