abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61851004
Deel twee.
De OP van het vorige deel:
quote:
DEN HAAG - Consumentenorganisaties hebben zich maandag per direct teruggetrokken uit het overleg over de ov-chipkaart. Ze hebben er geen vertrouwen meer in dat "de nadelen aan het elektronisch vervoerbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen".

De prijs, privacy en praktische problemen met overstappen, zijn volgens de ANWB, CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten, Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover na vier jaar praten nog steeds niet opgelost.

De groeperingen wijzen erop dat ze wilden meedenken vanwege het gemak dat de kaart de reizigers zou bieden. Maar ze hebben weinig vertrouwen in de afloop, gezien de ,,voortdurende stroom van nieuwe problemen en het niet oplossen van eerdere problemen''.

,,Niet alleen biedt de ov-chipkaart reizigers geen voordelen, het lijkt er zelfs op dat het elektronische kaartje de consument alleen maar nadelen biedt.''

Eenvoudige prooi

Reizen wordt duurder omdat er geen goedkopere retourtjes zijn en de kaart blijkt een eenvoudige prooi voor hackers. De consumentenclubs willen dat het vertrouwde papieren kaartje gewoon blijft bestaan naast het nieuwe elektronische vervoerbewijs. ,,Wanneer de chipkaart zijn reisgemak waarmaakt, zal de consument hier vanzelf op overgaan'', vinden ze.

De Nederlandse Spoorwegen laten in een reactie weten dat ze de stap van de organisaties jammer vinden. Maar de NS blijven via 'hun' consumentenklankbord nog wel in gesprek met veel belangenclubs, ook over de ov-chipkaart, meldt een woordvoerster.
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:30 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Wat is er toch een irritante zeik cultuur in Nederland. Alles moet perfect en foutloos worden georganiseerd en vooraf gegaan zijn door jarenlang overleg, anders is het niet goed.

Alsof een strippenkaart niet gejat kan worden, alsof het reizen sowieso niet duurder wordt. Beide zaken waarvan wordt gedaan alsof het alleen bij de OV chipkaart kan gebeuren en niet in het huidige zwaar verouderde strippenkaart systeem.

In andere landen hebben ze hetzelfde systeem en daar zijn ze er blij mee. Even kaart langs lezer houden en doorlopen ipv kaart dubbelvouwen, in de automaat zien te krijgen en dan pas doorlopen.
pi_61851018
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 10:57 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Jouw laatste alinea is weer complete mislieding. Dat zwartrijden waar jij het nu over hebt komt doordat er nu een dubbel systeem is waarbij men met zowel strippenkaart als met OV-chipkaart kan reizen.
Blijkt maar weer dat je je niet goed in de zaken verdiept.
Ja, in Engeland is het helemaal prima.

Wireless subway cards cracked
10 Maart 2008: Karsten Nohl, a computer science researcher at the University of Virginia, claims to have broken the encryption used by the RFID (radio frequency identification) chip found in the Charlie Card on the Boston T subway system and in the Oyster Card on the London Underground.

Dutch academics hack Oyster card
24 Juni 2008: Dutch academics have compromised the security of London's Oyster card, cloning it and travelling for free on the city's transport system.

Oyster card System clams up
15 Juli 2008: Thousands of London commuters will receive new Oyster cards today after a glitch wiped as many as 40,000 cards.

Oyster card hack to be published
21 Juli 2008: Details of how to copy the Oyster cards used on London's transport network can be published, a Dutch judge has ruled

London's Oyster Card system fail again
25 Juli 2008: London's Oyster card system used on public transport has suffered another failure, just two weeks after it crashed wiping the cards of 40,000 travellers.

Oyster suffers second card failure
28 Juli 2008: For the second time in weeks, London’s Oyster card has failed. This time, instead of damaging the riders’ cards, they got to enjoy a free ride during last Friday’s rush hour. The system went down at all London Underground stations and ticket gates were opened to limit disruption while the problem was resolved.

Dat is slechts van de laatste paar maanden.
Door storing zijn meteen duizenden mensen de dupe, nu niet, je kan altijd je kaartjes gebruiken/halen.
Plus het kan nog altijd gewoon gekraakt worden. Dat dat niet algemeen bekend is, zegt niet dat dat niet aan de hand is. En gezien er kan worden gekraakt en zwart gereden, wordt de prijs voor de 'gewone' consument hoger.
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:08 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Als het straks goed werkt kun je makkelijk "afstempelen". Onderweg naar het perron of in de deuropening van de bus of die lezers waar je je kaart alleen maar over hoeft te "zweven".
Als het systeem alleen draait op OV-chipkaarten heb je veel minder kans op zwartrijders.
1 kaart voor alle soorten OV.
Je hoeft je niet meer druk te maken over hoeveel zones je moet afstempelen.

Kortom, vooral gemak.
Vooral gemak. Wat nog meer dan volgens jou?

Minder kans op zwartrijders is dus niet waar.
En omdat je nu een buskaart én een treinkaart hebt moet er een miljardensysteem worden ingevoerd dat duidelijk meer nadelen heeft, zie andere users die het al voor je opgesomd hebben, en het voor de consumenten onhandiger én duurder maakt?
  dinsdag 23 september 2008 @ 15:06:24 #3
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_61851071
Verdomme ik was al een uur op zoek naar zo'n lijstje over de Oyster kaart. Had het een tijdje terug gezien maar kon de url maar niet vinden

Resume vorige topic:
:
1. het is duurder;
2. het is ingewikkelder;
3. het is minder veilig/gevoeliger voor fraude.

En waarom zouden we die OV chip ook al weer willen?
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_61851125
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 10:59 schreef macca728 het volgende:
Maar wat zijn dan de voordelen van de chipkaart ????
MI5 wil Britten bespieden via OV-chipkaart
17 Maart 2008
Als het aan de Britse geheime dienst ligt krijgt zij ongelimiteerd toegang tot de reisgegevens van de gebruikers van de Oyster card, de Londense OV-chipkaart.
In het kader van nieuwe plannen om terrorisme te bestrijden wil de geheime dienst MI5 nu toegang tot veel meer gegevens. In het wensenlijstje staat ook inzicht in de bewegingen van burgers, waaronder ook de reisgegevens van 17 miljoen Britten die in Londen van de Oyster card.

Goh, verrassend.
pi_61851615
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 15:08 schreef OldJeller het volgende:

Goh, verrassend.
Ja heel verassend, wir haben es nicht gewusst.
  dinsdag 23 september 2008 @ 15:34:47 #6
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_61851681
TerugVervoerPas
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  dinsdag 23 september 2008 @ 15:37:12 #7
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61851752
quote:

[..]

17 Maart 2008
Als het aan de Britse geheime dienst ligt krijgt zij ongelimiteerd toegang tot de reisgegevens van de gebruikers van de Oyster card, de Londense OV-chipkaart.
In het kader van nieuwe plannen om terrorisme te bestrijden wil de geheime dienst MI5 nu toegang tot veel meer gegevens. In het wensenlijstje staat ook inzicht in de bewegingen van burgers, waaronder ook de reisgegevens van 17 miljoen Britten die in Londen van de Oyster card.

Goh, verrassend.
Ach wat man! Wat maakt het nou uit! Je hebt toch niks te verbergen? Niemand heeft toch wat aan die gegevens?! Als je hier tegen bent ben je een verkrachtende pedofiele terrorist die vast en zeker een moord heeft gepleegd!

Daarbij als de overheid vind dat ze deze gegevens nodig hebben, dan mogen ze dat gewoon...want de overheid...die is wel te vertrouwen!

Zo...hebben we dat ook weer gehad.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_61851785
quote:

[..]

17 Maart 2008

Goh, verrassend.
Idd. Je kunt op je vingers natellen dat wanneer je als bedrijf informatie over je klanten verzamelt die iets vertelt over hun hoe, wat en wanneer, er interesse voor is vanuit de overheid. Kijk, dat er één of andere BI medewerker bij de firma OVChipKaart die gegevens kan inzien met één muisklik, soit, veel plezier ermee. Maar wanneer overheidsdiensten dit gaan gebruiken om, gecombineerd met alle andere gegevens die er te halen zijn (bedenk goed dat iets als de ov kaart niet op zich staat!), zich een compleet beeld te vormen van alles wat burgers doen en laten (of zelfs denken), dát is eng. Sterker nog, in China zou men willen dat ze dit bedacht hadden.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 23 september 2008 @ 15:40:43 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_61851822
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 15:37 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ach wat man! Wat maakt het nou uit! Je hebt toch niks te verbergen? Niemand heeft toch wat aan die gegevens?! Als je hier tegen bent ben je een verkrachtende pedofiele terrorist die vast en zeker een moord heeft gepleegd!

Daarbij als de overheid vind dat ze deze gegevens nodig hebben, dan mogen ze dat gewoon...want de overheid...die is wel te vertrouwen!

Zo...hebben we dat ook weer gehad.
Tuurlijk, steek je kop maar diep in het zand.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 23 september 2008 @ 15:43:08 #10
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_61851877
netsplitter: sarcasme is niet aan jou besteed?
  dinsdag 23 september 2008 @ 15:45:53 #11
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61851941
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 15:40 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Tuurlijk, steek je kop maar diep in het zand.
Je zou voor de gein het eerste topic eens moeten doorlezen....maar goed ik ga mijn hoofd weer eens in het zand steken, want dat is best lekker warm en zacht hoor.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_61852012
Semisane, je had trouwens gelijk wat D'66 en de ID plicht betreft. Thanks!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  dinsdag 23 september 2008 @ 15:50:51 #13
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_61852091
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 15:45 schreef Semisane het volgende:

[..]

Je zou voor de gein het eerste topic eens moeten doorlezen....maar goed ik ga mijn hoofd weer eens in het zand steken, want dat is best lekker warm en zacht hoor.
En ik vond het er nogal vanaf druipen
pi_61852094
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 15:48 schreef Jarno het volgende:
Semisane, je had trouwens gelijk wat D'66 en de ID plicht betreft. Thanks!
Wat was d'rmee?
D66 lijkt fervent voorvechter van de privacy te zijn, maar over de OV-chipkaart hoorde je in het begin (dus bijna een jaar geleden) iets negatiefs, maar naderhand niets meer van hun kant... evenals toen Hirsch Ballin opriep dat iedereen bij een misdrijf z'n DNA verplicht moet inleveren, toen hoorde je ze wederom niet.
Dus wat dat betreft heb ik niet zoveel vertrouwen in hen.. wassen neus.
pi_61852262
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 15:50 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Wat was d'rmee?
(over de ID plicht dus)
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 14:24 schreef Jarno het volgende:
Nog zo'n kutmaatregel waar je noooooooooit meer vanaf komt en die geen flikker helpt, die hele ID plicht. Bah. Don't get me started. Ingevoerd uit angst en effectiviteit 0. Ja woei, oom agent kan een extra puber op de bon slingeren omdat -ie een keer te lamlendig was z'n ID kaart mee te slepen.

Grrrrr. Noem me één partij die dit terug wil draaien en ze hebben mijn stem, als is het Wilders zelf desnoods.
En idd, op d66.nl staat onder 'Mensen en hun rechten' dat 'Identificatieplicht verdwijnt'.
Verder mis ik ze ook wel in het hele privacy debat hoor, maar iets is beter als niets denk ik dan (bij gebrek aan beter dus, etc,etc).
pi_61852326
Ohjah, dat OV Chipkaart fiasco heb je ook nog.
Waarom hebben we dat ding eigenlijk?

Hoe zit het eigenlijk met abonnementen op de trein met dit soort dingen?

Alle dagen individueel de heen en terugreis betalen kost nogal wat meer dan gewoon een abonnementje voor trein + bus. (woon werk verkeer)
Sterker nog met mijn maandabonnement trein + bus scheeld me per maand zo'n 40 euro tegenover het los kopen van kaartjes/strippenkaarten kopen.
Als ik een jaarabonnement afsluit zelfs 50 euro de maand.

Dat voordeel moet met dat ov-chip gemekker natuurlijk ook niet naar de haaien gaan.
  dinsdag 23 september 2008 @ 16:02:12 #17
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_61852389
Zwaar offtopic:

d'66 en identificatieplicht:
11.12.2007: http://www.rtl.nl/(/actue(...)ntificatieplicht.xml
18.01.2007: http://www.d66.nl/9359000(...)rr9?ctx=vhduibqp1pya

Is al weer een tijdje terug dus.

http://www.d66.nl/9359000/1/j9vvhc6cwgbojx9/vhduibqp1pya
quote:
Afschaffing identificatieplicht

D66 wil afschaffing van de identificatieplicht, die te weinig toevoegt aan de veiligheid om de inbreuk op de privacy te rechtvaardigen.
Algemene mening D'66 dus ze vinden dit nog steeds.

Maar wat OldJeller stelt is waar: het is rustig aan dat front.
  dinsdag 23 september 2008 @ 16:03:42 #18
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61852430
quote:

[..]

Wat was d'rmee?
D66 lijkt fervent voorvechter van de privacy te zijn, maar over de OV-chipkaart hoorde je in het begin (dus bijna een jaar geleden) iets negatiefs, maar naderhand niets meer van hun kant... evenals toen Hirsch Ballin opriep dat iedereen bij een misdrijf z'n DNA verplicht moet inleveren, toen hoorde je ze wederom niet.
Dus wat dat betreft heb ik niet zoveel vertrouwen in hen.. wassen neus.
Dat valt mee, D66 staat echt wel voor de privacy van het individu, enkel Hirsch deed die oproep heel handig tijdens het reces en tja dan hoor je weinig van de verschillende partijen. (Naast het feit dat dat plan van zo'n idioot niveau is, dat het nauwelijk het reageren waard is uiteraard. )

Dat gezegd ben ik wel van mening dat de D66 daar best vragen over had mogen stellen en nog steeds eigenlijk. Weet je wat...ik mail Pechtold wel daarover, lijkt me wel een keer leuk om te doen...kijken of ik reaktie krijg. Al was het maar van een medewerker.
pi_61852449
Deze kaart brengt naar mijn weten niets positiefs en toch willen een aantal mensen kosten wat het kost dit fraudegevoelige en kostenverhogende ding invoeren.
Het kan bijna niet anders zijn dan dat die figuren een enorm groot kerstpakket, een hele grote bonus of een aantrekkelijke functie in het vooruitzicht is gesteld.
pi_61852494
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 15:57 schreef Jarno het volgende:

[..]

(over de ID plicht dus)
[..]

En idd, op d66.nl staat onder 'Mensen en hun rechten' dat 'Identificatieplicht verdwijnt'.
Verder mis ik ze ook wel in het hele privacy debat hoor, maar iets is beter als niets denk ik dan (bij gebrek aan beter dus, etc,etc).
Dat is waar. Bij b.v. de VVD & CDA hoef je niet voor privacy aan te kloppen.
Die sociale druk en de schending van privacy maken het grote onderzoek omstreden. ,,Onzin, als je niks te verbergen hebt, heb je niets te vrezen,’’ meent Tweede Kamerlid Fred Teeven (VVD). ,,Ik vind dit een heel goede zaak. Het scheelt veel tijd en leidt tot het oppakken van meer daders.’’ Zijn CDA-collega Sybrand van Haersma Buma zou DNA-onderzoek het liefst verplicht stellen. ,,Maar dit is al een mooie stap in de goede richting,’’ zegt hij.
AD.nl. En dat was in April 2007.

Meer Fred Teeven privacy uitspraken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_61852666
Die Teeven en van Haersma Buma zijn ook net zo simpel als de gemiddelde kamperplant he

OT: Mooie zaak dat deze organisaties nu collectief hun stem laten horen. Van mij hoeft het ook niet, zeker niet op deze manier.
know'm sayin?
word? word.
pi_61852732
Fred Teeven. . Echt. Wat een tokkie.
pi_61853141
Een grappig stukje van vandaag (23 September 2008) uit 't NRC;
Het is een nieuwe tegenvaller voor staatssecretaris Huizinga (Verkeer, ChristenUnie), want zij hecht groot belang aan steun van de consument bij de invoering van de ov-chipkaart.

Ik moest lachen.
  dinsdag 23 september 2008 @ 16:37:43 #24
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61853243
quote:
evenals toen Hirsch Ballin opriep dat iedereen bij een misdrijf z'n DNA verplicht moet inleveren, toen hoorde je ze wederom niet.
Volgens mij was het Hirsch Ballin die zei dat dit niet verplicht hoeft te worden en een CDA kamerlid die het wel wilde verplichten. En dan hebben we het over DNA afstaan als er onderzoek wordt gedaan naar een zeden- of geweldsmisdrijf, niet dat iedereen zijn DNA zou moeten afstaan 'zonder aanleiding'.

Maar dat even geheel ter zijde.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_61853492
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 16:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Volgens mij was het Hirsch Ballin die zei dat dit niet verplicht hoeft te worden en een CDA kamerlid die het wel wilde verplichten. En dan hebben we het over DNA afstaan als er onderzoek wordt gedaan naar een zeden- of geweldsmisdrijf, niet dat iedereen zijn DNA zou moeten afstaan 'zonder aanleiding'.

Maar dat even geheel ter zijde.
In eerste instantie wel. Dingen veranderen: Hirsch Ballin: afstaan DNA is burgerplicht .
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')