greavy | donderdag 23 september 2010 @ 22:28 | |
Welkom in alweer deel 257 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ====================================================================================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ====================================================================================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. ====================================================================================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT ====================================================================================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | ||
Socios | donderdag 23 september 2010 @ 22:28 | |
Nummer in TT klopt niet. | ||
greavy | donderdag 23 september 2010 @ 22:28 | |
LaPo vorige topic:quote:Ja, dat snap ik. De rest regelen hun verder. Ik hoef alleen die test te maken, is mij tot op heden verteld. Dan krijg je ook een pasje. | ||
greavy | donderdag 23 september 2010 @ 22:29 | |
quote:Oeps. Moet 257 zijn idd ![]() | ||
Myraela | donderdag 23 september 2010 @ 22:36 | |
quote:Aangepast. | ||
Duvel | donderdag 23 september 2010 @ 22:36 | |
quote:Je moet ook nog een instructie krijgen, maar daar komen hullie dan wel mee. | ||
Dr_Flash | donderdag 23 september 2010 @ 22:40 | |
quote:Zullie gaan dan vertellen wa je wel en nie mag. Ma da moeje nie naar luistere, gewoon kijke ofter unne trein an komp. Veurderest nie maauwe. | ||
Peterselieman | donderdag 23 september 2010 @ 22:42 | |
quote:In seinpalen klimmen en andere gevaarlijke acties zijn gewoon toegestaan omdat je een certificaat behaald hebt | ||
Dr_Flash | donderdag 23 september 2010 @ 23:11 | |
quote:Precies. Het is gewoon meer een soort mongolencertificaat. | ||
bork | donderdag 23 september 2010 @ 23:18 | |
Gasten het is ook plaatjestopic ![]() ![]() O, ja voordat iemand gaat piepen ik sta hier veilig, op een plek waar ik mag staan en nog heel ver van de Kameel vandaan zonder dat de machinist schrikt en ik iemand lastig val ![]() Je zou namelijk kunnen denken dat ik midden op de rails sta, bedacht ik me na het plaatsen van dit plaatje ![]() nb: dan hadden die palen er ook niet op gestaan. | ||
Dr_Flash | donderdag 23 september 2010 @ 23:23 | |
dat is toch een overweg? Daar bij het Ooglijdersgasthuis? Daar mag je best even staan hoor ![]() Waar de sporen wijken was vroeger het station Utrecht Biltstraat. Op de achtergrond rijdt net een CXX bus richting de Berenkuil. | ||
bork | donderdag 23 september 2010 @ 23:25 | |
quote: ![]() Maar ik sta gewoon in de bocht van Buys Ballot (achter het hek) en de overgang heet Huizingalaan die jij bedoelde, je ziet, ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door bork op 23-09-2010 23:33:14 ] | ||
Dr_Flash | donderdag 23 september 2010 @ 23:27 | |
quote:Ik weet nog wel, mijn allereerste foto op OHIH was best een mooie, en meteen mensen met gezeik dat ik in het spoor gestaan moest hebben ![]() ![]() | ||
bork | donderdag 23 september 2010 @ 23:30 | |
quote:Goede plek, gezond verstand, dikke zoom doet wonderen, ontspannen zijn en een voorbeeldfunctie leveren vaak ook mooie plaatjes op ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 23 september 2010 @ 23:31 | |
quote:Welnee, gewoon uit het raam hangen van een trein. Die in het spoor staat, ja. Als het mag ![]() ![]() | ||
bork | donderdag 23 september 2010 @ 23:34 | |
quote:Wel mooi plaatje, nu even bedenken waar dit is? Boxtel? | ||
Dr_Flash | donderdag 23 september 2010 @ 23:35 | |
quote:Tussen Maarn en Veenendaal de Klomp, waar het lijntje naar Rhenen afbuigt ![]() | ||
bork | donderdag 23 september 2010 @ 23:37 | |
quote:thx, het was een geduceerde gok, zo goed ben ik niet in mijn hoofd hebben van spoorwegtrajecten, wel mooi plekje! Moet je maar eens kijken waar ze me nu weer mee opgezadeld hebben ![]() [Streetview] Raad de Straat, World Edition #8 | ||
Dr_Flash | donderdag 23 september 2010 @ 23:41 | |
Tinypic heeft al de hele avond toestanden begrijp ik van elders. | ||
Dr_Flash | donderdag 23 september 2010 @ 23:42 | |
maar ik ga pitten ![]() Morgen weer lekker naar de baas ![]() | ||
Ofyles2 | vrijdag 24 september 2010 @ 00:37 | |
quote:Sterker nog, alleen Amerikanen mogen nog gratis gebruik maken van Tinypic. Net zoals met Last.fm (die ik iedereen met klem afraad)... | ||
Socios | vrijdag 24 september 2010 @ 00:39 | |
Sowieso Tinypic ![]() Ik gebruik al maanden http://imgur.com/ (voor even snel een enkel plaatje uploaden) En voor grotere treinfotoreportage al jaren http://photobucket.com/ | ||
Bitlord | vrijdag 24 september 2010 @ 01:04 | |
Imageshack wordt afgeraden hier? Gebruik ik reeds jaren tot volle tevredenheid. | ||
James1988 | vrijdag 24 september 2010 @ 02:37 | |
Ik kan http://www.xkcd.nl van harte aanbevelen. ![]() Verder: groetjes uit Berlijn. | ||
Crientj | vrijdag 24 september 2010 @ 07:26 | |
quote:;D Ik fiets dr altijd langs, maar zie niet vaak treinen rijden. ;o en voor een uploadsite; flickr! | ||
Duvel | vrijdag 24 september 2010 @ 08:04 | |
quote:Mooie herfstfoto! ![]() | ||
V2 | vrijdag 24 september 2010 @ 08:37 | |
Ah, de Schipholtunnel is deze vrijdag weer gerepareerd ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 24 september 2010 @ 09:59 | |
quote:Kwam omdat er een aanbesteding voor de reparatie plaats moest vinden en daarna nog alle onderdelen geproduceerd moesten worden. De reparatie zelf kon dus pas enkele weken later aanvangen. | ||
KapiteinT | vrijdag 24 september 2010 @ 10:18 | |
quote:Eindelijk weer de normale treinen in Hoofddorp. ![]() Beetje jammer alleen dat de Pimpel nu ook niet meer in Hoofddorp stopt. ![]() | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 24 september 2010 @ 10:29 | |
Waar komt de naam Pimpel eigenlijk vandaan? | ||
Peterselieman | vrijdag 24 september 2010 @ 10:34 | |
quote:Omdat er in de Berlijn-trein een bar/bistro zit en je er kunt drinken ![]() Geen idee wie er met de naam Pimpel Express begonnen is, maar het zou me niet verbazen als dat Fles was die het een keer zo noemde. | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 10:47 | |
quote:Klopt, komt van Rondje Nederland. | ||
V2 | vrijdag 24 september 2010 @ 11:23 | |
D'r komt net een stel Plan U Utrecht CS binnenrijden ![]() | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 24 september 2010 @ 11:49 | |
Ik krijg zo de Kameel binnen. ![]() | ||
Socios | vrijdag 24 september 2010 @ 11:54 | |
Hey ziggyziggyziggy, ik vraag mij het volgende af. Wissels en seinen worden grotendeels automatisch bediend, zolang de treinen conform de dienstregeling rijden. Wat gebeurt er als een trein ergens een paar minuten vertraging oploopt, waardoor bijvoorbeeld ook een andere trein ergens moet wachten voor een sein? Verwerkt ´het systeem´ de vertraging van de eerste trein automatisch? Bijvoorbeeld: De Intercity Groningen - Zwolle moet voor Meppel even wachten totdat de ietwat vertraagde Intercity Leeuwarden - Zwolle gepasseerd is. Of: De Intercity Zwolle - Leeuwarden loopt 5 minuten vertraging op omdat de Intercity Zwolle - Groningen vanaf hetzelfde spoor later kan vertrekken. Hoe werkt die programmering? ´Herkent´ het systeem dat een trein te laat ergens is en past ´ie automatisch seinen en wissels aan voor diezelfde trein en de trein die daar gevolgen van heeft? Kortom: vanaf hoeveel minuten afwijking van de dienstregeling moet een treindienstleider zelf ´ingrijpen´ dan wel handmatig een sein en/ of wissel bedienen? | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 11:55 | |
quote:Wel genoeg vaseline bij de hand? ![]() | ||
Duvel | vrijdag 24 september 2010 @ 11:59 | |
quote:Eerder reed er ook al een groene Hondekop... ![]() | ||
Myraela | vrijdag 24 september 2010 @ 12:00 | |
![]() Deze zag ik laatst. Roze. ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 12:01 | |
Ik zag gisteren ook een Fyra van Schiphol richting Rotterdam vertrekken. RAMVOL wel te verstaan ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 24 september 2010 @ 12:02 | |
quote:Was dat geen teststel waar vaten water op de stoelen stonden? | ||
V2 | vrijdag 24 september 2010 @ 12:03 | |
quote:Een Fyra met mensen ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 12:05 | |
quote:Nee. Maar misschien waren het wel botspoppen, ik had wel een beetje haast ![]() | ||
Myraela | vrijdag 24 september 2010 @ 12:05 | |
Lopen jullie te haten op mijn roze treintje? | ||
Socios | vrijdag 24 september 2010 @ 12:06 | |
quote:Het gros hier is altijd negatief over de FYRA, HSL Zuid of NSHiSpeed. Ik niet. ![]() | ||
Ireyon | vrijdag 24 september 2010 @ 12:09 | |
quote: quote:Dus als je de kosten van een rondreis wilt weten, jammer dan ![]() | ||
Duvel | vrijdag 24 september 2010 @ 12:13 | |
quote:Was het geen Benelux? | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 12:33 | |
quote:Zo ver was ik dus ook al ja ![]() quote:Kan ook. Er stond alleen wel FYRA op de CTA. Ik weet niet of dat "Benelux" betekent, kan natuurlijk best ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 12:57 | |
WTF is er in Tilburg aan de hand nu? ![]() | ||
Myraela | vrijdag 24 september 2010 @ 13:00 | |
Verdacht koffertje op perron 1. | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 24 september 2010 @ 13:02 | |
quote:Ik antwoord even als ik achter een fatsoenlijk toetsenbord zit. Zo'n smartphone typt toch minder. | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 13:05 | |
quote:Mja ik las het ook net. ![]() ![]() | ||
Gutz | vrijdag 24 september 2010 @ 13:42 | |
quote:Klopt! Dat was omdat de Benelux (11:30 vanaf Roosendaal) niet op Den Haag HS en op Schiphol zou stoppen (Storing bij HS was de reden volgens de conducteur) Iedereen voor Schiphol werd aangeraden de Fyra in te stappen. Ik moest er in R'dam uit dus heb er voorderest niks meer van meegekregen. | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 13:44 | |
quote:Het was zoals gezegd de andere kant op. En bovendien, zoals overigens nog niet gezegd, een uur of 6 later ![]() | ||
Socios | vrijdag 24 september 2010 @ 14:00 | |
quote:Top! | ||
Duvel | vrijdag 24 september 2010 @ 14:14 | |
quote:Dat is de Fyra, de Benelux staat als Internationale trein. | ||
Peterselieman | vrijdag 24 september 2010 @ 14:17 | |
quote:Normaal vervoeren die zuurstokken alleen maar lucht, dus ja dan is het uitlachen makkelijk ![]() Straks als die stofzuigerzuurstokken komen zal het helemaal feest zijn. Die vervoeren zoveel lucht dat het nog meer dan nu een verliespost wordt. | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 14:21 | |
Die vervoeren die lucht wel sneller dan he ![]() ![]() Zo'n soort orkaan wordt het dan. Maar dan anders ![]() Ja Myr, we haten die stinktreinen van je ![]() | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 24 september 2010 @ 14:49 | |
quote:Wissels en seinen worden slechts indirect automatisch bediend. Ze worden bediend zodra er een rijweg wordt ingesteld, wat wel automatisch gebeurt door ARI, als deze aan staat. Elke rijweg heeft een plantijd en een insteltijd. De insteltijd ligt voor vertrekkende en rangeerbewegingen 1 minuut voor de plantijd, bij andere bewegingen (door, korte stop en aankomst) drie minuten voor de plantijd. Bij een trein die vertraging heeft, komt de vertraging wel in het plan te staan (zie foto), maar er verandert niets aan de insteltijd. Pas als de treindienstleider handmatig de vertraging "verwerkt", wordt de insteltijd overeenkomstig aangepast. Bij conflicterende rijwegen zijn er verschillende situaties te bedenken. Het sleutelwoord is het eindspoor van de betreffende rijweg. Als twee rijwegen ingesteld moeten worden die hetzelfde eindspoor hebben, dan stelt ARI de rijweg in die de laagste insteltijd heeft. De tweede rijweg wordt zover mogelijk ingesteld en de rest wordt automatisch ingesteld zodra dat kan (meestal dus als het eindspoor weer vrij is). Als twee rijwegen verschillende eindsporen hebben, dan kijkt ARI niet wat handig is. De trein die het eerst moet vertrekken volgens de plantijd, of het eerst wordt getriggerd door zijn positie op de vrije baan, wordt dan gewoon ingesteld en de andere rijweg moet dan wachten tot het pad vrij is. ARI zoekt niet naar een alternatieve route, bijvoorbeeld door andere wissels of over andere sporen. Dat moet de treindienstleider zelf doen. Zo stuur ik leeg mat van of naar Onnen nog wel eens links door Haren, zodat ik geen conflicten krijg met reizigerstreinen. Ook goederentreinen wil ik nog wel eens een toeristische route geven, zodat iedereen fijn kan doorrijden. Als het de spuigaten uitloopt, zet ik ARI nog wel eens uit en doe ik alles fijn met het handje. Bijgaand een foto van een paar weken terug, van het plan van Onnen Noord en daarboven Groningen Losplaats. Hier zie je een aantal vertragingen die ik wel verwerkt heb (zoals de 300553 en de 751) en die ik nog niet verwerkt heb (zoals de 89257 en de 755). ![]() | ||
Socios | vrijdag 24 september 2010 @ 15:53 | |
Ik heb het even moeten bestuderen, maar het is helder nu. ![]() Dankjewel! | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 16:23 | |
Interessant verhaal wel ![]() ![]() | ||
Socios | vrijdag 24 september 2010 @ 16:30 | |
quote:Ik denk dat waar een uitroepteken (!) voorstaat nog niet verwerkt is. Dat komt ook overeen met de nog niet aangepaste ´insteltijd´. Zie het verschil tussen de vertraagde 751 en de eveneens vertraagde 89257 waarbij de eerstgenoemde dus wel al verwerkt is. | ||
Ploertendoder | vrijdag 24 september 2010 @ 17:40 | |
Morgen ga ik naar deventer en wil vanaf 08:00 vanaf Zwijndrecht vertrekken. Er staat intercity aangegeven terwijl er hier normaal alleen stoppers stoppen. Kan dat kloppen? Ik word niet veel wijzer van ns.nl ![]() edit: quote:ha voor het eerst dat werkzaamheden voor mij gunstig uitpakken ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 18:04 | |
Vanmiddag toevallig voor het eerst sinds tijden weer eens met de auto onderweg tussen Ede en Utrecht, en precies getimed om een Virm te vangen in de mooie open linkerbocht ten westen van Maarn ![]() ![]() | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 24 september 2010 @ 18:08 | |
quote:Een ! betekent inderdaad een nieuw gemeten vertraging. Na verwerken komt er een +, wat betekent dat er iets is aangepast, in dit geval dus de insteltijd. Ik zal binnenkort eens wat meer foto's van Procesleiding maken. | ||
bork | vrijdag 24 september 2010 @ 18:27 | |
Dolfinariumlijn De NS overwegen een speciale trein te laten rijden naar het Dolfinarium in Harderwijk. Die zou moeten rijden over een bestaande goederenspoorweg van het huidige NS-station naar de haven. Momenteel komt 8 procent van de bezoekers van het Dolfinarium met bus of trein. Dat percentage is zo laag vanwege de afstand tussen het station en het dolfinarium, die ruim twee kilometer is. Treinreizigers moeten overstappen op een bus. Het huidige goederenspoor naar de haven loop praktisch langs het Dolfinarium. NS willen hier een station Harderwijk Haven bouwen. Nooit meer iets over gehoord, is zeker van de baan? | ||
Peter | vrijdag 24 september 2010 @ 18:35 | |
quote:De lijn is op enig moment al onderbroken: link | ||
Fixers | vrijdag 24 september 2010 @ 18:48 | |
Hadden ze zo niet ooit een plan om een spoortje richting Kaatsheuvel te maken? | ||
Peter | vrijdag 24 september 2010 @ 19:14 | |
quote:In Kaatsheuvel ligt toch al een spoor? | ||
Fixers | vrijdag 24 september 2010 @ 19:16 | |
quote:Smalspoor ja, met antieke stoomlocs.... | ||
Peter | vrijdag 24 september 2010 @ 19:19 | |
quote:Smalspoor lag er vroeger ookal, dus dat is historisch helemaal verantwoord ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Oosterhout_-_Tilburg | ||
Peterselieman | vrijdag 24 september 2010 @ 19:33 | |
quote:Jup, de hele aansluiting is idd al jaren weg. Hier en daar ligt nog een stukje, maar dat is het dan ook. | ||
James1988 | vrijdag 24 september 2010 @ 19:44 | |
![]() 24 september 2010 Twee BR481's van de Deutsche Bahn kruisen elkaar tussen de stations Hackescher Markt en Alexanderplatz. Tegelijkertijd komt een ICE-3 voorbijgereden. ![]() 24 september 2010 De eerdergenoemde ICE-3 wordt gekruisd door een tweetal gekoppelde ICE-2's, eveneens tussen Hackescher Markt en Alexanderplatz ![]() 24 september 2010 BR 481 van de S-Bahn Berlin (dochteronderneming van DB AG) komt binnenrollen te stations Friedrichstraße. ![]() 24 september 2010 Reisadvies voor reizigers die naar de vakbeurs InnoTrans onderweg zijn wordt gegeven op de CTA's. Verder hangt Berlijn letterlijk vol met advertenties voor InnoTrans en wordt de aandacht eveneens gevestigd op de publieksdagen, komend weekend. Alle foto's zijn klikbaar voor een grote versie. ![]() | ||
Duvel | vrijdag 24 september 2010 @ 19:47 | |
quote:Heel interessant om te lezen en te zien! Het ziet er zo, met al die schermen en planregels, niet echt gebruiksvriendelijk uit... | ||
Ofyles2 | vrijdag 24 september 2010 @ 19:53 | |
quote:Nee, we lachen alleen NS Hispeed uit. Toeslag vragen voor een treintje dat harder dan 140 mag. Dat is een misdaad tegen de mensheid... | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 24 september 2010 @ 19:54 | |
quote:Die eerste twee zijn vast vanuit de Fernsehturm gemaakt? Berlijn ![]() | ||
Duvel | vrijdag 24 september 2010 @ 19:56 | |
quote: quote:Dat zeker! | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 19:56 | |
wacht, een VIERbaks Velaro set? ![]() | ||
Ofyles2 | vrijdag 24 september 2010 @ 19:57 | |
@James1988: Geldt op de S-Bahn in Berlijn nog steeds een nooddienstregeling? | ||
Duvel | vrijdag 24 september 2010 @ 19:57 | |
quote:Diesel, zie dak. Dus geen ICE3. ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 20:00 | |
okee ik dacht al ![]() | ||
Ofyles2 | vrijdag 24 september 2010 @ 20:09 | |
quote:Als ik DSB was, zou ik de bestelling bij AnsaldoBreda afbestellen... | ||
greavy | vrijdag 24 september 2010 @ 20:16 | |
quote:Werkzaamheden tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe. IC stopt daardoor extra te Zwijndrecht omdat daar bussen vandaan vertrekken. Treinen eindigen en beginnen te Dordrecht of Lage Zwaluwe / Breda / Roosendaal. [ Bericht 4% gewijzigd door greavy op 24-09-2010 20:28:14 ] | ||
Duvel | vrijdag 24 september 2010 @ 20:18 | |
quote:Dat is wel één van de kutkloterigste teringstukken in de A12. | ||
dennistd | vrijdag 24 september 2010 @ 20:23 | |
Morgen maar weer eens naar het hoge noorden voor de open dag in Onnen | ||
greavy | vrijdag 24 september 2010 @ 20:29 | |
quote:Stoomtrein natuurlijk ![]() ![]() ![]() Sta morgen al rond 6 uur 's ochtends op Rotterdam CS ![]() | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 24 september 2010 @ 20:34 | |
quote:Veel plezier. ![]() Ik ben vrij en niet in Onnen. | ||
Peterselieman | vrijdag 24 september 2010 @ 20:39 | |
quote:Bron:http://www.limburger.nl/a(...)tudenten_op_Maaslijn Het is ook nooit goed ![]() | ||
V2 | vrijdag 24 september 2010 @ 20:41 | |
Hm ik zag vanmiddag al een loc onder stoom staan op het emplacement van de SSN, waar ik langs reed met de trein ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 20:42 | |
quote:houjebekman. Dat is een mooie plek ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 20:45 | |
De allereerste keer dat ik vanuit Veenendaal naar het UMCU moest dit jaar, had ik die foto ook kunnen maken. Toen niet op gelet. Toch wel bedacht dat dat een mooie plaat zou zijn, maar bij elk volgend ritje naar Utrecht kwam ik daar geen trein tegen. En nu dus wel ![]() | ||
Ofyles2 | vrijdag 24 september 2010 @ 20:45 | |
quote:Daarom zijn er in Groningen en Drenthe iQLiners uitgevonden... | ||
greavy | vrijdag 24 september 2010 @ 20:54 | |
quote:Jup, dat klopt. Die is al opgestookt om morgen de rit naar de Drachenfels te rijden. Gebeurt meer dan 12 uur van te voren. Zolang heeft zo'n stoomloc ook wel nodig om goed 'op stoom' te komen. | ||
Duvel | vrijdag 24 september 2010 @ 20:55 | |
Niet zo gek, je moet een paar kuub water aan de kook brengen... | ||
bork | vrijdag 24 september 2010 @ 21:00 | |
quote:O, ja veel plezier, opwarmertje dat niet veel verklapt ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 21:04 | |
Kut ik hoor dat ik morgen naar België "moet". | ||
Peterselieman | vrijdag 24 september 2010 @ 21:05 | |
Moet? | ||
Ofyles2 | vrijdag 24 september 2010 @ 21:09 | |
quote:Mag, het is maar in welk context je het plaatst... | ||
greavy | vrijdag 24 september 2010 @ 21:17 | |
quote:De Baureihe 01.10 heeft als het goed is 38 m³ water als ie vol zit. Dat is inderdaad niet zomaar opgestookt. | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 21:20 | |
quote:Er is een station, wat al 25 jaar buiten dienst is, maar waar nog steeds bordjes staan. Maar wat inmiddels wel met acute sloop bedreigd wordt. | ||
Ofyles2 | vrijdag 24 september 2010 @ 21:23 | |
quote:Ten zuiden van de taalgrens? | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 21:25 | |
quote:Niet zo ver, maar ja ![]() | ||
Socios | vrijdag 24 september 2010 @ 21:32 | |
Lol, welk station? Grappig om al die treinplannen te lezen van iedereen dit weekend. Ik ga misschien naar Onnen morgen, nog even kijken. ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 21:33 | |
quote:Ghislenghien | ||
Socios | vrijdag 24 september 2010 @ 21:36 | |
quote:Lol, parkeerplaatsje erbij. http://maps.google.nl/map(...)94,0.025814&t=k&z=16 | ||
bork | vrijdag 24 september 2010 @ 21:37 | |
quote:Ja ![]() ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 21:45 | |
quote:T zal een taxi vanuit Ath worden. | ||
Duvel | vrijdag 24 september 2010 @ 21:49 | |
quote:Is dat niet inclusief tender? | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 21:51 | |
quote:hoe zit dat eigenlijk? Er is permanent een kuub of 5 gekookt en in de tender is nog 30 kuub voorraad of zo? ![]() | ||
Duvel | vrijdag 24 september 2010 @ 22:17 | |
quote:Zoiets ja. Het water verlaat als stoom via de schoorsteen de loc, dus je moet eens in de zoveel tijd water bijvullen onder het rijden. | ||
Fixers | vrijdag 24 september 2010 @ 22:58 | |
Er is een klein deel van de watervoorraad in de boiler. Zoals Duvel zegt: bij stoomlocs verlaat het water als stoom via de schoorsteen. Die stoom wordt zelfs gebruikt om trek in de schoorsteen en over de vuurplaat te creëren, jaagt het vuur aan en trekt het van de cabine weg. De boiler wordt voortdurend bijgevuld vanuit de tender, soms direct soms via een tussen tank. Maar het wordt altijd voorverwarmd om temperatuurschokken in de boiler te voorkomen. Zijn al die bezoekjes aan het Almere stoomfestival toch ergens goed voor geweest. Al is een stoomloc vaak anders dan kleinere stoommachines zoals stoomtractoren. | ||
James1988 | vrijdag 24 september 2010 @ 23:35 | |
Oeps, jullie hebben gelijk... dat was geen ICE-3. Nouja, het is nog steeds een ICE. ![]() | ||
greavy | vrijdag 24 september 2010 @ 23:46 | |
Aanstaande zaterdag (25 september) rijdt de SSN een rit van Rotterdam naar Königswinter, de Drachenfels. Dit gebeurd volgens onderstaande DRGL. Rotterdam Noord Goederen-Rotterdam CS - 01 1075+rijtuigen Rotterdam Noord Goederen V 07:20 Rotterdam Noord Goed. W. D 06:42 Hillegersberg Aansl. D 06:45 Rtd Westelijke Splitsing D 06:47 Rotterdam CS A 07:30 Rotterdam CS-Utrecht CS - 01 1075+rijtuigen Rotterdam CS V 07:44 Gouda D 08:03 Vleuten D 08:22 Utrecht Leidsche Rijn D 08:25 Utrecht A 08:29 Utrecht V 08:40 Utrecht Vleuten Aansl. D 08:43 Ede-Wageningen A 09:12 (water nemen) Ede-Wageningen V 09:43 Arnhem West Aansl. D 09:56 Emmerich A 10:23 Emmerich-Oberhausen Hbf - 01 1075 + Rijtuigen Emmerich V ??:?? Oberhausen Hbf A 10:42 Hier vind een loc wissel plaats! Oberhausen Hbf-Königswinter - 38 2267+rijtuigen Oberhausen Hbf V 11:03 Königswinter A 13:15 Königswinter-Oberhausen Hbf - 38 2267+rijtuigen Königswinter V 17:15 Oberhausen Hbf A 19:38 Hier vind een locwissel plaats! Oberhausen Hbf-Emmerich - 01 1075+rijtuigen Oberhausen Hbf V 20:11 Emmerich A 20:52 Emmerich-Rotterdam CS - 01 1075+rijtuigen Emmerich V 21:09 Elten D 21:17 Utrecht CS A 22:20 Utrecht CS V 22:27 Vleuten D 22:32 Gouda D 22:52 Rotterdam CS A 23:10 Rotterdam CS-Rotterdam Noord Goederen - 01 1075+rijtuigen Rotterdam CS V 23:45 Rotterdam Noord Goederen A 23:55 Rangeeracties: Bochum-Dahlhausen-Oberhausen Hbf - LLT 38 2267 Bochum-Dahlhausen V 10:03 Oberhausen Hbf A 10:40 Oberhausen Hbf-Bft Ob-Osterfeld Mitte - LLT 01 1075 Oberhausen Hbf V 10:58 Ob-Osterfeld Mitte A 11:06 Königswinter-Köln Eifeltor Enf-Köln West Wf-Königswinter - 38 2267+rijtuigen Königswinter V 13:45 Köln Eifeltor Enf A 14:33 Köln Eifeltor Enf V 14:42 Köln West Wf A 14:47 Köln West Wf V 14:51 Königswinter A 15:50 Bft Ob-Osterf-Ob-Sterkrade-Oberhausen Hbf - LLT 01 1075 Bft Ob-Osterf V 19:18 Ob-Sterkrade A 19:24 Ob-Sterkrade V 19:37 Oberhausen Hbf A 19:42 Oberhausen Hbf-Bochum-Dalhausen - LLT 38 2267 Oberhausen Hbf V 19:54 Bochum-Dahlhausen A 20:33 En ja, ik heb alle verkortingen voluit over zitten typen. En nu me nest in. Over 4 uur ofzo gaat me wekker al ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 24 september 2010 @ 23:50 | |
ik zou maar heel goed uitkijken, vorige week was er nog SEV tussen Bonn-Beuel en Königswinter. | ||
greavy | zaterdag 25 september 2010 @ 00:00 | |
En wat is dan SEV als ik vragen mag? | ||
Dr_Flash | zaterdag 25 september 2010 @ 00:23 | |
quote:Schienen Ersatz Verkehr oftewel: Treinvervangend Busvervoer | ||
Duvel | zaterdag 25 september 2010 @ 08:04 | |
greavy is keurig op tijd, ik hoor z'n trein net door Gouda toeteren. | ||
Fixers | zaterdag 25 september 2010 @ 08:19 | |
Kan iemand mij uitleggen waarom de IC naar nijmegen Op Den Bosch helemaal voorraan aan het uiterste puntje van het perron moet stoppen? Is dat om te voorkomen dat reizigers een niet bestaande aansluiting richting utrecht/schiphol kunnen pakken als eerstgenoemde een minuutje te vroeg is. Daar lijkt het wel op. | ||
Dr_Flash | zaterdag 25 september 2010 @ 08:50 | |
quote:Hufters zijn het soms, die machinisten. Heb daar al eens vaker ruzie over staan maken. Heeft bar weinig zin trouwens. | ||
James1988 | zaterdag 25 september 2010 @ 16:55 | |
![]() De rest van de foto's van de publieksdag van InnoTrans 2010 komt nog wel. Deze wilde ik jullie even niet onthouden. ![]() | ||
Ireyon | zaterdag 25 september 2010 @ 16:56 | |
quote:Een machinist bepaalt toch niet bij welk perron hij moet stoppen ![]() | ||
KapiteinT | zaterdag 25 september 2010 @ 16:57 | |
quote:Nee, maar wel waar hij langs het perron stopt. | ||
Ireyon | zaterdag 25 september 2010 @ 17:01 | |
quote:De IC naar Nijmegen stopt in Den Bosch planmatig aan perron 4a, oftewel bij het uiterste puntje van het perron. Kiest die machinist niet voor. | ||
Fixers | zaterdag 25 september 2010 @ 17:21 | |
Maar waarom is dat dan? De ics naar amsterdam/schiphol op spoor 3 stoppen wel gewoon dat ze met het midden van de trein in de buurt van de trappen komen. De B-secties worden op die tijden ook niet gebruikt door andere treinen, al helemaal niet op zaterdagochtend. Is er nog een speciefiek doel mee gediend? | ||
Ireyon | zaterdag 25 september 2010 @ 17:52 | |
quote:Dat weet ik niet.. Heb wel meegemaakt dat de IC naar Schiphol bij vertraging naar het a-deel doorrijdt om de overstap richting Nijmegen nog te kunnen halen. Misschien dat het iets te maken heeft met het sneller bereiken van de splitsing Utrecht/Nijmegen? Staan vaak genoeg treinen voor te wachten in ieder geval.. | ||
HerrBlitzwing | zaterdag 25 september 2010 @ 17:57 | |
Uit topic 255. Heeft iemand onderstaande mail ook gehad? Mijn vader heeft hem wel gehad, mijn moeder en ik niet (we hebben alle drie een VDU abonnement, maar mijn ouders reizen vrijwel alleen met keuzedagen 60+, ik ben de enige die wel eens op saldo reist). Als ik met mijn vader zijn gegevens op de link verder klik, krijg ik een aanbod voor 30 euro per maand. Als ik mijn eigen kaartnummer met geboortedatum invul, is het "aanbod" echter 95 euro per maand. Is onderstaande test alleen maar voor bepaalde reizigers (en voor de rest dus 95 euro per maand)? Zo ja, wat zijn de criteria waarop die reizigers zijn uitgezocht? Mijn vader reist niet vaak met de trein, en als hij dat doet zijn dat keuzedagen. Die zal echt niet deelnemen aan de test. Voor mij was het wel interessant. quote: | ||
RubenK | zaterdag 25 september 2010 @ 18:04 | |
ik voel me niet zo goed ![]() | ||
Ascendancy | zaterdag 25 september 2010 @ 18:06 | |
quote:Zijn er eigenlijk plannen om Den Bosch aansluiting noord 4-sporig te maken? Ik neem aan dat dat de reden is van de bagger aansluiting op Den Bosch vanuit Breda en Tilburg. | ||
Ascendancy | zaterdag 25 september 2010 @ 18:06 | |
quote:Dat rijdt daar toch altijd? Hoewel ik laatst een keer ICMm op 19a zag. | ||
Ireyon | zaterdag 25 september 2010 @ 18:19 | |
quote:De plannen zijn er volgens mij wel, maar met alleen 4-sporigheid ben je er niet. Er moet ook nog een fly-over/dive-under komen om fatsoenlijk te kunnen kruisen en dat is nogal lastig met al dat water. | ||
Ascendancy | zaterdag 25 september 2010 @ 18:21 | |
quote:Maar die fly-over kan ook aan de zuidkant. Aangezien de richtingen toch vastliggen. Dan heb je alleen de stoptrein nog die een kruisende beweging maakt, maar die mag toch pas na de IC weg | ||
RubenK | zaterdag 25 september 2010 @ 18:22 | |
quote:Ja, maar normaal kom ik hier niet gelukkig. De ICMm is er tot 1 oktober wegens de 6 intercity's per uur daar bij amsterdam - eindhoven, waar ze veel virm voor nodig hebben | ||
dennistd | zaterdag 25 september 2010 @ 19:16 | |
quote:Als ik me niet vergis is er een plan om aan de noordkant een halve fly-over te bouwen, waarmee de treinen Nijmegen -> Tilburg over de beide sporen Utrecht <-> Eindhoven gaan. Je houdt dus aan de zuidkant nog wel de kruising Tilburg -> Nijmegen en Utrecht <-> Eindhoven. De brug ten noorden van Den Bosch zou met dit verhaal ook viersporig worden. | ||
Ascendancy | zaterdag 25 september 2010 @ 19:31 | |
Hoezo, moet er dan aan de zuidkant alsnog gekruist worden? Je kan dan toch de zuidkant van Den Bosch als 2x tweesporig behandelen en voor Tilburg-Nijmegen vv de westelijke perrons gebruiken en voor Utrecht-Eindhoven vv de oostelijke. De enige problematische zou dan de stoptrein zijn. | ||
Socios | zaterdag 25 september 2010 @ 20:16 | |
Vandaag naar de Open Dag van Nedtrain geweest in Onnen. Leuk om in een V-IRM het emplacement aldaar opgereden te worden. Keertje kop maken erbij om bij het perrontje uit te komen. Erg leuk ook om na 3 jaar weer eens Mat ´54 te betreden. Blijft pure nostalgische gevoelens oproepen. Hieronder een aantal foto´s van vandaag. ![]() Een stoomtrein als pendeltrein tussen Groningen en Onnen komt in de regen spoor 4b in Groningen binnengereden. ![]() Even later wanneer de trein stilstaat. Ondertussen komt op de achtergrond ook een Koploper Groningen binnen. ![]() Een V-IRM te Haren richting Groningen. ![]() Mat ´54 386 te Onnen. ![]() De 1e klas van de 386. ![]() Gevolgd door de 2e klas van dezelfde trein. ![]() De stoomtrein nadert Haren. Ondertussen rijdt de V-IRM de andere kant op. ![]() ICMm te Haren. ![]() Een rangerende ICMm te Gn. | ||
KapiteinT | zaterdag 25 september 2010 @ 21:54 | |
quote:Leuk! Ik had er zelf ook wel heen gewild, maar ik had tot 12 uur andere verplichtingen en zou dan nog helemaal naar Onnen moeten reizen. Hopelijk is er binnenkort een open dag hier meer in de buurt. Heb je nog meer foto's van de werkplaats zelf? | ||
Socios | zaterdag 25 september 2010 @ 22:02 | |
quote:Nope. ![]() | ||
KapiteinT | zaterdag 25 september 2010 @ 23:14 | |
quote:Dat valt me tegen van je. We waren nog wel zo trots op ònze Socios. | ||
gijsman77 | zondag 26 september 2010 @ 00:12 | |
ns deed aan reizigers pesten... waarom 1 stel virm van Utrecht naar Eindhoven terwijl in utrecht de perrons vol stonden met mensen die uit de jaarbeurs kwamen??? En terug wederom 1 stel VIRM of iets in die richting terwijl dit keer de trein incl balkons ook weer vol zaten. koppel er dan een extra rijtuig aan zou je denken... | ||
KapiteinT | zondag 26 september 2010 @ 00:18 | |
quote:Zal wel weer te maken hebben met ETMET (de proef waarbij er elke 10 minuten een trein rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven). Daardoor worden er af en toe te korte treinen in gezet. | ||
lezut | zondag 26 september 2010 @ 00:55 | |
Vandaag ben ik ook even in Onnen geweest, niet met de trein want auto ging sneller ![]() Wel heel veel typisch volk en jengel-kinderen daar, maar daar kun je wel langs en overheen kijken. Al kwam het kind in mij ook wel een beetje naar boven toen ik voorin een ICM zat ![]() ![]() | ||
Ascendancy | zondag 26 september 2010 @ 03:16 | |
quote:En sneltreinen tussen Geldermalsen en Utrecht. Volgens mij weet die hele stoptrein gewoon zijn dienstregeling nooit te halen, want de keren dat ik op Geldermalsen stond was ie altijd zeker 2 minuten te laat. En dan komt de IC er al rap aan. Geldermalsen-Utrecht moet gewoon 4sporig voor dit gaat werken. Utrecht-Amsterdam en Geldermalsen Eindhoven kunnen het voor de rest prima aan. Maar zeker op het moment dat de arriva trein ook het traject op moet, gaat het gewoon fout. | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 07:43 | |
quote:Weet je? Krijg de hik ook maar met je Ghislenghien. 80 euro aan vervoerskosten voor één bordje gaat wel wat erg ver ![]() Oh en er is werk aan het spoor en ik lees net van een gasexplosie bij Brussel-Noord. Het is duidelijk hoor, ik blijf al thuis ![]() [ Bericht 33% gewijzigd door Dr_Flash op 26-09-2010 08:02:01 ] | ||
gijsman77 | zondag 26 september 2010 @ 11:44 | |
etmet is toch niet in het weekend?? dan zijn de werkzaamheden bij Weert de enige logische verklaringquote: | ||
De_Hertog | zondag 26 september 2010 @ 12:14 | |
quote:Misschien krijg je nog wel een kans als het beter uitkomt. Acute sloop kan in België goed betekenen dat het er nog maar een jaar blijft staan ![]() | ||
Zug-Chef | zondag 26 september 2010 @ 12:25 | |
quote:Je had toch mooi rechtstreeks Utrecht - Brussel kunnen doen dit weekend, zonder overstap dus... | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 12:28 | |
quote:oh wassie omgeleid ja? Nou, niet echt op gelet ook eigenlijk ![]() | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 13:03 | |
Utrecht Centraal - Roosendaal non-stop in nog geen vijf kwartier. ![]() | ||
Peterselieman | zondag 26 september 2010 @ 13:06 | |
quote:Dat schiet tenminste op. Normaal ben je met overstap veel langer onderweg. | ||
Ireyon | zondag 26 september 2010 @ 13:08 | |
quote:Nou het scheelt wel 6 minuten ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 13:09 | |
non-stop? Hij zal in Den Bosch toch wel stoppen dan? ![]() Trouwens boeiend ook, ik blijf toch thuis ![]() | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 13:11 | |
quote:Nope. ![]() | ||
Ireyon | zondag 26 september 2010 @ 13:15 | |
quote:Mwah de mensen in die trein willen naar Rotterdam, Den Haag en Schiphol, dan heeft een stop in Den Bosch weinig nut behalve dan dat je parasietreizigers oppikt. Dat 'doorknallen' valt ook wel mee, hij doet er net zo lang over als wanneer er wel in Etten-Leur, Breda, Tilburg en Den Bosch gestopt zou worden. Dat houdt in dat-ie of langzaam rijdt of vaak voor rood wordt gezet. | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 13:16 | |
Hip. Dat zou wel op slag de langste non-stoprit van Nederland worden met 115 km. Nu is dat Zwolle - Assen (78) gevolgd door Zwolle - Amersfoort (66) en Utrecht - Arnhem per ICE (58). | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 13:18 | |
quote:Het beat dan ook Amersfoort - Hengelo (111 km.) in de tijden dat de Internationale trein naar Duitsland nog non-stop reed op dat traject en Eindhoven - Maastricht (98 km.) in de tijd van de Ardennenexpress. ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 13:39 | |
quote:Die sloeg alleen Apeldoorn en Almelo over. In Deventer stopte hij wel ![]() | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 13:42 | |
quote:Ik heb het eigenlijk over 1986 en eerder. ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 13:42 | |
Voorts zijn er best weinig van die lange non-stop stukken in Nederland. Laten we eens een lijstje maken. (lijstje ![]() 1. Zwolle - Assen 78 km 2. Zwolle - Amersfoort 66 km 3. Utrecht - Arnhem 58 km (met ICE) 4. 's-Hertogenbosch - Utrecht 48 km 5. Schiphol - Den Haag 44 km 6. Amersfoort - Apeldoorn 43 km wat hebben we verder nog? Deventer - Almelo 39, Amsterdam - Utrecht met ICE 39, wie vult aan? | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 13:44 | |
Schiphol Airport - Rotterdam Centraal: 53 kilometer. (Met Thalys of Fyra) En Rotterdam Centraal - Breda: 43 kilometer, zodra dat straks in gebruik genomen wordt. ![]() | ||
Peterselieman | zondag 26 september 2010 @ 13:49 | |
Hoe lang zou Hoorn - Amsterdam Sloterdijk zijn? | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 13:50 | |
oh ja die had ik nog niet meegerekend idd. 1. Zwolle - Assen 78 km 2. Zwolle - Amersfoort 66 km 3. Utrecht Centraal - Arnhem 58 km (HST) 4. Schiphol - Rotterdam Centraal 53 km (HST) 5. 's-Hertogenbosch - Utrecht Centraal 48 km 6. Schiphol - Den Haag HS 44 km 7. Amersfoort - Apeldoorn 43 km 8. Rotterdam Centraal - Breda 43 km (HST) | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 13:50 | |
quote:Opent tabel 21 en ziet 39 kilometer staan. ![]() Zwolle - Steenwijk met 42 kilometer ook nog aardig. ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 13:51 | |
quote:Ook 39 | ||
#ANONIEM | zondag 26 september 2010 @ 13:53 | |
Dordrecht - Roosendaal 38 km Geen wonder trouwens, zie ik nu, dat Amersfoort - Zwolle - Assen mijn lievelingsstuk treinreizen in NL is. ![]() [ Bericht 79% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2010 13:55:06 ] | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 13:55 | |
quote:Dat zal dan wel gevolgd worden door Tilburg - EIndhoven met 37? | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 13:55 | |
1. Zwolle - Assen 78 km 2. Zwolle - Amersfoort 66 km 3. Utrecht Centraal - Arnhem 58 km (HST) 4. Schiphol - Rotterdam Centraal 53 km (HST) 5. 's-Hertogenbosch - Utrecht Centraal 48 km 6. Schiphol - Den Haag HS 44 km 7. Amersfoort - Apeldoorn 43 km 8. Rotterdam Centraal - Breda 43 km (HST) 9. Zwolle - Steenwijk 42 km 10. Deventer - Almelo 39 km 10. Hoorn - Amsterdam Sloterdijk 39 km 12. Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal 39 km (HST) 13. Dordrecht - Roosendaal 38 km 14 Tilburg - Eindhoven 37 km Bij gelijke afstand krijgen HST-etappes een mindere waardering. Voor HST's is het immers geen kunst ![]() | ||
Zug-Chef | zondag 26 september 2010 @ 13:58 | |
De herfst in aantocht.![]() Tussen Erpel en Linz(Rhein) is het landschap erg mooi. De flinke heuvels, de opkomende herfstkleuren en de Rijn op steenworpafstand, maken het tot een adembenemende fotolocatie. Regional Express 11322 van Koblenz naar Mönchengladbach passeert in de vorm van de DB 425 526 en een onbekend gebleven soortgenoot. Later meer. | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 14:03 | |
quote:Mooie foto! Ik moet echt weer eens over de spoorlijn langs de Rijn reizen. Al vele jaren geleden (denk al bijna tien) dat ik een keer met de RE van Emmerich naar Koblenz Hbf gegaan ben. Daarna in dat gebied alleen maar over de HSL gegaan tussen Köln Hbf en Frankfurt (Main) Hbf. | ||
Duvel | zondag 26 september 2010 @ 14:12 | |
quote:Hé, ik heb je daar helemaal niet gezien! | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 14:14 | |
quote:Was je er ook, ja? Ik was er maar een uurtje ofzo in het begin van de middag. ![]() | ||
Ploertendoder | zondag 26 september 2010 @ 14:47 | |
Ik heb gisteren even door Nederland getourd, want ik had toch een dagkaart van de AH ![]() (helaas ben ik vergeten de treinnummers te noteren. Foto's heb ik niet, want de batterijen waren leeg ![]() Deel 1: Zwijndrecht - Rotterdam Centraal (intercity: VIRM 6+4) Deel 2: Rotterdam Centraal - Rotterdam Alexander - Gouda - Utrecht Centraal - Amersfoort - Apeldoorn - Deventer (ICMm 3) Deel 3: Deventer - Apeldoorn - Amersfoort - Hilversum - Duivendrecht - Amsterdam Zuid - Schiphol (NS Hispeed/DB Fernverkehr) Deel 4: Schiphol - Rotterdam Centraal (FYRA) Deel 5: Rotterdam Centraal - Zwijndrecht (VIRM 4) Ik wilde vanaf Schiphol via Leiden centraal reizen, maar er waren werkzaamheden ![]() | ||
lyolyrc | zondag 26 september 2010 @ 14:48 | |
quote:Ik weet niet op welk tijdstip gijsman77 gereisd heeft, maar mijn ervaring is ook dat er 's avonds (na 21.00 u) een veel te korte trein rijdt van Utrecht naar Eindhoven. Op dat tijdstip rijdt er nog maar 1x een trein per half uur, dus dan kun je het niet meer gaan toeschrijven aan materieeltekort vanwege een proef. Ik zie het eerder als een bezuinigingsmaatregel. | ||
KapiteinT | zondag 26 september 2010 @ 14:52 | |
quote:Met nummertjes maak je de meeste hier niet erg blij, dus je hebt weinig gemist. ![]() | ||
Ploertendoder | zondag 26 september 2010 @ 14:53 | |
quote:Foto's waren dan wel leuk geweest, maar die &^%&&^%%&%-batterijen ![]() ![]() | ||
TARAraboemdijee | zondag 26 september 2010 @ 14:59 | |
Ik was ook in Onnen gisteren, met 2 kinderen, overigens zonder gejengel, ze keken namelijk hun ogen uit ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door TARAraboemdijee op 26-09-2010 15:24:00 ] | ||
gijsman77 | zondag 26 september 2010 @ 15:35 | |
quote:Van Utrecht naar Eindhoven om 17.22 en terug om 22.02 | ||
James1988 | zondag 26 september 2010 @ 15:40 | |
Deutsche Bahn ![]() Misschien ligt het aan mij, maar het bedrijf komt vriendelijk over. Na iedere stop een omroep ("Welkom op deze trein naar X, wij zullen nog stoppen te Y en Z") en voor ieder station ("Over enkele minuten komen we aan te H, aansluitende treinen hier zijn A, B en C. Reizigers die ons hier verlaten willen wij bedanken voor het reizen met Deutsche Bahn") en op ieder station ook nog eens een vriendelijke begroeting ("Dames en heren op spoor 4, welkom te Q.") ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 15:42 | |
vreemd genoeg niet half zo irritant als dat "Dames. En Heren. Goedemorgen." bij ELKE halte in de SLT ![]() | ||
James1988 | zondag 26 september 2010 @ 15:49 | |
Wat me op de stations ook opviel is dat ze verschillende geluiden hebben voor de aankondigingen, volgens mij twee, drie en viertonig waarbij viertonig het belangrijkste is. En aankondigingen die beperkt zijn tot één perron i.p.v. het hele station. | ||
Ploertendoder | zondag 26 september 2010 @ 15:50 | |
quote:Ja inderdaad ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 26 september 2010 @ 15:54 | |
quote:Daar zit niet echt logica in. Het verschilt ook van station tot station en van jaar tot jaar welk deuntje voor welk type melding gebruikt wordt. Het meest opvallende en langste deuntje is i.i.g. vaak voor de melding van "De ICE vertrekt zo, de deuren sluiten automatisch, weest u voorzichtig". Niet de belangrijkste mededeling dus. quote:Dat is inderdaad wel een groot pluspunt boven het Nederlandse systeem, waar je bijvoorbeeld op Utrecht CS op den duur gek wordt van eindeloos herhaalde mededelingen die niet bedoeld zijn voor het perron waar jij staat. | ||
James1988 | zondag 26 september 2010 @ 16:01 | |
Nu nog maar eens een keertje kijken of ik (goede) geluidsfragmenten van die pingels kan vinden. * James1988 is het standaard Android-pingeltje op zijn mobiel nu wel beu | ||
Ascendancy | zondag 26 september 2010 @ 16:03 | |
Het probleem daarvan is ook dat er te weinig capaciteit is op het omroepsysteem bij ernstige vertragingen en dan verliezen ze nog wel eens de prioriteiten uit het oog. Met de sneeuw was het toen op Rotterdam zo dat er niets richting Delft kon en dan richting Utrecht en Dordrecht vooral spoorwijzigingen en kleine vertagingen waren. Dan moet je natuurlijk niet de IC naar Dordrecht aankondigen en daarna pas dat er eindelijk een trein naar Delft gaat. Die vervolgens dus wegrijdt tijdens de omroep. | ||
Ireyon | zondag 26 september 2010 @ 16:10 | |
quote:Vector is de enige fatsoenlijke die erop staat, het is echt een onmogelijke opgave om een fatsoenlijke *tring tring* als ringtone en *ping* als notificatiegeluid te vinden ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 26 september 2010 @ 16:32 | |
quote:En dan zeggen ze er zelfs nog bij aan welke kant je het perron kunt verwachten om uit te stappen! ![]() | ||
Ofyles2 | zondag 26 september 2010 @ 17:10 | |
quote:Vind je Loes van der Schaft geen zwoele stem hebben? | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 17:10 | |
quote:Ook nog ja. ERG handig ![]() | ||
Ofyles2 | zondag 26 september 2010 @ 17:15 | |
quote:Ik vind het toch een beter systeem dan de tekst 'Uitstappen links/rechts' aan halteafroepen vast te plakken. Dit vind ik nog dynamisch... | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 17:50 | |
quote:Wat bedoel je? Dat in Duitsland de stationsafroep automatisch is maar losgekoppeld van de handmatige omroep van de MCN, die als beste zie waar hij daadwerkelijk terecht komt? Dat vind ik ook beter ja. | ||
Ofyles2 | zondag 26 september 2010 @ 18:09 | |
quote:Bijvoorbeeld een halteafroep in Duisburg: "Nachste Haltestelle: Kulturstraße. Ausstieg in Fahrtrichtung links." Dit vind ik niet foutbestendig in tegenstelling tot Veolia... | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 18:11 | |
Mja, bij Veolia zeggen ze het pas als de trein al stilstaat. Tegen die tijd is die informatie niet meer nodig. | ||
Ireyon | zondag 26 september 2010 @ 18:11 | |
Ik snap eerlijk gezegd sowieso het nut niet van het omroepen van de perronkant. Oh nee nou moet ik 3 hele meters naar de andere deur lopen ![]() | ||
Duvel | zondag 26 september 2010 @ 18:37 | |
quote:Ik was er van elf tot drie of zo. ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 september 2010 @ 18:38 | |
quote:Bordjesschieters vinden dat handig ![]() | ||
Zug-Chef | zondag 26 september 2010 @ 18:55 | |
quote:Tegenwoordig volgens mij wel eerder tenminste, een maandje terug meende ik dat toch te horen voor het halteren. | ||
Peterselieman | zondag 26 september 2010 @ 18:55 | |
Je pikt in de moderne treinen de vaste reizigers er trouwens zo uit. De vaste reizigers drukken al voor het station op de knop, zodat de deur direct na vrijgave open gaat, terwijl de incidentele reizigers maar op de knop blijven rammen | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 19:09 | |
quote:Inderdaad. ![]() | ||
Ascendancy | zondag 26 september 2010 @ 19:17 | |
quote:Zo herkenbaar ![]() Dan heb je die knop al gedaan en dat staat er naast je iemand klikklikklikklik te doen. Laatst ook een conductrice van arriva die dat deed ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 26 september 2010 @ 19:19 | |
Moeten die knoppen ook maar een feedback geven dat er iets gebeurt als je erop drukt. En niet eerst urenlange stilte terwijl onzichtbaar de treeplank uitschuift. ![]() [ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2010 19:19:33 ] | ||
Peterselieman | zondag 26 september 2010 @ 19:20 | |
quote:Feedback genoeg hoor. Het groene randje zegt genoeg en wachten is ook een vak. | ||
James1988 | zondag 26 september 2010 @ 19:20 | |
Ik hou meestal m'n vinger op de knop en draai rondjes mee met de beweging van de trein, en pas wanneer ik het gesis van de deurontgrendeling hoor druk ik die knop daadwerkelijk in. ![]() By the way, S-Bahn Berlin geeft ook aan waar het perron is. Meestal is het Ausstieg links maar soms ook rechts, bij hetzelfde station (Westkreuz) heb ik beide zien voorkomen. Op de LED-display met volgende stations (en huidige station) staat ook een pijltje dat naar het perron wijst. De omroep is dus niet vastgeplakt aan de halteafroep ![]() | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 19:20 | |
quote:Tevens kun je aan de deur horen dat deze na het stilstaan op het punt staat om open te gaan. | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 19:21 | |
quote:Bij ICM enzo is dat goed te horen, ja. Ik druk ook altijd precies op tijd. | ||
#ANONIEM | zondag 26 september 2010 @ 19:37 | |
quote:Bij de treinen van NS wel ja, maar bij die nieuwe treinen van Arriva en Veolia niet toch? [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2010 19:37:39 ] | ||
ziggyziggyziggy | zondag 26 september 2010 @ 19:40 | |
quote:Bij de GTW's van Arriva hoor je de treeplank prima uitschuiven. | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 19:41 | |
quote:Inderdaad, ik weet exact op de seconde wanneer de deuren van een GTW opengaan. | ||
Zug-Chef | zondag 26 september 2010 @ 19:43 | |
De wereld vergaat. Bijna. ![]() Het station van Geldermalsen wordt momenteel grondig gerenoveerd, wat onder andere te zien is aan een nieuwe loopbrug en de diverse hekwerken en bouwketen. Andere werkzaamheden, in dit geval aan het spoor rond Dordrecht, moest ERS met haar Padova-shuttle omgeleid worden via Utrecht. In het laatste zonlicht passeert vlak voor een flinke regenbui de logoloze 189 286 met trein 40131 het station van Geldermalsen, op weg naar Venlo. Zaterdag 25 september 2010 | ||
greavy | zondag 26 september 2010 @ 22:06 | |
De Duitse omroepen zijn gewoon te geniaal. In de Dosto's hoor je meestal nog door de MCN handmatig omroepen over de perronzijde, maar er is ook materieel waar automatisch wordt gemeld waar je uit moet stappen. SLT is gewoon kut met die omroep. Elke keer die rot herhaling. en dat "Goedenmorgen/middag/avond dames en heren ...." Protos is ook niet fijn. Roepen ze het om, en dan "Ik herhaal ......." | ||
Crientj | zondag 26 september 2010 @ 22:09 | |
quote:SLT is wel aan te wennen, na een tijdje hoor je het niet meer. ;D | ||
#ANONIEM | zondag 26 september 2010 @ 22:12 | |
quote:Die aardappel in de keel kan ik niet aan wennen hoor. Dat eindeloze "Goedemiddag. Deze sprrrinterrr rijdt naarrr Naaarrrrden-Bussum, Hilverrrsum, Baarrrrn en Amerrrrsfoorrrrrt Vathorrrrst" hangt je na tien herhalingen op één rit al de keel uit, en met elke volgende rit wordt het alleen maar errrgerrr. ![]() (Oh, wacht, dat is SGMm natuurlijk. Doet SLT dat misschien niet meer zo irritant?) [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2010 22:14:24 ] | ||
#ANONIEM | zondag 26 september 2010 @ 22:15 | |
De informatievoorziening in de moderne treinen met digitale schermen met de volgende stations is dan wel weer een flinke verbetering met vroeger. ![]() | ||
Ofyles2 | zondag 26 september 2010 @ 22:15 | |
quote:Misschien dat NS Marc Klardie (roept de haltenamen voor GVB om, red.) kan inhuren. Amsterdam Sloterdijk. Overstappen voor de richtingen Haarlem, Schiphol en Leiden. Dit is de Sprinter richting Zaandam en Uitgeest. | ||
Ofyles2 | zondag 26 september 2010 @ 22:16 | |
quote:De SLT doet dat ook. | ||
Ofyles2 | zondag 26 september 2010 @ 22:19 | |
quote:Je moet voor de verandering met de sneltram tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein rijden. Daar draait Marion werkelijk door. Reist U met een OV-chipkaart? Vergeet dan niet op het perron uit te checken. Volgende halte: Nieuwegein Stadscentrum. Let op de uitstap bij het perron. ![]() ![]() | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 22:24 | |
quote:De omroepen van Philip Bloemendal. ![]() | ||
James1988 | zondag 26 september 2010 @ 23:29 | |
quote:Engels: Mind the gap. Duits: Bitte beachten Sie beim ausstieg die Lücke zwischen Zug und Bahnsteigecke. | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 23:30 | |
Deutsche Bahn ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 26 september 2010 @ 23:32 | |
quote:Heerlijk hoe ze in Berlijn er zo'n lang verhaal van weten te maken. ![]() | ||
Peterselieman | zondag 26 september 2010 @ 23:33 | |
quote:die zijn onbruikbaar geworden, omdat er enkele stations opengingen die hij niet ingesproken had. En dat terwijl hij dat al voor veel mogelijke stations gedaan had. | ||
Socios | zondag 26 september 2010 @ 23:37 | |
quote:Zeer spijtig. ![]() "Deze trein gaat naar Gein." Ge-wel-dig. | ||
#ANONIEM | zondag 26 september 2010 @ 23:51 | |
quote:Die is er nog steeds hoor. En blijft leuk. ![]() Alleen voor Amstelveen Westwijk hebben ze een andere stem, en dan is het ineens ook geen 'trein' maar een 'metro'. Terwijl het juist bij die lijn eigenlijk weer een 'sneltram' zou moeten zijn, maar goed. [ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2010 23:52:40 ] | ||
Fixers | maandag 27 september 2010 @ 08:50 | |
Op Den Bosch hebben ze vandaag ook opvallende omroepen: "Dames en Heren, de intercity naar Utrecht en Amsterdam die dadelijk binnenkomt is erg druk. De volgende intercity naar utrecht vertrekt om 8.55 uur." Het gefaal van etmet begint nu wel epische proporties aan te nemen. | ||
dennistd | maandag 27 september 2010 @ 09:05 | |
Syntus komt voor het onderhoud van de buffeltjes toch weer terug naar NedTrain: http://www.gelderlander.n(...)ant-na-storingen.ece | ||
Ascendancy | maandag 27 september 2010 @ 09:59 | |
Arriva schijnt op de MLL 2 kapotte stellen te hebben. Dat is knap kut daar in de spits. ![]() | ||
Duvel | maandag 27 september 2010 @ 10:14 | |
quote:Kut voor VOITH. ![]() | ||
Eix | maandag 27 september 2010 @ 10:39 | |
quote:Mwah, wellicht de nasleep van naar het schijnt twee defecte treinen tussen Sittard en Roermond. Het stukje Sittard-Roermond heeft me vandaag namelijk bijna een half uur gekost. De 800 reed met +15, de spits 3500 naar Schiphol ook. En mijn aansluiting in Roermond op de Veolia stopper was natuurlijk ook al lang weg. ![]() | ||
Peterselieman | maandag 27 september 2010 @ 10:49 | |
ziggy of een van zijn collega's hadden mij vanochtend ook goed te pakken. De vertraagde stoptrein Leeuwarden - groningen kwam binnen op spoor 7A, waardoor ik die kut monumentale trap over moest en me moest haasten om de volgende trein te halen. | ||
Socios | maandag 27 september 2010 @ 10:51 | |
quote:FYP Afgelopen zaterdag ook nog overheen gelopen. Schitterend. ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 11:14 | |
quote:Dat is dan ook meteen zo ongeveer de ENIGE partij die er last van heeft ja. | ||
Peterselieman | maandag 27 september 2010 @ 11:17 | |
quote:Als je haast hebt is het heel wat minder schitterend | ||
Duvel | maandag 27 september 2010 @ 11:19 | |
quote:Haha, wie in spoorwegland maalt er nou om de passagiers? ![]() Dat is echt zo 1950. | ||
ziggyziggyziggy | maandag 27 september 2010 @ 11:19 | |
quote:Ik was het niet, ik heb late dienst vandaag. Meestal gebeuren dat soort dingen op verzoek van Arriva, die dat stel dan uit de roulatie willen hebben omdat er iets mee is. Afrangeren van 6 of 7 is een stuk makkelijker dan van 4a of 3a. quote:Het is inderdaad een mooie trap. Alleen hoogst onpraktisch en opeens helemaal niet leuk als je een aansluiting moet halen. En er is geen lift, da's helemaal kut. | ||
Peterselieman | maandag 27 september 2010 @ 11:21 | |
quote:Het stel keerde gewoon weer op de stopper naar Leeuwarden, dus een uitwisseling was het niet. | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 11:21 | |
quote:Als Sijntes de boel dichter bij huis laat onderhouden dan in Blerick komt de boel eerder weer de baan op. Dat is beter voor de reizigerts dan toch? ![]() | ||
Duvel | maandag 27 september 2010 @ 11:28 | |
quote:Tja, ook onderhoud wordt tegenwoordig aanbesteed. 't Schijnt er bij te horen. ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 11:39 | |
quote:Misschien kan AnsaldoBreda dat ook wel. Voor een kwartje minder ![]() | ||
ziggyziggyziggy | maandag 27 september 2010 @ 11:40 | |
quote:Oh, da's dan wel vreemd. Werd er ook geen stel afgehaald? En hoeveel te laat kwam die stoptrein binnen? | ||
Peterselieman | maandag 27 september 2010 @ 11:43 | |
quote:Mja, dan zie je de stellen waarschijnlijk helemaal niet terug of pas als de halve vloot met defecten terzijde staat. quote:Een GTW 2/8 splitsen gaan wat lastig ![]() En hij had +4 geloof ik. Kwam ook omdat de tegentrein in Zuidhorn ook deze vertraging had. En dat kwam weer door de vertraagde sneltrein die met +5 uit Leeuwarden vertrokken was. Deze was weer vertraagd omdat de stopper uit Groningen met +5 Leeuwarden binnenrolde. En zo ging het maar door vanochtend ![]() | ||
KapiteinT | maandag 27 september 2010 @ 11:54 | |
quote:Is daar nog ergens wat van te horen? Ben best benieuwd hoe dat klinkt. | ||
#ANONIEM | maandag 27 september 2010 @ 13:09 | |
quote: ![]() Praten alsof je een knijper op je neus hebt ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2010 13:11:34 ] | ||
ziggyziggyziggy | maandag 27 september 2010 @ 13:16 | |
quote:Mja, dat krijg je met dat traject. Deels enkelspoor, dus je moet altijd kruisen en één vertraging heeft gelijk effect op tien volgende treinen. Vorige week woensdag had de sneltrein naar Leeuwarden +40, het heeft de hele ochtend geduurd tot we weer zonder vertraging reden. | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 13:49 | |
Waren daar geen plannen voor verdubbeling eigenlijk? Het is toch al voor de helft tweesporig of zo? ![]() | ||
KapiteinT | maandag 27 september 2010 @ 13:50 | |
quote:Nooit geweten dat hij dat ooit gedaan had. Kwam net ook dit filmpje tegen: Na elektrificeren was Limburg anderhalf uur dichterbij. Geen Fyra die die snelheidswinst na doet. ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 14:05 | |
quote:Tsja. Na de uitvinding van het wiel was Limburg vier maanden dichterbij. Geen stoomtrein die die snelheidswinst na doet. | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 14:27 | |
Overigens zijn we vandaag allemaal jarig, een beetje toch. De eerste passagierstrein ter wereld reed vandaag precies 185 jaar geleden in Engeland op de Stockton and Darlington Railway ![]() | ||
ziggyziggyziggy | maandag 27 september 2010 @ 14:47 | |
quote:De meest realistische voorspelling is mei 2138 denk ik. | ||
Yreal | maandag 27 september 2010 @ 14:58 | |
quote: ![]() | ||
James1988 | maandag 27 september 2010 @ 15:16 | |
Zo dan, zoals eerder beloofd hierbij wat plaatjes die ik heb geschoten tijdens mijn bezoek aan InnoTrans in Berlijn. Ik ben alleen naar de tentoonstelling buiten geweest (tijdens de publieksdagen op zaterdag) en niet naar de rest van de beurs. Hier volgt een selectie van wat ik allemaal heb gezien tijdens mijn bezoek: ![]() 25 september 2010 De vlaggen wapperen bij het naderen van de Messe Berlin. Geen stralende zon vandaag, maar ook geen neerslag... mooi weertje dus. ![]() 25 september 2010 Siemens heeft een kopbak van de Velaro-reeks tentoongesteld. In de achtergrond een van de nieuwe Vectron-locs. ![]() 25 september 2010 Ook AnsaldoBreda is van de partij, met een nieuwe driverless metrotrein voor de metro van Rome. ![]() 25 september 2010 De Vectron is een nieuwe locreeks van Siemens, en moet Siemens een betere concurrentiepositie geven ten opzichte van Bombardier's Traxx-platform en het Prima II-platform van Alstom. Vectron is een paar maanden terug geïntroduceerd en maakte hier zijn debuut. Een kleine verrassing was de aanwezigheid van een diesel-versie, dit was bij de introductie in juni nog niet bekend. ![]() 25 september 2010 Het Franse Alstom-conglomoraat was ook aanwezig met verschillende treinen en locs. ![]() 25 september 2010 Zo was de Prima II-locomotief aanwezig, voorzien van een redelijk bescheiden beschildering. De eerste klant voor de Prima II is het Marokkaanse ONCF. ![]() 25 september 2010 Het Nederlandse Eurailscout was ook van de partij met hun wisselinspectievoertuig. ![]() 25 september 2010 Het Oostenrijkse Linsinger had een onderhoudsvoertuig gestuurd. Er is zelfs een mogelijkheid om een proefrit te maken "op uw eigen spoorwegnetwerk". ![]() 25 september 2010 Een loc van Vossloh voor de goederendivisie van Eurotunnel: Europorte. ![]() 25 september 2010 Eén van de paradepaardjes van zowel Siemens als Deutsche Bahn is de ICE-hogesnelheidstrein. De Velaro D is de vierde generatie ICE-trein en wijkt op slechts een klein aantal punten af van zijn voorganger, de ICE-3. ![]() 25 september 2010 Het "Verkehrsrot" knalt van de deur af. ![]() 25 september 2010 Niet alleen gloednieuw materieel is van de partij. Stoomloc "Emma" komt soms ook nog even op bezoek, om een paar minuten later weer weg te rijden. ![]() 25 september 2010 Ook de SNCF is van de partij, met locomotieven, rijtuigen en een TER-treinstel. ![]() 25 september 2010 Een intercity-FLIRT van Stadler voor de Noorse spoorwegen. ![]() 25 september 2010 Een nieuwe trein van een Oost-Europese spoorwegmaatschappij. Het opvallende aan deze trein is de verhoging in het midden, hier bevinden zich de draaistellen. Het treinstel is verder geheel lagevloers. ![]() 25 september 2010 Ik achter het 'stuur' van een nieuwe trein. ![]() 25 september 2010 De Zwitserse spoorwegen waren eveneens van de partij. Dit is de zijkant van hun nieuwe hogesnelheids kantelbaktrein: de Pendolino van Alstom. ![]() 25 september 2010 Eersteklas rijtuig van de "New Pendolino" zoals Alstom hem noemt. Displays, leeslampjes, stopcontact bij iedere stoel, een toegankelijk toilet en een restauratierijtuig zijn allemaal voorzien bij deze trein. ![]() 25 september 2010 Vooraanzicht van de nieuwe Pendolino. ![]() 25 september 2010 Dit is het nieuwe metromaterieel voor de Londense metro. Het is gebouwd door Bombardier, en het is het eerste metromaterieel dat airco heeft. Hoewel het suf klinkt, is airco tot nu toe nog nooit mogelijk geweest in de Londense metro vanwege de extra benodigde ruimte die een airco-installatie met zich meebrengt, ruimte die in de krappe Londense tunnels niet beschikbaar is. Deze nieuwe stellen gaan zeker in de warme zomermaanden veel reizigers blij maken. ![]() 25 september 2010 Bombardier Traxx-locomotief 186.105 van leasemaatschappij Railpool. Deze Traxx is een broertje van de reeks Traxx-locs die dienst doen op de HSL en de Beneluxtrein. ![]() 25 september 2010 Bombardier laat geen kans onbenut om de veelzijdigheid van hun Traxx-platform te promoten. Eénspanningsversies, meerspanningsversies, en zelfs dieselelektrisch. De Traxx kan het allemaal. ![]() 25 september 2010 Kinderen racen met elkaar op... miniatuur-ICE's. ![]() 25 september 2010 Het paradepaardje van Bombardier: de Zefiro380. Hoewel dit slechts een mock-up is, gaat het materieel er zo uitzien. De eerste afnemer worden de Chinese spoorwegen voor hun snel uitbreidende hogesnelheidsnetwerk. . ![]() 25 september 2010 Nog een stoomlocomotief. Ik heb nog meer foto's gemaakt tijdens InnoTrans, die staan op mijn Flickr-account. [ Bericht 2% gewijzigd door James1988 op 27-09-2010 15:34:49 ] | ||
brandsrus | maandag 27 september 2010 @ 16:50 | |
Op somda had ik het volgende gepost.quote:Weet niet wanneer Peterselieman op Groningen was, maar ik had ook last van grote vertragingen. | ||
Peterselieman | maandag 27 september 2010 @ 16:56 | |
quote:Ik was om 9:00 in Leeuwarden en om 10:00 in Groningen. Toen waren de vertragingen alweer binnen de marges gebracht dat ze er razendsnel uitgereden konden worden. | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 17:43 | |
Toffe foto's James ![]() | ||
KapiteinT | maandag 27 september 2010 @ 18:00 | |
quote:Leuk leuk leuk. Misschien ga ik volgend jaar ook maar naar de InnoTrans. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door KapiteinT op 27-09-2010 18:07:46 ] | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 18:08 | |
Innotrans is toch meer iets voor de spoorbranche en zo? Iets wat voor ordinary mortals nauwelijks te betalen is? ![]() | ||
Socios | maandag 27 september 2010 @ 18:09 | |
quote:Een Open Dag van Nedtrain dan? "Check hier een ICMm staan" ![]() ![]() Ik ben alleen Mat ´54 binnengelopen en een oude posttrein. ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 18:10 | |
quote:Proost! | ||
Socios | maandag 27 september 2010 @ 18:11 | |
quote: ![]() ![]() Ik ga ook een biertje drinken op de Spoorwegen. ![]() | ||
Zug-Chef | maandag 27 september 2010 @ 18:14 | |
quote:Schijnt tegenwoordig hip te zijn om er heen te gaan. Bobo's en pers komen er de eerste dagen van de week. Er zijn (de laatste dagen van de week) ook gewoon bezoekersdagen, zodat jan en alleman ook een kijkje mag nemen. Neem aan dat die dagen dan ook niet zo'n hele hoge toegangsprijs kennen. | ||
James1988 | maandag 27 september 2010 @ 18:20 | |
InnoTrans is iedere 2 jaar in Berlijn. Er zijn 4 dagen voor 'de vakbranche' waarbij er allerlei bedrijven en stands binnen staan, en daarnaast is er nog een tentoonstelling buiten waar al het rollend materieel staat. Tijdens de publieksdagen kun je alleen buiten rondlopen (toegangsprijs ¤ 2,-), het binnengedeelte eerder in de week is duurder. Informatie die ik heb gevonden: quote:Die prijs valt ook nog wel mee dus. | ||
Ofyles2 | maandag 27 september 2010 @ 18:38 | |
quote:Om de een of andere reden moet ik denken aan ene Henk van Dorp (dé compagnon van Frits Barend). Ik weet niet waarom... | ||
Duvel | maandag 27 september 2010 @ 18:39 | |
quote:Skol! | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 18:53 | |
quote:Je zieke geest gaat met je op de loop ![]() | ||
Socios | maandag 27 september 2010 @ 19:29 | |
Mijn geüploade foto voor "10 jaar ICE" staat er tussen. ![]() http://www.10jaarice.nl/gallery/41-20-25 De onderste: http://www.10jaarice.nl/uploads/images/Gallery/16_IMG_.jpg | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 19:31 | |
mocht je niet bewerken?? ![]() | ||
Socios | maandag 27 september 2010 @ 19:33 | |
quote:Ik heb nog nooit foto´s bewerkt. ![]() Zou niet eens weten hoe dat moet. | ||
greavy | maandag 27 september 2010 @ 19:46 | |
Abellio, de dochter van NS, probeert in Duitsland de Arriva trajecten over te nemen. Arriva moet zijn trajecten afstoten ivm de overname van Arriva door de DB: http://www.ftd.de/unterne(...)anteil/50173344.html Veolia, Kelios en DSB doen ook mee om de trajecten te krijgen. [ Bericht 8% gewijzigd door greavy op 27-09-2010 19:55:30 ] | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 20:22 | |
quote:Joepie. Versnippering ![]() SPOILER | ||
Yreal | maandag 27 september 2010 @ 21:07 | |
quote:Dirk mocht niet meer bankieren, dus gaat maar met treintjes spelen ![]() | ||
Ascendancy | maandag 27 september 2010 @ 21:09 | |
quote:Die kun je niet stiekem op ramkoers zetten, veel veiliger voor Dirk. | ||
ziggyziggyziggy | maandag 27 september 2010 @ 21:20 | |
quote:Wel als je Spoorflexpersoneel inhuurt. ![]() | ||
Zug-Chef | maandag 27 september 2010 @ 21:42 | |
http://www.dsb.dk | ||
Dr_Flash | maandag 27 september 2010 @ 21:42 | |
quote:Basiskennis ![]() | ||
Yreal | maandag 27 september 2010 @ 22:03 | |
quote:Ouwe, je mist de grap ![]() | ||
Ofyles2 | maandag 27 september 2010 @ 22:15 | |
quote: ![]() ![]() * Ofyles2 deze grap doorzichtig vond... | ||
Yreal | maandag 27 september 2010 @ 22:17 | |
quote:Maar moest toch lachen? ![]() | ||
Duvel | maandag 27 september 2010 @ 22:24 | |
Onnen, afgelopen zaterdag. | ||
Zug-Chef | maandag 27 september 2010 @ 22:26 | |
quote:Ha ha ![]() | ||
greavy | dinsdag 28 september 2010 @ 07:18 | |
Op OHIH las ik:quote:En quote: | ||
Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 10:43 | |
wat een hoerensysteem zeg. Wil ik eerst upgraden naar 1e klas en pas vanmiddag reizen ipv om 06:26. Dan wil ik aangeven dat ik een kortingkaart heb en springt alles weer terug. Nou, donder maar op met je Fyra, ga het eerst maar eens GOED regelen. Zo moeilijk moet dat niet zijn. | ||
Peterselieman | dinsdag 28 september 2010 @ 11:01 | |
quote:dat is niet het enige kutte. Dankzij de FYRA ![]() | ||
Bitlord | dinsdag 28 september 2010 @ 14:50 | |
Voor de aanbesteding van de treindienst Arnhem-Doetinchem, vallende onder de SAN-concessie, wordt hetzelfde materieel voorgeschreven als wat binnenkort gaat rijden bij Arriva tussen Arnhem-Winterswijk. Dit komt er op neer dat er 7 tot 9 GTW2/8 treinstellen van Stadler Rail geleased moeten worden. Tussen aug-dec 2012 worden de stellen afgeleverd. De stellen krijgen de blauw/witte Breng-kleurstelling. Buiten de ritten van Arriva naar Winterswijk gaat 4x per uur gereden worden tussen Arnhem - Doetinchem*. Ook komt er een kwartierdienst Nijmegen-Venray vanaf 2016. Station Westervoort gaat zeker open, Zevenaar oost mogelijk. De tarieven van de treindiensten Arnhem-Zevenaar van deze concessie en van Arnhem-Winterswijk van Arriva worden gelijk, in die zin dat tussen Arnhem en Didam het tarief van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen geldt en tussen Didam en Winterswijk de tarieven van de Provincie Gelderland (het laatste tarief is vastgesteld op 16 cent per kilometer. * 4x per uur is een wens, 2x per uur wens. Op de verbinding Arnhem-Doetinchem wordt samen met Arriva sowieso 4x per uur gereden, de wens is dus 6x per uur (2x Arriva, 4x de nieuwe vervoerder). Op zondagen wordt door op het gehele traject naar Winterswijk een halfuursdienst gereden. Een wens van de Stadsregio is om extra spitsritten te rijden tussen Arnhem-Zevenaar/Zevenaar Oost, waardoor de gehele frequentie uitgebreid zou kunnen worden tot 8x per uur in de spits. In dit laatste geval rijdt de trein naar Winterswijk overigens wel als sneltrein tussen Arnhem en Zevenaar. Hoe dan ook, Arriva blijft altijd een halfuursdienst rijden tussen Arnhem-Winterswijk, welke dus wordt aangevuld door extra treinen naar Zevenaar/Doetinchem. Overigens is het ook mogelijk dat de toekomstige concessiehouder van de lijn Arnhem-Doetinchem de tussendiemnsten naar Zevenaar/Doetinchem uitbesteed aan Arriva. Dan gaan er alleen Arriva-treinenn rijden, die op de korte trajecten wel blauw/wit moeten zijn. Nog even hieronder resumerend de toekomstige frequenties: ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 14:54 | |
gaaf. Wanneer komt de reality slap? | ||
Yreal | dinsdag 28 september 2010 @ 15:20 | |
ik kan me weinig voorstellen van het nut van 8 treinen / uur naar een paar van die kut dorpjes ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 28 september 2010 @ 15:45 | |
quote:mja, het is geen gekke gedachte, omdat de treinen bij dubbele stellen in de spits gewoon uitpuilen daar. Als er een verstoring is dan wordt het zo proppen dat het Japanse toestanden worden. | ||
Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 15:51 | |
Hoe kan je nou lullen over 8 treinen per uur terwijl er om de haverklap van alles uitvalt door de meestbizarre storingen ![]() | ||
De_Hertog | dinsdag 28 september 2010 @ 15:54 | |
Mag je in een aanbesteding één bepaald materieeltype eisen? Met al die nadruk die er gelegd wordt op vrije concurrentie kan ik me dat eigenlijk nauwelijks voorstellen. | ||
Peterselieman | dinsdag 28 september 2010 @ 15:57 | |
quote:er is een logische reden. Arriva heeft de keuze gemaakt. stel er gaat een arriva-stel stuk, dan moet als het kan de andere vervoerder in staat zijn om het weg te slepen en dat gaat met een GTW wat makkelijker dan dat de ander met bijvoorbeeld een Lint rijdt. | ||
Socios | dinsdag 28 september 2010 @ 16:02 | |
Verdubbelen, waslijn ophangen en een V-IRM´pje laten pendelen. | ||
De_Hertog | dinsdag 28 september 2010 @ 16:05 | |
quote:True, maar het komt vaker voor dat dingen die logisch zijn niet zo werken, zeker bij aanbestedingsprocedures ![]() quote:Ah, dus de eis is 'koppelbaar met GTW' en dat kan alleen GTW, zo iets dergelijks? | ||
Bitlord | dinsdag 28 september 2010 @ 16:08 | |
Al met al maakt de GTW-vloot over een paar jaar een substantieel deel uit van de Nederlandse treinenvloot: Arriva: 42x GTW 2/6 Arriva: 54x GTW 2/8 Arnhem/Nijmegen: ~8x GTW 2/8 Veolia Transport: 11x GTW 2/6 Veolia Transport: 13x GTW 2/8 In totaal zo'n 330 bakken, iets minder dan de hele vloot aan oude dubbeldekkers. Het is trouwens wellicht interessant om eens te vergelijken hoeveel bakken dieselmaterieel er binnenkort is vergeleken met enkele decennia geleden, om simpel eens te kijken naar het aantal reizigers op alle secundaire baanvakken. Als je kijkt naar 1990 was onderstaande ongeveer aanwezig: 40x Plan U: 40*2,5 (vanwege motorruimte): 100 bakken 19x DH1: 19 bakken 31x DH2: 62 bakken: 25x Blauwe Engel: 50 bakken Totaal 231 bakken. Op dezelfde trajecten wordt in 2012 met het volgende gereden: Arriva diesel: 190 Veolia diesel: 42 SAN diesel: ~24 Totaal 256 bakken. Een uitbreiding van 10 procent in 22 jaar. De grootste uitbreiding vond plaats op de Noordelijke Nevenlijnen, waar in 1990 met 81 bakken werd gereden, wat er nu 131 zijn (+ 61%). [ Bericht 53% gewijzigd door Bitlord op 28-09-2010 16:22:18 ] | ||
De_Hertog | dinsdag 28 september 2010 @ 16:09 | |
De top van TLS, u weet wel, van de ov-chipkaart, heeft een bonus gehad. Betaald uit geld dat bedoeld was voor de verbetering van stations. http://www.nu.nl/politiek(...)ng-publiek-geld.html | ||
Socios | dinsdag 28 september 2010 @ 16:10 | |
quote:Een Wadloper kan ook combineren met een V-IRM. ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 28 september 2010 @ 16:14 | |
quote:De eis was dat de vervoerders elkaars materieel weg moesten kunnen slepen en dat de vervoerder die de concessie Achterhoek/Rivierenland kreeg een optie moest nemen op de stellen voor het traject Doetinchem - Arnhem. Arriva kiest voor GTW's en dus moet die andere vervoerder ook met die stellen rijden. | ||
James1988 | dinsdag 28 september 2010 @ 16:17 | |
Of met FLIRTs, die zijn ook koppelbaar met GTW. Jammergenoeg zijn die er alleen in elektrische versie ![]() | ||
Bitlord | dinsdag 28 september 2010 @ 16:24 | |
Zonder te gaan roepen maar eens de verklaring van de Stadsregio opgezocht:
| ||
Yreal | dinsdag 28 september 2010 @ 16:27 | |
Dat is dus wat er al gezegd werd ![]() Heeft er iemand enig idee hoe de neuk ik kaartjes utrecht -> moscow kan boeken? ![]() | ||
dralion13 | dinsdag 28 september 2010 @ 17:11 | |
quote:die heb ik gezien toen ik instapte in de trein naar zwolle die om kwart voor 2 vertrok (ik was toen in groningen) dacht toen meteen, socios had dit moeten zien ![]() ![]() owja, de trein naar kampen was ook nice ![]() | ||
greavy | dinsdag 28 september 2010 @ 17:15 | |
quote:Treinreiswinkel (zou persoonlijk langs de winkel gaan). NS HiSpeed en de DB bieden het niet aan op hun website, zo lijkt het.. Misschien kijk ik ook wel fout. | ||
Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 18:08 | |
Flirts kunnen best voor die extra treinen tussen Arnhem en Zevenaar natuurlijk ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 18:09 | |
quote:Er langs gaan ja. Om er een brandbom naar binnen te gooien ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Socios | dinsdag 28 september 2010 @ 18:12 | |
Als ik in die winkel kom, is het voor het nieuwe Internationale Spoorboekje "European Rail Timetable". | ||
greavy | dinsdag 28 september 2010 @ 18:20 | |
Waarom is iedereen toch zo negatief over de Trein Reis Winkel? | ||
greavy | dinsdag 28 september 2010 @ 18:20 | |
Ennuh, vol. |