abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61824824
quote:
DEN HAAG - Consumentenorganisaties hebben zich maandag per direct teruggetrokken uit het overleg over de ov-chipkaart. Ze hebben er geen vertrouwen meer in dat "de nadelen aan het elektronisch vervoerbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen".

De prijs, privacy en praktische problemen met overstappen, zijn volgens de ANWB, CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten, Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover na vier jaar praten nog steeds niet opgelost.

De groeperingen wijzen erop dat ze wilden meedenken vanwege het gemak dat de kaart de reizigers zou bieden. Maar ze hebben weinig vertrouwen in de afloop, gezien de ,,voortdurende stroom van nieuwe problemen en het niet oplossen van eerdere problemen''.

,,Niet alleen biedt de ov-chipkaart reizigers geen voordelen, het lijkt er zelfs op dat het elektronische kaartje de consument alleen maar nadelen biedt.''

Eenvoudige prooi

Reizen wordt duurder omdat er geen goedkopere retourtjes zijn en de kaart blijkt een eenvoudige prooi voor hackers. De consumentenclubs willen dat het vertrouwde papieren kaartje gewoon blijft bestaan naast het nieuwe elektronische vervoerbewijs. ,,Wanneer de chipkaart zijn reisgemak waarmaakt, zal de consument hier vanzelf op overgaan'', vinden ze.

De Nederlandse Spoorwegen laten in een reactie weten dat ze de stap van de organisaties jammer vinden. Maar de NS blijven via 'hun' consumentenklankbord nog wel in gesprek met veel belangenclubs, ook over de ov-chipkaart, meldt een woordvoerster.
Wat is er toch een irritante zeik cultuur in Nederland. Alles moet perfect en foutloos worden georganiseerd en vooraf gegaan zijn door jarenlang overleg, anders is het niet goed.

Alsof een strippenkaart niet gejat kan worden, alsof het reizen sowieso niet duurder wordt. Beide zaken waarvan wordt gedaan alsof het alleen bij de OV chipkaart kan gebeuren en niet in het huidige zwaar verouderde strippenkaart systeem.

In andere landen hebben ze hetzelfde systeem en daar zijn ze er blij mee. Even kaart langs lezer houden en doorlopen ipv kaart dubbelvouwen, in de automaat zien te krijgen en dan pas doorlopen.
  maandag 22 september 2008 @ 14:34:09 #2
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61824897
In andere landen hebben ze een ander systeem. Een beter systeem, dat niet in een middagje door een paar slimme studenten gekraakt wordt. Maar hier moeten we blijkbaar het wiel nogmaals uitvinden, dat is blijkbaar beter dan techniek gebruiken waarvan bekend is dat het werkt.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_61824928
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:34 schreef Angel_of_Dth het volgende:
In andere landen hebben ze een ander systeem. Een beter systeem, dat niet in een middagje door een paar slimme studenten gekraakt wordt. Maar hier moeten we blijkbaar het wiel nogmaals uitvinden, dat is blijkbaar beter dan techniek gebruiken waarvan bekend is dat het werkt.
In Londen hebben ze dezelfde chip in de kaart zitten. Ook die kaart is gekraakt. De OV bedrijven nemen eventuele schade voor hun rekening. Toen er in Londen een storing was in het systeem hebben ze de poortjes gewoon opengezet.
  maandag 22 september 2008 @ 14:43:31 #4
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_61825100
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:35 schreef Houtworm het volgende:

[..]

In Londen hebben ze dezelfde chip in de kaart zitten. Ook die kaart is gekraakt. De OV bedrijven nemen eventuele schade voor hun rekening. Toen er in Londen een storing was in het systeem hebben ze de poortjes gewoon opengezet.
Klopt met 1 extra ding: in Nederland zal de reiziger voor de schade opdraaien.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  maandag 22 september 2008 @ 14:45:56 #5
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_61825155
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:34 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Welk systeem werkt volgens jou goed dan?
pi_61825166
Nee in Nederland ook niet.
Als je kaart wordt gehacked dan is dat voor rekening van de OV bedrijven.

Overigens is dat hacken ook iets was redelijk wordt opgeblazen. Zo'n kaart is hooguit 1 dag bruikbaar en dan loont het de moeite bijna niet om die kaarten te gaan vervalsen. Net zoals het veel tijd en geld kost om een briefje van 100 te vervalsen. Ook dat is mogelijk, maar het rendement is niet groot genoeg.
  maandag 22 september 2008 @ 14:47:29 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_61825187
En met de chipkaart kan nu elk vervoers-bedrjif zelf zijn tarieven kruipend en sluipend, met 0.1 cent per km, gaan verhogen, i.p.v. dat alle vervoers-bedrijven het samen moeten besluiten en aan een publieke discussie wordt onderworpen, met uiteindelijk bemoeienis van de 2e kamer.
Dus het OV wordt heel snel heel veel duurder.
Wat natuurlijk de reden is waarom bijv. de RET het zo hard probeert door te drammen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  maandag 22 september 2008 @ 14:48:44 #8
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61825221
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:35 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ah...dus je moet tevreden zijn met inferieure producten, die op de koop toe nog zo onveilig zijn al wat. Lijkt me een prima plan, want ik heb graag dat men een persoonlijke ov kaart kraakt en misbruikt.

Het zou de Nederlandse overheid sieren om zich nooit maar dan ook nooit meer te gaan bemoeien met IT-gerelateerde projecten.

Verder zijn deze organisaties niet zomaar zeikers...ze hebben gewoon gelijk....dat jij het fijn vind dat de overheid een heleboel geld uitgeeft aan een belabbert product, prima, maar wil jij dan het deel van de belastingen die daaraan wordt verspilt alleen dragen?

Scheelt mij weer.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 22 september 2008 @ 14:51:35 #9
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61825289
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:45 schreef cyber_rebel het volgende:

[..]

Er zijn er destijds, toen het kraken van de chip veel in het nieuws kwam, verschillende voorbij gekomen in de media die berichtten over de problemen rondom het systeem dat ze hier willen gebruiken. De details heb ik niet paraat.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  maandag 22 september 2008 @ 14:51:35 #10
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61825290
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:45 schreef cyber_rebel het volgende:

[..]

Dat maakt toch niks uit? Dit systeem werkt in iedergeval niet goed, dus hierin investeren is suf.

We kunnen natuurlijk dat geld wat we hieraan verspillen, steken in een onderzoek naar een product dat wel aan een paar simpele eisen voldoet. want daar gaat het om, dit systeem voldoet zelfs daar niet aan.

Lijkt me in dit geval wel raadzaam.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 22 september 2008 @ 14:53:19 #11
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61825321
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:46 schreef Houtworm het volgende:

Overigens is dat hacken ook iets was redelijk wordt opgeblazen. Zo'n kaart is hooguit 1 dag bruikbaar en dan loont het de moeite bijna niet om die kaarten te gaan vervalsen. Net zoals het veel tijd en geld kost om een briefje van 100 te vervalsen. Ook dat is mogelijk, maar het rendement is niet groot genoeg.
Incorrect, want ook de kaarten die voor langere tijd gelden, de persoonsgebonde trajectkaarrten bijvoorbeeld zijn ook te hacken. Dat lijkt me wel de moeite waard overigens.
pi_61825362
Ik snap niet dat ze zo veel moeite doen voor zo'n achterhaald systeem. Met de huidige technieken zou toch makkelijk iets verzonnen kunnen worden wat niet zo makkelijk te kraken is, en makkelijk werkt.
pi_61825483
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:48 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ah...dus je moet tevreden zijn met inferieure producten, die op de koop toe nog zo onveilig zijn al wat. Lijkt me een prima plan, want ik heb graag dat men een persoonlijke ov kaart kraakt en misbruikt.

Het zou de Nederlandse overheid sieren om zich nooit maar dan ook nooit meer te gaan bemoeien met IT-gerelateerde projecten.

Verder zijn deze organisaties niet zomaar zeikers...ze hebben gewoon gelijk....dat jij het fijn vind dat de overheid een heleboel geld uitgeeft aan een belabbert product, prima, maar wil jij dan het deel van de belastingen die daaraan wordt verspilt alleen dragen?

Scheelt mij weer.
Een chip kaart is voor jou net zo veilig als een abbonement of een strippenkaart. Dus je loopt schromelijk te overdrijven.
Als het zo'n inferieur product is, waarom wordt het in andere landen dan wel veel gebruikt?

Dat er nu veel geld aan besteed wordt ligt vooral aan het gezeik van de mensen die al bij het minste of geringste beginnen te schreeuwen dat het een inferieur product is. Als het gewoon snel wat doorgevoerd zou het heel wat gedoe hebben gescheeld.
pi_61825502
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:53 schreef Semisane het volgende:

[..]

Incorrect, want ook de kaarten die voor langere tijd gelden, de persoonsgebonde trajectkaarrten bijvoorbeeld zijn ook te hacken. Dat lijkt me wel de moeite waard overigens.
Die worden binnen een dag geblokkeerd. Heel wat trefzekerder dan een abbonenemt zoals er nu is.
pi_61825537
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:54 schreef CasB het volgende:
Ik snap niet dat ze zo veel moeite doen voor zo'n achterhaald systeem. Met de huidige technieken zou toch makkelijk iets verzonnen kunnen worden wat niet zo makkelijk te kraken is, en makkelijk werkt.
Er is geen systeem te verzinnen wat 100% veilig is. Bankpassen en credit cards zijn ook niet hack veilig. Net als paspoorten en geld. Alles is na te maken als je wilt.
  maandag 22 september 2008 @ 15:04:38 #16
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_61825573
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:51 schreef Semisane het volgende:
Dat maakt toch niks uit? Dit systeem werkt in iedergeval niet goed, dus hierin investeren is suf.

We kunnen natuurlijk dat geld wat we hieraan verspillen, steken in een onderzoek naar een product dat wel aan een paar simpele eisen voldoet. want daar gaat het om, dit systeem voldoet zelfs daar niet aan.

Lijkt me in dit geval wel raadzaam.
Goede alternatieven voor de ov-chip die in de praktijk wel goed gewerkt hebben lijkt mij anders wel interessant. Als je puur uitgaat van het wel of niet doorvoeren van de chip kaart dan is het mischien minder relevant, maar waarom zou je je daartoe beperken.

En ik was gewoon nieuwsgierig
  maandag 22 september 2008 @ 15:06:54 #17
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_61825615
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:46 schreef Houtworm het volgende:
Heb je daar een bron van? Er zijn hele interessante papers over dit onderwerp geschreven.
  maandag 22 september 2008 @ 15:07:37 #18
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_61825626
Wat zijn de schrijnende problemen eigenlijk die de OV chipkaart eindelijk komt oplossen?
pi_61825675
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:02 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Er is geen systeem te verzinnen wat 100% veilig is. Bankpassen en credit cards zijn ook niet hack veilig. Net als paspoorten en geld. Alles is na te maken als je wilt.
Ik zeg ook 'niet zo makkelijk te kraken'. Alles is inderdaad te kraken. Waarschijnlijk zitten de vervoersbedrijven er niet op te wachten om dat soort schadevergoedingen uit te keren.
pi_61825693
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:30 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Wat is er toch een irritante zeik cultuur in Nederland. Alles moet perfect en foutloos worden georganiseerd en vooraf gegaan zijn door jarenlang overleg, anders is het niet goed.

Alsof een strippenkaart niet gejat kan worden, alsof het reizen sowieso niet duurder wordt. Beide zaken waarvan wordt gedaan alsof het alleen bij de OV chipkaart kan gebeuren en niet in het huidige zwaar verouderde strippenkaart systeem.

In andere landen hebben ze hetzelfde systeem en daar zijn ze er blij mee. Even kaart langs lezer houden en doorlopen ipv kaart dubbelvouwen, in de automaat zien te krijgen en dan pas doorlopen.
Het systeem werkt niet, het is niet veilig en de NS gaat er doodleuk de privacywetgeving mee schenden. Dan wordt ook nog het retourtje afgeschaft en worden al je reisbewegingen op naam geregistreed, zelfs wanneer de privacywetgeving wel zou worden gehoorzaamd. Het is in alle opzichten broddelwerk waarbij overheid en vervoersbedrijven krampachtig ontkennen dat ze hun werk niet goed gedaan hebben.

En dat doet de NS ook nog alsof je abonnement onder deze voorwaarden vanzelf doorloopt en of je even pasfoto's wilt opsturen. Dan ga ik dus maar weer eens een auto aanschaffen. Ik heb geen zin om te wachten tot incapabele figuren dat eindelijk eens goed geregeld hebben. Het gezeur is volledig terecht en helemaal op zijn plaats, en het weglopen van het overleg ook.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_61825736
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:06 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van? Er zijn hele interessante papers over dit onderwerp geschreven.
Stond een keer in 1 van de vele artikelen hierover. Zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden.
pi_61825823
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het systeem werkt niet, het is niet veilig en de NS gaat er doodleuk de privacywetgeving mee schenden. Dan wordt ook nog het retourtje afgeschaft en worden al je reisbewegingen op naam geregistreed, zelfs wanneer de privacywetgeving wel zou worden gehoorzaamd. Het is in alle opzichten broddelwerk waarbij overheid en vervoersbedrijven krampachtig ontkennen dat ze hun werk niet goed gedaan hebben.

En dat doet de NS ook nog alsof je abonnement onder deze voorwaarden vanzelf doorloopt en of je even pasfoto's wilt opsturen. Dan ga ik dus maar weer eens een auto aanschaffen. Ik heb geen zin om te wachten tot incapabele figuren dat eindelijk eens goed geregeld hebben. Het gezeur is volledig terecht en helemaal op zijn plaats, en het weglopen van het overleg ook.
Hoezo werkt het systeem niet?
En dat de NS er de privacy mee gaat schenden is ook complete onzin. Als je je daar zorgen om maakt zijn er ook de anonieme kaarten, net als de strippenkaart. Sowieso hoef je niet mee te doen.
Er worden echt niet bestaande problemeen gecreerd of niet gekeken naar hoe het nu gaat met strippenkaart.

Dat privacy gedoe is trouwens ook lachwekkend. Als je je daar zo'n zorgen om maakt, dan moet je ook stoppen met betalen met je bankpas. Daar wordt ook precies bijgehouden wat je doet. En als iemand een keer je post jat, dan kan diegene dat ook teruglezen in jouw afschriften.
De privacy die nu wordt bevochten hebben de meeste Nederlanders allang opgegeven.
pi_61825835
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:09 schreef CasB het volgende:

[..]

Ik zeg ook 'niet zo makkelijk te kraken'. Alles is inderdaad te kraken. Waarschijnlijk zitten de vervoersbedrijven er niet op te wachten om dat soort schadevergoedingen uit te keren.
Ze lijden met de huidige systemen meer schade dan ze verwachten te krijgen met de OV chipkaart.
  maandag 22 september 2008 @ 15:20:38 #24
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_61825925
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:12 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Stond een keer in 1 van de vele artikelen hierover. Zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden.
Ik hoop dat het waar is; dat betekent dat ze misschien wel weer meer geld in de privacy gaan steken.
  maandag 22 september 2008 @ 15:51:09 #25
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61826668
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:00 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Een chip kaart is voor jou net zo veilig als een abbonement of een strippenkaart. Dus je loopt schromelijk te overdrijven.
Als het zo'n inferieur product is, waarom wordt het in andere landen dan wel veel gebruikt?
Omdat het tot nu toe niet bekent was? Jarenlang hebben ze in London deze chips gebruikt, door security through obscurity te handhaven, dus ipv de chips goed door te testen, spraken de producenten gewoon niet over de fouten in de hoop dat niemand het zou ontdekken.

Overigens is een abbonement niet te hacken, want daar zit niks "hackbaars" in wat chip technologie betreft, dus tenzij jij je abbo niet overal laat slingeren zit het wat dat betreft iets veiliger in elkaar dan de chip.
quote:
Dat er nu veel geld aan besteed wordt ligt vooral aan het gezeik van de mensen die al bij het minste of geringste beginnen te schreeuwen dat het een inferieur product is. Als het gewoon snel wat doorgevoerd zou het heel wat gedoe hebben gescheeld.
Nee, want dat zou het achteraf veel meer geld hebben gekost. Het geld wat ze nu besteden, wordt deels gebruikt om de chip "minder hackbaar" te maken, in hoeverre dat gaat.

Hoe dan ook hebben meerdere onderzoekers geconcludeerd dat deze chip beter niet gebruikt kan worden....en dan kan je dat dus beter niet doen.

Overigens dat andere landen het wel gebruiken is een slap en dom argument, dat hoeft toch niet worden uitgelegd toch?
  maandag 22 september 2008 @ 15:53:27 #26
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61826722
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:01 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Die worden binnen een dag geblokkeerd. Heel wat trefzekerder dan een abbonenemt zoals er nu is.
Wellicht, maar jouw persoonlijke gegevens zijn dan wel al bij de hacker bekent, inclusief eventuele (reis)-data die de kaart bewaard en op deze chipkaart gaat een stuk meer persoonlijke informatie bevatten dan de huidige abbonomentskaarten.
pi_61827043
quote:
Op maandag 22 september 2008 15:16 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Hoezo werkt het systeem niet?
Het laat bijvoorbeeld geen retourtjes toe.
quote:
En dat de NS er de privacy mee gaat schenden is ook complete onzin.
Misschien moet je je even wat inlezen in het onderwerp. De NS is van plan mijn reis en persoonsgegeven commercieel te gaan uitventen.
quote:
Als je je daar zorgen om maakt zijn er ook de anonieme kaarten, net als de strippenkaart. Sowieso hoef je niet mee te doen.
Dat doe ik dan ook niet. Maar zonder retourtjes en kortingskaart wordt het een stuk duurder en een stuk minder zijn geld waard.
quote:
Er worden echt niet bestaande problemeen gecreerd of niet gekeken naar hoe het nu gaat met strippenkaart.
Ik zie ook niet welk probleem het oplost. Dat ik kan reizen zonder dat dat geregistreerd wordt?
quote:
Dat privacy gedoe is trouwens ook lachwekkend. Als je je daar zo'n zorgen om maakt, dan moet je ook stoppen met betalen met je bankpas. Daar wordt ook precies bijgehouden wat je doet. En als iemand een keer je post jat, dan kan diegene dat ook teruglezen in jouw afschriften.
De privacy die nu wordt bevochten hebben de meeste Nederlanders allang opgegeven.
Ik niet. Ik werk daar gewoon niet aan mee, dat het gros van de Nederlanders denkt 'niks te verbergen' te hebben wijt ik aan hun domheid.

Als ze nou gewoon een systeem ontwikkelen dat de nadelen van het huidige systeem oplost zonder daarvoor andere nadelen in de plaats te zetten en doet wat het moet doen dan hoor je mij niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_61827340
Deze draak van een project heeft bleek enkele maanden geleden al meer dan één miljard euro te kosten in plaats van de beoogde 130 miljoen euro, en men is er nog niet eens helemaal klaar mee.

Op elk station en in elk bus zijn ook al modificaties aangebracht, dus dit project zal wel doorgezet worden.
Maar dat bleek ook na de vele adviezen van diverse instanties en Universiteiten die duidelijk erop wezen dat dit de OV-chipkaart erg slecht was, zowel technisch als uitvoering (privacy, prijzen, etc.).

• OV-chipkaart is al meerdere malen gehackt door diverse personen/instanties, zowel in binnen- als buitenland
  • Zelfs NA de proef van een (half?) jaar in Rotterdam bleek dat mensen zelfs met een bonuskaart door de poortjes konden
  • De reisgegevens van de personen die het OV gebruikt worden voor zeven jaar bewaard in een database
  • Als je eenmalig een treinkaartje wil kopen en je wil dit niet op naam (dus anoniem) kan je geen korting krijgen, ook al ben je 65+ of heb je kortingskaart
  • Mensen die een trajectkaart / studentenkaart hebben kunnen geen anonieme kaart aanschaffen, aangezien hun kaart alleen op naam verkregen kan worden
  • Praat eens met mensen die in Rotterdam aan de OV-chipproef mee hebben gedaan, kijk maar hoe positief ze zijn en met wat voor problemen ze kampten dankzij die kaart.

Hier wat nieuws over deze fantastische OV-chipkaart. (en dit komt slechts van FOK!, nog niet eens meer bronnen)
    Gekopieerde OV chipkaart niet te herkennen

OV-chipkaart kost half miljard meer

Producent gekraakte chip vreest schade bij klanten

Radboud negeert kort geding publicatie chipkaart

Meer zwartrijders door ov-chipkaart

Kraken ov-chip secondenwerk

Vandalisme met ov-chipkaart voorstelbaar

Rover: 'Nekslag voor ov-chip'

Sleutel ov-chipkaart gekraakt

Wegwerp-chipkaart gekraakt

'Duitse hackers kraken ov-chipkaart'

'Gratis reizen met OV-chipkaart mogelijk'

Proef met OV-chipkaart blijkt fiasco

Wie nog beweert dat dit een goed project is, is een idioot en weet niet waar hij over praat.
    Dit klote project wordt, ondanks alle tegenslagen en negatieve adviezen, er doorheen gedrukt om dezelfde reden dat we rekeningrijden krijgen.
  •   maandag 22 september 2008 @ 16:23:58 #29
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_61827579
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 15:02 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Dit systeem is binnen SECONDES te kraken. Is bewezen door 1 van onze uitstekende TU's: Nijmegen.
    http://www.dvhn.nl/nieuws(...)ov-chip_secondenwerk

Kijk. 100% veilig zal het inderdaad nooit zijn maar ik mag toch wel hopen dat het voor 99% veilig is en dat is dit zeer zeker niet. RFID chips zijn namelijk nooit bedoeld om in een systeem als dit te worden gebruikt. Ze waren bedoeld als produktherkenning voor een barcodescanner. Meer niet.
    Dit systeem is BRODDELWERK. En een stel ambtenaren en bedrijven is elkaar de hand boven het hoofd aan het houden.

De Oyster kaart is de variant die men gebruikt in de UK en die is ook gekraakt. Alleen hoor je er niks over omdat men de gratisrijders niet -wil- erkennen: 'ons product is veilig dus er zijn geen reizigers die gratis reizen.

Oh en eventueel misbruik is wel degelijk voor de reiziger: die zal namelijk eerst moeten aantonen dat het inderdaad misbruik is. En dat zal in een aantal gevallen zeker niet te bewijzen zijn of eerst een hoop ellende meebrengen om dat bewijs boven tafel te krijgen.

edit: ik sluit me volledig aan bij OldJeller
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_61830615
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 16:15 schreef OldJeller het volgende:
  • Praat eens met mensen die in Rotterdam aan de OV-chipproef mee hebben gedaan, kijk maar hoe positief ze zijn en met wat voor problemen ze kampten dankzij die kaart.
  • Oplaadpunten die niet werken, of de chipkaart wordt niet herkent, of je pinpas niet. Inchecken wat niet lukt, omdat de kaart weer niet herkend wordt.
    De poortjes werken ernstig vertragend, de doorstroom is echt stukken lager dan met een strippenkaart of abbonnement, zeker bij overstappen.

Naast die technische problemen zijn er nog wat andere sneaky punten: Er worden extra handeling vereist aan de reiziger. Zo moet je, behalve zorgen een abbo te hebben, of een strippenkaart af te stempelen, zowel in als uitchecken. Kost je 2 keer tijd, levert bij poortjes 2 keer vertraging op. En vergeet je uit te checken, 4 Euro pleiten. Bij een reis met overstap levert je dit dus meteen 3 keer extra gekut met poortjes op.

Daarnaast is er vanaf het begin heel hard geroepen dat ritten niet duurder zouden worden. Nu zegt de NS dus al dat retourtjes afgeschaft worden, omdat dit 'technisch onmogelijk is te implementeren' hetgeen natuurlijk een flagrante leugen is. Als je kan bijhouden wanneer iemand overstapt, en je geen extra instaptarief in rekening brengt, kun je ook bijhouden wanneer iemand binnen een dag een (deel)traject in omgekeerde volgorde heeft bereisd, en daar een korting over berekenen. Geef mensen gewoon automatisch een retour-rit in dat geval.

Dan heb je nog de kolder van de persoonlijke kaarten, waarbij behalve abbonnementen ook gegevens van 'losse' reizen onnodig lang worden bewaard. Nu is dat nog eens tot daar aan toe, maar gezien de hoeveelheid mensen die toegang hebben tot die gegegevens, en het piss-poor track-record van de (semi-)overheid wanneer het op data-beveiliging aankomt, ben ik bang dat deze gegevens zo op straat liggen. Tel daarbij nog eens op de niet zo verholen 'We Will Spam You' belofte in de algemene voorwaarden (wij en onze partners kunnen gebruik maken van deze gegevens...) en mijn vertrouwen in dit produkt is echt tot nul gedaald.
    Why women still aren't funny.
    Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
      maandag 22 september 2008 @ 20:13:46 #31
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_61833942
    Ach ja, Nederland en het OV. Ik wil echt graag zonder auto kunnen leven. Ik haat zelf autorijden, vond rijlessen al verschrikkelijk. Maar de manier waarop het OV hier gaat maakt het simpelweg niet aantrekkelijk om geen auto te hebben. Met vertragingen en drukte in de spits kan ik nog leven, maar het is simpelweg niet financieel rendabel. En deze ov-chipkaart maakt alles alleen nog maar duurder en ongemakkelijker voor de reiziger, terwijl de strippenkaart juist zo prima werkte. En de regering maar verbaasd zijn dat niet meer mensen de auto laten staan.
    Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
    Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
    pi_61834190
    Waarschijnlijk worden er enkele bobo's ontzéttend rijk met dit soort projecten .
    pi_61837103
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 15:51 schreef Semisane het volgende:

[..]

Omdat het tot nu toe niet bekent was? Jarenlang hebben ze in London deze chips gebruikt, door security through obscurity te handhaven, dus ipv de chips goed door te testen, spraken de producenten gewoon niet over de fouten in de hoop dat niemand het zou ontdekken.

Overigens is een abbonement niet te hacken, want daar zit niks "hackbaars" in wat chip technologie betreft, dus tenzij jij je abbo niet overal laat slingeren zit het wat dat betreft iets veiliger in elkaar dan de chip.
    [..]

Nee, want dat zou het achteraf veel meer geld hebben gekost. Het geld wat ze nu besteden, wordt deels gebruikt om de chip "minder hackbaar" te maken, in hoeverre dat gaat.

Hoe dan ook hebben meerdere onderzoekers geconcludeerd dat deze chip beter niet gebruikt kan worden....en dan kan je dat dus beter niet doen.

Overigens dat andere landen het wel gebruiken is een slap en dom argument, dat hoeft toch niet worden uitgelegd toch?
    Ondanks dat de ze gebreken weten, ze hebben ook nooit gezegd dat het 100% veilig is, gaan ze er gewoon mee door.

Een huidige abbonement kan iemand anders gewoon gebruiken. Niemand die makkelijk kan controleren of het abbonement gestolen is. Bij een OV chipkaart kunnen ze zo aflezen dat die niet geldig is. Dat lijkt me duidelijk.

Stel nu dat er geen strippenkaart was. Zouden we nu dan staan te juichen om dat ouderwets systeem met strippenkaarten die je om de zoveel keer moet kopen? Dacht het niet.
    Er is geen enkel systeem dat 100% veilig is. Dat is ook altijd het grappige, mensen zeggen wel "dat kun je beter niet doen" maar ze zeggen er niet bij hoe het dan wel kan.

En zeker het gedoe over de privacy is zo lachwekkend. Iedereen die op internet dat als argument gebruikt is best wel hypocriet. Alsof je privacy op internet zo gewaarborgd is. Neem daar bij dat iedereen tegenwoordig wel met een pinpas of credit card regelmatig boodschappen doet, dan is het helemaal hypocriet om nu te gaan roepen dat de OV chipkaart zo'n inbreuk maakt op je privacy. Met je pinpas worden veel meer dingen geregistreert dan met een chipkaart.
    pi_61837391
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 15:53 schreef Semisane het volgende:

[..]

Wellicht, maar jouw persoonlijke gegevens zijn dan wel al bij de hacker bekent, inclusief eventuele (reis)-data die de kaart bewaard en op deze chipkaart gaat een stuk meer persoonlijke informatie bevatten dan de huidige abbonomentskaarten.
    Naam en geboortejaar en en wat gegevens over welke producten op de kaart staan, op de kaart. Meer niet.
    Geen telefoonnummer, geen adres gegevens.

Dat er veel meer op staat is een fabel dat handig uitgespeeld wordt door de critici. In een paspoort of rijbewijs staat veel meer.
    pi_61837400
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 22:03 schreef Houtworm het volgende:

[..]
    Zouden we nu dan staan te juichen om dat ouderwets systeem met strippenkaarten die je om de zoveel keer moet kopen? Dacht het niet.
    Strippenkaart is makkelijk te gebruiken en als je er niet vaak één wil kopen, koop je d'r één met 40 strippen en anders gewoon direct meerdere strippenkaarten.
    Lees even de ervaringen van de user hierboven met de OV-chipproef in Rotterdam. Kost meer tijd, gaat vaker fout. En als je meer mensen zult spreken die met die proef in Rotterdam mee hebben gedaan, zul je hetzelfde horen.
    Ook al loopt het systeem vlekkeloos (wat niet erg realistisch is voorlopig) dan nog zal het allemaal langer duren met zo'n OV-chipkaart én wordt het allemaal duurder.

En zeker het gedoe over de privacy is zo lachwekkend. Iedereen die op internet dat als argument gebruikt is best wel hypocriet. Alsof je privacy op internet zo gewaarborgd is. Neem daar bij dat iedereen tegenwoordig wel met een pinpas of credit card regelmatig boodschappen doet, dan is het helemaal hypocriet om nu te gaan roepen dat de OV chipkaart zo'n inbreuk maakt op je privacy. Met je pinpas worden veel meer dingen geregistreert dan met een chipkaart.
    [/quote]
    Zijn allemaal keuzes. Niets hypocriets aan.
    Je maakt de keuze om bij elke winkel te gaan pinnen, of gewoon geld te binnen bij een pinautomaat en contact overal te betalen. Als je straks op trajecten rijdt en een vaste kaart hebt, of van korting wil genieten, omdat je 65+ bent of een kortingskaart hebt, dan kan je die keus niet meer maken.
    Je kan niet een mogelijkheid kiezen om anoniem te reizen in die gevallen.
    Daarnaast wordt het zeven jaar opgeslagen. Zeven jaar.
    pi_61837424
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 15:16 schreef Houtworm het volgende:

Sowieso hoef je niet mee te doen.

Bron?
    Het hele idee is juist om alles elektronisch te maken. En dan blijft de strippenkaart bestaan? Misschien voor 1 jaar ofzo, die is echt weg straks. Waar ik niks tegen heb overigens.

Was het nu zo moeilijk om een bestaande techniek te pakken die goed werkt, japan bijvoorbeeld en dat in NL implementeren?
    Lijkt me een stuk beter, zeker als je een zeer incapabele staatssecretaris hebt die dit moet leiden.
    Deze 5 organisaties hebben gelijk. Waarom een slecht product accepteren terwijl er een goede voorhanden is?
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_61837802
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 16:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het laat bijvoorbeeld geen retourtjes toe.
    [..]

Misschien moet je je even wat inlezen in het onderwerp. De NS is van plan mijn reis en persoonsgegeven commercieel te gaan uitventen.
    [..]

Dat doe ik dan ook niet. Maar zonder retourtjes en kortingskaart wordt het een stuk duurder en een stuk minder zijn geld waard.
    [..]

Ik zie ook niet welk probleem het oplost. Dat ik kan reizen zonder dat dat geregistreerd wordt?
    [..]

Ik niet. Ik werk daar gewoon niet aan mee, dat het gros van de Nederlanders denkt 'niks te verbergen' te hebben wijt ik aan hun domheid.

Als ze nou gewoon een systeem ontwikkelen dat de nadelen van het huidige systeem oplost zonder daarvoor andere nadelen in de plaats te zetten en doet wat het moet doen dan hoor je mij niet.
    Poepoe. De retourtjes bestaan niet meer. Nou dat is inderdaad wel een reden om meteen te zeggen dat het helemaal niet werkt.

Gebruik jij een pinpas? Credit-crad? Doe je mee aan spaaracties? Heb je nu al een OV abbonement?
    Ja? Dan moet je niet zeuren, daar worden jouw gegevens ook volop voor andere dingen gebruikt.
    Nee? Dan kun je een anonieme kaart kopen.

Dat het consequent duurder wordt is ook onzin. Het verschilt per keer nu je per kilometer wordt afgerekend.

Problemen die opgelost worden is zwartrijden tegen gaan. "inchecken" makkelijker maken, een pas in de buurt houden van een lezer is makkelijker dan kaartje op de goede plek dubbelvouwen en in een stempelautomaat steken. Ga dat maar eens uitleggen aan een Japanse toerist hoe dat werkt.
    En jij kunt nog steeds prima reizen zonder dat het geregistreerd wordt.

Prima dat jij er niet aan mee doet. Laat al die domme mensen toch lekker met die chipkaart reizen als ze dat willen. Dit hele project afblazen omdat een kleine groep mensen denken dat hun privacy in gevaar is, is wel heel erg overdreven.
    pi_61837839
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 22:13 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Bron?
    Het hele idee is juist om alles elektronisch te maken. En dan blijft de strippenkaart bestaan? Misschien voor 1 jaar ofzo, die is echt weg straks. Waar ik niks tegen heb overigens.

Was het nu zo moeilijk om een bestaande techniek te pakken die goed werkt, japan bijvoorbeeld en dat in NL implementeren?
    Lijkt me een stuk beter, zeker als je een zeer incapabele staatssecretaris hebt die dit moet leiden.
    Deze 5 organisaties hebben gelijk. Waarom een slecht product accepteren terwijl er een goede voorhanden is?
    Hoe gaat het in Japan dan? Hebben ze daar een keuze om wel of niet mee te doen?
    pi_61837987
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 22:13 schreef One_of_the_few het volgende:
    In Japan is het tariefsysteem vele malen eenvoudiger. Spoorwegmaatschappijen verkopen enkeltjes en trajectabonnementen voor 1,3 of 6 maanden, busmaatschappijen alleen enkeltjes. Overstappen (behalve tussen treinen van dezelfde maatschappij) betekent een nieuw kaartje kopen.

Een dergelijk simpel systeem is gemakkelijk te automatiseren (hoewel het niet waterdicht is!), maar totaal niet vergelijkbaar met het ratjetoe aan verschillende kaartjes in Nederland.
    "De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
    pi_61838119
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 16:15 schreef OldJeller het volgende:
    Deze draak van een project heeft bleek enkele maanden geleden al meer dan één miljard euro te kosten in plaats van de beoogde 130 miljoen euro, en men is er nog niet eens helemaal klaar mee.

Op elk station en in elk bus zijn ook al modificaties aangebracht, dus dit project zal wel doorgezet worden.
    Maar dat bleek ook na de vele adviezen van diverse instanties en Universiteiten die duidelijk erop wezen dat dit de OV-chipkaart erg slecht was, zowel technisch als uitvoering (privacy, prijzen, etc.).

• OV-chipkaart is al meerdere malen gehackt door diverse personen/instanties, zowel in binnen- als buitenland
  • Zelfs NA de proef van een (half?) jaar in Rotterdam bleek dat mensen zelfs met een bonuskaart door de poortjes konden
  • De reisgegevens van de personen die het OV gebruikt worden voor zeven jaar bewaard in een database
  • Als je eenmalig een treinkaartje wil kopen en je wil dit niet op naam (dus anoniem) kan je geen korting krijgen, ook al ben je 65+ of heb je kortingskaart
  • Mensen die een trajectkaart / studentenkaart hebben kunnen geen anonieme kaart aanschaffen, aangezien hun kaart alleen op naam verkregen kan worden
  • Ik pik de laatste twee er even uit want dit is toch heel typerend voor de kritiek op de kaart.

Je kunt nu ook niet anoniem een een traject kaart, kortingskaart of 65+ kopen.

Net doen alsof het met de invoering van de OV chipkaart ineens heel anders wordt.
    En dan verwijt je voorstanders ervan dat ze niet weten waar ze over praten? Moet ik je echt nog serieus nemen?

Verder benoem je dus ook precies mijn eerste opmerking in mijn openingspost: De irritante overleg cultuur in Nederland waar alles vanaf dag 1 perfect moet zijn of anders helemaal niet kan. Dat het zo duur uitvalt heeft net zo goed te maken met al het gezeik er om heen als met de niet goed werkende kaart zelf.

En verwacht je echt dat een dergelijk systeem meteen vanaf dag 1 perfect zou werken? Dan ben je wel erg naief.
    pi_61838178
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 22:33 schreef Houtworm het volgende:
    Verder benoem je dus ook precies mijn eerste opmerking in mijn openingspost: De irritante overleg cultuur in Nederland waar alles vanaf dag 1 perfect moet zijn of anders helemaal niet kan. Dat het zo duur uitvalt heeft net zo goed te maken met al het gezeik er om heen als met de niet goed werkende kaart zelf.

En verwacht je echt dat een dergelijk systeem meteen vanaf dag 1 perfect zou werken? Dan ben je wel erg naief.
    Het zal nooit fatsoenlijk gaan werken zo lang het tariefsysteem niet drastisch wordt vereenvoudigd.
    "De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
    pi_61838281
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 18:17 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Oplaadpunten die niet werken, of de chipkaart wordt niet herkent, of je pinpas niet. Inchecken wat niet lukt, omdat de kaart weer niet herkend wordt.
    De poortjes werken ernstig vertragend, de doorstroom is echt stukken lager dan met een strippenkaart of abbonnement, zeker bij overstappen.

Naast die technische problemen zijn er nog wat andere sneaky punten: Er worden extra handeling vereist aan de reiziger. Zo moet je, behalve zorgen een abbo te hebben, of een strippenkaart af te stempelen, zowel in als uitchecken. Kost je 2 keer tijd, levert bij poortjes 2 keer vertraging op. En vergeet je uit te checken, 4 Euro pleiten. Bij een reis met overstap levert je dit dus meteen 3 keer extra gekut met poortjes op.

Daarnaast is er vanaf het begin heel hard geroepen dat ritten niet duurder zouden worden. Nu zegt de NS dus al dat retourtjes afgeschaft worden, omdat dit 'technisch onmogelijk is te implementeren' hetgeen natuurlijk een flagrante leugen is. Als je kan bijhouden wanneer iemand overstapt, en je geen extra instaptarief in rekening brengt, kun je ook bijhouden wanneer iemand binnen een dag een (deel)traject in omgekeerde volgorde heeft bereisd, en daar een korting over berekenen. Geef mensen gewoon automatisch een retour-rit in dat geval.

Dan heb je nog de kolder van de persoonlijke kaarten, waarbij behalve abbonnementen ook gegevens van 'losse' reizen onnodig lang worden bewaard. Nu is dat nog eens tot daar aan toe, maar gezien de hoeveelheid mensen die toegang hebben tot die gegegevens, en het piss-poor track-record van de (semi-)overheid wanneer het op data-beveiliging aankomt, ben ik bang dat deze gegevens zo op straat liggen. Tel daarbij nog eens op de niet zo verholen 'We Will Spam You' belofte in de algemene voorwaarden (wij en onze partners kunnen gebruik maken van deze gegevens...) en mijn vertrouwen in dit produkt is echt tot nul gedaald.
    Je houd gewoon je kaart boven een lezer die je tegenkomt op weg naar het perron. Enige tijd die het kost is even wachten tot het poortje open gaat.
    Netto denk ik heel wat sneller dan strippenkaart erbij halen, leeg vakje zoeken, juiste manier dubbelvouwen en kaart in stempelautomaat doen. En dan ook nog moeten laten zien aan de controleur bij de (rol)trap.

Ik heb het systeem in Engeland gezien, en dat gaat echt supersnel. Dat het hier in Nederland nog niet technisch perfect is, is niet zo bijzonder. Dat hoort helaas bij een opstart fase.

Verder weer de gebruikelijke opmerkingen over privacy.

[ Bericht 1% gewijzigd door Houtworm op 22-09-2008 22:51:27 ]
    pi_61838375
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 22:12 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Strippenkaart is makkelijk te gebruiken en als je er niet vaak één wil kopen, koop je d'r één met 40 strippen en anders gewoon direct meerdere strippenkaarten.
    Lees even de ervaringen van de user hierboven met de OV-chipproef in Rotterdam. Kost meer tijd, gaat vaker fout. En als je meer mensen zult spreken die met die proef in Rotterdam mee hebben gedaan, zul je hetzelfde horen.
    Ook al loopt het systeem vlekkeloos (wat niet erg realistisch is voorlopig) dan nog zal het allemaal langer duren met zo'n OV-chipkaart én wordt het allemaal duurder.

Zijn allemaal keuzes. Niets hypocriets aan.
    Je maakt de keuze om bij elke winkel te gaan pinnen, of gewoon geld te binnen bij een pinautomaat en contact overal te betalen. Als je straks op trajecten rijdt en een vaste kaart hebt, of van korting wil genieten, omdat je 65+ bent of een kortingskaart hebt, dan kan je die keus niet meer maken.
    Je kan niet een mogelijkheid kiezen om anoniem te reizen in die gevallen.
    Daarnaast wordt het zeven jaar opgeslagen. Zeven jaar.
    [/quote]
    Ik heb het systeem in Londen aan het werk gezien, en dat is heel wat drukker dan Rotterdam en dat ging daar feilloos. Heel wat sneller dan wanneer iemand van de RET jouw abbonement of strippenkaart gaat controleren.

Voor de mensen die nu al niet pinnen (denk je echt dat die er veel zijn?) is er een anonieme kaart. En de 65+ mensen moeten nu al hun persoonlijke gegevens opgeven. Die krijgen ze ook niet zomaar. En dat mijn reisgegevens 7 jaar opgeslagen kunnen worden, lekker belangrijk. Lijkt mij compleet nutteloze informatie en lig er ook niet wakker van als ze dat doen. Dan verkies ik toch echt het gemak van de chipkaart boven de strippenkaart.
    pi_61838556
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 16:23 schreef wdn het volgende:

[..]

Dit systeem is binnen SECONDES te kraken. Is bewezen door 1 van onze uitstekende TU's: Nijmegen.
    http://www.dvhn.nl/nieuws(...)ov-chip_secondenwerk

Kijk. 100% veilig zal het inderdaad nooit zijn maar ik mag toch wel hopen dat het voor 99% veilig is en dat is dit zeer zeker niet. RFID chips zijn namelijk nooit bedoeld om in een systeem als dit te worden gebruikt. Ze waren bedoeld als produktherkenning voor een barcodescanner. Meer niet.
    Dit systeem is BRODDELWERK. En een stel ambtenaren en bedrijven is elkaar de hand boven het hoofd aan het houden.

De Oyster kaart is de variant die men gebruikt in de UK en die is ook gekraakt. Alleen hoor je er niks over omdat men de gratisrijders niet -wil- erkennen: 'ons product is veilig dus er zijn geen reizigers die gratis reizen.

Oh en eventueel misbruik is wel degelijk voor de reiziger: die zal namelijk eerst moeten aantonen dat het inderdaad misbruik is. En dat zal in een aantal gevallen zeker niet te bewijzen zijn of eerst een hoop ellende meebrengen om dat bewijs boven tafel te krijgen.

edit: ik sluit me volledig aan bij OldJeller
    Als iemand betaald met jouw credit card gegevens, dan is het ook geen groot probleem om dat geld terug te krijgen. Want de bankiers willen graag dat jij je credit card gebruikt. Dat zal denk ik bij de OV chipkaart precies hetzelfde zijn.

Verder is er nog nooit een bericht geweest van een criminele organisatie ofzo met handel in gehackte OV chipkaarten. Niet in Rotterdam, niet in Engeland. Dus ik denk eigenlijk dat dat uiteindelijk zal meevallen. Ik denk niet dat er echt een "markt" voor is om moeite steken in het hacken van kaarten.

Ja het kan, net zoals je pinpassen kunt skimmen. En toch zullen mensen hun pinpas en daarbij horend betaalgemak niet opgeven.
    pi_61839004
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 22:33 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ik pik de laatste twee er even uit want dit is toch heel typerend voor de kritiek op de kaart.

Je kunt nu ook niet anoniem een een traject kaart, kortingskaart of 65+ kopen.

Net doen alsof het met de invoering van de OV chipkaart ineens heel anders wordt.
    En dan verwijt je voorstanders ervan dat ze niet weten waar ze over praten? Moet ik je echt nog serieus nemen?
    Begrijp je het niet ofzo?
    Tuurlijk weet men dat je een vrij reizen kaart, OV-studentenkaart, trajectkaart of kortingskaart in je bezit hebt.
    Het gaat om het reisgedrag dat wordt opgeslagen, niet dat je zo'n kaart hebt.

Nu is wel bekend en ergens geregistreerd dat je zo'n kaart in je bezit hebt, maar dat maakt niet uit.
    Met de OV-chipkaart wordt voor zeven jaar opgeslagen wanneer je, waar, hoe reisde.
    Dat is het hele punt.
    Moet ik jou nog serieus nemen? Alsjeblieft zeg.
    pi_61839198
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 23:00 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Begrijp je het niet ofzo?
    Tuurlijk weet men dat je een vrij reizen kaart, OV-studentenkaart, trajectkaart of kortingskaart in je bezit hebt.
    Het gaat om het reisgedrag dat wordt opgeslagen, niet dat je zo'n kaart hebt.

Nu is wel bekend en ergens geregistreerd dat je zo'n kaart in je bezit hebt, maar dat maakt niet uit.
    Met de OV-chipkaart wordt voor zeven jaar opgeslagen wanneer je, waar, hoe reisde.
    Dat is het hele punt.
    Moet ik jou nog serieus nemen? Alsjeblieft zeg.
    Nou vertel eens dan. Wat voor een schadelijks kunnen ze doen met die reisgegevens?
    Wat is het grote nadeel van het bewaren van het reisgedrag?

Ander vraagje, spaar je air-miles? Heb je een AH bonuskaart? Karwei klantenpas? Bijenkorf card? Of een andere bedrijvenkaart? Hoeveel mensen in Nederland zullen er zijn die niet zo'n kaart hebben? Nederlanders kopen steeds meer via internet.
    Denk je echt dat heel veel mensen, een ruime meerderheid, er een probleem van zullen maken dat ergens in een grote computer gegevens over hun reisgedrag zullen komen terwijl in andere computers al gegevens staan over hun aankopen?

Ik zie DAT probleem echt niet. Met die gegevens kunnen ze tenminste goed zien waar en wanneer er veel gereisd wordt. Of er op het traject extra materieel nodig is. Of dat er juist teveel is.
    pi_61839303
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 22:40 schreef Houtworm het volgende:

[..]
    Ik heb het systeem in Londen aan het werk gezien, en dat is heel wat drukker dan Rotterdam en dat ging daar feilloos. Heel wat sneller dan wanneer iemand van de RET jouw abbonement of strippenkaart gaat controleren.
    Er zijn behoorlijk wat misstanden m.b.t. zwart rijden, maar dat wordt niet erkend/gepublicieerd.. zoals iemand al eerder zei.
    Nee hoor, op het station en in de bus laat iedereen z'n kaart zien zonder z'n pas te remmen, gaat allemaal heel snel.
    Ik heb 't in meerdere landen meegemaakt, o.a. in de stad London, en echt sneller of beter ging het niet in praktijk. Daarnaast konden ze gewoon dergelijke systemen importeren ipv hier allemaal geld weg te gooien.
    Je kan blijkbaar ook geen retourtjes meer kopen en je moet in- en 'uitloggen' telkens als je gebruik van het OV maakt ipv één keer iets te laten zien.
    Wat is überhaupt het voordeel, wat is het probleem met de huidige gang van zaken?
    Dat het te lastig is om met een strippenkaart te werken is onzin, want als dat te lastig is dan kan je beter een begeleider meenemen als je je op straat gaat begeven.
    quote:
    Voor de mensen die nu al niet pinnen (denk je echt dat die er veel zijn?) is er een anonieme kaart. En de 65+ mensen moeten nu al hun persoonlijke gegevens opgeven. Die krijgen ze ook niet zomaar.
    Gaat dus niet om de aanschaf. Dat men weet dat je zo'n kaart hebt is logisch, maar dat ze daarna de reisgegevens gaan opslaan is het probleem. Dán wil men een anonieme kaart, maar dát kan dan weer niet.
    quote:
    En dat mijn reisgegevens 7 jaar opgeslagen kunnen worden, lekker belangrijk. Lijkt mij compleet nutteloze informatie en lig er ook niet wakker van als ze dat doen. Dan verkies ik toch echt het gemak van de chipkaart boven de strippenkaart.
    Ja, jij niet.
    Genoeg anderen wel. Vandaar dat de keus er gewoon moet zijn om anoniem te kunnen reizen, maar wel gewoon een bepaalde kaart op naam te hebben.
    Wat is het nut van zeven jaar reisgegevens opslaan? Waarom moet een overheid dat van haar burgers weten? Wat is de achterliggende gedachte?
    pi_61839489
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 23:10 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Er zijn behoorlijk wat misstanden m.b.t. zwart rijden, maar dat wordt niet erkend/gepublicieerd.. zoals iemand al eerder zei.
    Nee hoor, op het station en in de bus laat iedereen z'n kaart zien zonder z'n pas te remmen, gaat allemaal heel snel.
    Ik heb 't in meerdere landen meegemaakt, o.a. in de stad London, en echt sneller of beter ging het niet in praktijk. Daarnaast konden ze gewoon dergelijke systemen importeren ipv hier allemaal geld weg te gooien.
    Je kan blijkbaar ook geen retourtjes meer kopen en je moet in- en 'uitloggen' telkens als je gebruik van het OV maakt ipv één keer iets te laten zien.
    Wat is überhaupt het voordeel, wat is het probleem met de huidige gang van zaken?
    Dat het te lastig is om met een strippenkaart te werken is onzin, want als dat te lastig is dan kan je beter een begeleider meenemen als je je op straat gaat begeven.
    [..]

Gaat dus niet om de aanschaf. Dat men weet dat je zo'n kaart hebt is logisch, maar dat ze daarna de reisgegevens gaan opslaan is het probleem. Dán wil men een anonieme kaart, maar dát kan dan weer niet.
    [..]

Ja, jij niet.
    Genoeg anderen wel. Vandaar dat de keus er gewoon moet zijn om anoniem te kunnen reizen, maar wel gewoon een bepaalde kaart op naam te hebben.
    Wat is het nut van zeven jaar reisgegevens opslaan? Waarom moet een overheid dat van haar burgers weten? Wat is de achterliggende gedachte?
    Nou en dat die misstanden over het zwartrijden niet worden gepubliceerd. Ondervind jij daar hinder van?

Je vergeet even dat niet iedereen een pas heeft. Er zijn ook nog mensen die met een ouderwetse
    strippenkaart werken.
    Als je uberhaupt niet inziet dat het in/uit checken met een OV chipkaart heel wat sneller is dan een strippenkaart afstempelen, dan weet je niet goed hoe dat werkt of wil je er perse tegen zijn.

Jij bent eigenlijk dus een profiteur. Je wilt wel met korting of gratis reizen, maar eist dat daar niks tegenover staat. Tja, dan snap ik wel waarom je er een probleem van maakt.
    Ik vind het niet meer dan normaal dat een bedrijf dat mij korting geeft iets van mij terugkrijgt. En als hij mijn adres gegevens voor wilt hebben, mag die hebben. Mail kan ik zo weggooien en met mijn reisgedrag mag die lekker doen wat die wilt.
    Het is niet zo dat je mee MOET doen aan een 65+, studenten, korting of trajectkaart.
    pi_61839563
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 23:06 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Nou vertel eens dan. Wat voor een schadelijks kunnen ze doen met die reisgegevens?
    Wat is het grote nadeel van het bewaren van het reisgedrag?
    Het nadeel is de persoonlijke informatie bewaren, allerlei privé informatie over het leven van mensen hebben. Zoals ik in m'n vorige post vroeg: waar is het voor nodig?
    Wellicht wordt daar nu niks mee gedaan, maar wie kan wat zeggen over vijf jaar vanaf nu, of tien?
    Het schetst in elk geval een behoorlijk gedetailleerd beeld van de bewegingen die men maakt, als men afhankelijk is van het OV.
    quote:
    Ander vraagje, spaar je air-miles? Heb je een AH bonuskaart? Karwei klantenpas? Bijenkorf card? Of een andere bedrijvenkaart?
    Nee.
    quote:
    Hoeveel mensen in Nederland zullen er zijn die niet zo'n kaart hebben? Nederlanders kopen steeds meer via internet.
    Klopt, maar wederom: dat zijn keuzes. Men wil graag zelf kunnen kiezen hoe hij iets doet.
    Er kan ook worden ingevoerd dat iedereen met internet thuis z'n aankopen voortaan op internet moet doen. Waarschijnlijk kopen genoeg mensen af en toe dingen op internet, maar ze willen nog wel zelf de keuze hebben.
    Met die OV-chipkaart word je gedwongen om je reisgegevens prijs te geven en te laten opslaan. Tenzij je dus nooit met de trein of bus reist en voor die enkele keer een kaartje koopt die zonder korting is en dus anoniem.
    quote:
    Denk je echt dat heel veel mensen, een ruime meerderheid, er een probleem van zullen maken dat ergens in een grote computer gegevens over hun reisgedrag zullen komen terwijl in andere computers al gegevens staan over hun aankopen?
    Ik denk dat veel mensen daar niet zoveel aandacht aan besteden en over dat soort vraagstukken nooit hebben nagedacht. Duidelijk is dat een behoorlijke groep er niet van gediend is dat dit wordt opgeslagen.
    Daar moet ruimte voor zijn.
    quote:
    Ik zie DAT probleem echt niet. Met die gegevens kunnen ze tenminste goed zien waar en wanneer er veel gereisd wordt. Of er op het traject extra materieel nodig is. Of dat er juist teveel is.
    Dat ziet de NS nu ook al, want als je genoeg reist zie je dat ze smorgens, smiddags, rond zes/zeven uur en savonds verschillende hoeveelheden treinstellen gebruiken op dezelfde trajecten.
    En aangezien de vertrektijden niet vaak veranderen werkt 't allemaal prima. Het is goed afgestemd, ondanks dat het niet geautomatiseerd is.
      maandag 22 september 2008 @ 23:23:38 #50
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_61839684
    quote:
    Op maandag 22 september 2008 23:17 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Nou en dat die misstanden over het zwartrijden niet worden gepubliceerd. Ondervind jij daar hinder van?

Je vergeet even dat niet iedereen een pas heeft. Er zijn ook nog mensen die met een ouderwetse
    strippenkaart werken.
    Als je uberhaupt niet inziet dat het in/uit checken met een OV chipkaart heel wat sneller is dan een strippenkaart afstempelen, dan weet je niet goed hoe dat werkt of wil je er perse tegen zijn.

Jij bent eigenlijk dus een profiteur. Je wilt wel met korting of gratis reizen, maar eist dat daar niks tegenover staat. Tja, dan snap ik wel waarom je er een probleem van maakt.
    Ik vind het niet meer dan normaal dat een bedrijf dat mij korting geeft iets van mij terugkrijgt. En als hij mijn adres gegevens voor wilt hebben, mag die hebben. Mail kan ik zo weggooien en met mijn reisgedrag mag die lekker doen wat die wilt.
    Het is niet zo dat je mee MOET doen aan een 65+, studenten, korting of trajectkaart.
    - Dat het nieuws over zwartrijden angstvallig stilgehouden wordt, is wel logisch. Het was namelijk één van de grote argumenten om dit OV chip systeem door te voeren.
    - je zegt dat een OV-chip sneller is dan stempelen. Daarin heb je gelijk. Maar heb je wel eens gedacht aan 'papieren' abonnementen? Mensen met een OV-kaart, OV-studentenkaart, tramabonnement of treinabonnement hoeven nu helemaal niet in te checken. Met de OV chip wél.
    Heb je die extra tijd voor het inchecken van die massa's mensen wel afgewogen tegen die dagjesmensen die een enkele keer naar een andere stad reizen en wel zeker 2 seconden sneller kunnen inchecken?
    Ik vraag me in ieder geval sterk af of het netto sneller is dan het huidige systeem.
    Dit is duidelijk te zien in de proefgemeentes, zoals Rotterdam. Als je ineens massa's mensen (die grotendeels allemaal een abo hebben) een trein in ziet rennen en dan ineens allemaal en masse moeten inchecken. Opstoppingen tot een met, die je zonder OV-chip niet had.

En over moeten, als je bedoelt dat er geen persoon in uniform met een shotgun op je voorhoofd gericht staat-moet, dan heb je gelijk.
    Een student of 65+'er echter, heeft geen praktische andere keuze dan een OV-kaart (of chip). En ik kan me niet herinneren dat die er allemaal lief om vroegen of hun reisgegevens niet eventjes 7 jaar een database in kon voor marketingdoeleinden.

Ik betaal net als iedere burger belasting. Ik heb graag dat dat nuttig gebruikt wordt, en niet via één of andere lobby- of belangengroep in een niet-noodzakelijk project gepompt wordt wat de reiziger -tegen beloftes in- geen voordelen gaat leveren of zelfs -zoals met dit project- gaat benadelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Yildiz op 22-09-2008 23:31:29 ]
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')