abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130273138
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130273155
Amai, ik had net een leuke topiquetitel bedacht die er wel bij past.. :P
pi_130273290
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:01 schreef b2py het volgende:
Amai, ik had net een leuke topiquetitel bedacht die er wel bij past.. :P
Deze was gewoon WEER veel te laat door eoa staker :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130273399
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:05 schreef Dr_Flash het volgende:
eoa
Sja, als je even telefoon krijg tussendoor...er zijn belangrijkere zaken in het leven.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_130273417


[ Bericht 100% gewijzigd door _serial_ op 20-08-2013 14:09:48 ]
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:17:45 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130273660
Ik was ook al bezig met een topic toen ik zag dat serial al even niet meer een pagina verfrist had, maar mijn pc liep vast.... :')
pi_130273694
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:09 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Sja, als je even telefoon krijg tussendoor...er zijn belangrijkere zaken in het leven.
Lagen er laadjes op de F5?
pi_130273916
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:09 schreef _serial_ het volgende:
er zijn belangrijkere zaken in het leven.
Niet waar :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130273930
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:17 schreef Darkwing_Duck het volgende:
toen ik zag dat serial al even niet meer een pagina verfrist had
Wacht wat? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:34:24 #10
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130274189
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wacht wat? :?
Hm?
pi_130274296
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:34 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Hm?
Jij kan zien wie wanneer een pagina ververst? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130274658
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij kan zien wie wanneer een pagina ververst? :?
Disney zit overal!... 8-)
dag
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:50:49 #13
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130274759
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij kan zien wie wanneer een pagina ververst? :?
Op fok ja, als je het aan hebt staan, jij kan dat ook!
pi_130274802
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Op fok ja, als je het aan hebt staan, jij kan dat ook!
Ik hou niet van die ongein :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130274976
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:47 schreef Peter het volgende:

[..]

Disney zit overal!... 8-)
En ik zit 't weekend van 20 september 3 dagen in Disney. 2 nachten lekker decadent in Hotel New York, bam 8-)

Ohja treintopic.. ik zal wel een foto maken van het treintje om het park als ik eraan denk

[ Bericht 3% gewijzigd door Ireyon op 20-08-2013 14:58:38 ( ) ]
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:08:12 #16
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130275319
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:58 schreef Ireyon het volgende:

[..]

En ik zit 't weekend van 20 september 3 dagen in Disney. 2 nachten lekker decadent in Hotel New York, bam 8-)

Ohja treintopic.. ik zal wel een foto maken van het treintje om het park als ik eraan denk
Welke aanbieding?
pi_130275463
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:08 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Welke aanbieding?
Vriendin van een vriend werkt bij een of ander reisbureau. Ze zei alleen "als je heel goedkoop 3 dagen naar Disney wilt moet ik het binnen 10 minuten weten", verder heb ik nergens naar gevraagd :P
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:14:01 #18
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130275527
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:12 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Vriendin van een vriend werkt bij een of ander reisbureau. Ze zei alleen "als je heel goedkoop 3 dagen naar Disney wilt moet ik het binnen 10 minuten weten", verder heb ik nergens naar gevraagd :P
Dat is dan een dikke foei voor haar! Tenzij ze je als 2e kamer geboekt heeft.... En das nog een stomme keus ook New York, want voor de zelfde prijs had je Golden Forest club lakeside gehad 8-)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:21:28 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130278110
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130278707
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dat is dan een dikke foei voor haar! Tenzij ze je als 2e kamer geboekt heeft.... En das nog een stomme keus ook New York, want voor de zelfde prijs had je Golden Forest club lakeside gehad 8-)
Waar moet je zijn voor een leuke aanbieding voor een lang weekend? Tips?
dag
pi_130278981
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Gewoon boeken op de reizigers die over zijn, die mogen tenslotte in hun handjes klappen dat er überhaupt treinen rijden. Ze hebben tevens allemaal gevraagd om speculatie met de Fyra en te dure OV-chipkaart.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_130279136
Oef, dat klinkt niet mooi, maar in een 'normaal' jaar (zoals vorig jaar) wordt een miljoen of 200 winst geboekt dus daartegenover valt het mee. Niet mooi maar hopelijk vanaf nu herstel.
pi_130279163
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Tsja, ze willen niet nogeens met 330 M winst om de oren geslagen worden. Denk dat er nog wel meer op die Fyra's afgeboekt gaat worden. In plaats van proberen het terug te krijgen, zoals de Belgen. Dit komt NS gewoon beter uit ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130279768
quote:
13s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja, ze willen niet nogeens met 330 M winst om de oren geslagen worden. Denk dat er nog wel meer op die Fyra's afgeboekt gaat worden. In plaats van proberen het terug te krijgen, zoals de Belgen. Dit komt NS gewoon beter uit ^O^
Conclusie die je nog niet kan trekken. Er lopen al rechtszaken.
Bier.
pi_130279911
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Achja, op een eigen vermogen van ¤4,5 miljard kan er wel wat lijden..
pi_130280189
En de cijfers: Halfjaar bericht 2013
pi_130281638
Ik ben ondertussen met vrouw en kinderen naar Polen op en neer geweest. Erg leuk, en zeker niet alleen vanwege de treinreis, maar laat ik hier toch even wat vertellen over hoe de treinreis ging.

De heenreis ging prima. Wel vreemd dat ook bij een trein die om 18 uur vertrekt de bedden al zijn neergeklapt. We deelden de coupé met twee Polen, van wie zich een al in een middelste bed genesteld had. Gelukkig konden we aan de andere kant nog zitten met onze broodjes.

Vanaf Poznan of zo hadden we de coupé voor onszelf. Een nachttrein die pas om 11 uur aankomt, da's luxe. Dat had je in mijn jeugd, maar ik ben het niet meer zo gewend, sinds er geen rechtstreekse treinen meer naar Ancona rijden... Dit was lekker rustig wakker worden (en dan ontbijten met de tafel die onder de bank ligt).



Op Warszawa Wschodnia was het even zoeken naar het juiste perron. Er zijn in Polen zowel perron- als spoornummers, en die lijken elkaar volkomen te kruisen. Verder klopt van de gele borden geen hout, je moet afwachten tot er informatie op de schermen verschijnt, of het vragen aan een Pools spoormannetje dat uiteraard alleen Pools spreekt.



Recht tegenover de aankomende nachttrein stond overigens de vertrekkende nachttrein naar Minsk en Moskou klaar. Blijkbaar is de doorgaande verbinding veranderd in een makkelijke overstap.

Vanaf Warschau hadden we de trein naar Czeremcha. Dat is net zo onbekend als het klinkt. De stationnnetjes waar je langs komt worden steeds kleiner, en op een gegeven moment houdt ook de bovenleiding op (het is dan ook een dieseltrein).



In het mooie Czeremcha hadden we zes minuten om de trein naar Hajnówka te halen. Althans, volgens bahn.de. In het echt bleek de aansluitende trein alleen in juni te rijden. Er rijden tussen Hajnówka en Czeremcha twee treinen per dag, de ene kant op om 5 uur 's morgens en om 2 uur 's middags, de andere kant op om 11 uur 's morgens en om 7 uur 's avonds. Het station ligt er dan ook een beetje verlaten bij.



Er is een enorme stationshal in dat vol optimisme opgetrokken modernistische bouwsel, maar die staat dus echt helemaal leeg. Wel is er aan het perron grenzend een hok van een paar vierkante meter met een piepklein loketje, en jawel, daar zit zowaar iemand de hele dag geen kaartjes te verkopen. Deze mevrouw wist ons wel te melden dat er over een uur aan de overkant van het spoor een bus zou vertrekken. Dat hebben we natuurlijk gedana.

Op de volgende foto zie je wat het station in zijn gloriedagen allemaal gekend moet hebben:



Dat was het voor nou. Misschien heb ik er later nog een paar van de terugreis.
pi_130281746
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 12:26 schreef b2py het volgende:
Rikus, je bent op Tv bij RTL-Z! De celebrity.
breedsprakiger op BNR:

"De NS is als een loodgieter die geen badkuip wil aanleggen"

http://www.bnr.nl/nieuws/(...)s_cid=home:blogitems
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:02:21 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130282956
quote:
Er werd 125 miljoen euro afgeboekt op de buitengebruik gestelde Fyra treinen, plus nog eens 122 miljoen euro op de contracten voor de Fyra verbinding Amsterdam-Brussel.
Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.

Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geïntegreerd in de volgende HRN-concessie.

Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
pi_130283134
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:
Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
pi_130283152
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.

Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geïntegreerd in de volgende HRN-concessie.

Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
Ik praat morgen met NS en dit onderwerp komt ook aan de orde. Ik zet dan beslist in op het op peil houden van kwaliteit en service.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:08:25 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283182
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.

Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geïntegreerd in de volgende HRN-concessie.

Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
is nu al het geval. Er wordt veel meer dan vroeger op de absolute volnorm gepland
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:09:38 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283222
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:07 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
klopt en het gaat daarom ook niet gebeuren. I&M zou wel willen, maar zit in de tang bij Financiën. Ze hebben het geld van de HSL-concessie nodig om hun begroting rond te krijgen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130283400
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:18:19 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283512
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
ja. Financiën eist een x rendement van de NS.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:18:43 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130283533
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:07 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
Ik verwacht niet dat de huidige situatie houdbaar zal zijn tot 2025. Geplande verdienmodellen bleken niet te werken, het materieel is er niet, en er zijn onzekere factoren bijgekomen, bijvoorbeeld door het afschaffen van de OV-studentenkaart (=wegvallende inkomstenbron).

NS en I&M zullen moeten kiezen of delen: of een NS dat het financieel niet rondkrijgt (ook in de nieuwe concessie moet men nog ¤ 101 miljoen per jaar betalen voor de HSL) en de daarbij horende gevolgen (volgepropte treinen, minimaal onderhoud, minder personeelswerving, loonmatiging, enz) of kiezen voor het beëindigen van de HSL-concessie.

I&M zal hier een zware dobber aan hebben, omdat geraamde inkomsten wegvallen. Dit zou I&M kunnen opvangen door een aantal geplande projecten te schrappen of gedeeltelijk uit te stellen. Qua projecten denk ik aan:
- Schrappen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): ik heb ernstige twijfels aan de noodzaak voor 'iedere 10 minuten een trein'. In de ons omringende landen zijn halfuurdiensten al een luxe, wij hebben zelfs op zondag op veel trajecten ieder kwartier een intercity.
- ERTMS: Het Nederlandse spoor ís veilig, met seinverdichting valt veel winst te behalen, en de systemen zijn nog niet dusdanig verouderd dat landelijke vervanging aan de orde is. Door het ERTMS-programma te herstructureren (eerst de 'ATB-eilanden' dichten, dan de belangrijkste corridors, en pas na 2025 in het hele land) kunnen de kosten onder controle worden gehouden en hoeft materieel dat nog meer dan 10 jaar meekan niet op stel en sprong uitgerust te worden met ERTMS-hardware.

Daarnaast zijn er nog een aantal wegenprojecten die geschrapt of uitgesteld zouden kunnen worden (afhankelijk van de gesloten contracten, natuurlijk).
pi_130283588
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
Minder winst is verlies. Zie ook de RIAA 8)7.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:22:57 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283704
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik verwacht niet dat de huidige situatie houdbaar zal zijn tot 2025. Geplande verdienmodellen bleken niet te werken, het materieel is er niet, en er zijn onzekere factoren bijgekomen, bijvoorbeeld door het afschaffen van de OV-studentenkaart (=wegvallende inkomstenbron).

NS en I&M zullen moeten kiezen of delen: of een NS dat het financieel niet rondkrijgt (ook in de nieuwe concessie moet men nog ¤ 101 miljoen per jaar betalen voor de HSL) en de daarbij horende gevolgen (volgepropte treinen, minimaal onderhoud, minder personeelswerving, loonmatiging, enz) of kiezen voor het beëindigen van de HSL-concessie.

I&M zal hier een zware dobber aan hebben, omdat geraamde inkomsten wegvallen. Dit zou I&M kunnen opvangen door een aantal geplande projecten te schrappen of gedeeltelijk uit te stellen. Qua projecten denk ik aan:
- Schrappen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): ik heb ernstige twijfels aan de noodzaak voor 'iedere 10 minuten een trein'. In de ons omringende landen zijn halfuurdiensten al een luxe, wij hebben zelfs op zondag op veel trajecten ieder kwartier een intercity.
- ERTMS: Het Nederlandse spoor ís veilig, met seinverdichting valt veel winst te behalen, en de systemen zijn nog niet dusdanig verouderd dat landelijke vervanging aan de orde is. Door het ERTMS-programma te herstructureren (eerst de 'ATB-eilanden' dichten, dan de belangrijkste corridors, en pas na 2025 in het hele land) kunnen de kosten onder controle worden gehouden en hoeft materieel dat nog meer dan 10 jaar meekan niet op stel en sprong uitgerust te worden met ERTMS-hardware.

Daarnaast zijn er nog een aantal wegenprojecten die geschrapt of uitgesteld zouden kunnen worden (afhankelijk van de gesloten contracten, natuurlijk).
als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130283721
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Ik denk dat de autolobby dat niet zomaar zal accepteren. Als het zo ver komt, zal er wel zowel in auto- als in spoorprojecten worden geschrapt. In mijn ogen komt het spoor er in Nederland al tamelijk karig vanaf dus wat mij betreft zouden er ook inderdaad meer wegprojecten moeten worden geschrapt maar ja.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:24:05 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283758
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:23 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ik denk dat de autolobby dat niet zomaar zal accepteren.
Die zijn in de afgelopen jaren zo verwend dat ze een keer niet moeten miepen als ze nee te horen krijgen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:24:55 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130283782
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Mee eens, en ook de verbreding van de A27 kan wel met wat rijstroken minder.

Echter, de projecten die ik opnoem hebben (voor mijn gevoel) minder prioriteit dan het oplossen van het HSL-probleem: het Nederlandse spoor ís veilig, en PHS is echt niet noodzakelijk. Met voldoende rollend materieel kan NS de vraag óók opvangen.
pi_130283799
Overigens ben ik wel benieuwd naar de argumentering van MVBOV als het gaat om het opschorten van de HSL-concessie en de daarbij horende financiële gevolgen voor de rijksoverheid. Hoe moeten we dan verder als NS de HSL-concessie verliest? Ik mis een beetje de langetermijnvisie (constructief bedoeld).
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:28:15 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130283904
Ik denk dat de strekking van het verhaal van MVBOV vooral bedoeld is als 'stop met de huidige waanzin, want het werkt niet'. Door de HSL-concessie te beëndigen en opnieuw te beginnen kan een nieuw plan worden opgesteld, tabula rasa zegmaar. :)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:30:46 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130284004
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:28 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat de strekking van het verhaal van MVBOV vooral bedoeld is als 'stop met de huidige waanzin, want het werkt niet'. Door de HSL-concessie te beëndigen en opnieuw te beginnen kan een nieuw plan worden opgesteld, tabula rasa zegmaar. :)
Precies. Een plan gebaseerd op realistische cijfers, verbindingen en doelstellingen.

Moet wel de voor de HSL geldende kilometervergoeding ook wat omlaag, anders wordt het nog niks
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130284057
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Wilma wikt
Melanie beschikt

:(
pi_130284092
James88 en Peterselieman: dat dus. :Y
pi_130284272
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:32 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Wilma wikt
Melanie beschikt

:(
Melanie? Ik wist niet dat Dijsselbloem ergens Melanie als doopnaam had. Vast katholiek.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:45:54 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130284634
quote:
11s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:36 schreef Litpho het volgende:

[..]

Melanie? Ik wist niet dat Dijsselbloem ergens Melanie als doopnaam had. Vast katholiek.
Mansveld is de staatssecretaris, Melanie Schultz de minister. Schultz heeft wat meer te zeggen dan Mansveld wat geld betreft.
pi_130284820
Oja, nu weet ik weer waarom ik de eerste serie VIRM haat. Mijn rug. :{ In tegenstelling tot VIRM IV _O_
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:18:40 #51
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130285920
In VIRM4 wil je ook niet eerste klas gevonden worden :r
Geef mij dan toch maar die andere series.
pi_130285936
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:18 schreef greavy het volgende:
In VIRM4 wil je ook niet eerste klas gevonden worden :r
Geef mij dan toch maar die andere series.
Ja en jij bent niet objectief. :+
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:25:54 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130286276
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:18 schreef greavy het volgende:
In VIRM4 wil je ook niet eerste klas gevonden worden :r
Geef mij dan toch maar die andere series.
Ik vind VIRM 4 toch wel het beste van de vier series. Eindelijk af van dat vieze plakkerige skai en die bloedirritante vierzitters op de benedenverdieping in de tweede klas, en lekker comfortabele stoelen in de eerste klas i.p.v. die gevallen met die smoezelige harige stoffen bekleding.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:30:40 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130286493
VIRM 4 is een prima treinserie. Stukken beter dan de eerdere versies. Schommelt veel minder, zit beter en het doet veel degelijker aan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130287180
Weer die discussie..? :'(
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:45:22 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130287337
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:43 schreef b2py het volgende:
Weer die discussie..? :'(
Natuurlijk. B-)
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:53:45 #57
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130287975
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik vind VIRM 4 toch wel het beste van de vier series. Eindelijk af van dat vieze plakkerige skai en die bloedirritante vierzitters op de benedenverdieping in de tweede klas, en lekker comfortabele stoelen in de eerste klas i.p.v. die gevallen met die smoezelige harige stoffen bekleding.
VIRM4 in de eerste klas met die gladde rode bekleding? Heb ik liever de stoffen bekleding terug zoals in de andere deelseries in de eerste klas.
Gelukkig zijn die bloedirritante leeslampjes in de VIRM4 wel weg.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:55:40 #58
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130288112
Doetinchem Stoomstad heeft dit jaar geen moeite gedaan om een stoomlocomotief over het spoor te laten rijden, na de vele problemen in de afgelopen jaren. Het bestuur lijkt ook niet van plan om in volgende edities weer een stoomlocomotief te gaan huren.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:29:29 #59
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130290526
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:55 schreef greavy het volgende:
Doetinchem Stoomstad heeft dit jaar geen moeite gedaan om een stoomlocomotief over het spoor te laten rijden, na de vele problemen in de afgelopen jaren. Het bestuur lijkt ook niet van plan om in volgende edities weer een stoomlocomotief te gaan huren.
erg jammer. Denk dat het vanwege Stavoren lastig wordt om zo'n evenement te houden op een baanvak met ATB-NG
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:36:17 #60
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130290961
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:53 schreef greavy het volgende:

[..]

VIRM4 in de eerste klas met die gladde rode bekleding? Heb ik liever de stoffen bekleding terug zoals in de andere deelseries in de eerste klas.
Kwestie van smaak, ik zit liever op gladde stoelen, jij liever op stoffen. In de Fyra zoek ik ook meestal een Prio-bak op (blauwe bekleding) en laat ik die goudkleurige stoelen lekker voor wat ze zijn. :)
quote:
Gelukkig zijn die bloedirritante leeslampjes in de VIRM4 wel weg.
Het nut van die dingen is me altijd ontgaan. Je had er niks aan. :')
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:37:28 #61
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130291026
VSM mag op de lijn rijden, maar de SSN niet. Maar de VSM wel met max. 40km/h, en dat is vrij lastig in te plannen, ondanks de uursdienst.
En inderdaad, er ligt ATB-NG en de VSM heeft alleen ATB-E, dus max. 40 km/h
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:42:15 #62
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130291323
Op 20 Oktober 2013 gaan er mogelijk 4 ritten(2x heen en 2x terug) van Arriva niet verreden worden met GTW's tussen Leeuwarden en Harlingen, maar met historisch materieel. Dit om het 150 jaar spoor Leeuwarden-Harlingen te vieren. Indien dit niet in te passen is in een fatsoenlijke dienstregeling, zal er als Extra Trein gereden worden naast de GTW's. Exacte details zullen later bekend gemaakt worden.

En Omrop Fryslân had er vandaag een item over in het nieuws: http://www.omropfryslan.nl/nijs/gjin-grut-jubileumfeest-spoar
pi_130291599
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik vind VIRM 4 toch wel het beste van de vier series. Eindelijk af van dat vieze plakkerige skai en die bloedirritante vierzitters op de benedenverdieping in de tweede klas, en lekker comfortabele stoelen in de eerste klas i.p.v. die gevallen met die smoezelige harige stoffen bekleding.
Alleen jammer dat de vierzitters volgens de nieuwe NS-formule eigenlijk in de benedenverdieping horen en de coach-opstelling boven (zie DDZ). :') Idem trouwens voor de bakken waarmee het IRM is verlengd waar de coach-opstelling eveneens beneden te vinden is.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:50:32 #64
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130291839
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 21:42 schreef greavy het volgende:
Op 20 Oktober 2013 gaan er mogelijk 4 ritten(2x heen en 2x terug) van Arriva niet verreden worden met GTW's tussen Leeuwarden en Harlingen, maar met historisch materieel. Dit om het 150 jaar spoor Leeuwarden-Harlingen te vieren. Indien dit niet in te passen is in een fatsoenlijke dienstregeling, zal er als Extra Trein gereden worden naast de GTW's. Exacte details zullen later bekend gemaakt worden.

En Omrop Fryslân had er vandaag een item over in het nieuws: http://www.omropfryslan.nl/nijs/gjin-grut-jubileumfeest-spoar
zou mooi zijn als er toch nog iets zou komen te rijden.

Moet nodig weer eens naar Harlingen, dus dit zou wel een geschikte dag ervoor zijn ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:51:35 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130291910
en het ligt mooi tussen de F1-races van Japan en India in
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130295886
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:50 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Oja, nu weet ik weer waarom ik de eerste serie VIRM haat. Mijn rug. :{ In tegenstelling tot VIRM IV _O_
Zal wel aan je eigen zithouding liggen, heb nooit ergens last van (en reis vrijwel dagelijks met VIRM) :P

Een groot pluspunt aan VIRM IV t.o.v. de andere series vind ik trouwens het lichtere interieur. Geldt ook voor de cabines waar gewoon een stuk meer daglicht binnenkomt.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:56:12 #67
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130298857
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 21:51 schreef Peterselieman het volgende:
en het ligt mooi tussen de F1-races van Japan en India in
*O*
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:57:38 #68
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130298912
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 21:36 schreef James1988 het volgende:
Het nut van die dingen is me altijd ontgaan. Je had er niks aan.
Wat is dat toch voor gekloot de laatste tijd met die leeslampies in VIRM, eruit, erin, eruit, wat wordt er precies bedoeld? VIRM 4? Heb ik die serie nog meegemaakt?
pi_130299229
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 23:57 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Wat is dat toch voor gekloot de laatste tijd met die leeslampies in VIRM, eruit, erin, eruit, wat wordt er precies bedoeld? VIRM 4? Heb ik die serie nog meegemaakt?
Ze zaten naar mijn weten alleen in de VIRM-4, de nieuwste serie, gemakkelijk te herkennen aan de blauwe stoelen in de tweede klas en de rode in de eerste klas. Er zijn nog meer wijzigingen ten opzichte van de vorige series, maar die zal ik hier niet opsommen: die kun je op Wikipedia vinden.

Eén van die wijzigingen was echter de toevoeging van leeslampjes in de eerste klas bij de stoelen. Die leeslampjes waren volgens de FOK!'ers hier weinig nuttig en je kon er ook nog eens je hoofd aan stoten als je niet oplette. Om die reden zijn ze simpelweg volledig verwijderd. Je kan nog zien waar ze hebben gezeten aan het afdekplaatje.
pi_130299545
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dat is dan een dikke foei voor haar! Tenzij ze je als 2e kamer geboekt heeft.... En das nog een stomme keus ook New York, want voor de zelfde prijs had je Golden Forest club lakeside gehad 8-)
Ik heb sowieso altijd het idee dat zodra ik boek er altijd een betere aanbieding is :)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Redactie Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 04:26:29 #71
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130303165
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 23:57 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Wat is dat toch voor gekloot de laatste tijd met die leeslampies in VIRM, eruit, erin, eruit, wat wordt er precies bedoeld? VIRM 4? Heb ik die serie nog meegemaakt?
Deze dingen:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_130304197
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:30 schreef Peterselieman het volgende:
VIRM 4 is een prima treinserie. Stukken beter dan de eerdere versies. Schommelt veel minder, zit beter en het doet veel degelijker aan
Dat ja ^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:43 schreef b2py het volgende:
Weer die discussie..? :'(
Nee, gewoon de feiten. Greavy is geschift :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 augustus 2013 @ 09:10:55 #73
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130304220
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 09:09 schreef Dr_Flash het volgende:

Nee, gewoon de feiten. Greavy is geschift :P
Feit. :+
  woensdag 21 augustus 2013 @ 09:36:22 #74
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130304670
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 04:26 schreef dennistd het volgende:

[..]

Deze dingen:

Thx ^O^
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 12:35:24 #75
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130309105
interessant project in Engeland: http://railjournal.com/in(...)emu.html?channel=542

Ze gaan een Class 379 uitrusten met accu's en deze testen op Old Dalby-lijn, waarna bij succes deze een tijdje op een geëlektrificeerd deel van de Greater Anglia-lijn zal rijden. Er wordt gekeken hoe het geheel zich in de dienstregeling houdt. Bij problemen kan de panto gewoon omhoog.

Kan voor de toekomst best interessant zijn, zeker als je het geheel ook met bijvoorbeeld snelladers werkend krijgt. Dan kun je onderweg de accu's opladen en hoef je niet overal waslijn aan te leggen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130310020
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 00:05 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ze zaten naar mijn weten alleen in de VIRM-4, de nieuwste serie, gemakkelijk te herkennen aan de blauwe stoelen in de tweede klas en de rode in de eerste klas. Er zijn nog meer wijzigingen ten opzichte van de vorige series, maar die zal ik hier niet opsommen: die kun je op Wikipedia vinden.

Eén van die wijzigingen was echter de toevoeging van leeslampjes in de eerste klas bij de stoelen. Die leeslampjes waren volgens de FOK!'ers hier weinig nuttig en je kon er ook nog eens je hoofd aan stoten als je niet oplette. Om die reden zijn ze simpelweg volledig verwijderd. Je kan nog zien waar ze hebben gezeten aan het afdekplaatje.
Ik heb een 50% score met eerste klas reizen en mijn hoofd stoten.
pi_130310076
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:07 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik heb een 50% score met eerste klas reizen en mijn hoofd stoten.
Ik heb een 50% score met reizen in DDZ en mijn hoofd stoten
pi_130310415
Als je bovenin een dubbeldekstrein gaat zitten (ongeacht klasse) heb je sowieso een kans om je hoofd te stoten als je niet oplet ja.. We've all been there ;)
pi_130310457
Hoe vaak ik in DDAR mijn hoofd wel niet gestoten heb is niet meer op twee handen te tellen..
  woensdag 21 augustus 2013 @ 13:28:27 #80
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_130310593
Hadden ze bij het bouwen van de SLT gedacht dat er alleen mensen van <1.50 meter op de 4 persoons plekken gingen zitten trouwens. Verbaas mij er elke keer weer over hoe krap die zijn.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_130310793
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:22 schreef KnightSolaire het volgende:
Als je bovenin een dubbeldekstrein gaat zitten (ongeacht klasse) heb je sowieso een kans om je hoofd te stoten als je niet oplet ja.. We've all been there ;)
Bij mij was het onderin :+
pi_130311144
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:23 schreef b2py het volgende:
Hoe vaak ik in DDAR mijn hoofd wel niet gestoten heb is niet meer op twee handen te tellen..
Mijn knie in ICM-3 vanwege die prullenbak in het midden :(.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 13:47:57 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130311172
de vierzits in een DM'90 is ook behoorlijk krap
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130311323

Fyra OVC paal? Gezien op perron 13/14 te Amsterdam ter hoogte van de middentunnel.
pi_130312774
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:52 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Fyra OVC paal? Gezien op perron 13/14 te Amsterdam ter hoogte van de middentunnel.
Zou zomaar kunnen. Ik zag zaterdag ook van die compleet witte palen op Schiphol staan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 14:42:34 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130312855
is wel slim om zo de toeslagen te kunnen innen. Scheelt voor mensen een hoop gedoe bij de automaat
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130312906
Tof, erg handig inderdaad. Hopelijk worden ze snel in gebruik genomen. Als de palen inderdaad daarvoor bestemd zijn :P (maar dat moet haast wel.)
pi_130313833
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:42 schreef Peterselieman het volgende:
is wel slim om zo de toeslagen te kunnen innen. Scheelt voor mensen een hoop gedoe bij de automaat
En wat natuurlijk NIEMAND ziet aankomen O-) Sprinterforenzen naar Hoorn Kersenfuckingboogerd die per ongeluk bij de verkeerde paal inchecken en OF niet meer uit kunnen checken OF ten onrechte toeslag betaald hebben etc _O-

Want dat onderscheid maken is natuurlijk "technisch niet mogelijk" :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130313927
Vond de witte paaltjes met donkerrode omlijning mooier, uit de concepten die ze ergens in maart rondstuurden. Hopelijk komt dat nog want dit is maar saai :s)
pi_130313962
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:19 schreef Ireyon het volgende:
Vond de witte paaltjes met donkerrode omlijning mooier, uit de concepten die ze ergens in maart rondstuurden. Hopelijk komt dat nog want dit is maar saai :s)
Dat zag er wel erg hoerig uit trouwens :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 15:31:02 #91
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130314354
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En wat natuurlijk NIEMAND ziet aankomen O-) Sprinterforenzen naar Hoorn Kersenfuckingboogerd die per ongeluk bij de verkeerde paal inchecken en OF niet meer uit kunnen checken OF ten onrechte toeslag betaald hebben etc _O-

Want dat onderscheid maken is natuurlijk "technisch niet mogelijk" :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nah, zolang maar duidelijk is dat de reis tussen Schiphol en Amsterdam CS toeslagvrij is ben je al een heel eind.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130314403
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nah, zolang maar duidelijk is dat de reis tussen Schiphol en Amsterdam CS toeslagvrij is ben je al een heel eind.
Dat weet echt niemand.

Als ik er eerder aan gedacht had had met dat zaterdag ook een half uur kunnen schelen :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 15:34:24 #93
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130314477
quote:
13s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat weet echt niemand.
ik vertel het je toch, dus dan is er in ieder geval iemand die het weet :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130314529
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:19 schreef Ireyon het volgende:
Vond de witte paaltjes met donkerrode omlijning mooier, uit de concepten die ze ergens in maart rondstuurden. Hopelijk komt dat nog want dit is maar saai :s)
Er zal ongetwijfeld nog een sticker op geplakt worden. Op de reguliere NS-paaltjes zit tegenwoordig ook zo'n mooie gele, dus hier zal wel iets roods op komen en met het Fyra-logo om duidelijk te maken dat het daarvoor bestemd is (om ook even op Dr. Flash te reageren).
pi_130315066
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:35 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Er zal ongetwijfeld nog een sticker op geplakt worden. Op de reguliere NS-paaltjes zit tegenwoordig ook zo'n mooie gele, dus hier zal wel iets roods op komen en met het Fyra-logo om duidelijk te maken dat het daarvoor bestemd is (om ook even op Dr. Flash te reageren).
Moet je wel zeker weten dat je je Fyra nooit gaat spoorwijzigen.

En in aanmerking nemende hoe storingsgevoelig de Schipholtunnel is.
En in aanmerking nemende hoe niet-ophefbaar de Fyra is.

Jij doet de wiskunde :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130315931
Waarom spuugt de reisplanner geen Fyra's uit tussen Rotterdam en Amsterdam maar wel naar Breda? Er staat ook niets bij wijzingen/problemen.
Bier.
pi_130316066
Vielleicht umdass da ein gigantischer Bug in die Rajsplaner sitzt :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 16:24:01 #98
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130316227
of omdat de Fyra in de spitsen te vol zit :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130316312
Bij mij staan ze er gewoon in
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 16:29:17 #100
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130316406
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 16:26 schreef KnightSolaire het volgende:
Bij mij staan ze er gewoon in
hier ook, alleen vallen ze niet op door de gewone treinen die ook rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130316468
Potverpielekes, ze staan er nu wel weer in, ik heb zelfs een collega erbij gehaald net om met me mee te kijken of ik nou zo blind was :S
Bier.
pi_130317148
Ik ga ook een keer met dat schuivende ijzer, weer een storing. Zucht.
pi_130317743
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 16:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

hier ook, alleen vallen ze niet op door de gewone treinen die ook rijden.
Er staat een tamelijk groot en opvallend Fyra-logo bij
  woensdag 21 augustus 2013 @ 18:06:00 #104
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130319350
Wacht es fftjes... Begrijp ik het nou goed dat naast iedere vervoerder die zijn eigen paal krijgt ook nog eens iedere toeslag een eigen paal gaat krijgen? (Fyra, ice, hond) :X
pi_130319587
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wacht es fftjes... Begrijp ik het nou goed dat naast iedere vervoerder die zijn eigen paal krijgt ook nog eens iedere toeslag een eigen paal gaat krijgen? (Fyra, ice, hond) :X
neuh als het goed is check je gewoon in bij het poortje en als je met de fyra gaat kun je op het perron bij dat fyrapaaltje de toeslag betalen door in te checken. Gsat dan van je saldo af ipv dat je de toeslag bij de automaat moet halen
  woensdag 21 augustus 2013 @ 18:18:32 #106
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130319622
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:16 schreef Salatrel het volgende:

[..]

neuh als het goed is check je gewoon in bij het poortje en als je met de fyra gaat kun je op het perron bij dat fyrapaaltje de toeslag betalen door in te checken. Gsat dan van je saldo af ipv dat je de toeslag bij de automaat moet halen
Maar die fyratoeslag paal is nog maar het begin natuurlijk... Of zie ik dat verkeerd?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 18:19:29 #107
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130319647
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar die fyratoeslag paal is nog maar het begin natuurlijk... Of zie ik dat verkeerd?
paaltjes gaan de wereld veroveren
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130319690
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:16 schreef Salatrel het volgende:

[..]

neuh als het goed is check je gewoon in bij het poortje en als je met de fyra gaat kun je op het perron bij dat fyrapaaltje de toeslag betalen door in te checken. Gsat dan van je saldo af ipv dat je de toeslag bij de automaat moet halen
Dat zou wel handig zijn trouwens ja. En dan ook geen borg gezeik en verschil terug storten, maar gewoon alleen bij inchecken ook nog even langs de fyra paal. Tsja, kleinigheidje hou je toch waarschijnlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130319693
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar die fyratoeslag paal is nog maar het begin natuurlijk... Of zie ik dat verkeerd?
de tijd zal het leren. Ik dacht in eerste instantie aan paaltjes voor mensen die in een thalys stappen of er juist uitkomen en hun reis met binnenlandse trein voortzetten die zo niet eerst naar de ingang hoeven om in te checken
pi_130319958
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:16 schreef Salatrel het volgende:

[..]

neuh als het goed is check je gewoon in bij het poortje en als je met de fyra gaat kun je op het perron bij dat fyrapaaltje de toeslag betalen door in te checken. Gsat dan van je saldo af ipv dat je de toeslag bij de automaat moet halen
Sowieso bizar dat je nog steeds niet gewoon bij de automaat met je OV-Chipkaart Saldo kunt betalen.
  woensdag 21 augustus 2013 @ 18:34:18 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130320023
Die naam-/merkloze paaltjes zijn inmiddels ook in Rotterdam te bewonderen (spoor 3/4)
pi_130320261
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar die fyratoeslag paal is nog maar het begin natuurlijk... Of zie ik dat verkeerd?
ik wil een upgrade-naar-eerste-klas paal!
pi_130320345
Zal wel bij binnenlandse HST-toeslagpalen blijven, voor al die andere dingen kun je beter naar de kaartautomaat.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:31 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Sowieso bizar dat je nog steeds niet gewoon bij de automaat met je OV-Chipkaart Saldo kunt betalen.
Misschien is daar toestemming van de Nederlandsche Bank voor nodig?
pi_130320420
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:43 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

ik wil een upgrade-naar-eerste-klas paal!
Ze zouden een OV chippaal moeten maken met een paar knoppen erop, waarbij je eerst de knop indrukt voor de benodigde toeslag, en dan je kaart ervoor houdt zodat de toeslag erop wordt geladen.,
pi_130320943
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:46 schreef KnightSolaire het volgende:
Zal wel bij binnenlandse HST-toeslagpalen blijven, voor al die andere dingen kun je beter naar de kaartautomaat.

[..]

Misschien is daar toestemming van de Nederlandsche Bank voor nodig?
Je kan op sommige stations bij sommige winkels ook betalen met je OVC, dus dat lijkt mij het probleem niet zo..
pi_130321006
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:49 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ze zouden een OV chippaal moeten maken met een paar knoppen erop, waarbij je eerst de knop indrukt voor de benodigde toeslag, en dan je kaart ervoor houdt zodat de toeslag erop wordt geladen.,
Ja hó even, daar kan de gemiddelde gehandicapte niet mee overweg dus is dit geen optie. (Niets tegen gehandicapten, maar in NL regeltjes land moet wel ieder clubje zijn plasje doen.)
pi_130321449
Aanstaande vrijdag wil ik met de trein naar antwerpen en ik wil graag de fiets meenemen.

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een fietsdagkaart voor de belgische treinen te kopen in roosendaal?
  woensdag 21 augustus 2013 @ 19:21:31 #118
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130321495
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:19 schreef sandsucker het volgende:
Aanstaande vrijdag wil ik met de trein naar antwerpen en ik wil graag de fiets meenemen.

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een fietsdagkaart voor de belgische treinen te kopen in roosendaal?
Je kan hem hier online alvast kopen https://www.belgianrail.b(...)e-biljet-stap-1.aspx
pi_130321715
Dankje voor de info:-). Ik had al gezien dat je enkele reizen voor de fiets via internet kan kopen (5¤). Op de site van nmbs staat ook dat je een dagkaart kan kopen (8¤), maar niet online.

Dus misschien dat het mogelijk is om bij de conducteur een dagkaart te kopen? Of in een nmbs automaat op roosendaal (als die er staat)?

Dat scheelt 2 euro:-p.
pi_130321752
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Je kan hem hier online alvast kopen https://www.belgianrail.b(...)e-biljet-stap-1.aspx
Wat weer een terminaal falende konkosite ook :')

Je moet eerst je vertrekstation aangeven

dan je aankomststation

dan je voornaam

dan je achternaam

EN DAN PAS zie je de prijs. Die overigens in elk mogelijk geval hetzelfde namelijk 5 euro is 8)7

Of je nou Essen - Kalmthout als Kees Kuttelikker reist of Essen - Arlon als Miep Horlepiep. Handig joh, die Belgen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 augustus 2013 @ 19:31:45 #121
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130321817
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Of je nou Essen - Kalmthout als Kees Kuttelikker reist of Essen - Arlon als Miep Horlepiep. Handig joh, die Belgen :')
Een land zuidelijker is het allemaal veel beter geregeld :{w
pi_130321986
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Of je nou Essen - Kalmthout als Kees Kuttelikker reist of Essen - Arlon als Miep Horlepiep. Handig joh, die Belgen :')
Dan is het nog de vraag of hij Arlon überhaupt pakt, het is Aarlen in het Nederlands ;)
  woensdag 21 augustus 2013 @ 19:37:41 #123
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130322065
http://www.treinreiziger.(...)vriendelijker-145537

Wat is dit nou weer voor baggergelul, in het begin van het artikel zeggen dat werkzaamheden nog gewijzigd kunnen worden tot 2 weken van te voren en onderaan lopen te huilen dat werkzaamheden lang van te voren vaststaan en blablabla...

Paupers.... :')
pi_130322214
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:06 schreef b2py het volgende:

[..]

Je kan op sommige stations bij sommige winkels ook betalen met je OVC, dus dat lijkt mij het probleem niet zo..
Ja dat zou inderdaad ingevoerd worden maar ik heb het nog niet gezien. De proeffase op iig Amersfoort telt niet :P
pi_130322275
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:41 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ja dat zou inderdaad ingevoerd worden maar ik heb het nog niet gezien. De proeffase op iig Amersfoort telt niet :P
Ze moeten er toch een bankvergunning voor hebben dan?
dag
pi_130322366
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Ja hó even, daar kan de gemiddelde gehandicapte niet mee overweg dus is dit geen optie. (Niets tegen gehandicapten, maar in NL regeltjes land moet wel ieder clubje zijn plasje doen.)
Oja sorry, ik zal nooit meer met een gehandicaptenonvriendelijk idee komen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 19:46:53 #127
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130322425
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:42 schreef Peter het volgende:

[..]

Ze moeten er toch een bankvergunning voor hebben dan?
volgens mij wel ja. En ik denk niet dat veel mensen blij zullen zijn als TLS bankier uit gaat hangen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130322725
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:35 schreef J.B. het volgende:

[..]

Dan is het nog de vraag of hij Arlon überhaupt pakt, het is Aarlen in het Nederlands ;)
Denk je dat ik het niet echt geprobeerd heb soms }:|
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 augustus 2013 @ 20:07:43 #129
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130323165
quote:
11s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Denk je dat ik het niet echt geprobeerd heb soms }:|
De site mag daar niet over vallen trouwens, net zoals het Hannover Consulting Fahrplan-Auskunfts-System . Die valt daar ook niet over :)
pi_130323252
quote:
11s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Denk je dat ik het niet echt geprobeerd heb soms }:|
Ik weet niet hoeveel nutteloze tijd jij hebt :P Er zijn overigens nog wat mooie inconsequenties ook, wanneer je via de website een kaartje van Maastricht naar Wezet koopt komt dat op het kaartje te staan, maar daaronder staat dan wél de verplichting om te reizen via Visé-frontière :')
pi_130323763
StationschefBMO twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:16:14 L4aanrijding persoon in Nederland door #Thalys 9369 (Paris 17.25 - A’dam 20.41)Omleidig via L12/Essen + 30’ per trein#nmbs reageer retweet
NS_online twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:14:27 Dordrecht-Lage Zwaluwe: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/axyyfHaEPO DdrZlw reageer retweet
NS_online twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:18:42 HSL Breda-Rotterdam: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/axyyfHaEPO #BdRtd reageer retweet
Trieste primeur, eerste HSL aanrijding persoon ooit?
  woensdag 21 augustus 2013 @ 20:27:45 #132
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130323828
In Brussel een ticket kopen van Wezet naar Wezet Grens, dan kijken ze je aan of ze spoken zien :')
  woensdag 21 augustus 2013 @ 20:28:00 #133
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130323838
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 20:25 schreef b2py het volgende:
StationschefBMO twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:16:14 L4aanrijding persoon in Nederland door #Thalys 9369 (Paris 17.25 - A’dam 20.41)Omleidig via L12/Essen + 30’ per trein#nmbs reageer retweet
NS_online twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:14:27 Dordrecht-Lage Zwaluwe: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/axyyfHaEPO DdrZlw reageer retweet
NS_online twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:18:42 HSL Breda-Rotterdam: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/axyyfHaEPO #BdRtd reageer retweet
Trieste primeur, eerste HSL aanrijding persoon ooit?
Helaas is het al vaker voorgekomen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 20:28:13 #134
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130323844
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 20:25 schreef b2py het volgende:
StationschefBMO twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:16:14 L4aanrijding persoon in Nederland door #Thalys 9369 (Paris 17.25 - A’dam 20.41)Omleidig via L12/Essen + 30’ per trein#nmbs reageer retweet
NS_online twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:14:27 Dordrecht-Lage Zwaluwe: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/axyyfHaEPO DdrZlw reageer retweet
NS_online twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:18:42 HSL Breda-Rotterdam: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/axyyfHaEPO #BdRtd reageer retweet
Trieste primeur, eerste HSL aanrijding persoon ooit?
voor Nederland lijkt me wel ja ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 21 augustus 2013 @ 20:31:03 #135
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130323954
Is bij Zevenbergschenhoek gebeurd.
pi_130324040
Maar was het nou op de HSL of op het oude spoor? Hoeft niet allebei plat denk ik dan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 augustus 2013 @ 20:50:42 #137
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130324688
Is thv het viaduct zuidelijk van station Lage Zwaluwe gebeurd, en daar heb je van het reguliere spoor ook zicht op de HSL ...
Rondom Lage Zwaluwe nu geen treinverkeer meer.
pi_130325058
Om het feest compleet te maken, Visé-frontière ligt niet in Wallonië maar in Vlaanderen; om precies te zijn in Moelingen :P
pi_130325183
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 20:50 schreef greavy het volgende:
Is thv het viaduct zuidelijk van station Lage Zwaluwe gebeurd, en daar heb je van het reguliere spoor ook zicht op de HSL ...
Rondom Lage Zwaluwe nu geen treinverkeer meer.
Meltdown! Alles uit de kast!
  woensdag 21 augustus 2013 @ 21:12:14 #140
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130325632
Maar dit moet wel gruwelijke opzet zijn, want daar staan 2-3 meter hoge hekken, zelfs op de viaducten ...
  woensdag 21 augustus 2013 @ 22:22:11 #141
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130329210
Vraag...

Situatieschets:Stel ik woon in Amsterdam en besluit een dagje Rotterdam te doen en ga sochtends met de reguliere trein 2e klas.

Na afloop van mn dagje Rotterdam jat ik een fiets, en koop ik een Hond (of andersom) en ik besluit met de Fyra 1e klas het hazepad te kiezen.

Vraag: Wat moet ik er nu bij kopen? bij welke paal moet ik me melden? En moet ik ook nog eens iets met papieren kaartjes doen? :P
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 22:22:55 #142
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130329240
je mag niet met je rijwiel in de Fyra
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 21 augustus 2013 @ 22:26:16 #143
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130329411
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 22:22 schreef Peterselieman het volgende:
je mag niet met je rijwiel in de Fyra
I beg your pardon :')
pi_130329415
Fietsen mogen inderdaad niet mee in Fyra; honden wel naar mijn weten. Dan laad je een klassewissel op je chipkaart en check je vervolgens in bij NS, of koop je een papieren eersteklas kaartje. Daarnaast laad je een Fyra-toeslag én een toeslag Hond op je chipkaart, of koop je de papieren varianten daarvan.
  woensdag 21 augustus 2013 @ 22:27:31 #145
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130329482
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 22:26 schreef KnightSolaire het volgende:
Fietsen mogen inderdaad niet mee in Fyra; honden wel naar mijn weten. Dan laad je een klassewissel op je chipkaart en check je vervolgens in bij NS, of koop je een papieren eersteklas kaartje. Daarnaast laad je een Fyra-toeslag én een toeslag Hond op je chipkaart, of koop je de papieren varianten daarvan.
Dus het kan allemaal wel :P ? Wauw!
pi_130329742
Het kan allemaal! Enige wat ik niet zeker weet, is of je een Dagkaart Fiets/Hond nog op je chipkaart kan laden als je reeds bent ingecheckt. Iemand daar ervaring mee?
pi_130331227
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:37 schreef Darkwing_Duck het volgende:
http://www.treinreiziger.(...)vriendelijker-145537

Wat is dit nou weer voor baggergelul, in het begin van het artikel zeggen dat werkzaamheden nog gewijzigd kunnen worden tot 2 weken van te voren en onderaan lopen te huilen dat werkzaamheden lang van te voren vaststaan en blablabla...

Paupers.... :')
Als je dingen toezegt, word je er dadelijk nog op afgerekend. Dat moet je uiteraard ten alle tijde proberen te voorkomen. Zeker van selfloading cargo waar je toch niets mee te maken hebt als ProRail.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_130331240
1-0 voor de instructeur :(

Vandaag een werkbezoek gebracht aan het opleidingscentrum van NS in Amersfoort.

Een dik halfuur op de VIRM-simulator gereden. Teleurgesteld beken ik: het is me niet gelukt om geen STS op mijn geweten te hebben. Maar, eerlijk is eerlijk, de meneer van het trainingscentrum vertelde mij na afloop dat hij wel alles uit de kast had moeten halen om dat voor mekaar te krijgen.

Waar ben ik niet ingetrapt: Ik ben niet klakkeloos voorbij een gedoofd sein gereden, maar ben gestopt om eerst de verkeersleider te bellen. Waar ben ik ook niet ingetrapt: Op zeker moment reed ik langs een snelheidsbord 11, terwijl de wijzer van de ATB 13 zei. Ik heb voor de veiligste snelheid gekozen. En ik reed langs een geel sein zonder cijferbak terwijl mijn ATB-wijzer later toch 13 aangaf. Dat vertrouwde ik niet en dus ben ik fijn toch 40 gaan rijden. En terecht, want het volgende sein stond op rood. Dus door gedoofde seinen en ATB-storingen heb ik mij niet van de wijs laten brengen. En ook telefoontjes van de treindienstleider op onhandige momenten hebben mij niet van de wijs gebracht.

Waarom toch een STS? Op de vrije baan reed ik ondanks die ATB-storing dus zo’n 35 km/h. Een volle perronlengte voor het rode sein zette ik de remming in. Het sneeuwde en het werd een verschrikkelijke glijpartij. Ik kwam twee meter tekort. De mededeling van de meneer van het trainingscentrum, dat de verkeersleider dit niet zou hebben gezien omdat het geen bediend sein was, vond ik maar een schrale troost.

Hoe dan ook: ik had er een erezaak van gemaakt om geen STS te maken. (Dat had ik aan het begin, bij de kennismaking misschien ook maar beter niet moeten zeggen…) Toch een beetje een kater…
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 23:10:34 #149
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130331472
als ik dit zo lees zou ik minimaal 1-1 zeggen, omdat je de instructeur flink hebt laten werken :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130331924
Denk dat die instructeur een wedje had lopen met Wilma.

Wilma: 'Als dhr. Spithorst perfect een trein kan besturen zonder STS-passages, trek ik de HSL-concessie van NS in.'
Instructeur: 'En omgekeerd mag NS op de HSL blijven rijden als ik dat wél voor elkaar krijg.'

Dus we weten welk nieuws we de komende maand kunnen verwachten. :P
pi_130332062
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:20 schreef KnightSolaire het volgende:
Denk dat die instructeur een wedje had lopen met Wilma.

Wilma: 'Als dhr. Spithorst perfect een trein kan besturen zonder STS-passages, trek ik de HSL-concessie van NS in.'
Instructeur: 'En omgekeerd mag NS op de HSL blijven rijden als ik dat wél voor elkaar krijg.'

Dus we weten welk nieuws we de komende maand kunnen verwachten. :P
*zachtjes huilt*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')