abonnement Unibet Coolblue
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 14 februari 2020 @ 21:23:26 #151
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_191510389
20 maart ga ik naar Hull.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_191512342
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 19:31 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Waar het om gaat is of er een gezonde markt is. Op het moment dat een Siemens omvalt dan is er eigenlijk geen keus dan het met staatssteun overeind houden omdat de schade groter is dan geld erin steken.

Eigenlijk wil je niet dat private partijen tot zo'n machtspositie kunnen groeien. Er zijn in heel veel industrieën op de wereld, echt in Heel Veel industrieën, nog maar enkele grote spelers over en de rest is gezever in de marge vanwege vreemde niches, die met de vooruitgang ook steeds makkelijker bediend kunnen worden door de giga-conglomeraten.

Vanwege hun grootte kunnen ze ook nog eens buitensporig veel invloed uitoefenen op beleid, en op alle niveaus. Er is een reden dat je het omkopen van buitenlandse officials in veel landen kan aftrekken van de belasting :)

Zoals ik zei; dit heeft niet mijn voorkeur.
Het alternatief worst case is failliet gaan van Bombardier, wat krijg je dan?
  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 00:30:24 #153
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191514550
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 20:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Één van de problemen zoals ik ze zie in die industrie is dat de 'oude rotten met ervaring' uitstromen, en dat de nieuwe garde een heel ander idee heeft over wat leuk en uitdagend is.
[..]

Move fast and break things!!!
Tja, een deel van die jonge garde wil ook niet langer als drie jaar op een plek zitten. Tja, dan lukt het je waarschijnlijk wel om het een en ander draaiende te houden, maar echt structureel iets aanpakken is al een stuk lastiger.

Ik mag ook op zoek naar een andere werkgever, maar heb in deze tijd eigenlijk bijna alle machines van een bepaalde productgroep gedaan en heb op zijn minst iets over elke order gezegd. Voorheen deed dan Pietje eens zo'n machine en dan Jantje en was het altijd gezeik met die machines. Eenheid was ver te zoeken, ik heb behoorlijk gestandaardiseerd en veel artikelnummers voor dingen aangemaakt, maar goed de komende tijd zal dat wel weer een stuk slechter gaan :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191519332
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 22:48 schreef b2py het volgende:

[..]

Het alternatief worst case is failliet gaan van Bombardier, wat krijg je dan?
Een faillissement. Tja. Doorstart. Misschien niet als eigen bedrijfsonderdeel maar als verzelfstandigd bedrijf.
Bier.
  zaterdag 15 februari 2020 @ 13:52:56 #155
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_191520010
Treinen bouwen is toch ook helemaal niet meer leuk.
30 jaar geleden kon je nog samen met de klant "zijn" trein ontwikkelen.
Nu gaat het niet meer om de trein, maar om met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk meerwerk te genereren op een standaardmodelletje.
So we just called him Fred
pi_191520309
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 13:52 schreef Fred het volgende:
Treinen bouwen is toch ook helemaal niet meer leuk.
30 jaar geleden kon je nog samen met de klant "zijn" trein ontwikkelen.
Nu gaat het niet meer om de trein, maar om met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk meerwerk te genereren op een standaardmodelletje.
Tja, als de salesmensen de baas zijn en niet de engneers, dan verandert dat het DNA van je bedrijf..
dag
pi_191520553
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 14:23 schreef Peter het volgende:

[..]

Tja, als de salesmensen de baas zijn en niet de engneers, dan verandert dat het DNA van je bedrijf..
Tja, daar verdien je in Europa ook niet per definitie heel veel aan per definitie, vanwege de aanbestedingsverplichting zal het werken op basis van provisie mogelijkerwijs weleens zeldzamer zijn dan in andere sectoren.
Bier.
pi_191522598
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 22:48 schreef b2py het volgende:

[..]

Het alternatief worst case is failliet gaan van Bombardier, wat krijg je dan?
Een ander alternatief is het transportonderdeel naar de beurs brengen en zelfstandig verder te laten bestaan. Dan kan te zijner tijd nog steeds iemand het opkopen, maar dat zaken momenteel niet zo lekker lopen bij Bombardier en er iets moet veranderen is wel een ding wat zeker is.
pi_191524835
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 13:52 schreef Fred het volgende:
Treinen bouwen is toch ook helemaal niet meer leuk.
30 jaar geleden kon je nog samen met de klant "zijn" trein ontwikkelen.
Nu gaat het niet meer om de trein, maar om met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk meerwerk te genereren op een standaardmodelletje.
Als je goede klanteisen formuleert dan kan dat zeker
  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 20:43:10 #160
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191525964
Ach ja, met auto's is dat niet veel anders toch. Er zijn maar een paar onderstellen en motoren en die vind je in 80% van de in NL verkochte wagens terug.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 16 februari 2020 @ 10:28:57 #161
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_191533864
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 20:43 schreef derLudolf het volgende:
Ach ja, met auto's is dat niet veel anders toch. Er zijn maar een paar onderstellen en motoren en die vind je in 80% van de in NL verkochte wagens terug.
Probleem met treinen is dat ze (zeker) in Europa met name gekocht worden door overheden. En die hebben het zichzelf en de markt met alle aanbestedingsregels erg moeilijk gemaakt om op een fatsoenlijke manier treinen te kopen en te verkopen.

Auto's meten in de hele EU vrijwel aan dezelfde regels en technische eisen voldoen. Terwijl treinen nog steeds aan allerlei verschillende beveiligingseisen, spanningseisen, perronhoogtes, spoorbreedtes, profielbreedtes, maximale en minimaal booglengte et.c moet voldoen.

Jarenlang heeft de EU als zachte heelmeester niet geïnvesteerd in het standaardiseren van het Europese spoor, met gapende wonden zoals een omvallende Bombardier en Fyra's als gevolg.
So we just called him Fred
pi_191534484
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2020 10:28 schreef Fred het volgende:

[..]

Jarenlang heeft de EU als zachte heelmeester niet geïnvesteerd in het standaardiseren van het Europese spoor, met gapende wonden zoals een omvallende Bombardier en Fyra's als gevolg.
De problemen bij Bombardier zijn ontstaan door problemen bij het luchtvaartonderdeel, in de ontwikkeling van de CS200 is zoveel geld gestort dat de rest van het bedrijf is kapotbezuinigd. Bovendien lijkt Bombardier met de TRAXX bij uitstek een bedrijf dat goed op de gebrekkige standaardisatie van het Europese spoor is ingesprongen... Het is wel makkelijk om de schuld bij de EU te leggen, maar uiteindelijk blijven nationale overheden verantwoord voor de binnenlandse infrastructuur.
pi_191534609
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2020 10:28 schreef Fred het volgende:

[..]
Auto's meten in de hele EU vrijwel aan dezelfde regels en technische eisen voldoen. Terwijl treinen nog steeds aan allerlei verschillende beveiligingseisen, spanningseisen, perronhoogtes, spoorbreedtes, profielbreedtes, maximale en minimaal booglengte et.c moet voldoen.
Dit is gewoon onwaar. Perronhoogtes worden op het moment rap gestandaardiseerd op 76cm in de hele EU, zelfs in fucking België zijn er gehuchten waar je vorig jaar nog onder de spoorstaaf stond en nu gewoon normaal op hoogte. Deze regels zijn er gekomen vanwege de verplichting tot een barrierevrij instap voor mensen met een beperking.

Verschillende stroomsoorten is een eenvoudige technische beperking. De beveiligingssystemen zie je al wel meer eenheid in komen. voor Denemarken, Luxemburg, Zwitserland en België heb je straks bijvoorbeeld genoeg aan dezelfde ERTMS-apparatuur en moet er slechts wat met software gedaan worden.

Praktisch alles wat je benoemt is al vastgelegd in TSIs. Het grootste issue is afschrijving van hardware; die meuk gaat 30 tot 50 jaar mee en je wil niet geld wegflikkeren. Al het nieuwe spul echter; geen issue.

Laatste ding waar nog eens naar gekeken moet worden; In Nederland is een lichtgekleurd vlak verplicht voorop de trein, in landen waar sneeuw valt is dat logischerwijs iets anders. Daar zouden we een technische oplossing voor moeten bedenken.
Bier.
pi_191534637
Oh en ook voor wat betreft toelating is het dus zo dat er al veel wordt samengewerkt; materieel dat in Nederland is goedgekeurd gaat in Duitsland alleen nog voor dingen als elektromagnetische compatibiliteitstests en dingen die specifiek van toepassing zijn op bijvoorbeeld LZB en PZB. Vice versa exact hetzelfde verhaal.
Bier.
  zondag 16 februari 2020 @ 11:47:47 #165
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_191534717
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:38 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Laatste ding waar nog eens naar gekeken moet worden; In Nederland is een lichtgekleurd vlak verplicht voorop de trein, in landen waar sneeuw valt is dat logischerwijs iets anders. Daar zouden we een technische oplossing voor moeten bedenken.
Een tweekleurig geruit vlak. :Y) misschien moet ik maar gelijk een patent aanvragen op dit vernuftig idee. :')
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_191534826
Daarnaast zou ik ook graag een bron willen zien dat voornamelijk overheden treinen kopen, volgens mij wordt er altijd nog meer verkocht aan de vrije markt en volgens mij zijn de meeste spoorwegbedrijven in Europa nog steeds privaatrechtelijke partijen waar hooguit de overheid aandeelhouder in is.

Ik vraag me ook af wat de relevantie van die opmerking in het algemeen is. Verplicht aanbesteden van materieel en onderhoud is nou juist een van de dingen die niet zoveel kwaad kunnen. Ook niet-aanbesteed materieel heeft dit soort issues en het heeft te maken met complexiteit en zoals ik wel vaker roep; een structureel probleem in de wereld van ICT.
Bier.
  Redactie Sport zondag 16 februari 2020 @ 13:02:00 #167
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_191535952
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:38 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Laatste ding waar nog eens naar gekeken moet worden; In Nederland is een lichtgekleurd vlak verplicht voorop de trein, in landen waar sneeuw valt is dat logischerwijs iets anders. Daar zouden we een technische oplossing voor moeten bedenken.
Ik meen dat die verplichting al een paar jaar vervallen is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_191536147
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 13:02 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ik meen dat die verplichting al een paar jaar vervallen is.
In Nederland ja, maar in Italië zijn die regels net weer aangepast.
Bier.
  zondag 16 februari 2020 @ 14:33:17 #169
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191537227
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 13:02 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ik meen dat die verplichting al een paar jaar vervallen is.
Daar kwamen we toen in dit topic achter omdat ik het aan IL&T vroeg :D
  zondag 16 februari 2020 @ 17:32:23 #170
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_191539995
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Oh en ook voor wat betreft toelating is het dus zo dat er al veel wordt samengewerkt; materieel dat in Nederland is goedgekeurd gaat in Duitsland alleen nog voor dingen als elektromagnetische compatibiliteitstests en dingen die specifiek van toepassing zijn op bijvoorbeeld LZB en PZB. Vice versa exact hetzelfde verhaal.
EMC alleen omdat ie op een andere spanning rijdt. Die TSI's zijn verder vrij basaal, maar dienen uiteindelijk het doel van een Europees, interoperabel net.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_191540556
Weer een treinstel wat vol gekliederd is met graffiti. Een SGM stel waarvan twee bakken helemaal onder zitten. ging zo rond 15:00 uur van Alkmaar richting Uitgeest als leeg materieel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_191540815
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 18:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
Weer een treinstel wat vol gekliederd is met graffiti. Een SGM stel waarvan twee bakken helemaal onder zitten. ging zo rond 15:00 uur van Alkmaar richting Uitgeest als leeg materieel.
Fijn dat je geen foto post (y)
Bier.
  zondag 16 februari 2020 @ 19:48:38 #173
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_191542125
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:38 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Praktisch alles wat je benoemt is al vastgelegd in TSIs. Het grootste issue is afschrijving van hardware; die meuk gaat 30 tot 50 jaar mee en je wil niet geld wegflikkeren. Al het nieuwe spul echter; geen issue.
Ik denk dat we de afgelopen jaren meer geld hebben "weggeflikkerd" door allerlei maatregelen voor ons uit te schuiven.
ATB had allang vervangen kunnen zijn door ERTMS, gelijkspanning had allang vervangen kunnen worden door wisselspanning. Ja, dat kost geld, maar had de aanschaf van treinen nu een stuk eenvoudiger gemaakt.
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Daarnaast zou ik ook graag een bron willen zien dat voornamelijk overheden treinen kopen, volgens mij wordt er altijd nog meer verkocht aan de vrije markt en volgens mij zijn de meeste spoorwegbedrijven in Europa nog steeds privaatrechtelijke partijen waar hooguit de overheid aandeelhouder in is.
En jij denkt dat een NS voldoende inkomsten heeft uit kaartverkoop en stations om honderden miljoenen uit te trekken voor nieuwe treinen? Dat geld komt rechtstreeks uit de staatskas.

Bij provinciale concessies is het niet veel anders, bij de start komt er direct een pot met belastinggeld vrij voor de vervoerpartij om materieel te kopen.

Dus ja, uiteindelijk is het de overheid die de treinen koopt, waarover ze zich tot in de tweede kamer druk over kunnen maken.
So we just called him Fred
  Moderator zondag 16 februari 2020 @ 19:51:36 #174
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191542172
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 18:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Fijn dat je geen foto post (y)
Dan geef je die "artiesten" weer een podium...
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191542884
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2020 19:48 schreef Fred het volgende:

[..]

En jij denkt dat een NS voldoende inkomsten heeft uit kaartverkoop en stations om honderden miljoenen uit te trekken voor nieuwe treinen? Dat geld komt rechtstreeks uit de staatskas.
Wat een flauwekul weer. Voor de treinen sluit NS Lease gewoon leningen af bij een bank, zoals elk bedrijf zou doen voor zulke grote aankopen. Daar komt geen cent voor uit de staatskas.

[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 16-02-2020 20:43:23 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')