Dr_Flash | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:01 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fotograferende buschauffeur Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland. >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
b2py | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:01 |
Amai, ik had net een leuke topiquetitel bedacht die er wel bij past.. | |
Dr_Flash | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:05 |
Deze was gewoon WEER veel te laat door eoa staker | |
_serial_ | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:09 |
Sja, als je even telefoon krijg tussendoor...er zijn belangrijkere zaken in het leven. | |
_serial_ | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:09 |
[ Bericht 100% gewijzigd door _serial_ op 20-08-2013 14:09:48 ] | |
Darkwing_Duck | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:17 |
Ik was ook al bezig met een topic toen ik zag dat serial al even niet meer een pagina verfrist had, maar mijn pc liep vast.... | |
KomtTijd... | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:18 |
Lagen er laadjes op de F5? | |
Dr_Flash | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:27 |
Niet waar | |
Dr_Flash | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:27 |
Wacht wat? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:34 |
Hm? | |
Dr_Flash | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:37 |
Jij kan zien wie wanneer een pagina ververst? | |
Peter | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:47 |
Disney zit overal!... | |
Darkwing_Duck | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:50 |
Op fok ja, als je het aan hebt staan, jij kan dat ook! | |
Dr_Flash | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:52 |
Ik hou niet van die ongein | |
Ireyon | dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:58 |
En ik zit 't weekend van 20 september 3 dagen in Disney. 2 nachten lekker decadent in Hotel New York, bam Ohja treintopic.. ik zal wel een foto maken van het treintje om het park als ik eraan denk [ Bericht 3% gewijzigd door Ireyon op 20-08-2013 14:58:38 ( ) ] | |
Darkwing_Duck | dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:08 |
Welke aanbieding? | |
Ireyon | dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:12 |
Vriendin van een vriend werkt bij een of ander reisbureau. Ze zei alleen "als je heel goedkoop 3 dagen naar Disney wilt moet ik het binnen 10 minuten weten", verder heb ik nergens naar gevraagd | |
Darkwing_Duck | dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:14 |
Dat is dan een dikke foei voor haar! Tenzij ze je als 2e kamer geboekt heeft.... En das nog een stomme keus ook New York, want voor de zelfde prijs had je Golden Forest club lakeside gehad | |
b2py | dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:26 |
Terreurbeweging Al Qaida heeft in een videoboodschap de aanschaf opgeëist van alle Fyratreinen in Nederland. | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:21 |
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html | |
Peter | dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:35 |
Waar moet je zijn voor een leuke aanbieding voor een lang weekend? Tips? | |
Litpho | dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:42 |
Gewoon boeken op de reizigers die over zijn, die mogen tenslotte in hun handjes klappen dat er überhaupt treinen rijden. Ze hebben tevens allemaal gevraagd om speculatie met de Fyra en te dure OV-chipkaart. | |
KnightSolaire | dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:47 |
Oef, dat klinkt niet mooi, maar in een 'normaal' jaar (zoals vorig jaar) wordt een miljoen of 200 winst geboekt dus daartegenover valt het mee. Niet mooi maar hopelijk vanaf nu herstel. | |
Dr_Flash | dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:48 |
Tsja, ze willen niet nogeens met 330 M winst om de oren geslagen worden. Denk dat er nog wel meer op die Fyra's afgeboekt gaat worden. In plaats van proberen het terug te krijgen, zoals de Belgen. Dit komt NS gewoon beter uit | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 augustus 2013 @ 17:10 |
Conclusie die je nog niet kan trekken. Er lopen al rechtszaken. | |
b2py | dinsdag 20 augustus 2013 @ 17:16 |
Achja, op een eigen vermogen van ¤4,5 miljard kan er wel wat lijden.. | |
b2py | dinsdag 20 augustus 2013 @ 17:27 |
En de cijfers: Halfjaar bericht 2013 | |
eti | dinsdag 20 augustus 2013 @ 18:20 |
Ik ben ondertussen met vrouw en kinderen naar Polen op en neer geweest. Erg leuk, en zeker niet alleen vanwege de treinreis, maar laat ik hier toch even wat vertellen over hoe de treinreis ging. De heenreis ging prima. Wel vreemd dat ook bij een trein die om 18 uur vertrekt de bedden al zijn neergeklapt. We deelden de coupé met twee Polen, van wie zich een al in een middelste bed genesteld had. Gelukkig konden we aan de andere kant nog zitten met onze broodjes. Vanaf Poznan of zo hadden we de coupé voor onszelf. Een nachttrein die pas om 11 uur aankomt, da's luxe. Dat had je in mijn jeugd, maar ik ben het niet meer zo gewend, sinds er geen rechtstreekse treinen meer naar Ancona rijden... Dit was lekker rustig wakker worden (en dan ontbijten met de tafel die onder de bank ligt). Op Warszawa Wschodnia was het even zoeken naar het juiste perron. Er zijn in Polen zowel perron- als spoornummers, en die lijken elkaar volkomen te kruisen. Verder klopt van de gele borden geen hout, je moet afwachten tot er informatie op de schermen verschijnt, of het vragen aan een Pools spoormannetje dat uiteraard alleen Pools spreekt. Recht tegenover de aankomende nachttrein stond overigens de vertrekkende nachttrein naar Minsk en Moskou klaar. Blijkbaar is de doorgaande verbinding veranderd in een makkelijke overstap. Vanaf Warschau hadden we de trein naar Czeremcha. Dat is net zo onbekend als het klinkt. De stationnnetjes waar je langs komt worden steeds kleiner, en op een gegeven moment houdt ook de bovenleiding op (het is dan ook een dieseltrein). In het mooie Czeremcha hadden we zes minuten om de trein naar Hajnówka te halen. Althans, volgens bahn.de. In het echt bleek de aansluitende trein alleen in juni te rijden. Er rijden tussen Hajnówka en Czeremcha twee treinen per dag, de ene kant op om 5 uur 's morgens en om 2 uur 's middags, de andere kant op om 11 uur 's morgens en om 7 uur 's avonds. Het station ligt er dan ook een beetje verlaten bij. Er is een enorme stationshal in dat vol optimisme opgetrokken modernistische bouwsel, maar die staat dus echt helemaal leeg. Wel is er aan het perron grenzend een hok van een paar vierkante meter met een piepklein loketje, en jawel, daar zit zowaar iemand de hele dag geen kaartjes te verkopen. Deze mevrouw wist ons wel te melden dat er over een uur aan de overkant van het spoor een bus zou vertrekken. Dat hebben we natuurlijk gedana. Op de volgende foto zie je wat het station in zijn gloriedagen allemaal gekend moet hebben: Dat was het voor nou. Misschien heb ik er later nog een paar van de terugreis. | |
DriekOplopers | dinsdag 20 augustus 2013 @ 18:24 |
breedsprakiger op BNR: "De NS is als een loodgieter die geen badkuip wil aanleggen" http://www.bnr.nl/nieuws/(...)s_cid=home:blogitems | |
James1988 | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:02 |
Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag. Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geďntegreerd in de volgende HRN-concessie. Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers... | |
KnightSolaire | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:07 |
Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen. | |
DriekOplopers | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:07 |
Ik praat morgen met NS en dit onderwerp komt ook aan de orde. Ik zet dan beslist in op het op peil houden van kwaliteit en service. | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:08 |
is nu al het geval. Er wordt veel meer dan vroeger op de absolute volnorm gepland | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:09 |
klopt en het gaat daarom ook niet gebeuren. I&M zou wel willen, maar zit in de tang bij Financiën. Ze hebben het geld van de HSL-concessie nodig om hun begroting rond te krijgen. | |
KnightSolaire | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:14 |
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch? | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:18 |
ja. Financiën eist een x rendement van de NS. | |
James1988 | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:18 |
Ik verwacht niet dat de huidige situatie houdbaar zal zijn tot 2025. Geplande verdienmodellen bleken niet te werken, het materieel is er niet, en er zijn onzekere factoren bijgekomen, bijvoorbeeld door het afschaffen van de OV-studentenkaart (=wegvallende inkomstenbron). NS en I&M zullen moeten kiezen of delen: of een NS dat het financieel niet rondkrijgt (ook in de nieuwe concessie moet men nog ¤ 101 miljoen per jaar betalen voor de HSL) en de daarbij horende gevolgen (volgepropte treinen, minimaal onderhoud, minder personeelswerving, loonmatiging, enz) of kiezen voor het beëindigen van de HSL-concessie. I&M zal hier een zware dobber aan hebben, omdat geraamde inkomsten wegvallen. Dit zou I&M kunnen opvangen door een aantal geplande projecten te schrappen of gedeeltelijk uit te stellen. Qua projecten denk ik aan: - Schrappen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): ik heb ernstige twijfels aan de noodzaak voor 'iedere 10 minuten een trein'. In de ons omringende landen zijn halfuurdiensten al een luxe, wij hebben zelfs op zondag op veel trajecten ieder kwartier een intercity. - ERTMS: Het Nederlandse spoor ís veilig, met seinverdichting valt veel winst te behalen, en de systemen zijn nog niet dusdanig verouderd dat landelijke vervanging aan de orde is. Door het ERTMS-programma te herstructureren (eerst de 'ATB-eilanden' dichten, dan de belangrijkste corridors, en pas na 2025 in het hele land) kunnen de kosten onder controle worden gehouden en hoeft materieel dat nog meer dan 10 jaar meekan niet op stel en sprong uitgerust te worden met ERTMS-hardware. Daarnaast zijn er nog een aantal wegenprojecten die geschrapt of uitgesteld zouden kunnen worden (afhankelijk van de gesloten contracten, natuurlijk). | |
Litpho | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:20 |
Minder winst is verlies. Zie ook de RIAA . | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:22 |
als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel. | |
KnightSolaire | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:23 |
Ik denk dat de autolobby dat niet zomaar zal accepteren. Als het zo ver komt, zal er wel zowel in auto- als in spoorprojecten worden geschrapt. In mijn ogen komt het spoor er in Nederland al tamelijk karig vanaf dus wat mij betreft zouden er ook inderdaad meer wegprojecten moeten worden geschrapt maar ja. | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:24 |
Die zijn in de afgelopen jaren zo verwend dat ze een keer niet moeten miepen als ze nee te horen krijgen | |
James1988 | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:24 |
Mee eens, en ook de verbreding van de A27 kan wel met wat rijstroken minder. Echter, de projecten die ik opnoem hebben (voor mijn gevoel) minder prioriteit dan het oplossen van het HSL-probleem: het Nederlandse spoor ís veilig, en PHS is echt niet noodzakelijk. Met voldoende rollend materieel kan NS de vraag óók opvangen. | |
KnightSolaire | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:25 |
Overigens ben ik wel benieuwd naar de argumentering van MVBOV als het gaat om het opschorten van de HSL-concessie en de daarbij horende financiële gevolgen voor de rijksoverheid. Hoe moeten we dan verder als NS de HSL-concessie verliest? Ik mis een beetje de langetermijnvisie (constructief bedoeld). | |
James1988 | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:28 |
Ik denk dat de strekking van het verhaal van MVBOV vooral bedoeld is als 'stop met de huidige waanzin, want het werkt niet'. Door de HSL-concessie te beëndigen en opnieuw te beginnen kan een nieuw plan worden opgesteld, tabula rasa zegmaar. | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:30 |
Precies. Een plan gebaseerd op realistische cijfers, verbindingen en doelstellingen. Moet wel de voor de HSL geldende kilometervergoeding ook wat omlaag, anders wordt het nog niks | |
DriekOplopers | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:32 |
Wilma wikt Melanie beschikt | |
DriekOplopers | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:33 |
James88 en Peterselieman: dat dus. | |
Litpho | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:36 |
Melanie? Ik wist niet dat Dijsselbloem ergens Melanie als doopnaam had. Vast katholiek. | |
James1988 | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:45 |
Mansveld is de staatssecretaris, Melanie Schultz de minister. Schultz heeft wat meer te zeggen dan Mansveld wat geld betreft. | |
Kapitein_Schavuit | dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:50 |
Oja, nu weet ik weer waarom ik de eerste serie VIRM haat. Mijn rug. In tegenstelling tot VIRM IV | |
greavy | dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:18 |
In VIRM4 wil je ook niet eerste klas gevonden worden Geef mij dan toch maar die andere series. | |
Kapitein_Schavuit | dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:19 |
Ja en jij bent niet objectief. | |
James1988 | dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:25 |
Ik vind VIRM 4 toch wel het beste van de vier series. Eindelijk af van dat vieze plakkerige skai en die bloedirritante vierzitters op de benedenverdieping in de tweede klas, en lekker comfortabele stoelen in de eerste klas i.p.v. die gevallen met die smoezelige harige stoffen bekleding. | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:30 |
VIRM 4 is een prima treinserie. Stukken beter dan de eerdere versies. Schommelt veel minder, zit beter en het doet veel degelijker aan | |
b2py | dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:43 |
Weer die discussie..? | |
James1988 | dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:45 |
Natuurlijk. | |
greavy | dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:53 |
VIRM4 in de eerste klas met die gladde rode bekleding? Heb ik liever de stoffen bekleding terug zoals in de andere deelseries in de eerste klas. Gelukkig zijn die bloedirritante leeslampjes in de VIRM4 wel weg. | |
greavy | dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:55 |
Doetinchem Stoomstad heeft dit jaar geen moeite gedaan om een stoomlocomotief over het spoor te laten rijden, na de vele problemen in de afgelopen jaren. Het bestuur lijkt ook niet van plan om in volgende edities weer een stoomlocomotief te gaan huren. | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:29 |
erg jammer. Denk dat het vanwege Stavoren lastig wordt om zo'n evenement te houden op een baanvak met ATB-NG | |
James1988 | dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:36 |
Kwestie van smaak, ik zit liever op gladde stoelen, jij liever op stoffen. In de Fyra zoek ik ook meestal een Prio-bak op (blauwe bekleding) en laat ik die goudkleurige stoelen lekker voor wat ze zijn. Het nut van die dingen is me altijd ontgaan. Je had er niks aan. | |
greavy | dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:37 |
VSM mag op de lijn rijden, maar de SSN niet. Maar de VSM wel met max. 40km/h, en dat is vrij lastig in te plannen, ondanks de uursdienst. En inderdaad, er ligt ATB-NG en de VSM heeft alleen ATB-E, dus max. 40 km/h | |
greavy | dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:42 |
Op 20 Oktober 2013 gaan er mogelijk 4 ritten(2x heen en 2x terug) van Arriva niet verreden worden met GTW's tussen Leeuwarden en Harlingen, maar met historisch materieel. Dit om het 150 jaar spoor Leeuwarden-Harlingen te vieren. Indien dit niet in te passen is in een fatsoenlijke dienstregeling, zal er als Extra Trein gereden worden naast de GTW's. Exacte details zullen later bekend gemaakt worden. En Omrop Fryslân had er vandaag een item over in het nieuws: http://www.omropfryslan.nl/nijs/gjin-grut-jubileumfeest-spoar | |
KnightSolaire | dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:46 |
Alleen jammer dat de vierzitters volgens de nieuwe NS-formule eigenlijk in de benedenverdieping horen en de coach-opstelling boven (zie DDZ). Idem trouwens voor de bakken waarmee het IRM is verlengd waar de coach-opstelling eveneens beneden te vinden is. | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:50 |
zou mooi zijn als er toch nog iets zou komen te rijden. Moet nodig weer eens naar Harlingen, dus dit zou wel een geschikte dag ervoor zijn | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:51 |
en het ligt mooi tussen de F1-races van Japan en India in | |
GlenSpey | dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:58 |
Zal wel aan je eigen zithouding liggen, heb nooit ergens last van (en reis vrijwel dagelijks met VIRM) Een groot pluspunt aan VIRM IV t.o.v. de andere series vind ik trouwens het lichtere interieur. Geldt ook voor de cabines waar gewoon een stuk meer daglicht binnenkomt. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:56 |
| |
Darkwing_Duck | dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:57 |
Wat is dat toch voor gekloot de laatste tijd met die leeslampies in VIRM, eruit, erin, eruit, wat wordt er precies bedoeld? VIRM 4? Heb ik die serie nog meegemaakt? | |
KnightSolaire | woensdag 21 augustus 2013 @ 00:05 |
Ze zaten naar mijn weten alleen in de VIRM-4, de nieuwste serie, gemakkelijk te herkennen aan de blauwe stoelen in de tweede klas en de rode in de eerste klas. Er zijn nog meer wijzigingen ten opzichte van de vorige series, maar die zal ik hier niet opsommen: die kun je op Wikipedia vinden. Eén van die wijzigingen was echter de toevoeging van leeslampjes in de eerste klas bij de stoelen. Die leeslampjes waren volgens de FOK!'ers hier weinig nuttig en je kon er ook nog eens je hoofd aan stoten als je niet oplette. Om die reden zijn ze simpelweg volledig verwijderd. Je kan nog zien waar ze hebben gezeten aan het afdekplaatje. | |
_serial_ | woensdag 21 augustus 2013 @ 00:12 |
Ik heb sowieso altijd het idee dat zodra ik boek er altijd een betere aanbieding is | |
dennistd | woensdag 21 augustus 2013 @ 04:26 |
Deze dingen: | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2013 @ 09:09 |
Dat ja Nee, gewoon de feiten. Greavy is geschift | |
James1988 | woensdag 21 augustus 2013 @ 09:10 |
Feit. | |
Darkwing_Duck | woensdag 21 augustus 2013 @ 09:36 |
Thx | |
Peterselieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 12:35 |
interessant project in Engeland: http://railjournal.com/in(...)emu.html?channel=542 Ze gaan een Class 379 uitrusten met accu's en deze testen op Old Dalby-lijn, waarna bij succes deze een tijdje op een geëlektrificeerd deel van de Greater Anglia-lijn zal rijden. Er wordt gekeken hoe het geheel zich in de dienstregeling houdt. Bij problemen kan de panto gewoon omhoog. Kan voor de toekomst best interessant zijn, zeker als je het geheel ook met bijvoorbeeld snelladers werkend krijgt. Dan kun je onderweg de accu's opladen en hoef je niet overal waslijn aan te leggen. | |
b2py | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:07 |
Ik heb een 50% score met eerste klas reizen en mijn hoofd stoten. | |
Viezze | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:09 |
Ik heb een 50% score met reizen in DDZ en mijn hoofd stoten | |
KnightSolaire | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:22 |
Als je bovenin een dubbeldekstrein gaat zitten (ongeacht klasse) heb je sowieso een kans om je hoofd te stoten als je niet oplet ja.. We've all been there | |
b2py | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:23 |
Hoe vaak ik in DDAR mijn hoofd wel niet gestoten heb is niet meer op twee handen te tellen.. | |
Ajaxfan | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:28 |
Hadden ze bij het bouwen van de SLT gedacht dat er alleen mensen van <1.50 meter op de 4 persoons plekken gingen zitten trouwens. Verbaas mij er elke keer weer over hoe krap die zijn. | |
Viezze | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:35 |
Bij mij was het onderin | |
Brembo | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:46 |
Mijn knie in ICM-3 vanwege die prullenbak in het midden . | |
Peterselieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:47 |
de vierzits in een DM'90 is ook behoorlijk krap | |
b2py | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:52 |
Fyra OVC paal? Gezien op perron 13/14 te Amsterdam ter hoogte van de middentunnel. | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:39 |
Zou zomaar kunnen. Ik zag zaterdag ook van die compleet witte palen op Schiphol staan. | |
Peterselieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:42 |
is wel slim om zo de toeslagen te kunnen innen. Scheelt voor mensen een hoop gedoe bij de automaat | |
KnightSolaire | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:44 |
Tof, erg handig inderdaad. Hopelijk worden ze snel in gebruik genomen. Als de palen inderdaad daarvoor bestemd zijn (maar dat moet haast wel.) | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:16 |
En wat natuurlijk NIEMAND ziet aankomen Sprinterforenzen naar Hoorn Kersenfuckingboogerd die per ongeluk bij de verkeerde paal inchecken en OF niet meer uit kunnen checken OF ten onrechte toeslag betaald hebben etc Want dat onderscheid maken is natuurlijk "technisch niet mogelijk"
| |
Ireyon | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:19 |
Vond de witte paaltjes met donkerrode omlijning mooier, uit de concepten die ze ergens in maart rondstuurden. Hopelijk komt dat nog want dit is maar saai | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:21 |
Dat zag er wel erg hoerig uit trouwens | |
Peterselieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:31 |
nah, zolang maar duidelijk is dat de reis tussen Schiphol en Amsterdam CS toeslagvrij is ben je al een heel eind. | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:32 |
Dat weet echt niemand. Als ik er eerder aan gedacht had had met dat zaterdag ook een half uur kunnen schelen | |
Peterselieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:34 |
ik vertel het je toch, dus dan is er in ieder geval iemand die het weet | |
KnightSolaire | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:35 |
Er zal ongetwijfeld nog een sticker op geplakt worden. Op de reguliere NS-paaltjes zit tegenwoordig ook zo'n mooie gele, dus hier zal wel iets roods op komen en met het Fyra-logo om duidelijk te maken dat het daarvoor bestemd is (om ook even op Dr. Flash te reageren). | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:50 |
Moet je wel zeker weten dat je je Fyra nooit gaat spoorwijzigen. En in aanmerking nemende hoe storingsgevoelig de Schipholtunnel is. En in aanmerking nemende hoe niet-ophefbaar de Fyra is. Jij doet de wiskunde | |
DeaDLocK2K | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:14 |
Waarom spuugt de reisplanner geen Fyra's uit tussen Rotterdam en Amsterdam maar wel naar Breda? Er staat ook niets bij wijzingen/problemen. | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:19 |
Vielleicht umdass da ein gigantischer Bug in die Rajsplaner sitzt | |
Peterselieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:24 |
of omdat de Fyra in de spitsen te vol zit | |
KnightSolaire | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:26 |
Bij mij staan ze er gewoon in | |
Peterselieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:29 |
hier ook, alleen vallen ze niet op door de gewone treinen die ook rijden. | |
DeaDLocK2K | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:31 |
Potverpielekes, ze staan er nu wel weer in, ik heb zelfs een collega erbij gehaald net om met me mee te kijken of ik nou zo blind was :S | |
b2py | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:52 |
Ik ga ook een keer met dat schuivende ijzer, weer een storing. Zucht. | |
KnightSolaire | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:11 |
Er staat een tamelijk groot en opvallend Fyra-logo bij | |
Darkwing_Duck | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:06 |
Wacht es fftjes... Begrijp ik het nou goed dat naast iedere vervoerder die zijn eigen paal krijgt ook nog eens iedere toeslag een eigen paal gaat krijgen? (Fyra, ice, hond) | |
Salatrel | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:16 |
neuh als het goed is check je gewoon in bij het poortje en als je met de fyra gaat kun je op het perron bij dat fyrapaaltje de toeslag betalen door in te checken. Gsat dan van je saldo af ipv dat je de toeslag bij de automaat moet halen | |
Darkwing_Duck | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:18 |
Maar die fyratoeslag paal is nog maar het begin natuurlijk... Of zie ik dat verkeerd? | |
Peterselieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:19 |
paaltjes gaan de wereld veroveren | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:21 |
Dat zou wel handig zijn trouwens ja. En dan ook geen borg gezeik en verschil terug storten, maar gewoon alleen bij inchecken ook nog even langs de fyra paal. Tsja, kleinigheidje hou je toch waarschijnlijk. | |
Salatrel | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:21 |
de tijd zal het leren. Ik dacht in eerste instantie aan paaltjes voor mensen die in een thalys stappen of er juist uitkomen en hun reis met binnenlandse trein voortzetten die zo niet eerst naar de ingang hoeven om in te checken | |
Ireyon | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:31 |
Sowieso bizar dat je nog steeds niet gewoon bij de automaat met je OV-Chipkaart Saldo kunt betalen. | |
James1988 | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:34 |
Die naam-/merkloze paaltjes zijn inmiddels ook in Rotterdam te bewonderen (spoor 3/4) | |
KomtTijd... | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:43 |
ik wil een upgrade-naar-eerste-klas paal! | |
KnightSolaire | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:46 |
Zal wel bij binnenlandse HST-toeslagpalen blijven, voor al die andere dingen kun je beter naar de kaartautomaat.Misschien is daar toestemming van de Nederlandsche Bank voor nodig? | |
Viezze | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:49 |
Ze zouden een OV chippaal moeten maken met een paar knoppen erop, waarbij je eerst de knop indrukt voor de benodigde toeslag, en dan je kaart ervoor houdt zodat de toeslag erop wordt geladen., | |
b2py | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:06 |
Je kan op sommige stations bij sommige winkels ook betalen met je OVC, dus dat lijkt mij het probleem niet zo.. | |
b2py | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:08 |
Ja hó even, daar kan de gemiddelde gehandicapte niet mee overweg dus is dit geen optie. (Niets tegen gehandicapten, maar in NL regeltjes land moet wel ieder clubje zijn plasje doen.) | |
sandsucker | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:19 |
Aanstaande vrijdag wil ik met de trein naar antwerpen en ik wil graag de fiets meenemen. Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een fietsdagkaart voor de belgische treinen te kopen in roosendaal? | |
Darkwing_Duck | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:21 |
Je kan hem hier online alvast kopen https://www.belgianrail.b(...)e-biljet-stap-1.aspx | |
sandsucker | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:28 |
Dankje voor de info:-). Ik had al gezien dat je enkele reizen voor de fiets via internet kan kopen (5¤). Op de site van nmbs staat ook dat je een dagkaart kan kopen (8¤), maar niet online. Dus misschien dat het mogelijk is om bij de conducteur een dagkaart te kopen? Of in een nmbs automaat op roosendaal (als die er staat)? Dat scheelt 2 euro:-p. | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:29 |
Wat weer een terminaal falende konkosite ook Je moet eerst je vertrekstation aangeven dan je aankomststation dan je voornaam dan je achternaam EN DAN PAS zie je de prijs. Die overigens in elk mogelijk geval hetzelfde namelijk 5 euro is Of je nou Essen - Kalmthout als Kees Kuttelikker reist of Essen - Arlon als Miep Horlepiep. Handig joh, die Belgen | |
Darkwing_Duck | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:31 |
Een land zuidelijker is het allemaal veel beter geregeld | |
J.B. | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:35 |
Dan is het nog de vraag of hij Arlon überhaupt pakt, het is Aarlen in het Nederlands | |
Darkwing_Duck | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:37 |
http://www.treinreiziger.(...)vriendelijker-145537 Wat is dit nou weer voor baggergelul, in het begin van het artikel zeggen dat werkzaamheden nog gewijzigd kunnen worden tot 2 weken van te voren en onderaan lopen te huilen dat werkzaamheden lang van te voren vaststaan en blablabla... Paupers.... | |
KnightSolaire | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:41 |
Ja dat zou inderdaad ingevoerd worden maar ik heb het nog niet gezien. De proeffase op iig Amersfoort telt niet | |
Peter | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:42 |
Ze moeten er toch een bankvergunning voor hebben dan? | |
Viezze | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:44 |
Oja sorry, ik zal nooit meer met een gehandicaptenonvriendelijk idee komen | |
Peterselieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:46 |
volgens mij wel ja. En ik denk niet dat veel mensen blij zullen zijn als TLS bankier uit gaat hangen | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:55 |
Denk je dat ik het niet echt geprobeerd heb soms | |
Darkwing_Duck | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:07 |
De site mag daar niet over vallen trouwens, net zoals het Hannover Consulting Fahrplan-Auskunfts-System . Die valt daar ook niet over | |
J.B. | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:10 |
Ik weet niet hoeveel nutteloze tijd jij hebt Er zijn overigens nog wat mooie inconsequenties ook, wanneer je via de website een kaartje van Maastricht naar Wezet koopt komt dat op het kaartje te staan, maar daaronder staat dan wél de verplichting om te reizen via Visé-frontičre | |
b2py | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:25 |
Trieste primeur, eerste HSL aanrijding persoon ooit? | |
greavy | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:27 |
In Brussel een ticket kopen van Wezet naar Wezet Grens, dan kijken ze je aan of ze spoken zien | |
greavy | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:28 |
Helaas is het al vaker voorgekomen. | |
Peterselieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:28 |
voor Nederland lijkt me wel ja ... | |
greavy | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:31 |
Is bij Zevenbergschenhoek gebeurd. | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:33 |
Maar was het nou op de HSL of op het oude spoor? Hoeft niet allebei plat denk ik dan? | |
greavy | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:50 |
Is thv het viaduct zuidelijk van station Lage Zwaluwe gebeurd, en daar heb je van het reguliere spoor ook zicht op de HSL ... Rondom Lage Zwaluwe nu geen treinverkeer meer. | |
J.B. | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:58 |
Om het feest compleet te maken, Visé-frontičre ligt niet in Wallonië maar in Vlaanderen; om precies te zijn in Moelingen | |
b2py | woensdag 21 augustus 2013 @ 21:01 |
Meltdown! Alles uit de kast! | |
greavy | woensdag 21 augustus 2013 @ 21:12 |
Maar dit moet wel gruwelijke opzet zijn, want daar staan 2-3 meter hoge hekken, zelfs op de viaducten ... | |
Darkwing_Duck | woensdag 21 augustus 2013 @ 22:22 |
Vraag... Situatieschets:Stel ik woon in Amsterdam en besluit een dagje Rotterdam te doen en ga sochtends met de reguliere trein 2e klas. Na afloop van mn dagje Rotterdam jat ik een fiets, en koop ik een Hond (of andersom) en ik besluit met de Fyra 1e klas het hazepad te kiezen. Vraag: Wat moet ik er nu bij kopen? bij welke paal moet ik me melden? En moet ik ook nog eens iets met papieren kaartjes doen? | |
Peterselieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 22:22 |
je mag niet met je rijwiel in de Fyra | |
Darkwing_Duck | woensdag 21 augustus 2013 @ 22:26 |
I beg your pardon | |
KnightSolaire | woensdag 21 augustus 2013 @ 22:26 |
Fietsen mogen inderdaad niet mee in Fyra; honden wel naar mijn weten. Dan laad je een klassewissel op je chipkaart en check je vervolgens in bij NS, of koop je een papieren eersteklas kaartje. Daarnaast laad je een Fyra-toeslag én een toeslag Hond op je chipkaart, of koop je de papieren varianten daarvan. | |
Darkwing_Duck | woensdag 21 augustus 2013 @ 22:27 |
Dus het kan allemaal wel ? Wauw! | |
KnightSolaire | woensdag 21 augustus 2013 @ 22:32 |
Het kan allemaal! Enige wat ik niet zeker weet, is of je een Dagkaart Fiets/Hond nog op je chipkaart kan laden als je reeds bent ingecheckt. Iemand daar ervaring mee? | |
Litpho | woensdag 21 augustus 2013 @ 23:05 |
Als je dingen toezegt, word je er dadelijk nog op afgerekend. Dat moet je uiteraard ten alle tijde proberen te voorkomen. Zeker van selfloading cargo waar je toch niets mee te maken hebt als ProRail. | |
DriekOplopers | woensdag 21 augustus 2013 @ 23:05 |
1-0 voor de instructeur Vandaag een werkbezoek gebracht aan het opleidingscentrum van NS in Amersfoort. Een dik halfuur op de VIRM-simulator gereden. Teleurgesteld beken ik: het is me niet gelukt om geen STS op mijn geweten te hebben. Maar, eerlijk is eerlijk, de meneer van het trainingscentrum vertelde mij na afloop dat hij wel alles uit de kast had moeten halen om dat voor mekaar te krijgen. Waar ben ik niet ingetrapt: Ik ben niet klakkeloos voorbij een gedoofd sein gereden, maar ben gestopt om eerst de verkeersleider te bellen. Waar ben ik ook niet ingetrapt: Op zeker moment reed ik langs een snelheidsbord 11, terwijl de wijzer van de ATB 13 zei. Ik heb voor de veiligste snelheid gekozen. En ik reed langs een geel sein zonder cijferbak terwijl mijn ATB-wijzer later toch 13 aangaf. Dat vertrouwde ik niet en dus ben ik fijn toch 40 gaan rijden. En terecht, want het volgende sein stond op rood. Dus door gedoofde seinen en ATB-storingen heb ik mij niet van de wijs laten brengen. En ook telefoontjes van de treindienstleider op onhandige momenten hebben mij niet van de wijs gebracht. Waarom toch een STS? Op de vrije baan reed ik ondanks die ATB-storing dus zo’n 35 km/h. Een volle perronlengte voor het rode sein zette ik de remming in. Het sneeuwde en het werd een verschrikkelijke glijpartij. Ik kwam twee meter tekort. De mededeling van de meneer van het trainingscentrum, dat de verkeersleider dit niet zou hebben gezien omdat het geen bediend sein was, vond ik maar een schrale troost. Hoe dan ook: ik had er een erezaak van gemaakt om geen STS te maken. (Dat had ik aan het begin, bij de kennismaking misschien ook maar beter niet moeten zeggen…) Toch een beetje een kater… | |
Peterselieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 23:10 |
als ik dit zo lees zou ik minimaal 1-1 zeggen, omdat je de instructeur flink hebt laten werken | |
KnightSolaire | woensdag 21 augustus 2013 @ 23:20 |
Denk dat die instructeur een wedje had lopen met Wilma. Wilma: 'Als dhr. Spithorst perfect een trein kan besturen zonder STS-passages, trek ik de HSL-concessie van NS in.' Instructeur: 'En omgekeerd mag NS op de HSL blijven rijden als ik dat wél voor elkaar krijg.' Dus we weten welk nieuws we de komende maand kunnen verwachten. | |
DriekOplopers | woensdag 21 augustus 2013 @ 23:24 |
*zachtjes huilt* | |
James1988 | woensdag 21 augustus 2013 @ 23:33 |
Op de noordsectie heeft een Fyra ook al eens een persoon aangereden. @Driek: klinkt als een hele leuke ervaring, en als het je gelukt is om al die problemen te ontwijken heb je het zeer goed gedaan, zeker voor iemand die nog nooit een machinistenopleiding heeft gedaan of ben je stiekem Mcn volledig bevoegd? | |
b2py | woensdag 21 augustus 2013 @ 23:43 |
Goed bezig! | |
de__vakantieman | woensdag 21 augustus 2013 @ 23:48 |
Zou net de 22:55 fyra van Rotterdam naar Amsterdam pakken, staat de trein klaar maar toch opgegeven. Aanrijden in Lage Zwaluwe is nu mijn probleem geworden? What... fuck that Ik heb overigens een fyra toeslag retour. Ik zit nu in de reguliere IC, kan ik dat nog ergens makkelijk zonder extreme rompslomp terugregelen? | |
KnightSolaire | woensdag 21 augustus 2013 @ 23:55 |
Je ziet hier hoe je geld terug kan krijgen bij vertraging: http://www.nshispeed.nl/n(...)vertraging_met_fyra_ | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 00:01 |
Zou misschien gereden worden door personeel dat in die Fyra zat, of in Breda stond en niet in Rotterdam kon komen. Formuliertje invullen (vergeet de postzegel niet) en je krijgt het binnen 6 tot 8 weken teruggestort. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 00:17 |
Ja. Of in Geleen-Lutterade. Leve de pretroosters. | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 00:20 |
Nah, dat geldt niet voor Fyra-medewerkers. Die doen niks anders dan Amsterdam - Breda, of soms Amsterdam - Rotterdam of Rotterdam - Breda. | |
de__vakantieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 00:32 |
Ik sprak de hc van de fyra waar ik in had moeten zitten. Daar kan het dus ook niet aan liggen. Zijn reden was"prorail" | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 00:34 |
WAT??! OP de barricades! Die hebben natuurlijk ook recht op Marseille, Frankfurt, Basel, Budapest alles | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 00:49 |
Ook een goede reden Vraag me wel af waarom, de HSL gaat pas na middernacht dicht en de geplande werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag begonnen pas iets voor middernacht. | |
greavy | donderdag 22 augustus 2013 @ 08:53 |
NS gaat per 1 september 2013 een nieuw ticket via E-ticket verkopen: De Groepsretour. Voor 4 personen voor ¤49,95 kan je een retourtje kopen. De reizigers mogen wél vanaf verschillende stations opstappen. Wil je met meer dan 4 personen reizen, kan je voor elke extra reiziger ¤2,50 extra betalen tot een maximum van 10 reizigers totaal. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:04 |
Daluren only zeker? | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:06 |
Daluren en weekends, inderdaad. edit: er kwam zojuist een dubbele Thalys langs Lombardijen richting Rotterdam | |
KnightSolaire | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:12 |
Daluren klassiek of modern? | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:22 |
Dan is dit dus vooral gericht op nieuwe reizigers. Mensen die ook in de daluren het volle pond zouden moeten betalen. En dan is het nog best aantrekkelijk ook. Zelfs voor minder dan 4 personen: Bij 2 reizigers is het lonend vanaf 75 km enkele reis Bij 3 reizigers is het lonend vanaf 48 km enkele reis Bij 4 reizigers is het lonend vanaf 35 km enkele reis Bij 5 reizigers is het lonend vanaf 28 km enkele reis Bij 6 reizigers is het lonend vanaf 24 km enkele reis Bij 7 reizigers is het lonend vanaf 21 km enkele reis Bij 8 reizigers is het lonend vanaf 19 km enkele reis Bij 9 reizigers is het lonend vanaf 17 km enkele reis Bij 10 reizigers is het lonend vanaf 16 km enkele reis Linkje | |
Darkwing_Duck | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:33 |
soort shoenetagticket alleen is dat volgensmij nog goedkoper | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:35 |
Een Quer-Durchs-Land ticket (geldig vanaf 9:00) is te koop voor ¤ 42, iedere meereizende persoon (tot een maximum van 5) betaalt ¤ 6 meer. Het NS-aanbod is dus al snel goedkoper dan een QDL. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:36 |
Nee. Het NS-aanbod is een retourtje. Met QDL of STT kun je je de hele dag lang het licht uit je ogen rijden. | |
b2py | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:47 |
Zal wel door die storing komen van gisteravond. Toch wel heel gaaf hoor! | |
b2py | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:53 |
Overigens beweert een maat van mij dat het gewoon een dagkaart is, dat retour. | |
ReisT | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:55 |
Rare vraag, modern natuurlijk. | |
ReisT | donderdag 22 augustus 2013 @ 10:00 |
Wel opmerkelijk trouwens dat ze nu toch weer nieuwe formules als E-ticket introduceren. Hebben ze dan al bedacht hoe je daar straks mee door de poortjes kan? | |
_serial_ | donderdag 22 augustus 2013 @ 10:04 |
Waarschijnlijk poortje uitrusten met barcodescanner? | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 22 augustus 2013 @ 10:22 |
Nieuw? E-tickets bestaan al jaren hoor! | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 10:29 |
Kan natuurlijk nooit. Het aantrekkelijk maken voor mensen om de trein in te stappen op het moment dat er al een "reizigersoverschot" is. | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 11:06 |
wilde het net posten. Het kan al snel uit, tenzij je met van die 'goedkope' dagkaarten reist, dan duurt het iets langer. | |
ReisT | donderdag 22 augustus 2013 @ 11:13 |
Ja, dat weet ik ook, maar er komen nu dus blijkbaar weer nieuwe varianten van e-tickets bij. Terwijl ze eerst juist bezig van alles uit het e-ticket-assortiment te schrappen. (De dagkaart is afgeschaft en ook e-tickets met korting zouden gaan verdwijnen.) Ik had eigenlijk verwacht dat nieuwe producten alleen nog in verchipte vorm (of als wegwerpchipkaartjes) aangeboden zouden worden. | |
dennistd | donderdag 22 augustus 2013 @ 11:15 |
Modern, inclusief het beginnen voor de spits en doorreizen in de spits: http://www.treinreiziger.(...)_groepsretour-145538 | |
ReisT | donderdag 22 augustus 2013 @ 11:23 |
Ik vind het wel bijzonder dat het principe "incheckmoment is bepalend" nu blijkbaar ook kan worden toegepast bij E-tickets. (Ik kan wel bedenken hoe dat zou kunnen gaan: als je voor vertrek dat papiertje voor een barcodescanner houdt en de conducteur die vervolgens ook kan scannen waarna die railpocket via internet achterhaalt wanneer jij dat papiertje hebt gescand. Maar het lijkt wat omslachtig. En niet voor september geregeld.) | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 11:25 |
mja, je kunt de HC's zo wel aan het werk zetten. Mogen ze gaan rekenen hoe laat je van het beginstation vertrokken bent | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 11:27 |
Dat systeem is wel te tillen trouwens, want stel je wilt om 16.31 uur vanaf Amsterdam CS naar Zwolle, dan moet je gewoon op je kaartje hebben staan dat je vanaf Amsterdam Sloterdijk komt. Problem solved | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 11:30 |
Er wordt nog eerder een achtbaan om de maan EN Mars heen gebouwd dan dat zoiets als dat Groepsretour verchippen "technisch mogelijk" zal zijn | |
Litpho | donderdag 22 augustus 2013 @ 11:47 |
En dan wachten tot NS High Orbit een belachelijk hoog bedrag biedt tijdens de openbare aanbesteding. | |
#ANONIEM | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:01 |
Geweldig dat zoiets nu ook in Nederland beschikbaar komt! | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:02 |
En AnsaldoKuttelikker voor een tientje geschikt materieel belooft te bouwen | |
dennistd | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:19 |
Het is alleen wel jammer dat het NS-only is, en je dus een aantal plaatsen helemaal niet kunt bereiken en anderen alleen met een omweg... | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:21 |
je moet er dan wel rekening mee houden dat de levertijd ∞ is | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:22 |
Gaan er komende half december nog meer lijntjes van NS naar iemand anders eigenlijk? | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:23 |
nee. Alleen Almelo - Mariënberg wisselt van XX (uitgevoerd door Syntus) naar Arriva | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:31 |
Laat Syntus Zutphen - Oldenzaal dan ook maar meteen overdoen aan Arriva, dan zijn we daar ook weer vanaf | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:34 |
Laat dat lijntje nu deel uit maken van de nieuwe concessie Twente die door Syntus gewonnen is | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:41 |
Dat indelen van die concessies is dus ook maar willekeurig gegoochel | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:48 |
dat kun je wel stellen ja. Leuk voorbeeldje is Achterhoek-Rivierenland. Groot gebied waar Arriva zowel met bussen als op het spoor rijdt, maar de treinverbinding Arnhem-Doetinchem hoort dan weer bij Stadsregio Arnhem-Nijmegen | |
KnightSolaire | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:49 |
Zolang het maar rijdt toch! | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:55 |
Ja man, kan jou het schelen. Lekker elke dag een ander tarief betalen en drie keer zo vaak overstappen als nodig is, omdat één of andere flapdrol met chauffeur vanuit een nuffig kantoor de kaart van Nederland als een messenwerper in vakjes verdeeld heeft. Top! | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:58 |
gebeurt in de toekomst meer, want het NS net zal in de toekomst wel opgeknipt gaan worden vanwege Europese regels | |
dennistd | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:59 |
Er was voorheen een concessie ZHO (Zutphen-Hengelo-Oldenzaal). Dit was de trein met een aantal omliggende buslijnen. Die concessie is opgeheven, waarbij de trein en de buslijnen in Twente bij de concessie Twente zijn gekomen, een aantal buslijnen naar Arriva (Achterhoek) is gegaan en een aantal naar Syntus (West-overijssel) | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:01 |
Mooi moment om zo'n groepsretour te introduceren waar je over een paar jaar dus geen kut meer aan hebt | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:02 |
ik ben benieuwd wat er richting 2025 zal gaan gebeuren op het spoor. Eén ding is wel duidelijk: bij opknippen zal er een grotere regierol voor de (centrale) overheid nodig zijn. En laat met name de centrale overheid hier op dit moment niet echt toe in staat zijn | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:06 |
Precies. Dus gaan Provinciale overheden en allerlei quasi-hippe tussenlaag-clubjes als Stadsregio's het vol enthousiasme overnemen. Iedereen gaat zijn eigen wiel uitvinden, het ene is vierkant en het andere zeshoekig. En over 20 jaar zijn we heel veel geld verder en heel veel tijd terug Goed he? | |
b2py | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:08 |
Ook geldig bij de regionalen hoor! | |
Darkwing_Duck | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:10 |
Nou, dan is hier mee de regel "Bij de OVC weten precies hoe veel geld naar wie wat waar moet" Ook weer keihard onderuit gesjefd. Ik juich het initiatief toe, echt heus waar! Maar jammer dat ze hun eigen beargumentering onderuit schoppen. Want je blijft personeel nodig hebben op poortjesstations, of hoe wou je anders met 1 barcodescan met 6 mensen door een poortje? | |
KnightSolaire | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:11 |
Ik bedoelde waar de boel al gedecentraliseerd is, daar is het mij om het even welke naam er rijdt, als ze het maar goed doen . Verder decentraliseren lijkt me momenteel geen goede zaak dus als e.e.a. echt Europees verplicht wordt zie ik dat met argusogen tegemoet.. | |
Darkwing_Duck | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:12 |
Oh wacht, we gaan natuurlijk die gleufjes terughangen waarmee je met een stukje karton de poortjes kan openen, die hebben we nog liggen uit de tijd dat "De reiziger aan de poortjes kon wennen" | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:14 |
als ze op de weg hetzelfde zouden doen als nu op het spoor gebeurt, dan heb je een behoorlijke warboel. Overal tolpoortjes met andere tarieven, anders gekleurde wegen en een janboel in de berm, omdat iedere bestuurder er een ander reclamebord wil hebben staan | |
Darkwing_Duck | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:15 |
Ik weet natuurlijk ook wel dat je poortjes kan openhouden en kan laten tellen hoeveel self loading cargo er doorheen gaat voordat het weer sluit... dat heb ik al weleens gezien ergens. Maar dat zal in Nederland wel technisch niet mogelijk zijn... | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:16 |
in Rome zijn we wel eens onder toeziend oog van het personeel met 27 man op slechts negen kaartjes door de poortjes gegaan | |
Darkwing_Duck | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:17 |
Heb je dan ook met 27 man op een staplaats voor 9 op een bodemplaat gestaan? | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:19 |
geloof dat de metro waar wij mee reden niet van Ansaldo was | |
Darkwing_Duck | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:20 |
Jawel, alle 41 stelletjes zijn van Ansaldo | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:23 |
is niet waar, want er rijdt nu ook veel van CAF rond, maar toen ik er was zal het spul idd nog wel van Ansaldo geweest zijn. Kennelijk maakten ze toen degelijker spul | |
Darkwing_Duck | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:24 |
Ja, verdorie, je hebt gelijk,sorry | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:29 |
het mag wel opvallend genoemd worden dat ze niet weer voor Ansaldo gekozen hebben | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:35 |
Ja, jouw ex die met het kartonnetje van een pakje kauwgom rondliep, alleen maar daarvoor | |
Kentekenplaat | donderdag 22 augustus 2013 @ 14:09 |
En dan roepen ze dat het nodig gecentraliseerd moet worden en dat er één tarief moet komen en dan vinden ze een kaart uit. Een kaart met stempelvakjes . Voor een reis stempel je dan een aantal vakjes. Die vakjes noemen we strippen. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 14:16 |
Nee dat is ontwikkeling de verkeerde kant op. We geen gewoon steeds meer versnipperen totdat we in Nederland 30.000 vervoerders hebben die allemaal een stukje lijn van 200 meter berijden en beheren. En dan stoppen ze er gewoon allemaal mee want dat is kut natuurlijk. En dan gaat iedereen weer lekker met zijn koets overal heen. Nog wat later flikkeren al die koetsen uit elkaar want van onderhoudscontracten wil niemand weten, dus gaan we achterop de paarden zelf zitten. Dan gaan de paarden dood en blijft de benenwagen over. | |
Darkwing_Duck | donderdag 22 augustus 2013 @ 15:15 |
Jij weet soms meer van mijn ex te herinneren dan ikzelf. Zegt dat wat over jou of over mij | |
Peter | donderdag 22 augustus 2013 @ 15:38 |
Zolang het geen gezamenlijk ex wordt/is... | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:27 |
Over mij | |
b2py | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:29 |
Ik was er vorige week en heb me vergaapt aan het metronetwerk. Lang niet zo overzichtelijk als Londen, Parijs of Berlijn maar wel echt heel tof. Sommige stukken gewoon grotendeels viersporig en express diensten: New York. Voor de liefhebber de sporenplannen. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:39 |
Goed om te weten. De schipholtunnel een halve dag plat leggen kost je maar een paar euro: http://www.prorail.nl/nieuws/een-ballon-en-een-tunnel | |
b2py | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:42 |
9292 slachtoffer van reeks 'grote DDoS-aanvallen' | |
b2py | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:48 |
En lui hier vonden het nog steeds gek dat ik niet met de trein naar Schiphol ging.. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:51 |
Ja net of je een keuze hebt Ofjah, JIJ misschien wel. | |
b2py | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:52 |
Ik maak gewoon de keuze! | |
KnightSolaire | donderdag 22 augustus 2013 @ 17:33 |
Is er al een verbod op Dora-ballonnen in de winkels op Schiphol Airport afgekondigd? | |
DriekOplopers | donderdag 22 augustus 2013 @ 18:36 |
Vanavond gaat De Rekenkamer over die OV-Shitkaart. Met kritiek van een zekere Rikus Spithorst. KRO, Nederland 3, 20:25 uur. Spannend! | |
Darkwing_Duck | donderdag 22 augustus 2013 @ 18:43 |
ik had toch wel eens een foto gepost van de "verboden voor ballonen" bordjes bij ons op het tgv station? Dit ivm met het grote aantal aluminum mickey mouse ballonnen die kortsluting maakten en als het even tegenzat ook nog even voor een stevige steekvlam zorgden. Overigens heb ik bij de rer al met de regelmaat van de klok een trein zien vertrekken met een ballon tussen de deur | |
Brembo | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:13 |
En Arriva stelde in het contract alvast een vervolgorder voor zes treinstellen extra die in gebruik zijn voor de Stadsregio Arnhem - Nijmegen. Dat traject wordt weer uitgevoerd door Breng en is gewonnen door Hermes . Snapt u het nog . Toevoeging: Dan zijn we er nog niet, Hermes is onderdeel van Connexxion, dat op haar beurt weer onderdeel is van Veolia. De concurrent van Arriva . | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:13 |
Ik niet. Ik word er helemaal pornomisselijk van | |
greavy | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:18 |
Gemeente Apeldoorn is ook een beetje weird qua gemeente ....... De vuiltrein tussen Apeldoorn en Apeldoorn VAM mag van de gemeente niet meer in de avondspits rijden, want zorgt voor een te groot verkeersinfarct, omdat de overwegen vrij lang dicht zijn. Maar de VSM mag wel vol in de spits met een stoomtreintje voorbij tuffen ..... De vuiltrein rijdt daarom nu rond 20:00 ongeveer van de VAM richting Apeldoorn "station", losse loc daarvoor naar de VAM. Tijden wisselen nogal eens, want zodra de machinist aanwezig is en zijn 9702 warm geprutteld is, gaat hij op pad. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:23 |
die stoomtrein rijdt alleen in het weekend. Of in de vakantieperiode. Als er toch vrij weinig mensen last van hebben. en hey. EN de stoomtrein EN de VAMtrein, nee DUH dat kan natuurlijk niet. | |
greavy | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:25 |
De VAM-vuiltrein vertrok vanaf Apeldoorn losweg richting de VAM als de stoomtrein zo ongeveer in Beekbergen was (althans, de stomer moet uit het baanvak zijn, en einde bediend gebied ligt voorbij Apeldoorn VAM). | |
GekkeHaan | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:30 |
Een Vechtdal-Lintje: | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:35 |
toch weer wat op de baan, GekkeHaan? Lijkt me niet dat je anders zo dicht bij de werkplaats kunt komen namelijk | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:38 |
negen stuks zelfs. Breng is gewoon de merknaam waaronder Herpes haar diensten uitvoert. De naam Veolia gaat over enkele jaren uit Nederland verdwijnen. Er wordt ingezet op wat nu nog xx en haar dochterbedrijven is, terwijl het deel dat uit de BBA voortkomt momenteel in de verkoop staat. | |
GekkeHaan | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:42 |
Nee via een oud-collega. Helaas geen werk in de spoorsector. Werk sinds 3 weken bij Phillips Indal Services in Emmen. Armaturen voor straatverlichting fabriceren. Zowel LED als conventionele verlichting. | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:45 |
jammer zeg | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:48 |
Een baan is een baan tegenwoordig | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:50 |
En verder zie ik liever stadlerspul dan die Lintjes. Lintjes zijn echt het laagste wat we hebben in NL. Sinds de Wadlopers, de A32 en de DE2 eruit zijn. | |
Litpho | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:51 |
Toch kan ik me wel voorstellen dat je de baan mist. | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 20:55 |
op de railbussen is al behoorlijk wat afgeschreven en ik denk niet dat in het bestek zeer zware eisen aan het materieel voor Almelo - Mariënberg gesteld zijn, gegeven de enorme drukte die op het traject heerst. Dan is het leasen van bestaand materieel al snel goedkoper dan de aanschaf van nieuwe meuk | |
GekkeHaan | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:01 |
Daarnaast zijn de coupe's volledig leeggehaald en word alles compleet vernieuwd. Zal ook wel weer het nodige schelen in vergelijking met aanschaf nieuw materieel. | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:02 |
ook een technische revisie of dat niet? | |
GekkeHaan | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:02 |
Dat durf ik niet te zeggen. Foto van de binnenkant van een maand geleden: | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:06 |
Ik zou Veolia Nederland best willen kopen, heb er helaas het geld niet voor. De Lintjes die we in Nederland hebben zijn de goedkoopste uitvoering voor zover ik weet, toen ze besteld werden waren de lijntjes waarop ze sindsdien zijn ingezet op sterven na dood. Net als met de Wadlopers eigenlijk - "zo goedkoop mogelijk, en als het dan nog onrendabel is wordt het verbust", dat idee. De Lintjes die DB heeft rijden (bijvoorbeeld op de Dortmund-Sauerland-Express) zijn van een wat hogere klasse. Toen ik daar (anderhalf jaar geleden alweer ) bijna 2 uur (1e klas) in heb gezeten vond ik het zeer goed te doen. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:09 |
Klopt ja die zijn beter afgewerkt. Comfortabelere stoelen, een toiletruimte, een fietsenruimte, en een 1e klasgedeelte. En dat allemaal ook in de enkelbaks variant. | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:11 |
leuk klusje tussen alle onderhoudswerkzaamheden van de andere stellen door | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:12 |
Ik weet niet meer of er nou eigenlijk een stopcontact in zat, volgens mij wel. Ik heb tijdens die rit de hele tijd mijn laptopje gebruikt, met mijn telefoon als modem voor internet. Ik zat heel zuinig te doen, FOK! in text only mode te bekijken, want ik had maar 35 MB aan data (Vodafone Dagbundel op Reis). En dat voor een rit van 4 uur vanaf Arnhem | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:16 |
Heb ik ook. Is altijd meer dan zat bij mij | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:16 |
Moet je niet willen ook. Na 2016 is het een lege huls met alleen wat materieel Het was het eerste nieuwe dieselmaterieel op de onrendabele lijntjes sinds deze afgestoten werden door de NS, dus ja, dan is het logisch dat je niet te veel wilt investeren. Syntus heeft mede door te snijden in de busdiensten de stellen vol gekregen, waardoor ze veel DM'90 bij moesten huren. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:17 |
Wat gebeurt er met de Limburgse concessies dan? | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:18 |
Voor mij ook wel. Soms ga ik er overheen, maar dat is niet meer dan een megabyte of 3, dat is niet zo heel duur meer (in vergelijking met vroeger dan). | |
greavy | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:23 |
Ja, die Lint'jes zijn goed te vertoeven, en DB gaat zelfs nog dichterbij huis met Lint rijden (ipv Talent of BR628). Het Dieselnetz Köln: gaat nu integraal Lint'54(tweedelig) of Lint'81(driedelig) worden. Lint'54 en Lint'81 schijnen ook een stuk beter te zijn dan de Lint'41en die wij in Nederland hebben. Mét toilet, mét eerste klas enz. Zie ook het Alstom Datenblatt für Lint'54 und Lint'81 Kölner Dieselnetz PDF | |
Zug-Chef | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:23 |
Die worden in 2015 aanbesteed (start nieuwe concessie december 2016). | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:23 |
opnieuw aanbesteed, net zoals Noord-Brabant, al is die laatste volgend jaar al | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:25 |
Jammer dat Brabant geen spoor heeft dat ze mogen aanbesteden | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:25 |
Dan hebben ze daar ook niet lang plezier van gehad | |
Zug-Chef | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:25 |
Jawel hoor, 10 jaar. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:26 |
Vind ik niet dichter bij huis Maar okee | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:26 |
Ja maar dat is natuurlijk een lachertje als je materieel koopt met het idee dat het 30 jaar meegaat op zn minst. | |
Zug-Chef | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:27 |
Zou me niets verbazen als de nieuwe vervoerder ze gewoon over moet nemen in de nieuwe concessie en er verder mee moet rijden. | |
greavy | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:27 |
Hm, ik las even iets anders dan Dortmund[...].... Maar Köln is ook niet eens zover weg hoor :p | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:28 |
Schrijft er gelijk niemand meer in natuurlijk. | |
Zug-Chef | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:28 |
Die GTW's zijn prima hoor. En die concessie omvat meer dan alleen de Maaslijn en Heuvellandlijn. | |
greavy | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:31 |
Maar stoptreinen Limburg zouden toch ook aanbesteed worden? En die zouden - voor zover ik weet - onder dezelfde concessie als Maas- en Heuvellandlijn gaan vallen. Dus dan moet er vast ergens meuk besteld worden. En dan gaan doorkoppelen ^^ - Sprinter Roermond -> Maastricht Randwyck - Sneltrein Maastricht Randwyck -> Heerlen - Stoptrein Heerlen -> Sittard Ofzo | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:31 |
je krijgt het volgend jaar met Arriva druk nu Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee, Zeeland en Noord-Brabant (minus stadsregio Eindhoven) aanbesteed gaan worden. En mogelijk ook Zwolle - Enschede, al weet ik niet hoe dat precies met die aanbesteding zit | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:31 |
Volgens mij worden vrijwel alle stoptreinen in Limburg losgehaald van het Hoofdrailnet, op verzoek van de provincie Limburg. Zal wel een mengeling van oud en nieuw materieel worden dan. | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:32 |
eerst moet de nieuwe concessie van de NS nog er doorheen, tot die tijd worden de Limburgse stoppers niet losgehaald van de rest | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:33 |
Beste zou zijn om Syntus en CXX eruit te flikkeren en het land gelijkelijk tussen Arriva en NS te verdelen. Dan wordt Arriva ook eens een keer serieus genomen. Allebei een discontinu netwerk, dan hebben we helemaal de poppen aan het dansen | |
Zug-Chef | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:33 |
Noh ik krijg het al druk zat met andere gebieden waar we voorlopig nog wel ff rijden, zit niet op de tenderafdeling alhoewel dat ook weer zo kan veranderen Noord-Brabant sluit over een paar weken dus die is bijna klaar. | |
greavy | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:34 |
Owja. Syntus hadden we ook nog. Wanneer verloopt hun laatste concessie op treinengebied eigenlijk? En hoe zit het eigenlijk met die Valleilijn (trein)concessie? | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:35 |
Tering die rijden nog met stoom ergens zag je dat? | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:36 |
Die hebben er dus net eentje gewonnen weer in Twente | |
Zug-Chef | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:36 |
CXX op de Valleilijn loopt tot eind 2016. Syntus rijdt tot 2023 op Oldenzaal-Zutphen.Gniffel | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:38 |
Hadden ze daar niet veel te laag ingeschreven wat ze zowat tot een faillissement bracht? | |
Viezze | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:39 |
Als ik het zo zie; http://www.destentor.nl/r(...)e-en-regio-1.3773137 http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=168500 Zullen ze denk ik eerst kijken of elektrificatie doorgaat, en dan aanbesteden. Kan snel gaan, met de nadruk op kan | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:42 |
BOERUH!!! BOERUH!! | |
b2py | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:47 |
| |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:48 |
Ik snap niet zo waarom er zo klaargekomen wordt op electrificatie eigenlijk. Met spoorverdubbeling kun je toch veel meer winnen op het gebied van capaciteit en robuustheid van je dienstregeling? De buffels kunnen nu ook al 140 | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:53 |
nee, dat was de Veluweconcessie waar ze te laag ingeschreven hadden | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:54 |
ah ja. Dat Noord-Brabant er vroeg bij is zal ook wel komen vanwege de rommelprocedure die het de vorige keer was met xx dat zich veel te laag ingeschreven had en zich terugtrok. | |
dennistd | donderdag 22 augustus 2013 @ 22:00 |
Maar voordat je met een Buffeltje op 140 zit ben je al kilometers en minuten verder... Die hebben de Linten 36, 41 en 43 inmiddels ook, de rest van Syntus volgt nog. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 22:12 |
Ja, en met e-mat sneller. Wat zonder spoorverdubbeling alleen maar resulteert in langer wachten op je kruising | |
b2py | donderdag 22 augustus 2013 @ 22:13 |
Of verderop in het baanvak kruisen | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 22:16 |
mja, met name Zwolle - Heino is bepalend voor de dienstregeling als je in de knoop in Zwolle wilt blijven. Is een behoorlijk lang stukje nog waar wat moet gebeuren qua dubbelspoor en/of snelheidsverhoging als je ergens het spoor wilt verdubbelen, kruisingen wilt verleggen en meer treinen wilt laten rijden. Volgens mij had Klaasje daar al eens een heel stuk over neergezet hier | |
Viezze | donderdag 22 augustus 2013 @ 22:28 |
Volgens mij is het ook goedkoper rijden. Heb volgens mij ergens gelezen dat de investering hiermee gedeeltelijk terug kan worden verdiend (doorbelasten aan de vervoerder) | |
Brembo | donderdag 22 augustus 2013 @ 22:43 |
Tot dat je van Deventer naar Zwolle moet en alleen reist op een Arriva 10 euro-kaartje. Dan blijk je met de stoptrein naar Enschede te moeten overstappen en weer terug . | |
Brembo | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:03 |
Het is wel goedkoper rijden maar de investering zoals bij de Emmerlijn is eigenlijk totaal nutteloos met de komst van GTW-treinen. Dat spul trekt voor mijn gevoel bijna net zo snel op als elektrische treinen en zijn qua comfort prima. Vergeleken met DM'90 is het een verademing. Ik zie meer nut in totale / noodzakelijke verdubbeling van het traject. | |
Peter | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:30 |
Verdubbel eerst olst-Deventer dan maar... | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:35 |
Niet nodig voor de drgl, en "trekt goederenverkeer aan" zeggen ze. Weet niet of dat echt zo is, maar beter niet het risico nemen, want het is dus niet nodig | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:39 |
Oeh ja, goederentreinen, eng! Gejank. | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:40 |
Ach, mij zal het op zich jeuken hoor. Behalve als daardoor de dienstregeling voor het reizigersverkeer in gevaar komt. | |
b2py | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:44 |
En al die gevaarlijke stoffen langs je raam dan? | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:44 |
Dude ik woon BOVENOP een tankstation waar iedereen zijn reet veegt met het rookverbod. Dat staat nog tussen mij en het spoor in. | |
b2py | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:46 |
Oh, maar eens opletten de volgende keer | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:57 |
Mensen moeten er niet zo paniekerig over doen. De kans dat er iets fout gaat met gevaarlijke stoffen is klein*, de wagons zijn gemaakt om een ongeval te weerstaan en de kans dat er precies bij jou voor de deur iets misgaat met een goederentrein is nóg kleiner. *Wat er in Canada is gebeurd is zeer ernstig, maar totaal andere omstandigheden. Het ongeval in Wetteren is waarschijnlijk veroorzaakt door te snel rijden, en dat is in Nederland afgevangen door ATB. | |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:00 |
Ik was licht ironisch, maar alsnog bedankt voor de uitleg. | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:02 |
Was ook niet zo zeer tegen jou bedoeld, maar tegen al die paniekerende "AAHH GOEDERENTREINEN ZIJN DES DUIVELS"-NIMBY's in het algemeen. | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:02 |
En dat gezegd hebbende, hier is een olifant met een grote snuit: En die blaast dit topic... uit. |