abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 februari 2020 @ 18:07:13 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_191429399


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg FredvZ Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

  zondag 9 februari 2020 @ 18:11:50 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191429487
Inmiddels zijn alle spoorgrensovergangen tussen Nederland en Duitsland gesloten. :o
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 18:24:48 #3
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191429715
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:11 schreef James1988 het volgende:
Inmiddels zijn alle spoorgrensovergangen tussen Nederland en Duitsland gesloten. :o
Komen de Russen? :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 18:33:25 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191429867
In DB Navigator zijn alle IC's in Nederland een RE.

Nja, als je een IC Roosendaal-Zwolle vergelijkt met een RE1 (Hannover-Norddeich Mole) dan snap ik dat opzich wel :+ 3:59uur

Zijn er IC's in NL die zo lang onderweg zijn?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 9 februari 2020 @ 18:35:31 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191429898
Venlo - Dordrecht via Utrecht en Leiden?
pi_191429926
En een paar dienstregelingen terug de IC Vlissingen - Groningen, die zat geloof ik op 5,5 uur of zoiets.
  Redactie Sport zondag 9 februari 2020 @ 18:52:29 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_191430238
Ik zit nog steeds in de S-Bahn, over 7 minuten zijn we weer waar we om 14.53u begonnen zijn. Geen enkel probleem gehad hier, straks alleen nog even van Ohlsdorf naar Hbf met de U1 of S2.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zondag 9 februari 2020 @ 18:55:13 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_191430280
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:24 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Komen de Russen? :D
Nee, Duitsers hebben het treinverkeer in NRW compleet stilgelegd. En de enige twee die niet aan NRW grenzen ligt een boom. Nou ja, Coevorden zou nog kunnen, geen idee hoe de situatie bij de Bentheimer is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_191430286
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:52 schreef dennistd het volgende:
Ik zit nog steeds in de S-Bahn, over 7 minuten zijn we weer waar we om 14.53u begonnen zijn. Geen enkel probleem gehad hier, straks alleen nog even van Ohlsdorf naar Hbf met de U1 of S2.
en dan een hotelbon zien te scoren
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_191430391
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:55 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, Duitsers hebben het treinverkeer in NRW compleet stilgelegd. En de enige twee die niet aan NRW grenzen ligt een boom. Nou ja, Coevorden zou nog kunnen, geen idee hoe de situatie bij de Bentheimer is.
Hmm. Dat lijkt me nou ook weer overdreven.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 9 februari 2020 @ 19:06:43 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_191430495
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:33 schreef derLudolf het volgende:
In DB Navigator zijn alle IC's in Nederland een RE.

Nja, als je een IC Roosendaal-Zwolle vergelijkt met een RE1 (Hannover-Norddeich Mole) dan snap ik dat opzich wel :+ 3:59uur

Zijn er IC's in NL die zo lang onderweg zijn?
Den Helder - Maastricht komt daar heel dicht bij in de buurt met 3.44 uur
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport zondag 9 februari 2020 @ 19:23:29 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_191430786
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

en dan een hotelbon zien te scoren
Waarom? Ik ben vandaag al ingecheckt in het hotel en check pas woensdagmorgen weer uit hoor :D
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_191430858
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:23 schreef dennistd het volgende:

[..]

Waarom? Ik ben vandaag al ingecheckt in het hotel en check pas woensdagmorgen weer uit hoor :D
oh ik dacht dat je vanavond nog naar huis wou of zo :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 19:32:40 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191430930
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:55 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, Duitsers hebben het treinverkeer in NRW compleet stilgelegd. En de enige twee die niet aan NRW grenzen ligt een boom. Nou ja, Coevorden zou nog kunnen, geen idee hoe de situatie bij de Bentheimer is.
Oh zo, dat had ik niet meegekregen :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 19:37:17 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191430992
quote:
14s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Den Helder - Maastricht komt daar heel dicht bij in de buurt met 3.44 uur
Aha, maar die rijdt niet altijd denk ik?

Waar vind je de totale tijd van een trein? Ik kon niet vinden hoe lang die 3700 (Venlo-Dordrecht) onderweg is.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 9 februari 2020 @ 19:39:18 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191431016
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waar vind je de totale tijd van een trein? Ik kon niet vinden hoe lang die 3700 (Venlo-Dordrecht) onderweg is.
Gewoon in de reisplanner. Alleen rijdt die deze week niet de hele route ivm werkzaamheden bij Leiden.

  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 19:40:59 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191431036
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:39 schreef James1988 het volgende:

[..]

Gewoon in de reisplanner. Alleen rijdt die deze week niet de hele route ivm werkzaamheden bij Leiden.

[ afbeelding ]
Oh vandaar, ik zag inderdaad geen directe trein. Dacht dat met overstap misschien sneller was ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport zondag 9 februari 2020 @ 19:44:29 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_191431071
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, maar die rijdt niet altijd denk ik?

Waar vind je de totale tijd van een trein? Ik kon niet vinden hoe lang die 3700 (Venlo-Dordrecht) onderweg is.
Maandag tot en met vrijdag in de ochtendspits zijn het drie treinen. 6.46, 7.16 en 7.46 vertrek uit Den Helder
https://treinposities.nl/ritinfo/20200207/827
https://treinposities.nl/ritinfo/20200207/829
https://treinposities.nl/ritinfo/20200207/831
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 9 februari 2020 @ 19:48:29 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191431126
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:40 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oh vandaar, ik zag inderdaad geen directe trein. Dacht dat met overstap misschien sneller was ;)
De 3700 rijdt ook niet altijd. Deze rijdt alleen in de daluren, zaterdagochtend en op zondag.
pi_191431731
Heerlen - Enkhuizen duurt 3:33 en rijdt overdag gewoon elk half uur :s)


Volgende week zit ik in de Glacier Express, 7:46 uur in dezelfde stoel :X
  Redactie Sport zondag 9 februari 2020 @ 20:34:51 #21
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_191431870
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 20:29 schreef Ireyon het volgende:
Heerlen - Enkhuizen duurt 3:33 en rijdt overdag gewoon elk half uur :s)


Volgende week zit ik in de Glacier Express, 7:46 uur in dezelfde stoel :X
Je mag best opstaan onderweg he, dat is het een trein voor
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_191432772
Zo, ik ben gelukkig met blablacar + Frankfurter S-Bahn thuis kunnen komen :P Vanaf Trier was ik na half 7 niet meer in Frankfurt kunnen komen :o

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2020 21:15:14 ]
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 21:21:01 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191432905
In heel Duitsland geen Fernverkehr las ik net.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191433070
Op Frankfurt Hbf stond op spoor 8 een Aufenthaltszug om gestrande reizigers op te vangen. Bij vrijwel alle ICs en ICEs stond inderdaad dat ze uitvielen. Het resultaat was lange rijen :P

[ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2020 21:30:02 ]
pi_191433398
IC naar Zwolle is zojuist geheel punctueel klokvast volgens dienstregeling vertrokken uit Deventer :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_191433484
quote:
14s.gif Op zondag 9 februari 2020 21:49 schreef Dr_Flash het volgende:
IC naar Zwolle is zojuist geheel punctueel klokvast volgens dienstregeling vertrokken uit Deventer :+
Ah, op tijd dus ook wel tevens zonder Franse slag.
Bier.
  Redactie Sport zondag 9 februari 2020 @ 22:59:58 #27
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_191434326
Op Hamburg Hbf stond ook een flinke rij voor het Reisezentrum inderdaad :Y
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_191437435
Sta stil tussen Utrecht & Amsterdam, ik denk dat we een stukje bovenleiding kapot hebben getrokken. Best een eng geluid als je in de trein zit...

Anyway, ik voorzie problemen op dit traject voor de rest van vandaag :P
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 11:05:39 #29
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191438684
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:58 schreef Viezze het volgende:
Sta stil tussen Utrecht & Amsterdam, ik denk dat we een stukje bovenleiding kapot hebben getrokken. Best een eng geluid als je in de trein zit...

Anyway, ik voorzie problemen op dit traject voor de rest van vandaag :P
Idd veel uitval ik moet naar Hilversum, gelukkig kan ik ook vanaf Amsterdam met een sprinter. Om 11:11 uur vanaf spoor 11. Gekkenwerk _O-
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_191438693
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:58 schreef Viezze het volgende:
Sta stil tussen Utrecht & Amsterdam, ik denk dat we een stukje bovenleiding kapot hebben getrokken. Best een eng geluid als je in de trein zit...

Anyway, ik voorzie problemen op dit traject voor de rest van vandaag :P
Ik had gisteren erger verwacht. Mijn dienst verliep vlekkeloos. Ik heb mijn slag Amsterdam-Zandvoort vlekkeloos kunnen afwerken. Waaide zowat van het perron af en de regen was ook geen pretje maar ik heb zonder problemen Eindhoven weer bereikt. Reizigers waren zeer relaxed. Het was overigens ook niet zo druk.

Utrecht-Den Haag en Amsterdam-Leiden-Den Haag en richting Alkmaar vanaf Amsterdam waren er wel problemen. Alles in de avonduren.

Vandaag rust.
pi_191438748
We zijn ondertussen geëvacueerd en zitten in een andere trein naar Schiphol. Ruim 2 uur vertraging, maar wat dat betreft complimenten voor NS & ProRail want ging best soepel allemaal. Er waren schijnbaar zelfs ruiten stuk geslagen door de bovenleiding of stroomafnemers, maar gelukkig niemand gewond.

pi_191438800
Twee uur, mooi. Op naar de één uur want veel langer hoeft zoiets niet te duren denk ik.
Bier.
pi_191438878
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 11:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Twee uur, mooi. Op naar de één uur want veel langer hoeft zoiets niet te duren denk ik.
Ik zal aan de backoffice doorgeven wat de experts er van vonden.
pi_191438918
quote:
Update #Breukelen: Door het defect is vanochtend één trein gestrand. Reizigers worden op dit moment geëvacueerd via een trein op het spoor ernaast.

Hierdoor zijn beide sporen tussen Abcoude en Breukelen versperd en reiden er nu helemaal geen treinen op dit traject.
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 11:22 schreef Salatrel het volgende:

[..]

Ik zal aan de backoffice doorgeven wat de experts er van vonden.
Geef ook even aan de backoffice door dat men benieuwd is wanneer de treinen weer gaan "reiden".
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_191438935
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 11:22 schreef Salatrel het volgende:

[..]

Ik zal aan de backoffice doorgeven wat de experts er van vonden.
Het afschakelen van stroom is een administratieve handeling gevolgd door een technisch en kan in enkele minuten. Wordt sowieso zsm in gang gezet. Er is materieel genoeg, het moet alleen naar die plaats en dat kan nooit verder dan een half uur zijn van een opstelterrein.

Eén uur is prima haalbaar voor een volledige evacuatie.
Bier.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 11:32:29 #36
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191439000
quote:
10s.gif Op maandag 10 februari 2020 11:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]


[..]

Geef ook even aan de backoffice door dat men benieuwd is wanneer de treinen weer gaan "reiden".
_O-
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_191439052
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 11:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Het afschakelen van stroom is een administratieve handeling gevolgd door een technisch en kan in enkele minuten. Wordt sowieso zsm in gang gezet. Er is materieel genoeg, het moet alleen naar die plaats en dat kan nooit verder dan een half uur zijn van een opstelterrein.

Eén uur is prima haalbaar voor een volledige evacuatie.
In dit geval is gebruik gemaakt van een reguliere trein Utrecht - Schiphol (die er dus ook extra vertraging door kreeg, maar de sfeer in de trein was gelaten). Ik denk dat het achterste trein wel ruim 30 minuten meer vertraging had want die moest op de volgende trein wachten. Bij ons paste het volgens mij net.
pi_191439125
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 11:36 schreef Viezze het volgende:

[..]

In dit geval is gebruik gemaakt van een reguliere trein Utrecht - Schiphol (die er dus ook extra vertraging door kreeg, maar de sfeer in de trein was gelaten). Ik denk dat het achterste trein wel ruim 30 minuten meer vertraging had want die moest op de volgende trein wachten. Bij ons paste het volgens mij net.
Goede oplossing maar dan had het dus ook na een half uur gekund.
Bier.
pi_191439292
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 11:12 schreef Viezze het volgende:
We zijn ondertussen geëvacueerd en zitten in een andere trein naar Schiphol. Ruim 2 uur vertraging, maar wat dat betreft complimenten voor NS & ProRail want ging best soepel allemaal. Er waren schijnbaar zelfs ruiten stuk geslagen door de bovenleiding of stroomafnemers, maar gelukkig niemand gewond.

[ afbeelding ]
https://www.ad.nl/utrecht(...)l5DeyNjAL04sZn5SHplo
  maandag 10 februari 2020 @ 13:22:53 #40
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_191440333
Zojuist stond een 6400 bij de ongelukstrein om de boel af te slepen.
pi_191441932
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:58 schreef Viezze het volgende:
Sta stil tussen Utrecht & Amsterdam, ik denk dat we een stukje bovenleiding kapot hebben getrokken. Best een eng geluid als je in de trein zit...

Anyway, ik voorzie problemen op dit traject voor de rest van vandaag :P
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 13:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Zojuist stond een 6400 bij de ongelukstrein om de boel af te slepen.
4 1/2 uur.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_191443213
En gaat nog tot morgenmiddag duren. Gelukkig rijden alle ICs weer, ik heb mijn portie vertraging vandaag wel gehad
pi_191443603
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 15:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]


[..]

4 1/2 uur.
Het was al vrij snel duidelijk dat zsm dat stel wegslepen geen enkele invloed zou hebben op het herstelproces...

[ Bericht 0% gewijzigd door toblorone op 10-02-2020 18:09:38 ]
pi_191446687
NS heeft inmiddels meer vertrouwen in de systemen van 9292 dan hun eigen systemen...

https://imgur.com/gallery/yJlqIRv
So we just called him Fred too
pi_191447046
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 20:56 schreef Fred2 het volgende:
NS heeft inmiddels meer vertrouwen in de systemen van 9292 dan hun eigen systemen...

https://imgur.com/gallery/yJlqIRv
Omdat je dan ook alternatieven krijgt met bus misschien? Gokje.
Bier.
pi_191447053
Maar dan zou anders formuleren wel handig zijn.
Bier.
pi_191447096
wat mij irriteert is dat een ovchipkaart maximaal 5 jaar geldig is.
een anonieme ovchipkaart is in de praktijk zelfs minder dan 5 jaar geldig, omdat de einddatum vaststaat bij de productie van deze chipkaart.
geldklopperij.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Sport maandag 10 februari 2020 @ 21:49:19 #48
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_191447615
Eens. En allemaal onder het mom van "dan kunnen we de beveiliging verbeteren als de boel gekraakt wordt". Nou, dan is de boel dus nog 5 jaar lang onvoldoende beveiligd.

Het zou beter zijn om de kaarten een in principe onbeperkte geldigheid te geven, maar wel op een gegeven moment te kunnen zeggen "vanaf nu nog één jaar". Voor wie de kaart op dat moment korter dan X jaar heeft kun je dan een gratis vervanging doen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_191447972
Gewoon koppelen aan een digitale kaart/NFC chip op telefoon of bankkaart en klaar.
dag
pi_191448005
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 21:49 schreef dennistd het volgende:
Eens. En allemaal onder het mom van "dan kunnen we de beveiliging verbeteren als de boel gekraakt wordt". Nou, dan is de boel dus nog 5 jaar lang onvoldoende beveiligd.
Ja, zo'n kaartje kost echt niets en als je gewoon een gratis vervangactie doet dan tackel je dit probleem.

quote:
Het zou beter zijn om de kaarten een in principe onbeperkte geldigheid te geven, maar wel op een gegeven moment te kunnen zeggen "vanaf nu nog één jaar". Voor wie de kaart op dat moment korter dan X jaar heeft kun je dan een gratis vervanging doen.
Ja en dan dus ook actief nieuwe passen sturen.
Bier.
pi_191448016
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 22:12 schreef Peter het volgende:
Gewoon koppelen aan een digitale kaart/NFC chip op telefoon of bankkaart en klaar.
Hahahaha, je doet net alsof het al 2020 is ofzo :D
Bier.
pi_191448130
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 22:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Hahahaha, je doet net alsof het al 2020 is ofzo :D
En alsof Translink die macht uit handen wil/kan/durft te geven.
TfL kan dat al jaren...
dag
pi_191448212
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 22:18 schreef Peter het volgende:

[..]

En alsof Translink die macht uit handen wil/kan/durft te geven.
TfL kan dat al jaren...
Nou, ze hebben het geprobeerd en het is dezelfde dag of de volgende dag ofzo alweer stopgezet vanwege de onbetrouwbaarheid. Terwijl dit echt door en door te testen is en ook heel makkelijk te restricten "vanaf nu pilot met alleen gebruikers van Toestel X en Toestel Y, verder niets" en dan vervolgens uitbreiden en testen. Maar die basisfunctionaliteit is echt kapot te testen. Dat het in de praktijk zo gefaald heeft snap ik oprecht niet, dan is je ICT echt dusdanig verrot dat ik me inderdaad voor kan stellen dat je simpelweg de capaciteit niet hebt.
Bier.
pi_191448406
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 22:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Nou, ze hebben het geprobeerd en het is dezelfde dag of de volgende dag ofzo alweer stopgezet vanwege de onbetrouwbaarheid. Terwijl dit echt door en door te testen is en ook heel makkelijk te restricten "vanaf nu pilot met alleen gebruikers van Toestel X en Toestel Y, verder niets" en dan vervolgens uitbreiden en testen. Maar die basisfunctionaliteit is echt kapot te testen. Dat het in de praktijk zo gefaald heeft snap ik oprecht niet, dan is je ICT echt dusdanig verrot dat ik me inderdaad voor kan stellen dat je simpelweg de capaciteit niet hebt.
Volgens mij was het probleem dat Translink niet kan/wil voldoen aan de strenge eisen van de Nederlandsche Bank. En dat moet wel als je ook betalingen gaat verwerken.. Of was dat alleen de reden waarom je met je OV-chipkaart geen andere dingen kunt betalen?

Ik denk eerder dat ze er technisch niet klaar voor zijn.. kennelijk.
We houden nogal van unieke systemen/dingen laten ontwikkelen zodat je tot in eeuwigheid tegen beperkingen aankijkt en aan een leverancier vastzit. Het systeem van TfL overnemen zal wel niet kunnen nu..
dag
  Moderator maandag 10 februari 2020 @ 22:36:09 #55
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191448495
De OV chipkaart moet worden verwoest.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 10 februari 2020 @ 22:37:50 #56
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191448536
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 22:29 schreef Peter het volgende:

[..]

Volgens mij was het probleem dat Translink niet kan/wil voldoen aan de strenge eisen van de Nederlandsche Bank. En dat moet wel als je ook betalingen gaat verwerken.. Of was dat alleen de reden waarom je met je OV-chipkaart geen andere dingen kunt betalen?

Ik denk eerder dat ze er technisch niet klaar voor zijn.. kennelijk.
We houden nogal van unieke systemen/dingen laten ontwikkelen zodat je tot in eeuwigheid tegen beperkingen aankijkt en aan een leverancier vastzit. Het systeem van TfL overnemen zal wel niet kunnen nu..
Die gasten bij TransLink zijn zelf natuurlijk ook wel zo slim geweest om hun product incompatibel met alles te maken, zodat ze min of meer een eeuwigdurend monopolie hebben. Nog even los van de inconsistente wensen van overheden en vervoerders.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 10 februari 2020 @ 22:40:33 #57
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191448596
Een paar jaar geleden is er een kleinschalige proef gedaan met een mobiele OV-chipkaart, destijds heette dat "Smart-OV". Daarvoor had je een speciale NFC-simkaart nodig, maar kon je met één extra app uit de voeten. Met die app kon je in realtime te kunnen zien of je bent in- of uitgecheckt en wat je laatste reizen zijn.

Op basis van de uitkomsten van die proef zijn ze verder gaan ontwikkelen, en daar kwam uiteindelijk OV-chip Mobiel uit. Dat flopte totaal, want het was veel moeilijker qua installatie en gebruik. Ik geloof dat de eis voor een speciale simkaart was vervallen, maar in plaats daarvan moesten er meerdere losse apps worden geïnstalleerd die ook allemaal met elkaar en met allerlei backendsystemen moesten samenwerken.
pi_191448612
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 22:29 schreef Peter het volgende:

[..]

Volgens mij was het probleem dat Translink niet kan/wil voldoen aan de strenge eisen van de Nederlandsche Bank. En dat moet wel als je ook betalingen gaat verwerken.. Of was dat alleen de reden waarom je met je OV-chipkaart geen andere dingen kunt betalen?
Ja, das met pinpas, misschien... maar dat maakt voor mobiele telefoonondersteuning niet uit. Volgens mij werkt dat bij mij zelfs als de batterij leeg is.
Bier.
pi_191451177
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 21:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
wat mij irriteert is dat een ovchipkaart maximaal 5 jaar geldig is.
een anonieme ovchipkaart is in de praktijk zelfs minder dan 5 jaar geldig, omdat de einddatum vaststaat bij de productie van deze chipkaart.
geldklopperij.
Meh, als je dan wel een keer je kaart wil vervangen werpen ze ook allemaal drempels op. Mijn kaart valt van ellende uit elkaar, ik lijk voor geen meter meer op de foto die erop staat (van ruim 13 jaar geleden) en ook die M achter mijn geboortedatum klopt niet meer. Regelmatig gedoe bij controles daardoor.

Maar de vervangoptie kan pas 6 weken voor verloopdatum. Doe je dat eerder wordt je huidige kaart per direct geblokkeerd (dat kunnen ze dan blijkbaar wel snel en op afstand). Ik gebruik mijn chip, met VDU, dagelijks en heb geen zin in gedoe met losse kaartjes en tijdelijke passen.

Die hele kaart is alleen maar ter meerdere eer en glorie van Translink en de vervoerders, er is echt nul aandacht geweest voor de user experience.
pi_191452166
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 22:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja, zo'n kaartje kost echt niets en als je gewoon een gratis vervangactie doet dan tackel je dit probleem.
[..]

Ja en dan dus ook actief nieuwe passen sturen.
Ik kreeg een nieuwe pas toen die verliep en hoefde er niets voor te doen.
  Redactie Sport dinsdag 11 februari 2020 @ 08:51:06 #61
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_191452179
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 08:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik kreeg een nieuwe pas toen die verliep en hoefde er niets voor te doen.
Dan zul je een NS-abonnement hebben
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_191452353
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 08:51 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dan zul je een NS-abonnement hebben
Stimmt
pi_191452484
Achja. Het voordeligste ns abonnement is 2 euro per maand en geeft 40% korting in het weekend.

Met 10 euro administratiekosten is het 34 euro voor een jaar.
Misschien krijg je daar ook al een ovchipkaart bij.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_191452650
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 22:36 schreef derLudolf het volgende:
De OV chipkaart moet worden verwoest.
iig zeer grondig op de schop.
ze moeten eens kijken naar het buitenland hoe het wel/beter kan..
  Redactie Sport dinsdag 11 februari 2020 @ 09:37:35 #65
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_191452719
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 09:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
Achja. Het voordeligste ns abonnement is 2 euro per maand en geeft 40% korting in het weekend.

Met 10 euro administratiekosten is het 34 euro voor een jaar.
Misschien krijg je daar ook al een ovchipkaart bij.
Kun je beter de eerste maand dal voordeel nemen voor ¤5, dan betaal je namelijk geen administratiekosten. Na die maand ga je dan alsnog naar weekend voordeel ;)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 11 februari 2020 @ 16:29:49 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191458554
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 09:31 schreef mschol het volgende:

[..]

ze moeten eens kijken naar het buitenland hoe het wel/beter kan..
"Het buitenland" :D
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 februari 2020 @ 19:08:24 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_191459903
Deze had ik nog niet gezien. Een KISS in de kleuren van de DB
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_191460932
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 19:08 schreef Peterselieman het volgende:
Deze had ik nog niet gezien. Een KISS in de kleuren van de DB
[ afbeelding ]
Ik snap dus niet dat dit niet die dosto-IC is geworden ipv die gehandicapte meuk die nog steeds nauwelijks rijdt en nu niet eens meer afgenomen wordt geloof ik. 200km/u ipv 160, trekt sneller op dan een Golf GTI en rijdt supercomfortabel.

Maar het zou me niet verbazen als DB die hele verdere order weigert en meer van deze meuk laat aanrukken. Mooi spul dit <3
Bier.
pi_191460936
Oeh in Passau. Staan er daar meer? Daar ben ik over een paar weken in de buurt.
Bier.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 20:02:51 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191460986
Die IC-dosto's zijn destijds besteld omdat DB al een raamwerkovereenkomst voor dubbeldekkers van dat type had (via DB Regio) en er zodoende niet opnieuw aanbesteed hoefde te worden.
pi_191462165
Toen ik het reed eind 2012 was het nog diesel :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 februari 2020 @ 21:16:55 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191462213
Dat was dan met Chiltern denk ik. Of met een Voyager (dieseltrein) van Virgin.

De huidige route (de West Coast Main Line) is wel geëlektrificeerd.
pi_191462274
Ja met Chiltern
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_191462669
quote:
Er zijn twee zogenaamd moderne landen op deze planeet waar zoveel gemiste kansen liggen op het gebied van modernisering van infrastructuur en tractie voor wat betreft passagierstreinen dat het echt pijnlijk begint te worden. Vanwege de vaak ook brakke en verouderde weginfra, zijn de wegen praktisch onbegaanbaar.

De eerste is de VS, waarbij je Chinese performance kan halen vanwege de afstanden. De tweede is het VK, waar helemaal op Groot Brittannië zoveel te halen is. Deze HS2 lijkt me een uitstekend gekozen initiële stap en ik denk dat het uit kan om een verlenging te bouwen naar Schotland en dan naar Frans model, zeg maar ieder uur een directe HST van Glasgow naar London en het andere half uur een die onderweg stopt in plaatsen als Manchester/Liverpool/Oxford/Birmingham.
Bier.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 21:54:42 #77
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191462867
Het is de bedoeling dat heel HS2 gebouwd wordt, zowel de route naar Birmingham als de 'aftakking' naar Leeds en Manchester. Eenmaal daar sluit de spoorlijn aan op de bestaande lijnen:

pi_191462923
Al die plekjes op die west coast ML wonen bij elkaar zeven koeien en een kip.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 februari 2020 @ 21:59:37 #79
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191462976
En de verwachte tijdwinst:

  dinsdag 11 februari 2020 @ 22:02:03 #80
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191463040
Maar een half uur tot Glasgow. Valt me tegen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191463069
"High speed services on existing network" zal wel iets betekenen als "met kantelbaktreinen en een klein beetje ingreep aan de baan kunnen we goedkoop 200 km/h rijden op een baan die voor 160 km/h gebouwd is. Beetje het X2000 in Zweden idee.

Lees: comfort staat niet in het plan van eisen. Nergens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_191463087
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 21:54 schreef James1988 het volgende:
Het is de bedoeling dat heel HS2 gebouwd wordt, zowel de route naar Birmingham als de 'aftakking' naar Leeds en Manchester. Eenmaal daar sluit de spoorlijn aan op de bestaande lijnen:

[ afbeelding ]
Wat is HS1 trouwens? De EUrostar-lijn?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 februari 2020 @ 22:07:05 #83
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_191463130
Ik vind een hogesnelheidstrein die letterlijk bij de oude eik stopt dan wel weer erg mooi
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 11 februari 2020 @ 22:08:09 #84
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191463150
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 22:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat is HS1 trouwens? De EUrostar-lijn?
Ja.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 11 februari 2020 @ 22:08:55 #85
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191463167
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 22:07 schreef De_Hertog het volgende:
Ik vind een hogesnelheidstrein die letterlijk bij de oude eik stopt dan wel weer erg mooi
Gewoon zoals in Rusland, waar de hogesnelheidstreinen van Moskou naar Sint Petersburg gewoon met 250 km/u langs de stoptreinperronnetjes denderen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 11 februari 2020 @ 22:09:14 #86
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191463178
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 22:03 schreef Dr_Flash het volgende:
"High speed services on existing network" zal wel iets betekenen als "met kantelbaktreinen en een klein beetje ingreep aan de baan kunnen we goedkoop 200 km/h rijden op een baan die voor 160 km/h gebouwd is. Beetje het X2000 in Zweden idee.

Lees: comfort staat niet in het plan van eisen. Nergens.
Het lijkt erop dat de Britten weer aan het afstappen zijn van kantelbaktreinen. De nieuwe treinen die Avanti heeft besteld ter vervanging van de Voyagers kunnen niet kantelen, en de nieuwe treinen van TransPennine Express kunnen dat evenmin.

Toch gaan ze 200 km/u rijden op de WCML. Er zijn plekken waar dat niet kan door de ligging, maar doordat de nieuwe treinen beter versnellen dan wat er nu rijdt zou dat geen verschil moeten maken.

quote:
5s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 22:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat is HS1 trouwens? De EUrostar-lijn?
Correct.
pi_191463353
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 22:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Gewoon zoals in Rusland, waar de hogesnelheidstreinen van Moskou naar Sint Petersburg gewoon met 250 km/u langs de stoptreinperronnetjes denderen.
ja ik weet aan welk filmpje jij denkt :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 11 februari 2020 @ 22:19:44 #88
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_191463377
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 20:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Oeh in Passau. Staan er daar meer? Daar ben ik over een paar weken in de buurt.
Ze moeten gaan rijden op de nieuwe IC Rostock-Berlin-Dresden dacht ik.

Edit: vanaf begin maart dus https://www.rbb24.de/pano(...)tercity-rostock.html
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_191463482
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 22:19 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ze moeten gaan rijden op de nieuwe IC Rostock-Berlin-Dresden dacht ik.

Edit: vanaf begin maart dus https://www.rbb24.de/pano(...)tercity-rostock.html
Ah wat vet! Wist niet dat ze al zo ver waren. Als ze in Oostenrijk toegelaten zijn maakt dat toelating tot Duitsland natuurlijk ook doodeenvoudig.

Waarom wilde Westbahn er eigenlijk vanaf?
Bier.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 22:26:01 #90
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_191463520
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 22:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Waarom wilde Westbahn er eigenlijk vanaf?
Financiering. De bestaande vloot verkopen en de leningen aflossen en vervolgens nieuwe treinen kopen+financieren was voordeliger.

Er was sprake van dat Westbahn bij CRRC wilde gaan kopen, maar uiteindelijk waren nieuwe treinen van Stadler toch de betere optie.
pi_191463542
Thanks! Nuttige info :)
Bier.
pi_191464467
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 22:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Als ze in Oostenrijk toegelaten zijn maakt dat toelating tot Duitsland natuurlijk ook doodeenvoudig.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_191464968
*wijsje fluit met handen op rug*
Bier.
  Moderator dinsdag 11 februari 2020 @ 23:30:55 #94
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191465006
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 23:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En in Breslau dan?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191466947
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 22:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat de Britten weer aan het afstappen zijn van kantelbaktreinen. De nieuwe treinen die Avanti heeft besteld ter vervanging van de Voyagers kunnen niet kantelen, en de nieuwe treinen van TransPennine Express kunnen dat evenmin.

Toch gaan ze 200 km/u rijden op de WCML. Er zijn plekken waar dat niet kan door de ligging, maar doordat de nieuwe treinen beter versnellen dan wat er nu rijdt zou dat geen verschil moeten maken.
[..]
Dat hebben ze zich laten wijsmaken door die Italianen zeker. Reken maar dat er stops geschrapt gaan worden om de rijtijd bij te houden.

"In Italia we replace-eh the tilting-eh train-eh by V250. Ies-eh very nice-eh train-eh!"

[ Bericht 3% gewijzigd door BLS op 12-02-2020 08:09:31 ]
pi_191466986
- verwijderd... dat ging even helemaal mis -
  Moderator woensdag 12 februari 2020 @ 21:02:47 #97
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191478304
Er worden nog eens 19 ICE 1 treinstellen voorzien van ETCS.

Bijzonder, aangezien ze volgens wiki ook al vanaf dit jaar uitgefaseerd worden.

https://www.lok-report.de(...)-ice-1-mit-etcs.html
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191478761
En een deel dus niet :Y
  Moderator woensdag 12 februari 2020 @ 21:30:22 #99
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191478902
Je doet zo'n investering ook niet voor een paar jaar lijkt me? :?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191479010
https://m.noordhollandsda(...)n-een-informatiebord

13000 euro schade moet deze dakloze meneer betalen. Dit bedrag is niet gelijk aan de totale schade lijkt mij.
13 ovchippalen.
1 lift
1 informatiebord

Rest de vraag hoe hij dit gaat betalen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')