quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:24 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Die testfase begint nu pas echt goed nu de strippenkaart wordt afgeschaft!
Die conclusies kan jij trekken, maar of dat een realistische conclusie is kun je niet zeggen.
Heb je niet een keer een nieuwe kaart moeten afhalen waar die al in verwerkt was?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:41 schreef Kwaliteit het volgende:
Ik woon in regio Rotterdam en ik heb dat ov studenten chipkaart nog steeds niet! en men is al begonnen ermee? zegt men.
lekker handig voor als ik met de metro moet!
ja ze weten het pas 3 jaar. Je kan speciale kaart halen bij een RET verkooppunt, kan je alsnog gratis mee, als je daar recht op hebquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:41 schreef Kwaliteit het volgende:
Ik woon in regio Rotterdam en ik heb dat ov studenten chipkaart nog steeds niet! en men is al begonnen ermee? zegt men.
lekker handig voor als ik met de metro moet!
zeker !!! en dat 2 x he, ook nog uitchecken, in metro dan. In bussen kan je dat wel vergeten zonder gevolgen toch ?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:11 schreef Yildiz het volgende:
Ik ben voor de OVchip!
Het is zó handig. 90% van de gebruikers van het OV in de tram en trein heeft een OV-abo.
In plaats van dat men nu zomaar door kan lopen -de luiwammessen!- moeten ze nu wat terug doen. Iedereen moet zijn portemonnee uit zijn broekzak halen, in de rij voor de poortjes gaan staan, langzaam lopen, de chip over de lezer halen, en langzaam door het poortje lopen.
Dat is toch geweldig!.
Misschien kun jij gewoon eens een keer leren dingen onthouden.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:39 schreef macca728 het volgende:
misschien kan SNowgoon ons nog een keer de voordelen van de chipkaart geven. Voor iedereen hier
Ja man, en dan wordt er standaard 4 euro afgeschreven en mag je zelf achter je geld aan. Lang leve de ovchip.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
zeker !!! en dat 2 x he, ook nog uitchecken, in metro dan. In bussen kan je dat wel vergeten zonder gevolgen toch ?
quote:OV-Chipkaart: gewoon even wennen
Door GERT ONNINK
‘Begrijpen nieuwe kaart vereist universitaire opleiding’, ‘Consumentenbond vreest chaos openbaar vervoer’, ‘Bejaarden in de problemen’ en ‘Kaart pakt duurder uit’. Zijn dit krantenkoppen over de nieuwe ov-chipkaart, die zo omstreden oplaadbare vervoerspas die donderdag definitief in de Rotterdamse metro zal worden ingevoerd? Nee hoor, ze horen bij berichten uit 1980 bij de introductie van de strippenkaart in het landelijk openbaar vervoer.
De Rotterdamse vervoerder RET ziet een opvallende overeenkomst met de introductie van de ov-chipkaart. ,,Mensen moesten niets van de strippenkaart hebben. En nu deze gaat verdwijnen, willen ze er opeens niet meer vanaf,’’ zegt Pedro Peters, algemeen directeur van de RET.
Consumenten hebben grote moeite met dingen die ineens anders worden, stelt dr. Henk Aarts, hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Utrecht. ,,Mensen vinden veranderingen vervelend, zeker als het om routinezaken gaat, dagelijkse dingen waar je niet zo lang over hoeft na te denken.’’
De reiziger, geeft Aarts aan, kijkt in het geval van de nieuwe chippas vooral naar eventuele winst, in tijd en in geld. ,,Levert het hem of haar iets op? Als dat niet zo is, dan is de wens tot veranderen niet zo groot.’’ De hoogleraar weet dat het imago van de ov-chipkaart niet al te best is. ,,De pas is te kraken, je kunt je geld zomaar kwijtraken. Met een besmet product wil het publiek niets te maken hebben.’’
Aarts stipt nog meer voorbeelden aan van aanvankelijke weerstand. ,,Met de euro zou het niets worden, alles werd maar duurder. Nu hoor je daar niemand meer over. Of neem de mobiele telefoon. Bij de eerste dacht je toch ook: wat moet ik hiermee? Nu ben ik al aan mijn zesde exemplaar toe.’’ Dan de allereerste keer pinnen met een bankpas. ,,Geld uit de muur halen, dat was eng, zeker in het donker. Nu doet iedereen het, zelfs ouderen,’’ zegt Aarts.
De Utrechtse hoogleraar denkt dat het met de vervoerspas uiteindelijk ook goedkomt. ,,Je kunt eraan wennen, vermoed ik. Ik heb er zelf nog geen. Als u me over een jaar weer belt, gaat het ongetwijfeld beter. Dan is iedereen eraan gewend.’’
Volgens dr. Rick van Baaren, directeur van de master gedragsverandering van de Radboud Universiteit in Nijmegen, valt bij de invoering van de ov-chipkaart vooral het geklungel en het gebrek aan leiderschap op. ,,Mensen hebben toch al zo’n moeite van hun ingesleten gewoontes af te springen.’’
Neem het rookverbod, zegt Van Baaren. ,,Daar wordt maar geschipperd. Dat werkt niet. Je moet duidelijkheid scheppen. Dat gepolder is funest. Er moet worden gezegd: geen gezeur meer, we gaan het doen.’’
Van Baaren vindt de komst van de euro een goed voorbeeld. Daar voerde het rijk een uitvoerige, duidelijke informatiecampagne voor. ,,Dat er later, ver na de invoering, toch weer een paar idioten tegen waren, zijn we allemaal vergeten.’’
Bij het debat over rekeningrijden heeft de overheid volgens de gedragsdeskundige juist het verkeerde signaal afgegeven. ,,Geen leiderschap. Je moet een besluit nemen en dat ook uitstralen. De ov-chipkaartdiscussie is heel on-Rotterdams.’’
Arno Bonte, gemeenteraadslid voor GroenLinks in Rotterdam en het gezicht van het verzet tegen de pas, vindt dat de gebruikers zijn gepasseerd. ,,De RET is uitgegaan van het systeem en niet van de reiziger. Het is best dat ze willen veranderen - de strippenkaart loopt inderdaad op zijn einde - maar zorg wel dat alle problemen zijn opgelost. Zo ver zijn we nog lang niet.’’ Bonte voorziet donderdag - als de strippenkaart in de metro niet meer kan worden gebruikt - problemen op de metrostations. ,,Ik hoop dat het meevalt, maar ik vrees het ergste.’’ Hij verwijst naar Londen waar in de metro zeven jaar lang twee systemen naast elkaar hebben bestaan. ,,En Rotterdam wil het na drie jaar proeftuin nu al gaan doen. Dat is absurd.’’
Ook de Consumentenbond kijkt met grote vrees uit naar donderdag. ,,Wij zetten nog steeds vraagtekens bij de ov-chipkaart. Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen,’’ zegt Frederique Hermie namens de organisatie.
Vorige week hebben Consumentenbond, reizigersvereniging Rover en ANWB nog geprobeerd het vastgelopen overleg met Verkeer en Waterstaat over de ov-chipkaart vlot te trekken, maar dat had geen succes. ,,Praten helpt niet, de invoering gaat toch door. Maar wij zijn bang dat de mensen er niet klaar voor zijn.’’
lezen, voor iedereen even een update want niemand kan de voordelen onthoudenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Misschien kun jij gewoon eens een keer leren dingen onthouden.
Nou vooruit, laten andere gebruikers het jou nog eens uitleggen:quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:39 schreef macca728 het volgende:
misschien kan SNowgoon ons nog een keer de voordelen van de chipkaart geven. Voor iedereen hier
quote:Reiziger ziet voordelen ov-chipkaart
Door GERT ONNINK
UTRECHT - Alle kritiek op de ov-chipkaart ten spijt, zijn er ook reizigers in het openbaar vervoer die wel vertrouwen hebben in de nieuwe oplaadbare vervoerspas.
OV-chipkaart. FOTO ANP
Dat stelt organisatie Mijn-OV, met ruim negenduizend leden de grootste ov-reizigersvereniging van Nederland. Mijn-OV, dat zichzelf ‘de stem van de reiziger’ noemt, heeft eerder deze maand een peiling gehouden waarop bijna 2300 deelnemers ‘uit alle hoeken van het land’ hebben gereageerd.
,,Uit dit onderzoek is vooral naar voren gekomen dat de reizigers voordelen zien in de ov-chipkaart. Al moeten ze natuurlijk nog wel eerst zien of het werkt,’’ zo laat een woordvoerder van Mijn-OV in een toelichting weten.
Van de ondervraagden noemde 67 procent het gemak als het grootste voordeel van de ov-chipkaart, die morgen definitief in de Rotterdamse metro zijn intrede zal doen. ,,De reizigers zijn positief sceptisch over de kaart, laat ik het zo maar samenvatten,’’ stelt de zegsman van Mijn-OV.
De snelheid waarmee met de nieuwe pas kan worden gereisd en het overzicht in de kosten van de chipkaart worden als belangrijke voordelen gezien. Een op de vijf reizigers (18 procent) liet weten geen enkel voordeel te zien. De ondervraagden van Mijn-OV noemen de privacy (20 procent) en de storingsgevoeligheid (32 procent), vooral bij het in- en uitchecken bij de poortjes, als mogelijke nadelen.
Volgens de vereniging, die is voortgekomen uit OV-fiets, staat het merendeel van de reizigers die aan het onderzoek hebben meegedaan ‘relatief modern’ in het leven, omdat een op de drie gebruik maakt van mobiel internet.
Dat is dan het probleem van die mensen, niet van mij.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
lezen, voor iedereen even een update want niemand kan de voordelen onthouden
Je bedoelt dit artikel?quote:
Nog meer camera's! Jaa dat hebben we nodigquote:Alle poortjes worden door camera’s bewaakt en zijn voorzien van sensoren. Een poortje sluit pas als er geen beweging meer wordt waargenomen. Bij calamiteiten gaan alle poortjes automatisch open, zodat reizigers direct het station kunnen verlaten
Wat een organisatie die dit bericht de wereld in slingerd.quote:
En dan de wikiquote:Mijn-OV, een nieuwe vereniging
Mijn-OV is de vereniging van en voor OV-fietsers.
Wanneer je al een keer geklikt hebt ben je al automagisch lid lijkt het wel.quote:Mijn-OV is een moderne web 2.0 vereniging met 9000 leden waar de reizigers echt het stuur in handen hebben. En bijdragen via internet bij op een moment dat het hen uitkomt, bijvoorbeeld via deze wiki.
zit toch niemand achter die camera'squote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:24 schreef alors het volgende:
Dit las ik nog m.b.t. de levering van de ov chipkaarten voor studenten:
Dit is de huidige planning:
Jouw postcode Periode van levering
3299 t/m 2600 12-1-2009 t/m 24-1-2009
2599 t/m 2200 24-1-2009 t/m 29-1-2009
En wat lees ik hier:
[..]
Nog meer camera's! Jaa dat hebben we nodig
Deze club?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een organisatie die dit bericht de wereld in slingerd.
[..]
En dan de wiki
[..]
Wanneer je al een keer geklikt hebt ben je al automagisch lid lijkt het wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |