quote:
Op dinsdag 5 april 2011 00:31 schreef Sandrvich het volgende:[..]
Overigens, rijd Thalys nu wel nog steeds vollen bak 300 km/h tussen Rotterdam en Breda? Omdat er nu ook Fyra's rijden...
De HSL-Zuid is eigenlijk opgedeeld in twee delen, de noordtak (Schiphol - Rotterdam) en de zuidtak (Rotterdam - Antwerpen). De noordtak staat sinds Fyra rijdt op ERTMS Level 1 omdat de software in de Traxx-locomotieven nog niet was toegelaten voor level 2.
De zuidtak heeft altijd al in level 2 gestaan (m.u.v. een paar weken terug toen er een storing was?) en staat dat nu nog steeds. Een tak kan niet halverwege worden opgesplitst in Level 1 of 2, het is in Nederland een of/of-situatie. Óf het hele gedeelte in Level 1, of het hele gedeelte in Level 2.
De software in de Traxx-locomotieven is de afgelopen weken bijgewerkt naar softwareversie 7 die wél toegelaten is voor level 2, waardoor Thalys 300 km/h kan blijven rijden en de Fyra 160 km/h. De boord-wal-communicatie onder level 2 zorgt vervolgens voor precies uitgerekende movement authorities, remcurves (adhv gewicht), enzovoorts.
De noordtak van de baan staat op dit moment nog in Level 1, het is de bedoeling dat eind deze maand dat gedeelte ook permanent wordt omgeschakeld naar Level 2. Echter, de dienstregeling zal voor Thalys nog even ongewijzigd blijven. Thalys zal Rotterdam - Hoofddorp (v.v.) dus afleggen aan 160 km/h, behalve wanneer de Thalys vertraagd is, dan kan er een paar minuten worden gewonnen.
Thalys kan al wel 300 km/h gaan rijden (en dat zal ook wel gebeuren denk ik) maar bij Hoofddorp zal de trein dan toch waarschijnlijk enkele minuten voor een rood sein komen te staan: ARI is er nog niet op ingesteld terwijl wel andere treinen zijn ingepland.
Pas wanneer het V250 de dienst uitmaakt (en de Traxx-locomotieven weer verdwenen zijn) zal er een aanpassing plaatsvinden aan de dienstregeling: de rijtijden tussen Hoofddorp en Rotterdam zijn zo'n met 250 km/h zo'n 7 minuten korter dan met 160 km/h, het verschil tussen 250 en 300 is secondenwerk. De hele dienstregeling zal dan worden aangepast.
De huidige verwachting van NS Hispeed is dat dit met de dienstregeling 2012 zal plaatsvinden, maar de bepalende factor hiervoor is de beschikbaarheid van V250. Dit valt ook samen met het vervangen van de Benelux door een Fyra en de omklap van de oude lijn (langs Den Haag / Leiden).
ERTMS Level 1 is slechts toegelaten met een maximumsnelheid van 160 km/h. Dit is geen technische beperking, maar een procedurele: het IVW staat het niet toe. In België is het wél mogelijk om tegelijkertijd ERTMS Level 1 en 2 actief te hebben, vandaar dat de Noorderkempenshuttle kan rijden zonder dat Thalys hoeft af te remmen.