greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 08:06 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> NS Dienstregeling 2011 Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy | ||
James1988 | maandag 8 augustus 2011 @ 08:18 | |
De meeste bewerkingen die je nodig gaat hebben zullen toch beperkt blijven tot croppen, rotaten, en wat met de kleurbalans spelen. Ik gebruik al een tijdje Adobe Photoshop Lightroom 3 als tool om foto's te importeren, te organiseren, te bewerken en te exporteren. Dat werkt echt geweldig eenvoudig, en LR kan zelfs uploaden naar Flickr ![]() | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 08:27 | |
Ik doe wel regelmatig croppen, in de zin van een stukje wegsnijden omdat er net een hoekje van een portaal op staat. Als ik meer ga bewerken, zou ik alleen de horizon gaan rechttrekken. Ik gebruik zelf de Flickr Uploader om het online te zetten. Watermerk zet ik erin met FastStone Photo Resizer (ik laat hem niet resizen) Ik zal binnenkort wel eens wat proberen ![]() | ||
James1988 | maandag 8 augustus 2011 @ 08:36 | |
Ik kan je Lightroom aanraden ![]() Onder meer vanwege de Crop and Rotate-feature die erg handig kan zijn. Daarnaast kan ik je nog aanraden om wat met de witbalans en de kleuren te spelen, vaak maakt dat foto's naar mijn mening nog net iets mooier. Ik schiet mijn foto's in RAW (of, ok, soms met m'n telefoon ![]() ![]() | ||
Duvel | maandag 8 augustus 2011 @ 08:43 | |
Nog beter zet je je camera recht op je statief voor je een foto maakt. Roteren is een pokkewerk omdat je daarna altijd moet croppen. | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 08:44 | |
Ik moet ook nog steeds ff uitzoeken hoe dat met RAW werkt ![]() ![]() @duvel, met statief werken ben ik zelf geen fan van. Maar is idd. ook een optie | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 08:48 | |
Ik lees op Twitter (@ECMLfan) dat Februari volgend jaar in de Kanaaltunnel WiFi is ![]() | ||
James1988 | maandag 8 augustus 2011 @ 08:49 | |
Een statief is handig als je op een vaste plek staat en blijft staan, je kunt dan zelfs een stoeltje erbij pakken en een afstandsbediening gebruiken om je foto te maken. Verder eens met Duvel: hoe rechter je foto aan het begin is, hoe minder je hoeft te croppen ![]() RAW kun je het best vergelijken met een negatief. Het zijn gigantische bestanden (mijn 550D spuugt JPEGs uit van 4,5 MB, en RAWs van 25 MB) maar ze bieden veel meer mogelijkheden voor nabewerking zonder kwaliteitsverlies. | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 08:51 | |
Ik weet inderdaad dat RAW met nabewerking veel beter is. Mijn camera spuugt ook JPEG van 4-5 MB in hoogste resolutie, RAW in 25MB. Ik heb de Canon 1000D Een statief, ik sta nooit op dezelfde plek. Op Dordrecht Zuid sta ik op 2 plekken. Afhankelijk van welke kant de goederentrein komt. Dan is die niet het handigst. De ondergrond op beide plekken is ook anders, dus zomaar statief verplaatsen is ook niet handig. Dan moet je de poten steeds weer anders zetten | ||
Duvel | maandag 8 augustus 2011 @ 08:53 | |
Heeft een 1000D niet van die uitlijnstrepen in de zoeker? Dan kun je iig wat sneller zien of je 'm recht houdt. | ||
James1988 | maandag 8 augustus 2011 @ 08:58 | |
550D hier ![]() Dan begrijp ik dat een statief niet de ideale oplossing is. Maar misschien kun je wat minder vaak van plek wisselen waardoor een statief wel een optie wordt? Dan hoef je het alleen nog maar te verstellen wanneer je van plek wisselt. Ik heb een tijdje terug langs een snelweg 's nachts was foto's gemaakt met lange sluitertijd (lichtstrepen vind ik erg mooi) en dat moet wel met een statief omdat je anders alleen maar onzinnig gewiebel op je foto krijgt. Een camera gemonteerd op een statief kun je natuurlijk ook gewoon ronddraaien he. ![]() | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 09:04 | |
Minder wisselen vajn plek is geen optie. Als ik op één plek blijf staan, kan ik maar uit één richting de treinen fotograferen, want anders staat er een hek voor.Klopt, ik probeer het zelf ook zoveel mogelijk daarmee te doen | ||
Duvel | maandag 8 augustus 2011 @ 09:23 | |
Op al je foto's staan bovenleidingpalen. Bij Dordt staan ze best recht, maak er gebruik van. | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 09:41 | |
Even 1 recht getrokken op de bovenleidings portaal: | ||
Duvel | maandag 8 augustus 2011 @ 09:48 | |
In Photoshop zit een mooie meet-tool, als je een lijn trekt langs een paal, staat bij roteren direct het aantal graden ingevuld waarmee je 'm loodrecht krijgt. | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 09:51 | |
Klopt. Daar heb ik het mee gedaan. En vervolgens nog croppen Of doe ik hier iets fout? | ||
Ireyon | maandag 8 augustus 2011 @ 09:52 | |
'k Had 'm rechtgetrokken over de verticale balk rechts, want nu staat-ie scheef ![]() Verder vind ik als hobby-fotograaf RAW + Lightroom echt een heerlijke combinatie hoor. En niet in de laatste plaats vanwege de meet-tool die Duvel beschrijft (ja die zit ook in LR). ![]() ![]() ![]() (rechtgetrokken over de voorkant van de loc) | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 09:55 | |
Ik had 'm horizontaal recht getrokken. Wat is beter, verticaal of horizontaal? Btw, Fok! heb een leuk tooltje voor Flickr foto's, die ik altijd gebruik:
| ||
Duvel | maandag 8 augustus 2011 @ 09:58 | |
Hij is nog steeds knetterscheef? | ||
Ireyon | maandag 8 augustus 2011 @ 10:00 | |
In jouw geval verticaal, aangezien je niet recht van voren of van de zijkant fotografeert. Vanwege het schuine perspectief is het heel onnatuurlijk (dus scheef) om de rails of horizontale balken recht te trekken. | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 10:06 | |
Meer zoiets dus, nu verticaal recht getrokken: | ||
Ireyon | maandag 8 augustus 2011 @ 10:07 | |
Ja precies, ziet er toch prima uit zo (vind ik dan ![]() | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 10:08 | |
Ja, zo ziet het er beter uit inderdaad. Beter als dat ik ze eerst publiceerde. Het origineel: | ||
Scarlet_Dragonfly | maandag 8 augustus 2011 @ 10:22 | |
*Wrijft eens in z'n ogen* Ben ik nou in PTA of in FOT beland? ![]() * Scarlet_Dragonfly zet toch even een FOT-pet op Psst, die resolutie heeft geen enkele zin als je in RAW schiet, de data die uit je sensor komt gaat rechtsreeks je sd-kaartje op. Beperking van de resolutie tot een lagere waarde zit puur in de jpeg conversie, het is niet dat je sensor zich anders gedraagt ![]() | ||
James1988 | maandag 8 augustus 2011 @ 11:40 | |
greavy: verticaal rechtgetrokken is het mooiste ![]() Fotografie is een deel van de hobby ![]() Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. ![]() | ||
Yreal | maandag 8 augustus 2011 @ 12:15 | |
Kijk maar uit hoor, dadelijk ziet anne het ![]() | ||
Duvel | maandag 8 augustus 2011 @ 12:39 | |
Sneue opmerking. | ||
Zug-Chef | maandag 8 augustus 2011 @ 13:40 | |
Zo te zien aan je foto's ga je al flink vooruit en je leert op zich wel het een en ander. Over een tijdje schat ik zo in dat je alleen nog 'goed voor de zon' klikt en dan heb je bijv op Dordt Zuid per tijdsblok nog maar 1 richting om te fotograferen. Je wordt na een tijd een stuk selectiever in wat je nog op de foto zet omdat je een boel toch al tig keer hebt en het weinig meerwaarde meer is, maar dat komt vanzelf, let maar op ![]() | ||
TeringHenkie | maandag 8 augustus 2011 @ 15:06 | |
Je kan het besten rechttrekken op iets verticaals wat het meest in het midden van je foto staat, daar heb je namelijk het minst last van vertekening door het perspectief. En dus niet op de horizontale balk van een portaal, want die staat nooit loodrecht op de camera (tenzij je suïcidaal bent en op het spoor bent gaan staan). En zet in LR ook even de lenscorrectie aan, dan trekt de boel aan de rand van je foto's niet meer zo krom. | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 15:15 | |
Klopt. Ik vind zelf de foto's ook vooruit gaan. En ik ben al een stuk selectiever als destijds geworden. En inderdaad, als je écht goed wilt zitten voor de zon, heb je op Dordt Zuid ook maar één richting. Vooral als de zon schijnt. Bij bewolking is de andere richting beter te doen. | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 15:34 | |
| ||
ZwartmetSuiker | maandag 8 augustus 2011 @ 15:43 | |
Dat zit naast Hoog Catharijne hè? | ||
#ANONIEM | maandag 8 augustus 2011 @ 15:47 | |
50 euro + gratis voer voor 2 uurtjes babbelen over de ovchip? Goede deal ![]() | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 15:50 | |
Inderdaad goeie deal ![]() Zijn 10 van de aanmelders uitgenodigd ![]() Ik denk dat ik er dan gelijk een dagje toeren van maak. | ||
Ireyon | maandag 8 augustus 2011 @ 15:54 | |
'k Had ook wel willen gaan, maar van zo'n vergoeding blijft weinig over als je zelf een kaartje van ¤20,- mag kopen.. | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 15:59 | |
Blijft er nog genoeg over hoor. Ik reis dan met 'n Hema-dagkaart. Gelijk maar ff overdag richting Helmond ofzo. | ||
Crientj | maandag 8 augustus 2011 @ 16:44 | |
Ze hebben de oude CTA's op Utrecht (spoor 1 t/m 4 & 5/7) vernieuwd ![]() | ||
Fixers | maandag 8 augustus 2011 @ 17:07 | |
Na blokker, hema en kruitvat heeft nu ook Albert Heijn NS dagkaarten in de aanbieding. Staat in de bonusfolder van deze week. De dagkaarten zijn geldig tot 30 oktober. Voor meer info zie ah.nl/ns | ||
TeringHenkie | maandag 8 augustus 2011 @ 17:50 | |
Wat hangt er nu dan? Schermen? | ||
Crientj | maandag 8 augustus 2011 @ 17:51 | |
Jap. | ||
treinbruno | maandag 8 augustus 2011 @ 17:52 | |
Weet iemand of er in de buurt van station nieuweschans ergens 8 strippenkaarten te koop zijn? Ik kwam vandaag met een Meckleburg volpommern en niedersaschen ticket uit Szczecin, en zou naar België moeten geraken met maximum 15¤, dus ik dacht met een landelijke dagkaart bus te reizen, die ook op de trein geldig is tussen Nieuweschans en Groningen, en daarna met wat snelbusjes doorreizen naar België. Of weten jullie soms een nog goedkopere manier om naar Roosendaal te gaan waarbij ik voor 9 uur kan vertrekken met de trein? (goedkoopste lijkt me met een OV chipkaart niet uitchecken, wat maar 20¤ kost in 1e klasse, maar dat is dus te duur) | ||
Dr_Flash | maandag 8 augustus 2011 @ 18:28 | |
Nietes mên, ik kwam er net nog langs ![]() | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 19:00 | |
Na heel lang lurken kom ik ook meeposten. Lang leve de trein ![]() | ||
Duvel | maandag 8 augustus 2011 @ 19:13 | |
Zo is het! Hoezee! Hoezee! Hoezee! | ||
ZwartmetSuiker | maandag 8 augustus 2011 @ 19:16 | |
Zodra maar afblijven van het bord in de centrale hal ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 8 augustus 2011 @ 19:26 | |
Heb maar geen illusies hoor ![]() | ||
Ascendancy | maandag 8 augustus 2011 @ 19:28 | |
Inderdaad. Dat nieuwe bord in Den Haag is ook echt onleesbaar. | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 19:40 | |
Weet iemand hier iets meer over die nieuwe railpocket? | ||
Crientj | maandag 8 augustus 2011 @ 19:43 | |
wat nou ![]() | ||
Guppy | maandag 8 augustus 2011 @ 20:02 | |
![]() | ||
ZwartmetSuiker | maandag 8 augustus 2011 @ 20:10 | |
Nee ik vrees het ergste. | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 20:13 | |
Er posten hier zeker meer liefhebbers dan beroepsdeformanten? | ||
Duvel | maandag 8 augustus 2011 @ 20:15 | |
Denk je? In welke categorie val jij? | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 20:17 | |
De laatste. En ik vroeg het me hardop af eigenlijk, ik weet het niet zeker. | ||
Peterselieman | maandag 8 augustus 2011 @ 20:18 | |
ja, de meesten zijn hier liefhebbers. En ik meende dat de nieuwe railpocket een Casio zou worden, maar welke zou ik niet weten. | ||
James1988 | maandag 8 augustus 2011 @ 20:18 | |
Voornamelijk liefhebbers ja ![]() | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 20:22 | |
Ah bedankt allemaal. Volgens mij ben ik in de maling genomen wat betreft die railpocket, iemand maakt me wijs dat we hier ook mee gaan bellen. Naar het merk heb ik niet eens gekeken eerlijk gezegd. | ||
Peterselieman | maandag 8 augustus 2011 @ 20:23 | |
Het zal misschien kunnen, maar het is uiteraard niet de bedoeling en je moet niet alle verhalen geloven he ![]() | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 20:29 | |
@ Peterselieman, Nee daarom heb ik verder maar niets meer gevraagd maar het werd zo overtuigend gebracht dat ik het mij nu, weken later nog steeds puzzelt ![]() Beetje oude koek trouwens maar in NRC next van 12 april j.l. stond een foto van mat '64 dat op een dieplegger over de weg werd afgevoerd. Hele mooie foto vond ik dat. | ||
Dr_Flash | maandag 8 augustus 2011 @ 21:04 | |
Dat had je nou niet moeten zeggen ![]() ![]() | ||
Duvel | maandag 8 augustus 2011 @ 21:05 | |
Wat maakt je gedeformeerd dan? | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 21:27 | |
Op mijn vrije avond op bepaalde tijden naar de klok kijken en denken: o de "[insert treinnummer hier] vertrekt nu" bv en dan erna denken: wacht ik ben thuis ik heb vrij. Of stukjes dienst ruilen met collega's om met mijn telefooncamera achter een bijzondere trein aan te rennen, waarbij ik soms zelfs vragende reizigers over het hoofd zie omdat ik wil kijken en foto's wil maken. | ||
Viezze | maandag 8 augustus 2011 @ 21:29 | |
Ach, mijn vader werkt bij prorail en doet ook niets anders dan vele malen per uur teletekst pagina 751 bekijken ![]() Dat laatste moet dan wel een grappig gezicht zijn | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 21:29 | |
Ja sorry hoor ![]() | ||
James1988 | maandag 8 augustus 2011 @ 21:30 | |
Kijk, en daar gaat het natuurlijk fout. ![]() | ||
Peterselieman | maandag 8 augustus 2011 @ 21:30 | |
Neuh, maar er zijn genoeg foto's verschenen van het Mat dat naar de slopershamer ging. | ||
Peterselieman | maandag 8 augustus 2011 @ 21:31 | |
dan ben je nog erger dan de meeste hobbyisten ![]() | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 21:31 | |
Dat heb ik mezelf maar afgeleerd, voor ik naar de psych kan wegens dwangneurose. En mijn collega's breien dat laatste gelukkig wel recht voor me maarja.. netjes is het achteraf niet. | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 21:34 | |
Vast niet zo mooi als die van Sake Elzinga, die vond ik zo mooi dat ik hem heb nabesteld. Deed surrealistisch aan. Ja klopt, maar als ik mijn camera meeneem ben ik bang dat ik geen tijd meer heb om te werken ![]()
![]() | ||
Ireyon | maandag 8 augustus 2011 @ 21:34 | |
Er is dus nog hoop voor Socios | ||
ZwartmetSuiker | maandag 8 augustus 2011 @ 21:35 | |
Ach ik heb mij ook wel vermaakt toen ik boven Utrecht Centraal werkte. | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 21:36 | |
Ik heb net mezelf gequote ipv Viezze :| | ||
Peterselieman | maandag 8 augustus 2011 @ 21:40 | |
vraag van hem is meteen: Waar kan ik solliciteren | ||
James1988 | maandag 8 augustus 2011 @ 21:41 | |
Ik ook, toen ik in Den Bosch bij een klant zat met uitzicht op het spoor. Mooiste quote die ik daar hoorde van 2 dames die daar werkten: "Wat een leuke trein komt daar voorbij, met al die vrolijke kleurtjes!" toen een omgeleide Benelux langs kwam. Meest opvallende vanaf dat punt was een cargo die helemaal vol stond met oude bussen. ![]() | ||
Viezze | maandag 8 augustus 2011 @ 21:45 | |
Ik had op de middelbare school met scheikunde uitzicht op het kamperlijntje. Op een gegeven moment vond de docente het toch wel bizar dat ik en mijn klasgenoot de treinen toch interessanter vonden dan de lessen. We wisten precies hoe laat die trein langs kwam (niet dat dat overigens zo boeiend was). | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 21:48 | |
![]() | ||
Ascendancy | maandag 8 augustus 2011 @ 22:04 | |
My thoughts ![]() We moeten een date regelen. | ||
Zug-Chef | maandag 8 augustus 2011 @ 22:06 | |
![]() De zomervakantie van 2011 stond in het teken van een stedentrip langs de hoofdsteden van Tsjechië, Oostenrijk en Hongarije. Hierbij diende de hoofdstad van Duitsland, Berlijn, als springplank naar het voormalige oostblok. Het vervoer op de Stadtbahn van Berlijn is nog altijd in handen van DB-dochter S-Bahn Berlin, die naast de vele vrij nieuwe treinstellen serie 481/482 ook nog ouder materieel rond heeft rijden. Deze zogenaamde Cola-dose, zoals ze door de Berlijnse spoorhobbyist genoemd wordt, is in opdracht van de Deutsche Reichsbahn door LEW (Lokomotivbau Elektrotechnische Werke) ontwikkeld vanaf 1979. Het eerste prototype werd gepresenteerd op de Leipziger Frühjahrsmesse in 1980. In 1987 werden acht eenheden als nulserie (baureihe 270) afgeleverd en in dienst gesteld. Na de Duitse eenwording in 1990 kwamen langzamerhand de overige 158 setjes in dienst. Vanaf 2003 werden ze met de komst van de Baureihen 480 en 481/482 stuk voor stuk terzijde gezet en gedeeltelijk ook gesloopt. Toch zorgden grootschalige problemen met de assen ervoor dat de laatste jaren de inzet van de Baureihe 485 nog niet ten einde gekomen is. Op 18 juli 2011 zijn de 485 037, 485 070 en 485 082 als S75 onderweg van Berlin Spandau naar Wartenberg en arriveren hier op het station Berlin Messe Süd/Eichkamp. Op de achtergrond zijn de stadionlampen van het Olympiastadion te zien. ![]() De Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) was tussen 1984 en 1994 verantwoordelijk voor de dienstuitvoering van de S-Bahn in West-Berlijn. Ook hier was eind jaren tachtig de tijd rijp om nieuw materieel te bestellen. AEG, Siemens en Waggon Union bouwden samen in de periode 1986-1987 en 1990-1994 in totaal 85 vierwagenstellen. Omdat zowel de serie 480 als 485 sinds de Duitse eenwording en samensmelting van Deutsche Reichsbahn en Bundesbahn tot Deutsche Bahn technisch verouderd waren, bleef deze serie relatief klein. Anno 2011 wordt de serie 480 voornamelijk nog ingezet op de S8 en S46, die beide vanuit Bahnwerk Grünau respectievelijk naar Birkenwerder en Westend rijden. Beide lijnen maken gedeeltelijk gebruik van de bijna 37 kilometer lange S-Bahn Ring, waar verder de S41 en S42 precies een uur doen over een compleet rondje Gesundbrunnen - Ostkreuz - Südkreuz - Westkreuz - Gesundbrunnen (S41) en tegengestelde richting (S42). Nabij Westkreuz is de Messe ICC gelegen, waar onder andere de tweejaarlijkse Innotrans-beurs wordt gehouden. De 480 005, 480 051 en 480 060 zijn als S46 zojuist vertrokken uit Westend en rijden via Berlin Südkreuz en Grünau naar Königs Wusterhausen. ![]() De gele huiskleur van het Berlijnse stadsvervoerbedrijf BVG komt op het gehele wagenpark voor, waaronder ook de treinstellen van de Berlijnse U-Bahn. Het Berlijnse U-Bahn net is met 10 lijnen groot te noemen. Kortweg zijn deze lijnen in te delen in twee categoriën: Kleinprofil (2,3 meter breed en inzet op de lijnen U1 t/m U4) en Grossprofil (2,65 meter breed en inzet op de lijnen U5, 55 t/m U9). Al sinds 1902 rijdt de metro in de Duitse hoofdstad, toendertijd alleen nog in Kleinprofil. In 1923 werd de eerste metrolijn in het bredere profiel geopend. Het huidige wagenpark bestaat voornamelijk uit de wagentypes A3, F, H en HK. De eerste twee zijn begin jaren 60 gebouwd door een samenwerking van de bedrijven ABB Henschel, AEG, O&K, Siemens en Waggon-Union en lijken, afgezien van het profiel, erg op elkaar. Sinds de Duitse eenwording is de BVG druk bezig geweest met de ontwikkeling van een moderner U-Bahn type, die sinds 2004 als type H (en later ook type HK voor het smalle profiel) in dienst is gesteld. Op de U3 tussen Nollendorfplatz en Krumme Lanke is anno 2011 de hegemonie van de oude treinstellen vooralsnog niet doorbroken. Stellen 524, 525, 487 en 486 verlaten hier het station Thielplatz, gelegen in de wijk Zehlendorf. ![]() Ondanks dat de U-Bahn staat voor Untergrund-bahn, zijn van de 173 stations er 34 bovengronds. Dit is met name aan het eind van diverse lijnen, ver buiten het centrum het geval. Maar U-Bahnline 1 verloopt juist voor het grootste gedeelte in de buitenlucht. Deze oost-westverbinding was in 1902 de eerste U-bahnlinie in Berlijn en wordt zoals te zien is op de foto, de Hochbahn genoemd: het is gebouwd op een viaduct boven weg en water. Het water op de foto betreft het Landwehrkanal en dient anno 2011 voornamelijk de pleziervaart. Ook fraai is het zicht op de evangelische Heilig-Kreuz-Kirche in Berlin-Kreuzberg, die is gebouwd tussen 1884 en 1888. Tussen alle stapelwolken door arriveren de BVG stellen 488, 489, 596, 597, 560, 561, 598 en 599 als U12 de Möckernbrücke. Als gevolg van werkzaamheden zijn de lijnen U1 en U2 deels aan elkaar geknoopt en zo ontstaat de lijn U12, die loopt van de Warschauer Strasse tot Olympiastadion. ![]() Dagelijks rijdt er een nachttrein van Budapest via Praag naar Berlijn. Nadat de trein ´s ochtends in Dresden arriveert, wordt er van lokgewisseld. Meestal neemt een DB 120 de trein hier over van een CD 371. Na een reis van ruim 2 uur wordt het Berliner Hauptbahnhof bereikt. Hierna gaat de trein als leegmat naar opstelterrein Berlin Grunewald. Om hier te komen moet eerst een gedeelte van de S-Bahn Ring bereden worden en zodoende komt de trein even voor half 10 strak op tijd voorbij S-Bahnhof Berlin Westend met aan kop de DB 120 131. Opvallend is het gemengde wagenpark waaruit deze Euro Night bestaat: twee Tsjechische slaaprijtuigen en vier Hongaarse rijtuigen. ![]() Door koperdiefstal was het treinverkeer op dinsdagochtend 19 juli 2011 in en rond Berlijn flink verstoord. Diverse leegmat- en overbrengingsritten reden afwijkend via de Berlijnse Stadtbahn in plaats van over de Berlijnse (S-) Innenring. Zo ook het materieel voor de EC 177 van Berlin Gesundbrunnen naar Wien Praterstern. De Tsjechische spoorwegen, České dráhy (CD), zijn momenteel bezig het IC/EC wagenpark te moderniseren en tevens de rijtuigen een blauwe in plaats van rode uitstraling te geven. Zo zijn een aantal EC-treinen op de relatie Hamburg/Berlijn/Ostseebad Binz - Praag/Brno/Wenen op het moment in een vrij bonte samenstelling te waar te nemen. Normaal gesproken rijdt deze trein dus via de S-Bahn Innenring maar hier passeert het met de DB 101 139 aan kop de bekende stek bij de Warschauer Strasse, op weg naar Berlin Gesundbrunnen. ![]() Zoals eerder geschreven loopt het trace van de U1 via de Hochbahn naar de Warschauer Strasse. Hierbij is het laatste gedeelte eigenlijk het mooist, als de rivier de Spree via de Oberbaumbrücke overgestoken wordt. De brug verbindt de wijken Kreuzberg en Friedrichshain en bestaat uit twee niveaus: een voor auto's, voetgangers en fietsers en een voor de U-Bahn. Met zijn 154 meter is de Oberbaumbrücke, die gebouwd is tussen 1894 en 1896, de langste brug van Berlijn. Gedurende de deling van de stad was de Spree hier de grens Oost en West Berlijn. Nog altijd is links van deze foto een flink stuk muur te bewonderen, nu wel van beide zijden. In fraaie avondlicht passeren 8 bakken U-Bahn type A3 als lijn U12 op weg naar het nabij gelegen eindstation aan de Warschauer Strasse. Morgen Praag. | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 22:14 | |
Mooi! | ||
Scarlet_Dragonfly | maandag 8 augustus 2011 @ 22:35 | |
Prachtige plaatjes Zug!! ![]() Ik moet echt ook eens een keer naar Berlijn toe binnenkort... Toch wel geweldig dat ze d'r serieus een sketch van meer dan 4 minuten van weten te maken! ![]() | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 23:02 | |
http://ns4ns.nl/forum/index.php?topic=1693.0 Het is de Nautiz geworden. | ||
Dr_Flash | maandag 8 augustus 2011 @ 23:12 | |
Tering Zug ![]() Ga je voor die 77.000 km van vorig jaar of wat? ![]() ![]() ![]() | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 23:23 | |
Thx, dat is een andere dan die ik in handen had. | ||
Dr_Flash | maandag 8 augustus 2011 @ 23:25 | |
Misschien weet jij dat wel Jazzzmin. Die niksnutten van Synovate die nou komen tellen in de trein, dat is toch gewoon pure datamining, uit niets meer dan nieuwsgierigheid, en zonder enig zinnig doel aangezien TLS ook al ALLES opslaat? ![]() | ||
greavy | maandag 8 augustus 2011 @ 23:27 | |
Toffe platen Zug ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 8 augustus 2011 @ 23:27 | |
Mooie foto's ![]() | ||
bork | maandag 8 augustus 2011 @ 23:28 | |
Nice Zug ![]() ![]() | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 23:47 | |
Zo dacht ik er altijd al over, ik bedank ook altijd netjes voor de eer, wat er exact met die info gebeurt weet ik niet... | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 23:47 | |
hoi | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 23:50 | |
Hoe schrijf je in hemelsnaam exact/excact ofzoiets | ||
Dr_Flash | maandag 8 augustus 2011 @ 23:55 | |
OKee ik krijg net een SMSje van een vriend van me die op vakantie is per interrail met wat lui. Ze zijn zojuist Kroatië UITGETRAPT ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ik ga zo hard lachen he ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 8 augustus 2011 @ 23:55 | |
exact | ||
-chefke- | maandag 8 augustus 2011 @ 23:58 | |
Leuke platen! Zo herkenbaar heb met mijn vriendin ook 10 dagen Berlijn gedaan waarvan 7 dagen met het OV gereisd. ( de rest met de auto) Leuke info over station Gesundbrunnen is dat er een grote schuilkelder inzit en het station pankstrasse helemaal kan dienen als Atoomschuilkelder. | ||
Dr_Flash | maandag 8 augustus 2011 @ 23:59 | |
Leuke info is dat je daarvoor helemaal niet zo ver weg hoeft. Utrecht Centraal, kom je daar weleens? ![]() | ||
Jazzzmin | maandag 8 augustus 2011 @ 23:59 | |
Dank | ||
Jazzzmin | dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:03 | |
Lullig..vaak zijn ze ook zo eigenwijs die lieden... | ||
Dr_Flash | dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:04 | |
Ik heb wel eerst even gevraagd of de situatie onder controle was ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Jazzzmin | dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:10 | |
| ||
-chefke- | dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:14 | |
Dat wist ik, maar ik was toch in Berlijn en daarbij hebben heeft de tweede wereldoorlog bunker ook echt dienst gedaan in de tweede wereldoorlog wat het net wat extra`s geeft. | ||
Dr_Flash | dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:30 | |
Da's ook wel tof idd ja ![]() | ||
Jazzzmin | dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:35 | |
Op naar treinstation Texel Tunnel met wifi ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 9 augustus 2011 @ 01:01 | |
Zou niet het eerste waddeneiland met een station zijn ![]() ![]() | ||
Jazzzmin | dinsdag 9 augustus 2011 @ 01:08 | |
Wow..nog nooit van gehoord. Nice | ||
James1988 | dinsdag 9 augustus 2011 @ 08:26 | |
De Kanaaltunnel krijgt 3G voor de Olympische Spelen. Nu onze eigen Alpentunnel onder de Mont Plat nog. | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 08:35 | |
Komt bij de indienststelling van de V250. Als pasen en pinksteren op één dag vallen dus. | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 08:52 | |
Mijn treinreizen worden nergens opgeslagen. Ik hoef nergens in te checken met mijn kaart. Dus de cijfers zijn per definitie altijd onvolledig. Vooral omdat die enqueteknakkers nooit precies snappen wat voor kaart ik nu eigenlijk heb... | ||
James1988 | dinsdag 9 augustus 2011 @ 08:53 | |
De tunnels zijn voorbereid op telefonie-installaties naar het schijnt, maar is het onwil bij de providers (vanwege de kosten) | ||
Darkwing_Duck | dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:01 | |
![]() Montereau, afgelopen zondag. De pendel Melun - Montereau via Héricy uitgevoerd met SNCF Z 5300 staat geduldig een kwartiertje te wachten op zijn terugreis naar Melun. (En op zijn pensioen) [ Bericht 29% gewijzigd door Darkwing_Duck op 09-08-2011 10:22:01 (fix) ] | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:07 | |
Die bovenleiding stelt ook weinig voor daar... | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:08 | |
Het is altijd en overal onwil. | ||
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:24 | |
Ik heb een keer bijna ruzie gehad met zo'n enqueteknakker omdat hij per se de ov-chipkaart wilde scannen in m'n NS-jaarkaart. Ik vertelde dat dat niet nodig was, aangezien ik niet in- en uit hoef te checken als ik met de treinreis en dat de geldigheid van mijn jaarkaart ook gewoon aan de buitenkant erop geschreven staat. Maar nee hoor, dat kon echt niet, ik had een ov-chipkaart bij me, dus hij moest en zou die scannen, anders zou hij ontslagen worden. Dat was serieus z'n excuus! ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:26 | |
Je mag het weigeren he, je bent niet verplicht om mee te werken. | ||
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:31 | |
Ja, dat weet ik, maar zo sterk had ik mijn standpunt toen helaas nog niet gevormd. De volgende keer kunnen ze inderdaad het dak op en tellen ze me maar niet mee... | ||
#ANONIEM | dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:36 | |
Gewoon een keer aangeven dat je zwart reist, en dan de blik van de enquêteur ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2011 09:36:56 ] | ||
Darkwing_Duck | dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:50 | |
Dat was over de hele lijn zo totaan het spooremplacement van Melun, vraag 0e af wat de beweegreden 5s | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:55 | |
Foto doet het niet meer... | ||
Darkwing_Duck | dinsdag 9 augustus 2011 @ 10:22 | |
fix | ||
mschol | dinsdag 9 augustus 2011 @ 10:30 | |
niet hoeven in en uit te checken? | ||
James1988 | dinsdag 9 augustus 2011 @ 10:40 | |
ProRail heeft antwoord gegeven op mijn vraag of er nog grotere schermen komen dan de huidige AV7/14/21 voor Utrecht Centraal, Den Haag Centraal enz:
| ||
ZwartmetSuiker | dinsdag 9 augustus 2011 @ 10:50 | |
Het grote blauwe bord gaat weg? ![]() | ||
mschol | dinsdag 9 augustus 2011 @ 10:57 | |
het wordt er dus allemaal onduidelijker op? die nieuwe schermen op DH centraal vind ik echt een grote ramp, waar je vroeger nog prima vanaf het begin van de sporen de treintijden kon zien moet je nu er bj wijze van spreken met je neus opzitten.. | ||
ReisT | dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:04 | |
Hierboven wordt nu juist (voor het eerst dat ik daar iets over hoor) gezegd dat er in Utrecht tenminste wél een nieuw groot scherm komt ipv het grote blauwe bord. De uitrol van nieuwe schermen lijkt nu wel echt begonnen te zijn, elke dag meer nieuwe schermen in de hal in plaats van de oude bakken. Helaas zijn die schermen wel een maatje kleiner dan wat er hing... Lekker logisch ook om daarmee te beginnen in de hoek van de hal die het eerst gesloopt gaat worden. | ||
Ireyon | dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:05 | |
Groot AV-scherm als in: extra groot AV-scherm of gewoon AV21? En waarom hebben ze dan zoiets niet op Gvc gehangen.. ![]() | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:13 | |
Mensen die "y" schrijven waar "ij" hoort te staan, hoeven we gelukkig niet serieus te nemen. ![]() | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:14 | |
't Zal wel genoeg koper zijn geweest dan, de treinen vragen blijkbaar niet zo veel. Het lijkt alleen meer op een tramlijn dan op een spoorlijn zo. | ||
Dr_Flash | dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:38 | |
Welke kant gaat de zwaartekracht op daar eigenlijk? ![]() | ||
Zyron | dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:15 | |
Waarom worden ze in godsnaam uberhaupt Kroatie uitgetrapt ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:19 | |
Er was er eentje in Duitsland al zijn paspoort verloren, zoiets ![]() | ||
Guppy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:39 | |
![]() | ||
Crientj | dinsdag 9 augustus 2011 @ 13:20 | |
Nu je t zegt ja.. Waarom dan niet eerst de schermen beneden vervangen maar boven beginnen. En waarom zijn ze zo lomp opgehangen, de oude bakken op 1/ 4 kon je vanaf een afstand prima lezen. De schermen niet. | ||
Ascendancy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 13:53 | |
Zeg Greavy, waar had jij die info over de MLL eigenlijk vandaan? En worden de stations ook in gebruik genomen, zodra die drgl ingaat? | ||
Guppy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 13:56 | |
@NS_online zegt:
![]() | ||
Crientj | dinsdag 9 augustus 2011 @ 13:57 | |
Yaaaaaaaay! | ||
Dr_Flash | dinsdag 9 augustus 2011 @ 14:04 | |
Ja, in het Spoorwegmuseum. Wedden? ![]() | ||
ZwartmetSuiker | dinsdag 9 augustus 2011 @ 14:11 | |
Ja ook echt ![]() ![]() | ||
ZwartmetSuiker | dinsdag 9 augustus 2011 @ 14:11 | |
Vraag eens waarom ze het überhaupt weghalen, het is een stukje historie. | ||
mschol | dinsdag 9 augustus 2011 @ 14:12 | |
nee joh, kwestie van vooruitgang
| ||
Ascendancy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 14:18 | |
Historie is niet het belangrijkste, geen digitaal bord gaat je simpelweg hetzelfde overzicht geven als het blauwe bord. En in Utrecht is dat best nodig, omdat je internationale treinen niet met een kwartiertje speling pakt. ![]() | ||
Ireyon | dinsdag 9 augustus 2011 @ 14:19 | |
'k Vind dat "op afstand moeilijk te lezen" geen argument hoor.. Het is toch veel praktischer om een groter aantal kleine schermen te verspreiden, dan 1 groot scherm centraal te houden? De stomme fout die ze nu alleen maken is om ze niet te verspreiden. Bijv. in A'dam Centraal zou die hele tunnel gewoon bij elke trap vol moeten hangen met zulke schermen. | ||
Ascendancy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 14:27 | |
Maar dan kan die grote er toch ook nog bij hangen. Als ik nu door de hal loop ter hoogte van de jaarbeurstraverse, kan ik in 1 opslag alle treinen zien, terwijl het bord want in de jaarbeurstraverse hangt slechts 10 treinen weergeeft. | ||
greavy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 14:40 | |
Van de Arriva website. Klikje Wanneer je op de tab Dienstregeling klikt links bovenaan, zie je voor elke trein de tijden. De extra stations gaan dus pas later open (ik dacht december 2011) | ||
mschol | dinsdag 9 augustus 2011 @ 14:41 | |
punt is dat ze qua borden aantal het gelijk houden en op dezelfde plek en dus niet bij b.v. elke trap/ set sporen een overzicht.. want dat zal wel teveel geld kosten... in utrecht kan je met dat oude bord iig snel even kijken en snel door, dit kon in den haag ook, nu sta je te turen omdat die dingen verrekte onduidelijk en klein zijn.. (in DH zijn ze volgens mij zeker de helft kleiner...) | ||
ReisT | dinsdag 9 augustus 2011 @ 15:39 | |
Het beste is gewoon om het allebei te hebben! Onzin, als het bord maar groot genoeg is kan het best een digitale zijn. Het grootste bezwaar aan die schermen die je nu op NS-stations ziet is dat ze gewoon te klein zijn. | ||
Dr_Flash | dinsdag 9 augustus 2011 @ 15:44 | |
Er heeft toch zo'n enorm scherm boven de AH ToGo gehangen? Waarom gebruiken ze dat niet gewoon? ![]() | ||
Brembo | dinsdag 9 augustus 2011 @ 15:58 | |
Weet je niet, kan je nu niet zeggen. Als ik Arnhem zie, is er op veel plaatsen schermen geplaatst met de actuele vertrektijden, niet alleen op ieder perron maar ook in de stationshal. | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 16:04 | |
Resolutie is best kut, dus je kunt drie treinen leesbaar kwijt. | ||
greavy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 16:07 | |
Ik zag vandaag dat ze een TB14 bord op Dordrecht hebben opgehangen waar voorheen een AV-scherm hing. In de tunnel hangen nu ook PV's(PerronVerwijzers). Die oude AV-schermen gaan dus ook weg... [ Bericht 11% gewijzigd door greavy op 09-08-2011 16:17:38 ] | ||
James1988 | dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:09 | |
Moet ook wel, in het kader van uniformiteit enzo. Daarnaast hebben de oude schermen al de nodige (in)branduren waardoor ze moeilijk te hergebruiken zijn. En als je ze al kunt hergebruiken moeten ze toch vroegtijdig vervangen worden... | ||
Crientj | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:38 | |
Omdat die het weerbericht bovenop hetgwk moet weergeven. | ||
greavy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:48 | |
Whoa ![]() Kreeg vandaag een brief, met de mededeling dat ik vanaf vrijdag in dienst ben bij Servex(Railcatering).. Alsof ik dat nog niet wist ![]() | ||
Crientj | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:50 | |
Congrats. Zijn die regels trouwens al veranderd dat je je eigen treinreis moet betalen? Dus als je heen en weer gaat van ehh.. zeg maar Utrecht / Groningen dat je dat iedere keer zelf moet lappen ondanks dat je aan t werk bent? Oh, en geniet van je servexpas nu t nog kan. Ze hebben nieuwe regelingen waardoor de 60% korting gedeeltelijk verdwijnt. | ||
greavy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:53 | |
Als ik aan het werk ben, reis ik gratis. Van woon-werkverkeer vergoeden ze maximaal ¤7,98 per dag. Bij een SOV word niks vergoed | ||
Ireyon | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:56 | |
Heeft dat serieus ooit gemoeten ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Crientj | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:57 | |
7,98 vergoeden. ![]() | ||
Crientj | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:57 | |
Ja, kennis van me wilde t ook gaan doen. Maar die had toen 20 euro aan reiskosten en zou na 1 dag werken nog maar 4 euro voor zichzelf overhouden ![]() | ||
greavy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:58 | |
Als je in het weekend werkt, kaartjes inleveren, en krijg je (indien retour duurder is dan 7,98), daarvan ¤7,98 terug. Zelf bijdokken dus. | ||
Crientj | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:00 | |
En dat is juist t kromme. Ik kreeg toen ik nog bij de Ah To Go zat gewoon t complete bedrag terug. Ik heb toen per ongeluk een treinkaartje Nijverdal / Utrecht ingeleverd en die kreeg ik volledig terug, dus waarom ze t zo krom houden.. | ||
greavy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:08 | |
Voorheen deden ze ook bij de RC je een traject abonnement geven. Doen ze ook niet meer. Hij zei dat ze minder compenseren vanwege mensen die van verre komen. Ze hadden sollicitaties uit Castricum, Den Helder, Maastricht ed. Als je zover wilt reizen, mag je zelf bijbetalen dus. | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:28 | |
Stervex/Railflatering | ||
Guppy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:29 | |
Heul niet ![]() | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:30 | |
Wacht, wat? | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:31 | |
Je wordt genaaid en je loopt voor lul. Grandioos! | ||
Guppy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:35 | |
Nee, je bent aan het werk ![]() | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:40 | |
Ja maar! OK, dat voor lul lopen valt wel mee, maar als je zoveel geld moet toeleggen om op je werk te komen, dat loont dat toch bijna niet? | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:41 | |
Ik heb die fout ook een keer gemaakt: werken zonder fatsoenlijke reiskostenvergoeding en je werkt gewoon twee uur voor niets, dat is zo zonde... | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:41 | |
Dat wordt heftig goedkope dagkaarten inslaan. ![]() | ||
greavy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:41 | |
Ik hoef niks bij te leggen. Heb een Weekend Vrij abonnement. Hun vergoeden ¤6,00 per za of zo. Weekend Vrij kost mij ¤35,00. Uiteindelijk heb ik dus ¤35/6= ongeveer 6 werkdagen mijn abonnement terug verdient, terwijl ik wel vaker kan reizen. Fooi zit gemiddeld rond de ¤10-15 per dienst. Een dienst is 4,5 tot 5 uur. Ik probeer dan ook 2 diensten per zaterdag of zondag te doen ![]() | ||
Duvel | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:42 | |
OK, dat klinkt fair! Kun je in het weekend wel altijd op tijd in Utrecht zijn? | ||
greavy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:44 | |
Op zaterdag begint de eerste dienst om 7:08 (vertrek!), dus aanwezig om 6:50(je moet je spullen nog pakken&tellen ed). Ik kan op zijn vroegst 7:15 aanwezig zijn. Dat weten hun. Voor mij beginnen de diensten in principe niet voor 8:00. Als ik om 7:43 er ben, heb ik de kortste reistijd. Half uur eerder is met sprinter Rotterdam-Gouda.. Zondag begint de eerste dienst later. Ik kan dan ook pas om 8:13 op Utrecht zijn. | ||
greavy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:54 | |
Postbeeld.com geeft weer welke postzegels al gedrukt zijn. Hier heb ik gefilterd op "train". Zijn er nogal wat.. | ||
Ascendancy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 20:03 | |
Geven er serieus mensen fooi aan de railcatering voor die koffie die niet te drinken is | ||
KapiteinT | dinsdag 9 augustus 2011 @ 20:04 | |
Dat roepen ze al een jaar, maar tot nu toe is er niks veranderd. Sinds gisteren worden alleen je aankopen aan je personeelsnummer gekoppeld, om misbruik op te kunnen sporen. | ||
greavy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 20:09 | |
![]() Vaak maar kleine bedragen. Afronden dus. Voorbeeld: ¤1,70 word ¤2,00 ofzo. | ||
Crientj | dinsdag 9 augustus 2011 @ 20:10 | |
Nope, laatst gezien dat het echt gaat veranderen. met o.a een wijziging van de korting, + een korting tijdens werktijd en de maaltijdvergoeding. Ze hebben sinds een maand ofzo eindelijk een overeenkomst gesloten die ze nu gaan doorvoeren. Wat balen voor mij is, dan kan ik niet stiekem mn oude servexpas bewaren en die zo nu en dan nog misbruiken omdat ik niet meer in dienst ben ![]() Die dus maar binnenkort inleveren. | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 20:40 | |
De SOV is eigenlijk gewoon een reiskostenvergoeding voor je studie, hè? Niet voor bijbaantjes. | ||
Guppy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 20:50 | |
Maar Greavy heeft toch een weekend-vrij abonnement? Geen probleem dus | ||
Doc__Zenith | dinsdag 9 augustus 2011 @ 21:13 | |
Dan kunnen ze ook mooi dat ouwe systeem eruit gooien, dat zal ook wel meewegen. Krijgt info vanuit BEPAC en heeft dan nog weer aparte (drgl)leveringen, dus dat ruimt ook op. Moet spoorpersoneel met kaart trouwens bijdokken voor die Fyra? Ik dacht het niet toch, net als de ICE? | ||
mschol | dinsdag 9 augustus 2011 @ 22:02 | |
klein bedrag? das ruim 17% ![]() | ||
Yreal | dinsdag 9 augustus 2011 @ 22:07 | |
tja, zat mensen die geen zin hebben in wisselgeld.. | ||
greavy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 22:29 | |
Ik werk ook bij een pizzaria. Toen ik nog altijd bezorgde (nu Teamleider) verdiende ik op 15 bestellingen ruim 30 euro fooi. Soms zat er niks bij, de 1 gaf 40 cent, de ander gaf 3 euro, en de ander gaf 1,60 et cetera.. Dan is 17% nog weinig. Vooral als je op een bestelling van ¤16,70 bijvoorbeeld ¤20 krijgt en de rest mag houden.. Owja, voor iemand het zich afvraagt: Het werk bij de pizzaria zeg ik niet op! | ||
Dr_Flash | dinsdag 9 augustus 2011 @ 23:01 | |
Oh ja tuurlijk, zit ik hier op De Klomp, rijdt de trein van 22:46 niet ![]() ![]() | ||
greavy | dinsdag 9 augustus 2011 @ 23:11 | |
![]() Is't wat mien jong?
| ||
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 9 augustus 2011 @ 23:50 | |
Dus zo zie jij Dr_Flash voor je... ![]() | ||
Bitlord | dinsdag 9 augustus 2011 @ 23:52 | |
Morgen eens kijken hie die spaanse AVE-stellen er vab dichtbij uitzien. Ben benieuwd. Groetjes uit Barcelona! | ||
mschol | dinsdag 9 augustus 2011 @ 23:58 | |
wow.. ![]() | ||
Ascendancy | woensdag 10 augustus 2011 @ 00:25 | |
Oh oke. Ik wist niet dat er zoveel fooi zat op zulk werk. Ik werk zelf in een restaurant. Weekend draaien we 6 man personeel, maar meer dan 100 euro fooi per avond komt er zelden binnen. En dat schijnt veel te zijn al. | ||
Ireyon | woensdag 10 augustus 2011 @ 00:48 | |
Sowieso fooi geven ![]() ![]() | ||
mschol | woensdag 10 augustus 2011 @ 01:18 | |
dat dus.. | ||
greavy | woensdag 10 augustus 2011 @ 08:02 | |
Als wij op een zondag bijvoorbeeld al het fooi bij elkaar leggen (6 bezorgers) zitten we rond de 200 euro fooi of zelfs meer. Maar dan spreek je ook over circa 100 bestellingen... De omzet liegt er dan ook niet om.. | ||
Fixers | woensdag 10 augustus 2011 @ 08:44 | |
Als je op een druk stoptrein traject de treindienst halveert, lijkt het me logisch om dan langere treinen in te zetten. [ Bericht 2% gewijzigd door Fixers op 10-08-2011 08:51:45 ] | ||
Dr_Flash | woensdag 10 augustus 2011 @ 09:17 | |
Daarom betaal ik ook altijd via internet meteen bij de bestelling. ANders krijg je weer dat gezeik dat zo'n sloeber in zijn zakken gaat staan te graven naar wisselgeld wat ie "niet heeft" net zo lang totdat jij zegt "laat maar zitten" ![]() | ||
dennistd | woensdag 10 augustus 2011 @ 09:48 | |
Dat klinkt inderdaad wel logisch, maar wat logica betreft is de NS soms net een vrouw... | ||
ReisT | woensdag 10 augustus 2011 @ 10:14 | |
"in de vakantie reizen minder mensen met de trein" enzo | ||
Ascendancy | woensdag 10 augustus 2011 @ 11:07 | |
Klein restaurant is niet cateringknul ![]() Daarnaast is een duurder restaurant vaak helemaal niet de beste bediening. tenzij je van formeel houdt. Doe mij maar een serveerster die gewoon gezellig met je praat. | ||
Scarlet_Dragonfly | woensdag 10 augustus 2011 @ 11:30 | |
Maar toch zijn de nieuwe dal-abonnementen niet geldig voor 9 uur 's ochtends en tussen 16u en 18:30 in de vakantie ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 10 augustus 2011 @ 11:32 | |
In de vakantie ook niet nee? ![]() ![]() Waardeloos. | ||
Ireyon | woensdag 10 augustus 2011 @ 11:40 | |
'k Zeg toch nergens iets over de grootte of prijsklasse van een restaurant ![]() 'Sjiek' gebruik ik wat dat betreft als breed begrip. Wordt er niet te gehaast geserveerd, vragen ze of alles naar wens is, doen ze moeilijk over een glaasje kraanwater, dat soort dingen. Bedenk me net dat ik trouwens weleens fooi heb gegeven in een trein: toen vorig jaar de barman in de ICE naar München zag dat we interrailers waren en met een boel overnachtings-, eet- en uitgaanstips kwam ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 10 augustus 2011 @ 11:44 | |
die middagspits is echt godvers hoerig verneukt. Daardoor heeft vrijwel niemand meer iets aan die enorm voordelige DalVrij en WeekendVrij ![]() | ||
ReisT | woensdag 10 augustus 2011 @ 11:44 | |
Volgens NS is dat een voordeel omdat "de klant" het te verwarrend zou vinden als de geldigheid niet het hele jaar hetzelfde is ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 10 augustus 2011 @ 11:45 | |
Ik geef altijd fooi in de trein eigenlijk. Mijn bestelling is altijd 3,80 namelijk ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 10 augustus 2011 @ 11:46 | |
Oh ja leuk, we worden nog voor een stelletje triangeljosti's uitgemaakt ook. ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | woensdag 10 augustus 2011 @ 11:50 | |
Ik heb uitgerekend wat mijn theoretische reiskosten dit jaar tot nu toe zouden zijn bij de verschillende abonnementsvormen. Goedkoopste abonnement is nu de oude vertrouwde voordeelurenkaart, maar dal-vrij zou ik maar 1% duurder uit zijn, valt me nog wel mee. Maar inderdaad, stomme middagspits ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 10 augustus 2011 @ 12:01 | |
Ik zit ook het hele jaar al bij te houden wat ik aan treinreizen kwijt ben. Misschien moet ik wel voor AltijdVrij gaan zelfs. Maar eens zien wat de baas daarvan vindt bijvoorbeeld. | ||
Dr_Flash | woensdag 10 augustus 2011 @ 12:20 | |
Dat WeekendVrij heb je er echt zo uit man, niet moeilijk over doen ![]() Waarom zou ik die NIET moeten kopen vinden jullie? | ||
Zug-Chef | woensdag 10 augustus 2011 @ 12:35 | |
![]() De Tsjechische spoorwegen (ČD) zoeken sinds het einde van de vorige eeuw naar een opvolger voor de huidige meersysteemloks voor zowel reizigers- als goederentreinen tussen Tsjechie en Hongarije, Slowakije, Oostenrijk, Duitsland en Polen. ¦koda Transportation uit Plzeň heeft een order ontvangen voor de bouw en levering van 20 nieuwe lokomotieven, waarvan de eerste als CD-serie 380 op Innotrans 2008 gepresenteerd is. In de voorbije jaren is vervolgens een begin gemaakt aan de overige 19 loks. Het is voor ¦koda de eerste stap in de moderne elok markt. In 2009 is lok 380 008 geleverd en rijdt sindsdien zowel goederentreinen als reizigerstreinen in Tsjechië. Op de nog bewolkte vrijdag 22 juli staat de lok op het centraal station van Praag voor Expres-trein 571 naar Břeclav, bestaande uit vijf gerenoveerde zitrijtuigen. Het is met name de bedoeling dat deze lokserie onder andere de doorgaande EC-treinen tussen Hamburg/Berlijn en Wenen/Budapest van tractie gaat voorzien, zodat er onderweg geen lokwissel meer nodig is. ![]() De van oorsprong lokserie E499.2 van de Tsjechoslowaakse Spoorwegen (ČSD) is sinds de scheiding van Tsjechie en Slowakije in 1993 omgenummerd in de serie 150. Deze 3 kV gelijkstroom lokserie, waarvan er in 1978 in totaal 27 exemplaren gebouwd zijn door ¦koda, wordt momenteel gemoderniseerd en ge-upgrade naar een maximum toegestane snelheid van 160 km/h. Na voltooiing van de aanpassingen wordt de lok genummerd in de serie 151. De fraaie oranje-grijze 151 019 is zojuist met Expres-trein 148 uit het Noord-Slowaakse Zilina op het centraal station van Praag gearriveerd en zal even later naar een van de omliggende emplacementen vertrekken. Hier wordt de trein dan gereed gemaakt voor de volgende rit. De trein draagt de naam Jan Perner, een Tsjechische spoorweg-ingenieur. Ondanks dat hij in 1845 door een ongeluk op het spoor op 30 jarige leeftijd om het leven kwam, heeft hij diverse spoorlijnen aangelegd in het toenmalige Keizerrijk Oostenrijk, waartoe het huidige Tsjechië toen behoorde. ![]() Dwars door Praag stroomt de rivier de Moldau. Met zijn 440 kilometer is de Vltava, zoals de Tsjechen de rivier noemen, de langste rivier van Tsjechië. De rivier ontstaat uit een aantal bronrivieren in het Bohemer Woud en mondt ten noorden van Praag uit in de Elbe. Diverse bruggen over de Moldau zorgen voor een eenvoudige oversteek te voet, per auto of per bus of tram. Tevens zijn er enkele spoorviaducten gebouwd, waarvan deze Negrelli-viaduct er een is. Geestelijk vader van dit viaduct is Alois Negrelli, die onder andere ook het Suez-kanaal ontworpen heeft. Aan het begin van de avond is diesellok 742 393 met 1 schuifwandwagen in noord-oostelijke richting onderweg en zal na het passeren van de brug het Bubny station van Praag passeren. ![]() Op de vroege ochtend van zaterdag 23 juli 2011 bleek tegen de weersvoorspellingen in de zon te schijnen! Ik als vroege vogel snelde direct het bed uit en nog geen 20 minuten later stond ik op het station. Diverse toeristen waren nog vroeger uit bed om de sneltrein naar het Reuzengebergte te halen. Elke twee uur rijdt de České dráhy een sneltrein tussen Praag en Tanvald, meestal bestaand uit een motorrijtuig van de serie 854 met enkele rijtuigen. Vanwege de drukke toeristenstroom op zaterdagochtend wordt de vroege trein naar Tanvald, die om 7:25 vertrekt, gereden met een zogenaamde duikbril, zoals de dieselloks van het type 750 genoemd worden. Met een bagage- cq fietsrijtuig aan de lok en drie zitrijtuigen vertrekt de trein als R 1138 strak op tijd uit Praha hlavní nádraží. ![]() In het weekend van 23 en 24 juli 2011 vonden er filmopnames plaats op het station van Praag. Zo arriveerden er zaterdagochtend al vroeg diverse members van de filmcrew met de nodige filmapparatuur. Nog net op tijd, voor de perrons vol stonden met auto en aanhangwagens, arriveerde de ČD 363 086 met de R 751 uit Cheb en Plzeň. Deze opvallende rode werbelok laat zien wat Tsjechië anno 2011 graag wil: de euro als wettig betaalmiddel. ![]() Alle treinen die Praha hlavní nádraží aan de noordzijde verlaten, rijden tegenwoordig over een nieuw aangelegd spoorviaduct in de wijk Vitkov. Aangezien vrijwel alle belangrijke treinen in Praag via dit viaduct arriveren of vertrekken, is het aardig toeven in de ochtend. Meest opvallende trein van de ochtend was oudgediende ČD 749 039, die met trein 9054 kort geleden gearriveerd is vanuit Čerčany. De trein maakt met rangeerder achterop en machinist in de fraai bestickerde lok een vreemde rangeeractie via Praha Vitkov. Hier duwt de uit 1966 stammende diesellok de vier rijtugen terug naar het hoofdstation. Even daarna zal de lok om de trein moeten lopen, om daarna als trein 9057 weer richting Čerčany te vertrekken. De lok maakt reclame voor AZD Praha, een Tsjechisch bedrijf dat gespecialiseerd is in onder andere telecommunicatie, informatica en automatisering. ![]() Eurocity 378 vanuit Wien Praterstern naar Ostseebad Binz (D) is met een ÖBB Taurus ruim een kwartier eerder over het viaduct naar het centraal station gereden. Na een lokwissel op de ČD 371 002, die ook Duitsland-toelating heeft, vertrekt de trein richting Dresden. Aldaar neemt de Deutsche Bahn de trein verder over. ![]() Naast de vele Tsjechische treinen passeerde vlak voordat de stapelwolken de overhand kregen nog een afwijkende tractie. De Eurocity-treinen tussen Praag en Wenen worden door een ÖBB 1216 gereden en vormen daarmee een welkome afwisseling tussen alle Knödelpressen van de ČD. Met een bonte stoet aan rijtuigen is de 1216 236 zojuist uit Praha hlavní nádraží vertrokken met EC 77 naar Wiener Neustadt en passeert hier over het viaduct ter hoogte van Praha Vitkov. Vanavond/morgen Wenen! | ||
ZwartmetSuiker | woensdag 10 augustus 2011 @ 13:22 | |
Arnhem wordt erg mooi. Ze zijn wel flink bezig nu! Het wachten is wel minder vervelend, het is wel leuk om ze aan het werk te zien. | ||
Ascendancy | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:17 | |
Voorlopig NS only, dus geen andere vervoerders. | ||
ReisT | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:27 | |
Dus? Als je bijna nooit met andere vervoerders reist is dat toch geen bezwaar? Een tientje per weekend heb je er snel uit. | ||
Scarlet_Dragonfly | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:28 | |
Vanaf 1 januari 2012 is die ook bij de andere vervoerders geldig. | ||
Yreal | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:28 | |
De reden dat er veelal foei word gegeven, juist aan mensen als railcateraars is dat veel mensen geen zin heb in die kleine rot muntjes. Als je voor 4.80 iets haalt kan je zo lekker met een 5je betalen.. Even wat gezonde hollandse spirit erin gooien. Ik wil morgen naar charlois toe voor het vliegtuig.. zien er nog toffe aanbiedingen om daar goedkoop te komen? ![]() | ||
Duvel | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:31 | |
Wat is er voor vliegtuig in Charlois? Gewoon met de RET toch? | ||
Ascendancy | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:33 | |
Dat ligt eraan. Ik moet bijvoorbeeld altijd eerst met arriva en Fles pakt allerlei lijntjes, dus dat compliceert het ook. Daarnaast moet je dan wel ieder weekend voor 10 euro reizen. Heb je sowieso al een kortingskaart, dan is dat voor mij iig best moeilijk eruit te krijgen. | ||
Ascendancy | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:34 | |
Had je eerder moeten boeken. 3 dagen van tevoren is heel belgië 14,50 op dit moment. | ||
Klonk | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:34 | |
treinkenners een vraagje, heb de afgelopen twee weken een rare trein gezien in Venlo die ik nog nooit eerder heb gezien, een mengeling van allerlei wagons, uit allerlei landen, en er zitten een paar russische slaapwagons tussen, maar ook materiaal van de DB en pools spul volgens mij? Trein uit Moskou ofzo? | ||
remcoP | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:39 | |
Dat kan, o.a de trein uit/naar moskou wordt wegens werkzaamheden bij Arnhem omgeleid via Venlo | ||
Yreal | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:40 | |
Oke oke, naar charlois is vanaf Zoetermeer 23 dus dat valt nog wel mee dan. Dankje ![]() | ||
Klonk | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:40 | |
ah, dat verklaart ook de treinspotters met camera, is dus iets bijzonders in deze regionen ![]() | ||
James1988 | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:46 | |
AH verkoopt dagkaarten voor ¤ 14,50. En op de website van de NMBS kun je een kaartje kopen om je verder te brengen naar de luchthaven van Charleroi. Een Go Pass 1 (¤ 6,80, niet geldig vanaf grensstations) is ook een mogelijkheid, maar daarmee mag je niet naar de luchthaven van Charleroi. | ||
Yreal | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:49 | |
Mmm, dit even iets eerder beslissen had me inderdaad het tarief van 14.50 opgeleverd ![]() ![]() | ||
James1988 | woensdag 10 augustus 2011 @ 14:53 | |
Op de website van de NMBS worden aparte kaartjes verkocht van/naar Charleroi Airport.... met Go Pass 1 of het Summer Ticket is het ook niet toegestaan om naar die luchthaven te gaan volgens de e-ticketwinkel. Geen idee waarom? | ||
Yreal | woensdag 10 augustus 2011 @ 15:02 | |
Ik mag met een e-tickets naar charleroi sud toe trouwens met zo'n go pass 1. Koop je voor 3 eu een buskaartje en ben je ook klaar? | ||
James1988 | woensdag 10 augustus 2011 @ 15:09 | |
Ik had gekozen voor 'Charleroi South Airport' en kreeg toen dat dat niet mocht. Zo'n Go Pass 1 is trouwens niet geldig vanaf grensstations, als je een dagkaart hebt voor Nederland en een Go Pass 1 vanaf Essen, moet je nog betalen voor Roosendaal-Grens - Essen. Ook moet de trein dan in Essen stoppen. De ene conducteur doet er niet moeilijk over als je in de IC Brussel zit met alle kaartjes, de andere wel. | ||
Yreal | woensdag 10 augustus 2011 @ 15:10 | |
Ik zit te kijken of ik een ritje per auto naar essen kan regelen ![]() | ||
James1988 | woensdag 10 augustus 2011 @ 15:16 | |
Wat ik zo zie, is Belgische bankkaarten, of Visa/MasterCard. | ||
ReisT | woensdag 10 augustus 2011 @ 15:24 | |
Dat die tickets alleen geldig zijn in de trein terwijl het vliegveld van Charleroi geen station heeft lijkt me een vrij logische verklaring. | ||
James1988 | woensdag 10 augustus 2011 @ 15:56 | |
Ah natuurlijk! Dat speciale ticket wat de NMBS aanbiedt is ook meteen een buskaartje ![]() | ||
Ireyon | woensdag 10 augustus 2011 @ 16:29 | |
Mooie plek om mooie foto's te schieten zeg ![]() | ||
Ireyon | woensdag 10 augustus 2011 @ 16:42 | |
Iemand vroeg trouwens laatst om m'n foto van VIRMs in de sneeuw in groter formaat, weet niet meer wie het was dus dan maar hier: klik | ||
Yreal | woensdag 10 augustus 2011 @ 17:51 | |
Dat is echt een VET mooie foto ![]() ![]() | ||
James1988 | woensdag 10 augustus 2011 @ 17:52 | |
Helemaal mee eens. | ||
Arnette | woensdag 10 augustus 2011 @ 18:18 | |
Pff ik merk niet dat het rustiger is, ik kom genoeg koffers tegen... vooral vervelend als de trein niet gemaakt is op reizigers met veel bagage --> kost behoorlijk wat plekken! | ||
Kentekenplaat | woensdag 10 augustus 2011 @ 18:21 | |
![]() | ||
Duvel | woensdag 10 augustus 2011 @ 18:35 | |
Gewoon kut: de IC van Amersfoort naar Utrecht is veertien bakken: zes-vier-vier en wordt gesplitst in een Haags en een Rotterdams deel. Hoe? Den Haag: zes+vier, Rotterdam: vier. Reactie NS-personeel: "Ik heb het ook niet verzonnen". Het zijn altijd de kaboutertjes bij NS. ![]() | ||
Zug-Chef | woensdag 10 augustus 2011 @ 18:41 | |
Ja he, en met bankjes dus je kan zelfs gefaciliteerd zitten ![]() Nee eigenlijk rijdt alles hier 2 aan 2 , dus de bovenste en derde zijn voor treinen naar links en de tweede en vierde voor treinen naar rechts. Waarom dan die ene trein op het 3e spoor naar rechts rijdt... Geen idee, was wel de enige in 2 uur die dat deed... | ||
ZwartmetSuiker | woensdag 10 augustus 2011 @ 18:44 | |
In Arnhem:![]() | ||
Arnette | woensdag 10 augustus 2011 @ 18:46 | |
Splitsen kunnen ze de laatste tijd niet, indirecte treinen worden opeens directe treinen zonder dat dit in de dienstregeling gaat (traject Groningen-Rotterdam Centraal). | ||
Duvel | woensdag 10 augustus 2011 @ 18:47 | |
Prutsers. | ||
Peter | woensdag 10 augustus 2011 @ 18:50 | |
Drukkere Fyra niet kostendekkend Goh, verrassend.. | ||
greavy | woensdag 10 augustus 2011 @ 18:51 | |
Vandaag even de bediening van Shell Moerdijk bekeken. Paar plaatjes geschoten. Vanavond probeer ik online te zetten. Was wel geinig toen de beveiliging van Shell naar me toe kwam... Omdat ik vlakbij de ingang stond (maar niet op hun terrein). Ze vertrouwden het niet met de camera .... | ||
Duvel | woensdag 10 augustus 2011 @ 18:56 | |
En toen? | ||
greavy | woensdag 10 augustus 2011 @ 18:57 | |
Ze wouden me wegsturen. En me foto's zien. En ze deden moeilijk want ik mocht daar niet fotograferen. ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:00 | |
Hoe laat was dat? Zag voor de 14:46 van Groningen naar Den Haag op het beginpunt iig tien bakken klaar staan en vond het toen al wat overkill. | ||
greavy | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:15 | |
Zou moeten zijn: Uit Groningen -> Den Haag: IV+IV, uit Leeuwarden -> Rotterdam: VI. Er zal bij het splitsen wel iets fout gegaan zijn ofzo | ||
Ofyles2 | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:15 | |
Ik weet niet of ik meteen mijn rijbewijs moet halen en een tweedehands koop. Ik weet evenmin of ik naar Utrecht moet om Bert M. helemaal af te kloppen. Ik weet evenmin of ik naar Den Haag moet om Melanie S. helemaal uit te wonen. | ||
Ofyles2 | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:16 | |
F**k de baas, gewoon doen. Als hij het niet accepteert, dat is zijn zaak... | ||
Peterselieman | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:18 | |
Dan is dat eerder op de dag al gebeurd, want ik zag in Groningen bij vertrek al de 9416 + daarachter een VI klaar staan. | ||
Scarlet_Dragonfly | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:19 | |
Of ze zijn in Zwolle (Meppel waarschijnlijk?) verkeerdom gecombineerd zodat de VI aan de verkeerde kant stond in Utrecht om naar Rotterdam te gaan misschien? | ||
greavy | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:20 | |
Dat zal het dan best eens geweest zijn. In Meppel word volgens mij niet meer gecombineerd. | ||
Duvel | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:34 | |
De VI hing bij binnenkomst in Utrecht achteraan. Overigens is dit al de tweede dag op rij dat het mis gaat. De IV naar Rotterdam staat praktisch in Lunetten, naast CTA met "Rotterdam Centraal" staat dan dus nog het deel voor Den Haag. Hij was wel gewoon op tijd, dus geen idee waarom ie verkeerd om gecombineerd zou zijn in Zwolle? | ||
Peterselieman | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:36 | |
Het is niet verkeerdom gecombineerd in Zwolle, maar in Groningen was de volgorde al niet volgens planning. | ||
greavy | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:36 | |
Ja, dan zijn de stellen dus gister of eergister al verkeerd gestart. En dat zal dus pas veranderen als de Bijsturing ingrijpt | ||
Zug-Chef | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:41 | |
Gelukkig hebben we de bordjes nog. Een compilatie van 457 stationsbordjes van de vakantiereis zomer 2011. ![]() | ||
greavy | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:43 | |
Godmondeju. Prachtige vangst ![]() | ||
Surveillance-Fiets | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:50 | |
treinen van en naar den haag / rotterdam - leeuwarden / groningen zijn altijd een drama. In rotterdam staat iedere zondag avond op de borden dat het achterste deel naar groningen gaat. Alleen komen er er iedere keer in zwolle weer achter dat die bakken toch naar leeuwarden gaan. Et voila ![]() | ||
remcoP | woensdag 10 augustus 2011 @ 19:50 | |
Neeeeeee! Niet nog een Hoogeveen-Wannabe ![]() | ||
Ascendancy | woensdag 10 augustus 2011 @ 20:09 | |
Overstappen in Driebergen? Alleen voor mensen uit Veenendaal die verder moeten rihting Amsterdam misschien, maar er zullen er weinig zijn die in Driebergen overstappen gezien je er niet sneller van in Amsterdam bent. Qua drukte zelfs is Driebergen net zo druk als Houten, dus dat is niet druk genoeg. Gezeik dus. | ||
remcoP | woensdag 10 augustus 2011 @ 20:11 | |
Of Bunnik! ![]() | ||
Ascendancy | woensdag 10 augustus 2011 @ 20:14 | |
Hoezo, daar stopt die veenendaalse boemel toch? | ||
Peterselieman | woensdag 10 augustus 2011 @ 20:14 | |
Alleen de IC naar Arnhem er laten stoppen. Overstappen kan wel op Ede-Wageningen ![]() En voor dat andere station alleen de IC naar Utrecht laten stoppen. En dan als alternatief de sprinter geven. Dan weet ik wel zeker wat de mensen zullen kiezen ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | woensdag 10 augustus 2011 @ 20:18 | |
Ik stapte een paar weken terug op het andere half uur in Rotterdam in de trein (een enkel drietje ICMm), op het perron en de gele borden stond dat die naar Enschede zou gaan. Op m.ns.nl stond dat Amersfoort de eindbestemming was, in de trein stond dat ook. In Gouda op het perron stond eindbestemming Deventer. Vlak voor Amersfoort werd er (zonder iets om te roepen) toch maar Deventer gezet op de borden in de trein. Uiteindelijk is hij zelfs toch doorgereden naar Enschede... ![]() | ||
Viezze | woensdag 10 augustus 2011 @ 21:12 | |
Ik moet morgen waarschijnlijk met de Fyra reizen, maar is dat ondertussen al een beetje betrouwbaar? Ik lees hier al een tijdje mee maar heb weinig positieve berichten gezien. | ||
remcoP | woensdag 10 augustus 2011 @ 21:14 | |
vanuit bunnik, richting arnhem. | ||
James1988 | woensdag 10 augustus 2011 @ 21:36 | |
CNR bevolen HST-productie te stoppen 10 augustus 2011 De hoge snelheids- treinproducent CNR is door het ministerie van spoorwegen gevraagd te stoppen met de productie van supersnelle treinen. Er is ongerustheid over de sensoren van het veiligheidssysteem dat niet goed werkt en regelmatig vertragingen veroorzaakt. Het ministerie vroeg “China North Locomotive and Rolling Stock” (CNR), één van de twee voornaamste treinproducenten tijdelijk te stoppen met het vervaardigen van het model dat gebruikt wordt op de lijn Shanghai-Peking en dit wegens de regelmatige vertragingen. Volgens een eigen mededeling van de staatsonderneming aan de beurs van Shanghai blijkt dat het veiligheidssysteem aan de CRH380 -het meest geavanceerde van China’s SSTreinen- niet goed werkt, wat de vertragingen veroorzaakt. De mededeling heeft het niet over het ongeval in Wenzhou dat het vertrouwen van het publiek nog dieper deed zakken, maar gebeurde met een iets ouder model overigens van een andere constructeur. De betrokken treinen werden gebouwd door de afdeling “Changchun Railway Vehicles” van CNR. De treinen zijn geïnstalleerd met sensoren die de trein automatisch doen vertragen, maar volgens mediarapporten gebeurt dit ook wanneer het niet noodzakelijk is. De firma belooft een inspectie en een aanpassing die efficiency en punctualiteit garandeert, maar gelooft toch dat het gevraagde orderboekje voor dit jaar nog kan afgewerkt. China startte maar in 2007 met hoge snelheids treinen, maar heeft plannen om tegen 2020 over een snel netwerk van 16.000 km te beschikken, wat vier keer zo groot is als Japans Shinkansen systeem. Toch blijkt uit cijfers dat tijdens het eerste semester dit jaar er 2,1 % minder werd uitgegeven vergeleken bij vorig jaar. De schulden verdrievoudigden dan ook op 3 jaren tot 2.091 miljard yuan. Een aantal topverantwoordelijken van de spoorwegen worden ook onderzocht naar corruptie. Premier Wen Jiabao heeft van zijn kant beloofd dat er extra controles komen bij de aanleg van hsl-spoor. Ook de training van het treinpersoneel moet volgens Wen worden verbeterd en de testperiodes van spoor en materieel worden verlengd. Bron: China Square | ||
Yreal | woensdag 10 augustus 2011 @ 22:02 | |
Hup, 6.50, enkeltjes essen chareloi ![]() | ||
Brembo | woensdag 10 augustus 2011 @ 22:09 | |
Wat schiet een gemeente als Driebergen-Zeist er mee op om vier keer per uur verbonden te zijn met Schiphol. Driebergen heeft meer aan zes keer een sprinter en zou juist moeten pleiten voor viersporig vanaf Veenendaal aansluiting. | ||
ReisT | woensdag 10 augustus 2011 @ 22:27 | |
Het gaat er niet om dat ze er iets mee opschieten, maar dat ze willen behouden wat ze hebben of dat nu nuttig is of niet. Voor gemeenten is een stop van een intercitytrein een statussymbool (daarom gebruiken ze altijd dat vreemde woord "intercitystatus"). Verder moet er gewoon weer een stopper Utrecht-Arnhem komen dan hebben alle stationnetjes een directe verbinding met Arnhem dus niets te klagen. Kan de IC daar lekker doorheen racen. | ||
greavy | woensdag 10 augustus 2011 @ 22:37 | |
Vandaag heb ik een officieel schrijven van Van Leeuwen Buizen ontvangen. Eerder al een bericht van de expeditie via de telefoon ontvangen, dat het goederenvervoer per spoor stopgezet is. Hierbij relevante inhoud: Het definitieve einde van de bediening van Zwijndrecht ! Voor de mensen die deze bediening nog proberen vast te leggen, jammer maar helaas. Ik tref nog regelmatig iemand op Zwijndrecht die de bediening afwacht.. Groet [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 10-08-2011 22:44:36 ] | ||
ZwartmetSuiker | woensdag 10 augustus 2011 @ 22:43 | |
Wel netjes dat ze zo reageren! | ||
greavy | woensdag 10 augustus 2011 @ 22:46 | |
Inderdaad. Ik had het niet verwacht. Iemand van de expeditie heb ik wel vaker gesproken, ook over deze trein. OOK toen hij nog reed. Maar hij heeft het doorgespeeld aan iemand die meer zicht heeft op dit vervoer, en heeft mij per brief geantwoord. | ||
Duvel | woensdag 10 augustus 2011 @ 23:09 | |
Nou inderdaad, petje af! Wel zonde... ![]() | ||
mschol | woensdag 10 augustus 2011 @ 23:11 | |
bediening zwijndrecht? *treinnoob die graag meelurkt ![]() | ||
greavy | woensdag 10 augustus 2011 @ 23:14 | |
Van Leeuwen Buizen in Zwijndrecht, die voorheen nog buizenvervoer per spoor deed. Voorheen waren het zulke treinen: Filmpjes niet van mij! | ||
Dr_Flash | woensdag 10 augustus 2011 @ 23:24 | |
Lekker hoor Zug ![]() ![]() | ||
James1988 | donderdag 11 augustus 2011 @ 04:12 | |
Toch hebben ze wel wat mooie stations daar in België. | ||
KapiteinT | donderdag 11 augustus 2011 @ 10:13 | |
En ze kunnen ook wel leuk filmpjes in elkaar draaien. Je zou haast denken dat het een goed lopend bedrijf is! | ||
Fixers | donderdag 11 augustus 2011 @ 10:42 | |
Houten heeft anders wel een ic-status. Volgens de cta moet je zelfs toeslag betalen voor de IC naar Utrecht-Lunetten en Utrecht centraal. ![]() | ||
Zug-Chef | donderdag 11 augustus 2011 @ 11:27 | |
2639 ![]() | ||
greavy | donderdag 11 augustus 2011 @ 12:23 | |
Ik vond deze foto online(Ardan op OVinNL):![]() Benieuwd wat ze met dit lege opstelterrein(Zwolle Rangeer) gaan doen straks... | ||
Stefanovic83 | donderdag 11 augustus 2011 @ 12:45 | |
De nieuwe schermpjes op Utrecht. Naar ik begreep hangen ze al bijna bij alle perrons in de hal ![]() op de perrons zelf nog wel steeds die oude krengen ![]() | ||
Duvel | donderdag 11 augustus 2011 @ 13:09 | |
Reizigersmaterieel opstellen? | ||
Arnette | donderdag 11 augustus 2011 @ 13:34 | |
Of vanaf R'dam gaat ie naar Leeuwarden en toch uiteindelijk een stuk naar Groningen ![]() | ||
James1988 | donderdag 11 augustus 2011 @ 13:35 | |
![]() | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 11 augustus 2011 @ 14:42 | |
Misschien wel deels opbreken. Ook ongebruikt spoor moet onderhouden worden en kost dus geld. | ||
James1988 | donderdag 11 augustus 2011 @ 14:44 | |
ProRail kennende? Opbreken. | ||
Ireyon | donderdag 11 augustus 2011 @ 14:45 | |
Grond verkopen en iemand anders een mooie wolkenkrabber neer laten zetten. | ||
greavy | donderdag 11 augustus 2011 @ 14:55 | |
Ja. Buffeltjes misschien.. Of je moet het er steeds onder de bovenleiding vandaan trekken, en dus met een D-loc heen duwen. Opstelruimte op Zwolle Goederen genoeg daarvoor.. Elektrificeren gebeurt niet. En die sporen daar zijn bepaald niet de mooiste. Zijn verwaarloosd (lees: Niet of nauwelijks onderhouden) et cetera | ||
blup | donderdag 11 augustus 2011 @ 14:56 | |
Van de winter kunnen ze daar alle SLT'tjes opstellen ![]() | ||
Stefanovic83 | donderdag 11 augustus 2011 @ 15:37 | |
Ik krijg een leaseauto bij mijn nieuwe baan ![]() Treinreizen zal wel op een bijzonder laag pitje komen te staan ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 15:41 | |
Netjes, t schiet al op ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 11 augustus 2011 @ 15:54 | |
Hoeveel heb jij er nu dan, Fles? | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 16:20 | |
5125 ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 11 augustus 2011 @ 16:21 | |
Met recht de bordjesbaas dus ![]() | ||
greavy | donderdag 11 augustus 2011 @ 16:35 | |
Netjes :-) Had ook niks anders verwacht... | ||
#ANONIEM | donderdag 11 augustus 2011 @ 16:39 | |
Bij wat krijg je 20% korting? | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 11 augustus 2011 @ 16:41 | |
Altijd korting: geeft 40% korting in de daluren, 20% korting in de spits | ||
#ANONIEM | donderdag 11 augustus 2011 @ 16:47 | |
met ov week krijg ik toch gewoon 40% korting de hele dag ? [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2011 16:47:41 ] | ||
lyolyrc | donderdag 11 augustus 2011 @ 16:53 | |
Ik vraag me af of het opstelterrein bij Zwolle opgebroken gaat worden. Het ligt een beetje verlaten, waardoor het niet direct als bouwlocatie zal worden aangewezen. Slopen geeft lagere onderhoudskosten, maar verkoop van de grond zal niet veel opleveren. Dat laatste voordeel is er denk ik wel bij de sloop van het opstelterrein in 's-Hertogenbosch. | ||
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2011 @ 17:11 | |
Die grond moet eerst meters diep afgegraven en gesaneerd worden, dat kost echt scheppen met geld ![]() | ||
greavy | donderdag 11 augustus 2011 @ 17:29 | |
Ja. Wisseltjes zullen wel voor een groot deel buiten gebruik genomen gaan worden. Zal vanavond even in het archief kijken voor de foto's die ik destijds op Zwolle Rangeer had gemaakt, toen wij de V's aan het plukken waren tbv de Plan U 115 | ||
Ascendancy | donderdag 11 augustus 2011 @ 17:34 | |
Wanneer bedoel je? Want in het weekend is er geen spits en in de vakantie geld dat ook niet. Met een OV weekend mag je inderdaag doordeweeks ook voor 9en zelfs met korting reizen, meereizen alleen na 9 uur. | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 11 augustus 2011 @ 17:37 | |
Tegenwoordig mag je met een weekend-ov altijd voor 9 uur met korting reizen? Vroeger, toen ik nog studeerde mocht dat alleen op maandagochtend. De rest van de week moest je voor 9 uur gewoon een kaartje voor het volle pond kopen... |