Voor het Hoofdrailnet? Zal toch al wel een tijdje geleden onderhands gegund zijn? Aanbestedingen zijn voor marktbedrijven tenslotte, dus is de NS nu weer even een overheidsinstellingquote:Op maandag 25 februari 2013 22:25 schreef b2py het volgende:
Heb ik iets gemist vandaag? Is de concessie 2015 - 2025 al vergeven aan NS?
Ja dat las ik net inderdaad. Hmm ok..quote:Op maandag 25 februari 2013 22:27 schreef James1988 het volgende:
[..]
[..]
Voor zover mij bekend is I&M nog bezig met het opstellen van een programma van eisen, het schrijven van een concessie, enzovoorts.
Railway Gazette schreef gisteren:
[..]
To award = van plan om te gunnen.
Één van de punten uit het Regeerakkoord van het kabinet Rutte-Asscher was de onderhandse gunning van het Hoofdrailnet en de HSL aan NS. Naar mijn weten is dat nog niet afgerond.quote:Op maandag 25 februari 2013 22:28 schreef Litpho het volgende:
[..]
Voor het Hoofdrailnet? Zal toch al wel een tijdje geleden onderhands gegund zijn? Aanbestedingen zijn voor marktbedrijven tenslotte, dus is de NS nu weer even een overheidsinstelling.
Eens. Zeker aangezien de ruimte voor reizigers bepaald niet altijd even groot is. Ik denk dat veel reizigers liever groene bankjes hebben dan dat ze ingeklemd staan tussen een zwetende dikke medereiziger en en half-bejaarde vrouw omdat de trein wat krap was ingeplant.quote:Op maandag 25 februari 2013 22:28 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik vind het echt tamelijk geschift, zo'n groot deel van het park aan de kant.
Dat hield altijd in dat de voortreinen van de NO werden opgeven en vervangen werden door VIRM. Verder werden vertragingsgevoelige treinseries wat opgerekt qua rijtijd. Nu is het in 2013 allemaal anders. Ik ben alleen benieuwd hoe.quote:Trouwens: die Locov-adviesaanvraag: "herfstdienstregeling". Wie dacht er ook: "kut, daar gaan we weer, een nieuwe smoes"?
het gaat om 13 stuks toch ?quote:Op maandag 25 februari 2013 22:28 schreef Duvel het volgende:
Ik vind het echt tamelijk geschift, zo'n groot deel van het park aan de kant.
Maal vier bakken, dus 52 bakken, zeg ruim 5000 13*520 = 6760 zitplaatsen aan de kant om redenen die mij dubieus voorkomen, nl. puur besparing van geld.quote:
Maar gaan die treinen op in Verlenging van NID of heb ik iets gemist en gaan ze met stuurstanden rijden en zijn die dus besteld ofzo?quote:Op maandag 25 februari 2013 21:03 schreef b2py het volgende:
Per 4 april is het over en uit met DDAR met loc en ze zijn nu ook al vrijgepland van inzet. Mocht je ze tegenkomen, berust dit vooral op toeval en geluk.
Bijzonder, er komen na de modernisering 240 bakken NID voor terug. 20 zesjes en 30 viertjes. 50 mDDM en 3x DDAR rijtuigen.quote:Op maandag 25 februari 2013 22:51 schreef Duvel het volgende:
Er zijn ooit 79 DD-AR stuurstanden gebouwd, en 50 motorrijtuigen, dus in theorie zijn er 29 stammen met loc, circa 12.000 (?) 29*520 = 15.080 zitplaatsen.
Er zijn in totaal 258 rijtuigen DD-AR gebouwd, er gaan er 190 gebruikt worden voor DDZ. Er blijven dus maarliefst 68 rijtuigen over, waarvan 29 stuurstanden en dus 39 overige (ABv, Bv).
De stuurstanden kostten destijds drie miljoen gulden per stuk, de andere rijtuigen 2 miljoen. De nieuwwaarde van de treinen is dus 3 * 29 + 2 * 39 = 165 miljoen gulden, 74,87 miljoen euro.
De rijtuigen zijn circa 20 jaar oud, dus hebben pas 2/3 van hun geplande levensduur volgemaakt, er wordt dus circa 25 miljoen euro over de balk gepleurd.
En ja, dit is kort door de bocht.
N.B. De locs kostten 6 miljoen per stuk, de totale bestelling DD-AR was meer dan 1 miljard gulden.
Komt er nog bovenop, soort vanquote:Op maandag 25 februari 2013 23:04 schreef Duvel het volgende:
mDDM was geen onderdeel van de bestelling DD-AR en komt dan ook niet voor in bovenstaande berekening.
mDDM is gekocht om de 1700'en naar de goederendienst te kunnen verplaatsen. Er is niet meteen voor een motorwagen/treinstel gekozen omwille van de doorlooptijd van de bestelling.quote:Op maandag 25 februari 2013 23:04 schreef b2py het volgende:
[..]
Komt er nog bovenop, soort van
Restwaarde van de locs die eerder aan de kant zijn gezet etc. Vaag verhaal allemaal.
Waar een wil is, is een weg.. Een 1700 met vijf tot negen rijtuigen zou je op veel plekken prima kunnen inzetten in de spits. Zeker als het koppelbaar blijft met de motorwagenstammen.quote:Op maandag 25 februari 2013 23:17 schreef Peterselieman het volgende:
zonde dat er niet meer mDDM aangeschaft is. Hadden er straks toch weer meer stellen de baan op gekund. Nu laat je een deel lopen, omdat het niet meer in de plannen past ...
1700 met 70 DDM rijtuigen, wie heeft de langste! #yoloquote:Op maandag 25 februari 2013 23:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Waar een wil is, is een weg.. Een 1700 met vijf tot negen rijtuigen zou je op veel plekken prima kunnen inzetten in de spits. Zeker als het koppelbaar blijft met de motorwagenstammen.
zeker true, alleen de NS wil er niet aan.quote:Op maandag 25 februari 2013 23:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Waar een wil is, is een weg.. Een 1700 met vijf tot negen rijtuigen zou je op veel plekken prima kunnen inzetten in de spits. Zeker als het koppelbaar blijft met de motorwagenstammen.
Misschien nog wat oude goederenlocs er bij halen van "vroeger" toen het nog NScargo was ?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 01:01 schreef Bitlord het volgende:
Vraag me af hoe men NS 175 gaat organiseren? Kan me momenteel weinig voorstellen bij zoiets massaals als in 1989. Wellicht een expositie in het spoorwegmuseum, wat meer stoomtreinritten en een VIRM in een speciale bestickering?
Zijn er hier mensen die NS150 meegemaakt hebben? Ik was toen -0,5.
Ik dacht: de 1700'en zijn vrijgespeeld om de 1100/1200/1300 te kunnen vervangen. Serie 1600 ging deels naar NS Cargo, deel 1600'en dat bij NSR bleef werd 1800, samen met 1700'en gingen deze reizigerstreinen rijden. Een 1700 voor een goederentrein is een zeldzaamheid geweest.quote:Op maandag 25 februari 2013 23:14 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
mDDM is gekocht om de 1700'en naar de goederendienst te kunnen verplaatsen. Er is niet meteen voor een motorwagen/treinstel gekozen omwille van de doorlooptijd van de bestelling.
Ja, het was tof.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 01:01 schreef Bitlord het volgende:
Zijn er hier mensen die NS150 meegemaakt hebben? Ik was toen -0,5.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |