greavy | zondag 9 februari 2020 @ 18:07 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! | ||
James1988 | zondag 9 februari 2020 @ 18:11 | |
Inmiddels zijn alle spoorgrensovergangen tussen Nederland en Duitsland gesloten. ![]() | ||
derLudolf | zondag 9 februari 2020 @ 18:24 | |
Komen de Russen? ![]() | ||
derLudolf | zondag 9 februari 2020 @ 18:33 | |
In DB Navigator zijn alle IC's in Nederland een RE. Nja, als je een IC Roosendaal-Zwolle vergelijkt met een RE1 (Hannover-Norddeich Mole) dan snap ik dat opzich wel ![]() Zijn er IC's in NL die zo lang onderweg zijn? | ||
James1988 | zondag 9 februari 2020 @ 18:35 | |
Venlo - Dordrecht via Utrecht en Leiden? | ||
MTL | zondag 9 februari 2020 @ 18:37 | |
En een paar dienstregelingen terug de IC Vlissingen - Groningen, die zat geloof ik op 5,5 uur of zoiets. | ||
dennistd | zondag 9 februari 2020 @ 18:52 | |
Ik zit nog steeds in de S-Bahn, over 7 minuten zijn we weer waar we om 14.53u begonnen zijn. Geen enkel probleem gehad hier, straks alleen nog even van Ohlsdorf naar Hbf met de U1 of S2. | ||
dennistd | zondag 9 februari 2020 @ 18:55 | |
Nee, Duitsers hebben het treinverkeer in NRW compleet stilgelegd. En de enige twee die niet aan NRW grenzen ligt een boom. Nou ja, Coevorden zou nog kunnen, geen idee hoe de situatie bij de Bentheimer is. | ||
Dr_Flash | zondag 9 februari 2020 @ 18:55 | |
en dan een hotelbon zien te scoren | ||
DeaDLocK2K | zondag 9 februari 2020 @ 19:00 | |
Hmm. Dat lijkt me nou ook weer overdreven. | ||
Peterselieman | zondag 9 februari 2020 @ 19:06 | |
Den Helder - Maastricht komt daar heel dicht bij in de buurt met 3.44 uur | ||
dennistd | zondag 9 februari 2020 @ 19:23 | |
Waarom? Ik ben vandaag al ingecheckt in het hotel en check pas woensdagmorgen weer uit hoor ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 9 februari 2020 @ 19:27 | |
oh ik dacht dat je vanavond nog naar huis wou of zo ![]() | ||
derLudolf | zondag 9 februari 2020 @ 19:32 | |
Oh zo, dat had ik niet meegekregen ![]() | ||
derLudolf | zondag 9 februari 2020 @ 19:37 | |
Aha, maar die rijdt niet altijd denk ik? Waar vind je de totale tijd van een trein? Ik kon niet vinden hoe lang die 3700 (Venlo-Dordrecht) onderweg is. | ||
James1988 | zondag 9 februari 2020 @ 19:39 | |
Gewoon in de reisplanner. Alleen rijdt die deze week niet de hele route ivm werkzaamheden bij Leiden. ![]() | ||
derLudolf | zondag 9 februari 2020 @ 19:40 | |
Oh vandaar, ik zag inderdaad geen directe trein. Dacht dat met overstap misschien sneller was ![]() | ||
Peterselieman | zondag 9 februari 2020 @ 19:44 | |
Maandag tot en met vrijdag in de ochtendspits zijn het drie treinen. 6.46, 7.16 en 7.46 vertrek uit Den Helder https://treinposities.nl/ritinfo/20200207/827 https://treinposities.nl/ritinfo/20200207/829 https://treinposities.nl/ritinfo/20200207/831 | ||
James1988 | zondag 9 februari 2020 @ 19:48 | |
De 3700 rijdt ook niet altijd. Deze rijdt alleen in de daluren, zaterdagochtend en op zondag. | ||
Ireyon | zondag 9 februari 2020 @ 20:29 | |
Heerlen - Enkhuizen duurt 3:33 en rijdt overdag gewoon elk half uur ![]() Volgende week zit ik in de Glacier Express, 7:46 uur in dezelfde stoel ![]() | ||
dennistd | zondag 9 februari 2020 @ 20:34 | |
Je mag best opstaan onderweg he, dat is het een trein voor | ||
#ANONIEM | zondag 9 februari 2020 @ 21:14 | |
Zo, ik ben gelukkig met blablacar + Frankfurter S-Bahn thuis kunnen komen ![]() ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2020 21:15:14 ] | ||
derLudolf | zondag 9 februari 2020 @ 21:21 | |
In heel Duitsland geen Fernverkehr las ik net. | ||
#ANONIEM | zondag 9 februari 2020 @ 21:29 | |
Op Frankfurt Hbf stond op spoor 8 een Aufenthaltszug om gestrande reizigers op te vangen. Bij vrijwel alle ICs en ICEs stond inderdaad dat ze uitvielen. Het resultaat was lange rijen ![]() [ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2020 21:30:02 ] | ||
Dr_Flash | zondag 9 februari 2020 @ 21:49 | |
IC naar Zwolle is zojuist geheel punctueel klokvast volgens dienstregeling vertrokken uit Deventer ![]() | ||
DeaDLocK2K | zondag 9 februari 2020 @ 21:57 | |
Ah, op tijd dus ook wel tevens zonder Franse slag. | ||
dennistd | zondag 9 februari 2020 @ 22:59 | |
Op Hamburg Hbf stond ook een flinke rij voor het Reisezentrum inderdaad ![]() | ||
Viezze | maandag 10 februari 2020 @ 08:58 | |
Sta stil tussen Utrecht & Amsterdam, ik denk dat we een stukje bovenleiding kapot hebben getrokken. Best een eng geluid als je in de trein zit... Anyway, ik voorzie problemen op dit traject voor de rest van vandaag ![]() | ||
DJMO | maandag 10 februari 2020 @ 11:05 | |
Idd veel uitval ik moet naar Hilversum, gelukkig kan ik ook vanaf Amsterdam met een sprinter. Om 11:11 uur vanaf spoor 11. Gekkenwerk ![]() | ||
Cherni | maandag 10 februari 2020 @ 11:06 | |
Ik had gisteren erger verwacht. Mijn dienst verliep vlekkeloos. Ik heb mijn slag Amsterdam-Zandvoort vlekkeloos kunnen afwerken. Waaide zowat van het perron af en de regen was ook geen pretje maar ik heb zonder problemen Eindhoven weer bereikt. Reizigers waren zeer relaxed. Het was overigens ook niet zo druk. Utrecht-Den Haag en Amsterdam-Leiden-Den Haag en richting Alkmaar vanaf Amsterdam waren er wel problemen. Alles in de avonduren. Vandaag rust. | ||
Viezze | maandag 10 februari 2020 @ 11:12 | |
We zijn ondertussen geëvacueerd en zitten in een andere trein naar Schiphol. Ruim 2 uur vertraging, maar wat dat betreft complimenten voor NS & ProRail want ging best soepel allemaal. Er waren schijnbaar zelfs ruiten stuk geslagen door de bovenleiding of stroomafnemers, maar gelukkig niemand gewond. ![]() | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2020 @ 11:17 | |
Twee uur, mooi. Op naar de één uur want veel langer hoeft zoiets niet te duren denk ik. | ||
Salatrel | maandag 10 februari 2020 @ 11:22 | |
Ik zal aan de backoffice doorgeven wat de experts er van vonden. | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2020 @ 11:26 | |
Geef ook even aan de backoffice door dat men benieuwd is wanneer de treinen weer gaan "reiden". | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2020 @ 11:27 | |
Het afschakelen van stroom is een administratieve handeling gevolgd door een technisch en kan in enkele minuten. Wordt sowieso zsm in gang gezet. Er is materieel genoeg, het moet alleen naar die plaats en dat kan nooit verder dan een half uur zijn van een opstelterrein. Eén uur is prima haalbaar voor een volledige evacuatie. | ||
DJMO | maandag 10 februari 2020 @ 11:32 | |
![]() | ||
Viezze | maandag 10 februari 2020 @ 11:36 | |
In dit geval is gebruik gemaakt van een reguliere trein Utrecht - Schiphol (die er dus ook extra vertraging door kreeg, maar de sfeer in de trein was gelaten). Ik denk dat het achterste trein wel ruim 30 minuten meer vertraging had want die moest op de volgende trein wachten. Bij ons paste het volgens mij net. | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2020 @ 11:41 | |
Goede oplossing maar dan had het dus ook na een half uur gekund. | ||
the_X | maandag 10 februari 2020 @ 11:53 | |
https://www.ad.nl/utrecht(...)l5DeyNjAL04sZn5SHplo | ||
Mr_Klaasje | maandag 10 februari 2020 @ 13:22 | |
Zojuist stond een 6400 bij de ongelukstrein om de boel af te slepen. | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2020 @ 15:46 | |
4 1/2 uur. | ||
Viezze | maandag 10 februari 2020 @ 17:24 | |
En gaat nog tot morgenmiddag duren. Gelukkig rijden alle ICs weer, ik heb mijn portie vertraging vandaag wel gehad | ||
toblorone | maandag 10 februari 2020 @ 17:55 | |
Het was al vrij snel duidelijk dat zsm dat stel wegslepen geen enkele invloed zou hebben op het herstelproces... [ Bericht 0% gewijzigd door toblorone op 10-02-2020 18:09:38 ] | ||
Fred2 | maandag 10 februari 2020 @ 20:56 | |
NS heeft inmiddels meer vertrouwen in de systemen van 9292 dan hun eigen systemen... https://imgur.com/gallery/yJlqIRv | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2020 @ 21:13 | |
Omdat je dan ook alternatieven krijgt met bus misschien? Gokje. | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2020 @ 21:14 | |
Maar dan zou anders formuleren wel handig zijn. | ||
spectrumanalyser | maandag 10 februari 2020 @ 21:17 | |
wat mij irriteert is dat een ovchipkaart maximaal 5 jaar geldig is. een anonieme ovchipkaart is in de praktijk zelfs minder dan 5 jaar geldig, omdat de einddatum vaststaat bij de productie van deze chipkaart. geldklopperij. | ||
dennistd | maandag 10 februari 2020 @ 21:49 | |
Eens. En allemaal onder het mom van "dan kunnen we de beveiliging verbeteren als de boel gekraakt wordt". Nou, dan is de boel dus nog 5 jaar lang onvoldoende beveiligd. Het zou beter zijn om de kaarten een in principe onbeperkte geldigheid te geven, maar wel op een gegeven moment te kunnen zeggen "vanaf nu nog één jaar". Voor wie de kaart op dat moment korter dan X jaar heeft kun je dan een gratis vervanging doen. | ||
Peter | maandag 10 februari 2020 @ 22:12 | |
Gewoon koppelen aan een digitale kaart/NFC chip op telefoon of bankkaart en klaar. | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2020 @ 22:13 | |
Ja, zo'n kaartje kost echt niets en als je gewoon een gratis vervangactie doet dan tackel je dit probleem. Ja en dan dus ook actief nieuwe passen sturen. | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2020 @ 22:13 | |
Hahahaha, je doet net alsof het al 2020 is ofzo ![]() | ||
Peter | maandag 10 februari 2020 @ 22:18 | |
En alsof Translink die macht uit handen wil/kan/durft te geven. TfL kan dat al jaren... | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2020 @ 22:21 | |
Nou, ze hebben het geprobeerd en het is dezelfde dag of de volgende dag ofzo alweer stopgezet vanwege de onbetrouwbaarheid. Terwijl dit echt door en door te testen is en ook heel makkelijk te restricten "vanaf nu pilot met alleen gebruikers van Toestel X en Toestel Y, verder niets" en dan vervolgens uitbreiden en testen. Maar die basisfunctionaliteit is echt kapot te testen. Dat het in de praktijk zo gefaald heeft snap ik oprecht niet, dan is je ICT echt dusdanig verrot dat ik me inderdaad voor kan stellen dat je simpelweg de capaciteit niet hebt. | ||
Peter | maandag 10 februari 2020 @ 22:29 | |
Volgens mij was het probleem dat Translink niet kan/wil voldoen aan de strenge eisen van de Nederlandsche Bank. En dat moet wel als je ook betalingen gaat verwerken.. Of was dat alleen de reden waarom je met je OV-chipkaart geen andere dingen kunt betalen? Ik denk eerder dat ze er technisch niet klaar voor zijn.. kennelijk. We houden nogal van unieke systemen/dingen laten ontwikkelen zodat je tot in eeuwigheid tegen beperkingen aankijkt en aan een leverancier vastzit. Het systeem van TfL overnemen zal wel niet kunnen nu.. | ||
derLudolf | maandag 10 februari 2020 @ 22:36 | |
De OV chipkaart moet worden verwoest. | ||
Janneke141 | maandag 10 februari 2020 @ 22:37 | |
Die gasten bij TransLink zijn zelf natuurlijk ook wel zo slim geweest om hun product incompatibel met alles te maken, zodat ze min of meer een eeuwigdurend monopolie hebben. Nog even los van de inconsistente wensen van overheden en vervoerders. | ||
James1988 | maandag 10 februari 2020 @ 22:40 | |
Een paar jaar geleden is er een kleinschalige proef gedaan met een mobiele OV-chipkaart, destijds heette dat "Smart-OV". Daarvoor had je een speciale NFC-simkaart nodig, maar kon je met één extra app uit de voeten. Met die app kon je in realtime te kunnen zien of je bent in- of uitgecheckt en wat je laatste reizen zijn. Op basis van de uitkomsten van die proef zijn ze verder gaan ontwikkelen, en daar kwam uiteindelijk OV-chip Mobiel uit. Dat flopte totaal, want het was veel moeilijker qua installatie en gebruik. Ik geloof dat de eis voor een speciale simkaart was vervallen, maar in plaats daarvan moesten er meerdere losse apps worden geïnstalleerd die ook allemaal met elkaar en met allerlei backendsystemen moesten samenwerken. | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2020 @ 22:41 | |
Ja, das met pinpas, misschien... maar dat maakt voor mobiele telefoonondersteuning niet uit. Volgens mij werkt dat bij mij zelfs als de batterij leeg is. | ||
Fixers | dinsdag 11 februari 2020 @ 07:12 | |
Meh, als je dan wel een keer je kaart wil vervangen werpen ze ook allemaal drempels op. Mijn kaart valt van ellende uit elkaar, ik lijk voor geen meter meer op de foto die erop staat (van ruim 13 jaar geleden) en ook die M achter mijn geboortedatum klopt niet meer. Regelmatig gedoe bij controles daardoor. Maar de vervangoptie kan pas 6 weken voor verloopdatum. Doe je dat eerder wordt je huidige kaart per direct geblokkeerd (dat kunnen ze dan blijkbaar wel snel en op afstand). Ik gebruik mijn chip, met VDU, dagelijks en heb geen zin in gedoe met losse kaartjes en tijdelijke passen. Die hele kaart is alleen maar ter meerdere eer en glorie van Translink en de vervoerders, er is echt nul aandacht geweest voor de user experience. | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2020 @ 08:49 | |
Ik kreeg een nieuwe pas toen die verliep en hoefde er niets voor te doen. | ||
dennistd | dinsdag 11 februari 2020 @ 08:51 | |
Dan zul je een NS-abonnement hebben | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2020 @ 09:06 | |
Stimmt | ||
spectrumanalyser | dinsdag 11 februari 2020 @ 09:16 | |
Achja. Het voordeligste ns abonnement is 2 euro per maand en geeft 40% korting in het weekend. Met 10 euro administratiekosten is het 34 euro voor een jaar. Misschien krijg je daar ook al een ovchipkaart bij. | ||
mschol | dinsdag 11 februari 2020 @ 09:31 | |
iig zeer grondig op de schop. ze moeten eens kijken naar het buitenland hoe het wel/beter kan.. | ||
dennistd | dinsdag 11 februari 2020 @ 09:37 | |
Kun je beter de eerste maand dal voordeel nemen voor ¤5, dan betaal je namelijk geen administratiekosten. Na die maand ga je dan alsnog naar weekend voordeel ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2020 @ 16:29 | |
Nieuwe spot van NMBS: | ||
BLS | dinsdag 11 februari 2020 @ 17:31 | |
"Het buitenland" ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 11 februari 2020 @ 19:08 | |
Deze had ik nog niet gezien. Een KISS in de kleuren van de DB | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 11 februari 2020 @ 20:00 | |
Ik snap dus niet dat dit niet die dosto-IC is geworden ipv die gehandicapte meuk die nog steeds nauwelijks rijdt en nu niet eens meer afgenomen wordt geloof ik. 200km/u ipv 160, trekt sneller op dan een Golf GTI en rijdt supercomfortabel. Maar het zou me niet verbazen als DB die hele verdere order weigert en meer van deze meuk laat aanrukken. Mooi spul dit <3 | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 11 februari 2020 @ 20:00 | |
Oeh in Passau. Staan er daar meer? Daar ben ik over een paar weken in de buurt. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2020 @ 20:02 | |
Die IC-dosto's zijn destijds besteld omdat DB al een raamwerkovereenkomst voor dubbeldekkers van dat type had (via DB Regio) en er zodoende niet opnieuw aanbesteed hoefde te worden. | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2020 @ 21:05 | |
HS2 van Londen naar Birmingham en verder komt er | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2020 @ 21:14 | |
Toen ik het reed eind 2012 was het nog diesel ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2020 @ 21:16 | |
Dat was dan met Chiltern denk ik. Of met een Voyager (dieseltrein) van Virgin. De huidige route (de West Coast Main Line) is wel geëlektrificeerd. | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2020 @ 21:19 | |
Ja met Chiltern | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 11 februari 2020 @ 21:43 | |
Er zijn twee zogenaamd moderne landen op deze planeet waar zoveel gemiste kansen liggen op het gebied van modernisering van infrastructuur en tractie voor wat betreft passagierstreinen dat het echt pijnlijk begint te worden. Vanwege de vaak ook brakke en verouderde weginfra, zijn de wegen praktisch onbegaanbaar. De eerste is de VS, waarbij je Chinese performance kan halen vanwege de afstanden. De tweede is het VK, waar helemaal op Groot Brittannië zoveel te halen is. Deze HS2 lijkt me een uitstekend gekozen initiële stap en ik denk dat het uit kan om een verlenging te bouwen naar Schotland en dan naar Frans model, zeg maar ieder uur een directe HST van Glasgow naar London en het andere half uur een die onderweg stopt in plaatsen als Manchester/Liverpool/Oxford/Birmingham. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2020 @ 21:54 | |
Het is de bedoeling dat heel HS2 gebouwd wordt, zowel de route naar Birmingham als de 'aftakking' naar Leeds en Manchester. Eenmaal daar sluit de spoorlijn aan op de bestaande lijnen:![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2020 @ 21:56 | |
Al die plekjes op die west coast ML wonen bij elkaar zeven koeien en een kip. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2020 @ 21:59 | |
En de verwachte tijdwinst:![]() | ||
Janneke141 | dinsdag 11 februari 2020 @ 22:02 | |
Maar een half uur tot Glasgow. Valt me tegen. | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2020 @ 22:03 | |
"High speed services on existing network" zal wel iets betekenen als "met kantelbaktreinen en een klein beetje ingreep aan de baan kunnen we goedkoop 200 km/h rijden op een baan die voor 160 km/h gebouwd is. Beetje het X2000 in Zweden idee. Lees: comfort staat niet in het plan van eisen. Nergens. | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2020 @ 22:04 | |
Wat is HS1 trouwens? De EUrostar-lijn? | ||
De_Hertog | dinsdag 11 februari 2020 @ 22:07 | |
Ik vind een hogesnelheidstrein die letterlijk bij de oude eik stopt dan wel weer erg mooi | ||
Janneke141 | dinsdag 11 februari 2020 @ 22:08 | |
Ja. | ||
Janneke141 | dinsdag 11 februari 2020 @ 22:08 | |
Gewoon zoals in Rusland, waar de hogesnelheidstreinen van Moskou naar Sint Petersburg gewoon met 250 km/u langs de stoptreinperronnetjes denderen. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2020 @ 22:09 | |
Het lijkt erop dat de Britten weer aan het afstappen zijn van kantelbaktreinen. De nieuwe treinen die Avanti heeft besteld ter vervanging van de Voyagers kunnen niet kantelen, en de nieuwe treinen van TransPennine Express kunnen dat evenmin. Toch gaan ze 200 km/u rijden op de WCML. Er zijn plekken waar dat niet kan door de ligging, maar doordat de nieuwe treinen beter versnellen dan wat er nu rijdt zou dat geen verschil moeten maken. Correct. | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2020 @ 22:18 | |
ja ik weet aan welk filmpje jij denkt ![]() | ||
dennistd | dinsdag 11 februari 2020 @ 22:19 | |
Ze moeten gaan rijden op de nieuwe IC Rostock-Berlin-Dresden dacht ik. Edit: vanaf begin maart dus https://www.rbb24.de/pano(...)tercity-rostock.html | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 11 februari 2020 @ 22:24 | |
Ah wat vet! Wist niet dat ze al zo ver waren. Als ze in Oostenrijk toegelaten zijn maakt dat toelating tot Duitsland natuurlijk ook doodeenvoudig. Waarom wilde Westbahn er eigenlijk vanaf? | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2020 @ 22:26 | |
Financiering. De bestaande vloot verkopen en de leningen aflossen en vervolgens nieuwe treinen kopen+financieren was voordeliger. Er was sprake van dat Westbahn bij CRRC wilde gaan kopen, maar uiteindelijk waren nieuwe treinen van Stadler toch de betere optie. | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 11 februari 2020 @ 22:27 | |
Thanks! Nuttige info ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2020 @ 23:06 | |
| ||
DeaDLocK2K | dinsdag 11 februari 2020 @ 23:28 | |
*wijsje fluit met handen op rug* | ||
derLudolf | dinsdag 11 februari 2020 @ 23:30 | |
En in Breslau dan? | ||
BLS | woensdag 12 februari 2020 @ 08:01 | |
Dat hebben ze zich laten wijsmaken door die Italianen zeker. Reken maar dat er stops geschrapt gaan worden om de rijtijd bij te houden. "In Italia we replace-eh the tilting-eh train-eh by V250. Ies-eh very nice-eh train-eh!" [ Bericht 3% gewijzigd door BLS op 12-02-2020 08:09:31 ] | ||
BLS | woensdag 12 februari 2020 @ 08:07 | |
- verwijderd... dat ging even helemaal mis - | ||
derLudolf | woensdag 12 februari 2020 @ 21:02 | |
Er worden nog eens 19 ICE 1 treinstellen voorzien van ETCS. Bijzonder, aangezien ze volgens wiki ook al vanaf dit jaar uitgefaseerd worden. https://www.lok-report.de(...)-ice-1-mit-etcs.html | ||
b2py | woensdag 12 februari 2020 @ 21:24 | |
En een deel dus niet ![]() | ||
derLudolf | woensdag 12 februari 2020 @ 21:30 | |
Je doet zo'n investering ook niet voor een paar jaar lijkt me? ![]() | ||
spectrumanalyser | woensdag 12 februari 2020 @ 21:35 | |
https://m.noordhollandsda(...)n-een-informatiebord 13000 euro schade moet deze dakloze meneer betalen. Dit bedrag is niet gelijk aan de totale schade lijkt mij. 13 ovchippalen. 1 lift 1 informatiebord Rest de vraag hoe hij dit gaat betalen. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 12 februari 2020 @ 21:38 | |
De tyfus, wat een idiote uitspraak ![]() | ||
derLudolf | woensdag 12 februari 2020 @ 21:49 | |
Vrijspreken omdat iemand geen geld heeft slaat ook nergens op. | ||
dennistd | woensdag 12 februari 2020 @ 22:00 | |
Een deel gaat er inderdaad uit, maar van de beste tussenbakken worden negen(?)delige stellen samengesteld. | ||
Xetran | donderdag 13 februari 2020 @ 00:13 | |
Dat doet de overheid indien de persoon dit niet kan. Geld proberen ze vervolgens waar mogelijk bij die man te verhalen (nooit dus) | ||
b2py | donderdag 13 februari 2020 @ 07:20 | |
Waarom niet? Enorme reizigersgroei voorzien door verlaging van belasting op treintickets en nieuw materieel duurt nog even. Soms heb je geen keus. | ||
derLudolf | donderdag 13 februari 2020 @ 09:54 | |
Ik bedoelde eigenlijk dat ik het vreemd vind dat ze het spul niet nog langer op de baan houden. Zo extreem oud is het niet. | ||
ReisT | donderdag 13 februari 2020 @ 11:03 | |
Het spul is ongeveer 30 jaar oud, dat is ook weer niet extreem jong om materieel uit te faseren. Maar kennelijk is men van gedachten veranderd en blijven wel bijna alle treinen (ingekort) nog langer op de baan. | ||
#ANONIEM | donderdag 13 februari 2020 @ 16:44 | |
In België bouwen ze ook nog ETCS bij Breaks in, om nog maar over de renovatie van varkensneuzen te zwijgen. De wegen van bepaalde spoorwegmaatschappijen zijn ondoorgrondelijk ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 13 februari 2020 @ 16:46 | |
Staat overigens een mooi artikel in de Volkskrant over de bizarre prijsstelling in het OV (en daarmee samenhangend de OV chipkaart): De ondoorgrondelijke wegen van het openbaar vervoer: prijsverschillen https://www.volkskrant.nl(...)erschillen~be836348/ | ||
Dr_Flash | donderdag 13 februari 2020 @ 19:31 | |
Ja, staat alleen niks nieuws in. Dit is al 20 jaar zo en de enige die er wat aan kunnen doen zijn de vervoerders en die willen niet. Zij die zeggen te willen, zoals politici, kunnen niet. Good luck. | ||
Eix | donderdag 13 februari 2020 @ 20:53 | |
Leuk filmpje over de ÖBB Nightjet: https://www.morgenpost.de(...)jet.html?service=amp ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 13 februari 2020 @ 21:10 | |
Precies en het is niet iets wat je thuis hebt wat alles in één is eah, die ETCS-apparatuur wordt gewoon uitgebouwd en overgezet naar nieuw materieel. | ||
Janneke141 | donderdag 13 februari 2020 @ 21:15 | |
De misvatting die er over de OV-Chipkaart bestaat is dat het een concept is dat in het belang van de klant is. Als je die gedachte loslaat, dan is het ineens een briljant product. | ||
DeaDLocK2K | donderdag 13 februari 2020 @ 21:16 | |
Hahaha, sorry maar nee echt niet. Briljante producten zijn gericht op winstmaximalisatie en de manier waarop de OVC geimplementeerd is zorgt overduidelijk voor minder omzet dan mogelijk. | ||
Janneke141 | donderdag 13 februari 2020 @ 21:25 | |
Mwah. TransLink is monopolist omdat het technisch zo'n illuster geval is dat je het niet zo maar kan overdragen naar een ander bedrijf, er blijven miljoenen achter voor de vervoerders omdat er saldi achterblijven op weggegooide of verlopen kaarten en door de totale schimmigheid in tariefstructuren betalen klanten eerder te veel dan te weinig. Tel daarbij op dat het introduceren van de OV-Chipkaart heeft gezorgd voor het verdwijnen van het retourtje en ik denk zo dat zowel de vervoerders als TransLink er niet slechter op geworden zijn. | ||
Peterselieman | donderdag 13 februari 2020 @ 21:33 | |
Wat mij opvalt is dat ze tegenwoordig nog nauwelijks dagkaarten met korting verkopen. In plaats daarvan worden het retourtjes. Wel zonde | ||
DeaDLocK2K | donderdag 13 februari 2020 @ 21:39 | |
Het is technisch helemaal niet illuster. Volgens mijn welingelichte bronnen is de documentatie namelijk uitstekend. Dat is ook logisch want het is vrij oud en stabiel. Het aantal storingen is echt ontzettend laag en de storingen die er zijn zijn 99% van de gevallen problematiek in Software in kwetsbare clients (rijdende bussen/trams) of fysiek kapotgaan van de apparatuur. De infrastructuur is op het moment echt ongelofelijk solide. Daarnaast zou een combinatie van papieren kaartjes en de OV Chipkaart. mits goed ingezet, voor spectaculaire resultaten kunnen zorgen. Alles hieraan riekt naar mismanagement, verkeerde aannames en verkeerde inschattingen. Vanaf het moment van de invoering. Te snel. Het volgt exact hetzelfde patroon als mislukte ICT projecten bij de overheid. Dat dit project het wel gered heeft komt *juist* doordat het technisch gezien, op de beveiligingsissues na maar dat is hardware, wél heel goed in elkaar zit. Er zitten alleen kunstmatige beperkingen op vanwege mismanagement (beleid namelijk) waardoor het systeem in het algemeen een achteruitgang is ten opzichte van het vorige systeem. Laat ik zeggen ten tijde van de invoering van reizen op saldo met korting. Voor m'n traject een papieren zichtkaart, de rest een OVC. Ook niet ideaal maar beter dan nu. | ||
derLudolf | vrijdag 14 februari 2020 @ 01:27 | |
Nou ja, retourtje... Die groepstickets zijn ook nog maar enkele reis. Als je van kijkt met hoeveel verschillende vervoerders je alleen al met een Niedersachsen Ticket kunt pakken. | ||
b2py | vrijdag 14 februari 2020 @ 08:47 | |
Het is soms drukker in het weekend dan doordeweeks... | ||
dennistd | vrijdag 14 februari 2020 @ 11:21 | |
Dat heeft ook met de materieelinzet te maken. Dat er doordeweeks in de spits niet verlengd kan worden is logisch, maar zolang NS het nog voor elkaar krijgt om op zondag met een losse ICM-III te rijden terwijl er genoeg op de opstelterreinen staat is er best ruimte voor reizigersgroei. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 14 februari 2020 @ 16:00 | |
https://www.fliegerfaust.(...)dier-2645131713.html Lijkt me dat daar best een stokje voor gestoken kan worden ![]() | ||
Peter | vrijdag 14 februari 2020 @ 16:18 | |
Kan of moet? | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 14 februari 2020 @ 16:18 | |
Ik vind moet. | ||
Peter | vrijdag 14 februari 2020 @ 16:19 | |
Hoe groot zou de nieuwe combinatie zijn in verhouding met de andere bedrijven? ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 14 februari 2020 @ 16:22 | |
Andere bedrijven? ![]() Oh ja, onderschat AnsaldoBreda ![]() ![]() | ||
Peter | vrijdag 14 februari 2020 @ 16:29 | |
En CAF, Siemens en anderen(?) | ||
Dr_Flash | vrijdag 14 februari 2020 @ 17:09 | |
Stadler, Hitachi ![]() | ||
derLudolf | vrijdag 14 februari 2020 @ 17:11 | |
Talgo of is dat geen bedrijf? Skoda | ||
derLudolf | vrijdag 14 februari 2020 @ 17:12 | |
Zou Werkspoor ook een link geven? ![]() | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 14 februari 2020 @ 19:17 | |
Tja, dat is altijd het argument "er zijn nog grotere" of zelfs "maar ze worden maar marginaal groter dan de grootste". En dan vervolgens wel links en rechts allerlei special interest meuk aankopen, kleine bedrijfjes. Securitydingetje hier, automotive daar, AI zus, nieuw multiplexprotocolletje zo. Er blijft steeds vaker een kartel over. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit innovatie en prijsflexibiliteit niet ten goede komt. Kan aan mij liggen. Of aan alle rapporten en items die ik de afgelopen jaren over kartelvorming heb gelezen en gezien. Maarja, het ligt buiten mijn macht. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 14 februari 2020 @ 19:17 | |
Ja en dat Chinese ding is ook wel vrij groot ondertussen geloof ik. En BEML in India. | ||
Peter | vrijdag 14 februari 2020 @ 19:18 | |
Het gaat er om of er voldoende concurrentievermogen op de markt blijft bestaan. Anders wordt het wel of niet goedkeuren van overnames willekeur.. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 14 februari 2020 @ 19:31 | |
Waar het om gaat is of er een gezonde markt is. Op het moment dat een Siemens omvalt dan is er eigenlijk geen keus dan het met staatssteun overeind houden omdat de schade groter is dan geld erin steken. Eigenlijk wil je niet dat private partijen tot zo'n machtspositie kunnen groeien. Er zijn in heel veel industrieën op de wereld, echt in Heel Veel industrieën, nog maar enkele grote spelers over en de rest is gezever in de marge vanwege vreemde niches, die met de vooruitgang ook steeds makkelijker bediend kunnen worden door de giga-conglomeraten. Vanwege hun grootte kunnen ze ook nog eens buitensporig veel invloed uitoefenen op beleid, en op alle niveaus. Er is een reden dat je het omkopen van buitenlandse officials in veel landen kan aftrekken van de belasting ![]() Zoals ik zei; dit heeft niet mijn voorkeur. | ||
James1988 | vrijdag 14 februari 2020 @ 19:44 | |
Mee eens. Ik was geen voorstander van Siemens+Alstom en ben ook niet echt enthousiast over Alstom+Bombardier. Dat het anno 2020 niet meer haalbaar is om in elk land een complete fabriek draaiende te hebben voor het produceren van rollend materieel voor dat land kan ik begrijpen, maar van steeds verdergaande fusies en conglomeraten worden de klanten uiteindelijk niet beter. | ||
Peterselieman | vrijdag 14 februari 2020 @ 19:47 | |
Franse kwaliteit met Duitse software. Het beste van twee werelden ![]() | ||
James1988 | vrijdag 14 februari 2020 @ 19:53 | |
Want Bombardier is goed met software? | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 14 februari 2020 @ 19:55 | |
Er is gewoon een gigantisch probleem in de softwareindustrie. Overal, op alle vlakken. Edit: In ICT. Als de zorg zo aangepakt zou worden zouden we tientallen doden per dag extra hebben door makkelijk te voorkomen missers. | ||
James1988 | vrijdag 14 februari 2020 @ 20:02 | |
Één van de problemen zoals ik ze zie in die industrie is dat de 'oude rotten met ervaring' uitstromen, en dat de nieuwe garde een heel ander idee heeft over wat leuk en uitdagend is. Move fast and break things!!! | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 14 februari 2020 @ 20:05 | |
Ik kan het niet begrijpen want er zijn diverse bedrijven die het succesvol doen en gedaan hebben. Sterker nog; de optimale bedrijfsvoering voor dat soort dingen is waarschijnlijk bekend, maar daarvoor moet je gaan coöpereren en moet het blij maken van enkele sleutelaandeelhouders niet het hoofddoel zijn. | ||
Dr_Flash | vrijdag 14 februari 2020 @ 20:55 | |
Ik onthou me maar even van alles | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 14 februari 2020 @ 20:58 | |
Waarom, ben je het er zo niet mee eens? Ben eigenlijk juist wel benieuwd naar juist jouw mening ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:00 | |
Ik heb net een week piketdienst achter de rug. Vanavond ben ik hard aan het drinken. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:03 | |
Ah okay! Nou dan stel ik je mening morgen wel op prijs ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:05 | |
Ja weet ik ![]() ![]() | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:06 | |
Nou ik zit erover te denken om gewoon een spuit te zetten en dan wodka bij m'n fanta aardbei te flikkeren. Die aanval komt toch wel. | ||
Dr_Flash | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:07 | |
Mij help je er niet mee. Dus als dat een issue is, doe maar niet | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:10 | |
Nah, het is meer dat ik gewoon zin heb in een borrel en dat dat al heel lang niet kan en ik het dus ook mijd als de pest. | ||
Dr_Flash | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:12 | |
Doe lekker wat je het beste lijkt. Het is sowieso al best veel te lang geleden dat we elkaar gezien hebben. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:20 | |
Ja, ik voelde dinsdag koppijn aankomen anders was ik even aangekomen. Volgende kans 18 maart geloof ik. | ||
Dr_Flash | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:23 | |
dinsdagen en vrijdagen ben ik standaard in Eindhoventje. 18 maart ben ik wel thuis naar verwachting | ||
Dr_Flash | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:23 | |
20 maart ga ik naar Hull. | ||
b2py | vrijdag 14 februari 2020 @ 22:48 | |
Het alternatief worst case is failliet gaan van Bombardier, wat krijg je dan? | ||
derLudolf | zaterdag 15 februari 2020 @ 00:30 | |
Tja, een deel van die jonge garde wil ook niet langer als drie jaar op een plek zitten. Tja, dan lukt het je waarschijnlijk wel om het een en ander draaiende te houden, maar echt structureel iets aanpakken is al een stuk lastiger. Ik mag ook op zoek naar een andere werkgever, maar heb in deze tijd eigenlijk bijna alle machines van een bepaalde productgroep gedaan en heb op zijn minst iets over elke order gezegd. Voorheen deed dan Pietje eens zo'n machine en dan Jantje en was het altijd gezeik met die machines. Eenheid was ver te zoeken, ik heb behoorlijk gestandaardiseerd en veel artikelnummers voor dingen aangemaakt, maar goed de komende tijd zal dat wel weer een stuk slechter gaan ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 15 februari 2020 @ 12:52 | |
Een faillissement. Tja. Doorstart. Misschien niet als eigen bedrijfsonderdeel maar als verzelfstandigd bedrijf. | ||
Fred | zaterdag 15 februari 2020 @ 13:52 | |
Treinen bouwen is toch ook helemaal niet meer leuk. 30 jaar geleden kon je nog samen met de klant "zijn" trein ontwikkelen. Nu gaat het niet meer om de trein, maar om met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk meerwerk te genereren op een standaardmodelletje. | ||
Peter | zaterdag 15 februari 2020 @ 14:23 | |
Tja, als de salesmensen de baas zijn en niet de engneers, dan verandert dat het DNA van je bedrijf.. | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 15 februari 2020 @ 14:55 | |
Tja, daar verdien je in Europa ook niet per definitie heel veel aan per definitie, vanwege de aanbestedingsverplichting zal het werken op basis van provisie mogelijkerwijs weleens zeldzamer zijn dan in andere sectoren. | ||
#ANONIEM | zaterdag 15 februari 2020 @ 17:59 | |
Een ander alternatief is het transportonderdeel naar de beurs brengen en zelfstandig verder te laten bestaan. Dan kan te zijner tijd nog steeds iemand het opkopen, maar dat zaken momenteel niet zo lekker lopen bij Bombardier en er iets moet veranderen is wel een ding wat zeker is. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2020 18:02:30 ] | ||
b2py | zaterdag 15 februari 2020 @ 19:53 | |
Als je goede klanteisen formuleert dan kan dat zeker | ||
derLudolf | zaterdag 15 februari 2020 @ 20:43 | |
Ach ja, met auto's is dat niet veel anders toch. Er zijn maar een paar onderstellen en motoren en die vind je in 80% van de in NL verkochte wagens terug. | ||
Fred | zondag 16 februari 2020 @ 10:28 | |
Probleem met treinen is dat ze (zeker) in Europa met name gekocht worden door overheden. En die hebben het zichzelf en de markt met alle aanbestedingsregels erg moeilijk gemaakt om op een fatsoenlijke manier treinen te kopen en te verkopen. Auto's meten in de hele EU vrijwel aan dezelfde regels en technische eisen voldoen. Terwijl treinen nog steeds aan allerlei verschillende beveiligingseisen, spanningseisen, perronhoogtes, spoorbreedtes, profielbreedtes, maximale en minimaal booglengte et.c moet voldoen. Jarenlang heeft de EU als zachte heelmeester niet geïnvesteerd in het standaardiseren van het Europese spoor, met gapende wonden zoals een omvallende Bombardier en Fyra's als gevolg. | ||
#ANONIEM | zondag 16 februari 2020 @ 11:29 | |
De problemen bij Bombardier zijn ontstaan door problemen bij het luchtvaartonderdeel, in de ontwikkeling van de CS200 is zoveel geld gestort dat de rest van het bedrijf is kapotbezuinigd. Bovendien lijkt Bombardier met de TRAXX bij uitstek een bedrijf dat goed op de gebrekkige standaardisatie van het Europese spoor is ingesprongen... Het is wel makkelijk om de schuld bij de EU te leggen, maar uiteindelijk blijven nationale overheden verantwoord voor de binnenlandse infrastructuur. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2020 11:30:40 ] | ||
DeaDLocK2K | zondag 16 februari 2020 @ 11:38 | |
Dit is gewoon onwaar. Perronhoogtes worden op het moment rap gestandaardiseerd op 76cm in de hele EU, zelfs in fucking België zijn er gehuchten waar je vorig jaar nog onder de spoorstaaf stond en nu gewoon normaal op hoogte. Deze regels zijn er gekomen vanwege de verplichting tot een barrierevrij instap voor mensen met een beperking. Verschillende stroomsoorten is een eenvoudige technische beperking. De beveiligingssystemen zie je al wel meer eenheid in komen. voor Denemarken, Luxemburg, Zwitserland en België heb je straks bijvoorbeeld genoeg aan dezelfde ERTMS-apparatuur en moet er slechts wat met software gedaan worden. Praktisch alles wat je benoemt is al vastgelegd in TSIs. Het grootste issue is afschrijving van hardware; die meuk gaat 30 tot 50 jaar mee en je wil niet geld wegflikkeren. Al het nieuwe spul echter; geen issue. Laatste ding waar nog eens naar gekeken moet worden; In Nederland is een lichtgekleurd vlak verplicht voorop de trein, in landen waar sneeuw valt is dat logischerwijs iets anders. Daar zouden we een technische oplossing voor moeten bedenken. | ||
DeaDLocK2K | zondag 16 februari 2020 @ 11:40 | |
Oh en ook voor wat betreft toelating is het dus zo dat er al veel wordt samengewerkt; materieel dat in Nederland is goedgekeurd gaat in Duitsland alleen nog voor dingen als elektromagnetische compatibiliteitstests en dingen die specifiek van toepassing zijn op bijvoorbeeld LZB en PZB. Vice versa exact hetzelfde verhaal. | ||
Eix | zondag 16 februari 2020 @ 11:47 | |
Een tweekleurig geruit vlak. ![]() ![]() | ||
DeaDLocK2K | zondag 16 februari 2020 @ 11:55 | |
Daarnaast zou ik ook graag een bron willen zien dat voornamelijk overheden treinen kopen, volgens mij wordt er altijd nog meer verkocht aan de vrije markt en volgens mij zijn de meeste spoorwegbedrijven in Europa nog steeds privaatrechtelijke partijen waar hooguit de overheid aandeelhouder in is. Ik vraag me ook af wat de relevantie van die opmerking in het algemeen is. Verplicht aanbesteden van materieel en onderhoud is nou juist een van de dingen die niet zoveel kwaad kunnen. Ook niet-aanbesteed materieel heeft dit soort issues en het heeft te maken met complexiteit en zoals ik wel vaker roep; een structureel probleem in de wereld van ICT. | ||
dennistd | zondag 16 februari 2020 @ 13:02 | |
Ik meen dat die verplichting al een paar jaar vervallen is. | ||
DeaDLocK2K | zondag 16 februari 2020 @ 13:16 | |
In Nederland ja, maar in Italië zijn die regels net weer aangepast. | ||
James1988 | zondag 16 februari 2020 @ 14:33 | |
Daar kwamen we toen in dit topic achter omdat ik het aan IL&T vroeg ![]() | ||
Duvel | zondag 16 februari 2020 @ 17:32 | |
EMC alleen omdat ie op een andere spanning rijdt. Die TSI's zijn verder vrij basaal, maar dienen uiteindelijk het doel van een Europees, interoperabel net. | ||
spectrumanalyser | zondag 16 februari 2020 @ 18:07 | |
Weer een treinstel wat vol gekliederd is met graffiti. Een SGM stel waarvan twee bakken helemaal onder zitten. ging zo rond 15:00 uur van Alkmaar richting Uitgeest als leeg materieel. | ||
DeaDLocK2K | zondag 16 februari 2020 @ 18:21 | |
Fijn dat je geen foto post ![]() | ||
Fred | zondag 16 februari 2020 @ 19:48 | |
Ik denk dat we de afgelopen jaren meer geld hebben "weggeflikkerd" door allerlei maatregelen voor ons uit te schuiven. ATB had allang vervangen kunnen zijn door ERTMS, gelijkspanning had allang vervangen kunnen worden door wisselspanning. Ja, dat kost geld, maar had de aanschaf van treinen nu een stuk eenvoudiger gemaakt. En jij denkt dat een NS voldoende inkomsten heeft uit kaartverkoop en stations om honderden miljoenen uit te trekken voor nieuwe treinen? Dat geld komt rechtstreeks uit de staatskas. Bij provinciale concessies is het niet veel anders, bij de start komt er direct een pot met belastinggeld vrij voor de vervoerpartij om materieel te kopen. Dus ja, uiteindelijk is het de overheid die de treinen koopt, waarover ze zich tot in de tweede kamer druk over kunnen maken. | ||
derLudolf | zondag 16 februari 2020 @ 19:51 | |
Dan geef je die "artiesten" weer een podium... | ||
MTL | zondag 16 februari 2020 @ 20:37 | |
Wat een flauwekul weer. Voor de treinen sluit NS Lease gewoon leningen af bij een bank, zoals elk bedrijf zou doen voor zulke grote aankopen. Daar komt geen cent voor uit de staatskas. [ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 16-02-2020 20:43:23 ] | ||
Duvel | zondag 16 februari 2020 @ 21:17 | |
Nee, niet mee eens. | ||
James1988 | zondag 16 februari 2020 @ 21:21 | |
Fout. De ICNG wordt gefinancierd via een lening bij de Europese Investeringsbank. Net als de SNG. Dat hangt af van de constructie. Bij een "de vervoerder regelt zelf materieel"-constructie (zoals bijvoorbeeld van Arriva Limburg) is het niet ongebruikelijk dat er een leasemaatschappij bij betrokken is of dat er wordt gewerkt met leningen. Bij "de vervoerder regelt materieel, vervolgens koopt de opdrachtgever dat en leaset de vervoerder het van de opdrachtgever"-constructies zoals je ze in NRW ziet is het inderdaad wel zo dat het materieel met belastinggeld wordt aangeschaft, maar de vervoerder betaalt voor gebruik ervan. En dan zijn er nog constructies waarbij de opdrachtgever zelf voor het materieel zorgt en de vervoerder enkel de machinisten levert. | ||
dennistd | zondag 16 februari 2020 @ 21:40 | |
![]() We gaan het zo meemaken... | ||
#ANONIEM | zondag 16 februari 2020 @ 21:41 | |
Dat is ten dele waar, de EIB leent maximaal 50% van het totaal te financieren bedrag. Ervan uitgaande dat de EIB de maximale 50% heeft gefinancierd moet de NS dus nog 50% uit andere bronnen hebben gehaald. | ||
Peterselieman | zondag 16 februari 2020 @ 21:47 | |
Ben jou net misgelopen. Was er een half uur daarvoor ![]() | ||
DeaDLocK2K | zondag 16 februari 2020 @ 22:05 | |
Gelijkspanning is onderzoek naar gedaan; 3KV is een veel betere oplossing en heeft zichzelf in een paar jaar terugbetaald. Wat de status van dat project is weet ik niet. Overstappen naar wisselspanning is logisch noch goedkoop in ieder geval en betaalt zich niet zomaar terug. Lol, nee, dat financiert NS, mogelijk door te lenen. Wat ben je trouwens gigantisch zeker voor je zaak, als je serieus de samenvatting van het jaarverslag van NS ieder jaar gelezen had, had je deze informatie gehad. Leuk dat je zonder je ook maar één regel informatie ooit tot je genomen hebt wel de stereotype stuurpersoon aan wal bent trouwens. Nee, daar financiert de concessiehouder vaak de aanschaf van materieel, maar vaak zijn de concessies ook voor een dusdanige duur dat er simpelweg nieuw of geüpdatet materieel van minder dan 25 jaar oud geëist wordt. In dit geval financiert de vervoerder het hele verhaal zefl. Over het algemeen is dan ook de verdienconstructie van het concessiegebied iets anders. Maar dit gaat niet om de grote hoop met orders. Dus: Bron, geen dom gelul in de ruimte met een ongeïformeerd wauwelverhaal, maar gewoon een bron. Nee. Dat is dus uiteindelijk niet zo en ten tijde van de V250 is hier ook door iedereen gezegd dat het niet over de V250 moet gaan maar over het dossier HSL, de spoorlijn die kostte wat het kost onder de huidige voorwaarden aangelegd moet worden en waarbij belangen van bepaalde organisaties op een manier behartigd werden die mogelijkerwijs niet in overeenstemming waren met Europese regelgeving. | ||
derLudolf | maandag 17 februari 2020 @ 08:45 | |
Gisteravond mijn lol weer gehad. Ik moest 50 groepsticket (retour) hebben | ||
Dr_Flash | maandag 17 februari 2020 @ 17:41 | |
Okee joh ![]() | ||
Janneke141 | maandag 17 februari 2020 @ 20:54 | |
Wat doe je met een station op de drukste dag van het jaar vanwege een evenement? Nou, de kaartautomaten uitzetten:Als extra service aan de reiziger, neem ik aan. | ||
b2py | dinsdag 18 februari 2020 @ 17:05 | |
Memorandum of understanding getekend voor overname Bombardier door Alstom Stapje dichterbij, nu de diverse commissies nog overtuigen. | ||
Dr_Flash | dinsdag 18 februari 2020 @ 17:37 | |
Jezus ![]() | ||
DJMO | dinsdag 18 februari 2020 @ 18:14 | |
Ik heb lol. Ik ben geboren op 26 juni, en zit nu in een sprinter met Nr 2606. Toen ik m'n dochter een foto stuurde had ze niet eens door waarom ik die foto stuurde ![]() | ||
Janneke141 | dinsdag 18 februari 2020 @ 18:17 | |
Dat snap ik wel, eigenlijk. | ||
DJMO | dinsdag 18 februari 2020 @ 18:25 | |
Ik ook wel, maar daarom kan ik er nog wel lol om hebben | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 18 februari 2020 @ 18:43 | |
Ik hou heel veel van dit soort nummertjesautisme <3 | ||
DJMO | dinsdag 18 februari 2020 @ 19:14 | |
En ik hoEn ik hou van mensen die daarvan houden ![]() | ||
Peter | dinsdag 18 februari 2020 @ 19:15 | |
Match made in heaven... veel geluk samen! ![]() | ||
derLudolf | dinsdag 18 februari 2020 @ 19:48 | |
![]() | ||
DJMO | dinsdag 18 februari 2020 @ 20:02 | |
Ik blijf liever vrijgezel. Ik heb het een beetje gehad met mannen in het algemeen ![]() | ||
Peter | dinsdag 18 februari 2020 @ 20:03 | |
Met een weekend-vrij-abonnement kun je prima LAT-ten ![]() | ||
DJMO | dinsdag 18 februari 2020 @ 20:03 | |
Ik heb een dalvrij ![]() | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 18 februari 2020 @ 20:08 | |
Om nou altijd door een dal te moeten gaan voor je bij elkaar bent zie ik ook niet per se zitten, nee. | ||
DJMO | dinsdag 18 februari 2020 @ 20:10 | |
![]() ![]() | ||
renwan | woensdag 19 februari 2020 @ 18:04 | |
Vergeet NS vastgoed niet he, daar komt het meeste geld binnen. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 februari 2020 @ 18:38 | |
Ik heb zo mijn momenten. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 februari 2020 @ 19:04 | |
Nee. Treinen in Nederland. ![]() Serieus, ik dacht dat het eindelijk afgelopen was met dat tokkieniveau, begint het gezeik van voren af aan. Of is het volle maan ofzo? | ||
renwan | woensdag 19 februari 2020 @ 19:16 | |
Sure, jij kan het weten ![]() | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 februari 2020 @ 19:25 | |
Dit komt uit het jaarverslag, wat door accountants gecontroleerd wordt. Wat valt daar aan te geloven? Denk je serieus dat ze met zo'n grote leugen weg zouden komen jaar na jaar? Afgezien daarvan zijn vanwege mensen die zo aan het zeveren waren "schoenmaker blijf bij je leest" waardoor NS een hoop meuk heeft afgestoten, op zo'n beetje de Kiosks na, en is die melkkoe dus grotendeels opgedroogd, op wat m2-verhuurinkomsten na. Vertel, hoe zie je dat voor je allemaal? | ||
renwan | woensdag 19 februari 2020 @ 19:26 | |
Vooral als een nutteloze discussie, succes! | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 februari 2020 @ 19:32 | |
Voor een discussie moeten er twee partijen zijn, vooralsnog ben ik het die schijnbaar tegen een muur praat. | ||
James1988 | woensdag 19 februari 2020 @ 19:33 | |
Ben je ooit in station Breda geweest? En gezien hoe veel er hier leegstaat? ![]() | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 februari 2020 @ 19:37 | |
Tja, weet niet hoe en wat maar zou me niet verbazen als je leegstand als verlies kan aftrekken van je brutowinst ofzo. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 februari 2020 @ 19:43 | |
Ik snap dat soort denken echt niet. Er zou een samenzwering van megalomane proporties nodig zijn die al jaren zo opereert om NS Stations daadwerkelijk de cash cow te laten zijn die voorgesteld zou worden als het bewijs vervalst zou zijn. Mensen die denken dat zoiets met meer dan een zeer kleine groep mensen gedaan kan worden hebben nog nooit geprobeerd om een project te managen. Probeer maar eens 12 mensen 4 weken lang hun bek te laten houden. Laat staan iedere onbenul bij NS die boekingen in het boekhoudsysteem kan zien, inclusief de gekoppelde scans van bonnetjes in het gekoppelde document managementsysteem. Plus de ICT'ers, plus de een keer in de zoveel tijd roulerende accountantskantoren, plus de belasingdienst. Echt, holy shitballs.... | ||
MTL | woensdag 19 februari 2020 @ 19:52 | |
Je zit gewoon in het complot, net als bij Bielefeld. Dat bestaat ook niet. | ||
James1988 | woensdag 19 februari 2020 @ 19:57 | |
Zou best kunnen, je hebt er wel kosten aan maar geen inkomsten. Een probleem (zoals ik het zie tenminste) is dat ze hier heel veel winkelruimte hebben gebouwd, waarvan maar een klein deel op gunstige locaties ligt (in de looproutes). Ze hebben een hele winkelgalerij gebouwd in een 'dode hoek', als je daar niks te zoeken hebt kom je er niet. Af en toe verschijnt er ergens een nieuwe winkel, maar langer dan een paar jaar houden ze het meestal niet vol. | ||
renwan | woensdag 19 februari 2020 @ 19:59 | |
![]() | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 februari 2020 @ 20:01 | |
Ik vraag me in Zwolle af waar die stationskapper het van doet. Ik kom op zeer wisselende tijden maar natuurlijk wel slechts 8 tot 12 keer per week, lang z'n toko en ik kan de keren dat ik er iemand gezien heb in de afgelopen jaren op twee handen tellen. Hehehehe. Maargoed, vooralsnog zit er nog een ouderwetse stationskapper. En de voormalige HEMA is een lunchruimte voor de werkers aan de nieuwe ondergrondse fietsenstalling. Die trouwens mooi opschiet. Zal van de week een paar foto's trekken en posten. | ||
James1988 | woensdag 19 februari 2020 @ 20:11 | |
Op de website van Breda Centraal staat een heel oude plattegrond van de winkelruimtes en hun beschikbaarheid. Ik heb die eens bijgewerkt.![]() Alles wat groen is, staat leeg. Alles wat blauw is, is in gebruik (of wordt in gebruik genomen). Zoals je ziet staat er nogal wat leeg, en dat is al jaren zo. Hier zit sinds enige tijd ook een kapper in het station en die doet het volgens mij wel redelijk. De bezetting is wel wisselend, tijdens de rustige uren staat er iemand alleen en tijdens de piekuren staan ze er met z'n tweeën. | ||
derLudolf | woensdag 19 februari 2020 @ 20:15 | |
Veel kapperszaken worden ook gebruikt als dekmantel om wit te kunnen wassen. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 februari 2020 @ 20:17 | |
Naast een popo-bureautje ook een bovengemiddeld veilige plek. | ||
dennistd | vrijdag 21 februari 2020 @ 00:38 | |
Docu (30 min) over het goederenvervoer in Duitsland (vooral wat er mis mee is): https://www.hr-fernsehen.(...)t,sendung-81854.html | ||
Treinhoer | vrijdag 21 februari 2020 @ 01:12 | |
Is die kapper wat denk je? Ik moet binnenkort weer geknipt worden en ik ging voorheen in Leeuwarden naar de stationskapper. Aardige man, maar je mocht er niet meer roken dus ik ging er niet meer heen. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 21 februari 2020 @ 09:34 | |
Nou die vent kijkt altijd zo chagrijnig anders zou ik er ook wel een keer naartoe zijn gegaan. | ||
#ANONIEM | vrijdag 21 februari 2020 @ 16:08 | |
Iemand ervaring met de 1e klasse in de ETR 610 van de SBB? Ik moet op vrijdag 20 maart voor werk in Rome zijn en ik overweeg om op zaterdag terug te komen met de trein, Frecciarossa naar Milaan en vanaf Milaan een Zwitserse trein naar Frankfurt. Ben alleen niet zeker of het de 7.5 uur zitten wel waard is en het comfort voldoet, ik heb nog nooit met Zwitserse treinen gereisd ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2020 16:17:42 ] | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 februari 2020 @ 19:33 | |
Hou sowieso trenitalia.com in de gaten. Er worden veel Frecciarossa's gecanceld tussen Bologna en Milaan na een ongeval met 2 doden eerder deze maand. | ||
derLudolf | vrijdag 21 februari 2020 @ 22:02 | |
Reed jij zojuist door Ommen Dennis? | ||
Peterselieman | vrijdag 21 februari 2020 @ 22:24 | |
Het lijkt erop dat we een paar ICM-drietjes lange tijd moeten gaan missen. Dinsdag in Zutphen bij het rangeren een flinke klapper geweest tussen wat stellen. Twee zijn zodanig beschadigd dat ze (tijdelijk) in Amersfoort in opslag gaan. Haarlem heeft er voorlopig geen capaciteit voor, want er staan daar al wat VIRM-zesjes met schade. Die hebben een hogere prio om hersteld te worden. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 21 februari 2020 @ 22:26 | |
Ja, logisch, die kunnen in het VIRMm project mee en er kan met dezelfde hoeveelheid bakken een groter aantal reizigers mee. Ach jah. | ||
Peterselieman | vrijdag 21 februari 2020 @ 22:35 | |
Het schijnen al gereviseerde stellen te zijn die schade opgelopen hebben | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 21 februari 2020 @ 22:38 | |
Dan is het ronduit kapitaalvernietiging om ze (de dubbeldekkers) niet eerst te doen. | ||
Duvel | vrijdag 21 februari 2020 @ 23:54 | |
Geen idee of ze die dingen nog gaan herstellen. | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 februari 2020 @ 23:56 | |
dit is de eerste keer dat ik er van hoor. Is het niet eenvoudig om er eventueel EEN nieuwe vierbakker van te maken? Of wat is er gebeurd? ![]() En hoe gaat dit capacitief opgelost worden? Niet, waarschijnlijk? ![]() | ||
Janneke141 | zaterdag 22 februari 2020 @ 00:07 | |
Ik denk dat dat technisch niet kan, omdat een viertje volgens mij motoren in een middenrijtuig heeft zitten en de drietjes niet. | ||
Peterselieman | zaterdag 22 februari 2020 @ 00:14 | |
Het ene stel is met choppers en het andere niet. Dat kan ook nog wel eens een dingetje zijn om van twee een te kunnen maken. | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 00:16 | |
meelooptussenbakken zonder stroomafnemer en zonder tractiemotoren hoeven daar toch geen last van te hebben? ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2020 @ 00:22 | |
In principe zou je verwachten dat de stuurstroom voor de aansturing van de individuele tractiegroepen hetzelfde is als de stuurstroom voor het treinstel en dus gebruik maakt van dezelfde protocollen. Maar er kunnen ook logische redenen zijn die ik nu niet zie om dat niet te doen die zwaarder wegen. Afgezien daarvan is een treinstel wat op deze manier afwijkt misschien lastig te inspecteren in de 24uurs-inspectie omdat er dan specifiek daarvoor een checklist gemaakt moet worden en een controlegroep et cetera. Mensen die te maken hebben met materieel bij museumverenigingen kunnen daar denk ik gedetailleerder over vertellen, maar een pretje is zo'n afwijking binnen een eigenlijk hele industrie die vanaf de basis ingesteld is om zoveel mogelijk eenheidsworst te creëren, in ieder geval niet. | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 00:37 | |
En wat zou daar dan niet aan kunnen? Ik zie gewoon kansen om er een 5- of 6- baks stel van te kleien. Ik heb nog geen technisch argument gehoord waarom dat niet zou kunnen. | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2020 @ 00:38 | |
Tja, technisch kan je ook alle auto's geschikt maken om op spoor te rijden. Dan wat ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 00:40 | |
ja ik weet niks he ![]() Maar is het verwijderen van een tractiemotor uit een draaistel zo verschrikkelijk moeilijk dat het economisch effectief onmogelijk is dan? ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2020 @ 00:46 | |
Nou, zoals ik zei; als je voor alleen dat éne treinstel, dat verder wel rijdt zoals alle anderen, een afwijkende inspectie moet doen op een serie van grofweg 80 van de een en 40-50 van de ander. En dan is alleen déze afwijkend. Das vragen om moeilijkheden. Dan misschien beter de nog intacte onderdelen veiligstellen, helemaal omdat er binnen afzienbare tijd materieel genoeg zal zijn, en als we sprintermaterieel in bepaalde intercities accepteren is er nu ook geen materieelprobleem zonder die treinstellen. Dus, ik snap ergens vanuit bedrijfseconomische overwegingen wel dat zoiets misschien niet hersteld wordt. Het levert minder op dan wat het kost en er is toch geen capaciteit om het op stel en sprong te doen. | ||
Peterselieman | zaterdag 22 februari 2020 @ 00:46 | |
Geen idee wat de exacte schade is en vooral waar | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 00:52 | |
Waarom? Serieus. Waarom? Als je tientallen driebaksstellen en tientalen vierbaksstellen kunt inspecteren, en je gaat dan lopen schermen met het "feit" dat EEN vijfbaksstel moeten inspecteren "vragen om problemen" is? Dan zijn er twee conclusies mogelijk: 1. Grondige ontwerpfouten die ervoor zorgen dat ELKE afwijking iets enorms is 2. totale incapabiliteit van iedereen die erbij betrokken is. Ik wil het best met je eens zijn dat het economisch beter is om je vloot zo homogeen mogelijk te houden. Daar niet van. Maar als er in een geval als dit liever voor gekozen wordt om TWEE stellen gewoon aan de kant te zetten "omdat dat makkelijker is" (want hoe wou je het anders noemen?) dan is voor de zoveelmiljardste keer duidelijk dat reizigers vervoeren echt het allerlaatste is waar aan gedacht wordt. | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2020 @ 01:00 | |
Omdat dergelijke zeldzame afwijkingen die voor individuele medewerkers zeer weinig voorkomen gewoon simpelweg vragen om problemen is. Ik hoef je toch niet uit te leggen hoe basale psychologie werkt bij mensen? Kijk een paar seizoenen Air Crash Investigation zou ik zeggen ![]() Een afwijking hoeft niet per se doden tot gevolg te hebben, als een treinstel consequent vertraging veroorzaakt omdat een converter voor de stuurstroom steeds blijft uitvallen en het lastig is om dat ding goed te krijgen omdat er maar één in het wild is en een paar in het lab, zie je echt niet hoe zo'n afwijking voor issues kan zorgen op een manier dat een bedrijf zegt; dat doen we maar niet? Het is daarnaast ook nog eens in lijn met wat er in het verleden gebeurde na vergelijkbare incidenten in vergelijkbare situaties. | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 01:01 | |
Bedoel je nou dezelfde reden als waarom "verwachtingspatroon" het meest voorkomende woord in ongevalsrapporten van ILT in de afgelopen 20 jaar is? ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 01:03 | |
ik snap de gedachtengang op zich, maar ik vind dat gewoon kansloos. Een zwaktebod. Als je een GOED product had, moet zoiets niet uit hoeven maken. | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2020 @ 01:09 | |
Ik heb in mijn werk regelmatig te maken met dergelijke individuele abominaties en volgens mij is het maar in stand blijven houden van al die afwijkingen die niet per se nodig zijn een van de belangrijkste redenen van Het Probleem met IT in het algemeen. | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 01:12 | |
Ja ![]() Maar ik speel nu even de klant-pet ![]() ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2020 @ 01:20 | |
Welke klant boeit het in godsnaam welk exact materieel ingezet wordt ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 01:22 | |
Geen enkele. Maar elke klant boeit het als hij moet staan omdat het voor de vervoerder te moeilijk was om genoeg materieel in te zetten. | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2020 @ 01:28 | |
Mja, ik krijg toch sterk de indruk dat ik vaak moet staan op momenten dat er echt niet zoveel meer aan te doen is (calamiteiten, maximale capaciteit zoals je zelf weleens terecht opgemerkt over Arnhem-Utrecht vv), of op momenten dat er wel genoeg materieel ingezet had kunnen worden en je dus opstelterreinen vol met stilstaande meuk ziet. Ik vind 't niet zo erg dat mensen in de spits moeten staan. | ||
dennistd | zaterdag 22 februari 2020 @ 01:36 | |
Nope, daar kom ik bijna nooit. Vandaag mocht ik Enschede alleen verlaten voor één ritje naar Overdinkel ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 01:36 | |
Ik hoef nooit te staan eigenlijk. Toevallig vanochtend de sprinter Rotterdam - Delft maar daar had ik nog een klapstoeltje ![]() | ||
dennistd | zaterdag 22 februari 2020 @ 01:53 | |
Ik hoefde gelukkig ook niet te staan vandaag, dat is heel vervelend met gas geven en remmen en zo ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 02:09 | |
VAN LINKS NAAR RECHTS ![]() | ||
dennistd | zaterdag 22 februari 2020 @ 02:12 | |
Volgende week zaterdag (29 februari) is het Treinentopic MiniWinterRondje™ met daarin o.a. 2,5 uur lang dieselgeweld van een 218 met n-Wagen, de Desiro HC van Abellio en natuurlijk veel gezelligheid. Hieronder het reisschema, wie denken er allemaal mee te gaan? Tickets (± ¤10-15) worden pas zaterdagochtend in Enschede gekocht dus je zit nog nergens aan vast ![]() Voor wie geen abonnement heeft om naar Enschede en vanaf Arnhem te reizen is er via Vakantieveilingen een enkele reis voor ¤11,50 te koop, in totaal dus ¤23. Of via de Spoordeelwinkel 2x enkele reis voor ¤24.
![]() [ Bericht 1% gewijzigd door dennistd op 23-02-2020 19:59:24 ] | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 02:57 | |
oh godver ja. JA! ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 02:57 | |
Wordt echt een PTA TT NYR Pre-party. Hebben we OOK nog nooit gehad ![]() | ||
Sandrvich | zaterdag 22 februari 2020 @ 05:31 | |
Ja ik heb dat in oktober gedaan. Het was in mijn geval 10 euro meer en dat was het voor die prijs zeker waard. 2e klas is wat aan de krappe kant en in Zwitserland zit die trein echt stampesvol. Tussen Rome en Milano zou ik kijken om de Italo te nemen ipv Frecciarossa vanwege wat Fles zei. | ||
b2py | zaterdag 22 februari 2020 @ 08:31 | |
Wanneer in dat schema is het avondeten? | ||
derLudolf | zaterdag 22 februari 2020 @ 08:43 | |
In de BordBistro tussen Winterberg en Oberhausen? ![]() | ||
dennistd | zaterdag 22 februari 2020 @ 12:54 | |
In Hamm, en voor 's avonds neem je brood mee? | ||
dennistd | zaterdag 22 februari 2020 @ 12:55 | |
Ik geloof niet dat er een bistro aanwezig is ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 13:33 | |
Oh dan kom ik niet | ||
dennistd | zaterdag 22 februari 2020 @ 14:26 | |
Het staat je natuurlijk vrij om zelf een kratje mee te nemen ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 22 februari 2020 @ 14:32 | |
Je bedoelt, in Hamm gaan we de Backwerk plunderen voor de rest van de dag ![]() | ||
BLS | zaterdag 22 februari 2020 @ 15:06 | |
Doen die Duitsers zelf ook. En om 10 uur 's ochtends gaat de eerste open. | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2020 @ 15:28 | |
Houden jullie er rekening mee dat er in veel treinen van regionale vervoerders geen alcohol geconsumeerd mag worden op straffe van leuke boetes? Dat schijnt in Nederland officieel ook al zo te zijn bij Blauwnet trouwens. | ||
James1988 | zaterdag 22 februari 2020 @ 15:32 | |
Bij Keolis mag je ook geen friet of ijs eten in bus of trein ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 15:47 | |
Bier drinken in de trein is zooo.... ehhh gisteravond ![]() | ||
BLS | zaterdag 22 februari 2020 @ 15:56 | |
Sowieso irritant als mensen hun patatje oorlog of iets van de Burger King meenemen in de trein. Laatst zelfs iemand die zijn eigen prakje met overmatig veel ui en knoflook van thuis ging opeten als ontbijt. Hij keek erbij alsof hij er zelf ook niet echt trek in had. Dus ik geef ze bij Keolis groot gelijk. | ||
DJMO | zaterdag 22 februari 2020 @ 16:21 | |
Zojuist op Utrecht. Had Om 15:40 de ic naar den helder moeten hebben. De ice international naar Amsterdam had vijf minuten vertraging en ik besloot voor de lol in te stappen, en op Amsterdam over te stappen, gewoon omdat het kon: m'n dochter mopperen. Om 15:43 de melding: geen intercity's tussen Amsterdam en Utrecht door een boom op het spoor. Zijn wij dus mooi aan voorbij gereden ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2020 @ 16:41 | |
"Geen geurend eten" ![]() | ||
b2py | zaterdag 22 februari 2020 @ 16:45 | |
Ik neem die paar dagen per jaar tegenwoordig een netje mandarijnen mee ![]() | ||
dennistd | zaterdag 22 februari 2020 @ 16:49 | |
[ Bericht 0% gewijzigd door dennistd op 22-02-2020 19:47:51 ] | ||
mschol | zaterdag 22 februari 2020 @ 16:50 | |
wat een gezeur.. ik neem wel een zooi croissants mee, kruimelt lekker ![]() | ||
BLS | zaterdag 22 februari 2020 @ 16:59 | |
Of zo'n krokant geworden appelflap van de AH to Go die al veel te lang in het schap ligt, ook zo'n kruimelfeest ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2020 @ 17:32 | |
Onzin en gewauwel. Ga mensen vervoeren in plaats van mensen opvoeden. | ||
Salatrel | zaterdag 22 februari 2020 @ 19:32 | |
Gelukkig eet ik geen friet maar patat | ||
James1988 | zaterdag 22 februari 2020 @ 19:41 | |
Jij eet rauwe aardappelen? ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2020 @ 19:41 | |
Goed punt. | ||
dennistd | zaterdag 22 februari 2020 @ 19:49 | |
Mja, als er niemand met je mee wil moet je toch wat anders doen ![]() Overigens zijn het gewoon de huisregels van Keolis die ook van toepassing zijn op de trein. | ||
Peterselieman | zaterdag 22 februari 2020 @ 19:54 | |
Bij de afkorting friet weet je nog steeds niet wat er in de frituur heeft gezeten. | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2020 @ 20:00 | |
Alsof dat mensen ooit tegen heeft gehouden. Ik zit er ook niet op te wachten als andere mensen het doen maar ik vind dat ik dat ongemak moet slikken. Misschien is het een suikerpatiënt die echt een mandarijn nodig heeft. Of van werk supersnel onderweg is naar een afspraak en geen andere mogelijkheid om te eten. Wie ben ik om daar wat van te gaan zeggen? Waarom niet gewoon de paraplu "Overlast veroorzaken is verboden" en als iemand dan gaat zitten smeren met die patat met dan kan je altijd nog bekeuren. Maar geur in het algemeen is zoiets subjectiefs... ik hou van de geur van een broodje kebab bijvoorbeeld maar niet van de frituurlucht van anderen. Beetje geven af en toe. Dan mag je dat zelf dus ook op het moment dat het een keer echt nodig is. | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 21:29 | |
Patat is sowieso voor flikkers. Ik eet FRIET of ik eet NIET ![]() Bij een noodstop is een klotsend bakje koffie wel het kleinste van je problemen anders ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 21:30 | |
Rijstwafels zijn ook konjosmerig. Die zouden echt wel expliciet verboden mogen worden ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 22 februari 2020 @ 21:33 | |
Qft | ||
Janneke141 | zaterdag 22 februari 2020 @ 21:39 | |
Zijn er ook vervoerders die het meenemen van blèrende kinderen verbieden in de huisregels? | ||
Janneke141 | zaterdag 22 februari 2020 @ 21:47 | |
Jezus, wat is dit nu weer. Ik moet volgende week zaterdag naar Den Haag, normaal is dat een uur en veertig minuten met een overstap in Utrecht. Maar volgende week doe ik er drie uur en acht minuten over, of twee en een half uur met drie keer overstappen ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 22 februari 2020 @ 22:23 | |
Mondkapje op doen, je temperatuur steeds opnemen, overdreven hoesten en wat krabbels labels van een Aziatische luchthaven aan je tas? | ||
derLudolf | zaterdag 22 februari 2020 @ 22:25 | |
Ik plande gisteren een reis Ommen-Berlijn. Kreeg hele rare adviezen met veel overstappen. Ik had Münster nog ingesteld als via station ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2020 @ 22:50 | |
THATS RACIST ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 22 februari 2020 @ 23:25 | |
Als ik alleen negers of moslims belachelijk zou maken, dan wel. Ik betrek graag alle bevolkingsgroepen er in ![]() | ||
dennistd | zondag 23 februari 2020 @ 19:11 | |
Voor wie zich altijd al afvroeg wat er bij een ICE1 nou eigenlijk voorbij wagen 1/14 zit:
| ||
Peterselieman | zondag 23 februari 2020 @ 19:29 | |
wie gaan er zaterdag allemaal mee naar Winterberg? | ||
dennistd | zondag 23 februari 2020 @ 20:00 | |
Ikke! Ivm de 'boekjes' is het idd wel handig dat ik enige indicatie heb. Hier het reisschema: PTA / Het grote treinentopic #1142 - Stormend treinen | ||
Peterselieman | zondag 23 februari 2020 @ 20:03 | |
ik ben er ook bij | ||
Dr_Flash | zondag 23 februari 2020 @ 20:28 | |
DENNIS GAAT EEN BOEKJE MAKEN HI HA HO ![]() | ||
derLudolf | zondag 23 februari 2020 @ 20:44 | |
Ik heb zojuist de VakantieVeilingen coupons verzilverd ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 23 februari 2020 @ 20:47 | |
Maar wie gaan er allemaal mee dan? Dennis, PSM, Ludolf, ik, het begint een beetje een traditie te worden zo ![]() | ||
Peterselieman | zondag 23 februari 2020 @ 20:49 | |
ik heb net drie codes aangeschaft | ||
Dr_Flash | zondag 23 februari 2020 @ 20:50 | |
Waar hebben jullie het over? | ||
Peterselieman | zondag 23 februari 2020 @ 20:51 | |
enkele reis treinkaartjes | ||
Dr_Flash | zondag 23 februari 2020 @ 21:03 | |
Oh ehm ik ga gewoon op de OVC naar Enschede, vanaf daar op het SWT of whatever ticket (Dennis weet WEL hoe dat werkt ![]() | ||
dennistd | zondag 23 februari 2020 @ 21:18 | |
Bijna goed: het is een STT ![]() SWT bestaat niet eens meer, dat is tegenwoordig het QDL-ticket. | ||
Dr_Flash | zondag 23 februari 2020 @ 21:21 | |
Auch proficiat ![]() | ||
dennistd | zondag 23 februari 2020 @ 21:23 | |
Twee weken en één dag nog ![]() |