abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86857244
quote:
Op zondag 26 september 2010 13:09 schreef Dr_Flash het volgende:
non-stop? Hij zal in Den Bosch toch wel stoppen dan? :?
Nope. :P In één keer doorknallen zoals het hoort. Zou de ICE ook moeten doen tussen Ut en Ehv.
pi_86857398
quote:
Op zondag 26 september 2010 13:09 schreef Dr_Flash het volgende:
non-stop? Hij zal in Den Bosch toch wel stoppen dan? :?
Mwah de mensen in die trein willen naar Rotterdam, Den Haag en Schiphol, dan heeft een stop in Den Bosch weinig nut behalve dan dat je parasietreizigers oppikt.

Dat 'doorknallen' valt ook wel mee, hij doet er net zo lang over als wanneer er wel in Etten-Leur, Breda, Tilburg en Den Bosch gestopt zou worden. Dat houdt in dat-ie of langzaam rijdt of vaak voor rood wordt gezet.
pi_86857409
Hip. Dat zou wel op slag de langste non-stoprit van Nederland worden met 115 km.

Nu is dat Zwolle - Assen (78) gevolgd door Zwolle - Amersfoort (66) en Utrecht - Arnhem per ICE (58).
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86857470
quote:
Op zondag 26 september 2010 13:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Hip. Dat zou wel op slag de langste non-stoprit van Nederland worden met 115 km.

Nu is dat Zwolle - Assen (78) gevolgd door Zwolle - Amersfoort (66) en Utrecht - Arnhem per ICE (58).
Het beat dan ook Amersfoort - Hengelo (111 km.) in de tijden dat de Internationale trein naar Duitsland nog non-stop reed op dat traject en Eindhoven - Maastricht (98 km.) in de tijd van de Ardennenexpress. :P
pi_86858160
quote:
Op zondag 26 september 2010 13:18 schreef Socios het volgende:

[..]

Het beat dan ook Amersfoort - Hengelo (111 km.) in de tijden dat de Internationale trein naar Duitsland nog non-stop reed op dat traject
Die sloeg alleen Apeldoorn en Almelo over. In Deventer stopte hij wel :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86858266
quote:
Op zondag 26 september 2010 13:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Die sloeg alleen Apeldoorn en Almelo over. In Deventer stopte hij wel :Y
Ik heb het eigenlijk over 1986 en eerder. :+ Van 1998 t/m 2006 stopte ´ie inderdaad alleen in Deventer.
pi_86858279
Voorts zijn er best weinig van die lange non-stop stukken in Nederland. Laten we eens een lijstje maken. (lijstje :9~ )


1. Zwolle - Assen 78 km
2. Zwolle - Amersfoort 66 km
3. Utrecht - Arnhem 58 km (met ICE)
4. 's-Hertogenbosch - Utrecht 48 km
5. Schiphol - Den Haag 44 km
6. Amersfoort - Apeldoorn 43 km

wat hebben we verder nog? Deventer - Almelo 39, Amsterdam - Utrecht met ICE 39, wie vult aan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86858326
Schiphol Airport - Rotterdam Centraal: 53 kilometer. (Met Thalys of Fyra)

En Rotterdam Centraal - Breda: 43 kilometer, zodra dat straks in gebruik genomen wordt. :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 september 2010 @ 13:49:40 #159
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86858507
Hoe lang zou Hoorn - Amsterdam Sloterdijk zijn?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86858527
oh ja die had ik nog niet meegerekend idd.

1. Zwolle - Assen 78 km
2. Zwolle - Amersfoort 66 km
3. Utrecht Centraal - Arnhem 58 km (HST)
4. Schiphol - Rotterdam Centraal 53 km (HST)
5. 's-Hertogenbosch - Utrecht Centraal 48 km
6. Schiphol - Den Haag HS 44 km
7. Amersfoort - Apeldoorn 43 km
8. Rotterdam Centraal - Breda 43 km (HST)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86858539
quote:
Op zondag 26 september 2010 13:49 schreef Peterselieman het volgende:
Hoe lang zou Hoorn - Amsterdam Sloterdijk zijn?
Opent tabel 21 en ziet 39 kilometer staan. :P

Zwolle - Steenwijk met 42 kilometer ook nog aardig. :+
pi_86858562
quote:
Op zondag 26 september 2010 13:49 schreef Peterselieman het volgende:
Hoe lang zou Hoorn - Amsterdam Sloterdijk zijn?
Ook 39
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86858628
Dordrecht - Roosendaal 38 km

Geen wonder trouwens, zie ik nu, dat Amersfoort - Zwolle - Assen mijn lievelingsstuk treinreizen in NL is. ;)

[ Bericht 79% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2010 13:55:06 ]
pi_86858680
quote:
Op zondag 26 september 2010 13:53 schreef Igen het volgende:
Dordrecht - Roosendaal 38 km
Dat zal dan wel gevolgd worden door Tilburg - EIndhoven met 37?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86858697
1. Zwolle - Assen 78 km
2. Zwolle - Amersfoort 66 km
3. Utrecht Centraal - Arnhem 58 km (HST)
4. Schiphol - Rotterdam Centraal 53 km (HST)
5. 's-Hertogenbosch - Utrecht Centraal 48 km
6. Schiphol - Den Haag HS 44 km
7. Amersfoort - Apeldoorn 43 km
8. Rotterdam Centraal - Breda 43 km (HST)
9. Zwolle - Steenwijk 42 km
10. Deventer - Almelo 39 km
10. Hoorn - Amsterdam Sloterdijk 39 km
12. Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal 39 km (HST)
13. Dordrecht - Roosendaal 38 km
14 Tilburg - Eindhoven 37 km

Bij gelijke afstand krijgen HST-etappes een mindere waardering. Voor HST's is het immers geen kunst :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86858801
De herfst in aantocht.


Tussen Erpel en Linz(Rhein) is het landschap erg mooi. De flinke heuvels, de opkomende herfstkleuren en de Rijn op steenworpafstand, maken het tot een adembenemende fotolocatie. Regional Express 11322 van Koblenz naar Mönchengladbach passeert in de vorm van de DB 425 526 en een onbekend gebleven soortgenoot.

Later meer.
pi_86858917
quote:
Op zondag 26 september 2010 13:58 schreef Zug-Chef het volgende:
De herfst in aantocht.

[ afbeelding ]
Tussen Erpel en Linz(Rhein) is het landschap erg mooi. De flinke heuvels, de opkomende herfstkleuren en de Rijn op steenworpafstand, maken het tot een adembenemende fotolocatie. Regional Express 11322 van Koblenz naar Mönchengladbach passeert in de vorm van de DB 425 526 en een onbekend gebleven soortgenoot.
Mooie foto! Ik moet echt weer eens over de spoorlijn langs de Rijn reizen. Al vele jaren geleden (denk al bijna tien) dat ik een keer met de RE van Emmerich naar Koblenz Hbf gegaan ben. Daarna in dat gebied alleen maar over de HSL gegaan tussen Köln Hbf en Frankfurt (Main) Hbf.
  zondag 26 september 2010 @ 14:12:34 #168
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86859168
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 20:16 schreef Socios het volgende:
Vandaag naar de Open Dag van Nedtrain geweest in Onnen. Leuk om in een V-IRM het emplacement aldaar opgereden te worden. Keertje kop maken erbij om bij het perrontje uit te komen. Erg leuk ook om na 3 jaar weer eens Mat ´54 te betreden. Blijft pure nostalgische gevoelens oproepen.
Hé, ik heb je daar helemaal niet gezien!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86859201
quote:
Op zondag 26 september 2010 14:12 schreef Duvel het volgende:
Hé, ik heb je daar helemaal niet gezien!
Was je er ook, ja? Ik was er maar een uurtje ofzo in het begin van de middag. :+
  zondag 26 september 2010 @ 14:47:39 #170
264953 Ploertendoder
Doodt Ploerten!
pi_86860297
Ik heb gisteren even door Nederland getourd, want ik had toch een dagkaart van de AH :P Mijn route:
(helaas ben ik vergeten de treinnummers te noteren. Foto's heb ik niet, want de batterijen waren leeg :')

Deel 1:
Zwijndrecht - Rotterdam Centraal (intercity: VIRM 6+4)

Deel 2:
Rotterdam Centraal - Rotterdam Alexander - Gouda - Utrecht Centraal - Amersfoort - Apeldoorn - Deventer (ICMm 3)

Deel 3:
Deventer - Apeldoorn - Amersfoort - Hilversum - Duivendrecht - Amsterdam Zuid - Schiphol (NS Hispeed/DB Fernverkehr)

Deel 4:
Schiphol - Rotterdam Centraal (FYRA)

Deel 5:
Rotterdam Centraal - Zwijndrecht (VIRM 4)

Ik wilde vanaf Schiphol via Leiden centraal reizen, maar er waren werkzaamheden ;(
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
pi_86860313
quote:
Op zondag 26 september 2010 00:18 schreef KapiteinT het volgende:
Zal wel weer te maken hebben met ETMET (de proef waarbij er elke 10 minuten een trein rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven). Daardoor worden er af en toe te korte treinen in gezet.
Ik weet niet op welk tijdstip gijsman77 gereisd heeft, maar mijn ervaring is ook dat er 's avonds (na 21.00 u) een veel te korte trein rijdt van Utrecht naar Eindhoven. Op dat tijdstip rijdt er nog maar 1x een trein per half uur, dus dan kun je het niet meer gaan toeschrijven aan materieeltekort vanwege een proef. Ik zie het eerder als een bezuinigingsmaatregel.
pi_86860441
quote:
Op zondag 26 september 2010 14:47 schreef Ploertendoder het volgende:
(helaas ben ik vergeten de treinnummers te noteren. Foto's heb ik niet, want de batterijen waren leeg :')
Met nummertjes maak je de meeste hier niet erg blij, dus je hebt weinig gemist. :P
  zondag 26 september 2010 @ 14:53:38 #173
264953 Ploertendoder
Doodt Ploerten!
pi_86860499
quote:
Op zondag 26 september 2010 14:52 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Met nummertjes maak je de meeste hier niet erg blij, dus je hebt weinig gemist. :P
Foto's waren dan wel leuk geweest, maar die &^%&&^%%&%-batterijen :( :P
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 september 2010 @ 14:59:49 #174
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_86860738
Ik was ook in Onnen gisteren, met 2 kinderen, overigens zonder gejengel, ze keken namelijk hun ogen uit :)







[ Bericht 16% gewijzigd door TARAraboemdijee op 26-09-2010 15:24:00 ]
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  zondag 26 september 2010 @ 15:35:43 #175
314474 gijsman77
REIZEN treinen PSV!
pi_86862087
quote:
Op zondag 26 september 2010 14:48 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ik weet niet op welk tijdstip gijsman77 gereisd heeft, maar mijn ervaring is ook dat er 's avonds (na 21.00 u) een veel te korte trein rijdt van Utrecht naar Eindhoven. Op dat tijdstip rijdt er nog maar 1x een trein per half uur, dus dan kun je het niet meer gaan toeschrijven aan materieeltekort vanwege een proef. Ik zie het eerder als een bezuinigingsmaatregel.
Van Utrecht naar Eindhoven om 17.22
en terug om 22.02
  zondag 26 september 2010 @ 15:40:54 #176
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86862264
Deutsche Bahn O+

Misschien ligt het aan mij, maar het bedrijf komt vriendelijk over. Na iedere stop een omroep ("Welkom op deze trein naar X, wij zullen nog stoppen te Y en Z") en voor ieder station ("Over enkele minuten komen we aan te H, aansluitende treinen hier zijn A, B en C. Reizigers die ons hier verlaten willen wij bedanken voor het reizen met Deutsche Bahn") en op ieder station ook nog eens een vriendelijke begroeting ("Dames en heren op spoor 4, welkom te Q.")

O+
pi_86862343
vreemd genoeg niet half zo irritant als dat "Dames. En Heren. Goedemorgen." bij ELKE halte in de SLT :r
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 26 september 2010 @ 15:49:40 #178
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86862550
Wat me op de stations ook opviel is dat ze verschillende geluiden hebben voor de aankondigingen, volgens mij twee, drie en viertonig waarbij viertonig het belangrijkste is. En aankondigingen die beperkt zijn tot één perron i.p.v. het hele station.
  zondag 26 september 2010 @ 15:50:52 #179
264953 Ploertendoder
Doodt Ploerten!
pi_86862591
quote:
Op zondag 26 september 2010 15:42 schreef Dr_Flash het volgende:
vreemd genoeg niet half zo irritant als dat "Dames. En Heren. Goedemorgen." bij ELKE halte in de SLT :r
Ja inderdaad :') Sowieso haat ik dat computergestuurde omroepmeuk :r
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
pi_86862752
quote:
Op zondag 26 september 2010 15:49 schreef James1988 het volgende:
Wat me op de stations ook opviel is dat ze verschillende geluiden hebben voor de aankondigingen, volgens mij twee, drie en viertonig waarbij viertonig het belangrijkste is.
Daar zit niet echt logica in. Het verschilt ook van station tot station en van jaar tot jaar welk deuntje voor welk type melding gebruikt wordt. Het meest opvallende en langste deuntje is i.i.g. vaak voor de melding van "De ICE vertrekt zo, de deuren sluiten automatisch, weest u voorzichtig". Niet de belangrijkste mededeling dus.

quote:
En aankondigingen die beperkt zijn tot één perron i.p.v. het hele station.
Dat is inderdaad wel een groot pluspunt boven het Nederlandse systeem, waar je bijvoorbeeld op Utrecht CS op den duur gek wordt van eindeloos herhaalde mededelingen die niet bedoeld zijn voor het perron waar jij staat.
  zondag 26 september 2010 @ 16:01:26 #181
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86862990
Nu nog maar eens een keertje kijken of ik (goede) geluidsfragmenten van die pingels kan vinden.

* James1988 is het standaard Android-pingeltje op zijn mobiel nu wel beu
pi_86863053
Het probleem daarvan is ook dat er te weinig capaciteit is op het omroepsysteem bij ernstige vertragingen en dan verliezen ze nog wel eens de prioriteiten uit het oog. Met de sneeuw was het toen op Rotterdam zo dat er niets richting Delft kon en dan richting Utrecht en Dordrecht vooral spoorwijzigingen en kleine vertagingen waren. Dan moet je natuurlijk niet de IC naar Dordrecht aankondigen en daarna pas dat er eindelijk een trein naar Delft gaat. Die vervolgens dus wegrijdt tijdens de omroep.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_86863383
quote:
Op zondag 26 september 2010 16:01 schreef James1988 het volgende:

* James1988 is het standaard Android-pingeltje op zijn mobiel nu wel beu
Vector is de enige fatsoenlijke die erop staat, het is echt een onmogelijke opgave om een fatsoenlijke *tring tring* als ringtone en *ping* als notificatiegeluid te vinden :N
pi_86864237
quote:
Op zondag 26 september 2010 15:40 schreef James1988 het volgende:
Deutsche Bahn O+

Misschien ligt het aan mij, maar het bedrijf komt vriendelijk over. Na iedere stop een omroep ("Welkom op deze trein naar X, wij zullen nog stoppen te Y en Z") en voor ieder station ("Over enkele minuten komen we aan te H, aansluitende treinen hier zijn A, B en C. Reizigers die ons hier verlaten willen wij bedanken voor het reizen met Deutsche Bahn") en op ieder station ook nog eens een vriendelijke begroeting ("Dames en heren op spoor 4, welkom te Q.")

O+
En dan zeggen ze er zelfs nog bij aan welke kant je het perron kunt verwachten om uit te stappen! O+
  zondag 26 september 2010 @ 17:10:15 #185
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86865639
quote:
Op zondag 26 september 2010 15:50 schreef Ploertendoder het volgende:

[..]


Ja inderdaad :') Sowieso haat ik dat computergestuurde omroepmeuk :r
Vind je Loes van der Schaft geen zwoele stem hebben?
pi_86865656
quote:
Op zondag 26 september 2010 16:32 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

En dan zeggen ze er zelfs nog bij aan welke kant je het perron kunt verwachten om uit te stappen! O+
Ook nog ja. ERG handig _O_ In NL doet alleen Veolia dat, maar pas te laat.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 26 september 2010 @ 17:15:33 #187
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86865866
quote:
Op zondag 26 september 2010 17:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ook nog ja. ERG handig _O_ In NL doet alleen Veolia dat, maar pas te laat.
Ik vind het toch een beter systeem dan de tekst 'Uitstappen links/rechts' aan halteafroepen vast te plakken. Dit vind ik nog dynamisch...
pi_86867270
quote:
Op zondag 26 september 2010 17:15 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik vind het toch een beter systeem dan de tekst 'Uitstappen links/rechts' aan halteafroepen vast te plakken. Dit vind ik nog dynamisch...
Wat bedoel je? Dat in Duitsland de stationsafroep automatisch is maar losgekoppeld van de handmatige omroep van de MCN, die als beste zie waar hij daadwerkelijk terecht komt? Dat vind ik ook beter ja.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 26 september 2010 @ 18:09:03 #189
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86867852
quote:
Op zondag 26 september 2010 17:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Dat in Duitsland de stationsafroep automatisch is maar losgekoppeld van de handmatige omroep van de MCN, die als beste zie waar hij daadwerkelijk terecht komt? Dat vind ik ook beter ja.
Bijvoorbeeld een halteafroep in Duisburg:

"Nachste Haltestelle: Kulturstraße. Ausstieg in Fahrtrichtung links."

Dit vind ik niet foutbestendig in tegenstelling tot Veolia...
pi_86867915
Mja, bij Veolia zeggen ze het pas als de trein al stilstaat. Tegen die tijd is die informatie niet meer nodig.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86867918
Ik snap eerlijk gezegd sowieso het nut niet van het omroepen van de perronkant. Oh nee nou moet ik 3 hele meters naar de andere deur lopen :?
  zondag 26 september 2010 @ 18:37:06 #192
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86868665
quote:
Op zondag 26 september 2010 14:14 schreef Socios het volgende:

[..]

Was je er ook, ja? Ik was er maar een uurtje ofzo in het begin van de middag. :+
Ik was er van elf tot drie of zo. :) We zullen er dus wel tegelijkertijd geweest zijn, maar het was vrij groot.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86868728
quote:
Op zondag 26 september 2010 18:11 schreef Ireyon het volgende:
Ik snap eerlijk gezegd sowieso het nut niet van het omroepen van de perronkant. Oh nee nou moet ik 3 hele meters naar de andere deur lopen :?
Bordjesschieters vinden dat handig :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86869372
quote:
Op zondag 26 september 2010 18:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Mja, bij Veolia zeggen ze het pas als de trein al stilstaat. Tegen die tijd is die informatie niet meer nodig.
Tegenwoordig volgens mij wel eerder tenminste, een maandje terug meende ik dat toch te horen voor het halteren.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 september 2010 @ 18:55:31 #195
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86869393
Je pikt in de moderne treinen de vaste reizigers er trouwens zo uit. De vaste reizigers drukken al voor het station op de knop, zodat de deur direct na vrijgave open gaat, terwijl de incidentele reizigers maar op de knop blijven rammen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86869863
quote:
Op zondag 26 september 2010 18:55 schreef Peterselieman het volgende:
Je pikt in de moderne treinen de vaste reizigers er trouwens zo uit. De vaste reizigers drukken al voor het station op de knop, zodat de deur direct na vrijgave open gaat, terwijl de incidentele reizigers maar op de knop blijven rammen
Inderdaad. :')
pi_86870161
quote:
Op zondag 26 september 2010 18:55 schreef Peterselieman het volgende:
Je pikt in de moderne treinen de vaste reizigers er trouwens zo uit. De vaste reizigers drukken al voor het station op de knop, zodat de deur direct na vrijgave open gaat, terwijl de incidentele reizigers maar op de knop blijven rammen
Zo herkenbaar :')
Dan heb je die knop al gedaan en dat staat er naast je iemand klikklikklikklik te doen. Laatst ook een conductrice van arriva die dat deed :') _!
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_86870245
Moeten die knoppen ook maar een feedback geven dat er iets gebeurt als je erop drukt. En niet eerst urenlange stilte terwijl onzichtbaar de treeplank uitschuift. :{

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2010 19:19:33 ]
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 september 2010 @ 19:20:14 #199
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86870281
quote:
Op zondag 26 september 2010 19:19 schreef Igen het volgende:
Moeten die knoppen ook maar een feedback geven dat er iets gebeurt als je erop drukt. En niet eerst urenlange stilte terwijl onzichtbaar de treeplank uitschuift. :{
Feedback genoeg hoor. Het groene randje zegt genoeg en wachten is ook een vak.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 26 september 2010 @ 19:20:31 #200
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86870292
Ik hou meestal m'n vinger op de knop en draai rondjes mee met de beweging van de trein, en pas wanneer ik het gesis van de deurontgrendeling hoor druk ik die knop daadwerkelijk in. :+

By the way, S-Bahn Berlin geeft ook aan waar het perron is. Meestal is het Ausstieg links maar soms ook rechts, bij hetzelfde station (Westkreuz) heb ik beide zien voorkomen. Op de LED-display met volgende stations (en huidige station) staat ook een pijltje dat naar het perron wijst.

De omroep is dus niet vastgeplakt aan de halteafroep :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')