abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 november 2007 @ 17:07:17 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54654732

Hier alweer deel tweeënnegentig in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mari�nberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion ge�xploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar Belgi� loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en Belgi� rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC�s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 16 november 2007 @ 17:10:45 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54654813
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 14:42 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Zou het mogelijk zijn dan om een motor uit bijv. een afgedankte Plan U te nemen, en die in de oude DE-III te plaatsen? Want de orginele motoren lijken me allemaal wel niet meer aanwezig te zijn.

Of waarom is de DE-III eigenlijk niet dienstvaardig (zit de orginele motor er wel in?)
Die DE-III was volgens mij technisch op toen ie het museum in ging. Als je de dieselmotor uit een Plan U in die trein hangt (inclusief generator), hoop ik dat er nog elektromotoren in zitten, en dat die werken met de spanning uit de Plan U-generator.

Echter: er zit dertig jaar en een wereldoorlog tussen die twee treinen, dus kleine kans.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_54655262


2e klas


1e klas
pi_54655797
pff... als ik dat zo zie heb ik liever de arriva indeling.. daar zijn de stoelen iets breder, wat prettiger zit. bovendien vind ik die gele handvaten lelijk, en onhandig
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2007 @ 18:08:19 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54655933
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 14:42 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Zou het mogelijk zijn dan om een motor uit bijv. een afgedankte Plan U te nemen, en die in de oude DE-III te plaatsen? Want de orginele motoren lijken me allemaal wel niet meer aanwezig te zijn.

Of waarom is de DE-III eigenlijk niet dienstvaardig (zit de orginele motor er wel in?)
De middenbak is meende ik door zn hoeven gezakt. Opknappen kost erg veel, omdat het stel letterlijk bijna tot op de draad versleten is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54656604
quote:
Even een quote uit dat artikel:
quote:
De auto botste tegen de intercity uit Weert en werd enkele honderden meters meegesleept.
... ...
Een getuige zag dat de auto naar voren en achteren reed toen de intercitytrein uit Weert passeerde. Direct nadat de trein was gepasseerd, reed het slachtoffer tussen de gesloten spoorwegbomen door en werd daarbij vol in de flank gegrepen door de intercity-trein uit de richting van Weert.
Nadat de trein uit Weert gepasseerd is, rijdt de auto de overweg op en wordt geraakt door de trein uit Weert? Wie legt het even uit...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2007 @ 18:57:53 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54656953
Die journalist heeft er de ballen verstand van. Het is de trein uit Weert en de tegentrein naar Weert. Een van beide heeft die auto gegrepen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 16 november 2007 @ 19:05:16 #8
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_54657056
quote:
Op donderdag 15 november 2007 21:11 schreef ArthurvanderVelden het volgende:
Ik heb vandaag spoorgelopen .. er zijn fotos van
Ik zag de foto ja, vet
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
pi_54657836
Volgens mij nog niet langs gekomen hier, goederenwagon van een trein ontspoort toevallig stond er ook een cameraploeg

http://www.ostfriesentv.de/on-tv_player.php5?id=1023
............................
pi_54658269
Vandaag naar Meppel geweest om het één en ander vast te leggen. De reis begon met een GTW, de Buffels waren helaas nergens te bekennen tussen Harlingen en Leeuwarden, ook niet op het emplacement van Leeuwarden, ik dacht al "mijn Buffels, wat doe je ". In Meppel ging ik na een stukje lopen wat foto´s maken. Toen ik net het station uitliep, zag ik twee Buffels aankomen. Het kon op dat tijdstip geen stoptrein naar Groningen zijn en al snel trok ik blij verrast de conclusie: Daar zijn de Buffeltjes weer; DM ´90 3446 en 3449 waren weer op weg naar het Noorden. Geen idee waar ze vandaan kwamen of evt. een nachtje gelogeerd hebben...


DM ´90 3446 + 3449 te Meppel.

Even later op de plek van bestemming aankomen, waar nog voor het middaguur ik deze foto´s gemaakt heb.


2 x ICM uit de richting Groningen.


2 x ICM uit de richting Leeuwarden.


2 Buffels als stoptrein naar Groningen.


1 x ICM-IV

Eigenlijk wilde ik daar nog Mat ´54 766 op de foto zetten, maar die had vertraging, toen ben ik alvast weer naar het station van Meppel gelopen.


ICM 4208 te Meppel.

Gelukkig kwam ik niet weer van een koude Kermis thuis; hier was het allemaal om te doen. De Hondekop op z´n oude baanvak.


Mat ´54 766 te Meppel even na het middaguur.


Dezelfde hondekop paar tellen later vanaf de andere kant.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2007 @ 20:04:30 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54658499
Nice, Socios.

Over de 3446 en 3449. Ik denk dat Arriva de sleutels ingeleverd heeft en dat ze nu weer bij NSR zijn. Echter moeten ze nog onderhoud krijgen en even van wat ongewenste bestickering ontdaan worden, maar dan kunnen ze weer de dienst op.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54659640
Die buffels lijken me flink welkom op de stoptrein Zwolle-Enschede (welke bijnaam heeft deze, de Trans-overijssel Express ofzo?) Die dienst kan in de spits behoorlijk vol zitten...

Trouwens, is er een overgeschilderde Plan T/V (dus totaal in een andere kleur dan geel/blauw)? Ik dacht dat ik vanmorgen iets dergelijks van Amf naar Apd zag rijden. Het zal wel geen Olympische hondekop zijn....
Daarnaast reed er ook een V-IRM IV richting Apd, is dat die trein van Asd naar Dv?

BTW: NS.nl/...


[ Bericht 20% gewijzigd door Charango op 16-11-2007 20:55:03 ]
Socialist in Mercedes
pi_54659737
De 3449 stond vandaag rond 17.45 in de werkplaats te Zwolle.
Ze zijn dus bij Arriva weg...

De 766 ook gezien te Groningen, alleen de kop + sluitseinen. De rest was te donker
pi_54659821


Voor Fles!


Kesteren zelf nog
pi_54659858
Kesteren.
  vrijdag 16 november 2007 @ 20:56:49 #16
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_54659887
Wat is TGV.com toch een BAGGER site! Ik wordt gek!
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
pi_54659984
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 20:04 schreef Peterselieman het volgende:
Over de 3446 en 3449. Ik denk dat Arriva de sleutels ingeleverd heeft en dat ze nu weer bij NSR zijn.
In dat geval was gisteren om 19.59u met 3446 voor mij (voorlopig) het laatste ritje met een Buffel naar Harlingen Haven en kan ik me opmaken voor 30 jaar lang Spurt...
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 20:47 schreef Charango het volgende:
Daarnaast reed er ook een V-IRM IV richting Apd, is dat die trein van Asd naar Dv?
Zou zo maar kunnen, die heb ik ook wel zien aankomen in Deventer.
pi_54660403
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 20:47 schreef Charango het volgende:
Die buffels lijken me flink welkom op de stoptrein Zwolle-Enschede (welke bijnaam heeft deze, de Trans-overijssel Express ofzo?) Die dienst kan in de spits behoorlijk vol zitten...

Trouwens, is er een overgeschilderde Plan T/V (dus totaal in een andere kleur dan geel/blauw)? Ik dacht dat ik vanmorgen iets dergelijks van Amf naar Apd zag rijden. Het zal wel geen Olympische hondekop zijn....
Daarnaast reed er ook een V-IRM IV richting Apd, is dat die trein van Asd naar Dv?

BTW: NS.nl/...
het word tijd dat ze die murat zijn smoel dicht lassen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  vrijdag 16 november 2007 @ 21:27:20 #19
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_54660657
Mijn bevindingen vandaag



En iemand die levensmoe is
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
  vrijdag 16 november 2007 @ 21:39:19 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54660965
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:53 schreef Socios het volgende:
Gelukkig kwam ik niet weer van een koude Kermis thuis; hier was het allemaal om te doen. De Hondekop op z´n oude baanvak.

[ afbeelding ]
Mat ´54 766 te Meppel even na het middaguur.

[ afbeelding ]
Dezelfde hondekop paar tellen later vanaf de andere kant.
Toffe foto's! Daar was ie dus gebleven, hij stond de afgelopen dagen op de Cartesiusweg... De kleur geel leek mij trouwens te licht...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 16 november 2007 @ 21:40:33 #21
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_54660998
Zo gelukt, m'n eindejaarssprint is geboekt Arthur het leven zuur maken

Hoorde net trouwens in de verte een stoomtrein, iemand enig idee welke ik hoorde? (Utrecht Lunetten zit ik )
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
  vrijdag 16 november 2007 @ 21:44:00 #22
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_54661089
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 21:40 schreef Battlefan het volgende:
Zo gelukt, m'n eindejaarssprint is geboekt Arthur het leven zuur maken

Hoorde net trouwens in de verte een stoomtrein, iemand enig idee welke ik hoorde? (Utrecht Lunetten zit ik )
Teringhond , zowel op de heen EN terugweg het presteren om precies de trein te boeken waar ik inzit
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_54661948
wat gigantisch vet die oude hondekop in Meppel!! reed ie ook de dienstregeling of was het groepsvervoer/privé-aangelegenheid?
pi_54662116
Nee, helaas niet in de dienstregeling. Hij was op weg naar Groningen. Morgen worden er filmopnames te Hoogeveen gemaakt waarin die trein betrokken is. Zoals op de foto te zien, zijn de ramen ook afgeplakt met krantenpapier...
pi_54662175
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 21:44 schreef ArthurvanderVelden het volgende:
zowel op de heen EN terugweg het presteren om precies de trein te boeken waar ik inzit
Welke trein is dat dan wel niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')