DDZ wordt echt super, dat kan ik vertellen.
Foto's en dergelijke mochten niet gemaakt worden van de try-out bak van DDZ. Het is een "geheim" project, maar wij mochten er wel in kijken.
In deze try-out bak worden meerdere opties van interieur bekeken, en kan NSR een beslissing gaan nemen, voor het interieur. Ook wordt er airco ingebouwd. Bij een DD-AR die schade had opgelopen in Leidschendam met Plan V 419 wordt hiermee maandag een 'proef' gedaan. Die stuurstand gaat namelijk toch gesloopt worden.
Verwachting is dat ze medio 2011 beginnen met DD-AR naar DDZ om te bouwen, met een zeer minieme overloop van het ICM revisie proces.
Tevens staat ICMm 4083 in de oude loods binnen voor OBIS en WiFi inbouw. Deze staat langer binnen als straks het geval is bij de al gemoderneriseerde stellen. Er word extra getest, en het proces loopt nog niet op volle snelheid. Planning is dat er straks 2 stellen tegelijk binnengenomen worden om OBIS en WiFi in te bouwen.
ICM-IV ombouw naar ICMm-IV duurt 34 dagen, anderhalve dag langer als ICM-III naar ICMm-III.
De eersteklas stiltecoupé bij de 6-persoonscompartimenten komt een oplossing voor, dat er een deur komt. Hoe en wat, wisten ze nog niet exact, maar er komt een systeem dat de deuren langzamer sluiten, en niet dicht kunnen klappen met een noodremming e.d.