abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86226933
Aantal klachten neemt toe

Vandaag in de Spits

Ov-chipkaart zorgt voor klachtenbom

De (studenten) ov-chipkaart heeft in het tweede kwartaal een hausse aan klachten onder reizigers in het openbaar vervoer opgeleverd. Bij de ombudsman voor beter openbaar vervoer kwamen tussen 1 april en 30 juni in totaal 1458 klachten binnen. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van de periode voor de invoering van de ov-chipkaart.

Dit blijkt uit een rapportage van het OV Loket die vandaag verschijnt. Het betreft klachten die door de vervoerders niet afdoende zijn afgehandeld. In totaal waren 846 van de 1458 meldingen gerelateerd aan de ov-chipkaart.

Problemen met defecte kaarten, in- en uitchecken, opladen en de kosten die reizigers moeten maken voor een nieuwe kaart, komen het vaakst voor. Ook gebeurt het regelmatig dat ten onrechte geld wordt afgeschreven, en het kost veel tijd om dat geld weer terug te krijgen.

De meeste klachten kwamen binnen bij Trans Link Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart: 523. Maar ook klachten (389) over de grootste vervoerder NS gingen merendeels over de gebruiks(on)vriendelijkheid van de chipkaart. Veel abonnementhouders zijn ontevreden; maatwerk lijkt te ontbreken.

Studenten krijgen van buschauffeurs, aan loketten, bij de telefonische klantenservice en via websites tegenstrijdige adviezen. „De gebruiksvriendelijkheid van de ov-chipkaart en de klantvriendelijkheid van de vervoerder zijn niet op het niveau dat je zou mogen verwachten”, stelt het OV loket.
pi_86226959
dit is natuurlijk ook treurig

Vraag je je geld terug, krijg je andere problemen.

http://www.security.nl/ar(...)lige_verbinding.html

Reizigers die restitutie voor hun OV-chipkaart willen aanvragen, moeten bij verschillende vervoersbedrijven hun privégegevens over een onbeveiligde verbinding versturen. Zowel de websites van het GVB, Arriva en Syntus gebruiken geen SSL, zo laat Security.nl lezer Louwrentius ons weten.

Toch moeten gedupeerde reizigers informatie zoals Ov-chipkaart nummer, banknummer, adresgegevens, telefoonnummer en e-mail invoeren. Opmerkelijk genoeg is de website van de OV-chipkaart waar informatie over het aanvragen van restitutie is te vinden, wel versleuteld.
  donderdag 9 september 2010 @ 00:08:37 #4
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_86227158
Dit valt natuurlijk allemaal onder de noemer opstartproblemen. Reizigers moeten er aan wennen, over de strippenkaart waren ook veel klachten en de klapper: in het buitenland werkt het ook goed. Dus uiteindelijk zal het hier ook goed komen en zal vooral de reiziger er beter van worden, met name door het grotere gebruiksgemak en natuurlijk lagere en eerlijkere beprijzing.

Vancouver kom er maar in.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_86227287
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:08 schreef Hukkie het volgende:
Dit valt natuurlijk allemaal onder de noemer opstartproblemen. Reizigers moeten er aan wennen, over de strippenkaart waren ook veel klachten en de klapper: in het buitenland werkt het ook goed. Dus uiteindelijk zal het hier ook goed komen en zal vooral de reiziger er beter van worden, met name door het grotere gebruiksgemak en natuurlijk lagere en eerlijkere beprijzing.

VancouverFan negeert gewoon alle posten waarin problemen besproken worden
Het zou hem sieren als hij eens met eigen ervaringen kwam, maar daar wachten we al 20 topics op

Vanochtend zat trouwens een RET-er klem bij de poortjes, hij kon er niet uit.
Zijn collega zei dat hij zeker te weinig saldo had, wat nergens op sloeg, want dan kom je uberhaupt niet binnen

Toen ik vanmiddag terugreisde zaten bij hetzelfde poortje 2 vrouwen vast, die konden ook niet meer eruit, poortje zat zeker weer vast
pi_86227340
*O* en wederom is mijn 'Vrij Reizen" geblokkeerd en niemand weet waarom *O*
Morgen voor de 39892893e keer 0900 nummer gaan bellen.
pi_86227453
ik betaal voor dezelfde rit de ene keer ¤1,37 en de andere keer ¤1,38 :')
  donderdag 9 september 2010 @ 00:18:12 #8
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_86227503
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:12 schreef macca728 het volgende:
VancouverFan negeert gewoon alle posten waarin problemen besproken worden
Het zou hem sieren als hij eens met eigen ervaringen kwam, maar daar wachten we al 20 topics op
Jawel, dat VF een hoge functie bekleed in de OV-propagandamachine en waarschijnlijk per positieve post op FOK betaald krijgt, was menigeen al duidelijk.
DeviantArt
  donderdag 9 september 2010 @ 00:20:56 #9
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_86227604
quote:
‘Treinstudent ongelijk behandeld’
LSVb nieuwe problemen OV-chipkaart

In tegenstelling tot overige reizigers met een OV-kaart krijgen studenten geen tijdelijke kaart krijgen bij verlies, diefstal of beschadiging. Studentenvakbond LSVb eist dat studenten op dezelfde wijze worden behandeld als andere reizigers.

DOOR STERRE VAN HEEMST ‘Wanneer een OV-abonnementhouder een defecte kaart heeft, krijgt hij een vervangende kaart, wanneer een student een defecte kaart heeft moet hij zelf opdraaien voor de kosten’, zegt Sander Breur, voorzitter van de LSVb.

Een student betaalt ¤ 136 per maand via studiefinanciering, voor zijn OV-kaart. Op het moment dat deze defect is, betaalt de student het bedrag gewoon door en daarboven op ook nog eens reiskosten.

In september hebben 17 duizend studenten een kaart met productiefout gekregen waardoor ze niet in of uit kunnen checken. Ook zijn er nog steeds studenten die hun abonnement niet kunnen ophalen, of aan wie geen nieuwe kaart wordt gestuurd. De studenten die in het bezit zijn van een kaart met productiefout hebben volgens de persvoorlichtster een brief gekregen waarmee ze kunnen reizen op punten waar ze niet in of uit kunnen checken.

Els van der Boon (22) is een van de gedupeerde studenten. ‘Nadat ik mijn OV-kaart verloren was, moest ik drie weken wachten totdat ik een nieuwe kreeg. Dit bleek een kaart zonder reisproduct te zijn. Er gingen nogmaals drie weken voorbij voordat ik dit product op mijn kaart kon zetten. Toen bleek mijn kaart geblokkeerd te zijn.’

Van der Boon: ‘Toen ik de servicelijn belde, wist men niet hoe de blokkade tot stand gekomen was, ik had genoeg saldo om te kunnen reizen. Bij de hulplijn vertelde ze mij dat het servicepunt dit probleem kon oplossen maar bij het servicepunt verwees men mij weer terug naar de hulplijn voor een oplossing. Uiteindelijk zijn ze er achter gekomen dat transportbedrijf Veolia mijn kaart geblokkeerd had. Zij vertelden mij dat ze hier niets aan konden doen en dat de servicelijn van de OV-chipkaart dit moest oplossen. Nadat ik heel boos ben geworden op zowel Veolia als het servicepunt van OV-chipkaart ben ik maar naar het servicepunt van Veolia gegaan in Zoetermeer. Hier hebben ze uiteindelijk mijn blokkade kunnen opheffen. Ik heb mijn OV-chipkaart bijna 3 maanden niet kunnen gebruiken. Het aantal belminuten dat ik heb gebruikt om dit te kunnen regelen is gigantisch.’
pi_86227615
Sinds vandaag krijg ik constant ''Probeer opnieuw'' bij de poortjes :')

Maar het poortje gaat wel open, en als je het dan 3 keer opnieuw doet staat er ''U bent al ingecheckt!''
pi_86227622
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:16 schreef mschol het volgende:
ik betaal voor dezelfde rit de ene keer ¤1,37 en de andere keer ¤1,38 :')
die verschillen komen omdat de kaartlezers niet geijkt zijn.

Ik vroeg het aan Qbuzz, die gaven eerst een ontwijkend antwoord op die vraag en daarna agressief, dat ik niet moest zeuren, want de kaartlezers voldeden aan de wettelijke norm

Ja dat klopt ook, alleen de wet vind het niet noodzakelijk dat de lezers 100% nauwkeurig werken.

Een collega van mij heeft een abonnement en kan bijna dagelijks 80 cent bijbetalen omdat de kaartlezer in de bus telkens een halte verder neemt, wanneer hij uitcheckt
pi_86227911
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

die verschillen komen omdat de kaartlezers niet geijkt zijn.

Ik vroeg het aan Qbuzz, die gaven eerst een ontwijkend antwoord op die vraag en daarna agressief, dat ik niet moest zeuren, want de kaartlezers voldeden aan de wettelijke norm

Ja dat klopt ook, alleen de wet vind het niet noodzakelijk dat de lezers 100% nauwkeurig werken.

Een collega van mij heeft een abonnement en kan bijna dagelijks 80 cent bijbetalen omdat de kaartlezer in de bus telkens een halte verder neemt, wanneer hij uitcheckt
hmm, ach, dan is het maar goed dat ik standaard 2 haltes minder afreken })
  donderdag 9 september 2010 @ 00:33:58 #13
39333 Zelva
pi_86228020
quote:
Steeds meer geldclaims OV-chipkaart Amsterdam
woensdag 8 september 2010
Dit artikel zit in dossier: OV Chipkaart
Steeds meer geldclaims OV-chipkaart Amsterdam

In de regio Amsterdam wordt steeds vaker geld teruggevraagd door reizigers die hebben vergeten uit te checken, of niet uit konden checken door falende apparatuur.

Dat meldt Metro vandaag in de krant. In de maand mei nam nog maar 6% van de reizigers de moeite om het te veel betaalde geld terug te vragen, nu is dat al 15,5%. Door de stijging van het aantal aanvragen kost het het GVB meer tijd om de aanvragen te verwerken. Eerst duurde het maar enkele dagen, nu twee tot drie weken.

Het GVB verdient nu per maand ongeveer anderhalve ton aan gemiste uitchecks
  donderdag 9 september 2010 @ 01:26:54 #14
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_86229165
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:08 schreef Hukkie het volgende:

In het buitenland werkt het meestal dan ook omdat ze het bij maar bij 1 vervoersmaatschappij toepassen en/of met een veel eenvoudiger betaalsysteem werken.
Maar omdat hier in Nederland alles winst moet maken en omdat we denken dat dit ontzettend kleine stukje wereld heel veel vervoersbedrijven nodig heeft zodat de prijs lager wordt :') gaat het dus never nooit niet functioneren.

Nog los van de ongelooflijke brakke manier waarop dit systeem is opgezet.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_86231210
-schelden is niet nodig :*-

[ Bericht 89% gewijzigd door BrandX op 09-09-2010 08:22:31 ]
Leaf
pi_86231214
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:33 schreef Zelva het volgende:

[..]

En hoeveel zijn ze kwijt aan de afhandeling van die claims en het terugbetalen?

En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
Leaf
  donderdag 9 september 2010 @ 07:53:42 #17
39333 Zelva
pi_86231412
quote:
Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik verwacht eigenlijk dat daar niet meer daar één medewerker op gezet is als de verwerkingstijd zo achterlijk exponentieel toeneemt met een paar procenten meer claims.

Waarom beantwoordt je zelf eigenlijk die vraag niet eens? Overal lees je klachten dat de ov-bedrijven tonnen eraan verdienen. En enige onderbouwing dat dat niet het geval is van de kant van de ov-bedrijven, daar is geen sprake van. Ja ze claimen dat het niets oplevert, maar daar geloof ik dus helemaal niets van. Bewijs hebben ze inderdaad geval niet geleverd en dat gaat ook vast niet gebeuren. Het is een miljoenenbusiness die ov-chipkaart, en de cijfers worden angstvallig geheimgehouden.

Maar eigenlijk doet dat er helemaal niet toe. Het is de eigen schuld van de ov-bedrijven dat ze met zo'n halfkwartgaar systeem aan zijn komen zetten. Dan is het in- en intriest dat ze zich ze ook nog eens als huilies gaan gedragen om hun eigen falen te compenseren. Boehoe, het kost ons geld. :'(

quote:
En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
Wat een vergelijking, dat gebeurde maar sporadisch. Terwijl defecte apparatuur schering en inslag is en vergeten uit te checken ettelijke keren vaker zal voorkomen dan een strippenkaart die in de was gaat. Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen en ook nog nooit gehoord dat dat gebeurd is. Dat komt ook vooral omdat het dan de eigen schuld is, terwijl het bij de chipkaart aan de inherente triestheid van het systeem ligt.
pi_86231622
quote:

[..]

wat begrijp je niet aan de zin : Het GVB Verdient 1,5 ton per maand aan mensen die niet goed uitchecken ?
pi_86231646
quote:

[..]

waarom weer een vergelijking met de strippenkaart ?
dit is toch een beter systeem, moet dat niet beter werken dan ?
pi_86231673
wat vind je van kaartlezers die vaak een andere halte aflezen dan de halte waar mensen uitchecken
  Boks-Chick donderdag 9 september 2010 @ 08:27:04 #21
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86231749
:W hoi OV discusseerusers

even dit:

@VancouverFan: schelden is niet nodig :*

@ de rest: het staat VancouverFan natuurlijk vrij of hij wel of niet reageert op welke posts. Dat kan rete irritant zijn, dat weet ik, maar hey, dat is wel zijn goed recht. Blijkbaar (ik heb geen andere topics teruggelezen, mea culpa) is hij een voorstander van dat chipgedoe en de meesten van jullie tegenstanders. Dat zal altijd wringen in dit soort discussies. Hou de eer aan jezelf en negeer zo'n iemand dan ;).
lolwut
pi_86231755
quote:

[..]

Hoeveel ze kwijt zijn aan de afhandeling van die claim zal mij als reiziger mijn reet roesten. Dat hadden ze maar van te voren moeten bedenken teon ze met zijn allen ja en amen zeiden tegen dit plan.

De OV-chip kaart zou juist het makkelijker maken voor reizigers aangezien dat niet het geval is kan het toch niet zo zijn dat de reizigers ook nog eens voor de afhandelingskosten van dit wanprodcut moeten gaan opdraaien.
pi_86231841
quote:
Op donderdag 9 september 2010 08:27 schreef BrandX het volgende:
:W hoi OV discusseerusers

even dit:

@VancouverFan: schelden is niet nodig :*

@ de rest: het staat VancouverFan natuurlijk vrij of hij wel of niet reageert op welke posts. Dat kan rete irritant zijn, dat weet ik, maar hey, dat is wel zijn goed recht. Blijkbaar (ik heb geen andere topics teruggelezen, mea culpa) is hij een voorstander van dat chipgedoe en de meesten van jullie tegenstanders. Dat zal altijd wringen in dit soort discussies. Hou de eer aan jezelf en negeer zo'n iemand dan ;).
lees de andere topics even door en je begrijpt dat er geen discussie mogelijk is, dat de discussie eindeloos herhaald wordt. Het is hier toch een discussieforum ? Wij willen een discussie, niet iemand die de discussie elke keer doodt omdat tegenstanders zeikerds, zeurpieten, trollen en andere schekldworrden zijn
  donderdag 9 september 2010 @ 08:37:13 #24
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_86231857
Ik heb zelf vrij weinig problemen gehad met die OV kaarten qua in en uitchecken, mijn vriendin daarentegen vrijwel alleen maar.
Ondertussen heeft ze de nieuwe kaart (vorige deed totaal niets meer) enkele weken en hij geeft nu al een vage error-code aan bij het inchecken en bij navraag blijkt dus gewoon dat ie 'stuk' is.
Weer een nieuwe aanvragen en als ze hem binnen 3 weken krijgt kun je de reiskosten ook op je buik schrijven, idioot systeem.

Ik kreeg destijds als Rotterdammer nog in de proefperiode zo'n OV kaart en dat ding doet het nu nog steeds en heeft nog nooit een portemonnee van binnen gezien, wel de aanraking met de grond, de poten van het bankstel, de vijver en de sleutelbos en ik heb ook 3 anonieme reiskaarten en 2 daarvan zijn er kapot gegaan in een jaar tijd terwijl die altijd netjes opgeborgen zaten.
Ik vrees dan ook dat de laatste generaties kaarten gewoon een stuk brakker/gevoeliger zijn, geldbesparing zal er wel achter zitten.
  Boks-Chick donderdag 9 september 2010 @ 08:39:37 #25
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86231886
quote:
Op donderdag 9 september 2010 08:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

lees de andere topics even door en je begrijpt dat er geen discussie mogelijk is, dat de discussie eindeloos herhaald wordt. Het is hier toch een discussieforum ? Wij willen een discussie, niet iemand die de discussie elke keer doodt omdat tegenstanders zeikerds, zeurpieten, trollen en andere schekldworrden zijn
Hij wil blijkbaar geen discussie. Aan een dood paard kan je niet trekken. Ik zeg het, bloedirritant, maar negeer hem en zijn posts dan gewoon. Dat is de enige remedie. En discussieer met de rest.

Oh en ik zeg het: hij moet niet schelden.
lolwut
pi_86244002
quote:
Kamer wil einde aan ellende OV-chipkaart
Uitgegeven: 9 september 2010 13:51
Laatst gewijzigd: 9 september 2010 13:51

AMSTERDAM - De Tweede Kamer wil dat er een einde komt aan alle problemen met de OV-chipkaart. Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) moet snel uitleggen hoe hij orde op zaken gaat stellen.

© NU.nl/Chris HeijmansDe Kamer wil uiterlijk dinsdag tekst en uitleg van Eurlings. Daarna volgt mogelijk een spoeddebat, dat GroenLinks en SP alvast hebben aangevraagd.

"De problemen met de chipkaart moeten eindelijk eens de wereld uit", zegt GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent.

Klachten

Volgens Van Gent 'regent het klachten' op de door haar partij opgerichte website ov-chipklacht.nl. Zo zouden de prijzen stiekem zijn verhoogd, zouden reizigers met klachten van het kastje naar de muur gestuurd en zouden ov-bedrijven te weinig doen om te voorkomen dat mensen vergeten uit te checken.

Ook over de OV-chipkaart voor studenten houden de klachten aan. Reizigersvereniging Rover en studentenvakbond LSVb meldden onlangs dat veel studenten een chipkaart hebben die niet werkt.

Ze moeten dus een kaartje kopen en krijgen dat geld niet terug, terwijl dat volgens de regels wel zou moeten.
^O^

Volgens mij lezen hier kamer leden mee als ze nu nog wat andere ideeen hier over nemen zou ik bijna nog positief kunnen worden over de ov-chip kaart. ;)
pi_86244507
quote:
Op donderdag 9 september 2010 15:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

^O^

Volgens mij lezen hier kamer leden mee als ze nu nog wat andere ideeen hier over nemen zou ik bijna nog positief kunnen worden over de ov-chip kaart. ;)
Gek volgens de NS is iedereen tevreden en volgens de andere OV bedrijven ook :)
  donderdag 9 september 2010 @ 15:47:17 #28
39333 Zelva
pi_86244518
Nog meer hosannaverhalen over de chipkaart:

Telegraaf:

quote:
Miljoenenclaim door ov-chipkaart

AMSTERDAM - Nederlandse studenten gaan een gezamenlijke claim van mogelijk vele miljoenen euro's indienen bij het ministerie van Onderwijs voor het falen van de ov-chipkaart.

Sinds de invoering van het betaalmiddel zijn tienduizenden studenten in financiële problemen geraakt omdat ze ineens zelf moeten opdraaien voor extra gemaakte reiskosten doordat de ov-chipkaart niet werkt.

Reizigersvereniging Rover en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) vragen vandaag de Nationale Ombudsman om de tienduizenden klachten te bundelen en actie te ondernemen richting de overheid.

Huilende studenten

"Er moet echt iets gebeuren, want het systeem deugt gewoon niet. We klagen al maanden en keer op keer wordt beterschap beloofd. Tot op heden is er niets veranderd en worden studenten opgezadeld met gigantisch hoge kosten", zegt Sanne van Galen van Rover.

"Ik krijg dagelijks huilende mensen aan de lijn, die niet meer weten hoe rond te komen, omdat ze inmiddels vele honderden euro's hebben voorgeschoten en nog geen cent hebben teruggekregen. Daarnaast blijven studenten ook nog eens ¤68 per halve maand voor een chipkaart betalen die door de organisatie niet geleverd wordt of binnen de kortste keren defect is. Een echte wanprestatie dus."

"Ik heb al enkele verhalen gehoord van studenten die de periode dat zij zelf de reiskosten moeten dekken zoveel mogelijk thuis blijven, of dat zij een periode geen schoolboeken kopen om de reiskosten te kunnen betalen. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is van de overheid, die probeert immers de studie zoveel mogelijk te stimuleren", vertelt Peter Visser, student aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

De in Veenendaal wonende student heeft zelf inmiddels 250 euro voorgeschoten aan reiskosten. "Toen mijn kaart defect ging, zou ik binnen drie weken een nieuwe ontvangen, maar in de tussentijd moest ik mijn reiskosten zelf betalen. Mevrouw Huizinga van de CU, die de ov-chipkaart invoerde, probeert wel op de kosten van de belastingbetaler met een privé-jet te vliegen. Maar de student die recht heeft op gratis reizen moet het zelf betalen", sist de woedende Visser.

Ook bij de LSVb staat de telefoon al maanden roodgloeiend met meldingen van gedupeerde studenten. "We worden er moedeloos van en de problemen blijven zich opstapelen", zegt voorzitter Sander Breur. "Nu kunnen zo'n 13.000 eerstejaars de kaart niet gebruiken. We beraden ons op acties, maar stellen die nog uit omdat we weer in overleg zijn met het ministerie en hoop blijven houden op een oplossing."
  donderdag 9 september 2010 @ 15:52:13 #29
39333 Zelva
pi_86244686
Computable:

quote:
Veiligere OV-chipkaart is niet snel inzetbaar'
Nijmeegse professor Bart Jacobs verwacht moeizame migratie

Van de verbeterde versleuteling in de nieuwe OV-chipkaart kan pas gebruik worden gemaakt wanneer het overgrote merendeel van de reizigers een nieuwe pas heeft. Dat kan optimaal gebruik van de kaart vertragen, terwijl het plan juist is om deze in te voeren op het moment dat het aantal fraude-incidenten uit de hand loopt. Dat zegt professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

'Van de verbeterde versleuteling kan pas gebruik worden gemaakt wanneer 'zeg 99,9 procent' van de reizigers een nieuwe pas heeft, aldus Jacobs, wiens Digital Security-vakgroep in 2008 internationale faam verwierf toen deze de gebrekkige beveiliging van de huidige OV-chipkaart kraakte.

Jacobs wijst erop dat dit de eerste keer is dat binnen een openbaarvervoersysteem een overstap wordt gemaakt van de ene smartcard naar de andere. 'Tot nu toe kennen we wereldwijd alleen migraties van papieren (strippen-)kaarten naar smartcards. Die migraties kunnen stapgewijs verlopen, maar de overstap naar de nieuwe OV-chipkaart moet noodgedwongen in één klap.'

Hij legt uit waarom: 'De nieuwe chip in de kaart - de SmartMX - is backwards compatible: hij kan zich bij ouderwetse controlepoortjes als de oude Mifare Classic voordoen. Maar dat geldt niet andersom: bij de overgang naar de nieuwe kaart worden via een eenmalige operatie alle poortjes omgeschakeld. Vanaf dat moment komen reizigers met een oude OV-chipkaart er niet meer door. Dat maakt migratie naar de nieuwe kaart complex.'
Nieuwe kaart is programmeerbaar

Trans Link Systems (TLS) laat in eerste instantie alleen standaardapplicaties voor de nieuwe chip ontwikkelen, die in tegenstelling tot de Mifare Classic programmeerbaar is. In de toekomst volgen extra's, zoals bijvoorbeeld software voor loyaliteitsprogramma's, waarmee reizigers korting zouden kunnen krijgen bij pretparken.

Jacobs hoopt dat TLS kiest voor applicaties die voor de klant werkelijk nuttig zijn. 'Laten ze er eerst maar eens voor zorgen dat die kaarten thuis uitleesbaar worden. Ik heb een gezin met drie kinderen en er liggen bij mij tien van die kaarten in een bakje. Ik weet echt niet meer op welk van die kaarten nog saldo staat en al helemaal niet hoeveel. Daar kom je pas achter als je op reis gaat, maar dan kan het al te laat zijn.'

Beveiligingsproblemen als gevolg van de programmeerbaarheid van de nieuwe kaart ziet de professor softwarecorrectheid- en veiligheid vooralsnog niet. 'Alleen TLS kan software toevoegen. Ongetwijfeld zullen hackers proberen de kaart te kraken, maar het Java-platform biedt voldoende ondersteuning voor beveiliging. Als die correct wordt benut, hoeft er geen beveiligingsprobleem te zijn.'
Fraude
In juni van 2008 besloot de toenmalige staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat om de huidige OV-chipkaart pas te vervangen wanneer het aantal fraudegevallen uit de hand loopt. In februari 2010 werd al wel een nieuwe RFID-chip gekozen: de SmartMX-chip van NXP. Die maakt gebruik van een publiek versleutelingsalgoritme met langere sleutels dan de goedkopere en fraudegevoeligere Mifare Classic, die verwerkt is in de bestaande OV-passen.
:')
pi_86244702
quote:
Op donderdag 9 september 2010 15:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

^O^

Ik ben net gebeld over dit spoeddebat van de SP en GroenLinks. Lees topic Gebeld door 2e kamer fractie over OV-chipkaart voor als je klachten hebt waarvan je wilt dat de minister ze zal lezen
Fantasie is belangrijker dan kennis, want kennis is begrensd.
  donderdag 9 september 2010 @ 16:03:14 #31
39333 Zelva
pi_86245077
Hmmz, zal nu Snowgoon weer uit de kast gehaald worden?
pi_86255474
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:03 schreef Zelva het volgende:
Hmmz, zal nu Snowgoon weer uit de kast gehaald worden?
eindelijk krijgen anderen hun kans om vragen en ervaringen te delen hier :)
pi_86258784
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:20 schreef Zelva het volgende:

‘Treinstudent ongelijk behandeld’

Ik vind het jammer dat er niet wordt ingegaan op het feit dat je als student geld misloopt omdat je bij de trein nog niet mag inchecken. Enkeltjes zijn met de ovchipkaart goedkoper dan wanneer je normale kaartjes koopt, plus het maakt niet uit of je dezelfde dag al retour gaat. Wanneer je als student nog niet zeker bent dat je dezelfde dag weer terug gaat, kost je dat weer een paar euro extra.
..
pi_86259096
quote:
Op donderdag 9 september 2010 21:59 schreef Frankvbr het volgende:

[..]

Ik vind het jammer dat er niet wordt ingegaan op het feit dat je als student geld misloopt omdat je bij de trein nog niet mag inchecken. Enkeltjes zijn met de ovchipkaart goedkoper dan wanneer je normale kaartjes koopt, plus het maakt niet uit of je dezelfde dag al retour gaat. Wanneer je als student nog niet zeker bent dat je dezelfde dag weer terug gaat, kost je dat weer een paar euro extra.
ja klopt, ik heb zelf een Voordeelurenkaart en mijn vriendin rist altijd met mij samen, ook korting.
Alleen zij kan niet op het goedkopere chipkaarttarief reizen met mij, maar moet een duurder kaartje kopen

Volkomen belachelijk

Vanochtend stond trouwens in de metro dat studenten erg tevreden waren met de OV chipkaart bij de NS
Echt een belachelijke uitspraak van de NS, want studenten mogen die kaart helemaal niet gebruiken
pi_86281866
quote:
Vervoerders vergoeden overlast studenten ov-chipkaart
Uitgegeven: 10 september 2010 15:57
Laatst gewijzigd: 10 september 2010 16:02

AMSTERDAM – De ov-bedrijven gaan studenten vergoeden die kosten maken door problemen rond de studenten ov-chipkaart.

© NU.nl/Alphons NieuwenhuisDat hebben de vervoerders vrijdag bekendgemaakt na overleg met staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs).

De studenten ov-chipkaart kampt nog regelmatig met storingen, waardoor studenten niet gebruik kunnen maken van de kaart.

Bij belangengroepen als de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en reizigersorganisatie ROVER regent het klachten.

Afspraken

Een woordvoerder van Van Bijsterveldt laat aan NU.nl weten dat de afspraken zijn gemaakt op aandringen van de staatssecretaris tijdens een ‘pittig’ gesprek met de vervoerbedrijven.

De staatssecretaris dringt er op aan dat de vervoerders de studenten ‘ruimhartig beoordelen’. “Studenten mogen niet de dupe worden van de problemen met de ov-chipkaart.”

De vervoerders hebben daarnaast toegezegd te kijken hoe vervangende kaarten sneller (binnen 9 dagen) kunnen worden geleverd. Ook wordt nagegaan of het beoordelen van defecten sneller kan worden uitgevoerd.

Declaraties

Met de vervoerders is afgesproken dat er gewerkt gaat worden aan 1 loket voor de declaraties van de studenten, zodat zij niet meer langs allerlei instanties moeten.
Te belachelijk voor woorden dat ov-organisaties pas door hun knieen gaan als de overheid ze weer eens op het matje roept. Dat zou juist uit zichtzelf moeten komen bij zulke dienst verlenende organisaties.

Ik ben wel blij dat de politiek nu tenminste wel iets voor elkaar hebben gekregen voor de problemen van de studenten.

Die vage toezeggingen die ze verder doen daar moeten gewoon flinke sancties op staan als ze de nu gemaakte toezeggingen niet nakomen. Maar dat lezen we weer nergens.
pi_86284323
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 16:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Te belachelijk voor woorden dat ov-organisaties pas door hun knieen gaan als de overheid ze weer eens op het matje roept. Dat zou juist uit zichtzelf moeten komen bij zulke dienst verlenende organisaties.

Ik ben wel blij dat de politiek nu tenminste wel iets voor elkaar hebben gekregen voor de problemen van de studenten.

Die vage toezeggingen die ze verder doen daar moeten gewoon flinke sancties op staan als ze de nu gemaakte toezeggingen niet nakomen. Maar dat lezen we weer nergens.
Volgens mij heeft de overheid dit al eerder toegezegd, toen hadden de OV bedrijven er lak aan
De problemen spelen al 2 jaar bij de ov studentenkaart.

Hoe wil je 1 loket creeren voor 6,7 vervoerders ? Ze moeten Translink verantwoordelijk stellen en alles laten regelen.

Nieuwe kaarten schijnen sowieso maar 1 jaar mee te gaan maximaal, zeker een besparing op materiaal
  vrijdag 10 september 2010 @ 20:15:40 #37
188877 Stupendous76
pi_86290494
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 16:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat ik eigenlijk pas echt bespottelijk vind is dat er niets wordt gezegd over de rest van de klachten feiten zoals de vele storingen van de checkpunten etc. Alsof het 'tegemoetkomen van de studenten' het enige is.
Tekenend...

quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft de overheid dit al eerder toegezegd, toen hadden de OV bedrijven er lak aan
De problemen spelen al 2 jaar bij de ov studentenkaart.

Nieuwe kaarten schijnen sowieso maar 1 jaar mee te gaan maximaal, zeker een besparing op materiaal
Er schijnen al heel veel klachten te zijn over de nieuwere chipkaarten, dat die te goedkoop zijn gemaakt.

quote:
Hoe wil je 1 loket creeren voor 6,7 vervoerders ? Ze moeten Translink verantwoordelijk stellen en alles laten regelen.
Hoho, het woordje 'verantwoordelijk' bestaat dan nog wel in taal, in gebruik is dit begrip al jaren niet meer. Wel een beetje bijblijven hier in Nederland he? ;)
Repent, Pray, Forgive
pi_86292023
Mooi, heb deze week net een boete gekregen van 50 euro, grote kans dus dat ik die terugkrijg met het declareren. ^O^
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
pi_86342490
Iemand hier een idee?
Heb voor mijn oudste een OV-chipkaart aangeschaft met automatich ¤10 opladen als het saldo onder ¤5 uitkomt.
Het beste joch is er welgeteld alleen afgelopen maandag mee naar school geweest en was vanaf dinsdag ziek thuis.
Blijkt nu op mijn online banking dinsdagochtend 2x ¤10 opgeladen te zijn (en dus van mijn rekening).
Gek genoeg ook nog eens op 2 tijdstippen die hij normaal op een tram zou stappen (incl overstappen dus), maar hij lag toch echt ziek in z'n bed.

:?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_86342969
quote:
Op zondag 12 september 2010 14:25 schreef shmoopy het volgende:
Iemand hier een idee?
Heb voor mijn oudste een OV-chipkaart aangeschaft met automatich ¤10 opladen als het saldo onder ¤5 uitkomt.
Het beste joch is er welgeteld alleen afgelopen maandag mee naar school geweest en was vanaf dinsdag ziek thuis.
Blijkt nu op mijn online banking dinsdagochtend 2x ¤10 opgeladen te zijn (en dus van mijn rekening).
Gek genoeg ook nog eens op 2 tijdstippen die hij normaal op een tram zou stappen (incl overstappen dus), maar hij lag toch echt ziek in z'n bed.

kijken op OV chipkaart.nl of er transacties zijn geweest ?
Anders een bon uitdraaien bij een automaat.

Zal wel een fout zijn of iemand anders gebruikt de kaart
pi_86343746
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:21 schreef RacerDKB het volgende:
Sinds vandaag krijg ik constant ''Probeer opnieuw'' bij de poortjes :')

Maar het poortje gaat wel open, en als je het dan 3 keer opnieuw doet staat er ''U bent al ingecheckt!''
Komt waarschijnlijk door je nieuwe ID kaart.
Zit ook een RFID chip in ;)

Inchecken -->
Poortje gaat open -->
Melding "probeer opnieuw"
Maar je bent wel ingecheckt!!!

Dus gewoon doorlopen.
Op maandag 23 augustus 2010 22:37 schreef Made-In-Holland het volgende:
RTL8 :') :') :') Goed voor homeshopping-programma's en voor het uitzenden van herhalingen.
  zondag 12 september 2010 @ 17:14:16 #42
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86348237
quote:
Iemand hier een idee?

Heeft hij wel goed uitgecheckt? Kun je trouwens terug declareren.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
  zondag 12 september 2010 @ 17:14:44 #43
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86348249
Anyway, dinsdag of woensdag was die kamerdebat toch aangekondigd? Even horen hoe het verloopt.
pi_86348305
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:14 schreef MisterJ.Lo het volgende:

[..]

Heeft hij wel goed uitgecheckt?
kan er toch nooit 2x 10 euro zijn afgeschreven
  zondag 12 september 2010 @ 17:17:26 #45
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86348339
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:16 schreef macca728 het volgende:

[..]

kan er toch nooit 2x 10 euro zijn afgeschreven
Jawel, ze heeft gebruik gemaakt van automatisch opladen na een bepaald minimum? En aangezien de eerste 10 euro bedoelt was om de saldo op te laden kan het best kloppen (anders zou het in totaal 3x moeten zijn). Als men vergeet uit te checken. Maar nogmaals, details ontbreken. Gewoon even contact opnemen voor declaratie.

[ Bericht 4% gewijzigd door MisterJ.Lo op 12-09-2010 17:22:32 ]
pi_86348742
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:17 schreef MisterJ.Lo het volgende:

[..]

Jawel, ze heeft gebruik gemaakt van automatisch opladen na een bepaald minimum? En aangezien de eerste 10 euro bedoelt was om de saldo op te laden kan het best kloppen (anders zou het in totaal 3x moeten zijn). Als men vergeet uit te checken. Maar nogmaals, details ontbreken. Gewoon even contact opnemen voor declaratie.
kost je maar 4 euro als je vergeet uit te checken
  zondag 12 september 2010 @ 17:57:21 #47
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86349682
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:28 schreef macca728 het volgende:

[..]

kost je maar 4 euro als je vergeet uit te checken
plus de ritprijs.
  zondag 12 september 2010 @ 18:12:07 #48
39333 Zelva
pi_86350151
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:57 schreef MisterJ.Lo het volgende:

[..]

plus de ritprijs.
Nee, als je niet uitcheckt, valt er helemaal geen rit te berekenen.
  zondag 12 september 2010 @ 18:14:08 #49
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86350220
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ik was van de veronderstelling van wel. Dat het bedrag berekend wordt per km op het moment dat je incheckt.
pi_86350287
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:13 schreef lynda het volgende:
*O* en wederom is mijn 'Vrij Reizen" geblokkeerd en niemand weet waarom *O*
Morgen voor de 39892893e keer 0900 nummer gaan bellen.
Staat je saldo in de min?
Ik zwaai naar dieren.
pi_86350313
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

Instaptarief ben je dan kwijt
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 12 september 2010 @ 18:22:24 #52
39333 Zelva
pi_86350534
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:17 schreef Geerd het volgende:

[..]

Instaptarief ben je dan kwijt
Nee, er wordt 4 euro borg ingehouden als je incheckt en als je niet uitcheckt ben je die kwijt. Niets meer en niets minder.
pi_86350621
Met als toevoeging dat het bedrag je dat je "kwijt" bent door niet uit te checken natuurlijk moet vergelijken met wat je betaald zou hebben als je wel was uitgecheckt. Als je rit ¤ 2,50 zou kosten maar je door vergeten uit te checken ¤ 4,00 betaalt, ben je dus ¤ 1,50 "kwijt" geraakt door niet uit te checken.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_86350867
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:22 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, er wordt 4 euro borg ingehouden als je incheckt en als je niet uitcheckt ben je die kwijt. Niets meer en niets minder.
Uhmz oke ben toch ook wel aardig wat andere bedragen tegengekomen.
Ik zwaai naar dieren.
pi_86350960
Het instaptarief bij reizen op saldo is bij NS voor:

1. Houders van de persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement ¤ 10
2. Houders van de persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement ¤ 20
3. Houders van de anonieme OV-chipkaart ¤ 20

Laad genoeg saldo voor het instaptarief. Voor reizen met de trein adviseren we ¤ 20.

En dat ben je dan kwijt als je niet uitchekt naar mijn weten.
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 12 september 2010 @ 18:51:41 #56
39333 Zelva
pi_86351598
Ja, maar Shmoopy had het over de tram.
pi_86351931
Ohw oke sorry man
Ik zwaai naar dieren.
pi_86352294
http://www.spitsnieuws.nl(...)rttarief_chipka.html
Geen dubbel starttarief chipkaart

Treinreizigers met een ov-chipkaart mogen niet verplicht worden om twee keer een opstaptarief te betalen als ze overstappen van de ene naar de andere treindienst-aanbieder. Dat zei demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer) in een overleg met de Tweede Kamer .

Eurlings lichtte zijn woorden toe met een voorbeeld in Limburg. "Als je daar met de chipkaart zou reizen van Swalmen naar Valkenburg heb je te maken met verschillende regionale treinaanbieders. Het kan niet zo zijn dat je dan steeds weer een opstarttarief moet betalen. Dan laat je Valkenburg misschien links liggen, en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn'', aldus de bewindsman die uit die plaats afkomstig is.

De CDA-politicus heeft begrepen dat ook regionale overheden de handen niet op elkaar krijgen voor dubbele opstaptarieven. "Daarom wil ik zo snel mogelijk met hen om de tafel om een oplossing te bedenken'', zei de minister. ,

Probleem is pas 6 jaar bekend maar Eurlings, die weer teruggaat naar Limburg wil zsm praten.....
En waarom moet ik dan wel 2x een starttarief betalen als ik van trein op metro overstapt ?
Dat is toch ook van de ene naar de andere vervoerder overstappen, meneer Eurlings ?

[ Bericht 29% gewijzigd door macca728 op 12-09-2010 19:24:16 ]
pi_86352952
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:00 schreef Geerd het volgende:
Ohw oke sorry man
Nee, hoor, bedankt voor het meedenken. :)

Die ene keer ¤10 kan ik achteraf verklaren, omdat hij maandag heen en terug onder de ¤5 uitkwam, beetje typisch wel dat het exact 24 uur later wordt bijgeboekt op z'n kaart.
Maar 2x ¤10 vink wel raar, dus ik zal eens kijken of ik daar een verklaring voor krijg.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zondag 12 september 2010 @ 19:31:28 #60
188877 Stupendous76
pi_86353095
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:10 schreef macca728 het volgende:
http://www.spitsnieuws.nl(...)rttarief_chipka.html
Geen dubbel starttarief chipkaart

Treinreizigers met een ov-chipkaart mogen niet verplicht worden om twee keer een opstaptarief te betalen als ze overstappen van de ene naar de andere treindienst-aanbieder. Dat zei demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer) in een overleg met de Tweede Kamer .

Eurlings lichtte zijn woorden toe met een voorbeeld in Limburg. "Als je daar met de chipkaart zou reizen van Swalmen naar Valkenburg heb je te maken met verschillende regionale treinaanbieders. Het kan niet zo zijn dat je dan steeds weer een opstarttarief moet betalen. Dan laat je Valkenburg misschien links liggen, en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn'', aldus de bewindsman die uit die plaats afkomstig is.

De CDA-politicus heeft begrepen dat ook regionale overheden de handen niet op elkaar krijgen voor dubbele opstaptarieven. "Daarom wil ik zo snel mogelijk met hen om de tafel om een oplossing te bedenken'', zei de minister. ,

Probleem is pas 6 jaar bekend maar Eurlings, die weer teruggaat naar Limburg wil zsm praten.....
En waarom moet ik dan wel 2x een starttarief betalen als ik van trein op metro overstapt ?
Dat is toch ook van de ene naar de andere vervoerder overstappen, meneer Eurlings ?
Eurlings kreeg deze vragen pas recent gesteld, voorheen was die staatssecretaresse Huizinga er mee bezig. Zij vond dat alles goed was en is nu minister van VROM...
Repent, Pray, Forgive
pi_86354302
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:31 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Eurlings kreeg deze vragen pas recent gesteld, voorheen was die staatssecretaresse Huizinga er mee bezig. Zij vond dat alles goed was en is nu minister van VROM...
Eurlings was haar baas toch, die heeft alle stukken heus wel gezien
En dan moet hij ook vragen stellen waarom overstappen van trein naar metro/bus of tram wel een dubbel starttarief moet kosten, dat is in principe hetzelfde
pi_86356556
Ik snap er niets meer van en zit met een probleem met mijn studenten ov-chipkaart.

Ik heb bij DUO aangegeven mijn OV reisproduct te willen laten stoppen. Ik heb dit op internet geregeld halverwege augustus. Ik kreeg van DUO bericht dat ik 6 (of 7) september mijn reisproduct zelf nog van mijn chipkaart moest verwijderen. Dit heb ik gedaan volgens de website van de chipkaart. Ik heb afgelopen maandag dus mijn product van mijn chipkaart afgehaald bij een ophaalpunt. Ik kreeg een bon dat 0 van 4 producten waren afgehaald. Ik deed alles volgens de instructies dus ik dacht dat het dan wel zou kloppen.

Nu stap ik gisteren de bus in en check in met mijn chipkaart omdat daar nog tegoed op stond, ik zou dus moeten betalen in de bus zonder korting oid. Ik stap uit de bus en check dus ook uit. Ik zag toevallig dat dit ritje mij geen euro had gekost. Dus ik vreesde al het ergste. Ik loop vervolgens naar een NS medewerker en hij kon mij vertellen dat er gewoon een reisproduct nog opstond. Ik vreesde dus ook voor de boete van 68 euro per halve maand. Nu bekeek ik gisteren de website van de chipkaart en ik zag dat er technische problemen waren met het erafhalen van je reisproduct. ik moet het na 15 september nogmaals proberen.
( http://www.studentenov-chipkaart.nl/Stopzetten, stap 2)

Mag / kan ik nu nog gewoon gratis reizen doordeweeks? Uiteraard ga ik het na 15 september nog een keer naar een ophaalpunt. Volgens mijn gegeven op www.ov-chipkaart.nl heb ik namelijk nng steeds een reisproduct. Zelfs als ik doordeweeks wil betalen voor de bus, dan is dit theoretisch niet mogelijk met mijn chipkaart. En de conducteur aan wie ik het vroeg vertelde mij dus dat ik nog een geldig reisproduct heb. Ik ga in de periode tot 15 september voordat ik de trein instap inloggen op www.ov-chopkaart.nl om te kijken of ik nog recht heb om te reizen, anders koop ik uiteraard gewoon een kaartje.
pi_86366288
quote:
Op zondag 12 september 2010 20:48 schreef Rick_ het volgende:
Ik snap er niets meer van en zit met een probleem met mijn studenten ov-chipkaart.

Ik heb bij DUO aangegeven mijn OV reisproduct te willen laten stoppen. Ik heb dit op internet geregeld halverwege augustus. Ik kreeg van DUO bericht dat ik 6 (of 7) september mijn reisproduct zelf nog van mijn chipkaart moest verwijderen. Dit heb ik gedaan volgens de website van de chipkaart. Ik heb afgelopen maandag dus mijn product van mijn chipkaart afgehaald bij een ophaalpunt. Ik kreeg een bon dat 0 van 4 producten waren afgehaald. Ik deed alles volgens de instructies dus ik dacht dat het dan wel zou kloppen.

Nu stap ik gisteren de bus in en check in met mijn chipkaart omdat daar nog tegoed op stond, ik zou dus moeten betalen in de bus zonder korting oid. Ik stap uit de bus en check dus ook uit. Ik zag toevallig dat dit ritje mij geen euro had gekost. Dus ik vreesde al het ergste. Ik loop vervolgens naar een NS medewerker en hij kon mij vertellen dat er gewoon een reisproduct nog opstond. Ik vreesde dus ook voor de boete van 68 euro per halve maand. Nu bekeek ik gisteren de website van de chipkaart en ik zag dat er technische problemen waren met het erafhalen van je reisproduct. ik moet het na 15 september nogmaals proberen.
( http://www.studentenov-chipkaart.nl/Stopzetten, stap 2)

Mag / kan ik nu nog gewoon gratis reizen doordeweeks? Uiteraard ga ik het na 15 september nog een keer naar een ophaalpunt. Volgens mijn gegeven op www.ov-chipkaart.nl heb ik namelijk nng steeds een reisproduct. Zelfs als ik doordeweeks wil betalen voor de bus, dan is dit theoretisch niet mogelijk met mijn chipkaart. En de conducteur aan wie ik het vroeg vertelde mij dus dat ik nog een geldig reisproduct heb. Ik ga in de periode tot 15 september voordat ik de trein instap inloggen op www.ov-chopkaart.nl om te kijken of ik nog recht heb om te reizen, anders koop ik uiteraard gewoon een kaartje.
De openbaar vervoer-bedrijven grijpen elke kans aan om de zakken van hun reizigers leger te maken, ook al als het als gevolg is van hun onvermogen om iets goed te regelen, daar hebben ze geen boodschap aan. Net als dat je gewoon moet dokken als je een defecte studenten OV-chipkaart ontvangt van de IB-Groep.
pi_86366305
Ik ben mijn studenten-OV 2 weken geleden kwijtgeraakt, vorige week de aanvraagformulier + pasfoto teruggestuurd naar de IB groep. Moet dus zeker nog 1 tot 2 weken wachten tot ik een nieuwe OV-chipkaart binnenkrijg.

Voor de komende 1/2 weken wil ik daarom met een anonieme chipkaart reizen.
Maar kun je daarmee ook met studentenkorting (reductie) reizen of betaal ik hiermee gewoon altijd de volle bak?

En hoe toon ik aan dat ik aanspraak maak op die korting? Want toen ik mijn boete kreeg voor het reizen zonder studenten OV, werd de volledige tarief bovenop de boete gerekend desondanks het tonen van mijn collegekaart.
pi_86366462
Nee je kunt niet met studentenkorting reizen op een anonieme kaart, je pasfoto staat er immers niet op. Ook je collegekaart tonen is zinloos: niet iedereen met een collegekaart heeft recht op een OV-reisproduct.
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_86366486
quote:
Op zondag 12 september 2010 23:29 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nee je kunt niet met studentenkorting reizen op een anonieme kaart, je pasfoto staat er immers niet op. Ook je collegekaart tonen is zinloos: niet iedereen met een collegekaart heeft recht op een OV-reisproduct.
Wel met een persoonlijke OV-chipkaart?
pi_86366605
En als ik een brief meeneem van de IB-Groep met mijn BSN + IB registratienummer waarop staat dat ik recht heb op studiefinanciëring en derhalve ook recht heb op studenten OV?
pi_86366797
Ze (Duo / IB groep) zet sowieso geen product op een pas behalve die je krijgt van hun..
Ging het maar zo makkelijk }:|

En die brief kan je meenemen, je kan lullen als brugman..
De ene conducteur / chauffeur van welk openbaar vervoer dan ook laat je zitten de ander geeft je een boete.
Helaas.

Zie oa hier: Studenten-OV kapot
en zo nog vele andere topics
pi_86367242
Dus met een anonieme OV-chipkaart kun je per definitie niet met korting reizen?
pi_86367340
quote:
Op zondag 12 september 2010 23:46 schreef Asskicker14 het volgende:
Dus met een anonieme OV-chipkaart kun je per definitie niet met korting reizen?
nee op geen enkele manier
pi_86367754
Dan neem ik wel een papieren ticket en vraag ik iemand of ik met diegene mee mag reizen op studentenkorting.
pi_86368352
quote:
Op zondag 12 september 2010 23:58 schreef Asskicker14 het volgende:
Dan neem ik wel een papieren ticket en vraag ik iemand of ik met diegene mee mag reizen op studentenkorting.
Pin gewoon je kaartjes, je kunt een formulier downen om je geld terug te krijgen dit kan je dan bewijzen via je acceptgiro.

niet met geprinte zooi in de trein gaan zitten, zijn collega's zelf ook gedaan, schrijven je een nieuw kaartje plus boete nog meer gezeik.

Ik ben nu soepel tot het opgelost is.
tip
Ik zwaai naar dieren.
pi_86368627
Dank je voor de tip. Al weet ik niet of ik aanspraak ga maken op restitutie, die regeling geldt slechts 1 keer.
pi_86368791
quote:
Op maandag 13 september 2010 00:19 schreef Asskicker14 het volgende:
Dank je voor de tip. Al weet ik niet of ik aanspraak ga maken op restitutie, die regeling geldt slechts 1 keer.
Als jij gewoon recht hebt op studiefinanciering dus vrij reizen moet dat geen probleem zijn
Als je je abbo vergeet dat mag idd wel 1x per kalenderjaar.

Ja sommige 3x :P
Ik zwaai naar dieren.
pi_86368873
De klantenservice zegt iets heel anders, het verliezen van mijn studenten-OV is nalatigheid van mijzelf, en derhalve moet ik totdat ik mijn nieuwe kaart heb ontvangen, voor eigen rekening reizen. De regeling met de restitutie is enkel bedoeld als je een boete krijgt terwijl je een keer in de trein stapt terwijl je je OV thuis hebt gelaten, mocht je zoiets nog een keer overkomen, dan zeggen ze natuurlijk, ja, maar we hebben je al een keer gerestitueerd en daar mag je op jaarlijkse basis niet vaker dan 1x aanspraak op doen
  maandag 13 september 2010 @ 00:28:00 #76
39333 Zelva
pi_86368952
quote:
Op zondag 12 september 2010 23:26 schreef Asskicker14 het volgende:
Voor de komende 1/2 weken wil ik daarom met een anonieme chipkaart reizen.
Maar kun je daarmee ook met studentenkorting (reductie) reizen
Nee.

quote:
of betaal ik hiermee gewoon altijd de volle bak?
Ja.

quote:
En hoe toon ik aan dat ik aanspraak maak op die korting?
Niet. Je hebt geen recht op korting als je geen studentenkaart hebt. Je hebt uitsluitend recht op een vergoeding van 68 euro per halve maand als je ov-chipkaart te laat geleverd wordt.
pi_86368961
Nog een tipje mocht je de hc zien loop er ff meteen naar toe dat word vaak gewaardeerd ipv dat je gewoon gaat zitten. ;)
Ik zwaai naar dieren.
pi_86369024
quote:
Op maandag 13 september 2010 00:26 schreef Asskicker14 het volgende:
De klantenservice zegt iets heel anders, het verliezen van mijn studenten-OV is nalatigheid van mijzelf, en derhalve moet ik totdat ik mijn nieuwe kaart heb ontvangen, voor eigen rekening reizen. De regeling met de restitutie is enkel bedoeld als je een boete krijgt terwijl je een keer in de trein stapt terwijl je je OV thuis hebt gelaten, mocht je zoiets nog een keer overkomen, dan zeggen ze natuurlijk, ja, maar we hebben je al een keer gerestitueerd en daar mag je op jaarlijkse basis niet vaker dan 1x aanspraak op doen
Jup daarvoor moet je bij ibg zijn duo daarom ook pinnen
Ik zwaai naar dieren.
pi_86369069
quote:
Op maandag 13 september 2010 00:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee.
[..]

Ja.
[..]

Niet. Je hebt geen recht op korting als je geen studentenkaart hebt. Je hebt uitsluitend recht op een vergoeding van 68 euro per halve maand als je ov-chipkaart te laat geleverd wordt.
Kan ik met een anonieme OV niet een medestudent vragen of ik met hem/haar mee mag reizen, dan geldt die korting toch wel?
pi_86369115
Nope
Ik zwaai naar dieren.
pi_86369148
Dan moet je een kaartje kopen met korting en dan vragen
Maar voor 0900 is korting sowieso niet geldig ;)
Ik zwaai naar dieren.
pi_86369179
Maar wel als ik bij een kaartautomaat via pin een papieren vervoersbewijs koop? :')
Wat is dan in godsnaam de meerwaarde van een anonieme OV-chip, je bent er niet goedkoper mee uit, behalve dan het gemak van niet telkens naar de kaartautomaat te hoeven gaan.
pi_86369268
quote:
Op maandag 13 september 2010 00:33 schreef Geerd het volgende:
Dan moet je een kaartje kopen met korting en dan vragen
Maar voor 0900 is korting sowieso niet geldig ;)
Lang leve de privatisering. :r
Ik neem mijn kansen morgen wel, in een drukke coupe is de kans toch kleiner dat je gecontroleerd word, en bij een drukke spits gaan ze echt geen spoorwegpolitie bij halen.
  maandag 13 september 2010 @ 00:37:08 #84
39333 Zelva
pi_86369309
Dat kan, maar dan moet je een los kaartje kopen, want de ov-chipkaart kan dat technisch totaal niet aan. Bovendien kun je dan pas vanaf negen uur 's ochtends reizen.
pi_86369317
Waarom zou een anonieme OV-chipkaart goedkoper moeten zijn?

En volgens mij heb je dit ook nog niet door, maar bij de NS moet je nog helemaal niet je studenten-OV-chipkaart inchecken om met korting te reizen, voorlopig moet je nog gewoon een papieren kaartje kopen.
http://ns.nl/cs/Satellite(...)j+ns?p=1190105473060
pi_86369334
quote:
Op maandag 13 september 2010 00:36 schreef Asskicker14 het volgende:

[..]

Lang leve de privatisering. :r
Ik neem mijn kansen morgen wel, in een drukke coupe is de kans toch kleiner dat je gecontroleerd word, en bij een drukke spits gaan ze echt geen spoorwegpolitie bij halen.
Als jij gewoon id paspoort of rijbewijs bij je hebt hoeft dat ook niet ;)
Ik zwaai naar dieren.
pi_86369352
No way, dan weet ik zeker dat de boete mijn brievenbus bereikt. :')
pi_86369429
quote:
Op maandag 13 september 2010 00:38 schreef Asskicker14 het volgende:
No way, dan weet ik zeker dat de boete mijn brievenbus bereikt. :')
Ooit gehoord van gba? ;) Probeer alleen maar wat te helpen maar
Ik zwaai naar dieren.
pi_86369474
quote:
Op maandag 13 september 2010 00:40 schreef Geerd het volgende:

[..]

Ooit gehoord van gba? ;) Probeer alleen maar wat te helpen maar
Zonder mijn ID-bewijs, kan ik elke naam opgeven die ik wil. ;)
pi_86369524
Jup maar dan word je ook opgevangen door sp of s&v, ben je nog veel duurder uit en tijd kwijt
Ik zwaai naar dieren.
pi_86369599
Ja, maar mijn hele punt is dat die conducteurs er ook tegen op zien om in een drukke ochtendspits de spoorwegpolitie erbij te halen, tenzij je echt van de Gestapo-conducteurs treft die koste wat het kost de regels willen hanteren.
pi_86369683
quote:
Op maandag 13 september 2010 00:45 schreef Asskicker14 het volgende:
Ja, maar mijn hele punt is dat die conducteurs er ook tegen op zien om in een drukke ochtendspits de spoorwegpolitie erbij te halen, tenzij je echt van de Gestapo-conducteurs treft die koste wat het kost de regels willen hanteren.
Hehehe denk je???
Ik zwaai naar dieren.
pi_86369742
Hoe het ook zij, ik hoop jou te treffen op mijn traject, hopelijk gun je me die korting dan wel. Als ik het woord 'Fok you' in mijn mond neem, dan weet je met wie je te maken hebt. :')
pi_86369768
quote:
Op maandag 13 september 2010 00:50 schreef Asskicker14 het volgende:
Hoe het ook zij, ik hoop jou te treffen op mijn traject, hopelijk gun je me die korting dan wel. Als ik het woord 'Fok you' in mijn mond neem, dan weet je met wie je te maken hebt. :')
_O- _O-
Probeer alleen maar te helpen man ^O^
Je begon zelf over gestapo
Zo word ik dan weer liever niet genoemd ;)

Die andere vraag heb ik ook al voor je opgezocht trouwens, wel vaag dat je dat zelf moet betalen :?

[ Bericht 8% gewijzigd door Geerd op 13-09-2010 01:16:34 ]
Ik zwaai naar dieren.
pi_86372674
quote:
Op zondag 12 september 2010 23:25 schreef Asskicker14 het volgende:

[..]

De openbaar vervoer-bedrijven grijpen elke kans aan om de zakken van hun reizigers leger te maken, ook al als het als gevolg is van hun onvermogen om iets goed te regelen, daar hebben ze geen boodschap aan. Net als dat je gewoon moet dokken als je een defecte studenten OV-chipkaart ontvangt van de IB-Groep.
Je quote me heel mooi, maar je bericht geeft geen antwoord op mijn vraag.. :'(

Iemand enig idee?
  maandag 13 september 2010 @ 19:22:02 #96
188877 Stupendous76
pi_86391897
quote:
Op maandag 13 september 2010 08:59 schreef Rick_ het volgende:

[..]

Je quote me heel mooi, maar je bericht geeft geen antwoord op mijn vraag.. :'(

Iemand enig idee?
Volgens mij niet: je moet in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en dat is of een kaartje of de chipkaart (een brief kan iedereen printen)
Maar het verschilt per conducteur of hun ochtendhumeur.
Repent, Pray, Forgive
pi_86457244
al nieuws over het spoeddebat van gisteren ?
pi_86457292
quote:
Iemand hier een idee?

weet je al waardoor het kwam ?
  woensdag 15 september 2010 @ 17:44:10 #99
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86467840
Is die kamerdebat trouwens al geweest? Begin me nu echt te irriteren aan de joint venture onder de naam Translink Systems. Prutsers dat het zijn. Wacht al bijna 3 weken op een vervangende studentenchipkaart.
  woensdag 15 september 2010 @ 17:48:23 #100
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_86467958
Er liggen geen bestellingen voor mij klaar. Had verdomme al 1 september volgens DUO recht op de studentenOV.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  woensdag 15 september 2010 @ 17:51:07 #101
39333 Zelva
pi_86468033
quote:
Transactiebon OV-chipkaart
Stel, je koopt een brood bij de plaatselijke bakker. Je wilt een bon en de bakker zegt dat je die bij de concurrent een uur lopen verderop moet halen.
U vindt dit een vreemd verhaal? Maar zo gaat het wel met de OV-chipkaart in Berkel en Rodenrijs. Daar rijdt een bus van Qbuzz. Als je daar een busreis koopt en je wilt een transactiebon hebben om je financiële- en reistransacties te controleren en te declareren, moet je naar een automaat van de RET, want Qbuzz maakt gebruik van de transactiebonnenvoorziening van de RET. De dichtstbijzijnde automaat van de RET is een uur lopen van het centrum van Berkel en Rodenrijs. Daar kan je dan een transactiebon maken, waar je alleen iets aan hebt om je reistransacties te controleren en te declareren, want er staan onvoldoende gegevens op voor de controle van je financiële transacties, zoals het saldo bij de eerste geregistreerde reistransactie. Als je dit saldo aan het begin van de transactiebon zou hebben, kan je daar je opgeladen saldo's bij optellen en je reiskosten van aftrekken en vergelijken met het "Huidig saldo", dat wel op de transactiebon staat.
Qbuzz verwijst je naar OV-chipkaart.nl op internet, maar dat is al even onvolledig en niet voor iedereen toegankelijk.
Verdere klachten over de transactiebon, zijn: 1. Het nummer van de OV-chipkaart op de transactiebon komt niet overeen met het nummer op de OV-chipkaart.
2. Op de transactiebon ontbreekt het nummer van de bus- of tram-lijn.
3. Bij vervoersmaatschappijen, die gebruikmaken van de transactiebonnenautomaat van een andere vervoersmaatschappij, ontbreekt de naam van de vervoerende maatschappij en de naam van de haltes. Dat is vooral lastig, als je met meerdere vervoersmaatschappijen gereisd hebt, en je wilt restitutie voor gemaakte fouten aanvragen. Dan wil men als eerste de namen van de incheck- en uitcheckhaltes weten.
4. Het aantal afgedrukte reistransacties zou minimaal vijftien moeten zijn, in plaats van tien. Op één dag heb ik al twaalf reistransacties. Als ik aan het eind van de dag een transactiebon zou kunnen maken, vallen er al twee reistransacties af. Die kan ik dus niet meer controleren en declareren.

De politieke partijen, die voorgeven hun best te doen voor het openbaar
vervoer, vinden dit onderwerp niet zo interessant. Misschien zou de gemeente zelf, die de concessie geeft aan de vervoersmaatschappij, die in onze gemeente het openbaar vervoer mag verzorgen, hogere eisen moeten stellen aan de klantvriendelijkheid van de voorzieningen van dat openbaar vervoer.

C. E. Molin
Berkel en Rodenrijs
pi_86469642
quote:
Op woensdag 15 september 2010 17:51 schreef Zelva het volgende:

[..]

Vanmiddag kwam een vrouw ook klagen bij de Qbuzz, er was 1,76 afgeschreven terwijl ze een abonnement had. Ja mevrouwtje, dan moet u daar zijn, bij de RET. Daar kom ik net vandaan, die zeiden dat ik bij Qbuzz moet zijn.....

Je kan hetzelfde brood ook als voorbeeld gebruiken, dat je een brood koopt bij de supermarkt of bakker en pas NA het afrekenen de prijs mag weten. Niemand zal daar akkoord meegaan, maar bij de OV chipkaart is het heel normaal
  woensdag 15 september 2010 @ 19:22:57 #103
39333 Zelva
pi_86471010
Ja, het is natuurlijk belachelijk dat je verplicht wordt om een machtiging af te geven dat ze van alles mogen afschrijven wat ze willen, zonder dat je daar invloed op hebt. En als er dan wat fout gaat... nee, mag ik dat even herformuleren? En als dan het onvermijdelijke moment komt dat er wat fout gaat, moet je stad en land aflopen om je gelijk te halen.
  woensdag 15 september 2010 @ 23:02:37 #104
188877 Stupendous76
pi_86481266
quote:
Op woensdag 15 september 2010 17:51 schreef Zelva het volgende:

[..]

Het klinkt als iets dat in Nederland steeds meer standaard wordt: een goed idee, compleet vern**kt door mensen die voor toch-niet-onredelijke-salarissen gaan bedenken hoe het wel niet zou moeten functioneren, compleet voorbijgaand aan simpelheid/eenvoud/gebruik.
Repent, Pray, Forgive
pi_86481632
quote:
Op woensdag 15 september 2010 19:22 schreef Zelva het volgende:
Ja, het is natuurlijk belachelijk dat je verplicht wordt om een machtiging af te geven dat ze van alles mogen afschrijven wat ze willen, zonder dat je daar invloed op hebt. En als er dan wat fout gaat... nee, mag ik dat even herformuleren? En als dan het onvermijdelijke moment komt dat er wat fout gaat, moet je stad en land aflopen om je gelijk te halen.
een automatisch incasso kan je zo storneren, dus invloed heb je er zeker op...
  woensdag 15 september 2010 @ 23:18:07 #106
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_86481911
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:11 schreef mschol het volgende:

[..]

een automatisch incasso kan je zo storneren, dus invloed heb je er zeker op...
Storneren is makkelijk, maar het wordt lastig als je niet goed duidelijk kan maken waarom je gestorneerd hebt. Dat is waar de schoen wringt.
DeviantArt
pi_86482014
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:18 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Storneren is makkelijk, maar het wordt lastig als je niet goed duidelijk kan maken waarom je gestorneerd hebt. Dat is waar de schoen wringt.
m.a.w. je moet gewoon weten waarom je storneert? :P
lijkt me zowiezo handig.
pi_86482057
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:20 schreef mschol het volgende:

[..]

m.a.w. je moet gewoon weten waarom je storneert? :P
lijkt me zowiezo handig.
stormeren mag altijd

alleen waarom zou je en machtiging tot automatisch opwaarderen afgeven als je al weet dat het hoe dan ook fout gaat
  vrijdag 17 september 2010 @ 09:32:35 #109
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86526890
Ondertussen wacht ik nog steeds op mijn OV chipkaart :(
pi_86527110
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

stormeren mag altijd

alleen waarom zou je en machtiging tot automatisch opwaarderen afgeven als je al weet dat het hoe dan ook fout gaat
daarom laad ik zelf handmatig wel op (anonieme chipkaart)
pi_86527903
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 09:43 schreef mschol het volgende:

[..]

daarom laad ik zelf handmatig wel op (anonieme chipkaart)
ja ik ook, kleine moeite af en toe 50 euro opladen

waarbij het ook zo is dat bij automatisch opwaarderen je je chipkaart nooit leeg kan reizen, wat je weer geld gaat kosten als de kaart verlopen is
pi_86528357
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:15 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja ik ook, kleine moeite af en toe 50 euro opladen
kleine moeite? dat helaas niet.. oplaadpunten zijn heeel dun gezaait hier in den haag voor zo'n "groot" project
pi_86528966
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:35 schreef mschol het volgende:

[..]

kleine moeite? dat helaas niet.. oplaadpunten zijn heeel dun gezaait hier in den haag voor zo'n "groot" project
Dat valt toch wel mee als ik deze lijst van htm zo zie:

http://www.htm.net/Pages/DEF/1/370.html

Dat zijn toch ook de plaatsen waar je vroeger ongeveer alleen maar je normale strippenkaarten kon kopen.
pi_86529807
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat valt toch wel mee als ik deze lijst van htm zo zie:

http://www.htm.net/Pages/DEF/1/370.html

Dat zijn toch ook de plaatsen waar je vroeger ongeveer alleen maar je normale strippenkaarten kon kopen.
helaas zijn er genoeg kleinere winkels (ook bruna overigens hierzo) die wel strippenkaarten verkochten en nu dus geen oplaadpunt hebben..

dus ze zijn (vanaf mijn huis gezien) erg dun gezaait t.o.v. de strippenkaart
zowiezo vind ik het achterlijk dat ik in den haag nog niet met abbonement zou kunnen rijden op ov chipkaart (waarschijnlijk kan het wel, maar kan je niet in of uit checken..)
pi_86530160
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:22 schreef mschol het volgende:

helaas zijn er genoeg kleinere winkels (ook bruna overigens hierzo) die wel strippenkaarten verkochten en nu dus geen oplaadpunt hebben..
Ik heb het geluk dat ik bijna altijd met de trein reis en daar altijd wel zo'n apparaat tegen kom. :P

quote:
zowiezo vind ik het achterlijk dat ik in den haag nog niet met abbonement zou kunnen rijden op ov chipkaart (waarschijnlijk kan het wel, maar kan je niet in of uit checken..)
Ze zijn er nog steeds niet uit hoe ze een soort sterren abbonment kunnen invoeren op die kaart, omdat deze abbonementen relatief gezien vaak erg voordelig waren en ze de kaart kostenneutraal zouden moeten invoeren. :') Goed he dat ze het nog weten ze zijn pas bijna 10 jaar bezig. _O-
pi_86530290
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:31 schreef Basp1 het volgende:
Ze zijn er nog steeds niet uit hoe ze een soort sterren abbonment kunnen invoeren op die kaart, omdat deze abbonementen relatief gezien vaak erg voordelig waren en ze de kaart kostenneutraal zouden moeten invoeren. :') Goed he dat ze het nog weten ze zijn pas bijna 10 jaar bezig. _O-
kostenneutraal as in: niet duurder?

dat is ze iig niet gelukt, mijn reguliere tram (zo goed als dagelijks, heen en weer) rit is 5 a 10 cent duurder geworden t.o.v. een grote strippenkaart.
(vandaar dat ik strategisch in- en uitcheck :7, dan heb ik 10-20 cent per rit voordeel)
pi_86530511
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:35 schreef mschol het volgende:

kostenneutraal as in: niet duurder?

Gemiddeld genomen niet duurder. :') Aaangezien de reizigersaantallen gezakt zijn zijn de kosten per persoon omhoog gegaan dat is de vervoerderslogica van een kostenneutrale invoering.

En ja ik heb bij mijn busritjes die ik wel eens doe een stijging van rond de 30% te pakken tov een normale strippenkaart, dan was (is?) er in brabant ook nog een goedkopere strippenkaart waardoor de stijging nog hoger zou zijn.
pi_86530567
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb het geluk dat ik bijna altijd met de trein reis en daar altijd wel zo'n apparaat tegen kom. :P
[..]

Sterrenabonnement invoeren op de OV chipkaart is makkelijk zat, het probleem is dat er verschillende vervoerders zijn en die allemaal hun eigen ding hebben

Ik heb ook een 3 sterrenabonnement op de chipkaart, alleen Arriva bussen richting Dordrecht accepteerden die lange tijd niet. Echt belachelijk natuurlijk. hetzelfde gold omgekeerd ook trouwens, Qbuzz (die al lang over is op de OVchipkaart) accepteerde geen geldige papieen abonnementen van Dordecht naar Rotterdam
pi_86530735
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Gemiddeld genomen niet duurder. :') Aaangezien de reizigersaantallen gezakt zijn zijn de kosten per persoon omhoog gegaan dat is de vervoerderslogica van een kostenneutrale invoering.

En ja ik heb bij mijn busritjes die ik wel eens doe een stijging van rond de 30% te pakken tov een normale strippenkaart, dan was (is?) er in brabant ook nog een goedkopere strippenkaart waardoor de stijging nog hoger zou zijn.
Hier ook in Rotterdam, nu wil men de losse kaartjes goedkoper maken en de buskaartjes ook geldig laten zijn in de metro, omdat de kosten voor bv toeristen veel hoger liggen dan in andere wereldsteden
  vrijdag 17 september 2010 @ 13:35:22 #120
97745 Thorical
finding a way
pi_86534700
Ik kan potverdikkeme nog steeds niet zien wat en voor hoeveel ik gereisd heb.
Terwijl ik me wel aangemeld heb en toestemming heb gegeven om mijn kaart in te zien.
pi_86536203
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 13:35 schreef Thorical het volgende:
Ik kan potverdikkeme nog steeds niet zien wat en voor hoeveel ik gereisd heb.
Terwijl ik me wel aangemeld heb en toestemming heb gegeven om mijn kaart in te zien.
duurt meestal 5 tot 10 werkdagen

behalve bij NS en NS reizen, die zie je meteen
  vrijdag 17 september 2010 @ 20:08:51 #122
188877 Stupendous76
pi_86548727
Gelukkig is de OV-chipkaart wel goed tegen zwartrijders:
quote:
Haagse tram 9 populair onder zwartrijders
Uitgegeven: 17 september 2010 17:06 /// Laatst gewijzigd: 17 september 2010 17:05
DEN HAAG - De politie heeft donderdagavond in Den Haag op één tramlijn aan 113 reizigers een proces-verbaal uitgedeeld wegens zwartrijden.

Dit gebeurde op de tramlijn 9 tussen Hollands Spoor en de Melis Stokelaan. Dat meldde vrijdag de politie, die samenwerkte met vervoerder HTM.

Agenten hielden ook nog eens twee reizigers aan die messen op zak hadden. Verder schreven ze 22 keer een proces-verbaal uit, omdat reizigers zich niet konden legitimeren. Eén persoon kreeg een boete voor het opgeven van een valse naam.

De politie voert vaker van dit soort controleacties om onder meer overlast en agressie in het Haagse openbaar vervoer tegen te gaan.
Repent, Pray, Forgive
pi_86558242
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]

Ja het is daar in die tram zo druk dat je vaak niet eens fatsoenlijk kan in en uitchecken. Verbaast me niets dat er zoveel zwartrijden daar, dan moeten ze wekelijks controles houden.

Tram gaat van stations naar Scheveningen
pi_86558536
tramlijn 9 is dan ook wel een tram die veel "zwart"rijdend publiek aan trekt ( o|O lol @ bruggetje)
pi_86561098
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 23:54 schreef mschol het volgende:
tramlijn 9 is dan ook wel een tram die veel "zwart"rijdend publiek aan trekt ( o|O lol @ bruggetje)
hmm dan kan ik nog wel een paar tramlijnen daar haha
pi_86561788
Echt een kut kaart. Ik had een persoonlijke ov-chipkaart met daarop een abonnement die 2 weken geleden totaal niks meer deed. Het ding had ik nog maar 4 maanden en altijd netjes in een mapje bewaard. Het leuke is dus dat je op een anonieme ov-chipkaart alleen op saldo kunt reizen waarmee ik veel duurder uit ben. Zodra ik die persoonlijke ov-chipkaart binnen heb bestel ik er meteen een tweede bij om dit soort geldklopperij in de toekomst te voorkomen.
Tok.
  zaterdag 18 september 2010 @ 03:51:44 #127
39333 Zelva
pi_86562739
En dan? Je kunt dat abonnement echt niet even overzetten of zo.
pi_86565581
Ik heb laatst niet uitgecheckt omdat dat goedkoper was dan wel uitchecken *)
pi_86565749
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]

Wat heeft dit met de OV-chipkaart te maken? In Den Haag kan je nog gewoon met een strippenkaart reizen.
pi_86565882
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 11:31 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Wat heeft dit met de OV-chipkaart te maken? In Den Haag kan je nog gewoon met een strippenkaart reizen.
hij bedoelt ws dat als de OV chipkaart ingevoerd wordt, deze toestanden niet meer voorkomen :)

een van de hoofdredenen voor invoering van de OV chipkaart is immers veiligheid :)
pi_86565993
Nou dan kom je mooi van een koude kermis thuis, want voor de tram zie ik geen enkel verschil in zwartrijden met of zonder OV-chipkaart.
pi_86566286
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 11:23 schreef Jellychaos het volgende:
Ik heb laatst niet uitgecheckt omdat dat goedkoper was dan wel uitchecken *)
hoe krijg je dat voor elkaar? :P
pi_86566638
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 11:42 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nou dan kom je mooi van een koude kermis thuis, want voor de tram zie ik geen enkel verschil in zwartrijden met of zonder OV-chipkaart.
wij ook niet haha
  zaterdag 18 september 2010 @ 12:44:46 #134
188877 Stupendous76
pi_86567509
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 11:42 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Maar dat was wel één van de redenen om dat ding in te voeren.
Repent, Pray, Forgive
pi_86567569
Daar geloof ik niets van. Niet voor de tram en de bus in elk geval. Voor de trein en ondergrondse metro kan het natuurlijk wel.
pi_86567602
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 12:47 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Daar geloof ik niets van. Niet voor de tram en de bus in elk geval. Voor de trein en ondergrondse metro kan het natuurlijk wel.
Bij een tram zou men in de tram ook met een intern poortjes systeem kunnen werken waardoor het wel zou kunnen.
pi_86567622
quote:
Ja hoor bij de lancering van de OV chipkaart was dat HET argument, veiliger, makkelijker en sneller
Zwartijden zou zo goed als verdwijnen, volgens de OV bedrijven
pi_86567665
quote:
hoezo voor de trein wel ?

Wil je alle stations afsluiten ? Dat is zo goed als onmogelijk, jen kan het wel doen als je voor alle perrons poortjes zet, maar dat is financieel onhaalbaar. De NS heeft het geld daarvoor bestemd al uitgegeven
pi_86568632
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 12:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij een tram zou men in de tram ook met een intern poortjes systeem kunnen werken waardoor het wel zou kunnen.
Dan mag je wel een heel goed systeem bedenken :X
pi_86568777
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 13:27 schreef lynda het volgende:

[..]

Dan mag je wel een heel goed systeem bedenken :X
gewoon elke tram een conducteur met een wapen, probleem solved
pi_86576697
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 03:51 schreef Zelva het volgende:
En dan? Je kunt dat abonnement echt niet even overzetten of zo.
Ik had een maandabonnement die nog een week geldig was op het moment dat die ov-chipkaart kapot ging. Toen ben ik direct naar zo`n OV loket gegaan en die man wist me te melden dat ik dat abonnement "gewoon kwijt ben". Natuurlijk was ik het daar niet mee eens dus heb ik direct een klacht naar het GVB gestuurd met het verzoek om het geld terug te krijgen. Tot nu toe (dik twee weken geleden) heb ik nog geen reactie ontvangen. Binnenkort zal ik wel eens een belletje plegen om te vragen hoe het nou precies zit.

Als het dus inderdaad zo is dat ik geen vergoeding meer krijg (zal me niks verbazen die ov-chipkaart is zo corrupt als de pest) dan is het voordeliger waarschijnlijk om een nieuw abonnement op mijn tweede kaart te laden, dan in de tussentijd op saldo te reizen aangezien het twee of drie weken duurt voordat de vervangende kaart binnen is.
Tok.
pi_86576896
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:34 schreef kip_zonder-kop het volgende:

[..]

Ik had een maandabonnement die nog een week geldig was op het moment dat die ov-chipkaart kapot ging. Toen ben ik direct naar zo`n OV loket gegaan en die man wist me te melden dat ik dat abonnement "gewoon kwijt ben". Natuurlijk was ik het daar niet mee eens dus heb ik direct een klacht naar het GVB gestuurd met het verzoek om het geld terug te krijgen. Tot nu toe (dik twee weken geleden) heb ik nog geen reactie ontvangen. Binnenkort zal ik wel eens een belletje plegen om te vragen hoe het nou precies zit.

Als het dus inderdaad zo is dat ik geen vergoeding meer krijg (zal me niks verbazen die ov-chipkaart is zo corrupt als de pest) dan is het voordeliger waarschijnlijk om een nieuw abonnement op mijn tweede kaart te laden, dan in de tussentijd op saldo te reizen aangezien het twee of drie weken duurt voordat de vervangende kaart binnen is.
lijkt me wel raar, dat abonnement zie je toch op OV chipkaart.nl, ziet de GVB ook en dat kunnen ze gewoon opnieuw aanmaken. Volgende keer gewoon voet bij stuk houden en de manager erbij halen
  zaterdag 18 september 2010 @ 21:00:52 #143
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86581625
Eindelijk mijn vervangende studenten ov chipkaart binnen. Scheelt me alweer honderd euro per maand.
pi_86581728
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:00 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Eindelijk mijn vervangende studenten ov chipkaart binnen. Scheelt me alweer honderd euro per maand.
kijken hoelang hij meegaat :)
pi_86582543
Weet iemand dit:

ik ga iedere dag met de HTM Randstadrail. Vroeger kon ik daarvoor een strippenkaart met korting kopen voor het weekend, omdat ik week OV heb. Als ik straks dus alleen nog maar kan chippen, ook in het weekend, kan ik dan alsnog chippen met korting? Volgens mij dus niet, want chipkaart is chipkaart volgens mij...
to fok or not to fok... that's the question
pi_86582592
Je krijgt een student WEEK en een Weekend korting op je pas :)
pi_86582742
maar die korting staat er dan al automatisch op geregistreerd? Want ik heb dat niet aangevinkt toen ik mijn abonnement activeerde
to fok or not to fok... that's the question
pi_86582815
Studentenkaart toch? Dan bestaat je reisproduct uit 2 producten..
pi_86602982
Ik heb mijn nieuwe (ter vervanging van mijn verloren) studenten OV-chipkaart gisteren binnengekregen.
Vandaag proberen op te halen, maar de ophaalautomaat geeft aan dat er geen reisproducten klaarstaan. Wat moet ik nu doen? Wachten? Er achteraan bellen? Is het gebruikelijk dat er geen reisproducten klaarstaan? :')

De veelgestelde vragen-sectie biedt niet veel verheldering.
  woensdag 22 september 2010 @ 12:00:41 #150
39333 Zelva
pi_86706041
quote:
'Ov-bedrijven voldoen niet altijd aan inzageverzoek persoonsgegevens'

Door Joost Schellevis, woensdag 22 september 2010 11:35
Submitter: Foamy, views: 989

Vier van de vijf ov-bedrijven voldoen niet aan een verzoek om inzage van persoonsgegevens voor de ov-chipkaart, concludeert een onderzoeker. Ze zouden daar op basis van de wet bescherming persoonsgegevens wel aan moeten voldoen.

Onderzoeker Jan-Jaap Oerlemans van de Universiteit Leiden meldt dat op zijn weblog. Oerlemans verzocht zowel Translink Systems, dat verantwoordelijk is voor de technische realisatie van de chipkaart, als de NS, RET, GVB, Veolia en Connexxion om inzage.

TLS en de NS gaven de onderzoeker een overzicht van de verzamelde informatie, zoals naw-gegevens, transactiegegevens en informatie over het in- en uitcheckgedrag van Oerlemans.

De overige bedrijven deden dat niet, stelt Oerlermans tegenover Tweakers.net. "Deze bedrijven houden wel gegevens bij", aldus Oerlemans. Daarom zouden ze wel degelijk aan het inzageverzoek moeten voldoen. De RET en Veolia weigerden een inzageverzoek expliciet en zeiden geen gegevens te beheren. Connexxion reageerde in het geheel niet op het inzageverzoek. De GVB zei wel aan het inzageverzoek te voldoen, maar stuurde de informatie niet op.

Oerlemans zegt 'bezorgd' te zijn dat de verzamelde informatie wordt gebruikt voor direct marketing; de ov-bedrijven willen dat wel, maar het College Bescherming Persoonsgegevens is daar niet blij mee. De onderzoeker wilde daarom weten welke gegevens door de bedrijven werden verzameld.
Tweakers.

Gewoon leugens blijven verspreiden over het chipding, gewoon door de strot blijven duwen. Dan komt het vanzelf wel goed...

Linkje naar het onderzoek

En oh ja, Snowgoon/VancouverFan/..., je leest misschien niet mee, maar volgens jou werden er toch geen NAW-gegevens gekoppeld aan het reisgedrag, ondanks duizend bewijzen dat het wel zo is? Laat me raden, NS en TLS hebben die gegevens bij elkaar verzonnen... :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Zelva op 22-09-2010 12:08:54 ]
pi_86706577
Zoooo! Tis een wonder. Heb me OV chipkaart nadat die zomaar kapot was gegaan, terug gekregen na slechtst 7 werkdagen.

Vorige x dat die stuk ging moest ik langer dan een maand wachten!
pi_86708104
Ik heb mijn studenten OV op 15 september geactiveerd (1 oktober gaat mijn studiefinanciering in), want in de brief & folder die ik kreeg stond dat je de kaart dan kunt activeren. Nu wilde ik inchecken omdat ik de trein van haarlem naar amsterdam neem, maar toen deed hij het niet. Reisproduct had ik toch echt opgehaald.

Was naar het loket gelopen en die man vertelde mij dat ik helemaal niet hoefde in te checken :? en dat ik gewoon ermee kon reizen.

ik reis nu al 3 weken hetzelfde traject en ben nog niet gecontroleerd, maar kan ik nu met mijn studenten OV reizen zonder in te checken? En als ik dan gecontroleerd word, krijg ik dan geen gezeik met de conducteur?

Ik hoor namelijk van verschillende mensen wat anders, de een checkt wel in, de ander niet. :?
Music is my love...
pi_86708154
Trein NIET inchecken
Bus/tram WEL.

opgelost.
pi_86708236
quote:
Op woensdag 22 september 2010 13:13 schreef lynda het volgende:
Trein NIET inchecken
Bus/tram WEL.

opgelost.
danku :)
Music is my love...
pi_86708393
Alstu :P

Ik ga ook maar weer eens bellen om te vragen of ze mijn pas kunnen deblokkeren
pi_86715605
quote:
Op woensdag 22 september 2010 12:16 schreef Chiba het volgende:
Zoooo! Tis een wonder. Heb me OV chipkaart nadat die zomaar kapot was gegaan, terug gekregen na slechtst 7 werkdagen.

Vorige x dat die stuk ging moest ik langer dan een maand wachten!
de eerste generatie chipkaarten gaan gewoon 5 jaar mee, de nieuwe blijkbaar nog gen jaar
Zo kweek je ook lekker veel begrip en draagvlak voor de kaart
pi_86756943
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:40 schreef macca728 het volgende:

[..]

lijkt me wel raar, dat abonnement zie je toch op OV chipkaart.nl, ziet de GVB ook en dat kunnen ze gewoon opnieuw aanmaken. Volgende keer gewoon voet bij stuk houden en de manager erbij halen
Kleine update. Vanmiddag heb ik met het GVB gebeld en daar werd me verteld dat alleen jaarabonnementen worden vergoed. Je kan wel restitutie krijgen bij een maandabonnement als die ov-chipkaart binnen 10 dagen defect gaat maar dat is maar 5% (op de negende dag, zie tabel op http://www.gvb.nl/REIZIGERS/KAARTJEKOPEN/Pages/Abonnement.aspx) en daar gaan nog 5 euro administratiekosten vanaf. Dus stel dat ik een maandabonnement ter waarde van 70 euro (2 sterren) op mijn ov-chipkaart heb geladen en dat ding gaat na twee weken stuk, dan ben ik simpelweg 35 euro kwijt. Kassa!
Tok.
pi_86758343
quote:
Op donderdag 23 september 2010 17:49 schreef kip_zonder-kop het volgende:

[..]

Kleine update. Vanmiddag heb ik met het GVB gebeld en daar werd me verteld dat alleen jaarabonnementen worden vergoed. Je kan wel restitutie krijgen bij een maandabonnement als die ov-chipkaart binnen 10 dagen defect gaat maar dat is maar 5% (op de negende dag, zie tabel op http://www.gvb.nl/REIZIGERS/KAARTJEKOPEN/Pages/Abonnement.aspx) en daar gaan nog 5 euro administratiekosten vanaf. Dus stel dat ik een maandabonnement ter waarde van 70 euro (2 sterren) op mijn ov-chipkaart heb geladen en dat ding gaat na twee weken stuk, dan ben ik simpelweg 35 euro kwijt. Kassa!
jezus zeg wat een oplichters

ze kunnen het toch zien op internet als je je kaart geregisteerd hebt, kunnen ze zo overzetten als ze willen

Het hele verhaal lijkt me ook onjuist, want je wilt niet af van het abonnement, alleen de chipkaart is defect geraakt, terwijl die gewoon 5 jaar minimaal houdbaar moeten zijn.
  donderdag 23 september 2010 @ 20:30:25 #159
39333 Zelva
pi_86763751
Gewoon Burgerlijk Wetboek Boek 7, artikel 17.2 onder hun neus schuiven.
pi_86778052
quote:
'Veel geld gaat verloren door ov-chipkaart'

Uitgegeven: 24 september 2010 07:27
Laatst gewijzigd: 24 september 2010 07:26

AMSTERDAM - Reizigers met de ov-chipkaart verliezen veel geld doordat zij vergeten na hun reis uit te checken of het uitchecken mislukt. Elke maand gaat het in totaal om een half miljoen euro
Dat meldt het Financieele Dagblad. Dagelijks gaat het uitchecken mis bij ruim zevenduizend reizigers, die daardoor hun borg verliezen.

Slechts 11 procent van de reizigers bij de NS vraagt het geld terug. Bij het Rotterdamse vervoersbedrijf RET is dat 35 procent
Dat is niet zo goed om te lezen. Maar ik vraag me af of bij de reiziger bij de NS niet veel mensen zijn die opzettelijk vergeten uit te checken als hun reis meer dan 10 euro kost. ;)
pi_86778800
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 08:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is niet zo goed om te lezen. Maar ik vraag me af of bij de reiziger bij de NS niet veel mensen zijn die opzettelijk vergeten uit te checken als hun reis meer dan 10 euro kost. ;)
Nou dan moet je meer dan 20 euro reizen, dat is een aardige enkele reis

ik denk dat veel mensen het gewoon niet merken, als het fout gaat.
Bij de NS zie je zowiezo niet dat je een bor moet betalen, tenminste ik niet als ik incheck

Misschien ligt het daar we aan, want bij de metro e.d. zie je dat wel
pi_86778843
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:12 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nou dan moet je meer dan 20 euro reizen, dat is een aardige enkele reis

ik denk dat veel mensen het gewoon niet merken, als het fout gaat.
Bij de NS zie je zowiezo niet dat je een bor moet betalen, tenminste ik niet als ik incheck

Misschien ligt het daar we aan, want bij de metro e.d. zie je dat wel
Waneer je bij de NS een kortingskaart hebt is het maar 10 euro ;) .

Verder zie je dan bij het inchecken abbonement goede reis. Of zegt de automaat wat anders als ik voor 9 uur zou inchecken want dat heb ik nog nooit gedaan.
pi_86779466
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waneer je bij de NS een kortingskaart hebt is het maar 10 euro ;) .

Verder zie je dan bij het inchecken abbonement goede reis. Of zegt de automaat wat anders als ik voor 9 uur zou inchecken want dat heb ik nog nooit gedaan.
ja je ziet goede reis, niet dat er 10 euro afgaat.

Als mensen het express zouden doen, zou 100% het wel terugvragen
pi_86779525
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:45 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja je ziet goede reis, niet dat er 10 euro afgaat.
In de bus kan ik het niet eens lezen en hoor ik alleen een biepje. Verder kan ik me niet herrineren dat ik op amstel wanneer ik bij een paal incheck voor de metro zie dat er 4 euro borg wordt afgeschreven.
pi_86779698
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In de bus kan ik het niet eens lezen en hoor ik alleen een biepje. Verder kan ik me niet herrineren dat ik op amstel wanneer ik bij een paal incheck voor de metro zie dat er 4 euro borg wordt afgeschreven.
vreemd, gebruik je de kortingskaart van de NS ?

Zou wel typisch zijn als de NS kaart het nooit laat zien. Bij mijn RET kaart zie ik altijd wat er afgeschreven wordt maar ik gebruik hem niet voor de trein
pi_86779852
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:53 schreef macca728 het volgende:

[..]

vreemd, gebruik je de kortingskaart van de NS ?

Zou wel typisch zijn als de NS kaart het nooit laat zien. Bij mijn RET kaart zie ik altijd wat er afgeschreven wordt maar ik gebruik hem niet voor de trein
Ja bij het uitchecken kun je het natuurlijk wel zien hoeveel het gekost heeft. Ware het niet dat de ontwerpen van die automaten gemaakt zijn voor lilliputters om snel het afgeschreven bedrag te kunnen lezen. :P
pi_86782848
Ik gebruik nu al een tijdje de OV chipkaart. Altijd dezelfde route. Maar de kosten zijn vaak anders. Ik betaal dan bijvoorbeeld 2,10 en de andere keer 1,80. Hoe kan dit?
pi_86783174
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 11:37 schreef SW8810 het volgende:
Ik gebruik nu al een tijdje de OV chipkaart. Altijd dezelfde route. Maar de kosten zijn vaak anders. Ik betaal dan bijvoorbeeld 2,10 en de andere keer 1,80. Hoe kan dit?
dan maken de kaartlezers verkeerd contatc. Komt omdat ze niet geijkt zijn, daardoor kan je verschillen krijgen
pi_86842105
mijn neefje heeft ook een OV chipkaart met automatisch opwaarderen.
was zijn banksaldo te laag (hij is 17 en werkt niet) dus hij kon niet inchecken uiteraard.

Krijgt hij een brief dat als hij niet binnen 3 weken de 10 euro zou betalen (voor het automatisch opwaarderen) dat er INCASSOBUREAU langs zou komen.

Maar waarvoor is dan de vraag , want hij heeft natuurlijk geen schuld opgebouwd, want hij heeft geen genruik gemaakt van het OV

Echt het toppunt van asociaal gedrag van de OV bedrijven om gelijk met incassobureaus te gaan dreigen, wat moeten oude mensen wel niet denken als ze zon brief krijgen
pi_86854099
Goed zo, pak die goedwillende toeristen maar hard aan. Die kunnen we missen als kiespijn, mensen die een kaartje willen kopen

http://www.rijnmond.nl/Ho(...)rikaanse%20toeristen

RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
25 september 2010

Vervoersbedrijf RET biedt geen excuses aan aan de Amerikaanse toeristen die eerder deze week agressief uit de tram werden gezet.

De twee Amerikaanse zussen wilden een kaartje kopen, maar dat lukte niet. Toen zij met geld klaarzaten in de rijdende tram werden ze er door een medewerker van de RET uitgezet en kregen een boete.

Zaterdag hadden de dames een gesprek met het Rotterdamse vervoersbedrijf over de gang van zaken. Dat liep anders dan gedacht voor de toeristen. Geen excuses en het geld dat ze betaalden voor de boete krijgen ze niet terug.

Zeer teleurgesteld kwamen de Amerikanen na afloop van het gesprek naar buiten. De gemoederen liepen hoog op, vertelde één van de vrouwen. "Ik heb heel hard gehuild omdat wij niet het soort mensen zijn dat bedriegt. Nu denken ze kwaad over mij en mijn zus en we probeerden juist het goede te doen. Het is belachelijk".
  zondag 26 september 2010 @ 11:16:46 #171
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_86854236
Pff echt de RET weer hoor dit, heb zelf ook alles behalve goede verhalen over die vervoerder. :')
Wat ik ook prachtig vind van de metro's in Rotterdam, menig station heeft maar 1 oplaadpunt, is daar iets mis mee, dan heb je gewoon pech aangezien de servicepunten bij die stations vaak ook onbemand zijn.
Heb al vaker gezien dat mensen dan maar gewoon die poortjes open maken en toch de metro instappen, zou me niets verbazen dat je dan alsnog een boete krijgt.
pi_86854273
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 21:40 schreef macca728 het volgende:
mijn neefje heeft ook een OV chipkaart met automatisch opwaarderen.
was zijn banksaldo te laag (hij is 17 en werkt niet) dus hij kon niet inchecken uiteraard.

Krijgt hij een brief dat als hij niet binnen 3 weken de 10 euro zou betalen (voor het automatisch opwaarderen) dat er INCASSOBUREAU langs zou komen.

Maar waarvoor is dan de vraag , want hij heeft natuurlijk geen schuld opgebouwd, want hij heeft geen genruik gemaakt van het OV

Echt het toppunt van asociaal gedrag van de OV bedrijven om gelijk met incassobureaus te gaan dreigen, wat moeten oude mensen wel niet denken als ze zon brief krijgen
Lijkt me toch niet zo heel onredelijk? Er is 10 euro saldo toegevoegd aan zijn kaart, en die moet betaald worden. Drie weken is een redelijke termijn om dat zelf te doen voordat dat op andere manieren geïncasseerd moet worden.

Dat hij daardoor meteen niet kon inchecken lijkt me echt heel sterk. Zo'n incheckpaal heeft niet eens verbinding met een centraal systeem, laat staan dat het live je banksaldo kan checken.
pi_86854350
quote:
Op zondag 26 september 2010 11:18 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Lijkt me toch niet zo heel onredelijk? Er is 10 euro saldo toegevoegd aan zijn kaart, en die moet betaald worden. Drie weken is een redelijke termijn om dat zelf te doen voordat dat op andere manieren geïncasseerd moet worden.

Dat hij daardoor meteen niet kon inchecken lijkt me echt heel sterk. Zo'n incheckpaal heeft niet eens verbinding met een centraal systeem, laat staan dat het live je banksaldo kan checken.
misschien kan je lezen, de incasso lukt niet omdat hij te weinig saldo heeft en hij kon daarom niet reizen met het OV. Met te weinig saldo kan je niet inchecken en het automatisch opwaarderen werkt juist zo dat als je incheckt met te weinig saldo dat je kaart opgewaardeert wordt., Dat lukte dus niet

De 10 euro is dus niet op zijn kaart bij geschreven

Waar ontstaat de vordering dan ?

En dan kan je nog een normale brief sturen en niet gelijk met een incassobureau dreigen
pi_86854392
quote:
Op zondag 26 september 2010 11:16 schreef Lastpost het volgende:
Pff echt de RET weer hoor dit, heb zelf ook alles behalve goede verhalen over die vervoerder. :')
Wat ik ook prachtig vind van de metro's in Rotterdam, menig station heeft maar 1 oplaadpunt, is daar iets mis mee, dan heb je gewoon pech aangezien de servicepunten bij die stations vaak ook onbemand zijn.
Heb al vaker gezien dat mensen dan maar gewoon die poortjes open maken en toch de metro instappen, zou me niets verbazen dat je dan alsnog een boete krijgt.
het trieste is dat echte zwartrijders gewoon mogen blijven zitten. Ik heb het zelf al meerdere keren meegemaakt dat die mochten blijven zitten omdat ze geen geld hadden....

Waren wel gekleurde medelanders ....
pi_86858168
quote:
Op zondag 26 september 2010 11:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

misschien kan je lezen, de incasso lukt niet omdat hij te weinig saldo heeft en hij kon daarom niet reizen met het OV. Met te weinig saldo kan je niet inchecken en het automatisch opwaarderen werkt juist zo dat als je incheckt met te weinig saldo dat je kaart opgewaardeert wordt., Dat lukte dus niet

De 10 euro is dus niet op zijn kaart bij geschreven

Waar ontstaat de vordering dan ?

En dan kan je nog een normale brief sturen en niet gelijk met een incassobureau dreigen
Ik geloof er niets van dat die 10 euro niet is bijgeschreven. Op het moment dat je op een pas met automatisch opwaarderen te weinig saldo op je pas hebt, wordt er ter plekke door de incheckpaal 10 euro toegoed op je pas bijgeschreven. Pas een dag of zelfs dagen later wordt er een incasso van 10 euro uitgevoerd op je betaalrekening. Als die incasso mislukt komt dus de procedure in gang om die 10 euro betaald te krijgen. En ja, dan krijg je een brief met het vriendelijke verzoek die 10 euro alsnog te betalen, en wordt je medegedeeld wat de volgende stap is als je nog steeds niet betaalt. Als jij dat dreigen noemt... tsja.

Wat hoogstens nog zou kunnen, maar dit schud ik nu uit mijn mouw en ik heb geen idee of het waar is, is dat je pas geblokkeerd wordt nadat de incasso mislukt is. Dit kan echter enkel zijn nadat de incasso mislukt is (plus minimaal een dag), en is dus dagen nadat je die 10 euro tegoed al op je pas hebt gekregen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 26-09-2010 13:45:19 ]
pi_86858862
quote:
Op zondag 26 september 2010 13:39 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Ik geloof er niets van dat die 10 euro niet is bijgeschreven. Op het moment dat je op een pas met automatisch opwaarderen te weinig saldo op je pas hebt, wordt er ter plekke door de incheckpaal 10 euro toegoed op je pas bijgeschreven. Pas een dag of zelfs dagen later wordt er een incasso van 10 euro uitgevoerd op je betaalrekening. Als die incasso mislukt komt dus de procedure in gang om die 10 euro betaald te krijgen. En ja, dan krijg je een brief met het vriendelijke verzoek die 10 euro alsnog te betalen, en wordt je medegedeeld wat de volgende stap is als je nog steeds niet betaalt. Als jij dat dreigen noemt... tsja.

Wat hoogstens nog zou kunnen, maar dit schud ik nu uit mijn mouw en ik heb geen idee of het waar is, is dat je pas geblokkeerd wordt nadat de incasso mislukt is. Dit kan echter enkel zijn nadat de incasso mislukt is (plus minimaal een dag), en is dus dagen nadat je die 10 euro tegoed al op je pas hebt gekregen.
nou kom maar kijken, er is niets bijgeschreven

Hte gaat weleens fout blijkbaar
  maandag 27 september 2010 @ 08:06:06 #177
188877 Stupendous76
pi_86889328
quote:
'Weinig belangstelling ov-chipkaart'
Uitgegeven: 27 september 2010 07:46 /// Laatst gewijzigd: 27 september 2010 07:54
AMSTERDAM - De belangstelling voor de ov-chipkaart onder treinreizigers is minimaal. Nog geen vijf procent van de reizigers gebruikt de digitale kaart. Dat schrijft De Telegraaf maandag.

Volgens de krant worden wekelijks driehonderdduizend ritten met de chipkaart bij de NS geregistreerd, terwijl er dagelijks 1,1 miljoen treinritten worden gemaakt.

De geringe belangstelling voor de ov-chipkaart in het treinverkeer heeft volgens de krant gevolgen voor het succes van de kaart.

Als de kaart mislukt bij het treinverkeer dan zou de kaart bij bus, tram en metro geen functie meer hebben. De ov-chipkaart moet het enige betaalmiddel worden in het openbaar vervoer.
Repent, Pray, Forgive
  maandag 27 september 2010 @ 08:16:11 #178
39333 Zelva
pi_86889409
:'(

Al die Romero's en Julies die elkaar nooit meer zien. ;(
pi_86889633
quote:
Op maandag 27 september 2010 08:06 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

die 700.000 uit de reclame zijn dus eigenlijk gelogen ?
pi_86889798
quote:
Op maandag 27 september 2010 08:36 schreef macca728 het volgende:

[..]

die 700.000 uit de reclame zijn dus eigenlijk gelogen ?
Dat hoeft natuurlijk niet. Er zullen wel 700.000 mensen die kaart geactiveerd hebben. Ik ben zo'n persoon, maar reis dan niet eens wekelijks met de trein.

Het merendeel van de mensen die de NS doord de weeks dagelijks vervoert zijn toch de mensen met abbonementen, en ja deze hoeven nog niet in en uit te checken, of kunnen soms het abbonement nog niet eens op de pas krijgen.
pi_86890211
nou als mijn klanten de kaart niet zouden gebruiken, zou ik hem niet invoeren
pi_86894710
OV-Chipkaart is kl*te en ik vervloek de invoering van dat idee, de idioot die dat bedacht heeft mag van mij diep in de stront zakken }) Omdat ik het erg vind dat er zoveel mensen worden bestolen door dat ding.

Ik heb al zo vaak klachten meegemaakt en gezien bij anderen dat ik er moe van wordt om steeds maar weer die formulieren op te sturen.

Voorbeeld no.1000:

- Ga ik een keer met wat vrienden shoppen, kun je wel inchecken maar niet uitchecken op het station dat je verlaat, doordat alle poortjes open staan aangegeven met een rode kruis én in het scherm te zien "verlaat het station direct". Vervolgens als je lekker doorloopt omdat je niet anders kan ontdek je later dat er zomaar 4 euro is afgeschreven })

Voorbeeld no.1001:

- Help ik mijn oude moeder met het opwaarderen van haar chipkaart voor een klein ritje van 5 euro betalende met losgeld, vreet het kaartjesautomaat 5 losse euro's op geeft géén kaartje en zegt "nog 1 euro betalen" Ik dacht al hey :? :( ik heb toch genoeg ingevoerd, maar anyway weer een euro erin want een mens kan zich vergissen, en wat denk je? zegt dat kutding " nog 2 euro betalen", !!! Ik woest, mijn ma mij kalmeren en omdat we het pinnen ook niet vertrouwden toch op verzoek van ma weer 2 euro erin gedaan. Vervolgens was ik des duivels geworden omdat dat !@#$%^&*()%^&*!!!!! apparaat ineens om 4,50 vroeg!!! Dus in totaal 8 FOCKING EURO'S KWIJT geen enkel kaartje gekregen, toen heb ik een flinke trap gegeven aan een poortje en mijn ma gewoon mee naar boven genomen!!

[ Bericht 0% gewijzigd door Ninousha op 27-09-2010 12:04:22 ]
Keep on dreaming for, because if dreams die, life is a broken winged bird that cannot fly
pi_86898508
Echt ik snap er niets meer van.... grrrrrr

Vrijdag 30 euro opgeladen, saldo was 50,32.

Toen retourtje Utrecht CS - Den Haag CS. Heen 5,65euro, terug 5,65 euro. maar toen ik terugkwam in Utrecht stond er dus op het schermpje: ritprijs 5,65, saldo 36, nog wat.... ??????
En dat had 39, 02 moeten zijn. WTH.... hier een paar euro, daar een paar euro, die NS wordt rijk zo.
pi_86898707
quote:
Op maandag 27 september 2010 13:54 schreef emss het volgende:
Echt ik snap er niets meer van.... grrrrrr

Kun je je transacties al terug kijken op de ov-chipkaart site, dan zou je misschien kunnnen zien waar het mis gaat.
pi_86898899
Ja, daar staan de transacties goed. Twee keer 5,65 afgeschreven (staat ook zo op Mijn NS). Maar mijn saldo was toch echt 50,32 voor de treinreis (opgeladen bij NS automaat, saldo stond op scherm), en 36 euro na de treinreis...
pi_86900901
Zelfde praktijken als Connexxion hier deed in Rotterdam destijds

http://www.nu.nl/binnenla(...)vingers-ov-chip.html

LEEUWARDEN - De provincie Friesland heeft vervoersbedrijf Qbuzz op de vingers getikt over de OV-chipkaart, zo maakte de provincie maandag bekend.
Volgens de provincie hebben de afgelopen maanden meerdere reizigers geklaagd dat zij een los kaartje moesten kopen omdat de chipkaartapparatuur in de Friese bussen niet werkte.

''De afspraak is simpel: als de apparatuur het niet doet, reizen klanten met een OV-chipkaart gewoon gratis mee'', aldus gedeputeerde Piet Adema.

Qbuzz ontkent in een reactie de lezing van de provincie. ''We hebben twee meldingen gezien. Die hebben we nagetrokken, maar die bleken niet waar te zijn.'' Volgens Qbuzz kunnen reizigers met OV-chipkaart wel gratis mee als de apparatuur niet werkt.
  maandag 27 september 2010 @ 15:01:23 #187
39333 Zelva
  maandag 27 september 2010 @ 16:07:46 #188
39333 Zelva
pi_86904086
Onderzoek van GFK:

quote:
Waarom staat u negatief tegenover het reizen met de OV-chipkaart?
Er zijn meerdere antwoorden mogelijk
Het is duur
Ik vergeet uit te checken
Ik vind het veel gedoe een kaart aan te schaffen
Ik vind het veel gedoe om reizen op saldo bij NS aan te vragen en te activeren
Ik vind het veel gedoe steeds saldo op mijn kaart te moeten zetten
Ik vond het oude systeem goed, daar had niks aan hoeven te veranderen
Anders, namelijk
Weet niet
Te moeilijk hoor :')
  maandag 27 september 2010 @ 16:42:53 #189
39333 Zelva
pi_86905683
Potverdikkeme, heb ik een heel verhaal getypt heb waarom dat onding moet verdwijnen bij Anders, namelijk, zit er een maximum aan en worden de letters vooraan verwijderd terwijl je achteraan nog zit te typen. :{
pi_86905967
quote:
Op maandag 27 september 2010 16:42 schreef Zelva het volgende:
Potverdikkeme, heb ik een heel verhaal getypt heb waarom dat onding moet verdwijnen bij Anders, namelijk, zit er een maximum aan en worden de letters vooraan verwijderd terwijl je achteraan nog zit te typen. :{
Daarom lange lappen tekst ook altijd in word of notepad typen :P

Ik heb zoiets wel eens gehad toen fok nog niet zo stabiel was en je daardoor een lap tekst kwijt raakte. Maar van fouten leert men zeggen ze. Alhoewel dat niet altijd op lijkt te gaan voor de OV organisatie.
  maandag 27 september 2010 @ 20:13:43 #191
188877 Stupendous76
pi_86914943
quote:
Ik ben niet vermogend, anders kocht ik direct reclamezendtijd en ging dit filmpje prime-time op alle zenders _O_
Repent, Pray, Forgive
pi_86915457
De ov-chipkaart is echt lachwekkend, of in ieder geval de organisatie die erachter zit. Ik wacht al twee weken op een vervangende ov-chipkaart dus besloot ik vandaag maar eens te bellen naar die organisatie om te vragen of dat ding al onderweg was. Zei die miep aan de telefoon dat mijn ov-chipkaart is beëindigd omdat ik dus een verkeerd formulier zou hebben gestuurd. Zojuist heb ik de formulieren vergeleken op hun site en ik weet 1000% zeker dat ik een formulier voor een vervangende kaart heb verstuurd. Die vragen die voorkomen op het formulier om die kaart stop te zetten heb ik nooit gehad!

Om een verhaal kort te maken: nu mag ik weer een nieuwe ov-chipkaart aanvragen, gewoon 7,50 euro betalen voor dat ding, en in de tussentijd (als het goed is 2-3 weken) kan ik nog niet reizen met mijn abonnement.

Edit: zojuist nog een belletje naar die organisatie gepleegd en daar kreeg ik te horen dat die nieuwe kaart toch gewoon onderweg is. Geen flauw idee waar de dame die ik vanmiddag sprak het vandaan haalde om mij te melden dat ik een fout formulier had verstuurd.

[ Bericht 7% gewijzigd door kip_zonder-kop op 27-09-2010 20:36:44 ]
Tok.
pi_86917032
Wat is onze staat toch een misèrabele instantie :') Allerlei verlepte systemen opzetten die niet deugen waarbij iedereen constant genaait wordt, zonder dat je er tegenin kunt gaan (wil je nog een boete?? B-) )

Mankatans trof laatst zo'n conducteur:
Ik ken het woord 'redelijkheid' niet, hou graag vast aan bureaucratie en schroom niet om met een vette grijns op mijn ***-bek zoveel mogelijk geluk uit reizigers weg te zuigen.

|:(

[ Bericht 15% gewijzigd door Mankatans op 27-09-2010 21:03:01 ]
  dinsdag 28 september 2010 @ 00:14:31 #194
188877 Stupendous76
pi_86927493
Van de FP:
quote:
Geen toezicht haltebepaling OV-chipkaart
Er bestaat geen enkel toezicht op de juistheid van het afrekenen op tram en bus met de OV-chipkaart. Het belangrijkste onderdeel daarvan, de plaatsbepaling van het voertuig, zodat de juiste halte wordt in- of uitgecheckt 'vindt plaats buiten het OV-chipkaartsysteem en valt derhalve buiten de scope van de certificering door Trans Link Systems'.

Dat schrijft de overkoepelende chipkaartorganisatie aan reizigersorganisatie de Maatschappij Voor Beter OV. "Het certificeren zegt niets over de inhoudelijke juistheid van de halte-informatie." Het IJkwezen heeft al eerder aan de reizigersorganisatie laten weten dat het de apparatuur niet kan ijken.

De belangenorganisatie vindt het onaanvaardbaar dat juist het belangrijkste onderdeel van de OV-chipkaart, namelijk het bepalen van de juiste halte voor het in rekening brengen van de kilometerprijs, door niemand wordt gecertificeerd. Niet door De Nederlandsche Bank, niet door het IJkwezen en zelfs niet door TLS. "Niet te geloven dat dit anno 2010 wordt geaccepteerd," aldus Voor Beter OV, "Hier is sprake van de OV-chipkaartkafka."

"Er zit maar één ding op: afschaffen van de OV-chipkaart en onmiddellijke herinvoering van de strippenkaart in de regio’s waar deze al was afgeschaft. Strippenkaarten zijn eenvoudig te drukken en de stempels van de chauffeurs en conducteurs liggen ongetwijfeld nog in de keukenla. De chipkaart is gedegradeerd tot een onbetrouwbaar betaalmiddel met een onherstelbaar beschadigd imago. Van het beloofde eerlijker afrekenen komt niets terecht en van een naadloze overstap met de chipkaart van de stadstram en -bus op de trein is toch al geen sprake, dus er is niets verloren."
Overigens kan je er wel wat aan doen: elke bushalte geef je een chip (rfid, en stroom haal je van de zon) met een eigen nummer, zodat de bus weet bij welke halte die is.

Maar ook deze organisatie heeft gelijk: het is een ongelovelijk bagger-systeem.
Repent, Pray, Forgive
  dinsdag 28 september 2010 @ 00:25:15 #195
39333 Zelva
pi_86927802
Het kan nog veel handiger, waarom zorgen ze er niet gewoon voor dat er bij elke halte een paaltje staat?

Meteen een rits problemen opgelost.
pi_86928445
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 00:14 schreef Stupendous76 het volgende:
Van de FP:
[..]

Overigens kan je er wel wat aan doen: elke bushalte geef je een chip (rfid, en stroom haal je van de zon) met een eigen nummer, zodat de bus weet bij welke halte die is.

Maar ook deze organisatie heeft gelijk: het is een ongelovelijk bagger-systeem.
Denk toch eens na man. Rfid werkt alleen op korte afstand, daar heb je weinig aan als er een bus langs komt scheuren.
  dinsdag 28 september 2010 @ 00:57:03 #197
188877 Stupendous76
pi_86928636
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 00:48 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Denk toch eens na man. Rfid werkt alleen op korte afstand, daar heb je weinig aan als er een bus langs komt scheuren.
Onlangs is RFID in een test uitgelezen op meer dan 50meter, en dat ging om een standaard-korte-afstand-chip.
Overigens is dat bijzaak, er zijn (zet) andere manieren om de bussen hun plaatsen te laten bepalen, rfid is er eentje van. Maar dat ze niet heel erg slim zijn bij de chipkaart wisten we al.
Repent, Pray, Forgive
pi_86928908
quote:
'Veel geld gaat verloren door ov-chipkaart'
http://www.nu.nl/binnenland/2340738/veel-geld-gaat-verloren-ov-chipkaart.html

Uitgegeven: 24 september 2010 07:27
Laatst gewijzigd: 24 september 2010 07:26

AMSTERDAM - Reizigers met de ov-chipkaart verliezen veel geld doordat zij vergeten na hun reis uit te checken of het uitchecken mislukt. Elke maand gaat het in totaal om een half miljoen euro
Dat meldt het Financieele Dagblad. Dagelijks gaat het uitchecken mis bij ruim zevenduizend reizigers, die daardoor hun borg verliezen.

Slechts 11 procent van de reizigers bij de NS vraagt het geld terug. Bij het Rotterdamse vervoersbedrijf RET is dat 35 procent
Bedankt, hier zocht ik al naar, ik vind het eigenlijk opmerkelijk dat ik nog redelijk geschokt was van de "half miljoen per maand"
pi_86929457
Ik ben dit weekend maar eens begonnen met reizen op saldo op mijn ov-chipkaart (die ik toch had vanwege het voordeelurenabonnement) Kijk ik net even bij het reis- en transactieoverzicht, zie ik dit staan:

quote:
25-09-2010
Check-in Locatie afgeschermd
Check-out 15:45 Locatie afgeschermd Connexxion (af) ¤ 0,00 (bij) ¤ 2,21
Hoe kan dit nou weer? Er is geld bijgeschreven na een busritje wat eigenlijk ¤1,79 had moeten kosten. Niet dat ik het erg vind, ik vroeg me af hoe dit zou kunnen komen, zou dit een foutje zijn? Overigens was de reis daarvoor met de NS en toen is het juiste bedrag afgeschreven. (dat was de eerste rit met deze kaart)
pi_86929495
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 01:49 schreef Miendientje het volgende:
Ik ben dit weekend maar eens begonnen met reizen op saldo op mijn ov-chipkaart (die ik toch had vanwege het voordeelurenabonnement) Kijk ik net even bij het reis- en transactieoverzicht, zie ik dit staan:
[..]

Hoe kan dit nou weer? Er is geld bijgeschreven na een busritje wat eigenlijk ¤1,79 had moeten kosten. Niet dat ik het erg vind, ik vroeg me af hoe dit zou kunnen komen, zou dit een foutje zijn? Overigens was de reis daarvoor met de NS en toen is het juiste bedrag afgeschreven. (dat was de eerste rit met deze kaart)
Kan je het alsjeblieft laten weten als ze het terug claimen? :D
Als ze dat willen, Vraag ze een brief op te sturen met de tijd, busnummer, halte en alle mogelijke onzin die je kan bedenken,
Wacht 3 weken met overmaken, en maak dan 1 cent te weinig over, en een dag later die 1e cent.
pi_86930852
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 01:49 schreef Miendientje het volgende:
[..]

En die 4 euro borg is die niet eerst er vanaf gegaan? aangezien 4 - 2.21 = 1.79
pi_86931108
quote:
'NS wil ov-chippoortjes open laten' Uitgegeven: 28 september 2010 07:09
Laatst gewijzigd: 28 september 2010 07:08

AMSTERDAM - De NS wil de ov-chippoortjes op alle stations net zoals nu het geval is open laten. Dat schrijft De Telegraaf dinsdag. De VVD en de PvdA reageren in de krant verontwaardigd.
De NS wil de poortje onbemand en open laten als het rustig is. Bij drukte moet er personeel bij staan.

Nog maar vijf procent van de treinreizigers gebruikt de chipkaart. Met een gewoon kaartje is het poortje niet te openen. Voor het overgrote deel van de reizigers zou het sluiten van de poortjes dus een gedwongen overstap op de chipkaart betekenen.

"De NS moeten gewoon eens een deadline instellen waarop het papieren treinkaartje verdwijnt", stelt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot in de krant. Hij wijst erop dat juist gesloten poortjes zwartrijden tegengaan.

Eurlings

PvdA-Kamerlid Sharon Dijksma vindt dat minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) de regie naar zich toe moet trekken. SP-Kamerlid Farshad Bashir is echter minder rouwig. "Ik ben altijd al bang geweest dat de NS na het instellen van de poortjes zou willen bezuinigen op conducteurs." Veiligheid wordt volgens hem niet bereikt door poortjes, maar door duidelijk zichtbaar personeel.
De klapper van de dag weer dit bericht.

En de politiek maar schreeuwen dat de NS een datum moet aangeven dat iedereen over gaat. 8)7

De politiek moet eerst nog de vervoerders een schop onder hun hol geven en kijken hoe ze het met overstappen tussen verschillende treinvervoerders gaan reegelen. Komen ze daaar binne 1 maand niet uit dan bepaald de politiek het gewoon. Hoe moeilijk kan besluitvorming aan aansturing van zulke organisaties nu zijn.
pi_86931340
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 08:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De klapper van de dag weer dit bericht.

En de politiek maar schreeuwen dat de NS een datum moet aangeven dat iedereen over gaat. 8)7

De politiek moet eerst nog de vervoerders een schop onder hun hol geven en kijken hoe ze het met overstappen tussen verschillende treinvervoerders gaan reegelen. Komen ze daaar binne 1 maand niet uit dan bepaald de politiek het gewoon. Hoe moeilijk kan besluitvorming aan aansturing van zulke organisaties nu zijn.
in het AD staat er ook bij dat NS en ProRail eerst maar eens moeten verklaren waar de 1,7 miljard euro is gebleven die ze hebben gekregen voor invoering van de OV chipkaart.
pi_86931576
Ik vraag me nog steeds waarom de OV chipkaart moet worden ingevoerd in de trein.

Het percentage zwartrijders lag voor invoering van deze kaart op 2% bij de NS, nauwelijks de moeite om daar bijna 2 miljard tegen aan te gooien.

In de bus lag dat rond 1,5 % buiten de 4 grote steden.

Het aantal zwartrijders ligt nu op 2%, zegt de NS. Per dag zijn dat 20.000 mensen. Dat betekent dat de spoorwegen dagelijks een ton aan inkomsten mislopen (36 miljoen euro per jaar).

Kaartje in trein
Uit de cijfers van de NS blijkt dat steeds meer kaartjes in de trein worden uitgeschreven. Het aantal uitgeschreven kaartjes steeg van 3500 per dag in 2001 tot 4100 nu, terwijl het aantal treinreizigers in deze periode daalde.

De NS is niet van plan om meer conducteurs in te zetten om zwartrijden tegen te gaan. "De prioriteit ligt bij het op tijd laten rijden, de veiligheid en het creëren van zitplaatsen", zegt een NS-woordvoerder in de Volkskrant.
pi_86937484
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 08:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En die 4 euro borg is die niet eerst er vanaf gegaan? aangezien 4 - 2.21 = 1.79
Dat is inderdaad wel heel toevallig. Maar bij de rest van de ritten met conexion die ik daarna heb gemaakt staat alleen het bedrag wat er werkelijk af is gegaan en is de borg dus helemaal niet zien (bij deze transactie trouwens ook niet)

Wat ik denk dat de borg er helemaal niet af is gegaan maar dat het systeem denkt van wel en er dus wel geld bij heeft geschreven aan het einde van de rit. (+4-1,79 is ook +2,21)
pi_86948467
http://www.nu.nl/politiek(...)ng-publiek-geld.html

gezellig.. weet ik iig waar mijn geld naartoe gaat..
pi_86981805
* Whiskers' treurnisjes met automatisch opladen van de persoonlijke ov-chipkaart

Vorige maand bij het inchecken gaf mijn ov-chipkaart bij de terminal de melding dat het niet mogelijk zou zijn gebruik te maken van de kaart. Volgens de dame van het loket op het station zou de kaart geblokkeerd zijn vanwege het niet kunnen incasseren van het oplaadbedrag. Er zou een brief volgen om de blokkade op te heffen. Die brief heb ik één maand later ontvangen. Het is dat ik niet dagelijks gebruik maak van het OV, anders was ik inmiddels vrij boos geweest :(
Cat hair is a fashion statement
I'm really a cat you see and it's not my last life at all
pi_86982809
http://www.rijnmond.nl/Ho(...)uwingsmail%20OV-chip

Heeft iemand weleens een email gehad ? iedereen die zijn kaart registreert moet ook een emailadres invullen. Of moet je dat weer apart doorgeven ?

Als reizigers vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart, moeten ze een waarschuwings e-mail krijgen dat ze hun te veel betaalde bedrag terug kunnen eisen.

GroenLinks diende hierover een motie in en een meerderheid van de Tweede Kamer ging hiermee akkoord.

Om de reissom te bepalen met de ov-chipkaart moeten reizigers in- en uitchecken. Veel reizigers vergeten dit. In zo'n geval wordt er standaard een bedrag van vier euro afgeboekt, terwijl ze mogelijk een reis hebben gemaakt die minder kost. In dat geval kunnen ze declareren, maar dat wordt vaak vergeten.

De Kamer wil dat reizigers, die bereid zijn hun mailadres door te geven, in zo'n geval een waarschuwingsmail krijgen.
pi_86982953
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:33 schreef macca728 het volgende:
http://www.rijnmond.nl/Ho(...)uwingsmail%20OV-chip

Heeft iemand weleens een email gehad ? iedereen die zijn kaart registreert moet ook een emailadres invullen. Of moet je dat weer apart doorgeven ?

Als reizigers vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart, moeten ze een waarschuwings e-mail krijgen dat ze hun te veel betaalde bedrag terug kunnen eisen.

GroenLinks diende hierover een motie in en een meerderheid van de Tweede Kamer ging hiermee akkoord.

Om de reissom te bepalen met de ov-chipkaart moeten reizigers in- en uitchecken. Veel reizigers vergeten dit. In zo'n geval wordt er standaard een bedrag van vier euro afgeboekt, terwijl ze mogelijk een reis hebben gemaakt die minder kost. In dat geval kunnen ze declareren, maar dat wordt vaak vergeten.

De Kamer wil dat reizigers, die bereid zijn hun mailadres door te geven, in zo'n geval een waarschuwingsmail krijgen.
Het is gewoon bizar dat je een formulier moet invullen met dingen die niet meer te traceren zijn.
Dan met postzegel gaan opsturen.
waarna het minimaal 3 weken duurt voor je het terug hebt.
  woensdag 29 september 2010 @ 17:32:53 #210
188877 Stupendous76
pi_86987850
quote:
Trouwe klant dupe ov-chipkaart
door Harry van Gelder
AMSTERDAM - Vervoersbedrijven schofferen met de ov-chipkaart hun trouwe klanten, schrijft Rover vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. De reizigersvereniging vindt dat de vervoersbedrijven moeten stoppen met het opleggen van boetes aan hun vaste klanten.
Doen zij dat niet, dan moet de Tweede Kamer ingrijpen, zegt een woordvoerder van Rover. Het is de zoveelste klacht tegen de vervoerders die de ov-chipkaart maar niet op orde krijgen.

Schrijnend
Sinds de invoering van de ov-chipkaart is een abonnement, waarvoor vaak vele duizenden euro's zijn betaald, niet zomaar geldig als vervoersbewijs. Vervoersbedrijven willen dat deze vaste klanten ook met de chipkaart in- en uitchecken. Doen zij dit niet, dan kunnen ze een boete verwachten, schrijft Rover.
"Wij vinden het schrijnend dat houders van een ov-jaarkaart als zwartrijder op de bon worden geslingerd wanneer zij niet met hun abonnement hebben ingecheckt", zegt Rover-woordvoerder Sanne van Galen. "Blijkbaar willen vervoerders zo graag inzicht in het reisgedrag van hun klanten dat zij reizigers, die vele duizenden euro's betalen voor een abonnement, schaamteloos extra boetegeld afhandig maken om te zorgen dat deze mensen hun privacy opgeven."

De afgelopen dagen is veel ophef ontstaan over de ov-chipkaart. Zo blijkt de kaart maar matig aan te slaan onder de treinreizigers. Ook zijn nog veel zaken niet goed geregeld. Passagiers moeten bijvoorbeeld een dubbel opstaptarief betalen als ze met meerdere vervoerders reizen.

Klachten
De Telegraaf wordt overspoeld met klachten over de ov-chipkaart. Lezers ergeren zich mateloos aan het feit dat ze hun te veel betaalde bedrag maar moeilijk terugkrijgen, als ze bijvoorbeeld vergeten uit te checken. Velen raakten verstrikt in de bureaucratie van de vervoersorganisaties. Lezers, die in eerste instantie met de chipkaart reisden, zeggen nu weer vaker een kaartje te kopen.
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 29 september 2010 @ 17:45:20 #211
39333 Zelva
pi_86988295
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:33 schreef macca728 het volgende:
TLS, noch een bij de chipkaartmaffia betrokken andere partij, gaat zich iets aantrekken van wat de Kamer (of de reiziger) vindt. Dat hebben ze nooit hoeven doen, dus waarom nu opeens wel?

Ze weten toch wel dat het prestigeproject koste wat kost doorgang moet vinden, ook al werkt het in 2389 nog niet naar behoren, dus ze spelen ook niet bepaald met vuur.
pi_86994447
Hoe werkt de plaatsbepaling nou precies van die ov-chipkaart? Stel dat er een afstand van 5km tussen twee haltes ligt en ik dus bij de tweede halte uit wil checken. Weet het systeem dan pas dat ik bij de tweede halte ben op het moment dat deze wordt omgeroepen in de bus?

Ik dacht namelijk slim te zijn aangezien ik uit moest stappen bij een halte waarvoor de bus eerst een stuk over de snelweg gaat. Gisteren checkte ik dus uit op het moment dat deze halte nog niet was omgeroepen. Het resultaat was dat ik alleen het instaptarief hoefde te betalen. Vandaag precies op dezelfde plek uitgecheckt maar dit keer werd er helaas meer dan 1 euro afgeschreven. Het voordeel was wel dat bij het overstappen in de volgende bus alle apparaten buiten werking waren. *O*
Tok.
  woensdag 29 september 2010 @ 20:19:25 #213
39333 Zelva
pi_86994678
Daar is al eerder over gediscussieerd in dit topic. Niemand die weet hoe het precies werkt, zie Geen toezicht haltebepaling OV-chipkaart
  woensdag 29 september 2010 @ 20:41:16 #214
188877 Stupendous76
pi_86995930
Een paar andere topics op dit moment over de ov-stripkaart:
* ov-chipkaart dreigt te mislukken (wat meer posts)
* GroenLinks wil uitcheckpaal op halte (wat meer posts)
* saldo ov studentenkaart
* Er wordt niks meer van mijn OV-chipkaart afgeschreven
Repent, Pray, Forgive
pi_87026231
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 12:34 schreef Miendientje het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel heel toevallig. Maar bij de rest van de ritten met conexion die ik daarna heb gemaakt staat alleen het bedrag wat er werkelijk af is gegaan en is de borg dus helemaal niet zien (bij deze transactie trouwens ook niet)

Wat ik denk dat de borg er helemaal niet af is gegaan maar dat het systeem denkt van wel en er dus wel geld bij heeft geschreven aan het einde van de rit. (+4-1,79 is ook +2,21)
Borg staat er nu dus wel bij, het was blijkbaar nog niet verwerkt op de site ofzo.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 01:01:39 #216
314761 sjoneah
Terecht. In één woord terecht.
pi_87047829
Ik heb ook een soort van probleem met mijn kaart. Ik heb reizen op saldo van NS, en ook automatisch opladen geactiveerd. Ook word er 20 euro (door mij gekozen bedrag) netjes afgeschreven van mijn rekening als ik onder mijn saldo kom.

Probleem: Volgens de ov-chipkaart site heb ik geen automatisch opladen op mijn kaart! Ik heb al een paar keer met de klantenservice gebeld, en het enige antwoord wat ik krijg is dat ik soms even een reis moet maken met mijn kaart, voordat het pas in overzicht op de website verschijnt. Nu heb ik al een paar keer met de kaart gereisd en ook word het bedrag dus afgeschreven.

Nu kan ik het saldo van automatisch opladen niet wijzigen, want volgens de site heb ik het dus niet. Nog meer mensen met dit probleem?
pi_87047908
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 01:01 schreef sjoneah het volgende:
Ik heb ook een soort van probleem met mijn kaart. Ik heb reizen op saldo van NS, en ook automatisch opladen geactiveerd. Ook word er 20 euro (door mij gekozen bedrag) netjes afgeschreven van mijn rekening als ik onder mijn saldo kom.

Probleem: Volgens de ov-chipkaart site heb ik geen automatisch opladen op mijn kaart! Ik heb al een paar keer met de klantenservice gebeld, en het enige antwoord wat ik krijg is dat ik soms even een reis moet maken met mijn kaart, voordat het pas in overzicht op de website verschijnt. Nu heb ik al een paar keer met de kaart gereisd en ook word het bedrag dus afgeschreven.

Nu kan ik het saldo van automatisch opladen niet wijzigen, want volgens de site heb ik het dus niet. Nog meer mensen met dit probleem?
Ik heb het automatisch opladen afgelopen zaterdag geactiveerd en is nu gewoon te zien en te wijzigen.
pi_87050526
Eh, ik ben dinsdag naar A'dam gegaan en ik heb blijkbaar twee keer ingechecked en twee keer uitgechecked, en er is dus ook twee keer twintig euro op m'n kaart gezet met automatisch opwaarderen. Whut?
Tap tap tap
pi_87050555
Daarom weiger ik het automatisch opladen aan te zetten en heb ik door het zelf op te waarderen nog een beetje in de gaten waar mijn geld blijft.
pi_87050595
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 08:57 schreef CherryLips het volgende:
Eh, ik ben dinsdag naar A'dam gegaan en ik heb blijkbaar twee keer ingechecked en twee keer uitgechecked, en er is dus ook twee keer twintig euro op m'n kaart gezet met automatisch opwaarderen. Whut?
logisch toch ?
pi_87050603
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:01 schreef macca728 het volgende:

[..]

logisch toch ?
Twee keer inchecken en uitchecken voor één retourtje is logisch? :D
Tap tap tap
pi_87050621
Wacht es, hij heeft het maandag ook gedaan :o Mooi, ik ga weer terug naar de strippenkaart :')
Tap tap tap
pi_87050636
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:02 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Twee keer inchecken en uitchecken voor één retourtje is logisch? :D
Die kaart kent geen retourtjes en zal elke beweging als een los kaartje berekenen.
pi_87050666
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die kaart kent geen retourtjes en zal elke beweging als een los kaartje berekenen.
Ik heb dus vier enkeltjes betaald, dat bedoel ik. En aan m'n overzicht te zien doet hij dat vaker. Ik ben in één maand al 60 euro kwijtgeweest aan opwaarderen, dan kan nooit.
Tap tap tap
pi_87050802
Aan m'n bankafschrift is het er niet dubbel afgehaald, het overzicht klopt niet. Scheelt weer.
Tap tap tap
pi_87050909
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:15 schreef CherryLips het volgende:
Aan m'n bankafschrift is het er niet dubbel afgehaald, het overzicht klopt niet. Scheelt weer.
als het op je chipkaart staat, wordt het nog wel geincasseerd hoorvan je bankrekening
pi_87051029
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

als het op je chipkaart staat, wordt het nog wel geincasseerd hoorvan je bankrekening
Na drie dagen nog? Er zou dinsdag twee keer twintig euro zijn afgeschreven en op m'n bankafschrift staat er één keer twintig euro.
Tap tap tap
pi_87054833
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:28 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Na drie dagen nog? Er zou dinsdag twee keer twintig euro zijn afgeschreven en op m'n bankafschrift staat er één keer twintig euro.
tuurlijk, je krijgt geen 20 euro cadeau van de OV bedrijven
pi_87054936
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 11:34 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ga toch eens ergens anders spelen, ik verwacht dat er gewoon niets dubbel wordt afgeschreven maar TLS een foutje op de weergave van de website maakt.

Net zoals we in dit topic ook al gezien hebben dat bij iemand eerst de resterender borg is terug gestor en pas een paar dagen later de 4 borg eraf gehaadl was op het systeem.
pi_87055317
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 11:34 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ben je blond ofzo?
Tap tap tap
pi_87055359
wat is dat met website overzichten die dagenlang achterblijven bij andere systemen?
dan is er fundamenteel iets verkeerd in je systeem :')
pi_87055363
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 11:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ga toch eens ergens anders spelen, ik verwacht dat er gewoon niets dubbel wordt afgeschreven maar TLS een foutje op de weergave van de website maakt.

Net zoals we in dit topic ook al gezien hebben dat bij iemand eerst de resterender borg is terug gestor en pas een paar dagen later de 4 borg eraf gehaadl was op het systeem.
niet als er 2x 20 euro op zijn chipkaart bijgeschreven is, dat vraag ik toch daarboven

bij anderen is het ook voorgekomen dat het pas na een week van de bank werd afgeschreven
pi_87055903
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 11:48 schreef macca728 het volgende:

niet als er 2x 20 euro op zijn chipkaart bijgeschreven is, dat vraag ik toch daarboven

En daar wordt geen antwoord op gegeven op de vraagof er 2*20 euro bij de chipkaart bij gezet is. Je bent weer eens veel te snel met je conclusie.
pi_87056887
Ik weet niet of er twee keer twintig euro is bijgeschreven op m'n chip, aangezien ook alles er twee keer afgehaald is dus het saldo is normaal :') . Ik denk (hoop) dat het overzicht gewoon vaag doet. Ik kan het nu al niet eens uitleggen, laat staan via de telefoon als ik ze moet bellen :P
Tap tap tap
pi_87057072
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 12:30 schreef CherryLips het volgende:
Ik weet niet of er twee keer twintig euro is bijgeschreven op m'n chip, aangezien ook alles er twee keer afgehaald is dus het saldo is normaal :') . Ik denk (hoop) dat het overzicht gewoon vaag doet. Ik kan het nu al niet eens uitleggen, laat staan via de telefoon als ik ze moet bellen :P
je kan evt een bon uit een automaat uitdraaien, dan weet je wat er gebeurt is

Als je saldo hoger is, is er geld bijgeschreven :)

[ Bericht 8% gewijzigd door macca728 op 01-10-2010 12:42:31 ]
pi_87057310
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 12:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En daar wordt geen antwoord op gegeven op de vraagof er 2*20 euro bij de chipkaart bij gezet is. Je bent weer eens veel te snel met je conclusie.
Nou sorry hoor :)

Als er al 4 enkeltjes zijn afgehaald ipv 2 is het logisch dat er ook 2x geld afgeschreven is.
Eerste is dan fout gegaan, tweede is daar een gevolg van.

Daarom heb ik automatisch opwaarderen ook niet aangevraagd
pi_87057887
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 12:36 schreef macca728 het volgende:

[..]

je kan evt een bon uit een automaat uitdraaien, dan weet je wat er gebeurt is

Als je saldo hoger is, is er geld bijgeschreven :)
Gewoon zo'n automaatje zoals bij de AH? Ga ik dat zo even proberen :)

Automatisch opwaarderen vind ik best fijn, anders kun je net zo goed steeds een kaartje kopen. Maar af en toe kijken of alles wel klopt kan ook geen kwaad.

Ik zag net ook dat een busritje op de heenweg 1,13 kostte en precies dezelfde weg terug 1,31 :') . Dat waren ooit twee strippen.
Tap tap tap
pi_87060067
Het kan wel zijn dat er dubbele afschrijvingen op de kaart staan die er in werkelijkheid niet zijn afgegaan. Op de website staat bijvoorbeeld dit:
quote:
Het kan zijn dat u dubbele oplaadtransacties ziet in de periode van 21 juni 2010 tot en met 11 juli 2010. Dit is alleen een fout in de weergave. U heeft geen dubbele transacties op uw OV-chipkaart staan en u heeft niet dubbel betaald. U kunt dan ook geen claim indienen.
Dit gaat wel over een andere periode maar dit zou nu natuurlijk ook het geval kunnen zijn.

Waren die reizen trouwens met de trein? Dan maakt het niet uit of je een enkelereis hebt of retour, een retourtje is met de ov chipkaart precies twee keer een enkeltje. Enkeltjes uit de automaat zijn iets duurder.
pi_87060432
Oké de ns automaat gaf aan dat mijn reisrecht geblokkeerd was.. de klantenservice zegt dat ik nieuw product moet ophalen :? We zullen zien straks op het station!
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 14:38:21 #240
39333 Zelva
pi_87061620
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 13:00 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Gewoon zo'n automaatje zoals bij de AH? Ga ik dat zo even proberen :)
Nee, die draaien geen bonnen uit, NS-automaten ook niet.
pi_87082976
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:35 schreef Geerd het volgende:
Het instaptarief bij reizen op saldo is bij NS voor:

1. Houders van de persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement ¤ 10
2. Houders van de persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement ¤ 20
3. Houders van de anonieme OV-chipkaart ¤ 20

Laad genoeg saldo voor het instaptarief. Voor reizen met de trein adviseren we ¤ 20.

En dat ben je dan kwijt als je niet uitchekt naar mijn weten.
Dat vind ik nogal vreemd, want als je van Groningen naar Maastricht gaat betaal je met je OV-chipkaart 22,70 euro en met korting 13,60 Euro. Dan kan je toch beter niet uitchecken. :?
ROBODEMONS..................|:(
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 23:29:52 #242
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_87083693
Klopt. Maar als je dat te vaak doet wordt je persoonlijke pas geblokkeerd.
pi_87084684
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 23:29 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Klopt. Maar als je dat te vaak doet wordt je persoonlijke pas geblokkeerd.
mogen ze dat zomaar?
pi_87127785
tis weer kut hoor...

gisteren in RR3 richting huis, ter hoogte van westeinde stonden we stil
werd omgeroepen dat er een defect voertuig was bij de eland straat, geen idee hoe lang het duurde..

vervolgens wordt omgeroepen: "ja we gaan via de route van 4 verder onze weg vervolgens, overstappen kan op 11 & 12. Eventueel kan hier ook op 2 worden overgestapt.. vergeet niet uit te checken met de chipkaart"

echter had die hufter van een chauffeur dus al de automaten buiten dienst gezet en de deuren gesloten waardoor je niks meer kon
en de htm controleurs die in de tram stonden konden niks doen...
dus ik ben maar gratis naar huis gereden en ga maandag eens proberen die 4 euro terug te claimen...

-edit-

ik kijk eens hoe dat geld terug vragen gaat..

quote:
Let op! Stuur een overzicht van de laatste tien transacties mee.
U kunt zo’n overzicht afdrukken bij de verkoopautomaat > Mijn kaartgegevens > transacties afdrukken. Of opvragen
bij HTM Klantenservice.
lolwut? stelletje senielen _O-
ik moet me in tig bochten gaan wringen om geld terug te krijgen :')
en daarnaast gaan ze vast op lijn 3 niet snappen dat ik instap bij grotemarkt en uitstap bij de la reyweg (=route RR4) :')

ach er worden dingen gevraagd waar ik totaal geen idee van heb dus dat wordt langs klantenservice gaan.. ik ga me wel als dom persoon gedragen...

[ Bericht 15% gewijzigd door mschol op 03-10-2010 12:19:19 ]
pi_87133390
klagen bij HTM dat chauffeurs niet zomaar hun automaten buiten dienst mogen zetten, als je niet klaagt blijft het gebeuren !!
pi_87133544
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 15:13 schreef macca728 het volgende:
klagen bij HTM dat chauffeurs niet zomaar hun automaten buiten dienst mogen zetten, als je niet klaagt blijft het gebeuren !!
dat *schijnt* (ving ik op van controleurs ingesprek met andere passagiers) automatisch te gebeuren zodra een RR van z'n standaard route afwijkt.. (beetje vreemd, maar kan uiteraard best mogelijk zijn)

en uiteraard ga ik daar over klagen..
pi_87133617
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 15:17 schreef mschol het volgende:

[..]

dat *schijnt* (ving ik op van controleurs ingesprek met andere passagiers) automatisch te gebeuren zodra een RR van z'n standaard route afwijkt.. (beetje vreemd, maar kan uiteraard best mogelijk zijn)

en uiteraard ga ik daar over klagen..
oh wat raar
pi_87134946
gaat lekker met de Randstad Rail, na de grote storing vrijdagavond, nu weer een storing door en defecte metro
pi_87137603
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:04 schreef macca728 het volgende:
gaat lekker met de Randstad Rail, na de grote storing vrijdagavond, nu weer een storing door en defecte metro
das een deel waar ik geen last van heb :') _O-
pi_87138048
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 12:13 schreef mschol het volgende:

lolwut? stelletje senielen _O-
ik moet me in tig bochten gaan wringen om geld terug te krijgen :')
en daarnaast gaan ze vast op lijn 3 niet snappen dat ik instap bij grotemarkt en uitstap bij de la reyweg (=route RR4) :')

ach er worden dingen gevraagd waar ik totaal geen idee van heb dus dat wordt langs klantenservice gaan.. ik ga me wel als dom persoon gedragen...
Anders halen ze nooit dat half miljoen per maand binnen.. :')
pi_87222571
Geweldig die organisatie achter de ov-chipkaart. Ik wacht nu al meer dan drie weken op een vervangende ov-chipkaart. Vorige week heb ik die organisatie gebeld met de vraag waar dat ding bleef.
De eerste keer werd me medegedeeld dat ik een verkeerd formulier had opgestuurd, namelijk een formulier om de ov-chipkaart stop te zetten. Volgens de dame aan de telefoon moest ik opnieuw een ov-chipkaart aanvragen.
De tweede keer heb ik dezelfde avond weer die organisatie gebeld. Ik heb ze verteld dat ik met 100% zekerheid het goede formulier had opgestuurd. Daarop bleek dat ik gelijk had en er werd me verteld dat mijn nieuwe ov-chipkaart al klaar was en nog diezelfde week in de brievenbus zou liggen.
Zojuist heb ik ze weer gebeld en dit keer kreeg ik te horen dat mijn nieuwe ov-chipkaart al op 16 september was verstuurd! Op de een of andere manier heb ik die dus niet ontvangen terwijl al mijn gegevens correct zijn (heb ik net weer nagevraagd) dus nu is de ov-chipkaart die ik zou krijgen geblokkeerd en mag ik weer wachten op mijn "tweede vervangende ov-chipkaart". Nu maar hopen dat die kaart wel goed aankomt!

Hoe kunnen drie verschillende mensen drie verschillende dingen zien in hun systemen?
Tok.
pi_87223624
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 20:30 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Geweldig die organisatie achter de ov-chipkaart. Ik wacht nu al meer dan drie weken op een vervangende ov-chipkaart. Vorige week heb ik die organisatie gebeld met de vraag waar dat ding bleef.
De eerste keer werd me medegedeeld dat ik een verkeerd formulier had opgestuurd, namelijk een formulier om de ov-chipkaart stop te zetten. Volgens de dame aan de telefoon moest ik opnieuw een ov-chipkaart aanvragen.
De tweede keer heb ik dezelfde avond weer die organisatie gebeld. Ik heb ze verteld dat ik met 100% zekerheid het goede formulier had opgestuurd. Daarop bleek dat ik gelijk had en er werd me verteld dat mijn nieuwe ov-chipkaart al klaar was en nog diezelfde week in de brievenbus zou liggen.
Zojuist heb ik ze weer gebeld en dit keer kreeg ik te horen dat mijn nieuwe ov-chipkaart al op 16 september was verstuurd! Op de een of andere manier heb ik die dus niet ontvangen terwijl al mijn gegevens correct zijn (heb ik net weer nagevraagd) dus nu is de ov-chipkaart die ik zou krijgen geblokkeerd en mag ik weer wachten op mijn "tweede vervangende ov-chipkaart". Nu maar hopen dat die kaart wel goed aankomt!

Hoe kunnen drie verschillende mensen drie verschillende dingen zien in hun systemen?
omdat ze of niet zo slim zijn en hun eigen systeem niet bergijpen
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 23:15:32 #253
39333 Zelva
pi_87230611
Welk systeem? Er is geen systeem.
pi_87245241
quote:
SP en VVD willen strippenkaart voorlopig behouden
Uitgegeven: 6 oktober 2010 12:59
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2010 13:49

AMSTERDAM - De SP wil dat demissionair minister Camiel Eurlings (CDA) van Verkeer de afschaffing van de strippenkaart voorlopig opschort. Eerst moeten alle problemen met de ov-chipkaart worden opgelost. Ook de VVD wil een pas op de plaats.

© ANPDe SP eist dat de reiziger na afschaffing van de strippenkaart niet duurder uit is, en dat maatschappelijke organisaties weer om de tafel zitten over de overgang.

Aanleiding is het opstappen van de laatste grote partij, de ANWB, uit overleg over de OV-chipkaart. "Het draagvlak onder deze kaart is dunner dan drijfzand. Dat blijkt nu ook weer uit het duidelijke noodsignaal van de ANWB, die de belangen behartigt van vier miljoen Nederlanders", zegt SP-kamerlid Farshad Bashi tegenover NU.nl.

Duurder

Uit een onderzoek uit februari 2010 blijkt dat de reistarieven in de stadsregio Arnhem-Nijmegen na overstap op de ov-chipkaart gemiddeld 2,1 procent omhoog gingen. In Nijmegen bedroeg de stijging zelfs 6,1 tot 12 procent.

Dat staat volgens de SP haaks op toezeggingen van de minister dat de reiziger niet duurder uit zou zijn. Ook de VVD ziet niets in de prijsstijging, en stoort zich er aan dat veel problemen nog niet zijn opgelost. "Dit is een waardeloze erfenis van Eurlings' staatssecretaris", stelt VVD-kamerlid Charlie Aptroot. "Dat moet eerst wel in orde zijn voor we verder kunnen."

Stoppen

De twee willen dan ook niet dat de strippenkaart in meer regio's wordt afgeschaft. "De allerlaatste strohalm die we hebben is de mogelijkheid van de minister om de strippenkaart of het papieren kaartje nog niet af te schaffen", betoogt Bashir. "Besluit hij nu om dat wel te doen, dan is de reiziger volledig overgelaten aan de grillen van vervoersbedrijven. Dat is een desastreus scenario, dus stop nu met het verplichten van deze ov-chipkaart."

Toezicht

De VVD is ook ontstemd over de beloning van de bestuurders bij de gegevensverwerker voor de ov-chipkaart, Trans Link Systems. Eind september bleek dat het verlieslijdende bedrijf zijn topbestuurders veel meer betaalt dan de Balkenende-norm.

De SP riep de minister naar aanleiding daarvan op om het bedrijf onder toezicht te stellen. "Dat zou mooi zijn, maar ik weet niet of dat kan", vraagt Aptroot zich af. "Ik hoop wel dat de minister dat onderzoekt."
Schuif de schuld maar in de schoenen van eurlings. Vooral de VVD had toen het als oppositie partij in de kamer zat veel harder tov eurlings kunnen zijn, en nu dan opeens wel wat eraan willen doen. Het lijken wel stuurlui die aan wal hebben gestaan en ze nu denken dat ze wel weten hoe ze moeten gaan sturen.
pi_87246669
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 14:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Schuif de schuld maar in de schoenen van eurlings. Vooral de VVD had toen het als oppositie partij in de kamer zat veel harder tov eurlings kunnen zijn, en nu dan opeens wel wat eraan willen doen. Het lijken wel stuurlui die aan wal hebben gestaan en ze nu denken dat ze wel weten hoe ze moeten gaan sturen.
Nou in elk geval is er nog hoop als een regeringspartij er iets wil aan doen. Nu Wilders nog !!
  woensdag 6 oktober 2010 @ 17:57:52 #256
188877 Stupendous76
pi_87254038
quote:
Gerd Leers onderzoekt ov-chipkaart
Uitgegeven: 6 oktober 2010 16:09 /// Laatst gewijzigd: 6 oktober 2010 17:45
DEN HAAG - Oud-burgemeester van Maastricht Gerd Leers gaat een onafhankelijke commissie leiden die de knelpunten met de ov-chipkaart in beeld moet brengen.

Dat de commissie zou worden ingesteld, was al langer bekend, maar de naam van de voorzitter kwam woensdag pas naar buiten. Kamerleden zien eigenlijk liever dat een bewindspersoon de regie in het chipkaartdossier ter hand neemt, maar Eurlings kiest voor deze weg. De problemen vragen om een ''stevige en voortvarende aanpak en meer regie'', zei demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer) woensdag.

Reizigersbelang
''Met Gerd Leers als voorzitter hebben we een stevige voorzitter die in staat is om ondanks de complexe materie op voortvarende wijze te komen tot oplossingen. Daarbij staat het reizigersbelang voorop." ''De ov-chipkaart moet het alledaagse reizen voor ov-gebruikers niet moeilijker, maar juist makkelijker maken. En dat vergt gewoon meer regie en een stevige aanpak", aldus Eurlings.

Vergeten
Eén van de grootste problemen met de ov-chipkaart is dat veel huidige gebruikers vergeten uit te checken. Dat kost ze geld. Daaruit zou blijken dat ze nog niet echt goed gewend zijn aan het systeem. Mede daarom maakte Eurlings woensdag ook bekend dat in Oost-Nederland langer dan gepland de aloude strippenkaart geldig blijft. Die zou per 18 november worden afgeschaft, maar dat wordt nu 1 februari. Per motie besloot de Kamer eerder dat mensen per mail of sms op de hoogte gesteld moeten kunnen worden dat ze vergaten uit te checken, maar volgens de indiener van die motie, Ineke van Gent (GroenLinks), is dat plan nog niet uitgewerkt.

Dubbel opstaptarief
Andere problemen zijn dat reizigers soms een dubbel opstaptarief moeten betalen, dat visueel gehandicapten extra hulp nodig hebben bij het gebruik van de kaart, dat mensen met een geanonimiseerde chipkaart niet in aanmerking komen voor kortingsacties en dat ov-reisgegevens te lang worden bewaard door de vervoerders.

Eerder op de dag werd al bekend dat de SP pleitte voor een opschorting van de afschaffing van de strippenkaart. De VVD en de GroenLinks sloten zich hierbij aan.
Naar verwachting kan de commissie-Leers haar werkzaamheden komend voorjaar afronden.
© ANP
Repent, Pray, Forgive
pi_87261022
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 17:57 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

dus in het kort kan je de volgende dingen doen

de kaart anoniem maken voor iedereen
alle tarieven gelijk trekken en geen onderscheid maken tussen vervoerders
gegevens niet meer bewaren (anoniem, dus hoeft niet meer)

Niet alle provlemen zijn daarmee opgelost, maar wel een hoop opstakels, hebben ze daar nu echt meer een commissie voor nodig ?
pi_87261111
maar je moet natuurlijk gen sms of email gaan sturen aan mensen die "vergeten" uit te checken

Daarmee los je dat probleem niet op en een hoop oudere mensen bv zullen geen email of mobiele telefoon hebben. Zorg er eerst voor dat je gelijk dezelfde dag je geld terug kan krijgen, desnoods bij een loket
pi_87271665
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 20:30 schreef kip_zonder-kop het volgende:

...En vandaag lag opeens die ov-chipkaart in de brievenbus die 16 september (dat moet wel aangezien de kaart geldig is tot 16-09-2015) al verstuurd zou zijn. Het vreemde is dat ik de kaart gewoon kan gebruiken terwijl die gisteren geblokkeerd zou worden. Er is al 24 uur voorbij dus mag ik hopen dat de kaart niet alsnog geblokkeerd gaat worden. :{ Ik zou nog een brief ontvangen met een bevestiging van mijn geblokkeerde kaart. Lekker handig weer! Nu kan ik nog geen abonnement op dat ding zetten want stel je voor dat 'ie de volgende dag wel alsnog geblokkeerd is. Morgen moet ik maar weer bellen naar die "organisatie" denk ik. Ik word er serieus schijtziek van. }:|

Edit: dat tyfusding is vandaag inderdaad geblokkeerd. Ik ga een vergoeding eisen van de reiskosten die ik nu nog moet maken en die ik al heb gemaakt. De afspraak is een vervangende kaart over maximaal 3 weken, niet over een maand. En nu mag ik misschien nog 3 weken gaan wachten. Het kan gewoon niet zo zijn dat ik allerlei extra kosten moet gaan maken omdat er zonodig een product ingevoerd moet worden wat voor geen meter werkt.

[ Bericht 8% gewijzigd door kip_zonder-kop op 07-10-2010 20:39:09 ]
Tok.
pi_87422731
vraagje! *O*

Wat moet je minimale saldo op je OV chipkaart zijn om te reizen?
pi_87422861
Ik vind het serieus tot nu toe heerlijk werken. Vooral het instappen bij de bus gaat veel sneller.
pi_87423870
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 16:40 schreef SW8810 het volgende:
vraagje! *O*

Bus of trein?
pi_87424656
quote:
vraagje! *O*

bus/tram/metro: 4 euro afaik
trein:
anonieme chipkaart: 20 euro
persoonlijke chipkaart 10 euro

correct me if i'm wrong :Y

ow en gister een "positieve" ervaring rijker:

vorige week zaterdag (dus 2 oktober) moest RR3 omrijden en kon ik niet meer uitchecken. Resultaat: 4 euro armer

gister naar htm gegaan (het was zowaar rustig bij hen) omdat ik geen zin had om het omslachtige formulier in te vullen @ website
situatie uitgelegd.. en 3,32 terug gekregen *O* zonder formulieren of wat dan ook *O*

tevens ook iets vreemds gezien: (balie medewerker draaide de laatste transacties voor me uit)

ik ben naar hoofddorp geweest..
op station Laan van NOI in den haag 30 euro erbij...
vervolgens had ik enkele minuten later een in EN uitcheck moeten hebben...@ NS maar die is er niet... alleen de terug rit staat er op , maar saldo klopt wel met het extra ritje..

morgen eens langs een NS automaat (en hopen dat ik het daar nog kan zien, geen idee tot hoever die terug gaan :P)
pi_87431632
quote:
vraagje! *O*

Bij de bus/tram/metro minimaal 0.00 euro, althans hier in Amsterdam.

Ik heb trouwens een e-mail naar de ov-chipkaart organisatie gestuurd met daarin het verzoek om een vergoeding te krijgen voor de extra kosten die ik moet maken. In de reactie die ik kreeg word ik doorverwezen naar, jawel, de website voor een studenten ov-chipkaart, daar moet ik volgens hun een claim indienen. :') Even voor de duidelijkheid, in mijn e-mail heb ik nergens het woordje student gebruikt want ik heb dus gewoon een normale persoonlijke ov-chipkaart.
Tok.
pi_87513609
Ik reis op saldo met de ns (kaart met 40% korting) als ik mijn reis halverwege onderbreek, hoef ik dan alleen aan het einde uit te checken of moet ik ook halverwege uit checken en als ik dan weer verder ga weer inchecken? Is er een bepaalde tijd waarbinnen je de reis moet maken? In mijn geval gaat het over een treinreis van ruim 4 uur waarover ik dan een uur of 6 ga doen. Weet iemand dit?
pi_87515216
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 22:03 schreef Miendientje het volgende:
Ik reis op saldo met de ns (kaart met 40% korting) als ik mijn reis halverwege onderbreek, hoef ik dan alleen aan het einde uit te checken of moet ik ook halverwege uit checken en als ik dan weer verder ga weer inchecken? Is er een bepaalde tijd waarbinnen je de reis moet maken? In mijn geval gaat het over een treinreis van ruim 4 uur waarover ik dan een uur of 6 ga doen. Weet iemand dit?
Je zou de prijs kunnen checken op NS.nl bij prijsinfo als je eerst de hele reis berekent en daarna de 2 gedeeltes zeg maar.

Je hoeft niet perse uit te checken als je verder gaat, ze zien toch alleen of je ingecheckt ben of niet bij controle en de poortjes staan sowieso nog open, anders moet het uiteraard wel.

Als je halverwege uitcheckt betaal je iets meer, 2 euro schat ik. Ik zal dus niet uitchecken halverwege

Er is geen bepaalde tijd, alleen dezelfde dag
  woensdag 13 oktober 2010 @ 22:48:36 #267
39333 Zelva
pi_87516162
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 22:03 schreef Miendientje het volgende:
Ik reis op saldo met de ns (kaart met 40% korting) als ik mijn reis halverwege onderbreek, hoef ik dan alleen aan het einde uit te checken of moet ik ook halverwege uit checken en als ik dan weer verder ga weer inchecken?
Je moet, volgens de reisregels, weer opnieuw in-en uitchecken.

quote:
Is er een bepaalde tijd waarbinnen je de reis moet maken?
Nee, die is er niet en in de praktijk kunnen ze je niets maken als je je niet aan de 'regels' houdt.

Dat het allemaal zo raar geregeld is, komt omdat het de bedoeling was dat elk station met poortjes zou worden afgesloten, de NS heeft voor dat specifieke doel zelfs miljarden gekregen van de overheid, maar dat helemaal niet gaat gebeuren.

Gewoon niet in-en uitchecken dus bij het verlaten van tussenstations. Dan krijg je als belastingbetaler misschien nog iets terug van de gestolen miljarden.
pi_87517308
Ik wil de reis in a'foort onderbreken en aangezien daar geen poortjes zijn waar ik niet doorheen zou kunnen ga ik dus niet in uitchecken. Omdat het totaal best een lange reis (ruim 4 uur) is en beide helften ook iets van 2 uur per stuk, zouden beide helften per stuk bijna net zo veel kosten als het totaal. Als ik ga uitchecken tussendoor wordt de reis bijna 2x zo duur. Eigenlijk kan ik beter helemaal niet uitchecken aangezien de reis sowieso duurder is dan een tientje, maar zo ben ik dan ook weer niet.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 23:25:08 #269
39333 Zelva
pi_87517584
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 23:17 schreef Miendientje het volgende:
Ik wil de reis in a'foort onderbreken en aangezien daar geen poortjes zijn waar ik niet doorheen zou kunnen ga ik dus niet in uitchecken. Omdat het totaal best een lange reis (ruim 4 uur) is en beide helften ook iets van 2 uur per stuk, zouden beide helften per stuk bijna net zo veel kosten als het totaal.
Serieus? Volgens mij kan het nooit meer kosten dan twee keer de helft, plus een keer extra instaptarief en extra kilometertariefeenheid, met de chipkaart is dat bij elkaar 1,90.

quote:
Als ik ga uitchecken tussendoor wordt de reis bijna 2x zo duur. Eigenlijk kan ik beter helemaal niet uitchecken aangezien de reis sowieso duurder is dan een tientje, maar zo ben ik dan ook weer niet.
Die truc kun je dus maar maximaal 12 keer uithalen, daarna wordt je kaart geblokkeerd.
pi_87519401
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 23:25 schreef Zelva het volgende:

[..]

Serieus? Volgens mij kan het nooit meer kosten dan twee keer de helft, plus een keer extra instaptarief en extra kilometertariefeenheid, met de chipkaart is dat bij elkaar 1,90.
[..]

Die truc kun je dus maar maximaal 12 keer uithalen, daarna wordt je kaart geblokkeerd.
Enkeltje Middelburg - Groningen: ¤13,60
Enkelte Middelburg - A'foort: ¤12,95
Enkeltje A'foort - Groningen: ¤12,05
Enkeltje Middelburg - A'foort + A'foort - Groningen: ¤25,-

Ik denk dat die ¤13,60 het maximum is ofzo. Achter het bedrag van ¤13,60 staat trouwens een ! bij 9292ov en bij die andere bedragen niet, ik zie alleen geen uitleg wat dat betekend.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_87520040
Misschien een stomme vraag maar ik stel 'm toch maar:

Ik ben student en heb dus een studentenreisproduct op m'n ov-chipkaart. Echter ik heb sinds de invoering van de ov-chipkaart nog niet gereisd. Nu moet ik weer gaan reizen voor een stage (alleen met de trein). Op de website van de ov-chipkaart lees ik dat je in je vrij reizen periode voor de trein niet hoeft in te checken, maar dat je je kaart alleen gebruikt als zichtkaart. (waarmee voor controle bedoeld wordt?)

Maar hoe kom ik het perron op dan? Zijn niet alle perrons (in gebieden waar de ov-chipkaart ingevoerd is) afgeschermd met poortjes? Zodra je je pas voor de 'scanner' houdt, check je in toch?

Thanks
pi_87520111
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 00:42 schreef Henk1056 het volgende:
Misschien een stomme vraag maar ik stel 'm toch maar:

Ik ben student en heb dus een studentenreisproduct op m'n ov-chipkaart. Echter ik heb sinds de invoering van de ov-chipkaart nog niet gereisd. Nu moet ik weer gaan reizen voor een stage (alleen met de trein). Op de website van de ov-chipkaart lees ik dat je in je vrij reizen periode voor de trein niet hoeft in te checken, maar dat je je kaart alleen gebruikt als zichtkaart. (waarmee voor controle bedoeld wordt?)

Maar hoe kom ik het perron op dan? Zijn niet alle perrons (in gebieden waar de ov-chipkaart ingevoerd is) afgeschermd met poortjes? Zodra je je pas voor de 'scanner' houdt, check je in toch?

Thanks
de NS heeft voorlopig alle poortjes open staan en je hoeft dus niet perse in te checken om door te kunnen..
pi_87520779
Ligt het nou aan mij? Of moet je veel dichterbij komen met je pasje bij de GVB poortjes / scanners?
  donderdag 14 oktober 2010 @ 02:52:48 #274
39333 Zelva
pi_87521717
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 00:17 schreef Miendientje het volgende:

[..]

Enkeltje Middelburg - Groningen: ¤13,60
Enkelte Middelburg - A'foort: ¤12,95
Enkeltje A'foort - Groningen: ¤12,05
Enkeltje Middelburg - A'foort + A'foort - Groningen: ¤25,-

Ik denk dat die ¤13,60 het maximum is ofzo. Achter het bedrag van ¤13,60 staat trouwens een ! bij 9292ov en bij die andere bedragen niet, ik zie alleen geen uitleg wat dat betekend.
Ja, ik zie het. 13,60 is inderdaad het maximumtarief en het wordt inderdaad veel duurder op deze manier.

Wat achterlijk weer.
quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
o|O
pi_87522952
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 02:52 schreef Zelva het volgende:

Ja, ik zie het. 13,60 is inderdaad het maximumtarief en het wordt inderdaad veel duurder op deze manier.

Wat achterlijk weer.

De NS moet dan gewoon een maximum erop zetten, waneer je op een dag over het maximum heen gaat moet er gewoon niets meer berekend worden. Maar dat zal wel niet gaan gebeuren aangezien deze kaart niet vanuit reizigers perspectief ingevoerd is.
pi_87570907
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 08:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De NS moet dan gewoon een maximum erop zetten, waneer je op een dag over het maximum heen gaat moet er gewoon niets meer berekend worden. Maar dat zal wel niet gaan gebeuren aangezien deze kaart niet vanuit reizigers perspectief ingevoerd is.
ach je kan de kaart zo klantvriendelijk maken als je wilt he
pi_87588051
Die Studenten OV kaart kan echt weinig he, hier in Grunn hebben ze niet eens van die apparaatjes in de bus wat wel chill is aangezien je dan kunt free riden.
Stammerino
pi_87642467
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 21:46 schreef sander010587 het volgende:
Die Studenten OV kaart kan echt weinig he, hier in Grunn hebben ze niet eens van die apparaatjes in de bus wat wel chill is aangezien je dan kunt free riden.
En zelfs de controleurs hebben geen ding was die kaart kan uitlezen. Tenminste toe ik een half jaar geleden een keer gecontroleerd werd. Ik zou als niet student dus nog zo met mijn oude kaart kunnen reizen.
pi_87643302
Sinds ik een vervangende OV-studentenkaart heb gehad kan ik online niet meer mijn reisoverzicht zien. Zo kan ik dus niet zien als er onterecht geld is afgeschreven... Maar om ze te bellen en het te vragen heb ik ook geen zin in, dat kreng doet het eindelijk weer. Straks halen ze weer een of andere klote truc uit waardoor die kaart het weer niet doet ofzo.
pi_87645207
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 21:46 schreef sander010587 het volgende:
daar is het dan ook nog niet ingevoerd (ov chipkaart)
pi_87712386
Wat ik ook erg apart vond..

TLS, inclusief haar directie en medewerkers, aanvaardt dan ook geen enkele aansprakelijkheid ter zake van de juistheid en volledigheid van op deze site ter beschikking gestelde informatie, met inbegrip van het aan u getoonde reis- en transactieoverzicht in uw gepersonaliseerde ruimte.

Kortom: We geven u een verslag van uw reizen, maar denk maar niet dat je daar wat aan hebt, want we zeggen nu alvast dat je daar geen rechten aan kan ontlenen.
pi_87714398
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 14:13 schreef juxtaposition het volgende:

TLS, inclusief haar directie en medewerkers, aanvaardt dan ook geen enkele aansprakelijkheid ter zake van de juistheid en volledigheid van op deze site ter beschikking gestelde informatie, met inbegrip van het aan u getoonde reis- en transactieoverzicht in uw gepersonaliseerde ruimte.

Kortom: We geven u een verslag van uw reizen, maar denk maar niet dat je daar wat aan hebt, want we zeggen nu alvast dat je daar geen rechten aan kan ontlenen.
nee en daarom is het ook volkomen onacceptabel dat je hier niet op kan vertrouwen, aangezien het de enigste manier is, waarop je je reizen kan declareren bij je werkgever.

Als je een verklaring vraagt, waarom transacties niet te zien zijn, krijg je standaard dat er een storing is en je het de volgende keer maar moet proberen

[ Bericht 6% gewijzigd door macca728 op 19-10-2010 15:04:05 ]
pi_87714456
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 20:06 schreef juxtaposition het volgende:
Sinds ik een vervangende OV-studentenkaart heb gehad kan ik online niet meer mijn reisoverzicht zien. Zo kan ik dus niet zien als er onterecht geld is afgeschreven... Maar om ze te bellen en het te vragen heb ik ook geen zin in, dat kreng doet het eindelijk weer. Straks halen ze weer een of andere klote truc uit waardoor die kaart het weer niet doet ofzo.
Moet je niet opnieuw toestemming geven voor je nieuwe kaart dan?
  woensdag 20 oktober 2010 @ 11:04:36 #284
188877 Stupendous76
pi_87745213
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 14:13 schreef juxtaposition het volgende:

Wat dan weer heel erg apart is, want het overzicht van die reizen en transacties wordt wél gebruikt als argument om de privacy te misbruiken.
Repent, Pray, Forgive
pi_87748784
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 11:04 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Wat dan weer heel erg apart is, want het overzicht van die reizen en transacties wordt wél gebruikt als argument om de privacy te misbruiken.
terwijl he helemaal niet bewaart hoeft te worden, want als de reiziger reizen moet declareren, kan hij zelf uitdraaien maken.

in Singapore reist gewoon iedereen anoniem, ook abonnementhouders
  woensdag 20 oktober 2010 @ 19:22:26 #286
188877 Stupendous76
pi_87764449
quote:
Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag
Uitgegeven: 20 oktober 2010 17:36 /// Laatst gewijzigd: 20 oktober 2010 17:55
AMSTERDAM - De borg die reizigers in het openbaar vervoer in Amsterdam moeten betalen, gaat volgend jaar omlaag.

De Stadsredio Amsterdam onderzoekt de komende maanden de mogelijkheden om het huidige bedrag van 4 euro op elke rit met een ov-chipkaart naar beneden te brengen. De Stadsregio kwam dat dinsdagavond overeen met de Regioraad Amsterdam na een motie van GroenLinks. Reizigers die met een ov-chipkaart reizen, betalen per rit 4 euro borg. Als zij vergeten uit te checken na hun reis, wordt de borg afgescheven.

2 euro
GroenLinks in de hoofdstad stelt voor de borg te verlagen tot de resterende ritprijs. Daarmee zijn reizigers volgens de partij in de praktijk niet meer dan 2 euro kwijt als zij vergeten uit te checken. De Stadsregio hoopt voor maart haar bevindingen voor het oplossen van het zogenoemde uitchecklek te presenteren. Ook onderzoekt het orgaan waar de borg heen gaat als die niet wordt teruggevraagd door de reiziger en bekijkt of uitcheckpalen bij tramhaltes geplaatst kunnen worden.

Melkkoe
''Het is niet de bedoeling dat de ov-chipkaart van reizigers een melkkoe maakt. Het is en blijft van groot belang dat het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief voor de auto vormt'', aldus de woordvoerder van GroenLinks.
© ANP
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 20 oktober 2010 @ 19:24:59 #287
39333 Zelva
pi_87764554
Tegen als dat alleen in Amsterdam gaat gelden. De chipkaart is gebaat bij uniformiteit en het wordt al volkomen verpest doordat iedere vierkante kilometer van Nederland zijn eigen chipkaartregels wil hanteren.

quote:
GroenLinks in de hoofdstad stelt voor de borg te verlagen tot de resterende ritprijs.
pi_87766190
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 19:24 schreef Zelva het volgende:
Tegen als dat alleen in Amsterdam gaat gelden. De chipkaart is gebaat bij uniformiteit en het wordt al volkomen verpest doordat iedere vierkante kilometer van Nederland zijn eigen chipkaartregels wil hanteren.
[..]

net zo'n belachelijk voorstel van Groen Links als die email sturen ja

We gaan terug in de tjd, elke plaats zijn eigen kaartje en regels, noemen we dat vooruitgang ?

Vandaag werdt een groep kinderen met volwassenen toegang geweigerd tot de Qbuzz in Rotterdam, die in Rotterdam wilden reizen, maar dat kon niet, want ze hadden een RET dagkaart....

Het is 2010
pi_87766353
''Het is niet de bedoeling dat de ov-chipkaart van reizigers een melkkoe maakt. Het is en blijft van groot belang dat het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief voor de auto vormt'', aldus de woordvoerder van GroenLinks.

Oh daarom zijn de tarieven eerst 20% omhoog geknald met toestemming van Groen Links
pi_87767948
Ik heb nog nooit in het weekend gereisd met m'n studenten-OV, hoe werkt dat? :')

Moet je er dan gewoon tegoed opzetten bij zo'n automaat, en krijg je dan automatisch 40% korting in de bus/metro?
  woensdag 20 oktober 2010 @ 20:29:55 #291
39333 Zelva
pi_87768114
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:27 schreef RacerDKB het volgende:
Moet je er dan gewoon tegoed opzetten bij zo'n automaat, en krijg je dan automatisch 40% korting in de bus/metro?
Als het goed is wel ja. Met de nadruk op 'als het goed is'.
pi_87794618
1 kaart voor het hele OV ? Vergeet het maar

Met een papieren kaartje krijg je dus wel korting bij de andere vervoerders

http://www.nu.nl/binnenla(...)-bij-concurrent.html

AMSTERDAM - Reizigers met een kortingskaart van de Nederlandse Spoorwegen krijgen geen korting bij andere vervoerders als ze de OV-chipkaart gebruiken. De NS adviseert de vaste klanten op die trajecten vooral te reizen met het papieren kaartje.

© ANPOp een aantal trajecten voerde vervoerder Veolia recentelijk de mogelijkheid in om met de OV-chipkaart te betalen. Al snel kwamen de eerste klachten binnen van houders van een voordeelurenkaart. Die hebben buiten de spits in de trein recht op 40 procent korting, maar kregen die niet. Het papieren kaartje is daardoor bij het reizen met meerdere vervoerders goedkoper dan de OV-chipkaart.

Decentralisatie

Het probleem is de manier waarop de chip in de kaart is opgebouwd. Het recht op korting staat op een gedeelte van de chip waar alleen de Nederlandse Spoorwegen toegang toe hebben. Arriva kan de korting dus niet uitlezen. Ook andere vervoerders op het spoor, zoals Syntus en Connexxion, hebben mogelijk dezelfde problemen.
pi_87795696
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 19:24 schreef Zelva het volgende:
[..]

Ik denk dat ze daarmee bedoelen de maximale prijs die je kunt betalen als je de lijn waar je instapt helemaal afrijdt. Dus minder dan een euro als je bij de een-na-laatste halte instapt.
pi_87795966
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 15:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Ik denk dat ze daarmee bedoelen de maximale prijs die je kunt betalen als je de lijn waar je instapt helemaal afrijdt. Dus minder dan een euro als je bij de een-na-laatste halte instapt.
en als je over kan stappen ?

wordt het dan 10 euro ofzo

dan wordt het toch nog onduidelijker, dan kan je helemaal niet meer nagaan of een en ander goed gaat
Gewoon die borg afschaffen, in andere landen gaat het ook goed
pi_87802987
In Oost Nederland kan je gratis de OV chipkaart bestellen.

Moet je wel gelijk automatisch opwaarderen aanzetten....
pi_87804024
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 18:41 schreef macca728 het volgende:
In Oost Nederland kan je gratis de OV chipkaart bestellen.

Moet je wel gelijk automatisch opwaarderen aanzetten....
dat meen je niet!
tering, zo halen ze die half miljoen aan gejatte inkomsten makkelijk.
pi_87880814
Vandaag heb ik een brief van de ov-chipkaart organisatie in de brievenbus gekregen waarin staat dat mijn resterende saldo van mijn geblokkeerde ov-chipkaart wordt overgemaakt op mijn rekening! *O* Helaas staat er dat dit gedaan wordt op een rekeningnummer dat eindigt op de cijfers 894 en laat ik nou net niet zo`n rekeningnummer hebben. :') Echt, alles wat fout kan gaan daar bij die organisatie gaat ook fout. Op deze website (http://www.nepnerd.nl/archive/2010/01/02/OV-chipkaart_ellende) heeft iemand exact hetzelfde probleem met zijn rekeningnummer dus ik ben gelukkig niet de enige.

Wel lag de tweede ov-chipkaart al een week later in de brievenbus nadat ik die eerste had laten blokkeren. Maar dat mocht ook wel na zoveel problemen.
Tok.
  donderdag 4 november 2010 @ 23:56:44 #298
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_88349292
Mensen om een lang verhaal even kort te houden.
blijkbaar ben ik tijdens het reizen met het openbaar vervoer bestolen van mijn portemonnee. Komt er nu net iemand aan de deur die mijn legitimatiebewijs en een lege beurs gevonden had en mij zodoende kon achterhalen. Al het contant geld is eruit gehaald.

Maar het ergste is mijn OV-Chipkaart :'(. Hebben ze trouwens de termijn dat je moet wachten op een nieuwe kaart al verandert?

[ Bericht 54% gewijzigd door MisterJ.Lo op 05-11-2010 00:14:39 ]
  vrijdag 5 november 2010 @ 00:13:25 #299
251194 Dynames
The harder styles
pi_88349879
Oi

Paar weken geleden wou ik de ov ophalen bij zo'n ding in de appie, vervolgens deed ie het toen niet (had hem dus niet opgehaald) en was weer weggelopen.
Paar dagen daarna probeerde ik met ov te gaan, en dit lukte 2x.
Daarna deed ie het telkens niet meer.
Vervolgens ben ik weer naar de appie gegaan en heb dat ding opgehaald (want het was nog niet gelukt dus).
Maar het probleem nu is dat de ov kaart het nog steeds niet doet, en er staat een negatief getal op, - 3,75 ofzo, wat moet ik nu doen om hem weer te laten werken ?¿?
pi_88350252
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 00:13 schreef Dynames het volgende:
Oi

Paar weken geleden wou ik de ov ophalen bij zo'n ding in de appie, vervolgens deed ie het toen niet (had hem dus niet opgehaald) en was weer weggelopen.
Vervolgens ben ik weer naar de appie gegaan en heb dat ding opgehaald (want het was nog niet gelukt dus).
Maar het probleem nu is dat de ov kaart het nog steeds niet doet, en er staat een negatief getal op, - 3,75 ofzo, wat moet ik nu doen om hem weer te laten werken ?¿?
je bent gaan reizen zonder product, dus reis je op saldo (vandaar de -3,75)

bel met DUO (zo heten ze nu toch?) en vertel ze dat er geen product klaar staat...
  vrijdag 5 november 2010 @ 08:21:10 #301
141482 Q.
JurassiQ
pi_88352961
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 00:13 schreef Dynames het volgende:
Oi

Saldo er op laden. :7
For great justice!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')