Ireyon | woensdag 2 juni 2010 @ 19:39 |
Welkom in alweer deel 232 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ====================================================================================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ====================================================================================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. ====================================================================================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash >> Materieel Informatie Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie. Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel. Plan T - (Laatste update: 11-05-2010 (Excel 2003-2007 compatibel) ) DM'90 / Buffel - (Laatste update: 11-05-2010 (Excel 2003-2007 compatibel) ) ====================================================================================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 19:46 |
EN WEE DIE BLAUWE Z'N GEBEENTE die er eoa blokhaken-tagje voor zet ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 juni 2010 @ 19:47 |
quote:Niet nodig toch? | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 19:48 |
quote:Ongewenst zelfs ![]() | |
Ireyon | woensdag 2 juni 2010 @ 19:49 |
'k Zat zo eens door die topiclijst te bladeren en vroeg me af; wat is eigenlijk de langst lopende reeks op 't forum? Volgens mij maakt deze best een goede kans met ruim 7 jaar ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 19:52 |
Zo zo. Die mevrouw Drieveld toch. Kon voor de somma van zestien gulden ACHT dagen lang over het hele net doen en laten wat ze wilde. En geen last van schommelboten ook ![]() ![]() ![]() Zou ze nog leven? | |
ziggyziggyziggy | woensdag 2 juni 2010 @ 19:53 |
ertvpms | |
V2 | woensdag 2 juni 2010 @ 19:54 |
Wat raar, waarom nou 8 dagen? 7 dagen lijkt mij logischer ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 2 juni 2010 @ 19:55 |
Kwam vandaag toch wat afwijkends tegen ![]() DD-AR 7868 als IC naar Den Helder, hier te Schagen. ![]() Reis vrijwel iedere dag het traject, en kom normaal alleen schommelboten tegen ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2010 20:02:35 ] | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 19:56 |
quote:Daar is de uitholling begonnen ![]() ![]() | |
trainfreak | woensdag 2 juni 2010 @ 20:07 |
TVP voor de treinrit van greavy | |
#ANONIEM | woensdag 2 juni 2010 @ 20:09 |
tvp | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 20:12 |
quote: quote:Welke lulhannes heeft de bepaling tegen dit soort posts uit de OP geknipt? ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 2 juni 2010 @ 20:13 |
quote: ![]() | |
bork | woensdag 2 juni 2010 @ 20:43 |
loc 1727 passeert brug ![]() ![]() | |
Crientj | woensdag 2 juni 2010 @ 20:47 |
quote: ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 juni 2010 @ 20:49 |
quote:Lijkt wel DDM-1 met een verkeerde loc er voor | |
Fixers | woensdag 2 juni 2010 @ 20:52 |
Die is heuk niet nieuw, ik heb al jaren geen reclame op treinen meer gezien. W'rom niet eigenlijk? Lijkt me makkelijk geld verdienen. Of een madurodammer. Dan nog even ![]() ![]() ![]() | |
Guppy | woensdag 2 juni 2010 @ 21:17 |
quote: ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 21:19 |
quote:Proceed, ik luister. | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 21:20 |
quote:Terugzetten ![]() | |
Crientj | woensdag 2 juni 2010 @ 21:28 |
quote:Gups! Ben je al een keer langsgeweest ? ![]() | |
Crientj | woensdag 2 juni 2010 @ 21:34 |
quote:Dr valt niets terug te zetten. ;{ Maar vooruit, tegen de eeuwige tvp. ![]() | |
thats-me | woensdag 2 juni 2010 @ 21:48 |
quote:Ben je nog wel even mee bezig om te verbeteren Fles ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 21:55 |
quote:Mwoa, dat gaat dik voor mijn 77ste lukken hoor ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 juni 2010 @ 21:58 |
quote:Op hoeveel kilometer staat de teller nu? | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 22:00 |
quote:167.477 sinds 1-1-2006. Zonder trams, zonder metro, en zonder alles wat ik in de jaren daarvoor al met mijn studenten-OV gereden heb uiteraard. | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 22:12 |
Oh trouwens, ik hou het dan toevallig bij, maar er zijn natuurlijk massa's mensen die veel meer reizen dan ik. Veel verder dan 40.000 km in een jaar kom ik doorgaans niet. Beetje conducteur of machinist moet daar hard om lachen denk ik. | |
Fixers | woensdag 2 juni 2010 @ 22:28 |
quote:Ik zal het maar business as usual noemen. Ik werk niet meer in Brussel, maar moest er vandaag zijn voor een beurs. Heen met een collega mee terug met de trein. Alleen even vlug een treinaartje halen was er voor deze en andere hollanders weer niet bij. Het "international traveller centre" was open met een rij tot aan de deur en slechts twee lokettisten. De andere loketten stond een rij van 2-3 reizigers per stuk. Maar daar mag je geen internationale tickets kopen voor 18:30 uur (het was 18:10uur). Dat ik bij de loketist in kwestie al vaak genoeg een enkele reis nederland gekocht heb deed er niets aan af. Net zoals wijzen op de enorm lange rij en dat ik dan mijn trein zou missen. Belgische handelsgeest en dienstverlening: "Zeró points!" ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 22:33 |
quote:Oh dat ja, daar heb ik me recentelijk ook over opgewonden. Heeft geen zin. Het is goed voor de reiziger namelijk. Echt waar. ![]() | |
Fixers | woensdag 2 juni 2010 @ 22:54 |
quote:Hoe zeg je " Behfel! Ist! Behfel!!!!!!" In het frans? | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 22:57 |
quote:Omelette! DU!!! Fromage! | |
Crientj | woensdag 2 juni 2010 @ 22:58 |
quote:Dexter! ![]() ![]() [ Bericht 25% gewijzigd door Crientj op 02-06-2010 23:08:42 ] | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 23:00 |
Nee serieus, probeer het gewoon ![]() | |
James1988 | woensdag 2 juni 2010 @ 23:21 |
![]() Het is echt van den zotte dat ze in NMBS-land zo goed als geen automaten hebben. En de automaten die er zijn, zijn alleen voor binnenlands verkeer en accepteren ook alleen Belgische bankkaarten. Heeft de NS het toch beter gedaan. | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 23:22 |
quote:Dar heb je inderdaad gewoon geen ene tiefes aan ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 juni 2010 @ 23:22 |
van te voren alles regelen dus ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 juni 2010 @ 23:31 |
quote:Mwoa. Valt in België eigenlijk best mee hoor. Ik had er in Zweden veel meer last van. Bijna ALLES is daar resplichtig, en ik had sterk de indruk dat mensen daar gewoon profylactisch bezig waren. Zo van "ik reserveer maar vast een stoel in deze trein en in alle andere die die dag dezelfde kant op gaan, want je weet maar nooit.." Zwaar klote | |
Socios | donderdag 3 juni 2010 @ 00:06 |
Vond het op Antwerpen Centraal juist goed geregeld. Lekker aan het loket een kaartje naar Nederland gekocht. Loketist vroeg meteen of ik met korting in Nederland kon reizen en was heel goed op de hoogte van alles. | |
Dr_Flash | donderdag 3 juni 2010 @ 00:08 |
quote:Je meldt even niet dat je een half uur in de rij moest staan voor het meest triviale internationale kaartje ooit he? | |
Socios | donderdag 3 juni 2010 @ 00:10 |
quote:Een acceptabele 5 minuten in de lokettenzaal staan wachten. | |
Dr_Flash | donderdag 3 juni 2010 @ 00:11 |
Mazzel ![]() | |
greavy | donderdag 3 juni 2010 @ 00:13 |
Toen ik in Duitsland was (moet foto's nog steeds online zetten ![]() te Leer: Ik probeerde mijn beste Duits, maar begreep die gozert niet echt, waarop ik dus vroeg (in het Duits) of hij misschien Engels kon. Antwoord: "Nein, Sie mussen Deutsch sprachen!" of iets wat erop leek.. En hij ratelde maar door, ik begreep iets van dat ik een Bahncard had, nee. Hij kwam er achter dat bij het Niedersachsen ticket dat niet kon ![]() Toen over de rit Bentheim - Hengelo. Of ik een Bahncard had, wederom nee. Of ik 1 wou aanschaffen, of ik wist welke trein ik hebben moest, of ik wist hoe ik in Bentheim kon komen.. Ja, dat wist ik. Geef mijn kaartje nou maar dacht ik.. Betalen. Hij vroeg of ik wou pinnen, met credit card betalen (wat niet mogelijk was op dat moment), briefgeld, muntgeld, of ik kortingcoupons had, of ik een folder over de DB wou hebben, of ik alsnog een Bahncard wou aanschaffen, of ik voor zakelijke doeleinden er was, privé doeleinden etc etc etc. Wat kunnen die Duitsers daar toch een eind weg zeuren zeg ![]() | |
Socios | donderdag 3 juni 2010 @ 00:16 |
Lol, in Leer en op andere Duitse stations heb je dan juist weer wel de meest geweldige kaartautomaten die er bestaan. Alle tickets, in alle vormen naar allerlei bestemmingen in Nederland. Opgeven overstaptijd, soort trein, wel of geen zitplaatsreservering enz. Biljettenacceptatie erbij. | |
greavy | donderdag 3 juni 2010 @ 00:18 |
Ja, daar kwam ik ook achter ![]() Wel ideale kaartautomaten zijn dat. Volgende keer maak ik daar maar gebruik van ![]() Je kan er zelf een heel reisschema maken, aangeven welke treinen je wil hebben (alle treinen, alleen regionale lijnen, alleen IC) en dergelijke. Reisadvies afdrukken is ook gewoon mogelijk. Laat de NS dáár nou eens een voorbeeld aan nemen.. | |
Dr_Flash | donderdag 3 juni 2010 @ 00:18 |
quote: ![]() ![]() | |
Ascendancy | donderdag 3 juni 2010 @ 00:23 |
Maar de loketten zijn om te huilen. Ik kan beter Duits dan de mensen daar achter het loket. Maar dat heb ik al eens verteld ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 3 juni 2010 @ 00:27 |
quote:Lijkt me toch een brug te ver hoor ![]() ![]() | |
greavy | donderdag 3 juni 2010 @ 00:29 |
Oja, nog even tussendoor: Dagkaart 2e klas voor 2 personen, 1 dag onbeperkt treinen ¤19,95 - My City Deal ![]() Te verkrijgen tot 3 juni 23:59 Ik heb al 2x een kaartje bemachtigt. Werkt prima. Voorwaarden * Geldig van 3 juni tot en met 13 juni 2010 op werkdagen na 9 uur 's ochtends en op weekenddagen de hele dag * De dagkaart is geldig in de 2e klas van alle treinen van NS in heel Nederland voor 2 personen * De dagkaart is niet geldig op treindiensten geëxploiteerd door Arriva, Connexion, Synthus, Thalys en Veolia * Met toeslag wel geldig in de ICE- en Fyra-treinen in Nederland * Geen restitutie mogelijk, zie ook Algemene Voorwaarden NS En dan nog iets: Dit weekend is de FYRA toeslagvrij in verband met werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 3 juni 2010 @ 00:30 |
quote:Daar hebben we meer aan, misschien ![]() | |
KapiteinT | donderdag 3 juni 2010 @ 01:00 |
quote:En je hebt ongeveer een hamer nodig om het 'touch'screen te bedienen... ![]() | |
Ascendancy | donderdag 3 juni 2010 @ 01:16 |
quote:Als er staat dat DB mij geen interrail kaart mag verkopen en zij vervolgens denkt dat dat betekent dat ze aan interrailers geen kaarten mag verkopen, dan is ze of ongelofelijk dom, of ze kan niet lezen ![]() | |
James1988 | donderdag 3 juni 2010 @ 08:53 |
quote:Datzelfde kan gezegd worden over de OV-chipkaartautomaten van de RET. Die van het GVB zijn trouwens niet veel beter. Ik hou mijn hart vast voor de automaten van Veolia. (Waarschijnlijk hebben al die automaten dezelfde leverancier - het Franse Thales) | |
De_Hertog | donderdag 3 juni 2010 @ 09:02 |
Nu op nu.nl:quote:Was het maar waar... | |
Socios | donderdag 3 juni 2010 @ 09:26 |
![]() Hehe, inderdaad. Afschaffen die OV-Chipkaart! Vanaf vandaag weer overal alleen maar reizen met strippen- en treinkaartjes. ![]() | |
Guppy | donderdag 3 juni 2010 @ 09:26 |
quote:Crien! Langsgeweest ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 3 juni 2010 @ 09:31 |
Zo'n man uit Enschede heeft gisteren zn miljoenste railkilometer gehad. Fles hoeveel heb jij er? [ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2010 09:32:12 ] | |
AstroNova | donderdag 3 juni 2010 @ 09:32 |
Weet iemand op welk station deze foto is gemaakt? Is een prachtig station en die wil ik op foto zetten![]() | |
De_Hertog | donderdag 3 juni 2010 @ 09:35 |
quote:Dank voor het screenshot, dat kon ik zelf niet doen hier ![]() | |
De_Hertog | donderdag 3 juni 2010 @ 09:36 |
quote:Sloterdijk Hemboog, denk ik: http://www.fransmensonides.nl/hem.htm | |
MetalMike | donderdag 3 juni 2010 @ 09:40 |
quote:Je was er zelf al achter, klopt. Ziet er met een zonnetje een stuk gezelliger uit. Hier meer foto's. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 3 juni 2010 @ 12:13 |
Ach, laat ik nog even reageren op een discussie uit het vorige topic.quote:Waarom zou je een trein die geen problemen heeft en netjes op tijd rijdt, met opzet gaan vertragen omdat een andere trein vertraging heeft? Zo creëer je vaak indirect wel weer vertraging bij andere treinen verderop in het traject, bijvoorbeeld door aansluitingen, conflicten in spoorgebruik of materieelovergangen. Overigens bepaalt de treindienstleider niet zelfstandig of een trein een andere inhaalt, daar gaat de DVL (vroeger netwerkbestuurder) over. | |
Dr_Flash | donderdag 3 juni 2010 @ 12:18 |
quote:Ja, precies, dat zeg ik toch ook? ![]() | |
Ascendancy | donderdag 3 juni 2010 @ 12:25 |
Dat ligt eraan hoeveel het scheelt. Als op Rotterdam de stoptrein richting Den Haag een minuut eerder vertrekt dan de IC, dan denk ik altijd, kan die stoptrein niet 1 minuut wachten. ![]() | |
Crientj | donderdag 3 juni 2010 @ 12:39 |
quote: ![]() | |
Guppy | donderdag 3 juni 2010 @ 13:13 |
quote:Jazeker!! Chocolade koekjes yeah! Vooral na het overwerken, want dan zijn ze nog een beetje warm ![]() ![]() ![]() | |
Crientj | donderdag 3 juni 2010 @ 13:14 |
quote:714, ¤ 1.35. ![]() SPOILER | |
Guppy | donderdag 3 juni 2010 @ 13:22 |
quote:Geen idee, ze redden het nooit tot ik thuis ben... Maar ze zijn wel zo goddelijk, heel het overwerkleed is vergeten als ik ontdek dat ik een vers chocolade koekje te pakken heb ![]() | |
Crientj | donderdag 3 juni 2010 @ 13:23 |
quote:Ik heb dr nog nooit eentje gegeten ;o Ben benieuwd ![]() | |
Guppy | donderdag 3 juni 2010 @ 13:25 |
quote:Ooh, doe het niet!! Neem jezelf in bescherming, je kunt niet meer zonder straks ![]() ![]() ![]() | |
Crientj | donderdag 3 juni 2010 @ 13:28 |
quote:Whahaha. Ik heb momenteel toch geen geld meer en haal eigenlijk nooit voer. ;o Nou ja, misschien ooit uitproberen. xD Ooit. ![]() | |
Guppy | donderdag 3 juni 2010 @ 14:51 |
quote:Mijn werkgever betaalt mijn choco cookies ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 3 juni 2010 @ 14:57 |
Mijn chococookies betalen mijn werkgever. In other news: morgen naar Malta. Met de auto naar Zaventem, met de trein terug. Ik heb er zin in. | |
Dr_Flash | donderdag 3 juni 2010 @ 15:04 |
quote:Heeft iemand je al verteld dat er water tussen Malta en de rest van de wereld ligt? ![]() | |
dennistd | donderdag 3 juni 2010 @ 15:24 |
tvp ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 3 juni 2010 @ 16:00 |
http://www.tctubantia.nl/(...)iljoen-kilometer.ece | |
greavy | donderdag 3 juni 2010 @ 16:03 |
Die weten we nu wel. Is volgens mij al 4x langsgekomen de afgelopen dagen... Vanavond filmpje: VSM Corus Express door spoortunnel bij Haarlem. Morgen zal ik trachten de rest te uploaden. | |
Ascendancy | donderdag 3 juni 2010 @ 16:05 |
http://www.treinreiziger.(...)kzaamheden_a2-142582 Waarom worden dit soort dingen niet met de NS geregeld? De merwedelingelijn ontlast pas vanaf leerdam enigszins de A2 als je daarna de stoptrein naar Utrecht pakt op Geldermalsen. En pas vanaf beesd is het de enige logische route. De IC's tussen 's hertogenbosch en Utrecht en de stoptreinen tussen Geldermalsen en Utrecht zouden veel logischer zijn. De 387 ontlast de A2 sowieso niet op dat deel van het traject. | |
Ireyon | donderdag 3 juni 2010 @ 16:06 |
quote:Dat hield jou ook niet tegen bij die VSM reis ![]() | |
James1988 | donderdag 3 juni 2010 @ 17:08 |
quote:Vanaf Zaventem, wijsneus ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 3 juni 2010 @ 18:08 |
quote:Oh nou, lekker spannend ![]() | |
Peterselieman | donderdag 3 juni 2010 @ 18:15 |
Vanochtend vanuit een ooghoek ik meen de UST-96 zien rijden tussen Leeuwarden en Heerenveen. Had een karretje aan de haak. | |
dennistd | donderdag 3 juni 2010 @ 22:25 |
ProRail-baas is vuile ProFiteur! | |
James1988 | donderdag 3 juni 2010 @ 22:38 |
Hmm, zojuist even zitten rekenen. In de periode 1 oktober 2008 - 1 oktober 2009 heb ik, schat ik, zo'n 26.000 kilometer per trein afgelegd. Waarschijnlijk meer, maar ik heb niet alle reizen in detail vastgelegd. In de periode oktober 2009 - nu heb ik ook nog eens zo'n 6800 km getreind. Niet slecht. ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 3 juni 2010 @ 22:46 |
Ljouwertvp![]() De laatste dagen ligt het containervervoer van/naar Leeuwarden behoorlijk op zijn kop. Dinsdag en woensdag reed de trein al met aanzienlijke vertraging van en naar de Friese hoofdstad. Op donderdag 3 juni 2010 was het de ACTS 1619 die op de late middag een trein naar Leeuwarden reed. Normaliter arriveert de trein vanuit de Rotterdamse haven rond 6:00 's ochtends. In het fraaie avondlicht heeft de ACTS 6702 de trein op de terminal geplaatst en zijn de reachstackers bezig de trein te ontladen. Nog altijd is de 6702 sterk genoeg om het rangeerwerk te doen, al is de lok een stuk minder mooi geworden de afgelopen jaren. Op de achtergrond staat naast de 115 meter hoge Achmeatoren de 77 meter hoge Averotoren. Beide bouwwerken vallen onder de top 2 van hoogste kantoorgebouwen in Ljouwert, zoals de Friezen hun hoofdstad noemen. Donderdag 3 juni 2010 | |
Ireyon | donderdag 3 juni 2010 @ 22:48 |
quote:Als je dagelijks Breda - Amsterdam doet heb je wel flink wat meer afgelegd denk ik.. In 2009 heb ik met een hoop Rsd - Ehv en wat recreatierondjes 34.963km afgelegd, dit jaar staat de teller op 11.082km ![]() | |
James1988 | donderdag 3 juni 2010 @ 22:59 |
Ik heb ongeveer 3 maanden Breda - Amsterdam gedaan. Andere ritjes zijn Breda - Den Bosch, Breda - Eindhoven en tegenwoordig Breda - Rotterdam... maar Breda - Veenendaal doe ik met de auto. Binnenkort komt Rotterdam ook op een einde... volgende project zal waarschijnlijk niet te treinen zijn. En dat is jammer. | |
greavy | vrijdag 4 juni 2010 @ 00:09 |
Voor 2010 zit ik op dit moment al ver boven de 6.000 kilometer met binnenlandse kilometers spoor. Hoeveel exact weet ik niet, heb het nooit goed bijgehouden, tegenwoordig wel. Ritten met een stoomtrein of ander historisch materieel heb ik nog niet eens meegerekend. Weet iemand hoe je de buitenlandse kilometers spoor kan berekenen? Voor Nederland gebruik ik een online tool.. | |
Peter | vrijdag 4 juni 2010 @ 00:13 |
quote:Deze is ouder... | |
KapiteinT | vrijdag 4 juni 2010 @ 00:17 |
quote:Voor het buitenland gebruik ik deze site. Je moet meestal wel even kijken of het via station klopt, soms neemt 'ie vreemde routes. Laat ik ook even roepen op hoeveel ik zit voor dit jaar: 10969 km. En om het even compleet te maken: ![]() Aantal reizen: 187 Totaal afgelegd: 10969 km Gem. afgelegd: 58,66 km Voor school: 92 ritten, 6062 km Niet school: 95 ritten, 4907 km Kosten: ¤128,29 Gecontroleerd: 65 keer (34,76%) Vertraging: 32 keer (17,11%) [ Bericht 1% gewijzigd door KapiteinT op 04-06-2010 00:51:12 ] | |
greavy | vrijdag 4 juni 2010 @ 09:52 |
Tijdens VSM Corus Express een aantal filmpjes gemaakt, hierbij al 3 online staan: | |
Ferry_Mingelen | vrijdag 4 juni 2010 @ 10:32 |
quote:Met welke site kan je dat uitrekenen? ![]() | |
Guppy | vrijdag 4 juni 2010 @ 11:22 |
Ik heb gisteren weer een chococookie gegeten in de trein ![]() | |
dennistd | vrijdag 4 juni 2010 @ 11:38 |
Kun je daarvoor geen chococookie-topic openen? ![]() | |
greavy | vrijdag 4 juni 2010 @ 12:11 |
quote:http://software.blijbol.nl/spoorkompas/TreinnetWeb.html# Je vult beginstation, eindstation en eventueel een via-station in, en je ziet dan de route weergegeven, en de kilometers. | |
Guppy | vrijdag 4 juni 2010 @ 12:32 |
quote: ![]() | |
davidov2009 | vrijdag 4 juni 2010 @ 12:37 |
quote:Leuke filmpjes ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 4 juni 2010 @ 13:16 |
Popquiz: waar is dit?![]() -edit: damn, ik dacht origineel te zijn, maar deze foto is drie jaar geleden al eens langsgekomen in deze topicreeks. - [ Bericht 37% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 04-06-2010 13:25:43 ] | |
thats-me | vrijdag 4 juni 2010 @ 14:00 |
Was dat niet ergens midden in de jaren '80.. Tijdens een excursie van de NVBS. Dat ze van Groningen naar Drachten gingen, en hier door de straten van Leek rijden? | |
Dr_Flash | vrijdag 4 juni 2010 @ 14:04 |
quote:Precies, dat was ook waar ik metyeen aan moest denken ![]() | |
greavy | vrijdag 4 juni 2010 @ 14:05 |
Dat moet Leek wel zijn. Op de tramlijn Drachten - Groningen. En ik denk in 1985, waarbij de Wadloper een laatste rit rijdt met schoolkinderen die al een hele tijd van te voren geboekt hadden, en de NS hun niet teleur wou stellen. Alhoewel ik van dat laatste niet zeer zeker ben | |
thats-me | vrijdag 4 juni 2010 @ 14:10 |
![]() 30 april 1985, © Bart van 't Grunewold. Heb even verder gezocht, en op http://wadloper.diesel-trein.nl/teksten/fotomenu.php?jaar=1985 staan nog meer foto's... | |
greavy | vrijdag 4 juni 2010 @ 15:27 |
Misschien morgen een bezoekje brengen aan de Achterhoek.. Als er niet weer een verstoring is, zoals nu De 's ochtends eerst naar NedTrain Haarlem voor een excursie door de werkplaats ![]() En dan met nog iemand op pad met de trein. Word of de achterhoek of Noord Holland | |
Fixers | vrijdag 4 juni 2010 @ 16:47 |
Zit nu in Brussel, Tour & Taxis is wel een pandje voor Fles om te bezoeken. Het is een oud handelsgebouw/opslagloods/goederenstation. | |
Dr_Flash | vrijdag 4 juni 2010 @ 17:19 |
Thurn und Taxis bedoel je? Heb er weleens wat over langs zien komen ja ![]() ![]() Goeie site over de Brusselse stations ![]() | |
trainfreak | vrijdag 4 juni 2010 @ 17:21 |
quote:De website is tour en taxis, de familie was thurn en taxis | |
spectrumanalyser | vrijdag 4 juni 2010 @ 22:28 |
huh, mDDM1 aan de kant..... Dat zijn de laatste treinen met de lekkere fijne rode banken ![]() waarom zou 't weg moeten? problemen? | |
Peterselieman | vrijdag 4 juni 2010 @ 22:34 |
quote:DDM-1 komt niet meer voor in de plannen van NS Reizigers. De bakken zijn toe aan een revisie en gaan daarom aan de kant. | |
Ireyon | vrijdag 4 juni 2010 @ 23:09 |
Wat een gekloot vanmiddag in Eindhoven. Op spoor 6 vertrekt normaal de IC naar Tilburg. Een lange ICRm stam komt binnenrijden en dan krijgen we te horen dat die trein zal keren en terugrijdt naar Helmond. Vervolgens komt er op spoor 2 ook een intercity binnen die naar Helmond ging, maar dat was opeens een Extra trein. Uiteindelijk werd die trein opgeheven en moest iedereen overstappen naar spoor 6 om verder richting Helmond te kunnen, waarna tenslotte werd omgeroepen dat de intercity naar Tilburg, Breda.. van spoor 2 zal vertrekken. Echt wtf, alsof je in Ehv zomaar even van perroneiland kunt wisselen, 'k heb zowat een halve marathon gelopen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 4 juni 2010 @ 23:10 |
Vet kut ja, dat was een aantal weekends het geval toen Ehv - Wt eruit lag ivm de beveiligingsaanpassingen voor station Maarheeze, maar dat is afgerond inmiddels. Wat was er nu weer te janken dan?? | |
Ireyon | vrijdag 4 juni 2010 @ 23:16 |
quote:Sein- en overwegstoring bij Helmond werd er gezegd. Waarom dat in Ehv tot zulke waanzin leidt, geen idee. De conducteur keek zelf ook met een blik van .. waarom zijn we in hemelsnaam deze trein aan 't keren ![]() ![]() | |
KapiteinT | vrijdag 4 juni 2010 @ 23:58 |
Eurlings: iedere vijf minuten een trein Klinkt goed, alleen van het kaartje word ik niet veel wijzer. In elk geval elke 10 minuten een IC Alkmaar - Eindhoven, een kwartierdienst Den Haag - Eindhoven, meer treinen tussen Leiden en Den Haag en een zooitje stoptreinen erbij. | |
Dr_Flash | zaterdag 5 juni 2010 @ 00:01 |
Och jee, komen er verkiezingen aan of zo? ![]() ![]() ![]() | |
Fixers | zaterdag 5 juni 2010 @ 00:01 |
quote:Die ja. Het is best tof. Er zijn nog een hoop oude bordjes te vinden die de laadperrons aanduiden, in mooie oude lettertypen die de typograven hier ook wel waarderen. Veel historische details en spoorresten zijn er bewaard gebleven. Als je ooit in brussel bent en je hebt wat tijd over is het wel een bezoekje waard. | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 00:05 |
quote:Nog even verder zitten puzzelen. Het stuk Amsterdam - Utrecht zouden 12 IC's per uur worden. Logischerwijs krijg je dan zoiets: 4x p.u. Alkmaar - Eindhoven 2x p.u. Alkmaar - Nijmegen 4x p.u. Schiphol - Nijmegen 2x p.u. Schiphol - Eindhoven Wat ik nogal vreemd vind dat er 6 IC's per uur van Schiphol naar Utrecht komen, terwijl deze IC's nu al nog maar half vol zitten. En tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht veranderd niks, terwijl de IC's daar uitpuilen. | |
Dr_Flash | zaterdag 5 juni 2010 @ 00:08 |
materieelkwestie. Als Gvc / Rtd - Ut met VIRM gereden wordt is dat ook geregeld. | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 00:08 |
Feit blijft dat de treinen tussen Schiphol en Utrecht alles behalve vol zitten... Vraag me ook af hoe dit opeens op Schiphol en Utrecht Centraal moet passen... Conclussie: 6x per uur Alkmaar - Eindhoven en 4x per uur Den Haag - Eindhoven, en we zijn blij. | |
Ireyon | zaterdag 5 juni 2010 @ 10:23 |
quote:Dat gaat onmogelijk passen tussen Tilburg en Breda.. | |
dennistd | zaterdag 5 juni 2010 @ 10:36 |
Waarom zou dat niet passen dan? Als je het patroon intercity-goederentrein-stoptrein aanhoudt. De IC doet er 13 minuten over Goederen 17 minuten Stoptreinen 19 minuten. Vanuit Breda op .00 de IC, op .03 de goederen en op .06 de stoptrein en op .15 weer een IC. De stoptrein is in TIlburg op .25, en de achteropkomende IC is er om .28 Oftewel, met drie minuten opvolgtijd kan het precies. Voor de IC van/naar Roosendaal zou er in dit geval geen ruimte zijn, maar aangezien er twee en geen vier stoppers per uur rijden lukt dat wel. | |
Ireyon | zaterdag 5 juni 2010 @ 10:44 |
quote:Mja maar als één van die treinen dus een minuut of 2 vertraging heeft, krijg je een domino-effect aan vertragingen dat nauwelijks weg te werken valt. Tevens kun je niet elke 3 minuten te Tilburg arriveren omdat er gewacht moet worden op de stoptrein naar Tilburg West. En waar ga je dan de IC naar Rsd plaatsen? Als je die niet achter een goederen- of stoptrein aan wilt laten sukkelen, zou je die dan 2 minuten voor de IC naar Ehv moeten laten vertrekken.. 'k Zou het niet erg vinden aangezien m'n overstaptijd dan 7x korter wordt, maar een beetje pauper is het wel. | |
dennistd | zaterdag 5 juni 2010 @ 10:54 |
De IC van/naar Roosendaal kun je op .10 laten vertrekken dan op momenten dat de stopper naar Tilburg West rijdt. De IC zit er dan 4 min achter wat genoeg moet zijn voor de stopper om de wissel naar het zijspoor te nemen. De IC zit dan bij aankomst weer 3 minuten achter de goederentrein. Dan krijg je dus bij vertrek in Tilburg: .00 IC Den Haag .03 Goederentrein .06 Stoptrein Tilburg West .10 IC Roosendaal .15 IC Den Haag .18 Goederentrein .21 Stoptrein Breda Bij aankomst in Breda: .13 IC Den Haag .20 Goederentrein .23 IC Roosendaal .28 IC Den Haag .35 Goederentrein .40 Stoptrein Breda Bij vertragingen kun je eventueel de goederentrein achter de stopper zetten, waardoor de IC wel een minuut of drie vertraging krijgt, maar die kun je er nog wel weer uit rijden verderop lijkt me. Voor achteropkomende treinen op Tilburg-Breda maakt het in elk geval weinig uit, dan zit er namelijk nog steeds vier minuten tussen bij aankomst in Breda. [ Bericht 30% gewijzigd door dennistd op 05-06-2010 11:02:27 ] | |
Dr_Flash | zaterdag 5 juni 2010 @ 11:00 |
Ik zou gewoon om te beginnen die goederentreinen eraf stampen ![]() | |
dennistd | zaterdag 5 juni 2010 @ 11:06 |
quote:Voor een aantal kan dat wel ja, maar je kunt moeilijk tegen de peukentrein Venlo-Bergen op Zoom zeggen: ga maar lekker via Den Bosch en dan bij Meteren de Betuweroute op en rij dan via de Kijfhoek en Lage Zwaluwe naar Bergen op Zoom ![]() | |
dennistd | zaterdag 5 juni 2010 @ 12:26 |
Bij de Gelderlander zijn ze ook nog niet echt wakker:quote:http://www.gelderlander.n(...)aat-fors-groeien.ece | |
Socios | zaterdag 5 juni 2010 @ 12:31 |
Wel mooi dat er vrij baan gemaakt wordt voor de ICE. ![]() | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 12:47 |
quote:En hier maar zeuren dat elke kwartier een intercity niet past! ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door KapiteinT op 05-06-2010 12:52:53 ] | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 12:53 |
Gisteren weer eens ouderwets een rondje door Nederland gemaakt. Op welk station heb ik deze foto genomen?![]() | |
RealZeus | zaterdag 5 juni 2010 @ 12:54 |
quote:Dan kunnen ze er beter één lange trein van maken. Eer de eerste goederentrein gepasseerdis is er een minuut voorbij en is de volgende er al. ![]() | |
Socios | zaterdag 5 juni 2010 @ 12:56 |
quote:Groningen | |
RealZeus | zaterdag 5 juni 2010 @ 13:00 |
quote: ![]() | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 13:03 |
Niet eerlijk, jullie komen uit de buurt. ![]() Wat moeilijker dan maar! Waar is dit? ![]() | |
RealZeus | zaterdag 5 juni 2010 @ 13:07 |
quote:Bij een ijsbaan. ![]() | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 13:12 |
quote:Dan vallen er al een heleboel stations af. ![]() | |
Socios | zaterdag 5 juni 2010 @ 13:24 |
quote:Heerenveen IJsstadion | |
dennistd | zaterdag 5 juni 2010 @ 13:25 |
Is dat de buitenbaan van Thialf? ![]() Deze dan? ![]() | |
Socios | zaterdag 5 juni 2010 @ 13:30 |
quote:Zwolle | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 13:45 |
quote:Nee. Misschien helpt dit: ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 5 juni 2010 @ 14:02 |
Ziet eruit als ergens in het westen van Friesland, zo richting Harlingen of Stavoren? ![]() | |
dennistd | zaterdag 5 juni 2010 @ 14:21 |
Volgens mij heb ik alle diesellijntjes van Nederland bekeken met Google maps, maar ik kan hem niet vinden ![]() | |
Socios | zaterdag 5 juni 2010 @ 14:22 |
quote:Niet richting Harlingen in ieder geval. ![]() | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 15:27 |
quote:Haha, met deze foto moet het wel lukken denk ik: ![]() | |
dennistd | zaterdag 5 juni 2010 @ 15:36 |
Roodeschool? | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 15:38 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 5 juni 2010 @ 17:19 |
ff zo een vraag tussen door he..welke loc kan een SGMm trekken? Of moet er dan een goederenwagon tussen? [ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2010 17:19:43 ] | |
Peterselieman | zaterdag 5 juni 2010 @ 17:21 |
quote: Met een juiste koppeling vele. Binnen Nederland worden er vaak andere treinstellen ingezet om eentje te trekken. Maar naar bijvoorbeeld Randers ging het loc + koppelwagen + SGM(m) + koppelwagen. | |
#ANONIEM | zaterdag 5 juni 2010 @ 17:24 |
quote:Oke bedankt ! | |
Dr_Flash | zaterdag 5 juni 2010 @ 18:58 |
Number four thousand one hundred and thirty six ![]() ![]() | |
dennistd | zaterdag 5 juni 2010 @ 18:59 |
Je vindt ook steeds weer nieuwe bordjes he ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 5 juni 2010 @ 19:03 |
Kennelijk ja ![]() | |
greavy | zaterdag 5 juni 2010 @ 19:59 |
DDZ wordt echt super, dat kan ik vertellen. Foto's en dergelijke mochten niet gemaakt worden van de try-out bak van DDZ. Het is een "geheim" project, maar wij mochten er wel in kijken. In deze try-out bak worden meerdere opties van interieur bekeken, en kan NSR een beslissing gaan nemen, voor het interieur. Ook wordt er airco ingebouwd. Bij een DD-AR die schade had opgelopen in Leidschendam met Plan V 419 wordt hiermee maandag een 'proef' gedaan. Die stuurstand gaat namelijk toch gesloopt worden. Verwachting is dat ze medio 2011 beginnen met DD-AR naar DDZ om te bouwen, met een zeer minieme overloop van het ICM revisie proces. Tevens staat ICMm 4083 in de oude loods binnen voor OBIS en WiFi inbouw. Deze staat langer binnen als straks het geval is bij de al gemoderneriseerde stellen. Er word extra getest, en het proces loopt nog niet op volle snelheid. Planning is dat er straks 2 stellen tegelijk binnengenomen worden om OBIS en WiFi in te bouwen. ICM-IV ombouw naar ICMm-IV duurt 34 dagen, anderhalve dag langer als ICM-III naar ICMm-III. De eersteklas stiltecoupé bij de 6-persoonscompartimenten komt een oplossing voor, dat er een deur komt. Hoe en wat, wisten ze nog niet exact, maar er komt een systeem dat de deuren langzamer sluiten, en niet dicht kunnen klappen met een noodremming e.d. | |
Dr_Flash | zaterdag 5 juni 2010 @ 20:06 |
quote:Ik geloof er de tiefes van ![]() | |
Peter | zaterdag 5 juni 2010 @ 20:14 |
quote:Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding ... jah. | |
Peterselieman | zaterdag 5 juni 2010 @ 20:21 |
quote: we zijn in september iig van DDM-1 af. Is wel jammer eerlijk gezegd, omdat je veel capaciteit inlevert. | |
Ireyon | zaterdag 5 juni 2010 @ 20:24 |
quote:Dat hele recreatie/werk zone idee is sowieso gedoemd te mislukken. | |
Socios | zaterdag 5 juni 2010 @ 20:25 |
quote:Geef mij ICM 4083 in originele vorm maar. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 5 juni 2010 @ 21:45 |
quote:En om precies te zijn: vanaf spoor 1/2a. Seintje 36 is de uitrijder van 2c. | |
#ANONIEM | zaterdag 5 juni 2010 @ 21:46 |
quote:Uit het raam kan je het zien liggen? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 5 juni 2010 @ 21:47 |
Het ProFail gebouw staat daar ja. Ze hebben daar ook uitzicht op het dienstregelingpunt Gne. Dat is een beweegbare brug ![]() | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 5 juni 2010 @ 22:06 |
Gne? Dat ken ik niet als dienstregelpunt. | |
Peterselieman | zaterdag 5 juni 2010 @ 22:07 |
quote: Klopt, het is niet officieel, maar die brug zou wel zo moeten heten | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 5 juni 2010 @ 22:09 |
quote:Bij ons heet die gewoon Hoornsche Diep. Brug 4152, als ik me niet vergis. | |
Peterselieman | zaterdag 5 juni 2010 @ 22:11 |
quote: Arriva heeft het openen van de brug wel makkelijker gemaakt door de treintijden van Leeuwarden - Groningen eind 2006 aan te passen. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 5 juni 2010 @ 22:12 |
quote:Hoe waren ze toen dan? Nu openen we meestal na vertrek van 2a. | |
Peterselieman | zaterdag 5 juni 2010 @ 22:17 |
quote: Vertrek: .12 (sneltrein) .20 en .50 stoptrein Aankomst: .12 en .41 (stoptrein) en .50 (sneltrein) Roodeschool en Delfzijl waren: Vertrek: .59 en .03, .29 en .33 Aankomst: .24 en .28, .54 en .58 Alles even uit mijn hoofd | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 22:26 |
quote:Toevallig gisteren eind van de middag nog dienst gehad? ![]() Toffe AH to go hebben ze trouwens in Groningen, met een mooie oude spoorkaart op de muur: ![]() Van wanneer zou dit ongeveer zijn? De Haarlemmermeerspoorlijnen staan er nog op, dus het moet van ergens tussen 1912 en 1935 zijn. | |
Dr_Flash | zaterdag 5 juni 2010 @ 22:31 |
geen Wieringermeer, geen afsluitdijk.. Pre-1930 | |
Peterselieman | zaterdag 5 juni 2010 @ 22:39 |
quote: Opvallend is de bediening van Emmen. Geen rechtstreekse lijn naar Zwolle | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 22:39 |
Wat ik mij trouwens ook af vraag is wat de dikke en niet-dikke lijnen betekenen. Ik zie d'r niet echt een logica in. Zijn alle lijnen van een bepaalde maatschappij dikgedrukt ofzo? | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 5 juni 2010 @ 23:12 |
Gistermiddag dienst? Hoezo? | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 23:15 |
Toen ben ik naar Groningen, Roodeschool en weer terug geweest. Is jouw gebied toch? | |
Dr_Flash | zaterdag 5 juni 2010 @ 23:17 |
Roodeschool ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 5 juni 2010 @ 23:23 |
Roodeschool, Narvik, Kolari, Pechenga. Ik zeg DOEN ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 5 juni 2010 @ 23:23 |
quote:Ja, dat staat ook erbij in de legenda. ![]() Het ziet er trouwens wel uit als een replica. De tegeltjes lijken mij net iets te glad en glimmend? Maar het blijft wel een heel mooie kaart. De AH To Go is zo echt een aanwinst voor het prachtige station. ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2010 23:27:53 ] | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 5 juni 2010 @ 23:25 |
quote:Ja, ik bediende gistermiddag en -avond station Groningen. ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 5 juni 2010 @ 23:29 |
quote: Vandaar de grote puinhoop die ik gister aantrof | |
KapiteinT | zaterdag 5 juni 2010 @ 23:36 |
quote:Oh, lekker oplettend... Is het niet gewoon opgeknapt, net zoals de stationshal? Die glimt nu ook iets te veel. ![]() quote:Oh, in dat geval was het mij genoegen om door jou bediend te worden. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 5 juni 2010 @ 23:53 |
quote:Nee, er zijn meerdere dingen waaraan je kunt zien dat het niet echt oud is. Maar ze hebben het op zich wel heel goed gedaan, je moet echt even goed kijken voor je het door hebt. Ik moet hierdoor trouwens ineens terugdenken aan die verkiezing van beste station door Dag. De NS dacht dat Utrecht Centraal wel even zou gaan winnen vanwege de voorzieningen, maar het werd Groningen. NS was verbaasd dat reizigers de schoonheid van een gerenoveerd mooi oud gebouw zo waarderen. Zou het ze aan het denken hebben gezet? Bij de AH To Go van Groningen bouwen ze er in ieder geval op voort, en dat is toch een goed teken. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2010 23:53:35 ] | |
Dr_Flash | zondag 6 juni 2010 @ 00:01 |
quote:Hoe is het eigenlijk met de verkiezing "beste gratis krant" afgelopen? | |
#ANONIEM | zondag 6 juni 2010 @ 00:10 |
quote:Dag zal het in ieder geval niet zijn, maar wat heeft dat er verder mee te maken? | |
Dr_Flash | zondag 6 juni 2010 @ 00:11 |
Nou ja, dat alles relatief is he ![]() | |
#ANONIEM | zondag 6 juni 2010 @ 00:14 |
quote:Willen dan nu de mensen die Utrecht Centraal een gezelliger, mooier en/of aangenamer station vinden dan station Groningen hun hand opsteken? Ik ben benieuwd... ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2010 00:14:36 ] | |
Dr_Flash | zondag 6 juni 2010 @ 00:17 |
![]() | |
#ANONIEM | zondag 6 juni 2010 @ 00:26 |
quote: ![]() Het enige positieve aan Utrecht CS vind ik dat grote vertrekbord. Maar zodra je de trap af gaat en hetzij in een donker tochtig betonnen hol uitkomt of onder een historische perronoverkapping waarvan de helft bruut is afgezaagd, dan is voor mij de lol meteen alweer eraf. | |
Dr_Flash | zondag 6 juni 2010 @ 00:27 |
quote:Dan mis je Crientj, onze PTA mascotte in de AH ToGo ![]() ![]() | |
ReisT | zondag 6 juni 2010 @ 00:59 |
quote:Ik zie wat lijntjes her en der op die kaart die er wat 'vager' uitzien alsof ze er later bijgetekend zijn (Haarlemmermeer, lijntjes rond Heerlen, Eindhoven-Weert). Het lijkt er op dat het origineel van deze kaart van voor 1900 was. quote:Nee hoor, de kaart klopt gewoon, er zijn alleen wat namen weggelaten in die hoek. | |
KapiteinT | zondag 6 juni 2010 @ 01:23 |
quote:Heb nog even op internet gezocht, maar volgens mij is deze kaart toch echt origineel. | |
Socios | zondag 6 juni 2010 @ 02:10 |
Utrecht CS een mooi station vinden. ![]() ![]() Utrecht Centraal En straks wellicht als heel het station verbouwd is. Al met al wint station Groningen met vlag en wimpel van Utrecht Centraal. ![]() | |
Guppy | zondag 6 juni 2010 @ 08:01 |
quote:Troost je met het feit dat het straks geen betonblok meer is, maar een bouwput. Net als Arnhem ![]() | |
patatmetfriet | zondag 6 juni 2010 @ 08:24 |
Van de ns-site: "reizigers tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Rotterdam Centraal kunnen zonder toeslag gebruik maken van Fyra" ![]() ![]() | |
greavy | zondag 6 juni 2010 @ 09:31 |
Jupjup. Dat is vanwege de werkzaamheden Schiedam Centrum - Delft. Alhoewel er vaak een advies gegeven wordt via Utrecht Centraal.. De Fyra had gister wel druk zag ik. Alleen een stomme machinist voor ons op het reguliere spoor reed door rood, waardoor wij bij HSL-Hoofddorp overloopwissels (of aansluiting ofzo) 25 minuten moesten wachten totdat die knuppel weg was. Er stonden vervolgens 4 reguliere treinen te wachten op het reguliere spoor. Wij mochten wel voor hun door. | |
V2 | zondag 6 juni 2010 @ 11:30 |
quote:Staat daar nou rechtsboven op dat bordje 'Naar de openbare schuilkelder'? ![]() Edit: ah, op die site staat ook een andere foto, 'Openbare schuilplaats' is het ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 6 juni 2010 @ 11:31 |
quote: Niet de eerste keer daar trouwens ... | |
KapiteinT | zondag 6 juni 2010 @ 11:45 |
quote:Leuk die oude foto's! Je herkent nog wat dingen van sporen 8 en 9, maar helaas is dat half gesloopt. Utrecht Centraal is inderdaad geen mooi station, maar voldoet wel helemaal aan de behoefte. | |
Dr_Flash | zondag 6 juni 2010 @ 11:52 |
quote:Wat een verbluffende redenering ![]() | |
Ireyon | zondag 6 juni 2010 @ 12:15 |
Groningen is het mooiste station, maar als je daar wat mooie foto's geschoten hebt valt er verder ook niks te doen.. Als ik een lange overstap zou hebben, sta ik liever in Utrecht dan in Groningen hoor.. | |
Peterselieman | zondag 6 juni 2010 @ 12:27 |
quote: Mja, dat prefabwinkelgedeelte maakte het wel wat lelijk, evenals die fietsenkelder aan de voorzijde van het station. | |
Ireyon | zondag 6 juni 2010 @ 12:33 |
quote:Mooi is het niet nee, maar voor de titel Beste vind ik Utrecht wel geschikter en dan vooral vanwege de grote hoeveelheid voorzieningen (Starbucks ![]() ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 6 juni 2010 @ 12:34 |
quote:Hebben ze in Utrecht eigenlijk ergens een verwarmde wachtruimte, zoals in Venlo? | |
Socios | zondag 6 juni 2010 @ 12:37 |
quote:Loop eens de authentieke stationsrestauratie binnen in het stationsgebouw. De hoeveelheid Servex-formule-voorzieningen ![]() | |
KapiteinT | zondag 6 juni 2010 @ 13:22 |
quote:Doe mij maar Haarlem! ![]() | |
Zug-Chef | zondag 6 juni 2010 @ 15:28 |
![]() Het zomerseizoen van de Autoslaaptreinen is afgelopen vrijdag 4 juni weer begonnen. NSR 1745 vertrekt met D 13201 uit 's Hertogenbosch naar Venlo. Aldaar neemt een DB 110 de trein over richting Zwitserland. De trein heeft het Italiaanse Alessandria, gelegen in het midden van de driehoek Turijn-Milaan-Genua, als eindbestemming. Vrijdag 4 juni 2010 | |
bork | zondag 6 juni 2010 @ 23:32 |
Net op Nat. Geograp. Gautrain herhaling maandag 7 juni om 3:00 - National Geographic Channel maandag 7 juni om 18:00 - National Geographic Channel maandag 14 juni om 13:00 - National Geographic Channel Ik vond het een interessante en leuke docu over een groot ZA treinproject. ![]() ![]() ![]() | |
Basekid_NZ | maandag 7 juni 2010 @ 04:34 |
Ik vind zelf Den Haag Holland Spoor wel mooi | |
Crientj | maandag 7 juni 2010 @ 07:32 |
quote: ![]() quote:Utreeeeeeeeg! ![]() ![]() Ik vind het station wel mooi. ![]() | |
James1988 | maandag 7 juni 2010 @ 08:26 |
Dag lieve treinvriendjes ![]() Gisteren met een oud Belgisch klassiekje (#706) van de luchthaven naar Brussel-Centraal gereisd... wat een klereherrie maakt dat ding bij stilstand. Het optrekgeluid is dan weer wel okay. ![]() | |
greavy | maandag 7 juni 2010 @ 09:37 |
VIRM ![]() Benelux is dan weer wel goed zolang het I6/I10 (belgenstam) is ![]() | |
trainfreak | maandag 7 juni 2010 @ 09:51 |
quote:Vanavond opnemen dus. Bedankt voor de tip! | |
V2 | maandag 7 juni 2010 @ 09:59 |
Wat zijn die route maps toch vet, naast die wikipedia-artikelen! Ik bedoel dit dus. Iemand heeft daar echt heel veel tijd in gestoken! [ Bericht 0% gewijzigd door V2 op 07-06-2010 10:14:42 ] | |
RubenK | maandag 7 juni 2010 @ 11:58 |
Kan ik met een retourtje roosendaal gr. -> antwerpen c. met die stoptrein? ![]() | |
dennistd | maandag 7 juni 2010 @ 12:00 |
Als je een Studenten OV-hebt wel iig, voor andere abonnementen weet ik het niet. Zonder abonnement is het een kaartje Roosendaal-Antwerpen C ![]() | |
#ANONIEM | maandag 7 juni 2010 @ 12:00 |
quote:Utrecht zelf vind ik ook echt prachtig. Alleen het station niet. Maar gelukkig gaan ze daar nu wat aan doen. ![]() | |
Ascendancy | maandag 7 juni 2010 @ 12:39 |
Het is ook lastig om Utrecht een mooi station te maken. Omdat het het grootste overstapstation van Nederland is, moet te vertrekhal gewoon gigantisch zijn. Dat kan niet met een gebouw als dat van Groningen. Ik vind het niet erg om even op Utrecht te wachten. En de overgang naar Hoog Catherijne en vervolgens de binnenstad is natuurlijk ideaal. | |
RubenK | maandag 7 juni 2010 @ 14:52 |
quote:Jaarnetabonnement ![]() | |
KapiteinT | maandag 7 juni 2010 @ 15:42 |
quote:Dan kan het. ![]() | |
greavy | maandag 7 juni 2010 @ 15:59 |
quote:Dat is toegestaan, want je hebt natuurlijk onbeperkt reizen in NL ![]() | |
bork | maandag 7 juni 2010 @ 16:02 |
Vandaag Utrecht, ter hoogte van de Vaartse Rijn (daar komt een nieuw station, ligt net ten zuiden van CS), zag ik een hoop fyra wagons, langskomen, die is omgeleid was mijn conclusie, tot mijn verbazing hing er een volgelbekdier achterop, dat was dus de eerste keer dat ik deze rijdend zag, helaas op de fiets en geen camera. Op de terugweg moest ik ff in mijn ogen wrijven, op precies dezelfde plek nog een Albatros! alleen ging het stel nu richting Arnhem/Den Bosch. | |
RubenK | maandag 7 juni 2010 @ 16:03 |
quote:Goh? | |
KapiteinT | maandag 7 juni 2010 @ 16:07 |
quote:Daar misschien overstappen op de metro? | |
ReisT | maandag 7 juni 2010 @ 17:12 |
Er rijdt geen IC van Utrecht naar Amstel, er rijdt wel een IC van Utrecht naar Schiphol, die dus in Bijlmer stopt, waar je kan overstappen op een stoptrein. | |
RubenK | maandag 7 juni 2010 @ 17:12 |
http://ns.nl/cs/Satellite(...)sselen-van-klasse-id Eigenlijk best netjes opgelost ![]() | |
Ireyon | maandag 7 juni 2010 @ 17:15 |
quote:Wie durft 't even te proberen met een Studenten OV? | |
Peterselieman | maandag 7 juni 2010 @ 17:47 |
Even duwen allemaal: http://www.nufoto.nl/foto(...)oorbrug-alkmaar.html | |
De_Hertog | maandag 7 juni 2010 @ 17:50 |
quote: quote:Best knap.. | |
dennistd | maandag 7 juni 2010 @ 17:51 |
Zo kun je natuurlijk ook een trein weer onder de waslijn krijgen ![]() quote: Als het een klein beetje afloopt zal het best lukken hoor. | |
Peterselieman | maandag 7 juni 2010 @ 17:54 |
In Alkmaar lopen iig genoeg medewerkers rond, want daar wordt wat afgetrapt en bijgeplaatst op een dag zeg ... | |
#ANONIEM | maandag 7 juni 2010 @ 17:57 |
quote: ![]() Ik heb me bij het rijden over de brug bij Zwolle al wel eens zitten afvragen wat er zou gebeuren als de trein daar stil zou komen te staan, bijvoorbeeld door een foutje met de dodeman of door een ATB-remming. Het antwoord is nu duidelijk! ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2010 17:57:44 ] | |
Christiaan | maandag 7 juni 2010 @ 18:06 |
quote:Fijn ja. De conductrice vertelde me anders, moest naar Bijlmer en ben in de omgeleide IC blijven zitten naar Centraal, veertig minuten te laat... | |
RealZeus | maandag 7 juni 2010 @ 18:06 |
quote:. Dat is daar volgens mij al eens gebeurd. ![]() | |
Mkr | maandag 7 juni 2010 @ 18:33 |
quote:Met de nieuwe ijsselbrug is dat probleem daar in elk geval uit de wereld ![]() | |
dennistd | maandag 7 juni 2010 @ 21:26 |
quote:Tsja.... Hier dus | |
Brembo | maandag 7 juni 2010 @ 21:27 |
quote:Het lijkt me dat met dubbel treinstel dit voorkomen kan worden, omdat altijd een aangedreven kan worden. | |
Ascendancy | maandag 7 juni 2010 @ 21:29 |
Ik snap het ook niet helemaal. En de hele dag heb je in een kwartier 3 treinen richting Dordrecht buiten de spits. En dan moet er om 23.17 opeens wel 1 extra rijden ![]() | |
dennistd | maandag 7 juni 2010 @ 21:33 |
quote:Het gaat me meer om de schrijfwijze van het station waarvan ie eerder vertrekt.... Maarja, zal wel fout in een of ander systeem zitten, in de kaartautomaat staat ie ook verkeerd namelijk | |
#ANONIEM | maandag 7 juni 2010 @ 21:37 |
quote:Waar slaat die ene minuut op dan ? Het is altijd aankomen en gelijk weer vertrekken daar ![]() | |
Peterselieman | maandag 7 juni 2010 @ 21:39 |
quote: Het zijn 19 letters en het is Hengelo Drienerlo | |
#ANONIEM | maandag 7 juni 2010 @ 21:40 |
quote: ![]() ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2010 21:40:45 ] | |
Peterselieman | maandag 7 juni 2010 @ 21:41 |
quote: In Twente worden alle woorden met 19 letters uitgesproken ![]() En dat andere is omdat het een keer fout op een papiertje stond ![]() | |
#ANONIEM | maandag 7 juni 2010 @ 21:44 |
quote:Dat snap ik ![]() | |
dennistd | maandag 7 juni 2010 @ 21:45 |
quote:Ik denk zodat er meteen vertrokken kan worden ipv 10 seconden wachten tot vertrektijd. Die 10 seconden zijn in Hengelo namelijk hard nodig voor de overstap naar Zutphen (2 minuten, minimaal 100 meter lopen van 2b naar 2a) | |
#ANONIEM | maandag 7 juni 2010 @ 21:51 |
Raar verhaal, en dan alleen maar 4 stoptreinen ![]() | |
dennistd | maandag 7 juni 2010 @ 22:00 |
Voor die eerste twee kan ik me het goed voorstellen, daar zullen waarschijnlijk wel een redelijk aantal overstappers voor Zutphen zijn (8u cq 8.30u aankomst daar). Voor die andere twee tijden snap ik niet waarom juist die. | |
Ascendancy | maandag 7 juni 2010 @ 22:06 |
Gaat nu ook de laatste trein naar Vlissingen al om Half 10 weg. dat is belachelijk vroeg. | |
Ireyon | maandag 7 juni 2010 @ 22:07 |
quote:Dat slaat inderdaad nergens op.. en om 23:17 komt er een extra trein naar Rotterdam bij. Hup, naar de Randstad reizen zul je! ![]() | |
Ascendancy | maandag 7 juni 2010 @ 22:09 |
Ik snap best dat de zeeuwse lijn niet erg rendabel is. Maar die provincie moet wel gewoon bediend worden. Het OV met de trein is daar nu al belachelijk slecht. En als straks de HSL volledig gaat rijden doet de IC er een half uur langer over ![]() | |
Ireyon | maandag 7 juni 2010 @ 22:11 |
quote:Nouja, ze hadden hem op z'n minst toch even tot Bergen op Zoom mogen laten rijden.. | |
dennistd | maandag 7 juni 2010 @ 22:48 |
In Hengelo was men vanmiddag proeven aan het nemen met een DM'90 met stoomaandrijving:![]() | |
KapiteinT | dinsdag 8 juni 2010 @ 07:39 |
quote:Door die storing reed m'n trein gisteren van Maarsen tot Amsterdam Bijlmer 'spook'. Vond het vrij opvallend dat het paste, want bij Maarsen, Breukelen , Abcoude en Amsterdam Holendrecht moesten alle stoptreinen op het spoor stoppen waar wij overheen reden, want aan het andere spoor is geen perron. | |
Brembo | dinsdag 8 juni 2010 @ 10:08 |
quote:Verbaast me ook, dat laatste treinen per wijzigingsblad uit de dienstregeling worden gegooid. Dit soort lijnen moeten om 23 uur 's nachts nog een verbinding hebben. | |
greavy | dinsdag 8 juni 2010 @ 11:10 |
quote:Ehm, ja. Weten ze wel wáár de defecte trein stond ![]() | |
bork | dinsdag 8 juni 2010 @ 13:18 |
Goedkoop 1e klas? 25 euro (alleen ns) code = 1012b | |
V2 | dinsdag 8 juni 2010 @ 13:31 |
Vanochtend trouwens SGMm ipv mat'64 tussen Delft en Rotterdam, progress! | |
ReisT | dinsdag 8 juni 2010 @ 13:48 |
quote:Ja, maar waarom zouden ze dat moeten vertellen, dat boeit de reiziger toch niet? In plaats daarvan geven ze netjes aan welke trajecten er last van hadden. Het enige wat ontbreekt is interpunctie: quote: | |
dennistd | dinsdag 8 juni 2010 @ 14:09 |
Vandaag even achter de tulpen/molen-loc aan geweest. Vanmorgen helaas misgelopen, maar vanmiddag kon ie me niet meer ontvluchten:![]() Loc 1756 Als losse loc naar Bentheim, ter hoogte van De Lutte ![]() Loc 1740 Met de internationale trein naar Szczecin (Polen), te Oldenzaal ![]() Loc 1749 Met de internationale trein naar Schiphol, te Oldenzaal ![]() BR189 189 065 Tulpenloc met de lege Pon-trein naar Osnabrück, te Oldenzaal | |
Ascendancy | dinsdag 8 juni 2010 @ 14:36 |
DIe 1e lijkt net een modeltreintje ![]() | |
Guppy | dinsdag 8 juni 2010 @ 14:42 |
quote: | |
dennistd | dinsdag 8 juni 2010 @ 14:43 |
quote: Dat is het ook, schaal 1:1 ![]() Foto is bij de overweg Lossersestraat in De Lutte gemaakt (klein stukje Molenveldpad op) | |
Irritatie100 | dinsdag 8 juni 2010 @ 15:01 |
quote:Gebeurt vaker hoor ![]() Heb dan trouwens toch liever mat'64, daar heb ik tenminste nog een beetje ruimte in. | |
Ireyon | dinsdag 8 juni 2010 @ 15:03 |
Zouden de conducteurs moeilijk gaan doen als ik om 17:51 met m'n fiets de trein in stap (omdat het eigenlijk pas vanaf 18:00 mag) ? | |
#ANONIEM | dinsdag 8 juni 2010 @ 15:07 |
quote:nee ![]() | |
dennistd | dinsdag 8 juni 2010 @ 15:17 |
quote: Ik zou het gewoon even vragen, als het niet druk ik zal ie er weinig problemen mee hebben lijkt me. | |
KapiteinT | dinsdag 8 juni 2010 @ 15:21 |
quote:Dat ligt er aan met welk been de conducteur in bed is gestapt, maar hoe is de groot dat je in die 9 minuten gecontroleerd wordt? | |
Ireyon | dinsdag 8 juni 2010 @ 15:24 |
't Is de IC Rsd - Zwolle bij vertrek uit Rsd, dus heb sowieso genoeg tijd om het even te vragen inderdaad.. 't Lijkt me ook niet dat het zo druk is dat de fietsruimte in het stuurstandrijtuig vol zit.. ![]() | |
V2 | dinsdag 8 juni 2010 @ 15:48 |
quote:Oh ik heb het nooit in de spits, maar zo lang rij ik dat stuk nog niet om die tijd. SGMm haalt de dienstregeling trouwens wel ruimer, op Schiedam vertrok hij 10s te vroeg, en op Rotterdam had ik aanzienlijk langere overstaptijd voor mijn gevoel. | |
greavy | dinsdag 8 juni 2010 @ 15:48 |
quote:Jup. Gister ook al. Betroffen SGMm 2995 + 2959 (zelf gezien in 5139,5134,5149 en zal vandaag nog vaker te zien zijn, namelijk in de 5148,5163,5162,5177,5176 en tot slot 5191. De kans is er dat dit setje morgen weer ingezet word, in dezelfde omloop. Tevens zat een solo SGMm 2940 in de 5042 en 5045 en zijn ook nog vaker te zien vandaag. Serie 5100 = Stoptrein (Roosendaal -) Dordrecht - Den Haag Centraal Serie 5000 = Stoptrein Dordrecht - Leiden Centraal (Spitstoevoeging) quote:Dat is de fout van de HC om te vroeg te vertrekken ![]() De V'tjes zijn ook regelmatig ruim op tijd op hun eindpunt hoor (Dordrecht vaak met -2 of -3), terwijl ze op de juiste tijd op Zwijndrecht vertrekken. De DRGL is veels te ruim gemaakt op sommige stukken in de 5100. | |
Ascendancy | dinsdag 8 juni 2010 @ 15:53 |
quote:Op Rotterdam staat ie sowieso langer stil. Daar wacht hij ook op de IC, zodat je vanuit Den Haag met een snelle overstap toch snel op een station tussen Dort en Rotterdam kan komen. Maar in de spits moeten die stoptreinen daar gewoon veel meer capaciteit krijgen. Hoewel eigenlijk hetzelfde geldt voor de IC's. ´s ochtends kan je daar nooit zitten. | |
Ascendancy | dinsdag 8 juni 2010 @ 15:55 |
quote:Dat valt ook wel weer mee. Op zwijndrecht-Dordrecht is ruim ook wel een overdreven begrip. Dat is nog geen 2km. En op de oude lijn is het daar gewoon druk. Ga je dan nog strakker in plannen, dan gaat het gewoon te vaak fout. | |
greavy | dinsdag 8 juni 2010 @ 16:43 |
Vanavond in Rail Away: Het startpunt van twee lijnen is Dresden, een prachtige stad in Saksen. Een reis langs valleien en heuvels over indrukwekkende viaducten wordt gevolgd door een kennismaking met de Elbe. Saksisch Zwitserland en het grillige landschap daar maken van de treintocht naar de grens een ontdekkingsreis. | |
bork | dinsdag 8 juni 2010 @ 20:14 |
quote:Ik was dar vorig jaar, erg aan te raden, ook treintje in Dresden en 2 stoomlijnen vlak daar buiten ![]() | |
greavy | dinsdag 8 juni 2010 @ 22:27 |
Jup, dat zeiden ze al. Dagen dat er stoomtreinen rijden op 10 verschillende trajecten. Machtig om te zien, ook die locomotievenloods met draaischijf. | |
trainfreak | dinsdag 8 juni 2010 @ 22:28 |
quote:Wow! Wel jammer dat het zo ver is.. | |
Peter | dinsdag 8 juni 2010 @ 22:33 |
quote:Hoe ging het? | |
Irritatie100 | dinsdag 8 juni 2010 @ 23:06 |
Deze zomer interrailen ![]() ![]() ![]() Het plan: Rotterdam -->Amersfoort -->Berlijn -->Warschau -->Krakau -->Auschwitz -->Praag -->Wenen -->Bratislava -->Zagreb -->Ljubljana -->Belgrado -->Boekarest -->Sofia -->Istanbul -->Athene -->Chersonissos -->Piraeus -->Patras -->Venetie -->Brig -->terug naar Rotterdam. Misschien een beetje veel voor 22 dagen maar het past precies ![]() En er is veel ruimte op de steden te bekijken, het nachtleven te verkennen en zelfs om aan het srand te liggen. Heb er zin in! | |
Guppy | woensdag 9 juni 2010 @ 10:21 |
Gaaf! | |
Dr_Flash | woensdag 9 juni 2010 @ 11:46 |
Vanochtend twee setjes SGMm in de 3135 Schiphol - Nijmegen ![]() ![]() Machinist die bij De Haar stond te wachten met zijn Sprinter uit Rhenen zal wel raar gekeken hebben dat we rechtdoor reden daar ![]() | |
De_Hertog | woensdag 9 juni 2010 @ 11:47 |
quote:Dat klinkt als een mooie reis, veel plezier! ![]() En, waar stemmen de spoorliefhebbers op vandaag? | |
Christiaan | woensdag 9 juni 2010 @ 11:52 |
quote:De VVD. Die zijn ook voor extra spoor trouwens, al wordt dat wel eens vergeten. | |
Dr_Flash | woensdag 9 juni 2010 @ 11:54 |
Nou, het is inmiddels wel duidelijk aan welke partij je in geval van hoge nood het meeste hebt ![]() ![]() ![]() | |
Ascendancy | woensdag 9 juni 2010 @ 12:08 |
PvdA.quote:Maar de prioriteit ligt zeker niet bij spoor, maar bij wegen verdubbelen. En dan heb ik liever spoor door me achtertuin dan snelweg. De VVD zal altijd eerder voor auto kiezen. Ze willen overigens het hele hoofdnet 4-sporig maken. En dat is direct het enige concrete wat in het verkiezingsprogramma van de VVD over treinen zegt. Dat had best wat specifieker gekund ![]() | |
Irritatie100 | woensdag 9 juni 2010 @ 12:17 |
Ik ook VVD. | |
Ascendancy | woensdag 9 juni 2010 @ 13:00 |
Ik heb even alle programma's erop nagelezen. Behalve CU, SP en GL heeft geen 1 partij concrete plannen. Veel partijen brabbelen over spoorverdubbeling en passeersporen. en hogere frequenties. Maar geen duidelijke ideëen. GL en SP willen duidelijk nieuwe spoorlijnen tonen daarvoor in hun programma visie, hoewel het wel erg oppervlakkig blijft. CU is de enige die duidelijk zegt wat het wil. Welke spoorlijnen moeten er komen en hoe willen wij het spoor verbeteren. Ook noemen zij bijvoorbeeld kansrijke trajecten voor opwaardering naar 250km/u. | |
Ireyon | woensdag 9 juni 2010 @ 13:27 |
quote:'t Mocht gewoon, alleen moest ik wel naar de andere kant van de trein lopen omdat het fietsdeel in 't stuurstandrijtuig nog vol zat.. (terwijl achteraan de trein alles leeg was.. het bekende "Volgens mij mag je alleen helemaal voorin de trein zitten"-volk) ![]() | |
Peter | woensdag 9 juni 2010 @ 13:47 |
Kuddedieren he ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 9 juni 2010 @ 14:18 |
quote:Is dat niet goed genoeg dan of zo? ![]() | |
Irritatie100 | woensdag 9 juni 2010 @ 14:20 |
Het lijkt nou net of iedereen hier zijn stem alleen maar baseert op de plannen aangaande het spoornet. Dat is toch niet zo? Toch? Toch? | |
greavy | woensdag 9 juni 2010 @ 14:33 |
Voor degenen die het spoor beter willen wel ja. Spoor is even belangrijk, of zelfs belangrijker, als de weg. Ze willen toch zoveel mensen met het OV? Investeer daar dan meer in. | |
Ascendancy | woensdag 9 juni 2010 @ 14:41 |
quote:Tiel-Geldermalsen 4-sporig lijkt me niet echt nuttig. Zelfde geldt voor het spoor richting Maastricht en het Noorden. Zeker nu de Hanzelijn er komt wordt het spoor richting zwolle rustiger. Alleen Schiedam-Rijswijk moet echt snel verdubbeld worden. | |
V2 | woensdag 9 juni 2010 @ 15:10 |
quote:Gelukkig zijn ze met dat laatste hard aan de slag nu ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 9 juni 2010 @ 15:15 |
quote:Viersporig vanaf Meppel (of i.i.g. vanaf Zwolle) totaan de overkant van de IJssel zou op termijn nog wel mooi zijn. Ik weet niet precies hoe de treinenvolgorde wordt, maar het zou maar zo kunnen dat straks in de spits de rechtstreekse trein Leeuwarden-Amersfoort 10 minuten moet stilstaan in Zwolle. | |
Peterselieman | woensdag 9 juni 2010 @ 15:17 |
quote:Mja, het is jammer dat de nieuwe IJsselbrug bij Zwolle slechts tweesporig wordt. Bij drie of viersporigheid tussen station Zwolle en de aftakking van de Hanzelijn had je er anders voor kunnen kiezen om treinen tegelijk te laten vertrekken. Nu moeten ze weer op elkaar wachten. Een gemiste kans. quote: niet alleen dat stukje, maar ook Houten - Den Bosch en Woerden - Gouda zouden in aanmerking komen denk ik. Naast Hilversum - Gaasperdammerweg aansluiting (Dat stukje rondom Weesp is niet genoeg) | |
Socios | woensdag 9 juni 2010 @ 15:18 |
quote:Waarom niet ook gewoon de 2 sporen op de oude IJsselbrug blijven gebruiken dan? | |
Peterselieman | woensdag 9 juni 2010 @ 15:19 |
quote: Dat doet ie nu al, maar het gaat er om dat dit geen voortrein meer is maar een gewone doorgaande trein en ik weet zeker dat je op dat stukje idd in de knel komt. | |
Peterselieman | woensdag 9 juni 2010 @ 15:19 |
quote: Goeie vraag. Ik denk omdat de huidige brug niet hoog genoeg is en daarom vervangen moet worden. | |
dennistd | woensdag 9 juni 2010 @ 15:21 |
quote:Is het niet mogelijk om bij vertrek de trein naar Amersfoort links te laten rijden? Als ik me niet vergis komt er na de aankomst van de IC ri. noorden om .15 niks meer aan tot de stopper, dus kun je na aankomst van die IC beide IC's naar het zuiden tegelijk over de IJsselbrug laten rijden. | |
Peterselieman | woensdag 9 juni 2010 @ 15:24 |
quote: Het is mogelijk, maar bij vertragingen hang je. Vertragingen zijn er regelmatig, dus je moet iets plannen dat robuuster is. | |
greavy | woensdag 9 juni 2010 @ 15:39 |
In dit topic op OHIH vond ik een aantal foto's van het station Harlingen Haven, wat inmiddels al in gebruik is. Het is er niet mooier op geworden, dat is een feit. Alles is ook nog niet af, dingen moeten nog afgewerkt worden. [ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 09-06-2010 15:46:10 ] | |
Duvel | woensdag 9 juni 2010 @ 15:55 |
quote:Ach nee, de opvolgtijd is kort genoeg, twee à drie minuten wachttijd is geen ramp. Dat rechtvaardigt in elk geval geen viersporige brug. Je moet niet vergeten dat direct na de brug de aftakking begint en deze is volledig op snelheid te nemen. quote:Hvs - Wp verdubbelen is echt rottig te realiseren: allemaal huizen direct op het spoor. De enige oplossing zou zijn een dubbeldeksspoor te bouwen... Of te ondertunnelen. Dat gaat nog wel een keer gebeuren denk ik. Woerden Gouda Goverwelle is niet echt zinvol: er zijn geen stations onderweg, dus treinen kunnen op blokafstand met volle snelheid doorrijden, tenzij er een goederentrein tussen zit. Het aantal goederentreinen is echter zo laag dat dit een spoorverdubbeling niet rechtvaardigt. En er zijn ook al inhaalsporen bij Oudewater (al halen deze weinig uit door de remweg van de trein en dus de lange tijd die het duurt voordat het wissel naar het inhaalspoor vrij is). Richting Den Bosch is het tot nu toe in elk geval de bedoeling te verdubbelen tot en met Geldermalsen... | |
Peterselieman | woensdag 9 juni 2010 @ 15:56 |
quote: Wel jammer dat het binnendijks is nu. Dat buitendijks had wel wat. Het is mooi op tijd voor Oerol af. http://www.arriva.nl/file(...)folder_Oerol__2_.pdf Uit de folder blijkt dat ze lang keren in Leeuwarden en Harlingen Haven. Kruisingen hierdoor te Harlingen en Dronrijp, zoals het in de NS tijd ook was. Enige verschil is dat nu alle treinen doorrijden naar de haven, terwijl dit alleen bij de afvaarten was. Het verschil is ontstaan toen NoordNed de boel overnam. Rond het jaar 2000 (kan ook 2001 zijn geweest) is de dienstregeling versneld om altijd door te kunnen rijden naar de haven. Door sneller te rijden werd er bovendien op de kosten bespaard omdat er zowel een machinist als een treinstel minder nodig was om de dienstregeling uit te voeren. Wel werd om de dienstregeling te kunnen halen op Deinum nog maar 1x per uur per richting gestopt. | |
Socios | woensdag 9 juni 2010 @ 15:59 |
Vet, ouderwetse kruisingen te Harlingen. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 9 juni 2010 @ 16:03 |
quote:Het op volle snelheid rijden klopt, alleen is het wel zo dat je de dienstregeling zo robuust mogelijk wilt maken. Ik ga er vanuit dat ze de trein richting Lelydorp eerder laten vertrekken dan die naar Amersfoort. Die laatste heeft in de huidige dienstregeling nog wel enkele minuten speling op de Veluwe, maar als je die weghaalt kun je mogelijk in de spits op Amersfoort in de problemen komen doordat de trein daar niet lang genoeg stil kan staan. quote:Jep. Dat stukje spoor zit nu behoorlijk vol quote:In de huidige dienstregeling past het, maar past het in de toekomst nog. Dat is de vraag. Zeker als je 6+6 in wilt gaan voeren. quote: Met 6+6 past het, alleen is de vraag of je dan niet moet besluiten om niet nog een stukje verder richting Den Bosch ook moet verdubbelen? | |
Ascendancy | woensdag 9 juni 2010 @ 16:11 |
quote:Houten-Den Bosch hoeft maar tot Geldermalsen. Verder moet 1 stoptrein en 2 IC's, waarvan de stoptrein maar 1 halte heeft, gewoon op dubbelspoor kunnen. Edit: Waarom kan 6+6 dan niet? Al vertrekt de IC een minuut na de stoptrein, ze rijden allebei met 140 naar Goverwelle en vlak voor dat station kunnen de stoptreinen naar 2 zijsporen om te remmen en stoppen. De IC mag goverwelle toch niet met 140 passeren. Waarom moet woerden-Gouda 4-sporig? Er stopt daar helemaal niets en Bij Goverwelle kan er gewoon gepasseerd worden. | |
Socios | woensdag 9 juni 2010 @ 16:15 |
Koplopers. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 233 |