abonnement Unibet Coolblue
pi_100607879

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
pi_100607895
En toen zat die vol...
Mijn laatste post:

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 17:34 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Wanneer bedoel je? Want in het weekend is er geen spits en in de vakantie geld dat ook niet.
Met een OV weekend mag je inderdaag doordeweeks ook voor 9en zelfs met korting reizen, meereizen alleen na 9 uur.
Tegenwoordig mag je met een weekend-ov altijd voor 9 uur met korting reizen? Vroeger, toen ik nog studeerde mocht dat alleen op maandagochtend. De rest van de week moest je voor 9 uur gewoon een kaartje voor het volle pond kopen...
pi_100608366
Weekendabonnement
*vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur
*vrij reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
*vrij reizen op Goede Vrijdag (22 april)
*vrij reizen vanaf 12.00 uur op donderdag 21 april, vrijdag 29 april, woensdag 4 mei en woensdag 1 juni
*korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.

Kortom weinig verandert tov vroeger SD!
  donderdag 11 augustus 2011 @ 17:57:39 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100608628
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 17:34 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Wanneer bedoel je? Want in het weekend is er geen spits en in de vakantie geld dat ook niet.
Met een OV weekend mag je inderdaag doordeweeks ook voor 9en zelfs met korting reizen, meereizen alleen na 9 uur.
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 17:37 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Tegenwoordig mag je met een weekend-ov altijd voor 9 uur met korting reizen? Vroeger, toen ik nog studeerde mocht dat alleen op maandagochtend. De rest van de week moest je voor 9 uur gewoon een kaartje voor het volle pond kopen...
DUO - IB-Groep meldt:

Weekendabonnement
 vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur
 vrij reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
 vrij reizen op Goede Vrijdag (22 april)
 vrij reizen vanaf 12.00 uur op donderdag 21 april, vrijdag 29 april, woensdag 4 mei en woensdag 1 juni
 korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.
pi_100610104
Sorry ik heb het inderdaad fout. My bad :@
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_100610275
Ik heb voor de SC het verhaal van de NS1637 opgezocht maar is toch zonde dat die nu als NS1837 ook weg staat te rotten bij Amsterdam, net als al die andere uit de 1700- en 1800-serie.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_100610718
Wenen / Wien / Vienna


De ruim 30 jaar oude S-Bahn treinstellen serie 4020 van de ÖBB voldoen ondanks hun leeftijd nog uitstekend. Ze zijn vanaf 1996 wel gerenoveerd en de afgelopen jaren zijn er enkele stellen in de nieuwe, rood-grijze huisstijl van de ÖBB gestoken. De driedelige elektrische treinstellen, die naast de Triebwagen (4020) uit een tussenwagen (7020) en Steuerwagen (6020) bestaan, reden in de jaren 70 en 80 onder andere nog rond Innsbruck en Linz hun ritten, maar zijn ondertussen alleen nog in de Oostenrijkse hoofdstad aan te treffen. Men is anno 2011 hard bezig de infrastructuur te vernieuwen, wat te zien is aan de betonbak met grind waarin het spoor ligt. Na enig zoekwerk was op het puntje perron van station Wien Praterstern nog een aardig zicht op aankomende treinen te vinden, waarbij er ook nog iets anders op de foto stond dan alleen beton. Rechts van het spoor zijn enkele karakteristieke Weense appartementen te zien. Aan de linkerkant bevind zich het beroemde Praterstern-park, met oa het grote reuzerad (bekend uit de James Bond-film The Living Daylights). Treinstellen 4020 223 en 4020 238 arriveren hier als S2 uit Wien Mitte en hebben Wolkersdorf im Weinviertel als eindpunt. Wie deze fraaie treinstellen nog op de foto wil hebben mag zich haasten: de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) hebben onlangs een contract getekend met Siemens voor de levering van de Desiro Mainline, die de serie 4020 moet gaan aflossen.


Voor de snelle treindienst tussen de Weense luchthaven en het centrum heeft de ÖBB de City Airport Train (CAT) opgezet. Elk half uur kan de reiziger, tegen een speciaal tarief, binnen een kwartier in hartje Wenen arriveren. De trein heeft een flitsend en verfrissend groen-grijs uiterlijk en rijdt, zoals het de ÖBB betaamd, uiteraard met Taurus in eenzelfde en doorlopende kleurstelling als de drie dubbeldeks rijtuigen. De treindienst is strak opgezet: er zijn weliswaar twee setjes van lok+rijtuigen die samen een halfuursfrequentie rijden, maar het spoor wordt tevens gebruikt door de S-Bahn van Wenen, die 7x vaker stopt daar waar de CAT rechtstreeks en dus sneller het traject aflegt. Wachten op een vertraagde vlucht is er dus niet bij! Op de bewolkte (en da's maar goed ook want anders is deze combinatie vrijwel niet te klikken) 26 juli 2011 is de 1116 141 met trein 9032 zojuist uit Wien Flughafen vertrokken en passeert hier ter hoogte van (Groß) Schwechat richting Wien Mitte.


Ondanks dat de Desiro Classic ook in Oostenrijk op dieselbaanvakken steeds vaker te zien is, is de uit de jaren 80 stammende fraaie serie 5047 gelukkig rondom Wenen nog veelvuldig aan te treffen. In de jaren 90 van de vorige eeuw werd dit type door heel Oostenrijk op diverse rustige spoorlijnen ingezet, waaronder ook de Außerfernbahn tussen Garmisch-Partenkirchen en Reutte in Tirol. Van dit feit was ik in 1995 tijdens de zomervakantie zelf getuige, geheel verrast werd ik op dinsdag 26 juli 2011 toen ditzelfde materieel voorbij kwam. Stel 5047 027 in oude kleurstelling en de 5047 095 zijn als R 2579 onderweg van Marchegg naar Wien Südbf (Ost) en zullen zo een korte tussenstop te Wien Praterkai maken.


Vanaf het perron is een aardig overzicht op het Donaukaibahnhof, waar gedurende de dag diverse treinen aankomen en vertrekken, zowel de haven in als richting hoofdsporen. Op de achtergrond is de brede Donau te zien, die in Wenen eigenlijk geen toeristische functie heeft: de rivier stroomt niet dwars door de stad heen maar laat de stad links liggen.

Wordt in Nederland verse steenslag vervoerd in Fccpps'n van Railpro, in Oostenrijk gebruikt men hiervoor wagens van het type Fcs, waarvan de ÖBB zelf eigenaar is. Je komt ze eigenlijk door heel het land tegen, met name natuurlijk bij werkzaamheden aan het spoor. Getuige de snelheid waarop men in Oostenrijk het spoor her en der vernieuwd is de aanvoer van nieuwe steenslag dan ook in hoog tempo nodig. Een set van 36 lege Fcs'n stond op dinsdag 26 juli 2011 te wachten op een machinist + lok en die arriveerden aan het begin van de avond. Na een remproef vertrok de trein, met aan kop de ÖBB 1044 068, niet via het verbindingsboog naar de hoofdsporen maar rechtdoor de haven in.


Sinds 7 januari 2008 rijdt Rail Cargo Austria (RCA) in opdracht van het Oostenrijkse concern Gebrüder Weiss vijfmaal per week een trein tussen Wenen en Bludenz (A). Nadat de trein voor een groot deel beladen is met oranje Gebrüder Weiss huifcontainers, brengt ÖBB 1116 180 de trein vanaf de terminal naar het Donaukaibahnhof. Een klein uur later vertrekt de trein als G 42834 naar het in de Vorarlberg gelegen Bludenz. De trein rijdt over de Westbahn (Wien-Salzburg) en via de Korridorstrecke (Salzburg-Kufstein) naar Bludenz. De retourrit, ook 's nachts, blijft op Oostenrijks grondgebied en gaat na Wörgl rechtsaf richting Zell am See.

Morgen Budapest en München tot slot.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 18:57:56 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100610928
Wat voor stuurstand zit er aan de andere kant van dat groene stuk lelijkheid?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 18:57:58 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100610930
Mooie foto's! 14.gif
pi_100611080
quote:
5s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 18:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat voor stuurstand zit er aan de andere kant van dat groene stuk lelijkheid?
Lelijk? Ok smaken verschillen :P Maar ik kom liever iets afwijkends tegen dan de eenheidsworst die er verder rond rijdt :) Maar aan de andere kant zit zoiets maar dan groen uiteraard.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 19:02:40 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100611127
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 19:01 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Lelijk? Ok smaken verschillen :P Maar ik kom liever iets afwijkends tegen dan de eenheidsworst die er verder rond rijdt :) Maar aan de andere kant zit zoiets maar dan groen uiteraard.
Oh okee. Ik zat me af te vragen hoe een RailJet kop er in dosto uit zou zien :D

Maar het gaat me niet om die loc qua lelijk natuurlijk, puur om de kleuren :|W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100611290
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Maar het gaat me niet om die loc qua lelijk natuurlijk, puur om de kleuren :|W
Ik vind de kleuren juist zeer mooi en verfrissend.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 19:08:47 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100611371
Tsja, dat mag in dit land :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 19:09:14 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100611389
Ik vind het ook een mooi kleurenschema. Stukken beter dan dat van de Fyra. :')
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 19:13:12 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100611524
Ja dan noem je ook wat _O-

Maar we krijgen München nog *O* Met vette Arriva livreien en zo *O*




O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100613175
Dubbeldekker stuurstandrijtuig in de CAT kleur:
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 19:53:11 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100613201
Dan toch liever die rooie :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100613476
Interieur is dan wel weer fraai:
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 augustus 2011 @ 20:08:12 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100613934
Mooie foto's Zug ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 19:52 schreef remcoP het volgende:
Dubbeldekker stuurstandrijtuig in de CAT kleur:
[ afbeelding ]
Frankenstein was hierbij vergeleken nog mooi
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 11 augustus 2011 @ 20:11:11 #20
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_100614097
Netjes :)

Die CAT is ook wel leuk voor de afwisseling, al moet ik er ook weer niet te lang naar kijken...

Vandaag ook maar eens de Fyra genomen (zodat ik nog steeds alleen die 2 lijntjes naar Winterswijk moet), wat best een aardig reisje is. Fijn dat er nog een traject is waar de treinen een beetje doorrijden, wat ook wel te horen is aan het geluid van het ICRm :o
  donderdag 11 augustus 2011 @ 20:51:36 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100616122
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:08 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Frankenstein was hierbij vergeleken nog mooi
Leuk klusje voor een stagiair.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100617889
de klantenservice van Translink is ook een zooitje als ik dit mag geloven :')
Een kapotte kaart moeten houden omdat NS de abonnementen niet kan/wil overzetten..
dag
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 augustus 2011 @ 21:20:48 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100617915
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:51 schreef Duvel het volgende:

[..]

Leuk klusje voor een stagiair.
het zoontje van de hoofdontwerper ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 21:21:27 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100617956
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:20 schreef Peter het volgende:
de klantenservice van Translink is ook een zooitje als ik dit mag geloven :')
Een kapotte kaart moeten houden omdat NS de abonnementen niet kan/wil overzetten..
Ik kom bij een homotopic in ONZ uit? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 21:24:40 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100618141
Epische Ctrl+V blunder van Petertje *;
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:31:45 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100618504
Mooie foto's zug!
  Redactie Sport donderdag 11 augustus 2011 @ 21:45:46 #27
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_100619119
Vandaag met de NVBS naar RailPro geweest (tussen Hilversum Noord en Bussum Zuid), was interessant :Y
Foto's volgen later
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:47:33 #28
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100619187
Ik wou ook wel mee. Maar ik kon - door vakantie - geen vrij krijgen op het werk...
pi_100619327
quote:
6s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Epische Ctrl+V blunder van Petertje *;
Nee hoor.. bewust. Lees de post waar ik heen link maar eens :+
dag
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:54:28 #30
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100619522


Kwam ik toevallig tegen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:59:02 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100619717
Leuke foto is dat..
pi_100619764
Tering. Dat is precies waarom HDR foto's die te ver zijn bewerkt lelijk worden.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 22:15:04 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100620497
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:45 schreef dennistd het volgende:
Vandaag met de NVBS naar RailPro geweest (tussen Hilversum Noord en Bussum Zuid), was interessant :Y
Foto's volgen later
Oh ja dat was vandaag he. Naja ik moest werken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:15:06 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100620501
Nu lijkt het alsof er een laagje rijp overheen ligt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:25:52 #35
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100621012
Wat een toffe trein is dat groene ding uit wenen!
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 22:28:36 #36
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100621140
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat een toffe trein is dat groene ding uit wenen!
Lul
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100621266
Eigenlijk wel leuk om te zien dat 75% van het team van Rondje NL, bijna 5 jaar geleden, nog steeds met grote regelmaat in dit topic komt.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:31:59 #38
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100621300
quote:
10s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lul
Wat? Het is toch ook een toffe trein? En nog schoon ook...

Nee, die schrale paupershit die hier rondrijdt, dat trekt volle zalen..

* Darkwing_Duck trekt er zaterdag toch weer op uit voor een rondje
pi_100621353
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:54 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[ afbeelding ]

Kwam ik toevallig tegen.
Heb je het origineel ook nog? Ik houd niet van HDR.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:34:11 #40
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100621402
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Eigenlijk wel leuk om te zien dat 75% van het team van Rondje NL, bijna 5 jaar geleden, nog steeds met grote regelmaat in dit topic komt.
Toen zaten we in topic 80 ofzo? :)
pi_100621512
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Eigenlijk wel leuk om te zien dat 75% van het team van Rondje NL, bijna 5 jaar geleden, nog steeds met grote regelmaat in dit topic komt.
Als iemand dat nog een keer wilt doen en vrijwilligers zoekt:

Ik wil ik wil ik wil *O*

deze maand 4 jaar geleden toch?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:38:40 #42
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100621633
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:36 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Als iemand dat nog een keer wilt doen en vrijwilligers zoekt:

Ik wil ik wil ik wil *O*

deze maand 4 jaar geleden toch?
pi_100621684
quote:
Staat al sinds dag 1 tussen m'n favorieten :P
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 22:42:41 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100621822
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Eigenlijk wel leuk om te zien dat 75% van het team van Rondje NL, bijna 5 jaar geleden, nog steeds met grote regelmaat in dit topic komt.
Alleen Rick zien we nooit meer eigenlijk -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 22:43:11 #45
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100621852
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:36 schreef Ireyon het volgende:


deze maand 4 jaar geleden toch?
5 jaar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:44:11 #46
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100621906
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

5 jaar
Da's al een tijdje wel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:45:10 #47
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100621950
Gister moest ik even naar Roosendaal, om een scooter op te halen. De terugweg had ik genoeg tijd over, en zou (in theorie) op tijd zijn bij Oudenbosch de UC(UnitCargo) naar Antwerpen te platen. Echter is dat hem niet geworden: Toen ik aan kwam gereden, kwam de Losse Loc al langs: Tot +20 de UC niet gezien. Toen maar naar Moerdijk gehaast. Toch 2 foto's te Oudenbosch:



Waarna ik in Moerdijk kwam, en er 2 lokken aan het rangeren waren om de ketelwagens naar Shell te duwen:

Waarna het gekoppeld werd:

Omdat de rangeerders aan de 'verkeerde' kant stonden, lieten ze deze trein een eind vooruit rijden, zodat ze achterop konden opstappen. Waarom lopen als het makkelijk kan..

Er gingen 16 ketelwagens heen

En toen schoot het al op..

Circa 40-50 minuten later kwamen er 23 ketelwagons retour:

En om wat op gang te komen, mocht de tweede loc er ook sterk aan trekken; Er kwam aardig wat rook bij kijken :)


Maar het gaat vervolgens over een brug. Op de scooter (ook met auto) moet je omrijden. Hier heuveltje op:

Nadat ik nogal een dot gas gegeven had, had ik hem toch nog ingehaald...

Maar ik was niet snel genoeg om de overweg over te komen, om de trein aan de 'binnenkant' van de bocht te platen. Jammer genoeg.. Even een traag autootje voor me...


Hierna ben ik rechts omkeert gegaan, en de Moerdijkbrug over. Op Dordrecht Zuid nog even de afvoertrein platen, was het plan. Maar er kwam meer langs:

Een 189'er van ERS met de Melzo-shuttle

Waarna de afvoertrein kwam:

En de Stein-shuttle.

Toen maar weer naar huis.

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 12-08-2011 04:33:23 ]
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:54:46 #48
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100622460
Weet je, ik heb er eigenlijk best wel e tieves in dat ik een dikke anderhalf jaar hier niet of nauwelijks ben geweest.

Nu mijn reis-bereik opeens is vergroot en ik nog massas gratis spoorkilometers te gaan heb (ik ga voor een Île-de-France bingo) is het eigenlijk weer vet interessant aan het worden..

Dus eigenlijk Metro, plus T-lijnen, plus RER lijnen, plus Transilien, en eventueel nog een enkel stationnetje tussen eindpunt transilien en grens departement
Alle T lijnen zijn compleet, de CDGVAL is ook compleet, RER A en B zijn compleet. Transilien P, en R zijn compleet. en Ik moet nog 3 metrolijnen vol maken...
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 22:54:59 #49
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100622471
quote:
3s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

Da's al een tijdje wel.
Ja. en epic footage van Darkwing _O_

Ik probeer ook ieder jaar rond 21 augustus een anniversary ritje te maken. Dit jaar zit ik het weekend van 20-21 aug bijvoorbeeld in Parijs *O* Met Darkwing Duck idd :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:56:25 #50
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100622546
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. en epic footage van Darkwing _O_

Ik probeer ook ieder jaar rond 21 augustus een anniversary ritje te maken. Dit jaar zit ik het weekend van 20-21 aug bijvoorbeeld in Parijs *O* Met Darkwing Duck idd :Y
Weet je al wat je wil gaan doen? Ik heb wel veel afgelegd de afgelopen weekendjes, maar het blijft een beedje giswerk wat je leuk vind....

Ga je voor een mooie lijn of bordjesknallen, divers materieel of...


Edit: Kan me nog herinneren dat je met sommige momenten niet blij was met de camera (maar dat hoort er ook bij)

[ Bericht 5% gewijzigd door Darkwing_Duck op 11-08-2011 22:57:14 (:)) ]
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 22:58:23 #51
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100622635
als er de mogelijkheid is wil ik wel gewoon het platteland in of zo :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:59:09 #52
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100622683
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:56 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Weet je al wat je wil gaan doen? Ik heb wel veel afgelegd de afgelopen weekendjes, maar het blijft een beedje giswerk wat je leuk vind....

Ga je voor een mooie lijn of bordjesknallen, divers materieel of...
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:58 schreef Dr_Flash het volgende:
als er de mogelijkheid is wil ik wel gewoon het platteland in of zo :)
Bij deze beslist: Lijn R :7
  donderdag 11 augustus 2011 @ 23:14:12 #53
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100623450
vraag: ik zou graag in dit kaartje aangeven wat ik wil gaan doen dit weekend http://www.maisonslaffitt(...)alogue/phpUccbYr.gif

Hoe geven jullie dat het beste aan met een programma als paint ofzo? dat ding heeft al alle kleuren van de regenboog..
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 11 augustus 2011 @ 23:14:34 #54
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100623466
lijn R?

Vast wel *O*

vertel daar eens wat meer over? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 23:26:12 #55
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100623973
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:14 schreef Dr_Flash het volgende:
lijn R?

Vast wel *O*

vertel daar eens wat meer over? :)
Lijntje met Divers materieel over het platteland.

Stuk wat mij het meest heeft aangesproken is van Melun naar Monterau via Hericy, te oud materieel (uit het raam kunnen hangen voor bordjes) met links een rotswand/bergen, en rechts de seineoevern :) http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabloon:Transilien/Lijn_R

Ook leuk is lijn P.... divers materieel zowel electriek als diesel. Met als unicum natuurlijk, Paris Est/Provins en het tijdens het rijden overschakelen van electriek naar Diesel in Bi-Bicourante treinen in die Tak van lijn P... http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabloon:Transilien/Lijn_P

Verder is de tak van RER B richting Saint Remy la Chevreuse er ook eentje met een fantastisch uitzicht

Verder wil ik dus Lijn N zaterdag gaan doen, wie weet wat daar nog voor verrassingen in zitten....

Ik neem aan dat je niet heel het weekend onder de grond wil zitten namelijk..
pi_100624433
Er is hier al wel eens eerder een live spoorkaart gepost, maar die werkte nog met de oude dienstregeling. Deze is wel actueel en heeft meer functies. Leuk speelgoed. :)
pi_100624906
Voor de liefhebbers heb ik ook weer een rondje stations raden in elkaar geknutseld. Je vindt hem hierrrr.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:47:39 #58
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100626863
@greavy: leuke foto's, wel een tweetal foutjes gespot.

quote:
Toch 2 foto's te Oosterhout:
Het enige spoor bij Oosterhout (Noord-Brabant) is goederenspoor. De Benelux en de SLT komen daar niet eens in de buurt. :P

quote:
Waarna ik in Moerdijk kwam, en er 2 lokken aan het rangeren waren om de ketelwagens naar Shell te duwen:
Sinds wanneer hebben wij locs die eruitzien als sprinters? :+
pi_100627123
Ik heb mijn vlucht gemist richting boedapest, dus geen ritje non stop terug naar eindhoven met de trein.

175 euro om een leffe blond te drinken in chareloise, de tering :%
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 01:18:55 #60
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100627728
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 00:55 schreef Yreal het volgende:
Ik heb mijn vlucht gemist richting boedapest, dus geen ritje non stop terug naar eindhoven met de trein.

175 euro om een leffe blond te drinken in chareloise, de tering :%
FAAL

Wat kon er ooit misgaan??
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100627792
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 01:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

FAAL

Wat kon er ooit misgaan??
Beetje te laat weg om de benelux van 1,30 te halen, vervolgens essen niet kunnen vinden en de volgende benelux weer missen in roosendaal.

Daarna kwam ik na Essen achter een defecte trein waar we tot charelois achter hebben gereden |:( |:(
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 04:32:04 #62
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100630277
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 00:47 schreef James1988 het volgende:
@greavy: leuke foto's, wel een tweetal foutjes gespot.

[..]

Het enige spoor bij Oosterhout (Noord-Brabant) is goederenspoor. De Benelux en de SLT komen daar niet eens in de buurt. :P

[..]

Sinds wanneer hebben wij locs die eruitzien als sprinters? :+
Oosterhout moet Oudenbosch zijn...
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 05:19:27 #63
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100630496
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Heb je het origineel ook nog? Ik houd niet van HDR.
Helaas. Wat is HDR?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 07:02:47 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100630746
"Dames en heren, het volgende station is Gouda. Kijkt u voor de overstappen op de schermen aan de uiteinden van de coupe bij de schuifdeuren"
Lekker makkelijk zeg...
  Moderator vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:07:33 #65
155227 crew  Guppy
dus
pi_100631024
Ieh, ga ik zitten, is m'n stoel nog warm :X

En ik ben gek op dieren hoor, heus! Maar die piepende en blaffende hond, moet dat nou om 8 uur 's ochtends?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:50:00 #66
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100631438
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:49 schreef KapiteinT het volgende:
Voor de liefhebbers heb ik ook weer een rondje stations raden in elkaar geknutseld. Je vindt hem hierrrr.
Er zitten een paar leuke bij! 17 punten! :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100631448
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 05:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Helaas. Wat is HDR?
High Dynamic Range. Een fotografisch trucje waarmee je in zowel de lichte partijen en de donkere partijen enorm veel contrast hebt. In plaats van een foto met duidelijke lichte partijen en volledig zwarte schaduwen of duidelijke donkere partijen met volledig uitgebleekte luchten. Het kan een heel mooi effect hebben op landschap- en architectuurfoto's.

Je kan een HDR maken op basis van een enkel raw bestand, maar het mooiste effect krijg je als je meerdere foto's samenvoegd. Feitelijk dezelfde foto maar dan verschillend belicht.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:52:15 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100631469
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 08:50 schreef Fixers het volgende:

[..]

Het kan een heel mooi effect hebben op landschap- en architectuurfoto's.
Ja, kán. Mits goed uitgevoerd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100631887
Yeah, 9 fucking punten 8-)
pi_100632472
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:49 schreef KapiteinT het volgende:
Voor de liefhebbers heb ik ook weer een rondje stations raden in elkaar geknutseld. Je vindt hem hierrrr.
Hmm... 7 punten... En verdorie zelf 'je moeder' heeft er meer! :+
pi_100633155
Meh.. 13 punten. Barneveld ingevuld zonder Centrum en Ede Centrum ingevuld met een streepje ertussen, dus 'k vind dat ik meer credit verdien :P.

Komt er trouwens nog een snoepautomaten-editie :+ ?
pi_100633533
2 punten ofzo.. op een gegeven moment telde hij niet meer :')
pi_100633877
Zo, ik ben weer terug uit Japan.

Zoals bekend staat Japan bekend om hun geweldige spoorwegennetwerk. Is het echt zo geweldig? Welnu, een paar minuten vertraging komen daar ook heus wel regelmatig voor. Maar meer is echt uitzonderlijk. Aansluitingen worden overigens ook altijd afgewacht. De enige keer dat ik niet min of meer op de geplande tijd ergens aankwam was bij een versperring van een traject door noodweer.

Okee, genoeg geluld, tijd voor plaatjes. Slechts plaatjes tussendoor gemaakt op het station, want ik was niet in Japan om te gaan treinspotten.

De Japanse spoorwegen zijn opgedeeld in verschillende deelnetten. Ik begin met de JR East, met de Sanyo-hoofdlijn, die van Osaka richting het westen loopt. Parallel loopt tegenwoordig de Sanyo-shinkansen die iets van vier keer zo snel is als de oude hoofdroute, dus je moet wel gek zijn om die af te leggen. Of een ticket hebben dat alleen op lokale treinen geldig is. ;)


Hoe dan ook, de oude hoofdlijn wordt nog wel intensief gebruikt door goederentreien. Zoals deze. Gek genoeg hoor je daar nooit iemand over? Het geeft trouwens wel aan dat de Japanse stiptheid niks te maken heeft met een ontbreken van goederentreinen ofzo.

De reden dat ik deze goederentrein kon fotograferen was een versperring door noodweer. De informatievoorziening daaromtrent ging als volgt:



De digitale systemen zijn blijkbaar niet voorbereid op afwijkende situaties, en dus kwam een meneer met een lange grijptang papieren briefjes met aanpassingen ophangen. :D

Uiteindelijk ben ik met de Shinkansen de versperring voorbij geracet en toen met lokale treinen weer verder gegaan.

Vervolgens overstappen in Shimonoseki. Het bord met vertrektijden en perronsporen hangt daar in de stationshal. Dat is natuurlijk niet zo handig voor overstappende reizigers. Maar in plaats van een tweede bord in de tunnel onder de perrons te hangen, hadden ze daar deze oplossing bedacht:


8)7

Afijn, toen ging het verder met een andere maatschappij, de JR Kyushu. Een maatschappij die meer van moderne treinen en mooie designs houdt.


Stoptrein naar Nagasaki.


En van binnen. Met mooie panoramaramen. En net zoals bij heel veel Japanse treinen kan je de rugleuningen omklappen, zodat je afhankelijk van wat je wil een vierzits-opstelling kan creëren of juist een coach-opstelling in de rijrichting. Handig. :)


Intercity-trein 'Around the Kyushu since 2000'


Intercity-trein. Voormalig 'Relay Tsubame', een aansluitende sneltrein op de Kyushu-shinkansen toen die pas half gereed was, maar intussen is de heel de Kyushu-shinkansen af en worden deze treinen overal voor intercity-diensten ingezet.


Ouderwets dieseltreintje, sneltrein 'Sea Side Liner'. In Japan zijn veel treinmodellen specifiek verbonden met een bepaald traject. In dit geval met de route van Nagasaki naar Huis ten Bosch, een pretpark met Nederland als thema. Inclusief replica´s van Amsterdam Centraal, grachten, en de Utrechtse domtoren. Ben niet naar het pretpark geweest, maar kwam er toevallig wel net langs.

En nu stop ik eerst even, volgens mij ga ik anders over de limiet van het aantal plaatjes per post heen en worden de moderators straks nog boos. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 10:58:18 ]
pi_100634342
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 10:26 schreef Ireyon het volgende:
Komt er trouwens nog een snoepautomaten-editie :+ ?
Haha, dat was eerst wel de bedoeling, maar dan werd het een beetje moeilijk om geschikte foto's te maken.
pi_100634404
Leuke platen Igen, goed om eens iets anders te zien dan de (West)-Europese shizzle :)
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:46:19 #76
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100639184
Leuke platen Igen!
pi_100640291
quote:
:')
Die jongen is op vakantie. Al die treurige onzin over hem op de rest van FOK! is echt om te huilen :')
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:33:40 #79
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100640967
Doet hij zelf ook mee natuurlijk...
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:17:59 #80
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100642744
Sterker nog: hij is er natuurlijk zelf mee begonnen. Met dat KLB-topic over zijn noteblocje.

Ach ja, "King for a Day, Fool for a Lifetime" zullen we maar zeggen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:34:54 #81
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100643399
Wat doe je als een loc niet wil starten en midden op een overweg staat?

http://www.dumpert.nl/med(...)rweg_in_rusland.html
Altijd onderweg naar het avontuur
  PR/Manusje van alles vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:37:59 #82
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_100643503
_O-
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:06:03 #83
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_100644603
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 15:34 schreef Peterselieman het volgende:
Wat doe je als een loc niet wil starten en midden op een overweg staat?

http://www.dumpert.nl/med(...)rweg_in_rusland.html
:D
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_100645496
Zijn er hier nog mensen die ook op de recent geplaatste vacatures voor machinist bij de NS (via Randstad) hebben gereageerd? Ik kreeg een bevestigingsmail dat ik binnen 10 dagen meer te horen zou krijgen maar het is nu 2 weken en ik heb nog niks gehoord. En nu is het natuurlijk weer weekend...
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:39:34 #85
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100645759
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 08:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er zitten een paar leuke bij! 17 punten! :P
18 *)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100645842
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 16:32 schreef GlenSpey het volgende:
Zijn er hier nog mensen die ook op de recent geplaatste vacatures voor machinist bij de NS (via Randstad) hebben gereageerd? Ik kreeg een bevestigingsmail dat ik binnen 10 dagen meer te horen zou krijgen maar het is nu 2 weken en ik heb nog niks gehoord. En nu is het natuurlijk weer weekend...
Nee, maar ik zou er als ik jou was maandag maar wel achteraan bellen. Die 10 dagen zullen wel werkdagen zijn, en dan is vandaag gok ik precies de 10e, dus zijn ze maandag 1 werkdag te laat met contact opnemen...
pi_100649314
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 11:16 schreef Zug-Chef het volgende:
Leuke platen Igen, goed om eens iets anders te zien dan de (West)-Europese shizzle :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:46 schreef greavy het volgende:
Leuke platen Igen!
Merci. :)

Tweede en laatste deel:

Omdat het treinreizen over de oude Sanyo-hoofdlijn zo ontzettend lang duurt heb ik voor de terugreis een Shinkansen-kaartje gekocht. Het eerste stuk, tot Hiroshima, ging met deze trein:


Kyushu / West Japan shinkansen


Van binnen. Wat een luxe stoelen! Wat een beenruimte! Zelfs in de tweede klas! Daar kan volgens mij geen Europese trein tegenop.


Het volgende stukje ging met een oude Shinkansen van de JR East, type 100. Qua ontwerp echt een klassieker.


Het was echter wel duidelijk te zien dat het einde voor deze treinen nabij is - eind 2012 gaan ze met pensioen.

Toen ging het naar Shikoku, dat ook een eigen JR-subdivisie heeft.



Aldaar reisde ik met deze 'one-man' trein.

Een korte uitleg over dit principe. In Japan zijn er bij het OV twee soorten kaartverkoop. De ene manier is de bus-manier. Bij het instappen trek je een nummertje dat je instaphalte aangeeft, en bij het uitstappen betaal je bij de chauffeur. Deze methode wordt ook op sommige 'one-man' spoorlijnen gebruikt. Je betaalt dan direct bij de machinist.



Hier het interieur van de one-man-trein. Een conducteur? Een WC? Niet aanwezig.

Treinfapper? Wel aanwezig, daarover hieronder meer. :P

De andere betalingsmodaliteit is trouwens die van de metro/trein. Over het algemeen is het Japanse spoorwegnet namelijk een gesloten systeem met poortjes. Met als kanttekening dat alle poortjes zowel bij trein als metro bemand zijn (net als in Engeland, en wat dus aangeeft hoe idioot het idee is in Nederland dat de OV-chipkaart personeel uit zou moeten kunnen sparen) en dat er altijd een 'fare adjustment machine' is voor als je verder/minder ver hebt gereisd dan het kaartje wat je oorspronkelijk had gekocht.

In Japan reis je trouwens dus in principe nooit zwart, want of je nou in een bus met one-man-systeem of in de metro of trein reist, je kan altijd bij het uitstappen pas (bij)betalen.



Station Tsubojiri. Het interessante is nl. dat het spoor hier te steil loopt voor een normaal inhaalspoor. Het stoptreinstation is hier dus op een horizontaal vlak verlopend kopspoortje. Daar wacht de stoptrein tot de sneltrein is gepasseerd. Dan rijdt hij achteruit naar het andere kopspoortje (op de foto linksachter) en wisselt dan opnieuw van rijrichting om de rit te vervolgen.

De Japanse treinfreaks weten natuurlijk hiervan af, dus zodra de trein Tsubojiri binnenrijdt pakken zij het spoorboekje uit hun rugzak om te zien hoeveel tijd ze hebben om uit te stappen en een mooie foto van stoptrein en IC naast elkaar te maken.

Helaas had ik dit hele verhaal net te laat door om dat mooie shot te kunnen maken. :{

Tenslotte nog een paar foto's uit Osaka en omgeving. De treinen van sommige private spoorbedrijven zijn compatible met de metro en rijden dus door de metrotunnel in:


Kintetsu-trein in de metro van Osaka


Hankyu-trein in de metro van Osaka


De Keihan-maatschappij ('Kei' staat voor Kyoto en 'Han' voor Osaka) had handige treinaanwijzers. Op deze manier werd bijvoorbeeld gewaarschuwd voor doorkomende IC-treinen.

En tenslotte:


In ProRail's lessen uit Japan werd genoemd dat op sommige trajecten elke 10 minuten een stoptrein en elke 10 minuten een intercity rijdt. Bij deze private spoorweg, de Keihan-trein tussen Osaka en Kyoto, klopt dat inderdaad. Links de CTA van het stoptreinperron, rechts die van het sneltreinperron.

Overigens, en dat vertelden ze in dat ProRail-document er niet bij: de intercity op zo'n traject is in feite een snelmetro met wat luxueuzere stoelen, maar met hetzelfde vermogen om op te trekken en af te remmen (en ook geen WC trouwens). Ik gok dat dat ook wel enige invloed op de punctualiteit zal hebben?

Het gemis van de wc's in de trein werd trouwens goedgemaakt door gratis wc's op bijna elk station en sowieso bijna overal in Japan.

Zo, dat was het dan!
pi_100649870
Leuke foto's weer!
Wat betaal je nou voor zo'n shinkansen kaartje?
pi_100649957
Gave platen allemaal _O_
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:01:50 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100650051
Leuk verhaal Igen :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:09:40 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100650299
Is er hier nog iemand die onlangs hogesnelheidstreinen heeft afgenomen van het Chinese CNR? Zo ja, dan even opletten... want CNR roept 54 hogesnelheidstreinen terug.
pi_100650329
Mooie foto's _O_ . Dat interieur ziet er echt goed uit zeg, apart ook dat je als Nederlander veel beenruimte hebt in een Japanse trein.. had gedacht dat het toch allemaal wat meer bij de lokale bevolking zou passen :P .
pi_100650531
Erg mooi verhaal Igen. Dat dubbele kopspoor is echt vet. _O_
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:20:53 #94
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100650627
Gave foto's! Dat Tsubojiri-principe zit ook een beetje in MSTS, mooi om eens "echt" te zien.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:24:20 #95
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100650711
Blijkbaar mag je niet keren op de vrije baan of zo? :D Anders heb je aan 1 kopspoortje wel zat natuurlijk :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:36:55 #96
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100651121
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:
vraag: ik zou graag in dit kaartje aangeven wat ik wil gaan doen dit weekend http://www.maisonslaffitt(...)alogue/phpUccbYr.gif

Hoe geven jullie dat het beste aan met een programma als paint ofzo? dat ding heeft al alle kleuren van de regenboog..
Eerst die kaart opslaan in grijswaarden, en dan in Paint kleurtjes gebruiken :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100651854
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 18:56 schreef KapiteinT het volgende:
Leuke foto's weer!
Wat betaal je nou voor zo'n shinkansen kaartje?
Dat was zo'n 75 euro voor 320 kilometer.

quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Blijkbaar mag je niet keren op de vrije baan of zo? :D Anders heb je aan 1 kopspoortje wel zat natuurlijk :s)
Ik denk dat de vrije baan te steil is en de trein zo'n hellingproef misschien niet aan kan. Dat andere kopspoortje was nl. ook precies horizontaal aangelegd, i.t.t. tot de vrije baan die verder naar beneden daalde.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 19:57:35 ]
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:58:16 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100651897
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:57 schreef Igen het volgende:
Dat was zo'n 75 euro voor 320 kilometer.
Da's fors aan de prijs -O-

quote:
Ik denk dat de vrije baan te steil is en de trein zo'n hellingproef misschien niet aan kan. Dat andere kopspoortje was ook precies horizontaal aangelegd.
Oh okee ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:59:22 #99
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100651944
Leuk verhaal en mooie platen, Igen ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:01:49 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100652045
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Eerst die kaart opslaan in grijswaarden, en dan in Paint kleurtjes gebruiken :Y
Hiero :s)

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:43:04 #101
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_100653762
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Da's fors aan de prijs -O-
Gelukkig hebben ze voor buitenlanders de Japan Railpass: onbeperkt een aantal weken met alle treinen van JR (behalve de Nozomi = snelste shinkansen). Alleen te krijgen buiten Japan, dus vooraf. Die kaart heb je dan ook zo uit.
pi_100654611

Aangekomen in Budapest scheen eindelijk weer de zon. Aangezien het hotel recht boven het vrij fotogenieke Déli-station lag, was er vanuit de hotelkamer prima zicht op het treinverkeer. Na de koffers uitgepakt te hebben, wierp ik een blik op het emplacement en aldaar stond een heuse Taigatrommel. De Taigatrommel, zoals de naam al doet vermoeden, betreft een van oorsprong Russische lok die onder andere in de uitgestrekte Taiga zijn diensten heeft verleend. Locomotieffabriek Luhansk, vandaag de dag op Oekraïens grondgebied, is begonnen met de bouw van de lok in 1964. Met name in de voormalige DDR, Polen, Rusland, Tsjecho-Slowakije en Hongarije was deze lok benodigd voor het goederenvervoer, maar later ook voor reizigerstreinen. Omdat de spoorlijn aan de noordkant van het Balatonmeer ongeelectrificeerd is, moeten de treinen in die richting nog met dieseltractie worden voorzien. Ongeveer elke twee uur vertrekt er vanaf Budapest Déli pályaudvar een sneltrein getrokken door een M62, zoals de Tagatrommel bij de MÁV (Magyar Államvasutak; Hongaarse Staatsspoorwegen) genummerd is. De M62 332 staat met E 19708 te wachten op het personeel dat de trein naar Tapolca zal rijden. Het eerste deel van de reis zal er als ware sneltrein in de richting van het Balatonmeer gereden worden, om vanaf daar in vrijwel elk dorp te stoppen.


In de bossen op de heuvels van Buda, gelegen aan de westkant van de Donau, ligt een 11 kilometer lang smalspoorlijntje. Dit spoorlijntje staat bekend als 'the children's railways': kinderen tussen 10 en 14 jaar werken onder toezicht van volwassenen mee bij het spoorbedrijf, met het grote MÁV als voorbeeld. Naast het vervoeren van voornamelijk toeristen, zijn de kinderen met name zelfstandig verantwoordelijk voor het sein- en wisselwezen, controleren van treinkaartjes en het informeren van treinreizigers. Ondanks het kille zomerweer van donderdag 28 juli 2011 wordt er toch een starre uurdienstregeling gereden tussen Széchenyi-hegy en Hűvösvölgy. Het treintje maakt op het verder enkelsporige traject enkele tussenstops waar treinen elkaar in kunnen halen en reizigers een uitstapje kunnen maken. De Mk45-2003 arriveert met twee rijtuigen als trein 233 te Széchenyi-hegy, terwijl twee kinderen strak in het gelid de trein verwelkomen. Na omlopen van de lok, die overigens wel door volwassenen bediend wordt, vertrekt de trein weer naar Hűvösvölgy. Er zijn meerdere van dit soort projecten over de wereld, maar deze in Budapest staat erom bekend een van de meest serieuze te zijn. Gezien het feit dat er vrijwel het hele jaar door alle dagen van de week gereden wordt, zou het haast aan een schoolproject gelieerd moeten zijn, want ook in Hongarije zijn kinderen leerplichtig.


De Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút, kortweg GySEV, heeft enkele zeer fraai bestickerde Taurus'en in haar bezit. Het betreft onder andere de 1047 503, die met totaalreclame van componist Franz Liszt (1811-1886) aan te treffen is voor een van de vele Gysev-IC's tussen Budapest en Győr / Szombathely. Omdat GySEV nogal wat lok- en materieeltekort heeft, willen deze treinen afwijkend nogal eens met MÁV-tractie en/of rijtuigen rijden. Dit was hier ook het geval, getuige de MÁV Intercity-rijtuigen. Op vrijdag 29 juli 2011 had ik het geluk dat deze lok voor IC 916 gepland was en zo passeerde de trein in een waterig zonnetje kort voor Budaörs, op weg naar Csorna. Aldaar moet van lok gewisseld worden, omdat het verdere traject ongeëlektrificeerd is. De trein zelf heeft het Oostenrijkse Graz Hbf als eindbestemming.


Net als in Praag een week geleden, was het ook in Budapest op zaterdagochtend zonnig, waardoor ik snel nog enkele zonplaatjes wilde maken aan de verbindingslijn tussen Budapest Kelenföld en Ferencváros. Alsof er een engeltje op mijn schouders zat, passeerde direct na aankomst met vijf minuten vertraging de GySEV 1116 060 met D 9209 uit Szombathely naar Budapest Keleti pályaudvar. De rode Taurus van de GySEV heeft een geel-groene sticker met daarop ook de afkorting ROeEE, wat staat voor Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn. De GySEV/ROeEE is een Hongaars-Oostenrijkse spoorvervoerder met zetel in Sopron.


In Budapest verzorgt de BKV (Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság) het openbaar vervoer in de stad. Binnen en buiten de stadsgrensen rijden zo'n 1200 dieselbussen op 246 buslijnen, zijn er 14 trolleybuslijnen, 31 tramlijnen en een zestal HÉV-lijnen, een soort voorstadstrein. Last but not least kent Budapest een metronetwerk, die momenteel uit drie lijnen bestaat. Lijn 1 rijdt met kleine gele treintjes van Hongaarse makelij, waarbij de stroomvoorziening via de bovenleiding geschiedt. De metrolijnen 2 en 3 verschillen zowel op technische als uiterlijke kenmerken van metrolijn 1. De wagens zijn van Russische makelij, de stroomvoorziening geschiedt via een derde rail en kunnen maximaal 90 km/h halen. Het uit Moskou stammende Metrowagonmasch leverde vanaf 1968 de metrostellen voor beide lijnen in Budapest, maar onder andere in Warschau en in het verleden ook Praag zijn/waren dezelfde metrostellen aan te treffen. De metro van Budapest komt zelden boven de grond. Metrolijn 2 doet dat aan de oostkant wel en zo kon een zonplaat geschoten worden van BKV-stellen 169, 168, 167, 166 en 165 die kort na vertrek vanaf beginstation Örs vezér tere hier het station van Pillangó-utca bereiken. Vervolgens gaat de metrolijn ondergronds verder en zal via Keleti pályaudvar naar eindstation Déli pályaudvar rijden.


Kort voor mijn Railjet naar München vertrok snel het laatste Hongaarse geld weer ingewisseld. Vervolgens viel mijn oog op een sleepje Tsjechische rijtuigen dat gereed voor vertrek stond onder de fraaie kap van Budapest Keleti pályaudvar. Het betreft Eurocity 272 naar Praha hlavní nádraží, die vandaag met de vrij smerige ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko; Slowaakse spoorwegen) 350 005 aan kop zal rijden. De lok is identiek aan de serie 150 en 151 van de Tsjechische spoorwegen, op het logo op de neus na.


De U-Bahn van München werd geopend op 19 oktober 1971 en is daarmee een van de jongste metrosystemen in de wereld. Sinds de start van de huidige U6 in 1971 zijn er diverse lijnen bijgekomen en/of uitgebreid. Anno 2011 is het netwerk ruim 103 kilometer lang en heeft het precies 100 stations. Hiermee heeft de U-Bahn München de hoogste stationsdichtheid per inwoner van geheel Duitsland. Vrijwel alle lijnen zijn geheel onder de grond aangelegd, wat logisch is gezien het tijdperk waarop de eerste metrolijn geopend werd. Alleen de lijnen U5 en U6 komen gedeeltelijk boven de grond. Bij lijn U6 gebeurt dat naar het in München-Noord gelegen Garching, bij de lijn U5 alleen de laatste meters naar het eindstation Neuperlach-Süd. Bij aankomst vanuit het centrum is hier een gelijkvloerse overstap mogelijk op S-Bahn lijn S7, die hier enkelsporig is aangelegd. De 6 U-Bahn-lijnen worden, net als het tram- en busverkeer in München, geëxploiteerd door de MVG (Münchner Verkehrsgesellschaft). Ondanks dat de metrobestuurder voor vertrek vergeten is de bestemming te wijzigen naar Laimer Platz, wordt er toch koers gezet richting het centrum. Naast metrostel 6565, waar de bestuurder zich in bevindt, rijden stellen 6502 en 6514 mee.


Onlangs heeft de Deutsche Bahn het Engelse Arriva overgenomen. Arriva zal in Europa zelfstandig blijven opereren maar heeft dan wel de DB als moederbedrijf achter zich staan, met uitzondering van de diensten in Duitsland. Hiertoe behoren ook de Alex-treinen tussen München en Regensburg/Hof/Praag. Na een aanbesteding heeft het Italiaanse Trenitalia gewonnen en zij zullen op termijn het Duitse deel van Arriva over gaan nemen. De eerste tekenen hiervan zijn inmiddels waar te nemen, gezien de onstickerde 183 002 die vorig jaar nog met Arriva-stickers rondreed. De lok is hier zojuist uit München Hbf vertrokken met EXpress trein 357 naar Praag en enkele Alex-rijtuigen achterop als ALX 84114 naar Hof en zal weldra onder de Hackerbrücke doorrijden. De Taurus rijdt de trein overigens maar tot Regensburg, vanaf daar neemt een Eurorunner de trein over waarna de trein in Schwandorf gesplitst wordt.

Dat was het, dit en de rest staat ook op mijn www.
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:06:22 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100654761
_O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:13:58 #104
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100655044
Wederom prachtig, Zug ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:28:52 #105
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100655724
Dat ze dit op Arnhem Centraal goedgekeurd hebben _O-
http://www.skyscrapercity(...)32068&postcount=1423
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:41:03 #106
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100656215
Leuke platen Igen & Zug!
pi_100656533
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:43 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Gelukkig hebben ze voor buitenlanders de Japan Railpass: onbeperkt een aantal weken met alle treinen van JR (behalve de Nozomi = snelste shinkansen). Alleen te krijgen buiten Japan, dus vooraf. Die kaart heb je dan ook zo uit.
Nou, ik heb in totaal 100 euro uitgegeven voor 5 dagkaarten met lokale treinen, plus dus die 75 euro voor een los shinkansen-kaartje. Dat is nog altijd veel goedkoper dan een Rail Pass voor twee of drie weken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 21:49:08 ]
pi_100656667
Mooie foto's trouwens, Zug!

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 21:52:53 ]
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:54:47 #109
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100656780
Ik wil volgend jaar zomer waarschijnlijk 2 tot 4 weken naar Engeland. Voornamelijk stoomtreinen daar zoeken, maar alles is wel welkom.

Wat voor treinkaart is daar ideaal voor? Ik dacht dat er voor Engeland ook een aparte pas was, buiten InterRail om.. De BritRail toch?
Heen met de Eurostar, terug met de boot naar Hoek v Holland.

En als er mensen dingen(hoeft niet spoorgerelateerd te zijn) weten die ik perse gezien moet hebben, weet, mag ook :)
pi_100657059
Strakke foto's hoor, klasse. Mooie locaties ook, met die emplacementen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_100666938
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:54 schreef greavy het volgende:
Ik wil volgend jaar zomer waarschijnlijk 2 tot 4 weken naar Engeland. Voornamelijk stoomtreinen daar zoeken, maar alles is wel welkom.

Wat voor treinkaart is daar ideaal voor? Ik dacht dat er voor Engeland ook een aparte pas was, buiten InterRail om.. De BritRail toch?
Heen met de Eurostar, terug met de boot naar Hoek v Holland.

En als er mensen dingen(hoeft niet spoorgerelateerd te zijn) weten die ik perse gezien moet hebben, weet, mag ook :)
schotland misschien, redelijk veel stoomtreinen ..
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:04:21 #112
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100670873
Ah. Ik kwam nu een pracht plaatje tegen:

(ex-EETC) 6005 (V60D) met de vuiltrein vanaf Apeldoorn VAM naar Apeldoorn

Maar:
Ook heeft de (ex-Spitze) V100 al op deze lijn gereden..

De 2299 van de VSM al actief geweest..

Voorheen was het een G1206 van ACTS / HUSA:

Maar er heeft ook een stoomtrein van Apeldoorn naar de VAM gereden in een nacht. Maar door de nacht geen foto's terug te vinden

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 13-08-2011 10:09:54 ]
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:08:17 #113
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100671744
"Kapers" op de kust voor concessie HSL

Verschillende buitenlandse partijen hebben interesse in de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens. Bronnen bevestigen dat behalve Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, ook het Engelse Virgin Trains, de Belgische NMBS en de Franse SNCF meedingen naar de concessie van de HSL-Zuid.
pi_100672136
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:08 schreef greavy het volgende:
"Kapers" op de kust voor concessie HSL

Verschillende buitenlandse partijen hebben interesse in de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens. Bronnen bevestigen dat behalve Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, ook het Engelse Virgin Trains, de Belgische NMBS en de Franse SNCF meedingen naar de concessie van de HSL-Zuid.
Is er een nieuwe concessie dan?
dag
pi_100672400
quote:
15. Wat is het einddoel voor wat betreft het aantal reizen over de HSL en wanneer zou dat gehaald moeten worden?
15. Op basis van verschillende redenen (tijdelijk materieel, productgewenning) is het einddoel nog niet bereikt. De verwachting is dat HSA na aanvang van de volledige dienstregeling met bijbehorend V250-materieel nog vijf jaar nodig heeft om de steady state te bereiken. Zoals reeds met uw Kamer is gedeeld, zijn de prognoses voor het exacte einddoel qua aantal reizen vertrouwelijk.
( http://www.google.nl/url?(...)JMeOjxxppoT-MFNFGhUQ )
dag
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:46:04 #116
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100672486
Was naar aanleiding van dit artikel op Treinreiziger:
quote:
Concessie HSL en hoofdrailnet worden mogelijk samengevoegd
[i]dinsdag 2 augustus 2011[/u]
Dit artikel zit in dossier: HSL-Zuid

Een mogelijke oplossing voor de problemen op de hogesnelheidslijn gaat de staat honderden miljoenen kosten. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) overlegt met de NS-top over het in elkaar schuiven van de concessies van het normale spoor en het spoor van de hogesnelheidslijn, schrijft De Telegraaf dinsdag op basis van ingewijden.

Dat betekent dat de hogesnelheidstreinen in het normale net verweven kunnen worden. Bijvoorbeeld hogesnelheidstreinen die na Breda doorrijden over het normale spoor naar Eindhoven. In 1999 bracht NS aanvankelijk een soortgelijk bod uit, toen werd dit afgeschoten door toenmalig minister Netelenbos (PvdA). Die vond dat NS zich niet aan de afspraak had gehouden, omdat het spoorbedrijf niet uitsluitend een bod had uitgebracht voor de HSL. Daarop besloot de minister het spoor aan te besteden.

Zie ook: vaak vergeten achtergronden (2009)
Onrealistisch
NS, die er alles aan gelegen was om de hogesnelheidslijn toch binnen te halen, bood vervolgens 148 miljoen euro per jaar om over de HSL te mogen rijden (prijspeil 2000, inmiddels komt dat neer op 180 miljoen per jaar). Het bod was de heft meer dan concurrenten boden. Toen al waarschuwden deskundigen dat het bod onhaalbaar hoog was en het hogesnelheidsbedrijf HSA failliet zou gaan. NS is voor 95% aandeelhouder in HSA, de overige 5% komen voor rekening van de KLM.

Hoofdrailnet
Nu een faillissement onafwendbaar lijkt, lijkt het er volgens de krant op dat de NS een vergoeding gaat betalen voor het totale netwerk. Dat bedrag is per jaar echter tientallen miljoenen euro's lager dan de huidige bedragen die de NS voor het hoofdrailnet en de HSL neer telt. De spoorvergoeding die NS voor het hoofdrailnet betaald, bedraagt circa 172 miljoen. De huidige concessie van het hoofdrailnet loopt in 2015 af. De Tweede Kamer en de minister zijn echter van voornemens om het hoofdrailnet weer te gunnen aan NS. SP noemde een faillisement eerder al een voordeel, omdat dan de HSL opgenomen kan worden bij het hoofdrailnet.

Goed uitpakken
Voor de treinreiziger kan de oplossing goed uitpakken omdat de reistijden tussen de Randstad en Brabantse steden door het gebruik van het hsl-spoor korter kunnen worden. De vraag is wel, in hoeverre commerciële vervoerders als Arriva niet het dupe worden van deze beslissing. Zij hebben immers in 2000 de hogesnelheidslijn niet kunnen binnen halen, omdat HSA onrealistisch veel bood. Als HSA een realistische bieding had gedaan, was het bedrijf wellicht nooit in de financiële problemen geraakt of had een andere partij misschien wel het beste bod.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:48:06 #117
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_100672528
Hopelijk gaat de overheid voor een inboedelscheiding en niet voor één partij.

En dan moet de overheid ook nog eens de strakke regie houden. Die kuthoer van een Melanie heeft wel eens de neiging twee ogen dicht te doen...
pi_100672600
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:48 schreef Ofyles2 het volgende:
Hopelijk gaat de overheid voor een inboedelscheiding en niet voor één partij.

En dan moet de overheid ook nog eens de strakke regie houden. Die kuthoer van een Melanie heeft wel eens de neiging twee ogen dicht te doen...
Waarom ben jij nog niet in de running voor haar baan dan? Jij bent toch zo geweldig?
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:51:31 #119
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100672609
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:08 schreef greavy het volgende:
"Kapers" op de kust voor concessie HSL

Verschillende buitenlandse partijen hebben interesse in de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens. Bronnen bevestigen dat behalve Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, ook het Engelse Virgin Trains, de Belgische NMBS en de Franse SNCF meedingen naar de concessie van de HSL-Zuid.
De NMBS en de SNCF moeten zeker worden uitgesloten van deelname aan een nieuwe aanbesteding omdat het staatsbedrijven zijn. Zodra NS mag bieden op Belgische en Franse lijnen, mogen ze weer meedoen. Tot die tijd: no way!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:52:05 #120
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100672621
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:51 schreef Yreal het volgende:

[..]

Waarom ben jij nog niet in de running voor haar baan dan? Jij bent toch zo geweldig?
Jij wel?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100672658
quote:
5s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:52 schreef Duvel het volgende:

[..]

Jij wel?
Nee, maar ik loop dan lang niet zoveel te zeiken op alles wat de overheid doet, linksom of rechtsom :')
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:56:53 #122
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100672713
quote:
Oud HSL-plan Intecity Max komt mogelijk toch van pas
donderdag 11 augustus 2011

In de jaren '90, toen NS als eerste een bod mocht uitbrengen op de HSL, bedacht NS het Intercity Max plan. Een plan waarbij de HSL werd verweven in het binnenlandse intercitynet. Alhoewel het plan destijds direct in de prullenbak belandde, lijkt de kern van het plan nu weer actueel te worden. Immers, eerder deze maand werd duidelijk dat de HSL en hoofdrailnetconcessie mogelijk alsnog samen worden gevoegd. Een terugblik op het oude Intercity Maxx plan, en hoe het plan van tafel verdween.

Het Intercity Max plan
Het Intercity Maxx plan ontstaat eind jaren ’90. Op dat moment mag NS een exclusief bod uitbrengen voor de hogesnelheidslijn. Het Intercity Max plan beperkte zich niet tot de HSL-Zuid. Zo wilde NS ook snelle treinen laten (door)rijden naar Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Aken, Luik, Haarlem, Zwolle, Groningen en Leeuwarden. Deze snelle treinen zouden Intercity Maxx gaan heten en zouden behalve sneller ook comfortabeler worden dan de normale intercity.

Reistijdwinst
De Telegraaf publiceerde in 1999 een afbeelding met het gewenste Intercity Max netwerk zoals het in 2015 er uit zou moeten zien. Uit de afbeelding valt op te merken dat reizigers tussen Den Haag en Leeuwarden 30 minuten snellere reistijd zouden krijgen, en tussen Groningen en Brussel zou de reistijdwinst maarliefst 1 uur en 20 minuten zou bedragen.



2,8 miljoen gulden
Met het Intercity Max plan dacht NS tot 22 miljoen reizigers per jaar via de HSL te kunnen vervoeren, veel meer dan Netelenbos vroeg. Aan het plan was een bod gekoppeld van 2,8 miljoen gulden. Voor dat geld wilde NS 30 jaar lang het alleenrecht krijgen. Omgerekend kwam het bod neer op 4,3 miljoen euro per jaar.

Twijfels
Het ambitieuze plan is echter nooit uitgevoerd. Het plan van de Nederlandse Spoorwegen werd door toenmalig minister Tineke Netelenbos naar de prullenbak verworpen; het voldeed niet aan haar eisen. Ze werd daarin geadviseerd door oud TNT topman Ad Scheepbouwer, die in een commissie het NS bod beoordeeld had. Maar de resute wijze waarop Netelenbos het plan van NS afwees, zorgde in de Tweede Kamer voor twijfels.

Niet eerlijk
De bewindsvrouw gaf NS geen eerlijke kans, meende het parlement in juni 1999. Volgens de Tweede Kamer was Netelenbos uit op een aanbesteding waarbij buitenlandse bedrijven konden meedingen. "Terwijl de NS in het buitenland niets kan beginnen, omdat noch de Belgen, Fransen of Duitsers van plan zijn hun snelle spoor op de markt te gooien", stelden diverse politici in juni 1999.

Brief
Ook NS was teleurgesteld door de houding van de Minister en zou “spijkerharde kritiek” hebben geuit op de commissie die het NS bod onderzocht. Daarop besloot NS een brief naar de minister te sturen met 25 belangrijke punten waaruit zou blijken dat de Tweede Kameronjuist of onvolledig geïnformeerd werd. NS kreeg de mogelijkheid om binnen een week haar bod aan te passen, maar maakte daarvan geen gebruik.

Aanbesteding
Na het exclusieve verworpen bod van NS voor de HSL, besloot Netelenbos de hogesnelheidslijn aan te besteden. NS mocht weliswaar meedoen met een nieuw bod, maar ook andere partijen konden zich nu voor de concessie inschrijven. 13 partijen brachten uiteindelijk een bod uit. NS (90%) en KLM (10%) brachten samen verenigd in High Speed Alliance een ongekend hoog bod uit. Het spoorbedrijf was bang dat als zij de HSL aanbesteding zou verliezen ook het landelijke hoofdrailnet zou kwijt raken.

Boven verwachting hoog
Het HSA bod werd volgens ingewijden door gejeubel ontvangen op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het bod lag ruim 18 miljoen euro boven het door het ministerie aanvaardbaar geachte maximum van 130 miljoen (per jaar). Toch ging het departement akkoord omdat ze een hoge opbrengst wilde realiseren, zo meldde NRC Handelsblad recent.

Angst
Ook bij NS waren er grote twijfels over de hoogte van het bedrag. Een eigen ‘bidteam’ berekende dat een bedrag tussen de 120 en 130 miljoen euro per jaar reëel zou zijn, maar toenmalig president-directeur Hans Huisinga besloot zelf het bod op te hogen, daarmee wilde hij voorkomen dat de lijn in handen zou vallen van (buitenlandse) concurrenten.

Onderhandelingen
Met het torenhoge bod heeft NS inderdaad voorkomen dat de HSL in handen kwam van een concurrent. Maar door het hoge bod is HSA in financiële problemen gekomen. Om een faillissement te voorkomen, zou de top van NS met minister Schultz van Haegen onderhandelen om de HSL en het hoofdrailnet samen te voegen in één concessie. Als dat daadwerkelijk gebeurd, dan zou het oude Intercity Max plan wel eens van pas kunnen komen.

Arriva
Maar daarover is het laatste woord nog niet gezegd. Want het is maar zeer de vraag of de beide concessies zonder aanbesteding zomaar kunnen worden samengevoed tot één concessie. Als dat wel gebeurd, dan zal Arriva naar de rechter stappen. "NS mag niet beloond worden voor haar wanbeleid. Wij hebben destijds een veel lagere prijs geboden dan NS, naar nu blijkt niet ten onrechte. NS zal van deze blunder de gevolgen moeten dragen" zei Arriva directeur Anne Hettinga onlangs.

Geraadpleegte bronnen: NRC Handelsblad van 13 en 17 november 1999, 18 juli 2011. Volkskrant van 14 juni 1999. Telegraaf van 25 november 1999 en 2 augustus 2011. Foto: Mathijs Bakker.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:56:55 #123
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_100672714
*kuch*
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:58:36 #124
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_100672739
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:51 schreef Yreal het volgende:

[..]

Waarom ben jij nog niet in de running voor haar baan dan? Jij bent toch zo geweldig?
Ik wil alleen in Den Haag werken met de intentie een plethora aan corrupte politici naar CWI te werken...

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:53 schreef Yreal het volgende:

[..]

Nee, maar ik loop dan lang niet zoveel te zeiken op alles wat de overheid doet, linksom of rechtsom :')
Jij bent slechts een miezerige kutaccountant in wording die alleen maar in hokjes denkt, ik ben op meerdere terreinen actief en leergierig...
pi_100672825
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:58 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik wil alleen in Den Haag werken met de intentie een plethora aan corrupte politici naar CWI te werken...

[..]

Jij bent slechts een miezerige kutaccountant in wording die alleen maar in hokjes denkt, ik ben op meerdere terreinen actief en leergierig...
Accountant :r Ik ben nog lekker aan het studeren
  Moderator zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:19:19 #126
155227 crew  Guppy
dus
pi_100672861
Ah, het is hier weer gezellig zie ik :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:23:58 #127
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100672941
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:56 schreef Sounddragon het volgende:
*kuch*
Hoestdrank -> LIF?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:24:23 #128
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100672945
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:56 schreef greavy het volgende:

[..]

Interessant stuk! Waar heb je dat gevonden?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:25:21 #129
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100672972
Als iemand geïnteresseerd is: ik heb ooit in de trein de folder gevonden waarin de IC-max wordt gepresenteerd, kan ik wel eens scannen als ik 'm terugvindt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:25:51 #130
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_100672981
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 12:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

Interessant stuk! Waar heb je dat gevonden?
http://www.treinreiziger.(...)_toch_van_pas-143805
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_100673002
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 12:25 schreef Duvel het volgende:
Als iemand geïnteresseerd is: ik heb ooit in de trein de folder gevonden waarin de IC-max wordt gepresenteerd, kan ik wel eens scannen als ik 'm terugvindt.
*geïnteresseerd is
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:30:32 #132
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100673063
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 12:26 schreef Ireyon het volgende:

[..]

*geïnteresseerd is
Ik zal eens kijken, als ie in een doos zit op zolder, dan duurt het nog wel even. :')
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:51:49 #133
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100673289
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 12:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

Interessant stuk! Waar heb je dat gevonden?
quote:
Dat dus :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 12:26 schreef Ireyon het volgende:

[..]

*geïnteresseerd is
Hier hetzelfde.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:53:13 #134
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100673311
Artikel uit de Telegraaf over InterCity Max uit 1999..

quote:
NS wil ook landelijk
netwerk snelle treinen

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie
DEN HAAG, donderdag
De Nederlandse Spoorwegen willen, naast de exploitatie van de flitstrein van Amsterdam naar Parijs, een groot netwerk van snelle treinen in Nederland aanleggen. Daarmee worden de grote steden met elkaar verbonden.

Dat blijkt uit het vertrouwelijke bod dat de NS heeft uitgebracht op de exploitatie van de flitstrein van Amsterdam naar Parijs, de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL).

Lees hier het hele artikel
pi_100673377
quote:
3s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:51 schreef Duvel het volgende:

[..]

De NMBS en de SNCF moeten zeker worden uitgesloten van deelname aan een nieuwe aanbesteding omdat het staatsbedrijven zijn. Zodra NS mag bieden op Belgische en Franse lijnen, mogen ze weer meedoen. Tot die tijd: no way!
ik betwijfel of je partijen om die reden mag uitsluiten
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:58:09 #136
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100673429
Het buitenland(NMBS&SNCF in dit geval) wil ook niet dat buitenlandse concurrenten komen.. Waarom zouden die concurrenten dan wel hier mogen komen?
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:20:29 #137
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100674020
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 12:56 schreef Stefanovic83 het volgende:

[..]

ik betwijfel of je partijen om die reden mag uitsluiten
Ik ook. Maar ik zou het geheel terecht vinden, en de Tweede Kamer had het in 1999 al door.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100674091
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 12:58 schreef greavy het volgende:
Het buitenland(NMBS&SNCF in dit geval) wil ook niet dat buitenlandse concurrenten komen.. Waarom zouden die concurrenten dan wel hier mogen komen?
Omdat de NMBS en SNCF wél fatsoenlijk van hun HSL gebruikmaken..
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:57:58 #139
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100675061
Was deze hier al bekend? De wegkennisbank van de NS, met alle BVS-tekeningen van ProRail. Helaas wel in een akelige Flash-app.

http://beheer.nsleernet.nl/wegkennisbank/wk_print.html
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:30:15 #140
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100675962
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 13:23 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Omdat de NMBS en SNCF wél fatsoenlijk van hun HSL gebruikmaken..
De SNCF verwaarloost verder alles wat geen HSL is, maar goed.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100676026
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 13:23 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Omdat de NMBS en SNCF wél fatsoenlijk van hun HSL gebruikmaken..
ook voor hun zou het teveel kosten hierzo.. wedden :9
pi_100676064
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 12:58 schreef greavy het volgende:
Het buitenland(NMBS&SNCF in dit geval) wil ook niet dat buitenlandse concurrenten komen.. Waarom zouden die concurrenten dan wel hier mogen komen?
je vergelijkt willen met mogen. Dat zijn 2 verschillende dingen he.
NS / Overheid mag best willen dat het buitenland niet mee doet, maar ik denk dat ze wettelijk gezien gewoon mogen meedoen. En als ze de aanbesteding winnen hebben we allemaal gewoon pech.

Zoiets kun je alleen met Frankrijk etc regelen via de politiek denk ik, niet op wettelijke basis. De EU-regels houden geen rekening met zulke dingen
pi_100676415
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 12:58 schreef greavy het volgende:
Het buitenland(NMBS&SNCF in dit geval) wil ook niet dat buitenlandse concurrenten komen.. Waarom zouden die concurrenten dan wel hier mogen komen?
Omdat onderbuikgevoelens geen juridische waarde hebben.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:45:56 #144
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100676489
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 13:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Was deze hier al bekend? De wegkennisbank van de NS, met alle BVS-tekeningen van ProRail. Helaas wel in een akelige Flash-app.

http://beheer.nsleernet.nl/wegkennisbank/wk_print.html
Kende ik niet! Lollig om te zien!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100676526
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 14:30 schreef Duvel het volgende:

[..]

De SNCF verwaarloost verder alles wat geen HSL is, maar goed.
Ja dat doet de NS ook nog eens éxtra..
pi_100676626
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:54 schreef greavy het volgende:
Ik wil volgend jaar zomer waarschijnlijk 2 tot 4 weken naar Engeland. Voornamelijk stoomtreinen daar zoeken, maar alles is wel welkom.

Wat voor treinkaart is daar ideaal voor? Ik dacht dat er voor Engeland ook een aparte pas was, buiten InterRail om.. De BritRail toch?
Heen met de Eurostar, terug met de boot naar Hoek v Holland.

En als er mensen dingen(hoeft niet spoorgerelateerd te zijn) weten die ik perse gezien moet hebben, weet, mag ook :)
het museum in York uiteraard :)

Prachtige plaatjes uit Hongarije O+ O+ O+
  PR/Manusje van alles zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:51:42 #147
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_100676662
alsof ze een hsl trein vanaf brussel naar groningen kunnen laten rijden... met al die andere treinen gaat ze dat toch nooit lukken. Als er nu in de randstad ook maar iets gebeurt ligt het halve land plat. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_100677748
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 14:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
alsof ze een hsl trein vanaf brussel naar groningen kunnen laten rijden... met al die andere treinen gaat ze dat toch nooit lukken. Als er nu in de randstad ook maar iets gebeurt ligt het halve land plat. :')
Gedeelte spoor zijn straks gereed, de Hanzelijn, de HSL en versnelde stukken zoals tussen Boxtel en Eindhoven. Zeker valt hier grote winst te halen met een nieuw beveiligingssysteem, gezien het huidige beperkt is op 140 km/h.
pi_100680648
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 14:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
alsof ze een hsl trein vanaf brussel naar groningen kunnen laten rijden... met al die andere treinen gaat ze dat toch nooit lukken. Als er nu in de randstad ook maar iets gebeurt ligt het halve land plat. :')
Het is best een interessante. Als Amsterdam-Almere Oostvaarders 4-sporig wordt, kan je wellicht die trein van de HSL de Hanzelijn op knallen en daar met 200km/u doortuffen. De vraag is natuurlijk, hoeveel mensen reizen er meer dan een deeltraject.

En tuurlijk ligt een deel van de randstad plat als er op een druk traject een probleem ontstaat. Maar wat had je dan gewild? De IC Den Helder-Nijmegen geknipt op Amsterdam Utrecht en Arnhem, dat is veel onwenselijker in een normale situatie. Alleer als Amsterdam-Utrecht eruit gaat heb je een probleem. Want daar willen nu al 8-9 IC's per uur over. Per richting. En dat is bijna nergens in de wereld zo.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:17:48 #150
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100682846
België -> Brussel :Y
Bijna 'elke' trein uit het land móét en zál naar Brussel. Brussel Centraal heb dacht ik maar 6 spoortjes, Zuid/Midi heb er 22.. Gelukkig hoeft nog net niet alles naar Centraal, maar daarom is het daar wel eens te druk. Ook een reden dat niet alle treinen op Centraal stoppen..
pi_100682905
Toch vind 'k het een mooie prestatie hoor, even een tunnel van 6 sporen breed onder het volledige stadscentrum graven.. ^O^
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:27:47 #152
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100685188
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 18:19 schreef Ireyon het volgende:
Toch vind 'k het een mooie prestatie hoor, even een tunnel van 6 sporen breed onder het volledige stadscentrum graven.. ^O^
Heeft Brussel nog een oud centrum, of hebben ze de boel afgebroken, een put gegraven en er een dak op gelegd?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100686586
Vandaag reed dit, maar dan 1 wagon volgens mij, bij Maarn richting Arnhem.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_100686712
Dat kleine stationnetjes hun IC-status willen behouden, weten we onderhand wel. Maar het argument van de gemeente Veenendaal om Veenendaal de klomp zijn IC-status te behouden, slaat werkelijk helemaal nergens op.

quote:
Veenendaal pleit voor het behoud van de intercitystatus van station Veenendaal-De Klomp. Dat meldt een woordvoerder van de gemeente. "Dat sluit goed aan bij de ambities van Food Valley om hier een mobiliteitsknooppunt te maken.
_O- ;(

Bron: de Gelderlander
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:09:55 #155
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100686721
Dan heb je de DE1 41 gezien. Die heeft geen waslijn nodig om vooruit te komen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100686895
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 20:09 schreef Peterselieman het volgende:
Dan heb je de DE1 41 gezien. Die heeft geen waslijn nodig om vooruit te komen
Ik dacht al geen pantograven te zien.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:16:22 #157
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100686985
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 20:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ik dacht al geen pantograven te zien.
deze dus:
http://www.bordertrain.ne(...)llv/Treinstel_09.htm
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100687341
quote:
Exact, de blauwe engel. Ook wel eens zien rijden toen ik nog bij Utrecht CS in de buurt werkte.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_100691897
Hmm... wisten jullie al dat de tijdzones tegenwoordig anders verdeeld zijn over deze aardbol?
Er loopt nu een zonegrens tussen spoor 2 en 4 op Leiden Centraal! :o
Althans: op spoor 1 en 2 geven de kokken 21:19 aan, en verderop wel netjes 22:19 _O-
pi_100691994
quote:
11s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 22:19 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Hmm... wisten jullie al dat de tijdzones tegenwoordig anders verdeeld zijn over deze aardbol?
Er loopt nu een zonegrens tussen spoor 2 en 4 op Leiden Centraal! :o
Althans: op spoor 1 en 2 geven de kokken 21:19 aan, en verderop wel netjes 22:19 _O-
hahahahaah :)
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 23:21:01 #161
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100694447
Sporen 1 en 2 liggen meer in de wind? Dan kan ik die wintertijd wel begrijpen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_100694730
Of zoals iemand me net op twitter wist te vertellen: op spoor 1 (en soms 2) van Leiden Centraal vertrekken de treinen naar het oosten (Utrecht). De klok loopt daar een uur achter om je er vast op voor te bereiden dat je terug in de tijd reist :D
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 23:46:08 #163
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100698361
Leuke uitbreiding greavy!

Noorwegen heeft ook mooie trajecten zeg!
dag
  zondag 14 augustus 2011 @ 13:15:06 #165
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_100709078
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:08 schreef greavy het volgende:
"Kapers" op de kust voor concessie HSL

Verschillende buitenlandse partijen hebben interesse in de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens. Bronnen bevestigen dat behalve Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, ook het Engelse Virgin Trains, de Belgische NMBS en de Franse SNCF meedingen naar de concessie van de HSL-Zuid.


uit http://www.nrc.nl/nieuws/(...)r-hogesnelheidslijn/
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_100709298
Zou het serieus verkocht worden?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 14 augustus 2011 @ 13:21:35 #167
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_100709352
quote:
14s.gif Op zondag 14 augustus 2011 13:20 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Zou het serieus verkocht worden?
Volgens het artikel van het NRC niet, maar je weet het niet zeker zolang er niks officieel is.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_100709410
Zou zonde van de investering zijn maar gezien het feit dat het verliesgevend is kan ik me voorstellen dat ze er vanaf willen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_100710103
Virgin. Als we iets niet moeten hebben is het Engels spoorvervoer :r :r

Voor de klant gaat de voorkeur gewoon liggen bij NS op DB. Dat zijn de bedrijven die het best een Nederlands model kunnen rijden.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_100710202
quote:
Leuk plaatje erbij.. ook echt een derde van Brabant niet in het Net Brabant opnemen :')
pi_100710456
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 13:47 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Leuk plaatje erbij.. ook echt een derde van Brabant niet in het Net Brabant opnemen :')
Sinds wanneer is Roosendaal ( :') ) 1/3e van Brabant.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_100710709
quote:
11s.gif Op zondag 14 augustus 2011 13:53 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Sinds wanneer is Roosendaal ( :') ) 1/3e van Brabant.
Niet alleen Roosendaal, maar heel West-Brabant wordt op dat plaatje buiten beschouwing gelaten. En Breda is midden-Brabant voordat je daar over begint :6 .
pi_100710990
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 13:59 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Niet alleen Roosendaal, maar heel West-Brabant wordt op dat plaatje buiten beschouwing gelaten. En Breda is midden-Brabant voordat je daar over begint :6 .
Ah. Nou blijkbaar vinden de private vervoerders dat niet interessant :7

Maar er zit veel meer onzin tussen natuurlijk. Assen Noord en Zuid :')
En dat moeten dan zeker ook IC-stations worden.
En ze willen meer regiospoor EN snellere intercities. Hoe dan? Naast het feit dat stations als Eindhoven al regioknooppunt genoeg zijn.

Enige goede plan is Tilburg-Den Bosch stations geven. Geef Vught ook een station aan die lijn en je kan er ieder kwartier gaan rijden.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_100712333
Dat kaartje komt uit het nieuwe spoorplan van de FMN, en daar valt te lezen dat Groningen/ Leeuwarden - Zwolle geen stops tussendoor heeft.
Het nieuwe spoorplan is hier te lezen:
Het nieuwe spoorplan
  zondag 14 augustus 2011 @ 14:45:08 #175
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100712694
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 13:44 schreef Ascendancy het volgende:
Virgin. Als we iets niet moeten hebben is het Engels spoorvervoer :r :r
Waarom niet? Zolang er duidelijke afspraken zijn over prestaties en kwaliteit, en er een aanspreekpunt is voor reizigers (onafhankelijk van vervoerder) zie ik niet echt problemen.
pi_100713479
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2011 14:45 schreef James1988 het volgende:

[..]

Waarom niet? Zolang er duidelijke afspraken zijn over prestaties en kwaliteit, en er een aanspreekpunt is voor reizigers (onafhankelijk van vervoerder) zie ik niet echt problemen.
Het Britse spoorvervoer is niet echt iets om trots op te zijn en tevens het duurste vervoer van Europa.
DB is gewoon het beste. Hun ICE systeem zit ook het beste in elkaar voor de reiziger. Niets reservering, gewoon lekker 10 seconde van tevoren een ticket kopen. ^O^
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_100713589
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 14:36 schreef remcoP het volgende:
Dat kaartje komt uit het nieuwe spoorplan van de FMN, en daar valt te lezen dat Groningen/ Leeuwarden - Zwolle geen stops tussendoor heeft.
Het nieuwe spoorplan is hier te lezen:
Het nieuwe spoorplan
Ik zie intercity-stops in Meppel, Steenwijk en Heerenveen op het kaartje van Noord Nederland op pagina 20 anders...
pi_100713977
Maar niks over Nijmegen-Kleve.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_100714001
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 14:36 schreef remcoP het volgende:
Dat kaartje komt uit het nieuwe spoorplan van de FMN, en daar valt te lezen dat Groningen/ Leeuwarden - Zwolle geen stops tussendoor heeft.
Het nieuwe spoorplan is hier te lezen:
Het nieuwe spoorplan
Ik ken het plan, maar het is best wel een dure grap als het ingevoerd gaat worden. Er is geen vraag naar 4 treinen op Zwolle-Leeuwarden bijvoorbeeld.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_100714206
quote:
14s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:13 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Maar niks over Nijmegen-Kleve.
Jawel, zit een beetje verstopt, maar wordt op pagina 31 "Het onderzoeken waard" wel als mogelijke optie in een later stadium genoemd. Net als een fatsoenlijke internationale verbinding Groningen-Bremen, de lijn Zuidbroek-Veendam doortrekken naar Stadskanaal en Emmen, en nog wat grapjes...
  zondag 14 augustus 2011 @ 15:19:47 #181
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_100714335
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:04 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Het Britse spoorvervoer is niet echt iets om trots op te zijn en tevens het duurste vervoer van Europa.
DB is gewoon het beste. Hun ICE systeem zit ook het beste in elkaar voor de reiziger. Niets reservering, gewoon lekker 10 seconde van tevoren een ticket kopen. ^O^
Virgin distantieert zich t.o.v. hun Britse roots in het complete artikel trouwens, ze zijn er voor de klant niet voor een land :Y :X
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_100714778
Wie gaat dit geintje allemaal betalen :'). Om nou de hele vloot van sprinters te vervangen omdat andere partijen het spoor op willen, lijkt me een beetje te zot voor woorden.
pi_100715058
quote:
5s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:06 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik zie intercity-stops in Meppel, Steenwijk en Heerenveen op het kaartje van Noord Nederland op pagina 20 anders...
oeps... :@ :@ :@
het kaartje waar ik op keek, was toch iets te klein, om die te zien. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, die intercitystops blijven er toch, helaas. :'(
pi_100715213
De SOV is 16 augustus toch gewoon weer geldig?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zondag 14 augustus 2011 @ 15:38:05 #185
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_100715317
quote:
3s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 19:27 schreef Duvel het volgende:

[..]

Heeft Brussel nog een oud centrum, of hebben ze de boel afgebroken, een put gegraven en er een dak op gelegd?
De Brusselse Noord-Zuidverbinding is op ouderwets lompe wijze aangelegd dwars door de oude stad... (later heeft Amsterdam dit voorbeeld gevolgd met de eerste metrolijn...)
  zondag 14 augustus 2011 @ 15:40:27 #186
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_100715441
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:36 schreef Ascendancy het volgende:
De SOV is 16 augustus toch gewoon weer geldig?
Volgens die omroep die ik de laatste maand veel te vaak heb moeten aanhoren wel ja.
  zondag 14 augustus 2011 @ 15:50:59 #187
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100715995
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:28 schreef Brembo het volgende:
Wie gaat dit geintje allemaal betalen :'). Om nou de hele vloot van sprinters te vervangen omdat andere partijen het spoor op willen, lijkt me een beetje te zot voor woorden.
De meeste sprinters zijn gewoon eigendom van NSFSC, de leasemaatschappij van NS. Zodra NSR ze niet meer hoeft (of nodig heeft) kunnen andere vervoerders die gewoon leasen.
  zondag 14 augustus 2011 @ 16:15:19 #188
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100717126
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:36 schreef Ascendancy het volgende:
De SOV is 16 augustus toch gewoon weer geldig?
SOV-week is niet geldig van 16 Juli TOT 16 Augustus. Dinsdag gewoon weer geldig.
pi_100717576
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:17 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Jawel, zit een beetje verstopt, maar wordt op pagina 31 "Het onderzoeken waard" wel als mogelijke optie in een later stadium genoemd. Net als een fatsoenlijke internationale verbinding Groningen-Bremen, de lijn Zuidbroek-Veendam doortrekken naar Stadskanaal en Emmen, en nog wat grapjes...
Zal mij benieuwen. Er zijn al wat langer onderzoeken bezig over de reactivering.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 14 augustus 2011 @ 16:42:46 #190
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100718238
Ik heb sinds gister, bij de hobby-uitbreiding ook een boekje met de tarieven(uitgave 1 december 1978)..
Een kleine greep:
1
2
3
4
5
6
km    enkele reis            dageretour
         2e klas  1e klas     2e klas   1e klas
1-4     1.00       1.50        1.60        2.20
5-6     1.25       1.60        1.90        2.60
7       1.30       1.60        1.90        2.75
8-9     1.50       2.10        2.40        3.50

Bij 67-70 km enkele reis, 2e klas betaal je daar pas 10 gulden.. Retour is vanaf 40 km 10 gulden of hoger.
Een dagkaart was destijds 35 gulden.
Ik zal wel eens kijken of ik deze tabel kan scannen.

Edit: 35 gulden is 15,88 euro. 1 Gulden is 0,45 eurocent.
pi_100718298
EINDELIJK weer eens op pad dinsdag *O* . Afschuwelijke kutmaand is 't geweest :r .
  zondag 14 augustus 2011 @ 16:45:06 #192
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100718328
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 16:44 schreef Ireyon het volgende:
EINDELIJK weer eens op pad dinsdag *O* . Afschuwelijke kutmaand is 't geweest :r .
Ghehe. Vanaf dinsdag met SOV weer kilometers maken :P
Ik heb dan nog wel aardig wat reisjes met Weekend Vrij kunnen maken, net als met de Hema dagkaarten.
Die actie-dagkaarten zijn nu volledig over *O*

De kilometers zullen nu wel erg hard gaan. Voor m'n werk in de trein lopen. Alleen vrijdag al 319,6 kilometer in de baas z'n tijd. Exclusief woon-werk verkeer dus :P
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 14 augustus 2011 @ 16:50:26 #193
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100718547
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 16:44 schreef Ireyon het volgende:
EINDELIJK weer eens op pad dinsdag *O* . Afschuwelijke kutmaand is 't geweest :r .
Huisarrest ja? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 14 augustus 2011 @ 16:50:38 #194
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100718560
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 16:42 schreef greavy het volgende:
Ik heb sinds gister, bij de hobby-uitbreiding ook een boekje met de tarieven(uitgave 1 december 1978)..
Een kleine greep:
[ code verwijderd ]

Bij 67-70 km enkele reis, 2e klas betaal je daar pas 10 gulden.. Retour is vanaf 40 km 10 gulden of hoger.
Een dagkaart was destijds 35 gulden.
Ik zal wel eens kijken of ik deze tabel kan scannen.

Edit: 35 gulden is 15,88 euro. 1 Gulden is 0,45 eurocent.
In 1993/1994 was een dagkaart iets van 32 gulden met korting, dus iets meer dan 53 gulden volle prijs. In euro's: 14,52/24,20.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 14 augustus 2011 @ 16:51:06 #195
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100718577
Kut.

Quote ipv edit.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 14 augustus 2011 @ 16:53:24 #196
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100718668
Oja. De omroep op Schiphol faalde weer erg in het Engels:
Was wel live omgeroepen..
"Because there working at the traffic, the intercity service to Amersfoort Central Station, Leeuwarden and Groningen and the Intercity service to Amersfoort Central Station and Enschede or to Germany are cancelled today from here. You can get with the sprinter to Duivendrecht and Naarden Bussum. At Naarden Bussum are busses to Hilversum Sportpark. At Hilversum Sportpark do the trains continue. The time you lost with the working is thirthee minuten. We apoligizes us for this"
pi_100718689
quote:
10s.gif Op zondag 14 augustus 2011 16:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Huisarrest ja? :P
Nee 'k ziek thuis dus een leuke vakantie of überhaupt een dagje actief doen zat er niet in. Maar normaal kan ik me dan nog vermaken met af en toe een ontspannen reisje, maar dat ging dus ook niet meer (zonder dat 't me geld kost dan ;)).
pi_100718775
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:50 schreef James1988 het volgende:

[..]

De meeste sprinters zijn gewoon eigendom van NSFSC, de leasemaatschappij van NS. Zodra NSR ze niet meer hoeft (of nodig heeft) kunnen andere vervoerders die gewoon leasen.
Staat duidelijk vermeld, dat ze nieuwe treinen willen van Zwiterse productie. Zie ook de voorbeelden van Veolia en andere bedrijven als afbeelding. De treinen bezitten over wc's, stopcontacten, etc. Dus dat zijn nooit de huidige sprinters.

quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 16:42 schreef greavy het volgende:
Ik heb sinds gister, bij de hobby-uitbreiding ook een boekje met de tarieven(uitgave 1 december 1978)..
Een kleine greep:
[ code verwijderd ]

Bij 67-70 km enkele reis, 2e klas betaal je daar pas 10 gulden.. Retour is vanaf 40 km 10 gulden of hoger.
Een dagkaart was destijds 35 gulden.
Ik zal wel eens kijken of ik deze tabel kan scannen.

Edit: 35 gulden is 15,88 euro. 1 Gulden is 0,45 eurocent.
Beetje krom vergelijken, 35 gulden is 15,88 euro :'). Als ik 1977 als basisjaar neem is ondertussen een treinkaartje met 232 % gestegen. Oftewel een dagkaart zou dan minimaal 35*2,32= 81,46 gulden ~ ¤ 37,00.
  zondag 14 augustus 2011 @ 16:57:06 #199
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100718798
Het is misschien wel krom vergeleken. Maar de prijzen zijn zo ongeveer verdubbeld.. Even een simpel voorbeeldje genomen hier..
pi_100718848
Lijkt me vrij normaal in 15 jaar tijd...
  zondag 14 augustus 2011 @ 16:59:53 #201
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100718897
Als de inflatie gemiddeld rond de 2-3 % zal liggen, is het wel érg veel. Maar inderdaad..

Als je over 10 jaar kijkt zijn de prijzen al ver-drie-dubbeld ofzo :')
  zondag 14 augustus 2011 @ 17:04:52 #202
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100719092
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 16:59 schreef greavy het volgende:
Als de inflatie gemiddeld rond de 2-3 % zal liggen, is het wel érg veel. Maar inderdaad..

Als je over 10 jaar kijkt zijn de prijzen al ver-drie-dubbeld ofzo :')
De wereld bestond ook al voor jij kon tellen, en toen lag de jaarlijkse prijsverhoging wel wat hoger... :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 14 augustus 2011 @ 17:16:25 #203
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100719536
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 16:53 schreef greavy het volgende:
Oja. De omroep op Schiphol faalde weer erg in het Engels:
Was wel live omgeroepen..
"Because there working at the traffic, the intercity service to Amersfoort Central Station, Leeuwarden and Groningen and the Intercity service to Amersfoort Central Station and Enschede or to Germany are cancelled today from here. You can get with the sprinter to Duivendrecht and Naarden Bussum. At Naarden Bussum are busses to Hilversum Sportpark. At Hilversum Sportpark do the trains continue. The time you lost with the working is thirthee minuten. We apoligizes us for this"
Ghehehe _O-

Nouja, het wordt in ieder geval nog geprobeerd. :')
  zondag 14 augustus 2011 @ 17:20:23 #204
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100719665
Oja. Toen werd er 10 bakken SLT(VI+IV) ingezet ipv 6 bakken SGMm (2x III). En de omroep deed niks. De HC ging de trein doorlopen om te vermelden dat er geen WC aan boord is, en je niet in een hoekje of prullenbakje je behoefte mag doen... _O- _O-
Dat deed ze correct in het Nederlands en Engels :)
pi_100719765
quote:
3s.gif Op zondag 14 augustus 2011 17:04 schreef Duvel het volgende:

[..]

De wereld bestond ook al voor jij kon tellen, en toen lag de jaarlijkse prijsverhoging wel wat hoger... :)
Van fl 32,- naar ¤ 28,20 nu voor een dagkaart met korting is een stijging van bijna 3,8 % per jaar. Dat is hoger dan de inflatie nu is, maar de inflatie is minstens van dat niveau geweest in de jaren '90. Daar komt nog bij dat NS in die tijd verzelfstandigd en de rijksbijdrage verlaagd is. Met andere woorden de prijsstijging is niet leuk, maar wel schappelijk :s) .
pi_100720288
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 14:36 schreef remcoP het volgende:
Dat kaartje komt uit het nieuwe spoorplan van de FMN, en daar valt te lezen dat Groningen/ Leeuwarden - Zwolle geen stops tussendoor heeft.
Het nieuwe spoorplan is hier te lezen:
Het nieuwe spoorplan
Ze vergeten te melden dat Olst en Wijhe in dat plan hun stations verliezen?
Of rijdt de tram naar Kampen straks door naar Deventer?
dag
  zondag 14 augustus 2011 @ 18:57:48 #207
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_100723096
In dat plan verdwijnen er helemaal geen stations, er komen er alleen maar meer...
Let vooral niet op details in die kaartjes het zijn maar voorbeelden

quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 16:56 schreef Brembo het volgende:

[..]

Staat duidelijk vermeld, dat ze nieuwe treinen willen van Zwiterse productie. Zie ook de voorbeelden van Veolia en andere bedrijven als afbeelding. De treinen bezitten over wc's, stopcontacten, etc. Dus dat zijn nooit de huidige sprinters.
Ik lees nergens dat ze per se nieuwe Zwitserse treinen willen? Het Zwitserse spul wordt alleen maar genoemd als voorbeeld. Met een paar aanpassingen kunnen de bestaande Sprinters gewoon voldoen aan de eisen uit dat plan.
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 14 augustus 2011 @ 19:04:55 #208
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100723416
Dat is toch dat enorm globale plan van hoe het in 2040 aangepakt zou kunnen worden mogelijk eventueel misschien?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100723793
quote:
5s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat is toch dat enorm globale plan van hoe het in 2040 aangepakt zou kunnen worden mogelijk eventueel misschien?
Dat is voor 2014.
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 18:57 schreef ReisT het volgende:
In dat plan verdwijnen er helemaal geen stations, er komen er alleen maar meer...
Let vooral niet op details in die kaartjes het zijn maar voorbeelden

[..]

Ik lees nergens dat ze per se nieuwe Zwitserse treinen willen? Het Zwitserse spul wordt alleen maar genoemd als voorbeeld. Met een paar aanpassingen kunnen de bestaande Sprinters gewoon voldoen aan de eisen uit dat plan.
38: Hoe denken de regionale vervoerders om te gaan met personeel en materieel?
Net als bij andere aanbestedingen nemen de regionale vervoerders graag ervaren direct personeel over met daarbij een redelijk aantal toewijsbare indirecte personeelsleden. Deze verhouding moet niet teveel afwijken van de verhouding direct-indirect bij de regionale vervoerders. Intercity-treinen nemen de regionale vervoerders tegen marktconforme leasevoorwaarden over van de NS. NS-dochter NedTrain kan een prefered bidder zijn voor het onderhoud. Voor de RegioSprinters gaat de voorkeur uit naar nieuwe treinen volgens de Regio Sprinterformule, dus met een gelijkvloerse instap en een toilet. De oude dubbeldekkers en stoptreinen van de NS voldoen niet aan die voorwaarden. Voor een efficiëntere exploitatie denken de regionale vervoerders ook aan kortere treinstellen (van twee of drie rijtuigen).
  Redactie Frontpage / Sport zondag 14 augustus 2011 @ 19:27:28 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100724323
Ook wel logisch, want op sommige tijdstippen kon je af met een los V'tje. De NS kan straks kiezen tussen een SGMm II of III of een SLeT IV. Een aantal daarvan zijn dus een stuk langer dan het V'tje.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100724372
quote:
14s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:27 schreef Peterselieman het volgende:
Ook wel logisch, want op sommige tijdstippen kon je af met een los V'tje. De NS kan straks kiezen tussen een SGMm II of III of een SLeT IV. Een aantal daarvan zijn dus een stuk langer dan het V'tje.
SGM kan je volgens hun ook naar de sloop sturen want het materiaal moet gelijkvloers zijn...
  Redactie Frontpage / Sport zondag 14 augustus 2011 @ 19:33:40 #212
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100724592
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:28 schreef Brembo het volgende:

[..]

SGM kan je volgens hun ook naar de sloop sturen want het materiaal moet gelijkvloers zijn...
Waar het voor de V'tjes eind volgend jaar waarschijnlijk afgelopen is, moet het SGMm tot minimaal 2015 nog mee. Ik denk zelf nog wel enkele jaren langer, waardoor je weer materieel op de baan hebt dat 40 jaar of ouder is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 14 augustus 2011 @ 19:36:03 #213
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100724686
quote:
14s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Waar het voor de V'tjes eind volgend jaar waarschijnlijk afgelopen is, moet het SGMm tot minimaal 2015 nog mee. Ik denk zelf nog wel enkele jaren langer, waardoor je weer materieel op de baan hebt dat 40 jaar of ouder is.
Maar dat wel een paar jaar geleden zwaar gereviseerd is. Het oudste SGMm is 8 jaar ouder dan het jongste als ik me niet vergis.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100724713
quote:
14s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Waar het voor de V'tjes eind volgend jaar waarschijnlijk afgelopen is, moet het SGMm tot minimaal 2015 nog mee. Ik denk zelf nog wel enkele jaren langer, waardoor je weer materieel op de baan hebt dat 40 jaar of ouder is.
Niet geheel ontoevallig gaat de nieuwe concessie hoofdrailnet dan ook per 2015 in
pi_100724885
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 18:57 schreef ReisT het volgende:
In dat plan verdwijnen er helemaal geen stations, er komen er alleen maar meer...
Let vooral niet op details in die kaartjes het zijn maar voorbeelden

[..]

Ik lees nergens dat ze per se nieuwe Zwitserse treinen willen? Het Zwitserse spul wordt alleen maar genoemd als voorbeeld. Met een paar aanpassingen kunnen de bestaande Sprinters gewoon voldoen aan de eisen uit dat plan.
Zwolle-Deventer krijgt alleen een intercity volgens de plaatjes, geen RegioSprinter die op de tussengelegen stations stopt... iets anders haal ik er zo niet uit..
dag
pi_100725100
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:40 schreef Peter het volgende:

[..]

Zwolle-Deventer krijgt alleen een intercity volgens de plaatjes, geen RegioSprinter die op de tussengelegen stations stopt... iets anders haal ik er zo niet uit..
De hele randstad krijgt helemaal geen RegioSprinters zou je volgens de plaatjes ook kunnen concluderen.
Het traject Zwolle-Deventer wordt alleen nergens besproken. Zwolle-Kampen ook niet volgens mij, maar ik neem niet aan dat dat betekent dat ze die stations er helemaal uit willen hebben.
pi_100725462
Weet iemand waar ik goedkope maandtraject-kaarten kan halen? NS vraagt veel te veel.. 200 euro is veel te veel voor me :(
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 14 augustus 2011 @ 19:55:36 #218
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100725500
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:54 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Weet iemand waar ik goedkope maandtraject-kaarten kan halen? NS vraagt veel te veel.. 200 euro is veel te veel voor me :(
:') _O-

ff quoten deze, is lachen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 14 augustus 2011 @ 19:57:29 #219
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100725593
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:54 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Weet iemand waar ik goedkope maandtraject-kaarten kan halen? NS vraagt veel te veel.. 200 euro is veel te veel voor me :(
_O- _O- _O- _O-
pi_100725602
Ja nee ff serieus, help me :).. Wat is een ''Maandabonnement 4-ster'' ?
pi_100725724
ah dat gaat over de zones.. hmm, weet iemand dan een goede manier om 4 keer per week te reizen :D
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:00:28 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100725736
quote:
14s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Waar het voor de V'tjes eind volgend jaar waarschijnlijk afgelopen is, moet het SGMm tot minimaal 2015 nog mee. Ik denk zelf nog wel enkele jaren langer, waardoor je weer materieel op de baan hebt dat 40 jaar of ouder is.
Zolang er maar niet een vervolgorder SLT wordt geplaatst, en men de fouten bij het bestellen van SLT (te weinig rekening houden met vakbonden en reizigersorganisaties) maar niet herhaalt.
pi_100725759
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:00 schreef ErikHoevenaars het volgende:
ah dat gaat over de zones.. hmm, weet iemand dan een goede manier om 4 keer per week te reizen :D
Van waar naar waar?
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:01:04 #224
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100725769
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:57 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Ja nee ff serieus, help me :).. Wat is een ''Maandabonnement 4-ster'' ?
Sterabonnement is alleen op de volgende (beperkte!) trajecten geldig bij NS op een beperkt aantal trajecten. Zie voor deze trajecten: deze pagina op ns.nl
pi_100725786
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:00 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Van waar naar waar?
Ehv Beukenlaan naar Den Bosch
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:03:13 #226
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100725882
Kortingskaart kopen (40% korting) en dan met losse retouren reizen. Of op Saldo natuurlijk (bij de nieuwe abonnementen alleen op saldo reizen mag je!!)
pi_100725920
Voordeelurenkaart kun je natuurlijk pas na 9:00 uur 's ochtends met korting mee reizen.

Maar voor 4x in de week is een maand-traject-abonnement inderdaad niet voordeliger.
pi_100725936
Bedankt. Ik reis niet vaak met de trein. Hoe duur is een kortingskaart en hoe kan ik op saldo reizen? Heb ook geen studentenreisrecht tot oktober.
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 14 augustus 2011 @ 20:04:27 #229
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100725942
sterabonnement is ook wel iets van voor de oorlog trouwens.

Maandtrajectabo Beukenlaan - Den Bosch is 176,60. Dat is het, niet meer en niet minder. Dit is niet een land waar dat soort dingen door daklozen voor de helft op straat verkocht worden of zo.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:05:05 #230
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100725973
VDU bestaat niet meer...

Je kan nu kiezen uit: AltijdVoordeel (ook in de spits) of de DalVoordeel, waarbij je in spits geen korting hebt.
Wat zijn reistijden zijn weet ik nu niet..
pi_100725998
9 uur in de ochtend en soms 8 uur
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:06:16 #232
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100726031
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:04 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Bedankt. Ik reis niet vaak met de trein. Hoe duur is een kortingskaart en hoe kan ik op saldo reizen? Heb ook geen studentenreisrecht tot oktober.
Excuses, heb het even opnieuw nagezocht. Maandtraject abonnement is het goedkoopst. Zelfs als je anders met korting zou reizen. Zelfs al zou je alleen buiten de spits reizen.
pi_100726058
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:05 schreef ErikHoevenaars het volgende:
9 uur in de ochtend en soms 8 uur
Als je na 9u reist kan een kortingskaart interessant zijn, anders moet je toch echt aan de losse kaartjes of een maandabbo.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_100726124
Kan ik deze treinkaartjes ook via internet bestellen? Stomme vraag, maar ik reisde nooit met de trein hiervoor.
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:08:18 #235
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100726141
Volg de abonnementenwijzer eens: http://www.ns.nl/abonnementenwijzer/vragen.0
pi_100726206
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:45 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

De hele randstad krijgt helemaal geen RegioSprinters zou je volgens de plaatjes ook kunnen concluderen.
Het traject Zwolle-Deventer wordt alleen nergens besproken. Zwolle-Kampen ook niet volgens mij, maar ik neem niet aan dat dat betekent dat ze die stations er helemaal uit willen hebben.
Er staat over de Randstad het volgende in:
quote:
PHS: Het Programma Hoogfrequent Spoor in de brede Randstad komt niet in conflict met Het Nieuwe Spoorplan. De regionale vervoerders stellen voor Amersfoort, Arnhem, Eindhoven, Breda en Dordrecht alsgrens aan te houden gelet op kosten in verhouding tot de opbrengsten.
Het Nieuwe Spoorplan zou dus over de rest moeten gaan.

Onze conclusie zal dus waarschijnlijk zijn dat het nog niet compleet is ;)
dag
pi_100732205
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:04 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Het Britse spoorvervoer is niet echt iets om trots op te zijn en tevens het duurste vervoer van Europa.
DB is gewoon het beste. Hun ICE systeem zit ook het beste in elkaar voor de reiziger. Niets reservering, gewoon lekker 10 seconde van tevoren een ticket kopen. ^O^
DB ZUIGT! (op sommige punten)
Ik heb zojuist een reis van Kopenhagen naar Enschede achter de rug. Omdat de ICE in Kopenhagen kapot was en ik met de stopper naar Nykøbing moest om daar weer op de vervangen ICE te stappen, was ik een uur vertraagd in Hamburg. Omdat ik te laat was, was mijn reservering niet meer geldig, dus moest ik ik in de Intercity een uur lang staan (op een rit van 2 uur 15 mins) :%
pi_100732265
Voordeel is dan wel weer dat de ICs daar standaard 200km/h doen _O_
pi_100732965
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:50 schreef TeringHenkie het volgende:
Omdat ik te laat was, was mijn reservering niet meer geldig, dus moest ik ik in de Intercity een uur lang staan (op een rit van 2 uur 15 mins) :%
Je bent toch wel in het restauratie-rijtuig gaan staan dan? ;)
pi_100732998
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:50 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

DB ZUIGT! (op sommige punten)
Ik heb zojuist een reis van Kopenhagen naar Enschede achter de rug. Omdat de ICE in Kopenhagen kapot was en ik met de stopper naar Nykøbing moest om daar weer op de vervangen ICE te stappen, was ik een uur vertraagd in Hamburg. Omdat ik te laat was, was mijn reservering niet meer geldig, dus moest ik ik in de Intercity een uur lang staan (op een rit van 2 uur 15 mins) :%
Is dat de IC naar Frankfurt via Bremen en Osnabrück? Smerig drukke trein inderdaad. Maar kopenhagen-Hamburg is wel een mooie reis he. ^O^
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_100733059
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:01 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Je bent toch wel in het restauratie-rijtuig gaan staan dan? ;)
Die trein zit in de spits zo vol dat je nog geen stap kan zetten.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_100735612
Het stukje naar Hamburg heeft wel iets romantisch. Diesel ICE enkelspoor door Sjaelland O+ met de ICE de veerboot op O+ Duitse conducteurs die qua uiterlijk en uitspraak zo uit een oorlogsfilm kunnen komen _O-
Maar ik vond het niet zo sjiek om met m'n Big King XXL überhaupt me buiten het balkon te begeven :')

Owja en de gemiddelde Deen trekt om 1 uur 's middags gewoon een blikje bier open in de trein _O- is daar heel normaal :s)
pi_100736249
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:34 schreef TeringHenkie het volgende:
Het stukje naar Hamburg heeft wel iets romantisch. Diesel ICE enkelspoor door Sjaelland O+ met de ICE de veerboot op O+ Duitse conducteurs die qua uiterlijk en uitspraak zo uit een oorlogsfilm kunnen komen _O-
Maar ik vond het niet zo sjiek om met m'n Big King XXL überhaupt me buiten het balkon te begeven :')

Owja en de gemiddelde Deen trekt om 1 uur 's middags gewoon een blikje bier open in de trein _O- is daar heel normaal :s)
Duitsers idem. Ben je ook naar Malmo gegaan. DIe brug is echt vet. _O_
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 15 augustus 2011 @ 04:17:21 #244
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100747412
Duitsers trekken ook bier al vroeg open hoor.. 10 uur 's ochtends heb ik ze al met bier zien lopen..

[ Bericht 36% gewijzigd door greavy op 15-08-2011 04:41:42 ]
pi_100750413
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 04:17 schreef greavy het volgende:
Duitsers trekken ook bier al vroeg open hoor.. 10 uur 's ochtends heb ik ze al met bier zien lopen..
Bier _O_
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 augustus 2011 @ 11:04:08 #246
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100751993
Kwam net op internet een Nederlands spoorlijntje tegen dat ik nog niet kende

Rijssens Leemspoor:
http://www.leemspoor.nl
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 15 augustus 2011 @ 12:02:31 #247
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100753810
Er is een portal over museumspoorlijnen he :) Misschien staat er nog wel meer bij wat je nog niet kent :)

http://www.railmusea.nl/
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 augustus 2011 @ 12:24:36 #248
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100754562
Hendig lijstje. Ik miste idd nog een paar op het lijstje met te bezoeken lijntjes.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:30:42 #249
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_100756964
Kado gekregen van mevr. Bork!


*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_100757333
is de ovstud kaart al vanaf vandaag geldig? of vanaf morgen?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 augustus 2011 @ 13:42:01 #251
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100757351
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:41 schreef rtyu het volgende:
is de ovstud kaart al vanaf vandaag geldig? of vanaf morgen?
Morgen he
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100757379
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:41 schreef rtyu het volgende:
is de ovstud kaart al vanaf vandaag geldig? of vanaf morgen?
Eindelijk, morgen weer ;D
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 augustus 2011 @ 13:45:58 #253
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100757502
is het helaas gedaan met de rust ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100757843
Alsof je van studenten last hebt in de trein :') . Studenten:
- staren doelloos uit het raam
- lezen in alle stilte een boek
- studeren, wederom in alle stilte
- staren doelloos uit het raam terwijl ze muziek luisteren op een dusdanig volume dat niemand er last van heeft
- staren doelloos uit het raam terwijl ze een boek vasthouden


Nee dan huisvrouwen met hun gekakel :r . Bejaarden die per se als eerste naar binnen moeten en vervolgens niet opschieten :r . Zakenlui die hun telefoon niet op 'vibrate' weten te zetten :r .
pi_100757992
Precies

Huisvrouwen en bejaarden moeten maar lekker tussen 19.00 en 7.00 reizen. die hebben toch geen zak te doen.
pi_100758227
waar een mens zich druk om kan maken :')
Ik zit in de trein met mijn in-ear dopjes in (geen geluid naar buiten, geen omgevingsgeluid naar binnen) dus hoor nix. Ik lees krant, kijk naar buiten of kijk op mijn telefoon, dus zie ook nix.

Enige waar ik me aan erger is van die mensen die perse met hun benen over elkaar willen zitten op een 4-zits, en vooral zo blijven zitten als je bij hen komt zitten. Ik leg mijn voeten toch ook niet op jouw schoot omdat ik dat lekker vind zitten? :?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 augustus 2011 @ 14:07:58 #257
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100758378
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:54 schreef Ireyon het volgende:
Alsof je van studenten last hebt in de trein :') . Studenten:
- staren doelloos uit het raam
- lezen in alle stilte een boek
- studeren, wederom in alle stilte
- staren doelloos uit het raam terwijl ze muziek luisteren op een dusdanig volume dat niemand er last van heeft
- staren doelloos uit het raam terwijl ze een boek vasthouden


Nee dan huisvrouwen met hun gekakel :r . Bejaarden die per se als eerste naar binnen moeten en vervolgens niet opschieten :r . Zakenlui die hun telefoon niet op 'vibrate' weten te zetten :r .
Het wordt 3x zo druk in de trein ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 15 augustus 2011 @ 14:17:40 #258
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100758727
"Buiten de vakantieperiodes reizen meer mensen met de trein. Daarom rijden van maandag tot en met vrijdag op een aantal trajecten meer en langere treinen" :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100758836
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2011 14:17 schreef Dr_Flash het volgende:
"Buiten de vakantieperiodes reizen meer mensen met de trein. Daarom rijden van maandag tot en met vrijdag op een aantal trajecten meer en langere treinen" :Y
If only...
  maandag 15 augustus 2011 @ 14:25:24 #260
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100759008
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:54 schreef Ireyon het volgende:
Zakenlui die hun telefoon niet op 'vibrate' weten te zetten :r .
Als ik in een stilterijtuig zit doe ik dat met mijn beide telefoons. En eventuele bellers bel ik later terug.
pi_100759031
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 14:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Als ik in een stilterijtuig zit doe ik dat met mijn beide telefoons. En eventuele bellers bel ik later terug.
Ja jij en ik wel, maar anderen niet.
pi_100759163

Van 26 juni tot 17 juli 2011 vond in Duitsland het Vrouwen-WK-voetbal plaats. Ter promotie van dit evenement heeft de Deutsche Bahn twee ICE-3 stellen uitgedost met gedeeltelijke voetbalbestickering. DB 403 012 is er daar één van en stond op 11 februari 2011 te Köln Hauptbahnhof vertrekgereed als ICE 819 naar Frankfurt(Main) Hbf. Rechts daarvan is een ICE BR 402 zojuist als ICE 858 vanuit Berlin Ostbahnhof aangekomen.
pi_100759481
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:54 schreef Ireyon het volgende:
Alsof je van studenten last hebt in de trein :') . Studenten:
- staren doelloos uit het raam
- lezen in alle stilte een boek
- studeren, wederom in alle stilte
- staren doelloos uit het raam terwijl ze muziek luisteren op een dusdanig volume dat niemand er last van heeft
- staren doelloos uit het raam terwijl ze een boek vasthouden


Nee dan huisvrouwen met hun gekakel :r . Bejaarden die per se als eerste naar binnen moeten en vervolgens niet opschieten :r . Zakenlui die hun telefoon niet op 'vibrate' weten te zetten :r .
je vergeet de groepen studenten die in een stiltewagen gaan zitten en praten alsof er een straaljager naast hen staat :')

denken dat studenten geen overlast veroorzaken :')
  maandag 15 augustus 2011 @ 15:14:56 #264
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100761073
Studenten! :r

Gelukkig heb ik nooit een vak geleerd!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100761258
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2011 15:14 schreef Duvel het volgende:
Gelukkig heb ik nooit een vak geleerd!
Je bent zeker aan het doppen :r :r :r :r :X :X :X
  maandag 15 augustus 2011 @ 15:33:19 #266
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100761886
--Laatmaar--
  maandag 15 augustus 2011 @ 15:40:37 #267
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100762254
Vanochtend liep het niet lekker: De eerste trein naar Venlo uit Dordrecht had ca +15, dit ivm een warmgelopen as.
Te Eindhoven werd deze trein 'vanwege de vertraging' opgeheven. Ik stapte voor bij de Mcn uit (BDs), en hoorde dat hij zei tegen een collega (die hem naar Maastricht moest brengen) dat er een warm gelopen as was. Weet zo niet meer welk rijtuig.
Er waren echter een aantal reizigers voor ICE 151. Maar NS(H) was weer zo lief om deze ICE vlak voor ons weg te sturen, ook al had onze HC gebeld om te vragen voor wachten.
Bij Eindhoven werd omgeroepen dat reizigers voor ICE 151 een vertraging van 4 uur (+240..) kregen, want de volgende ICE was helemaal volgeboekt, en hun konden niet meer mee.
Toen ik de tunnel in liep, was een reiziger zo kwaad, dat hij het personeel wat rond liep dit duidelijk maakte. Hij had uiteindelijk stuk of 11 S&V en Servicemedewerkers om zich heen, met nog een aantal pissige "gestrande" reizigers. Deze man eiste om met de volgende ICE mee te gaan, of zo niet, een taxi te regelen.
Volgens mij wist heel de stationshal dit uiteindelijk ... Want hij sprak niet op de vriendelijkste toon.
Vervolg heb ik niet afgewacht.
pi_100762490
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 15:40 schreef greavy het volgende:
Vanochtend liep het niet lekker: De eerste trein naar Venlo uit Dordrecht had ca +15, dit ivm een warmgelopen as.
Te Eindhoven werd deze trein 'vanwege de vertraging' opgeheven. Ik stapte voor bij de Mcn uit (BDs), en hoorde dat hij zei tegen een collega (die hem naar Maastricht moest brengen) dat er een warm gelopen as was. Weet zo niet meer welk rijtuig.
Er waren echter een aantal reizigers voor ICE 151. Maar NS(H) was weer zo lief om deze ICE vlak voor ons weg te sturen, ook al had onze HC gebeld om te vragen voor wachten.
Bij Eindhoven werd omgeroepen dat reizigers voor ICE 151 een vertraging van 4 uur (+240..) kregen, want de volgende ICE was helemaal volgeboekt, en hun konden niet meer mee.
Toen ik de tunnel in liep, was een reiziger zo kwaad, dat hij het personeel wat rond liep dit duidelijk maakte. Hij had uiteindelijk stuk of 11 S&V en Servicemedewerkers om zich heen, met nog een aantal pissige "gestrande" reizigers. Deze man eiste om met de volgende ICE mee te gaan, of zo niet, een taxi te regelen.
Volgens mij wist heel de stationshal dit uiteindelijk ... Want hij sprak niet op de vriendelijkste toon.
Vervolg heb ik niet afgewacht.
Terechte actie van die vent.
  maandag 15 augustus 2011 @ 15:49:29 #269
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100762652
Zeker. Je laat je reiziger toch niet even 4 uren op een station verkleumen?
Ik denk dat hij zijn taxi wel gekregen zal hebben.
  maandag 15 augustus 2011 @ 16:05:55 #270
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100763393
Terecht, inderdaad.
pi_100763533
gevalletje 3 dubbel falen en dan jammer maar helaas verkopen terwijl die vent een peperduur kaartje heeft :')
pi_100765019
Je zou maar een vliegtuig o.i.d. moeten halen -O- . 't Trieste is eigenlijk nog wel dat dit extreem soort achterlijk gefaal niet eens uitzonderlijk is.
pi_100767000
Sinds wanneer heeft een station tussen Dordrecht en Eindhoven dan een aansluiting op de ice?
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 15 augustus 2011 @ 17:21:33 #274
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100767069
sinds omleiding, werkzaamheden, bla
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100767139
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:21 schreef Dr_Flash het volgende:
sinds omleiding, werkzaamheden, bla
aha, das mooi. :Y :Y ^O^ ^O^


hmm toeslag is zelfs tijdens werkzaamheden verplicht, stelletje afzetters.
pi_100767806
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:22 schreef rtyu het volgende:

hmm toeslag is zelfs tijdens werkzaamheden verplicht, stelletje afzetters.
Niet als je op saldo met je ov-chipkaart reist, en niet als je een jaar/maand traject/net-abonnement hebt
pi_100767844
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:22 schreef rtyu het volgende:

[..]

hmm toeslag is zelfs tijdens werkzaamheden verplicht, stelletje afzetters.
Jij bent niet helemaal 100% is 't wel?
pi_100767952
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:37 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Jij bent niet helemaal 100% is 't wel?
why
pi_100768061
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:36 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Niet als je op saldo met je ov-chipkaart reist, en niet als je een jaar/maand traject/net-abonnement hebt
Ik stelde gisteren deze vraag:

quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:41 schreef rtyu het volgende:
is de ovstud kaart al vanaf vandaag geldig? of vanaf morgen?
Dus hoe denk je dat ik reis? Voor mij dus gewoon toeslag :r :r :r
pi_100768123
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:40 schreef rtyu het volgende:

[..]

why
Omdat je domme vragen stelt en nog dommere opmerkingen maakt. Geldigheid van je StudentenOV had je makkelijk zelf op kunnen zoeken (er staat zelfs nog een link in de OP). Dat je toeslag moet betalen voor ICE is niet minder dan normaal, werkzaamheden op het traject staan daar geheel los van.

Wat ga je studeren en op welk niveau? Misschien dat dat e.e.a. verklaart.
pi_100768326
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:44 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Omdat je domme vragen stelt en nog dommere opmerkingen maakt. Geldigheid van je StudentenOV had je makkelijk zelf op kunnen zoeken (er staat zelfs nog een link in de OP).
Ik ga het toch niet zelf opzoeken.

quote:
Dat je toeslag moet betalen voor ICE is niet minder dan normaal, werkzaamheden op het traject staan daar geheel los van.
Ja dat kan wel, maar het is gewoon belachelijk dat ns toeslag durft te vragen, dus elk moment dat ik erop kan zeiken grijp ik graag aan.

quote:
Wat ga je studeren en op welk niveau? Misschien dat dat e.e.a. verklaart.
Je doet alsof ik eerstejaars ben :') :') :') , Laatste jaar van de opleiding Business&Management aan de private Business school.

Daar kun jij nog wat van leren.
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 15 augustus 2011 @ 17:51:34 #282
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100768363
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:50 schreef rtyu het volgende:

[..]

Ik ga het toch niet zelf opzoeken.

[..]

Ja dat kan wel, maar het is gewoon belachelijk dat ns toeslag durft te vragen, dus elk moment dat ik erop kan zeiken grijp ik graag aan.

[..]

Je doet alsof ik eerstejaars ben :') :') :') , Laatste jaar van de opleiding Business&Management aan de private Business school.

Daar kun jij nog wat van leren.
Jouw soort mensen zitten we echt op te wachten hier ja :') :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 augustus 2011 @ 17:54:33 #283
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100768472
luilak eerste klas. Hij komt er wel.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100768619
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:50 schreef rtyu het volgende:

[..]

Ja dat kan wel, maar het is gewoon belachelijk dat ns toeslag durft te vragen, dus elk moment dat ik erop kan zeiken grijp ik graag aan.
Wat is er precies belachelijk aan het vragen van toeslag voor een significant luxere trein?

quote:
[..]

Je doet alsof ik eerstejaars ben :') :') :') , Laatste jaar van de opleiding Business&Management aan de private Business school.

Daar kun jij nog wat van leren.
Nou kijk eens aan, dat verklaart inderdaad een hoop ^O^ .
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:01:41 #285
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_100768711
rtyu kan niet meer reageren jongens :')
terug ontopic maar weer
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:03:44 #286
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100768786
[quote]0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:50 schreef rtyu het volgende:

Je doet alsof ik eerstejaars ben :') :') :') , Laatste jaar van de opleiding Business&Management aan de private Business school.
[/quote]
Ah, weer zo'n sukkel met een grote bek die eigenlijk niets kan. Zelfs niet opzoeken wanneer z'n ov weer geldig is. :')

Ga zo door, ga zo door.


Ohw. Ok.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100770957
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:54 schreef Peterselieman het volgende:
luilak eerste klas. Hij komt er wel.
:{w
Derde klasse :Y
dag
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:18:50 #288
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100771721
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 16:08 schreef Yreal het volgende:
gevalletje 3 dubbel falen en dan jammer maar helaas verkopen terwijl die vent een peperduur kaartje heeft :')
Die persoon had een eerste klas kaartje à 110 euro. Hij moest nog veel verder Duitsland in als alleen met deze ICE. Waarbij hij die overstappen dus ook ging missen nu.
En ja, er waren ook reizigers die het vliegtuig op bijvoorbeeld Frankfurt Flughafen halen moesten.. Maar daar al 3 uur gepland aankomst voor vertrek vliegtuig hadden, en alsnog de vlucht gingen missen..
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:21:45 #289
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100771828
Trouwens, over geldigheid van het studentenreisrecht: http://ismijnovgeldig.nl/
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:29:41 #290
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100772183
Effe tussendoor. Om RAW-foto's te bewerken. Adobe Lightroom is daar toch geschikt voor?
Ik heb vandaag eens een aantal in RAW geschoten..
pi_100772239
Adobe Lightroom is daar perfect voor
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:31:47 #292
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100772288
Lightroom _O_

Behoudt ook mooi de EXIF-informatie, i.t.t. Camera Raw in Photoshop.
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:01:49 #293
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100773668
Ga ik dat vanavond eens downloaden, en daar later mee spelen.
pi_100774046
Rijdt die ÖBB-stam trouwens nog steeds de treinen zoals die in april gepland waren?
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:18:26 #295
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100774590
Heeft die ooit conform planning gereden?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 15 augustus 2011 @ 20:19:01 #296
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100774618
Tijdje terug heeft het spul toch ook meerdere keren met stukken langs de kant gestaan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:35:42 #297
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100775480
Vorige week stonden er nog twee van die ÖBB'ers in Zutphen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:38:21 #298
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100775623
quote:
3s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:35 schreef Duvel het volgende:
Vorige week stonden er nog twee van die ÖBB'ers in Zutphen.
OBB word in Zutphen bij Strukton ofzoiets. Die 2 rijtuigen zijn defect. Er is 1 nieuw rtg bij de OBB weggekomen, en met defecte gewisseld Voor de ander zijn onderdelen onderweg
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:41:16 #299
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100775764
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:09 schreef Ireyon het volgende:
Rijdt die ÖBB-stam trouwens nog steeds de treinen zoals die in april gepland waren?
Meestal wel conform planning. Alleen vandaag sowieso niet
  maandag 15 augustus 2011 @ 22:18:46 #300
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100781503
Morgen rijden er weer Sziget treinen door het land. Materieel gaat bij Sziget A&B vanaf Utrecht leeg naar Venlo, en bij de 2Budapest Express gaat het ook leeg naar Duitsland, ik gok Venlo:

VERTREKTIJDEN 3FM-A TREIN MAANDAG 15 AUGUSTUS 2011:

Vertrek Budapest Nyugati Pu. 15.45 (30 minuten voor vertrek aanwezig zijn)

Dinsdag 16 augustus 2011:
Aankomst Viersen: 09.06
Reizigers voor Venlo stappen uit op station Viersen. De aansluitende trein naar Venlo vertrek om 09.33 van spoor 3, aankomst Venlo om 09.56, er is geen aanvullend ticket nodig)
Aankomst Eindhoven 10.45
Aankomst Rotterdam Centraal 12.00
Aankomst Den Haag HS 12.20
Aankomst Amsterdam Centraal 13.10
Aankomst Utrecht Centraal 13.45

VERTREKTIJDEN 3FM-B TREIN 5 AUGUSTUS 2011:3FM Sziget B-Train

Maandag 15 augustus 2011:

Vertrek Budapest Nyugati Pu. 16.40 (30 minuten voor vertrek aanwezig zijn)
Het treinbedrijf had tot ons ongenoegen de wagonindeling veranderd. We hebben dus aanpassingen moeten maken. Je kan via je portal je nieuwe voucher uitprinten en bekijken wat je zitplaats is. De meeste mensen zitten nu op de plek waar ze oorspronkelijk hoorden te zitten. We zullen voor vertrek zelf aanwezig zijn op het station met de treinindeling.

Dinsdag 16 augustus 2011:
Aankomst Viersen: 10.07
Reizigers voor Venlo stappen uit op station Viersen. De aansluitende trein naar Venlo vertrek om 10.33 van spoor 3, aankomst Venlo om 10.56, er is geen aanvullend ticket nodig)
Aankomst Eindhoven 11.45
Aankomst Rotterdam Centraal 13.00
Aankomst Den Haag HS 13.20
Aankomst Amsterdam Centraal 14.10
Aankomst Utrecht Centraal 14.45

VERTREKTIJDEN 2BUDAPEST EXPRESS 15 AUGUSTUS 2011:

Vertrek vanuit Boedapest Nyugati P.U.om 9.50 uur.
Venlo 07.40
Eindhoven 08:45
's-Hertogenbosch 09:09
Utrecht Centraal 09:44
Zwolle 10:47

Door werkzaamheden aan het spoor rijdt de trein niet verder dan Zwolle. De NS verschaft gratis kaartjes voor de NS trein voor degenen die doorreizen naar Groningen. Dit nieuws ontvingen we helaas pas vandaag.
  maandag 15 augustus 2011 @ 22:18:58 #301
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100781519
Dus VOL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')