abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82555770

Welkom in alweer deel 233 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T - (Laatste update: 11-05-2010 (Excel 2003-2007 compatibel) )
DM'90 / Buffel - (Laatste update: 11-05-2010 (Excel 2003-2007 compatibel) )

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_82555785
tvp fipo
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_82555794
  Redactie Sport woensdag 9 juni 2010 @ 16:19:47 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_82555938
Ik heb gewoon op de volg topic-knop geklikt
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_82556062
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:19 schreef dennistd het volgende:
Ik heb gewoon op de volg topic-knop geklikt
En toen dacht je, dan post ik alsnog iets onzinnigs?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 juni 2010 @ 16:22:55 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_82556115
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:11 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Houten-Den Bosch hoeft maar tot Geldermalsen.
Verder moet 1 stoptrein en 2 IC's, waarvan de stoptrein maar 1 halte heeft, gewoon op dubbelspoor kunnen.
Je zit nog met de Cargo's die er tussendoor fietsen. En in sjoelbak Den Bosch weten ze niet hoe ze alles goed af moeten handelen, dus ik voorspel toch dat er vertragingen gaan ontstaan.
quote:
Edit: Waarom kan 6+6 dan niet? Al vertrekt de IC een minuut na de stoptrein, ze rijden allebei met 140 naar Goverwelle en vlak voor dat station kunnen de stoptreinen naar 2 zijsporen om te remmen en stoppen. De IC mag goverwelle toch niet met 140 passeren.
Waarom moet woerden-Gouda 4-sporig? Er stopt daar helemaal niets en Bij Goverwelle kan er gewoon gepasseerd worden.

Klopt, maar je zit met erg korte opvolgtijden op sommige stukken. Het zou misschien net moeten kunnen, maar dat betekent dat er weinig ruimte is om er extra treinen/LM's of Cargo's tussendoor te fietsen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_82556197
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:22 schreef Ascendancy het volgende:
En toen dacht je, dan post ik alsnog iets onzinnigs?
Dat krijg je straks dus, hè. Als tvp´s serieus stelselmatig verwijderd gaan worden, komen er allemaal onzinnige posts die ergens op zouden moeten lijken. Dit komt de kwaliteit van een topic helemaal niet ten goede. Tvp´s lees je gewoon overheen in tegen stelling tot allerlei langere verkapte tvp´s.

Tvp´s en FOK!silverlayout ftw.
pi_82556344
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:24 schreef Socios het volgende:

[..]

Dat krijg je straks dus, hè. Als tvp´s serieus stelselmatig verwijderd gaan worden, komen er allemaal onzinnige posts die ergens op zouden moeten lijken. Dit komt de kwaliteit van een topic helemaal niet ten goede. Tvp´s lees je gewoon overheen in tegen stelling tot allerlei langere verkapte tvp´s.

Tvp´s en FOK!silverlayout ftw.
Dan gaan topics dus langer mee
Die Lijn in Zuid-Afrika, is die trouwens nu optijd af gekomen?
dag
  woensdag 9 juni 2010 @ 16:39:25 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_82556929
Vanochtend in de IC Schiphol-Nijmegen: SGMm.



En ik gebruik MyAT toch niet dus dit is geen TVP. Maar als iemand vindt van wel, ook best
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport woensdag 9 juni 2010 @ 16:46:39 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_82557238
Nee hoor, dit toont alleen maar aan dat de RIS in SGMm inderdaad alle treinen kan tonen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_82558068
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:27 schreef Peter het volgende:

[..]

Dan gaan topics dus langer mee
Die Lijn in Zuid-Afrika, is die trouwens nu optijd af gekomen?
Ja, die is intussen in bedrijf. Tenminste, het eerste stuk, zoals gepland.

(Dankzij jouw herinnering kon ik meteen even een kaartje op Wikipedia bijwerken. )
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:06:37 #12
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_82558198
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Vanochtend in de IC Schiphol-Nijmegen: SGMm.

[ afbeelding ]

En ik gebruik MyAT toch niet dus dit is geen TVP. Maar als iemand vindt van wel, ook best
Mooi zeg wist niet dat dat zo flexibel was. Kent de robomiep ook alle stations gewoon dan? En zou ze ook de stations van de 'noordelijke nevenlijnen' kennen? En zegt ze ze in 't Frysk of in 't Nederlands?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  Redactie Sport woensdag 9 juni 2010 @ 17:08:36 #13
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_82558306
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:06 schreef V2 het volgende:

[..]

Mooi zeg wist niet dat dat zo flexibel was. Kent de robomiep ook alle stations gewoon dan? En zou ze ook de stations van de 'noordelijke nevenlijnen' kennen? En zegt ze ze in 't Frysk of in 't Nederlands?


Ik neem aan dat ze alleen NS-treinnummers herkent
Wel ben ik benieuwd of ze ook Zwolle-Kampen, Zwolle-Nijverdal West en Nijverdal-Enschede kent
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_82558375
nietszeggende tvp
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 juni 2010 @ 17:32:23 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_82559401
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:06 schreef V2 het volgende:

[..]

Mooi zeg wist niet dat dat zo flexibel was. Kent de robomiep ook alle stations gewoon dan? En zou ze ook de stations van de 'noordelijke nevenlijnen' kennen? En zegt ze ze in 't Frysk of in 't Nederlands?

Alleen de stations op het hoofdnet.

Het enige station dat aan de voorwaarden voldoet is Grou-Jirnsum. Geen idee hoe dat uitgesproken wordt. Zal vast wel eens in een ICMm komen te zitten waarin het automatisch omgeroepen wordt
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:56:13 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_82560606
Wat betekent "OH" eigenlijk op de zijkant van een goederenwagon? (Ik zit in de 1900 richting Venlo en rij net voorbij de Kijfhoek waar een trein met OH'tjes rijdt). Wat is het?
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:57:24 #17
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_82560655
Over het tegelijk vertrekken vanuit Zl over de nieuwe IJsselbrug: dat is alleen goed te doen als het spoor is ingericht als dubbel-enkelspoor, niet bij beveiligd links. Ik weet zo uit mijn hoofd niet wat de situatie nu is, of wordt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 9 juni 2010 @ 18:04:52 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_82560966
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Over het tegelijk vertrekken vanuit Zl over de nieuwe IJsselbrug: dat is alleen goed te doen als het spoor is ingericht als dubbel-enkelspoor, niet bij beveiligd links. Ik weet zo uit mijn hoofd niet wat de situatie nu is, of wordt.
Je bedoelt dat je de beide sporen in één richting gebruikt? Dat zal in de normale exploitatie niet gebeuren lijkt me. En wordt niet elk stuk nieuw spoor voorzien van dubbel enkelspoorbeveiliging?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport woensdag 9 juni 2010 @ 18:42:28 #19
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_82562402
Ten zuiden van Zwolle is het op dit moment beveiligd links (als ik sporenplan goed interpreteer).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 9 juni 2010 @ 20:22:27 #20
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_82567736
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 18:04 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je de beide sporen in één richting gebruikt? Dat zal in de normale exploitatie niet gebeuren lijkt me. En wordt niet elk stuk nieuw spoor voorzien van dubbel enkelspoorbeveiliging?
Over twee sporen tegelijk in dezelfde richting vertrekken kan prima hoor. Ga maar eens op Eindhoven kijken in de richting van Acht. Okee, dat is viersporig, maar als er een aansluiting verderop ligt en er is geen tegentrein in aantocht, zie ik geen bezwaren. Optimaal gebruik van je capaciteit zeg maar.

Ik weet zo niet of dubbel-enkel tegenwoordig de standaard is bij nieuwe baanvakken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_82567906
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 20:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Over twee sporen tegelijk in dezelfde richting vertrekken kan prima hoor. Ga maar eens op Eindhoven kijken in de richting van Acht. Okee, dat is viersporig, maar als er een aansluiting verderop ligt en er is geen tegentrein in aantocht, zie ik geen bezwaren. Optimaal gebruik van je capaciteit zeg maar.

Ik weet zo niet of dubbel-enkel tegenwoordig de standaard is bij nieuwe baanvakken.
In Tilburg heb je ook de stoptrein en IC richting Tilburg-West/Roosendaal die tegelijk beide sporen in dezelfde richting bezetten.
  woensdag 9 juni 2010 @ 20:28:23 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_82568137
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 20:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Over twee sporen tegelijk in dezelfde richting vertrekken kan prima hoor. Ga maar eens op Eindhoven kijken in de richting van Acht. Okee, dat is viersporig, maar als er een aansluiting verderop ligt en er is geen tegentrein in aantocht, zie ik geen bezwaren. Optimaal gebruik van je capaciteit zeg maar.
Natuurlijk is het optimaal gebruik, maar je zult verderop toch weer naar rechterspoor moeten, en dat gaat meestal niet op baanvaksnelheid, zodat je een hoop tijd verliest.
quote:
Ik weet zo niet of dubbel-enkel tegenwoordig de standaard is bij nieuwe baanvakken.
Ik meende van wel, maar weet het ook niet zeker...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 9 juni 2010 @ 20:29:07 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_82568192
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 20:24 schreef Ireyon het volgende:

[..]

In Tilburg heb je ook de stoptrein en IC richting Tilburg-West/Roosendaal die tegelijk beide sporen in dezelfde richting bezetten.
Klopt, maar de stoptrein loopt in Tilburg West uit om te keren. Toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_82569866
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 20:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Klopt, maar de stoptrein loopt in Tilburg West uit om te keren. Toch?
Inderdaad.. maar da's toch nog een goede anderhalve/twee kilometer tweesporig, van Station Zwolle tot die nieuwe brug is toch ook niet zo ver? 'k Moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk helemaal kwijt ben waar 't over gaat dus ik lul maar wat
pi_82570938
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')