VancouverFan negeert gewoon alle posten waarin problemen besproken wordenquote:Op donderdag 9 september 2010 00:08 schreef Hukkie het volgende:
Dit valt natuurlijk allemaal onder de noemer opstartproblemen. Reizigers moeten er aan wennen, over de strippenkaart waren ook veel klachten en de klapper: in het buitenland werkt het ook goed. Dus uiteindelijk zal het hier ook goed komen en zal vooral de reiziger er beter van worden, met name door het grotere gebruiksgemak en natuurlijk lagere en eerlijkere beprijzing.
Vancouver kom er maar in.
Jawel, dat VF een hoge functie bekleed in de OV-propagandamachine en waarschijnlijk per positieve post op FOK betaald krijgt, was menigeen al duidelijk.quote:Op donderdag 9 september 2010 00:12 schreef macca728 het volgende:
VancouverFan negeert gewoon alle posten waarin problemen besproken worden
Het zou hem sieren als hij eens met eigen ervaringen kwam, maar daar wachten we al 20 topics op
quote:‘Treinstudent ongelijk behandeld’
LSVb nieuwe problemen OV-chipkaart
In tegenstelling tot overige reizigers met een OV-kaart krijgen studenten geen tijdelijke kaart krijgen bij verlies, diefstal of beschadiging. Studentenvakbond LSVb eist dat studenten op dezelfde wijze worden behandeld als andere reizigers.
DOOR STERRE VAN HEEMST ‘Wanneer een OV-abonnementhouder een defecte kaart heeft, krijgt hij een vervangende kaart, wanneer een student een defecte kaart heeft moet hij zelf opdraaien voor de kosten’, zegt Sander Breur, voorzitter van de LSVb.
Een student betaalt ¤ 136 per maand via studiefinanciering, voor zijn OV-kaart. Op het moment dat deze defect is, betaalt de student het bedrag gewoon door en daarboven op ook nog eens reiskosten.
In september hebben 17 duizend studenten een kaart met productiefout gekregen waardoor ze niet in of uit kunnen checken. Ook zijn er nog steeds studenten die hun abonnement niet kunnen ophalen, of aan wie geen nieuwe kaart wordt gestuurd. De studenten die in het bezit zijn van een kaart met productiefout hebben volgens de persvoorlichtster een brief gekregen waarmee ze kunnen reizen op punten waar ze niet in of uit kunnen checken.
Els van der Boon (22) is een van de gedupeerde studenten. ‘Nadat ik mijn OV-kaart verloren was, moest ik drie weken wachten totdat ik een nieuwe kreeg. Dit bleek een kaart zonder reisproduct te zijn. Er gingen nogmaals drie weken voorbij voordat ik dit product op mijn kaart kon zetten. Toen bleek mijn kaart geblokkeerd te zijn.’
Van der Boon: ‘Toen ik de servicelijn belde, wist men niet hoe de blokkade tot stand gekomen was, ik had genoeg saldo om te kunnen reizen. Bij de hulplijn vertelde ze mij dat het servicepunt dit probleem kon oplossen maar bij het servicepunt verwees men mij weer terug naar de hulplijn voor een oplossing. Uiteindelijk zijn ze er achter gekomen dat transportbedrijf Veolia mijn kaart geblokkeerd had. Zij vertelden mij dat ze hier niets aan konden doen en dat de servicelijn van de OV-chipkaart dit moest oplossen. Nadat ik heel boos ben geworden op zowel Veolia als het servicepunt van OV-chipkaart ben ik maar naar het servicepunt van Veolia gegaan in Zoetermeer. Hier hebben ze uiteindelijk mijn blokkade kunnen opheffen. Ik heb mijn OV-chipkaart bijna 3 maanden niet kunnen gebruiken. Het aantal belminuten dat ik heb gebruikt om dit te kunnen regelen is gigantisch.’
die verschillen komen omdat de kaartlezers niet geijkt zijn.quote:Op donderdag 9 september 2010 00:16 schreef mschol het volgende:
ik betaal voor dezelfde rit de ene keer ¤1,37 en de andere keer ¤1,38
hmm, ach, dan is het maar goed dat ik standaard 2 haltes minder afrekenquote:Op donderdag 9 september 2010 00:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
die verschillen komen omdat de kaartlezers niet geijkt zijn.
Ik vroeg het aan Qbuzz, die gaven eerst een ontwijkend antwoord op die vraag en daarna agressief, dat ik niet moest zeuren, want de kaartlezers voldeden aan de wettelijke norm
Ja dat klopt ook, alleen de wet vind het niet noodzakelijk dat de lezers 100% nauwkeurig werken.
Een collega van mij heeft een abonnement en kan bijna dagelijks 80 cent bijbetalen omdat de kaartlezer in de bus telkens een halte verder neemt, wanneer hij uitcheckt
quote:Steeds meer geldclaims OV-chipkaart Amsterdam
woensdag 8 september 2010
Dit artikel zit in dossier: OV Chipkaart
Steeds meer geldclaims OV-chipkaart Amsterdam
In de regio Amsterdam wordt steeds vaker geld teruggevraagd door reizigers die hebben vergeten uit te checken, of niet uit konden checken door falende apparatuur.
Dat meldt Metro vandaag in de krant. In de maand mei nam nog maar 6% van de reizigers de moeite om het te veel betaalde geld terug te vragen, nu is dat al 15,5%. Door de stijging van het aantal aanvragen kost het het GVB meer tijd om de aanvragen te verwerken. Eerst duurde het maar enkele dagen, nu twee tot drie weken.
Het GVB verdient nu per maand ongeveer anderhalve ton aan gemiste uitchecks
In het buitenland werkt het meestal dan ook omdat ze het bij maar bij 1 vervoersmaatschappij toepassen en/of met een veel eenvoudiger betaalsysteem werken.quote:Op donderdag 9 september 2010 00:08 schreef Hukkie het volgende:
Dit valt natuurlijk allemaal onder de noemer opstartproblemen. Reizigers moeten er aan wennen, over de strippenkaart waren ook veel klachten en de klapper: in het buitenland werkt het ook goed. Dus uiteindelijk zal het hier ook goed komen en zal vooral de reiziger er beter van worden, met name door het grotere gebruiksgemak en natuurlijk lagere en eerlijkere beprijzing.
Vancouver kom er maar in.
En hoeveel zijn ze kwijt aan de afhandeling van die claims en het terugbetalen?quote:
Ik verwacht eigenlijk dat daar niet meer daar één medewerker op gezet is als de verwerkingstijd zo achterlijk exponentieel toeneemt met een paar procenten meer claims.quote:Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En hoeveel zijn ze kwijt aan de afhandeling van die claims en het terugbetalen?
Wat een vergelijking, dat gebeurde maar sporadisch. Terwijl defecte apparatuur schering en inslag is en vergeten uit te checken ettelijke keren vaker zal voorkomen dan een strippenkaart die in de was gaat. Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen en ook nog nooit gehoord dat dat gebeurd is. Dat komt ook vooral omdat het dan de eigen schuld is, terwijl het bij de chipkaart aan de inherente triestheid van het systeem ligt.quote:En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
wat begrijp je niet aan de zin : Het GVB Verdient 1,5 ton per maand aan mensen die niet goed uitchecken ?quote:Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En hoeveel zijn ze kwijt aan de afhandeling van die claims en het terugbetalen?
waarom weer een vergelijking met de strippenkaart ?quote:Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
Hoeveel ze kwijt zijn aan de afhandeling van die claim zal mij als reiziger mijn reet roesten. Dat hadden ze maar van te voren moeten bedenken teon ze met zijn allen ja en amen zeiden tegen dit plan.quote:Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En hoeveel zijn ze kwijt aan de afhandeling van die claims en het terugbetalen?
En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
lees de andere topics even door en je begrijpt dat er geen discussie mogelijk is, dat de discussie eindeloos herhaald wordt. Het is hier toch een discussieforum ? Wij willen een discussie, niet iemand die de discussie elke keer doodt omdat tegenstanders zeikerds, zeurpieten, trollen en andere schekldworrden zijnquote:Op donderdag 9 september 2010 08:27 schreef BrandX het volgende:hoi OV discusseerusers
even dit:
@VancouverFan: schelden is niet nodig
@ de rest: het staat VancouverFan natuurlijk vrij of hij wel of niet reageert op welke posts. Dat kan rete irritant zijn, dat weet ik, maar hey, dat is wel zijn goed recht. Blijkbaar (ik heb geen andere topics teruggelezen, mea culpa) is hij een voorstander van dat chipgedoe en de meesten van jullie tegenstanders. Dat zal altijd wringen in dit soort discussies. Hou de eer aan jezelf en negeer zo'n iemand dan.
Hij wil blijkbaar geen discussie. Aan een dood paard kan je niet trekken. Ik zeg het, bloedirritant, maar negeer hem en zijn posts dan gewoon. Dat is de enige remedie. En discussieer met de rest.quote:Op donderdag 9 september 2010 08:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
lees de andere topics even door en je begrijpt dat er geen discussie mogelijk is, dat de discussie eindeloos herhaald wordt. Het is hier toch een discussieforum ? Wij willen een discussie, niet iemand die de discussie elke keer doodt omdat tegenstanders zeikerds, zeurpieten, trollen en andere schekldworrden zijn
quote:Kamer wil einde aan ellende OV-chipkaart
Uitgegeven: 9 september 2010 13:51
Laatst gewijzigd: 9 september 2010 13:51
AMSTERDAM - De Tweede Kamer wil dat er een einde komt aan alle problemen met de OV-chipkaart. Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) moet snel uitleggen hoe hij orde op zaken gaat stellen.
© NU.nl/Chris HeijmansDe Kamer wil uiterlijk dinsdag tekst en uitleg van Eurlings. Daarna volgt mogelijk een spoeddebat, dat GroenLinks en SP alvast hebben aangevraagd.
"De problemen met de chipkaart moeten eindelijk eens de wereld uit", zegt GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent.
Klachten
Volgens Van Gent 'regent het klachten' op de door haar partij opgerichte website ov-chipklacht.nl. Zo zouden de prijzen stiekem zijn verhoogd, zouden reizigers met klachten van het kastje naar de muur gestuurd en zouden ov-bedrijven te weinig doen om te voorkomen dat mensen vergeten uit te checken.
Ook over de OV-chipkaart voor studenten houden de klachten aan. Reizigersvereniging Rover en studentenvakbond LSVb meldden onlangs dat veel studenten een chipkaart hebben die niet werkt.
Ze moeten dus een kaartje kopen en krijgen dat geld niet terug, terwijl dat volgens de regels wel zou moeten.
Gek volgens de NS is iedereen tevreden en volgens de andere OV bedrijven ookquote:Op donderdag 9 september 2010 15:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
![]()
Volgens mij lezen hier kamer leden mee als ze nu nog wat andere ideeen hier over nemen zou ik bijna nog positief kunnen worden over de ov-chip kaart.
quote:Miljoenenclaim door ov-chipkaart
AMSTERDAM - Nederlandse studenten gaan een gezamenlijke claim van mogelijk vele miljoenen euro's indienen bij het ministerie van Onderwijs voor het falen van de ov-chipkaart.
Sinds de invoering van het betaalmiddel zijn tienduizenden studenten in financiële problemen geraakt omdat ze ineens zelf moeten opdraaien voor extra gemaakte reiskosten doordat de ov-chipkaart niet werkt.
Reizigersvereniging Rover en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) vragen vandaag de Nationale Ombudsman om de tienduizenden klachten te bundelen en actie te ondernemen richting de overheid.
Huilende studenten
"Er moet echt iets gebeuren, want het systeem deugt gewoon niet. We klagen al maanden en keer op keer wordt beterschap beloofd. Tot op heden is er niets veranderd en worden studenten opgezadeld met gigantisch hoge kosten", zegt Sanne van Galen van Rover.
"Ik krijg dagelijks huilende mensen aan de lijn, die niet meer weten hoe rond te komen, omdat ze inmiddels vele honderden euro's hebben voorgeschoten en nog geen cent hebben teruggekregen. Daarnaast blijven studenten ook nog eens ¤68 per halve maand voor een chipkaart betalen die door de organisatie niet geleverd wordt of binnen de kortste keren defect is. Een echte wanprestatie dus."
"Ik heb al enkele verhalen gehoord van studenten die de periode dat zij zelf de reiskosten moeten dekken zoveel mogelijk thuis blijven, of dat zij een periode geen schoolboeken kopen om de reiskosten te kunnen betalen. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is van de overheid, die probeert immers de studie zoveel mogelijk te stimuleren", vertelt Peter Visser, student aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
De in Veenendaal wonende student heeft zelf inmiddels 250 euro voorgeschoten aan reiskosten. "Toen mijn kaart defect ging, zou ik binnen drie weken een nieuwe ontvangen, maar in de tussentijd moest ik mijn reiskosten zelf betalen. Mevrouw Huizinga van de CU, die de ov-chipkaart invoerde, probeert wel op de kosten van de belastingbetaler met een privé-jet te vliegen. Maar de student die recht heeft op gratis reizen moet het zelf betalen", sist de woedende Visser.
Ook bij de LSVb staat de telefoon al maanden roodgloeiend met meldingen van gedupeerde studenten. "We worden er moedeloos van en de problemen blijven zich opstapelen", zegt voorzitter Sander Breur. "Nu kunnen zo'n 13.000 eerstejaars de kaart niet gebruiken. We beraden ons op acties, maar stellen die nog uit omdat we weer in overleg zijn met het ministerie en hoop blijven houden op een oplossing."
quote:Veiligere OV-chipkaart is niet snel inzetbaar'
Nijmeegse professor Bart Jacobs verwacht moeizame migratie
Van de verbeterde versleuteling in de nieuwe OV-chipkaart kan pas gebruik worden gemaakt wanneer het overgrote merendeel van de reizigers een nieuwe pas heeft. Dat kan optimaal gebruik van de kaart vertragen, terwijl het plan juist is om deze in te voeren op het moment dat het aantal fraude-incidenten uit de hand loopt. Dat zegt professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit in Nijmegen.
'Van de verbeterde versleuteling kan pas gebruik worden gemaakt wanneer 'zeg 99,9 procent' van de reizigers een nieuwe pas heeft, aldus Jacobs, wiens Digital Security-vakgroep in 2008 internationale faam verwierf toen deze de gebrekkige beveiliging van de huidige OV-chipkaart kraakte.
Jacobs wijst erop dat dit de eerste keer is dat binnen een openbaarvervoersysteem een overstap wordt gemaakt van de ene smartcard naar de andere. 'Tot nu toe kennen we wereldwijd alleen migraties van papieren (strippen-)kaarten naar smartcards. Die migraties kunnen stapgewijs verlopen, maar de overstap naar de nieuwe OV-chipkaart moet noodgedwongen in één klap.'
Hij legt uit waarom: 'De nieuwe chip in de kaart - de SmartMX - is backwards compatible: hij kan zich bij ouderwetse controlepoortjes als de oude Mifare Classic voordoen. Maar dat geldt niet andersom: bij de overgang naar de nieuwe kaart worden via een eenmalige operatie alle poortjes omgeschakeld. Vanaf dat moment komen reizigers met een oude OV-chipkaart er niet meer door. Dat maakt migratie naar de nieuwe kaart complex.'
Nieuwe kaart is programmeerbaar
Trans Link Systems (TLS) laat in eerste instantie alleen standaardapplicaties voor de nieuwe chip ontwikkelen, die in tegenstelling tot de Mifare Classic programmeerbaar is. In de toekomst volgen extra's, zoals bijvoorbeeld software voor loyaliteitsprogramma's, waarmee reizigers korting zouden kunnen krijgen bij pretparken.
Jacobs hoopt dat TLS kiest voor applicaties die voor de klant werkelijk nuttig zijn. 'Laten ze er eerst maar eens voor zorgen dat die kaarten thuis uitleesbaar worden. Ik heb een gezin met drie kinderen en er liggen bij mij tien van die kaarten in een bakje. Ik weet echt niet meer op welk van die kaarten nog saldo staat en al helemaal niet hoeveel. Daar kom je pas achter als je op reis gaat, maar dan kan het al te laat zijn.'
Beveiligingsproblemen als gevolg van de programmeerbaarheid van de nieuwe kaart ziet de professor softwarecorrectheid- en veiligheid vooralsnog niet. 'Alleen TLS kan software toevoegen. Ongetwijfeld zullen hackers proberen de kaart te kraken, maar het Java-platform biedt voldoende ondersteuning voor beveiliging. Als die correct wordt benut, hoeft er geen beveiligingsprobleem te zijn.'
Fraude
In juni van 2008 besloot de toenmalige staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat om de huidige OV-chipkaart pas te vervangen wanneer het aantal fraudegevallen uit de hand loopt. In februari 2010 werd al wel een nieuwe RFID-chip gekozen: de SmartMX-chip van NXP. Die maakt gebruik van een publiek versleutelingsalgoritme met langere sleutels dan de goedkopere en fraudegevoeligere Mifare Classic, die verwerkt is in de bestaande OV-passen.
Ik ben net gebeld over dit spoeddebat van de SP en GroenLinks. Lees topic Gebeld door 2e kamer fractie over OV-chipkaart voor als je klachten hebt waarvan je wilt dat de minister ze zal lezenquote:Op donderdag 9 september 2010 15:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
![]()
Volgens mij lezen hier kamer leden mee als ze nu nog wat andere ideeen hier over nemen zou ik bijna nog positief kunnen worden over de ov-chip kaart.
eindelijk krijgen anderen hun kans om vragen en ervaringen te delen hierquote:Op donderdag 9 september 2010 16:03 schreef Zelva het volgende:
Hmmz, zal nu Snowgoon weer uit de kast gehaald worden?
Ik vind het jammer dat er niet wordt ingegaan op het feit dat je als student geld misloopt omdat je bij de trein nog niet mag inchecken. Enkeltjes zijn met de ovchipkaart goedkoper dan wanneer je normale kaartjes koopt, plus het maakt niet uit of je dezelfde dag al retour gaat. Wanneer je als student nog niet zeker bent dat je dezelfde dag weer terug gaat, kost je dat weer een paar euro extra.quote:
ja klopt, ik heb zelf een Voordeelurenkaart en mijn vriendin rist altijd met mij samen, ook korting.quote:Op donderdag 9 september 2010 21:59 schreef Frankvbr het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat er niet wordt ingegaan op het feit dat je als student geld misloopt omdat je bij de trein nog niet mag inchecken. Enkeltjes zijn met de ovchipkaart goedkoper dan wanneer je normale kaartjes koopt, plus het maakt niet uit of je dezelfde dag al retour gaat. Wanneer je als student nog niet zeker bent dat je dezelfde dag weer terug gaat, kost je dat weer een paar euro extra.
Te belachelijk voor woorden dat ov-organisaties pas door hun knieen gaan als de overheid ze weer eens op het matje roept. Dat zou juist uit zichtzelf moeten komen bij zulke dienst verlenende organisaties.quote:Vervoerders vergoeden overlast studenten ov-chipkaart
Uitgegeven: 10 september 2010 15:57
Laatst gewijzigd: 10 september 2010 16:02
AMSTERDAM – De ov-bedrijven gaan studenten vergoeden die kosten maken door problemen rond de studenten ov-chipkaart.
© NU.nl/Alphons NieuwenhuisDat hebben de vervoerders vrijdag bekendgemaakt na overleg met staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs).
De studenten ov-chipkaart kampt nog regelmatig met storingen, waardoor studenten niet gebruik kunnen maken van de kaart.
Bij belangengroepen als de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en reizigersorganisatie ROVER regent het klachten.
Afspraken
Een woordvoerder van Van Bijsterveldt laat aan NU.nl weten dat de afspraken zijn gemaakt op aandringen van de staatssecretaris tijdens een ‘pittig’ gesprek met de vervoerbedrijven.
De staatssecretaris dringt er op aan dat de vervoerders de studenten ‘ruimhartig beoordelen’. “Studenten mogen niet de dupe worden van de problemen met de ov-chipkaart.”
De vervoerders hebben daarnaast toegezegd te kijken hoe vervangende kaarten sneller (binnen 9 dagen) kunnen worden geleverd. Ook wordt nagegaan of het beoordelen van defecten sneller kan worden uitgevoerd.
Declaraties
Met de vervoerders is afgesproken dat er gewerkt gaat worden aan 1 loket voor de declaraties van de studenten, zodat zij niet meer langs allerlei instanties moeten.
Volgens mij heeft de overheid dit al eerder toegezegd, toen hadden de OV bedrijven er lak aanquote:Op vrijdag 10 september 2010 16:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Te belachelijk voor woorden dat ov-organisaties pas door hun knieen gaan als de overheid ze weer eens op het matje roept. Dat zou juist uit zichtzelf moeten komen bij zulke dienst verlenende organisaties.
Ik ben wel blij dat de politiek nu tenminste wel iets voor elkaar hebben gekregen voor de problemen van de studenten.
Die vage toezeggingen die ze verder doen daar moeten gewoon flinke sancties op staan als ze de nu gemaakte toezeggingen niet nakomen. Maar dat lezen we weer nergens.
Wat ik eigenlijk pas echt bespottelijk vind is dat er niets wordt gezegd over de rest van de klachten feiten zoals de vele storingen van de checkpunten etc. Alsof het 'tegemoetkomen van de studenten' het enige is.quote:Op vrijdag 10 september 2010 16:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Te belachelijk voor woorden dat ov-organisaties pas door hun knieen gaan als de overheid ze weer eens op het matje roept. Dat zou juist uit zichtzelf moeten komen bij zulke dienst verlenende organisaties.
Ik ben wel blij dat de politiek nu tenminste wel iets voor elkaar hebben gekregen voor de problemen van de studenten.
Die vage toezeggingen die ze verder doen daar moeten gewoon flinke sancties op staan als ze de nu gemaakte toezeggingen niet nakomen. Maar dat lezen we weer nergens.
Er schijnen al heel veel klachten te zijn over de nieuwere chipkaarten, dat die te goedkoop zijn gemaakt.quote:Op vrijdag 10 september 2010 17:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de overheid dit al eerder toegezegd, toen hadden de OV bedrijven er lak aan
De problemen spelen al 2 jaar bij de ov studentenkaart.
Nieuwe kaarten schijnen sowieso maar 1 jaar mee te gaan maximaal, zeker een besparing op materiaal
Hoho, het woordje 'verantwoordelijk' bestaat dan nog wel in taal, in gebruik is dit begrip al jaren niet meer. Wel een beetje bijblijven hier in Nederland he?quote:Hoe wil je 1 loket creeren voor 6,7 vervoerders ? Ze moeten Translink verantwoordelijk stellen en alles laten regelen.
kijken op OV chipkaart.nl of er transacties zijn geweest ?quote:Op zondag 12 september 2010 14:25 schreef shmoopy het volgende:
Iemand hier een idee?
Heb voor mijn oudste een OV-chipkaart aangeschaft met automatich ¤10 opladen als het saldo onder ¤5 uitkomt.
Het beste joch is er welgeteld alleen afgelopen maandag mee naar school geweest en was vanaf dinsdag ziek thuis.
Blijkt nu op mijn online banking dinsdagochtend 2x ¤10 opgeladen te zijn (en dus van mijn rekening).
Gek genoeg ook nog eens op 2 tijdstippen die hij normaal op een tram zou stappen (incl overstappen dus), maar hij lag toch echt ziek in z'n bed.
Komt waarschijnlijk door je nieuwe ID kaart.quote:Op donderdag 9 september 2010 00:21 schreef RacerDKB het volgende:
Sinds vandaag krijg ik constant ''Probeer opnieuw'' bij de poortjes
Maar het poortje gaat wel open, en als je het dan 3 keer opnieuw doet staat er ''U bent al ingecheckt!''
Heeft hij wel goed uitgecheckt? Kun je trouwens terug declareren.quote:Op zondag 12 september 2010 14:25 schreef shmoopy het volgende:
Iemand hier een idee?
Heb voor mijn oudste een OV-chipkaart aangeschaft met automatich ¤10 opladen als het saldo onder ¤5 uitkomt.
Het beste joch is er welgeteld alleen afgelopen maandag mee naar school geweest en was vanaf dinsdag ziek thuis.
Blijkt nu op mijn online banking dinsdagochtend 2x ¤10 opgeladen te zijn (en dus van mijn rekening).
Gek genoeg ook nog eens op 2 tijdstippen die hij normaal op een tram zou stappen (incl overstappen dus), maar hij lag toch echt ziek in z'n bed.
kan er toch nooit 2x 10 euro zijn afgeschrevenquote:Op zondag 12 september 2010 17:14 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Heeft hij wel goed uitgecheckt?
Jawel, ze heeft gebruik gemaakt van automatisch opladen na een bepaald minimum? En aangezien de eerste 10 euro bedoelt was om de saldo op te laden kan het best kloppen (anders zou het in totaal 3x moeten zijn). Als men vergeet uit te checken. Maar nogmaals, details ontbreken. Gewoon even contact opnemen voor declaratie.quote:Op zondag 12 september 2010 17:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
kan er toch nooit 2x 10 euro zijn afgeschreven
kost je maar 4 euro als je vergeet uit te checkenquote:Op zondag 12 september 2010 17:17 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Jawel, ze heeft gebruik gemaakt van automatisch opladen na een bepaald minimum? En aangezien de eerste 10 euro bedoelt was om de saldo op te laden kan het best kloppen (anders zou het in totaal 3x moeten zijn). Als men vergeet uit te checken. Maar nogmaals, details ontbreken. Gewoon even contact opnemen voor declaratie.
plus de ritprijs.quote:Op zondag 12 september 2010 17:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
kost je maar 4 euro als je vergeet uit te checken
Ik was van de veronderstelling van wel. Dat het bedrag berekend wordt per km op het moment dat je incheckt.quote:Op zondag 12 september 2010 18:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, als je niet uitcheckt, valt er helemaal geen rit te berekenen.
Staat je saldo in de min?quote:Op donderdag 9 september 2010 00:13 schreef lynda het volgende:en wederom is mijn 'Vrij Reizen" geblokkeerd en niemand weet waarom
![]()
Morgen voor de 39892893e keer 0900 nummer gaan bellen.
Instaptarief ben je dan kwijtquote:Op zondag 12 september 2010 18:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, als je niet uitcheckt, valt er helemaal geen rit te berekenen.
Nee, er wordt 4 euro borg ingehouden als je incheckt en als je niet uitcheckt ben je die kwijt. Niets meer en niets minder.quote:
Uhmz oke ben toch ook wel aardig wat andere bedragen tegengekomen.quote:Op zondag 12 september 2010 18:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, er wordt 4 euro borg ingehouden als je incheckt en als je niet uitcheckt ben je die kwijt. Niets meer en niets minder.
Nee, hoor, bedankt voor het meedenken.quote:
Eurlings kreeg deze vragen pas recent gesteld, voorheen was die staatssecretaresse Huizinga er mee bezig. Zij vond dat alles goed was en is nu minister van VROM...quote:Op zondag 12 september 2010 19:10 schreef macca728 het volgende:
http://www.spitsnieuws.nl(...)rttarief_chipka.html
Geen dubbel starttarief chipkaart
Treinreizigers met een ov-chipkaart mogen niet verplicht worden om twee keer een opstaptarief te betalen als ze overstappen van de ene naar de andere treindienst-aanbieder. Dat zei demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer) in een overleg met de Tweede Kamer .
Eurlings lichtte zijn woorden toe met een voorbeeld in Limburg. "Als je daar met de chipkaart zou reizen van Swalmen naar Valkenburg heb je te maken met verschillende regionale treinaanbieders. Het kan niet zo zijn dat je dan steeds weer een opstarttarief moet betalen. Dan laat je Valkenburg misschien links liggen, en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn'', aldus de bewindsman die uit die plaats afkomstig is.
De CDA-politicus heeft begrepen dat ook regionale overheden de handen niet op elkaar krijgen voor dubbele opstaptarieven. "Daarom wil ik zo snel mogelijk met hen om de tafel om een oplossing te bedenken'', zei de minister. ,
Probleem is pas 6 jaar bekend maar Eurlings, die weer teruggaat naar Limburg wil zsm praten.....
En waarom moet ik dan wel 2x een starttarief betalen als ik van trein op metro overstapt ?
Dat is toch ook van de ene naar de andere vervoerder overstappen, meneer Eurlings ?
Eurlings was haar baas toch, die heeft alle stukken heus wel gezienquote:Op zondag 12 september 2010 19:31 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Eurlings kreeg deze vragen pas recent gesteld, voorheen was die staatssecretaresse Huizinga er mee bezig. Zij vond dat alles goed was en is nu minister van VROM...
De openbaar vervoer-bedrijven grijpen elke kans aan om de zakken van hun reizigers leger te maken, ook al als het als gevolg is van hun onvermogen om iets goed te regelen, daar hebben ze geen boodschap aan. Net als dat je gewoon moet dokken als je een defecte studenten OV-chipkaart ontvangt van de IB-Groep.quote:Op zondag 12 september 2010 20:48 schreef Rick_ het volgende:
Ik snap er niets meer van en zit met een probleem met mijn studenten ov-chipkaart.
Ik heb bij DUO aangegeven mijn OV reisproduct te willen laten stoppen. Ik heb dit op internet geregeld halverwege augustus. Ik kreeg van DUO bericht dat ik 6 (of 7) september mijn reisproduct zelf nog van mijn chipkaart moest verwijderen. Dit heb ik gedaan volgens de website van de chipkaart. Ik heb afgelopen maandag dus mijn product van mijn chipkaart afgehaald bij een ophaalpunt. Ik kreeg een bon dat 0 van 4 producten waren afgehaald. Ik deed alles volgens de instructies dus ik dacht dat het dan wel zou kloppen.
Nu stap ik gisteren de bus in en check in met mijn chipkaart omdat daar nog tegoed op stond, ik zou dus moeten betalen in de bus zonder korting oid. Ik stap uit de bus en check dus ook uit. Ik zag toevallig dat dit ritje mij geen euro had gekost. Dus ik vreesde al het ergste. Ik loop vervolgens naar een NS medewerker en hij kon mij vertellen dat er gewoon een reisproduct nog opstond. Ik vreesde dus ook voor de boete van 68 euro per halve maand. Nu bekeek ik gisteren de website van de chipkaart en ik zag dat er technische problemen waren met het erafhalen van je reisproduct. ik moet het na 15 september nogmaals proberen.
( http://www.studentenov-chipkaart.nl/Stopzetten, stap 2)
Mag / kan ik nu nog gewoon gratis reizen doordeweeks? Uiteraard ga ik het na 15 september nog een keer naar een ophaalpunt. Volgens mijn gegeven op www.ov-chipkaart.nl heb ik namelijk nng steeds een reisproduct. Zelfs als ik doordeweeks wil betalen voor de bus, dan is dit theoretisch niet mogelijk met mijn chipkaart. En de conducteur aan wie ik het vroeg vertelde mij dus dat ik nog een geldig reisproduct heb. Ik ga in de periode tot 15 september voordat ik de trein instap inloggen op www.ov-chopkaart.nl om te kijken of ik nog recht heb om te reizen, anders koop ik uiteraard gewoon een kaartje.
Wel met een persoonlijke OV-chipkaart?quote:Op zondag 12 september 2010 23:29 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nee je kunt niet met studentenkorting reizen op een anonieme kaart, je pasfoto staat er immers niet op. Ook je collegekaart tonen is zinloos: niet iedereen met een collegekaart heeft recht op een OV-reisproduct.
nee op geen enkele manierquote:Op zondag 12 september 2010 23:46 schreef Asskicker14 het volgende:
Dus met een anonieme OV-chipkaart kun je per definitie niet met korting reizen?
Pin gewoon je kaartjes, je kunt een formulier downen om je geld terug te krijgen dit kan je dan bewijzen via je acceptgiro.quote:Op zondag 12 september 2010 23:58 schreef Asskicker14 het volgende:
Dan neem ik wel een papieren ticket en vraag ik iemand of ik met diegene mee mag reizen op studentenkorting.
Als jij gewoon recht hebt op studiefinanciering dus vrij reizen moet dat geen probleem zijnquote:Op maandag 13 september 2010 00:19 schreef Asskicker14 het volgende:
Dank je voor de tip. Al weet ik niet of ik aanspraak ga maken op restitutie, die regeling geldt slechts 1 keer.
Nee.quote:Op zondag 12 september 2010 23:26 schreef Asskicker14 het volgende:
Voor de komende 1/2 weken wil ik daarom met een anonieme chipkaart reizen.
Maar kun je daarmee ook met studentenkorting (reductie) reizen
Ja.quote:of betaal ik hiermee gewoon altijd de volle bak?
Niet. Je hebt geen recht op korting als je geen studentenkaart hebt. Je hebt uitsluitend recht op een vergoeding van 68 euro per halve maand als je ov-chipkaart te laat geleverd wordt.quote:En hoe toon ik aan dat ik aanspraak maak op die korting?
Jup daarvoor moet je bij ibg zijn duo daarom ook pinnenquote:Op maandag 13 september 2010 00:26 schreef Asskicker14 het volgende:
De klantenservice zegt iets heel anders, het verliezen van mijn studenten-OV is nalatigheid van mijzelf, en derhalve moet ik totdat ik mijn nieuwe kaart heb ontvangen, voor eigen rekening reizen. De regeling met de restitutie is enkel bedoeld als je een boete krijgt terwijl je een keer in de trein stapt terwijl je je OV thuis hebt gelaten, mocht je zoiets nog een keer overkomen, dan zeggen ze natuurlijk, ja, maar we hebben je al een keer gerestitueerd en daar mag je op jaarlijkse basis niet vaker dan 1x aanspraak op doen
Kan ik met een anonieme OV niet een medestudent vragen of ik met hem/haar mee mag reizen, dan geldt die korting toch wel?quote:Op maandag 13 september 2010 00:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Ja.
[..]
Niet. Je hebt geen recht op korting als je geen studentenkaart hebt. Je hebt uitsluitend recht op een vergoeding van 68 euro per halve maand als je ov-chipkaart te laat geleverd wordt.
Lang leve de privatisering.quote:Op maandag 13 september 2010 00:33 schreef Geerd het volgende:
Dan moet je een kaartje kopen met korting en dan vragen
Maar voor 0900 is korting sowieso niet geldig![]()
Als jij gewoon id paspoort of rijbewijs bij je hebt hoeft dat ook nietquote:Op maandag 13 september 2010 00:36 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
Lang leve de privatisering.![]()
Ik neem mijn kansen morgen wel, in een drukke coupe is de kans toch kleiner dat je gecontroleerd word, en bij een drukke spits gaan ze echt geen spoorwegpolitie bij halen.
Ooit gehoord van gba?quote:Op maandag 13 september 2010 00:38 schreef Asskicker14 het volgende:
No way, dan weet ik zeker dat de boete mijn brievenbus bereikt.
Zonder mijn ID-bewijs, kan ik elke naam opgeven die ik wil.quote:Op maandag 13 september 2010 00:40 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ooit gehoord van gba?Probeer alleen maar wat te helpen maar
Hehehe denk je???quote:Op maandag 13 september 2010 00:45 schreef Asskicker14 het volgende:
Ja, maar mijn hele punt is dat die conducteurs er ook tegen op zien om in een drukke ochtendspits de spoorwegpolitie erbij te halen, tenzij je echt van de Gestapo-conducteurs treft die koste wat het kost de regels willen hanteren.
quote:Op maandag 13 september 2010 00:50 schreef Asskicker14 het volgende:
Hoe het ook zij, ik hoop jou te treffen op mijn traject, hopelijk gun je me die korting dan wel. Als ik het woord 'Fok you' in mijn mond neem, dan weet je met wie je te maken hebt.
Je quote me heel mooi, maar je bericht geeft geen antwoord op mijn vraag..quote:Op zondag 12 september 2010 23:25 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
De openbaar vervoer-bedrijven grijpen elke kans aan om de zakken van hun reizigers leger te maken, ook al als het als gevolg is van hun onvermogen om iets goed te regelen, daar hebben ze geen boodschap aan. Net als dat je gewoon moet dokken als je een defecte studenten OV-chipkaart ontvangt van de IB-Groep.
Volgens mij niet: je moet in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en dat is of een kaartje of de chipkaart (een brief kan iedereen printen)quote:Op maandag 13 september 2010 08:59 schreef Rick_ het volgende:
[..]
Je quote me heel mooi, maar je bericht geeft geen antwoord op mijn vraag..![]()
Iemand enig idee?
weet je al waardoor het kwam ?quote:Op zondag 12 september 2010 14:25 schreef shmoopy het volgende:
Iemand hier een idee?
Heb voor mijn oudste een OV-chipkaart aangeschaft met automatich ¤10 opladen als het saldo onder ¤5 uitkomt.
Het beste joch is er welgeteld alleen afgelopen maandag mee naar school geweest en was vanaf dinsdag ziek thuis.
Blijkt nu op mijn online banking dinsdagochtend 2x ¤10 opgeladen te zijn (en dus van mijn rekening).
Gek genoeg ook nog eens op 2 tijdstippen die hij normaal op een tram zou stappen (incl overstappen dus), maar hij lag toch echt ziek in z'n bed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |