Van dezelfde vervoerder?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:30 schreef James1988 het volgende:
Tevens: haat aan treinen die niet wachten op aansluitende treinen als ze zelf die vertraging hebben veroorzaakt
Als NS capaciteit aanvraagt die vervolgens niet gebruikt wordt, kan ProRail deze capaciteit terugnemen en herverdelen aan bijvoorbeeld Arriva.quote:4.6 Niet gebruikte capaciteit
Als een uur voor vertrek duidelijk is dat de capaciteit niet door de betrokken gerechtigde gebruikt gaat
worden, is ProRail vrij om andere gerechtigden over die capaciteit te laten beschikken. Wanneer blijkt
dat capaciteit die in catalogus-/patroonpaden gereserveerd is voor goederenvervoer, waarschijnlijk
niet gebruikt zal worden, dan komt deze capaciteit na levering aan de verkeersleiding voor uitvoering
beschikbaar voor andere marktsegmenten. ProRail kan specifieke paden aanwijzen die eerder
beschikbaar komen.
Wanneer een gerechtigde de in de jaardienst (inclusief wijzigingsbladen) beschikbaar gekregen
capaciteit voor openbaar personenvervoer op baanvakken en perronsporen gedurende tenminste 4
weken voor minder dan 80% benut of de capaciteit voor ander gebruik voor minder dan 50% benut,
dan kan ProRail de capaciteitsrechten terugnemen waarbij de gerechtigde minimaal 1 week van te
voren geïnformeerd wordt.
Om op emplacementen geen capaciteit ongebruikt te laten kan capaciteit op een of meerdere
specifieke sporen verdeeld worden aan meerdere gerechtigden ten behoeve van samengebruik.
Daarbij kunnen gerechtigden samenwerken en één van hen als coördinerend voor de dagelijkse
logistieke afstemming aanwijzen. Daarnaast geldt in algemene zin dat voor capaciteit die gedurende
tenminste 4 weken voor minder dan de helft van de dagen is gebruikt, de capaciteitsrechten
teruggenomen kunnen worden waarbij de gerechtigde minimaal 1 week van te voren geïnformeerd
wordt.
Van het terugnemen van capaciteit is geen sprake als het niet gebruiken van de capaciteit te wijten is
aan niet-economische redenen buiten de wil van de exploitant. ProRail gaat dat na, onder meer door
navraag bij de betrokken gerechtigde.
NS-sprinter veroorzaakt vertraging voor achteropkomende NS-intercity. Eenmaal in Den Haag HS rijdt de sprinter vrolijk weg terwijl de IC richting Amsterdam z'n deuren opent. Officiële overstap naar de vaantjesquote:
Haat aan treinen met vertraging die nog steeds energiezuinig rijden belangrijker vinden dan aansluitingen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:30 schreef James1988 het volgende:
![]()
Tevens: haat aan treinen die niet wachten op aansluitende treinen als ze zelf die vertraging hebben veroorzaakt
Dat ook.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:45 schreef Litpho het volgende:
[..]
Haat aan treinen met vertraging die nog steeds energiezuinig rijden belangrijker vinden dan aansluitingen.
quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:45 schreef James1988 het volgende:
NS-sprinter veroorzaakt vertraging voor achteropkomende NS-intercity.
IJzer schuiven IS nou eenmaal belangrijker dan mensen vervoeren. Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:45 schreef Litpho het volgende:
Haat aan treinen met vertraging die nog steeds energiezuinig rijden belangrijker vinden dan aansluitingen.
Nou nou, dat is niet fair. Ze willen gewoon dat je langer waar van je geld hebt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
[..]
IJzer schuiven IS nou eenmaal belangrijker dan mensen vervoeren. Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen?
Het treurige is dat je gelijk hebt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
[..]
IJzer schuiven IS nou eenmaal belangrijker dan mensen vervoeren. Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen?
Dat is het nadeel van die hogesnelheidstreinen. Je hebt vast even met je ogen geknipperd en toen was ie al voorbij.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:47 schreef James1988 het volgende:
... het enige dat voorbijkwam waren auto's op de A16. Geen enkele andere trein.
quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:54 schreef obolos het volgende:
[..]
Je hebt vast even met je ogen geknipperd en toen was ie al voorbij.
precies. De roosters minder ingewikkeld maken hoeft niets af te doen aan de verscheidenheid in de diensten die een machinist of conducteur in een week heeft.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:53 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het treurige is dat je gelijk hebt.
Vergeet ook de pretparkpersoneelsroosters niet, waarbij er in iedere dag zoveel mogelijk afwisseling zit. Het 'rondje rond de kerk' hoeft voor mij niet, maar de huidige manier van plannen van materieel en personeel zorgt al snel voor grote problemen.
Leg dat de spoorbonden uit die al jaren "onderhandelen is toegeven is verliezen" als motto hebben.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 22:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
precies. De roosters minder ingewikkeld maken hoeft niets af te doen aan de verscheidenheid in de diensten die een machinist of conducteur in een week heeft.
De achterban van de bonden snapt het punt dat ik hier maak wel, zeker op winterse dagen waar een simpel rooster heel veel sores kan schelenquote:Op woensdag 14 augustus 2013 22:09 schreef Litpho het volgende:
[..]
Leg dat de spoorbonden uit die al jaren "onderhandelen is toegeven is verliezen" als motto hebben.
Overigens snap ik niet hoe een baangarantie tot 2017 te rijmen is met het zo vurig gewenste "afwisselende werk", maar oke. Het is maar net wat ze uitkomt natuurlijk.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 22:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
precies. De roosters minder ingewikkeld maken hoeft niets af te doen aan de verscheidenheid in de diensten die een machinist of conducteur in een week heeft.
Iedere maand stempelen bij hetzelfde UWV-kantoor zou mij ook gaan vervelen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 22:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Overigens snap ik niet hoe een baangarantie tot 2017 te rijmen is met het zo vurig gewenste "afwisselende werk", maar oke. Het is maar net wat ze uitkomt natuurlijk.
Ja, en de NS maar blijven roepen dat de komst van meerdere vervoerders op het spoor ten koste gaat van het halen van overstappen...quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:45 schreef James1988 het volgende:
Nog even over die capaciteit, dit komt uit de Netverklaring van ProRail:
[..]
NS-sprinter veroorzaakt vertraging voor achteropkomende NS-intercity. Eenmaal in Den Haag HS rijdt de sprinter vrolijk weg terwijl de IC richting Amsterdam z'n deuren opent. Officiële overstap naar de vaantjes
Jeejquote:Op woensdag 14 augustus 2013 22:51 schreef James1988 het volgende:
ICE-TD op de boot van/naar Denemarken
precies. Die was wel erg makkelijkquote:Op woensdag 14 augustus 2013 22:51 schreef James1988 het volgende:
ICE-TD op de boot van/naar Denemarken
Ik zal de volgende keer er eentje opzetten met een stelnummer en dan wil ik graag de volledige onderhoudshistorie. Als je dat wat moeilijker vindtquote:Op woensdag 14 augustus 2013 22:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
precies. Die was wel erg makkelijk
Of gewoon een willekeurige spoorstaaf en dan welk baanvak en kilometer etcquote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:01 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik zal de volgende keer er eentje opzetten met een stelnummer en dan wil ik graag de volledige onderhoudshistorie. Als je dat wat moeilijker vindt
alleen boeit zoiets geen reetquote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:01 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik zal de volgende keer er eentje opzetten met een stelnummer en dan wil ik graag de volledige onderhoudshistorie. Als je dat wat moeilijker vindt
Dat bedoelde ik ook een beetje maar ik denk niet dat PSM dat kentquote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:02 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Of gewoon een willekeurige spoorstaaf en dan welk baanvak en kilometer etczoals die raadplaten op OVNL ook weleens
nee, lees op die site slechts selectief meequote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:12 schreef b2py het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik ook een beetje maar ik denk niet dat PSM dat kent
Daar zit dus echt geen uitdaging in hè, dankzij het internetquote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:01 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik zal de volgende keer er eentje opzetten met een stelnummer en dan wil ik graag de volledige onderhoudshistorie. Als je dat wat moeilijker vindt
Uit het handboek:quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:45 schreef Litpho het volgende:
[..]
Haat aan treinen met vertraging die nog steeds energiezuinig rijden belangrijker vinden dan aansluitingen.
4. vasthouden aan rondje rond de kerkquote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:50 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Uit het handboek:
1. Veiligheid
2. Punctualiteit
3. EnergieZuinigRijden
is niet veel nieuws onder de zon. Betreft een brief geschreven op een moment dat de problemen beheersbaar leken te zijn, wat uiteindelijk niet het geval was.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:49 schreef Pino112 het volgende:
http://nos.nl/l/540328
NS liet Fyra-bestelling doorgaan
Toegevoegd: donderdag 15 aug 2013, 00:40
Een week voordat de internationale Fyra-treinen van het spoor werden gehaald, bevestigde NS nog aan fabrikant Ansaldo Breda dat alle bestelde treinen afgenomen zouden worden. Dat staat in een brief van NS aan de Italiaanse fabrikant die in bezit is van de NOS.
De brief is een reactie op een schrijven van Ansaldo Breda waarin het bedrijf zegt dat niks afname van de treinen meer in de weg staat. Het Italiaanse bedrijf schrijft dat "systeemfouten" nog besproken kunnen worden in een ontmoeting later die maand, maar de Italianen willen niet garanderen dat de problemen ook verholpen worden.
NS bevestigt in een brief van 11 januari dat deze zaken niet in de weg staan van definitieve afname van alle 19 bestelde Fyra-treinen voor Nederland en België. En dat de problemen in de loop van "het project" worden opgelost.
De V250-treinstellen werden uiteindelijk op 17 januari van het spoor gehaald nadat er in België een onderdeel van een trein was afgevallen na hevige sneeuwval. Daarvoor waren er weken dat meer dan de helft van de treinreizen met de Fyra vertraging had of uitviel.
De 19 bestelde treinen hadden in 2007 geleverd moeten worden, maar de bouw liep uiteindelijk ruim vijf jaar vertraging op. Over de Fyra-zaak voeren NS en Ansaldo Breda op dit moment een juridische procedure.
Okquote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:56 schreef Peter het volgende:
[..]
4. vasthouden aan rondje rond de kerk
5. besparend rijden: bij warmte of koude de treindienst halveren om schade tegen te gaan
6. Bonussen
7. Geld slaan uit onduidelijkheid met de OV-chipkaart
8. De zelfladende vracht
?
Alles is nog heel daar met die speno?quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:53 schreef _serial_ het volgende:
Nog niet vaak gezien op Station Dordrecht
- Speno slijptrein stilstaand op spoor 2A
- SLT stilstaand op spoort 3A
- SLT halterend op spoor 4B
En dan vooral als laatste : een flinke badslipperexpress met flinke snelheid door de overloopwissel van spoor 4A naar 3B
Iets zegt me dat dit een beetje vreemd is ?
In de randen van de nacht gaan er wel meer dingen anders dan overdag. Niets vreemds aan.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 00:53 schreef _serial_ het volgende:
Nog niet vaak gezien op Station Dordrecht
- Speno slijptrein stilstaand op spoor 2A
- SLT stilstaand op spoort 3A
- SLT halterend op spoor 4B
En dan vooral als laatste : een flinke badslipperexpress met flinke snelheid door de overloopwissel van spoor 4A naar 3B
Iets zegt me dat dit een beetje vreemd is ?
Ik geloof best dat het niet zo hoort. Maar af en toe heb je een machinist die het klaarspeelt om een kilometer voor het station al stil te staan om vervolgens tergend traag het station binnen te rijden. Als je dan nog hoopt op die ene aansluiting, is dat frustratie genoeg.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:50 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Uit het handboek:
1. Veiligheid
2. Punctualiteit
3. EnergieZuinigRijden
Stilstaan is nooit goed voor het energieverbruik, dus deze situatie ligt vermoedelijk eerder aan een rood sein.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 06:49 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik geloof best dat het niet zo hoort. Maar af en toe heb je een machinist die het klaarspeelt om een kilometer voor het station al stil te staan om vervolgens tergend traag het station binnen te rijden. Als je dan nog hoopt op die ene aansluiting, is dat frustratie genoeg.
ik weet dat het rijdend personeel zijn best doet, dit is meer een beeld dankzij het management..quote:
Als een trein te vroeg is, mag die meestal gewoon binnenkomen, mits er ruimte voor is.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 06:49 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik geloof best dat het niet zo hoort. Maar af en toe heb je een machinist die het klaarspeelt om een kilometer voor het station al stil te staan om vervolgens tergend traag het station binnen te rijden. Als je dan nog hoopt op die ene aansluiting, is dat frustratie genoeg.
De vervoerder neemt niet een aansluiting over, dat doet de treindienstleider. En ik weet niet hoe collega's het doen, maar ik neem dagelijks vele aansluitingen over.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
[..]
IJzer schuiven IS nou eenmaal belangrijker dan mensen vervoeren. Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen?
Geplande werkzaamheden in Duitsland, veel ICE's rijden om via Eindhoven - Venlo.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 08:59 schreef EddyAlbena het volgende:
Ik reis altijd vanaf Arnhem, maar die geeft geen ICE aan.
Terugreis is honderdmaal beter dan de heenweg. Gaat voor m'n gevoel ook een stuk vlotter, al had ik gister in een overvolle trein wel even een dipje. Scheelt in ieder geval enorm dat ik nu twee nachten heb kunnen liggen in plaats van op bankjes of zelfs de grond te moeten zitten wegens gemiste treinen en derhalve geen reservering meer.quote:
Knap, er staan daar namelijk geen seintjes....quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:47 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat ook.
Vanochtend ook wat leuks: Fyra vertrekt (op tijd) uit Breda, komt voor de fly-over richting HSL tot stilstand. "We moeten even wachten op een rood sein, want er moet nog een HST voorbij komen". 3 minuten stilgestaan... het enige dat voorbijkwam waren auto's op de A16. Geen enkele andere trein.
quote:Op donderdag 15 augustus 2013 09:17 schreef Aardappelscheermes het volgende:
[..]
Knap, er staan daar namelijk geen seintjes....
Ja, ik snap ook niet waarom dit nu ineens de voorpagina van NU.nl moet halen. Manfelotto heeft hier ook al meerdere malen op gewezen.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
is niet veel nieuws onder de zon. Betreft een brief geschreven op een moment dat de problemen beheersbaar leken te zijn, wat uiteindelijk niet het geval was.
het enige echt nieuwe is volgens mij dat AnsaldoTilburg toen al riep dat er voor een aantal structurele problemen mogelijk helemaal geen oplossing te vinden was.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 10:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, ik snap ook niet waarom dit nu ineens de voorpagina van NU.nl moet halen. Manfelotto heeft hier ook al meerdere malen op gewezen.
Dat zou dan weer wel bijzonder zijn en koren op de molen van NSH.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 10:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het enige echt nieuwe is volgens mij dat AnsaldoTilburg toen al riep dat er voor een aantal structurele problemen mogelijk helemaal geen oplossing te vinden was.
packaging is everything my friendquote:Op donderdag 15 augustus 2013 10:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat zou dan weer wel bijzonder zijn en koren op de molen van NSH.
Wat dan natuurlijk weer wel slecht is, is dat NSH daar blijkbaar tot op heden geen enkele conclusie aan meende te hoeven verbinden![]()
Wat een kansloos, besluiteloos, ambitieloos en hopeloos gefaal ook daar
twitter:NSCommunicatie twitterde op donderdag 15-08-2013 om 10:24:29Het bekende Utrechtse bord hangt tot nader order in de kantine. Onze collega is alvast bezig om de bluray-speler aan te sluiten. Filmavond! reageer retweet
Volgens mij is dat in het algemeen een groot probleem geworden in Nederland. Overal zitten cententellers en managers om de boel "in goede banen te leiden", die waarschijnlijk ingenieurs maar lastig, kritisch en duur vinden. Goedkoop wordt dan duurkoop.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 16:36 schreef Igen het volgende:
Heb laatst eens met een buitenlandse ingenieur (die niet eens van het bestaan van Fyra af wist) wat gekletst over de V250 en zijn eerste reactie nadat ik alle problemen noemde, was of NS dan helemaal geen technici bij AnsaldoBreda tijdens het bouwproces heeft gehad (zoals blijkbaar gebruikelijk is bij hogesnelheidstreinen). Dat is volgens mij ook precies wat AB nou al een paar keer heeft bekritiseerd: dat ze alleen maar contact hebben met NSFSC (die alleen verstand hebben van financiën).
Ik ben benieuwd of NS daarmee nog problemen gaat krijgen in de juridische procedures...
cententellers zijn niet het grootste probleem. Die kunnen wel op één lijn komen met ingenieurs. Marketeers die iets unieks willen en gebakken lucht verkopen zorgen in dit verhaal voor meer problemen. Er wordt iets voorgeschoteld wat niet waargemaakt kan worden.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 16:43 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Volgens mij is dat in het algemeen een groot probleem geworden in Nederland. Overal zitten cententellers en managers om de boel "in goede banen te leiden", die waarschijnlijk ingenieurs maar lastig, kritisch en duur vinden. Goedkoop wordt dan duurkoop.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |