Daar wordt je niet vrolijk van in de spitsquote:Op maandag 25 februari 2013 17:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
is er altijd al geweest en heet N35
Hopelijk komt deze brief die naar de 2e kamer gestuurd wordt, wel aan...quote:Op maandag 25 februari 2013 15:06 schreef James1988 het volgende:
Zelfs 'Den Haag' gelooft er niet meer in.
[..]
Ah bedankt. Zal me dus wel wat tijd gaan schelen als ik richting jouw provincie moet.quote:Op maandag 25 februari 2013 17:27 schreef Peterselieman het volgende:
Ja, dan is de heringebruikname van de L35. Aankomst en vertrektijden zullen op het stukje Nijverdal - Enschede iets verschuiven ten opzichte van nu, maar dat betreffen slechts enkele minuten
ehhh.quote:Op maandag 25 februari 2013 17:28 schreef Monopoly het volgende:
Kreeg een foto toegestuurd van een stagair van de opleiding. Geschoten op de Waalhaven. Lijkt me duidelijk waar dit om gaat
[ afbeelding ]
Owja.quote:Op maandag 25 februari 2013 17:30 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Van de week een loc op 4 andere locs gebotst op de Waalhaven.
Maar wel zodat er in Hengelo weer een volledige knoopt ontstaatquote:Op maandag 25 februari 2013 17:27 schreef Peterselieman het volgende:
Ja, dan is de heringebruikname van de L35. Aankomst en vertrektijden zullen op het stukje Nijverdal - Enschede iets verschuiven ten opzichte van nu, maar dat betreffen slechts enkele minuten
Alle locs hebben schade. Dus die 189'er van HTRS maar ook die RRF-locs hebben allen schade.quote:Op maandag 25 februari 2013 17:35 schreef Monopoly het volgende:
Buffers hebben hun werk gedaan ja.
Onder de buffers bij het draaistel heb je bij de 189 de spoorstaafruimer, ATB spoelen en Insdusi spoel (Duitse beveiligingssysteem). Verder wat electronica wat in de stuurtafel zit dat beschadigd kan zijn.
Al met al een beste kostenpost vrees ik.
Ziet er maar maf uit, die loc middeninquote:Op maandag 25 februari 2013 18:38 schreef greavy het volgende:
Oeh, 2xDDAR met loc. Niet met een motorwagen. Altijd goed spul
helaas geen bazentrein, want dat is dezequote:Op maandag 25 februari 2013 18:33 schreef MPG het volgende:
Wat de neuk heb ik nou voor idiote treinsamenstelling in de ic eindhoven - venlo van 18.32...
Eerst een paar dd-ar? rijtuigen, dan een 1700 loc, dan weer een paar van die rijtuigen en achterop weer een loc.
De vaste samenstelling van dat spul is loc + 3 rijtuigen + stuurstand. En dan met automatische koppeling op loc en stuurstand om er te kunnen verlengen inderdaadquote:Op maandag 25 februari 2013 18:42 schreef MPG het volgende:
[..]
Ziet er maar maf uit, die loc middenin. En dan achter de loc weer eerst zo'n stuurstand rijtuig.
Aldus Treinreiziger.nlquote:Intercity Brussel mag 14x vaker uitvallen dan Fyra
maandag 25 februari 2013
Mansveld is veel minder streng voor de Fyra-vervangende intercity. Zo mag HSA (High Speed Alliance) ongestraft zeven procent van de intercity's Den Haag - Brussel afschaffen. Bij de Fyra mocht slechts een half procent van de treinen uitvallen. Ook zijn de punctualiteitseisen voor de intercity veel soepeler. Dat concludeert Treinreiziger.nl op basis van brieven die Mansveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De eisen voor de intercity Amsterdam - Brussel zijn extreem soepel. Bij geen enkele andere concessie wordt een uitval van zeven procent geaccepteerd. Bovendien hoeft HSA opgeheven treinen door toedoen van derden niet mee te rekenen. In de praktijk kan het dus voorkomen dat tien procent van de intercity's uitvalt en HSA toch geen boete krijgt.
Punctualiteit
De intercity Den Haag - Brussel moet een punctualiteit halen van 85 procent. Ook dat is veel lager dan bij de Fyra, die een punctualiteit van 95 procent moest halen. Ook hier geldt dat vertragingen door externe factoren die niet aan HSA toe te rekenen zijn, niet meetellen. Bij het hoofdrailnet tellen alle vertragingen mee, ongeacht de oorzaak.
Herstelplan
Wanneer HSA gehouden gaat worden aan de oorspronkelijke afspraken, weet Mansveld nog niet. "Dit is afhankelijk van de door NS ingezette herstelaanpak", schrijft Mansveld. Het lijkt erop dat NS met het herstelplan zelf kan beïnvloeden wanneer het bedrijf weer afgerekend gaat worden op de oorspronkelijke contract eisen.
Geen nieuwe aanbesteding
Er rijden nu veel minder treinen dan beloofd via de hogesnelheidslijn. De treinen die rijden zijn bovendien veel minder punctueel en kunnen veel vaker uitvallen dan beloofd. Desondanks ziet Mansveld geen reden om de hulp van andere vervoerders in te roepen of de lijn opnieuw te gaan aanbesteden. Mansveld vindt dat HSA zich voldoende inspant. Ze wijst op de Fyra Amsterdam - Breda die met tijdelijk materieel wel rijdt en op de Fyra-vervangende intercity Den Haag - Brussel.
Adequaat
Mansveld: "Gezien de inspanningen die nu worden geleverd om de reiziger zo snel mogelijk weer adequaat te bedienen met de Fyra treindienst Amsterdam - Brussel constateer ik dat op dit moment een heraanbesteding niet aan de orde is."
Treinreiziger.nl is verbaasd door de reactie van Mansveld. "Kennelijk gaat het om de intenties en niet om de prestaties", concludeert Hildebrand van Kuyeren, hoofdredacteur van Treinreiziger.nl.
Andere vervoerders
Veolia directeur Manu Lageirse pleitte in een interview met Treinreiziger.nl om de hulp van andere vervoerders in te schakelen. Mansveld ziet dat in elk geval niet als haar taak. "Gelet op de contractenstructuur voor het vervoer over de HSL-Zuid is HSA voor mij de aangewezen partij. Op zich zouden HSA en NMBS zich tot andere vervoerders kunnen wenden ten behoeve van mogelijke oplossingen (zoals extra HSL-materieel). Maar dit is gelet op de contractenstructuur aan hen".
quote:
quote:
Geen knip voor de neus waard.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:25 schreef Peterselieman het volgende:
idd. Dat je dit als staatssecretaris accepteert ...
In België zie ik dit soort combinaties werkelijk iedere keer dat ik er reis :pquote:Op maandag 25 februari 2013 18:43 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
helaas geen bazentrein, want dat is deze
Jazeker. Er rijdt een combi rond tussen Landen en Brugge - naar ik meen - met 14 bakken M6 (7 bakken uit Luik en 7 uit Genk).. Elk uur, zelfs op zondag. Waar menig Nederlander in de spits van kan dromenquote:Op maandag 25 februari 2013 19:29 schreef J.B. het volgende:
[..]
In België zie ik dit soort combinaties werkelijk iedere keer dat ik er reis :p
De 12 bakken I11 in de Oostende-Eupen-Expresse vind ik anders ook bijzonder machtig om te zien.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:30 schreef greavy het volgende:
[..]
14 bakken M6 (7 bakken uit Luik en 7 uit Genk).. Elk uur, zelfs op zondag. Waar menig Nederlander in de spits van kan dromen
Oh, die heeft inderdaad iets van 800 zitplaatsen 2e plas. Die M6-combi Landen-Brugge gekoppeld zit ergens rond de 1400 uit mijn hoofd.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:31 schreef James1988 het volgende:
[..]
De 12 bakken I11 in de Oostende-Eupen-Expresse vind ik anders ook bijzonder machtig om te zien.
Die doet over een jaar of wat nog wel een Van Gentje...quote:Op maandag 25 februari 2013 19:25 schreef Peterselieman het volgende:
idd. Dat je dit als staatssecretaris accepteert ...
Er zit al 10 minuten speling in het rijpad, waarom de neuk dan ook nog de punctualiteitseis versoepelenquote:Op maandag 25 februari 2013 19:09 schreef James1988 het volgende:
[..]
Aldus Treinreiziger.nl
Wederom een brevet van onvermogen en algehele kansloosheid van de beleidsmakers aan de Plesmanweg.
Ik had tegenwind.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:37 schreef Fiorano het volgende:
Vanmiddag had ik een ICM3 in de IC Amersfoort-Utrecht. Hengelo - Deventer ging midden in de spits in een ICM4...
In alle eerlijkheid, ik heb niet de indruk dat Camiel het beter had gedaan. Om maar een willekeurige mannelijke minister V&W van de laatste twintig jaar te pakken.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:51 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Er zit al 10 minuten speling in het rijpad, waarom de neuk dan ook nog de punctualiteitseis versoepelen.
Ik weet wel waarom. Omdat het een kut heeft.
De Pimpel heeft ook bizar veel speling. Ding vertrok met +6 uit Hengelo en op Deventer vertraging al kwijt terwijl de meeste speling op Apeldoorn zit. Die HiSpeed machinisten weten de grenzen van de ATB goed te vinden!quote:Op maandag 25 februari 2013 19:51 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Er zit al 10 minuten speling in het rijpad, waarom de neuk dan ook nog de punctualiteitseis versoepelen.
Ik weet wel waarom. Omdat het een kut heeft. De enige vrouwen met politiek verstand zitten in het Europees Parlement of Europese Commissie waardoor in de Tweede Kamer alleen nog maar incapabele borsten-dragende verspillingen van tijd en energie rondlopen.
Waar is ie de sprinter dan voorbij gegaan? Die duikt er normaal namelijk precies achter in Hengelo, en dat is ook de reden van de grote hoeveelheid speling (handiger was een planmatige inhaling van de sprinter in Rijssen geweest)quote:Op maandag 25 februari 2013 19:59 schreef b2py het volgende:
[..]
De Pimpel heeft ook bizar veel speling. Ding vertrok met +6 uit Hengelo en op Deventer vertraging al kwijt terwijl de meeste speling op Apeldoorn zit. Die HiSpeed machinisten weten de grenzen van de ATB goed te vinden!
Die werd binnen genomen op spoor 3, uiterst efficiënt viel mij en mijn reisgenoot op.quote:Op maandag 25 februari 2013 20:03 schreef dennistd het volgende:
[..]
Waar is ie de sprinter dan voorbij gegaan? Die duikt er normaal namelijk precies achter in Hengelo, en dat is ook de reden van de grote hoeveelheid speling (handiger was een planmatige inhaling van de sprinter in Rijssen geweest)
Luik/Genk - Knokke/Blankenberge, rijdt alleen in het weekend en wordt gesplitst/gekoppeld in Landen en Brugge. Rijdt overigens ook vaak met MS96!quote:Op maandag 25 februari 2013 19:30 schreef greavy het volgende:
[..]
Jazeker. Er rijdt een combi rond tussen Landen en Brugge - naar ik meen - met 14 bakken M6 (7 bakken uit Luik en 7 uit Genk).. Elk uur, zelfs op zondag. Waar menig Nederlander in de spits van kan dromen
Omruilen met post Amsterdam en Alkmaar. Luie mensen zitten daar.quote:Op maandag 25 februari 2013 20:10 schreef dennistd het volgende:
Dan had de IC naar Enschede ook vertraging, anders ga je dat niet redden namelijk. Verder zijn ze hier in de regio wel redelijk creatief met spoorwijzigingen
Heb 's avonds laat ook al wel eens in een vertraagde IC gezeten die Hengelo-Enschede linkerspoor reed om zo gelijk met de stopper in Enschede aan te kunnen komen.
Dat denk ik ook niet, sowieso vind ik dat één van de minst mooie treinen. Zo'n vieze dieselbak.quote:Op maandag 25 februari 2013 17:26 schreef dennistd het volgende:
[..]
Daar wordt je niet vrolijk van in de spits
En eerst gaat de afdeling Asset Management het zakspoor verbouwen en dieper in het station leggen. Chapeau ProRail, dag belastinggeld.quote:Op maandag 25 februari 2013 20:29 schreef dennistd het volgende:
En nog eentje: Arriva wil in 2014 Almelo-Mariënberg een strakke 30/30-dienst laten rijden wat conflicteert met het goederenpad Bentheim-Amersfoort. Een mogelijke oplossing die genoemd wordt is de trein te verplaatsen van het zakspoor 3b naar spoor 230, het uithaalspoor bij het stationgebouw
http://www.prorail.nl/Ver(...)%28definitief%29.pdf
kan leuke dingen opleverenquote:Op maandag 25 februari 2013 20:29 schreef dennistd het volgende:
Interessante overbelastverklaring van ProRail voor Groningen-Leer: Arriva wil een sneltrein Groningen-Leer 1x p.u. laten rijden naast de halfuursdienst Groningen-Winschoten en Groningen-Veendam
http://www.prorail.nl/Ver(...)%28definitief%29.pdf
En nog eentje: Arriva wil in 2014 Almelo-Mariënberg een strakke 30/30-dienst laten rijden wat conflicteert met het goederenpad Bentheim-Amersfoort. Een mogelijke oplossing die genoemd wordt is de trein te verplaatsen van het zakspoor 3b naar spoor 230, het uithaalspoor bij het stationgebouw
http://www.prorail.nl/Ver(...)%28definitief%29.pdf
Hier in Dordrecht is het sterk afhankelijk van wie achter de knoppen zit. Een voorbeeld hoe het niet moet:quote:Op maandag 25 februari 2013 20:15 schreef b2py het volgende:
[..]
Omruilen met post Amsterdam en Alkmaar. Luie mensen zitten daar.
Mijn baas denkt er ook anders over. Als ik op mijn intenties beoordeeld zou worden verdiende ik ongetwijfeld tonnen per jaar. Maar da's dus niet zo.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:25 schreef Peterselieman het volgende:
idd. Dat je dit als staatssecretaris accepteert ...
Het gaat áltijd mis bij de Hemtunnel aansluiting.quote:Op maandag 25 februari 2013 20:52 schreef greavy het volgende:
[..]
Hier in Dordrecht is het sterk afhankelijk van wie achter de knoppen zit. Een voorbeeld hoe het niet moet:
- IC van x.06 naar Amsterdam gaat volgens plan over spoor 2, maar loopt voor het rode. Op spoor 1 staat het sein op "geel-6". Een goederentrein dus. Juist, die goederentrein moet van spoor 1 helemaal oversteken om op Kijfhoek Zuid te komen, en niet via het spoortje onder de fly-over. In plaats van die IC te wijzigen naar 1 en de goederentrein naar 2 wordt het dus filevorming creëeren. Want achter de IC op spoor 2 zit pal achteraan de stoptrein die voor het rode loopt, en vervolgens met +7 uit Zwijndrecht vertrektDe IC krijgt meestal +4 daar dan
![]()
Zit de juiste TRDL er, dan wordt de IC naar spoor 1 gewijzigd en de cargo naar 2. En alles blijft gewoon optijd rijden.
Hmm De x.06 gaat toch altijd van spoor 1 ?quote:Op maandag 25 februari 2013 20:52 schreef greavy het volgende:
[..]
Hier in Dordrecht is het sterk afhankelijk van wie achter de knoppen zit. Een voorbeeld hoe het niet moet:
- IC van x.06 naar Amsterdam gaat volgens plan over spoor 2, maar loopt voor het rode. Op spoor 1 staat het sein op "geel-6". Een goederentrein dus. Juist, die goederentrein moet van spoor 1 helemaal oversteken om op Kijfhoek Zuid te komen, en niet via het spoortje onder de fly-over. In plaats van die IC te wijzigen naar 1 en de goederentrein naar 2 wordt het dus filevorming creëeren. Want achter de IC op spoor 2 zit pal achteraan de stoptrein die voor het rode loopt, en vervolgens met +7 uit Zwijndrecht vertrektDe IC krijgt meestal +4 daar dan
![]()
Zit de juiste TRDL er, dan wordt de IC naar spoor 1 gewijzigd en de cargo naar 2. En alles blijft gewoon optijd rijden.
twitter:NS_online twitterde op maandag 25-02-2013 om 21:01:35Rotterdam-Utrecht: vannacht herstelwerkzaamheden. Check voor morgenochtend vroeg uw reis op http://t.co/ectaVpnL2l of http://t.co/aWCHTxRUVY reageer retweet
Per 4 april is het over en uit met DDAR met loc en ze zijn nu ook al vrijgepland van inzet. Mocht je ze tegenkomen, berust dit vooral op toeval en geluk pech.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:03 schreef b2py het volgende:
Per 4 april is het over en uit met DDAR met loc en ze zijn nu ook al vrijgepland van inzet. Mocht je ze tegenkomen, berust dit vooral op toeval en geluk.
quote:Op maandag 25 februari 2013 21:09 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Per 4 april is het over en uit met DDAR met loc en ze zijn nu ook al vrijgepland van inzet. Mocht je ze tegenkomen, berust dit vooral op toeval en geluk pech.
Bedankt voor de correctie!quote:Op maandag 25 februari 2013 21:09 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Per 4 april is het over en uit met DDAR met loc en ze zijn nu ook al vrijgepland van inzet. Mocht je ze tegenkomen, berust dit vooral op toeval en geluk pech.
Euh, ik bedoel in Zwijndrecht. Foutje. Treinen UIT ri. Dordrecht dus.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:00 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Hmm De x.06 gaat toch altijd van spoor 1 ?
Gelukkig heb ik deze situatie al tijdje niet meer meegemaakt (IC 6:06) vorig jaar gebeurde dat minstens 1x per week.
Wordt verworpen. Racemonstersquote:Op maandag 25 februari 2013 21:09 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Per 4 april is het over en uit met DDAR met loc en ze zijn nu ook al vrijgepland van inzet. Mocht je ze tegenkomen, berust dit vooral op toeval en geluk pech.
Met warm weer is het beneden niet veel beter... Met de ramen dicht is het inderdaad stukken beter.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:10 schreef Bitlord het volgende:
[..]Inderdaad wat een kuttreinen zijn dat. Vooral boven met die tochtherrie die door de ventilatieroosters komt.
Ook al enig idee waardoor het wordt vervangen? Ook tegen die tijd zal er nog niet genoeg DDZ zijn om het overal te vervangen neem ik aan.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:03 schreef b2py het volgende:
Per 4 april is het over en uit met DDAR met loc en ze zijn nu ook al vrijgepland van inzet. Mocht je ze tegenkomen, berust dit vooral op toeval en geluk.
Inkomst DDZ gaat met rap tempo. Wekelijks tot max. 1x/anderhalve week zou er een nieuwe DDZ de werkplaats Haarlem uit moeten rollen. Er staan 4 stammen DD-AR tegelijk binnen voor de modernisering. Gemiddelde doorlooptijd is ca. 4 weken dus.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:30 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Ook al enig idee waardoor het wordt vervangen? Ook tegen die tijd zal er nog niet genoeg DDZ zijn om het overal te vervangen neem ik aan.
Dat gaat snel inderdaad. Toch betwijfel ik of die het DDAR dat je nu bv. in de omloop Nijmegen - Deurne tegenkomt gaat vervangen?quote:Op maandag 25 februari 2013 21:33 schreef greavy het volgende:
[..]
Inkomst DDZ gaat met rap tempo. Wekelijks tot max. 1x/anderhalve week zou er een nieuwe DDZ de werkplaats Haarlem uit moeten rollen kunnen.
Niet, wordt alleen maar minder.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:30 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Ook al enig idee waardoor het wordt vervangen? Ook tegen die tijd zal er nog niet genoeg DDZ zijn om het overal te vervangen neem ik aan.
Zie mijn edit. Bij ICM ging het ook in zo'n hoog tempo. Wekelijks een nieuwe aflevering.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:34 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Dat gaat snel inderdaad. Toch betwijfel ik of die het DDAR dat je nu bv. in de omloop Nijmegen - Deurne tegenkomt gaat vervangen?
wordt weer Plan Vquote:Op maandag 25 februari 2013 21:34 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Dat gaat snel inderdaad. Toch betwijfel ik of die het DDAR dat je nu bv. in de omloop Nijmegen - Deurne tegenkomt gaat vervangen?
Men moet blij zijn dat er íets rijdt, aldus Bert.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:47 schreef KnightSolaire het volgende:
Zal wel lekker druk worden in die V'tjes.
als je in drukke spitstreinen 3 v'tjes inzet moet het wel passen, tenzij een heel stel gevuld is met liefhebbers, dan wordt het lastigquote:Op maandag 25 februari 2013 21:47 schreef KnightSolaire het volgende:
Zal wel lekker druk worden in die V'tjes.
quote:Op maandag 25 februari 2013 21:49 schreef Litpho het volgende:
[..]
Men moet blij zijn dat er íets rijdt, aldus Bert.
DDZ gaat nu eerst het DDAR dat je in de stoptrein Zwolle-Utrecht tegenkomt vervangen.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:34 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Dat gaat snel inderdaad. Toch betwijfel ik of die het DDAR dat je nu bv. in de omloop Nijmegen - Deurne tegenkomt gaat vervangen?
Drie gekoppelde V'tjes komen wel voor, maar in die omloop zag ik vroeger (lees: DRGL2012) volgens mij meestal gewoon twee gekoppelde V'tjes - ook in de spitsquote:Op maandag 25 februari 2013 21:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
als je in drukke spitstreinen 3 v'tjes inzet moet het wel passen, tenzij een heel stel gevuld is met liefhebbers, dan wordt het lastig
Huh? Heb ik ook gemist dan.quote:Op maandag 25 februari 2013 22:25 schreef b2py het volgende:
Heb ik iets gemist vandaag? Is de concessie 2015 - 2025 al vergeven aan NS?
Scherp. Is aangepastquote:Op maandag 25 februari 2013 22:23 schreef ReisT het volgende:
Ik lees daar geen 20 maar 26 stuks. En toevallig bezit de Renfe 26 Velaro's, de Spaanse versie van de ICE dus.
Zou dan wel grappig zijn als de DB die aanbesteding wint
quote:Op maandag 25 februari 2013 22:25 schreef b2py het volgende:
Heb ik iets gemist vandaag? Is de concessie 2015 - 2025 al vergeven aan NS?
Voor zover mij bekend is I&M nog bezig met het opstellen van een programma van eisen, het schrijven van een concessie, enzovoorts.quote:
To award = van plan om te gunnen.quote:The Dutch Ministry of Infrastructure & the Environment is to directly award Nederlandse Spoorwegen a 10-year public service contract to operate passenger services on the ‘Besluit hoofdrailnet’ core rail network and HSL Zuid in 2015-25. The Zwolle – Enschede line and stopping trains on the Roermond – Maastricht Randwyck and Sittard – Heerlen lines are excluded.
Ik vind het echt tamelijk geschift, zo'n groot deel van het park aan de kant.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:09 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Per 4 april is het over en uit met DDAR met loc en ze zijn nu ook al vrijgepland van inzet. Mocht je ze tegenkomen, berust dit vooral op toeval en geluk pech.
Voor het Hoofdrailnet? Zal toch al wel een tijdje geleden onderhands gegund zijn? Aanbestedingen zijn voor marktbedrijven tenslotte, dus is de NS nu weer even een overheidsinstellingquote:Op maandag 25 februari 2013 22:25 schreef b2py het volgende:
Heb ik iets gemist vandaag? Is de concessie 2015 - 2025 al vergeven aan NS?
Ja dat las ik net inderdaad. Hmm ok..quote:Op maandag 25 februari 2013 22:27 schreef James1988 het volgende:
[..]
[..]
Voor zover mij bekend is I&M nog bezig met het opstellen van een programma van eisen, het schrijven van een concessie, enzovoorts.
Railway Gazette schreef gisteren:
[..]
To award = van plan om te gunnen.
Één van de punten uit het Regeerakkoord van het kabinet Rutte-Asscher was de onderhandse gunning van het Hoofdrailnet en de HSL aan NS. Naar mijn weten is dat nog niet afgerond.quote:Op maandag 25 februari 2013 22:28 schreef Litpho het volgende:
[..]
Voor het Hoofdrailnet? Zal toch al wel een tijdje geleden onderhands gegund zijn? Aanbestedingen zijn voor marktbedrijven tenslotte, dus is de NS nu weer even een overheidsinstelling.
Eens. Zeker aangezien de ruimte voor reizigers bepaald niet altijd even groot is. Ik denk dat veel reizigers liever groene bankjes hebben dan dat ze ingeklemd staan tussen een zwetende dikke medereiziger en en half-bejaarde vrouw omdat de trein wat krap was ingeplant.quote:Op maandag 25 februari 2013 22:28 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik vind het echt tamelijk geschift, zo'n groot deel van het park aan de kant.
Dat hield altijd in dat de voortreinen van de NO werden opgeven en vervangen werden door VIRM. Verder werden vertragingsgevoelige treinseries wat opgerekt qua rijtijd. Nu is het in 2013 allemaal anders. Ik ben alleen benieuwd hoe.quote:Trouwens: die Locov-adviesaanvraag: "herfstdienstregeling". Wie dacht er ook: "kut, daar gaan we weer, een nieuwe smoes"?
het gaat om 13 stuks toch ?quote:Op maandag 25 februari 2013 22:28 schreef Duvel het volgende:
Ik vind het echt tamelijk geschift, zo'n groot deel van het park aan de kant.
Maal vier bakken, dus 52 bakken, zeg ruim 5000 13*520 = 6760 zitplaatsen aan de kant om redenen die mij dubieus voorkomen, nl. puur besparing van geld.quote:
Maar gaan die treinen op in Verlenging van NID of heb ik iets gemist en gaan ze met stuurstanden rijden en zijn die dus besteld ofzo?quote:Op maandag 25 februari 2013 21:03 schreef b2py het volgende:
Per 4 april is het over en uit met DDAR met loc en ze zijn nu ook al vrijgepland van inzet. Mocht je ze tegenkomen, berust dit vooral op toeval en geluk.
Bijzonder, er komen na de modernisering 240 bakken NID voor terug. 20 zesjes en 30 viertjes. 50 mDDM en 3x DDAR rijtuigen.quote:Op maandag 25 februari 2013 22:51 schreef Duvel het volgende:
Er zijn ooit 79 DD-AR stuurstanden gebouwd, en 50 motorrijtuigen, dus in theorie zijn er 29 stammen met loc, circa 12.000 (?) 29*520 = 15.080 zitplaatsen.
Er zijn in totaal 258 rijtuigen DD-AR gebouwd, er gaan er 190 gebruikt worden voor DDZ. Er blijven dus maarliefst 68 rijtuigen over, waarvan 29 stuurstanden en dus 39 overige (ABv, Bv).
De stuurstanden kostten destijds drie miljoen gulden per stuk, de andere rijtuigen 2 miljoen. De nieuwwaarde van de treinen is dus 3 * 29 + 2 * 39 = 165 miljoen gulden, 74,87 miljoen euro.
De rijtuigen zijn circa 20 jaar oud, dus hebben pas 2/3 van hun geplande levensduur volgemaakt, er wordt dus circa 25 miljoen euro over de balk gepleurd.
En ja, dit is kort door de bocht.
N.B. De locs kostten 6 miljoen per stuk, de totale bestelling DD-AR was meer dan 1 miljard gulden.
Komt er nog bovenop, soort vanquote:Op maandag 25 februari 2013 23:04 schreef Duvel het volgende:
mDDM was geen onderdeel van de bestelling DD-AR en komt dan ook niet voor in bovenstaande berekening.
mDDM is gekocht om de 1700'en naar de goederendienst te kunnen verplaatsen. Er is niet meteen voor een motorwagen/treinstel gekozen omwille van de doorlooptijd van de bestelling.quote:Op maandag 25 februari 2013 23:04 schreef b2py het volgende:
[..]
Komt er nog bovenop, soort van
Restwaarde van de locs die eerder aan de kant zijn gezet etc. Vaag verhaal allemaal.
Waar een wil is, is een weg.. Een 1700 met vijf tot negen rijtuigen zou je op veel plekken prima kunnen inzetten in de spits. Zeker als het koppelbaar blijft met de motorwagenstammen.quote:Op maandag 25 februari 2013 23:17 schreef Peterselieman het volgende:
zonde dat er niet meer mDDM aangeschaft is. Hadden er straks toch weer meer stellen de baan op gekund. Nu laat je een deel lopen, omdat het niet meer in de plannen past ...
1700 met 70 DDM rijtuigen, wie heeft de langste! #yoloquote:Op maandag 25 februari 2013 23:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Waar een wil is, is een weg.. Een 1700 met vijf tot negen rijtuigen zou je op veel plekken prima kunnen inzetten in de spits. Zeker als het koppelbaar blijft met de motorwagenstammen.
zeker true, alleen de NS wil er niet aan.quote:Op maandag 25 februari 2013 23:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Waar een wil is, is een weg.. Een 1700 met vijf tot negen rijtuigen zou je op veel plekken prima kunnen inzetten in de spits. Zeker als het koppelbaar blijft met de motorwagenstammen.
Misschien nog wat oude goederenlocs er bij halen van "vroeger" toen het nog NScargo was ?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 01:01 schreef Bitlord het volgende:
Vraag me af hoe men NS 175 gaat organiseren? Kan me momenteel weinig voorstellen bij zoiets massaals als in 1989. Wellicht een expositie in het spoorwegmuseum, wat meer stoomtreinritten en een VIRM in een speciale bestickering?
Zijn er hier mensen die NS150 meegemaakt hebben? Ik was toen -0,5.
Ik dacht: de 1700'en zijn vrijgespeeld om de 1100/1200/1300 te kunnen vervangen. Serie 1600 ging deels naar NS Cargo, deel 1600'en dat bij NSR bleef werd 1800, samen met 1700'en gingen deze reizigerstreinen rijden. Een 1700 voor een goederentrein is een zeldzaamheid geweest.quote:Op maandag 25 februari 2013 23:14 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
mDDM is gekocht om de 1700'en naar de goederendienst te kunnen verplaatsen. Er is niet meteen voor een motorwagen/treinstel gekozen omwille van de doorlooptijd van de bestelling.
Ja, het was tof.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 01:01 schreef Bitlord het volgende:
Zijn er hier mensen die NS150 meegemaakt hebben? Ik was toen -0,5.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |