ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ik zit nog steeds in de S-Bahn, over 7 minuten zijn we weer waar we om 14.53u begonnen zijn. Geen enkel probleem gehad hier, straks alleen nog even van Ohlsdorf naar Hbf met de U1 of S2.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Nee, Duitsers hebben het treinverkeer in NRW compleet stilgelegd. En de enige twee die niet aan NRW grenzen ligt een boom. Nou ja, Coevorden zou nog kunnen, geen idee hoe de situatie bij de Bentheimer is.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 9 februari 2020 18:52 schreef dennistd het volgende: Ik zit nog steeds in de S-Bahn, over 7 minuten zijn we weer waar we om 14.53u begonnen zijn. Geen enkel probleem gehad hier, straks alleen nog even van Ohlsdorf naar Hbf met de U1 of S2.
Nee, Duitsers hebben het treinverkeer in NRW compleet stilgelegd. En de enige twee die niet aan NRW grenzen ligt een boom. Nou ja, Coevorden zou nog kunnen, geen idee hoe de situatie bij de Bentheimer is.
Nee, Duitsers hebben het treinverkeer in NRW compleet stilgelegd. En de enige twee die niet aan NRW grenzen ligt een boom. Nou ja, Coevorden zou nog kunnen, geen idee hoe de situatie bij de Bentheimer is.
Op Frankfurt Hbf stond op spoor 8 een Aufenthaltszug om gestrande reizigers op te vangen. Bij vrijwel alle ICs en ICEs stond inderdaad dat ze uitvielen. Het resultaat was lange rijen
Op zondag 9 februari 2020 21:49 schreef Dr_Flash het volgende: IC naar Zwolle is zojuist geheel punctueel klokvast volgens dienstregeling vertrokken uit Deventer
Ah, op tijd dus ook wel tevens zonder Franse slag.
Op maandag 10 februari 2020 08:58 schreef Viezze het volgende: Sta stil tussen Utrecht & Amsterdam, ik denk dat we een stukje bovenleiding kapot hebben getrokken. Best een eng geluid als je in de trein zit...
Anyway, ik voorzie problemen op dit traject voor de rest van vandaag
Idd veel uitval ik moet naar Hilversum, gelukkig kan ik ook vanaf Amsterdam met een sprinter. Om 11:11 uur vanaf spoor 11. Gekkenwerk
Op maandag 10 februari 2020 08:58 schreef Viezze het volgende: Sta stil tussen Utrecht & Amsterdam, ik denk dat we een stukje bovenleiding kapot hebben getrokken. Best een eng geluid als je in de trein zit...
Anyway, ik voorzie problemen op dit traject voor de rest van vandaag
Ik had gisteren erger verwacht. Mijn dienst verliep vlekkeloos. Ik heb mijn slag Amsterdam-Zandvoort vlekkeloos kunnen afwerken. Waaide zowat van het perron af en de regen was ook geen pretje maar ik heb zonder problemen Eindhoven weer bereikt. Reizigers waren zeer relaxed. Het was overigens ook niet zo druk.
Utrecht-Den Haag en Amsterdam-Leiden-Den Haag en richting Alkmaar vanaf Amsterdam waren er wel problemen. Alles in de avonduren.
We zijn ondertussen geëvacueerd en zitten in een andere trein naar Schiphol. Ruim 2 uur vertraging, maar wat dat betreft complimenten voor NS & ProRail want ging best soepel allemaal. Er waren schijnbaar zelfs ruiten stuk geslagen door de bovenleiding of stroomafnemers, maar gelukkig niemand gewond.
Ik zal aan de backoffice doorgeven wat de experts er van vonden.
Het afschakelen van stroom is een administratieve handeling gevolgd door een technisch en kan in enkele minuten. Wordt sowieso zsm in gang gezet. Er is materieel genoeg, het moet alleen naar die plaats en dat kan nooit verder dan een half uur zijn van een opstelterrein.
Eén uur is prima haalbaar voor een volledige evacuatie.
Het afschakelen van stroom is een administratieve handeling gevolgd door een technisch en kan in enkele minuten. Wordt sowieso zsm in gang gezet. Er is materieel genoeg, het moet alleen naar die plaats en dat kan nooit verder dan een half uur zijn van een opstelterrein.
Eén uur is prima haalbaar voor een volledige evacuatie.
In dit geval is gebruik gemaakt van een reguliere trein Utrecht - Schiphol (die er dus ook extra vertraging door kreeg, maar de sfeer in de trein was gelaten). Ik denk dat het achterste trein wel ruim 30 minuten meer vertraging had want die moest op de volgende trein wachten. Bij ons paste het volgens mij net.
In dit geval is gebruik gemaakt van een reguliere trein Utrecht - Schiphol (die er dus ook extra vertraging door kreeg, maar de sfeer in de trein was gelaten). Ik denk dat het achterste trein wel ruim 30 minuten meer vertraging had want die moest op de volgende trein wachten. Bij ons paste het volgens mij net.
Goede oplossing maar dan had het dus ook na een half uur gekund.
Op maandag 10 februari 2020 11:12 schreef Viezze het volgende: We zijn ondertussen geëvacueerd en zitten in een andere trein naar Schiphol. Ruim 2 uur vertraging, maar wat dat betreft complimenten voor NS & ProRail want ging best soepel allemaal. Er waren schijnbaar zelfs ruiten stuk geslagen door de bovenleiding of stroomafnemers, maar gelukkig niemand gewond.
Op maandag 10 februari 2020 08:58 schreef Viezze het volgende: Sta stil tussen Utrecht & Amsterdam, ik denk dat we een stukje bovenleiding kapot hebben getrokken. Best een eng geluid als je in de trein zit...
Anyway, ik voorzie problemen op dit traject voor de rest van vandaag
wat mij irriteert is dat een ovchipkaart maximaal 5 jaar geldig is. een anonieme ovchipkaart is in de praktijk zelfs minder dan 5 jaar geldig, omdat de einddatum vaststaat bij de productie van deze chipkaart. geldklopperij.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Eens. En allemaal onder het mom van "dan kunnen we de beveiliging verbeteren als de boel gekraakt wordt". Nou, dan is de boel dus nog 5 jaar lang onvoldoende beveiligd.
Het zou beter zijn om de kaarten een in principe onbeperkte geldigheid te geven, maar wel op een gegeven moment te kunnen zeggen "vanaf nu nog één jaar". Voor wie de kaart op dat moment korter dan X jaar heeft kun je dan een gratis vervanging doen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 10 februari 2020 21:49 schreef dennistd het volgende: Eens. En allemaal onder het mom van "dan kunnen we de beveiliging verbeteren als de boel gekraakt wordt". Nou, dan is de boel dus nog 5 jaar lang onvoldoende beveiligd.
Ja, zo'n kaartje kost echt niets en als je gewoon een gratis vervangactie doet dan tackel je dit probleem.
quote:
Het zou beter zijn om de kaarten een in principe onbeperkte geldigheid te geven, maar wel op een gegeven moment te kunnen zeggen "vanaf nu nog één jaar". Voor wie de kaart op dat moment korter dan X jaar heeft kun je dan een gratis vervanging doen.
En alsof Translink die macht uit handen wil/kan/durft te geven. TfL kan dat al jaren...
Nou, ze hebben het geprobeerd en het is dezelfde dag of de volgende dag ofzo alweer stopgezet vanwege de onbetrouwbaarheid. Terwijl dit echt door en door te testen is en ook heel makkelijk te restricten "vanaf nu pilot met alleen gebruikers van Toestel X en Toestel Y, verder niets" en dan vervolgens uitbreiden en testen. Maar die basisfunctionaliteit is echt kapot te testen. Dat het in de praktijk zo gefaald heeft snap ik oprecht niet, dan is je ICT echt dusdanig verrot dat ik me inderdaad voor kan stellen dat je simpelweg de capaciteit niet hebt.
Nou, ze hebben het geprobeerd en het is dezelfde dag of de volgende dag ofzo alweer stopgezet vanwege de onbetrouwbaarheid. Terwijl dit echt door en door te testen is en ook heel makkelijk te restricten "vanaf nu pilot met alleen gebruikers van Toestel X en Toestel Y, verder niets" en dan vervolgens uitbreiden en testen. Maar die basisfunctionaliteit is echt kapot te testen. Dat het in de praktijk zo gefaald heeft snap ik oprecht niet, dan is je ICT echt dusdanig verrot dat ik me inderdaad voor kan stellen dat je simpelweg de capaciteit niet hebt.
Volgens mij was het probleem dat Translink niet kan/wil voldoen aan de strenge eisen van de Nederlandsche Bank. En dat moet wel als je ook betalingen gaat verwerken.. Of was dat alleen de reden waarom je met je OV-chipkaart geen andere dingen kunt betalen?
Ik denk eerder dat ze er technisch niet klaar voor zijn.. kennelijk. We houden nogal van unieke systemen/dingen laten ontwikkelen zodat je tot in eeuwigheid tegen beperkingen aankijkt en aan een leverancier vastzit. Het systeem van TfL overnemen zal wel niet kunnen nu..
Volgens mij was het probleem dat Translink niet kan/wil voldoen aan de strenge eisen van de Nederlandsche Bank. En dat moet wel als je ook betalingen gaat verwerken.. Of was dat alleen de reden waarom je met je OV-chipkaart geen andere dingen kunt betalen?
Ik denk eerder dat ze er technisch niet klaar voor zijn.. kennelijk. We houden nogal van unieke systemen/dingen laten ontwikkelen zodat je tot in eeuwigheid tegen beperkingen aankijkt en aan een leverancier vastzit. Het systeem van TfL overnemen zal wel niet kunnen nu..
Die gasten bij TransLink zijn zelf natuurlijk ook wel zo slim geweest om hun product incompatibel met alles te maken, zodat ze min of meer een eeuwigdurend monopolie hebben. Nog even los van de inconsistente wensen van overheden en vervoerders.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Een paar jaar geleden is er een kleinschalige proef gedaan met een mobiele OV-chipkaart, destijds heette dat "Smart-OV". Daarvoor had je een speciale NFC-simkaart nodig, maar kon je met één extra app uit de voeten. Met die app kon je in realtime te kunnen zien of je bent in- of uitgecheckt en wat je laatste reizen zijn.
Op basis van de uitkomsten van die proef zijn ze verder gaan ontwikkelen, en daar kwam uiteindelijk OV-chip Mobiel uit. Dat flopte totaal, want het was veel moeilijker qua installatie en gebruik. Ik geloof dat de eis voor een speciale simkaart was vervallen, maar in plaats daarvan moesten er meerdere losse apps worden geïnstalleerd die ook allemaal met elkaar en met allerlei backendsystemen moesten samenwerken.
Volgens mij was het probleem dat Translink niet kan/wil voldoen aan de strenge eisen van de Nederlandsche Bank. En dat moet wel als je ook betalingen gaat verwerken.. Of was dat alleen de reden waarom je met je OV-chipkaart geen andere dingen kunt betalen?
Ja, das met pinpas, misschien... maar dat maakt voor mobiele telefoonondersteuning niet uit. Volgens mij werkt dat bij mij zelfs als de batterij leeg is.
Op maandag 10 februari 2020 21:17 schreef spectrumanalyser het volgende: wat mij irriteert is dat een ovchipkaart maximaal 5 jaar geldig is. een anonieme ovchipkaart is in de praktijk zelfs minder dan 5 jaar geldig, omdat de einddatum vaststaat bij de productie van deze chipkaart. geldklopperij.
Meh, als je dan wel een keer je kaart wil vervangen werpen ze ook allemaal drempels op. Mijn kaart valt van ellende uit elkaar, ik lijk voor geen meter meer op de foto die erop staat (van ruim 13 jaar geleden) en ook die M achter mijn geboortedatum klopt niet meer. Regelmatig gedoe bij controles daardoor.
Maar de vervangoptie kan pas 6 weken voor verloopdatum. Doe je dat eerder wordt je huidige kaart per direct geblokkeerd (dat kunnen ze dan blijkbaar wel snel en op afstand). Ik gebruik mijn chip, met VDU, dagelijks en heb geen zin in gedoe met losse kaartjes en tijdelijke passen.
Die hele kaart is alleen maar ter meerdere eer en glorie van Translink en de vervoerders, er is echt nul aandacht geweest voor de user experience.
Met 10 euro administratiekosten is het 34 euro voor een jaar. Misschien krijg je daar ook al een ovchipkaart bij.
Kun je beter de eerste maand dal voordeel nemen voor ¤5, dan betaal je namelijk geen administratiekosten. Na die maand ga je dan alsnog naar weekend voordeel
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik snap dus niet dat dit niet die dosto-IC is geworden ipv die gehandicapte meuk die nog steeds nauwelijks rijdt en nu niet eens meer afgenomen wordt geloof ik. 200km/u ipv 160, trekt sneller op dan een Golf GTI en rijdt supercomfortabel.
Maar het zou me niet verbazen als DB die hele verdere order weigert en meer van deze meuk laat aanrukken. Mooi spul dit <3
Die IC-dosto's zijn destijds besteld omdat DB al een raamwerkovereenkomst voor dubbeldekkers van dat type had (via DB Regio) en er zodoende niet opnieuw aanbesteed hoefde te worden.
Er zijn twee zogenaamd moderne landen op deze planeet waar zoveel gemiste kansen liggen op het gebied van modernisering van infrastructuur en tractie voor wat betreft passagierstreinen dat het echt pijnlijk begint te worden. Vanwege de vaak ook brakke en verouderde weginfra, zijn de wegen praktisch onbegaanbaar.
De eerste is de VS, waarbij je Chinese performance kan halen vanwege de afstanden. De tweede is het VK, waar helemaal op Groot Brittannië zoveel te halen is. Deze HS2 lijkt me een uitstekend gekozen initiële stap en ik denk dat het uit kan om een verlenging te bouwen naar Schotland en dan naar Frans model, zeg maar ieder uur een directe HST van Glasgow naar London en het andere half uur een die onderweg stopt in plaatsen als Manchester/Liverpool/Oxford/Birmingham.
Het is de bedoeling dat heel HS2 gebouwd wordt, zowel de route naar Birmingham als de 'aftakking' naar Leeds en Manchester. Eenmaal daar sluit de spoorlijn aan op de bestaande lijnen:
"High speed services on existing network" zal wel iets betekenen als "met kantelbaktreinen en een klein beetje ingreep aan de baan kunnen we goedkoop 200 km/h rijden op een baan die voor 160 km/h gebouwd is. Beetje het X2000 in Zweden idee.
Lees: comfort staat niet in het plan van eisen. Nergens.
Op dinsdag 11 februari 2020 21:54 schreef James1988 het volgende: Het is de bedoeling dat heel HS2 gebouwd wordt, zowel de route naar Birmingham als de 'aftakking' naar Leeds en Manchester. Eenmaal daar sluit de spoorlijn aan op de bestaande lijnen:
Op dinsdag 11 februari 2020 22:03 schreef Dr_Flash het volgende: "High speed services on existing network" zal wel iets betekenen als "met kantelbaktreinen en een klein beetje ingreep aan de baan kunnen we goedkoop 200 km/h rijden op een baan die voor 160 km/h gebouwd is. Beetje het X2000 in Zweden idee.
Lees: comfort staat niet in het plan van eisen. Nergens.
Het lijkt erop dat de Britten weer aan het afstappen zijn van kantelbaktreinen. De nieuwe treinen die Avanti heeft besteld ter vervanging van de Voyagers kunnen niet kantelen, en de nieuwe treinen van TransPennine Express kunnen dat evenmin.
Toch gaan ze 200 km/u rijden op de WCML. Er zijn plekken waar dat niet kan door de ligging, maar doordat de nieuwe treinen beter versnellen dan wat er nu rijdt zou dat geen verschil moeten maken.
Op dinsdag 11 februari 2020 22:24 schreef DeaDLocK2K het volgende: Als ze in Oostenrijk toegelaten zijn maakt dat toelating tot Duitsland natuurlijk ook doodeenvoudig.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het lijkt erop dat de Britten weer aan het afstappen zijn van kantelbaktreinen. De nieuwe treinen die Avanti heeft besteld ter vervanging van de Voyagers kunnen niet kantelen, en de nieuwe treinen van TransPennine Express kunnen dat evenmin.
Toch gaan ze 200 km/u rijden op de WCML. Er zijn plekken waar dat niet kan door de ligging, maar doordat de nieuwe treinen beter versnellen dan wat er nu rijdt zou dat geen verschil moeten maken. [..]
Dat hebben ze zich laten wijsmaken door die Italianen zeker. Reken maar dat er stops geschrapt gaan worden om de rijtijd bij te houden.
"In Italia we replace-eh the tilting-eh train-eh by V250. Ies-eh very nice-eh train-eh!"
[ Bericht 3% gewijzigd door BLS op 12-02-2020 08:09:31 ]
Het spul is ongeveer 30 jaar oud, dat is ook weer niet extreem jong om materieel uit te faseren. Maar kennelijk is men van gedachten veranderd en blijven wel bijna alle treinen (ingekort) nog langer op de baan.
In België bouwen ze ook nog ETCS bij Breaks in, om nog maar over de renovatie van varkensneuzen te zwijgen. De wegen van bepaalde spoorwegmaatschappijen zijn ondoorgrondelijk
Ja, staat alleen niks nieuws in. Dit is al 20 jaar zo en de enige die er wat aan kunnen doen zijn de vervoerders en die willen niet. Zij die zeggen te willen, zoals politici, kunnen niet. Good luck.
In België bouwen ze ook nog ETCS bij Breaks in, om nog maar over de renovatie van varkensneuzen te zwijgen. De wegen van bepaalde spoorwegmaatschappijen zijn ondoorgrondelijk
Precies en het is niet iets wat je thuis hebt wat alles in één is eah, die ETCS-apparatuur wordt gewoon uitgebouwd en overgezet naar nieuw materieel.
Op donderdag 13 februari 2020 16:46 schreef J.B. het volgende: Staat overigens een mooi artikel in de Volkskrant over de bizarre prijsstelling in het OV (en daarmee samenhangend de OV chipkaart):
De misvatting die er over de OV-Chipkaart bestaat is dat het een concept is dat in het belang van de klant is. Als je die gedachte loslaat, dan is het ineens een briljant product.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
De misvatting die er over de OV-Chipkaart bestaat is dat het een concept is dat in het belang van de klant is. Als je die gedachte loslaat, dan is het ineens een briljant product.
Hahaha, sorry maar nee echt niet. Briljante producten zijn gericht op winstmaximalisatie en de manier waarop de OVC geimplementeerd is zorgt overduidelijk voor minder omzet dan mogelijk.
Hahaha, sorry maar nee echt niet. Briljante producten zijn gericht op winstmaximalisatie en de manier waarop de OVC geimplementeerd is zorgt overduidelijk voor minder omzet dan mogelijk.
Mwah. TransLink is monopolist omdat het technisch zo'n illuster geval is dat je het niet zo maar kan overdragen naar een ander bedrijf, er blijven miljoenen achter voor de vervoerders omdat er saldi achterblijven op weggegooide of verlopen kaarten en door de totale schimmigheid in tariefstructuren betalen klanten eerder te veel dan te weinig. Tel daarbij op dat het introduceren van de OV-Chipkaart heeft gezorgd voor het verdwijnen van het retourtje en ik denk zo dat zowel de vervoerders als TransLink er niet slechter op geworden zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Mwah. TransLink is monopolist omdat het technisch zo'n illuster geval is dat je het niet zo maar kan overdragen naar een ander bedrijf, er blijven miljoenen achter voor de vervoerders omdat er saldi achterblijven op weggegooide of verlopen kaarten en door de totale schimmigheid in tariefstructuren betalen klanten eerder te veel dan te weinig. Tel daarbij op dat het introduceren van de OV-Chipkaart heeft gezorgd voor het verdwijnen van het retourtje en ik denk zo dat zowel de vervoerders als TransLink er niet slechter op geworden zijn.
Het is technisch helemaal niet illuster. Volgens mijn welingelichte bronnen is de documentatie namelijk uitstekend. Dat is ook logisch want het is vrij oud en stabiel. Het aantal storingen is echt ontzettend laag en de storingen die er zijn zijn 99% van de gevallen problematiek in Software in kwetsbare clients (rijdende bussen/trams) of fysiek kapotgaan van de apparatuur. De infrastructuur is op het moment echt ongelofelijk solide.
Daarnaast zou een combinatie van papieren kaartjes en de OV Chipkaart. mits goed ingezet, voor spectaculaire resultaten kunnen zorgen.
Alles hieraan riekt naar mismanagement, verkeerde aannames en verkeerde inschattingen. Vanaf het moment van de invoering. Te snel. Het volgt exact hetzelfde patroon als mislukte ICT projecten bij de overheid. Dat dit project het wel gered heeft komt *juist* doordat het technisch gezien, op de beveiligingsissues na maar dat is hardware, wél heel goed in elkaar zit. Er zitten alleen kunstmatige beperkingen op vanwege mismanagement (beleid namelijk) waardoor het systeem in het algemeen een achteruitgang is ten opzichte van het vorige systeem. Laat ik zeggen ten tijde van de invoering van reizen op saldo met korting. Voor m'n traject een papieren zichtkaart, de rest een OVC. Ook niet ideaal maar beter dan nu.
Op donderdag 13 februari 2020 21:33 schreef Peterselieman het volgende: Wat mij opvalt is dat ze tegenwoordig nog nauwelijks dagkaarten met korting verkopen. In plaats daarvan worden het retourtjes. Wel zonde
Nou ja, retourtje... Die groepstickets zijn ook nog maar enkele reis.
Als je van kijkt met hoeveel verschillende vervoerders je alleen al met een Niedersachsen Ticket kunt pakken.
Op donderdag 13 februari 2020 21:33 schreef Peterselieman het volgende: Wat mij opvalt is dat ze tegenwoordig nog nauwelijks dagkaarten met korting verkopen. In plaats daarvan worden het retourtjes. Wel zonde
Het is soms drukker in het weekend dan doordeweeks...
Het is soms drukker in het weekend dan doordeweeks...
Dat heeft ook met de materieelinzet te maken. Dat er doordeweeks in de spits niet verlengd kan worden is logisch, maar zolang NS het nog voor elkaar krijgt om op zondag met een losse ICM-III te rijden terwijl er genoeg op de opstelterreinen staat is er best ruimte voor reizigersgroei.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Hoe groot zou de nieuwe combinatie zijn in verhouding met de andere bedrijven?
Tja, dat is altijd het argument "er zijn nog grotere" of zelfs "maar ze worden maar marginaal groter dan de grootste". En dan vervolgens wel links en rechts allerlei special interest meuk aankopen, kleine bedrijfjes. Securitydingetje hier, automotive daar, AI zus, nieuw multiplexprotocolletje zo.
Er blijft steeds vaker een kartel over. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit innovatie en prijsflexibiliteit niet ten goede komt. Kan aan mij liggen. Of aan alle rapporten en items die ik de afgelopen jaren over kartelvorming heb gelezen en gezien.
Tja, dat is altijd het argument "er zijn nog grotere" of zelfs "maar ze worden maar marginaal groter dan de grootste". En dan vervolgens wel links en rechts allerlei special interest meuk aankopen, kleine bedrijfjes. Securitydingetje hier, automotive daar, AI zus, nieuw multiplexprotocolletje zo.
Er blijft steeds vaker een kartel over. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit innovatie en prijsflexibiliteit niet ten goede komt. Kan aan mij liggen. Of aan alle rapporten en items die ik de afgelopen jaren over kartelvorming heb gelezen en gezien.
Maarja, het ligt buiten mijn macht.
Het gaat er om of er voldoende concurrentievermogen op de markt blijft bestaan. Anders wordt het wel of niet goedkeuren van overnames willekeur..
Het gaat er om of er voldoende concurrentievermogen op de markt blijft bestaan. Anders wordt het wel of niet goedkeuren van overnames willekeur..
Waar het om gaat is of er een gezonde markt is. Op het moment dat een Siemens omvalt dan is er eigenlijk geen keus dan het met staatssteun overeind houden omdat de schade groter is dan geld erin steken.
Eigenlijk wil je niet dat private partijen tot zo'n machtspositie kunnen groeien. Er zijn in heel veel industrieën op de wereld, echt in Heel Veel industrieën, nog maar enkele grote spelers over en de rest is gezever in de marge vanwege vreemde niches, die met de vooruitgang ook steeds makkelijker bediend kunnen worden door de giga-conglomeraten.
Vanwege hun grootte kunnen ze ook nog eens buitensporig veel invloed uitoefenen op beleid, en op alle niveaus. Er is een reden dat je het omkopen van buitenlandse officials in veel landen kan aftrekken van de belasting
Mee eens. Ik was geen voorstander van Siemens+Alstom en ben ook niet echt enthousiast over Alstom+Bombardier.
Dat het anno 2020 niet meer haalbaar is om in elk land een complete fabriek draaiende te hebben voor het produceren van rollend materieel voor dat land kan ik begrijpen, maar van steeds verdergaande fusies en conglomeraten worden de klanten uiteindelijk niet beter.
Er is gewoon een gigantisch probleem in de softwareindustrie. Overal, op alle vlakken.
Één van de problemen zoals ik ze zie in die industrie is dat de 'oude rotten met ervaring' uitstromen, en dat de nieuwe garde een heel ander idee heeft over wat leuk en uitdagend is.
quote:
Edit: In ICT. Als de zorg zo aangepakt zou worden zouden we tientallen doden per dag extra hebben door makkelijk te voorkomen missers.
Dat het anno 2020 niet meer haalbaar is om in elk land een complete fabriek draaiende te hebben voor het produceren van rollend materieel voor dat land kan ik begrijpen, maar van steeds verdergaande fusies en conglomeraten worden de klanten uiteindelijk niet beter.
Ik kan het niet begrijpen want er zijn diverse bedrijven die het succesvol doen en gedaan hebben. Sterker nog; de optimale bedrijfsvoering voor dat soort dingen is waarschijnlijk bekend, maar daarvoor moet je gaan coöpereren en moet het blij maken van enkele sleutelaandeelhouders niet het hoofddoel zijn.
Waar het om gaat is of er een gezonde markt is. Op het moment dat een Siemens omvalt dan is er eigenlijk geen keus dan het met staatssteun overeind houden omdat de schade groter is dan geld erin steken.
Eigenlijk wil je niet dat private partijen tot zo'n machtspositie kunnen groeien. Er zijn in heel veel industrieën op de wereld, echt in Heel Veel industrieën, nog maar enkele grote spelers over en de rest is gezever in de marge vanwege vreemde niches, die met de vooruitgang ook steeds makkelijker bediend kunnen worden door de giga-conglomeraten.
Vanwege hun grootte kunnen ze ook nog eens buitensporig veel invloed uitoefenen op beleid, en op alle niveaus. Er is een reden dat je het omkopen van buitenlandse officials in veel landen kan aftrekken van de belasting
Zoals ik zei; dit heeft niet mijn voorkeur.
Het alternatief worst case is failliet gaan van Bombardier, wat krijg je dan?
Één van de problemen zoals ik ze zie in die industrie is dat de 'oude rotten met ervaring' uitstromen, en dat de nieuwe garde een heel ander idee heeft over wat leuk en uitdagend is. [..]
Move fast and break things!!!
Tja, een deel van die jonge garde wil ook niet langer als drie jaar op een plek zitten. Tja, dan lukt het je waarschijnlijk wel om het een en ander draaiende te houden, maar echt structureel iets aanpakken is al een stuk lastiger.
Ik mag ook op zoek naar een andere werkgever, maar heb in deze tijd eigenlijk bijna alle machines van een bepaalde productgroep gedaan en heb op zijn minst iets over elke order gezegd. Voorheen deed dan Pietje eens zo'n machine en dan Jantje en was het altijd gezeik met die machines. Eenheid was ver te zoeken, ik heb behoorlijk gestandaardiseerd en veel artikelnummers voor dingen aangemaakt, maar goed de komende tijd zal dat wel weer een stuk slechter gaan
Treinen bouwen is toch ook helemaal niet meer leuk. 30 jaar geleden kon je nog samen met de klant "zijn" trein ontwikkelen. Nu gaat het niet meer om de trein, maar om met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk meerwerk te genereren op een standaardmodelletje.
Op zaterdag 15 februari 2020 13:52 schreef Fred het volgende: Treinen bouwen is toch ook helemaal niet meer leuk. 30 jaar geleden kon je nog samen met de klant "zijn" trein ontwikkelen. Nu gaat het niet meer om de trein, maar om met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk meerwerk te genereren op een standaardmodelletje.
Tja, als de salesmensen de baas zijn en niet de engneers, dan verandert dat het DNA van je bedrijf..
Tja, als de salesmensen de baas zijn en niet de engneers, dan verandert dat het DNA van je bedrijf..
Tja, daar verdien je in Europa ook niet per definitie heel veel aan per definitie, vanwege de aanbestedingsverplichting zal het werken op basis van provisie mogelijkerwijs weleens zeldzamer zijn dan in andere sectoren.
Het alternatief worst case is failliet gaan van Bombardier, wat krijg je dan?
Een ander alternatief is het transportonderdeel naar de beurs brengen en zelfstandig verder te laten bestaan. Dan kan te zijner tijd nog steeds iemand het opkopen, maar dat zaken momenteel niet zo lekker lopen bij Bombardier en er iets moet veranderen is wel een ding wat zeker is.
Op zaterdag 15 februari 2020 13:52 schreef Fred het volgende: Treinen bouwen is toch ook helemaal niet meer leuk. 30 jaar geleden kon je nog samen met de klant "zijn" trein ontwikkelen. Nu gaat het niet meer om de trein, maar om met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk meerwerk te genereren op een standaardmodelletje.
Als je goede klanteisen formuleert dan kan dat zeker
Ach ja, met auto's is dat niet veel anders toch. Er zijn maar een paar onderstellen en motoren en die vind je in 80% van de in NL verkochte wagens terug.
Op zaterdag 15 februari 2020 20:43 schreef derLudolf het volgende: Ach ja, met auto's is dat niet veel anders toch. Er zijn maar een paar onderstellen en motoren en die vind je in 80% van de in NL verkochte wagens terug.
Probleem met treinen is dat ze (zeker) in Europa met name gekocht worden door overheden. En die hebben het zichzelf en de markt met alle aanbestedingsregels erg moeilijk gemaakt om op een fatsoenlijke manier treinen te kopen en te verkopen.
Auto's meten in de hele EU vrijwel aan dezelfde regels en technische eisen voldoen. Terwijl treinen nog steeds aan allerlei verschillende beveiligingseisen, spanningseisen, perronhoogtes, spoorbreedtes, profielbreedtes, maximale en minimaal booglengte et.c moet voldoen.
Jarenlang heeft de EU als zachte heelmeester niet geïnvesteerd in het standaardiseren van het Europese spoor, met gapende wonden zoals een omvallende Bombardier en Fyra's als gevolg.
Jarenlang heeft de EU als zachte heelmeester niet geïnvesteerd in het standaardiseren van het Europese spoor, met gapende wonden zoals een omvallende Bombardier en Fyra's als gevolg.
De problemen bij Bombardier zijn ontstaan door problemen bij het luchtvaartonderdeel, in de ontwikkeling van de CS200 is zoveel geld gestort dat de rest van het bedrijf is kapotbezuinigd. Bovendien lijkt Bombardier met de TRAXX bij uitstek een bedrijf dat goed op de gebrekkige standaardisatie van het Europese spoor is ingesprongen... Het is wel makkelijk om de schuld bij de EU te leggen, maar uiteindelijk blijven nationale overheden verantwoord voor de binnenlandse infrastructuur.
[..] Auto's meten in de hele EU vrijwel aan dezelfde regels en technische eisen voldoen. Terwijl treinen nog steeds aan allerlei verschillende beveiligingseisen, spanningseisen, perronhoogtes, spoorbreedtes, profielbreedtes, maximale en minimaal booglengte et.c moet voldoen.
Dit is gewoon onwaar. Perronhoogtes worden op het moment rap gestandaardiseerd op 76cm in de hele EU, zelfs in fucking België zijn er gehuchten waar je vorig jaar nog onder de spoorstaaf stond en nu gewoon normaal op hoogte. Deze regels zijn er gekomen vanwege de verplichting tot een barrierevrij instap voor mensen met een beperking.
Verschillende stroomsoorten is een eenvoudige technische beperking. De beveiligingssystemen zie je al wel meer eenheid in komen. voor Denemarken, Luxemburg, Zwitserland en België heb je straks bijvoorbeeld genoeg aan dezelfde ERTMS-apparatuur en moet er slechts wat met software gedaan worden.
Praktisch alles wat je benoemt is al vastgelegd in TSIs. Het grootste issue is afschrijving van hardware; die meuk gaat 30 tot 50 jaar mee en je wil niet geld wegflikkeren. Al het nieuwe spul echter; geen issue.
Laatste ding waar nog eens naar gekeken moet worden; In Nederland is een lichtgekleurd vlak verplicht voorop de trein, in landen waar sneeuw valt is dat logischerwijs iets anders. Daar zouden we een technische oplossing voor moeten bedenken.
Oh en ook voor wat betreft toelating is het dus zo dat er al veel wordt samengewerkt; materieel dat in Nederland is goedgekeurd gaat in Duitsland alleen nog voor dingen als elektromagnetische compatibiliteitstests en dingen die specifiek van toepassing zijn op bijvoorbeeld LZB en PZB. Vice versa exact hetzelfde verhaal.
Laatste ding waar nog eens naar gekeken moet worden; In Nederland is een lichtgekleurd vlak verplicht voorop de trein, in landen waar sneeuw valt is dat logischerwijs iets anders. Daar zouden we een technische oplossing voor moeten bedenken.
Een tweekleurig geruit vlak. misschien moet ik maar gelijk een patent aanvragen op dit vernuftig idee.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Daarnaast zou ik ook graag een bron willen zien dat voornamelijk overheden treinen kopen, volgens mij wordt er altijd nog meer verkocht aan de vrije markt en volgens mij zijn de meeste spoorwegbedrijven in Europa nog steeds privaatrechtelijke partijen waar hooguit de overheid aandeelhouder in is.
Ik vraag me ook af wat de relevantie van die opmerking in het algemeen is. Verplicht aanbesteden van materieel en onderhoud is nou juist een van de dingen die niet zoveel kwaad kunnen. Ook niet-aanbesteed materieel heeft dit soort issues en het heeft te maken met complexiteit en zoals ik wel vaker roep; een structureel probleem in de wereld van ICT.
Op zondag 16 februari 2020 11:38 schreef DeaDLocK2K het volgende: Laatste ding waar nog eens naar gekeken moet worden; In Nederland is een lichtgekleurd vlak verplicht voorop de trein, in landen waar sneeuw valt is dat logischerwijs iets anders. Daar zouden we een technische oplossing voor moeten bedenken.
Ik meen dat die verplichting al een paar jaar vervallen is.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 16 februari 2020 11:40 schreef DeaDLocK2K het volgende: Oh en ook voor wat betreft toelating is het dus zo dat er al veel wordt samengewerkt; materieel dat in Nederland is goedgekeurd gaat in Duitsland alleen nog voor dingen als elektromagnetische compatibiliteitstests en dingen die specifiek van toepassing zijn op bijvoorbeeld LZB en PZB. Vice versa exact hetzelfde verhaal.
EMC alleen omdat ie op een andere spanning rijdt. Die TSI's zijn verder vrij basaal, maar dienen uiteindelijk het doel van een Europees, interoperabel net.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Weer een treinstel wat vol gekliederd is met graffiti. Een SGM stel waarvan twee bakken helemaal onder zitten. ging zo rond 15:00 uur van Alkmaar richting Uitgeest als leeg materieel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zondag 16 februari 2020 18:07 schreef spectrumanalyser het volgende: Weer een treinstel wat vol gekliederd is met graffiti. Een SGM stel waarvan twee bakken helemaal onder zitten. ging zo rond 15:00 uur van Alkmaar richting Uitgeest als leeg materieel.
Op zondag 16 februari 2020 11:38 schreef DeaDLocK2K het volgende: Praktisch alles wat je benoemt is al vastgelegd in TSIs. Het grootste issue is afschrijving van hardware; die meuk gaat 30 tot 50 jaar mee en je wil niet geld wegflikkeren. Al het nieuwe spul echter; geen issue.
Ik denk dat we de afgelopen jaren meer geld hebben "weggeflikkerd" door allerlei maatregelen voor ons uit te schuiven. ATB had allang vervangen kunnen zijn door ERTMS, gelijkspanning had allang vervangen kunnen worden door wisselspanning. Ja, dat kost geld, maar had de aanschaf van treinen nu een stuk eenvoudiger gemaakt.
quote:
Op zondag 16 februari 2020 11:55 schreef DeaDLocK2K het volgende: Daarnaast zou ik ook graag een bron willen zien dat voornamelijk overheden treinen kopen, volgens mij wordt er altijd nog meer verkocht aan de vrije markt en volgens mij zijn de meeste spoorwegbedrijven in Europa nog steeds privaatrechtelijke partijen waar hooguit de overheid aandeelhouder in is.
En jij denkt dat een NS voldoende inkomsten heeft uit kaartverkoop en stations om honderden miljoenen uit te trekken voor nieuwe treinen? Dat geld komt rechtstreeks uit de staatskas.
Bij provinciale concessies is het niet veel anders, bij de start komt er direct een pot met belastinggeld vrij voor de vervoerpartij om materieel te kopen.
Dus ja, uiteindelijk is het de overheid die de treinen koopt, waarover ze zich tot in de tweede kamer druk over kunnen maken.
En jij denkt dat een NS voldoende inkomsten heeft uit kaartverkoop en stations om honderden miljoenen uit te trekken voor nieuwe treinen? Dat geld komt rechtstreeks uit de staatskas.
Wat een flauwekul weer. Voor de treinen sluit NS Lease gewoon leningen af bij een bank, zoals elk bedrijf zou doen voor zulke grote aankopen. Daar komt geen cent voor uit de staatskas.
[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 16-02-2020 20:43:23 ]
Op zondag 16 februari 2020 19:48 schreef Fred het volgende: En jij denkt dat een NS voldoende inkomsten heeft uit kaartverkoop en stations om honderden miljoenen uit te trekken voor nieuwe treinen? Dat geld komt rechtstreeks uit de staatskas.
Bij provinciale concessies is het niet veel anders, bij de start komt er direct een pot met belastinggeld vrij voor de vervoerpartij om materieel te kopen.
Dat hangt af van de constructie. Bij een "de vervoerder regelt zelf materieel"-constructie (zoals bijvoorbeeld van Arriva Limburg) is het niet ongebruikelijk dat er een leasemaatschappij bij betrokken is of dat er wordt gewerkt met leningen.
Bij "de vervoerder regelt materieel, vervolgens koopt de opdrachtgever dat en leaset de vervoerder het van de opdrachtgever"-constructies zoals je ze in NRW ziet is het inderdaad wel zo dat het materieel met belastinggeld wordt aangeschaft, maar de vervoerder betaalt voor gebruik ervan.
En dan zijn er nog constructies waarbij de opdrachtgever zelf voor het materieel zorgt en de vervoerder enkel de machinisten levert.
Dat is ten dele waar, de EIB leent maximaal 50% van het totaal te financieren bedrag. Ervan uitgaande dat de EIB de maximale 50% heeft gefinancierd moet de NS dus nog 50% uit andere bronnen hebben gehaald.
Ik denk dat we de afgelopen jaren meer geld hebben "weggeflikkerd" door allerlei maatregelen voor ons uit te schuiven. ATB had allang vervangen kunnen zijn door ERTMS, gelijkspanning had allang vervangen kunnen worden door wisselspanning. Ja, dat kost geld, maar had de aanschaf van treinen nu een stuk eenvoudiger gemaakt.
Gelijkspanning is onderzoek naar gedaan; 3KV is een veel betere oplossing en heeft zichzelf in een paar jaar terugbetaald. Wat de status van dat project is weet ik niet. Overstappen naar wisselspanning is logisch noch goedkoop in ieder geval en betaalt zich niet zomaar terug.
quote:
En jij denkt dat een NS voldoende inkomsten heeft uit kaartverkoop en stations om honderden miljoenen uit te trekken voor nieuwe treinen? Dat geld komt rechtstreeks uit de staatskas.
Lol, nee, dat financiert NS, mogelijk door te lenen. Wat ben je trouwens gigantisch zeker voor je zaak, als je serieus de samenvatting van het jaarverslag van NS ieder jaar gelezen had, had je deze informatie gehad.
Leuk dat je zonder je ook maar één regel informatie ooit tot je genomen hebt wel de stereotype stuurpersoon aan wal bent trouwens.
quote:
Bij provinciale concessies is het niet veel anders, bij de start komt er direct een pot met belastinggeld vrij voor de vervoerpartij om materieel te kopen.
Nee, daar financiert de concessiehouder vaak de aanschaf van materieel, maar vaak zijn de concessies ook voor een dusdanige duur dat er simpelweg nieuw of geüpdatet materieel van minder dan 25 jaar oud geëist wordt. In dit geval financiert de vervoerder het hele verhaal zefl. Over het algemeen is dan ook de verdienconstructie van het concessiegebied iets anders. Maar dit gaat niet om de grote hoop met orders.
Dus: Bron, geen dom gelul in de ruimte met een ongeïformeerd wauwelverhaal, maar gewoon een bron.
quote:
Dus ja, uiteindelijk is het de overheid die de treinen koopt, waarover ze zich tot in de tweede kamer druk over kunnen maken.
Nee. Dat is dus uiteindelijk niet zo en ten tijde van de V250 is hier ook door iedereen gezegd dat het niet over de V250 moet gaan maar over het dossier HSL, de spoorlijn die kostte wat het kost onder de huidige voorwaarden aangelegd moet worden en waarbij belangen van bepaalde organisaties op een manier behartigd werden die mogelijkerwijs niet in overeenstemming waren met Europese regelgeving.
Wat doe je met een station op de drukste dag van het jaar vanwege een evenement? Nou, de kaartautomaten uitzetten:
quote:
Tijdens de Kuukse elfkroegetocht, op dinsdag 25 februari, zijn de kaartautomaten en OV-chipkaart oplaadpaal op station Cuijk uitgeschakeld. Als reizigers de kaart nog moet opladen zouden er opstoppingen kunnen ontstaan in de drukte. Arriva adviseert daarom vooraf te zorgen voor een geldig vervoerbewijs.
Als extra service aan de reiziger, neem ik aan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op maandag 17 februari 2020 20:54 schreef Janneke141 het volgende: Wat doe je met een station op de drukste dag van het jaar vanwege een evenement? Nou, de kaartautomaten uitzetten: [..]
En jij denkt dat een NS voldoende inkomsten heeft uit kaartverkoop en stations om honderden miljoenen uit te trekken voor nieuwe treinen? Dat geld komt rechtstreeks uit de staatskas.
Vergeet NS vastgoed niet he, daar komt het meeste geld binnen.
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Serieus, ik dacht dat het eindelijk afgelopen was met dat tokkieniveau, begint het gezeik van voren af aan. Of is het volle maan ofzo?
Sure, jij kan het weten
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Dit komt uit het jaarverslag, wat door accountants gecontroleerd wordt. Wat valt daar aan te geloven? Denk je serieus dat ze met zo'n grote leugen weg zouden komen jaar na jaar?
Afgezien daarvan zijn vanwege mensen die zo aan het zeveren waren "schoenmaker blijf bij je leest" waardoor NS een hoop meuk heeft afgestoten, op zo'n beetje de Kiosks na, en is die melkkoe dus grotendeels opgedroogd, op wat m2-verhuurinkomsten na.
Dit komt uit het jaarverslag, wat door accountants gecontroleerd wordt. Wat valt daar aan te geloven? Denk je serieus dat ze met zo'n grote leugen weg zouden komen jaar na jaar?
Afgezien daarvan zijn vanwege mensen die zo aan het zeveren waren "schoenmaker blijf bij je leest" waardoor NS een hoop meuk heeft afgestoten, op zo'n beetje de Kiosks na, en is die melkkoe dus grotendeels opgedroogd, op wat m2-verhuurinkomsten na.
Vertel, hoe zie je dat voor je allemaal?
Vooral als een nutteloze discussie, succes!
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Ik snap dat soort denken echt niet. Er zou een samenzwering van megalomane proporties nodig zijn die al jaren zo opereert om NS Stations daadwerkelijk de cash cow te laten zijn die voorgesteld zou worden als het bewijs vervalst zou zijn. Mensen die denken dat zoiets met meer dan een zeer kleine groep mensen gedaan kan worden hebben nog nooit geprobeerd om een project te managen. Probeer maar eens 12 mensen 4 weken lang hun bek te laten houden.
Laat staan iedere onbenul bij NS die boekingen in het boekhoudsysteem kan zien, inclusief de gekoppelde scans van bonnetjes in het gekoppelde document managementsysteem. Plus de ICT'ers, plus de een keer in de zoveel tijd roulerende accountantskantoren, plus de belasingdienst. Echt, holy shitballs....
Tja, weet niet hoe en wat maar zou me niet verbazen als je leegstand als verlies kan aftrekken van je brutowinst ofzo.
Zou best kunnen, je hebt er wel kosten aan maar geen inkomsten.
Een probleem (zoals ik het zie tenminste) is dat ze hier heel veel winkelruimte hebben gebouwd, waarvan maar een klein deel op gunstige locaties ligt (in de looproutes). Ze hebben een hele winkelgalerij gebouwd in een 'dode hoek', als je daar niks te zoeken hebt kom je er niet.
Af en toe verschijnt er ergens een nieuwe winkel, maar langer dan een paar jaar houden ze het meestal niet vol.
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Zou best kunnen, je hebt er wel kosten aan maar geen inkomsten.
Een probleem (zoals ik het zie tenminste) is dat ze hier heel veel winkelruimte hebben gebouwd, waarvan maar een klein deel op gunstige locaties ligt (in de looproutes). Ze hebben een hele winkelgalerij gebouwd in een 'dode hoek', als je daar niks te zoeken hebt kom je er niet.
Af en toe verschijnt er ergens een nieuwe winkel, maar langer dan een paar jaar houden ze het meestal niet vol.
Ik vraag me in Zwolle af waar die stationskapper het van doet. Ik kom op zeer wisselende tijden maar natuurlijk wel slechts 8 tot 12 keer per week, lang z'n toko en ik kan de keren dat ik er iemand gezien heb in de afgelopen jaren op twee handen tellen. Hehehehe.
Maargoed, vooralsnog zit er nog een ouderwetse stationskapper. En de voormalige HEMA is een lunchruimte voor de werkers aan de nieuwe ondergrondse fietsenstalling. Die trouwens mooi opschiet. Zal van de week een paar foto's trekken en posten.
Op de website van Breda Centraal staat een heel oude plattegrond van de winkelruimtes en hun beschikbaarheid. Ik heb die eens bijgewerkt.
Alles wat groen is, staat leeg. Alles wat blauw is, is in gebruik (of wordt in gebruik genomen). Zoals je ziet staat er nogal wat leeg, en dat is al jaren zo.
Hier zit sinds enige tijd ook een kapper in het station en die doet het volgens mij wel redelijk. De bezetting is wel wisselend, tijdens de rustige uren staat er iemand alleen en tijdens de piekuren staan ze er met z'n tweeën.
Ik vraag me in Zwolle af waar die stationskapper het van doet. Ik kom op zeer wisselende tijden maar natuurlijk wel slechts 8 tot 12 keer per week, lang z'n toko en ik kan de keren dat ik er iemand gezien heb in de afgelopen jaren op twee handen tellen. Hehehehe.
Veel kapperszaken worden ook gebruikt als dekmantel om wit te kunnen wassen.
Ik vraag me in Zwolle af waar die stationskapper het van doet. Ik kom op zeer wisselende tijden maar natuurlijk wel slechts 8 tot 12 keer per week, lang z'n toko en ik kan de keren dat ik er iemand gezien heb in de afgelopen jaren op twee handen tellen. Hehehehe.
Maargoed, vooralsnog zit er nog een ouderwetse stationskapper. En de voormalige HEMA is een lunchruimte voor de werkers aan de nieuwe ondergrondse fietsenstalling. Die trouwens mooi opschiet. Zal van de week een paar foto's trekken en posten.
Is die kapper wat denk je? Ik moet binnenkort weer geknipt worden en ik ging voorheen in Leeuwarden naar de stationskapper. Aardige man, maar je mocht er niet meer roken dus ik ging er niet meer heen.
Een pijnlijke anus is niet fijn Een geknede kut van marsepein
Is die kapper wat denk je? Ik moet binnenkort weer geknipt worden en ik ging voorheen in Leeuwarden naar de stationskapper. Aardige man, maar je mocht er niet meer roken dus ik ging er niet meer heen.
Nou die vent kijkt altijd zo chagrijnig anders zou ik er ook wel een keer naartoe zijn gegaan.
Iemand ervaring met de 1e klasse in de ETR 610 van de SBB? Ik moet op vrijdag 20 maart voor werk in Rome zijn en ik overweeg om op zaterdag terug te komen met de trein, Frecciarossa naar Milaan en vanaf Milaan een Zwitserse trein naar Frankfurt. Ben alleen niet zeker of het de 7.5 uur zitten wel waard is en het comfort voldoet, ik heb nog nooit met Zwitserse treinen gereisd
[ Bericht 1% gewijzigd door J.B. op 21-02-2020 16:17:42 ]
Het lijkt erop dat we een paar ICM-drietjes lange tijd moeten gaan missen. Dinsdag in Zutphen bij het rangeren een flinke klapper geweest tussen wat stellen. Twee zijn zodanig beschadigd dat ze (tijdelijk) in Amersfoort in opslag gaan.
Haarlem heeft er voorlopig geen capaciteit voor, want er staan daar al wat VIRM-zesjes met schade. Die hebben een hogere prio om hersteld te worden.
Op vrijdag 21 februari 2020 22:26 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ja, logisch, die kunnen in het VIRMm project mee en er kan met dezelfde hoeveelheid bakken een groter aantal reizigers mee. Ach jah.
Het schijnen al gereviseerde stellen te zijn die schade opgelopen hebben
Op vrijdag 21 februari 2020 22:24 schreef Peterselieman het volgende: Het lijkt erop dat we een paar ICM-drietjes lange tijd moeten gaan missen. Dinsdag in Zutphen bij het rangeren een flinke klapper geweest tussen wat stellen. Twee zijn zodanig beschadigd dat ze (tijdelijk) in Amersfoort in opslag gaan.
Geen idee of ze die dingen nog gaan herstellen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 21 februari 2020 23:56 schreef Dr_Flash het volgende: dit is de eerste keer dat ik er van hoor. Is het niet eenvoudig om er eventueel EEN nieuwe vierbakker van te maken? Of wat is er gebeurd?
En hoe gaat dit capacitief opgelost worden? Niet, waarschijnlijk?
Ik denk dat dat technisch niet kan, omdat een viertje volgens mij motoren in een middenrijtuig heeft zitten en de drietjes niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op vrijdag 21 februari 2020 23:56 schreef Dr_Flash het volgende: dit is de eerste keer dat ik er van hoor. Is het niet eenvoudig om er eventueel EEN nieuwe vierbakker van te maken? Of wat is er gebeurd?
En hoe gaat dit capacitief opgelost worden? Niet, waarschijnlijk?
Het ene stel is met choppers en het andere niet. Dat kan ook nog wel eens een dingetje zijn om van twee een te kunnen maken.
Het ene stel is met choppers en het andere niet. Dat kan ook nog wel eens een dingetje zijn om van twee een te kunnen maken.
In principe zou je verwachten dat de stuurstroom voor de aansturing van de individuele tractiegroepen hetzelfde is als de stuurstroom voor het treinstel en dus gebruik maakt van dezelfde protocollen. Maar er kunnen ook logische redenen zijn die ik nu niet zie om dat niet te doen die zwaarder wegen.
Afgezien daarvan is een treinstel wat op deze manier afwijkt misschien lastig te inspecteren in de 24uurs-inspectie omdat er dan specifiek daarvoor een checklist gemaakt moet worden en een controlegroep et cetera. Mensen die te maken hebben met materieel bij museumverenigingen kunnen daar denk ik gedetailleerder over vertellen, maar een pretje is zo'n afwijking binnen een eigenlijk hele industrie die vanaf de basis ingesteld is om zoveel mogelijk eenheidsworst te creëren, in ieder geval niet.
Ik denk dat dat technisch niet kan, omdat een viertje volgens mij motoren in een middenrijtuig heeft zitten en de drietjes niet.
En wat zou daar dan niet aan kunnen? Ik zie gewoon kansen om er een 5- of 6- baks stel van te kleien. Ik heb nog geen technisch argument gehoord waarom dat niet zou kunnen.
En wat zou daar dan niet aan kunnen? Ik zie gewoon kansen om er een 5- of 6- baks stel van te kleien. Ik heb nog geen technisch argument gehoord waarom dat niet zou kunnen.
Tja, technisch kan je ook alle auto's geschikt maken om op spoor te rijden. Dan wat
Maar is het verwijderen van een tractiemotor uit een draaistel zo verschrikkelijk moeilijk dat het economisch effectief onmogelijk is dan?
Nou, zoals ik zei; als je voor alleen dat éne treinstel, dat verder wel rijdt zoals alle anderen, een afwijkende inspectie moet doen op een serie van grofweg 80 van de een en 40-50 van de ander. En dan is alleen déze afwijkend. Das vragen om moeilijkheden. Dan misschien beter de nog intacte onderdelen veiligstellen, helemaal omdat er binnen afzienbare tijd materieel genoeg zal zijn, en als we sprintermaterieel in bepaalde intercities accepteren is er nu ook geen materieelprobleem zonder die treinstellen.
Dus, ik snap ergens vanuit bedrijfseconomische overwegingen wel dat zoiets misschien niet hersteld wordt. Het levert minder op dan wat het kost en er is toch geen capaciteit om het op stel en sprong te doen.
Op zaterdag 22 februari 2020 00:46 schreef DeaDLocK2K het volgende: als je voor alleen dat éne treinstel, dat verder wel rijdt zoals alle anderen, een afwijkende inspectie moet doen op een serie van grofweg 80 van de een en 40-50 van de ander. En dan is alleen déze afwijkend. Das vragen om moeilijkheden.
Waarom? Serieus. Waarom? Als je tientallen driebaksstellen en tientalen vierbaksstellen kunt inspecteren, en je gaat dan lopen schermen met het "feit" dat EEN vijfbaksstel moeten inspecteren "vragen om problemen" is? Dan zijn er twee conclusies mogelijk:
1. Grondige ontwerpfouten die ervoor zorgen dat ELKE afwijking iets enorms is 2. totale incapabiliteit van iedereen die erbij betrokken is.
Ik wil het best met je eens zijn dat het economisch beter is om je vloot zo homogeen mogelijk te houden. Daar niet van. Maar als er in een geval als dit liever voor gekozen wordt om TWEE stellen gewoon aan de kant te zetten "omdat dat makkelijker is" (want hoe wou je het anders noemen?) dan is voor de zoveelmiljardste keer duidelijk dat reizigers vervoeren echt het allerlaatste is waar aan gedacht wordt.
Omdat dergelijke zeldzame afwijkingen die voor individuele medewerkers zeer weinig voorkomen gewoon simpelweg vragen om problemen is. Ik hoef je toch niet uit te leggen hoe basale psychologie werkt bij mensen? Kijk een paar seizoenen Air Crash Investigation zou ik zeggen
Een afwijking hoeft niet per se doden tot gevolg te hebben, als een treinstel consequent vertraging veroorzaakt omdat een converter voor de stuurstroom steeds blijft uitvallen en het lastig is om dat ding goed te krijgen omdat er maar één in het wild is en een paar in het lab, zie je echt niet hoe zo'n afwijking voor issues kan zorgen op een manier dat een bedrijf zegt; dat doen we maar niet?
Het is daarnaast ook nog eens in lijn met wat er in het verleden gebeurde na vergelijkbare incidenten in vergelijkbare situaties.
Op zaterdag 22 februari 2020 01:00 schreef DeaDLocK2K het volgende: Omdat dergelijke zeldzame afwijkingen die voor individuele medewerkers zeer weinig voorkomen gewoon simpelweg vragen om problemen is. Ik hoef je toch niet uit te leggen hoe basale psychologie werkt bij mensen? Kijk een paar seizoenen Air Crash Investigation zou ik zeggen
Bedoel je nou dezelfde reden als waarom "verwachtingspatroon" het meest voorkomende woord in ongevalsrapporten van ILT in de afgelopen 20 jaar is?
Op zaterdag 22 februari 2020 01:00 schreef DeaDLocK2K het volgende: zie je echt niet hoe zo'n afwijking voor issues kan zorgen op een manier dat een bedrijf zegt; dat doen we maar niet?
ik snap de gedachtengang op zich, maar ik vind dat gewoon kansloos. Een zwaktebod. Als je een GOED product had, moet zoiets niet uit hoeven maken.
ik snap de gedachtengang op zich, maar ik vind dat gewoon kansloos. Een zwaktebod. Als je een GOED product had, moet zoiets niet uit hoeven maken.
Ik heb in mijn werk regelmatig te maken met dergelijke individuele abominaties en volgens mij is het maar in stand blijven houden van al die afwijkingen die niet per se nodig zijn een van de belangrijkste redenen van Het Probleem met IT in het algemeen.
Ik heb in mijn werk regelmatig te maken met dergelijke individuele abominaties en volgens mij is het maar in stand blijven houden van al die afwijkingen die niet per se nodig zijn een van de belangrijkste redenen van Het Probleem met IT in het algemeen.
Geen enkele. Maar elke klant boeit het als hij moet staan omdat het voor de vervoerder te moeilijk was om genoeg materieel in te zetten.
Mja, ik krijg toch sterk de indruk dat ik vaak moet staan op momenten dat er echt niet zoveel meer aan te doen is (calamiteiten, maximale capaciteit zoals je zelf weleens terecht opgemerkt over Arnhem-Utrecht vv), of op momenten dat er wel genoeg materieel ingezet had kunnen worden en je dus opstelterreinen vol met stilstaande meuk ziet. Ik vind 't niet zo erg dat mensen in de spits moeten staan.
Op zaterdag 22 februari 2020 01:36 schreef Dr_Flash het volgende: Ik hoef nooit te staan eigenlijk. Toevallig vanochtend de sprinter Rotterdam - Delft maar daar had ik nog een klapstoeltje
Ik hoefde gelukkig ook niet te staan vandaag, dat is heel vervelend met gas geven en remmen en zo
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Volgende week zaterdag (29 februari) is het Treinentopic MiniWinterRondje™ met daarin o.a. 2,5 uur lang dieselgeweld van een 218 met n-Wagen, de Desiro HC van Abellio en natuurlijk veel gezelligheid.
Hieronder het reisschema, wie denken er allemaal mee te gaan? Tickets (± ¤10-15) worden pas zaterdagochtend in Enschede gekocht dus je zit nog nergens aan vast
Voor wie geen abonnement heeft om naar Enschede en vanaf Arnhem te reizen is er via Vakantieveilingen een enkele reis voor ¤11,50 te koop, in totaal dus ¤23. Of via de Spoordeelwinkel 2x enkele reis voor ¤24.
Op vrijdag 21 februari 2020 16:08 schreef J.B. het volgende: Iemand ervaring met de 1e klasse in de ETR 610 van de SBB? Ik moet op vrijdag 20 maart voor werk in Rome zijn en ik overweeg om op zaterdag terug te komen met de trein, Frecciarossa naar Milaan en vanaf Milaan een Zwitserse trein naar Frankfurt. Ben alleen niet zeker of het de 7.5 uur zitten wel waard is en het comfort voldoet, ik heb nog nooit met Zwitserse treinen gereisd
Ja ik heb dat in oktober gedaan. Het was in mijn geval 10 euro meer en dat was het voor die prijs zeker waard. 2e klas is wat aan de krappe kant en in Zwitserland zit die trein echt stampesvol. Tussen Rome en Milano zou ik kijken om de Italo te nemen ipv Frecciarossa vanwege wat Fles zei.
Houden jullie er rekening mee dat er in veel treinen van regionale vervoerders geen alcohol geconsumeerd mag worden op straffe van leuke boetes? Dat schijnt in Nederland officieel ook al zo te zijn bij Blauwnet trouwens.
Sowieso irritant als mensen hun patatje oorlog of iets van de Burger King meenemen in de trein. Laatst zelfs iemand die zijn eigen prakje met overmatig veel ui en knoflook van thuis ging opeten als ontbijt. Hij keek erbij alsof hij er zelf ook niet echt trek in had. Dus ik geef ze bij Keolis groot gelijk.
Zojuist op Utrecht. Had Om 15:40 de ic naar den helder moeten hebben. De ice international naar Amsterdam had vijf minuten vertraging en ik besloot voor de lol in te stappen, en op Amsterdam over te stappen, gewoon omdat het kon: m'n dochter mopperen. Om 15:43 de melding: geen intercity's tussen Amsterdam en Utrecht door een boom op het spoor. Zijn wij dus mooi aan voorbij gereden
Op zaterdag 22 februari 2020 15:56 schreef BLS het volgende: Sowieso irritant als mensen hun patatje oorlog of iets van de Burger King meenemen in de trein. Laatst zelfs iemand die zijn eigen prakje met overmatig veel ui en knoflook van thuis ging opeten als ontbijt. Hij keek erbij alsof hij er zelf ook niet echt trek in had. Dus ik geef ze bij Keolis groot gelijk.
Ik neem die paar dagen per jaar tegenwoordig een netje mandarijnen mee
Niet toegestaan: Roken, alcohol en etenswaren nuttigen die geur verspreiden of vlekken maken In al het openbaar vervoer, inclusief de wachtruimtes en perrons, is roken niet toegestaan. Dit geldt ook voor de elektronische rookwaren. Tevens mag er geen alcohol in de bus of trein genuttigd worden. Het is niet toegestaan etenswaren te nuttigen die overlast veroorzaken omdat ze een geur verspreiden of vlekken of troep kunnen maken. U mag dus b.v. geen ijs, patat, vis of andere snacks nuttigen in de bus/trein.
Warme dranken in de bus Het is niet toegestaan om in de bus warme drank mee te nemen die niet afdoende afgesloten is. Als een buschauffeur een noodstop moet maken kan dit een gevaarlijke situatie opleveren voor u en uw medepassagiers. Bij twijfel kan de buschauffeur beslissen
[ Bericht 0% gewijzigd door dennistd op 22-02-2020 19:47:51 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Mja, als er niemand met je mee wil moet je toch wat anders doen
Overigens zijn het gewoon de huisregels van Keolis die ook van toepassing zijn op de trein.
Alsof dat mensen ooit tegen heeft gehouden. Ik zit er ook niet op te wachten als andere mensen het doen maar ik vind dat ik dat ongemak moet slikken. Misschien is het een suikerpatiënt die echt een mandarijn nodig heeft. Of van werk supersnel onderweg is naar een afspraak en geen andere mogelijkheid om te eten. Wie ben ik om daar wat van te gaan zeggen?
Waarom niet gewoon de paraplu "Overlast veroorzaken is verboden" en als iemand dan gaat zitten smeren met die patat met dan kan je altijd nog bekeuren. Maar geur in het algemeen is zoiets subjectiefs... ik hou van de geur van een broodje kebab bijvoorbeeld maar niet van de frituurlucht van anderen.
Beetje geven af en toe. Dan mag je dat zelf dus ook op het moment dat het een keer echt nodig is.
Patat is sowieso voor flikkers. Ik eet FRIET of ik eet NIET
quote:
Op zaterdag 22 februari 2020 16:49 schreef dennistd het volgende: Warme dranken in de bus Het is niet toegestaan om in de bus warme drank mee te nemen die niet afdoende afgesloten is. Als een buschauffeur een noodstop moet maken kan dit een gevaarlijke situatie opleveren voor u en uw medepassagiers. Bij twijfel kan de buschauffeur beslissen
Bij een noodstop is een klotsend bakje koffie wel het kleinste van je problemen anders Moraalriddergezeik altijd. Je kunt het overdrijven hoor
Jezus, wat is dit nu weer. Ik moet volgende week zaterdag naar Den Haag, normaal is dat een uur en veertig minuten met een overstap in Utrecht. Maar volgende week doe ik er drie uur en acht minuten over, of twee en een half uur met drie keer overstappen
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zaterdag 22 februari 2020 21:47 schreef Janneke141 het volgende: Jezus, wat is dit nu weer. Ik moet volgende week zaterdag naar Den Haag, normaal is dat een uur en veertig minuten met een overstap in Utrecht. Maar volgende week doe ik er drie uur en acht minuten over, of twee en een half uur met drie keer overstappen
Ik plande gisteren een reis Ommen-Berlijn. Kreeg hele rare adviezen met veel overstappen. Ik had Münster nog ingesteld als via station
Oh ehm ik ga gewoon op de OVC naar Enschede, vanaf daar op het SWT of whatever ticket (Dennis weet WEL hoe dat werkt ) en vanaf Arnhem weer op OVC naar huis.
Op zondag 23 februari 2020 21:03 schreef Dr_Flash het volgende: Oh ehm ik ga gewoon op de OVC naar Enschede, vanaf daar op het SWT of whatever ticket (Dennis weet WEL hoe dat werkt ) en vanaf Arnhem weer op OVC naar huis.
Bijna goed: het is een STT
SWT bestaat niet eens meer, dat is tegenwoordig het QDL-ticket.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven