Het alternatief worst case is failliet gaan van Bombardier, wat krijg je dan?quote:Op vrijdag 14 februari 2020 19:31 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Waar het om gaat is of er een gezonde markt is. Op het moment dat een Siemens omvalt dan is er eigenlijk geen keus dan het met staatssteun overeind houden omdat de schade groter is dan geld erin steken.
Eigenlijk wil je niet dat private partijen tot zo'n machtspositie kunnen groeien. Er zijn in heel veel industrieën op de wereld, echt in Heel Veel industrieën, nog maar enkele grote spelers over en de rest is gezever in de marge vanwege vreemde niches, die met de vooruitgang ook steeds makkelijker bediend kunnen worden door de giga-conglomeraten.
Vanwege hun grootte kunnen ze ook nog eens buitensporig veel invloed uitoefenen op beleid, en op alle niveaus. Er is een reden dat je het omkopen van buitenlandse officials in veel landen kan aftrekken van de belasting
Zoals ik zei; dit heeft niet mijn voorkeur.
Tja, een deel van die jonge garde wil ook niet langer als drie jaar op een plek zitten. Tja, dan lukt het je waarschijnlijk wel om het een en ander draaiende te houden, maar echt structureel iets aanpakken is al een stuk lastiger.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 20:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
Één van de problemen zoals ik ze zie in die industrie is dat de 'oude rotten met ervaring' uitstromen, en dat de nieuwe garde een heel ander idee heeft over wat leuk en uitdagend is.
[..]
Move fast and break things!!!
Een faillissement. Tja. Doorstart. Misschien niet als eigen bedrijfsonderdeel maar als verzelfstandigd bedrijf.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 22:48 schreef b2py het volgende:
[..]
Het alternatief worst case is failliet gaan van Bombardier, wat krijg je dan?
Tja, als de salesmensen de baas zijn en niet de engneers, dan verandert dat het DNA van je bedrijf..quote:Op zaterdag 15 februari 2020 13:52 schreef Fred het volgende:
Treinen bouwen is toch ook helemaal niet meer leuk.
30 jaar geleden kon je nog samen met de klant "zijn" trein ontwikkelen.
Nu gaat het niet meer om de trein, maar om met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk meerwerk te genereren op een standaardmodelletje.
Tja, daar verdien je in Europa ook niet per definitie heel veel aan per definitie, vanwege de aanbestedingsverplichting zal het werken op basis van provisie mogelijkerwijs weleens zeldzamer zijn dan in andere sectoren.quote:Op zaterdag 15 februari 2020 14:23 schreef Peter het volgende:
[..]
Tja, als de salesmensen de baas zijn en niet de engneers, dan verandert dat het DNA van je bedrijf..
Een ander alternatief is het transportonderdeel naar de beurs brengen en zelfstandig verder te laten bestaan. Dan kan te zijner tijd nog steeds iemand het opkopen, maar dat zaken momenteel niet zo lekker lopen bij Bombardier en er iets moet veranderen is wel een ding wat zeker is.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 22:48 schreef b2py het volgende:
[..]
Het alternatief worst case is failliet gaan van Bombardier, wat krijg je dan?
Als je goede klanteisen formuleert dan kan dat zekerquote:Op zaterdag 15 februari 2020 13:52 schreef Fred het volgende:
Treinen bouwen is toch ook helemaal niet meer leuk.
30 jaar geleden kon je nog samen met de klant "zijn" trein ontwikkelen.
Nu gaat het niet meer om de trein, maar om met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk meerwerk te genereren op een standaardmodelletje.
Probleem met treinen is dat ze (zeker) in Europa met name gekocht worden door overheden. En die hebben het zichzelf en de markt met alle aanbestedingsregels erg moeilijk gemaakt om op een fatsoenlijke manier treinen te kopen en te verkopen.quote:Op zaterdag 15 februari 2020 20:43 schreef derLudolf het volgende:
Ach ja, met auto's is dat niet veel anders toch. Er zijn maar een paar onderstellen en motoren en die vind je in 80% van de in NL verkochte wagens terug.
De problemen bij Bombardier zijn ontstaan door problemen bij het luchtvaartonderdeel, in de ontwikkeling van de CS200 is zoveel geld gestort dat de rest van het bedrijf is kapotbezuinigd. Bovendien lijkt Bombardier met de TRAXX bij uitstek een bedrijf dat goed op de gebrekkige standaardisatie van het Europese spoor is ingesprongen... Het is wel makkelijk om de schuld bij de EU te leggen, maar uiteindelijk blijven nationale overheden verantwoord voor de binnenlandse infrastructuur.quote:Op zondag 16 februari 2020 10:28 schreef Fred het volgende:
[..]
Jarenlang heeft de EU als zachte heelmeester niet geïnvesteerd in het standaardiseren van het Europese spoor, met gapende wonden zoals een omvallende Bombardier en Fyra's als gevolg.
Dit is gewoon onwaar. Perronhoogtes worden op het moment rap gestandaardiseerd op 76cm in de hele EU, zelfs in fucking België zijn er gehuchten waar je vorig jaar nog onder de spoorstaaf stond en nu gewoon normaal op hoogte. Deze regels zijn er gekomen vanwege de verplichting tot een barrierevrij instap voor mensen met een beperking.quote:Op zondag 16 februari 2020 10:28 schreef Fred het volgende:
[..]
Auto's meten in de hele EU vrijwel aan dezelfde regels en technische eisen voldoen. Terwijl treinen nog steeds aan allerlei verschillende beveiligingseisen, spanningseisen, perronhoogtes, spoorbreedtes, profielbreedtes, maximale en minimaal booglengte et.c moet voldoen.
Een tweekleurig geruit vlak. misschien moet ik maar gelijk een patent aanvragen op dit vernuftig idee.quote:Op zondag 16 februari 2020 11:38 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Laatste ding waar nog eens naar gekeken moet worden; In Nederland is een lichtgekleurd vlak verplicht voorop de trein, in landen waar sneeuw valt is dat logischerwijs iets anders. Daar zouden we een technische oplossing voor moeten bedenken.
Ik meen dat die verplichting al een paar jaar vervallen is.quote:Op zondag 16 februari 2020 11:38 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Laatste ding waar nog eens naar gekeken moet worden; In Nederland is een lichtgekleurd vlak verplicht voorop de trein, in landen waar sneeuw valt is dat logischerwijs iets anders. Daar zouden we een technische oplossing voor moeten bedenken.
In Nederland ja, maar in Italië zijn die regels net weer aangepast.quote:Op zondag 16 februari 2020 13:02 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik meen dat die verplichting al een paar jaar vervallen is.
Daar kwamen we toen in dit topic achter omdat ik het aan IL&T vroegquote:Op zondag 16 februari 2020 13:02 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik meen dat die verplichting al een paar jaar vervallen is.
EMC alleen omdat ie op een andere spanning rijdt. Die TSI's zijn verder vrij basaal, maar dienen uiteindelijk het doel van een Europees, interoperabel net.quote:Op zondag 16 februari 2020 11:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Oh en ook voor wat betreft toelating is het dus zo dat er al veel wordt samengewerkt; materieel dat in Nederland is goedgekeurd gaat in Duitsland alleen nog voor dingen als elektromagnetische compatibiliteitstests en dingen die specifiek van toepassing zijn op bijvoorbeeld LZB en PZB. Vice versa exact hetzelfde verhaal.
Fijn dat je geen foto postquote:Op zondag 16 februari 2020 18:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
Weer een treinstel wat vol gekliederd is met graffiti. Een SGM stel waarvan twee bakken helemaal onder zitten. ging zo rond 15:00 uur van Alkmaar richting Uitgeest als leeg materieel.
Ik denk dat we de afgelopen jaren meer geld hebben "weggeflikkerd" door allerlei maatregelen voor ons uit te schuiven.quote:Op zondag 16 februari 2020 11:38 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Praktisch alles wat je benoemt is al vastgelegd in TSIs. Het grootste issue is afschrijving van hardware; die meuk gaat 30 tot 50 jaar mee en je wil niet geld wegflikkeren. Al het nieuwe spul echter; geen issue.
En jij denkt dat een NS voldoende inkomsten heeft uit kaartverkoop en stations om honderden miljoenen uit te trekken voor nieuwe treinen? Dat geld komt rechtstreeks uit de staatskas.quote:Op zondag 16 februari 2020 11:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Daarnaast zou ik ook graag een bron willen zien dat voornamelijk overheden treinen kopen, volgens mij wordt er altijd nog meer verkocht aan de vrije markt en volgens mij zijn de meeste spoorwegbedrijven in Europa nog steeds privaatrechtelijke partijen waar hooguit de overheid aandeelhouder in is.
Dan geef je die "artiesten" weer een podium...quote:
Wat een flauwekul weer. Voor de treinen sluit NS Lease gewoon leningen af bij een bank, zoals elk bedrijf zou doen voor zulke grote aankopen. Daar komt geen cent voor uit de staatskas.quote:Op zondag 16 februari 2020 19:48 schreef Fred het volgende:
[..]
En jij denkt dat een NS voldoende inkomsten heeft uit kaartverkoop en stations om honderden miljoenen uit te trekken voor nieuwe treinen? Dat geld komt rechtstreeks uit de staatskas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |