abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 april 2011 @ 20:41:09 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94917167

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

==========================
>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  vrijdag 1 april 2011 @ 20:43:04 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94917269
Nu op Veronica: Top Gear. Shinkansen vs. auto.

Hammond vertelde net dat in Japan 87% van de treinen op rijdt, en dat je bij vertraging je geld terugkrijgt. Je hebt al vertraging bij +1...
  vrijdag 1 april 2011 @ 20:45:41 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94917414
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 20:43 schreef James1988 het volgende:
Nu op Veronica: Top Gear. Shinkansen vs. auto.

Hammond vertelde net dat in Japan 87% van de treinen op rijdt, en dat je bij vertraging je geld terugkrijgt. Je hebt al vertraging bij +1...
Mja, ze denken daar gewoon wat verschillend over service. Ik heb me laten vertellen dat ze de deuren op de seconde nauwkeurig gewoon dichtrossen, boeiend of mensen al klaar zijn met uit- laat staan instappen. Zo kan ik ook wel op tijd rijden ja :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94917523
quote:
18s.gif Op vrijdag 1 april 2011 20:36 schreef James1988 het volgende:
Vol. faal.
:')

Ik snap serieus niet dat heel veel users niet snappen dat er ná de OP 300 posts zijn.
  vrijdag 1 april 2011 @ 20:48:46 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94917596
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 20:47 schreef Socios het volgende:

[..]

:')

Ik snap serieus niet dat heel veel users niet snappen dat er ná de OP 300 posts zijn.
Je kan het gewoon zelf instellen zelfs. Moet je alleen even onthouden WAT je dan ingesteld hebt _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 1 april 2011 @ 20:53:42 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94917881
Morgen een ritje met de ÖBB rijtuigen O+
Dat zal vast een leuk ritje worden naar Brussel op-en-neer.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 april 2011 @ 21:29:19 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94919785
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 april 2011 20:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mja, ze denken daar gewoon wat verschillend over service. Ik heb me laten vertellen dat ze de deuren op de seconde nauwkeurig gewoon dichtrossen, boeiend of mensen al klaar zijn met uit- laat staan instappen. Zo kan ik ook wel op tijd rijden ja :')
Mja, die metro is natuurlijk ook niet alles, zo met die proppers die ze in dienst hebben _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94922414
Hallo allemaal!

Ik vroeg me iets af. De ICM is al bijna helemaal omgebouwd naar ICMm en ik las op Wikipedia dat de laatste stellen nu gemoderniseerd (gaan) worden.

Maar rijden er nog ICM's rond? Want tegenwoordig zie ik alleen nog maar de ICMm

Vind dat best jammer, want de ICM was echt zo'n oldschooltrein voor mij
  vrijdag 1 april 2011 @ 22:17:45 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94922476
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:16 schreef reinbertio het volgende:
Hallo allemaal!

Ik vroeg me iets af. De ICM is al bijna helemaal omgebouwd naar ICMm en ik las op Wikipedia dat de laatste stellen nu gemoderniseerd (gaan) worden.

Maar rijden er nog ICM's rond? Want tegenwoordig zie ik alleen nog maar de ICMm

Vind dat best jammer, want de ICM was echt zo'n oldschooltrein voor mij
Ze rijden in een gemengde omloop, dus je moet mazzel hebben. De laatste dagen heb ik ze nog gezien in de IC's tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht/Amersfoort.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94922585
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ze rijden in een gemengde omloop, dus je moet mazzel hebben. De laatste dagen heb ik ze nog gezien in de IC's tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht/Amersfoort.
Is dat al lang geleden? Want toevallig moet ik morgen van Rotterdam naar Amersfoort en dan zou het wel heel leuk zijn om er nog eens in te zitten :)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 april 2011 @ 22:21:24 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94922691
Je moet geluk hebben, want ik geloof dat er nog maar 9 onverbouwde stellen zijn.

Zag vandaag de Olympische 4240 toevallig in Leeuwarden staan.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 1 april 2011 @ 22:24:54 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94922886
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:21 schreef Peterselieman het volgende:
Je moet geluk hebben, want ik geloof dat er nog maar 9 onverbouwde stellen zijn.

Zag vandaag de Olympische 4240 toevallig in Leeuwarden staan.
Die reed gisteren in de IC Rotterdam - Amersfoort geloof ik.

Misschien dat Somda kan helpen bij de materieelomloop.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94923518
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

Die reed gisteren in de IC Rotterdam - Amersfoort geloof ik.

Misschien dat Somda kan helpen bij de materieelomloop.
Ik snap niet helemaal hoe dat Somda werkt. Welk nummer moet ik dan invullen? Want als ik bijvoorbeeld 4240 invul krijg ik een pagina over de SLT te zien.. dus daar zal ik wel een foutje gemaakt hebben.
  vrijdag 1 april 2011 @ 22:39:48 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94923703
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:36 schreef reinbertio het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal hoe dat Somda werkt.
Goed zo kerel :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94923777
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:36 schreef reinbertio het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal hoe dat Somda werkt. Welk nummer moet ik dan invullen? Want als ik bijvoorbeeld 4240 invul krijg ik een pagina over de SLT te zien.. dus daar zal ik wel een foutje gemaakt hebben.
Somda wil je niet snappen. Wil je nog eens in een oude Koploper zitten: ga een halfuur wachten op Amersfoort. Kans groot dat er bij tussen alle Koplopers nog een onverbouwde zit.
pi_94923979
quote:
Somda wil je niet snappen. Wil je nog eens in een oude Koploper zitten: ga een halfuur wachten op Amersfoort. Kans groot dat er bij tussen alle Koplopers nog een onverbouwde zit.
Ja.. de vorige keer toen ik op Amersfoort was (zomer 2009) verbaasde ik me erover hoeveel van die treinen daar wel niet reden!!! Toen was de verhouding verbouwd/onverbouwd zowat gelijk van wat daar stond, maar toch wel speciaal aangezien meestal de VIRM domineert.
  vrijdag 1 april 2011 @ 22:46:43 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94924031
ICMm > ICM trouwens :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94924094
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:46 schreef Dr_Flash het volgende:
ICMm > ICM trouwens :)
De ICMm is toch de gemoderniseerde? De ICM nog de oude?

Ja ik heb dat bewust apart geschreven om verschil te kunnen maken voor de lezers ;)
  vrijdag 1 april 2011 @ 22:52:54 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94924354
ja precies :)

en ik vind ICMm beter dan ICM ;) Vandaar :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94924577
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:52 schreef Dr_Flash het volgende:
ja precies :)

en ik vind ICMm beter dan ICM ;) Vandaar :P
Waarom vind je dat?

Ik vind de ICM beter, vanwege de lekkere oranje banken en de draairamen. Maar ik ben wel benieuwd waarom jij de ICMm beter vindt (enkel als vraag hoor, voordat er een discussie van pagina's komt over wat beter is :P )
pi_94924617
Ik zat onlangs weer eens in een onverbouwde Koploper, waarbij het mij opviel dat het interieur eigenlijk behoorlijk gedateerd was. De ramen sloten ook niet goed meer, waardoor herrie en toch van buiten kwam. Als je daarna overstapt in een pas verbouwde, nog nieuw ruikende verbouwde ICM stapt met displays en WIFI, merk je dat het een hele verbetering is.

Nu nog even bij alle stoelen de prullenbakken weer naar de zijkant en het kan weer zo tot 2023 mee.
  vrijdag 1 april 2011 @ 23:08:43 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94925046
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:58 schreef reinbertio het volgende:

[..]

Waarom vind je dat?

Ik vind de ICM beter, vanwege de lekkere oranje banken en de draairamen. Maar ik ben wel benieuwd waarom jij de ICMm beter vindt (enkel als vraag hoor, voordat er een discussie van pagina's komt over wat beter is :P )
Ik vind vooral de bankjes beter :Y

maar strikt genomen zijn ramen die open kunnen natuurlijk beter voor mij :Y Hoewel het in NL allemaal niet zo vee meer uitmaakt :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 april 2011 @ 23:14:33 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94925353
Enige probleem bij het ICMm vind ik de losse zittingen
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 1 april 2011 @ 23:15:13 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94925393
quote:
Kikker in je bil! Of niet?

1 april, de dag van grappen en grollen, is in volle gang. Hier, op Opeens Had Ik Het, laten wij dat traditioneel nooit ongemerkt voorbij gaan. Sommige berichten werden meteen bestempeld als 1 april, terwijl er in andere grappen volledig in werd getuind. En omdat wij 1 april graag uitgebreid vieren, zijn wij al begonnen vanaf 30 maart. Hierbij een opsomming van onze streken:

"Speciale spottersopleiding van start!" Een lollig gesprekje in het Team is uitgelopen op een ware 1 aprilstreek, die helaas niet uit de verf is gekomen. Jammer, maar helaas, grap mislukt.Wel met heel veel plezier aan gewerkt binnen het team, en wie weet, brengen we nog eens iemand op een idee ;)
NS & "NS Hispeed komen met stroomtoeslag" RoelZ1 prikte hier al na 20 minuten doorheen, waardoor er paniek in het Team ontstond. Snel maar even weggehaald dus. Complimenten dus, grap mislukt. Bij ons wel, Duitse spoorfora als Drehsheibe-online.de namen het bericht echter klakkeloos over. Daarvoor danken wij ze dan ook hartelijk,,,
"Jacht op spoorfotograven geopend!" Ook dit bericht was hartstikke nep, maar er leidde wel een interessante discussie uit. En tot ons grote plezier waren er ook andere sites die dit bericht overnamen... Opvallend hierbij was deze website die het bericht klakkeloos heeft overgenomen en heeft gepubliceerd, met verkeerde bron (staat namelijk niet op de DB Schenker Rail Nederland website). Handig, bij een bericht dat al over copyrights en beeldrechten gaat.
"Terug van weggeweest: Tienertoer" Tjah, voor de meesten waarschijnlijk "Jammer, maar helaas" Het Tienertoerkaartje was een populair kaartje tot het in 1994 werd afgeschaft, aangezien de terugkeer van de Tienertoer vaker is besproken op ons forum, leek het ons leuk om hier een grap over uit te halen. Mission accomplished.
"Verlies monopoliepositie Servex dreigt" Hè, jammer, bijna goedkoper eten en drinken op de stations. Nu zullen jullie het toch met Servex moeten doen.
NS komt met bagagetoeslag ahghermens kwam als eerste met het vermoeden dat het wel eens een 1 aprilgrap kon zijn, helemaal gelijk dus.
"Zeeuwse lijn wordt aanbesteed" Niemand had deze door, ook dit was vaker ter sprake gekomen en was dus een ideaal onderwerp. Aangezien dit ons een redelijke discussie kan opleveren is dit topic verplaatst naar Reizigersvervoer
"Proef met jammers mislukt jammerlijk" Weinig respons gekregen, dat betekent dat iedereen het doorhad, of dat weinig mensen wilden reageren. Deze kan dus ook in de categorie broodje aap.
"Op stap met Deel 5: Gilles" Overduidelijk, maar daarom zeker niet minder amusant om uit te voeren en om te zien hoe erop wordt gereageerd.

Om onze grappen kracht bij te zetten kregen we hulp van twee fictieve leden, namelijk Sjoerd en Cees_van_Dam. Deze gebruikers zullen jullie dus niet terug zien in nieuwe berichten.
Wij kijken terug op een geslaagde 1 april. Neppe nieuwsberichten zullen wij voorzien van een tag, zodat die herkenbaar zijn en dat iedereen terug kan lezen dat het geen waarheid was. De auteur van die berichten zal worden gewijzigd in Redactie.

Het Team van Opeens Had Ik Het...
Wauw, wat is het toch ook een stel humorloze personen daar. :')
pi_94925559
Het aanbesteden van de Zeeuwse lijn is anders wel een prima idee :)
  vrijdag 1 april 2011 @ 23:19:12 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94925588
OOIT, was dat een leuke site. Echt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 1 april 2011 @ 23:19:56 #27
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_94925631
Dit is een leuke voor een ov-chipkaart
ICE 1224 München Hbf
München Hbf 10:50 - Nürnberg Hbf 11:57 - Würzburg Hbf 12:53 - Fulda 13:30 - Kassel-Wilhelmshöhe 14:00 - Warburg(Westf) 14:31 - Altenbeken 14:54 - Paderborn Hbf 15:08 - Lippstadt 15:24 - Soest 15:35 - Dortmund Hbf 16:09 - Bochum Hbf 16:22 - Essen Hbf 16:34 - Duisburg Hbf 16:47 - Düsseldorf Hbf 17:12 - Köln Messe/Deutz Gl.11-12 17:40 - Frankfurt(M) Flughafen Fernbf 18:34 - Frankfurt(Main)Hbf 18:48 - Aschaffenburg Hbf 19:22 - Würzburg Hbf 20:03 - Nürnberg Hbf 20:59 - München Hbf 22:10

Voor de duidelijkheid dit is een en dezelfde trein :P van begin- tot eindpunt
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 april 2011 @ 23:28:38 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94926038
Kwam net dit topic tegen: http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=3081

Beetje vreemde plaats voor een Plan V. :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94928321
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:36 schreef reinbertio het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal hoe dat Somda werkt. Welk nummer moet ik dan invullen? Want als ik bijvoorbeeld 4240 invul krijg ik een pagina over de SLT te zien.. dus daar zal ik wel een foutje gemaakt hebben.
Ik denk dat Somda je die info niet precies kan geven. Afgaande op hun informatie rijden er nog 7 onverbouwde viertjes rond, dus met een beetje geluk moet je er nog wel een aantreffen.
pi_94929177
quote:
Op vrijdag 1 april 2011 23:28 schreef Peterselieman het volgende:
Kwam net dit topic tegen: http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=3081

Beetje vreemde plaats voor een Plan V. :P
De nieuwe NS-bus.
pi_94930379
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 23:15 schreef James1988 het volgende:

[..]

Wauw, wat is het toch ook een stel humorloze personen daar. :')
WTF, zoveel fake nieuwsberichten... Hoe kan je die site nou serieus nemen? :')
gr gr
  zaterdag 2 april 2011 @ 01:25:41 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94931249
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 00:34 schreef Bitlord het volgende:

[..]

De nieuwe NS-bus.
pi_94933836
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 april 2011 23:19 schreef bork het volgende:
Dit is een leuke voor een ov-chipkaart
ICE 1224 München Hbf
München Hbf 10:50 - Nürnberg Hbf 11:57 - Würzburg Hbf 12:53 - Fulda 13:30 - Kassel-Wilhelmshöhe 14:00 - Warburg(Westf) 14:31 - Altenbeken 14:54 - Paderborn Hbf 15:08 - Lippstadt 15:24 - Soest 15:35 - Dortmund Hbf 16:09 - Bochum Hbf 16:22 - Essen Hbf 16:34 - Duisburg Hbf 16:47 - Düsseldorf Hbf 17:12 - Köln Messe/Deutz Gl.11-12 17:40 - Frankfurt(M) Flughafen Fernbf 18:34 - Frankfurt(Main)Hbf 18:48 - Aschaffenburg Hbf 19:22 - Würzburg Hbf 20:03 - Nürnberg Hbf 20:59 - München Hbf 22:10

Voor de duidelijkheid dit is een en dezelfde trein :P van begin- tot eindpunt
In die trein heb ik laatst nog gezeten. :D Aardig geinig inderdaad.
  zaterdag 2 april 2011 @ 08:54:51 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94934075
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 april 2011 23:19 schreef Dr_Flash het volgende:
OOIT, was dat een leuke site. Echt.
Toen internet nog ARPAnet heette?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94934109
Doen ze weer netjes: 10 bakken proberen te parkeren op spoor 3 van Utrecht CS. Een stammetje dubbeldeks aan de halzijde en er dan een trein van 3 V'tjes erop laten binnekomen. Het perron is anderhalve bak te kort.
  zaterdag 2 april 2011 @ 09:02:12 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94934135
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 08:59 schreef Fixers het volgende:
Doen ze weer netjes: 10 bakken proberen te parkeren op spoor 3 van Utrecht CS. Een stammetje dubbeldeks aan de halzijde en er dan een trein van 3 V'tjes erop laten binnekomen. Het perron is anderhalve bak te kort.
Mwah, valt mee, ze hebben een paar jaar geleden een poging gedaan om 14 bakken ICM binnen te nemen op spoor 2 of 3...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 2 april 2011 @ 09:03:32 #37
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94934149
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 00:34 schreef Bitlord het volgende:

[..]

De nieuwe NS-bus.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94934350
Die bus heeft zeker ook geen toilet.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_94937582
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 april 2011 20:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mja, ze denken daar gewoon wat verschillend over service. Ik heb me laten vertellen dat ze de deuren op de seconde nauwkeurig gewoon dichtrossen, boeiend of mensen al klaar zijn met uit- laat staan instappen. Zo kan ik ook wel op tijd rijden ja :')
Bij de Yamanote line ofzo ja, maar die cirkellijn (35 kilometer) in Tokyo vervoert per dag meer (3x zoveel dacht ik) dan heel de NS en daar rijden ze per 2 minuten. Dan mogen ze die deuren (wat mij betreft) wel dicht gooien. En dan is het ook niet zo strict, op de enkele lijnen waar de pushers zijn wachten ze wel tot die klaar zijn (of de forens het opgeeft ;))

De Shinkansen is een ander verhaal, dan is alles fatsoenlijk ingecalculeerd, zowel bij stops als de rijtijden (waar de machinist ook op afgerekend wordt). Ik vind het nog steeds indrukwekkend hoe ze daar op zowel de oude lijn als de nieuwe lijn (=shinkansen) verschillende treinsoorten laten rijden die elkaar ook inhalen enzo. En dan met de Shinkansen een gemiddelde vertraging halen van, wat is het, 23 seconden ofzo.

Ik zal nog eens een forumpost van ergens hier plakken, is wel geinig en was origineel een reply op stoptreinen ;)



Hier de stopper Nara - Kyoto. Een enkelspoorslijntje waar 2x per uur een stoptrein en 2x sneltrein rijden die elkaar halverwege passeren/inhalen. Ouder materieel, maar prima om mee te reizen. En hier zoals ie op een Japanse 'CTA' stond:



Nog een enkelsporige lijn, hier de treinen vanuit Odawara richting Hakone de berg op (die dan weer uitzicht biedt op de Fuji):



Ook hier weer een kwartierdienst op een enkelsporig lijntje, waar 2x kopgemaakt werd.





Maargoed, Japan biedt meer. Hier bijvoorbeeld gejatte koplopers die de Thunderbird express uitvoeren tussen Osaka/Kyoto en dan noordwaards richting Kanazawa waar ze dan gesplitst worden voor 2 andere bestemmingen. Dit type gejatte-koploper heeft trouwens maar aan 1 kant doorloopkoppen...



't Is niet de meest briljante foto, maar de trein naar Osaka vertrok bijna (dit is in Kanazawa ;)).
Treinen rijden in Japan trouwens van vaste sporen, waardoor er bij spoorborden ook altijd de lijnnaam en bestemming bij staan. Hier een voorbeeldje van de treinen die ook de stadsdienst in Tokyo uitvoeren:



De meeste treinen komen van buitenwijken/steden Tokyo in en vormen samen met de Yamanote Line (die een rondje rijdt) een uitgekiende stadsdienst die frequent rijdt. In de ochtend had ik tussen 8 en 9 23 treinen per uur. En da's dus niet genoeg, want de pushers stonden dan al klaar met hun witte handschoentjes...

Hier het stadslijnennetwerk van Tokyo:



Zo'n zelfde iets bestaat ook nog voor het metronetwerk. Elke meter is daardoor wel per spoorvoertuig te bereiken ^O^
Het metronetwerk:



Hier nog bordjes:





Maargoed, al die boemeltjes zijn wel geinig, iets snellers heeft men er ook wel:



Hier een shinkansen Hikari op Odawara. De shinkansen is "de nieuwe lijn" (vertaald) die dus naast de oude conventionele (en dus tragere ligt). De bekende lijn (Tokyo - Hakata/Fukuoka) heeft bij elke stad van enige omvang een station die altijd aangedaan worden door de shinkansen Kodama (de stoptrein op shinkansen niveau dus eigenlijk). De treinen op deeltrajecten van het gehele traject en zijn niet zo heel snel. Ze worden ten eerste door de oude shinakansentreinstellen uitgevoerd (max. 220) en worden daarnaast regelmatig ingehaald door de snellere shinkansentreinen, de Hikari (sneltrein, rijdt langere stukken en stopt minder vaak) en de Nozomi (rijdt als enige Tokyo - Fukuoka 2x per uur in ongeveer 5 uur). De Nozomi rijdt veruit het vaakst, tussen Osaka en Tokyo 6x per uur. De andere twee rijden over het algemeen 1x per uur. Hier een oude shinansenstel als Kodama te Fukuoka:



Het is het een na oudste type shinkansen, er is nog 1 oudere serie die sinds vorig jaar herfst definitief uit dienst is. Het mooie ervan is dat ze nog een echte bulletvorm hebben, iets wat bij de nieuwste stellen ver te zoeken is (lijken meer breedbekkikkers ofzo). Nieuwere stellen worden in de Hikari gebruikt, de nieuwste (en dus snelste, tot 320 km/h) rijden in de Nozomi. Hier een inhaling van de Nozomi op een Hikari te Odawara:



Een Shinkansen Hikari volgas naar Tokyo:



Kleine aanvulling op de Hikari: bij beide foto's stond ik op Odawara. Sommige Hikari stoppen hier dus wel, sommige niet. Het is een sneltrein op het eerste deel, stop op het tweede, of net andersom. De Kodama en Nozomi zijn wat dat betreft duidelijker. Overiges wel een plus voor JR (Japanse spoorwegen): de meeste borden kennen ook Engelse teksten!

En hier nog een shinkansen Nozomi onderweg naar Osaka (en wellicht zelf verder naar Hiroshima of Fukuoka):



Nozomi betekent overigens 'hoop' heb ik me laten vertellen, Hikara 'licht' en Kodama 'echo'...

Een mooi land en een aanrader voor als je een fatsoenlijk treinensysteem wil zien. En ja, er rijdt ook wel goederen rond, ik heb zat zien staan (en rijden) bij de spoorlijnen op Shikoku (zuidelijke eiland) ;)
pi_94937608
Het is wel jammer, m'n volgende reis stond gepland richting 't noorden, Sendai enzo. Dat staat nu dus 'even' in de ijskast...
  zaterdag 2 april 2011 @ 12:26:49 #41
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_94937839
Doorloopkoppen ftw!
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 2 april 2011 @ 12:36:30 #42
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_94938084
@TT: Nu nog een bijpassend station :').
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_94942796
En zijn er al mensen meegeweest tussen Rotterdam en Breda?
pi_94942855
Ik ga maandag de Fyra Breda-Rotterdam eens uitproberen. :)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 2 april 2011 @ 16:41:16 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94944509
Tof stukje over de Japanse spoorwegen ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 2 april 2011 @ 18:44:43 #46
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94948199
De ÖBB rijtuigen worden tot en met sowieso maandag niet ingezet tussen Amsterdam en Brussel in de IC. Er zitten defecten in de stammen die ze eerst moeten verhelpen.
En dan sta je 's Ochtends om 7:05 in Den Haag HS te wachten op je ÖBB rijtuigen en komt een VIRM-VI aanrijden :r :r
De TM opgezocht, die meldde mij dat in Roosendaal het originele mat. zou staan, wat volgens hem dus ÖBB rijtuigen zou zijn. Oké, mee naar Roosendaal. TM was zo aardig om mijn kaartje niet te stempelen bij controlerondje, zodat ik de mogelijkheid had om later alsnog met de ÖBB rijtuigen te gaan (kaarte is 1 maand geldig).
De TM werd net gebeld bij Roosendaal toen hij bij mij en nog een paar die de ÖBB rtgn wouden reizen stond. Hij zei "Als ze niet in deze trein zitten zullen ze vast in de 9221, vanuit Brussel ingezet worden. Is dat niet het geval, kan je ze vandaag niet verwachten"
Toen we uitstapten bleek het een Varkensneus te zijn, die bij vertrek uit Roosendaal nogal uitpuilde.. En nee, het was niet het stoppertje waar iedereen mee mocht, maar een ander stel.
De anderen gingen met de Varkensneus ri Brussel, ik wachtte een uurtje tot er een andere Prio stam kwam (hoopte stiekem op ÖBB rtgn). Die bleken dus helemaal niet ingezet te worden volgens de TM een uur later, en als het meezit dinsdag weer. Maar hij heeft mij weer niet gestempeld, en ben dus naar Brussel geweest, en kan er volgende week weer heen *O*
De retourtrein volgens omloop reed wederom met de Varkensneus, wat dus betekende dat er in Roosendaal weer IRM klaar zou staan.
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:10:12 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94949179
Die ÖBB-dingen zijn een 1 april-grap, snap dat nou! :')
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:10:42 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94949203
Zijn gister serieus ingezet, maar onderweg werden mankementen gedetecteerd die eerst opgelost moesten worden.
pi_94949320
Ik heb ze bezig gezien idd, alle Electra open en sleutelen maar. Ze keken niet blij
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:21:02 #50
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94949669
Oja, het betekent wel dat er tot en met herstel van de ÖBB rijtuigen vervangend mat. rijdt, Roosendaal-Amsterdam met VIRM en Roosendaal-Brussel met een Varkensneus. Dit is alleen maar bij die omloop natuurlijk en betreft elke richting 2 treinen.
9216 = 6:56 uit Amsterdam rg Roosendaal a. 8:30 en Brussel = 9:42
9221 = 11:18 uit Brussel rg Roosendaal a. 12:30 en Amsterdam 14:06
9252 = 15:56 uit Amsterdam rg Roosendaal a. 17:30 en Brussel = 18:42
9257 = 20:18 uit Brussel rg Roosendaal a. 21:30 en Amsterdam = 23:06
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:37:54 #51
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94950342
Prachtig dat ze daar pas achter komen wanneer de oorspronkelijke rijtuigen al vergeven zijn voor de Fyra... Dat had ook niet eerder ontdekt kunnen worden ofzo. Een proefritje maak je tenslotte ook alleen maar voor de sier.
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:38:35 #52
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94950373
De proefrit die gereden zou worden was niet doorgegaan vorige week, en vervolgens zijn er geen nieuwe proefritten geweest bij mijn weten.
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:41:51 #53
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94950513
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:38 schreef greavy het volgende:
De proefrit die gereden zou worden was niet doorgegaan vorige week, en vervolgens zijn er geen nieuwe proefritten geweest bij mijn weten.
Klinkt niet zo slim, ik had minstens een retourtje Brussel gemaakt met die dingen. Stel dat ze niet tegen 3000V kunnen. :')
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:42:06 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94950525
Lekker professioneel van Hispeed dus. Ik dacht dat degene die bij NS de aanschaf van materieel doet wel zou zijn ontslagen na de debacles rondom V250 en SLT, niet dus. 8)7
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:43:32 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94950588
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:42 schreef James1988 het volgende:
Lekker professioneel van Hispeed dus. Ik dacht dat degene die bij NS de aanschaf van materieel doet wel zou zijn ontslagen na de debacles rondom V250 en SLT, niet dus. 8)7
Dit is de afdeling inhuur, niet inkoop. :')
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:44:51 #56
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94950626
Oja, de reden dat de proefrit niet doorgegaan was "vanwege een mankement aan het materieel"
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:45:27 #57
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94950651
_O-

Hoe dan ook is het niet erg netjes dat ze reizigersritten uitvoeren met materieel dat nog niet eerder een rondje heeft gemaakt. Nou zou het geen problemen moeten opleveren (RIC-rijtuig) maar toch klopt het niet.
pi_94950900
Die Oostenrijkers weten wel wat voor afdankertjes ze naar 't buitenland kunnen sturen blijkbaar :')
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:51:05 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94950927
Tube's mobile plans hit buffers
The tube will remain a mobile-free zone for the time being

Plans to offer mobile phone coverage on the London Underground have been derailed because of high costs. Talks between Chinese telecoms provider Huawei and the UK's operators have broken down. They had agreed to examine the idea of getting coverage on the tube in time for the London 2012 Olympics.

But putting antennas throughout the Tube's antiquated network has proved too costly. "As a group we will continue to positively explore all other avenues available to us in order to provide a service at a later date," they said in a joint statement.

Vodafone, O2, Everything Everywhere and Three are believed to have already spent several million pounds on the project. Huawei had offered to donate some of the necessary equipment.

"We are grateful to the companies who explored the possibility of getting full mobile coverage on the Tube, although disappointed that the genuine problems encountered could not be overcome on this occasion," a statement from the Mayor of London said. Plans to expand wi-fi coverage on Tube stations will continue.

BBC News
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:56:42 #60
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94951166
Hoi! Weinig sociopaten vandaag, wel gewoon Veel oude mannetjes. Nu onderweg naar Assen en Utrecht. Leuk ritje, 661 km en n stuk of 15 bordjes erbij :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')