abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 januari 2009 @ 20:34:38 #1
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65121747
Het vorige topic vind je hier.

De nog steeds bestaande discussie of de OV-chipkaart die ondanks de vele bezwaren en problemen, toch wordt ingevoerd, daarbij gesteund door de overheid die zoals gewoonlijk van niets afweet.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65121861
Leuke discussie. Anti-OVchipper hier.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 20:40:18 #3
188877 Stupendous76
pi_65121986
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 20:09 schreef snowgoon het volgende:

[..]

wat snap je niet aan het feit dat Rotterdam test gebied is voor de OV kaart in heel Nederland?
Gezien de al jaren bestaande problemen die niet worden opgelost maar wel de overstap maken naar het afschaffen van de strippenkaart lijkt het er niet op dat ze de test ooit zullen beeindigen. Misschien zie jij dat anders, maar je zegt er niet veel over.
quote:
Zozo. Snel geirriteerd dat als je iemand op zijn fouten aanspreken al "op de man spelen" noemt.
Je legt verschillende mensen hier woorden in de mond, verdraait uitspraken, negeert opmerkingen, feiten en logisch nadenken, maar ik ben snel geïrriteerd?
quote:
Zijn dat problemen die er al vanaf het begin zijn, of zijn het nieuwe problemen?
Als je eens probeert te begrijpen wat er staat, dan hoef je deze vraag niet te stellen.
quote:
En tja, een automaat valt wel eens uit. Dat zal niet veel anders zijn dan nu het geval is. Maar als je het een beetje goed plant hoef je niet zo vaak van die apparaten gebruik te maken.
Hoe had jij dat voorgesteld als enkel de chipkaart gebruikt kan worden?
Repent, Pray, Forgive
pi_65122588
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 20:40 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Gezien de al jaren bestaande problemen die niet worden opgelost maar wel de overstap maken naar het afschaffen van de strippenkaart lijkt het er niet op dat ze de test ooit zullen beeindigen. Misschien zie jij dat anders, maar je zegt er niet veel over.
[..]

Je legt verschillende mensen hier woorden in de mond, verdraait uitspraken, negeert opmerkingen, feiten en logisch nadenken, maar ik ben snel geïrriteerd?

[..]

Als je eens probeert te begrijpen wat er staat, dan hoef je deze vraag niet te stellen.
[..]

Hoe had jij dat voorgesteld als enkel de chipkaart gebruikt kan worden?
Ik denk dat de problemen zoals die hier geschetst worden over het algemeen overdreven zijn. Tuurlijk zullen er wel eens automaten stuk zijn. Maar als je goed gebruik van maakt (automatisch opladen, abbo er op zetten) van de OV chipkaart zul je daar weinig hinder van hebben.
In deze situatie heb ik ook nog nooit kaarten gekocht in de bus of op de kleine stations maar er altijd voor gezorgd dat ik een strippenkaart had of die op een groot station kocht.

Jij kunt er niet tegen dat iemand jou op een duidelijke fout betrapt. Dat kwam op mij als geirriteerd over.

Ik probeer al 2 dagen te begrijpen wat je zegt maar ik zie jou en anderen geen problemen aandragen die niet opgelost kunnen worden. Meeste problemen zijn verzonnen, komen maar zelden voor of hebben te maken met de 2 systemen die nu naast elkaar lopen.
pi_65122669
En als er al irritatie aan mijn kant is, is dat doordat er hier een paar figuren zijn die koste wat het kost de chipkaart af willen zeiken, problemen verzinnen en niet willen luisteren naar wat ik zeg.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:15:40 #6
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_65123561
quote:
Is het een dwangmatig iets dat er alleen maar gekeken kan worden naar de negatieve dingen?
Nee, dat is niet dwangmatig. Als er geen positieve dingen op te noemen zijn, verlegt de focus zich automatisch naar de negatieve dingen. Nogal wiedes.
pi_65123666
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:15 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, dat is niet dwangmatig. Als er geen positieve dingen op te noemen zijn, verlegt de focus zich automatisch naar de negatieve dingen. Nogal wiedes.

Als je niks positief aan de chipkaart ziet kijk je wel heel erg selectief.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:18:00 #8
39333 Zelva
pi_65123683
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:17 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Als je niks positief aan de chipkaart ziet kijk je wel heel erg selectief.
Nou, noem maar dan.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:20:02 #9
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_65123775
Het lijkt erop dat de voordelen zich vooral beperken tot de ov- bedrijven, en dat de voordelen voor de klant slechts marginaal zijn. Zeker als het straks ook nog landelijk ingevoerd gaat worden.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_65123949
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:18 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nou, noem maar dan.
Zonesysteem afgeschaft, nooit meer betalen voor 2 zones terwijl je maar 2 haltes overschrijd.
Nooit meer zorgen hoeven te maken of je genoeg strippen bij je hebt.
In de metro minder last van zwart reizigers.
Uiteindelijk 1 pas voor alle OV bedrijven.

En wat zijn de nadelen?
pi_65123971
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:20 schreef Hukkie het volgende:
Het lijkt erop dat de voordelen zich vooral beperken tot de ov- bedrijven, en dat de voordelen voor de klant slechts marginaal zijn. Zeker als het straks ook nog landelijk ingevoerd gaat worden.
Wat zijn de voordelen van de OV bedrijven dan?
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:28:49 #12
188877 Stupendous76
pi_65124263
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 20:52 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik denk dat de problemen zoals die hier geschetst worden over het algemeen overdreven zijn.
Leuk voor je dat jij (nog) geen problemen hebt.
quote:
Tuurlijk zullen er wel eens automaten stuk zijn.
Dat kan gebeuren, met elk systeem. Waar het hier om gaat is dat niet aan 1 poortje dat toevallig stuk is, maar aan tig poortjes die met enige regelmaat dezelfde fouten hebben.
quote:
Maar als je goed gebruik van maakt (automatisch opladen, abbo er op zetten) van de OV chipkaart zul je daar weinig hinder van hebben.
Misschien wel. Probeer het eens uit of meld het bij een gebruikersgroep, dan kan het op grote schaal getest worden.
quote:
In deze situatie heb ik ook nog nooit kaarten gekocht in de bus of op de kleine stations maar er altijd voor gezorgd dat ik een strippenkaart had of die op een groot station kocht.

Ik probeer al 2 dagen te begrijpen wat je zegt maar ik zie jou en anderen geen problemen aandragen die niet opgelost kunnen worden.
Waarom zijn die fouten er dan nog steeds?
quote:
Meeste problemen zijn verzonnen, komen maar zelden voor of hebben te maken met de 2 systemen die nu naast elkaar lopen.
quote:
Jij kunt er niet tegen dat iemand jou op een duidelijke fout betrapt. Dat kwam op mij als geirriteerd over.
Ik vergis me met 1 week, als jij dat een fout noemt, tsja, veel plezier ermee.
Repent, Pray, Forgive
pi_65124448
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:28 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Leuk voor je dat jij (nog) geen problemen hebt.
[..]

Dat kan gebeuren, met elk systeem. Waar het hier om gaat is dat niet aan 1 poortje dat toevallig stuk is, maar aan tig poortjes die met enige regelmaat dezelfde fouten hebben.
[..]

Misschien wel. Probeer het eens uit of meld het bij een gebruikersgroep, dan kan het op grote schaal getest worden.
[..]

Waarom zijn die fouten er dan nog steeds?
[..]

[..]

Ik vergis me met 1 week, als jij dat een fout noemt, tsja, veel plezier ermee.
Hoevaak kom jij in Rotterdam vanuit Zuid Limburg?

En bij tientallen poortjes in gebruik zullen er vast wel een aantal regelmatig stuk zijn. Ook dat zijn dingen die in de test naar voren komen en dan aangepast kunnen worden.

Welke fouten van 3 jaar terug zijn er nog steeds? Wees eens concreet.
Ik denk ook niet dat de huidige apparatuur nooit fouten vertoonden en ook regelmatig buiten gebruik waren. Wat dat betreft zal de oude situatie echt niet beter zijn dan de nieuwe situatie.

Ik hoef het niet aan te melden op een gebruiksersgroep, over 2 weken gaat het gewoon gebeuren.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:34:10 #14
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_65124519
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:23 schreef snowgoon het volgende:
Zonesysteem afgeschaft, nooit meer betalen voor 2 zones terwijl je maar 2 haltes overschrijd.[quote]
Hmm, met de bus naar het station, dat was hemelsbreed 1,5 km en 2 strippen. Die bus rijdt wel een paar kilometer om om alle haltes te pakken, grote kans dat ik nu duurder uit ben.
[quote]Nooit meer zorgen hoeven te maken of je genoeg strippen bij je hebt.
Maar wel om de haverklap naar een saldo oplader moeten lopen om je saldo bij te laden.
quote:
Geen ervaring met de metro.
quote:
En voor iedere maatschappij verschillende tarieven. Dus stel dat je naar het oosten van het land wil, dan moet je eerst een reisplan opstellen van waar en wanneer je je ovchip moet opladen.
quote:
En wat zijn de nadelen voordelen?
DeviantArt
pi_65124604
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:34 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Maar wel om de haverklap naar een saldo oplader moeten lopen om je saldo bij te laden.
[..]

Geen ervaring met de metro.
[..]

En voor iedere maatschappij verschillende tarieven. Dus stel dat je naar het oosten van het land wil, dan moet je eerst een reisplan opstellen van waar en wanneer je je ovchip moet opladen.
[..]

De ene keer zal je duurder uit zijn, de andere keer goedkoper. Het is sowieso eerlijker, je betaalt alleen voor de gereden kilometers en niet teveel omdat je toevallig in de buurt van een zonegrens instapt.
Hoe dan ook, het zone sy

Je hoeft helemaal niet om de haverklap naar een saldo oplader, je kunt dat automatisch laten doen.

Ga je nu al gewoon op de bonnefooi ineens naar het oosten van het land zonder te kijken hoe dat moet?

Nogmaals, wat zijn de nadelen?
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:39:19 #16
39333 Zelva
pi_65124763
quote:

[..]

Zonesysteem afgeschaft, nooit meer betalen voor 2 zones terwijl je maar 2 haltes overschrijd.
Uiterst subjectief, zeker ook omdat de overstaptijd wordt teruggebracht naar een schandalige 35 minuten en je niet meer terugkunt op dezelfde strippen. En bovendien kan het hectometertarief juist in veel gevallen bijzonder ongunstig uitvallen. Lees bijvoorbeeld eens de stukken van Frans Mensonides.
quote:
Desondanks lijken veel Amsterdamse reizigers erop achteruit te gaan bij het gebruik van de chipkaart. De drukste metrostations, zoals Amsterdam CS, Sloterdijk en Amstel, bevinden zich aan het eind van een zone (het eerste zelfs letterlijk aan het eind van de tunnel); het kost doorgaans veel kilometers om er te geraken. De inwoners van Amstelveen zijn in ieder geval de klos. De smalle en langgerekte gemeente vormt één zone. Voor een ritje van Amstelveen Westwijk naar het hart van Amsterdam betaal je met de chipkaart tientallen procenten meer dan met de strippenkaart.
quote:
Nooit meer zorgen hoeven te maken of je genoeg strippen bij je hebt.
En je hoeft je geen zorgen te maken of je je ov-chipkaart wel bij je hebt?
Zo'n strippenkaart haal je nog bij de sigarenboer op de hoek als het moet. De ov-chipkaart zal echter maar zeer beperkt verkrijgbaar zijn.

En stel dat je nu met je vrouw met vier kinderen even een keer de stad in wil. Dan moet je dus opletten of je echt wel alle zes mensen de ov-chipkaart bij zich hebben. Dan neem ik toch echt liever één 45-strippenkaart mee waarbij je heel makkelijk de stad door kan crossen.
quote:
Bron? Dat moet allemaal nog maar blijken natuurlijk. En bovendien heb ik nog nooit last gehad 'in de metro' van een zwartreiziger. Van die poortjes daarentegen heb ik wel degelijk last.
quote:
Waar je nog steeds bij elke vervoerder een ander tarief aantreft en/of reisproducten moet laden. Wat schiet ik daarmee op dan? Ik koop liever twee keer een kaartje en dat ik dan vantevoren weet wat het gaat kosten, dan dat ik de godganse dag sta in- en uit te checken en iedere keer moet controleren wat ik betaald heb en of dat wel klopt.

Achteraf pas weten wat je reis kostte, kan het nog achterlijker?
quote:
En wat zijn de nadelen?
Lees bijvoorbeeld mijn andere reacties in de ov-chipkaarttopics eens. Maar als ik echt alles zou moeten opnoemen, dan ben je over drie uur nog niet klaar met lezen.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:39:24 #17
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_65124767
quote:
Wat zijn de voordelen van de OV bedrijven dan?
Tracking, gerichte marketing, uitchecken wat mislukt, hogere inkomsten bijvoorbeeld.
DeviantArt
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:39:38 #18
188877 Stupendous76
pi_65124785
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:32 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Hoevaak kom jij in Rotterdam vanuit Zuid Limburg?

En bij tientallen poortjes in gebruik zullen er vast wel een aantal regelmatig stuk zijn. Ook dat zijn dingen die in de test naar voren komen en dan aangepast kunnen worden.

Welke fouten van 3 jaar terug zijn er nog steeds? Wees eens concreet.
Ik denk ook niet dat de huidige apparatuur nooit fouten vertoonden en ook regelmatig buiten gebruik waren. Wat dat betreft zal de oude situatie echt niet beter zijn dan de nieuwe situatie.

Ik hoef het niet aan te melden op een gebruiksersgroep, over 2 weken gaat het gewoon gebeuren.
Nou, als je nu eens braaf gaat lezen wat er wordt gezegd ipv de bal telkens bij de ander neer te leggen.
Tot die tijd veel plezier en wijsheid

(goh, dejavu van Houtworm, ook zo'n persoon met oogkleppen, zou het besmettelijk zijn?)
Repent, Pray, Forgive
pi_65124860
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:39 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Tracking, gerichte marketing, uitchecken wat mislukt, hogere inkomsten bijvoorbeeld.
Hogere inkomsten waardoor dan?
RET moet 70.000 betalen om teveel gekregen geld terug te geven aan de reizigers.
Wat is het voordeel van tracking?
Gerichte marketing kun je bij de NS laten blokkeren.
Checken wat mislukt lijkt me een prima voordeel.
pi_65124904
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:39 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Nou, als je nu eens braaf gaat lezen wat er wordt gezegd ipv de bal telkens bij de ander neer te leggen.

(goh, dejavu van Houtworm, ook zo'n persoon met oogkleppen, zou het besmettelijk zijn?)
Ik lees prima wat er gezegd wordt. Telkens wordt gezegd dat ik iets anders moet gaan lezen
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:45:23 #21
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_65125059
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:35 schreef snowgoon het volgende:
Je hoeft helemaal niet om de haverklap naar een saldo oplader, je kunt dat automatisch laten doen.

Ga je nu al gewoon op de bonnefooi ineens naar het oosten van het land zonder te kijken hoe dat moet?

Nogmaals, wat zijn de nadelen?
Nee, nu koop ik hier op het statio een kaartje tot ergens in het oosten. Dan ben ik klaar.
Omdat ik tegenwoordig (gelukkig) weer in de auto zit ga ik dus geen ovchip abbo nemen, maar ik vind het wel leuk om af en toe tijdens de gratis reisdag (dat is een NS 'reisproduct') van mijn moeder met haar mee te gaan.
Dus dan heb ik de keuze tussen óf de maximale hoofdprijs betalen óf niet met haar meegaan.
DeviantArt
pi_65125076
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:39 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

oude situatie is wel beter, nu zijn er geen poortjes voor de strippenkaart, dus ook geen storingen

nadelen van de chipkaart ?
zijn al gezegd

- kost meer tijd door in-en uitchecken , ook dubbele handeling kopen kaartjes NS

- duurder reizen voor 95% van de mensen door verhogen instaptarief (van 0,40 naar 0,70) en kortere geldigheid, ook verdwijnen retours

- grotere kans op storingen automaten, poortjes

- slechtere verkrijgbaarheid chipkaarten, zeker persoonlijke

de laatste zal wel opgelost worden, de eerste 3 zijn blijvende nadelen
pi_65125123
oh sorry verkeerde gequote !!
pi_65125170
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:39 schreef Zelva het volgende:

[..]

Uiterst subjectief, zeker ook omdat de overstaptijd wordt teruggebracht naar een schandalige 35 minuten en je niet meer terugkunt op dezelfde strippen. En bovendien kan het hectometertarief juist in veel gevallen bijzonder ongunstig uitvallen. Lees bijvoorbeeld eens de stukken van Frans Mensonides.
[..]

[..]

En je hoeft je geen zorgen te maken of je je ov-chipkaart wel bij je hebt?
Zo'n strippenkaart haal je nog bij de sigarenboer op de hoek als het moet. De ov-chipkaart zal echter maar zeer beperkt verkrijgbaar zijn.

En stel dat je nu met je vrouw met vier kinderen even een keer de stad in wil. Dan moet je dus opletten of je echt wel alle zes mensen de ov-chipkaart bij zich hebben. Dan neem ik toch echt liever één 45-strippenkaart mee waarbij je heel makkelijk de stad door kan crossen.
[..]

Bron? Dat moet allemaal nog maar blijken natuurlijk. En bovendien heb ik nog nooit last gehad 'in de metro' van een zwartreiziger. Van die poortjes daarentegen heb ik wel degelijk last.
[..]

Waar je nog steeds bij elke vervoerder een ander tarief aantreft en/of reisproducten moet laden. Wat schiet ik daarmee op dan? Ik koop liever twee keer een kaartje en dat ik dan vantevoren weet wat het gaat kosten, dan dat ik de godganse dag sta in- en uit te checken en iedere keer moet controleren wat ik betaald heb en of dat wel klopt.

Achteraf pas weten wat je reis kostte, kan het nog achterlijker?
[..]

Lees bijvoorbeeld mijn andere reacties in de ov-chipkaarttopics eens. Maar als ik echt alles zou moeten opnoemen, dan ben je over drie uur nog niet klaar met lezen.
Daar is NIKS subjectiefs aan. Dat is gewoon een feit dat het zonesysteem verdwijnt.
Het systeem zal nu de ene keer goedkoper uitvallen en de andere keer duurder. In alle gevallen is het eerlijker.

De OV chipkaart is op allerlei verschillende locaties verkrijgbaar. In Rotterdam in ieder geval bij de Postkantoren, Primera zaken en bij een andere sigaren keten.
Blijkbaar ben je niet goed op de hoogte.

Als je al moeite hebt met het meenemen van een kaartjes, is het OV denk ik wel een grote uitdaging voor je.

Als je een gesloten systeem hebt wat alleen maar opengaat voor mensen die daarvoor betalen lijkt het me niet zo moeilijk te bedenken dat mensen die er niet voor betalen niet naar binnen kunnen.

Saldo blijft saldo. De 5 euro uit Rotterdam is evenveel waard als de 5 euro in Amsterdam. Je kunt ook vooraf kijken wat je reis kost via internet als je dat zo graag wilt weten.

Wel grappig dat je om voordelen vraag maar die compleet negeert en met allerlei andere dingen komt.

Kom maar op met al die andere nadelen, print ik ze wel uit en ga ik ze in bed lezen.
pi_65125278
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 21:48 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Daar is NIKS subjectiefs aan. Dat is gewoon een feit dat het zonesysteem verdwijnt.
Het systeem zal nu de ene keer goedkoper uitvallen en de andere keer duurder. In alle gevallen is het eerlijker.

De OV chipkaart is op allerlei verschillende locaties verkrijgbaar. In Rotterdam in ieder geval bij de Postkantoren, Primera zaken en bij een andere sigaren keten.
Blijkbaar ben je niet goed op de hoogte.

Als je al moeite hebt met het meenemen van een kaartjes, is het OV denk ik wel een grote uitdaging voor je.

Als je een gesloten systeem hebt wat alleen maar opengaat voor mensen die daarvoor betalen lijkt het me niet zo moeilijk te bedenken dat mensen die er niet voor betalen niet naar binnen kunnen.

Saldo blijft saldo. De 5 euro uit Rotterdam is evenveel waard als de 5 euro in Amsterdam. Je kunt ook vooraf kijken wat je reis kost via internet als je dat zo graag wilt weten.

Wel grappig dat je om voordelen vraag maar die compleet negeert en met allerlei andere dingen komt.

Kom maar op met al die andere nadelen, print ik ze wel uit en ga ik ze in bed lezen.
dus zwartrijden daalt naar 0 % ?
saldo blijft saldo maar hoezo moet ik in de ene stad meer betalen per km dan in de andere ?
hogere slijtage bussen ofzo ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')