abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95054674
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:05 schreef Igen het volgende:
Als het vertrekstation vast ligt ja. Anders niet. Want van Amsterdam Bijlmer vertrekt ook om 13:15 een trein naar Utrecht. En vanaf Breukelen en Bodegraven ook.

Daarnaast weet je met 'De trein van 13:15 naar Utrecht' ook nog steeds niet of dat de trein naar Maastricht is of eentje die in Eindhoven eindigt. Dan moet je de dienstregeling raadplegen. En als dan de volgende keer iemand het heeft over de trein van 13:12 vanuit Alkmaar, dan kan je weer van voren af aan beginnen. Met lijnnummers heb je dat nadeel niet.
Als ik met familie of vrienden afspreek om een bepaalde trein te nemen, dan ligt het vertrekstation sowieso vast, dus 'de trein van 13.15 u naar Utrecht' is dan voldoende info.

Als ik zou gaan spreken over 'trein 847' (ja, ik heb hem op Somda opgezocht :') ) of een ander treinnummer als ze dat zouden invoeren, dan creëer ik een hoop onduidelijkheid. Dan weet je nog niet welke tijd.
  dinsdag 5 april 2011 @ 00:19:07 #242
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95054787
ik weet dan ook niet welke tijd. Ik denk dan "okee dat is een 800, dat is een IC Alkmaar - Limburg" en het oneven nummer betekent dan dat het richting Limburg is. 47 zal wel ergens midden op de dag zijn, een uur of 2 misschien?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95055066
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:19 schreef Dr_Flash het volgende:
ik weet dan ook niet welke tijd. Ik denk dan "okee dat is een 800, dat is een IC Alkmaar - Limburg" en het oneven nummer betekent dan dat het richting Limburg is. 47 zal wel ergens midden op de dag zijn, een uur of 2 misschien?
Wij kunnen dergelijk info nog er uithalen, omdat we zoiets weten of kunnen beredeneren. Meer dan 99% van de reizigers zegt het helemaal niets. Overigens komt dat natuurlijk ook omdat treinnummers niet gebruikt worden door het normale publiek.
  dinsdag 5 april 2011 @ 00:30:04 #244
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95055091
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:29 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Wij kunnen dergelijk info nog er uithalen, omdat we zoiets weten of kunnen beredeneren. Meer dan 99% van de reizigers zegt het helemaal niets. Overigens komt dat natuurlijk ook omdat treinnummers niet gebruikt worden door het normale publiek.
Ik weet ook lang niet al die series hoor, toevallig weet ik de 800 zeg maar :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95055136
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:41 schreef greavy het volgende:
Ik zat vandaag eens in de Fyra Rotterdam-Breda en later weer terug. In Rotterdam stapten circa 30-40 man in, in Breda zat het rond de 20 mensen. Waarbij de meesten het ook deden vanwege toeslagvrij volgens mij..
Was jij dat toevallig die door heel de trein struinde in Breda? :P (Fyra van euhm, 14h54 uit Breda)

Overigens, rijd Thalys nu wel nog steeds vollen bak 300 km/h tussen Rotterdam en Breda? Omdat er nu ook Fyra's rijden...
  dinsdag 5 april 2011 @ 00:35:42 #246
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95055234
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:31 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Was jij dat toevallig die door heel de trein struinde in Breda? :P (Fyra van euhm, 14h54 uit Breda)

Overigens, rijd Thalys nu wel nog steeds vollen bak 300 km/h tussen Rotterdam en Breda? Omdat er nu ook Fyra's rijden...
Lijkt me wel?

Wat moet er helemaal over die lijn? 2 postkoetsen en een Thalys per uur. Hoe lang zijn de blokken? Als de blokken korter zijn dan een kilometer of 40 lijkt het me geen probleem :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95055239
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik weet ook lang niet al die series hoor, toevallig weet ik de 800 zeg maar :)
Ik ken zelf wat er van en naar mijn woonplaats loopt en dan nog een paar andere. Die ken ik dan ook alleen als 8xx en bijvoorbeeld niet als 847 ofzo. Dat laatste is voor de dienstregelingliefhebbers.
pi_95055468
Wauw, wat een geouwehoer over nummertjes en treinseries weer...
Doe het gewoon allebei (treinserie, en tijd + station), dan is iedereen tevreden! ^O^

quote:
99s.gif Op maandag 4 april 2011 19:41 schreef Temlin het volgende:
Wie heeft er hier nou een spoorboekje :')

Oh trouwens dit is wel een goed moment zijn af en toe foto's van Arnhem een toevoeging of niet?? Zo nee dan stop ik er mee.
Ja! Graag! :Y Dat lijkt me een mooie afwisseling tussen alle wiskunde door! :7
  dinsdag 5 april 2011 @ 00:45:48 #249
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95055515
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:44 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

Doe het gewoon allebei (treinserie, en tijd + station), dan is iedereen tevreden! ^O^
Ook daar wordt niemand blij van. De poster niet (want teveel klopwerk) en de lezer niet (want teveel leeswerk).
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95055578
Tsja... ik zit nu in de stoptrein van Almelo naar Deventer, geen idee wat voor nummer die heeft, en ik geloof dat ik om 0:33 vertrokken ben. O ja, 't is zo'n oude sprinter waar ookal geen toilet in zit!

En in de metro lees ik "Brabanders vervuld van trots om Fyra" :o
pi_95055613
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:48 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Tsja... ik zit nu in de stoptrein van Almelo naar Deventer, geen idee wat voor nummer die heeft, en ik geloof dat ik om 0:33 vertrokken ben. O ja, 't is zo'n oude sprinter waar ookal geen toilet in zit!

En in de metro lees ik "Brabanders vervuld van trots om Fyra" :o
Mooi in de buurt :P
  dinsdag 5 april 2011 @ 00:50:19 #252
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95055642
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:31 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Overigens, rijd Thalys nu wel nog steeds vollen bak 300 km/h tussen Rotterdam en Breda? Omdat er nu ook Fyra's rijden...
De HSL-Zuid is eigenlijk opgedeeld in twee delen, de noordtak (Schiphol - Rotterdam) en de zuidtak (Rotterdam - Antwerpen). De noordtak staat sinds Fyra rijdt op ERTMS Level 1 omdat de software in de Traxx-locomotieven nog niet was toegelaten voor level 2.

De zuidtak heeft altijd al in level 2 gestaan (m.u.v. een paar weken terug toen er een storing was?) en staat dat nu nog steeds. Een tak kan niet halverwege worden opgesplitst in Level 1 of 2, het is in Nederland een of/of-situatie. Óf het hele gedeelte in Level 1, of het hele gedeelte in Level 2.

De software in de Traxx-locomotieven is de afgelopen weken bijgewerkt naar softwareversie 7 die wél toegelaten is voor level 2, waardoor Thalys 300 km/h kan blijven rijden en de Fyra 160 km/h. De boord-wal-communicatie onder level 2 zorgt vervolgens voor precies uitgerekende movement authorities, remcurves (adhv gewicht), enzovoorts.

De noordtak van de baan staat op dit moment nog in Level 1, het is de bedoeling dat eind deze maand dat gedeelte ook permanent wordt omgeschakeld naar Level 2. Echter, de dienstregeling zal voor Thalys nog even ongewijzigd blijven. Thalys zal Rotterdam - Hoofddorp (v.v.) dus afleggen aan 160 km/h, behalve wanneer de Thalys vertraagd is, dan kan er een paar minuten worden gewonnen.

Thalys kan al wel 300 km/h gaan rijden (en dat zal ook wel gebeuren denk ik) maar bij Hoofddorp zal de trein dan toch waarschijnlijk enkele minuten voor een rood sein komen te staan: ARI is er nog niet op ingesteld terwijl wel andere treinen zijn ingepland.

Pas wanneer het V250 de dienst uitmaakt (en de Traxx-locomotieven weer verdwenen zijn) zal er een aanpassing plaatsvinden aan de dienstregeling: de rijtijden tussen Hoofddorp en Rotterdam zijn zo'n met 250 km/h zo'n 7 minuten korter dan met 160 km/h, het verschil tussen 250 en 300 is secondenwerk. De hele dienstregeling zal dan worden aangepast.

De huidige verwachting van NS Hispeed is dat dit met de dienstregeling 2012 zal plaatsvinden, maar de bepalende factor hiervoor is de beschikbaarheid van V250. Dit valt ook samen met het vervangen van de Benelux door een Fyra en de omklap van de oude lijn (langs Den Haag / Leiden).

ERTMS Level 1 is slechts toegelaten met een maximumsnelheid van 160 km/h. Dit is geen technische beperking, maar een procedurele: het IVW staat het niet toe. In België is het wél mogelijk om tegelijkertijd ERTMS Level 1 en 2 actief te hebben, vandaar dat de Noorderkempenshuttle kan rijden zonder dat Thalys hoeft af te remmen.
  dinsdag 5 april 2011 @ 06:03:17 #253
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95057321
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:31 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Was jij dat toevallig die door heel de trein struinde in Breda? :P (Fyra van euhm, 14h54 uit Breda)

Overigens, rijd Thalys nu wel nog steeds vollen bak 300 km/h tussen Rotterdam en Breda? Omdat er nu ook Fyra's rijden...
Ik vertrok wel om 14:54 uit Breda, maar ik ging voorin zitten (1e rijtuig).
pi_95058966
Niet alleen CTA's geven opmerkelijke routes aan. Ik zit volgens de conducteur in de de stoptrein naar Utrecht Overvecht, Horst-Sevenum, Hilversum Sportpark en Hilversum. :P
  dinsdag 5 april 2011 @ 09:25:07 #255
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95059107
D'r staat een trein in de fik ergens bij Hilversum Noord.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 5 april 2011 @ 09:58:10 #256
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95059935
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 april 2011 09:25 schreef Duvel het volgende:
D'r staat een trein in de fik ergens bij Hilversum Noord.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/348773
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 5 april 2011 @ 13:57:29 #257
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95068220
Eurostar, de TGV-dienst tussen Londen en Brussel/Parijs, heeft vandaag een nieuw logo onthuld.

Oud:


Nieuw:
pi_95068388
't Mocht inderdaad weleens wat moderner worden :)
pi_95068575

_O-
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:48:44 #260
258802 Yreal
henk..!
pi_95073406
quote:
Op dinsdag 5 april 2011 14:07 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[ afbeelding ]
_O-
:D !
  dinsdag 5 april 2011 @ 16:14:18 #261
258802 Yreal
henk..!
pi_95074586
Zojuist een v250 door leiden naar Schiphol :

en hans sibbel zat in de trein van duivendrecht naar leiden , celebs spotten is tof :P
pi_95078027
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:07 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[ afbeelding ]
_O-
Jammer dat het Logo van NS op de kop staat ;(
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  dinsdag 5 april 2011 @ 17:45:26 #263
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_95078630
quote:
Op dinsdag 5 april 2011 16:14 schreef Yreal het volgende:
Zojuist een v250 door leiden naar Schiphol :

en hans sibbel zat in de trein van duivendrecht naar leiden , celebs spotten is tof :P
Even triest als treinspotten imho.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_95079003
Hans Sibbel wie is dat nou weer?
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_95079005
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:28 schreef Temlin het volgende:

[..]

Jammer dat het Logo van NS op de kop staat ;(
:o Weet je dat me dat nog helemaal niet opgevallen was? Ik volg deze satire op de NS al een hele tijd, maar zo goed heb ik nooit naar dat logo gekeken blijkbaar!

quote:
5s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:55 schreef Temlin het volgende:
Hans Sibbel wie is dat nou weer?
Lebbis en Jansen klinkt je wel bekend in de oren? Draai de letters van Lebbis nu eens om ;)
  dinsdag 5 april 2011 @ 17:56:35 #266
258802 Yreal
henk..!
pi_95079054
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:55 schreef Temlin het volgende:
Hans Sibbel wie is dat nou weer?
Lebbis
  dinsdag 5 april 2011 @ 18:07:31 #268
258802 Yreal
henk..!
pi_95080107
Net ff geteld in de Fyra 18:08 van Rotterdam naar Breda. Ik telde 135 reizigers, waarvan 6 in de 1e klas. Wat vinden jullie van deze aantallen in een spitsrit?
  dinsdag 5 april 2011 @ 18:26:38 #270
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95080247
Best goed voor een dienst die nog maar net 4 dagen bezig is. Althans, door naar Breda.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')