Hoi, er is zelfs een apart modelspoortopic!quote:Op maandag 4 april 2011 02:07 schreef springer1980 het volgende:
Hier even een vraagje van een modelbouwer, hopelijk zit ik goed in dit topic.
Ik heb via Marktplaats een startersset gekocht van een modeltrein. In de set zit een NS 1220 met 2 passagiers rijtuigen en 2 goederen wagons. Maar voor welke ritten werdt / wordt deze lok in het echt voor gebruikt, passagiers ritten of goederen ritten???
En om soms een verdwaalde nachttrein op te halen in Arnhem.quote:Op maandag 4 april 2011 08:30 schreef dennistd het volgende:
NS zet geen 1200-locs meer in, deze zijn eind jaren '90 (als ik het goed heb) naar de sloper gegaan, met uitzondering van een aantal exemplaren. Die zijn ingezet door de goederenvervoerder ACTS, tot een jaar of twee geleden denk ik. Inmiddels rijden er een aantal rond voor EETC, die ze op dit moment gebruikt om de nachttreinen van Amsterdam Centraal naar de Watergraafsmeer te slepen.
Van spoor 12 naar spoor 13 is niet cross-platformquote:Op maandag 4 april 2011 03:33 schreef James1988 het volgende:
Hm, interessant. Fyra gaat vanuit Breda in Rotterdam een cross-platform overstap bieden op de trein naar Amersfoort/Deventer (2800). Het is een overstap van 2 minuten, maar die zou haalbaar moeten zijn als de Fyra tenminste op tijd rijdt.
De reisplanner toont 'm niet, omdat het maar 2 minuten is (Fyra komt aan om x:48, 2800 vertrekt om x:50) maar het is crossplatform, zou dus in theorie haalbaar moeten zijn mits je slim bent en alvast op het balkon gaat staan voordat de meeste reizigers opstaan.
Zijn die dingen helemaal vrij in te stellen? Of heb je gewoon een aantal standaard opties zodat alleen stations langs de route zouden moeten verschijnen? (Storingen daargelaten)quote:Op maandag 4 april 2011 00:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Cool. Net even een spoedcursus BEPAC gehad en CTA's lopen instellen.
Heeft dat station wel een CTA?quote:
Daar heb je de keuze: verder de lege wereld in of rechts ook lege wereld en paar energiecentralesquote:Op maandag 4 april 2011 11:03 schreef Socios het volgende:
[..]
Heeft dat station wel een CTA?
De meest Noordelijke CTA van Nederland bevindt zich op station Sauwerd.
Serie 4400/9600 Stoptrein Nijmegen - Eindhoven - Deurne gaat nu met SGMm rijden maar vandaag reed er ook nog PlanV.quote:Op maandag 4 april 2011 12:10 schreef Brembo het volgende:
[..]
Daar heb je de keuze: verder de lege wereld in of rechts ook lege wereld en paar energiecentrales.
De hele materieelomloop en treinen zijn volgens mij ook weer gewijzigd, Zwolle - Roosendaal was weer veel ICMm en ICRm. In Den Bosch - NIjmegen SGMm zal zeker te maken hebben met de uitstroom van Plan V. Maar volgens mij zag ik een Plan V in de 3500 maar lijkt mij zo vreemd :s.
Sorrie +100 = 3600quote:Op maandag 4 april 2011 12:23 schreef greavy het volgende:
[..]
Serie 4400/9600 Stoptrein Nijmegen - Eindhoven - Deurne gaat nu met SGMm rijden maar vandaag reed er ook nog PlanV.
die plan V in de 3500 klopt niet denk ik hoor
Nee, je hebt een beperkt aantal keuzes. Het zou ook raar zijn om in Harlingen in te kunnen stellen dat de trein naar Den Helder gaat.quote:Op maandag 4 april 2011 11:03 schreef Fixers het volgende:
[..]
Zijn die dingen helemaal vrij in te stellen? Of heb je gewoon een aantal standaard opties zodat alleen stations langs de route zouden moeten verschijnen? (Storingen daargelaten)
Ja, de hele lijn naar Nieuweschans heeft CTA's. En ik meen dat ze ook de lijnen naar Roodeschool en Delfzijl gaan voorzien van CTA's, dus dan is Sauwerd die eer kwijt.quote:Op maandag 4 april 2011 11:03 schreef Socios het volgende:
[..]
Heeft dat station wel een CTA?
De meest Noordelijke CTA van Nederland bevindt zich op station Sauwerd.
Crap, je hebt gelijk. Dat wordt hollen dus.quote:Op maandag 4 april 2011 10:19 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Van spoor 12 naar spoor 13 is niet cross-platform
Dat vroeg ik mij ook al af, ja. In oktober 2010 voor het laatst van Groningen naar Nieuweschans gegaan met de trein. Toen hongen ze er nog niet...quote:Op maandag 4 april 2011 13:10 schreef Peterselieman het volgende:
Sinds wanneer zijn er dan CTA's op het traject tussen Groningen en Nieuweschans? Kan ze me op dat traject niet herinneren namelijk
Er reed ook nog Plan V in de stroptrein Gouda - Den Haag vanmorgen.quote:Op maandag 4 april 2011 12:23 schreef greavy het volgende:
[..]
Serie 4400/9600 Stoptrein Nijmegen - Eindhoven - Deurne gaat nu met SGMm rijden maar vandaag reed er ook nog PlanV.
die plan V in de 3500 klopt niet denk ik hoor
Hingen.quote:Op maandag 4 april 2011 13:12 schreef Socios het volgende:
[..]
Dat vroeg ik mij ook al af, ja. In oktober 2010 voor het laatst van Groningen naar Nieuweschans gegaan met de trein. Toen hongen ze er nog niet...
Dit komt terug op het volgende bedrijfsuitje.quote:Op maandag 4 april 2011 13:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Hingen.
Maar goed, WTF? Wat heb ik dan vannacht lopen instellen... alleen de Automatische Omroep?
Probably yesquote:Op maandag 4 april 2011 13:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Hingen.
Maar goed, WTF? Wat heb ik dan vannacht lopen instellen... alleen de Automatische Omroep?
'k Deelde vanochtend een rijtuig met maar liefst 2 anderenquote:Op maandag 4 april 2011 15:53 schreef Temlin het volgende:
Iemand die weet of er veel mensen van de Fyra gebruik maken in Breda?
Die was zeker ook niet drukquote:Op maandag 4 april 2011 17:29 schreef Yreal het volgende:
Net een v250 gespot op spoor 2 of 3 op Schiphol !
De V250 wordt nog niet ingezet in de reizigersdienst. Het zal ongetwijfeld om een proefrit of overbrengingsrit gegaan zijn.quote:
Dan was die helemaal niet druk dusquote:Op maandag 4 april 2011 17:40 schreef Socios het volgende:
[..]
De V250 wordt nog niet ingezet in de reizigersdienst. Het zal ongetwijfeld om een proefrit of overbrengingsrit gegaan zijn.
Ik ben benieuwd hoeveel tegenslagen er nog komen met de V250.quote:
Klopt, ja. Betreft onderstaande treinen:quote:Op maandag 4 april 2011 19:19 schreef James1988 het volgende:
Overigens rijdt er sinds vandaag ook ICM (Koplopers dus) in de 1900 (IC Den Haag - Venlo).
Simon Sluitsein door de bocht hoorquote:Op maandag 4 april 2011 19:27 schreef Socios het volgende:
[..]
Klopt, ja. Betreft onderstaande treinen:
Rijdagen...Treinr...Materieel (Koploper dus)
MDWDV-- 1914 ICM
----V-- 1919 ICM
MDWDVZ- 1920 ICM
MDWD-Z- 1921 ICM
-----ZZ 1922 ICM
MDWDVZZ1925 ICM
------Z 1928 ICM
----V-Z 1930 ICM
MDWDV-Z 1931 ICM
MDWD-ZZ 1932 ICM
MDWDVZ- 1933 ICM
-----Z- 1935 ICM
MDWDVZZ1936 ICM
----V-Z 1941 ICM
MDWDV-Z 1942 ICM
----V-Z 1943 ICM
MDWDVZ- 1944 ICM
MDWD-ZZ 1945 ICM
-----Z- 1946 ICM
MDWDVZZ1949 ICM
----V-Z 1952 ICM
----V-Z 1954 ICM
------Z 1955 ICM
MDWD-ZZ 1956 ICM
-----Z- 1957 ICM
-----Z- 1959 ICM
MDWDVZZ1960 ICM
MDWDV-- 1963 ICM
----V-Z 1965 ICM
------Z 1966 ICM
-----Z- 1968 ICM
MDWD-ZZ 1969 ICM
-----Z- 1970 ICM
MDWDVZZ1973 ICM
MDWDV-- 1974 ICM
----V-Z 1976 ICM
----V-- 1978 ICM
------Z 1979 ICM
MDWD-ZZ 1980 ICM
-----ZZ 1981 ICM
-----Z- 1983 ICM
MDWDVZZ1984 ICM
MDWDV-- 1985 ICM
MDWDV-Z 1987 ICM
In het Spoorboekje kan men bovenaan in tabel 27 zien wat de vertrek- en aankomsttijden van de treinnummers zijn.
Weet je ook hoe lang? 'k Mag toch hopen op minstens 3 treinstellen..quote:Op maandag 4 april 2011 19:27 schreef Socios het volgende:
[..]
Klopt, ja. Betreft onderstaande treinen:
Rijdagen...Treinr...Materieel (Koploper dus)
MDWDV-- 1914 ICM
----V-- 1919 ICM
MDWDVZ- 1920 ICM
MDWD-Z- 1921 ICM
-----ZZ 1922 ICM
MDWDVZZ1925 ICM
------Z 1928 ICM
----V-Z 1930 ICM
MDWDV-Z 1931 ICM
MDWD-ZZ 1932 ICM
MDWDVZ- 1933 ICM
-----Z- 1935 ICM
MDWDVZZ1936 ICM
----V-Z 1941 ICM
MDWDV-Z 1942 ICM
----V-Z 1943 ICM
MDWDVZ- 1944 ICM
MDWD-ZZ 1945 ICM
-----Z- 1946 ICM
MDWDVZZ1949 ICM
----V-Z 1952 ICM
----V-Z 1954 ICM
------Z 1955 ICM
MDWD-ZZ 1956 ICM
-----Z- 1957 ICM
-----Z- 1959 ICM
MDWDVZZ1960 ICM
MDWDV-- 1963 ICM
----V-Z 1965 ICM
------Z 1966 ICM
-----Z- 1968 ICM
MDWD-ZZ 1969 ICM
-----Z- 1970 ICM
MDWDVZZ1973 ICM
MDWDV-- 1974 ICM
----V-Z 1976 ICM
----V-- 1978 ICM
------Z 1979 ICM
MDWD-ZZ 1980 ICM
-----ZZ 1981 ICM
-----Z- 1983 ICM
MDWDVZZ1984 ICM
MDWDV-- 1985 ICM
MDWDV-Z 1987 ICM
In het Spoorboekje kan men bovenaan in tabel 27 zien wat de vertrek- en aankomsttijden van de treinnummers zijn.
Je doet het er gewoon om he, halve autist dat je d'r bent?quote:Op maandag 4 april 2011 19:27 schreef Socios het volgende:
[..]
Klopt, ja. Betreft onderstaande treinen:
Rijdagen...Treinr...Materieel (Koploper dus)
MDWDV-- 1914 ICM
----V-- 1919 ICM
MDWDVZ- 1920 ICM
MDWD-Z- 1921 ICM
-----ZZ 1922 ICM
MDWDVZZ1925 ICM
------Z 1928 ICM
----V-Z 1930 ICM
MDWDV-Z 1931 ICM
MDWD-ZZ 1932 ICM
MDWDVZ- 1933 ICM
-----Z- 1935 ICM
MDWDVZZ1936 ICM
----V-Z 1941 ICM
MDWDV-Z 1942 ICM
----V-Z 1943 ICM
MDWDVZ- 1944 ICM
MDWD-ZZ 1945 ICM
-----Z- 1946 ICM
MDWDVZZ1949 ICM
----V-Z 1952 ICM
----V-Z 1954 ICM
------Z 1955 ICM
MDWD-ZZ 1956 ICM
-----Z- 1957 ICM
-----Z- 1959 ICM
MDWDVZZ1960 ICM
MDWDV-- 1963 ICM
----V-Z 1965 ICM
------Z 1966 ICM
-----Z- 1968 ICM
MDWD-ZZ 1969 ICM
-----Z- 1970 ICM
MDWDVZZ1973 ICM
MDWDV-- 1974 ICM
----V-Z 1976 ICM
----V-- 1978 ICM
------Z 1979 ICM
MDWD-ZZ 1980 ICM
-----ZZ 1981 ICM
-----Z- 1983 ICM
MDWDVZZ1984 ICM
MDWDV-- 1985 ICM
MDWDV-Z 1987 ICM
In het Spoorboekje kan men bovenaan in tabel 27 zien wat de vertrek- en aankomsttijden van de treinnummers zijn.
Zo even gauw scannen en 't lijkt me vooral ter vervanging van VIRMquote:Op maandag 4 april 2011 19:27 schreef Socios het volgende:
[..]
Klopt, ja. Betreft onderstaande treinen:
Rijdagen...Treinr...Materieel (Koploper dus)
MDWDV-- 1914 ICM
----V-- 1919 ICM
MDWDVZ- 1920 ICM
MDWD-Z- 1921 ICM
-----ZZ 1922 ICM
MDWDVZZ1925 ICM
------Z 1928 ICM
----V-Z 1930 ICM
MDWDV-Z 1931 ICM
MDWD-ZZ 1932 ICM
MDWDVZ- 1933 ICM
-----Z- 1935 ICM
MDWDVZZ1936 ICM
----V-Z 1941 ICM
MDWDV-Z 1942 ICM
----V-Z 1943 ICM
MDWDVZ- 1944 ICM
MDWD-ZZ 1945 ICM
-----Z- 1946 ICM
MDWDVZZ1949 ICM
----V-Z 1952 ICM
----V-Z 1954 ICM
------Z 1955 ICM
MDWD-ZZ 1956 ICM
-----Z- 1957 ICM
-----Z- 1959 ICM
MDWDVZZ1960 ICM
MDWDV-- 1963 ICM
----V-Z 1965 ICM
------Z 1966 ICM
-----Z- 1968 ICM
MDWD-ZZ 1969 ICM
-----Z- 1970 ICM
MDWDVZZ1973 ICM
MDWDV-- 1974 ICM
----V-Z 1976 ICM
----V-- 1978 ICM
------Z 1979 ICM
MDWD-ZZ 1980 ICM
-----ZZ 1981 ICM
-----Z- 1983 ICM
MDWDVZZ1984 ICM
MDWDV-- 1985 ICM
MDWDV-Z 1987 ICM
In het Spoorboekje kan men bovenaan in tabel 27 zien wat de vertrek- en aankomsttijden van de treinnummers zijn.
'k Vind het wel leuk om te zien hoor, vooral nu er eindelijk zichtbare vooruitgang in zit. Had geen idee dat ze al zo ver waren met overkapping e.d.quote:Op maandag 4 april 2011 19:41 schreef Temlin het volgende:
Wie heeft er hier nou een spoorboekje
Oh trouwens dit is wel een goed moment zijn af en toe foto's van Arnhem een toevoeging of niet?? Zo nee dan stop ik er mee.
Maar naar Groningen zou er toch sowieso altijd "Stoptrein naar Assen, Haren en Groningen" op staan? De enige toegevoegde waarde die een CTA daar heeft is dan om vertraging aan te geven.quote:Op maandag 4 april 2011 13:14 schreef Peterselieman het volgende:
Ik vraag me trouwens ook af wanneer het tweede perron in Beilen een CTA krijgt. Voor de trein richting Zwolle hangen er namelijk twee, maar richting Groningen hangt er niets
Zie je dat heus gebeuren ja?quote:Op maandag 4 april 2011 19:42 schreef Ireyon het volgende:
Zo even gauw scannen en 't lijkt me vooral ter vervanging van VIRM. Nu nog het laatste beetje VIRM uit de 1900 en 3600 elimineren en dagelijks Rsd - Ehv wordt weer echt een feest
In de 3600 zat inderdaad 2 of 3x Plan V gekoppeld.. Lekker druk zal het geweest zijn.quote:Op maandag 4 april 2011 12:26 schreef Brembo het volgende:
[..]
Sorrie +100 = 3600. Nou ja het was geel en niet erg lang
.
Spitslengte betreft 11 bakken, IV+IV+III. Buiten de spits tref je IV+IV aan, maar er kan ook 6 bakken voorbij komen. Althans, dat is het zover ik weet.quote:Op maandag 4 april 2011 19:34 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Weet je ook hoe lang? 'k Mag toch hopen op minstens 3 treinstellen..
Ik was eigenlijk altijd best blij als de 1900 met 10 bakken VIRM ipv 10 bakken ICRm kwam aanrijden om 8 uur 's ochtends in Dordrecht.quote:Op maandag 4 april 2011 19:42 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Zo even gauw scannen en 't lijkt me vooral ter vervanging van VIRM. Nu nog het laatste beetje VIRM uit de 1900 en 3600 elimineren en dagelijks Rsd - Ehv wordt weer echt een feest
Vanmorgen had ik een VIRM-viertje in de 1900. Capaciteit genoeg en ik hoefde er maar 2 kilometer in te zitten.quote:Op maandag 4 april 2011 20:10 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ik was eigenlijk altijd best blij als de 1900 met 10 bakken VIRM ipv 10 bakken ICRm kwam aanrijden om 8 uur 's ochtends in Dordrecht.
Ach hou toch op. Ik heb het over de ochtendspits. Dan zit dat kreng in Breda al helemaal vol en dan staat heel Dordrecht ook nog afgeladen met passagiers en dat weet je best. In de ICRm wordt het dan al gauw heen en weer geslingerd worden op het balkom terwijl dat bij VIRM een stuk minder is met dezelfde baklengte.quote:
En toch heb je maar weinig zitplaatsverschil. ICRm heb zelfs meer staplaatsen beschikbaar, dus je moet rekenen dat je meer voordeel hebt aan ICRm-TD10 dan een VIRM met 10 bakken. Maar het Nederlandse klootjesvolk wil allemaal zoveel mogelijk bij dezelfde plaatsen zijn, dus krijg je zulke taferelen. Die duidelijk voor een deel aan de reiziger zijn te wijten.quote:Op maandag 4 april 2011 21:53 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ach hou toch op. Ik heb het over de ochtendspits. Dan zit dat kreng in Breda al helemaal vol en dan staat heel Dordrecht ook nog afgeladen met passagiers en dat weet je best. In de ICRm wordt het dan al gauw heen en weer geslingerd worden op het balkom terwijl dat bij VIRM een stuk minder is met dezelfde baklengte.
Nou daar merk ik over het algemeen eigenlijk niks vanquote:Op maandag 4 april 2011 22:01 schreef James1988 het volgende:
VIRM vind ik fijn materieel om in te reizen, om onderin te zitten en uit het raam te kijken terwijl de machinist goed doorrijdt... het voelt sneller aan dan ICRm op precies hetzelfde baanvak met dezelfde snelheid, waarschijnlijk komt het door het hoogteverschil.
Bovenin lijkt VIRM namelijk weer trager te zijn.
Hoe wil je ICRm inzetten rondom Schiphol? Altijd met veel lege bakken rijden? Regelmatig zijn solo viertjes voldoende buiten de spits in de 2100/3500/3100. Dan is het meer dan doodzonde om er ICR in te zetten. Serie 800 is zeker geen kanshebber, want hoe wil je ICR gaan splitsen? En een viertje buiten de spits naar Maastricht en Sittard elk is ook voldoende.quote:Op maandag 4 april 2011 21:57 schreef Ascendancy het volgende:
100 meer vind ik al heel wat.
Hoe heb je trouwens meer staanplaatsen bij ICRm? VIRM heeft 2x zoveel gangpaden en de balkons zijn praktisch even ruim. Daarnaast kan je op de trappen en de deuren zitten bij VIRM.
Als ICRm beter is in de spits, waarom zetten ze dat dan niet in rond schiphol. Kan je tenminste ook je reiskoffer normaal kwijt.
Ik vind ICRm ook fijner als trein. Maar in de spits is virm naar mijn ervaring beter.
Het is maar een gevoel he, tussen Geldermalsen en Den Bosch gaat VIRM wanneer ik onderin zit (90% van de gevallen) voor mijn gevoel harder dan ICRm... baanvaksnelheid is echter 130.quote:Op maandag 4 april 2011 22:02 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou daar merk ik over het algemeen eigenlijk niks van
Daar heb je ook wel een punt, maar ik had niet verwacht dat daar zo'n specifieke piekbelasting is. Het is natuurlijk wel zo dat de assen naar Nijmegen en Eindhoven voornamelijk piekbelasting zijn en Den Haag ed meer zakelijke reizigers trekt, maar toch ben ik blij dat er in de spits soms VIRM komtquote:Op maandag 4 april 2011 22:03 schreef greavy het volgende:
[..]
Hoe wil je ICRm inzetten rondom Schiphol? Altijd met veel lege bakken rijden? Regelmatig zijn solo viertjes voldoende buiten de spits in de 2100/3500/3100. Dan is het meer dan doodzonde om er ICR in te zetten. Serie 800 is zeker geen kanshebber, want hoe wil je ICR gaan splitsen? En een viertje buiten de spits naar Maastricht en Sittard elk is ook voldoende.
Er zijn treinen die nog krapper gepland staan dan de 1900, ik kan er zo een paar opnoemen. Trein 21723 te Rotterdam(ri Utrecht-Enschede): Solo drietje of viertje, en op diwodo 4+4. Maar toch is de 21723 op ma en vr erg krap gepland. En die reizigers hoor je niet zeuren.
21723:
ma: 4
diwodo: 4+4 (word mogelijk 4+3 of 3+3)
vr: 3
za: 3
En nog even over de 1900: De treinen staan zo gepland dat ICRm ook in een omloop van VIRM-VI+IV (=tien bakken) kan rijden. Pas wanneer er VI+VI rijdt, biedt ICRm in de planning te weinig capaciteit.
Ik zou eigenlijk wel eens wat meer gevoel voor snelheid willen hebben zo van "okee dit is 130" "en dit is 160" "en dit 200". want puur op uit het raam kijken is dat nog best lastig. Enige waar je wat aan hebt is als je langs een snelweg rijdt of zo, daar kun je wat meer aan zien.quote:Op maandag 4 april 2011 22:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het is maar een gevoel he, tussen Geldermalsen en Den Bosch gaat VIRM wanneer ik onderin zit (90% van de gevallen) voor mijn gevoel harder dan ICRm... baanvaksnelheid is echter 130.
quote:Op maandag 4 april 2011 22:03 schreef greavy het volgende:
[..]
Hoe wil je ICRm inzetten rondom Schiphol? Altijd met veel lege bakken rijden? Regelmatig zijn solo viertjes voldoende buiten de spits in de 2100/3500/3100. Dan is het meer dan doodzonde om er ICR in te zetten. Serie 800 is zeker geen kanshebber, want hoe wil je ICR gaan splitsen? En een viertje buiten de spits naar Maastricht en Sittard elk is ook voldoende.
Er zijn treinen die nog krapper gepland staan dan de 1900, ik kan er zo een paar opnoemen. Trein 21723 te Rotterdam(ri Utrecht-Enschede): Solo drietje of viertje, en op diwodo 4+4. Maar toch is de 21723 op ma en vr erg krap gepland. En die reizigers hoor je niet zeuren.
21723:
ma: 4
diwodo: 4+4 (word mogelijk 4+3 of 3+3)
vr: 3
za: 3
En nog even over de 1900: De treinen staan zo gepland dat ICRm ook in een omloop van VIRM-VI+IV (=tien bakken) kan rijden. Pas wanneer er VI+VI rijdt, biedt ICRm in de planning te weinig capaciteit. En ja, op gedeeltes is er in de spits gewoon tegen de Vol-norm(met een marge van +- 5 tot 10%) gepland als ICR een VIRM omloop met 10 bakken vervangt.
We hadden gewoon even een persoonlijke discussie die te kort was om maar over te stappen op PM. Geen probleem toch? Ik snap in de auto en vliegtuigtopics ook niet alles en juist door nu direct de aandacht er op te vestigen wordt het een probleem.quote:
Precies, dat leest ook het prettigste.quote:Op maandag 4 april 2011 23:06 schreef lyolyrc het volgende:
De gewone man heeft het toch eerder over bijvoorbeeld de trein van 13.15 u naar Utrecht.
Onzin, het gebruik van een treinnummer is vele malen handiger. In het buitenland gebeurt het volop, 't is echt iets typisch Nederlands dat je zoiets simpels nergens terug kunt vinden.quote:Op maandag 4 april 2011 23:06 schreef lyolyrc het volgende:
Je moet zeker dan het volledige treinnummer niet gebruiken, aangezien materieelnummers en veel treinnummers viercijferig zijn. Dat zou natuurlijk al een enorme bron van verwarring vormen.
Overigens zijn treinnummers natuurlijk alleen van belang voor rijdend personeel en treinliefhebbers. De gewone man heeft het toch eerder over bijvoorbeeld de trein van 13.15 u naar Utrecht.
Dat was ook wat er in Amersfoort gedaan was op de kaart. In Duitsland staat gewoon het volledige treinnummer op CTA's, net als in Frankrijk. RB 18012, om maar wat te noemen.quote:Op maandag 4 april 2011 22:54 schreef Peterselieman het volgende:
Mja, het systeem kan best toegevoegde waarde hebben lijkt me. Je hoeft niet het hele treinnummer dan te gebruiken, maar bijvoorbeeld IC5 of ST44. Zo kun je voor de meer incidentele reizigers mogelijk een beter beeld scheppen waar de trein langs rijdt en welke ze moeten hebben.
Over dat laatste: overbodige series er uit halen en de rest omroepen. Communicatie is het toverwoord.quote:Op maandag 4 april 2011 23:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat was ook wat er in Amersfoort gedaan was op de kaart. In Duitsland staat gewoon het volledige treinnummer op CTA's, net als in Frankrijk. RB 18012, om maar wat te noemen.
Dat zou hier in Nederland ook wel kunnen, maar de vraag is wat voor meerwaarde het biedt. Pas wanneer je alle treinen ondubbelzinnig van zulke informatie kunt voorzien is er een kans dat je afkomt van de mensen die "Is dit de trein naar Utrecht?" vragen. Maar dan moet het dus op iedere CTA, vertrekstaat, kaart en trein staan en ook consequent worden omgeroepen.
En dan is de vraag hoe je omgaat met een serie als de stoptrein Breda - Utrecht, die in Den Bosch van serienummer wisselt.
Aan zo'n omschrijving heb je niks, omdat je er alleen iets mee kan als je weet over welk vertrekstation het gaat en je dan nog steeds de dienstregeling erbij moet pakken om uit te vogelen wat voor trein (route? ic of stoptrein?) het is.quote:Op maandag 4 april 2011 23:06 schreef lyolyrc het volgende:
Overigens zijn treinnummers natuurlijk alleen van belang voor rijdend personeel en treinliefhebbers. De gewone man heeft het toch eerder over bijvoorbeeld de trein van 13.15 u naar Utrecht.
In Duitsland zijn ze schizofreen. Op treinkaartjes staat alleen het treinnummer, op de CTA's staat meestal het volledige treinnummer (soms ook juist het lijnnummer) en een poetische naam ('Hellweg-Express' o.i.d.), op de netkaarten alleen het lijnnummer, en op de vertrekstaten alledrie.quote:Op maandag 4 april 2011 23:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat was ook wat er in Amersfoort gedaan was op de kaart. In Duitsland staat gewoon het volledige treinnummer op CTA's, net als in Frankrijk. RB 18012, om maar wat te noemen.
Ik haakte vooral ook even in op het gebruik van nummers als 1900, 3500 etc. Ik voorzie dan verwarring met viercijferige materieelnummers. Als je dan toch treinnummers gaat invoeren voor het gewone publiek, dan is bijvoorbeeld A18 of M55 bruikbaarder.quote:Op maandag 4 april 2011 23:11 schreef Ireyon het volgende:
Onzin, het gebruik van een treinnummer is vele malen handiger. In het buitenland gebeurt het volop, 't is echt iets typisch Nederlands dat je zoiets simpels nergens terug kunt vinden.
Het is toch veel logischer om met ICE 121 te reizen, en niet de ICE die om 10:34 uit Amsterdam vertrekt. De trein van 10:34, met zulke informatie kun je gewoon niks.
Als ik afspreek om samen te reizen met anderen, dan spreken we altijd in termen van "de trein van 13.15 u naar Utrecht." Voor forenzen zijn dergelijke termen waarschijnlijk ook goed genoeg. Alleen de incidentele reiziger zal echt voordeel putten uit treinnummers.quote:Op maandag 4 april 2011 23:15 schreef Igen het volgende:
Aan zo'n omschrijving heb je niks, omdat je er alleen iets mee kan als je weet over welk vertrekstation het gaat en je dan nog steeds de dienstregeling erbij moet pakken om uit te vogelen wat voor trein (route? ic of stoptrein?) het is.
Dan is een lijnnummer veel handiger. Met de tram zeg je ook niet 'Ja, vanaf Amsterdam CS neem je dan de tram van 17:34 naar het VU Medisch Centrum' maar gewoon 'Pak lijn 24'.
Volgens mij gebruikt bijna iedereen dat wel en dat is ook goed genoeg. .quote:
Niet de intercity van Arnhem naar Utrecht want die gaat 13:16quote:Op maandag 4 april 2011 23:53 schreef Igen het volgende:
Kan iemand mij nou dan vertellen welke trein dat dan precies is, de trein van 13:15 naar Utrecht?
Ja klopt, als je onderin een dubbeldekker zit, en dus lager bij de grond dan een normale trein, dan lijkt het veel sneller te gaan. Bovenin lijk je juist niet boven de 80 uit te komen. Dat heeft met je blikveld te maken (onderin kan je vlak naast je kijken en flits dus van alles langs: dat effect gebruiken ze ook in racespellen en films, met een camera dicht bij de grond). Ook de egaalheid van het spoor maakt uit, als je bij Diemen met 140 onderin een VIRM over de wissels geslingerd wordt, waarbij het tevens wat hobbelig is, dan voelt dat sneller. En dat terwijl ICR/ICM doorgaans veel sneller van z'n plaats is.quote:Op maandag 4 april 2011 22:01 schreef James1988 het volgende:
VIRM vind ik fijn materieel om in te reizen, om onderin te zitten en uit het raam te kijken terwijl de machinist goed doorrijdt... het voelt sneller aan dan ICRm op precies hetzelfde baanvak met dezelfde snelheid, waarschijnlijk komt het door het hoogteverschil.
Bovenin lijkt VIRM namelijk weer trager te zijn.
Oplossing 1: GPS (op je telefoon) Oplossing 2: stopwatch en tel tijd voor 10 bovenleidingmasten (meestal 600m, ook in het buitenland, sommige stukken in Nederland, zoals Amersfoort-Zwolle-Leeuwarden/Groningen is het 700m, moet je van te voren even nakijken in Google Earth). Niet meten als er een kruising of station tussen zit, dan kunnen de afstanden anders zijn. Reken meter per seconde om naar kmh. Voila.quote:Op maandag 4 april 2011 22:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik zou eigenlijk wel eens wat meer gevoel voor snelheid willen hebben zo van "okee dit is 130" "en dit is 160" "en dit 200". want puur op uit het raam kijken is dat nog best lastig. Enige waar je wat aan hebt is als je langs een snelweg rijdt of zo, daar kun je wat meer aan zien.
Die vertrekt uit Amsterdam Amstel, dus het treinnummer zal wel ergens in de 800 zitten.quote:Op maandag 4 april 2011 23:53 schreef Igen het volgende:
Kan iemand mij nou dan vertellen welke trein dat dan precies is, de trein van 13:15 naar Utrecht?
Natuurlijk, voor insiders is het genoeg, maar ik word er niet wijs uit. Nog minder dan ik wijs word uit 'de 3500' o.i.d.
Als het vertrekstation vast ligt ja. Anders niet. Want van Amsterdam Bijlmer vertrekt ook om 13:15 een trein naar Utrecht. En vanaf Amersfoort, Breukelen en Bodegraven ook.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:01 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Die vertrekt uit Amsterdam Amstel, dus het treinnummer zal wel ergens in de 800 zitten.
Ik zie overigens het probleem niet om te spreken over de trein van xx.xx u naar xxx, op voorwaarde dat het vertrekstation vastligt.
Ja. GPS op mn telefoon heb ik ja. Wat snap je niet aan "gevoel"?quote:Op maandag 4 april 2011 23:56 schreef davidov2009 het volgende:
Oplossing 1: GPS (op je telefoon) Oplossing 2: stopwatch en tel tijd voor 10 bovenleidingmasten (meestal 600m, ook in het buitenland, sommige stukken in Nederland, zoals Amersfoort-Zwolle-Leeuwarden/Groningen is het 700m, moet je van te voren even nakijken in Google Earth). Niet meten als er een kruising of station tussen zit, dan kunnen de afstanden anders zijn. Reken meter per seconde om naar kmh. Voila.
Als ik met familie of vrienden afspreek om een bepaalde trein te nemen, dan ligt het vertrekstation sowieso vast, dus 'de trein van 13.15 u naar Utrecht' is dan voldoende info.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:05 schreef Igen het volgende:
Als het vertrekstation vast ligt ja. Anders niet. Want van Amsterdam Bijlmer vertrekt ook om 13:15 een trein naar Utrecht. En vanaf Breukelen en Bodegraven ook.
Daarnaast weet je met 'De trein van 13:15 naar Utrecht' ook nog steeds niet of dat de trein naar Maastricht is of eentje die in Eindhoven eindigt. Dan moet je de dienstregeling raadplegen. En als dan de volgende keer iemand het heeft over de trein van 13:12 vanuit Alkmaar, dan kan je weer van voren af aan beginnen. Met lijnnummers heb je dat nadeel niet.
Wij kunnen dergelijk info nog er uithalen, omdat we zoiets weten of kunnen beredeneren. Meer dan 99% van de reizigers zegt het helemaal niets. Overigens komt dat natuurlijk ook omdat treinnummers niet gebruikt worden door het normale publiek.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:19 schreef Dr_Flash het volgende:
ik weet dan ook niet welke tijd. Ik denk dan "okee dat is een 800, dat is een IC Alkmaar - Limburg" en het oneven nummer betekent dan dat het richting Limburg is. 47 zal wel ergens midden op de dag zijn, een uur of 2 misschien?
Ik weet ook lang niet al die series hoor, toevallig weet ik de 800 zeg maarquote:Op dinsdag 5 april 2011 00:29 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Wij kunnen dergelijk info nog er uithalen, omdat we zoiets weten of kunnen beredeneren. Meer dan 99% van de reizigers zegt het helemaal niets. Overigens komt dat natuurlijk ook omdat treinnummers niet gebruikt worden door het normale publiek.
Was jij dat toevallig die door heel de trein struinde in Breda?quote:Op maandag 4 april 2011 21:41 schreef greavy het volgende:
Ik zat vandaag eens in de Fyra Rotterdam-Breda en later weer terug. In Rotterdam stapten circa 30-40 man in, in Breda zat het rond de 20 mensen. Waarbij de meesten het ook deden vanwege toeslagvrij volgens mij..
Lijkt me wel?quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:31 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Was jij dat toevallig die door heel de trein struinde in Breda?(Fyra van euhm, 14h54 uit Breda)
Overigens, rijd Thalys nu wel nog steeds vollen bak 300 km/h tussen Rotterdam en Breda? Omdat er nu ook Fyra's rijden...
Ik ken zelf wat er van en naar mijn woonplaats loopt en dan nog een paar andere. Die ken ik dan ook alleen als 8xx en bijvoorbeeld niet als 847 ofzo. Dat laatste is voor de dienstregelingliefhebbers.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik weet ook lang niet al die series hoor, toevallig weet ik de 800 zeg maar
Ja! Graag!quote:Op maandag 4 april 2011 19:41 schreef Temlin het volgende:
Wie heeft er hier nou een spoorboekje
Oh trouwens dit is wel een goed moment zijn af en toe foto's van Arnhem een toevoeging of niet?? Zo nee dan stop ik er mee.
Ook daar wordt niemand blij van. De poster niet (want teveel klopwerk) en de lezer niet (want teveel leeswerk).quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:44 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Doe het gewoon allebei (treinserie, en tijd + station), dan is iedereen tevreden!
Mooi in de buurtquote:Op dinsdag 5 april 2011 00:48 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Tsja... ik zit nu in de stoptrein van Almelo naar Deventer, geen idee wat voor nummer die heeft, en ik geloof dat ik om 0:33 vertrokken ben. O ja, 't is zo'n oude sprinter waar ookal geen toilet in zit!
En in de metro lees ik "Brabanders vervuld van trots om Fyra"
De HSL-Zuid is eigenlijk opgedeeld in twee delen, de noordtak (Schiphol - Rotterdam) en de zuidtak (Rotterdam - Antwerpen). De noordtak staat sinds Fyra rijdt op ERTMS Level 1 omdat de software in de Traxx-locomotieven nog niet was toegelaten voor level 2.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:31 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Overigens, rijd Thalys nu wel nog steeds vollen bak 300 km/h tussen Rotterdam en Breda? Omdat er nu ook Fyra's rijden...
Ik vertrok wel om 14:54 uit Breda, maar ik ging voorin zitten (1e rijtuig).quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:31 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Was jij dat toevallig die door heel de trein struinde in Breda?(Fyra van euhm, 14h54 uit Breda)
Overigens, rijd Thalys nu wel nog steeds vollen bak 300 km/h tussen Rotterdam en Breda? Omdat er nu ook Fyra's rijden...
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/348773quote:Op dinsdag 5 april 2011 09:25 schreef Duvel het volgende:
D'r staat een trein in de fik ergens bij Hilversum Noord.
Jammer dat het Logo van NS op de kop staatquote:
Even triest als treinspotten imho.quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:14 schreef Yreal het volgende:
Zojuist een v250 door leiden naar Schiphol :
en hans sibbel zat in de trein van duivendrecht naar leiden , celebs spotten is tof
quote:Op dinsdag 5 april 2011 17:28 schreef Temlin het volgende:
[..]
Jammer dat het Logo van NS op de kop staat
Lebbis en Jansen klinkt je wel bekend in de oren? Draai de letters van Lebbis nu eens omquote:
Omdat de NS de NS niet zou zijn als de v250 niet nog minimaal 10 tegenslagen gaat krijgenquote:
Wie zegt dat ze het proberen?quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:11 schreef Dr_Flash het volgende:
jaaaaa dat is wel erg makkelijk natuurlijkJe gaat er toch vanuit dat er bij mensen die het serieus proberen goed te doen, er ook weleens iets, al was het maar bij toeval, ook echt LUKT. Toch?
Iedere lamlul kan berekenen dat de HSA onmogelijk rendabel de HSL kan exploiteren met deze concessie.quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja, als ze het niet eens proberen komt het er in feite op neer dat ze willens en wetens iets van 2 miljard euro belastinggeld in de sloot flikkerenZeker in deze tijd heb ik er toch moeite mee om daar geloof aan te hechten
Als de HSA weer onrechtmatige staatssteun krijgt niet.quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:37 schreef Dr_Flash het volgende:
nee okee, maar is dat dan een reden om nu alsnog "maar niet naar Brussel" te gaan rijden?
Delftquote:Op dinsdag 5 april 2011 22:05 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet morgen naar Delft. Eens zien of ik daarna nog ff gauw kan
Ik geloof niet dat dat het gelijknamige station is.quote:
Okee Delft Zuid strikt genomenquote:Op dinsdag 5 april 2011 22:12 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Delft
Het enige station dat tijdens verbouwingen juist beter bereikbaar wordt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |