Onzin, het gebruik van een treinnummer is vele malen handiger. In het buitenland gebeurt het volop, 't is echt iets typisch Nederlands dat je zoiets simpels nergens terug kunt vinden.quote:Op maandag 4 april 2011 23:06 schreef lyolyrc het volgende:
Je moet zeker dan het volledige treinnummer niet gebruiken, aangezien materieelnummers en veel treinnummers viercijferig zijn. Dat zou natuurlijk al een enorme bron van verwarring vormen.
Overigens zijn treinnummers natuurlijk alleen van belang voor rijdend personeel en treinliefhebbers. De gewone man heeft het toch eerder over bijvoorbeeld de trein van 13.15 u naar Utrecht.
Dat was ook wat er in Amersfoort gedaan was op de kaart. In Duitsland staat gewoon het volledige treinnummer op CTA's, net als in Frankrijk. RB 18012, om maar wat te noemen.quote:Op maandag 4 april 2011 22:54 schreef Peterselieman het volgende:
Mja, het systeem kan best toegevoegde waarde hebben lijkt me. Je hoeft niet het hele treinnummer dan te gebruiken, maar bijvoorbeeld IC5 of ST44. Zo kun je voor de meer incidentele reizigers mogelijk een beter beeld scheppen waar de trein langs rijdt en welke ze moeten hebben.
Over dat laatste: overbodige series er uit halen en de rest omroepen. Communicatie is het toverwoord.quote:Op maandag 4 april 2011 23:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat was ook wat er in Amersfoort gedaan was op de kaart. In Duitsland staat gewoon het volledige treinnummer op CTA's, net als in Frankrijk. RB 18012, om maar wat te noemen.
Dat zou hier in Nederland ook wel kunnen, maar de vraag is wat voor meerwaarde het biedt. Pas wanneer je alle treinen ondubbelzinnig van zulke informatie kunt voorzien is er een kans dat je afkomt van de mensen die "Is dit de trein naar Utrecht?" vragen. Maar dan moet het dus op iedere CTA, vertrekstaat, kaart en trein staan en ook consequent worden omgeroepen.
En dan is de vraag hoe je omgaat met een serie als de stoptrein Breda - Utrecht, die in Den Bosch van serienummer wisselt.
Aan zo'n omschrijving heb je niks, omdat je er alleen iets mee kan als je weet over welk vertrekstation het gaat en je dan nog steeds de dienstregeling erbij moet pakken om uit te vogelen wat voor trein (route? ic of stoptrein?) het is.quote:Op maandag 4 april 2011 23:06 schreef lyolyrc het volgende:
Overigens zijn treinnummers natuurlijk alleen van belang voor rijdend personeel en treinliefhebbers. De gewone man heeft het toch eerder over bijvoorbeeld de trein van 13.15 u naar Utrecht.
In Duitsland zijn ze schizofreen. Op treinkaartjes staat alleen het treinnummer, op de CTA's staat meestal het volledige treinnummer (soms ook juist het lijnnummer) en een poetische naam ('Hellweg-Express' o.i.d.), op de netkaarten alleen het lijnnummer, en op de vertrekstaten alledrie.quote:Op maandag 4 april 2011 23:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat was ook wat er in Amersfoort gedaan was op de kaart. In Duitsland staat gewoon het volledige treinnummer op CTA's, net als in Frankrijk. RB 18012, om maar wat te noemen.
Ik haakte vooral ook even in op het gebruik van nummers als 1900, 3500 etc. Ik voorzie dan verwarring met viercijferige materieelnummers. Als je dan toch treinnummers gaat invoeren voor het gewone publiek, dan is bijvoorbeeld A18 of M55 bruikbaarder.quote:Op maandag 4 april 2011 23:11 schreef Ireyon het volgende:
Onzin, het gebruik van een treinnummer is vele malen handiger. In het buitenland gebeurt het volop, 't is echt iets typisch Nederlands dat je zoiets simpels nergens terug kunt vinden.
Het is toch veel logischer om met ICE 121 te reizen, en niet de ICE die om 10:34 uit Amsterdam vertrekt. De trein van 10:34, met zulke informatie kun je gewoon niks.
Als ik afspreek om samen te reizen met anderen, dan spreken we altijd in termen van "de trein van 13.15 u naar Utrecht." Voor forenzen zijn dergelijke termen waarschijnlijk ook goed genoeg. Alleen de incidentele reiziger zal echt voordeel putten uit treinnummers.quote:Op maandag 4 april 2011 23:15 schreef Igen het volgende:
Aan zo'n omschrijving heb je niks, omdat je er alleen iets mee kan als je weet over welk vertrekstation het gaat en je dan nog steeds de dienstregeling erbij moet pakken om uit te vogelen wat voor trein (route? ic of stoptrein?) het is.
Dan is een lijnnummer veel handiger. Met de tram zeg je ook niet 'Ja, vanaf Amsterdam CS neem je dan de tram van 17:34 naar het VU Medisch Centrum' maar gewoon 'Pak lijn 24'.
Volgens mij gebruikt bijna iedereen dat wel en dat is ook goed genoeg. .quote:
Niet de intercity van Arnhem naar Utrecht want die gaat 13:16quote:Op maandag 4 april 2011 23:53 schreef Igen het volgende:
Kan iemand mij nou dan vertellen welke trein dat dan precies is, de trein van 13:15 naar Utrecht?
Ja klopt, als je onderin een dubbeldekker zit, en dus lager bij de grond dan een normale trein, dan lijkt het veel sneller te gaan. Bovenin lijk je juist niet boven de 80 uit te komen. Dat heeft met je blikveld te maken (onderin kan je vlak naast je kijken en flits dus van alles langs: dat effect gebruiken ze ook in racespellen en films, met een camera dicht bij de grond). Ook de egaalheid van het spoor maakt uit, als je bij Diemen met 140 onderin een VIRM over de wissels geslingerd wordt, waarbij het tevens wat hobbelig is, dan voelt dat sneller. En dat terwijl ICR/ICM doorgaans veel sneller van z'n plaats is.quote:Op maandag 4 april 2011 22:01 schreef James1988 het volgende:
VIRM vind ik fijn materieel om in te reizen, om onderin te zitten en uit het raam te kijken terwijl de machinist goed doorrijdt... het voelt sneller aan dan ICRm op precies hetzelfde baanvak met dezelfde snelheid, waarschijnlijk komt het door het hoogteverschil.
Bovenin lijkt VIRM namelijk weer trager te zijn.
Oplossing 1: GPS (op je telefoon) Oplossing 2: stopwatch en tel tijd voor 10 bovenleidingmasten (meestal 600m, ook in het buitenland, sommige stukken in Nederland, zoals Amersfoort-Zwolle-Leeuwarden/Groningen is het 700m, moet je van te voren even nakijken in Google Earth). Niet meten als er een kruising of station tussen zit, dan kunnen de afstanden anders zijn. Reken meter per seconde om naar kmh. Voila.quote:Op maandag 4 april 2011 22:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik zou eigenlijk wel eens wat meer gevoel voor snelheid willen hebben zo van "okee dit is 130" "en dit is 160" "en dit 200". want puur op uit het raam kijken is dat nog best lastig. Enige waar je wat aan hebt is als je langs een snelweg rijdt of zo, daar kun je wat meer aan zien.
Die vertrekt uit Amsterdam Amstel, dus het treinnummer zal wel ergens in de 800 zitten.quote:Op maandag 4 april 2011 23:53 schreef Igen het volgende:
Kan iemand mij nou dan vertellen welke trein dat dan precies is, de trein van 13:15 naar Utrecht?
Natuurlijk, voor insiders is het genoeg, maar ik word er niet wijs uit. Nog minder dan ik wijs word uit 'de 3500' o.i.d.
Als het vertrekstation vast ligt ja. Anders niet. Want van Amsterdam Bijlmer vertrekt ook om 13:15 een trein naar Utrecht. En vanaf Amersfoort, Breukelen en Bodegraven ook.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:01 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Die vertrekt uit Amsterdam Amstel, dus het treinnummer zal wel ergens in de 800 zitten.
Ik zie overigens het probleem niet om te spreken over de trein van xx.xx u naar xxx, op voorwaarde dat het vertrekstation vastligt.
Ja. GPS op mn telefoon heb ik ja. Wat snap je niet aan "gevoel"?quote:Op maandag 4 april 2011 23:56 schreef davidov2009 het volgende:
Oplossing 1: GPS (op je telefoon) Oplossing 2: stopwatch en tel tijd voor 10 bovenleidingmasten (meestal 600m, ook in het buitenland, sommige stukken in Nederland, zoals Amersfoort-Zwolle-Leeuwarden/Groningen is het 700m, moet je van te voren even nakijken in Google Earth). Niet meten als er een kruising of station tussen zit, dan kunnen de afstanden anders zijn. Reken meter per seconde om naar kmh. Voila.
Als ik met familie of vrienden afspreek om een bepaalde trein te nemen, dan ligt het vertrekstation sowieso vast, dus 'de trein van 13.15 u naar Utrecht' is dan voldoende info.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:05 schreef Igen het volgende:
Als het vertrekstation vast ligt ja. Anders niet. Want van Amsterdam Bijlmer vertrekt ook om 13:15 een trein naar Utrecht. En vanaf Breukelen en Bodegraven ook.
Daarnaast weet je met 'De trein van 13:15 naar Utrecht' ook nog steeds niet of dat de trein naar Maastricht is of eentje die in Eindhoven eindigt. Dan moet je de dienstregeling raadplegen. En als dan de volgende keer iemand het heeft over de trein van 13:12 vanuit Alkmaar, dan kan je weer van voren af aan beginnen. Met lijnnummers heb je dat nadeel niet.
Wij kunnen dergelijk info nog er uithalen, omdat we zoiets weten of kunnen beredeneren. Meer dan 99% van de reizigers zegt het helemaal niets. Overigens komt dat natuurlijk ook omdat treinnummers niet gebruikt worden door het normale publiek.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:19 schreef Dr_Flash het volgende:
ik weet dan ook niet welke tijd. Ik denk dan "okee dat is een 800, dat is een IC Alkmaar - Limburg" en het oneven nummer betekent dan dat het richting Limburg is. 47 zal wel ergens midden op de dag zijn, een uur of 2 misschien?
Ik weet ook lang niet al die series hoor, toevallig weet ik de 800 zeg maarquote:Op dinsdag 5 april 2011 00:29 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Wij kunnen dergelijk info nog er uithalen, omdat we zoiets weten of kunnen beredeneren. Meer dan 99% van de reizigers zegt het helemaal niets. Overigens komt dat natuurlijk ook omdat treinnummers niet gebruikt worden door het normale publiek.
Was jij dat toevallig die door heel de trein struinde in Breda?quote:Op maandag 4 april 2011 21:41 schreef greavy het volgende:
Ik zat vandaag eens in de Fyra Rotterdam-Breda en later weer terug. In Rotterdam stapten circa 30-40 man in, in Breda zat het rond de 20 mensen. Waarbij de meesten het ook deden vanwege toeslagvrij volgens mij..
Lijkt me wel?quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:31 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Was jij dat toevallig die door heel de trein struinde in Breda?(Fyra van euhm, 14h54 uit Breda)
Overigens, rijd Thalys nu wel nog steeds vollen bak 300 km/h tussen Rotterdam en Breda? Omdat er nu ook Fyra's rijden...
Ik ken zelf wat er van en naar mijn woonplaats loopt en dan nog een paar andere. Die ken ik dan ook alleen als 8xx en bijvoorbeeld niet als 847 ofzo. Dat laatste is voor de dienstregelingliefhebbers.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik weet ook lang niet al die series hoor, toevallig weet ik de 800 zeg maar
Ja! Graag!quote:Op maandag 4 april 2011 19:41 schreef Temlin het volgende:
Wie heeft er hier nou een spoorboekje
Oh trouwens dit is wel een goed moment zijn af en toe foto's van Arnhem een toevoeging of niet?? Zo nee dan stop ik er mee.
Ook daar wordt niemand blij van. De poster niet (want teveel klopwerk) en de lezer niet (want teveel leeswerk).quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:44 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Doe het gewoon allebei (treinserie, en tijd + station), dan is iedereen tevreden!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |