VancouverFan negeert gewoon alle posten waarin problemen besproken wordenquote:Op donderdag 9 september 2010 00:08 schreef Hukkie het volgende:
Dit valt natuurlijk allemaal onder de noemer opstartproblemen. Reizigers moeten er aan wennen, over de strippenkaart waren ook veel klachten en de klapper: in het buitenland werkt het ook goed. Dus uiteindelijk zal het hier ook goed komen en zal vooral de reiziger er beter van worden, met name door het grotere gebruiksgemak en natuurlijk lagere en eerlijkere beprijzing.
Vancouver kom er maar in.
Jawel, dat VF een hoge functie bekleed in de OV-propagandamachine en waarschijnlijk per positieve post op FOK betaald krijgt, was menigeen al duidelijk.quote:Op donderdag 9 september 2010 00:12 schreef macca728 het volgende:
VancouverFan negeert gewoon alle posten waarin problemen besproken worden
Het zou hem sieren als hij eens met eigen ervaringen kwam, maar daar wachten we al 20 topics op
quote:‘Treinstudent ongelijk behandeld’
LSVb nieuwe problemen OV-chipkaart
In tegenstelling tot overige reizigers met een OV-kaart krijgen studenten geen tijdelijke kaart krijgen bij verlies, diefstal of beschadiging. Studentenvakbond LSVb eist dat studenten op dezelfde wijze worden behandeld als andere reizigers.
DOOR STERRE VAN HEEMST ‘Wanneer een OV-abonnementhouder een defecte kaart heeft, krijgt hij een vervangende kaart, wanneer een student een defecte kaart heeft moet hij zelf opdraaien voor de kosten’, zegt Sander Breur, voorzitter van de LSVb.
Een student betaalt ¤ 136 per maand via studiefinanciering, voor zijn OV-kaart. Op het moment dat deze defect is, betaalt de student het bedrag gewoon door en daarboven op ook nog eens reiskosten.
In september hebben 17 duizend studenten een kaart met productiefout gekregen waardoor ze niet in of uit kunnen checken. Ook zijn er nog steeds studenten die hun abonnement niet kunnen ophalen, of aan wie geen nieuwe kaart wordt gestuurd. De studenten die in het bezit zijn van een kaart met productiefout hebben volgens de persvoorlichtster een brief gekregen waarmee ze kunnen reizen op punten waar ze niet in of uit kunnen checken.
Els van der Boon (22) is een van de gedupeerde studenten. ‘Nadat ik mijn OV-kaart verloren was, moest ik drie weken wachten totdat ik een nieuwe kreeg. Dit bleek een kaart zonder reisproduct te zijn. Er gingen nogmaals drie weken voorbij voordat ik dit product op mijn kaart kon zetten. Toen bleek mijn kaart geblokkeerd te zijn.’
Van der Boon: ‘Toen ik de servicelijn belde, wist men niet hoe de blokkade tot stand gekomen was, ik had genoeg saldo om te kunnen reizen. Bij de hulplijn vertelde ze mij dat het servicepunt dit probleem kon oplossen maar bij het servicepunt verwees men mij weer terug naar de hulplijn voor een oplossing. Uiteindelijk zijn ze er achter gekomen dat transportbedrijf Veolia mijn kaart geblokkeerd had. Zij vertelden mij dat ze hier niets aan konden doen en dat de servicelijn van de OV-chipkaart dit moest oplossen. Nadat ik heel boos ben geworden op zowel Veolia als het servicepunt van OV-chipkaart ben ik maar naar het servicepunt van Veolia gegaan in Zoetermeer. Hier hebben ze uiteindelijk mijn blokkade kunnen opheffen. Ik heb mijn OV-chipkaart bijna 3 maanden niet kunnen gebruiken. Het aantal belminuten dat ik heb gebruikt om dit te kunnen regelen is gigantisch.’
die verschillen komen omdat de kaartlezers niet geijkt zijn.quote:Op donderdag 9 september 2010 00:16 schreef mschol het volgende:
ik betaal voor dezelfde rit de ene keer ¤1,37 en de andere keer ¤1,38
hmm, ach, dan is het maar goed dat ik standaard 2 haltes minder afrekenquote:Op donderdag 9 september 2010 00:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
die verschillen komen omdat de kaartlezers niet geijkt zijn.
Ik vroeg het aan Qbuzz, die gaven eerst een ontwijkend antwoord op die vraag en daarna agressief, dat ik niet moest zeuren, want de kaartlezers voldeden aan de wettelijke norm
Ja dat klopt ook, alleen de wet vind het niet noodzakelijk dat de lezers 100% nauwkeurig werken.
Een collega van mij heeft een abonnement en kan bijna dagelijks 80 cent bijbetalen omdat de kaartlezer in de bus telkens een halte verder neemt, wanneer hij uitcheckt
quote:Steeds meer geldclaims OV-chipkaart Amsterdam
woensdag 8 september 2010
Dit artikel zit in dossier: OV Chipkaart
Steeds meer geldclaims OV-chipkaart Amsterdam
In de regio Amsterdam wordt steeds vaker geld teruggevraagd door reizigers die hebben vergeten uit te checken, of niet uit konden checken door falende apparatuur.
Dat meldt Metro vandaag in de krant. In de maand mei nam nog maar 6% van de reizigers de moeite om het te veel betaalde geld terug te vragen, nu is dat al 15,5%. Door de stijging van het aantal aanvragen kost het het GVB meer tijd om de aanvragen te verwerken. Eerst duurde het maar enkele dagen, nu twee tot drie weken.
Het GVB verdient nu per maand ongeveer anderhalve ton aan gemiste uitchecks
In het buitenland werkt het meestal dan ook omdat ze het bij maar bij 1 vervoersmaatschappij toepassen en/of met een veel eenvoudiger betaalsysteem werken.quote:Op donderdag 9 september 2010 00:08 schreef Hukkie het volgende:
Dit valt natuurlijk allemaal onder de noemer opstartproblemen. Reizigers moeten er aan wennen, over de strippenkaart waren ook veel klachten en de klapper: in het buitenland werkt het ook goed. Dus uiteindelijk zal het hier ook goed komen en zal vooral de reiziger er beter van worden, met name door het grotere gebruiksgemak en natuurlijk lagere en eerlijkere beprijzing.
Vancouver kom er maar in.
En hoeveel zijn ze kwijt aan de afhandeling van die claims en het terugbetalen?quote:
Ik verwacht eigenlijk dat daar niet meer daar één medewerker op gezet is als de verwerkingstijd zo achterlijk exponentieel toeneemt met een paar procenten meer claims.quote:Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En hoeveel zijn ze kwijt aan de afhandeling van die claims en het terugbetalen?
Wat een vergelijking, dat gebeurde maar sporadisch. Terwijl defecte apparatuur schering en inslag is en vergeten uit te checken ettelijke keren vaker zal voorkomen dan een strippenkaart die in de was gaat. Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen en ook nog nooit gehoord dat dat gebeurd is. Dat komt ook vooral omdat het dan de eigen schuld is, terwijl het bij de chipkaart aan de inherente triestheid van het systeem ligt.quote:En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
wat begrijp je niet aan de zin : Het GVB Verdient 1,5 ton per maand aan mensen die niet goed uitchecken ?quote:Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
waarom weer een vergelijking met de strippenkaart ?quote:Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
Hoeveel ze kwijt zijn aan de afhandeling van die claim zal mij als reiziger mijn reet roesten. Dat hadden ze maar van te voren moeten bedenken teon ze met zijn allen ja en amen zeiden tegen dit plan.quote:Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
lees de andere topics even door en je begrijpt dat er geen discussie mogelijk is, dat de discussie eindeloos herhaald wordt. Het is hier toch een discussieforum ? Wij willen een discussie, niet iemand die de discussie elke keer doodt omdat tegenstanders zeikerds, zeurpieten, trollen en andere schekldworrden zijnquote:Op donderdag 9 september 2010 08:27 schreef BrandX het volgende:hoi OV discusseerusers
even dit:
@VancouverFan: schelden is niet nodig
@ de rest: het staat VancouverFan natuurlijk vrij of hij wel of niet reageert op welke posts. Dat kan rete irritant zijn, dat weet ik, maar hey, dat is wel zijn goed recht. Blijkbaar (ik heb geen andere topics teruggelezen, mea culpa) is hij een voorstander van dat chipgedoe en de meesten van jullie tegenstanders. Dat zal altijd wringen in dit soort discussies. Hou de eer aan jezelf en negeer zo'n iemand dan.
Hij wil blijkbaar geen discussie. Aan een dood paard kan je niet trekken. Ik zeg het, bloedirritant, maar negeer hem en zijn posts dan gewoon. Dat is de enige remedie. En discussieer met de rest.quote:Op donderdag 9 september 2010 08:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
lees de andere topics even door en je begrijpt dat er geen discussie mogelijk is, dat de discussie eindeloos herhaald wordt. Het is hier toch een discussieforum ? Wij willen een discussie, niet iemand die de discussie elke keer doodt omdat tegenstanders zeikerds, zeurpieten, trollen en andere schekldworrden zijn
quote:Kamer wil einde aan ellende OV-chipkaart
Uitgegeven: 9 september 2010 13:51
Laatst gewijzigd: 9 september 2010 13:51
AMSTERDAM - De Tweede Kamer wil dat er een einde komt aan alle problemen met de OV-chipkaart. Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) moet snel uitleggen hoe hij orde op zaken gaat stellen.
© NU.nl/Chris HeijmansDe Kamer wil uiterlijk dinsdag tekst en uitleg van Eurlings. Daarna volgt mogelijk een spoeddebat, dat GroenLinks en SP alvast hebben aangevraagd.
"De problemen met de chipkaart moeten eindelijk eens de wereld uit", zegt GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent.
Klachten
Volgens Van Gent 'regent het klachten' op de door haar partij opgerichte website ov-chipklacht.nl. Zo zouden de prijzen stiekem zijn verhoogd, zouden reizigers met klachten van het kastje naar de muur gestuurd en zouden ov-bedrijven te weinig doen om te voorkomen dat mensen vergeten uit te checken.
Ook over de OV-chipkaart voor studenten houden de klachten aan. Reizigersvereniging Rover en studentenvakbond LSVb meldden onlangs dat veel studenten een chipkaart hebben die niet werkt.
Ze moeten dus een kaartje kopen en krijgen dat geld niet terug, terwijl dat volgens de regels wel zou moeten.
Gek volgens de NS is iedereen tevreden en volgens de andere OV bedrijven ookquote:Op donderdag 9 september 2010 15:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
![]()
Volgens mij lezen hier kamer leden mee als ze nu nog wat andere ideeen hier over nemen zou ik bijna nog positief kunnen worden over de ov-chip kaart.
quote:Miljoenenclaim door ov-chipkaart
AMSTERDAM - Nederlandse studenten gaan een gezamenlijke claim van mogelijk vele miljoenen euro's indienen bij het ministerie van Onderwijs voor het falen van de ov-chipkaart.
Sinds de invoering van het betaalmiddel zijn tienduizenden studenten in financiële problemen geraakt omdat ze ineens zelf moeten opdraaien voor extra gemaakte reiskosten doordat de ov-chipkaart niet werkt.
Reizigersvereniging Rover en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) vragen vandaag de Nationale Ombudsman om de tienduizenden klachten te bundelen en actie te ondernemen richting de overheid.
Huilende studenten
"Er moet echt iets gebeuren, want het systeem deugt gewoon niet. We klagen al maanden en keer op keer wordt beterschap beloofd. Tot op heden is er niets veranderd en worden studenten opgezadeld met gigantisch hoge kosten", zegt Sanne van Galen van Rover.
"Ik krijg dagelijks huilende mensen aan de lijn, die niet meer weten hoe rond te komen, omdat ze inmiddels vele honderden euro's hebben voorgeschoten en nog geen cent hebben teruggekregen. Daarnaast blijven studenten ook nog eens ¤68 per halve maand voor een chipkaart betalen die door de organisatie niet geleverd wordt of binnen de kortste keren defect is. Een echte wanprestatie dus."
"Ik heb al enkele verhalen gehoord van studenten die de periode dat zij zelf de reiskosten moeten dekken zoveel mogelijk thuis blijven, of dat zij een periode geen schoolboeken kopen om de reiskosten te kunnen betalen. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is van de overheid, die probeert immers de studie zoveel mogelijk te stimuleren", vertelt Peter Visser, student aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
De in Veenendaal wonende student heeft zelf inmiddels 250 euro voorgeschoten aan reiskosten. "Toen mijn kaart defect ging, zou ik binnen drie weken een nieuwe ontvangen, maar in de tussentijd moest ik mijn reiskosten zelf betalen. Mevrouw Huizinga van de CU, die de ov-chipkaart invoerde, probeert wel op de kosten van de belastingbetaler met een privé-jet te vliegen. Maar de student die recht heeft op gratis reizen moet het zelf betalen", sist de woedende Visser.
Ook bij de LSVb staat de telefoon al maanden roodgloeiend met meldingen van gedupeerde studenten. "We worden er moedeloos van en de problemen blijven zich opstapelen", zegt voorzitter Sander Breur. "Nu kunnen zo'n 13.000 eerstejaars de kaart niet gebruiken. We beraden ons op acties, maar stellen die nog uit omdat we weer in overleg zijn met het ministerie en hoop blijven houden op een oplossing."
quote:Veiligere OV-chipkaart is niet snel inzetbaar'
Nijmeegse professor Bart Jacobs verwacht moeizame migratie
Van de verbeterde versleuteling in de nieuwe OV-chipkaart kan pas gebruik worden gemaakt wanneer het overgrote merendeel van de reizigers een nieuwe pas heeft. Dat kan optimaal gebruik van de kaart vertragen, terwijl het plan juist is om deze in te voeren op het moment dat het aantal fraude-incidenten uit de hand loopt. Dat zegt professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit in Nijmegen.
'Van de verbeterde versleuteling kan pas gebruik worden gemaakt wanneer 'zeg 99,9 procent' van de reizigers een nieuwe pas heeft, aldus Jacobs, wiens Digital Security-vakgroep in 2008 internationale faam verwierf toen deze de gebrekkige beveiliging van de huidige OV-chipkaart kraakte.
Jacobs wijst erop dat dit de eerste keer is dat binnen een openbaarvervoersysteem een overstap wordt gemaakt van de ene smartcard naar de andere. 'Tot nu toe kennen we wereldwijd alleen migraties van papieren (strippen-)kaarten naar smartcards. Die migraties kunnen stapgewijs verlopen, maar de overstap naar de nieuwe OV-chipkaart moet noodgedwongen in één klap.'
Hij legt uit waarom: 'De nieuwe chip in de kaart - de SmartMX - is backwards compatible: hij kan zich bij ouderwetse controlepoortjes als de oude Mifare Classic voordoen. Maar dat geldt niet andersom: bij de overgang naar de nieuwe kaart worden via een eenmalige operatie alle poortjes omgeschakeld. Vanaf dat moment komen reizigers met een oude OV-chipkaart er niet meer door. Dat maakt migratie naar de nieuwe kaart complex.'
Nieuwe kaart is programmeerbaar
Trans Link Systems (TLS) laat in eerste instantie alleen standaardapplicaties voor de nieuwe chip ontwikkelen, die in tegenstelling tot de Mifare Classic programmeerbaar is. In de toekomst volgen extra's, zoals bijvoorbeeld software voor loyaliteitsprogramma's, waarmee reizigers korting zouden kunnen krijgen bij pretparken.
Jacobs hoopt dat TLS kiest voor applicaties die voor de klant werkelijk nuttig zijn. 'Laten ze er eerst maar eens voor zorgen dat die kaarten thuis uitleesbaar worden. Ik heb een gezin met drie kinderen en er liggen bij mij tien van die kaarten in een bakje. Ik weet echt niet meer op welk van die kaarten nog saldo staat en al helemaal niet hoeveel. Daar kom je pas achter als je op reis gaat, maar dan kan het al te laat zijn.'
Beveiligingsproblemen als gevolg van de programmeerbaarheid van de nieuwe kaart ziet de professor softwarecorrectheid- en veiligheid vooralsnog niet. 'Alleen TLS kan software toevoegen. Ongetwijfeld zullen hackers proberen de kaart te kraken, maar het Java-platform biedt voldoende ondersteuning voor beveiliging. Als die correct wordt benut, hoeft er geen beveiligingsprobleem te zijn.'
Fraude
In juni van 2008 besloot de toenmalige staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat om de huidige OV-chipkaart pas te vervangen wanneer het aantal fraudegevallen uit de hand loopt. In februari 2010 werd al wel een nieuwe RFID-chip gekozen: de SmartMX-chip van NXP. Die maakt gebruik van een publiek versleutelingsalgoritme met langere sleutels dan de goedkopere en fraudegevoeligere Mifare Classic, die verwerkt is in de bestaande OV-passen.
Ik ben net gebeld over dit spoeddebat van de SP en GroenLinks. Lees topic Gebeld door 2e kamer fractie over OV-chipkaart voor als je klachten hebt waarvan je wilt dat de minister ze zal lezenquote:Op donderdag 9 september 2010 15:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
![]()
Volgens mij lezen hier kamer leden mee als ze nu nog wat andere ideeen hier over nemen zou ik bijna nog positief kunnen worden over de ov-chip kaart.
eindelijk krijgen anderen hun kans om vragen en ervaringen te delen hierquote:Op donderdag 9 september 2010 16:03 schreef Zelva het volgende:
Hmmz, zal nu Snowgoon weer uit de kast gehaald worden?
Ik vind het jammer dat er niet wordt ingegaan op het feit dat je als student geld misloopt omdat je bij de trein nog niet mag inchecken. Enkeltjes zijn met de ovchipkaart goedkoper dan wanneer je normale kaartjes koopt, plus het maakt niet uit of je dezelfde dag al retour gaat. Wanneer je als student nog niet zeker bent dat je dezelfde dag weer terug gaat, kost je dat weer een paar euro extra.quote:
ja klopt, ik heb zelf een Voordeelurenkaart en mijn vriendin rist altijd met mij samen, ook korting.quote:Op donderdag 9 september 2010 21:59 schreef Frankvbr het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat er niet wordt ingegaan op het feit dat je als student geld misloopt omdat je bij de trein nog niet mag inchecken. Enkeltjes zijn met de ovchipkaart goedkoper dan wanneer je normale kaartjes koopt, plus het maakt niet uit of je dezelfde dag al retour gaat. Wanneer je als student nog niet zeker bent dat je dezelfde dag weer terug gaat, kost je dat weer een paar euro extra.
Te belachelijk voor woorden dat ov-organisaties pas door hun knieen gaan als de overheid ze weer eens op het matje roept. Dat zou juist uit zichtzelf moeten komen bij zulke dienst verlenende organisaties.quote:Vervoerders vergoeden overlast studenten ov-chipkaart
Uitgegeven: 10 september 2010 15:57
Laatst gewijzigd: 10 september 2010 16:02
AMSTERDAM – De ov-bedrijven gaan studenten vergoeden die kosten maken door problemen rond de studenten ov-chipkaart.
© NU.nl/Alphons NieuwenhuisDat hebben de vervoerders vrijdag bekendgemaakt na overleg met staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs).
De studenten ov-chipkaart kampt nog regelmatig met storingen, waardoor studenten niet gebruik kunnen maken van de kaart.
Bij belangengroepen als de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en reizigersorganisatie ROVER regent het klachten.
Afspraken
Een woordvoerder van Van Bijsterveldt laat aan NU.nl weten dat de afspraken zijn gemaakt op aandringen van de staatssecretaris tijdens een ‘pittig’ gesprek met de vervoerbedrijven.
De staatssecretaris dringt er op aan dat de vervoerders de studenten ‘ruimhartig beoordelen’. “Studenten mogen niet de dupe worden van de problemen met de ov-chipkaart.”
De vervoerders hebben daarnaast toegezegd te kijken hoe vervangende kaarten sneller (binnen 9 dagen) kunnen worden geleverd. Ook wordt nagegaan of het beoordelen van defecten sneller kan worden uitgevoerd.
Declaraties
Met de vervoerders is afgesproken dat er gewerkt gaat worden aan 1 loket voor de declaraties van de studenten, zodat zij niet meer langs allerlei instanties moeten.
Volgens mij heeft de overheid dit al eerder toegezegd, toen hadden de OV bedrijven er lak aanquote:Op vrijdag 10 september 2010 16:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Te belachelijk voor woorden dat ov-organisaties pas door hun knieen gaan als de overheid ze weer eens op het matje roept. Dat zou juist uit zichtzelf moeten komen bij zulke dienst verlenende organisaties.
Ik ben wel blij dat de politiek nu tenminste wel iets voor elkaar hebben gekregen voor de problemen van de studenten.
Die vage toezeggingen die ze verder doen daar moeten gewoon flinke sancties op staan als ze de nu gemaakte toezeggingen niet nakomen. Maar dat lezen we weer nergens.
Wat ik eigenlijk pas echt bespottelijk vind is dat er niets wordt gezegd over de rest van de klachten feiten zoals de vele storingen van de checkpunten etc. Alsof het 'tegemoetkomen van de studenten' het enige is.quote:Op vrijdag 10 september 2010 16:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Te belachelijk voor woorden dat ov-organisaties pas door hun knieen gaan als de overheid ze weer eens op het matje roept. Dat zou juist uit zichtzelf moeten komen bij zulke dienst verlenende organisaties.
Ik ben wel blij dat de politiek nu tenminste wel iets voor elkaar hebben gekregen voor de problemen van de studenten.
Die vage toezeggingen die ze verder doen daar moeten gewoon flinke sancties op staan als ze de nu gemaakte toezeggingen niet nakomen. Maar dat lezen we weer nergens.
Er schijnen al heel veel klachten te zijn over de nieuwere chipkaarten, dat die te goedkoop zijn gemaakt.quote:Op vrijdag 10 september 2010 17:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de overheid dit al eerder toegezegd, toen hadden de OV bedrijven er lak aan
De problemen spelen al 2 jaar bij de ov studentenkaart.
Nieuwe kaarten schijnen sowieso maar 1 jaar mee te gaan maximaal, zeker een besparing op materiaal
Hoho, het woordje 'verantwoordelijk' bestaat dan nog wel in taal, in gebruik is dit begrip al jaren niet meer. Wel een beetje bijblijven hier in Nederland he?quote:Hoe wil je 1 loket creeren voor 6,7 vervoerders ? Ze moeten Translink verantwoordelijk stellen en alles laten regelen.
kijken op OV chipkaart.nl of er transacties zijn geweest ?quote:Op zondag 12 september 2010 14:25 schreef shmoopy het volgende:
Iemand hier een idee?
Heb voor mijn oudste een OV-chipkaart aangeschaft met automatich ¤10 opladen als het saldo onder ¤5 uitkomt.
Het beste joch is er welgeteld alleen afgelopen maandag mee naar school geweest en was vanaf dinsdag ziek thuis.
Blijkt nu op mijn online banking dinsdagochtend 2x ¤10 opgeladen te zijn (en dus van mijn rekening).
Gek genoeg ook nog eens op 2 tijdstippen die hij normaal op een tram zou stappen (incl overstappen dus), maar hij lag toch echt ziek in z'n bed.
Komt waarschijnlijk door je nieuwe ID kaart.quote:Op donderdag 9 september 2010 00:21 schreef RacerDKB het volgende:
Sinds vandaag krijg ik constant ''Probeer opnieuw'' bij de poortjes
Maar het poortje gaat wel open, en als je het dan 3 keer opnieuw doet staat er ''U bent al ingecheckt!''
Heeft hij wel goed uitgecheckt? Kun je trouwens terug declareren.quote:Op zondag 12 september 2010 14:25 schreef shmoopy het volgende:
Iemand hier een idee?
Heb voor mijn oudste een OV-chipkaart aangeschaft met automatich ¤10 opladen als het saldo onder ¤5 uitkomt.
Het beste joch is er welgeteld alleen afgelopen maandag mee naar school geweest en was vanaf dinsdag ziek thuis.
Blijkt nu op mijn online banking dinsdagochtend 2x ¤10 opgeladen te zijn (en dus van mijn rekening).
Gek genoeg ook nog eens op 2 tijdstippen die hij normaal op een tram zou stappen (incl overstappen dus), maar hij lag toch echt ziek in z'n bed.
kan er toch nooit 2x 10 euro zijn afgeschrevenquote:Op zondag 12 september 2010 17:14 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Heeft hij wel goed uitgecheckt?
Jawel, ze heeft gebruik gemaakt van automatisch opladen na een bepaald minimum? En aangezien de eerste 10 euro bedoelt was om de saldo op te laden kan het best kloppen (anders zou het in totaal 3x moeten zijn). Als men vergeet uit te checken. Maar nogmaals, details ontbreken. Gewoon even contact opnemen voor declaratie.quote:Op zondag 12 september 2010 17:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
kan er toch nooit 2x 10 euro zijn afgeschreven
kost je maar 4 euro als je vergeet uit te checkenquote:Op zondag 12 september 2010 17:17 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Jawel, ze heeft gebruik gemaakt van automatisch opladen na een bepaald minimum? En aangezien de eerste 10 euro bedoelt was om de saldo op te laden kan het best kloppen (anders zou het in totaal 3x moeten zijn). Als men vergeet uit te checken. Maar nogmaals, details ontbreken. Gewoon even contact opnemen voor declaratie.
plus de ritprijs.quote:Op zondag 12 september 2010 17:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
kost je maar 4 euro als je vergeet uit te checken
Ik was van de veronderstelling van wel. Dat het bedrag berekend wordt per km op het moment dat je incheckt.quote:Op zondag 12 september 2010 18:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, als je niet uitcheckt, valt er helemaal geen rit te berekenen.
Staat je saldo in de min?quote:Op donderdag 9 september 2010 00:13 schreef lynda het volgende:en wederom is mijn 'Vrij Reizen" geblokkeerd en niemand weet waarom
![]()
Morgen voor de 39892893e keer 0900 nummer gaan bellen.
Instaptarief ben je dan kwijtquote:Op zondag 12 september 2010 18:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, als je niet uitcheckt, valt er helemaal geen rit te berekenen.
Nee, er wordt 4 euro borg ingehouden als je incheckt en als je niet uitcheckt ben je die kwijt. Niets meer en niets minder.quote:
Uhmz oke ben toch ook wel aardig wat andere bedragen tegengekomen.quote:Op zondag 12 september 2010 18:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, er wordt 4 euro borg ingehouden als je incheckt en als je niet uitcheckt ben je die kwijt. Niets meer en niets minder.
Nee, hoor, bedankt voor het meedenken.quote:
Eurlings kreeg deze vragen pas recent gesteld, voorheen was die staatssecretaresse Huizinga er mee bezig. Zij vond dat alles goed was en is nu minister van VROM...quote:Op zondag 12 september 2010 19:10 schreef macca728 het volgende:
http://www.spitsnieuws.nl(...)rttarief_chipka.html
Geen dubbel starttarief chipkaart
Treinreizigers met een ov-chipkaart mogen niet verplicht worden om twee keer een opstaptarief te betalen als ze overstappen van de ene naar de andere treindienst-aanbieder. Dat zei demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer) in een overleg met de Tweede Kamer .
Eurlings lichtte zijn woorden toe met een voorbeeld in Limburg. "Als je daar met de chipkaart zou reizen van Swalmen naar Valkenburg heb je te maken met verschillende regionale treinaanbieders. Het kan niet zo zijn dat je dan steeds weer een opstarttarief moet betalen. Dan laat je Valkenburg misschien links liggen, en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn'', aldus de bewindsman die uit die plaats afkomstig is.
De CDA-politicus heeft begrepen dat ook regionale overheden de handen niet op elkaar krijgen voor dubbele opstaptarieven. "Daarom wil ik zo snel mogelijk met hen om de tafel om een oplossing te bedenken'', zei de minister. ,
Probleem is pas 6 jaar bekend maar Eurlings, die weer teruggaat naar Limburg wil zsm praten.....
En waarom moet ik dan wel 2x een starttarief betalen als ik van trein op metro overstapt ?
Dat is toch ook van de ene naar de andere vervoerder overstappen, meneer Eurlings ?
Eurlings was haar baas toch, die heeft alle stukken heus wel gezienquote:Op zondag 12 september 2010 19:31 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Eurlings kreeg deze vragen pas recent gesteld, voorheen was die staatssecretaresse Huizinga er mee bezig. Zij vond dat alles goed was en is nu minister van VROM...
De openbaar vervoer-bedrijven grijpen elke kans aan om de zakken van hun reizigers leger te maken, ook al als het als gevolg is van hun onvermogen om iets goed te regelen, daar hebben ze geen boodschap aan. Net als dat je gewoon moet dokken als je een defecte studenten OV-chipkaart ontvangt van de IB-Groep.quote:Op zondag 12 september 2010 20:48 schreef Rick_ het volgende:
Ik snap er niets meer van en zit met een probleem met mijn studenten ov-chipkaart.
Ik heb bij DUO aangegeven mijn OV reisproduct te willen laten stoppen. Ik heb dit op internet geregeld halverwege augustus. Ik kreeg van DUO bericht dat ik 6 (of 7) september mijn reisproduct zelf nog van mijn chipkaart moest verwijderen. Dit heb ik gedaan volgens de website van de chipkaart. Ik heb afgelopen maandag dus mijn product van mijn chipkaart afgehaald bij een ophaalpunt. Ik kreeg een bon dat 0 van 4 producten waren afgehaald. Ik deed alles volgens de instructies dus ik dacht dat het dan wel zou kloppen.
Nu stap ik gisteren de bus in en check in met mijn chipkaart omdat daar nog tegoed op stond, ik zou dus moeten betalen in de bus zonder korting oid. Ik stap uit de bus en check dus ook uit. Ik zag toevallig dat dit ritje mij geen euro had gekost. Dus ik vreesde al het ergste. Ik loop vervolgens naar een NS medewerker en hij kon mij vertellen dat er gewoon een reisproduct nog opstond. Ik vreesde dus ook voor de boete van 68 euro per halve maand. Nu bekeek ik gisteren de website van de chipkaart en ik zag dat er technische problemen waren met het erafhalen van je reisproduct. ik moet het na 15 september nogmaals proberen.
( http://www.studentenov-chipkaart.nl/Stopzetten, stap 2)
Mag / kan ik nu nog gewoon gratis reizen doordeweeks? Uiteraard ga ik het na 15 september nog een keer naar een ophaalpunt. Volgens mijn gegeven op www.ov-chipkaart.nl heb ik namelijk nng steeds een reisproduct. Zelfs als ik doordeweeks wil betalen voor de bus, dan is dit theoretisch niet mogelijk met mijn chipkaart. En de conducteur aan wie ik het vroeg vertelde mij dus dat ik nog een geldig reisproduct heb. Ik ga in de periode tot 15 september voordat ik de trein instap inloggen op www.ov-chopkaart.nl om te kijken of ik nog recht heb om te reizen, anders koop ik uiteraard gewoon een kaartje.
Wel met een persoonlijke OV-chipkaart?quote:Op zondag 12 september 2010 23:29 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nee je kunt niet met studentenkorting reizen op een anonieme kaart, je pasfoto staat er immers niet op. Ook je collegekaart tonen is zinloos: niet iedereen met een collegekaart heeft recht op een OV-reisproduct.
nee op geen enkele manierquote:Op zondag 12 september 2010 23:46 schreef Asskicker14 het volgende:
Dus met een anonieme OV-chipkaart kun je per definitie niet met korting reizen?
Pin gewoon je kaartjes, je kunt een formulier downen om je geld terug te krijgen dit kan je dan bewijzen via je acceptgiro.quote:Op zondag 12 september 2010 23:58 schreef Asskicker14 het volgende:
Dan neem ik wel een papieren ticket en vraag ik iemand of ik met diegene mee mag reizen op studentenkorting.
Als jij gewoon recht hebt op studiefinanciering dus vrij reizen moet dat geen probleem zijnquote:Op maandag 13 september 2010 00:19 schreef Asskicker14 het volgende:
Dank je voor de tip. Al weet ik niet of ik aanspraak ga maken op restitutie, die regeling geldt slechts 1 keer.
Nee.quote:Op zondag 12 september 2010 23:26 schreef Asskicker14 het volgende:
Voor de komende 1/2 weken wil ik daarom met een anonieme chipkaart reizen.
Maar kun je daarmee ook met studentenkorting (reductie) reizen
Ja.quote:of betaal ik hiermee gewoon altijd de volle bak?
Niet. Je hebt geen recht op korting als je geen studentenkaart hebt. Je hebt uitsluitend recht op een vergoeding van 68 euro per halve maand als je ov-chipkaart te laat geleverd wordt.quote:En hoe toon ik aan dat ik aanspraak maak op die korting?
Jup daarvoor moet je bij ibg zijn duo daarom ook pinnenquote:Op maandag 13 september 2010 00:26 schreef Asskicker14 het volgende:
De klantenservice zegt iets heel anders, het verliezen van mijn studenten-OV is nalatigheid van mijzelf, en derhalve moet ik totdat ik mijn nieuwe kaart heb ontvangen, voor eigen rekening reizen. De regeling met de restitutie is enkel bedoeld als je een boete krijgt terwijl je een keer in de trein stapt terwijl je je OV thuis hebt gelaten, mocht je zoiets nog een keer overkomen, dan zeggen ze natuurlijk, ja, maar we hebben je al een keer gerestitueerd en daar mag je op jaarlijkse basis niet vaker dan 1x aanspraak op doen
Kan ik met een anonieme OV niet een medestudent vragen of ik met hem/haar mee mag reizen, dan geldt die korting toch wel?quote:Op maandag 13 september 2010 00:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Ja.
[..]
Niet. Je hebt geen recht op korting als je geen studentenkaart hebt. Je hebt uitsluitend recht op een vergoeding van 68 euro per halve maand als je ov-chipkaart te laat geleverd wordt.
Lang leve de privatisering.quote:Op maandag 13 september 2010 00:33 schreef Geerd het volgende:
Dan moet je een kaartje kopen met korting en dan vragen
Maar voor 0900 is korting sowieso niet geldig![]()
Als jij gewoon id paspoort of rijbewijs bij je hebt hoeft dat ook nietquote:Op maandag 13 september 2010 00:36 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
Lang leve de privatisering.![]()
Ik neem mijn kansen morgen wel, in een drukke coupe is de kans toch kleiner dat je gecontroleerd word, en bij een drukke spits gaan ze echt geen spoorwegpolitie bij halen.
Ooit gehoord van gba?quote:Op maandag 13 september 2010 00:38 schreef Asskicker14 het volgende:
No way, dan weet ik zeker dat de boete mijn brievenbus bereikt.
Zonder mijn ID-bewijs, kan ik elke naam opgeven die ik wil.quote:Op maandag 13 september 2010 00:40 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ooit gehoord van gba?Probeer alleen maar wat te helpen maar
Hehehe denk je???quote:Op maandag 13 september 2010 00:45 schreef Asskicker14 het volgende:
Ja, maar mijn hele punt is dat die conducteurs er ook tegen op zien om in een drukke ochtendspits de spoorwegpolitie erbij te halen, tenzij je echt van de Gestapo-conducteurs treft die koste wat het kost de regels willen hanteren.
quote:Op maandag 13 september 2010 00:50 schreef Asskicker14 het volgende:
Hoe het ook zij, ik hoop jou te treffen op mijn traject, hopelijk gun je me die korting dan wel. Als ik het woord 'Fok you' in mijn mond neem, dan weet je met wie je te maken hebt.
Je quote me heel mooi, maar je bericht geeft geen antwoord op mijn vraag..quote:Op zondag 12 september 2010 23:25 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
De openbaar vervoer-bedrijven grijpen elke kans aan om de zakken van hun reizigers leger te maken, ook al als het als gevolg is van hun onvermogen om iets goed te regelen, daar hebben ze geen boodschap aan. Net als dat je gewoon moet dokken als je een defecte studenten OV-chipkaart ontvangt van de IB-Groep.
Volgens mij niet: je moet in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en dat is of een kaartje of de chipkaart (een brief kan iedereen printen)quote:Op maandag 13 september 2010 08:59 schreef Rick_ het volgende:
[..]
Je quote me heel mooi, maar je bericht geeft geen antwoord op mijn vraag..![]()
Iemand enig idee?
weet je al waardoor het kwam ?quote:Op zondag 12 september 2010 14:25 schreef shmoopy het volgende:
Iemand hier een idee?
quote:Transactiebon OV-chipkaart
Stel, je koopt een brood bij de plaatselijke bakker. Je wilt een bon en de bakker zegt dat je die bij de concurrent een uur lopen verderop moet halen.
U vindt dit een vreemd verhaal? Maar zo gaat het wel met de OV-chipkaart in Berkel en Rodenrijs. Daar rijdt een bus van Qbuzz. Als je daar een busreis koopt en je wilt een transactiebon hebben om je financiële- en reistransacties te controleren en te declareren, moet je naar een automaat van de RET, want Qbuzz maakt gebruik van de transactiebonnenvoorziening van de RET. De dichtstbijzijnde automaat van de RET is een uur lopen van het centrum van Berkel en Rodenrijs. Daar kan je dan een transactiebon maken, waar je alleen iets aan hebt om je reistransacties te controleren en te declareren, want er staan onvoldoende gegevens op voor de controle van je financiële transacties, zoals het saldo bij de eerste geregistreerde reistransactie. Als je dit saldo aan het begin van de transactiebon zou hebben, kan je daar je opgeladen saldo's bij optellen en je reiskosten van aftrekken en vergelijken met het "Huidig saldo", dat wel op de transactiebon staat.
Qbuzz verwijst je naar OV-chipkaart.nl op internet, maar dat is al even onvolledig en niet voor iedereen toegankelijk.
Verdere klachten over de transactiebon, zijn: 1. Het nummer van de OV-chipkaart op de transactiebon komt niet overeen met het nummer op de OV-chipkaart.
2. Op de transactiebon ontbreekt het nummer van de bus- of tram-lijn.
3. Bij vervoersmaatschappijen, die gebruikmaken van de transactiebonnenautomaat van een andere vervoersmaatschappij, ontbreekt de naam van de vervoerende maatschappij en de naam van de haltes. Dat is vooral lastig, als je met meerdere vervoersmaatschappijen gereisd hebt, en je wilt restitutie voor gemaakte fouten aanvragen. Dan wil men als eerste de namen van de incheck- en uitcheckhaltes weten.
4. Het aantal afgedrukte reistransacties zou minimaal vijftien moeten zijn, in plaats van tien. Op één dag heb ik al twaalf reistransacties. Als ik aan het eind van de dag een transactiebon zou kunnen maken, vallen er al twee reistransacties af. Die kan ik dus niet meer controleren en declareren.
De politieke partijen, die voorgeven hun best te doen voor het openbaar
vervoer, vinden dit onderwerp niet zo interessant. Misschien zou de gemeente zelf, die de concessie geeft aan de vervoersmaatschappij, die in onze gemeente het openbaar vervoer mag verzorgen, hogere eisen moeten stellen aan de klantvriendelijkheid van de voorzieningen van dat openbaar vervoer.
C. E. Molin
Berkel en Rodenrijs
Vanmiddag kwam een vrouw ook klagen bij de Qbuzz, er was 1,76 afgeschreven terwijl ze een abonnement had. Ja mevrouwtje, dan moet u daar zijn, bij de RET. Daar kom ik net vandaan, die zeiden dat ik bij Qbuzz moet zijn.....quote:
Het klinkt als iets dat in Nederland steeds meer standaard wordt: een goed idee, compleet vern**kt door mensen die voor toch-niet-onredelijke-salarissen gaan bedenken hoe het wel niet zou moeten functioneren, compleet voorbijgaand aan simpelheid/eenvoud/gebruik.quote:
een automatisch incasso kan je zo storneren, dus invloed heb je er zeker op...quote:Op woensdag 15 september 2010 19:22 schreef Zelva het volgende:
Ja, het is natuurlijk belachelijk dat je verplicht wordt om een machtiging af te geven dat ze van alles mogen afschrijven wat ze willen, zonder dat je daar invloed op hebt. En als er dan wat fout gaat... nee, mag ik dat even herformuleren? En als dan het onvermijdelijke moment komt dat er wat fout gaat, moet je stad en land aflopen om je gelijk te halen.
Storneren is makkelijk, maar het wordt lastig als je niet goed duidelijk kan maken waarom je gestorneerd hebt. Dat is waar de schoen wringt.quote:Op woensdag 15 september 2010 23:11 schreef mschol het volgende:
[..]
een automatisch incasso kan je zo storneren, dus invloed heb je er zeker op...
m.a.w. je moet gewoon weten waarom je storneert?quote:Op woensdag 15 september 2010 23:18 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Storneren is makkelijk, maar het wordt lastig als je niet goed duidelijk kan maken waarom je gestorneerd hebt. Dat is waar de schoen wringt.
stormeren mag altijdquote:Op woensdag 15 september 2010 23:20 schreef mschol het volgende:
[..]
m.a.w. je moet gewoon weten waarom je storneert?
lijkt me zowiezo handig.
daarom laad ik zelf handmatig wel op (anonieme chipkaart)quote:Op woensdag 15 september 2010 23:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
stormeren mag altijd
alleen waarom zou je en machtiging tot automatisch opwaarderen afgeven als je al weet dat het hoe dan ook fout gaat
ja ik ook, kleine moeite af en toe 50 euro opladenquote:Op vrijdag 17 september 2010 09:43 schreef mschol het volgende:
[..]
daarom laad ik zelf handmatig wel op (anonieme chipkaart)
kleine moeite? dat helaas niet.. oplaadpunten zijn heeel dun gezaait hier in den haag voor zo'n "groot" projectquote:Op vrijdag 17 september 2010 10:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja ik ook, kleine moeite af en toe 50 euro opladen
Dat valt toch wel mee als ik deze lijst van htm zo zie:quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:35 schreef mschol het volgende:
[..]
kleine moeite? dat helaas niet.. oplaadpunten zijn heeel dun gezaait hier in den haag voor zo'n "groot" project
helaas zijn er genoeg kleinere winkels (ook bruna overigens hierzo) die wel strippenkaarten verkochten en nu dus geen oplaadpunt hebben..quote:Op vrijdag 17 september 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat valt toch wel mee als ik deze lijst van htm zo zie:
http://www.htm.net/Pages/DEF/1/370.html
Dat zijn toch ook de plaatsen waar je vroeger ongeveer alleen maar je normale strippenkaarten kon kopen.
Ik heb het geluk dat ik bijna altijd met de trein reis en daar altijd wel zo'n apparaat tegen kom.quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:22 schreef mschol het volgende:
helaas zijn er genoeg kleinere winkels (ook bruna overigens hierzo) die wel strippenkaarten verkochten en nu dus geen oplaadpunt hebben..
Ze zijn er nog steeds niet uit hoe ze een soort sterren abbonment kunnen invoeren op die kaart, omdat deze abbonementen relatief gezien vaak erg voordelig waren en ze de kaart kostenneutraal zouden moeten invoeren.quote:zowiezo vind ik het achterlijk dat ik in den haag nog niet met abbonement zou kunnen rijden op ov chipkaart (waarschijnlijk kan het wel, maar kan je niet in of uit checken..)
kostenneutraal as in: niet duurder?quote:Op vrijdag 17 september 2010 11:31 schreef Basp1 het volgende:
Ze zijn er nog steeds niet uit hoe ze een soort sterren abbonment kunnen invoeren op die kaart, omdat deze abbonementen relatief gezien vaak erg voordelig waren en ze de kaart kostenneutraal zouden moeten invoeren.Goed he dat ze het nog weten ze zijn pas bijna 10 jaar bezig.
Gemiddeld genomen niet duurder.quote:
Sterrenabonnement invoeren op de OV chipkaart is makkelijk zat, het probleem is dat er verschillende vervoerders zijn en die allemaal hun eigen ding hebbenquote:Op vrijdag 17 september 2010 11:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb het geluk dat ik bijna altijd met de trein reis en daar altijd wel zo'n apparaat tegen kom.![]()
[..]
Ze zijn er nog steeds niet uit hoe ze een soort sterren abbonment kunnen invoeren op die kaart, omdat deze abbonementen relatief gezien vaak erg voordelig waren en ze de kaart kostenneutraal zouden moeten invoeren.Goed he dat ze het nog weten ze zijn pas bijna 10 jaar bezig.
Hier ook in Rotterdam, nu wil men de losse kaartjes goedkoper maken en de buskaartjes ook geldig laten zijn in de metro, omdat de kosten voor bv toeristen veel hoger liggen dan in andere wereldstedenquote:Op vrijdag 17 september 2010 11:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gemiddeld genomen niet duurder.Aaangezien de reizigersaantallen gezakt zijn zijn de kosten per persoon omhoog gegaan dat is de vervoerderslogica van een kostenneutrale invoering.
En ja ik heb bij mijn busritjes die ik wel eens doe een stijging van rond de 30% te pakken tov een normale strippenkaart, dan was (is?) er in brabant ook nog een goedkopere strippenkaart waardoor de stijging nog hoger zou zijn.
duurt meestal 5 tot 10 werkdagenquote:Op vrijdag 17 september 2010 13:35 schreef Thorical het volgende:
Ik kan potverdikkeme nog steeds niet zien wat en voor hoeveel ik gereisd heb.
Terwijl ik me wel aangemeld heb en toestemming heb gegeven om mijn kaart in te zien.
quote:Haagse tram 9 populair onder zwartrijders
Uitgegeven: 17 september 2010 17:06 /// Laatst gewijzigd: 17 september 2010 17:05
DEN HAAG - De politie heeft donderdagavond in Den Haag op één tramlijn aan 113 reizigers een proces-verbaal uitgedeeld wegens zwartrijden.
Dit gebeurde op de tramlijn 9 tussen Hollands Spoor en de Melis Stokelaan. Dat meldde vrijdag de politie, die samenwerkte met vervoerder HTM.
Agenten hielden ook nog eens twee reizigers aan die messen op zak hadden. Verder schreven ze 22 keer een proces-verbaal uit, omdat reizigers zich niet konden legitimeren. Eén persoon kreeg een boete voor het opgeven van een valse naam.
De politie voert vaker van dit soort controleacties om onder meer overlast en agressie in het Haagse openbaar vervoer tegen te gaan.
Ja het is daar in die tram zo druk dat je vaak niet eens fatsoenlijk kan in en uitchecken. Verbaast me niets dat er zoveel zwartrijden daar, dan moeten ze wekelijks controles houden.quote:Op vrijdag 17 september 2010 20:08 schreef Stupendous76 het volgende:
Gelukkig is de OV-chipkaart wel goed tegen zwartrijders:
[..]
hmm dan kan ik nog wel een paar tramlijnen daar hahaquote:Op vrijdag 17 september 2010 23:54 schreef mschol het volgende:
tramlijn 9 is dan ook wel een tram die veel "zwart"rijdend publiek aan trekt (lol @ bruggetje)
Wat heeft dit met de OV-chipkaart te maken? In Den Haag kan je nog gewoon met een strippenkaart reizen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 20:08 schreef Stupendous76 het volgende:
Gelukkig is de OV-chipkaart wel goed tegen zwartrijders:
[..]
hij bedoelt ws dat als de OV chipkaart ingevoerd wordt, deze toestanden niet meer voorkomenquote:Op zaterdag 18 september 2010 11:31 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Wat heeft dit met de OV-chipkaart te maken? In Den Haag kan je nog gewoon met een strippenkaart reizen.
hoe krijg je dat voor elkaar?quote:Op zaterdag 18 september 2010 11:23 schreef Jellychaos het volgende:
Ik heb laatst niet uitgecheckt omdat dat goedkoper was dan wel uitchecken
wij ook niet hahaquote:Op zaterdag 18 september 2010 11:42 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nou dan kom je mooi van een koude kermis thuis, want voor de tram zie ik geen enkel verschil in zwartrijden met of zonder OV-chipkaart.
Maar dat was wel één van de redenen om dat ding in te voeren.quote:Op zaterdag 18 september 2010 11:42 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nou dan kom je mooi van een koude kermis thuis, want voor de tram zie ik geen enkel verschil in zwartrijden met of zonder OV-chipkaart.
Bij een tram zou men in de tram ook met een intern poortjes systeem kunnen werken waardoor het wel zou kunnen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:47 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Daar geloof ik niets van. Niet voor de tram en de bus in elk geval. Voor de trein en ondergrondse metro kan het natuurlijk wel.
Ja hoor bij de lancering van de OV chipkaart was dat HET argument, veiliger, makkelijker en snellerquote:Op zaterdag 18 september 2010 12:47 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Daar geloof ik niets van. Niet voor de tram en de bus in elk geval. Voor de trein en ondergrondse metro kan het natuurlijk wel.
hoezo voor de trein wel ?quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:47 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Dan mag je wel een heel goed systeem bedenkenquote:Op zaterdag 18 september 2010 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij een tram zou men in de tram ook met een intern poortjes systeem kunnen werken waardoor het wel zou kunnen.
gewoon elke tram een conducteur met een wapen, probleem solvedquote:Op zaterdag 18 september 2010 13:27 schreef lynda het volgende:
[..]
Dan mag je wel een heel goed systeem bedenken![]()
Ik had een maandabonnement die nog een week geldig was op het moment dat die ov-chipkaart kapot ging. Toen ben ik direct naar zo`n OV loket gegaan en die man wist me te melden dat ik dat abonnement "gewoon kwijt ben". Natuurlijk was ik het daar niet mee eens dus heb ik direct een klacht naar het GVB gestuurd met het verzoek om het geld terug te krijgen. Tot nu toe (dik twee weken geleden) heb ik nog geen reactie ontvangen. Binnenkort zal ik wel eens een belletje plegen om te vragen hoe het nou precies zit.quote:Op zaterdag 18 september 2010 03:51 schreef Zelva het volgende:
En dan? Je kunt dat abonnement echt niet even overzetten of zo.
lijkt me wel raar, dat abonnement zie je toch op OV chipkaart.nl, ziet de GVB ook en dat kunnen ze gewoon opnieuw aanmaken. Volgende keer gewoon voet bij stuk houden en de manager erbij halenquote:Op zaterdag 18 september 2010 18:34 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik had een maandabonnement die nog een week geldig was op het moment dat die ov-chipkaart kapot ging. Toen ben ik direct naar zo`n OV loket gegaan en die man wist me te melden dat ik dat abonnement "gewoon kwijt ben". Natuurlijk was ik het daar niet mee eens dus heb ik direct een klacht naar het GVB gestuurd met het verzoek om het geld terug te krijgen. Tot nu toe (dik twee weken geleden) heb ik nog geen reactie ontvangen. Binnenkort zal ik wel eens een belletje plegen om te vragen hoe het nou precies zit.
Als het dus inderdaad zo is dat ik geen vergoeding meer krijg (zal me niks verbazen die ov-chipkaart is zo corrupt als de pest) dan is het voordeliger waarschijnlijk om een nieuw abonnement op mijn tweede kaart te laden, dan in de tussentijd op saldo te reizen aangezien het twee of drie weken duurt voordat de vervangende kaart binnen is.
kijken hoelang hij meegaatquote:Op zaterdag 18 september 2010 21:00 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Eindelijk mijn vervangende studenten ov chipkaart binnen. Scheelt me alweer honderd euro per maand.
Tweakers.quote:'Ov-bedrijven voldoen niet altijd aan inzageverzoek persoonsgegevens'
Door Joost Schellevis, woensdag 22 september 2010 11:35
Submitter: Foamy, views: 989
Vier van de vijf ov-bedrijven voldoen niet aan een verzoek om inzage van persoonsgegevens voor de ov-chipkaart, concludeert een onderzoeker. Ze zouden daar op basis van de wet bescherming persoonsgegevens wel aan moeten voldoen.
Onderzoeker Jan-Jaap Oerlemans van de Universiteit Leiden meldt dat op zijn weblog. Oerlemans verzocht zowel Translink Systems, dat verantwoordelijk is voor de technische realisatie van de chipkaart, als de NS, RET, GVB, Veolia en Connexxion om inzage.
TLS en de NS gaven de onderzoeker een overzicht van de verzamelde informatie, zoals naw-gegevens, transactiegegevens en informatie over het in- en uitcheckgedrag van Oerlemans.
De overige bedrijven deden dat niet, stelt Oerlermans tegenover Tweakers.net. "Deze bedrijven houden wel gegevens bij", aldus Oerlemans. Daarom zouden ze wel degelijk aan het inzageverzoek moeten voldoen. De RET en Veolia weigerden een inzageverzoek expliciet en zeiden geen gegevens te beheren. Connexxion reageerde in het geheel niet op het inzageverzoek. De GVB zei wel aan het inzageverzoek te voldoen, maar stuurde de informatie niet op.
Oerlemans zegt 'bezorgd' te zijn dat de verzamelde informatie wordt gebruikt voor direct marketing; de ov-bedrijven willen dat wel, maar het College Bescherming Persoonsgegevens is daar niet blij mee. De onderzoeker wilde daarom weten welke gegevens door de bedrijven werden verzameld.
dankuquote:Op woensdag 22 september 2010 13:13 schreef lynda het volgende:
Trein NIET inchecken
Bus/tram WEL.
opgelost.
de eerste generatie chipkaarten gaan gewoon 5 jaar mee, de nieuwe blijkbaar nog gen jaarquote:Op woensdag 22 september 2010 12:16 schreef Chiba het volgende:
Zoooo! Tis een wonder. Heb me OV chipkaart nadat die zomaar kapot was gegaan, terug gekregen na slechtst 7 werkdagen.
Vorige x dat die stuk ging moest ik langer dan een maand wachten!
Kleine update. Vanmiddag heb ik met het GVB gebeld en daar werd me verteld dat alleen jaarabonnementen worden vergoed. Je kan wel restitutie krijgen bij een maandabonnement als die ov-chipkaart binnen 10 dagen defect gaat maar dat is maar 5% (op de negende dag, zie tabel op http://www.gvb.nl/REIZIGERS/KAARTJEKOPEN/Pages/Abonnement.aspx) en daar gaan nog 5 euro administratiekosten vanaf. Dus stel dat ik een maandabonnement ter waarde van 70 euro (2 sterren) op mijn ov-chipkaart heb geladen en dat ding gaat na twee weken stuk, dan ben ik simpelweg 35 euro kwijt. Kassa!quote:Op zaterdag 18 september 2010 18:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
lijkt me wel raar, dat abonnement zie je toch op OV chipkaart.nl, ziet de GVB ook en dat kunnen ze gewoon opnieuw aanmaken. Volgende keer gewoon voet bij stuk houden en de manager erbij halen
jezus zeg wat een oplichtersquote:Op donderdag 23 september 2010 17:49 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Kleine update. Vanmiddag heb ik met het GVB gebeld en daar werd me verteld dat alleen jaarabonnementen worden vergoed. Je kan wel restitutie krijgen bij een maandabonnement als die ov-chipkaart binnen 10 dagen defect gaat maar dat is maar 5% (op de negende dag, zie tabel op http://www.gvb.nl/REIZIGERS/KAARTJEKOPEN/Pages/Abonnement.aspx) en daar gaan nog 5 euro administratiekosten vanaf. Dus stel dat ik een maandabonnement ter waarde van 70 euro (2 sterren) op mijn ov-chipkaart heb geladen en dat ding gaat na twee weken stuk, dan ben ik simpelweg 35 euro kwijt. Kassa!
Dat is niet zo goed om te lezen. Maar ik vraag me af of bij de reiziger bij de NS niet veel mensen zijn die opzettelijk vergeten uit te checken als hun reis meer dan 10 euro kost.quote:'Veel geld gaat verloren door ov-chipkaart'
Uitgegeven: 24 september 2010 07:27
Laatst gewijzigd: 24 september 2010 07:26
AMSTERDAM - Reizigers met de ov-chipkaart verliezen veel geld doordat zij vergeten na hun reis uit te checken of het uitchecken mislukt. Elke maand gaat het in totaal om een half miljoen euro
Dat meldt het Financieele Dagblad. Dagelijks gaat het uitchecken mis bij ruim zevenduizend reizigers, die daardoor hun borg verliezen.
Slechts 11 procent van de reizigers bij de NS vraagt het geld terug. Bij het Rotterdamse vervoersbedrijf RET is dat 35 procent
Nou dan moet je meer dan 20 euro reizen, dat is een aardige enkele reisquote:Op vrijdag 24 september 2010 08:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is niet zo goed om te lezen. Maar ik vraag me af of bij de reiziger bij de NS niet veel mensen zijn die opzettelijk vergeten uit te checken als hun reis meer dan 10 euro kost.
Waneer je bij de NS een kortingskaart hebt is het maar 10 euroquote:Op vrijdag 24 september 2010 09:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou dan moet je meer dan 20 euro reizen, dat is een aardige enkele reis
ik denk dat veel mensen het gewoon niet merken, als het fout gaat.
Bij de NS zie je zowiezo niet dat je een bor moet betalen, tenminste ik niet als ik incheck
Misschien ligt het daar we aan, want bij de metro e.d. zie je dat wel
ja je ziet goede reis, niet dat er 10 euro afgaat.quote:Op vrijdag 24 september 2010 09:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waneer je bij de NS een kortingskaart hebt is het maar 10 euro.
Verder zie je dan bij het inchecken abbonement goede reis. Of zegt de automaat wat anders als ik voor 9 uur zou inchecken want dat heb ik nog nooit gedaan.
In de bus kan ik het niet eens lezen en hoor ik alleen een biepje. Verder kan ik me niet herrineren dat ik op amstel wanneer ik bij een paal incheck voor de metro zie dat er 4 euro borg wordt afgeschreven.quote:Op vrijdag 24 september 2010 09:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja je ziet goede reis, niet dat er 10 euro afgaat.
vreemd, gebruik je de kortingskaart van de NS ?quote:Op vrijdag 24 september 2010 09:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In de bus kan ik het niet eens lezen en hoor ik alleen een biepje. Verder kan ik me niet herrineren dat ik op amstel wanneer ik bij een paal incheck voor de metro zie dat er 4 euro borg wordt afgeschreven.
Ja bij het uitchecken kun je het natuurlijk wel zien hoeveel het gekost heeft. Ware het niet dat de ontwerpen van die automaten gemaakt zijn voor lilliputters om snel het afgeschreven bedrag te kunnen lezen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 09:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
vreemd, gebruik je de kortingskaart van de NS ?
Zou wel typisch zijn als de NS kaart het nooit laat zien. Bij mijn RET kaart zie ik altijd wat er afgeschreven wordt maar ik gebruik hem niet voor de trein
dan maken de kaartlezers verkeerd contatc. Komt omdat ze niet geijkt zijn, daardoor kan je verschillen krijgenquote:Op vrijdag 24 september 2010 11:37 schreef SW8810 het volgende:
Ik gebruik nu al een tijdje de OV chipkaart. Altijd dezelfde route. Maar de kosten zijn vaak anders. Ik betaal dan bijvoorbeeld 2,10 en de andere keer 1,80. Hoe kan dit?
Lijkt me toch niet zo heel onredelijk? Er is 10 euro saldo toegevoegd aan zijn kaart, en die moet betaald worden. Drie weken is een redelijke termijn om dat zelf te doen voordat dat op andere manieren geïncasseerd moet worden.quote:Op zaterdag 25 september 2010 21:40 schreef macca728 het volgende:
mijn neefje heeft ook een OV chipkaart met automatisch opwaarderen.
was zijn banksaldo te laag (hij is 17 en werkt niet) dus hij kon niet inchecken uiteraard.
Krijgt hij een brief dat als hij niet binnen 3 weken de 10 euro zou betalen (voor het automatisch opwaarderen) dat er INCASSOBUREAU langs zou komen.
Maar waarvoor is dan de vraag , want hij heeft natuurlijk geen schuld opgebouwd, want hij heeft geen genruik gemaakt van het OV
Echt het toppunt van asociaal gedrag van de OV bedrijven om gelijk met incassobureaus te gaan dreigen, wat moeten oude mensen wel niet denken als ze zon brief krijgen
misschien kan je lezen, de incasso lukt niet omdat hij te weinig saldo heeft en hij kon daarom niet reizen met het OV. Met te weinig saldo kan je niet inchecken en het automatisch opwaarderen werkt juist zo dat als je incheckt met te weinig saldo dat je kaart opgewaardeert wordt., Dat lukte dus nietquote:Op zondag 26 september 2010 11:18 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Lijkt me toch niet zo heel onredelijk? Er is 10 euro saldo toegevoegd aan zijn kaart, en die moet betaald worden. Drie weken is een redelijke termijn om dat zelf te doen voordat dat op andere manieren geïncasseerd moet worden.
Dat hij daardoor meteen niet kon inchecken lijkt me echt heel sterk. Zo'n incheckpaal heeft niet eens verbinding met een centraal systeem, laat staan dat het live je banksaldo kan checken.
het trieste is dat echte zwartrijders gewoon mogen blijven zitten. Ik heb het zelf al meerdere keren meegemaakt dat die mochten blijven zitten omdat ze geen geld hadden....quote:Op zondag 26 september 2010 11:16 schreef Lastpost het volgende:
Pff echt de RET weer hoor dit, heb zelf ook alles behalve goede verhalen over die vervoerder.
Wat ik ook prachtig vind van de metro's in Rotterdam, menig station heeft maar 1 oplaadpunt, is daar iets mis mee, dan heb je gewoon pech aangezien de servicepunten bij die stations vaak ook onbemand zijn.
Heb al vaker gezien dat mensen dan maar gewoon die poortjes open maken en toch de metro instappen, zou me niets verbazen dat je dan alsnog een boete krijgt.
Ik geloof er niets van dat die 10 euro niet is bijgeschreven. Op het moment dat je op een pas met automatisch opwaarderen te weinig saldo op je pas hebt, wordt er ter plekke door de incheckpaal 10 euro toegoed op je pas bijgeschreven. Pas een dag of zelfs dagen later wordt er een incasso van 10 euro uitgevoerd op je betaalrekening. Als die incasso mislukt komt dus de procedure in gang om die 10 euro betaald te krijgen. En ja, dan krijg je een brief met het vriendelijke verzoek die 10 euro alsnog te betalen, en wordt je medegedeeld wat de volgende stap is als je nog steeds niet betaalt. Als jij dat dreigen noemt... tsja.quote:Op zondag 26 september 2010 11:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
misschien kan je lezen, de incasso lukt niet omdat hij te weinig saldo heeft en hij kon daarom niet reizen met het OV. Met te weinig saldo kan je niet inchecken en het automatisch opwaarderen werkt juist zo dat als je incheckt met te weinig saldo dat je kaart opgewaardeert wordt., Dat lukte dus niet
De 10 euro is dus niet op zijn kaart bij geschreven
Waar ontstaat de vordering dan ?
En dan kan je nog een normale brief sturen en niet gelijk met een incassobureau dreigen
nou kom maar kijken, er is niets bijgeschrevenquote:Op zondag 26 september 2010 13:39 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ik geloof er niets van dat die 10 euro niet is bijgeschreven. Op het moment dat je op een pas met automatisch opwaarderen te weinig saldo op je pas hebt, wordt er ter plekke door de incheckpaal 10 euro toegoed op je pas bijgeschreven. Pas een dag of zelfs dagen later wordt er een incasso van 10 euro uitgevoerd op je betaalrekening. Als die incasso mislukt komt dus de procedure in gang om die 10 euro betaald te krijgen. En ja, dan krijg je een brief met het vriendelijke verzoek die 10 euro alsnog te betalen, en wordt je medegedeeld wat de volgende stap is als je nog steeds niet betaalt. Als jij dat dreigen noemt... tsja.
Wat hoogstens nog zou kunnen, maar dit schud ik nu uit mijn mouw en ik heb geen idee of het waar is, is dat je pas geblokkeerd wordt nadat de incasso mislukt is. Dit kan echter enkel zijn nadat de incasso mislukt is (plus minimaal een dag), en is dus dagen nadat je die 10 euro tegoed al op je pas hebt gekregen.
quote:'Weinig belangstelling ov-chipkaart'
Uitgegeven: 27 september 2010 07:46 /// Laatst gewijzigd: 27 september 2010 07:54
AMSTERDAM - De belangstelling voor de ov-chipkaart onder treinreizigers is minimaal. Nog geen vijf procent van de reizigers gebruikt de digitale kaart. Dat schrijft De Telegraaf maandag.
Volgens de krant worden wekelijks driehonderdduizend ritten met de chipkaart bij de NS geregistreerd, terwijl er dagelijks 1,1 miljoen treinritten worden gemaakt.
De geringe belangstelling voor de ov-chipkaart in het treinverkeer heeft volgens de krant gevolgen voor het succes van de kaart.
Als de kaart mislukt bij het treinverkeer dan zou de kaart bij bus, tram en metro geen functie meer hebben. De ov-chipkaart moet het enige betaalmiddel worden in het openbaar vervoer.
Dat hoeft natuurlijk niet. Er zullen wel 700.000 mensen die kaart geactiveerd hebben. Ik ben zo'n persoon, maar reis dan niet eens wekelijks met de trein.quote:Op maandag 27 september 2010 08:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
die 700.000 uit de reclame zijn dus eigenlijk gelogen ?
Kun je je transacties al terug kijken op de ov-chipkaart site, dan zou je misschien kunnnen zien waar het mis gaat.quote:Op maandag 27 september 2010 13:54 schreef emss het volgende:
Echt ik snap er niets meer van.... grrrrrr
Te moeilijk hoorquote:Waarom staat u negatief tegenover het reizen met de OV-chipkaart?
Er zijn meerdere antwoorden mogelijk
Het is duur
Ik vergeet uit te checken
Ik vind het veel gedoe een kaart aan te schaffen
Ik vind het veel gedoe om reizen op saldo bij NS aan te vragen en te activeren
Ik vind het veel gedoe steeds saldo op mijn kaart te moeten zetten
Ik vond het oude systeem goed, daar had niks aan hoeven te veranderen
Anders, namelijk
Weet niet
Daarom lange lappen tekst ook altijd in word of notepad typenquote:Op maandag 27 september 2010 16:42 schreef Zelva het volgende:
Potverdikkeme, heb ik een heel verhaal getypt heb waarom dat onding moet verdwijnen bij Anders, namelijk, zit er een maximum aan en worden de letters vooraan verwijderd terwijl je achteraan nog zit te typen.![]()
Ik ben niet vermogend, anders kocht ik direct reclamezendtijd en ging dit filmpje prime-time op alle zendersquote:
Overigens kan je er wel wat aan doen: elke bushalte geef je een chip (rfid, en stroom haal je van de zon) met een eigen nummer, zodat de bus weet bij welke halte die is.quote:Geen toezicht haltebepaling OV-chipkaart
Er bestaat geen enkel toezicht op de juistheid van het afrekenen op tram en bus met de OV-chipkaart. Het belangrijkste onderdeel daarvan, de plaatsbepaling van het voertuig, zodat de juiste halte wordt in- of uitgecheckt 'vindt plaats buiten het OV-chipkaartsysteem en valt derhalve buiten de scope van de certificering door Trans Link Systems'.
Dat schrijft de overkoepelende chipkaartorganisatie aan reizigersorganisatie de Maatschappij Voor Beter OV. "Het certificeren zegt niets over de inhoudelijke juistheid van de halte-informatie." Het IJkwezen heeft al eerder aan de reizigersorganisatie laten weten dat het de apparatuur niet kan ijken.
De belangenorganisatie vindt het onaanvaardbaar dat juist het belangrijkste onderdeel van de OV-chipkaart, namelijk het bepalen van de juiste halte voor het in rekening brengen van de kilometerprijs, door niemand wordt gecertificeerd. Niet door De Nederlandsche Bank, niet door het IJkwezen en zelfs niet door TLS. "Niet te geloven dat dit anno 2010 wordt geaccepteerd," aldus Voor Beter OV, "Hier is sprake van de OV-chipkaartkafka."
"Er zit maar één ding op: afschaffen van de OV-chipkaart en onmiddellijke herinvoering van de strippenkaart in de regio’s waar deze al was afgeschaft. Strippenkaarten zijn eenvoudig te drukken en de stempels van de chauffeurs en conducteurs liggen ongetwijfeld nog in de keukenla. De chipkaart is gedegradeerd tot een onbetrouwbaar betaalmiddel met een onherstelbaar beschadigd imago. Van het beloofde eerlijker afrekenen komt niets terecht en van een naadloze overstap met de chipkaart van de stadstram en -bus op de trein is toch al geen sprake, dus er is niets verloren."
Denk toch eens na man. Rfid werkt alleen op korte afstand, daar heb je weinig aan als er een bus langs komt scheuren.quote:Op dinsdag 28 september 2010 00:14 schreef Stupendous76 het volgende:
Van de FP:
[..]
Overigens kan je er wel wat aan doen: elke bushalte geef je een chip (rfid, en stroom haal je van de zon) met een eigen nummer, zodat de bus weet bij welke halte die is.
Maar ook deze organisatie heeft gelijk: het is een ongelovelijk bagger-systeem.
Onlangs is RFID in een test uitgelezen op meer dan 50meter, en dat ging om een standaard-korte-afstand-chip.quote:Op dinsdag 28 september 2010 00:48 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Denk toch eens na man. Rfid werkt alleen op korte afstand, daar heb je weinig aan als er een bus langs komt scheuren.
Bedankt, hier zocht ik al naar, ik vind het eigenlijk opmerkelijk dat ik nog redelijk geschokt was van de "half miljoen per maand"quote:'Veel geld gaat verloren door ov-chipkaart'
http://www.nu.nl/binnenland/2340738/veel-geld-gaat-verloren-ov-chipkaart.html
Uitgegeven: 24 september 2010 07:27
Laatst gewijzigd: 24 september 2010 07:26
AMSTERDAM - Reizigers met de ov-chipkaart verliezen veel geld doordat zij vergeten na hun reis uit te checken of het uitchecken mislukt. Elke maand gaat het in totaal om een half miljoen euro
Dat meldt het Financieele Dagblad. Dagelijks gaat het uitchecken mis bij ruim zevenduizend reizigers, die daardoor hun borg verliezen.
Slechts 11 procent van de reizigers bij de NS vraagt het geld terug. Bij het Rotterdamse vervoersbedrijf RET is dat 35 procent
Hoe kan dit nou weer? Er is geld bijgeschreven na een busritje wat eigenlijk ¤1,79 had moeten kosten. Niet dat ik het erg vind, ik vroeg me af hoe dit zou kunnen komen, zou dit een foutje zijn? Overigens was de reis daarvoor met de NS en toen is het juiste bedrag afgeschreven. (dat was de eerste rit met deze kaart)quote:25-09-2010
Check-in Locatie afgeschermd
Check-out 15:45 Locatie afgeschermd Connexxion (af) ¤ 0,00 (bij) ¤ 2,21
Kan je het alsjeblieft laten weten als ze het terug claimen?quote:Op dinsdag 28 september 2010 01:49 schreef Miendientje het volgende:
Ik ben dit weekend maar eens begonnen met reizen op saldo op mijn ov-chipkaart (die ik toch had vanwege het voordeelurenabonnement) Kijk ik net even bij het reis- en transactieoverzicht, zie ik dit staan:
[..]
Hoe kan dit nou weer? Er is geld bijgeschreven na een busritje wat eigenlijk ¤1,79 had moeten kosten. Niet dat ik het erg vind, ik vroeg me af hoe dit zou kunnen komen, zou dit een foutje zijn? Overigens was de reis daarvoor met de NS en toen is het juiste bedrag afgeschreven. (dat was de eerste rit met deze kaart)
En die 4 euro borg is die niet eerst er vanaf gegaan? aangezien 4 - 2.21 = 1.79quote:Op dinsdag 28 september 2010 01:49 schreef Miendientje het volgende:
Ik ben dit weekend maar eens begonnen met reizen op saldo op mijn ov-chipkaart (die ik toch had vanwege het voordeelurenabonnement) Kijk ik net even bij het reis- en transactieoverzicht, zie ik dit staan:
[..]
Hoe kan dit nou weer? Er is geld bijgeschreven na een busritje wat eigenlijk ¤1,79 had moeten kosten. Niet dat ik het erg vind, ik vroeg me af hoe dit zou kunnen komen, zou dit een foutje zijn? Overigens was de reis daarvoor met de NS en toen is het juiste bedrag afgeschreven. (dat was de eerste rit met deze kaart)
De klapper van de dag weer dit bericht.quote:'NS wil ov-chippoortjes open laten' Uitgegeven: 28 september 2010 07:09
Laatst gewijzigd: 28 september 2010 07:08
AMSTERDAM - De NS wil de ov-chippoortjes op alle stations net zoals nu het geval is open laten. Dat schrijft De Telegraaf dinsdag. De VVD en de PvdA reageren in de krant verontwaardigd.
De NS wil de poortje onbemand en open laten als het rustig is. Bij drukte moet er personeel bij staan.
Nog maar vijf procent van de treinreizigers gebruikt de chipkaart. Met een gewoon kaartje is het poortje niet te openen. Voor het overgrote deel van de reizigers zou het sluiten van de poortjes dus een gedwongen overstap op de chipkaart betekenen.
"De NS moeten gewoon eens een deadline instellen waarop het papieren treinkaartje verdwijnt", stelt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot in de krant. Hij wijst erop dat juist gesloten poortjes zwartrijden tegengaan.
Eurlings
PvdA-Kamerlid Sharon Dijksma vindt dat minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) de regie naar zich toe moet trekken. SP-Kamerlid Farshad Bashir is echter minder rouwig. "Ik ben altijd al bang geweest dat de NS na het instellen van de poortjes zou willen bezuinigen op conducteurs." Veiligheid wordt volgens hem niet bereikt door poortjes, maar door duidelijk zichtbaar personeel.
in het AD staat er ook bij dat NS en ProRail eerst maar eens moeten verklaren waar de 1,7 miljard euro is gebleven die ze hebben gekregen voor invoering van de OV chipkaart.quote:Op dinsdag 28 september 2010 08:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De klapper van de dag weer dit bericht.
En de politiek maar schreeuwen dat de NS een datum moet aangeven dat iedereen over gaat.![]()
De politiek moet eerst nog de vervoerders een schop onder hun hol geven en kijken hoe ze het met overstappen tussen verschillende treinvervoerders gaan reegelen. Komen ze daaar binne 1 maand niet uit dan bepaald de politiek het gewoon. Hoe moeilijk kan besluitvorming aan aansturing van zulke organisaties nu zijn.
Dat is inderdaad wel heel toevallig. Maar bij de rest van de ritten met conexion die ik daarna heb gemaakt staat alleen het bedrag wat er werkelijk af is gegaan en is de borg dus helemaal niet zien (bij deze transactie trouwens ook niet)quote:Op dinsdag 28 september 2010 08:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En die 4 euro borg is die niet eerst er vanaf gegaan? aangezien 4 - 2.21 = 1.79
Het is gewoon bizar dat je een formulier moet invullen met dingen die niet meer te traceren zijn.quote:Op woensdag 29 september 2010 15:33 schreef macca728 het volgende:
http://www.rijnmond.nl/Ho(...)uwingsmail%20OV-chip
Heeft iemand weleens een email gehad ? iedereen die zijn kaart registreert moet ook een emailadres invullen. Of moet je dat weer apart doorgeven ?
Als reizigers vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart, moeten ze een waarschuwings e-mail krijgen dat ze hun te veel betaalde bedrag terug kunnen eisen.
GroenLinks diende hierover een motie in en een meerderheid van de Tweede Kamer ging hiermee akkoord.
Om de reissom te bepalen met de ov-chipkaart moeten reizigers in- en uitchecken. Veel reizigers vergeten dit. In zo'n geval wordt er standaard een bedrag van vier euro afgeboekt, terwijl ze mogelijk een reis hebben gemaakt die minder kost. In dat geval kunnen ze declareren, maar dat wordt vaak vergeten.
De Kamer wil dat reizigers, die bereid zijn hun mailadres door te geven, in zo'n geval een waarschuwingsmail krijgen.
quote:Trouwe klant dupe ov-chipkaart
door Harry van Gelder
AMSTERDAM - Vervoersbedrijven schofferen met de ov-chipkaart hun trouwe klanten, schrijft Rover vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. De reizigersvereniging vindt dat de vervoersbedrijven moeten stoppen met het opleggen van boetes aan hun vaste klanten.
Doen zij dat niet, dan moet de Tweede Kamer ingrijpen, zegt een woordvoerder van Rover. Het is de zoveelste klacht tegen de vervoerders die de ov-chipkaart maar niet op orde krijgen.
Schrijnend
Sinds de invoering van de ov-chipkaart is een abonnement, waarvoor vaak vele duizenden euro's zijn betaald, niet zomaar geldig als vervoersbewijs. Vervoersbedrijven willen dat deze vaste klanten ook met de chipkaart in- en uitchecken. Doen zij dit niet, dan kunnen ze een boete verwachten, schrijft Rover.
"Wij vinden het schrijnend dat houders van een ov-jaarkaart als zwartrijder op de bon worden geslingerd wanneer zij niet met hun abonnement hebben ingecheckt", zegt Rover-woordvoerder Sanne van Galen. "Blijkbaar willen vervoerders zo graag inzicht in het reisgedrag van hun klanten dat zij reizigers, die vele duizenden euro's betalen voor een abonnement, schaamteloos extra boetegeld afhandig maken om te zorgen dat deze mensen hun privacy opgeven."
De afgelopen dagen is veel ophef ontstaan over de ov-chipkaart. Zo blijkt de kaart maar matig aan te slaan onder de treinreizigers. Ook zijn nog veel zaken niet goed geregeld. Passagiers moeten bijvoorbeeld een dubbel opstaptarief betalen als ze met meerdere vervoerders reizen.
Klachten
De Telegraaf wordt overspoeld met klachten over de ov-chipkaart. Lezers ergeren zich mateloos aan het feit dat ze hun te veel betaalde bedrag maar moeilijk terugkrijgen, als ze bijvoorbeeld vergeten uit te checken. Velen raakten verstrikt in de bureaucratie van de vervoersorganisaties. Lezers, die in eerste instantie met de chipkaart reisden, zeggen nu weer vaker een kaartje te kopen.
TLS, noch een bij de chipkaartmaffia betrokken andere partij, gaat zich iets aantrekken van wat de Kamer (of de reiziger) vindt. Dat hebben ze nooit hoeven doen, dus waarom nu opeens wel?quote:Op woensdag 29 september 2010 15:33 schreef macca728 het volgende:
De Kamer wil dat reizigers, die bereid zijn hun mailadres door te geven, in zo'n geval een waarschuwingsmail krijgen.
Borg staat er nu dus wel bij, het was blijkbaar nog niet verwerkt op de site ofzo.quote:Op dinsdag 28 september 2010 12:34 schreef Miendientje het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel heel toevallig. Maar bij de rest van de ritten met conexion die ik daarna heb gemaakt staat alleen het bedrag wat er werkelijk af is gegaan en is de borg dus helemaal niet zien (bij deze transactie trouwens ook niet)
Wat ik denk dat de borg er helemaal niet af is gegaan maar dat het systeem denkt van wel en er dus wel geld bij heeft geschreven aan het einde van de rit. (+4-1,79 is ook +2,21)
Ik heb het automatisch opladen afgelopen zaterdag geactiveerd en is nu gewoon te zien en te wijzigen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 01:01 schreef sjoneah het volgende:
Ik heb ook een soort van probleem met mijn kaart. Ik heb reizen op saldo van NS, en ook automatisch opladen geactiveerd. Ook word er 20 euro (door mij gekozen bedrag) netjes afgeschreven van mijn rekening als ik onder mijn saldo kom.
Probleem: Volgens de ov-chipkaart site heb ik geen automatisch opladen op mijn kaart! Ik heb al een paar keer met de klantenservice gebeld, en het enige antwoord wat ik krijg is dat ik soms even een reis moet maken met mijn kaart, voordat het pas in overzicht op de website verschijnt. Nu heb ik al een paar keer met de kaart gereisd en ook word het bedrag dus afgeschreven.
Nu kan ik het saldo van automatisch opladen niet wijzigen, want volgens de site heb ik het dus niet. Nog meer mensen met dit probleem?
logisch toch ?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:57 schreef CherryLips het volgende:
Eh, ik ben dinsdag naar A'dam gegaan en ik heb blijkbaar twee keer ingechecked en twee keer uitgechecked, en er is dus ook twee keer twintig euro op m'n kaart gezet met automatisch opwaarderen. Whut?
Die kaart kent geen retourtjes en zal elke beweging als een los kaartje berekenen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:02 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Twee keer inchecken en uitchecken voor één retourtje is logisch?
Ik heb dus vier enkeltjes betaald, dat bedoel ik. En aan m'n overzicht te zien doet hij dat vaker. Ik ben in één maand al 60 euro kwijtgeweest aan opwaarderen, dan kan nooit.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die kaart kent geen retourtjes en zal elke beweging als een los kaartje berekenen.
als het op je chipkaart staat, wordt het nog wel geincasseerd hoorvan je bankrekeningquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:15 schreef CherryLips het volgende:
Aan m'n bankafschrift is het er niet dubbel afgehaald, het overzicht klopt niet. Scheelt weer.
Na drie dagen nog? Er zou dinsdag twee keer twintig euro zijn afgeschreven en op m'n bankafschrift staat er één keer twintig euro.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
als het op je chipkaart staat, wordt het nog wel geincasseerd hoorvan je bankrekening
tuurlijk, je krijgt geen 20 euro cadeau van de OV bedrijvenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:28 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Na drie dagen nog? Er zou dinsdag twee keer twintig euro zijn afgeschreven en op m'n bankafschrift staat er één keer twintig euro.
Ga toch eens ergens anders spelen, ik verwacht dat er gewoon niets dubbel wordt afgeschreven maar TLS een foutje op de weergave van de website maakt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
tuurlijk, je krijgt geen 20 euro cadeau van de OV bedrijven
Ben je blond ofzo?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
tuurlijk, je krijgt geen 20 euro cadeau van de OV bedrijven
niet als er 2x 20 euro op zijn chipkaart bijgeschreven is, dat vraag ik toch daarbovenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ga toch eens ergens anders spelen, ik verwacht dat er gewoon niets dubbel wordt afgeschreven maar TLS een foutje op de weergave van de website maakt.
Net zoals we in dit topic ook al gezien hebben dat bij iemand eerst de resterender borg is terug gestor en pas een paar dagen later de 4 borg eraf gehaadl was op het systeem.
En daar wordt geen antwoord op gegeven op de vraagof er 2*20 euro bij de chipkaart bij gezet is. Je bent weer eens veel te snel met je conclusie.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:48 schreef macca728 het volgende:
niet als er 2x 20 euro op zijn chipkaart bijgeschreven is, dat vraag ik toch daarboven
je kan evt een bon uit een automaat uitdraaien, dan weet je wat er gebeurt isquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:30 schreef CherryLips het volgende:
Ik weet niet of er twee keer twintig euro is bijgeschreven op m'n chip, aangezien ook alles er twee keer afgehaald is dus het saldo is normaal. Ik denk (hoop) dat het overzicht gewoon vaag doet. Ik kan het nu al niet eens uitleggen, laat staan via de telefoon als ik ze moet bellen
Nou sorry hoorquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En daar wordt geen antwoord op gegeven op de vraagof er 2*20 euro bij de chipkaart bij gezet is. Je bent weer eens veel te snel met je conclusie.
Gewoon zo'n automaatje zoals bij de AH? Ga ik dat zo even proberenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan evt een bon uit een automaat uitdraaien, dan weet je wat er gebeurt is
Als je saldo hoger is, is er geld bijgeschreven![]()
Dit gaat wel over een andere periode maar dit zou nu natuurlijk ook het geval kunnen zijn.quote:Het kan zijn dat u dubbele oplaadtransacties ziet in de periode van 21 juni 2010 tot en met 11 juli 2010. Dit is alleen een fout in de weergave. U heeft geen dubbele transacties op uw OV-chipkaart staan en u heeft niet dubbel betaald. U kunt dan ook geen claim indienen.
Nee, die draaien geen bonnen uit, NS-automaten ook niet.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:00 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Gewoon zo'n automaatje zoals bij de AH? Ga ik dat zo even proberen
Dat vind ik nogal vreemd, want als je van Groningen naar Maastricht gaat betaal je met je OV-chipkaart 22,70 euro en met korting 13,60 Euro. Dan kan je toch beter niet uitchecken.quote:Op zondag 12 september 2010 18:35 schreef Geerd het volgende:
Het instaptarief bij reizen op saldo is bij NS voor:
1. Houders van de persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement ¤ 10
2. Houders van de persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement ¤ 20
3. Houders van de anonieme OV-chipkaart ¤ 20
Laad genoeg saldo voor het instaptarief. Voor reizen met de trein adviseren we ¤ 20.
En dat ben je dan kwijt als je niet uitchekt naar mijn weten.
mogen ze dat zomaar?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 23:29 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Klopt. Maar als je dat te vaak doet wordt je persoonlijke pas geblokkeerd.
lolwut? stelletje senielenquote:Let op! Stuur een overzicht van de laatste tien transacties mee.
U kunt zo’n overzicht afdrukken bij de verkoopautomaat > Mijn kaartgegevens > transacties afdrukken. Of opvragen
bij HTM Klantenservice.
dat *schijnt* (ving ik op van controleurs ingesprek met andere passagiers) automatisch te gebeuren zodra een RR van z'n standaard route afwijkt.. (beetje vreemd, maar kan uiteraard best mogelijk zijn)quote:Op zondag 3 oktober 2010 15:13 schreef macca728 het volgende:
klagen bij HTM dat chauffeurs niet zomaar hun automaten buiten dienst mogen zetten, als je niet klaagt blijft het gebeuren !!
oh wat raarquote:Op zondag 3 oktober 2010 15:17 schreef mschol het volgende:
[..]
dat *schijnt* (ving ik op van controleurs ingesprek met andere passagiers) automatisch te gebeuren zodra een RR van z'n standaard route afwijkt.. (beetje vreemd, maar kan uiteraard best mogelijk zijn)
en uiteraard ga ik daar over klagen..
das een deel waar ik geen last van hebquote:Op zondag 3 oktober 2010 16:04 schreef macca728 het volgende:
gaat lekker met de Randstad Rail, na de grote storing vrijdagavond, nu weer een storing door en defecte metro
Anders halen ze nooit dat half miljoen per maand binnen..quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:13 schreef mschol het volgende:
lolwut? stelletje senielen
ik moet me in tig bochten gaan wringen om geld terug te krijgen
en daarnaast gaan ze vast op lijn 3 niet snappen dat ik instap bij grotemarkt en uitstap bij de la reyweg (=route RR4)
ach er worden dingen gevraagd waar ik totaal geen idee van heb dus dat wordt langs klantenservice gaan.. ik ga me wel als dom persoon gedragen...
omdat ze of niet zo slim zijn en hun eigen systeem niet bergijpenquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 20:30 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Geweldig die organisatie achter de ov-chipkaart. Ik wacht nu al meer dan drie weken op een vervangende ov-chipkaart. Vorige week heb ik die organisatie gebeld met de vraag waar dat ding bleef.
De eerste keer werd me medegedeeld dat ik een verkeerd formulier had opgestuurd, namelijk een formulier om de ov-chipkaart stop te zetten. Volgens de dame aan de telefoon moest ik opnieuw een ov-chipkaart aanvragen.
De tweede keer heb ik dezelfde avond weer die organisatie gebeld. Ik heb ze verteld dat ik met 100% zekerheid het goede formulier had opgestuurd. Daarop bleek dat ik gelijk had en er werd me verteld dat mijn nieuwe ov-chipkaart al klaar was en nog diezelfde week in de brievenbus zou liggen.
Zojuist heb ik ze weer gebeld en dit keer kreeg ik te horen dat mijn nieuwe ov-chipkaart al op 16 september was verstuurd! Op de een of andere manier heb ik die dus niet ontvangen terwijl al mijn gegevens correct zijn (heb ik net weer nagevraagd) dus nu is de ov-chipkaart die ik zou krijgen geblokkeerd en mag ik weer wachten op mijn "tweede vervangende ov-chipkaart". Nu maar hopen dat die kaart wel goed aankomt!
Hoe kunnen drie verschillende mensen drie verschillende dingen zien in hun systemen?
Schuif de schuld maar in de schoenen van eurlings. Vooral de VVD had toen het als oppositie partij in de kamer zat veel harder tov eurlings kunnen zijn, en nu dan opeens wel wat eraan willen doen. Het lijken wel stuurlui die aan wal hebben gestaan en ze nu denken dat ze wel weten hoe ze moeten gaan sturen.quote:SP en VVD willen strippenkaart voorlopig behouden
Uitgegeven: 6 oktober 2010 12:59
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2010 13:49
AMSTERDAM - De SP wil dat demissionair minister Camiel Eurlings (CDA) van Verkeer de afschaffing van de strippenkaart voorlopig opschort. Eerst moeten alle problemen met de ov-chipkaart worden opgelost. Ook de VVD wil een pas op de plaats.
© ANPDe SP eist dat de reiziger na afschaffing van de strippenkaart niet duurder uit is, en dat maatschappelijke organisaties weer om de tafel zitten over de overgang.
Aanleiding is het opstappen van de laatste grote partij, de ANWB, uit overleg over de OV-chipkaart. "Het draagvlak onder deze kaart is dunner dan drijfzand. Dat blijkt nu ook weer uit het duidelijke noodsignaal van de ANWB, die de belangen behartigt van vier miljoen Nederlanders", zegt SP-kamerlid Farshad Bashi tegenover NU.nl.
Duurder
Uit een onderzoek uit februari 2010 blijkt dat de reistarieven in de stadsregio Arnhem-Nijmegen na overstap op de ov-chipkaart gemiddeld 2,1 procent omhoog gingen. In Nijmegen bedroeg de stijging zelfs 6,1 tot 12 procent.
Dat staat volgens de SP haaks op toezeggingen van de minister dat de reiziger niet duurder uit zou zijn. Ook de VVD ziet niets in de prijsstijging, en stoort zich er aan dat veel problemen nog niet zijn opgelost. "Dit is een waardeloze erfenis van Eurlings' staatssecretaris", stelt VVD-kamerlid Charlie Aptroot. "Dat moet eerst wel in orde zijn voor we verder kunnen."
Stoppen
De twee willen dan ook niet dat de strippenkaart in meer regio's wordt afgeschaft. "De allerlaatste strohalm die we hebben is de mogelijkheid van de minister om de strippenkaart of het papieren kaartje nog niet af te schaffen", betoogt Bashir. "Besluit hij nu om dat wel te doen, dan is de reiziger volledig overgelaten aan de grillen van vervoersbedrijven. Dat is een desastreus scenario, dus stop nu met het verplichten van deze ov-chipkaart."
Toezicht
De VVD is ook ontstemd over de beloning van de bestuurders bij de gegevensverwerker voor de ov-chipkaart, Trans Link Systems. Eind september bleek dat het verlieslijdende bedrijf zijn topbestuurders veel meer betaalt dan de Balkenende-norm.
De SP riep de minister naar aanleiding daarvan op om het bedrijf onder toezicht te stellen. "Dat zou mooi zijn, maar ik weet niet of dat kan", vraagt Aptroot zich af. "Ik hoop wel dat de minister dat onderzoekt."
Nou in elk geval is er nog hoop als een regeringspartij er iets wil aan doen. Nu Wilders nog !!quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Schuif de schuld maar in de schoenen van eurlings. Vooral de VVD had toen het als oppositie partij in de kamer zat veel harder tov eurlings kunnen zijn, en nu dan opeens wel wat eraan willen doen. Het lijken wel stuurlui die aan wal hebben gestaan en ze nu denken dat ze wel weten hoe ze moeten gaan sturen.
quote:Gerd Leers onderzoekt ov-chipkaart
Uitgegeven: 6 oktober 2010 16:09 /// Laatst gewijzigd: 6 oktober 2010 17:45
DEN HAAG - Oud-burgemeester van Maastricht Gerd Leers gaat een onafhankelijke commissie leiden die de knelpunten met de ov-chipkaart in beeld moet brengen.
Dat de commissie zou worden ingesteld, was al langer bekend, maar de naam van de voorzitter kwam woensdag pas naar buiten. Kamerleden zien eigenlijk liever dat een bewindspersoon de regie in het chipkaartdossier ter hand neemt, maar Eurlings kiest voor deze weg. De problemen vragen om een ''stevige en voortvarende aanpak en meer regie'', zei demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer) woensdag.
Reizigersbelang
''Met Gerd Leers als voorzitter hebben we een stevige voorzitter die in staat is om ondanks de complexe materie op voortvarende wijze te komen tot oplossingen. Daarbij staat het reizigersbelang voorop." ''De ov-chipkaart moet het alledaagse reizen voor ov-gebruikers niet moeilijker, maar juist makkelijker maken. En dat vergt gewoon meer regie en een stevige aanpak", aldus Eurlings.
Vergeten
Eén van de grootste problemen met de ov-chipkaart is dat veel huidige gebruikers vergeten uit te checken. Dat kost ze geld. Daaruit zou blijken dat ze nog niet echt goed gewend zijn aan het systeem. Mede daarom maakte Eurlings woensdag ook bekend dat in Oost-Nederland langer dan gepland de aloude strippenkaart geldig blijft. Die zou per 18 november worden afgeschaft, maar dat wordt nu 1 februari. Per motie besloot de Kamer eerder dat mensen per mail of sms op de hoogte gesteld moeten kunnen worden dat ze vergaten uit te checken, maar volgens de indiener van die motie, Ineke van Gent (GroenLinks), is dat plan nog niet uitgewerkt.
Dubbel opstaptarief
Andere problemen zijn dat reizigers soms een dubbel opstaptarief moeten betalen, dat visueel gehandicapten extra hulp nodig hebben bij het gebruik van de kaart, dat mensen met een geanonimiseerde chipkaart niet in aanmerking komen voor kortingsacties en dat ov-reisgegevens te lang worden bewaard door de vervoerders.
Eerder op de dag werd al bekend dat de SP pleitte voor een opschorting van de afschaffing van de strippenkaart. De VVD en de GroenLinks sloten zich hierbij aan.
Naar verwachting kan de commissie-Leers haar werkzaamheden komend voorjaar afronden.
© ANP
dus in het kort kan je de volgende dingen doenquote:
...En vandaag lag opeens die ov-chipkaart in de brievenbus die 16 september (dat moet wel aangezien de kaart geldig is tot 16-09-2015) al verstuurd zou zijn. Het vreemde is dat ik de kaart gewoon kan gebruiken terwijl die gisteren geblokkeerd zou worden. Er is al 24 uur voorbij dus mag ik hopen dat de kaart niet alsnog geblokkeerd gaat worden.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 20:30 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Geweldig die organisatie achter de ov-chipkaart. Ik wacht nu al meer dan drie weken op een vervangende ov-chipkaart. Vorige week heb ik die organisatie gebeld met de vraag waar dat ding bleef.
De eerste keer werd me medegedeeld dat ik een verkeerd formulier had opgestuurd, namelijk een formulier om de ov-chipkaart stop te zetten. Volgens de dame aan de telefoon moest ik opnieuw een ov-chipkaart aanvragen.
De tweede keer heb ik dezelfde avond weer die organisatie gebeld. Ik heb ze verteld dat ik met 100% zekerheid het goede formulier had opgestuurd. Daarop bleek dat ik gelijk had en er werd me verteld dat mijn nieuwe ov-chipkaart al klaar was en nog diezelfde week in de brievenbus zou liggen.
Zojuist heb ik ze weer gebeld en dit keer kreeg ik te horen dat mijn nieuwe ov-chipkaart al op 16 september was verstuurd! Op de een of andere manier heb ik die dus niet ontvangen terwijl al mijn gegevens correct zijn (heb ik net weer nagevraagd) dus nu is de ov-chipkaart die ik zou krijgen geblokkeerd en mag ik weer wachten op mijn "tweede vervangende ov-chipkaart". Nu maar hopen dat die kaart wel goed aankomt!
Hoe kunnen drie verschillende mensen drie verschillende dingen zien in hun systemen?
Bus of trein?quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:40 schreef SW8810 het volgende:
vraagje!![]()
Wat moet je minimale saldo op je OV chipkaart zijn om te reizen?
bus/tram/metro: 4 euro afaikquote:Op maandag 11 oktober 2010 16:40 schreef SW8810 het volgende:
vraagje!![]()
Bij de bus/tram/metro minimaal 0.00 euro, althans hier in Amsterdam.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:40 schreef SW8810 het volgende:
vraagje!![]()
Je zou de prijs kunnen checken op NS.nl bij prijsinfo als je eerst de hele reis berekent en daarna de 2 gedeeltes zeg maar.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 22:03 schreef Miendientje het volgende:
Ik reis op saldo met de ns (kaart met 40% korting) als ik mijn reis halverwege onderbreek, hoef ik dan alleen aan het einde uit te checken of moet ik ook halverwege uit checken en als ik dan weer verder ga weer inchecken? Is er een bepaalde tijd waarbinnen je de reis moet maken? In mijn geval gaat het over een treinreis van ruim 4 uur waarover ik dan een uur of 6 ga doen. Weet iemand dit?
Je moet, volgens de reisregels, weer opnieuw in-en uitchecken.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 22:03 schreef Miendientje het volgende:
Ik reis op saldo met de ns (kaart met 40% korting) als ik mijn reis halverwege onderbreek, hoef ik dan alleen aan het einde uit te checken of moet ik ook halverwege uit checken en als ik dan weer verder ga weer inchecken?
Nee, die is er niet en in de praktijk kunnen ze je niets maken als je je niet aan de 'regels' houdt.quote:Is er een bepaalde tijd waarbinnen je de reis moet maken?
Serieus? Volgens mij kan het nooit meer kosten dan twee keer de helft, plus een keer extra instaptarief en extra kilometertariefeenheid, met de chipkaart is dat bij elkaar 1,90.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:17 schreef Miendientje het volgende:
Ik wil de reis in a'foort onderbreken en aangezien daar geen poortjes zijn waar ik niet doorheen zou kunnen ga ik dus niet in uitchecken. Omdat het totaal best een lange reis (ruim 4 uur) is en beide helften ook iets van 2 uur per stuk, zouden beide helften per stuk bijna net zo veel kosten als het totaal.
Die truc kun je dus maar maximaal 12 keer uithalen, daarna wordt je kaart geblokkeerd.quote:Als ik ga uitchecken tussendoor wordt de reis bijna 2x zo duur. Eigenlijk kan ik beter helemaal niet uitchecken aangezien de reis sowieso duurder is dan een tientje, maar zo ben ik dan ook weer niet.
Enkeltje Middelburg - Groningen: ¤13,60quote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Serieus? Volgens mij kan het nooit meer kosten dan twee keer de helft, plus een keer extra instaptarief en extra kilometertariefeenheid, met de chipkaart is dat bij elkaar 1,90.
[..]
Die truc kun je dus maar maximaal 12 keer uithalen, daarna wordt je kaart geblokkeerd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
de NS heeft voorlopig alle poortjes open staan en je hoeft dus niet perse in te checken om door te kunnen..quote:Op donderdag 14 oktober 2010 00:42 schreef Henk1056 het volgende:
Misschien een stomme vraag maar ik stel 'm toch maar:
Ik ben student en heb dus een studentenreisproduct op m'n ov-chipkaart. Echter ik heb sinds de invoering van de ov-chipkaart nog niet gereisd. Nu moet ik weer gaan reizen voor een stage (alleen met de trein). Op de website van de ov-chipkaart lees ik dat je in je vrij reizen periode voor de trein niet hoeft in te checken, maar dat je je kaart alleen gebruikt als zichtkaart. (waarmee voor controle bedoeld wordt?)
Maar hoe kom ik het perron op dan? Zijn niet alle perrons (in gebieden waar de ov-chipkaart ingevoerd is) afgeschermd met poortjes? Zodra je je pas voor de 'scanner' houdt, check je in toch?
Thanks
Ja, ik zie het. 13,60 is inderdaad het maximumtarief en het wordt inderdaad veel duurder op deze manier.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 00:17 schreef Miendientje het volgende:
[..]
Enkeltje Middelburg - Groningen: ¤13,60
Enkelte Middelburg - A'foort: ¤12,95
Enkeltje A'foort - Groningen: ¤12,05
Enkeltje Middelburg - A'foort + A'foort - Groningen: ¤25,-
Ik denk dat die ¤13,60 het maximum is ofzo. Achter het bedrag van ¤13,60 staat trouwens een ! bij 9292ov en bij die andere bedragen niet, ik zie alleen geen uitleg wat dat betekend.
quote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
De NS moet dan gewoon een maximum erop zetten, waneer je op een dag over het maximum heen gaat moet er gewoon niets meer berekend worden. Maar dat zal wel niet gaan gebeuren aangezien deze kaart niet vanuit reizigers perspectief ingevoerd is.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 02:52 schreef Zelva het volgende:
Ja, ik zie het. 13,60 is inderdaad het maximumtarief en het wordt inderdaad veel duurder op deze manier.
Wat achterlijk weer.
ach je kan de kaart zo klantvriendelijk maken als je wilt hequote:Op donderdag 14 oktober 2010 08:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De NS moet dan gewoon een maximum erop zetten, waneer je op een dag over het maximum heen gaat moet er gewoon niets meer berekend worden. Maar dat zal wel niet gaan gebeuren aangezien deze kaart niet vanuit reizigers perspectief ingevoerd is.
En zelfs de controleurs hebben geen ding was die kaart kan uitlezen. Tenminste toe ik een half jaar geleden een keer gecontroleerd werd. Ik zou als niet student dus nog zo met mijn oude kaart kunnen reizen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 21:46 schreef sander010587 het volgende:
Die Studenten OV kaart kan echt weinig he, hier in Grunn hebben ze niet eens van die apparaatjes in de bus wat wel chill is aangezien je dan kunt free riden.
daar is het dan ook nog niet ingevoerd (ov chipkaart)quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 21:46 schreef sander010587 het volgende:
Die Studenten OV kaart kan echt weinig he, hier in Grunn hebben ze niet eens van die apparaatjes in de bus wat wel chill is aangezien je dan kunt free riden.
nee en daarom is het ook volkomen onacceptabel dat je hier niet op kan vertrouwen, aangezien het de enigste manier is, waarop je je reizen kan declareren bij je werkgever.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 14:13 schreef juxtaposition het volgende:
Wat ik ook erg apart vond..
TLS, inclusief haar directie en medewerkers, aanvaardt dan ook geen enkele aansprakelijkheid ter zake van de juistheid en volledigheid van op deze site ter beschikking gestelde informatie, met inbegrip van het aan u getoonde reis- en transactieoverzicht in uw gepersonaliseerde ruimte.
Kortom: We geven u een verslag van uw reizen, maar denk maar niet dat je daar wat aan hebt, want we zeggen nu alvast dat je daar geen rechten aan kan ontlenen.
Moet je niet opnieuw toestemming geven voor je nieuwe kaart dan?quote:Op zondag 17 oktober 2010 20:06 schreef juxtaposition het volgende:
Sinds ik een vervangende OV-studentenkaart heb gehad kan ik online niet meer mijn reisoverzicht zien. Zo kan ik dus niet zien als er onterecht geld is afgeschreven... Maar om ze te bellen en het te vragen heb ik ook geen zin in, dat kreng doet het eindelijk weer. Straks halen ze weer een of andere klote truc uit waardoor die kaart het weer niet doet ofzo.
Wat dan weer heel erg apart is, want het overzicht van die reizen en transacties wordt wél gebruikt als argument om de privacy te misbruiken.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 14:13 schreef juxtaposition het volgende:
Wat ik ook erg apart vond..
TLS, inclusief haar directie en medewerkers, aanvaardt dan ook geen enkele aansprakelijkheid ter zake van de juistheid en volledigheid van op deze site ter beschikking gestelde informatie, met inbegrip van het aan u getoonde reis- en transactieoverzicht in uw gepersonaliseerde ruimte.
Kortom: We geven u een verslag van uw reizen, maar denk maar niet dat je daar wat aan hebt, want we zeggen nu alvast dat je daar geen rechten aan kan ontlenen.
terwijl he helemaal niet bewaart hoeft te worden, want als de reiziger reizen moet declareren, kan hij zelf uitdraaien maken.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 11:04 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Wat dan weer heel erg apart is, want het overzicht van die reizen en transacties wordt wél gebruikt als argument om de privacy te misbruiken.
quote:Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag
Uitgegeven: 20 oktober 2010 17:36 /// Laatst gewijzigd: 20 oktober 2010 17:55
AMSTERDAM - De borg die reizigers in het openbaar vervoer in Amsterdam moeten betalen, gaat volgend jaar omlaag.
De Stadsredio Amsterdam onderzoekt de komende maanden de mogelijkheden om het huidige bedrag van 4 euro op elke rit met een ov-chipkaart naar beneden te brengen. De Stadsregio kwam dat dinsdagavond overeen met de Regioraad Amsterdam na een motie van GroenLinks. Reizigers die met een ov-chipkaart reizen, betalen per rit 4 euro borg. Als zij vergeten uit te checken na hun reis, wordt de borg afgescheven.
2 euro
GroenLinks in de hoofdstad stelt voor de borg te verlagen tot de resterende ritprijs. Daarmee zijn reizigers volgens de partij in de praktijk niet meer dan 2 euro kwijt als zij vergeten uit te checken. De Stadsregio hoopt voor maart haar bevindingen voor het oplossen van het zogenoemde uitchecklek te presenteren. Ook onderzoekt het orgaan waar de borg heen gaat als die niet wordt teruggevraagd door de reiziger en bekijkt of uitcheckpalen bij tramhaltes geplaatst kunnen worden.
Melkkoe
''Het is niet de bedoeling dat de ov-chipkaart van reizigers een melkkoe maakt. Het is en blijft van groot belang dat het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief voor de auto vormt'', aldus de woordvoerder van GroenLinks.
© ANP
quote:GroenLinks in de hoofdstad stelt voor de borg te verlagen tot de resterende ritprijs.
quote:net zo'n belachelijk voorstel van Groen Links als die email sturen jaOp woensdag 20 oktober 2010 19:24 schreef Zelva het volgende:
Tegen als dat alleen in Amsterdam gaat gelden. De chipkaart is gebaat bij uniformiteit en het wordt al volkomen verpest doordat iedere vierkante kilometer van Nederland zijn eigen chipkaartregels wil hanteren.
[..]
quote:Als het goed is wel ja. Met de nadruk op 'als het goed is'.Op woensdag 20 oktober 2010 20:27 schreef RacerDKB het volgende:
Moet je er dan gewoon tegoed opzetten bij zo'n automaat, en krijg je dan automatisch 40% korting in de bus/metro?
quote:Ik denk dat ze daarmee bedoelen de maximale prijs die je kunt betalen als je de lijn waar je instapt helemaal afrijdt. Dus minder dan een euro als je bij de een-na-laatste halte instapt.Op woensdag 20 oktober 2010 19:24 schreef Zelva het volgende:
Tegen als dat alleen in Amsterdam gaat gelden. De chipkaart is gebaat bij uniformiteit en het wordt al volkomen verpest doordat iedere vierkante kilometer van Nederland zijn eigen chipkaartregels wil hanteren.
[..]
quote:en als je over kan stappen ?Op donderdag 21 oktober 2010 15:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ik denk dat ze daarmee bedoelen de maximale prijs die je kunt betalen als je de lijn waar je instapt helemaal afrijdt. Dus minder dan een euro als je bij de een-na-laatste halte instapt.
quote:dat meen je niet!Op donderdag 21 oktober 2010 18:41 schreef macca728 het volgende:
In Oost Nederland kan je gratis de OV chipkaart bestellen.
Moet je wel gelijk automatisch opwaarderen aanzetten....
je bent gaan reizen zonder product, dus reis je op saldo (vandaar de -3,75)quote:Op vrijdag 5 november 2010 00:13 schreef Dynames het volgende:
Oi
Paar weken geleden wou ik de ov ophalen bij zo'n ding in de appie, vervolgens deed ie het toen niet (had hem dus niet opgehaald) en was weer weggelopen.
Paar dagen daarna probeerde ik met ov te gaan, en dit lukte 2x.
Daarna deed ie het telkens niet meer.
Vervolgens ben ik weer naar de appie gegaan en heb dat ding opgehaald (want het was nog niet gelukt dus).
Maar het probleem nu is dat de ov kaart het nog steeds niet doet, en er staat een negatief getal op, - 3,75 ofzo, wat moet ik nu doen om hem weer te laten werken ?¿?
Saldo er op laden.quote:Op vrijdag 5 november 2010 00:13 schreef Dynames het volgende:
Oi
Paar weken geleden wou ik de ov ophalen bij zo'n ding in de appie, vervolgens deed ie het toen niet (had hem dus niet opgehaald) en was weer weggelopen.
Paar dagen daarna probeerde ik met ov te gaan, en dit lukte 2x.
Daarna deed ie het telkens niet meer.
Vervolgens ben ik weer naar de appie gegaan en heb dat ding opgehaald (want het was nog niet gelukt dus).
Maar het probleem nu is dat de ov kaart het nog steeds niet doet, en er staat een negatief getal op, - 3,75 ofzo, wat moet ik nu doen om hem weer te laten werken ?¿?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |