abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 17:06:07 #241
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_117780068
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 13:07 schreef Ireyon het volgende:

[..]

In het geval van Duivendrecht ook apart omdat er van/naar Schiphol volgens mij niet één trein is die doorrijdt? Misschien omdat de IC Berlijn er in de toekomst niet meer stopt?
Bij de oude CTA bakken werd er nog per station apart over nagedacht. Met de nieuwe schermen is alle stations-specifieke informatie overboord gegooid.

Nu is per station vastgesteld of het een IC-station is of niet (met een zeker mate van willekeur, en op de vertrekstaten is het soms precies andersom). Tja, als het systeem dan verteld is dat Duivendrecht géén IC-station is (de IC's Amsterdam-Utrecht stoppen er immers niet) gaat dat scherm bij alle IC's die er wel stoppen zo'n speciaal zinnetje onder zetten. Of dat overbodig is of niet, dat weet die computer niet.
pi_117780850
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:28 schreef greavy het volgende:

[..]

TBP werkt op InfoPlus, een nieuw en veel beter systeem. De CTA werkt op BEPAC. Ook toen InfoPlus al werd geïntroduceerd op posten, en nog niet alle CTA's draaiden, draaiden de CTA's nog magertjes op InfoPlus.
Straks draait alles op InfoPlus, en kan InfoPlus eindelijk eens op volle sterkte gebruikt worden. Dat kan nu niet, omdat nog niet alles vernieuwd is. In dit systeem zouden de omroepen, de info op de schermen etc wel moeten verbeteren, want je kan ook dingen handmatig gaan invoeren zoals "Voor Amsterdam Centraal overstappen in Hilversum" of "IVM werkzaamheden omgeleid en stopt niet op Schiphol" en ga zo maar door.
Toch veelbelovend. :)

Maar volgens mij kan er nu ook al handmatig informatie ingevoerd worden hoor, hoewel dat beperkt gebeurt. Soms rijdt een trein niet en staat de reden erbij vermeld (bv. "blikseminslag" of "brandmelding"). Maar dat is misschien nu nog op experimentele/incidentele basis en kan later de standaard worden. :)

Eén concreet ding wat ik hoop is dat de eindstations bijwerkzaamheden of omleidingen gewoon in het groot kunnen worden aangepast. Ik kan me herinneren dat een week lang de trein naar Maastricht/Heerlen in zijn geheel doorreed naar Maastricht. Toch stond er op de digitale bakken gewoon: "Intercity naar Maastricht/Heerlen", "A-zijde tot Maastricht", "B-zijde tot Heerlen" o.i.d., om er vervolgens in zo'n klein blauw balkje onder te vermelden: "Rijdt in zijn geheel naar Maastricht". :') Verwarring onder reizigers gegarandeerd. Denk dat velen voor de zekerheid toch maar in de A-zijde zijn gestapt ;).
pi_117781211
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 17:06 schreef ReisT het volgende:

[..]

Bij de oude CTA bakken werd er nog per station apart over nagedacht. Met de nieuwe schermen is alle stations-specifieke informatie overboord gegooid.

Nu is per station vastgesteld of het een IC-station is of niet (met een zeker mate van willekeur, en op de vertrekstaten is het soms precies andersom). Tja, als het systeem dan verteld is dat Duivendrecht géén IC-station is (de IC's Amsterdam-Utrecht stoppen er immers niet) gaat dat scherm bij alle IC's die er wel stoppen zo'n speciaal zinnetje onder zetten. Of dat overbodig is of niet, dat weet die computer niet.
Dat is waar. Toch is het systeem nog wel enigszins voor verbetering vatbaar. Nu krijg je soms dingen zoals:

"Den Haag Intercity
via Haren, Assen, Beilen, Hoogeveen, Meppel, Zwolle, Amersfoort, Utrecht, Gouda
Stopt ook in Haren
Stopt tussen Assen en Zwolle op alle stoptreinstations"

Dat is niet alleen dubbelop, maar verder ook onhandig gepresenteerd. Een slim computerprogramma zou op z'n minst kunnen concluderen dat de trein simpelweg tot Zwolle op alle stations stopt.
  Redactie Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 17:56:13 #244
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117781801
Mailtje van NS over werk aan het spoor in de herstvakantie:
vrij 12-10 t/m zon 14-10 alle trajecten van, naar en via Zwolle
zat 13-10 t/m zon 21-10 Gouda – Alphen a/d Rijn, Leiden - Bodegraven, Leiden – Hoofddorp - Schiphol
woe 17-10 t/m zon 21-10 Arnhem – Nijmegen, Elst - Tiel
don 25-10 t/m zon 28-10 Leeuwarden – Heerenveen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:00:18 #245
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117781959
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 17:56 schreef dennistd het volgende:
Mailtje van NS over werk aan het spoor in de herstvakantie:
vrij 12-10 t/m zon 14-10 alle trajecten van, naar en via Zwolle
zat 13-10 t/m zon 21-10 Gouda – Alphen a/d Rijn, Leiden - Bodegraven, Leiden – Hoofddorp - Schiphol
woe 17-10 t/m zon 21-10 Arnhem – Nijmegen, Elst - Tiel
don 25-10 t/m zon 28-10 Leeuwarden – Heerenveen
die laatste heeft te maken met het maken van een onderdoorgang in de A32 ter hoogte van Wirdum. Volgend jaar zal die kruising opgeheven zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:30:24 #246
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117783059
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Kun je voor Duisburg ook een superdagretour uit een NS-automaat krijgen?
Oh, laat ook maar. De arbeitseinsatz heeft me al ingepland voor twee computerproblemen. Fuck my life 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_117783085
Het is ook nooit goed he :P
pi_117783718
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 17:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is waar. Toch is het systeem nog wel enigszins voor verbetering vatbaar. Nu krijg je soms dingen zoals:

"Den Haag Intercity
via Haren, Assen, Beilen, Hoogeveen, Meppel, Zwolle, Amersfoort, Utrecht, Gouda
Stopt ook in Haren
Stopt tussen Assen en Zwolle op alle stoptreinstations"

Dat is niet alleen dubbelop, maar verder ook onhandig gepresenteerd. Een slim computerprogramma zou op z'n minst kunnen concluderen dat de trein simpelweg tot Zwolle op alle stations stopt.
Klopt. Het lijkt mij geen raketwetenschap zoiets aan te passen, maar goed.

Iets anders: eerder in dit topic kwam de Fyra-punctualiteit ter sprake. Zojuist een artikel over verschenen op Treinreiziger.nl. Hoofdconclusie: in de eerste zes maanden van dit jaar viel 9,8% van de treinen uit (vgl. met 2,3% van de treinen op het reguliere spoor) en heeft 13% van de Fyra's die wel rijden een vertraging van 5+ minuten (vgl. met ca. 5% op het reguliere spoor).

Overigens werd een deel van de uitval veroorzaakt door de defecte spoorbrug.

http://www.treinreiziger.(...)m_source=twitterfeed
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:05:52 #249
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117784625
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012

Ja, het was eindelijk eens zover. Een kijkje in de grote keuken van Infrabel. Seinhuis en Traffic Control waren open. Het bezoek werd geopend met Traffic Control.

Traffic Control monitort het treinverkeer door heel België. Dit gaat om al het treinverkeer. Goederen, Reizigers maar ook Werktreinen en ga zo maar door.
Wanneer er ergens een vertraging van een minuut of hoger optreed, krijgt de Controleur op deze sectie een melding op zijn scherm. Hij ziet bij de grafiek een rode "1" of ander aantal minuten staan. Ook ziet hij waar er verwacht wordt de vertraging in te hebben gelopen.

Het Traffic Control is opgedeeld in 4 teams. Elk team beheert een aantal lijnen. Hoeveel dat is, verschilt per team. Team 3 zit bijvoorbeeld in Zuid-België (bijvoorbeeld Libramont, Bertrix en dergelijke). Daar zitten maar 4 medewerkers, want dat is maar een klein gebied. Één medewerker heeft zelf ook een groter gebied in beheer, want er rijden veel minder treinen.

Een Controleur kan ook op de schermen van de Seinwachters meekijken. Dit is dan enkel van het gebied van de Controleur monitort. Hij kan precies zien in welke stand de wissel ligt, welke trein er ligt, en tot waar de rijweg is ingesteld. Zelf kan - en mag - de Controleur geen wijzigingen doorvoeren. Dit is enkel toegestaan - en mogelijk - door de Seinwachter in dit gebied. Wanneer de Controleur een probleem voorziet onderweg, belt hij met de betreffende Seinwachter. Zij overleggen samen wat de beste oplossing is om het leed te verminderen.

De Controleur beslist ook wanneer een trein moet wachten op een vertraagde trein voor overstappen, of hij dat juist niet mag.
Wanneer een trein vertraging heeft, en er een veel-gebruikte overstap ergens is (bijv. op een 2-uursdienst) wordt gekeken naar de consequenties voor de wachtende trein. Kan die trein vertraging inhalen, of blijft hij vertraagd. Wat zijn de consequenties bij welke vertraging?
Vervolgens belt Traffic Control met de Seinwachter op dat gebied om het door te geven, of juist indien nodig extra te overleggen. De Seinwachter houdt het sein vervolgens "gesloten"(Rood), of laat de trein gewoon vertrekken. Een TBGL mag niet wachten op een trein, ookal komt deze net binnen. Vertrektijd = vertrektijd, tenzij door de TB anders doorgegeven in opdracht van Seinwachter en-/of Controleur.

De Controleur op deze sectie kan ook een alarmoproep verzenden naar een trein en-/of een gebied. Wanneer de TB deze alarmoproep binnen krijgt, dient de TB contact te zoeken met de Seinwachter, die al is ingelicht door de Controleur. De Controleur heeft deze optie erbij gekregen nadat het een tijdje geleden tot een "ramp" is uitgelopen. Controleur ziet op het scherm een trein op "verkeerd spoor"(Rechterspoor, Belgen rijden links) rijden, maar op dat spoor komt uit tegenrichting ook een trein. Controleur belt dmv een Noodoproep de Seinwachter, die vervolgens direct een "Gebiedsalarmoproep" uitzend. Helaas was het kwaad al geschied voordat de Seinwachter deze alarmoproep kon versturen.

De Controleur heeft op zijn Team ook een Inspecteur. Wanneer de Controleur overleg wenst over een beslissing (misschien vanwege meerdere oorzaken, de impact enz) doet hij dit met de Inspecteur.
Ook zijn er 2 Hoofdinspecteurs. Wanneer de Inspecteur er niet uit komt of overleg wenst, gaat dit met de Hoofdinspecteurs.

Over Brussel: De grootste bottleneck van heel België: Brussel-Centraal. 6 sporen. 3 per richting. In de spits 180 treinen per uur. Elke 2 minuten een trein.
Op onze vraag over deze situatie werd het volgende verteld:
"De treinenloop rondom Brussel is de meest ingewikkelde treinenloop die aanwezig is in heel België, en misschien nog wel daarbuiten. Met de spits hebben wij 180 treinen per uur te verwerken over 6 sporen, waarvan 3 per richting. Elke 2 sporen is één per richting. Dus NZNZNZ(N=Noord, Z=Zuid) Wanneer trein 8157 een vertraging heeft van één minuut, betekent het dat trein 7134 op ditzelfde spoor een vertraging heeft van 2 minuten. De volgende trein heeft er 3, en zo loopt het op. Dat proberen wij te voorkomen door in te grijpen. De Tunnel heeft allemaal volautomatische seinen. Deze seinen zijn door ons niet te beïnvloeden, tenzij de Seinwachter Brussel-Noord een alarmknop omschakelt. Deze knop omschakelen betekent dat al het treinverkeer op ALLE zes de sporen stil komen te liggen, alle seinen vallen op rood. De Seinwachter mag dit zelf niet doen, maar de Hoofdinspecteur op deze post."

Vervolgens vroegen wij wat een ingreep kon zijn. Opheffen bijvoorbeeld?
"Wij proberen geen enkele trein af te schaffen. Het is wel duidelijk dat u Nederlander bent, want wij heffen geen enkele trein op. Wanneer er een vertraging is, kan het beter zijn om die trein nog 4 minuten extra te geven, zodat andere treinen geen hinder ondervinden. Soms kan die vertraging geen kwaad, omdat het ingelopen kan worden. Een trein afschaffen behoort zoveel mogelijk tot vermijden, omdat een andere trein dan extra drukte krijgt. En in de spits is al alle capaciteit nodig."

Ik kan mij herinneren dat ik een tijdje geleden op Brussel-Zuid stond, en naar Noord moest. Het treinverkeer lag plat door mensen in de sporen rondom Centraal. Toen werd er ook niet afgeschaft. Levert dat geen problemen op?
"Ja, dat gebeurt vaker. Dat verzorgt enorme kopzorgen. Bij alle teams. Maar wij schaffen een trein nog niet op, want dan heb je capaciteitsproblemen in overgebleven treinen. De treinen blijven rijden, ookal is het met een grote vertraging."

Tenslotte nog even 2 foto's van een werkplek:

Werktafel Traffic Control
Op deze foto is te zien hoe de werkplekken zijn ingedeeld. Op het grote bord hangt het sporenplan van het gebied die vanaf deze tafel wordt beheerd. De linker vier schermen laten de grafieken zien op de te monitoren spoorlijnen. Elk lijntje is een trein. Links staan de stations en tussenpunten aangegeven. Boven staat een uurcijfer met de minuut per 5. De rode lijn is het actuele beeld.
De paarse en blauwe gebieden zijn gebieden waar momenteel aanpassingen aan de infrastructuur zijn (werkzaamheden bijv.). Het vijfde scherm onderaan kan de Controleur treinen opzoeken, informatie over de infrastructuur, verloop van vertraging etc. in tekstvorm. Het scherm daar rechts geeft een beeld van een geselecteerd station met treinen die daar doorkomen. Inclusief geplande tijd, bijkomende vertraging enz.
De 2 schermen daarboven, met de blauwe achtergrond, kijkt de Controleur mee met instelling van rijwegen en dergelijke. Daar heeft hij of zij geen invloed op.


Ingezoomd op twee schermen met grafieken
Hier is even ingezoomd op de linker 2 schermen met de treinenloopgrafiek.

Hopelijk is het een beetje leesbaar, en begrijpen jullie het :)
pi_117785113
Kun je misschien nog even toelichten wat je met 'TB' en 'TBGL' bedoelt? Ik kom niet zo vaak in België, ik kan er niets van maken eigenlijk :)
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:16:05 #251
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117785137
TB = Treinbestuurder(in NL: Machinist), TBGL = Treinbegeleider (in NL: HC)
pi_117785254
leiden schiphol eruit omdat het herfstvakantie is

Alsof iemand nog herfstvakantie heeft :N
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:19:27 #253
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117785292
Het is in ieder geval (iets) minder druk. En de werkzaamheden moeten toch gepland worden...
pi_117785485
Hoofddorp Opstel wordt onbereikbaar de 9 dagen.. dus je moet ergens keren he ;)
pi_117785559
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:19 schreef greavy het volgende:
Het is in ieder geval (iets) minder druk. En de werkzaamheden moeten toch gepland worden...
Door die paar hbo'rs en mbo'rs die op dat stukje pendelen? :{
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:24:47 #256
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_117785592
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 20:34 schreef remcoP het volgende:

[..]

Ik zat eerder te denken aan deze
Juist! Het is inderdaad een Øresundstog. Het station is station Nørreport, een van de drukste stations in Kopenhagen. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan dit station en worden ventilatie, verlichting, betonrot en bovengronds verkeer aangepakt. Tot die tijd worden de emissienormen in de tunnelbuis voor de regional-/fjerntog ruimschoots overschreden.

Betere foto's heb ik niet, wel een filmpje van het materieel dat daar de tunnel volblaast:
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:26:11 #257
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117785687
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:24 schreef Yreal het volgende:

[..]

Door die paar hbo'rs en mbo'rs die op dat stukje pendelen? :{
Oké, daar zal 't weinig schelen.
Maar alsnog: de werkzaamheden moeten toch gedaan worden. Het zit 'm bij Hoofddorp. Daar zijn ze al weken bezig, en moet er nu weer volledig uit.
  PR/Manusje van alles dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:32:54 #258
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_117786107
wat gaan ze bij zwolle doen dit weekend?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:34:40 #259
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117786226
Aansluiten van de sporen naar het nieuwe perron, nieuwe wissels, bovenleiding wordt aangebracht, aanpassing van de ATB naar de nieuwe situatie
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:37:17 #260
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_117786396
Wat ik tot nu toe vernomen heb: het vierde perron aansluiten. Of we dan direct de eindtoestand krijgen weet ik niet.

Om de een of andere reden gaat het ombouwen en testen van de beveiligingsinstallatie zo lang duren dat ze de vrijdag er bij genomen hebben. Het is mij niet bekend of de nieuwe ruimtes gebruikt gaan worden voor de beveiligingsinstallatie.
  PR/Manusje van alles dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:38:00 #261
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_117786438
ahhh thnx ^O^

dan vind ik het niet erg om met de bus te moeten. *)
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:40:08 #262
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117786597
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:37 schreef Anno1982 het volgende:
Wat ik tot nu toe vernomen heb: het vierde perron aansluiten. Of we dan direct de eindtoestand krijgen weet ik niet.
zeker niet. Het hele wisselcomplex van Zwolle moet namelijk nog op de schop, waardoor in de toekomst sneller binnengekomen kan worden en ook meerdere treinen parallel aan elkaar kunnen rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:41:47 #263
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117786707
TB = Treinbestuurder (machinist), TBGL = Treinbegeleider, ofwel conducteur.

Goed zo James, vooral niet kijken naar de volgende pagina _O-
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:44:36 #264
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_117786921
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zeker niet. Het hele wisselcomplex van Zwolle moet namelijk nog op de schop, waardoor in de toekomst sneller binnengekomen kan worden en ook meerdere treinen parallel aan elkaar kunnen rijden.
Ok bedankt! Sinds de boel afgelopen voorjaar wat vastliep en de buitendienststelling van afgelopen zomer niet doorging ben ik het spoor een beetje bijster van welke delen nu wel en niet uitgevoerd worden.
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:45:56 #265
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_117787004
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zeker niet. Het hele wisselcomplex van Zwolle moet namelijk nog op de schop, waardoor in de toekomst sneller binnengekomen kan worden en ook meerdere treinen parallel aan elkaar kunnen rijden.
Cool.
Ik loop elke dag 2x over de traverse, tof om het steeds een beetje vooruit te zien gaan.

De tunnelbak is (aan de kant van het station) al helemaal uitgegraven, vanochtend waren ze bezig met gladstrijken van het zand.
pi_117787291
Is het alweer herfst en koud?
Zoveelste aanrijding met persoon afgelopen tijd.
Nu weer tussen Grou-Jirnsum en Heerenveen, prognose 22:00
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 20:41:07 #267
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_117790267
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:24 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Juist! Het is inderdaad een Øresundstog. Het station is station Nørreport, een van de drukste stations in Kopenhagen. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan dit station en worden ventilatie, verlichting, betonrot en bovengronds verkeer aangepakt. Tot die tijd worden de emissienormen in de tunnelbuis voor de regional-/fjerntog ruimschoots overschreden.

Betere foto's heb ik niet, wel een filmpje van het materieel dat daar de tunnel volblaast:
Tof, getrokken reizigerstreinen met lijndiesels.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_117791606
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:24 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Juist! Het is inderdaad een Øresundstog. Het station is station Nørreport, een van de drukste stations in Kopenhagen. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan dit station en worden ventilatie, verlichting, betonrot en bovengronds verkeer aangepakt. Tot die tijd worden de emissienormen in de tunnelbuis voor de regional-/fjerntog ruimschoots overschreden.

Betere foto's heb ik niet, wel een filmpje van het materieel dat daar de tunnel volblaast:
Daar heb ik een keer in gezeten. De ICE (diesel) was kaput dus moest ik tot het voorlaatste station maar deze nemen. Qua electrificatie hebben de Denen nog een hele weg te gaan.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:19:55 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117792181
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:08 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Qua electrificatie hebben de Denen nog een hele weg te gaan.
Dat komt dan goed uit, de eerste contracten zijn een paar maanden terug vergeven. Tegelijkertijd vervangen ze ook de hele beveiliging en interlocking in het hele land.
pi_117792358
Milaan heeft bij AnsaldoBreda voor ¤210 miljoen aan metrostellen besteld, levering tussen mei 2014 en juni 2015. Ben benieuwd.. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')