abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 augustus 2013 @ 23:33:09 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130332363
quote:
15s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 20:28 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

voor Nederland lijkt me wel ja ...
Op de noordsectie heeft een Fyra ook al eens een persoon aangereden.

@Driek: klinkt als een hele leuke ervaring, en als het je gelukt is om al die problemen te ontwijken heb je het zeer goed gedaan, zeker voor iemand die nog nooit een machinistenopleiding heeft gedaan of ben je stiekem Mcn volledig bevoegd? :+
pi_130332780
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:05 schreef DriekOplopers het volgende:
1-0 voor de instructeur :(

Vandaag een werkbezoek gebracht aan het opleidingscentrum van NS in Amersfoort.

Een dik halfuur op de VIRM-simulator gereden. Teleurgesteld beken ik: het is me niet gelukt om geen STS op mijn geweten te hebben. Maar, eerlijk is eerlijk, de meneer van het trainingscentrum vertelde mij na afloop dat hij wel alles uit de kast had moeten halen om dat voor mekaar te krijgen.

Waar ben ik niet ingetrapt: Ik ben niet klakkeloos voorbij een gedoofd sein gereden, maar ben gestopt om eerst de verkeersleider te bellen. Waar ben ik ook niet ingetrapt: Op zeker moment reed ik langs een snelheidsbord 11, terwijl de wijzer van de ATB 13 zei. Ik heb voor de veiligste snelheid gekozen. En ik reed langs een geel sein zonder cijferbak terwijl mijn ATB-wijzer later toch 13 aangaf. Dat vertrouwde ik niet en dus ben ik fijn toch 40 gaan rijden. En terecht, want het volgende sein stond op rood. Dus door gedoofde seinen en ATB-storingen heb ik mij niet van de wijs laten brengen. En ook telefoontjes van de treindienstleider op onhandige momenten hebben mij niet van de wijs gebracht.

Waarom toch een STS? Op de vrije baan reed ik ondanks die ATB-storing dus zo’n 35 km/h. Een volle perronlengte voor het rode sein zette ik de remming in. Het sneeuwde en het werd een verschrikkelijke glijpartij. Ik kwam twee meter tekort. De mededeling van de meneer van het trainingscentrum, dat de verkeersleider dit niet zou hebben gezien omdat het geen bediend sein was, vond ik maar een schrale troost.

Hoe dan ook: ik had er een erezaak van gemaakt om geen STS te maken. (Dat had ik aan het begin, bij de kennismaking misschien ook maar beter niet moeten zeggen…) Toch een beetje een kater…
Goed bezig!
  woensdag 21 augustus 2013 @ 23:48:21 #154
408037 de__vakantieman
Wanneer ga ik weg?
pi_130332956
Zou net de 22:55 fyra van Rotterdam naar Amsterdam pakken, staat de trein klaar maar toch opgegeven. Aanrijden in Lage Zwaluwe is nu mijn probleem geworden? What... fuck that

Ik heb overigens een fyra toeslag retour. Ik zit nu in de reguliere IC, kan ik dat nog ergens makkelijk zonder extreme rompslomp terugregelen?
pi_130333216
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:48 schreef de__vakantieman het volgende:
Zou net de 22:55 fyra van Rotterdam naar Amsterdam pakken, staat de trein klaar maar toch opgegeven. Aanrijden in Lage Zwaluwe is nu mijn probleem geworden? What... fuck that

Ik heb overigens een fyra toeslag retour. Ik zit nu in de reguliere IC, kan ik dat nog ergens makkelijk zonder extreme rompslomp terugregelen?
Je ziet hier hoe je geld terug kan krijgen bij vertraging:
http://www.nshispeed.nl/n(...)vertraging_met_fyra_
  donderdag 22 augustus 2013 @ 00:01:10 #156
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130333425
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:48 schreef de__vakantieman het volgende:
Zou net de 22:55 fyra van Rotterdam naar Amsterdam pakken, staat de trein klaar maar toch opgegeven. Aanrijden in Lage Zwaluwe is nu mijn probleem geworden? What... fuck that
Zou misschien gereden worden door personeel dat in die Fyra zat, of in Breda stond en niet in Rotterdam kon komen.
quote:
Ik heb overigens een fyra toeslag retour. Ik zit nu in de reguliere IC, kan ik dat nog ergens makkelijk zonder extreme rompslomp terugregelen?
Formuliertje invullen (vergeet de postzegel niet) en je krijgt het binnen 6 tot 8 weken teruggestort. :')
pi_130334020
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 00:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

Zou misschien gereden worden door personeel dat in die Fyra zat, of in Breda stond en niet in Rotterdam kon komen.
Ja. Of in Geleen-Lutterade. Leve de pretroosters.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 00:20:10 #158
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130334087
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 00:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. Of in Geleen-Lutterade. Leve de pretroosters.
Nah, dat geldt niet voor Fyra-medewerkers. Die doen niks anders dan Amsterdam - Breda, of soms Amsterdam - Rotterdam of Rotterdam - Breda. :s)
  donderdag 22 augustus 2013 @ 00:32:25 #159
408037 de__vakantieman
Wanneer ga ik weg?
pi_130334458
Ik sprak de hc van de fyra waar ik in had moeten zitten. Daar kan het dus ook niet aan liggen. Zijn reden was"prorail"
pi_130334517
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 00:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nah, dat geldt niet voor Fyra-medewerkers. Die doen niks anders dan Amsterdam - Breda, of soms Amsterdam - Rotterdam of Rotterdam - Breda. :s)
WAT??! OP de barricades! Die hebben natuurlijk ook recht op Marseille, Frankfurt, Basel, Budapest alles :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 00:49:54 #161
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130334930
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 00:32 schreef de__vakantieman het volgende:
Ik sprak de hc van de fyra waar ik in had moeten zitten. Daar kan het dus ook niet aan liggen. Zijn reden was"prorail"
Ook een goede reden _O-

Vraag me wel af waarom, de HSL gaat pas na middernacht dicht en de geplande werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag begonnen pas iets voor middernacht. :?
  donderdag 22 augustus 2013 @ 08:53:50 #162
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130338660
NS gaat per 1 september 2013 een nieuw ticket via E-ticket verkopen: De Groepsretour.
Voor 4 personen voor ¤49,95 kan je een retourtje kopen. De reizigers mogen wél vanaf verschillende stations opstappen. Wil je met meer dan 4 personen reizen, kan je voor elke extra reiziger ¤2,50 extra betalen tot een maximum van 10 reizigers totaal.
pi_130338819
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 08:53 schreef greavy het volgende:
NS gaat per 1 september 2013 een nieuw ticket via E-ticket verkopen: De Groepsretour.
Voor 4 personen voor ¤49,95 kan je een retourtje kopen. De reizigers mogen wél vanaf verschillende stations opstappen. Wil je met meer dan 4 personen reizen, kan je voor elke extra reiziger ¤2,50 extra betalen tot een maximum van 10 reizigers totaal.
Daluren only zeker?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 09:06:40 #164
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130338849
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daluren only zeker?
Daluren en weekends, inderdaad.

edit: er kwam zojuist een dubbele Thalys langs Lombardijen richting Rotterdam :o
pi_130338931
Daluren klassiek of modern?
pi_130339094
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:06 schreef James1988 het volgende:
Daluren en weekends, inderdaad.
Dan is dit dus vooral gericht op nieuwe reizigers. Mensen die ook in de daluren het volle pond zouden moeten betalen. En dan is het nog best aantrekkelijk ook. Zelfs voor minder dan 4 personen:

Bij 2 reizigers is het lonend vanaf 75 km enkele reis
Bij 3 reizigers is het lonend vanaf 48 km enkele reis
Bij 4 reizigers is het lonend vanaf 35 km enkele reis
Bij 5 reizigers is het lonend vanaf 28 km enkele reis
Bij 6 reizigers is het lonend vanaf 24 km enkele reis
Bij 7 reizigers is het lonend vanaf 21 km enkele reis
Bij 8 reizigers is het lonend vanaf 19 km enkele reis
Bij 9 reizigers is het lonend vanaf 17 km enkele reis
Bij 10 reizigers is het lonend vanaf 16 km enkele reis

Linkje
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 09:33:24 #167
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130339288
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan is dit dus vooral gericht op nieuwe reizigers. Mensen die ook in de daluren het volle pond zouden moeten betalen. En dan is het nog best aantrekkelijk ook. Zelfs voor minder dan 4 personen:

Bij 2 reizigers is het lonend vanaf 75 km enkele reis
Bij 3 reizigers is het lonend vanaf 48 km enkele reis
Bij 4 reizigers is het lonend vanaf 35 km enkele reis
Bij 5 reizigers is het lonend vanaf 28 km enkele reis
Bij 6 reizigers is het lonend vanaf 24 km enkele reis
Bij 7 reizigers is het lonend vanaf 21 km enkele reis
Bij 8 reizigers is het lonend vanaf 19 km enkele reis
Bij 9 reizigers is het lonend vanaf 17 km enkele reis
Bij 10 reizigers is het lonend vanaf 16 km enkele reis

Linkje
soort shoenetagticket ;) alleen is dat volgensmij nog goedkoper :)
  donderdag 22 augustus 2013 @ 09:35:17 #168
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130339325
Een Quer-Durchs-Land ticket (geldig vanaf 9:00) is te koop voor ¤ 42, iedere meereizende persoon (tot een maximum van 5) betaalt ¤ 6 meer. Het NS-aanbod is dus al snel goedkoper dan een QDL. :)
pi_130339347
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:35 schreef James1988 het volgende:
Een Quer-Durchs-Land ticket (geldig vanaf 9:00) is te koop voor ¤ 42, iedere meereizende persoon (tot een maximum van 5) betaalt ¤ 6 meer. Het NS-aanbod is dus al snel goedkoper dan een QDL. :)
Nee.

Het NS-aanbod is een retourtje. Met QDL of STT kun je je de hele dag lang het licht uit je ogen rijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130339590
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

Daluren en weekends, inderdaad.

edit: er kwam zojuist een dubbele Thalys langs Lombardijen richting Rotterdam :o
Zal wel door die storing komen van gisteravond. :)
Toch wel heel gaaf hoor! :D
pi_130339730
Overigens beweert een maat van mij dat het gewoon een dagkaart is, dat retour.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 09:55:41 #172
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_130339766
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:12 schreef KnightSolaire het volgende:
Daluren klassiek of modern?
Rare vraag, modern natuurlijk.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 10:00:41 #173
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_130339851
Wel opmerkelijk trouwens dat ze nu toch weer nieuwe formules als E-ticket introduceren. Hebben ze dan al bedacht hoe je daar straks mee door de poortjes kan?
pi_130339922
quote:
5s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:00 schreef ReisT het volgende:
Wel opmerkelijk trouwens dat ze nu toch weer nieuwe formules als E-ticket introduceren. Hebben ze dan al bedacht hoe je daar straks mee door de poortjes kan?
Waarschijnlijk poortje uitrusten met barcodescanner?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_130340267
quote:
5s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:00 schreef ReisT het volgende:
Wel opmerkelijk trouwens dat ze nu toch weer nieuwe formules als E-ticket introduceren. Hebben ze dan al bedacht hoe je daar straks mee door de poortjes kan?
Nieuw? E-tickets bestaan al jaren hoor!
pi_130340430
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:53 schreef b2py het volgende:
Overigens beweert een maat van mij dat het gewoon een dagkaart is, dat retour.
Kan natuurlijk nooit. Het aantrekkelijk maken voor mensen om de trein in te stappen op het moment dat er al een "reizigersoverschot" is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 11:06:13 #177
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130341458
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan is dit dus vooral gericht op nieuwe reizigers. Mensen die ook in de daluren het volle pond zouden moeten betalen. En dan is het nog best aantrekkelijk ook. Zelfs voor minder dan 4 personen:

Bij 2 reizigers is het lonend vanaf 75 km enkele reis
Bij 3 reizigers is het lonend vanaf 48 km enkele reis
Bij 4 reizigers is het lonend vanaf 35 km enkele reis
Bij 5 reizigers is het lonend vanaf 28 km enkele reis
Bij 6 reizigers is het lonend vanaf 24 km enkele reis
Bij 7 reizigers is het lonend vanaf 21 km enkele reis
Bij 8 reizigers is het lonend vanaf 19 km enkele reis
Bij 9 reizigers is het lonend vanaf 17 km enkele reis
Bij 10 reizigers is het lonend vanaf 16 km enkele reis

Linkje
wilde het net posten. Het kan al snel uit, tenzij je met van die 'goedkope' dagkaarten reist, dan duurt het iets langer.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 11:13:57 #178
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_130341629
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:22 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Nieuw? E-tickets bestaan al jaren hoor!
Ja, dat weet ik ook, maar er komen nu dus blijkbaar weer nieuwe varianten van e-tickets bij. Terwijl ze eerst juist bezig van alles uit het e-ticket-assortiment te schrappen. (De dagkaart is afgeschaft en ook e-tickets met korting zouden gaan verdwijnen.)

Ik had eigenlijk verwacht dat nieuwe producten alleen nog in verchipte vorm (of als wegwerpchipkaartjes) aangeboden zouden worden.
  Redactie Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 11:15:12 #179
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130341652
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:12 schreef KnightSolaire het volgende:
Daluren klassiek of modern?
Modern, inclusief het beginnen voor de spits en doorreizen in de spits: http://www.treinreiziger.(...)_groepsretour-145538
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 22 augustus 2013 @ 11:23:23 #180
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_130341857
Ik vind het wel bijzonder dat het principe "incheckmoment is bepalend" nu blijkbaar ook kan worden toegepast bij E-tickets.

(Ik kan wel bedenken hoe dat zou kunnen gaan: als je voor vertrek dat papiertje voor een barcodescanner houdt en de conducteur die vervolgens ook kan scannen waarna die railpocket via internet achterhaalt wanneer jij dat papiertje hebt gescand. Maar het lijkt wat omslachtig. En niet voor september geregeld.)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 11:25:14 #181
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130341896
mja, je kunt de HC's zo wel aan het werk zetten. Mogen ze gaan rekenen hoe laat je van het beginstation vertrokken bent :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 11:27:43 #182
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130341957
Dat systeem is wel te tillen trouwens, want stel je wilt om 16.31 uur vanaf Amsterdam CS naar Zwolle, dan moet je gewoon op je kaartje hebben staan dat je vanaf Amsterdam Sloterdijk komt. Problem solved :7
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130341997
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 11:13 schreef ReisT het volgende:
Ik had eigenlijk verwacht dat nieuwe producten alleen nog in verchipte vorm (of als wegwerpchipkaartjes) aangeboden zouden worden.
Er wordt nog eerder een achtbaan om de maan EN Mars heen gebouwd dan dat zoiets als dat Groepsretour verchippen "technisch mogelijk" zal zijn :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130342448
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 11:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Er wordt nog eerder een achtbaan om de maan EN Mars heen gebouwd
En dan wachten tot NS High Orbit een belachelijk hoog bedrag biedt tijdens de openbare aanbesteding.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_130342778
Geweldig dat zoiets nu ook in Nederland beschikbaar komt! *O*
pi_130342789
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 11:47 schreef Litpho het volgende:

[..]

En dan wachten tot NS High Orbit een belachelijk hoog bedrag biedt tijdens de openbare aanbesteding.
En AnsaldoKuttelikker voor een tientje geschikt materieel belooft te bouwen _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:19:09 #187
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130343258
Het is alleen wel jammer dat het NS-only is, en je dus een aantal plaatsen helemaal niet kunt bereiken en anderen alleen met een omweg...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:21:46 #188
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130343323
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En AnsaldoKuttelikker voor een tientje geschikt materieel belooft te bouwen _O_
je moet er dan wel rekening mee houden dat de levertijd ∞ is
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130343350
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:19 schreef dennistd het volgende:
Het is alleen wel jammer dat het NS-only is, en je dus een aantal plaatsen helemaal niet kunt bereiken en anderen alleen met een omweg...
Gaan er komende half december nog meer lijntjes van NS naar iemand anders eigenlijk?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:23:51 #190
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130343381
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gaan er komende half december nog meer lijntjes van NS naar iemand anders eigenlijk?
nee. Alleen Almelo - Mariënberg wisselt van XX (uitgevoerd door Syntus) naar Arriva
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130343628
Laat Syntus Zutphen - Oldenzaal dan ook maar meteen overdoen aan Arriva, dan zijn we daar ook weer vanaf :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:34:07 #192
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130343717
Laat dat lijntje nu deel uit maken van de nieuwe concessie Twente die door Syntus gewonnen is
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130343967
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:34 schreef Peterselieman het volgende:
Laat dat lijntje nu deel uit maken van de nieuwe concessie Twente die door Syntus gewonnen is
Dat indelen van die concessies is dus ook maar willekeurig gegoochel :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:48:00 #194
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130344175
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat indelen van die concessies is dus ook maar willekeurig gegoochel :{
dat kun je wel stellen ja.

Leuk voorbeeldje is Achterhoek-Rivierenland. Groot gebied waar Arriva zowel met bussen als op het spoor rijdt, maar de treinverbinding Arnhem-Doetinchem hoort dan weer bij Stadsregio Arnhem-Nijmegen :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130344231
Zolang het maar rijdt toch!
pi_130344425
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:49 schreef KnightSolaire het volgende:
Zolang het maar rijdt toch!
Ja man, kan jou het schelen. Lekker elke dag een ander tarief betalen en drie keer zo vaak overstappen als nodig is, omdat één of andere flapdrol met chauffeur vanuit een nuffig kantoor de kaart van Nederland als een messenwerper in vakjes verdeeld heeft. Top! ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:58:18 #197
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130344526
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja man, kan jou het schelen. Lekker elke dag een ander tarief betalen en drie keer zo vaak overstappen als nodig is, omdat één of andere flapdrol met chauffeur vanuit een nuffig kantoor de kaart van Nederland als een messenwerper in vakjes verdeeld heeft. Top! ^O^
gebeurt in de toekomst meer, want het NS net zal in de toekomst wel opgeknipt gaan worden vanwege Europese regels
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:59:17 #198
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130344547
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat indelen van die concessies is dus ook maar willekeurig gegoochel :{
Er was voorheen een concessie ZHO (Zutphen-Hengelo-Oldenzaal). Dit was de trein met een aantal omliggende buslijnen. Die concessie is opgeheven, waarbij de trein en de buslijnen in Twente bij de concessie Twente zijn gekomen, een aantal buslijnen naar Arriva (Achterhoek) is gegaan en een aantal naar Syntus (West-overijssel)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_130344595
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

gebeurt in de toekomst meer, want het NS net zal in de toekomst wel opgeknipt gaan worden vanwege Europese regels
Mooi moment om zo'n groepsretour te introduceren waar je over een paar jaar dus geen kut meer aan hebt ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 13:02:46 #200
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130344641
ik ben benieuwd wat er richting 2025 zal gaan gebeuren op het spoor.

Eén ding is wel duidelijk: bij opknippen zal er een grotere regierol voor de (centrale) overheid nodig zijn. En laat met name de centrale overheid hier op dit moment niet echt toe in staat zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130344745
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:02 schreef Peterselieman het volgende:
ik ben benieuwd wat er richting 2025 zal gaan gebeuren op het spoor.

Eén ding is wel duidelijk: bij opknippen zal er een grotere regierol voor de (centrale) overheid nodig zijn. En laat met name de centrale overheid hier op dit moment niet echt toe in staat zijn
Precies. Dus gaan Provinciale overheden en allerlei quasi-hippe tussenlaag-clubjes als Stadsregio's het vol enthousiasme overnemen. Iedereen gaat zijn eigen wiel uitvinden, het ene is vierkant en het andere zeshoekig. En over 20 jaar zijn we heel veel geld verder en heel veel tijd terug O+ Goed he? *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130344827
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:19 schreef dennistd het volgende:
Het is alleen wel jammer dat het NS-only is, en je dus een aantal plaatsen helemaal niet kunt bereiken en anderen alleen met een omweg...
Ook geldig bij de regionalen hoor!
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:10:57 #203
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130344915
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Ook geldig bij de regionalen hoor!
Nou, dan is hier mee de regel "Bij de OVC weten precies hoe veel geld naar wie wat waar moet" Ook weer keihard onderuit gesjefd.

Ik juich het initiatief toe, echt heus waar! Maar jammer dat ze hun eigen beargumentering onderuit schoppen. Want je blijft personeel nodig hebben op poortjesstations, of hoe wou je anders met 1 barcodescan met 6 mensen door een poortje? :')
pi_130344939
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja man, kan jou het schelen. Lekker elke dag een ander tarief betalen en drie keer zo vaak overstappen als nodig is, omdat één of andere flapdrol met chauffeur vanuit een nuffig kantoor de kaart van Nederland als een messenwerper in vakjes verdeeld heeft. Top! ^O^
Ik bedoelde waar de boel al gedecentraliseerd is, daar is het mij om het even welke naam er rijdt, als ze het maar goed doen :). Verder decentraliseren lijkt me momenteel geen goede zaak dus als e.e.a. echt Europees verplicht wordt zie ik dat met argusogen tegemoet..
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:12:56 #205
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130344995
Oh wacht, we gaan natuurlijk die gleufjes terughangen waarmee je met een stukje karton de poortjes kan openen, die hebben we nog liggen uit de tijd dat "De reiziger aan de poortjes kon wennen" *O*
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 13:14:48 #206
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130345065
quote:
13s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Precies. Dus gaan Provinciale overheden en allerlei quasi-hippe tussenlaag-clubjes als Stadsregio's het vol enthousiasme overnemen. Iedereen gaat zijn eigen wiel uitvinden, het ene is vierkant en het andere zeshoekig. En over 20 jaar zijn we heel veel geld verder en heel veel tijd terug O+ Goed he? *O*
als ze op de weg hetzelfde zouden doen als nu op het spoor gebeurt, dan heb je een behoorlijke warboel. Overal tolpoortjes met andere tarieven, anders gekleurde wegen en een janboel in de berm, omdat iedere bestuurder er een ander reclamebord wil hebben staan :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:15:17 #207
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130345076
Ik weet natuurlijk ook wel dat je poortjes kan openhouden en kan laten tellen hoeveel self loading cargo er doorheen gaat voordat het weer sluit... dat heb ik al weleens gezien ergens. Maar dat zal in Nederland wel technisch niet mogelijk zijn... -O-
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 13:16:55 #208
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130345127
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik weet natuurlijk ook wel dat je poortjes kan openhouden en kan laten tellen hoeveel self loading cargo er doorheen gaat voordat het weer sluit... dat heb ik al weleens gezien ergens. Maar dat zal in Nederland wel technisch niet mogelijk zijn... -O-
in Rome zijn we wel eens onder toeziend oog van het personeel met 27 man op slechts negen kaartjes door de poortjes gegaan :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:17:53 #209
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130345157
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

in Rome zijn we wel eens onder toeziend oog van het personeel met 27 man op slechts negen kaartjes door de poortjes gegaan :P
Heb je dan ook met 27 man op een staplaats voor 9 op een bodemplaat gestaan? :s)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 13:19:01 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130345196
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:17 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Heb je dan ook met 27 man op een staplaats voor 9 op een bodemplaat gestaan? :s)
geloof dat de metro waar wij mee reden niet van Ansaldo was :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:20:58 #211
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130345277
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

geloof dat de metro waar wij mee reden niet van Ansaldo was :+
Jawel, alle 41 stelletjes zijn van Ansaldo _O-
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 13:23:45 #212
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130345377
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:20 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Jawel, alle 41 stelletjes zijn van Ansaldo _O-
is niet waar, want er rijdt nu ook veel van CAF rond, maar toen ik er was zal het spul idd nog wel van Ansaldo geweest zijn. Kennelijk maakten ze toen degelijker spul
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:24:31 #213
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130345407
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

is niet waar, want er rijdt nu ook veel van CAF rond, maar toen ik er was zal het spul idd nog wel van Ansaldo geweest zijn. Kennelijk maakten ze toen degelijker spul
Ja, verdorie, je hebt gelijk,sorry :)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 13:29:19 #214
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130345608
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:24 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ja, verdorie, je hebt gelijk,sorry :)
het mag wel opvallend genoemd worden dat ze niet weer voor Ansaldo gekozen hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130345862
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:12 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Oh wacht, we gaan natuurlijk die gleufjes terughangen waarmee je met een stukje karton de poortjes kan openen, die hebben we nog liggen uit de tijd dat "De reiziger aan de poortjes kon wennen" *O*
Ja, jouw ex die met het kartonnetje van een pakje kauwgom rondliep, alleen maar daarvoor O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130347109
quote:
13s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Precies. Dus gaan Provinciale overheden en allerlei quasi-hippe tussenlaag-clubjes als Stadsregio's het vol enthousiasme overnemen. Iedereen gaat zijn eigen wiel uitvinden, het ene is vierkant en het andere zeshoekig. En over 20 jaar zijn we heel veel geld verder en heel veel tijd terug O+ Goed he? *O*
En dan roepen ze dat het nodig gecentraliseerd moet worden en dat er één tarief moet komen en dan vinden ze een kaart uit. Een kaart met stempelvakjes . Voor een reis stempel je dan een aantal vakjes. Die vakjes noemen we strippen. ^O^
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_130347381
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 14:09 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

En dan roepen ze dat het nodig gecentraliseerd moet worden en dat er één tarief moet komen en dan vinden ze een kaart uit. Een kaart met stempelvakjes . Voor een reis stempel je dan een aantal vakjes. Die vakjes noemen we strippen. ^O^
Nee dat is ontwikkeling de verkeerde kant op. We geen gewoon steeds meer versnipperen totdat we in Nederland 30.000 vervoerders hebben die allemaal een stukje lijn van 200 meter berijden en beheren. En dan stoppen ze er gewoon allemaal mee want dat is kut natuurlijk. En dan gaat iedereen weer lekker met zijn koets overal heen.

Nog wat later flikkeren al die koetsen uit elkaar want van onderhoudscontracten wil niemand weten, dus gaan we achterop de paarden zelf zitten.

Dan gaan de paarden dood en blijft de benenwagen over.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 15:15:16 #218
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130349388
quote:
10s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, jouw ex die met het kartonnetje van een pakje kauwgom rondliep, alleen maar daarvoor O+
Jij weet soms meer van mijn ex te herinneren dan ikzelf. Zegt dat wat over jou of over mij O-)
pi_130350187
quote:
10s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Jij weet soms meer van mijn ex te herinneren dan ikzelf. Zegt dat wat over jou of over mij O-)
Zolang het geen gezamenlijk ex wordt/is...
dag
pi_130351724
quote:
10s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Jij weet soms meer van mijn ex te herinneren dan ikzelf. Zegt dat wat over jou of over mij O-)
Over mij :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130351758
Ik was er vorige week en heb me vergaapt aan het metronetwerk. Lang niet zo overzichtelijk als Londen, Parijs of Berlijn maar wel echt heel tof. Sommige stukken gewoon grotendeels viersporig en express diensten: New York. Voor de liefhebber de sporenplannen.
pi_130352045
Goed om te weten. De schipholtunnel een halve dag plat leggen kost je maar een paar euro: http://www.prorail.nl/nieuws/een-ballon-en-een-tunnel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130352285
quote:
15s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Goed om te weten. De schipholtunnel een halve dag plat leggen kost je maar een paar euro: http://www.prorail.nl/nieuws/een-ballon-en-een-tunnel
En lui hier vonden het nog steeds gek dat ik niet met de trein naar Schiphol ging.. :P
pi_130352360
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:48 schreef b2py het volgende:

[..]

En lui hier vonden het nog steeds gek dat ik niet met de trein naar Schiphol ging.. :P
Ja net of je een keuze hebt :P Ofjah, JIJ misschien wel.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130352417
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja net of je een keuze hebt :P Ofjah, JIJ misschien wel.
Ik maak gewoon de keuze! :D
pi_130353680
quote:
15s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Goed om te weten. De schipholtunnel een halve dag plat leggen kost je maar een paar euro: http://www.prorail.nl/nieuws/een-ballon-en-een-tunnel
Is er al een verbod op Dora-ballonnen in de winkels op Schiphol Airport afgekondigd?
pi_130355979
Vanavond gaat De Rekenkamer over die OV-Shitkaart. Met kritiek van een zekere Rikus Spithorst. KRO, Nederland 3, 20:25 uur. Spannend!
  donderdag 22 augustus 2013 @ 18:43:14 #229
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130356336
quote:
15s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Goed om te weten. De schipholtunnel een halve dag plat leggen kost je maar een paar euro: http://www.prorail.nl/nieuws/een-ballon-en-een-tunnel
ik had toch wel eens een foto gepost van de "verboden voor ballonen" bordjes bij ons op het tgv station? Dit ivm met het grote aantal aluminum mickey mouse ballonnen die kortsluting maakten en als het even tegenzat ook nog even voor een stevige steekvlam zorgden.

Overigens heb ik bij de rer al met de regelmaat van de klok een trein zien vertrekken met een ballon tussen de deur :P
pi_130359843
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat kun je wel stellen ja.

Leuk voorbeeldje is Achterhoek-Rivierenland. Groot gebied waar Arriva zowel met bussen als op het spoor rijdt, maar de treinverbinding Arnhem-Doetinchem hoort dan weer bij Stadsregio Arnhem-Nijmegen :')
En Arriva stelde in het contract alvast een vervolgorder voor zes treinstellen extra die in gebruik zijn voor de Stadsregio Arnhem - Nijmegen. Dat traject wordt weer uitgevoerd door Breng en is gewonnen door Hermes :'). Snapt u het nog 8)7.

Toevoeging: Dan zijn we er nog niet, Hermes is onderdeel van Connexxion, dat op haar beurt weer onderdeel is van Veolia. De concurrent van Arriva :P.
pi_130359866
Ik niet. Ik word er helemaal pornomisselijk van :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 20:18:18 #232
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130360024
Gemeente Apeldoorn is ook een beetje weird qua gemeente .......

De vuiltrein tussen Apeldoorn en Apeldoorn VAM mag van de gemeente niet meer in de avondspits rijden, want zorgt voor een te groot verkeersinfarct, omdat de overwegen vrij lang dicht zijn. Maar de VSM mag wel vol in de spits met een stoomtreintje voorbij tuffen .....

De vuiltrein rijdt daarom nu rond 20:00 ongeveer van de VAM richting Apeldoorn "station", losse loc daarvoor naar de VAM. Tijden wisselen nogal eens, want zodra de machinist aanwezig is en zijn 9702 warm geprutteld is, gaat hij op pad.
pi_130360249
die stoomtrein rijdt alleen in het weekend. Of in de vakantieperiode. Als er toch vrij weinig mensen last van hebben.

en hey. EN de stoomtrein EN de VAMtrein, nee DUH dat kan natuurlijk niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 20:25:02 #234
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130360329
De VAM-vuiltrein vertrok vanaf Apeldoorn losweg richting de VAM als de stoomtrein zo ongeveer in Beekbergen was (althans, de stomer moet uit het baanvak zijn, en einde bediend gebied ligt voorbij Apeldoorn VAM).
pi_130360548
Een Vechtdal-Lintje:



  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 20:35:48 #236
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130360724
toch weer wat op de baan, GekkeHaan? Lijkt me niet dat je anders zo dicht bij de werkplaats kunt komen namelijk
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 20:38:56 #237
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130360820
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:13 schreef Brembo het volgende:

[..]

En Arriva stelde in het contract alvast een vervolgorder voor zes treinstellen extra die in gebruik zijn voor de Stadsregio Arnhem - Nijmegen. Dat traject wordt weer uitgevoerd door Breng en is gewonnen door Hermes :'). Snapt u het nog 8)7.

Toevoeging: Dan zijn we er nog niet, Hermes is onderdeel van Connexxion, dat op haar beurt weer onderdeel is van Veolia. De concurrent van Arriva :P.
negen stuks zelfs.

Breng is gewoon de merknaam waaronder Herpes haar diensten uitvoert. De naam Veolia gaat over enkele jaren uit Nederland verdwijnen. Er wordt ingezet op wat nu nog xx en haar dochterbedrijven is, terwijl het deel dat uit de BBA voortkomt momenteel in de verkoop staat.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130360939
quote:
11s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:35 schreef Peterselieman het volgende:
toch weer wat op de baan, GekkeHaan? Lijkt me niet dat je anders zo dicht bij de werkplaats kunt komen namelijk
Nee via een oud-collega. Helaas geen werk in de spoorsector. Werk sinds 3 weken bij Phillips Indal Services in Emmen. Armaturen voor straatverlichting fabriceren. Zowel LED als conventionele verlichting.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 20:45:55 #239
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130361023
jammer zeg
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130361091
quote:
15s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:45 schreef Peterselieman het volgende:
jammer zeg
Een baan is een baan tegenwoordig ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130361147
En verder zie ik liever stadlerspul dan die Lintjes. Lintjes zijn echt het laagste wat we hebben in NL. Sinds de Wadlopers, de A32 en de DE2 eruit zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130361182
quote:
3s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Een baan is een baan tegenwoordig ^O^
Toch kan ik me wel voorstellen dat je de baan mist.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 20:55:19 #243
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130361297
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
En verder zie ik liever stadlerspul dan die Lintjes. Lintjes zijn echt het laagste wat we hebben in NL. Sinds de Wadlopers, de A32 en de DE2 eruit zijn.
op de railbussen is al behoorlijk wat afgeschreven en ik denk niet dat in het bestek zeer zware eisen aan het materieel voor Almelo - Mariënberg gesteld zijn, gegeven de enorme drukte die op het traject heerst. Dan is het leasen van bestaand materieel al snel goedkoper dan de aanschaf van nieuwe meuk
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130361516
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

op de railbussen is al behoorlijk wat afgeschreven en ik denk niet dat in het bestek zeer zware eisen aan het materieel voor Almelo - Mariënberg gesteld zijn, gegeven de enorme drukte die op het traject heerst. Dan is het leasen van bestaand materieel al snel goedkoper dan de aanschaf van nieuwe meuk
Daarnaast zijn de coupe's volledig leeggehaald en word alles compleet vernieuwd. Zal ook wel weer het nodige schelen in vergelijking met aanschaf nieuw materieel.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:02:23 #245
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130361540
ook een technische revisie of dat niet?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130361557
quote:
11s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:02 schreef Peterselieman het volgende:
ook een technische revisie of dat niet?
Dat durf ik niet te zeggen.

Foto van de binnenkant van een maand geleden:
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:06:35 #247
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130361680
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

negen stuks zelfs.

Breng is gewoon de merknaam waaronder Herpes haar diensten uitvoert. De naam Veolia gaat over enkele jaren uit Nederland verdwijnen. Er wordt ingezet op wat nu nog xx en haar dochterbedrijven is, terwijl het deel dat uit de BBA voortkomt momenteel in de verkoop staat.
Ik zou Veolia Nederland best willen kopen, heb er helaas het geld niet voor. :s)

quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
En verder zie ik liever stadlerspul dan die Lintjes. Lintjes zijn echt het laagste wat we hebben in NL. Sinds de Wadlopers, de A32 en de DE2 eruit zijn.
De Lintjes die we in Nederland hebben zijn de goedkoopste uitvoering voor zover ik weet, toen ze besteld werden waren de lijntjes waarop ze sindsdien zijn ingezet op sterven na dood. Net als met de Wadlopers eigenlijk - "zo goedkoop mogelijk, en als het dan nog onrendabel is wordt het verbust", dat idee.

De Lintjes die DB heeft rijden (bijvoorbeeld op de Dortmund-Sauerland-Express) zijn van een wat hogere klasse. Toen ik daar (anderhalf jaar geleden alweer :') ) bijna 2 uur (1e klas) in heb gezeten vond ik het zeer goed te doen. :Y
pi_130361806
Klopt ja die zijn beter afgewerkt. Comfortabelere stoelen, een toiletruimte, een fietsenruimte, en een 1e klasgedeelte. En dat allemaal ook in de enkelbaks variant.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:11:39 #249
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130361877
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:02 schreef GekkeHaan het volgende:

[..]

Dat durf ik niet te zeggen.

Foto van de binnenkant van een maand geleden:
[ afbeelding ]
leuk klusje tussen alle onderhoudswerkzaamheden van de andere stellen door :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:12:15 #250
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130361908
Ik weet niet meer of er nou eigenlijk een stopcontact in zat, volgens mij wel.

Ik heb tijdens die rit de hele tijd mijn laptopje gebruikt, met mijn telefoon als modem voor internet. Ik zat heel zuinig te doen, FOK! in text only mode te bekijken, want ik had maar 35 MB aan data (Vodafone Dagbundel op Reis). En dat voor een rit van 4 uur vanaf Arnhem _O-
pi_130362060
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:12 schreef James1988 het volgende: ik had maar 35 MB aan data (Vodafone Dagbundel op Reis).
Heb ik ook. Is altijd meer dan zat bij mij :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:16:07 #252
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130362066
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik zou Veolia Nederland best willen kopen, heb er helaas het geld niet voor. :s)
Moet je niet willen ook. Na 2016 is het een lege huls met alleen wat materieel
quote:
De Lintjes die we in Nederland hebben zijn de goedkoopste uitvoering voor zover ik weet, toen ze besteld werden waren de lijntjes waarop ze sindsdien zijn ingezet op sterven na dood. Net als met de Wadlopers eigenlijk - "zo goedkoop mogelijk, en als het dan nog onrendabel is wordt het verbust", dat idee.
Het was het eerste nieuwe dieselmaterieel op de onrendabele lijntjes sinds deze afgestoten werden door de NS, dus ja, dan is het logisch dat je niet te veel wilt investeren. Syntus heeft mede door te snijden in de busdiensten de stellen vol gekregen, waardoor ze veel DM'90 bij moesten huren.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130362116
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:16 schreef Peterselieman het volgende:
Moet je niet willen ook. Na 2016 is het een lege huls met alleen wat materieel
Wat gebeurt er met de Limburgse concessies dan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:18:33 #254
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130362177
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Heb ik ook. Is altijd meer dan zat bij mij :)
Voor mij ook wel. Soms ga ik er overheen, maar dat is niet meer dan een megabyte of 3, dat is niet zo heel duur meer (in vergelijking met vroeger dan).
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:23:22 #255
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130362402
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:06 schreef James1988 het volgende:
[..]

De Lintjes die we in Nederland hebben zijn de goedkoopste uitvoering voor zover ik weet, toen ze besteld werden waren de lijntjes waarop ze sindsdien zijn ingezet op sterven na dood. Net als met de Wadlopers eigenlijk - "zo goedkoop mogelijk, en als het dan nog onrendabel is wordt het verbust", dat idee.

De Lintjes die DB heeft rijden (bijvoorbeeld op de Dortmund-Sauerland-Express) zijn van een wat hogere klasse. Toen ik daar (anderhalf jaar geleden alweer :') ) bijna 2 uur (1e klas) in heb gezeten vond ik het zeer goed te doen. :Y
Ja, die Lint'jes zijn goed te vertoeven, en DB gaat zelfs nog dichterbij huis met Lint rijden (ipv Talent of BR628). Het Dieselnetz Köln:
quote:
RE 12 Köln Messe/Deutz – Euskirchen – Gerolstein – Trier Hbf
RE 22 Köln Messe/Deutz – Euskirchen – Gerolstein
RB 24 Köln Messe/Deutz – Euskirchen – Kall/Gerolstein
RB 83 Jünkerath – Gerolstein – Trier Hbf
RB 23 Bonn Hbf – Euskirchen – Bad Münstereifel
RB 25 Köln–Hansaring – Gummersbach – Marienheide – Meinerzhagen
RB 30 Bonn Hbf – Ahrbrück
gaat nu integraal Lint'54(tweedelig) of Lint'81(driedelig) worden.

Lint'54 en Lint'81 schijnen ook een stuk beter te zijn dan de Lint'41en die wij in Nederland hebben. Mét toilet, mét eerste klas enz.

Zie ook het Alstom Datenblatt für Lint'54 und Lint'81 Kölner Dieselnetz PDF
pi_130362418
quote:
5s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat gebeurt er met de Limburgse concessies dan? :?
Die worden in 2015 aanbesteed (start nieuwe concessie december 2016).
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:23:41 #257
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130362419
quote:
5s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat gebeurt er met de Limburgse concessies dan? :?
opnieuw aanbesteed, net zoals Noord-Brabant, al is die laatste volgend jaar al
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:25:03 #258
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130362483
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

opnieuw aanbesteed, net zoals Noord-Brabant, al is die laatste volgend jaar al
Jammer dat Brabant geen spoor heeft dat ze mogen aanbesteden :(
pi_130362495
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

opnieuw aanbesteed, net zoals Noord-Brabant, al is die laatste volgend jaar al
Dan hebben ze daar ook niet lang plezier van gehad :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130362505
Jawel hoor, 10 jaar.
pi_130362526
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:23 schreef greavy het volgende:
Ja, die Lint'jes zijn goed te vertoeven, en DB gaat zelfs nog dichterbij huis met Lint rijden (ipv Talent of BR628). Het Dieselnetz Köln:
Vind ik niet dichter bij huis :+ Maar okee :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130362559
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:25 schreef Zug-Chef het volgende:
Jawel hoor, 10 jaar.
Ja maar dat is natuurlijk een lachertje als je materieel koopt met het idee dat het 30 jaar meegaat op zn minst.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130362601
Zou me niets verbazen als de nieuwe vervoerder ze gewoon over moet nemen in de nieuwe concessie en er verder mee moet rijden.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:27:44 #264
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130362612
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vind ik niet dichter bij huis :+ Maar okee :)
Hm, ik las even iets anders dan Dortmund[...].... Maar Köln is ook niet eens zover weg hoor :p
pi_130362635
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:27 schreef Zug-Chef het volgende:
Zou me niets verbazen als de nieuwe vervoerder ze gewoon over moet nemen in de nieuwe concessie en er verder mee moet rijden.
Schrijft er gelijk niemand meer in natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130362664
Die GTW's zijn prima hoor. En die concessie omvat meer dan alleen de Maaslijn en Heuvellandlijn.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:31:10 #267
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130362751
Maar stoptreinen Limburg zouden toch ook aanbesteed worden? En die zouden - voor zover ik weet - onder dezelfde concessie als Maas- en Heuvellandlijn gaan vallen. Dus dan moet er vast ergens meuk besteld worden.

En dan gaan doorkoppelen ^^
- Sprinter Roermond -> Maastricht Randwyck
- Sneltrein Maastricht Randwyck -> Heerlen
- Stoptrein Heerlen -> Sittard
Ofzo :')
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:31:36 #268
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130362771
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:25 schreef Zug-Chef het volgende:
Jawel hoor, 10 jaar.
je krijgt het volgend jaar met Arriva druk nu Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee, Zeeland en Noord-Brabant (minus stadsregio Eindhoven) aanbesteed gaan worden.

En mogelijk ook Zwolle - Enschede, al weet ik niet hoe dat precies met die aanbesteding zit
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:31:53 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130362790
Volgens mij worden vrijwel alle stoptreinen in Limburg losgehaald van het Hoofdrailnet, op verzoek van de provincie Limburg. Zal wel een mengeling van oud en nieuw materieel worden dan. :)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:32:44 #270
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130362824
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:31 schreef greavy het volgende:
Maar stoptreinen Limburg zouden toch ook aanbesteed worden? En die zouden - voor zover ik weet - onder dezelfde concessie als Maas- en Heuvellandlijn gaan vallen. Dus dan moet er vast ergens meuk besteld worden.

En dan gaan doorkoppelen ^^
- Sprinter Roermond -> Maastricht Randwyck
- Sneltrein Maastricht Randwyck -> Heerlen
- Stoptrein Heerlen -> Sittard
Ofzo :')
eerst moet de nieuwe concessie van de NS nog er doorheen, tot die tijd worden de Limburgse stoppers niet losgehaald van de rest
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130362853
Beste zou zijn om Syntus en CXX eruit te flikkeren en het land gelijkelijk tussen Arriva en NS te verdelen. Dan wordt Arriva ook eens een keer serieus genomen. Allebei een discontinu netwerk, dan hebben we helemaal de poppen aan het dansen _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130362855
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je krijgt het volgend jaar met Arriva druk nu Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee, Zeeland en Noord-Brabant (minus stadsregio Eindhoven) aanbesteed gaan worden.

En mogelijk ook Zwolle - Enschede, al weet ik niet hoe dat precies met die aanbesteding zit
Noh ik krijg het al druk zat met andere gebieden waar we voorlopig nog wel ff rijden, zit niet op de tenderafdeling alhoewel dat ook weer zo kan veranderen :P Noord-Brabant sluit over een paar weken dus die is bijna klaar.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:34:41 #273
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130362920
Owja. Syntus hadden we ook nog. Wanneer verloopt hun laatste concessie op treinengebied eigenlijk?
En hoe zit het eigenlijk met die Valleilijn (trein)concessie?
pi_130362966
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:33 schreef Zug-Chef het volgende:

zit niet op de tenderafdeling
Tering die rijden nog met stoom ergens zag je dat? :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130362994
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:34 schreef greavy het volgende:
Owja. Syntus hadden we ook nog. Wanneer verloopt hun laatste concessie op treinengebied eigenlijk?
En hoe zit het eigenlijk met die Valleilijn (trein)concessie?
Die hebben er dus net eentje gewonnen weer in Twente :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130363009
CXX op de Valleilijn loopt tot eind 2016. Syntus rijdt tot 2023 op Oldenzaal-Zutphen.

quote:
10s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tering die rijden nog met stoom ergens zag je dat? :o
Gniffel _O-
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:38:10 #277
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130363071
quote:
13s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die hebben er dus net eentje gewonnen weer in Twente :{
Hadden ze daar niet veel te laag ingeschreven wat ze zowat tot een faillissement bracht?
pi_130363145
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je krijgt het volgend jaar met Arriva druk nu Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee, Zeeland en Noord-Brabant (minus stadsregio Eindhoven) aanbesteed gaan worden.

En mogelijk ook Zwolle - Enschede, al weet ik niet hoe dat precies met die aanbesteding zit
Als ik het zo zie;
http://www.destentor.nl/r(...)e-en-regio-1.3773137
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=168500

Zullen ze denk ik eerst kijken of elektrificatie doorgaat, en dan aanbesteden. Kan snel gaan, met de nadruk op kan :')
pi_130363262
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:36 schreef Zug-Chef het volgende:

Gniffel _O-
BOERUH!!! BOERUH!! :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130363569
quote:
10s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tering die rijden nog met stoom ergens zag je dat? :o
:')
pi_130363593
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:39 schreef Viezze het volgende:

[..]

Als ik het zo zie;
http://www.destentor.nl/r(...)e-en-regio-1.3773137
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=168500

Zullen ze denk ik eerst kijken of elektrificatie doorgaat, en dan aanbesteden. Kan snel gaan, met de nadruk op kan :')
Ik snap niet zo waarom er zo klaargekomen wordt op electrificatie eigenlijk. Met spoorverdubbeling kun je toch veel meer winnen op het gebied van capaciteit en robuustheid van je dienstregeling? De buffels kunnen nu ook al 140 :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:53:04 #282
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130363864
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:38 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hadden ze daar niet veel te laag ingeschreven wat ze zowat tot een faillissement bracht?
nee, dat was de Veluweconcessie waar ze te laag ingeschreven hadden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:54:02 #283
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130363912
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:33 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Noh ik krijg het al druk zat met andere gebieden waar we voorlopig nog wel ff rijden, zit niet op de tenderafdeling alhoewel dat ook weer zo kan veranderen :P Noord-Brabant sluit over een paar weken dus die is bijna klaar.
ah ja.

Dat Noord-Brabant er vroeg bij is zal ook wel komen vanwege de rommelprocedure die het de vorige keer was met xx dat zich veel te laag ingeschreven had en zich terugtrok.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 22:00:55 #284
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130364277
quote:
15s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik snap niet zo waarom er zo klaargekomen wordt op electrificatie eigenlijk. Met spoorverdubbeling kun je toch veel meer winnen op het gebied van capaciteit en robuustheid van je dienstregeling? De buffels kunnen nu ook al 140 :?
Maar voordat je met een Buffeltje op 140 zit ben je al kilometers en minuten verder...
quote:
beter te zijn dan de Lint'41en die wij in Nederland hebben. Mét toilet
Die hebben de Linten 36, 41 en 43 inmiddels ook, de rest van Syntus volgt nog.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_130364870
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:00 schreef dennistd het volgende:
Maar voordat je met een Buffeltje op 140 zit ben je al kilometers en minuten verder...
Ja, en met e-mat sneller. Wat zonder spoorverdubbeling alleen maar resulteert in langer wachten op je kruising 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130364910
Of verderop in het baanvak kruisen ;)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 22:16:40 #287
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130365090
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:13 schreef b2py het volgende:
Of verderop in het baanvak kruisen ;)
mja, met name Zwolle - Heino is bepalend voor de dienstregeling als je in de knoop in Zwolle wilt blijven. Is een behoorlijk lang stukje nog waar wat moet gebeuren qua dubbelspoor en/of snelheidsverhoging als je ergens het spoor wilt verdubbelen, kruisingen wilt verleggen en meer treinen wilt laten rijden.

Volgens mij had Klaasje daar al eens een heel stuk over neergezet hier
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130365748
quote:
15s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik snap niet zo waarom er zo klaargekomen wordt op electrificatie eigenlijk. Met spoorverdubbeling kun je toch veel meer winnen op het gebied van capaciteit en robuustheid van je dienstregeling? De buffels kunnen nu ook al 140 :?
Volgens mij is het ook goedkoper rijden. Heb volgens mij ergens gelezen dat de investering hiermee gedeeltelijk terug kan worden verdiend (doorbelasten aan de vervoerder)
pi_130366553
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Beste zou zijn om Syntus en CXX eruit te flikkeren en het land gelijkelijk tussen Arriva en NS te verdelen. Dan wordt Arriva ook eens een keer serieus genomen. Allebei een discontinu netwerk, dan hebben we helemaal de poppen aan het dansen _O_
Tot dat je van Deventer naar Zwolle moet en alleen reist op een Arriva 10 euro-kaartje. Dan blijk je met de stoptrein naar Enschede te moeten overstappen en weer terug :').
pi_130367434
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:28 schreef Viezze het volgende:

[..]

Volgens mij is het ook goedkoper rijden. Heb volgens mij ergens gelezen dat de investering hiermee gedeeltelijk terug kan worden verdiend (doorbelasten aan de vervoerder)
Het is wel goedkoper rijden maar de investering zoals bij de Emmerlijn is eigenlijk totaal nutteloos met de komst van GTW-treinen. Dat spul trekt voor mijn gevoel bijna net zo snel op als elektrische treinen en zijn qua comfort prima. Vergeleken met DM'90 is het een verademing. Ik zie meer nut in totale / noodzakelijke verdubbeling van het traject.
pi_130368774
Verdubbel eerst olst-Deventer dan maar...
dag
pi_130369054
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:30 schreef Peter het volgende:
Verdubbel eerst olst-Deventer dan maar...
Niet nodig voor de drgl, en "trekt goederenverkeer aan" zeggen ze. Weet niet of dat echt zo is, maar beter niet het risico nemen, want het is dus niet nodig :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 23:39:18 #293
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130369206
Oeh ja, goederentreinen, eng!

Gejank.
pi_130369233
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:39 schreef James1988 het volgende:
Oeh ja, goederentreinen, eng!

Gejank.
Ach, mij zal het op zich jeuken hoor. Behalve als daardoor de dienstregeling voor het reizigersverkeer in gevaar komt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130369401
En al die gevaarlijke stoffen langs je raam dan?
pi_130369442
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:44 schreef b2py het volgende:
En al die gevaarlijke stoffen langs je raam dan?
Dude ik woon BOVENOP een tankstation waar iedereen zijn reet veegt met het rookverbod. Dat staat nog tussen mij en het spoor in.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130369491
Oh, maar eens opletten de volgende keer :')
  donderdag 22 augustus 2013 @ 23:57:33 #298
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130369942
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:44 schreef b2py het volgende:
En al die gevaarlijke stoffen langs je raam dan?
Mensen moeten er niet zo paniekerig over doen. De kans dat er iets fout gaat met gevaarlijke stoffen is klein*, de wagons zijn gemaakt om een ongeval te weerstaan en de kans dat er precies bij jou voor de deur iets misgaat met een goederentrein is nóg kleiner. :s)

*Wat er in Canada is gebeurd is zeer ernstig, maar totaal andere omstandigheden. Het ongeval in Wetteren is waarschijnlijk veroorzaakt door te snel rijden, en dat is in Nederland afgevangen door ATB.
pi_130370061
Ik was licht ironisch, maar alsnog bedankt voor de uitleg. ;)
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:02:05 #300
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130370098
Was ook niet zo zeer tegen jou bedoeld, maar tegen al die paniekerende "AAHH GOEDERENTREINEN ZIJN DES DUIVELS"-NIMBY's in het algemeen.
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:02:48 #301
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130370129
En dat gezegd hebbende, hier is een olifant met een grote snuit:



En die blaast dit topic... uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')