abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130273138
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130273155
Amai, ik had net een leuke topiquetitel bedacht die er wel bij past.. :P
pi_130273290
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:01 schreef b2py het volgende:
Amai, ik had net een leuke topiquetitel bedacht die er wel bij past.. :P
Deze was gewoon WEER veel te laat door eoa staker :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130273399
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:05 schreef Dr_Flash het volgende:
eoa
Sja, als je even telefoon krijg tussendoor...er zijn belangrijkere zaken in het leven.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_130273417


[ Bericht 100% gewijzigd door _serial_ op 20-08-2013 14:09:48 ]
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:17:45 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130273660
Ik was ook al bezig met een topic toen ik zag dat serial al even niet meer een pagina verfrist had, maar mijn pc liep vast.... :')
pi_130273694
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:09 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Sja, als je even telefoon krijg tussendoor...er zijn belangrijkere zaken in het leven.
Lagen er laadjes op de F5?
pi_130273916
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:09 schreef _serial_ het volgende:
er zijn belangrijkere zaken in het leven.
Niet waar :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130273930
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:17 schreef Darkwing_Duck het volgende:
toen ik zag dat serial al even niet meer een pagina verfrist had
Wacht wat? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:34:24 #10
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130274189
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wacht wat? :?
Hm?
pi_130274296
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:34 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Hm?
Jij kan zien wie wanneer een pagina ververst? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130274658
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij kan zien wie wanneer een pagina ververst? :?
Disney zit overal!... 8-)
dag
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:50:49 #13
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130274759
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij kan zien wie wanneer een pagina ververst? :?
Op fok ja, als je het aan hebt staan, jij kan dat ook!
pi_130274802
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Op fok ja, als je het aan hebt staan, jij kan dat ook!
Ik hou niet van die ongein :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130274976
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:47 schreef Peter het volgende:

[..]

Disney zit overal!... 8-)
En ik zit 't weekend van 20 september 3 dagen in Disney. 2 nachten lekker decadent in Hotel New York, bam 8-)

Ohja treintopic.. ik zal wel een foto maken van het treintje om het park als ik eraan denk

[ Bericht 3% gewijzigd door Ireyon op 20-08-2013 14:58:38 ( ) ]
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:08:12 #16
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130275319
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:58 schreef Ireyon het volgende:

[..]

En ik zit 't weekend van 20 september 3 dagen in Disney. 2 nachten lekker decadent in Hotel New York, bam 8-)

Ohja treintopic.. ik zal wel een foto maken van het treintje om het park als ik eraan denk
Welke aanbieding?
pi_130275463
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:08 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Welke aanbieding?
Vriendin van een vriend werkt bij een of ander reisbureau. Ze zei alleen "als je heel goedkoop 3 dagen naar Disney wilt moet ik het binnen 10 minuten weten", verder heb ik nergens naar gevraagd :P
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:14:01 #18
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130275527
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:12 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Vriendin van een vriend werkt bij een of ander reisbureau. Ze zei alleen "als je heel goedkoop 3 dagen naar Disney wilt moet ik het binnen 10 minuten weten", verder heb ik nergens naar gevraagd :P
Dat is dan een dikke foei voor haar! Tenzij ze je als 2e kamer geboekt heeft.... En das nog een stomme keus ook New York, want voor de zelfde prijs had je Golden Forest club lakeside gehad 8-)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:21:28 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130278110
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130278707
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dat is dan een dikke foei voor haar! Tenzij ze je als 2e kamer geboekt heeft.... En das nog een stomme keus ook New York, want voor de zelfde prijs had je Golden Forest club lakeside gehad 8-)
Waar moet je zijn voor een leuke aanbieding voor een lang weekend? Tips?
dag
pi_130278981
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Gewoon boeken op de reizigers die over zijn, die mogen tenslotte in hun handjes klappen dat er überhaupt treinen rijden. Ze hebben tevens allemaal gevraagd om speculatie met de Fyra en te dure OV-chipkaart.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_130279136
Oef, dat klinkt niet mooi, maar in een 'normaal' jaar (zoals vorig jaar) wordt een miljoen of 200 winst geboekt dus daartegenover valt het mee. Niet mooi maar hopelijk vanaf nu herstel.
pi_130279163
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Tsja, ze willen niet nogeens met 330 M winst om de oren geslagen worden. Denk dat er nog wel meer op die Fyra's afgeboekt gaat worden. In plaats van proberen het terug te krijgen, zoals de Belgen. Dit komt NS gewoon beter uit ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130279768
quote:
13s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja, ze willen niet nogeens met 330 M winst om de oren geslagen worden. Denk dat er nog wel meer op die Fyra's afgeboekt gaat worden. In plaats van proberen het terug te krijgen, zoals de Belgen. Dit komt NS gewoon beter uit ^O^
Conclusie die je nog niet kan trekken. Er lopen al rechtszaken.
Bier.
pi_130279911
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Achja, op een eigen vermogen van ¤4,5 miljard kan er wel wat lijden..
pi_130280189
En de cijfers: Halfjaar bericht 2013
pi_130281638
Ik ben ondertussen met vrouw en kinderen naar Polen op en neer geweest. Erg leuk, en zeker niet alleen vanwege de treinreis, maar laat ik hier toch even wat vertellen over hoe de treinreis ging.

De heenreis ging prima. Wel vreemd dat ook bij een trein die om 18 uur vertrekt de bedden al zijn neergeklapt. We deelden de coupé met twee Polen, van wie zich een al in een middelste bed genesteld had. Gelukkig konden we aan de andere kant nog zitten met onze broodjes.

Vanaf Poznan of zo hadden we de coupé voor onszelf. Een nachttrein die pas om 11 uur aankomt, da's luxe. Dat had je in mijn jeugd, maar ik ben het niet meer zo gewend, sinds er geen rechtstreekse treinen meer naar Ancona rijden... Dit was lekker rustig wakker worden (en dan ontbijten met de tafel die onder de bank ligt).



Op Warszawa Wschodnia was het even zoeken naar het juiste perron. Er zijn in Polen zowel perron- als spoornummers, en die lijken elkaar volkomen te kruisen. Verder klopt van de gele borden geen hout, je moet afwachten tot er informatie op de schermen verschijnt, of het vragen aan een Pools spoormannetje dat uiteraard alleen Pools spreekt.



Recht tegenover de aankomende nachttrein stond overigens de vertrekkende nachttrein naar Minsk en Moskou klaar. Blijkbaar is de doorgaande verbinding veranderd in een makkelijke overstap.

Vanaf Warschau hadden we de trein naar Czeremcha. Dat is net zo onbekend als het klinkt. De stationnnetjes waar je langs komt worden steeds kleiner, en op een gegeven moment houdt ook de bovenleiding op (het is dan ook een dieseltrein).



In het mooie Czeremcha hadden we zes minuten om de trein naar Hajnówka te halen. Althans, volgens bahn.de. In het echt bleek de aansluitende trein alleen in juni te rijden. Er rijden tussen Hajnówka en Czeremcha twee treinen per dag, de ene kant op om 5 uur 's morgens en om 2 uur 's middags, de andere kant op om 11 uur 's morgens en om 7 uur 's avonds. Het station ligt er dan ook een beetje verlaten bij.



Er is een enorme stationshal in dat vol optimisme opgetrokken modernistische bouwsel, maar die staat dus echt helemaal leeg. Wel is er aan het perron grenzend een hok van een paar vierkante meter met een piepklein loketje, en jawel, daar zit zowaar iemand de hele dag geen kaartjes te verkopen. Deze mevrouw wist ons wel te melden dat er over een uur aan de overkant van het spoor een bus zou vertrekken. Dat hebben we natuurlijk gedana.

Op de volgende foto zie je wat het station in zijn gloriedagen allemaal gekend moet hebben:



Dat was het voor nou. Misschien heb ik er later nog een paar van de terugreis.
pi_130281746
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 12:26 schreef b2py het volgende:
Rikus, je bent op Tv bij RTL-Z! De celebrity.
breedsprakiger op BNR:

"De NS is als een loodgieter die geen badkuip wil aanleggen"

http://www.bnr.nl/nieuws/(...)s_cid=home:blogitems
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:02:21 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130282956
quote:
Er werd 125 miljoen euro afgeboekt op de buitengebruik gestelde Fyra treinen, plus nog eens 122 miljoen euro op de contracten voor de Fyra verbinding Amsterdam-Brussel.
Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.

Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geïntegreerd in de volgende HRN-concessie.

Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
pi_130283134
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:
Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
pi_130283152
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.

Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geïntegreerd in de volgende HRN-concessie.

Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
Ik praat morgen met NS en dit onderwerp komt ook aan de orde. Ik zet dan beslist in op het op peil houden van kwaliteit en service.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:08:25 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283182
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.

Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geïntegreerd in de volgende HRN-concessie.

Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
is nu al het geval. Er wordt veel meer dan vroeger op de absolute volnorm gepland
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:09:38 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283222
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:07 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
klopt en het gaat daarom ook niet gebeuren. I&M zou wel willen, maar zit in de tang bij Financiën. Ze hebben het geld van de HSL-concessie nodig om hun begroting rond te krijgen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130283400
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:18:19 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283512
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
ja. Financiën eist een x rendement van de NS.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:18:43 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130283533
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:07 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
Ik verwacht niet dat de huidige situatie houdbaar zal zijn tot 2025. Geplande verdienmodellen bleken niet te werken, het materieel is er niet, en er zijn onzekere factoren bijgekomen, bijvoorbeeld door het afschaffen van de OV-studentenkaart (=wegvallende inkomstenbron).

NS en I&M zullen moeten kiezen of delen: of een NS dat het financieel niet rondkrijgt (ook in de nieuwe concessie moet men nog ¤ 101 miljoen per jaar betalen voor de HSL) en de daarbij horende gevolgen (volgepropte treinen, minimaal onderhoud, minder personeelswerving, loonmatiging, enz) of kiezen voor het beëindigen van de HSL-concessie.

I&M zal hier een zware dobber aan hebben, omdat geraamde inkomsten wegvallen. Dit zou I&M kunnen opvangen door een aantal geplande projecten te schrappen of gedeeltelijk uit te stellen. Qua projecten denk ik aan:
- Schrappen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): ik heb ernstige twijfels aan de noodzaak voor 'iedere 10 minuten een trein'. In de ons omringende landen zijn halfuurdiensten al een luxe, wij hebben zelfs op zondag op veel trajecten ieder kwartier een intercity.
- ERTMS: Het Nederlandse spoor ís veilig, met seinverdichting valt veel winst te behalen, en de systemen zijn nog niet dusdanig verouderd dat landelijke vervanging aan de orde is. Door het ERTMS-programma te herstructureren (eerst de 'ATB-eilanden' dichten, dan de belangrijkste corridors, en pas na 2025 in het hele land) kunnen de kosten onder controle worden gehouden en hoeft materieel dat nog meer dan 10 jaar meekan niet op stel en sprong uitgerust te worden met ERTMS-hardware.

Daarnaast zijn er nog een aantal wegenprojecten die geschrapt of uitgesteld zouden kunnen worden (afhankelijk van de gesloten contracten, natuurlijk).
pi_130283588
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
Minder winst is verlies. Zie ook de RIAA 8)7.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:22:57 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283704
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik verwacht niet dat de huidige situatie houdbaar zal zijn tot 2025. Geplande verdienmodellen bleken niet te werken, het materieel is er niet, en er zijn onzekere factoren bijgekomen, bijvoorbeeld door het afschaffen van de OV-studentenkaart (=wegvallende inkomstenbron).

NS en I&M zullen moeten kiezen of delen: of een NS dat het financieel niet rondkrijgt (ook in de nieuwe concessie moet men nog ¤ 101 miljoen per jaar betalen voor de HSL) en de daarbij horende gevolgen (volgepropte treinen, minimaal onderhoud, minder personeelswerving, loonmatiging, enz) of kiezen voor het beëindigen van de HSL-concessie.

I&M zal hier een zware dobber aan hebben, omdat geraamde inkomsten wegvallen. Dit zou I&M kunnen opvangen door een aantal geplande projecten te schrappen of gedeeltelijk uit te stellen. Qua projecten denk ik aan:
- Schrappen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): ik heb ernstige twijfels aan de noodzaak voor 'iedere 10 minuten een trein'. In de ons omringende landen zijn halfuurdiensten al een luxe, wij hebben zelfs op zondag op veel trajecten ieder kwartier een intercity.
- ERTMS: Het Nederlandse spoor ís veilig, met seinverdichting valt veel winst te behalen, en de systemen zijn nog niet dusdanig verouderd dat landelijke vervanging aan de orde is. Door het ERTMS-programma te herstructureren (eerst de 'ATB-eilanden' dichten, dan de belangrijkste corridors, en pas na 2025 in het hele land) kunnen de kosten onder controle worden gehouden en hoeft materieel dat nog meer dan 10 jaar meekan niet op stel en sprong uitgerust te worden met ERTMS-hardware.

Daarnaast zijn er nog een aantal wegenprojecten die geschrapt of uitgesteld zouden kunnen worden (afhankelijk van de gesloten contracten, natuurlijk).
als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130283721
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Ik denk dat de autolobby dat niet zomaar zal accepteren. Als het zo ver komt, zal er wel zowel in auto- als in spoorprojecten worden geschrapt. In mijn ogen komt het spoor er in Nederland al tamelijk karig vanaf dus wat mij betreft zouden er ook inderdaad meer wegprojecten moeten worden geschrapt maar ja.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:24:05 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283758
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:23 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ik denk dat de autolobby dat niet zomaar zal accepteren.
Die zijn in de afgelopen jaren zo verwend dat ze een keer niet moeten miepen als ze nee te horen krijgen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:24:55 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130283782
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Mee eens, en ook de verbreding van de A27 kan wel met wat rijstroken minder.

Echter, de projecten die ik opnoem hebben (voor mijn gevoel) minder prioriteit dan het oplossen van het HSL-probleem: het Nederlandse spoor ís veilig, en PHS is echt niet noodzakelijk. Met voldoende rollend materieel kan NS de vraag óók opvangen.
pi_130283799
Overigens ben ik wel benieuwd naar de argumentering van MVBOV als het gaat om het opschorten van de HSL-concessie en de daarbij horende financiële gevolgen voor de rijksoverheid. Hoe moeten we dan verder als NS de HSL-concessie verliest? Ik mis een beetje de langetermijnvisie (constructief bedoeld).
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:28:15 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130283904
Ik denk dat de strekking van het verhaal van MVBOV vooral bedoeld is als 'stop met de huidige waanzin, want het werkt niet'. Door de HSL-concessie te beëndigen en opnieuw te beginnen kan een nieuw plan worden opgesteld, tabula rasa zegmaar. :)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:30:46 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130284004
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:28 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat de strekking van het verhaal van MVBOV vooral bedoeld is als 'stop met de huidige waanzin, want het werkt niet'. Door de HSL-concessie te beëndigen en opnieuw te beginnen kan een nieuw plan worden opgesteld, tabula rasa zegmaar. :)
Precies. Een plan gebaseerd op realistische cijfers, verbindingen en doelstellingen.

Moet wel de voor de HSL geldende kilometervergoeding ook wat omlaag, anders wordt het nog niks
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130284057
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Wilma wikt
Melanie beschikt

:(
pi_130284092
James88 en Peterselieman: dat dus. :Y
pi_130284272
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:32 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Wilma wikt
Melanie beschikt

:(
Melanie? Ik wist niet dat Dijsselbloem ergens Melanie als doopnaam had. Vast katholiek.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:45:54 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130284634
quote:
11s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:36 schreef Litpho het volgende:

[..]

Melanie? Ik wist niet dat Dijsselbloem ergens Melanie als doopnaam had. Vast katholiek.
Mansveld is de staatssecretaris, Melanie Schultz de minister. Schultz heeft wat meer te zeggen dan Mansveld wat geld betreft.
pi_130284820
Oja, nu weet ik weer waarom ik de eerste serie VIRM haat. Mijn rug. :{ In tegenstelling tot VIRM IV _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')