abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport woensdag 14 augustus 2013 @ 21:26:10 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130071362
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 14 augustus 2013 @ 21:27:15 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130071418
Die TT _O-
  woensdag 14 augustus 2013 @ 21:30:24 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130071637
:D _O-

Tevens: haat aan treinen die niet wachten op aansluitende treinen als ze zelf die vertraging hebben veroorzaakt :r
pi_130072418
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:30 schreef James1988 het volgende:
Tevens: haat aan treinen die niet wachten op aansluitende treinen als ze zelf die vertraging hebben veroorzaakt :r
Van dezelfde vervoerder?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 augustus 2013 @ 21:45:13 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130072479
Nog even over die capaciteit, dit komt uit de Netverklaring van ProRail:

quote:
4.6 Niet gebruikte capaciteit
Als een uur voor vertrek duidelijk is dat de capaciteit niet door de betrokken gerechtigde gebruikt gaat
worden, is ProRail vrij om andere gerechtigden over die capaciteit te laten beschikken. Wanneer blijkt
dat capaciteit die in catalogus-/patroonpaden gereserveerd is voor goederenvervoer, waarschijnlijk
niet gebruikt zal worden, dan komt deze capaciteit na levering aan de verkeersleiding voor uitvoering
beschikbaar voor andere marktsegmenten. ProRail kan specifieke paden aanwijzen die eerder
beschikbaar komen.
Wanneer een gerechtigde de in de jaardienst (inclusief wijzigingsbladen) beschikbaar gekregen
capaciteit voor openbaar personenvervoer op baanvakken en perronsporen gedurende tenminste 4
weken voor minder dan 80% benut of de capaciteit voor ander gebruik voor minder dan 50% benut,
dan kan ProRail de capaciteitsrechten terugnemen waarbij de gerechtigde minimaal 1 week van te
voren geïnformeerd wordt.
Om op emplacementen geen capaciteit ongebruikt te laten kan capaciteit op een of meerdere
specifieke sporen verdeeld worden aan meerdere gerechtigden ten behoeve van samengebruik.
Daarbij kunnen gerechtigden samenwerken en één van hen als coördinerend voor de dagelijkse
logistieke afstemming aanwijzen. Daarnaast geldt in algemene zin dat voor capaciteit die gedurende
tenminste 4 weken voor minder dan de helft van de dagen is gebruikt, de capaciteitsrechten
teruggenomen kunnen worden waarbij de gerechtigde minimaal 1 week van te voren geïnformeerd
wordt.
Van het terugnemen van capaciteit is geen sprake als het niet gebruiken van de capaciteit te wijten is
aan niet-economische redenen buiten de wil van de exploitant. ProRail gaat dat na, onder meer door
navraag bij de betrokken gerechtigde.
Als NS capaciteit aanvraagt die vervolgens niet gebruikt wordt, kan ProRail deze capaciteit terugnemen en herverdelen aan bijvoorbeeld Arriva.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Van dezelfde vervoerder?
NS-sprinter veroorzaakt vertraging voor achteropkomende NS-intercity. Eenmaal in Den Haag HS rijdt de sprinter vrolijk weg terwijl de IC richting Amsterdam z'n deuren opent. Officiële overstap naar de vaantjes :W
pi_130072506
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:30 schreef James1988 het volgende:
:D _O-

Tevens: haat aan treinen die niet wachten op aansluitende treinen als ze zelf die vertraging hebben veroorzaakt :r
Haat aan treinen met vertraging die nog steeds energiezuinig rijden belangrijker vinden dan aansluitingen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 14 augustus 2013 @ 21:47:42 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130072604
quote:
6s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:45 schreef Litpho het volgende:

[..]

Haat aan treinen met vertraging die nog steeds energiezuinig rijden belangrijker vinden dan aansluitingen.
Dat ook.

Vanochtend ook wat leuks: Fyra vertrekt (op tijd) uit Breda, komt voor de fly-over richting HSL tot stilstand. "We moeten even wachten op een rood sein, want er moet nog een HST voorbij komen". 3 minuten stilgestaan... het enige dat voorbijkwam waren auto's op de A16. Geen enkele andere trein. :')
pi_130072655
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:45 schreef James1988 het volgende:
NS-sprinter veroorzaakt vertraging voor achteropkomende NS-intercity.
quote:
6s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:45 schreef Litpho het volgende:
Haat aan treinen met vertraging die nog steeds energiezuinig rijden belangrijker vinden dan aansluitingen.
IJzer schuiven IS nou eenmaal belangrijker dan mensen vervoeren. Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130072752
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]


[..]

IJzer schuiven IS nou eenmaal belangrijker dan mensen vervoeren. Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen?
Nou nou, dat is niet fair. Ze willen gewoon dat je langer waar van je geld hebt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 14 augustus 2013 @ 21:53:29 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130072962
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

[..]

IJzer schuiven IS nou eenmaal belangrijker dan mensen vervoeren. Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen?
Het treurige is dat je gelijk hebt.

Vergeet ook de pretparkpersoneelsroosters niet, waarbij er in iedere dag zoveel mogelijk afwisseling zit. Het 'rondje rond de kerk' hoeft voor mij niet, maar de huidige manier van plannen van materieel en personeel zorgt al snel voor grote problemen.
pi_130073024
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:47 schreef James1988 het volgende:

... het enige dat voorbijkwam waren auto's op de A16. Geen enkele andere trein. :')
Dat is het nadeel van die hogesnelheidstreinen. Je hebt vast even met je ogen geknipperd en toen was ie al voorbij. :+
  woensdag 14 augustus 2013 @ 22:01:35 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130073494
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:54 schreef obolos het volgende:

[..]

Je hebt vast even met je ogen geknipperd en toen was ie al voorbij. :+
_O-
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 augustus 2013 @ 22:04:45 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130073726
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:53 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het treurige is dat je gelijk hebt.

Vergeet ook de pretparkpersoneelsroosters niet, waarbij er in iedere dag zoveel mogelijk afwisseling zit. Het 'rondje rond de kerk' hoeft voor mij niet, maar de huidige manier van plannen van materieel en personeel zorgt al snel voor grote problemen.
precies. De roosters minder ingewikkeld maken hoeft niets af te doen aan de verscheidenheid in de diensten die een machinist of conducteur in een week heeft.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130074127
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 22:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies. De roosters minder ingewikkeld maken hoeft niets af te doen aan de verscheidenheid in de diensten die een machinist of conducteur in een week heeft.
Leg dat de spoorbonden uit die al jaren "onderhandelen is toegeven is verliezen" als motto hebben.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 14 augustus 2013 @ 22:14:19 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130074475
Een videootje van Alstom: hoe werkt een tractiemotor?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 augustus 2013 @ 22:14:37 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130074500
quote:
6s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 22:09 schreef Litpho het volgende:

[..]

Leg dat de spoorbonden uit die al jaren "onderhandelen is toegeven is verliezen" als motto hebben.
De achterban van de bonden snapt het punt dat ik hier maak wel, zeker op winterse dagen waar een simpel rooster heel veel sores kan schelen

Op die dagen is een rondje om de kerk verantwoord, terwijl op normale dagen er wel iets meer variatie mogelijk is. Het hoeft echter niet zo ingewikkeld te zijn als de roosters nu zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130075286
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 22:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies. De roosters minder ingewikkeld maken hoeft niets af te doen aan de verscheidenheid in de diensten die een machinist of conducteur in een week heeft.
Overigens snap ik niet hoe een baangarantie tot 2017 te rijmen is met het zo vurig gewenste "afwisselende werk", maar oke. Het is maar net wat ze uitkomt natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130076348
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 22:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Overigens snap ik niet hoe een baangarantie tot 2017 te rijmen is met het zo vurig gewenste "afwisselende werk", maar oke. Het is maar net wat ze uitkomt natuurlijk.
Iedere maand stempelen bij hetzelfde UWV-kantoor zou mij ook gaan vervelen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_130076623
Woensdagavond raadplaatje: wat en waar?
  woensdag 14 augustus 2013 @ 22:51:17 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130076657
ICE-TD op de boot van/naar Denemarken :s)
pi_130076741
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:45 schreef James1988 het volgende:
Nog even over die capaciteit, dit komt uit de Netverklaring van ProRail:

[..]

NS-sprinter veroorzaakt vertraging voor achteropkomende NS-intercity. Eenmaal in Den Haag HS rijdt de sprinter vrolijk weg terwijl de IC richting Amsterdam z'n deuren opent. Officiële overstap naar de vaantjes :W
Ja, en de NS maar blijven roepen dat de komst van meerdere vervoerders op het spoor ten koste gaat van het halen van overstappen... :r
pi_130076794
quote:
2s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 22:51 schreef James1988 het volgende:
ICE-TD op de boot van/naar Denemarken :s)
Jeej :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 augustus 2013 @ 22:53:49 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130076810
quote:
2s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 22:51 schreef James1988 het volgende:
ICE-TD op de boot van/naar Denemarken :s)
precies. Die was wel erg makkelijk :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130077245
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 22:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies. Die was wel erg makkelijk :)
Ik zal de volgende keer er eentje opzetten met een stelnummer en dan wil ik graag de volledige onderhoudshistorie. Als je dat wat moeilijker vindt ;)
pi_130077266
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:01 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik zal de volgende keer er eentje opzetten met een stelnummer en dan wil ik graag de volledige onderhoudshistorie. Als je dat wat moeilijker vindt ;)
Of gewoon een willekeurige spoorstaaf en dan welk baanvak en kilometer etc :') zoals die raadplaten op OVNL ook weleens :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 augustus 2013 @ 23:02:49 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130077312
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:01 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik zal de volgende keer er eentje opzetten met een stelnummer en dan wil ik graag de volledige onderhoudshistorie. Als je dat wat moeilijker vindt ;)
alleen boeit zoiets geen reet
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130077881
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Of gewoon een willekeurige spoorstaaf en dan welk baanvak en kilometer etc :') zoals die raadplaten op OVNL ook weleens :')
Dat bedoelde ik ook een beetje maar ik denk niet dat PSM dat kent :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 augustus 2013 @ 23:14:59 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130078040
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik ook een beetje maar ik denk niet dat PSM dat kent :)
nee, lees op die site slechts selectief mee :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 14 augustus 2013 @ 23:36:39 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130079432
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:01 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik zal de volgende keer er eentje opzetten met een stelnummer en dan wil ik graag de volledige onderhoudshistorie. Als je dat wat moeilijker vindt ;)
Daar zit dus echt geen uitdaging in hè, dankzij het internet :')

[ Bericht 1% gewijzigd door James1988 op 14-08-2013 23:46:35 ]
pi_130080148
quote:
6s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:45 schreef Litpho het volgende:

[..]

Haat aan treinen met vertraging die nog steeds energiezuinig rijden belangrijker vinden dan aansluitingen.
Uit het handboek:

1. Veiligheid
2. Punctualiteit
3. EnergieZuinigRijden
pi_130080516
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:50 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Uit het handboek:

1. Veiligheid
2. Punctualiteit
3. EnergieZuinigRijden
4. vasthouden aan rondje rond de kerk
5. besparend rijden: bij warmte of koude de treindienst halveren om schade tegen te gaan
6. Bonussen
7. Geld slaan uit onduidelijkheid met de OV-chipkaart
8. De zelfladende vracht

?
dag
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 15 augustus 2013 @ 00:49:21 #32
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_130082480
http://nos.nl/l/540328

NS liet Fyra-bestelling doorgaan

Toegevoegd: donderdag 15 aug 2013, 00:40
Een week voordat de internationale Fyra-treinen van het spoor werden gehaald, bevestigde NS nog aan fabrikant Ansaldo Breda dat alle bestelde treinen afgenomen zouden worden. Dat staat in een brief van NS aan de Italiaanse fabrikant die in bezit is van de NOS.

De brief is een reactie op een schrijven van Ansaldo Breda waarin het bedrijf zegt dat niks afname van de treinen meer in de weg staat. Het Italiaanse bedrijf schrijft dat "systeemfouten" nog besproken kunnen worden in een ontmoeting later die maand, maar de Italianen willen niet garanderen dat de problemen ook verholpen worden.

NS bevestigt in een brief van 11 januari dat deze zaken niet in de weg staan van definitieve afname van alle 19 bestelde Fyra-treinen voor Nederland en België. En dat de problemen in de loop van "het project" worden opgelost.

De V250-treinstellen werden uiteindelijk op 17 januari van het spoor gehaald nadat er in België een onderdeel van een trein was afgevallen na hevige sneeuwval. Daarvoor waren er weken dat meer dan de helft van de treinreizen met de Fyra vertraging had of uitviel.

De 19 bestelde treinen hadden in 2007 geleverd moeten worden, maar de bouw liep uiteindelijk ruim vijf jaar vertraging op. Over de Fyra-zaak voeren NS en Ansaldo Breda op dit moment een juridische procedure.
pi_130082607
Nog niet vaak gezien op Station Dordrecht
- Speno slijptrein stilstaand op spoor 2A
- SLT stilstaand op spoort 3A
- SLT halterend op spoor 4B

En dan vooral als laatste : een flinke badslipperexpress met flinke snelheid door de overloopwissel van spoor 4A naar 3B

Iets zegt me dat dit een beetje vreemd is ?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 augustus 2013 @ 01:27:08 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130083420
quote:
2s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:49 schreef Pino112 het volgende:
http://nos.nl/l/540328

NS liet Fyra-bestelling doorgaan

Toegevoegd: donderdag 15 aug 2013, 00:40
Een week voordat de internationale Fyra-treinen van het spoor werden gehaald, bevestigde NS nog aan fabrikant Ansaldo Breda dat alle bestelde treinen afgenomen zouden worden. Dat staat in een brief van NS aan de Italiaanse fabrikant die in bezit is van de NOS.

De brief is een reactie op een schrijven van Ansaldo Breda waarin het bedrijf zegt dat niks afname van de treinen meer in de weg staat. Het Italiaanse bedrijf schrijft dat "systeemfouten" nog besproken kunnen worden in een ontmoeting later die maand, maar de Italianen willen niet garanderen dat de problemen ook verholpen worden.

NS bevestigt in een brief van 11 januari dat deze zaken niet in de weg staan van definitieve afname van alle 19 bestelde Fyra-treinen voor Nederland en België. En dat de problemen in de loop van "het project" worden opgelost.

De V250-treinstellen werden uiteindelijk op 17 januari van het spoor gehaald nadat er in België een onderdeel van een trein was afgevallen na hevige sneeuwval. Daarvoor waren er weken dat meer dan de helft van de treinreizen met de Fyra vertraging had of uitviel.

De 19 bestelde treinen hadden in 2007 geleverd moeten worden, maar de bouw liep uiteindelijk ruim vijf jaar vertraging op. Over de Fyra-zaak voeren NS en Ansaldo Breda op dit moment een juridische procedure.
is niet veel nieuws onder de zon. Betreft een brief geschreven op een moment dat de problemen beheersbaar leken te zijn, wat uiteindelijk niet het geval was.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130083579
quote:
6s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:56 schreef Peter het volgende:

[..]

4. vasthouden aan rondje rond de kerk
5. besparend rijden: bij warmte of koude de treindienst halveren om schade tegen te gaan
6. Bonussen
7. Geld slaan uit onduidelijkheid met de OV-chipkaart
8. De zelfladende vracht

?
Ok ;)
pi_130085225
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:53 schreef _serial_ het volgende:
Nog niet vaak gezien op Station Dordrecht
- Speno slijptrein stilstaand op spoor 2A
- SLT stilstaand op spoort 3A
- SLT halterend op spoor 4B

En dan vooral als laatste : een flinke badslipperexpress met flinke snelheid door de overloopwissel van spoor 4A naar 3B

Iets zegt me dat dit een beetje vreemd is ?
Alles is nog heel daar met die speno?
  donderdag 15 augustus 2013 @ 06:16:58 #37
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_130085487
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:53 schreef _serial_ het volgende:
Nog niet vaak gezien op Station Dordrecht
- Speno slijptrein stilstaand op spoor 2A
- SLT stilstaand op spoort 3A
- SLT halterend op spoor 4B

En dan vooral als laatste : een flinke badslipperexpress met flinke snelheid door de overloopwissel van spoor 4A naar 3B

Iets zegt me dat dit een beetje vreemd is ?
In de randen van de nacht gaan er wel meer dingen anders dan overdag. Niets vreemds aan.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_130085576
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:50 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Uit het handboek:

1. Veiligheid
2. Punctualiteit
3. EnergieZuinigRijden
Ik geloof best dat het niet zo hoort. Maar af en toe heb je een machinist die het klaarspeelt om een kilometer voor het station al stil te staan om vervolgens tergend traag het station binnen te rijden. Als je dan nog hoopt op die ene aansluiting, is dat frustratie genoeg.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_130085761
quote:
6s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 06:49 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik geloof best dat het niet zo hoort. Maar af en toe heb je een machinist die het klaarspeelt om een kilometer voor het station al stil te staan om vervolgens tergend traag het station binnen te rijden. Als je dan nog hoopt op die ene aansluiting, is dat frustratie genoeg.
Stilstaan is nooit goed voor het energieverbruik, dus deze situatie ligt vermoedelijk eerder aan een rood sein.
pi_130086172
quote:
2s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 01:34 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ok ;)
ik weet dat het rijdend personeel zijn best doet, dit is meer een beeld dankzij het management..
dag
  donderdag 15 augustus 2013 @ 08:31:18 #41
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_130086257
quote:
6s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 06:49 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik geloof best dat het niet zo hoort. Maar af en toe heb je een machinist die het klaarspeelt om een kilometer voor het station al stil te staan om vervolgens tergend traag het station binnen te rijden. Als je dan nog hoopt op die ene aansluiting, is dat frustratie genoeg.
Als een trein te vroeg is, mag die meestal gewoon binnenkomen, mits er ruimte voor is.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 08:34:16 #42
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_130086291
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]


[..]

IJzer schuiven IS nou eenmaal belangrijker dan mensen vervoeren. Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen?
De vervoerder neemt niet een aansluiting over, dat doet de treindienstleider. En ik weet niet hoe collega's het doen, maar ik neem dagelijks vele aansluitingen over.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_130086625
Hoezo staat de ICE richting Amsterdam vandaag maar een keer op de ns reisplanner (alleen in de ochtend). Ik reis altijd vanaf Arnhem, maar die geeft geen ICE aan.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 09:00:52 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130086640
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 08:59 schreef EddyAlbena het volgende:
Ik reis altijd vanaf Arnhem, maar die geeft geen ICE aan.
Geplande werkzaamheden in Duitsland, veel ICE's rijden om via Eindhoven - Venlo.
pi_130086736
Ok, las al wel iets over omleidingen, maar die zijn dus niet heel erg gestructureerd. Maandag nog wel gewoon kunnen reizen. Er stond dat ze de hele maand niet via Arnhem zouden reizen.

Dank in ieder geval.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 09:17:11 #46
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_130086873
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:19 schreef Peter het volgende:

[..]

Hoe bevalt het tot nu toe?
Terugreis is honderdmaal beter dan de heenweg. Gaat voor m'n gevoel ook een stuk vlotter, al had ik gister in een overvolle trein wel even een dipje. Scheelt in ieder geval enorm dat ik nu twee nachten heb kunnen liggen in plaats van op bankjes of zelfs de grond te moeten zitten wegens gemiste treinen en derhalve geen reservering meer.

Over iets meer dan een half uur de railjet naar Budapest dus dat zal ook wel vlotjes verlopen :)

Ook een Nederlander ontmoet die onderweg is naar het filmfestival in Kosovo om daar een docu te maken. Erg tof! :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 15 augustus 2013 @ 09:17:43 #47
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_130086885
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:47 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat ook.

Vanochtend ook wat leuks: Fyra vertrekt (op tijd) uit Breda, komt voor de fly-over richting HSL tot stilstand. "We moeten even wachten op een rood sein, want er moet nog een HST voorbij komen". 3 minuten stilgestaan... het enige dat voorbijkwam waren auto's op de A16. Geen enkele andere trein. :')
Knap, er staan daar namelijk geen seintjes.... O-)
  donderdag 15 augustus 2013 @ 09:19:44 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130086917
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 09:17 schreef Aardappelscheermes het volgende:

[..]

Knap, er staan daar namelijk geen seintjes.... O-)
_O-
pi_130087697
quote:
14s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 01:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

is niet veel nieuws onder de zon. Betreft een brief geschreven op een moment dat de problemen beheersbaar leken te zijn, wat uiteindelijk niet het geval was.
Ja, ik snap ook niet waarom dit nu ineens de voorpagina van NU.nl moet halen. Manfelotto heeft hier ook al meerdere malen op gewezen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 augustus 2013 @ 10:11:16 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130087795
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 10:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, ik snap ook niet waarom dit nu ineens de voorpagina van NU.nl moet halen. Manfelotto heeft hier ook al meerdere malen op gewezen.
het enige echt nieuwe is volgens mij dat AnsaldoTilburg toen al riep dat er voor een aantal structurele problemen mogelijk helemaal geen oplossing te vinden was.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')