abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport donderdag 4 oktober 2012 @ 22:02:12 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117606523

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, een beetje een raar wezen.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_117609915
Vanaf maandag is spoor 1 te Utrecht buiten dienst tot ergens mei 2013 en komen sporen 14 en 15 weer in dienst.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 00:35:09 #3
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_117614161
Gaat de kwartiersdienst tussen Goor en Hengelo vanaf dit jaar in of vanaf volgend jaar? En hoe willen ze dat realiseren?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 00:39:32 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117614349
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 00:35 schreef ACT-F het volgende:
Gaat de kwartiersdienst tussen Goor en Hengelo vanaf dit jaar in of vanaf volgend jaar? En hoe willen ze dat realiseren?
:P :Y
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 00:54:44 #5
24533 ACT-F
pi_117614910
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 00:39 schreef bork het volgende:

[..]

[ afbeelding ] :P :Y
Kan prima over het Twentekanaal. Het duurt alleen wat langer :')
pi_117616351
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 22:57 schreef b2py het volgende:
Vanaf maandag is spoor 1 te Utrecht buiten dienst tot ergens mei 2013 en komen sporen 14 en 15 weer in dienst.
Vanmiddag vertrok de IC naar Leeuwarden er van af. Ik weet niet of dat vaker voorkomt,maar ik had nog niet eerder Koplopers op dat spor gezien.
pi_117616866
De voortreinen van de noordoost vertrekken vanaf de lage sporen. Ook hoop Virm daar op de dag.
  Redactie Sport vrijdag 5 oktober 2012 @ 08:33:06 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117617369
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 00:35 schreef ACT-F het volgende:
Vanaf volgend jaar als het goed is, Oldenzaal-Zutphen wordt dan onderdeel van de busconcessie Twente die december 2013 van start gaat. En er zal kort (en dan bedoel ik ook heel kort, in één of twee minuten) gekeerd moeten worden in Goor, of leeg doorgereden naar Markelo maar dat kost je een extra stel.

Kort keren met een wisselmachinist lijkt me het handigste te zijn, die kan in Delden al vast instappen en zich in de achterste cabine installeren, hij hoeft alleen daar de stuurstroom dan nog in te schakelen in Goor. De machinist die naar Goor gereden heeft kan er dan in Delden weer uit om te trein terug naar Goor te nemen, om vanaf daar zelf weer naar Oldenzaal te rijden.

[ Bericht 9% gewijzigd door dennistd op 05-10-2012 09:08:33 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_117618478
Fyra invloed/concurrentie?
quote:
Dagelijks 200 zeer goedkope Thalys tickets in de aanbieding
Goedkoop met de trein naar Parijs of naar Brussel? Thalys start met extra goedkope treintickets voor vroegboekers. Zo wordt Parijs per Thalys bereikbaar vanaf 25 euro. Brussel vanaf 22 euro. De goedkope treintickets worden tot en met 31 december 2012 verkocht onder de naam '1ste minuten van Thalys'.

Het actietarief wordt aangeboden vanaf 3 maanden voor vertrek tot uiterlijk 82 dagen voor vertrek. Dagelijks zullen 200 goedkope Thalys treintickets worden aangeboden. Deze zullen snel uitverkocht zijn. De 1ste minuten van de Thalys zijn uitsluitend online te boeken. Zie NSHispeed.nl.

Belgen kunnen trouwens ook van de actie profiteren via B-Europe.com. Vanuit België naar Parijs worden dagelijks 300 goedkope treintickets aangeboden. Daarmee is Brussel - Parijs al mogelijk vanaf 22 euro.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 10:33:19 #10
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_117619940
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 08:33 schreef dennistd het volgende:

[..]

En er zal kort (en dan bedoel ik ook heel kort, in één of twee minuten) gekeerd moeten worden in Goor, of leeg doorgereden naar Markelo maar dat kost je een extra stel.
Met het grote overschot aan Lintjes vanaf eind dit jaar moet dat laatste toch geen probleem zijn?
  Redactie Sport vrijdag 5 oktober 2012 @ 10:43:33 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117620171
Die zijn van NSFS en Syntus least ze. En die zal er zo weinig mogelijk willen leasen ivm de kosten...
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 oktober 2012 @ 10:48:02 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117620270
ze kunnen vanaf dienstregeling 2014 eventueel een reservestel met Arriva delen, waarbij Arriva dat stel als het nodig is op kan eisen
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 13:04:50 #13
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117624247
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 oktober 2012 @ 13:05:42 #14
Maffe Fries
pi_117624265
ter ere waarvan is dat?
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 13:08:41 #15
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117624360
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:05 schreef Peterselieman het volgende:
ter ere waarvan is dat?
Ter ere van de dag der Duitse eenheid volgens DB Bahn FB en vanaf 16 oktober kan er met de nieuwe dienstregeling bij de DB geboekt worden (voor reizen na 9 december). *O*
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 13:15:27 #16
104871 remlof
Europees federalist
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 oktober 2012 @ 13:16:08 #17
Maffe Fries
pi_117624579
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:08 schreef bork het volgende:

[..]

Ter ere van de dag der Duitse eenheid volgens DB Bahn FB en vanaf 16 oktober kan er met de nieuwe dienstregeling bij de DB geboekt worden (voor reizen na 9 december). *O*
plaatje ziet er iig erg fraai uit :)
pi_117626839
Mogelijk dat ik dus zondag naar Traffic Control ga Greavy. Ik weet nou niet of het alleen tussen 13-14 is of niet.. Infrabel reageert niet op tweets. Dus wellicht zie ik je zondag maar pin me er niet op vast ;)
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 14:26:40 #19
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117627068
Revisie IC-rijtuigen DB.

Investitionen für Kunden und Zukunft: In Hamburg stellte die Deutsche Bahn gestern den ersten modernisierten Intercity vor. Im Rahmen der Generalüberholung der IC-Flotte werden über 770 Intercity-Wagen umfangreich überarbeitet. Damit wird der Fahrkomfort für die Reisenden erheblich verbessert.
Die DB investiert rund 250 Millionen Euro, um die Wagen fit für die Zukunft zu machen. Zu den Modernisierungsmaßnahmen gehören die Erneuerung der Sitze, zusätzliche Steckdosen, neue Tische und Teppiche, eine neue Ausstattung in den Bistrowagen, ein neues Kleinkindabteil, ein vergrößerter Bereich für mobilitätseingeschränkte Reisende und vieles mehr. Daneben konzentrieren sich die technischen Modernisierungsmaßnahmen auf die Türen, Klimaanlagen und die Energieversorgung.

Van die 770 zijn er 34 verschillende typen, geen standaardklus.

vrijdag 5 oktober 2012 @ 14:31:39 #20
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_117627241
Zusätzliche Steckdosen ftw!
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 16:13:27 #21
24533 ACT-F
pi_117630869
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 08:33 schreef dennistd het volgende:

[..]

Vanaf volgend jaar als het goed is, Oldenzaal-Zutphen wordt dan onderdeel van de busconcessie Twente die december 2013 van start gaat. En er zal kort (en dan bedoel ik ook heel kort, in één of twee minuten) gekeerd moeten worden in Goor, of leeg doorgereden naar Markelo maar dat kost je een extra stel.

Kort keren met een wisselmachinist lijkt me het handigste te zijn, die kan in Delden al vast instappen en zich in de achterste cabine installeren, hij hoeft alleen daar de stuurstroom dan nog in te schakelen in Goor. De machinist die naar Goor gereden heeft kan er dan in Delden weer uit om te trein terug naar Goor te nemen, om vanaf daar zelf weer naar Oldenzaal te rijden.
Ik hoorde geluiden dat ze de kwartiersdienst wilden vervroegen, al dan niet met subsidie vanuit de regio. Wat is daarvan terechtgekomen?
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 17:26:51 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117633339
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:20 schreef b2py het volgende:
Mogelijk dat ik dus zondag naar Traffic Control ga Greavy. Ik weet nou niet of het alleen tussen 13-14 is of niet.. Infrabel reageert niet op tweets. Dus wellicht zie ik je zondag maar pin me er niet op vast ;)
Alle gebouwen van Infrabel, zoals genoemd op de site, zijn van 10:00 tot 17:00 open. De gemiddelde bezoeksduur ligt tussen de 1 en 2 uur.
Je haalt dus wat dingen door elkaar ;)
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 17:38:31 #23
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_117633683
Top conducteur op de pimpel, bij Naarden-Bussum al om gaan roepen voor Hilversum. Ohja, ook nog +13 minuten...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_117633892
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 17:38 schreef Fiorano het volgende:
Top conducteur op de pimpel, bij Naarden-Bussum al om gaan roepen voor Hilversum. Ohja, ook nog +13 minuten...
Ik heb 1x gehad dat de conducteur vóór Stroe (rijdende richting Amersfoort) al begon om te roepen. Dat vond ik ook vrij vroeg, maar z'n verhaal kwam er op neer dat we niet verder gingen dan Amersfoort wegens de opgelopen vertraging, en hoe mensen dan wel in Schiphol konden komen.
En waarom dat zoveel tijd kostte: hij deed het in het Nederlands, Duits, Engels, Frans en Spaans! :o :D
  Redactie Sport vrijdag 5 oktober 2012 @ 17:45:59 #25
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117633931
Daar wordt regelmatig te vroeg in omgeroepen, ook al meerdere keren dat voor Barneveld Aansluiting al het hele verhaal over Amersfoort voorgelezen was, met daarbij ook niet even iets vermeld als 'over ongeveer tien minuten', maar gewoon 'over enkele minuten'..
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 oktober 2012 @ 17:52:44 #26
Maffe Fries
pi_117634174
al een oudje, maar blijft leuk
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 20:25:34 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117639685
Een fikkie in de Schipholtunnel. Fyra 966 is slachtoffer. Geen treinen in alle richtingen mogelijk.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 oktober 2012 @ 20:40:19 #28
Maffe Fries
pi_117640338
Vandaag zijn de eerste documenten van de lange termijn spooragenda naar buiten gebracht.
http://www.rijksoverheid.(...)ijn-spooragenda.html
http://www.rijksoverheid.(...)rste-uitwerking.html

Interessant leesvoer dat ik eens op mijn gemakje door ga nemen
pi_117642845
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 oktober 2012 @ 21:36:26 #31
Maffe Fries
pi_117643052
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja, daar past maar 1 smiley.
mja, eerst afwachten of er daadwerkelijk brand was
pi_117643123
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:36 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, eerst afwachten of er daadwerkelijk brand was
Dan zou het treinverkeer niet "inmiddels weer opgang gekomen" zijn ;)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 oktober 2012 @ 21:39:08 #33
Maffe Fries
pi_117643148
Blijkt een technisch mankement aan een TRAXX+Prio te zijn geweest, waarbij rook vrij kwam.

Was ditmaal dus wel degelijk iets loos
pi_117643279
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:39 schreef Peterselieman het volgende:
Blijkt een technisch mankement aan een TRAXX+Prio te zijn geweest, waarbij rook vrij kwam.

Was ditmaal dus wel degelijk iets loos
Gelukkig maar, of zo :')
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 21:54:04 #35
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117643762
Morgen een aantal Thalys over klassiek net tot Brussel ivm veiligheidstesten op de HSL.
9316 Asd-Wd 06.45-Ddr 07.29-Rsd 07.58/08.00
9322 Asd-Wd 07.45-Ddr 08.29-Rsd 08.58/09.00
9334 Asd-Wd 09.45-Ddr 10.28-Rsd 10.58/11.00
9340 Asd-Wd 10.45-Ddr 11.28-Rsd 11.58/12.00
9352 Asd-Wd 12.45-Ddr 13.28-Rsd 13.58/14.00
9364 Asd-Wd 14.45-Ddr 15.28-Rsd 15.58/16.00

9309 Rsd 09.58/59-Ddr 10.24-Wd 11.13-Asd
9315 Rsd 10.58/59-Ddr 11.24-Wd 12.13-Asd
9327 Rsd 12.58/59-Ddr 13.24-Wd 14.13-Asd
9339 Rsd 14.58/59-Ddr 15.24-Wd 16.13-Asd

Asd: Amsterdam CS
Wd: Woerden
Ddr: Dordrecht
Rsd: Roosendaal
pi_117644061
ik word schijtziek van dat geklier met die HSL. Ik kom nog weleens kijken als het allemaal fatsoenlijk rijdt tegen kerstmis 2062 of zo.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 5 oktober 2012 @ 22:06:18 #37
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_117644300
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:04 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
Wauw! Toffe foto _O_.
pi_117645492
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 22:00 schreef Dr_Flash het volgende:
ik word schijtziek van dat geklier met die HSL. Ik kom nog weleens kijken als het allemaal fatsoenlijk rijdt tegen kerstmis 2062 of zo.
Dan ligt er sneeuw, dus dat wordt hem niet. :N
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 23:24:17 #39
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_117647075
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 22:36 schreef remcoP het volgende:

[..]

:D
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 23:56:40 #40
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_117648129
Wat is die V250 toch een ongelofelijk lelijk onding, alsof ze een snavel aan een Spurt hebben geplakt _O-
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 00:10:25 #41
Maffe Fries
pi_117648551
mja, nu beledig je de GTW, wat toch wel een redelijk mooi treinstel is.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 00:31:41 #42
270524 Flodder450
pi_117649190
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 00:10 schreef Peterselieman het volgende:
mja, nu beledig je de GTW, wat toch wel een redelijk mooi treinstel is.
Ze zien er wel mooi uit ja, die GTWs, ik zou m allen net ietsie mooier vinden in een NS kleurstelling :P
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 6 oktober 2012 @ 09:44:06 #43
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_117652712
Wat is er toch steeds tussen Zwolle en Deventer met al die seinstoringen.. Vanochtend alweer raak.
  Redactie Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 10:11:11 #44
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117652965
Op het één na minst gebruikte station (in dagen) wordt vandaag ook weer eens gestopt.
PM mij!
pi_117652991
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 22:36 schreef remcoP het volgende:

[..]

Oh ja. Kut.
pi_117653012
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 10:11 schreef dennistd het volgende:
Op het één na minst gebruikte station (in dagen) wordt vandaag ook weer eens gestopt.
  Redactie Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 10:23:03 #47
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117653133
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 10:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Nope, die is het niet (en ook niet Almere Strand, dat is het minst gebruikte en wordt op het moment al afgebroken)
PM mij!
pi_117653184
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 10:11 schreef dennistd het volgende:
Ow, in dagen... Anders wist ik het wel :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_117653498
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 10:23 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nope, die is het niet (en ook niet Almere Strand, dat is het minst gebruikte en wordt op het moment al afgebroken)
Duidelijk ook niet Amsterdam ArenA (zonder Bijlmer) of Rotterdam Stadion of Heerenveen IJsstadion, dus... :?

Hebben we nog OLV ter Nood en Liempde over geloof ik :?
  Redactie Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 11:45:57 #50
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117654415
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 10:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
OLV ter Nood
Die is het ja :Y

quote:
5s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 10:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Liempde
Waar moet ik dat zoeken er waarvoor wordt het gebruikt dan?
PM mij!
pi_117654440
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 11:45 schreef dennistd het volgende:

[..]

Die is het ja :Y

[..]

Waar moet ik dat zoeken er waarvoor wordt het gebruikt dan?
Bij Boxtel, eoa bloemencorso is daar en soms staat daar een tijdelijk Almere-Strand achtig staketsel langs de rails wat een perronnetje moet voorstellen :P
  Moderator zaterdag 6 oktober 2012 @ 11:49:39 #52
155227 crew  Guppy
dus
pi_117654500
Mja, dit is natuurlijk ook een treinkaartje :') Fransozen...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 11:49:57 #53
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_117654512
Waar ligt die OLV dinges dan? :@
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_117654544
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 11:49 schreef JDude het volgende:
Waar ligt die OLV dinges dan? :@
Tussen Castricum en Heiloo
pi_117655058
Over weinig gebruikt: zojuist reed er toch weer een trein over de Oosterspoorbaan tussen Utrecht Maliebaan en Utrecht Lunetten Aansluiting. Stel 2652 was het over de inmiddels bruine sporen. Zou het een van de laatste treinen geweest zijn?

zaterdag 6 oktober 2012 @ 12:28:54 #56
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_117655380
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 11:51 schreef Dr_Flash het volgende:

Tussen Castricum en Heiloo
Ah. Daar ben ik geloof ik voor het laatst (met de trein) geweest toen ik nog met een Railrunner mee mocht op de vrije seniorenreisdagen van wijlen opa en oma.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_117655722
Ik heb een algemene vraag die hopelijk hier kan worden beantwoordt.

Ik merk vaak in de trein in die stilte coupe's dat men er gewoon doortettert of zelfs doodleuk de mobiel luid aanneemt en uitgebreid diens leven gaat vertellen. En als je er iets van zegt dat komt altijd het excuusverhaal: "jawel maar mijn telefoon ging"

Hoe lossen jullie het op of trek je je nergens iets van aan en doe je alsof je niks hoort.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 13:02:48 #58
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_117656301
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 00:31 schreef Flodder450 het volgende:

[..]

Ze zien er wel mooi uit ja, die GTWs, ik zou m allen net ietsie mooier vinden in een NS kleurstelling :P
Ik zou hem iets fijner vinden met fatsoenlijke stoelen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_117656385
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 12:40 schreef Iwanius het volgende:
Hoe lossen jullie het op.
Niet meer in de stiltecoupé gaan zitten. Die dingen oefenen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op luidruchtige asocialen die bij elke poging er iets van te zeggen reageren met een equivalent van "you're not the boss of me".
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_117658119
Vraagje over stopcontacten in de trein: waar zitten ze in de ICMm-stellen?
pi_117658129
in de eerste klas :Y
pi_117658160
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 14:07 schreef Dr_Flash het volgende:
in de eerste klas :Y
Dat snap ik, maar waar in de eerste klas? Net als in de VIRM-IV tussen de stoelen?
pi_117658230
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 14:08 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar waar in de eerste klas? Net als in de VIRM-IV tussen de stoelen?
Volgens mij 1 per 4 stoelen in de plaat boven je hoofd waar ook de leeslampen in zitten.
dag
pi_117658305
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 14:10 schreef Peter het volgende:

[..]

Volgens mij 1 per 4 stoelen in de plaat boven je hoofd waar ook de leeslampen in zitten.
Bijzondere locatie. Zijn ze in ieder geval minder "fraudegevoelig" dan in de VIRM-IV; die zijn ook prima in de tweede klas te gebruiken (kabel tussen de glazen tussendeur doortrekken) ;).
  Moderator zaterdag 6 oktober 2012 @ 16:33:22 #65
42184 crew  DaMart
pi_117662222
Ik kwam net een verrassing tegen te Zandvoort. In de 5400 rijdt een DDZ rond:

pi_117662527
quote:
Deventer-Zwolle: de seinstoring is verholpen, de vertraging neemt af. bit.ly/NSinfo #zldv 7 uur geleden
en twee uur later:

quote:
Deventer-Zwolle: minder treinen door een seinstoring. bit.ly/NSinfo #zldv 5 uur geleden
:')

De Pimpel Berlijn - Schiphol wordt afgehandeld op spoor 2, omgeleid via Zwolle en stopt extra te Olst en Wijhe. Leuke verrassing voor de mensen daar *O*
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 17:02:49 #67
Maffe Fries
pi_117663141
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 14:13 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Bijzondere locatie. Zijn ze in ieder geval minder "fraudegevoelig" dan in de VIRM-IV; die zijn ook prima in de tweede klas te gebruiken (kabel tussen de glazen tussendeur doortrekken) ;).
dat kan in het ICMm ook wel. Al enkele malen foto's van gezien :P
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 17:03:58 #68
Maffe Fries
pi_117663176
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 00:31 schreef Flodder450 het volgende:

[..]

mja, in sprinteruitvoering zou het nog wat zijn. Anders niet
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 17:07:44 #69
270524 Flodder450
pi_117663264
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, in sprinteruitvoering zou het nog wat zijn. Anders niet
Ik vind die sprinterkleuren niet echt je-van-het, een kleurstelling zoals de koplopers of plan V hadden daarintegen.....
pi_117663276
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat kan in het ICMm ook wel. Al enkele malen foto's van gezien :P
Dat haal je toch nooit? Tenzij je een verlengsnoer meeneemt maar dat zal de meesten wel te ver gaan :P.

(Als je de foto's nog hebt, laat ze maar zien ;)).
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 17:09:40 #71
Maffe Fries
pi_117663311
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:08 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Dat haal je toch nooit? Tenzij je een verlengsnoer meeneemt maar dat zal de meesten wel te ver gaan :P.

(Als je de foto's nog hebt, laat ze maar zien ;)).
ja, dat was met verlengsnoer :P

Vraag dennistd en greavy maar om foto's ;)
pi_117663510
Zo, gisteren een ritje met v245 gemaakt, als je het gebrek aan luxe voor lief neemt toch een mooi ding van binnen. Ben ook blij dat-ie niet harder gaat, hij trilt nu al bijna uit elkaar.
pi_117663561
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 16:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

en twee uur later:

[..]

De Pimpel Berlijn - Schiphol wordt afgehandeld op spoor 2, omgeleid via Zwolle en stopt extra te Olst en Wijhe. Leuke verrassing voor de mensen daar *O*
Gemeente Olst-Wijhe heeft maar liefst twee internationale treinstations op haar grondgebied vandaag :o!
dag
pi_117663902
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:18 schreef Peter het volgende:

[..]

Gemeente Olst-Wijhe heeft maar liefst twee internationale treinstations op haar grondgebied vandaag :o!
Ik kan 'm zo gauw niet terugvinden, maar ik heb een jaar terug ofzo wel eens een foto gemaakt van het vertrekbord op het perron te Amersfoort. Als je op het juiste moment keek stond er "IC naar Berlijn, stopt ook in Wijhe en Olst" :D
pi_117663940
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:30 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik kan 'm zo gauw niet terugvinden, maar ik heb een jaar terug ofzo wel eens een foto gemaakt van het vertrekbord op het perron te Amersfoort. Als je op het juiste moment keek stond er "IC naar Berlijn, stopt ook in Wijhe en Olst" :D
Volgens mij heeft alléén Amsterdam ook meerdere stations waar een internationale trein stopt :+. Wat een wereldstad toch, mijn geboortegemeente ;)
dag
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 17:48:50 #76
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_117664353
Welke dan? Normaal stoppen de internationale treinen toch echt maar één keer in de gemeente Amsterdam.
pi_117664509
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:48 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Welke dan? Normaal stoppen de internationale treinen toch echt maar één keer in de gemeente Amsterdam.
Ze stoppen ook niet op een ander station dan Centraal? Ik dacht dat de Fyra/benelux ook op een ander station stopte..
dag
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 17:56:57 #78
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_117664548
Schiphol is Haarlemmermeer. (Thalys, Fyra, Pimpel, Benelux), Duivendrecht is Ouder-Amstel. (Pimpel)
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 18:00:49 #79
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_117664660
Ze zijn trouwens lekker aan het klussen aan de Flevolijn tussen Almere Centrum en Weesp. Op Almere Centrum zijn maar twee sporen in gebruik. Daardoor rijdt er elke 20 minuten een sprinter tussen Lelystad en Almere Centrum. Op de andere twee sporen zijn ze druk bezig met het verlengen van het perron naar 340 meter en het aanbrengen van ATB-vv. Tegelijkertijd zijn ze bezig met het plaatsen van extra seinen tussen Almere Poort en Almere Centrum. Als taart op de kers zijn ze bezig met het afbreken van station Almere Strand.

Het schijnt de bedoeling te zijn geweest om ook nog wat bij Almere Poort zelf te doen maar juist daar gebeurt nu helemaal niets.
  Redactie Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 18:02:31 #80
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117664682
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ja, dat was met verlengsnoer :P

Vraag dennistd en greavy maar om foto's ;)
PM mij!
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 18:08:26 #81
24533 ACT-F
pi_117664830
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 12:40 schreef Iwanius het volgende:
Ik heb een algemene vraag die hopelijk hier kan worden beantwoordt.

Ik merk vaak in de trein in die stilte coupe's dat men er gewoon doortettert of zelfs doodleuk de mobiel luid aanneemt en uitgebreid diens leven gaat vertellen. En als je er iets van zegt dat komt altijd het excuusverhaal: "jawel maar mijn telefoon ging"

Hoe lossen jullie het op of trek je je nergens iets van aan en doe je alsof je niks hoort.
Stiltecoupés zijn een grap. Doe alsof het vroeger is, toen je ook geen stiltecoupés had.
pi_117665024
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Stiltecoupés zijn een grap. Doe alsof het vroeger is, toen je ook geen stiltecoupés had.
* peuk opsteekt in de trein *
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 18:18:52 #83
24533 ACT-F
pi_117665038
quote:
12s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:18 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik wilde het nog opmerken :D
pi_117665128
quote:
12s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:18 schreef Litpho het volgende:
Wel eerst netjes de asbak van een 1e generatie VIRM openbreken (die zitten in de handleuning) :+
pi_117665145
Bij bediend buffet is consumptie verplicht en kaartspelen verboden
  Redactie Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 18:24:49 #86
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117665181
Opvallend:

Een impressie van de Bentheimer Eisenbahn van het nieuwe stationsplein in Nordhorn, met bij het station een Syntus Lint
PM mij!
pi_117665224
Ja wanneer gaat Coevorden - Bentheim open? O+
pi_117665282
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 16:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

en twee uur later:

[..]

quote:
Deventer-Zutphen: geen treinen door een overwegstoring. bit.ly/NSinfo #dvzp 57 minuten geleden
Deventer-Zutphen: vertraging door een overwegstoring. bit.ly/NSinfo #dvzp 1 uur geleden
Godverdomme wat gaat er toch een hoop mis weer vandaag :(
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 18:28:58 #89
24533 ACT-F
pi_117665296
quote:
17s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:23 schreef Dr_Flash het volgende:
Bij bediend buffet is consumptie verplicht en kaartspelen verboden
Was dat in de Hondenkoppen waar je van die tafels had?
  Redactie Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 18:29:57 #90
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117665323
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat mij betreft zo snel mogelijk, maar ik heb het niet voor het zeggen :P

Ook interessant:
Een studie naar nieuwe lijnen in Westmünsterland, met daarbij ook een verbinding Arnhem-Winterswijk-Münster: http://www.asm-muenster.d(...)=15&idart=502&lang=1
En een mogelijke elektrificatie van Münster-Gronau(-Enschede): http://www.asm-muenster.d(...)=62&idart=365&lang=1
PM mij!
pi_117665358
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:28 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Was dat in de Hondenkoppen waar je van die tafels had?
Plan U zelfs :Y
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 18:42:19 #92
24533 ACT-F
pi_117665601
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Plan U zelfs :Y
Wanneer hebben ze die weggehaald? :o Ik heb jaren met de Plan U gereisd O+
pi_117665686
quote:
11s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wanneer hebben ze die weggehaald? :o Ik heb jaren met de Plan U gereisd O+
Weggehaald? Wat weggehaald? Plan U? in 2003 :Y Maar toen ik er (1991-1995) nog weleens mee reisde waren die buffetten allang niet meer bediend hoor :N
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 18:48:24 #94
24533 ACT-F
pi_117665773
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Weggehaald? Wat weggehaald? Plan U? in 2003 :Y Maar toen ik er (1991-1995) nog weleens mee reisde waren die buffetten allang niet meer bediend hoor :N
Ik bedoel die grote tafels waar je uitgebreid kon lunchen en/of kaarten. Die kan ik me alleen in de hondenkoppen herinneren. Ik heb er van 1993 tot 2001 mee gereisd.
pi_117666105
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik bedoel die grote tafels waar je uitgebreid kon lunchen en/of kaarten. Die kan ik me alleen in de hondenkoppen herinneren. Ik heb er van 1993 tot 2001 mee gereisd.
Voor zo ver het materieel nog bestaat zalle die tafels er nog wel in zitten lijkt me :) Maar het meeste is allang gesloopt natuurlijk
  Redactie Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:18:39 #96
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117666723
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Overigens mag er dan trouwens wel eerst wat aan de maximumsnelheid gedaan worden daar, ik kom nu op een rijtijd van 80 minuten voor Coevorden-Bentheim via de Bentheimer Eisenbahn, en 92 minuten via Mariënberg-Almelo.

Opzetje:
1
2
3
4
5
6
7
Coevorden       13.32   14.28
Emlichheim      13.50   14.10
Hoogstede X     14.00   14.00
Neuenhaus       14.15   13.45
Nordhorn X      14.30   13.30
Bentheim Bad    14.50   13.10
Bentheim        14.52   13.08
PM mij!
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:19:27 #97
24533 ACT-F
pi_117666742
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Voor zo ver het materieel nog bestaat zalle die tafels er nog wel in zitten lijkt me :) Maar het meeste is allang gesloopt natuurlijk
Het waren gewoon kleine tafels hoor, vaak genoeg gekaart (en gerookt :7 ) op die kleine tafels :')

Bij de Hondenkoppen kan ik me deze grote tafels herinneren, ook in de 2e klas:

zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:23:35 #98
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117666852
Lama
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:24:21 #99
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117666868
Mijn god, wat loopt er toch kansloos volk tussen de treinspotters rond -O-

Ik stond langs de Great Central Railway i.v.m. het stoomgala, en ik stond er niet alleen. Het viaduct stond afgeladen met mensen, en ook in het weiland stond nog wat lui. Camera's gericht op de spoorbaan voor de vele stoomtreinen die er langs zouden komen, en wachten maar. Zonnetje erbij, blauwe hemel, helemaal prima.

Een wat oudere man zette zijn videocamera pal naast de spoorbaan weg en bleef daar ook bij staan, vol in beeld voor de rest. De man werd gemaand om ergens anders te gaan staan, maar dat kwam in eerste instantie niet echt over.

Vervolgens liep er iemand heen, en nog voor we het doorhadden trok diegene die videocamera van het statief af en slingerde 'm zo het naastgelegen maïsveld in. -O-
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:25:49 #100
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117666904
Wie niet luisteren wil, moet maar voelen. Helaas heb je zulken erbij idd... In Engeland is dat met stoom helemaal erg.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:29:54 #101
380752 Grijsbaard
I'm not grey..
pi_117666997
Tegenwoordig wordt er ook soms nog in treinen gerookt.. :/
  Redactie Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:30:20 #102
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117667007
In beeld blijven staan vind ik niet netjes, maar om dan zijn camera zo weg te gooien :N
PM mij!
pi_117667019
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 19:25 schreef greavy het volgende:
Wie niet luisteren wil, moet maar voelen.
Ah, hier spreekt de kenner klaarblijkelijk. :6
Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:37:33 #104
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117667224
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 19:30 schreef dennistd het volgende:
In beeld blijven staan vind ik niet netjes, maar om dan zijn camera zo weg te gooien :N
Z'n videocamera én statief zijn naar de vaantjes ben ik bang :(
  Moderator zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:47:29 #105
155227 crew  Guppy
dus
pi_117667545
Weten jullie nog de Taiwanese CK124 trein die ik laatst een keer liet zien? Ik heb er nog een kaartje van gekregen, dit keer vanuit een andere hoek O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:50:44 #106
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117667652
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 19:24 schreef James1988 het volgende:

Ik stond langs de Great Central Railway i.v.m. het stoomgala, en ik stond er niet alleen. Het viaduct stond afgeladen met mensen, en ook in het weiland stond nog wat lui. Camera's gericht op de spoorbaan voor de vele stoomtreinen die er langs zouden komen, en wachten maar. Zonnetje erbij, blauwe hemel, helemaal prima.

Een wat oudere man zette zijn videocamera pal naast de spoorbaan weg en bleef daar ook bij staan, vol in beeld voor de rest. De man werd gemaand om ergens anders te gaan staan, maar dat kwam in eerste instantie niet echt over.

Vervolgens liep er iemand heen, en nog voor we het doorhadden trok diegene die videocamera van het statief af en slingerde 'm zo het naastgelegen maïsveld in. -O-
Misschien wilde hij de man behoeden voor een dergelijke encounter ^O^

zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:51:01 #107
24533 ACT-F
pi_117667661
quote:

Tussen dat soort hobbyisten zitten opvallend veel autisten :{
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:52:17 #108
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117667705
Klopt ja, de voroordelen zijn goeddeels waar helaas :{
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 20:07:33 #109
Maffe Fries
pi_117668211
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 19:47 schreef Guppyfriend het volgende:
Weten jullie nog de Taiwanese CK124 trein die ik laatst een keer liet zien? Ik heb er nog een kaartje van gekregen, dit keer vanuit een andere hoek O+
[ afbeelding ]
Tof, Guppy :)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 20:08:39 #110
Maffe Fries
pi_117668256
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 19:18 schreef dennistd het volgende:

[..]

Overigens mag er dan trouwens wel eerst wat aan de maximumsnelheid gedaan worden daar, ik kom nu op een rijtijd van 80 minuten voor Coevorden-Bentheim via de Bentheimer Eisenbahn, en 92 minuten via Mariënberg-Almelo.

Opzetje:
[ code verwijderd ]

lijkt me een stukje dat met wat goede wil ook wel richting de 50 minuten kan. Dan kun je er, mits je halverwege kunt kruisen, een fatsoenlijke uursdienst van maken
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 20:09:02 #111
Maffe Fries
pi_117668265
quote:

dat is natuurlijk het andere uiterste weer ...
  Redactie Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 20:25:53 #112
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117668881
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 20:08 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

lijkt me een stukje dat met wat goede wil ook wel richting de 50 minuten kan. Dan kun je er, mits je halverwege kunt kruisen, een fatsoenlijke uursdienst van maken
Dat moet nog wel lukken lijkt me, maar veel sneller wil ook niet echt, zitten nogal wat bochten in: https://maps.google.nl/ma(...)pn=0.607687,1.234589
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 20:29:40 #113
Maffe Fries
pi_117669013
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 20:25 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat moet nog wel lukken lijkt me, maar veel sneller wil ook niet echt, zitten nogal wat bochten in: https://maps.google.nl/ma(...)pn=0.607687,1.234589
ongeveer 60 kilometer is het, dus dat betekent dat de Vmax op het hele traject ongeveer 100 km/h moet bedragen
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 21:50:00 #114
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117672476
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:32 schreef Peter het volgende:

[..]

Volgens mij heeft alléén Amsterdam ook meerdere stations waar een internationale trein stopt :+.
Enschede ook hoor ik net :+ En Heerlen natuurlijk :P
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 21:51:07 #115
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117672520
En Groningen. En Maastricht.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 22:11:15 #116
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117673322
En Hoogezand-Sappemeer vooral
pi_117673704
Internationale langeafstandsverbinding dan :+
Rechtstreekse verbinding met Berlijn.. etc. etc.
dag
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 22:23:11 #118
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117673800
krijg je dat gezeik weer. Net of Enschede De Eschmarke - Dortmund geen lange afstand is :(
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 22:35:53 #119
Maffe Fries
pi_117674321
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 22:53:19 #120
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117675012
quote:
Wat is dit nu weer voor flauwekul -O-
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 22:53:28 #121
270524 Flodder450
pi_117675020
quote:
Heb een keer op een filmpje gezien (was uit de USA) hoe een gigantische goederentrein zich door een vrachtwagen met dieplader heenboort alsof het papier is, het geluid van het afremmen ging wel een halve minuut door
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 22:54:19 #122
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_117675055
quote:
Die machinist hoeft voorlopig geen ogentest te doen
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 22:55:04 #123
270524 Flodder450
pi_117675079
Filmpje voor diegenen met interesse
http://www.liveleak.com/view?i=3c8_1348393927
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 22:59:08 #124
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117675255
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 22:53 schreef Flodder450 het volgende:

[..]

Heb een keer op een filmpje gezien (was uit de USA)
Heb ook een keer een filmpje gezien uit de USA hoe een auto op een overweg gewoon tegen een al voorbij rijdende trein aan rijdt 8)7 _O- Fucking rednecks :')
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 23:00:07 #125
270524 Flodder450
pi_117675292
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Heb ook een keer een filmpje gezien uit de USA hoe een auto op een overweg gewoon tegen een al voorbij rijdende trein aan rijdt 8)7 _O- Fucking rednecks :')
Dafuck _O-
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 23:03:36 #126
Maffe Fries
pi_117675410
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 22:53 schreef Flodder450 het volgende:

[..]

Heb een keer op een filmpje gezien (was uit de USA) hoe een gigantische goederentrein zich door een vrachtwagen met dieplader heenboort alsof het papier is, het geluid van het afremmen ging wel een halve minuut door
tsja, wat wil je ook met zo'n massa. Die heeft zelfs bij een geringe snelheid al heel erg veel bewegingsenergie. Het duurt even voordat dat in iets anders omgezet is.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 oktober 2012 @ 23:03:53 #127
Maffe Fries
pi_117675418
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 22:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat is dit nu weer voor flauwekul -O-
Een Litouwer die niet kan rijden
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 23:28:25 #128
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117676317
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 23:36:19 #129
270524 Flodder450
pi_117676600
quote:
enige mogelijke reactie:
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 23:50:38 #130
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117677110
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 23:36 schreef Flodder450 het volgende:

[..]

enige mogelijke reactie:
Er zijn van die dingen die je moet zien om ze te geloven ;)
  zondag 7 oktober 2012 @ 11:03:16 #131
270524 Flodder450
pi_117684373
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 23:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Er zijn van die dingen die je moet zien om ze te geloven ;)
Dat blijkt
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 oktober 2012 @ 11:09:18 #132
Maffe Fries
pi_117684458
NSH blijkt nu over een derde stofzuiger te beschikken die de dienst op kan. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Als ze in dit tempo doorgaan dan kunnen ze in december de nieuwe Benelux iig 1x per 2 uur laten rijden :+
  Redactie Sport zondag 7 oktober 2012 @ 12:11:31 #133
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117685848
Vanaf dinsdag heeft kruidvat weer treinkaartjes
PM mij!
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:20:42 #134
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117686114
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:11 schreef dennistd het volgende:
Vanaf dinsdag heeft kruidvat weer treinkaartjes
thx
  zondag 7 oktober 2012 @ 13:09:29 #135
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117687828
quote:
14s.gif Op zondag 7 oktober 2012 11:09 schreef Peterselieman het volgende:
NSH blijkt nu over een derde stofzuiger te beschikken die de dienst op kan. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Als ze in dit tempo doorgaan dan kunnen ze in december de nieuwe Benelux iig 1x per 2 uur laten rijden :+
Benieuwd hoelang het duurt voordat er 3 tegelijk stil staan in de spanningssluis bij Hoofddorp :+
  zondag 7 oktober 2012 @ 14:29:26 #136
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_117691187
Zo, weer terug van een paar dagen in het buitenland. Het dieptepunt was eigenlijk wel dit station, waar volgens dienstregeling diverse dieseltreinen doorkomen en halteren. Al met al een ontzettend ranzig station, zoals te zien op de foto's. Wie raadt welk station het hier betreft?

zondag 7 oktober 2012 @ 14:38:52 #137
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117691540
tsja, kan alles zijn natuurlijk. Van Wallonië tot Argentinië.
  zondag 7 oktober 2012 @ 15:25:13 #138
270524 Flodder450
pi_117693515
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 14:29 schreef Anno1982 het volgende:
Zo, weer terug van een paar dagen in het buitenland. Het dieptepunt was eigenlijk wel dit station, waar volgens dienstregeling diverse dieseltreinen doorkomen en halteren. Al met al een ontzettend ranzig station, zoals te zien op de foto's. Wie raadt welk station het hier betreft?

Is het breedspoor of normaalspoor?
  zondag 7 oktober 2012 @ 15:36:22 #139
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_117693956
quote:
5s.gif Op zondag 7 oktober 2012 15:25 schreef Flodder450 het volgende:

[..]

Is het breedspoor of normaalspoor?
Normaalspoor
  zondag 7 oktober 2012 @ 15:37:47 #140
270524 Flodder450
pi_117694002
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 15:36 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Normaalspoor
Hmm, ergens in Belgie denk ik?
  zondag 7 oktober 2012 @ 16:35:31 #141
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_117696206
quote:
15s.gif Op zondag 7 oktober 2012 15:37 schreef Flodder450 het volgende:

[..]

Hmm, ergens in Belgie denk ik?
Met West-Europa zit je in elk geval wel in de goede richting te denken, maar het is geen België. Ik denk dat zelfs de Belgen moeite hebben om dit te evenaren, een permanente dieselwalm in de tunnel en vertrekstaten die nauwelijks te lezen zijn vanwege de roetaanslag.
  zondag 7 oktober 2012 @ 17:07:05 #142
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117697345
dit weet niemand vriend, wat ik zei: kan overal wezen. Doe maar IETS meer laten zien.
  zondag 7 oktober 2012 @ 19:17:49 #143
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117702025
Vandaag even wat gegeten en gedronken op een voetgangersbrug pal naast de West Coast Main Line, terwijl Pendolino's aan volle snelheid langs kwamen razen :Y

De 25 kV-feederkabels kon ik gewoon aanraken als ik wilde. Ik heb het toch maar niet gedaan, want ik ben pas naar de kapper geweest.

Raar volk, die Engelsen. Wel alles volplakken met "PAS OP: Als je dit doet kun je dood gaan" maar wel een voetgangersbrug pal naast een hogesnelheidslijn zetten :')

[ Bericht 6% gewijzigd door James1988 op 07-10-2012 19:27:12 ]
pi_117702531
Weekend Brussel gehad, niet naar Traffic Control geweest. Wat een verademing die belgen, gewoon op zondag om 05:00 de eerste tram laten rijden! :)
  zondag 7 oktober 2012 @ 19:32:18 #145
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_117702575
Ok ok, bij deze dan een poging om het iets makkelijker te maken.

zondag 7 oktober 2012 @ 19:57:15 #146
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117703566
Tsja. Dan niet.
  zondag 7 oktober 2012 @ 20:25:43 #147
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117705074
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 19:32 schreef Anno1982 het volgende:

deze?
pi_117705489
Vanaf morgen rijdt er een twee-uurs dienst met de nieuwe Fyra. Gaat de goede kant op!
pi_117705522
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 20:25 schreef bork het volgende:

[..]

deze?
[ afbeelding ]
Ik zat eerder te denken aan deze
pi_117710024
Het blijft leuk om af en toe bij onze Amerikaanse vrienden te kijken wat deze mensen in hun vrije tijd allemaal uitspoken.

Redactie Frontpage / Sport zondag 7 oktober 2012 @ 21:41:58 #151
Maffe Fries
pi_117710380
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 20:33 schreef b2py het volgende:
Vanaf morgen rijdt er een twee-uurs dienst met de nieuwe Fyra. Gaat de goede kant op!
moeten we de krant bellen?
  zondag 7 oktober 2012 @ 21:42:46 #152
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117710436
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 19:31 schreef b2py het volgende:
Weekend Brussel gehad, niet naar Traffic Control geweest. Wat een verademing die belgen, gewoon op zondag om 05:00 de eerste tram laten rijden! :)
Traffic Control en het seinhuis waren prachtig. Traffic Control erg magnifiek. Wat zij daar allemaal regelen voor heel België... Ja, geen seinen en wissels, maar is een belangrijke schakel.
Seinhuis Brussel Zuid is de grootste die er is in België. Voor Brussel zit je nog een groot deel met het oude spul te werken. Wel steeds meer overschakeling op computers en digitaal, maar het grootste deel is nog met knoppen en een erg groot scherm waar je op meekijkt vanaf een afstandje, en je dan knoppen hebt om dingen in te stellen. Geen beeldschermen.
Traffic Control was de rondleiding gemiddeld 1u15 tot 1u30, en het seinhuis max. 45 minuten omdat er max. 30 tegelijk naar binnen konden(3 groepen van 10 man). Om half 12 stond er al een wachtrij van 3 groepen, en de verwachting was dat het nog meer opliep.
pi_117710869
Ik stond om kwart over 12 onder het Atomium, en zouden misschien daarna gaan. Ik wist alleen het adres niet dus maar naar huis gegaan :P. Wel leuk dat het zo mooi was :)
  zondag 7 oktober 2012 @ 21:50:44 #154
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117710958
Zit pal naast het brussel-zuid. Als je bij de Eurostar eruit ging, stond het al met bordjes aangegeven.
pi_117710981
We waren met de auto naar Brussel ;)
  zondag 7 oktober 2012 @ 21:53:33 #156
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117711170
Ah. Dan weet ik het ook niet hoor :P
Je mocht er niet foto's maken. Op een zeker moment werd er bij Traffic Control op één hoek toestemming voor gegeven. Dat gold voor alle groepen.
Op Seinhuis was dat helemaal verboden. Luidrichtig praten of telefoneren mocht ook niet.
pi_117711415
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 20:33 schreef b2py het volgende:
kun je ook ergens vinden hoe laat die gaan?
pi_117711496
1016 (Amsterdam 7:10)
1020 (Amsterdam 8:10)
1024 (Amsterdam 9:10)
1032 (Amsterdam 11:10)

1011 (Rotterdam 8:08)

En dan lijkt de '1020' een extra slag te zijn. Deze staan iig in de reisplanner.
  zondag 7 oktober 2012 @ 22:03:11 #159
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117711770

PFTTSP 5183+K1-rijtuigen+6077
Deze dag was er een rondrit door België, geen fotorit. Dat noodde mij niet gelijk tot deelname.

Zelf had ik het idee om naar de bocht van Ekeren te gaan, gezien de trein eerst naar Antwerpen Haven zou gaan. Qua tijd zou ik andere plekken niet of nauwelijks kunnen redden. Door het slechte weer heb ik mij tot een station beperkt, en ditmaal Antwerpen-Berchem gekozen. Daarbij kwam nog eens dat de IC een vertraging van circa 35 minuten had bij aankomst te Antwerpen door een storing in de infrastructuur bij Lage Zwaluwe, en daardoor achter de stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

Met dank aan de onderstationschef van de exacte tijd en spoor op te vragen, kon ik hier netjes staan. Achter mij stond een trein, waar hij ook voor waarschuwde. Hier stond ik net droog :-)
Het betreft een fraaie stam van de TSP, en als ik mij niet vergis zitten er twee K1-rijtuig in die destijds bij de SSN waren.

PFTTSP 5183+K1-rijtuigen+6077 en een NMBS Break
Hierna ben ik naar de andere kant van het station gewandeld voor een nieuwe plaat. Hier is de trein net in beweging gekomen, terwijl de trein op spoor 5 ook vertrekt.

NMBS 268
Op deze zeer sombere regendag trekken de klassiekertjes ook gewoon hun baantjes. Hier komt de 268 binnen in Antwerpen Berchem met als eindpunt Antwerpen Centraal.

NMBS 2816 + Olympische Benelux-stam
Hedenochtend had ik deze stam in Berchem voorbij zien komen (geen foto, stond op ander perron). Dit zou betekenen dat de stam om 15:42 in Brussel terug zou zijn, en vertrekt dan om 17:18 weer naar Amsterdam terug. Zo geschiedde ook. Hier staat de stam netjes op tijd klaargezet.

PFTTSP 5183+K1-rijtuigen+6077
Na een ochtend vol met regen, werd het in de middag beter. Rond kwart over 1 hield het op met regenen. Ik heb toen nog genoten bij het Trammuseum in Brussel, maar wilde weer optijd terug zijn op Brussel voor de eerder geposte Olympische Spelen-stam, maar natuurlijk de TSP niet te vergeten.

Hier is de TSP net het Zuidstation van Brussel binnengereden met een vertraging van 23 minuten. Ook was oorspronkelijk het plan om de trein op spoor 8 te behandelen, maar dat spoor was buiten dienst door werken. Dan word het gokken waar de trein komt. Ik zag dat spoor 10 enige tijd leeg was, en ineens verscheen er "niet instappen" op de borden op dit perron. Het moest dus wel!
Hier staat de trein te wachten alvorens het weer verder mag richting Schaarbeek Groep R.

NMBS 997 + ???
Staan in Brussel Zuid te wachten op vertrek in de richting van Brussel Noord.

NMBS 1360 + EC90
Is zojuist in Brussel-Zuid gearriveerd als EC vanuit Chur

NMBS 1353 + EC
Deze ochtend werd de EuroCity weer vroeg voorgereden door de 1353, en zal over een aantal minuten weer vertrekken.

NMBS 236+???
Staan in Brussel gereed als L-trein naar Leuven terwijl het licht buiten net opkomt, met een heerlijk zonnetje tot gevolg

NMBS 7747 + 2825 + ÖBB-Benelux-stam (9213)
In de ochtend worden diverse Benelux-stammen gereedgezet met een diesellocomotief uit de reeks 77, zo ook met IC 9213. Hier staat het setje net op zijn plek te Brussel-Zuid, en zal de 7747 de trein verlaten. Zijn dienst zit er voor de Benelux tot in de avond weer op. Misschien nog wat werk op Vorst-Zuid, maar verder niet.
  zondag 7 oktober 2012 @ 22:15:03 #160
270524 Flodder450
pi_117712568

Zo had ik het nog nooit gezien!
pi_117712752
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 21:58 schreef b2py het volgende:
1016 (Amsterdam 7:10)
1020 (Amsterdam 8:10)
1024 (Amsterdam 9:10)
1032 (Amsterdam 11:10)

1011 (Rotterdam 8:08)

En dan lijkt de '1020' een extra slag te zijn. Deze staan iig in de reisplanner.
En de 1020 is reeds verwijderd dus die rijdt niet.
  zondag 7 oktober 2012 @ 22:22:37 #162
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_117713065
Gaaf dat filmpje van Madurodam
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  zondag 7 oktober 2012 @ 22:24:34 #163
24533 ACT-F
pi_117713188
  zondag 7 oktober 2012 @ 22:28:10 #164
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_117713405
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 19:32 schreef Anno1982 het volgende:

Dat klinkt niet als een stinktrein. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 7 oktober 2012 @ 23:52:12 #165
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_117717265
Kleine impressie van de opening van se Strukton/Arriva-werkplaats in Zutphen, afgelopen donderdag:

http://www.voorbeterov.nl/121007.php
  maandag 8 oktober 2012 @ 00:06:21 #166
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117717698
9 december, nieuwe dienstregeling. Wat kun je naast de Vechtdallijn die dag gaan doen, ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet zo goed heb bijgehouden.
Dus een open vraag kunnen we hier een lijstje produceren wat er significant verandert? Met andere woorden, wat is er allemaal wat er voor 9 december niet was te zien :P .
:o auw Hanzelijn natuurlijk, die dit weekend niet doorging, welk mat gaat daar rijden dan?

Laten we het overzichtelijk houden

1.
traject: Vechtlijn ..... (route)
vervoerder: Arriva
mat: GTW..... (invullen)
kleurstelling... (invullen)
foto.. (invullen)

2.
traject: Hanzelijn .... (route)
vervoerder: NS
mat: ....
foto ...

3. etc

[ Bericht 12% gewijzigd door bork op 08-10-2012 00:13:22 ]
  Redactie Sport / Supervogel maandag 8 oktober 2012 @ 00:11:04 #167
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_117717876
Hanzelijn gaat 12e toch pas open?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 oktober 2012 @ 00:11:37 #168
Maffe Fries
pi_117717908
quote:
10s.gif Op maandag 8 oktober 2012 00:06 schreef bork het volgende:
9 december, nieuwe dienstregeling. Wat kun je naast de Vechtdallijn die dag gaan doen, ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet zo goed heb bijgehouden.
Dus een open vraag kunnen we hier een lijstje produceren wat er significant verandert? Met andere woorden, wat is er allemaal wat er voor 9 december niet was te zien :P .
:o auw Hanzelijn natuurlijk, die dit weekend niet doorging, welk mat gaat daar rijden dan?
SLeT, ICMm en VIRM voornamelijk denk ik.

De treinconcessie Achterhoek/Rivierenland gaat over naar Arriva en de FYRA rijdt hopelijk over de HSL naar Brussel.
  maandag 8 oktober 2012 @ 00:12:26 #169
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117717941
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 00:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

SLeT, ICMm en VIRM voornamelijk denk ik.

De concessie Achterhoek/Rivierenland gaat over naar Arriva en de FYRA rijdt hopelijk over de HSL naar Brussel.
Zulen we proberen een lijstje te maken :Y
  maandag 8 oktober 2012 @ 00:12:57 #170
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117717961
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 00:11 schreef Pino112 het volgende:
goed input, stop maar in het lijstje alsjeblieft :Y *O*
  maandag 8 oktober 2012 @ 00:15:54 #171
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117718060
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 00:12 schreef bork het volgende:

[..]

goed input, stop maar in het lijstje alsjeblieft :Y *O*
Deze is handig, maar klopt alles? http://nl.wikipedia.org/wiki/NS-dienstregeling_2013

Het is niet altijd 100% betrouwbaar is mijn ervaring wat daar staat.
  maandag 8 oktober 2012 @ 00:21:39 #172
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117718248
1.
traject: Vechtlijn Zwolle - Emmen en Mariënberg - Almelo
vervoerder: Arriva
mat: GTW... (invullen)
kleurstelling: wit/blauw
foto's

2.
traject: Hanzelijn Lelystad - Kampen-Zuid -Zwolle
vervoerder: NS
mat: SLT, ..(invullen)
kleurstelling: geel/blauw en wit/blauw
Foto's

3.
traject: Arnhem -Doetinchem
vervoerder: Breng
mat: GTW.
kleurstelling: lichtblauw met wit
Foto's:

Officiele websites:

Arriva
NS
Breng

[ Bericht 10% gewijzigd door bork op 08-10-2012 01:02:43 ]
pi_117720686
Station Hoevelaken gaat open.
  maandag 8 oktober 2012 @ 05:16:22 #174
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117720763
Ze zijn er weer. De NS dagkaarten van Kruidvat.
In plaats van 48 euro betaal je nu 12,99. Verkoop start op 9 oktober t/m 21 oktober 2012.
Kaartje alleen geldig op één zaterdag of één zondag in de periode van 13 oktober 2012 t/m 27 januari 2013.
Geldig in de treinen van NS, Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia.
Met toeslag ook geldig in Fyra en ICE. Niet geldig in de Thalys. OP=OP!
  maandag 8 oktober 2012 @ 07:10:28 #175
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_117720975
Zit in een donkere coupé nu. Geen vd tl's in de Valleilijn plan v doen het in dit gedeelte....
pi_117721332
Zelfs in stoomtrams hebben ze licht :d
  maandag 8 oktober 2012 @ 09:09:17 #177
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_117722166
De perronkappen van station Arnhem hebben de nationale staalprijs gewonnen.

http://www.nationalestaal(...)kappen-en-passerelle
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 8 oktober 2012 @ 09:13:41 #178
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_117722233
De horrorwinter is begonnen....
  maandag 8 oktober 2012 @ 10:28:18 #179
146033 ReisT
pi_117723764
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 00:11 schreef Pino112 het volgende:
12-12-12 bedoel je? Die datum is te mooi om waar te zijn. Klopt dus niks van.

Officiële opening is op 6 december
Eerste (gratis!) openbare ritten op 8 december
Reguliere dienstregeling vanaf 9 december
  maandag 8 oktober 2012 @ 12:06:05 #180
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117726765
Hoppa, springertje Den Dolder, +47 want moeten omrijden via Hilversum. Wel 13 gratis extra kms natuurlijk, en GtbV. Gelukkig loopt in het ziekenhuis ook alles altijd zwaar uit, dus nu zit ik alsnog te wachten :')
pi_117726826
Niks aan de hand dus :P
  maandag 8 oktober 2012 @ 12:10:54 #182
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117726907
Niks raars in ieder geval nee :)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 oktober 2012 @ 13:54:17 #183
Maffe Fries
pi_117730050
De spoorwegen zijn vandaag overgegaan op een nieuw planningssysteem genaamd DONNA.

Gaat dat meteen helemaal goed? Bijna wel, alleen serie 800 (Alkmaar - Maastricht/Heerlen) staat er niet goed op, omdat er op de borden staat dat deze treinen via een andere route rijden, maar dit niet het geval is.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 oktober 2012 @ 14:23:43 #184
Maffe Fries
pi_117731011
zou het dan toch nog iets worden met die stofzuigers? Inmiddels is het vierde stel namelijk op dienst gespot
pi_117739909
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 13:54 schreef Peterselieman het volgende:
De spoorwegen zijn vandaag overgegaan op een nieuw planningssysteem genaamd DONNA.

Gaat dat meteen helemaal goed? Bijna wel, alleen serie 800 (Alkmaar - Maastricht/Heerlen) staat er niet goed op, omdat er op de borden staat dat deze treinen via een andere route rijden, maar dit niet het geval is.
niet alleen die, ook de 3000 (den helder - nijmegen) stond vaak verkeerd aangemerkt.
  maandag 8 oktober 2012 @ 19:18:21 #186
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117743333
Ha, woensdag weer de dag aan mezelf. Maar even een ritje Betuwelijn, zin in :)
pi_117743710
Treinfappen? Of moet ik 'aan mezelf' anders lezen?
  maandag 8 oktober 2012 @ 19:57:15 #188
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117745310
pi_117745462
Sorry :P
  maandag 8 oktober 2012 @ 20:22:51 #190
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117746995
Brussel-Zuid. Braillelijn. Maar WAT heeft een stekeblind iemand aan dit bord?

Tsja... Braillelijn?

Kortweg: Belgenlogica.
  maandag 8 oktober 2012 @ 20:46:31 #191
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_117748350
Wat een simpele zielen zeg.. :D
pi_117748549
En maar staken en maar staken... Headshot mogen ze krijgen, al die kut Belgen met hun gestaak.
  maandag 8 oktober 2012 @ 20:58:52 #193
24533 ACT-F
pi_117749097
quote:
11s.gif Op maandag 8 oktober 2012 20:22 schreef greavy het volgende:
Brussel-Zuid. Braillelijn. Maar WAT heeft een stekeblind iemand aan dit bord?
[ link | afbeelding ]
Tsja... Braillelijn?

Kortweg: Belgenlogica.
Het is voor de hond bedoeld.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 oktober 2012 @ 21:09:55 #194
Maffe Fries
pi_117749816
quote:
10s.gif Op maandag 8 oktober 2012 20:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het is voor de hond bedoeld.
dan hangt het bordje te hoog :+
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:19:55 #195
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117754432
Soberzo, het boeltje loopt naar rechts en de pijl gaat naar links :')
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:21:06 #196
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_117754515
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 22:19 schreef Dr_Flash het volgende:
Duh.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:22:26 #197
24533 ACT-F
pi_117754604
quote:
Als je het boeltje in spiegelbeeld afbeeldt leest het lastiger voor de blindengeleidehond, vandaar deze oplossing :')
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 oktober 2012 @ 22:22:54 #198
Maffe Fries
pi_117754636
quote:
in belgië lopen ze achteruit
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:37:21 #199
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117755420
Ik snap er niks meer van ;(
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 oktober 2012 @ 22:49:27 #200
Maffe Fries
pi_117756030
quote:
10s.gif Op maandag 8 oktober 2012 22:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik snap er niks meer van ;(
misschien is dat de bedoeling ook wel :P
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:58:36 #201
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117756555
Het is toch keisimpel die stichting zit om de hoek van Brussel zuid, dat bord is bedoeld voor bezoekers die wel kunnen zien |:( |:(
  maandag 8 oktober 2012 @ 23:17:43 #202
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_117757516
Bij station Groningen staat op de stoep bij een blindengeleidepad dat het dat is. Ik gok voor de zienden, dat ze hun fiets daar niet neerpoten.

Het helpt overigens niet.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_117759080
Wat dacht je hiervan dan?

De fietsenstalling is niet bereikbaar! Maar wacht, als je het niet gelooft: de fietsenstalling is rechtsaf! Dan zie je 'm vanzelf (niet) :o

Staat al maanden zo bij station Enschede Drienerlo. Ja, de officiële fietsenstalling is niet bereikbaar wegens werkzaamheden. En ja, die pijl wijst naar de nieuwe, tijdelijke stalling. Maar aangezien alle mogelijke vormen van straatverlichting daar ontbreken is het onmogelijk die te vinden gegeven de licht-omstandigheden van deze foto... :'(
pi_117762909
Ik zag gisteren dat de nieuwe Fyra in service was. Iemand enig idee op welke tijden deze rijdt? Of is dit volledig willekeurig?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 09:30:01 #205
Maffe Fries
pi_117764001
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 08:27 schreef EddyAlbena het volgende:
Ik zag gisteren dat de nieuwe Fyra in service was. Iemand enig idee op welke tijden deze rijdt? Of is dit volledig willekeurig?
is niet helemaal willekeurig. op de oneven uren om .10 uit Amsterdam en op de even uren om .08 uit Rotterdam.
pi_117764021
Duidelijk, dank. Heeft deze wél wifi?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 09:33:54 #207
Maffe Fries
pi_117764075
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 09:31 schreef EddyAlbena het volgende:
Duidelijk, dank. Heeft deze wél wifi?
volgens mij niet
pi_117764204
Nog een vraagje over stopcontacten: zitten ze eigenlijk ook in de ICRm eerste klas? Kan het op internet niet vinden: sommigen zeggen van wel, anderen niet. E: beter gezegd, anderen zeggen er niets over: kan zijn dat ze het gewoon niet vermelden. Inmiddels wel een paar gevonden die expliciet aanduiden dat ze er wél inzitten, dus dat geloof ik voorlopig maar :P.

[ Bericht 25% gewijzigd door HeavenSmiles op 09-10-2012 09:46:32 ]
pi_117764240
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 09:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

volgens mij niet
Ok, spijtig. Wederom bedankt.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 09:44:01 #210
Maffe Fries
pi_117764295
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 09:40 schreef HeavenSmiles het volgende:
Nog een vraagje over stopcontacten: zitten ze eigenlijk ook in de ICRm eerste klas? Kan het op internet niet vinden: sommigen zeggen van wel, anderen niet..
bij mijn weten zitten ze er niet in.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 11:08:24 #211
146033 ReisT
pi_117766717
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 13:54 schreef Peterselieman het volgende:

Er gaan blijkbaar meer kleine dingetjes mis, vanochtend in Utrecht werd speciaal omgeroepen dat de IC naar Almere, in tegenstelling tot wat op de borden stond, niet in Hollandse Rading zou stoppen.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 11:36:41 #212
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117767646
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 09:40 schreef HeavenSmiles het volgende:
Nog een vraagje over stopcontacten: zitten ze eigenlijk ook in de ICRm eerste klas? Kan het op internet niet vinden: sommigen zeggen van wel, anderen niet. E: beter gezegd, anderen zeggen er niets over: kan zijn dat ze het gewoon niet vermelden. Inmiddels wel een paar gevonden die expliciet aanduiden dat ze er wél inzitten, dus dat geloof ik voorlopig maar :P.
Eerste klas ICRm zitten stopcontacten. Op dezelfde plek als ICMm: in bagagerekken. Ik maak er vaak gebruik van.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 12:03:30 #213
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_117768597
Vraagje, de intercity Amersfoort --> Schiphol stopt altijd op Duivendrecht, en toch wordt er dan op de borden in een apart balkje bij vermelden dat "Deze trein ook stopt op Duivendrecht" of o.i.d. Waarom is dat ?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 12:10:49 #214
Maffe Fries
pi_117768786
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 12:03 schreef Fiorano het volgende:
Vraagje, de intercity Amersfoort --> Schiphol stopt altijd op Duivendrecht, en toch wordt er dan op de borden in een apart balkje bij vermelden dat "Deze trein ook stopt op Duivendrecht" of o.i.d. Waarom is dat ?
is dat pas sinds gisteren of al een tijdje?
pi_117769216
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 12:03 schreef Fiorano het volgende:
Dat is bij meerdere treinen het geval. Bv. de intercity naar Almere vanaf Utrecht C. Midden op het TBP-scherm worden de stopstations duidelijk aangegeven. In het aparte blauwe balkje staat dat deels opnieuw vermeld. Vermoedelijk vanuit de gedachte dat die stations (zoals Hilversum Sportpark) niet echt een IC-status hebben onder reizigers en nogmaals te benadrukken dat de trein daar toch echt wel gaat stoppen.

Met andere woorden, een beetje overbodig.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 13:07:36 #216
Maffe Fries
pi_117770775
pi_117770784
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 12:23 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Dat is bij meerdere treinen het geval. Bv. de intercity naar Almere vanaf Utrecht C. Midden op het TBP-scherm worden de stopstations duidelijk aangegeven. In het aparte blauwe balkje staat dat deels opnieuw vermeld. Vermoedelijk vanuit de gedachte dat die stations (zoals Hilversum Sportpark) niet echt een IC-status hebben onder reizigers en nogmaals te benadrukken dat de trein daar toch echt wel gaat stoppen.

In het geval van Duivendrecht ook apart omdat er van/naar Schiphol volgens mij niet één trein is die doorrijdt? Misschien omdat de IC Berlijn er in de toekomst niet meer stopt?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 13:12:28 #218
Maffe Fries
pi_117770967
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 13:07 schreef Ireyon het volgende:

[..]

In het geval van Duivendrecht ook apart omdat er van/naar Schiphol volgens mij niet één trein is die doorrijdt? Misschien omdat de IC Berlijn er in de toekomst niet meer stopt?
zal het ook niet zijn, omdat die trein per december omgelegd wordt richting Amsterdam
pi_117773257
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 11:36 schreef greavy het volgende:

[..]

Eerste klas ICRm zitten stopcontacten. Op dezelfde plek als ICMm: in bagagerekken. Ik maak er vaak gebruik van.
Nog dank voor de bevestiging.

quote:
Kan me nog herinneren dat een paar jaar geleden dat koninklijke treinstel door het koningshuis werden gebruikt voor een reis naar Denemarken (er kon toen niet gevlogen worden i.v.m. een vulkaanuitbarsting). Die was gewoon aan de rijtuigen van een reguliere internationale trein gekoppeld. Hollandse efficiëntie op z'n best :P.

E: Videootje daarvan:
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 14:19:40 #220
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_117773380
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 12:23 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Ah duidelijk, lekker NS'rig
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 14:23:34 #221
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117773555
quote:
flv-fgsp schreef op OHIH:
Vanaf 9 december gaat de kruimeldief naar Brussel rijden. Er zijn drie treinstellen beschikbaar, dit levert de volgende dienst op:

Vertrek uit Amsterdam
05:47 07:41 08:41 10:41 12:41 13:41 15:41 17:41 18:41 20:41

Vertrek uit Brussel:
06:18 08:16/08:18 10:18 11:18 13:18 15:18 16:18 18:18 20:18 21:18

Hoera enzo.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 14:27:05 #222
Maffe Fries
pi_117773725
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 14:16 schreef HeavenSmiles het volgende:

Kan me nog herinneren dat een paar jaar geleden dat koninklijke treinstel door het koningshuis werden gebruikt voor een reis naar Denemarken (er kon toen niet gevlogen worden i.v.m. een vulkaanuitbarsting). Die was gewoon aan de rijtuigen van een reguliere internationale trein gekoppeld. Hollandse efficiëntie op z'n best :P.

E: Videootje daarvan:
was toen pure noodzaak. Het was op zo'n korte termijn niet mogelijk om een aparte trein ingelegd te krijgen. Dit ivm de beschikbaarheid van locs en treinpaden
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 14:29:02 #223
Maffe Fries
pi_117773812
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 14:23 schreef James1988 het volgende:

[..]

3 + 1 reserve dus
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 14:57:25 #224
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117775054
En inmiddels alweer tegengesproken:

EuropeByRail twitterde op dinsdag 09-10-2012 om 14:56:16 Dutch Minister Melanie Schultz van Haegen this morning announced that the FYRA high-speed train Amsterdam-Brussels will NOT start till 2013 reageer retweet
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:05:19 #225
Maffe Fries
pi_117775390
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 14:57 schreef James1988 het volgende:
En inmiddels alweer tegengesproken:

EuropeByRail twitterde op dinsdag 09-10-2012 om 14:56:16 Dutch Minister Melanie Schultz van Haegen this morning announced that the FYRA high-speed train Amsterdam-Brussels will NOT start till 2013 reageer retweet
misschien ook niet. Er staat dat ze nu niet rijden over de HSL, maar 2013 kan ook slaan op DRGL 2013
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:07:57 #226
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117775502
Dan is het een beetje een rare tweet, NS communiceert al een tijd over "Fyra naar Brussel per december 2012/dienstregeling 2013".
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:09:26 #227
Maffe Fries
pi_117775557
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 15:07 schreef James1988 het volgende:
Dan is het een beetje een rare tweet, NS communiceert al een tijd over "Fyra naar Brussel per december 2012/dienstregeling 2013".
precies. ik ga er vanuit dat het eerder genoemde tijdenschema gewoon klopt
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:17:22 #228
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117775909
Ik krijg zoveel tegenstrijdige informatie over Fyra V250 dat ik inmiddels niet meer weet wat ik moet geloven. Iedereen heeft andere informatie en alles is wel ergens op gebaseerd. Omdat er nog geen officiële communicatie is geweest vanuit NS Hispeed is het vooralsnog koffiedik kijken, dus ik ga het maar moeten afwachten.

Wat in ieder geval duidelijk is: gaat het niet lukken met die V250 en zijn er geen paden aangevraagd over Roosendaal, dan is er geen Beneluxtrein meer per 9-12. De laatste deadline voor het aanvragen van een pad was gisteren. En Schultz is zich inmiddels aan het voorbereiden op juridische stappen...

Maar, ander onderwerp:

[ Bericht 9% gewijzigd door James1988 op 09-10-2012 15:22:27 ]
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:23:33 #229
Maffe Fries
pi_117776166
vrijdag wordt de dienstregeling 2013 gepubliceerd, dus dan wordt veel duidelijk over de patroontijden
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:52:25 #230
Maffe Fries
pi_117777461
Schiphol krijgt waarschijnlijk dit jaar toch nog de nieuwe TBPs.

bron: http://ns4ns.nl/forum/index.php?topic=4676.0
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:07:34 #231
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117777950
Kun je voor Duisburg ook een superdagretour uit een NS-automaat krijgen?
pi_117778076
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 15:52 schreef Peterselieman het volgende:
Schiphol krijgt waarschijnlijk dit jaar toch nog de nieuwe TBPs.

bron: http://ns4ns.nl/forum/index.php?topic=4676.0
Ben benieuwd als de CTA-bakken overal zijn verdwenen of de reisinformatie dan kan gaan verbeteren. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat er nu nog beperkingen in het nieuwe systeem (InfoPlus) zijn, omdat die CTA-bakken op een verouderd systeem werken.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:14:37 #233
Maffe Fries
pi_117778196
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:11 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Ben benieuwd als de CTA-bakken overal zijn verdwenen of de reisinformatie dan kan gaan verbeteren. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat er nu nog beperkingen in het nieuwe systeem (InfoPlus) zijn, omdat die CTA-bakken op een verouderd systeem werken.
er zitten nu nog wat beperkingen op ja, omdat nog niet alle posten voor de treindienstleiders overgeschakeld zijn naar het nieuwe systeem. Ergens volgend jaar is wel alles omgezet.

Daarna zouden nieuwe zaken uitgerold kunnen worden, maar verwacht geen spectaculaire dingen. Hoewel ... Misschien een spreidingsmeter voor de treinen. Zou geen overbodige luxe zijn :+
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:24:40 #234
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117778577
Ik gok dat die vertraging meer doelt (en de media dingen door elkaar gooit) op de dienst Breda-Antwerpen.
Beantwoording kamervragen van Verhoeven (D66) over vertraging start Fyra Antwerpen-Breda
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:25:08 #235
67174 Dos37
Come on Twente
pi_117778599
Vanaf wanneer gaat de nieuwe dienstregeling in? Er gaat hier in het oosten best wat veranderen volgens mij.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:26:20 #236
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117778652
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:25 schreef Dos37 het volgende:
Vanaf wanneer gaat de nieuwe dienstregeling in? Er gaat hier in het oosten best wat veranderen volgens mij.
9 december 2012
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:27:09 #237
67174 Dos37
Come on Twente
pi_117778679
Okee, ziet dat vrijdag alles bekend wordt. Ben benieuwd
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:28:47 #238
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117778742
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:11 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

TBP werkt op InfoPlus, een nieuw en veel beter systeem. De CTA werkt op BEPAC. Ook toen InfoPlus al werd geïntroduceerd op posten, en nog niet alle CTA's draaiden, draaiden de CTA's nog magertjes op InfoPlus.
Straks draait alles op InfoPlus, en kan InfoPlus eindelijk eens op volle sterkte gebruikt worden. Dat kan nu niet, omdat nog niet alles vernieuwd is. In dit systeem zouden de omroepen, de info op de schermen etc wel moeten verbeteren, want je kan ook dingen handmatig gaan invoeren zoals "Voor Amsterdam Centraal overstappen in Hilversum" of "IVM werkzaamheden omgeleid en stopt niet op Schiphol" en ga zo maar door.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:37:23 #239
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117779042
Helaas heeft het OV-Chipkaart-projectteam in Amsterdam een grove fout in de software ontdekt, en stelt de leverancier hard aansprakelijk. Op dit moment is het mogelijk dat, wanneer je ingecheckt bent op station X, en je de poortjes door loopt en voor de INCHECK-zijde houdt, je een nieuwe keer incheckt. Je borg ben je dan (helaas) wel kwijt. Er schijnt iets met de "nulletjes en eentjes" mis te gaan, waardoor het niet altijd gedetecteerd word als "U bent al ingecheckt".
Het systeem ziet dan wel weer dat, wanneer je incheckt op Amsterdam CS en het een 2e keer wil doen dat je al ingecheckt bent.
Er wordt met man en macht gewerkt aan een oplossing, en mensen die geld hierdoor kwijt zijn krijgen dat zonder probleem terug, INDIEN zij zich melden bij de Klantenservice (0900...).

Het plan was om op Amsterdam Centraal als eerste alle poortjes te sluiten ter proef tussen 21:00 en 06:00 per 9 december 2012 (nog niet actief gecommuniceerd), maar dat wordt voorlopig uitgesteld.
Wanneer reiziger over een papieren kaartje beschikt, kon hij kosteloos aan het Servicepersoneel en Treinpersoneel om een "sleutelkaart" vragen. Dit zou ook met aanplakbiljetten gecommuniceerd worden. In de eerste twee-drie maanden zou er bij elke uitgang ook een (aantal) servicemedewerkers staan voor informatievoorziening.
Wanneer het feit "Sleutelkaart" niet werkt, zouden er per in-uitgang 2 of 3 poortjes open blijven voor de papieren kaartjes-reizigers.

Joepie -O-
  Redactie Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:43:56 #240
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117779268
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:25 schreef Dos37 het volgende:
In het kort:

- Alle NS-treinen (intercity, sprinter Apeldoorn, stopper Zwolle) schuiven een kwartier op.
- De Berlijn-IC blijft wel in het huidige tijdspad rijden en rijdt naar Amsterdam Centraal.
- De normale IC gaat 1x per uur naar Schiphol en 1x per uur naar Den Haag CS.
- In Amersfoort heb daarmee je een crossplatform-overstap naar de andere bestemming.
- Voor Amsterdam Centraal moet je een kwartier wachten op Amersfoort of de IC Berlijn nemen.
- Voor Rotterdam Centraal moet je overstappen op Utrecht of Gouda (naast die op Amersfoort 1x per uur)
- Tot april rijdt er in de spits 's ochtends een extra trein Enschede-Deventer-Zwolle en 's middags terug).
- Buiten de spits heb je een kwartier overstaptijd op Deventer van/naar Zwolle.
- Vanaf april heb je weer een rechtstreekse stoptrein Enschede-Zwolle die ook in Zwolle weer aansluit.
- Voor Zutphen kun je via Goor reizen of met een kwartier overstap in Deventer.
- De aansluiting in Mariënberg verbetert doordat de sneltreinen van/naar Emmen daar ook gaan stoppen.

Het zal ongeveer zoiets worden, hoewel de tijden makkelijk 5 minuten er vanaf kunnen liggen: http://www.spoornieuws.nl/temp/testdrgl2013.htm
PM mij!
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 17:06:07 #241
146033 ReisT
pi_117780068
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 13:07 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Bij de oude CTA bakken werd er nog per station apart over nagedacht. Met de nieuwe schermen is alle stations-specifieke informatie overboord gegooid.

Nu is per station vastgesteld of het een IC-station is of niet (met een zeker mate van willekeur, en op de vertrekstaten is het soms precies andersom). Tja, als het systeem dan verteld is dat Duivendrecht géén IC-station is (de IC's Amsterdam-Utrecht stoppen er immers niet) gaat dat scherm bij alle IC's die er wel stoppen zo'n speciaal zinnetje onder zetten. Of dat overbodig is of niet, dat weet die computer niet.
pi_117780850
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:28 schreef greavy het volgende:

[..]

TBP werkt op InfoPlus, een nieuw en veel beter systeem. De CTA werkt op BEPAC. Ook toen InfoPlus al werd geïntroduceerd op posten, en nog niet alle CTA's draaiden, draaiden de CTA's nog magertjes op InfoPlus.
Straks draait alles op InfoPlus, en kan InfoPlus eindelijk eens op volle sterkte gebruikt worden. Dat kan nu niet, omdat nog niet alles vernieuwd is. In dit systeem zouden de omroepen, de info op de schermen etc wel moeten verbeteren, want je kan ook dingen handmatig gaan invoeren zoals "Voor Amsterdam Centraal overstappen in Hilversum" of "IVM werkzaamheden omgeleid en stopt niet op Schiphol" en ga zo maar door.
Toch veelbelovend. :)

Maar volgens mij kan er nu ook al handmatig informatie ingevoerd worden hoor, hoewel dat beperkt gebeurt. Soms rijdt een trein niet en staat de reden erbij vermeld (bv. "blikseminslag" of "brandmelding"). Maar dat is misschien nu nog op experimentele/incidentele basis en kan later de standaard worden. :)

Eén concreet ding wat ik hoop is dat de eindstations bijwerkzaamheden of omleidingen gewoon in het groot kunnen worden aangepast. Ik kan me herinneren dat een week lang de trein naar Maastricht/Heerlen in zijn geheel doorreed naar Maastricht. Toch stond er op de digitale bakken gewoon: "Intercity naar Maastricht/Heerlen", "A-zijde tot Maastricht", "B-zijde tot Heerlen" o.i.d., om er vervolgens in zo'n klein blauw balkje onder te vermelden: "Rijdt in zijn geheel naar Maastricht". :') Verwarring onder reizigers gegarandeerd. Denk dat velen voor de zekerheid toch maar in de A-zijde zijn gestapt ;).
pi_117781211
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 17:06 schreef ReisT het volgende:

[..]

Bij de oude CTA bakken werd er nog per station apart over nagedacht. Met de nieuwe schermen is alle stations-specifieke informatie overboord gegooid.

Nu is per station vastgesteld of het een IC-station is of niet (met een zeker mate van willekeur, en op de vertrekstaten is het soms precies andersom). Tja, als het systeem dan verteld is dat Duivendrecht géén IC-station is (de IC's Amsterdam-Utrecht stoppen er immers niet) gaat dat scherm bij alle IC's die er wel stoppen zo'n speciaal zinnetje onder zetten. Of dat overbodig is of niet, dat weet die computer niet.
Dat is waar. Toch is het systeem nog wel enigszins voor verbetering vatbaar. Nu krijg je soms dingen zoals:

"Den Haag Intercity
via Haren, Assen, Beilen, Hoogeveen, Meppel, Zwolle, Amersfoort, Utrecht, Gouda
Stopt ook in Haren
Stopt tussen Assen en Zwolle op alle stoptreinstations"

Dat is niet alleen dubbelop, maar verder ook onhandig gepresenteerd. Een slim computerprogramma zou op z'n minst kunnen concluderen dat de trein simpelweg tot Zwolle op alle stations stopt.
  Redactie Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 17:56:13 #244
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117781801
Mailtje van NS over werk aan het spoor in de herstvakantie:
vrij 12-10 t/m zon 14-10 alle trajecten van, naar en via Zwolle
zat 13-10 t/m zon 21-10 Gouda – Alphen a/d Rijn, Leiden - Bodegraven, Leiden – Hoofddorp - Schiphol
woe 17-10 t/m zon 21-10 Arnhem – Nijmegen, Elst - Tiel
don 25-10 t/m zon 28-10 Leeuwarden – Heerenveen
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:00:18 #245
Maffe Fries
pi_117781959
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 17:56 schreef dennistd het volgende:
Mailtje van NS over werk aan het spoor in de herstvakantie:
vrij 12-10 t/m zon 14-10 alle trajecten van, naar en via Zwolle
zat 13-10 t/m zon 21-10 Gouda – Alphen a/d Rijn, Leiden - Bodegraven, Leiden – Hoofddorp - Schiphol
woe 17-10 t/m zon 21-10 Arnhem – Nijmegen, Elst - Tiel
don 25-10 t/m zon 28-10 Leeuwarden – Heerenveen
die laatste heeft te maken met het maken van een onderdoorgang in de A32 ter hoogte van Wirdum. Volgend jaar zal die kruising opgeheven zijn.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:30:24 #246
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117783059
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Kun je voor Duisburg ook een superdagretour uit een NS-automaat krijgen?
Oh, laat ook maar. De arbeitseinsatz heeft me al ingepland voor twee computerproblemen. Fuck my life 8)7
pi_117783085
Het is ook nooit goed he :P
pi_117783718
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 17:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is waar. Toch is het systeem nog wel enigszins voor verbetering vatbaar. Nu krijg je soms dingen zoals:

"Den Haag Intercity
via Haren, Assen, Beilen, Hoogeveen, Meppel, Zwolle, Amersfoort, Utrecht, Gouda
Stopt ook in Haren
Stopt tussen Assen en Zwolle op alle stoptreinstations"

Dat is niet alleen dubbelop, maar verder ook onhandig gepresenteerd. Een slim computerprogramma zou op z'n minst kunnen concluderen dat de trein simpelweg tot Zwolle op alle stations stopt.
Klopt. Het lijkt mij geen raketwetenschap zoiets aan te passen, maar goed.

Iets anders: eerder in dit topic kwam de Fyra-punctualiteit ter sprake. Zojuist een artikel over verschenen op Treinreiziger.nl. Hoofdconclusie: in de eerste zes maanden van dit jaar viel 9,8% van de treinen uit (vgl. met 2,3% van de treinen op het reguliere spoor) en heeft 13% van de Fyra's die wel rijden een vertraging van 5+ minuten (vgl. met ca. 5% op het reguliere spoor).

Overigens werd een deel van de uitval veroorzaakt door de defecte spoorbrug.

http://www.treinreiziger.(...)m_source=twitterfeed
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:05:52 #249
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117784625
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012

Ja, het was eindelijk eens zover. Een kijkje in de grote keuken van Infrabel. Seinhuis en Traffic Control waren open. Het bezoek werd geopend met Traffic Control.

Traffic Control monitort het treinverkeer door heel België. Dit gaat om al het treinverkeer. Goederen, Reizigers maar ook Werktreinen en ga zo maar door.
Wanneer er ergens een vertraging van een minuut of hoger optreed, krijgt de Controleur op deze sectie een melding op zijn scherm. Hij ziet bij de grafiek een rode "1" of ander aantal minuten staan. Ook ziet hij waar er verwacht wordt de vertraging in te hebben gelopen.

Het Traffic Control is opgedeeld in 4 teams. Elk team beheert een aantal lijnen. Hoeveel dat is, verschilt per team. Team 3 zit bijvoorbeeld in Zuid-België (bijvoorbeeld Libramont, Bertrix en dergelijke). Daar zitten maar 4 medewerkers, want dat is maar een klein gebied. Één medewerker heeft zelf ook een groter gebied in beheer, want er rijden veel minder treinen.

Een Controleur kan ook op de schermen van de Seinwachters meekijken. Dit is dan enkel van het gebied van de Controleur monitort. Hij kan precies zien in welke stand de wissel ligt, welke trein er ligt, en tot waar de rijweg is ingesteld. Zelf kan - en mag - de Controleur geen wijzigingen doorvoeren. Dit is enkel toegestaan - en mogelijk - door de Seinwachter in dit gebied. Wanneer de Controleur een probleem voorziet onderweg, belt hij met de betreffende Seinwachter. Zij overleggen samen wat de beste oplossing is om het leed te verminderen.

De Controleur beslist ook wanneer een trein moet wachten op een vertraagde trein voor overstappen, of hij dat juist niet mag.
Wanneer een trein vertraging heeft, en er een veel-gebruikte overstap ergens is (bijv. op een 2-uursdienst) wordt gekeken naar de consequenties voor de wachtende trein. Kan die trein vertraging inhalen, of blijft hij vertraagd. Wat zijn de consequenties bij welke vertraging?
Vervolgens belt Traffic Control met de Seinwachter op dat gebied om het door te geven, of juist indien nodig extra te overleggen. De Seinwachter houdt het sein vervolgens "gesloten"(Rood), of laat de trein gewoon vertrekken. Een TBGL mag niet wachten op een trein, ookal komt deze net binnen. Vertrektijd = vertrektijd, tenzij door de TB anders doorgegeven in opdracht van Seinwachter en-/of Controleur.

De Controleur op deze sectie kan ook een alarmoproep verzenden naar een trein en-/of een gebied. Wanneer de TB deze alarmoproep binnen krijgt, dient de TB contact te zoeken met de Seinwachter, die al is ingelicht door de Controleur. De Controleur heeft deze optie erbij gekregen nadat het een tijdje geleden tot een "ramp" is uitgelopen. Controleur ziet op het scherm een trein op "verkeerd spoor"(Rechterspoor, Belgen rijden links) rijden, maar op dat spoor komt uit tegenrichting ook een trein. Controleur belt dmv een Noodoproep de Seinwachter, die vervolgens direct een "Gebiedsalarmoproep" uitzend. Helaas was het kwaad al geschied voordat de Seinwachter deze alarmoproep kon versturen.

De Controleur heeft op zijn Team ook een Inspecteur. Wanneer de Controleur overleg wenst over een beslissing (misschien vanwege meerdere oorzaken, de impact enz) doet hij dit met de Inspecteur.
Ook zijn er 2 Hoofdinspecteurs. Wanneer de Inspecteur er niet uit komt of overleg wenst, gaat dit met de Hoofdinspecteurs.

Over Brussel: De grootste bottleneck van heel België: Brussel-Centraal. 6 sporen. 3 per richting. In de spits 180 treinen per uur. Elke 2 minuten een trein.
Op onze vraag over deze situatie werd het volgende verteld:
"De treinenloop rondom Brussel is de meest ingewikkelde treinenloop die aanwezig is in heel België, en misschien nog wel daarbuiten. Met de spits hebben wij 180 treinen per uur te verwerken over 6 sporen, waarvan 3 per richting. Elke 2 sporen is één per richting. Dus NZNZNZ(N=Noord, Z=Zuid) Wanneer trein 8157 een vertraging heeft van één minuut, betekent het dat trein 7134 op ditzelfde spoor een vertraging heeft van 2 minuten. De volgende trein heeft er 3, en zo loopt het op. Dat proberen wij te voorkomen door in te grijpen. De Tunnel heeft allemaal volautomatische seinen. Deze seinen zijn door ons niet te beïnvloeden, tenzij de Seinwachter Brussel-Noord een alarmknop omschakelt. Deze knop omschakelen betekent dat al het treinverkeer op ALLE zes de sporen stil komen te liggen, alle seinen vallen op rood. De Seinwachter mag dit zelf niet doen, maar de Hoofdinspecteur op deze post."

Vervolgens vroegen wij wat een ingreep kon zijn. Opheffen bijvoorbeeld?
"Wij proberen geen enkele trein af te schaffen. Het is wel duidelijk dat u Nederlander bent, want wij heffen geen enkele trein op. Wanneer er een vertraging is, kan het beter zijn om die trein nog 4 minuten extra te geven, zodat andere treinen geen hinder ondervinden. Soms kan die vertraging geen kwaad, omdat het ingelopen kan worden. Een trein afschaffen behoort zoveel mogelijk tot vermijden, omdat een andere trein dan extra drukte krijgt. En in de spits is al alle capaciteit nodig."

Ik kan mij herinneren dat ik een tijdje geleden op Brussel-Zuid stond, en naar Noord moest. Het treinverkeer lag plat door mensen in de sporen rondom Centraal. Toen werd er ook niet afgeschaft. Levert dat geen problemen op?
"Ja, dat gebeurt vaker. Dat verzorgt enorme kopzorgen. Bij alle teams. Maar wij schaffen een trein nog niet op, want dan heb je capaciteitsproblemen in overgebleven treinen. De treinen blijven rijden, ookal is het met een grote vertraging."

Tenslotte nog even 2 foto's van een werkplek:

Werktafel Traffic Control
Op deze foto is te zien hoe de werkplekken zijn ingedeeld. Op het grote bord hangt het sporenplan van het gebied die vanaf deze tafel wordt beheerd. De linker vier schermen laten de grafieken zien op de te monitoren spoorlijnen. Elk lijntje is een trein. Links staan de stations en tussenpunten aangegeven. Boven staat een uurcijfer met de minuut per 5. De rode lijn is het actuele beeld.
De paarse en blauwe gebieden zijn gebieden waar momenteel aanpassingen aan de infrastructuur zijn (werkzaamheden bijv.). Het vijfde scherm onderaan kan de Controleur treinen opzoeken, informatie over de infrastructuur, verloop van vertraging etc. in tekstvorm. Het scherm daar rechts geeft een beeld van een geselecteerd station met treinen die daar doorkomen. Inclusief geplande tijd, bijkomende vertraging enz.
De 2 schermen daarboven, met de blauwe achtergrond, kijkt de Controleur mee met instelling van rijwegen en dergelijke. Daar heeft hij of zij geen invloed op.

Ingezoomd op twee schermen met grafieken
Hier is even ingezoomd op de linker 2 schermen met de treinenloopgrafiek.

Hopelijk is het een beetje leesbaar, en begrijpen jullie het :)
pi_117785113
Kun je misschien nog even toelichten wat je met 'TB' en 'TBGL' bedoelt? Ik kom niet zo vaak in België, ik kan er niets van maken eigenlijk :)
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:16:05 #251
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117785137
TB = Treinbestuurder(in NL: Machinist), TBGL = Treinbegeleider (in NL: HC)
pi_117785254
leiden schiphol eruit omdat het herfstvakantie is

Alsof iemand nog herfstvakantie heeft :N
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:19:27 #253
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117785292
Het is in ieder geval (iets) minder druk. En de werkzaamheden moeten toch gepland worden...
pi_117785485
Hoofddorp Opstel wordt onbereikbaar de 9 dagen.. dus je moet ergens keren he ;)
pi_117785559
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:19 schreef greavy het volgende:
Het is in ieder geval (iets) minder druk. En de werkzaamheden moeten toch gepland worden...
Door die paar hbo'rs en mbo'rs die op dat stukje pendelen? :{
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:24:47 #256
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_117785592
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 20:34 schreef remcoP het volgende:

[..]

Ik zat eerder te denken aan deze
Juist! Het is inderdaad een Øresundstog. Het station is station Nørreport, een van de drukste stations in Kopenhagen. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan dit station en worden ventilatie, verlichting, betonrot en bovengronds verkeer aangepakt. Tot die tijd worden de emissienormen in de tunnelbuis voor de regional-/fjerntog ruimschoots overschreden.

Betere foto's heb ik niet, wel een filmpje van het materieel dat daar de tunnel volblaast:
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:26:11 #257
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117785687
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:24 schreef Yreal het volgende:

[..]

Door die paar hbo'rs en mbo'rs die op dat stukje pendelen? :{
Oké, daar zal 't weinig schelen.
Maar alsnog: de werkzaamheden moeten toch gedaan worden. Het zit 'm bij Hoofddorp. Daar zijn ze al weken bezig, en moet er nu weer volledig uit.
  PR/Manusje van alles dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:32:54 #258
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_117786107
wat gaan ze bij zwolle doen dit weekend?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:34:40 #259
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117786226
Aansluiten van de sporen naar het nieuwe perron, nieuwe wissels, bovenleiding wordt aangebracht, aanpassing van de ATB naar de nieuwe situatie
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:37:17 #260
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_117786396
Wat ik tot nu toe vernomen heb: het vierde perron aansluiten. Of we dan direct de eindtoestand krijgen weet ik niet.

Om de een of andere reden gaat het ombouwen en testen van de beveiligingsinstallatie zo lang duren dat ze de vrijdag er bij genomen hebben. Het is mij niet bekend of de nieuwe ruimtes gebruikt gaan worden voor de beveiligingsinstallatie.
  PR/Manusje van alles dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:38:00 #261
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_117786438
ahhh thnx ^O^

dan vind ik het niet erg om met de bus te moeten. *)
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:40:08 #262
Maffe Fries
pi_117786597
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:37 schreef Anno1982 het volgende:
Wat ik tot nu toe vernomen heb: het vierde perron aansluiten. Of we dan direct de eindtoestand krijgen weet ik niet.
zeker niet. Het hele wisselcomplex van Zwolle moet namelijk nog op de schop, waardoor in de toekomst sneller binnengekomen kan worden en ook meerdere treinen parallel aan elkaar kunnen rijden.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:41:47 #263
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117786707
TB = Treinbestuurder (machinist), TBGL = Treinbegeleider, ofwel conducteur.

Goed zo James, vooral niet kijken naar de volgende pagina _O-
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:44:36 #264
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_117786921
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zeker niet. Het hele wisselcomplex van Zwolle moet namelijk nog op de schop, waardoor in de toekomst sneller binnengekomen kan worden en ook meerdere treinen parallel aan elkaar kunnen rijden.
Ok bedankt! Sinds de boel afgelopen voorjaar wat vastliep en de buitendienststelling van afgelopen zomer niet doorging ben ik het spoor een beetje bijster van welke delen nu wel en niet uitgevoerd worden.
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:45:56 #265
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_117787004
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Cool.
Ik loop elke dag 2x over de traverse, tof om het steeds een beetje vooruit te zien gaan.

De tunnelbak is (aan de kant van het station) al helemaal uitgegraven, vanochtend waren ze bezig met gladstrijken van het zand.
pi_117787291
Is het alweer herfst en koud?
Zoveelste aanrijding met persoon afgelopen tijd.
Nu weer tussen Grou-Jirnsum en Heerenveen, prognose 22:00
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 20:41:07 #267
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_117790267
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:24 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Juist! Het is inderdaad een Øresundstog. Het station is station Nørreport, een van de drukste stations in Kopenhagen. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan dit station en worden ventilatie, verlichting, betonrot en bovengronds verkeer aangepakt. Tot die tijd worden de emissienormen in de tunnelbuis voor de regional-/fjerntog ruimschoots overschreden.

Betere foto's heb ik niet, wel een filmpje van het materieel dat daar de tunnel volblaast:
Tof, getrokken reizigerstreinen met lijndiesels.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_117791606
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:24 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Daar heb ik een keer in gezeten. De ICE (diesel) was kaput dus moest ik tot het voorlaatste station maar deze nemen. Qua electrificatie hebben de Denen nog een hele weg te gaan.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:19:55 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117792181
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:08 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Qua electrificatie hebben de Denen nog een hele weg te gaan.
Dat komt dan goed uit, de eerste contracten zijn een paar maanden terug vergeven. Tegelijkertijd vervangen ze ook de hele beveiliging en interlocking in het hele land.
pi_117792358
Milaan heeft bij AnsaldoBreda voor ¤210 miljoen aan metrostellen besteld, levering tussen mei 2014 en juni 2015. Ben benieuwd.. :P
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:23:05 #271
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_117792362
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:50 schreef b2py het volgende:
Is het alweer herfst en koud?
Zoveelste aanrijding met persoon afgelopen tijd.
Nu weer tussen Grou-Jirnsum en Heerenveen, prognose 22:00
Hmmm... heb valt me mee dat het bij Krommenie-Assendelft nog niet gebeurd is.
Hopelijk blijft dan nog lang zo.
(Un)masking for the greater good.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:34:00 #272
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_117792962
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:19 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat komt dan goed uit, de eerste contracten zijn een paar maanden terug vergeven. Tegelijkertijd vervangen ze ook de hele beveiliging en interlocking in het hele land.
Doen ze veel toffer daar dan hier.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:36:19 #273
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117793077
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:34 schreef Duvel het volgende:

[..]

Doen ze veel toffer daar dan hier.
De noodzaak is ook hoger: een deel van de interlocking- en beveiligingssystemen die daar momenteel in gebruik zijn stammen nog uit de tijd van de Eerste Wereldoorlog. De stijgende brandstofprijzen en het IC4-debacle spelen ook mee bij de keuze voor elektrificatie.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:37:24 #274
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_117793150
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:36 schreef James1988 het volgende:

[..]

De noodzaak is ook hoger: een deel van de interlocking- en beveiligingssystemen die daar momenteel in gebruik zijn stammen nog uit de tijd van de Eerste Wereldoorlog. De stijgende brandstofprijzen en het IC4-debacle spelen ook mee bij de keuze voor elektrificatie.
Ze pakken daar in elk geval aan. Dit gaan we doen, op dit tijdspad, hoppa.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_117793241
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:22 schreef b2py het volgende:
Milaan heeft bij AnsaldoBreda voor ¤210 miljoen aan metrostellen besteld, levering tussen mei 2014 en juni 2015. Ben benieuwd.. :P
Dat zijn toch dezelve metro's als in Kopenhagen?
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:39:39 #276
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117793301
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ze pakken daar in elk geval aan. Dit gaan we doen, op dit tijdspad, hoppa.
Klopt, maar ze moeten ook wel. Banedanmark heeft de boel doorgerekend, over niet al te lange tijd (2025) zal het duurder zijn om de bestaande systemen te onderhouden dan om alles volledig te vervangen. Dit terwijl de betrouwbaarheid van de bestaande systemen zal blijven afnemen i.v.m. ouderdom.

Hier in Nederland speelt dat probleem minder: met ATB-EG + ATB-Vv kun je doen wat je wilt (voor meer capaciteit kun je kortere blokken overwegen) en de interlockings zijn nog niet zo stokoud.

Ik ben nog steeds voorstander van een landbrede invoering van ERTMS in Nederland, maar dit zie ik in het kader van interoperabiliteit en een Europese markt. Door juist nu door te pakken met de harmonisering van het Europese spoorwegnetwerk verwacht ik voor zowel de personen- als de goederenmarkt groei, terwijl lucht- en wegvervoer het steeds moeilijker krijgen - wanneer gaat een liter benzine ¤ 2,00 kosten?
pi_117793576
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:38 schreef remcoP het volgende:

[..]

Dat zijn toch dezelve metro's als in Kopenhagen?
Weet het niet zeker, maar na het bestuderen van de foto's zou ik zeggen van niet ;)
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:47:00 #278
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117793697
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:44 schreef b2py het volgende:

[..]

Weet het niet zeker, maar na het bestuderen van de foto's zou ik zeggen van niet ;)
Ik denk dat de metro's wel op hetzelfde platform zijn gebaseerd. Dat kunnen ze nog wel enigszin, die pizzabakkers.

Nu we het toch over AnsaldoBreda en Denemarken hebben: de Denen lopen mogelijk 400 miljoen Deense kroon mis van de compensatie die AB heeft gegeven voor de veel te laat geleverde en problematische IC4-treinstellen.
pi_117793725
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:44 schreef b2py het volgende:

[..]

ah ok. Ik dacht dan AnsaldoBreda eigenlijk alleen maar 1 type leverde.
[edit] Lijkt er toch best wel op.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:49:27 #280
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_117793831
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:47 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik denk dat de metro's wel op hetzelfde platform zijn gebaseerd. Dat kunnen ze nog wel enigszin, die pizzabakkers.

Nu we het toch over AnsaldoBreda en Denemarken hebben: de Denen lopen mogelijk 400 miljoen Deense kroon mis van de compensatie die AB heeft gegeven voor de veel te laat geleverde en problematische IC4-treinstellen.
Het is na negenen, mijn taalcentrum is al naar bed.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:49:50 #281
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_117793846
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:47 schreef remcoP het volgende:

[..]

ah ok. Ik dacht dan AnsaldoBreda eigenlijk alleen maar 1 type leverde.
[edit] Lijkt er toch best wel op.
[ afbeelding ]
Dat zijn trouwens best geinige dingen in Kopenhagen. Wel apart, zo zonder bestuurder.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:51:42 #282
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117793939
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het is na negenen, mijn taalcentrum is al naar bed.
Helpt dit?
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:54:16 #283
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_117794093
quote:
Nej, ikke.

quote:
400 Bad Request
Translator
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 22:04:13 #284
270524 Flodder450
pi_117794617
Yippie, sein eruit tussen sauwerd en bedum, lekkere vertraging vanochtend _O-
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 22:27:49 #285
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117795950
quote:
8s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 22:04 schreef Flodder450 het volgende:
Yippie, sein eruit tussen sauwerd en bedum, lekkere vertraging vanochtend _O-
Nou en man, daar woont geen kat :)
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 22:52:36 #286
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117797172
Een nieuwe campagne rondom overwegveiligheid in Engeland:

Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 23:13:15 #287
Maffe Fries
pi_117798279
leuk ritje door de bossen hier :P

Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 23:26:35 #288
Maffe Fries
pi_117798873
best wel een snel dieseltreintje is dit:
  woensdag 10 oktober 2012 @ 07:12:34 #289
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_117803370
Connexion is te gierig om een paar tl balkjes te vervangen. Nog steeds geen licht in een gedeelte van de plan v
pi_117803712
Twitteren met de cxx? Helpt bij ns vaak wel :p
  woensdag 10 oktober 2012 @ 08:33:18 #291
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_117803911
Hebben die Twitter dan ?
pi_117803967
Vast wel, ieder hip bedrijf heeft Twitter...
  Redactie Sport woensdag 10 oktober 2012 @ 10:00:08 #293
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117805468
17 t/m 21 oktober zijn er werkzaamheden op Arnhem-Tiel, je zou zeggen: dan pak je toch de vervangende bus, maar voor reizigers op Hemmen-Dodewaard kan dat ook niet:
quote:
i.v.m. de toestand van het wegdek, rijden de bussen niet via Hemmen-Dodenwaard.
Reizigers voor Hemmen-Dodenwaard moeten reizen vanaf Opheusden of Zetten-Andelst.
http://www.syntus.nl/Down(...)tpgGt%2f60dcHgt6Drl4
PM mij!
pi_117805731
En dan? U wordt met rupsvoertuigen thuisgebracht? :?
  Redactie Sport woensdag 10 oktober 2012 @ 10:13:11 #295
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117805741
Nee: U zoekt zelf maar uit hoe u op een ander station komt voor de bus
PM mij!
pi_117805883
Ik zat laatst in de Fyra maar hij bleek toen toeslagvrij te zijn. Kreeg toen zo'n datumloos wit kaartje van de klantenservice. Inmiddels ben ik vanmorgen weer met de Fyra gegaan. Dat witje kaartje gestempeld in Rotterdam, prima dus!
Alleen ik ben niet gecontroleerd. Nou staat er op dat witte kaartje geen traject aangegeven, maar ik kan hem zeker vanmiddag niet nog een keer gebruiken? :P
  woensdag 10 oktober 2012 @ 10:48:02 #297
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117806637
Eerste (aan-)wijzingen van nieuwe dienstregeling 2013 zijn al te vinden op FB,

Now we can give you more information about the trains of the other railways. The "Kurswagen" Amsterdam - Moscow of the Russian Railways (RZD) will operate in the coming schedule only until Minsk.
The train from Basel to Moscow will be preserved in the coming schedule. According to our current knowledge, the EuroNight Munich - Zagreb / Rijeka will unfortunately only run until Zagreb.
Best regards, your City Night Line team.

Die Verbindung von Zürich über Berlin nach Binz bieten wir auch im nächsten Jahr an. Die Einführung von neuen Linien, aber auch die Wiederaufnahme von Linien ist abhängig von den Gegebenheiten im Marktumfeld, welcher kontinuierlich beobachtet und analysiert. Für den Fahrplan 2013 ist die Linie München - Rügen leider nicht vorgesehen. Wir hoffen aber, dass wir dich vielleicht für unsere neue Linie München - Mailand ebenso begeistern können.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 11:40:03 #298
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117808180
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 10:18 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik zat laatst in de Fyra maar hij bleek toen toeslagvrij te zijn. Kreeg toen zo'n datumloos wit kaartje van de klantenservice. Inmiddels ben ik vanmorgen weer met de Fyra gegaan. Dat witje kaartje gestempeld in Rotterdam, prima dus!
Alleen ik ben niet gecontroleerd. Nou staat er op dat witte kaartje geen traject aangegeven, maar ik kan hem zeker vanmiddag niet nog een keer gebruiken? :P
Je kan m nog een keer gebruiken
pi_117808223
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 11:40 schreef greavy het volgende:

[..]

Je kan m nog een keer gebruiken
maar ik heb al gestempeld in Rotterdam, dat zien ze toch wss wel?
pi_117808448
Kan je wel aan de stempel zien ja, maar of ze er een punt van maken?
pi_117808484
En vol. Kan iemand anders een nieuwe openen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')