quote:DEN HAAG - Consumentenorganisaties hebben zich maandag per direct teruggetrokken uit het overleg over de ov-chipkaart. Ze hebben er geen vertrouwen meer in dat "de nadelen aan het elektronisch vervoerbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen".
De prijs, privacy en praktische problemen met overstappen, zijn volgens de ANWB, CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten, Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover na vier jaar praten nog steeds niet opgelost.
De groeperingen wijzen erop dat ze wilden meedenken vanwege het gemak dat de kaart de reizigers zou bieden. Maar ze hebben weinig vertrouwen in de afloop, gezien de ,,voortdurende stroom van nieuwe problemen en het niet oplossen van eerdere problemen''.
,,Niet alleen biedt de ov-chipkaart reizigers geen voordelen, het lijkt er zelfs op dat het elektronische kaartje de consument alleen maar nadelen biedt.''
Eenvoudige prooi
Reizen wordt duurder omdat er geen goedkopere retourtjes zijn en de kaart blijkt een eenvoudige prooi voor hackers. De consumentenclubs willen dat het vertrouwde papieren kaartje gewoon blijft bestaan naast het nieuwe elektronische vervoerbewijs. ,,Wanneer de chipkaart zijn reisgemak waarmaakt, zal de consument hier vanzelf op overgaan'', vinden ze.
De Nederlandse Spoorwegen laten in een reactie weten dat ze de stap van de organisaties jammer vinden. Maar de NS blijven via 'hun' consumentenklankbord nog wel in gesprek met veel belangenclubs, ook over de ov-chipkaart, meldt een woordvoerster.
quote:Op maandag 22 september 2008 14:30 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Wat is er toch een irritante zeik cultuur in Nederland. Alles moet perfect en foutloos worden georganiseerd en vooraf gegaan zijn door jarenlang overleg, anders is het niet goed.
Alsof een strippenkaart niet gejat kan worden, alsof het reizen sowieso niet duurder wordt. Beide zaken waarvan wordt gedaan alsof het alleen bij de OV chipkaart kan gebeuren en niet in het huidige zwaar verouderde strippenkaart systeem.
In andere landen hebben ze hetzelfde systeem en daar zijn ze er blij mee. Even kaart langs lezer houden en doorlopen ipv kaart dubbelvouwen, in de automaat zien te krijgen en dan pas doorlopen.
Ja, in Engeland is het helemaal prima.quote:Op dinsdag 23 september 2008 10:57 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Jouw laatste alinea is weer complete mislieding. Dat zwartrijden waar jij het nu over hebt komt doordat er nu een dubbel systeem is waarbij men met zowel strippenkaart als met OV-chipkaart kan reizen.
Blijkt maar weer dat je je niet goed in de zaken verdiept.
Vooral gemak. Wat nog meer dan volgens jou?quote:Op dinsdag 23 september 2008 11:08 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Als het straks goed werkt kun je makkelijk "afstempelen". Onderweg naar het perron of in de deuropening van de bus of die lezers waar je je kaart alleen maar over hoeft te "zweven".
Als het systeem alleen draait op OV-chipkaarten heb je veel minder kans op zwartrijders.
1 kaart voor alle soorten OV.
Je hoeft je niet meer druk te maken over hoeveel zones je moet afstempelen.
Kortom, vooral gemak.
MI5 wil Britten bespieden via OV-chipkaartquote:Op dinsdag 23 september 2008 10:59 schreef macca728 het volgende:
Maar wat zijn dan de voordelen van de chipkaart ????
Ach wat man! Wat maakt het nou uit! Je hebt toch niks te verbergen? Niemand heeft toch wat aan die gegevens?! Als je hier tegen bent ben je een verkrachtende pedofiele terrorist die vast en zeker een moord heeft gepleegd!quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:08 schreef OldJeller het volgende:
[..]
MI5 wil Britten bespieden via OV-chipkaart
17 Maart 2008
Als het aan de Britse geheime dienst ligt krijgt zij ongelimiteerd toegang tot de reisgegevens van de gebruikers van de Oyster card, de Londense OV-chipkaart.
In het kader van nieuwe plannen om terrorisme te bestrijden wil de geheime dienst MI5 nu toegang tot veel meer gegevens. In het wensenlijstje staat ook inzicht in de bewegingen van burgers, waaronder ook de reisgegevens van 17 miljoen Britten die in Londen van de Oyster card.
Goh, verrassend.
Idd. Je kunt op je vingers natellen dat wanneer je als bedrijf informatie over je klanten verzamelt die iets vertelt over hun hoe, wat en wanneer, er interesse voor is vanuit de overheid. Kijk, dat er één of andere BI medewerker bij de firma OVChipKaart die gegevens kan inzien met één muisklik, soit, veel plezier ermee. Maar wanneer overheidsdiensten dit gaan gebruiken om, gecombineerd met alle andere gegevens die er te halen zijn (bedenk goed dat iets als de ov kaart niet op zich staat!), zich een compleet beeld te vormen van alles wat burgers doen en laten (of zelfs denken), dát is eng. Sterker nog, in China zou men willen dat ze dit bedacht hadden.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:08 schreef OldJeller het volgende:
[..]
MI5 wil Britten bespieden via OV-chipkaart
17 Maart 2008
Als het aan de Britse geheime dienst ligt krijgt zij ongelimiteerd toegang tot de reisgegevens van de gebruikers van de Oyster card, de Londense OV-chipkaart.
In het kader van nieuwe plannen om terrorisme te bestrijden wil de geheime dienst MI5 nu toegang tot veel meer gegevens. In het wensenlijstje staat ook inzicht in de bewegingen van burgers, waaronder ook de reisgegevens van 17 miljoen Britten die in Londen van de Oyster card.
Goh, verrassend.
Tuurlijk, steek je kop maar diep in het zand.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:37 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ach wat man! Wat maakt het nou uit! Je hebt toch niks te verbergen? Niemand heeft toch wat aan die gegevens?! Als je hier tegen bent ben je een verkrachtende pedofiele terrorist die vast en zeker een moord heeft gepleegd!![]()
Daarbij als de overheid vind dat ze deze gegevens nodig hebben, dan mogen ze dat gewoon...want de overheid...die is wel te vertrouwen!![]()
Zo...hebben we dat ook weer gehad.
Je zou voor de gein het eerste topic eens moeten doorlezen....maar goed ik ga mijn hoofd weer eens in het zand steken, want dat is best lekker warm en zacht hoor.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:40 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Tuurlijk, steek je kop maar diep in het zand.
En ik vond het er nogal vanaf druipenquote:Op dinsdag 23 september 2008 15:45 schreef Semisane het volgende:
[..]
Je zou voor de gein het eerste topic eens moeten doorlezen....maar goed ik ga mijn hoofd weer eens in het zand steken, want dat is best lekker warm en zacht hoor.![]()
Wat was d'rmee?quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:48 schreef Jarno het volgende:
Semisane, je had trouwens gelijk wat D'66 en de ID plicht betreft. Thanks!
(over de ID plicht dus)quote:
En idd, op d66.nl staat onder 'Mensen en hun rechten' dat 'Identificatieplicht verdwijnt'.quote:Op dinsdag 23 september 2008 14:24 schreef Jarno het volgende:
Nog zo'n kutmaatregel waar je noooooooooit meer vanaf komt en die geen flikker helpt, die hele ID plicht. Bah. Don't get me started. Ingevoerd uit angst en effectiviteit 0. Ja woei, oom agent kan een extra puber op de bon slingeren omdat -ie een keer te lamlendig was z'n ID kaart mee te slepen.
Grrrrr. Noem me één partij die dit terug wil draaien en ze hebben mijn stem, als is het Wilders zelf desnoods.
Algemene mening D'66 dus ze vinden dit nog steeds.quote:Afschaffing identificatieplicht
D66 wil afschaffing van de identificatieplicht, die te weinig toevoegt aan de veiligheid om de inbreuk op de privacy te rechtvaardigen.
Dat valt mee, D66 staat echt wel voor de privacy van het individu, enkel Hirsch deed die oproep heel handig tijdens het reces en tja dan hoor je weinig van de verschillende partijen. (Naast het feit dat dat plan van zo'n idioot niveau is, dat het nauwelijk het reageren waard is uiteraard.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:50 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Wat was d'rmee?
D66 lijkt fervent voorvechter van de privacy te zijn, maar over de OV-chipkaart hoorde je in het begin (dus bijna een jaar geleden) iets negatiefs, maar naderhand niets meer van hun kant... evenals toen Hirsch Ballin opriep dat iedereen bij een misdrijf z'n DNA verplicht moet inleveren, toen hoorde je ze wederom niet.
Dus wat dat betreft heb ik niet zoveel vertrouwen in hen.. wassen neus.
Dat is waar. Bij b.v. de VVD & CDA hoef je niet voor privacy aan te kloppen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:57 schreef Jarno het volgende:
[..]
(over de ID plicht dus)
[..]
En idd, op d66.nl staat onder 'Mensen en hun rechten' dat 'Identificatieplicht verdwijnt'.
Verder mis ik ze ook wel in het hele privacy debat hoor, maar iets is beter als niets denk ik dan (bij gebrek aan beter dus, etc,etc).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij was het Hirsch Ballin die zei dat dit niet verplicht hoeft te worden en een CDA kamerlid die het wel wilde verplichten. En dan hebben we het over DNA afstaan als er onderzoek wordt gedaan naar een zeden- of geweldsmisdrijf, niet dat iedereen zijn DNA zou moeten afstaan 'zonder aanleiding'.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:50 schreef OldJeller het volgende:
evenals toen Hirsch Ballin opriep dat iedereen bij een misdrijf z'n DNA verplicht moet inleveren, toen hoorde je ze wederom niet.
In eerste instantie wel. Dingen veranderen: Hirsch Ballin: afstaan DNA is burgerplicht .quote:Op dinsdag 23 september 2008 16:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Volgens mij was het Hirsch Ballin die zei dat dit niet verplicht hoeft te worden en een CDA kamerlid die het wel wilde verplichten. En dan hebben we het over DNA afstaan als er onderzoek wordt gedaan naar een zeden- of geweldsmisdrijf, niet dat iedereen zijn DNA zou moeten afstaan 'zonder aanleiding'.
Maar dat even geheel ter zijde.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |