Duvel | dinsdag 26 februari 2013 @ 07:41 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy [ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 26-02-2013 08:12:43 ] | |
Crientj | dinsdag 26 februari 2013 @ 07:46 |
Ohai. Kan iemand de op veranderen? Hrt ex, gedeelte mag bij mn naam weg. ![]() Und, hoe goed kan een ov chipkaart tegen water en zeepsop? Die van mij heeft een gratis rondje in de wasmachine gekregen. ![]() | |
Guppy | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:02 |
Is ie wel mooi schoon ![]() | |
Duvel | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:13 |
Gefeliciteerd met je nieuwe oude baan. Hij zegt geen bliep meer maar blub als je nu incheckt. | |
Litpho | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:13 |
De NS ziet het uiteraard niet als 175 jaar defect spoor, maar als 175 jaar kinderziektes. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:13 |
@duvel, serieuze shit daar. Gisteravond vanaf 23:00 ook al minder treinverkeer om het op te lossen, ik kan me niet zo goed voorstellen wat daar mis is. Of het is een complexe operatie en die is mislukt vannacht. Edit: ik lees net dat er door overmatige slijtage besloten is vannacht 1km spoor te vervangen. LOL! ![]() Overigens is Noord-Holland wederom de sjaak, springer Sloterdijk - Zaandam. | |
Duvel | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:16 |
Het is vanaf gistermiddag rond half vijf mis daar. Zelfs onze sociaal beperkte buurtjes hebben de oorzaak niet vermeld... | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:18 |
Klopt, vanaf 23:00 begonnen met herstellen. Wel een goede logistieke actie, want het gaat niet om 1 km aaneengesloten spoor. Vetjes. | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:35 |
Een aanrijding in de buurt van Zaandam. Kilometrage 171,6. Echter bestaat daar geen 171.6. Foutje in de P2000-melding gok ik... Lijkt in/nabij de Hemtunnel. Zaandam is 71.3, Sloterdijk 78.x. | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:36 |
Voor de liefhebber: 2x DD-AR met loc in de IC Den Haag - Venlo, om 7:51 zien vertrekken uit Breda naar Venlo. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:42 |
171.6 is volgens mij de inzetplaats Hemtunnel zaandamse zijde. | |
zoem | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:44 |
Die heb ik vanochtend zien rijden ![]() | |
Duvel | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:46 |
Zijn ze gewoon bezig met het 1-op-1 vervangen van een kilometer spoor?! Ik lees bij de buurtjes: overmatige slijtage aan linkerbeen spoor XJ, ligt tussen Capelle Schollevaar en Nieuwerkerk. Dit zie je toch aankomen? Hoeveel plekken in Nederland zijn zo slecht gemonitord dat ze à la minute buiten dienst kunnen worden gesteld?! [ Bericht 18% gewijzigd door Duvel op 26-02-2013 08:51:21 ] | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:53 |
Gespot bij Delft, 'Spoorstaaftrein 5' van RailPro:![]() | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 08:59 |
Nee, het gaat om meerdere 'lange lengtes' die geleverd worden met de Robeltrein, zie hierboven bij James. | |
Duvel | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:03 |
OK, maar nog steeds moet dus het linkerbeen van spoor XJ over een lengte van meer dan een kilometer vervangen worden omdat plotseling is geconstateerd dat het spoor niet langer berijdbaar is. Dat is toch maf? | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:03 |
Een lastige plek dus. Sowieso, wat doet een persoon daar? | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:04 |
Keert in Venlo om 9:50 weer naar Den Haag. Misschien dan straks maar eens naar Dordrecht-Zuid voor deze trein ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:05 |
Voor de trein springen, lijkt me. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:06 |
Dat is ook vrij maf, misschien heeft een maal de schouwtrein niet gereden. Of er is recent iets met een trein eroverheen gebeurd wat niet is gemeld. Het zou zoveel kunnen zijn. Ik vermoed trouwens wel dat ILenT hier nog wat over gaat schrijven. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:07 |
Over een hekje klimmen met zo'n doel is geen kunst. | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:08 |
Idd. Dit moet wel duidelijk zelfmoord zijn ![]() | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:20 |
Hoe relaxt, zit in een VIRM waarvan de tractieinstallatie is vervangen, geen piep meer te horen. Zalig. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:26 |
De route door de Hemtunnel is langer dan de oude route over de Hembrug. Zodoende is er een stukje tussengeplakt. Het is gebruikelijk om daar een "1" voor te zetten. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:36 |
Zo'n constructie zou ook kunnen maar de waarheid zou ook ergens in het midden kunnen liggen. Aan de gemengde inzet in reizigers- en goederentreinen is echter sowieso een eind gekomen met de opsplitsing. | |
DriekOplopers | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:54 |
En MVBOV schrijft ook wat: http://www.voorbeterov.nl/page9.php | |
DriekOplopers | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:58 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 09:59 |
Ben benieuwd! | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 10:02 |
ZUCHT. Net op Alkmaar al vertraagd weg door een ontbrekende machinist en nu op Amsterdam c wederom een ontbrekende machinist. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 februari 2013 @ 10:02 |
Pak de GVB-metro man! | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 10:03 |
Ik zit wel lekker. | |
Fiorano | dinsdag 26 februari 2013 @ 10:22 |
Die moesten natuurlijk uit Rotterdam komen oid | |
KnightSolaire | dinsdag 26 februari 2013 @ 10:30 |
Zal over drie jaar bij de revisie overal wel gebeuren, ik kijk ernaar uit ![]() Tot die tijd mijd ik de doedelzakcoupés, gelukkig kan dat vrij gemakkelijk als je eenmaal weet in welke coupés het voor kan komen en in welke typen VIRM het wel of niet voorkomt. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 10:32 |
Die tractieinstallaties worden apart vervangen. Is al bijna afgerond. | |
KnightSolaire | dinsdag 26 februari 2013 @ 10:35 |
Dat wist ik niet! Goed om te horen. Gelijktijdig met installatie OBIS ofzo? Toch weer een paar extra coupés om uit te kiezen bij toekomstige treinreizen. ![]() | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 10:41 |
Weet ik niet. | |
dennistd | dinsdag 26 februari 2013 @ 10:48 |
Er wordt inderdaad ook meteen OBIS ingebouwd: het stel staat in die periode toch aan de kant. Dit gebeurt in dit geval op de Zaanstraat. | |
Dos37 | dinsdag 26 februari 2013 @ 10:56 |
http://blog.prorail.nl/we(...)n-terugblik-in-fotos | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 11:02 |
Badass ProRail, liveblog over de werkzaamheden tussen Rotterdam en Gouda. | |
DriekOplopers | dinsdag 26 februari 2013 @ 11:17 |
Reactie ProRail is binnen: http://www.voorbeterov.nl/page9.php | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 11:18 |
Lekker algemeen, ik zou een nieuw en beter antwoord vragen. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 11:56 |
Blijkbaar is de veiligheidsnorm voor "tijdig" ook aan vervanging toe ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 12:00 |
Wat je nu NIET hoort, althans ik nog niet, is "de reizigers zijn geen moment in gevaar geweest" Oftewel: het is erger dan een brekende treinstam, maar er is "tijdig" ingegrepen. Zo zo... | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 12:01 |
Stond wel in een reactie ergens, ik heb het wel al gelezen in ieder geval. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 12:18 |
Dan was dat geen houdbare claim in dit geval. | |
Sj0rSz | dinsdag 26 februari 2013 @ 12:34 |
Klopt ja, was toch wel opvallend vanochtend. Zo vaak zie ik die daar niet. | |
gebrokenglas | dinsdag 26 februari 2013 @ 12:58 |
Als iets tot onder de norm versleten is wil dat nog niet altijd zeggen dat het een gevaar is gaan worden. Als van schijfremmen de slijtagemarkering gehaald is, kun je er nog gerust een paar duizend kilometer mee doorrijden... | |
#ANONIEM | dinsdag 26 februari 2013 @ 12:59 |
Ben het wel een met gebrokenglas ja. De norm ligt gewoon hoog in NL. Met een aanwijzing VR zou je er nog langs kunnen. Dan vind ik dit wel een betere oplossing. Dat gezegd hebbende is de communicatie om te janken. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 13:04 |
Blijkbaar was het spul tot ZO ver onder "de norm" versleten, dat acuut al het treinverkeer stilgelegd is. Dat is niet omdat er niks aan de hand is. Kijk, iets als een brekende treinstam, dat merk je zodra het optreedt. Slijtage aan een spoorstaaf, of inderdaad aan een remschijf, ontdek je pas als je er naar kijkt. We constateren dat hier een probleem is ontstaan, namelijk het tot onder de norm verslijten van de spoorstaaf. EN we constateren dat dat probleem tussen 1 en 30 dagen voor de ontdekking ontstaan is. En de paniek waarmee gisteren midden in de spits de boel stilgelegd is, doet mij vermoeden dat die termijn dichter bij de 30 dan bij de 1 dag(en) gezeten heeft. Dus: Er heeft dagenlang, en waarschijnlijk weken lang, een probleem plaats gehad op het spoor, wat niet eens ontdekt was. Daarom is "de reizigers zijn geen moment in gevaar geweest" dus niet houdbaar. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 13:06 |
Ja, je kunt natuurlijk ook gewoon met je armen over elkaar gaan zitten tot er een ongeval van komt (want dat is dus wat jij wel okee vindt blijkbaar). Dat is zelfs naar Prorail-maatstaven moeilijk "tijdig" te noemen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 februari 2013 @ 13:23 |
uhuh. Het is vrij stuitend dat het gewoon niet op is gemerkt, want je zou toch zeggen dat het spoor al een tijdje hiervoor tegen de afkeurnorm aan moet hebben gezeten. Zodra je dat merkt kun je alvast actie ondernemen. Dit was gewoon te laat. | |
KomtTijd... | dinsdag 26 februari 2013 @ 13:30 |
idd, had gewoon tijdens routine-inspecties opgemerkt moeten worden, en met geplanned (nachtelijk) onderhoud vervangen moeten worden. De enige verklaring zou kunnen zijn dat de slijtage echt overmatig snel ontstaan is door onvoorziene omstandigheden (materiaalfouten in het staal van de rails ofzo). | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 13:36 |
Ja dat snap ik dus ook niet. Dan kun je in elk geval wat frequenter gaan inspecteren, zoiets zie je aankomen namelijk. | |
Peter | dinsdag 26 februari 2013 @ 13:46 |
Was het toevallig in een onderhoudscontract van Asset Rail? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 13:50 |
Geen idee. | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 13:51 |
Niet genoeg diesel op de tankplaat zeker? ![]() Foto: David Smith | |
Peterselieman | dinsdag 26 februari 2013 @ 13:54 |
een Hippel ![]() | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 13:55 |
Maar dan in Engeland ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 14:00 |
Hipheid ![]() | |
gebrokenglas | dinsdag 26 februari 2013 @ 14:10 |
Ik denk dat dit het is: er iets versneld gaan slijten. | |
Litpho | dinsdag 26 februari 2013 @ 14:49 |
Wanneer wordt de goodwill van de reiziger vervangen? | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 15:06 |
Geen idee, maar het schijnt dat je nog best een paar duizend kilometer door kan rijden als het op is ![]() | |
Litpho | dinsdag 26 februari 2013 @ 15:10 |
Sowieso helpt het als je je routine-inspecties buiten de spits houdt | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 15:12 |
Nee precies die andere concurrent ![]() | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 15:36 |
Toch niet AnsaldoInfra?
| |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 15:39 |
Binnen enkele dagen weer het meest bewaakte en beveiligde transport per spoor richting Frankrijk. | |
#ANONIEM | dinsdag 26 februari 2013 @ 15:41 |
Kernafval vanaf de Sloe ? | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 15:43 |
Jazeker. Vanochtend bracht DBS 2 lege kernafvaltransport-containers naar de Sloehaven. Ik liep toen net het station uit, nadat ik NSR met loc-DDAR-loc-DDAR had gefotografeerd. ![]() ![]() ![]() En er achteraan rijden had geen nut, daar was ik zeker te laat voor (ik moest nog de auto van slot doen, instappen enz). | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 16:34 |
Gespot op OV in Nederland:Jammer, maar begrijpelijk: treinpaden zijn bedoeld voor bedrijven die treinen willen laten rijden, niet voor projecten die nog niet zeker zijn. | |
KnightSolaire | dinsdag 26 februari 2013 @ 16:50 |
Ben benieuwd of ze het op een andere manier doorzetten, of druk op NS uitoefenen om de Benelux 2.0 in stand te houden ook na terugkomst Fyra (en al dan niet verder verhogen frequentie etc.). | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 16:52 |
De juiste weg lijkt me om eerst een vervoerder te zoeken die alle benodigde papieren heeft en het dan nog eens te proberen. | |
Peterselieman | dinsdag 26 februari 2013 @ 16:54 |
In ieder geval zal die trein niet op korte termijn gaan rijden. DRGL 2014 is nu uitgesloten en de toekomst is verder nog onzeker wat betreft er dan zal gaan gebeuren | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 16:56 |
DRGL 2014 is nog niet uitgesloten. De deadline van begin april zal niet meer gehaald worden, maar de 'late path requests'-deadline ligt pas ergens in oktober. Als er voor die tijd een vervoerder gevonden wordt die ook de benodigde papieren in België op tijd in bezit kan krijgen, kan die deadline nog worden gehaald. Wel zou dat kunnen betekenen dat treinen niet verder rijden dan bijvoorbeeld Brussel-Noord of zelfs Antwerpen, omdat de capaciteit in de NZV al vergeven is aan andere partijen. | |
Peterselieman | dinsdag 26 februari 2013 @ 16:58 |
dat bedoel ik meer dus. Dat het lastig wordt om die trein nog ergens tussendoor te fietsen. Op een niets naar nergens express zit niemand te wachten natuurlijk | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 16:58 |
Mee eens. Haast is nu echt wel geboden. | |
gebrokenglas | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:11 |
Wat ik bedoel: je weet dat je remmen op de rand van toelaatbaar zitten maar de ervaring leert dat je er dan nog mee door kunt rijden, ondertussen een afspraak makend met de garage. 't ging hier blijkbaar net mis, en de regels zijn hier natuurlijk wat scherper (publiek vervoerend vs prive auto). | |
GlenSpey | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:17 |
Goederenvervoer van de NS in de jaren 50. Geweldig om te zien ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:20 |
Ja okee. Overigens is het natuurlijk ook niet per definitie 100 % altijd veilig als dingen WEL aan de goede kant van "de norm" zitten. Dat vergeten mensen en organisaties ook nog weleens. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:24 |
Haastige spoed is zelden goed. | |
dennistd | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:28 |
De gemeente heeft het ook verkeerd aangepakt. Ze hadden eerst een vervoerder moeten zoeken, ipv het treinpad aan te vragen. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:35 |
Kip-ei verhaal he. "Hee reserveren jullie even 6 locs en 50 rijtuigen, dan proberen wij of we misschien ene treinpad kunnen krijgen" ![]() Zit ook geen vervoerder op te wachten natuurlijk. | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:40 |
Het was dan ook nogal kortdag. Den Haag is jarenlang voorgehouden dat er een aantal rechtstreekse treinen per dag zouden komen. Weliswaar met een tussenstop in Breda, maar dat zou nog altijd sneller zijn dan de oude route via Roosendaal. Den Haag had die indruk eind vorig jaar nog steeds, tot Wilma Mansveld in december 2012 ineens aankondigde dat ze een akkoord heeft gesloten met de vervoerders, en dat ze het prima vindt dat Den Haag de eerder beloofde directe trein niet meer krijgt. Het hing al wel langer in de lucht, maar het was nog nooit formeel bevestigd... anders had de gemeente wel eerder gehandeld. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:44 |
Tsja, wat is er toch op een geweldige manier een puinhoop van gemaakt eigenlijk James ![]() Het is gewoon een bezienswaardigheid op zich ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:45 |
Helaas moet ik je hierin volledig gelijk geven. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:49 |
Lulkoek, want er staat in documenten van het ministerie dat er al in 2002 is afgesproken dat de benelux trein vervalt als de Fyra gaat rijden. In juni 2012 was het al duidelijke dat de benelux zou wegvallen en pas in september/oktober begonnen de eerste belangenorganisaties aan de bel te trekken. Ze hebben geen poot om op te staan. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:51 |
ja die drie maanden had wat uitgemaakt. In een tijd dat iedereen met zomerreces is ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:53 |
Maakt niet uit, er wordt pas aan de bel getrokken als het al te laat is. Ze hadden in 2007,toen de Fyra uitliep en bleek dat de dienstregeling voor Den Haag er anders uit kwam te zien al in moeten grijpen. Dat hebben ze vertikt. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:57 |
Oh was dat in 2007 al duidelijk ja? Nou, mij niet. Maar goed, wat weet ik er ook van ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:57 |
trouwens, in 2007 hadden we alleen nog maar Rover en die werden toen al niet meer serieus genomen geloof ik ![]() | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:59 |
Ook gemeente Den Haag had toen al in kunnen grijpen, ook niet gedaan. | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 17:59 |
De gemeente Den Haag is tot op het laatst beloofd dat de trein Den Haag - Brussel er zou komen. Er is vanuit de Staat meerdere malen druk uitgeoefend op België om alsnog dat 20e stel te bestellen (terug te lezen in diverse kamerstukken). Pas in december 2012 werd duidelijk dat Mansveld er geen zin in had en haar goedkeuring heeft gegeven op een samenwerkingsovereenkomst waarin de bediening van Den Haag niet meer stond genoemd. Als 'goedmakertje' stond er 8x per dag Antwerpen - Breda v.v. in, i.p.v. Den Haag - Breda - Brussel v.v. De trein Den Haag - Breda - Brussel is in 2005 voorgesteld door NS en NMBS, als compromis voor hun oorspronkelijke plannen uit 2001: 32x per dag Amsterdam - Brussel. | |
Peterselieman | dinsdag 26 februari 2013 @ 18:09 |
houden we het wel gezellig, dames? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 18:12 |
Wij wel hoor ![]() | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 18:34 |
Op 6 maart 2005 is er overleg geweest tussen de Ministers Peijs en Vande Lotte. Hier is geconcludeerd dat de verbinding Den Haag - Breda - Brussel geen doorgang kan vinden als het 20e Fyra stel niet besteld wordt. Vanaf dat moment zijn er genoeg brieven waarin staat dat het 20e stel niet besteld wordt. Als er vervolgens geen vragen worden gesteld wat er wél gebeurt als het 20e stel er uiteindelijk niet komt, dat is de fout van de reizigersverenigingen en politici. Vanaf 2009 zijn er brieven waarin staat dat er problemen zijn met de NMBS want die willen de 20e Fyra niet bestellen die nodig is voor de uitvoering Den Haag - Breda - Brussel. Niemand kraait er naar. Het is volledig de eigen schuld van de Gemeente Den Haag. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 26 februari 2013 @ 18:40 |
--edit-- sorry, is al verbeterd! | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 18:41 |
Nou doe je net alsof reizigersverenigingen enige vorm van invloed op welk proces dan ook hebben. "Schuld" ja ja toe maar ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 februari 2013 @ 18:53 |
De eerste ervaring met de Low Cost express is een feit, het reservatiedeel althans. Vanochtend heb ik maar eens geprobeerd om een ticket te boeken voor een schamele 10 euro heen en 10 euro terug. uiteraard wou ik proberen om Marseille te halen maar dat is gezien de stop-and-go penalty van 40 minuten niet mogelijk op de meeste dagen. dr is 35 minuten keertijd, enige manier om dat te doen is om in de trein te blijven, maar ik wou het er maar niet op wagen. De website om te reserveren is helder, ik maak mijn keuze voor een rit op basis van de dagprijs, en ik koos Valence TGV, als keerpunt. De reservering maak ik af, om de tickets op het werk te kunnen printen dacht ik, maar helaas, de tickets, en de plaatsbepaling, worden je 4 dagen van te voren opgestuurd. kom je in die 4 dagen geen printer tegen, op het station printen kan ook, 5 euro. Verder -Extra Bagage 5 euro ![]() -Sms dienst die je op de hoogte houd van de trein 1 euro -Een dier mee 5 euro ![]() -Je telefoon opladen/stopcontact gebruiken 2 euro (Maar ik ga tijdens de rit even het toilet checken, want daar zit er een voor het scheerapparaat) ![]() -Ook dacht ik eraan om een verdeelstekker mee te nemen, dan gebruik je het stopcontact a 2 euro en dan verhuur je het onder voor 50 cent per stopcontact. ![]() Ik had met trouwens wel eerder kunnen verdiepen in mn keerpunt, Valence TGV ligt namelijk in de Middle of Nowhere ![]() Gaaf treinweekje word het wel, dus eerst een dagje op en neer naar Valance, Dan ben ik eigenlijk al 3 kwart op weg van mn bestemming de volgende dag: Nice/Monaco met de slaap trein, en een paar dagen later 1e klas tgv terug ![]() Word vervolgd voor de lowcost TGV ![]() | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 18:56 |
Fraai. Eindelijk een betaalbare broodjeszaak bij Amsterdam Centraal. Aan de achterzijde van het station, naast de GVB-veerboten, is nu een Subway gevestigd. Beter als die Stervextroep in het station... | |
Peter | dinsdag 26 februari 2013 @ 18:57 |
Denk jij dat HSA een 'tijdelijke' trein naar Brussel in Den Haag had laten stoppen als de gemmente zich niet stevig had geroerd? ![]() Den Haag heeft met het oprichten van een B.V. en het sturen van 1 brief toch weer mooi een int. treinverbinding terug. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 18:59 |
Subway ![]() | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 18:59 |
Ga jij dan maar naar de Broodzaak ![]() Subway is veel beter en heeft lekkere subs ![]() | |
TommyGun | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:01 |
Met chagrijnig personeel en hoge prijzen á 10 euro per broodje (met 1 klein stukje kip of zo). Subway ![]() | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:02 |
Droom maar lekker verder ![]() Ik kom er graag, blijven goede broodjes. Subway is niet het goedkoopste, maar zijn heerlijke broodjes. 15cm voor ca 3/4 euro, 30cm voor ¤2,50 extra. Je kiest welk broodje, vlees en mag dan zeggen welke groentes je wel en niet wilt. | |
KomtTijd... | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:04 |
Gezellig, ze hebben even een hele defecte fyra bij mijn trein erbij ingepropt. | |
Peter | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:07 |
Subway is flink duurder dan een normale broodjeszaak (buiten servex om dan he). Maar wel lekker jah ![]() | |
KomtTijd... | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:08 |
De broodjes zijn heel prima ja, maar ik heb inderdaad nog nooit een subway-medewerker kunnen betrappen op ook maar iets wat lijkt op een glimlach of niet-noodzakelijke sociale interactie. Ze zouden zo'n tent moeten openen op Schiphol. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:09 |
2 voor de prijs van 1 aanbieding wie boekt via de Franse site van de Thalys via deze link | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:11 |
Lees de voortgangsrapportages er maar op na, vanuit Nederland is er herhaaldelijk geprobeerd om druk uit te oefenen op de Belgen om alsnog te bestellen. De Belgen gaven steeds niet thuis, het is zelfs zo ver gekomen dat Schultz aan Rutte moest vragen of hij zijn Belgische evenknie ertoe kon bewegen om de Belgische minister Magnette contact op te laten nemen, omdat die man zich totaal afzijdig hield. ![]() De gemeente is jarenlang door de Staat voorgehouden dat die verbinding er zou komen. Zelfs Schultz heeft dat nog toegezegd. Dat Mansveld vervolgens al die afspraken overboord gooit is NIET de schuld van de gemeente Den Haag. Dat is meer uit praktische redenen: in Rotterdam was geen plek voor een kerende treinserie, in Den Haag wel. En als je dan toch langs het station komt kun je er maar beter stoppen ook, dat scheelt weer een PR-nachtmerrie. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:13 |
En toch heeft de gemeente Den Haag verzaakt te vragen wat voor acties er komen als het 20e stel er niet komt, en dan doel ik meer op een aparte treinverbinding dan op acties van de kamer om de Belgen onder druk te zetten. | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:13 |
Op Schiphol zou die het ook heel goed doen ja. Zitten al 10 in Amsterdam ![]() | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:15 |
t/m 10 maart. Je kan alleen geen retourtje vanuit Nederland boeken oid, moet uit Parijs zijn ![]() En dan ben je in April nog 100 euro kwijt voor een enkeltje Parijs -> Amsterdam. Doe ik het wel via de vroegboekkorting tzt. | |
GlenSpey | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:17 |
Dit. Wilde ooit een broodje bestellen maar had geen zin in een grote. Kleinere maat mocht echter niet, want 'dat was alleen voor kinderen'. Heb maar niks genomen en wat mij betreft was het de laatste keer dat ik er kwam. Subway ![]() | |
dennistd | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:18 |
Nog een onderzoek naar de haalbaarheid van de stoomtrein Sneek-Stavoren: http://www.fryslan.nl/548(...)n%20snits-starum.pdf | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:18 |
15cm en 30cm is voor iedereen. Die zijn gewoon normaal hoor. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:21 |
Rijksoverheid heeft weer diverse document op het web gepleurd: Wetgevingstraject OV-Chipkaart Brief van ProRail 14 februari 2013 inzake onderhoud op het spoor Afschrift brief NS inzake problematiek rondom de v250 Beantwoording tweede lijst van vragen rondom de v250 problematiek | |
arkkey | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:24 |
Net of het wat uitmaakt of je je broodjes bij subway of bij zo'n random zaakje op het station koopt, het kost allebei schandalig veel geld. Als je daar wat koopt heb je maandelijks veel geld over of ben je gewoon niet helemaal lekker. | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:25 |
De gemeente Den Haag is afhankelijk van de Rijksoverheid, want ze heeft zelf niet de bevoegdheid om treindiensten te regelen (geen concessiebevoegdheid voor Den Haag - Brussel) en ook niet de mogelijkheid om ze zelf te regelen (valt buiten de kernactiviteiten). Reken maar dat lobbyisten en wethouders van de gemeente regelmatig contact hebben gehad met de minister en diens ambtenaren, en daarbij regelmatig te horen heeft gekregen 'maak je geen zorgen, die trein komt er wel'. De mogelijkheden van de gemeente waren en zijn dus erg beperkt, behalve afwachten. Toen bleek dat alle eerder gedane toezeggingen ineens niets waard waren heeft de gemeente gedaan wat ze konden, namelijk proberen om via een andere route alsnog die trein te krijgen. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:28 |
Het is alleen zo jammer dat lobbyisten en lobbyen geen waarde hebben achteraf. | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:31 |
Als je te maken hebt met een bewindspersoon (namelijk Mansveld) die alles doet om er zo makkelijk mogelijk vanaf te komen niet nee. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:33 |
Lobbyen en lobbyisten kan je ook niet hard maken, aangezien het niet op papier staat. | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:45 |
In een brief van september 2012 schreef Schultz: Dat lijkt mij toch een vrij duidelijke toezegging van de overheid aan de tweede kamer en aan Den Haag en Breda. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:46 |
Je hebt gelijk. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:49 |
[ Bericht 17% gewijzigd door b2py op 26-02-2013 20:12:53 ] | |
Litpho | dinsdag 26 februari 2013 @ 19:53 |
Ik heb zelden zo'n naadloze overgang in beleid gezien als tussen Schultz (dat OV is maar lastig, geef mij maar asfalt) en Mansveld (als ik maar veel nietszeggends roep hoef ik vast niets te doen). | |
Peterselieman | dinsdag 26 februari 2013 @ 20:16 |
zwaar onhaalbaar dus | |
DriekOplopers | dinsdag 26 februari 2013 @ 20:18 |
En behoorlijke brieven schrijven zit er ook al niet in... De brief die Wilma Mansveld gisteren aan de Kamer stuurde, vormt een nieuw dieptepunt in het Fyra-dossier: http://www.voorbeterov.nl/page3.php | |
Peterselieman | dinsdag 26 februari 2013 @ 20:19 |
Een watte? Eentje die met een zonnebril op ergens ligt te zonnen? | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 20:20 |
Maximaal 7% uitval betekent dat er iedere dag 1 enkele rit mag uitvallen. Dat getuigt inderdaad niet echt van ambitie of überhaupt ook maar enige betrokkenheid. | |
#ANONIEM | dinsdag 26 februari 2013 @ 20:38 |
My thoughts exactly ![]() | |
ArnosL | dinsdag 26 februari 2013 @ 20:47 |
Wat een halfbakken antwoord is dit van de staatssecretaris. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet de NS toch een datum hebben gesteld om met een oplossing te komen. Dat ze nu in overleg is met alle betrokken partijen lijkt me daarom ook sterk, gezien de NS als uitvoerder van de concessie zelf nog niet weet wanneer er gereden kan worden volgens de concessie eisen en dan moeilijk kan meewerken aan een plan van aanpak voor een structurele oplossing. Het beantwoorden van zo'n kamervraag kostte in 2011 gemiddeld ¤3750. Zo'n antwoord kan in enkele minuten beantwoord worden, dus waar al die kosten in gaan zitten? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 februari 2013 @ 20:49 |
Overhead ![]()
| |
ArnosL | dinsdag 26 februari 2013 @ 20:50 |
Proefballonnetjes in antwoorden van kamervragen? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 20:50 |
Ze is dus nog niet eens in staat om zelf aan te geven wat ze wil. Da's lekker. Dat kan alleen maar als ze nu al weet dat elke datum die genoemd gaat worden EN niet gehaald gaat worden EN met de mantel der liefde bedekt gaat worden door haar. Of ze moet letterlijk te dom zijn om te kakken. Dat kan natuurlijk ook. | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 20:51 |
Of het moet d'r nog minder interesseren dan haar voorganger. | |
Peterselieman | dinsdag 26 februari 2013 @ 20:54 |
Het bedenken van onhaalbare projecten, maar daar zal niet alle overhead naar toe gaan. De kosten gaan in heel veel verschillende dingen zitten, zoals de bodes die aan het werk zijn, de mensen die de vragen op moeten zoeken, degenen die het typen, degenen die de antwoorden verspreiden, de hoge ambtenaren op het ministerie die de minister/staatssecretaris het antwoord influisteren, etc. | |
ArnosL | dinsdag 26 februari 2013 @ 20:56 |
Pure ambtenarij dus ![]() Nog een belachelijk antwoord: Het kan dus wel, maar ze wil het gewoon niet. Je bent staatssecretaris om problemen op te lossen voor de burger, niet om dingen te weigeren die niet naar je zin zijn. | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:00 |
In 2000 is men akkoord gegaan met het verdwijnen van de Beneluxtrein omdat het volgens HSA niet mogelijk is om beide treinen rendabel te exploiteren (tegen de door HSA geboden concessieprijs!). De concessie verhindert het laten rijden van zowel een Beneluxtrein als een Fyra tussen Amsterdam en Brussel echter niet. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:02 |
![]() ![]() ©Dr_Flash | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:03 |
hey wel koppieraajt erbij zetten ![]() Ik ga ook voebal kijken trouwens ![]() | |
ArnosL | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:07 |
Nou, gas met dat kreng dan ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:09 |
Het gaat vanaf dienstregeling 2014 nog wat drukker worden in het noorden. Het wensenlijstje: • 2x per uur Arriva-stoptrein Groningen - Winschoten • 2x per uur Arriva-stoptrein Groningen - Veendam • 1x per uur sneltrein Groningen - Leer (tussenstops: Hoogezand-Sappemeer, Winschoten, Bad Nieuweschans, Weener) • 1x per uur een goederenpad (DB Schenker) Dat gaat niet passen op de infrastructuur zoals ze er nu ligt, dus tadaa: een overbelastingverklaring. | |
Peterselieman | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:11 |
is gister al gepost door Dennis ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:11 |
Het gaat hier soms zo hard ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:11 |
"Dit kan niet" oplossing? "We zetten er een papiertje bij "Dit kan niet". Klaar ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:13 |
Oh ja sorry ik ging voetbal kijken ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:14 |
Dat valt wel mee, er zijn op dit moment drie oplossingsrichtingen uitgedacht (zie de overbelastverklaring). | |
Litpho | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:27 |
Correct. De Fyra is niet rendabel te exploiteren als je én veel te hoog inbiedt én als je het goedkopere alternatief niet opheft. Vast weer een van die momenten dat marktwerking slecht uitkwam ![]() | |
gebrokenglas | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:28 |
't is net RyanAir. Kost in de basis ook geen drol maar alles extra kost ook direct flink extra. | |
Litpho | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:29 |
Het moet wel duurzaam zijn natuurlijk, dus we maken er een bordje van. Heeft die Fles van Fok! ook weer iets voor zijn verzameling ![]() | |
greavy | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:35 |
Rail Away overzicht uitzendingen - Elke woensdag 19.55 Nederland 2 27/02 Frankrijk | Petit Train Jaune: Villefranche-de-Conflent - Latour de Carol 06/03 Canada | Skeenaline: Prince Rupert - Jasper 13/03 Zwitserland | Brunigbahn: Interlaken - Luzern 20/03 GB-Schotland | Main Highland Line: Edinburgh - Inversness 27/03 India | Himalaya Toy Train: Siliguri - Ghum (tv-uitzending vervalt, onbekend of er een vervanger voor komt) 03/04 Griekenland | Thessaloniki - Alexandropoulis 10/04 Zwitserland | Citytrips Lugano *** NIEUW *** 17/04 Portugal | Citytrips Lissabon *** NIEUW *** 24/04 Oostenrijk | Citytrips Innsbruck *** NIEUW *** 01/05 Zwitserland | LSE Bahn: Luzern - Engelberg 08/05 GB-Scotland | Kyle Line: Inverness - Kyle of Lochalsh 15/05 Oostenrijk | Salzgammergutbahn: Selzthal - Linz 22/05 Frankrijk-Corsica | Ajaccio - Calvi Weinig nieuws dus | |
Bitlord | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:40 |
Nieuwtje? In 2019 worden de Arriva-treinstellen op Geldermalsen - Dordrecht in de R-Netkleurstelling gebracht. Verder verandert er qua rijtijd en frequentie niets meer. | |
gebrokenglas | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:45 |
Iemand de FP al gezien? Wilma wil meer grip op die ov-chipkaart ellende hebben. Als de besluitvorming van de diverse partijen weer dramatisch is (en wanneer is het dat niet, zie dat gesodemieter met het dubbel opstaptarief ?) wil ze kunnen ingrijpen. En terecht. | |
Litpho | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:48 |
Terecht. Jaren te laat. Bovendien, kunnen ingrijpen en daadwerkelijk ingrijpen zijn twee heel verschillende dingen en als iemand me in korte tijd heeft weten te overtuigen van een volslagen gebrek aan daadkracht is het Wilma wel. Zelfs Melanie hield het voordeel van de twijfel langer vast. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:50 |
Is leuk! ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:50 |
zwart met rood, joepie ![]() | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:51 |
Waarom eigenlijk? Ik dacht dat R-Net iets voor de regio Amsterdam was? | |
remcoP | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:51 |
Dat is een mooie kleurstelling. ![]() | |
remcoP | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:51 |
Uiteindelijk is het een groot project voor de hele randstad. | |
Peterselieman | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:52 |
het gaat imo niet ver genoeg. TLS zou direct onder het rijk moeten gaan vallen, omdat de vervoerders er tot nu toe niet in geslaagd zijn om een fatsoenlijk werkende kaart op de markt te brengen. Hierbij hebben ze de belofte talloze malen gebroken dat het reizen voor de mensen niet duurder zou worden. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:52 |
Dordrecht - Geldermalsen is geen randstad. ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:53 |
Onder de huidige concessie is het vrijwel onmogelijk om er winst uit te halen. Uitgaande van een concessieprijs van ¤ 168 miljoen euro per jaar betekent dat dat er per dag ¤ 459.958,93 in het laatje moet komen om alleen al de kosten van de concessie eruit te krijgen. De HSL-concessie vereist onderstaand bedienpatroon: • 32 treinen per dag Amsterdam - Breda v.v. • 32 treinen per dag Amsterdam - Rotterdam v.v. • 16 treinen per dag Amsterdam - Brussel v.v. • 8 treinen per dag Breda - Antwerpen v.v. Per dag worden er dan 176 ritten uitgevoerd. Per rit moet er gemiddeld ¤ 2.613,40 aan inkomsten in het laatje komen. De personeels-, materieel- en overige kosten zijn hier nog niet bij geteld. In een Fyra V160 passen 498 zittende reizigers (inclusief de klapstoelen). Als alle stoelen bezet zijn betekent dat er per reiziger ¤ 5,25 aan concessiekosten betaald wordt. Omdat treinen niet de hele dag vol zitten (ga maar eens op zondagochtend kijken) is het realistischer om uit te gaan van een gemiddelde bezetting, op het Hoofdrailnet bedraagt deze 30%. Als we dit cijfer doortrekken naar de Fyra betekent dat er per reiziger ¤ 17,49 zou moeten worden afgedragen. Uitgaande van het langste traject van de binnenlandse Fyra: Een enkeltje Breda - Amsterdam, vol tarief, inclusief Fyra-toeslag, kost ¤ 21,10. Voor reizigers met een kortingskaart daalt de prijs naar ¤ 13,60. • Van de inkomsten van ieder kaartje vol tarief blijft er ¤ 3,61 over na afdracht van de concessieprijs. • Op kaartjes met korting wordt zelfs ¤ 3,89 verlies geleden. Uit berekeningen van het ministerie is gebleken dat een realistische concessieprijs rond 60 miljoen euro per jaar zou liggen. Dit betekent dat één rit voor ¤ 933,36 aan concessieinkomsten moet zorgen: ¤ 1,87 per reiziger, ¤ 6,24 wanneer wordt gerekend met de eerder genoemde gemiddelde bezetting. Bij de eerder genoemde prijzen blijft na afdracht van de concessiekosten het volgende bedrag over per reiziger voor HSA: • ¤ 14,86 voor ieder kaartje vol tarief • ¤ 7,36 voor kortingskaartjes Conclusie van mijn nattevingerwerk: het is vrijwel onmogelijk om winst te maken met de Fyra in zijn huidige vorm. Wat ik in mijn berekeningen niet heb meegenomen zijn de inkomsten uit Thalys: ¤ 135 per treinkilometer (waarvan ¤ 66 bij HSA blijft). Ook heb ik de inkomsten van Fyra Brussel niet meegeteld: de variabele prijsstelling zou voor meer inkomsten bij HSA moeten zorgen, maar ik heb geen zicht op daadwerkelijke inkomsten. Daarnaast wordt een deel van de inkomsten uit Fyra Brussel afgedragen aan NMBS, maar is mij niet bekend hoeveel. | |
remcoP | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:55 |
klopt. Het is dan ook de zuidelijkste r-net lijn. http://ov-bureaurandstad.(...)0groot%20formaat.pdf | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 21:58 |
Mijn intercitytrein wordt ook zwart/rood? ![]() | |
remcoP | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:00 |
Geen idee, lijkt me niet. Ik denk dat ze er alleen opstaan om te laten zien dat er ook nog Intercity's zijn. De fyra en ICE staan er ook op. Denk niet dat we die in grijs-rood zullen zien. | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:01 |
ICE is al grijs/rood wanneer hij even niet door de wasstraat is geweest. ![]() | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:02 |
Mijn trein wordt hopelijk in de toekomst wel aanbesteed. Ik heb een hekel aan die NS gekregen met die winterdienst. | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:03 |
Je moet niet verwachten dat een aanbesteding een wonderoplossing is hoor. Als er net zo'n kleuterklasconcessie wordt opgesteld als de huidige concessie zal ook een willekeurige andere vervoerder de kans grijpen om niet meer te leveren dan verwacht wordt. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:04 |
Als ze maar net als in de andere regio's vier keer per uur blijven scheuren. | |
ArnosL | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:08 |
¤2600 klinkt in mijn ogen nog niet eens zo heel onrealistisch. Met volledige afschaffing van de reserveringsplicht moet dat haast wel haalbaar zijn. Echter zullen de overige kosten ook nog wel zo'n ¤1000 per rit bedragen, waardoor het niet meer haalbaar is. Waarom krijgt HSA trouwens ¤66 per treinkilometer van Thalys? | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:13 |
Personeel, huur van rollend materieel (een HSA-Traxx kost naar mijn weten ¤ 1.000,- per dag), energiekosten, onderhoud, operationele kosten (denk aan kaartverkoop, klantenservice, enz). De kosten voor het laten rijden van een trein op de HSL zijn vastgesteld op ¤ 69 per treinkilometer, op zo'n manier wordt de concessievergoeding verrekend. Thalys is een losstaand bedrijf (geen HSA), voor het recht om over de HSL te mogen rijden moeten ze om de tafel gaan zitten met de concessiehouder, HSA. Uit de onderhandelingen is gekomen dat Thalys ¤ 135 per treinkilometer afdraagt aan HSA, waardoor er per Thalys-treinkilometer dus ¤ 66 bij HSA blijft. HSA zal ook wel wat provisie krijgen uit kaartverkoop, maar daar houdt het op. NS/HSA heeft geen aandelen in Thalys en deelt dus ook niet mee in de winst. De genoemde kosten per treinkilometer zijn exclusief energiekosten. | |
ArnosL | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:21 |
Ah, duidelijk ![]() Naar aanleiding hier van ging ik even op zoek naar TGV's e.d. Kom ik deze tegen: ![]() Een post-uitvoering van de TGV, nog niet eerder gezien ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:28 |
Serviceverlening op een Japans metrostation... what the hell ![]() http://www.dumpert.nl/med(...)ervice_in_japan.html | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:30 |
Die eerste reactie ook.. ![]() ![]() | |
ArnosL | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:37 |
Haha die is onverwacht ![]() | |
KomtTijd... | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:41 |
Als daar toch een mannetje zit. Waarom dan niet gewoon een loket ervan maken? | |
Bitlord | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:44 |
Onlangs stond er in OVMagazine nog een uitgebreid interview met Jeannette Baljeu, portefeuillehouder bij de vermetro-isering van de Hoekse Lijn Schiedam Centrum - Hoek van Holland Strand. Mogelijk is sommige informatie al bij jullie bekend, misschien nog niet. Doel is de lijn in 2017 (streven 2016) onderdeel te maken van het Rotterdamse metronet, net zoals met de voormalige Hofpleinlijn tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Kleiweg enkele jaren geleden is gebeurd. In tegenstelling tot de Hofpleinlijn, waar de werkplaats Leidschendam een nieuwe aansluiting kreeg op de spoorlijn Den Haag - Gouda, blijft ook de Hoekse Lijn volgens de huidige planning nog wel grootspoormaterieel toegestaan. Er zitten in Vlaardingen en Maassluis twee bedrijven die goederenverkeer willen blijven afhandelen per trein. Hiertoe worden de perronsporen langs de lijn voorzien van strengelspoor (en dus per station 4 extra (onnodige?) wissels omdat goederentreinen breder zijn dan metros. Men hoopt het aantal reizigers te verhogen met 40% ten opzichte van de huidige situatie. NS vervoert momenteel 13.000 reizigers per dag, dit wil men doen toenemen tot 18.000 reizigers per dag met de volgende maatregelen: - overdag een 10-minutendienst tussen Schiedam en Maassluis (en een 10 of 20 minutendienst tot Hoek van Holland) door het doortrekken van metrolijn B Nesselande - Schiedam Centrum (de lijn wordt 45,3 km lang) - doortrekken metrolijn C in de spits tot Vlaardingen (zodat op het deeltraject Schiedam - Vlaardingen elke 5 minuten een metro rijdt) - opheffen van de huidige halte Hoek van Holland Strand - doortrekken van de spoorlijn van HvH Strand over een 1,2 kilometer lang tracé tot het daadwerkelijke stran. Hierdoor krijgt Rotterdam een rechtstreekse verbinding met een strand. - een nieuw station in Maassluis, Maassluis Steendijkpolder Het materieel wat wordt besteld wordt waarschijnlijk gelijk aan de bestaande metrostellen uit de 5500- en 56000-stellen, maar dan in R-net kleuren. De bovenleiding blijft gehandhaafd, maar de spanning gaat terug van 1,5kV naar 750V. Tijdens de ombouw is er enige tijd geen railvervoer mogelijk. Vervangend vervoer wordt verwacht per bus of boot Als gevolg hiervan wordt de spoorlijn Rotterdam - Den Haag tussen Rotterdam en Schiedam viersporig. | |
Litpho | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:46 |
De toenmalige minister had uiteraard in het kader van reizigersbelang het HSA-bod gewoon moeten (kunnen) weigeren. Vulling voor de schatkist is leuk, maar een duurzaam OV is belangrijker. Maar goed, dat is de naiviteit van een reiziger in plaats van de gehaaidheid van een politicus die denkt "het zal mijn tijd wel duren". | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:49 |
Omdat het mannetje zo ook administratie kan doen? | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 22:55 |
Was bekend Bitlord maar bedankt voor de uiteenzetting. Wat me nog niet bekend was, was de tijdelijke vervoering van reizigers per boot. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:10 |
Ik denk dat je dan Hoek Haven - Leuvenhaven gaat krijgen ofzo, per boot, dat lijkt me iig vrij logisch... En iidd, die halte strands slaat nergens meer op, vroeger lag daar het strand ja... Er zit tussen Station Haven en Strand 800 meter, en vanaf daar is het nog 1.4 km naar het werkelijke strand ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:12 |
Ik meen ooit gelezen te hebben dat de ambtenaren op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat verwachtten dat het hoogste bod zo'n ¤ 100 miljoen per jaar zou zijn. Toen het bod van HSA binnenkwam waren ze ook behoorlijk verrast. Minister Netelenbos was blij verrast en trok een fles champagne open. Letterlijk. Waarschuwingen werden kennelijk genegeerd, "de buit is binnen" was de redenering. Let wel, dit is 'van horen zeggen' over dingen die inmiddels bijna 13 jaar geleden gebeurden. 't kan zijn dat de feiten niet helemaal accuraat meer zijn. ![]() Het ministerie moet geweten hebben dat het bod van HSA niet realistisch was, dat kan niet anders. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:12 |
En Ohja, nog een Hiaat in Hafas (Online, Offline PC en IOS/Android versie° De Ouigo treinenen staan er niet in.. Nu kun je je afvragen natuurlijk voor de interrailversie of je interrail geldig gaat zijn in de pauperexpress.... ![]() | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:14 |
Ik ken hiaat als een opening tussen twee voertuigen waartussen je kan oversteken. Wat is jouw vertaling van hiaat? | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:14 |
OuiGo zal wel in één van de volgende updates worden toegevoegd aan HAFAS, de presentatie is pas enkele dagen terug. ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:15 |
hiaat (leemte), iets dat ontbreekt, een leemte; hiaat (taalkunde), een taalkundig begrip voor iets dat ontbreekt in een tekst; hiaat (fonetiek), het botsen van twee klinkers; hiaat (verkeerskunde), een tijd of afstand in de verkeerskunde; hiaat (geologie), een tijdsinterval waaruit geen sedimenten bewaard zijn gebleven. | |
b2py | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:17 |
Danku, ik kende inderdaad optie vier ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:18 |
Ik ken alleen optie 1 | |
Peter | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:19 |
Dus volgens de consessie moest de benelux weg, en Mansveld kan niet onder de concessie uit.. Maar de HSA aan de concessie houden door ze te verplichten te rijden kan niet?! Wie houdt ze hier voor de gek? | |
ArnosL | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:22 |
Zichzelf, door een boord voor haar hoofd te houden en te doen alsof iets anders niet kan of bestaat. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:22 |
Wilma zoekt een bliksemafleider voor het Fyra-debâcle bedoel je. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:23 |
Een hiaat is gewoon een GAT. ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:24 |
Hier een tof filmpje waarin je kan zien hoe een Duplex TGV word verbouwd tot PauperExpress ![]() http://www.dailymotion.com/video/k7Hq54zoBiQcwn3OjXQ#.US01PqJg8mY Hier meer binnen en buitenkant http://www.dailymotion.co(...)go_news#.US01naJg8mY En hier een Franstalig promopraatje, dat de veiligheid niet in het geding komt http://www.dailymotion.co(...)on_news#.US00h6Jg8mY Ik zie nu pas die 3 zitter, ik hoop niet dat ik daar precies in het midden terecht kom eigenlijk... ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:29 |
Dat staat niet in de concessie. In de concessie staat de minimale bediening opgenomen via de HSL, maar er staat niet gespecificeerd dat de Beneluxtrein zou moeten verdwijnen. De hoogte van de concessievergoeding (zie mijn eerdere post) verplichtte HSA er min of meer toe om concurrerende diensten (zoals de Beneluxtrein) te schrappen, om ook maar enige kans te maken om quitte te spelen. Twee treinen laten rijden kost immers ook 2x materieel en personeel terwijl de inkomsten niet gelijktijdig toenemen. Zoals bij alle contracten kan de opdrachtgever de opdrachtnemer in gebreke stellen, en een tijd geven om de boel te fixen. "Jullie krijgen 6 maanden om je zaakjes op orde te stellen, anders verbreek ik het contract." Het probleem is dat Camiel Eurlings bij de start van de HSL-concessie in 2009 een niet-handhavingsbrief heeft verzonden, met als reden "Zolang HSA nog niet over materieel beschikt heeft het geen zin om te handhaven," waardoor de in de concessie gespecificeerde termijnen ook niet zijn gaan lopen. Stas Mansveld heeft deze brief vorige maand ingetrokken, maar dat betekent dat de termijnen die in de concessie zijn genoemd toen pas zijn gaan lopen. Echt handhaven is nu nog niet mogelijk. Iedereen. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 februari 2013 @ 23:59 |
James, weet jij dat trouwens. Tussen Valence TGV en Valence Centraal, daar ligt spoor, op Google Earth glimt het zelfs, maar tussen die 2 stations met je met de... Bus ![]() | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 00:06 |
Omdat het Frankrijk is, denk ik? Iets anders: naar aanleiding van het InterCity West Coast-drama dat zich vorig jaar in Engeland voltrok (gunning van de West Coast Main Line aan First, wat ineens werd ingetrokken) heeft de Britse regering een parlementaire commissie de opdracht gegeven om te onderzoeken wat er fout is gegaan, het rapport is beschikbaar. Het stopzetten van de gunning van ICWC heeft de Britse belastingbetaler inmiddels minstens £ 50 miljoen gekost. Veel indirecte kosten en gevolgen zijn nog niet eens meegerekend. De hele aanbesteding zat vol met beginnersfouten, niemand nam de leiding over de aanbesteding, en gedurende 3 maanden was er zelfs helemaal niemand die ook maar enige vorm van leiding gaf. Ook was er geen enkele senior betrokken bij het aanbestedingsproces. De commissie betwijfelt zelfs of het Department for Transport, de Britse tegenhanger van het ministerie van I&M, überhaupt wel in staat is om leiding te geven aan complexe projecten zoals Thameslink en High Speed 2. -=- Dit gaat over een verlies van 50 miljoen pond. De Failra Fyra heeft inmiddels een miljard gekost en we doen... niks. [ Bericht 5% gewijzigd door James1988 op 27-02-2013 00:15:38 ] | |
KnightSolaire | woensdag 27 februari 2013 @ 00:31 |
Sneltramnetwerk in Utrecht ![]() Bring it on. | |
_serial_ | woensdag 27 februari 2013 @ 01:01 |
Hier het rapport : http://www.parliament.uk/(...)anchise-competition/ | |
Litpho | woensdag 27 februari 2013 @ 07:05 |
Het is ongetwijfeld niet helemaal accuraat, maar het klinkt wel consistent met de rest van de avonturen van Tineke Tolpoort. En net wat ik zeg, een verantwoordelijk bestuurder kijkt niet alleen naar het geld. Zeker niet als dat linksom toch weer rondgepompt overheidsgeld kan worden. Alhoewel de beslissing om garant te staan voor HSA ipv als aandeelhouder de NS te zeggen "je hebt gegokt en verloren" uiteraard bij Melanie lag. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 08:15 |
De NMBS is een beetje uitgekeken op het stationsgebouw van Kortrijk: Dus willen ze er wat nieuws wegzetten: ![]() o.O | |
Pino112 | woensdag 27 februari 2013 @ 08:16 |
Haha wtf ![]() | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 08:29 |
Wat meer kwaliteit (en een toilet) in de sprinter Rotterdam - Amsterdam - Uitgeest. Er zit namelijk een DDZ in de trein die om 8:25 uit Rotterdam vertrok. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 08:56 |
Weet iemand waarom de ExcuusBenelux op 1 April, 20 mei, 15 augtustus weekenddienst rijd? Dit naast de meer logische data: 1 en 9 mei, en 11 november. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 09:04 |
Pasen, Pinksteren, en omdat het kan? | |
Duvel | woensdag 27 februari 2013 @ 09:05 |
Wat de fok is er met Krommenie gebeurd?! | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 09:08 |
Beetje onvergelijkbaar omdat je twee verschillende aanzichten heb maar ik vind het nieuwe wel mooi! | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 09:09 |
15 augustus is een feestdag in België, het is dan moederdag. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 09:11 |
Of met de spoorlijn Haarlem - Uitgeest Of met de Hanzelijn En waar blijft de spoortlijn Breda - Utrecht?? Enneh, een HOV-busnet naar De Rijp? daar is iemand hard op zijn hoofd gevallen. En het 19e eeuwse relict dat zich Den Haag HS noemt zit er ook nog steeds in ![]() edit2: Enin Utrecht worden zowel bus 11 als bus 12 vertramd? ![]() ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door Dr_Flash op 27-02-2013 09:17:56 ] | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 09:15 |
Pasen en Pinksteren..., ohja, echt he, en ik maar op wikipedia zoeken... ![]() B2Py Moederdag ,daar past men de dienstregeling voor aan? Iemand die weet trouwens waarom op 5 en 6 april de Hele dienstregeling in Zwitserland is omgegooid? | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 09:17 |
De Rijp? Daar reizen twee koeien en een paardenkop heen, veel meer zal het niet zijn ... | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 09:18 |
een winderig tochtgat dus ... | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 09:18 |
Gaat het geen satelietstad worden, zoals Spijkenisse destijds? | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 09:18 |
Alles aangrijpen he ![]() | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 09:19 |
Kon geen andere verklaring vinden voor de aangepaste dienstregeling. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 09:21 |
mochten ze daar willen ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 09:23 |
Aan de andere kant, er ligt ook een HOV buslijn naar Vijfhuizen.. | |
WhiteJoker | woensdag 27 februari 2013 @ 09:24 |
15 augustus is een feestdag in België omdat ik jarig ben en het de Onze Lieve Vrouw hemelvaart is ![]() | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 09:24 |
De rijp moet je niet willen zijn. Je kan beter de regio Alkmaar-Heerhugowaard-Langedijk een impuls geven. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 09:25 |
Dan moet er nog wel even 15 jaar lang woest hard doorgeneukt worden. Er wonen nu zeggen en schrijve 4.013 mensen. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 09:26 |
die komt er toevallig langs ja, tussen Schiphol en Haarlem. Als je op dat kaartje kijkt zie je dat het plan is om een HOV busnet te bowen naar De Rijp, met als enige doel: De Rijp. Dan ben je gewoon echt niet goed bij je knikker. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 09:27 |
Ohja, die hadden we nog niet OLV hemelvaart. Of, omdat er in Antwerpen Moederdag gevierd word, rijden de treinen niet door naar Brussel zodat daar de moeders niet bezocht kunnen worden, ![]() Wacht ff, zeg je nou eigenlijk dat ze daar dus in het Koninkrijk Belgie _zelfs_ de moederdagdata verknipt hebben? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 09:29 |
misschien woont er een invloedrijke ambtenaar of een ander invloedrijk persoon, iets anders kan ik me namelijk niet voorstellen. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 09:31 |
Het enige wat ik me kan bedenken waar je in De Rijp naar toe wilt gaan is het tuincentrum. Maar je gaat niet met je zak potgrond en je plantje in een bus zitten. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 09:32 |
Elke dag weer. Keertje heen keertje terug. Met 200 man tegelijk. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 09:36 |
De potgrondbus ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 09:37 |
Dat is dus echt weggegooit geld. Het is simpelweg te ver overal vandaan om echt iets bij te dragen. Overigens is de Rijp vooral het laatste stukje doorrijden na Purmerend. | |
Duvel | woensdag 27 februari 2013 @ 09:37 |
De bus naar De Rijp doet ook Middenbeemster aan en heeft dus best een belangrijke functie. In elk geval belangrijker dan je op grond van de grootte van De Rijp zelf zou zeggen. De Rijp is best leuk trouwens. | |
Duvel | woensdag 27 februari 2013 @ 09:38 |
Er rijden minstens zes buslijnen van Amsterdam naar Purmerend, dat ding naar De Rijp is daar slechts een van... | |
Duvel | woensdag 27 februari 2013 @ 09:39 |
Laat alles daar nou gewoon weiland blijven, je kunt er niet fatsoenlijk komen, je kunt er niet fatsoenlijk weg en er is geen reet te doen. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 09:40 |
mja, maar dan hoeft het nog geen HOV genoemd te worden, maar goed dit is een treinentopic en geen bussentopic ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 09:41 |
Oh dat bedoelen ze. Humus Overal Vervoeren. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 09:48 |
Check op Amsterdam c ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 09:51 |
Hier zit de laatste tijd weer gewoon SGMm in de sprinter Enschede - Apeldoorn. Afgelopen weken veel Plan V gezien daar. Maar misschien dat men toch langzaam wat ontspant van de verschrikkelijke verkrampende horror winterpaniek met kans op sneeuw. Misschien. | |
KnightSolaire | woensdag 27 februari 2013 @ 10:01 |
Mag ook wel gezien de weersvoorspelling voor de komende twee weken. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 10:04 |
Die Plan V rijdt toch nog wel steeds in de spits-sneltrein Zwolle - Hengelo? | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 10:09 |
Klopt ![]() Is vanaf 1 april ook afgelopen trouwens, dan gaat die trein eruit omdat dan de tunnel in Nijverdal in gebruik wordt genomen. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 10:25 |
Kan wel, er reed er net weer eentje weg op de tijd van de sprinter naar Apeldoorn trouwens. | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 10:25 |
Ik lees op somda dat er twee setjes Plan V rijden in de sprinter. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 10:25 |
Tenminste, die trein gaat eruit. Of die tunnel dan daadwerkelijk helemaal 100 is zien we dan wel weer ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 10:32 |
het scheelt dat het een open tunnelbak is. Heb je wat minder veiligheidssystemen nodig. ![]() | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 11:36 |
Zo, even geprofiteerd van een 'aanbod voor vaste klanten van NS': 2 overgangsdagkaarten 2-1 voor ¤ 9. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 11:42 |
hoe "vast" moet je zijn dat ik dat niet krijg? ![]() | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 11:44 |
Geen idee... ik kreeg het via een nieuwsbrief. Er zat een actiecode bij, helaas is die maar eenmalig te gebruiken. Ja, ik heb geprobeerd 'm 2x te gebruiken ![]() | |
Dos37 | woensdag 27 februari 2013 @ 11:49 |
Inderdaad ik kan me nog een ander verdiept spoor herinneren binnen de regio Twente wat niet helemaal 100 was na oplevering. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 12:01 |
![]() Hoe lang hebben daar in Almelo ookalweer helemaal geen treinen gereden omdat de beveiliging van dat tijdelijke spoor niet werkte? Twee maand ofzo... ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 12:04 |
Het project Almelo verdriet.... | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 12:05 |
Lijkt me dat ze nu niet nogeens de relaiskast door de plantsoenendienst laten doen ![]() | |
Dos37 | woensdag 27 februari 2013 @ 12:06 |
Zoiets ja, dat was trouwens bij het begin en niet bij de oplevering. Daarvoor mijn excuus ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 12:22 |
Hebben we het nu trouwens over het kluunspoor bij Almelo destijds? | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 12:23 |
uhuh | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 12:40 |
TRV / Maak de mooiste vakantie of reisfoto, en WIN! Valt nog wat te winnen ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 12:42 |
James, de postbode heeft hier een handgeschreven A3 formaat bruine envelop met SNCF logo naar binnen staan te persen voor je. Wat doe ik ermee? ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 13:12 |
Station Marne la Vallee is dicht en je moet ook 2 meter buiten de pui blijven, gek genoeg is het ratp deel wel open. Ik weet niet waarom | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 13:14 |
Eerst het Idixfiguurtje reanimeren ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 13:15 |
Er is een trekrotje gevonden wat glasscherven maximaal 2 meter weg blaast ![]() | |
ReisT | woensdag 27 februari 2013 @ 13:24 |
Maak er één lang strengelspoor van tussen Schiedam en Maasluis en je hebt helemaal geen wissels nodig. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 13:29 |
Dan heb je alleen 2x zoveel spoor nodig over het gehele traject ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 13:30 |
strengelspoor is een vrij kansloos concept. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 13:32 |
Zijn er al praktijkvoorbeelden van wat ze nu willen toepassen op de Hoekse Lijn? | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 13:35 |
Het voordeel voor goederenvervoer is wel dat de Indusi al aanwezig is voor het beveiligingssysteem van de metro ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 13:35 |
ja, maar niet in Nederland | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 13:35 |
Kunnen ze niet beter het spoor met rust laten, en de perrons uitschuifbaar maken? | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 13:37 |
Link? Artikel? | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 13:38 |
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de tram van Amsterdam ff niet meereken ![]() Filmpje van strengelspoor ga ik ff opzoeken | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 13:39 |
Ja de tram in leidsestraat ken ik, maar daar zijn de breedtes natuurlijk gelijk ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 27 februari 2013 @ 13:41 |
Over 1 april gesproken: heb al meermaals hier wat wijzigingen langs horen komen. Is daar ergens een overzicht van te vinden? | |
KnightSolaire | woensdag 27 februari 2013 @ 13:42 |
Ik heb er ook een gekregen, heb een voordeelurenabonnement. Code nog niet gebruikt omdat het niet te combineren viel met actiekaartjes enzo. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 13:45 |
Hier bij de plaatjes is al iets te zien: http://nl.wikipedia.org/wiki/Strengelspoor Verder heb je in Spanje op enkele trajecten een derde rail die treinen op normaal spoor toestaat. In Duitsland is het principe ook al toegepast. ben ff in het archief gedoken voor een filmpje. | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 13:48 |
Zoals Hoogeveen was voor de stamlijn? | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 13:49 |
Volgens mij moet het trouwens zoiets worden met dat strengelspoor:![]() Links de huidige situatie, rechts met bredere perron en strengelspoor. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 13:50 |
Ja, zoiets, maar het gaat hier om metro's die niet breed genoeg zijn om bij het huidige perron te komen, dus dat het perron richting het spoor schuift zodra er een metro stopt... | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 13:50 |
Ik denk dat ze het andersom willen aanpakken: huidige spoor en perron laten liggen, strengelspoor met wissels *richting* het perron om een metro dichterbij het huidige perron te krijgen. Op jouw tekening moet de goederentrein afremmen om de wissels te nemen, terwijl die helemaal niet wil stoppen | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 13:52 |
Het heeft gewoon met het perron te maken. Want de metro en trein hebben dezelfde spoorbreedte, enkel heeft een goederentrein een groter PVR. | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 13:53 |
Alleen het zuidelijke spoor wordt geschikt voor treinen. Verder is het aantal metro's veel groter dan het aantal treinen, dus kun je die paar treinen beter door de wissels laten gaan. Daarnaast wordt het straks toch max. 40 km/h voor de treinen, vanwege het ontbreken van beveiliging. Aangezien wissels ook voor die snelheid geschikt zijn maakt dat weinig uit. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 13:56 |
Ik heb daar al eens een plaatje over gepaint![]() | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 13:56 |
Er ligt op de Rotterdamse metro toch gewoon PZB ? Goederentreinen hebben gewoon Indusi. Dat zullen ze toch echt moeten gebruiken als ze een geel sein op rijden. Of een rode for that matter. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 13:57 |
Lang niet alle goederentreinen hebben Indusi (zoals een 1600). ![]() | |
Duvel | woensdag 27 februari 2013 @ 13:58 |
Goederentreinen hebben geen Indusi. Ik denk dat goederen alleen in de nacht gaat rijden, en dan met max. 40 km/u zonder ATB of zo? Ik zou er niet op rekenen dat metro's gaan afbuigen richting perron, dan zou voor iedere metro een oncomfortabele rit ontstaan. Lijkt nergens op in vergelijking met het aantal goederentreinen. | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 13:58 |
Dat klopt. Welke vervoerders bedienen die bedrijven in Vlaardingen? DB meen ik ? | |
Duvel | woensdag 27 februari 2013 @ 13:59 |
Ja. Maar een 1600 kan daar toch niet komen onder 750V. | |
V2 | woensdag 27 februari 2013 @ 13:59 |
En wat gaan ze doen qua bovenleiding? Omschakelbaar tussen 750 en 1500VDC? Of gaan de metro's op 1500VDC rijden? Of alle cargo met diesel? | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 13:59 |
Je kunt een goederentrein niet afbuigen van het perron af, want dan komt die binnen de profiel-vrije-ruimte van het nevenspoor. Die liggen op al die haltes volgens mij veel te dicht op elkaar voor zulk soort geintjes | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 13:59 |
Ik heb op zat goederenlocs gereden met Indusi spoelen. Moest ze gewoon kunnen benoemen en controleren bij een DC ![]() Ze hebben het niet allemaal | |
Duvel | woensdag 27 februari 2013 @ 13:59 |
Het laatste. | |
Duvel | woensdag 27 februari 2013 @ 14:00 |
ZUB/PZB geeft een ander signaal dan Indusi in Duitsland. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 14:00 |
Ohja ![]() | |
Duvel | woensdag 27 februari 2013 @ 14:00 |
Geen probleem met eilandperrons. | |
WhiteJoker | woensdag 27 februari 2013 @ 14:01 |
Rijdt de metro niet met een derde rail dan? Dan zou een goederentrein gewoon de bovenleiding kunnen gebruiken... | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 14:02 |
Derde rail zit dan in de weg. Profiel vrije ruimte van een goederentrein is groter dan die van een metro. | |
Duvel | woensdag 27 februari 2013 @ 14:02 |
Volgens mij is het idee de bovenleiding te laten hangen en er 750V op te zetten, net als RandstadRail - de ex-Hofpleinlijn. | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 14:04 |
Als alleen maar DB Schenker de bedrijven op Vlaardingen bediend zouden ze kunnen overwegen om op twee locs die ZUB/PZB te laten installeren. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 14:05 |
Kost veel, levert weinig op. Als goederen alleen 's nachts vervoerd worden kan dat ook wel met rijden op zicht. | |
WhiteJoker | woensdag 27 februari 2013 @ 14:08 |
Hmm dat is lastig dan inderdaad... Het had een goede oplossing kunnen zijn. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 14:08 |
Dat is behoorlijk snel! Ik DM je later wel even ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 14:08 |
Ja hallo zeg, je gaat toch niet mijn nachtrust verstoren met je langzame goederentreintje! ![]() ![]() | |
ReisT | woensdag 27 februari 2013 @ 14:09 |
Die goederentreinen daar kunnen de bovenleiding sowieso niet gebruiken omdat het diesellocs zijn. Zijspoortjes in Vlaardingen en Maassluis hebben toch geen bovenleiding. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 14:10 |
Alleen zie je s nachts nou eenmaal niet zo veel ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 14:11 |
de NVBS organiseert een Koninginnedagrit naar de Tweede Maasvlakte trouwens. Ik stel voor dat jullie allemaal mee gaan om daar eens goed te gaan kijken hoe het nou allemaal precies zit daar ![]() | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 14:12 |
Het leuke is juist dat je daar niet binnen komt als je de sporen gewoon laat liggen: de ruimte die je 'beneden' extra nodig bent kun je 'boven' gewoon pakken omdat de metro's smaller zijn. Zie ook mijn plaatje: de rode goederentrein rijdt weliswaar iets meer naar boven dan links, maar die ruimte is daar ook omdat op het bovenste spoor alleen smallere metro's rijden. | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 14:14 |
Daar heb je alleen niet veel aan als je het over de Hoekse lijn hebt ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 14:15 |
Spoor naar de tweede Maasvlakte is enorm saai ![]() Alleen maar 40, één overweg en op het einde de Euromax. | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 14:17 |
Ik heb iets van ETCS begrepen.. Dat wordt dan meteen ook een duur geintje. |