abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86226933
Aantal klachten neemt toe

Vandaag in de Spits

Ov-chipkaart zorgt voor klachtenbom

De (studenten) ov-chipkaart heeft in het tweede kwartaal een hausse aan klachten onder reizigers in het openbaar vervoer opgeleverd. Bij de ombudsman voor beter openbaar vervoer kwamen tussen 1 april en 30 juni in totaal 1458 klachten binnen. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van de periode voor de invoering van de ov-chipkaart.

Dit blijkt uit een rapportage van het OV Loket die vandaag verschijnt. Het betreft klachten die door de vervoerders niet afdoende zijn afgehandeld. In totaal waren 846 van de 1458 meldingen gerelateerd aan de ov-chipkaart.

Problemen met defecte kaarten, in- en uitchecken, opladen en de kosten die reizigers moeten maken voor een nieuwe kaart, komen het vaakst voor. Ook gebeurt het regelmatig dat ten onrechte geld wordt afgeschreven, en het kost veel tijd om dat geld weer terug te krijgen.

De meeste klachten kwamen binnen bij Trans Link Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart: 523. Maar ook klachten (389) over de grootste vervoerder NS gingen merendeels over de gebruiks(on)vriendelijkheid van de chipkaart. Veel abonnementhouders zijn ontevreden; maatwerk lijkt te ontbreken.

Studenten krijgen van buschauffeurs, aan loketten, bij de telefonische klantenservice en via websites tegenstrijdige adviezen. „De gebruiksvriendelijkheid van de ov-chipkaart en de klantvriendelijkheid van de vervoerder zijn niet op het niveau dat je zou mogen verwachten”, stelt het OV loket.
pi_86226959
dit is natuurlijk ook treurig

Vraag je je geld terug, krijg je andere problemen.

http://www.security.nl/ar(...)lige_verbinding.html

Reizigers die restitutie voor hun OV-chipkaart willen aanvragen, moeten bij verschillende vervoersbedrijven hun privégegevens over een onbeveiligde verbinding versturen. Zowel de websites van het GVB, Arriva en Syntus gebruiken geen SSL, zo laat Security.nl lezer Louwrentius ons weten.

Toch moeten gedupeerde reizigers informatie zoals Ov-chipkaart nummer, banknummer, adresgegevens, telefoonnummer en e-mail invoeren. Opmerkelijk genoeg is de website van de OV-chipkaart waar informatie over het aanvragen van restitutie is te vinden, wel versleuteld.
  donderdag 9 september 2010 @ 00:08:37 #4
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_86227158
Dit valt natuurlijk allemaal onder de noemer opstartproblemen. Reizigers moeten er aan wennen, over de strippenkaart waren ook veel klachten en de klapper: in het buitenland werkt het ook goed. Dus uiteindelijk zal het hier ook goed komen en zal vooral de reiziger er beter van worden, met name door het grotere gebruiksgemak en natuurlijk lagere en eerlijkere beprijzing.

Vancouver kom er maar in.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_86227287
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:08 schreef Hukkie het volgende:
Dit valt natuurlijk allemaal onder de noemer opstartproblemen. Reizigers moeten er aan wennen, over de strippenkaart waren ook veel klachten en de klapper: in het buitenland werkt het ook goed. Dus uiteindelijk zal het hier ook goed komen en zal vooral de reiziger er beter van worden, met name door het grotere gebruiksgemak en natuurlijk lagere en eerlijkere beprijzing.

Vancouver kom er maar in.
VancouverFan negeert gewoon alle posten waarin problemen besproken worden
Het zou hem sieren als hij eens met eigen ervaringen kwam, maar daar wachten we al 20 topics op

Vanochtend zat trouwens een RET-er klem bij de poortjes, hij kon er niet uit.
Zijn collega zei dat hij zeker te weinig saldo had, wat nergens op sloeg, want dan kom je uberhaupt niet binnen

Toen ik vanmiddag terugreisde zaten bij hetzelfde poortje 2 vrouwen vast, die konden ook niet meer eruit, poortje zat zeker weer vast
pi_86227340
*O* en wederom is mijn 'Vrij Reizen" geblokkeerd en niemand weet waarom *O*
Morgen voor de 39892893e keer 0900 nummer gaan bellen.
pi_86227453
ik betaal voor dezelfde rit de ene keer ¤1,37 en de andere keer ¤1,38 :')
  donderdag 9 september 2010 @ 00:18:12 #8
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_86227503
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:12 schreef macca728 het volgende:
VancouverFan negeert gewoon alle posten waarin problemen besproken worden
Het zou hem sieren als hij eens met eigen ervaringen kwam, maar daar wachten we al 20 topics op
Jawel, dat VF een hoge functie bekleed in de OV-propagandamachine en waarschijnlijk per positieve post op FOK betaald krijgt, was menigeen al duidelijk.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  donderdag 9 september 2010 @ 00:20:56 #9
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_86227604
quote:
‘Treinstudent ongelijk behandeld’
LSVb nieuwe problemen OV-chipkaart

In tegenstelling tot overige reizigers met een OV-kaart krijgen studenten geen tijdelijke kaart krijgen bij verlies, diefstal of beschadiging. Studentenvakbond LSVb eist dat studenten op dezelfde wijze worden behandeld als andere reizigers.

DOOR STERRE VAN HEEMST ‘Wanneer een OV-abonnementhouder een defecte kaart heeft, krijgt hij een vervangende kaart, wanneer een student een defecte kaart heeft moet hij zelf opdraaien voor de kosten’, zegt Sander Breur, voorzitter van de LSVb.

Een student betaalt ¤ 136 per maand via studiefinanciering, voor zijn OV-kaart. Op het moment dat deze defect is, betaalt de student het bedrag gewoon door en daarboven op ook nog eens reiskosten.

In september hebben 17 duizend studenten een kaart met productiefout gekregen waardoor ze niet in of uit kunnen checken. Ook zijn er nog steeds studenten die hun abonnement niet kunnen ophalen, of aan wie geen nieuwe kaart wordt gestuurd. De studenten die in het bezit zijn van een kaart met productiefout hebben volgens de persvoorlichtster een brief gekregen waarmee ze kunnen reizen op punten waar ze niet in of uit kunnen checken.

Els van der Boon (22) is een van de gedupeerde studenten. ‘Nadat ik mijn OV-kaart verloren was, moest ik drie weken wachten totdat ik een nieuwe kreeg. Dit bleek een kaart zonder reisproduct te zijn. Er gingen nogmaals drie weken voorbij voordat ik dit product op mijn kaart kon zetten. Toen bleek mijn kaart geblokkeerd te zijn.’

Van der Boon: ‘Toen ik de servicelijn belde, wist men niet hoe de blokkade tot stand gekomen was, ik had genoeg saldo om te kunnen reizen. Bij de hulplijn vertelde ze mij dat het servicepunt dit probleem kon oplossen maar bij het servicepunt verwees men mij weer terug naar de hulplijn voor een oplossing. Uiteindelijk zijn ze er achter gekomen dat transportbedrijf Veolia mijn kaart geblokkeerd had. Zij vertelden mij dat ze hier niets aan konden doen en dat de servicelijn van de OV-chipkaart dit moest oplossen. Nadat ik heel boos ben geworden op zowel Veolia als het servicepunt van OV-chipkaart ben ik maar naar het servicepunt van Veolia gegaan in Zoetermeer. Hier hebben ze uiteindelijk mijn blokkade kunnen opheffen. Ik heb mijn OV-chipkaart bijna 3 maanden niet kunnen gebruiken. Het aantal belminuten dat ik heb gebruikt om dit te kunnen regelen is gigantisch.’
pi_86227615
Sinds vandaag krijg ik constant ''Probeer opnieuw'' bij de poortjes :')

Maar het poortje gaat wel open, en als je het dan 3 keer opnieuw doet staat er ''U bent al ingecheckt!''
pi_86227622
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:16 schreef mschol het volgende:
ik betaal voor dezelfde rit de ene keer ¤1,37 en de andere keer ¤1,38 :')
die verschillen komen omdat de kaartlezers niet geijkt zijn.

Ik vroeg het aan Qbuzz, die gaven eerst een ontwijkend antwoord op die vraag en daarna agressief, dat ik niet moest zeuren, want de kaartlezers voldeden aan de wettelijke norm


Ja dat klopt ook, alleen de wet vind het niet noodzakelijk dat de lezers 100% nauwkeurig werken.

Een collega van mij heeft een abonnement en kan bijna dagelijks 80 cent bijbetalen omdat de kaartlezer in de bus telkens een halte verder neemt, wanneer hij uitcheckt
pi_86227911
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

die verschillen komen omdat de kaartlezers niet geijkt zijn.

Ik vroeg het aan Qbuzz, die gaven eerst een ontwijkend antwoord op die vraag en daarna agressief, dat ik niet moest zeuren, want de kaartlezers voldeden aan de wettelijke norm


Ja dat klopt ook, alleen de wet vind het niet noodzakelijk dat de lezers 100% nauwkeurig werken.

Een collega van mij heeft een abonnement en kan bijna dagelijks 80 cent bijbetalen omdat de kaartlezer in de bus telkens een halte verder neemt, wanneer hij uitcheckt
hmm, ach, dan is het maar goed dat ik standaard 2 haltes minder afreken })
  donderdag 9 september 2010 @ 00:33:58 #13
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_86228020
quote:
Steeds meer geldclaims OV-chipkaart Amsterdam
woensdag 8 september 2010
Dit artikel zit in dossier: OV Chipkaart
Steeds meer geldclaims OV-chipkaart Amsterdam

In de regio Amsterdam wordt steeds vaker geld teruggevraagd door reizigers die hebben vergeten uit te checken, of niet uit konden checken door falende apparatuur.

Dat meldt Metro vandaag in de krant. In de maand mei nam nog maar 6% van de reizigers de moeite om het te veel betaalde geld terug te vragen, nu is dat al 15,5%. Door de stijging van het aantal aanvragen kost het het GVB meer tijd om de aanvragen te verwerken. Eerst duurde het maar enkele dagen, nu twee tot drie weken.

Het GVB verdient nu per maand ongeveer anderhalve ton aan gemiste uitchecks
  donderdag 9 september 2010 @ 01:26:54 #14
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_86229165
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:08 schreef Hukkie het volgende:
Dit valt natuurlijk allemaal onder de noemer opstartproblemen. Reizigers moeten er aan wennen, over de strippenkaart waren ook veel klachten en de klapper: in het buitenland werkt het ook goed. Dus uiteindelijk zal het hier ook goed komen en zal vooral de reiziger er beter van worden, met name door het grotere gebruiksgemak en natuurlijk lagere en eerlijkere beprijzing.

Vancouver kom er maar in.
In het buitenland werkt het meestal dan ook omdat ze het bij maar bij 1 vervoersmaatschappij toepassen en/of met een veel eenvoudiger betaalsysteem werken.
Maar omdat hier in Nederland alles winst moet maken en omdat we denken dat dit ontzettend kleine stukje wereld heel veel vervoersbedrijven nodig heeft zodat de prijs lager wordt :') gaat het dus never nooit niet functioneren.

Nog los van de ongelooflijke brakke manier waarop dit systeem is opgezet.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_86231210
-schelden is niet nodig :*-

[ Bericht 89% gewijzigd door BrandX op 09-09-2010 08:22:31 ]
Leaf
pi_86231214
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:33 schreef Zelva het volgende:

[..]


En hoeveel zijn ze kwijt aan de afhandeling van die claims en het terugbetalen?

En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
Leaf
  donderdag 9 september 2010 @ 07:53:42 #17
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_86231412
quote:
Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

En hoeveel zijn ze kwijt aan de afhandeling van die claims en het terugbetalen?
Ik verwacht eigenlijk dat daar niet meer daar één medewerker op gezet is als de verwerkingstijd zo achterlijk exponentieel toeneemt met een paar procenten meer claims.

Waarom beantwoordt je zelf eigenlijk die vraag niet eens? Overal lees je klachten dat de ov-bedrijven tonnen eraan verdienen. En enige onderbouwing dat dat niet het geval is van de kant van de ov-bedrijven, daar is geen sprake van. Ja ze claimen dat het niets oplevert, maar daar geloof ik dus helemaal niets van. Bewijs hebben ze inderdaad geval niet geleverd en dat gaat ook vast niet gebeuren. Het is een miljoenenbusiness die ov-chipkaart, en de cijfers worden angstvallig geheimgehouden.

Maar eigenlijk doet dat er helemaal niet toe. Het is de eigen schuld van de ov-bedrijven dat ze met zo'n halfkwartgaar systeem aan zijn komen zetten. Dan is het in- en intriest dat ze zich ze ook nog eens als huilies gaan gedragen om hun eigen falen te compenseren. Boehoe, het kost ons geld. :'(

quote:
En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
Wat een vergelijking, dat gebeurde maar sporadisch. Terwijl defecte apparatuur schering en inslag is en vergeten uit te checken ettelijke keren vaker zal voorkomen dan een strippenkaart die in de was gaat. Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen en ook nog nooit gehoord dat dat gebeurd is. Dat komt ook vooral omdat het dan de eigen schuld is, terwijl het bij de chipkaart aan de inherente triestheid van het systeem ligt.
pi_86231622
quote:
Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

En hoeveel zijn ze kwijt aan de afhandeling van die claims en het terugbetalen?

wat begrijp je niet aan de zin : Het GVB Verdient 1,5 ton per maand aan mensen die niet goed uitchecken ?
pi_86231646
quote:
Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:

[..]


En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
waarom weer een vergelijking met de strippenkaart ?
dit is toch een beter systeem, moet dat niet beter werken dan ?
pi_86231673
wat vind je van kaartlezers die vaak een andere halte aflezen dan de halte waar mensen uitchecken
  Boks-Chick donderdag 9 september 2010 @ 08:27:04 #21
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86231749
:W hoi OV discusseerusers

even dit:

@VancouverFan: schelden is niet nodig :*

@ de rest: het staat VancouverFan natuurlijk vrij of hij wel of niet reageert op welke posts. Dat kan rete irritant zijn, dat weet ik, maar hey, dat is wel zijn goed recht. Blijkbaar (ik heb geen andere topics teruggelezen, mea culpa) is hij een voorstander van dat chipgedoe en de meesten van jullie tegenstanders. Dat zal altijd wringen in dit soort discussies. Hou de eer aan jezelf en negeer zo'n iemand dan ;).
lolwut
pi_86231755
quote:
Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

En hoeveel zijn ze kwijt aan de afhandeling van die claims en het terugbetalen?

En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
Hoeveel ze kwijt zijn aan de afhandeling van die claim zal mij als reiziger mijn reet roesten. Dat hadden ze maar van te voren moeten bedenken teon ze met zijn allen ja en amen zeiden tegen dit plan.

De OV-chip kaart zou juist het makkelijker maken voor reizigers aangezien dat niet het geval is kan het toch niet zo zijn dat de reizigers ook nog eens voor de afhandelingskosten van dit wanprodcut moeten gaan opdraaien.
pi_86231841
quote:
Op donderdag 9 september 2010 08:27 schreef BrandX het volgende:
:W hoi OV discusseerusers

even dit:

@VancouverFan: schelden is niet nodig :*

@ de rest: het staat VancouverFan natuurlijk vrij of hij wel of niet reageert op welke posts. Dat kan rete irritant zijn, dat weet ik, maar hey, dat is wel zijn goed recht. Blijkbaar (ik heb geen andere topics teruggelezen, mea culpa) is hij een voorstander van dat chipgedoe en de meesten van jullie tegenstanders. Dat zal altijd wringen in dit soort discussies. Hou de eer aan jezelf en negeer zo'n iemand dan ;).
lees de andere topics even door en je begrijpt dat er geen discussie mogelijk is, dat de discussie eindeloos herhaald wordt. Het is hier toch een discussieforum ? Wij willen een discussie, niet iemand die de discussie elke keer doodt omdat tegenstanders zeikerds, zeurpieten, trollen en andere schekldworrden zijn
  donderdag 9 september 2010 @ 08:37:13 #24
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_86231857
Ik heb zelf vrij weinig problemen gehad met die OV kaarten qua in en uitchecken, mijn vriendin daarentegen vrijwel alleen maar.
Ondertussen heeft ze de nieuwe kaart (vorige deed totaal niets meer) enkele weken en hij geeft nu al een vage error-code aan bij het inchecken en bij navraag blijkt dus gewoon dat ie 'stuk' is.
Weer een nieuwe aanvragen en als ze hem binnen 3 weken krijgt kun je de reiskosten ook op je buik schrijven, idioot systeem.

Ik kreeg destijds als Rotterdammer nog in de proefperiode zo'n OV kaart en dat ding doet het nu nog steeds en heeft nog nooit een portemonnee van binnen gezien, wel de aanraking met de grond, de poten van het bankstel, de vijver en de sleutelbos en ik heb ook 3 anonieme reiskaarten en 2 daarvan zijn er kapot gegaan in een jaar tijd terwijl die altijd netjes opgeborgen zaten.
Ik vrees dan ook dat de laatste generaties kaarten gewoon een stuk brakker/gevoeliger zijn, geldbesparing zal er wel achter zitten.
  Boks-Chick donderdag 9 september 2010 @ 08:39:37 #25
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86231886
quote:
Op donderdag 9 september 2010 08:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

lees de andere topics even door en je begrijpt dat er geen discussie mogelijk is, dat de discussie eindeloos herhaald wordt. Het is hier toch een discussieforum ? Wij willen een discussie, niet iemand die de discussie elke keer doodt omdat tegenstanders zeikerds, zeurpieten, trollen en andere schekldworrden zijn
Hij wil blijkbaar geen discussie. Aan een dood paard kan je niet trekken. Ik zeg het, bloedirritant, maar negeer hem en zijn posts dan gewoon. Dat is de enige remedie. En discussieer met de rest.

Oh en ik zeg het: hij moet niet schelden.
lolwut
pi_86244002
quote:
Kamer wil einde aan ellende OV-chipkaart
Uitgegeven: 9 september 2010 13:51
Laatst gewijzigd: 9 september 2010 13:51

AMSTERDAM - De Tweede Kamer wil dat er een einde komt aan alle problemen met de OV-chipkaart. Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) moet snel uitleggen hoe hij orde op zaken gaat stellen.

© NU.nl/Chris HeijmansDe Kamer wil uiterlijk dinsdag tekst en uitleg van Eurlings. Daarna volgt mogelijk een spoeddebat, dat GroenLinks en SP alvast hebben aangevraagd.

"De problemen met de chipkaart moeten eindelijk eens de wereld uit", zegt GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent.

Klachten

Volgens Van Gent 'regent het klachten' op de door haar partij opgerichte website ov-chipklacht.nl. Zo zouden de prijzen stiekem zijn verhoogd, zouden reizigers met klachten van het kastje naar de muur gestuurd en zouden ov-bedrijven te weinig doen om te voorkomen dat mensen vergeten uit te checken.

Ook over de OV-chipkaart voor studenten houden de klachten aan. Reizigersvereniging Rover en studentenvakbond LSVb meldden onlangs dat veel studenten een chipkaart hebben die niet werkt.

Ze moeten dus een kaartje kopen en krijgen dat geld niet terug, terwijl dat volgens de regels wel zou moeten.
^O^

Volgens mij lezen hier kamer leden mee als ze nu nog wat andere ideeen hier over nemen zou ik bijna nog positief kunnen worden over de ov-chip kaart. ;)
pi_86244507
quote:
Op donderdag 9 september 2010 15:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

^O^

Volgens mij lezen hier kamer leden mee als ze nu nog wat andere ideeen hier over nemen zou ik bijna nog positief kunnen worden over de ov-chip kaart. ;)
Gek volgens de NS is iedereen tevreden en volgens de andere OV bedrijven ook :)
  donderdag 9 september 2010 @ 15:47:17 #28
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_86244518
Nog meer hosannaverhalen over de chipkaart:

Telegraaf:

quote:
Miljoenenclaim door ov-chipkaart

AMSTERDAM - Nederlandse studenten gaan een gezamenlijke claim van mogelijk vele miljoenen euro's indienen bij het ministerie van Onderwijs voor het falen van de ov-chipkaart.

Sinds de invoering van het betaalmiddel zijn tienduizenden studenten in financiële problemen geraakt omdat ze ineens zelf moeten opdraaien voor extra gemaakte reiskosten doordat de ov-chipkaart niet werkt.

Reizigersvereniging Rover en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) vragen vandaag de Nationale Ombudsman om de tienduizenden klachten te bundelen en actie te ondernemen richting de overheid.

Huilende studenten

"Er moet echt iets gebeuren, want het systeem deugt gewoon niet. We klagen al maanden en keer op keer wordt beterschap beloofd. Tot op heden is er niets veranderd en worden studenten opgezadeld met gigantisch hoge kosten", zegt Sanne van Galen van Rover.

"Ik krijg dagelijks huilende mensen aan de lijn, die niet meer weten hoe rond te komen, omdat ze inmiddels vele honderden euro's hebben voorgeschoten en nog geen cent hebben teruggekregen. Daarnaast blijven studenten ook nog eens ¤68 per halve maand voor een chipkaart betalen die door de organisatie niet geleverd wordt of binnen de kortste keren defect is. Een echte wanprestatie dus."

"Ik heb al enkele verhalen gehoord van studenten die de periode dat zij zelf de reiskosten moeten dekken zoveel mogelijk thuis blijven, of dat zij een periode geen schoolboeken kopen om de reiskosten te kunnen betalen. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is van de overheid, die probeert immers de studie zoveel mogelijk te stimuleren", vertelt Peter Visser, student aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

De in Veenendaal wonende student heeft zelf inmiddels 250 euro voorgeschoten aan reiskosten. "Toen mijn kaart defect ging, zou ik binnen drie weken een nieuwe ontvangen, maar in de tussentijd moest ik mijn reiskosten zelf betalen. Mevrouw Huizinga van de CU, die de ov-chipkaart invoerde, probeert wel op de kosten van de belastingbetaler met een privé-jet te vliegen. Maar de student die recht heeft op gratis reizen moet het zelf betalen", sist de woedende Visser.

Ook bij de LSVb staat de telefoon al maanden roodgloeiend met meldingen van gedupeerde studenten. "We worden er moedeloos van en de problemen blijven zich opstapelen", zegt voorzitter Sander Breur. "Nu kunnen zo'n 13.000 eerstejaars de kaart niet gebruiken. We beraden ons op acties, maar stellen die nog uit omdat we weer in overleg zijn met het ministerie en hoop blijven houden op een oplossing."
  donderdag 9 september 2010 @ 15:52:13 #29
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_86244686
Computable:

quote:
Veiligere OV-chipkaart is niet snel inzetbaar'
Nijmeegse professor Bart Jacobs verwacht moeizame migratie

Van de verbeterde versleuteling in de nieuwe OV-chipkaart kan pas gebruik worden gemaakt wanneer het overgrote merendeel van de reizigers een nieuwe pas heeft. Dat kan optimaal gebruik van de kaart vertragen, terwijl het plan juist is om deze in te voeren op het moment dat het aantal fraude-incidenten uit de hand loopt. Dat zegt professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

'Van de verbeterde versleuteling kan pas gebruik worden gemaakt wanneer 'zeg 99,9 procent' van de reizigers een nieuwe pas heeft, aldus Jacobs, wiens Digital Security-vakgroep in 2008 internationale faam verwierf toen deze de gebrekkige beveiliging van de huidige OV-chipkaart kraakte.

Jacobs wijst erop dat dit de eerste keer is dat binnen een openbaarvervoersysteem een overstap wordt gemaakt van de ene smartcard naar de andere. 'Tot nu toe kennen we wereldwijd alleen migraties van papieren (strippen-)kaarten naar smartcards. Die migraties kunnen stapgewijs verlopen, maar de overstap naar de nieuwe OV-chipkaart moet noodgedwongen in één klap.'

Hij legt uit waarom: 'De nieuwe chip in de kaart - de SmartMX - is backwards compatible: hij kan zich bij ouderwetse controlepoortjes als de oude Mifare Classic voordoen. Maar dat geldt niet andersom: bij de overgang naar de nieuwe kaart worden via een eenmalige operatie alle poortjes omgeschakeld. Vanaf dat moment komen reizigers met een oude OV-chipkaart er niet meer door. Dat maakt migratie naar de nieuwe kaart complex.'
Nieuwe kaart is programmeerbaar

Trans Link Systems (TLS) laat in eerste instantie alleen standaardapplicaties voor de nieuwe chip ontwikkelen, die in tegenstelling tot de Mifare Classic programmeerbaar is. In de toekomst volgen extra's, zoals bijvoorbeeld software voor loyaliteitsprogramma's, waarmee reizigers korting zouden kunnen krijgen bij pretparken.

Jacobs hoopt dat TLS kiest voor applicaties die voor de klant werkelijk nuttig zijn. 'Laten ze er eerst maar eens voor zorgen dat die kaarten thuis uitleesbaar worden. Ik heb een gezin met drie kinderen en er liggen bij mij tien van die kaarten in een bakje. Ik weet echt niet meer op welk van die kaarten nog saldo staat en al helemaal niet hoeveel. Daar kom je pas achter als je op reis gaat, maar dan kan het al te laat zijn.'

Beveiligingsproblemen als gevolg van de programmeerbaarheid van de nieuwe kaart ziet de professor softwarecorrectheid- en veiligheid vooralsnog niet. 'Alleen TLS kan software toevoegen. Ongetwijfeld zullen hackers proberen de kaart te kraken, maar het Java-platform biedt voldoende ondersteuning voor beveiliging. Als die correct wordt benut, hoeft er geen beveiligingsprobleem te zijn.'
Fraude
In juni van 2008 besloot de toenmalige staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat om de huidige OV-chipkaart pas te vervangen wanneer het aantal fraudegevallen uit de hand loopt. In februari 2010 werd al wel een nieuwe RFID-chip gekozen: de SmartMX-chip van NXP. Die maakt gebruik van een publiek versleutelingsalgoritme met langere sleutels dan de goedkopere en fraudegevoeligere Mifare Classic, die verwerkt is in de bestaande OV-passen.
:')
pi_86244702
quote:
Op donderdag 9 september 2010 15:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

^O^

Volgens mij lezen hier kamer leden mee als ze nu nog wat andere ideeen hier over nemen zou ik bijna nog positief kunnen worden over de ov-chip kaart. ;)
Ik ben net gebeld over dit spoeddebat van de SP en GroenLinks. Lees topic Gebeld door 2e kamer fractie over OV-chipkaart voor als je klachten hebt waarvan je wilt dat de minister ze zal lezen
Fantasie is belangrijker dan kennis, want kennis is begrensd.
  donderdag 9 september 2010 @ 16:03:14 #31
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_86245077
Hmmz, zal nu Snowgoon weer uit de kast gehaald worden?
pi_86255474
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:03 schreef Zelva het volgende:
Hmmz, zal nu Snowgoon weer uit de kast gehaald worden?
eindelijk krijgen anderen hun kans om vragen en ervaringen te delen hier :)
pi_86258784
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:20 schreef Zelva het volgende:

‘Treinstudent ongelijk behandeld’

Ik vind het jammer dat er niet wordt ingegaan op het feit dat je als student geld misloopt omdat je bij de trein nog niet mag inchecken. Enkeltjes zijn met de ovchipkaart goedkoper dan wanneer je normale kaartjes koopt, plus het maakt niet uit of je dezelfde dag al retour gaat. Wanneer je als student nog niet zeker bent dat je dezelfde dag weer terug gaat, kost je dat weer een paar euro extra.
..
pi_86259096
quote:
Op donderdag 9 september 2010 21:59 schreef Frankvbr het volgende:

[..]

Ik vind het jammer dat er niet wordt ingegaan op het feit dat je als student geld misloopt omdat je bij de trein nog niet mag inchecken. Enkeltjes zijn met de ovchipkaart goedkoper dan wanneer je normale kaartjes koopt, plus het maakt niet uit of je dezelfde dag al retour gaat. Wanneer je als student nog niet zeker bent dat je dezelfde dag weer terug gaat, kost je dat weer een paar euro extra.
ja klopt, ik heb zelf een Voordeelurenkaart en mijn vriendin rist altijd met mij samen, ook korting.
Alleen zij kan niet op het goedkopere chipkaarttarief reizen met mij, maar moet een duurder kaartje kopen

Volkomen belachelijk

Vanochtend stond trouwens in de metro dat studenten erg tevreden waren met de OV chipkaart bij de NS
Echt een belachelijke uitspraak van de NS, want studenten mogen die kaart helemaal niet gebruiken
pi_86281866
quote:
Vervoerders vergoeden overlast studenten ov-chipkaart
Uitgegeven: 10 september 2010 15:57
Laatst gewijzigd: 10 september 2010 16:02

AMSTERDAM – De ov-bedrijven gaan studenten vergoeden die kosten maken door problemen rond de studenten ov-chipkaart.

© NU.nl/Alphons NieuwenhuisDat hebben de vervoerders vrijdag bekendgemaakt na overleg met staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs).

De studenten ov-chipkaart kampt nog regelmatig met storingen, waardoor studenten niet gebruik kunnen maken van de kaart.

Bij belangengroepen als de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en reizigersorganisatie ROVER regent het klachten.

Afspraken

Een woordvoerder van Van Bijsterveldt laat aan NU.nl weten dat de afspraken zijn gemaakt op aandringen van de staatssecretaris tijdens een ‘pittig’ gesprek met de vervoerbedrijven.

De staatssecretaris dringt er op aan dat de vervoerders de studenten ‘ruimhartig beoordelen’. “Studenten mogen niet de dupe worden van de problemen met de ov-chipkaart.”

De vervoerders hebben daarnaast toegezegd te kijken hoe vervangende kaarten sneller (binnen 9 dagen) kunnen worden geleverd. Ook wordt nagegaan of het beoordelen van defecten sneller kan worden uitgevoerd.

Declaraties

Met de vervoerders is afgesproken dat er gewerkt gaat worden aan 1 loket voor de declaraties van de studenten, zodat zij niet meer langs allerlei instanties moeten.
Te belachelijk voor woorden dat ov-organisaties pas door hun knieen gaan als de overheid ze weer eens op het matje roept. Dat zou juist uit zichtzelf moeten komen bij zulke dienst verlenende organisaties.

Ik ben wel blij dat de politiek nu tenminste wel iets voor elkaar hebben gekregen voor de problemen van de studenten.

Die vage toezeggingen die ze verder doen daar moeten gewoon flinke sancties op staan als ze de nu gemaakte toezeggingen niet nakomen. Maar dat lezen we weer nergens.
pi_86284323
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 16:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Te belachelijk voor woorden dat ov-organisaties pas door hun knieen gaan als de overheid ze weer eens op het matje roept. Dat zou juist uit zichtzelf moeten komen bij zulke dienst verlenende organisaties.

Ik ben wel blij dat de politiek nu tenminste wel iets voor elkaar hebben gekregen voor de problemen van de studenten.

Die vage toezeggingen die ze verder doen daar moeten gewoon flinke sancties op staan als ze de nu gemaakte toezeggingen niet nakomen. Maar dat lezen we weer nergens.
Volgens mij heeft de overheid dit al eerder toegezegd, toen hadden de OV bedrijven er lak aan
De problemen spelen al 2 jaar bij de ov studentenkaart.

Hoe wil je 1 loket creeren voor 6,7 vervoerders ? Ze moeten Translink verantwoordelijk stellen en alles laten regelen.

Nieuwe kaarten schijnen sowieso maar 1 jaar mee te gaan maximaal, zeker een besparing op materiaal
  vrijdag 10 september 2010 @ 20:15:40 #37
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_86290494
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 16:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Te belachelijk voor woorden dat ov-organisaties pas door hun knieen gaan als de overheid ze weer eens op het matje roept. Dat zou juist uit zichtzelf moeten komen bij zulke dienst verlenende organisaties.

Ik ben wel blij dat de politiek nu tenminste wel iets voor elkaar hebben gekregen voor de problemen van de studenten.

Die vage toezeggingen die ze verder doen daar moeten gewoon flinke sancties op staan als ze de nu gemaakte toezeggingen niet nakomen. Maar dat lezen we weer nergens.
Wat ik eigenlijk pas echt bespottelijk vind is dat er niets wordt gezegd over de rest van de klachten feiten zoals de vele storingen van de checkpunten etc. Alsof het 'tegemoetkomen van de studenten' het enige is.
Tekenend...

quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft de overheid dit al eerder toegezegd, toen hadden de OV bedrijven er lak aan
De problemen spelen al 2 jaar bij de ov studentenkaart.

Nieuwe kaarten schijnen sowieso maar 1 jaar mee te gaan maximaal, zeker een besparing op materiaal
Er schijnen al heel veel klachten te zijn over de nieuwere chipkaarten, dat die te goedkoop zijn gemaakt.

quote:
Hoe wil je 1 loket creeren voor 6,7 vervoerders ? Ze moeten Translink verantwoordelijk stellen en alles laten regelen.
Hoho, het woordje 'verantwoordelijk' bestaat dan nog wel in taal, in gebruik is dit begrip al jaren niet meer. Wel een beetje bijblijven hier in Nederland he? ;)
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_86292023
Mooi, heb deze week net een boete gekregen van 50 euro, grote kans dus dat ik die terugkrijg met het declareren. ^O^
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
pi_86342490
Iemand hier een idee?
Heb voor mijn oudste een OV-chipkaart aangeschaft met automatich ¤10 opladen als het saldo onder ¤5 uitkomt.
Het beste joch is er welgeteld alleen afgelopen maandag mee naar school geweest en was vanaf dinsdag ziek thuis.
Blijkt nu op mijn online banking dinsdagochtend 2x ¤10 opgeladen te zijn (en dus van mijn rekening).
Gek genoeg ook nog eens op 2 tijdstippen die hij normaal op een tram zou stappen (incl overstappen dus), maar hij lag toch echt ziek in z'n bed.

:?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_86342969
quote:
Op zondag 12 september 2010 14:25 schreef shmoopy het volgende:
Iemand hier een idee?
Heb voor mijn oudste een OV-chipkaart aangeschaft met automatich ¤10 opladen als het saldo onder ¤5 uitkomt.
Het beste joch is er welgeteld alleen afgelopen maandag mee naar school geweest en was vanaf dinsdag ziek thuis.
Blijkt nu op mijn online banking dinsdagochtend 2x ¤10 opgeladen te zijn (en dus van mijn rekening).
Gek genoeg ook nog eens op 2 tijdstippen die hij normaal op een tram zou stappen (incl overstappen dus), maar hij lag toch echt ziek in z'n bed.

:?
kijken op OV chipkaart.nl of er transacties zijn geweest ?
Anders een bon uitdraaien bij een automaat.

Zal wel een fout zijn of iemand anders gebruikt de kaart
pi_86343746
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:21 schreef RacerDKB het volgende:
Sinds vandaag krijg ik constant ''Probeer opnieuw'' bij de poortjes :')

Maar het poortje gaat wel open, en als je het dan 3 keer opnieuw doet staat er ''U bent al ingecheckt!''
Komt waarschijnlijk door je nieuwe ID kaart.
Zit ook een RFID chip in ;)

Inchecken -->
Poortje gaat open -->
Melding "probeer opnieuw"
Maar je bent wel ingecheckt!!!

Dus gewoon doorlopen.
Op maandag 23 augustus 2010 22:37 schreef Made-In-Holland het volgende:
RTL8 :') :') :') Goed voor homeshopping-programma's en voor het uitzenden van herhalingen.
  zondag 12 september 2010 @ 17:14:16 #42
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86348237
quote:
Op zondag 12 september 2010 14:25 schreef shmoopy het volgende:
Iemand hier een idee?
Heb voor mijn oudste een OV-chipkaart aangeschaft met automatich ¤10 opladen als het saldo onder ¤5 uitkomt.
Het beste joch is er welgeteld alleen afgelopen maandag mee naar school geweest en was vanaf dinsdag ziek thuis.
Blijkt nu op mijn online banking dinsdagochtend 2x ¤10 opgeladen te zijn (en dus van mijn rekening).
Gek genoeg ook nog eens op 2 tijdstippen die hij normaal op een tram zou stappen (incl overstappen dus), maar hij lag toch echt ziek in z'n bed.

:?
Heeft hij wel goed uitgecheckt? Kun je trouwens terug declareren.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
  zondag 12 september 2010 @ 17:14:44 #43
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86348249
Anyway, dinsdag of woensdag was die kamerdebat toch aangekondigd? Even horen hoe het verloopt.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
pi_86348305
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:14 schreef MisterJ.Lo het volgende:

[..]

Heeft hij wel goed uitgecheckt?
kan er toch nooit 2x 10 euro zijn afgeschreven
  zondag 12 september 2010 @ 17:17:26 #45
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86348339
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:16 schreef macca728 het volgende:

[..]

kan er toch nooit 2x 10 euro zijn afgeschreven
Jawel, ze heeft gebruik gemaakt van automatisch opladen na een bepaald minimum? En aangezien de eerste 10 euro bedoelt was om de saldo op te laden kan het best kloppen (anders zou het in totaal 3x moeten zijn). Als men vergeet uit te checken. Maar nogmaals, details ontbreken. Gewoon even contact opnemen voor declaratie.

[ Bericht 4% gewijzigd door MisterJ.Lo op 12-09-2010 17:22:32 ]
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
pi_86348742
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:17 schreef MisterJ.Lo het volgende:

[..]

Jawel, ze heeft gebruik gemaakt van automatisch opladen na een bepaald minimum? En aangezien de eerste 10 euro bedoelt was om de saldo op te laden kan het best kloppen (anders zou het in totaal 3x moeten zijn). Als men vergeet uit te checken. Maar nogmaals, details ontbreken. Gewoon even contact opnemen voor declaratie.
kost je maar 4 euro als je vergeet uit te checken
  zondag 12 september 2010 @ 17:57:21 #47
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86349682
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:28 schreef macca728 het volgende:

[..]

kost je maar 4 euro als je vergeet uit te checken
plus de ritprijs.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
  zondag 12 september 2010 @ 18:12:07 #48
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_86350151
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:57 schreef MisterJ.Lo het volgende:

[..]

plus de ritprijs.
Nee, als je niet uitcheckt, valt er helemaal geen rit te berekenen.
  zondag 12 september 2010 @ 18:14:08 #49
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_86350220
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, als je niet uitcheckt, valt er helemaal geen rit te berekenen.
Ik was van de veronderstelling van wel. Dat het bedrag berekend wordt per km op het moment dat je incheckt.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
pi_86350287
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:13 schreef lynda het volgende:
*O* en wederom is mijn 'Vrij Reizen" geblokkeerd en niemand weet waarom *O*
Morgen voor de 39892893e keer 0900 nummer gaan bellen.
Staat je saldo in de min?
Ik zwaai naar dieren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')