De RET heeft wat dat betreft NIKS met de NS te maken. Hoeveel kaarten de NS uitgeeft heeft niks met de RET cijfers te maken.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 09:15 schreef Metatron het volgende:
[..]
Er wordt nog wel meer vals gespeeld met de cijfers. Men neemt het aantal 'bekende' reizigers, en het aantal verstrekte kaarten. En voila, we hebben een percentage.
Dat bijvoorbeeld de NS je elk jaar een NIEUWE chipkaart geeft als je een kortingskaart haalt wordt voor het gemak even vergeten. Op die manier tel ik dus al drie keer mee in die cijfers, want ik heb al drie keer zo'n kaart gekregen, terwijl 2 daarvan in de vuilnisbak liggen.
Liever goedgelovig dan een eeuwige zeur!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 09:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Dat je nogal goed gelovig bent, maakt niet uit hoor, is wel vertederend om te zien.![]()
Wij van ret zeggen dat het voorspoedig loopt.![]()
Net zoals ik al zeg nog 2 nachtjes slapen en dan gaan we het vanzelf zien of ze gelijk hebben. Ik vertrouw de mensen van de ret to nu toe net zoals ik de ING bankier nog vertrouw.
komt dat nog steeds voor ? goh in Rotterdam helemaal nooitquote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:00 schreef HiZ het volgende:
Voordat dit topic weer dicht gaat; ik wilde nog even melden dat ik mijn chipkaart gisteren weer heb gebruikt in het Amsterdamse openbaar vervoer. En ik ben erg tevreden over de werking. Wat ik wel ergerlijk vond was dat een lezer in de tram kapot was.
En nog een AD-artikel:quote:
quote:OV-Chipkaart: gewoon even wennen
Door GERT ONNINK
‘Begrijpen nieuwe kaart vereist universitaire opleiding’, ‘Consumentenbond vreest chaos openbaar vervoer’, ‘Bejaarden in de problemen’ en ‘Kaart pakt duurder uit’. Zijn dit krantenkoppen over de nieuwe ov-chipkaart, die zo omstreden oplaadbare vervoerspas die donderdag definitief in de Rotterdamse metro zal worden ingevoerd? Nee hoor, ze horen bij berichten uit 1980 bij de introductie van de strippenkaart in het landelijk openbaar vervoer.
De vervanging van de toenmalige metro-, tram- en buskaartjes door een reissysteem met zones veroorzaakte bijna dertig jaar geleden een storm van protest.
De Rotterdamse vervoerder RET ziet een opvallende overeenkomst met de introductie van de ov-chipkaart. ,,Mensen moesten niets van de strippenkaart hebben. En nu deze gaat verdwijnen, willen ze er opeens niet meer vanaf,’’ zegt Pedro Peters, algemeen directeur van de RET.
Consumenten hebben grote moeite met dingen die ineens anders worden, stelt dr. Henk Aarts, hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Utrecht. ,,Mensen vinden veranderingen vervelend, zeker als het om routinezaken gaat, dagelijkse dingen waar je niet zo lang over hoeft na te denken.’’
De reiziger, geeft Aarts aan, kijkt in het geval van de nieuwe chippas vooral naar eventuele winst, in tijd en in geld. ,,Levert het hem of haar iets op? Als dat niet zo is, dan is de wens tot veranderen niet zo groot.’’ De hoogleraar weet dat het imago van de ov-chipkaart niet al te best is. ,,De pas is te kraken, je kunt je geld zomaar kwijtraken. Met een besmet product wil het publiek niets te maken hebben.’’
Aarts stipt nog meer voorbeelden aan van aanvankelijke weerstand. ,,Met de euro zou het niets worden, alles werd maar duurder. Nu hoor je daar niemand meer over. Of neem de mobiele telefoon. Bij de eerste dacht je toch ook: wat moet ik hiermee? Nu ben ik al aan mijn zesde exemplaar toe.’’ Dan de allereerste keer pinnen met een bankpas. ,,Geld uit de muur halen, dat was eng, zeker in het donker. Nu doet iedereen het, zelfs ouderen,’’ zegt Aarts.
De Utrechtse hoogleraar denkt dat het met de vervoerspas uiteindelijk ook goedkomt. ,,Je kunt eraan wennen, vermoed ik. Ik heb er zelf nog geen. Als u me over een jaar weer belt, gaat het ongetwijfeld beter. Dan is iedereen eraan gewend.’’
Volgens dr. Rick van Baaren, directeur van de master gedragsverandering van de Radboud Universiteit in Nijmegen, valt bij de invoering van de ov-chipkaart vooral het geklungel en het gebrek aan leiderschap op. ,,Mensen hebben toch al zo’n moeite van hun ingesleten gewoontes af te springen.’’
Neem het rookverbod, zegt Van Baaren. ,,Daar wordt maar geschipperd. Dat werkt niet. Je moet duidelijkheid scheppen. Dat gepolder is funest. Er moet worden gezegd: geen gezeur meer, we gaan het doen.’’
Van Baaren vindt de komst van de euro een goed voorbeeld. Daar voerde het rijk een uitvoerige, duidelijke informatiecampagne voor. ,,Dat er later, ver na de invoering, toch weer een paar idioten tegen waren, zijn we allemaal vergeten.’’
Bij het debat over rekeningrijden heeft de overheid volgens de gedragsdeskundige juist het verkeerde signaal afgegeven. ,,Geen leiderschap. Je moet een besluit nemen en dat ook uitstralen. De ov-chipkaartdiscussie is heel on-Rotterdams.’’
Arno Bonte, gemeenteraadslid voor GroenLinks in Rotterdam en het gezicht van het verzet tegen de pas, vindt dat de gebruikers zijn gepasseerd. ,,De RET is uitgegaan van het systeem en niet van de reiziger. Het is best dat ze willen veranderen - de strippenkaart loopt inderdaad op zijn einde - maar zorg wel dat alle problemen zijn opgelost. Zo ver zijn we nog lang niet.’’ Bonte voorziet donderdag - als de strippenkaart in de metro niet meer kan worden gebruikt - problemen op de metrostations. ,,Ik hoop dat het meevalt, maar ik vrees het ergste.’’ Hij verwijst naar Londen waar in de metro zeven jaar lang twee systemen naast elkaar hebben bestaan. ,,En Rotterdam wil het na drie jaar proeftuin nu al gaan doen. Dat is absurd.’’
Ook de Consumentenbond kijkt met grote vrees uit naar donderdag. ,,Wij zetten nog steeds vraagtekens bij de ov-chipkaart. Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen,’’ zegt Frederique Hermie namens de organisatie.
Vorige week hebben Consumentenbond, reizigersvereniging Rover en ANWB nog geprobeerd het vastgelopen overleg met Verkeer en Waterstaat over de ov-chipkaart vlot te trekken, maar dat had geen succes. ,,Praten helpt niet, de invoering gaat toch door. Maar wij zijn bang dat de mensen er niet klaar voor zijn.’’
De RET heeft het over het totaal aantal uitgegeven chipkaarten, niet alleen over de kaarten die door hunzelf uitgegeven zijn. Daarnaast komen die cijfertjes niet eens van de RET, maar van het OV chipkaart samenwerkingsverband.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 09:21 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De RET heeft wat dat betreft NIKS met de NS te maken. Hoeveel kaarten de NS uitgeeft heeft niks met de RET cijfers te maken.
Bijvoorbeeld dat ik niet eens in de week aan moet schuiven in een lange rij toeristen om nog snel even een strippenkaart te kopen waarna ik nog net mijn tram kan zien wegrijden en dat de rit naar mijn werk goedkoper is geworden. Dat dus bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:02 schreef macca728 het volgende:
Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen
Dat is ook mijn mening, wat is nu makkelijker aan de chipkaart
ja dat is bullshitquote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld dat ik niet eens in de week aan moet schuiven in een lange rij toeristen om nog snel even een strippenkaart te kopen waarna ik nog net mijn tram kan zien wegrijden en dat de rit naar mijn werk goedkoper is geworden. Dat dus bijvoorbeeld.
Oh ja, schokkend is natuurlijk wel dat de overheid nu weet dat ik soms de tram neem naar mijn werk. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze al wisten dat ik 5 dagen per week naar mijn werk ga.
als jij je chipkaart niet bij je heb, moet je alsnog in de rijquote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld dat ik niet eens in de week aan moet schuiven in een lange rij toeristen om nog snel even een strippenkaart te kopen waarna ik nog net mijn tram kan zien wegrijden en dat de rit naar mijn werk goedkoper is geworden. Dat dus bijvoorbeeld.
Oh ja, schokkend is natuurlijk wel dat de overheid nu weet dat ik soms de tram neem naar mijn werk. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze al wisten dat ik 5 dagen per week naar mijn werk ga.
In Rotterdam ging ook zeker nooit een strippenkaart automaat stuk hequote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
komt dat nog steeds voor ? goh in Rotterdam helemaal nooit![]()
![]()
Goed artikel.quote:
Waaruit blijkt dat de RET cijfers van de OV chipkaart gebruikt? Lijkt mij dat de RET beter op de hoogte is van de door hun afgegeven abbonementen dan TLS.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 14:38 schreef Metatron het volgende:
[..]
De RET heeft het over het totaal aantal uitgegeven chipkaarten, niet alleen over de kaarten die door hunzelf uitgegeven zijn. Daarnaast komen die cijfertjes niet eens van de RET, maar van het OV chipkaart samenwerkingsverband.
dusseh....
Dit gebeurt niet meer met de chipkaart ? Goh wonderkaartquote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:44 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bussen en trams hadden nooit pech en de metro reed ook gewoon altijd
Heb je dat artikel gelezen over de invoering van de strippenkaart?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:02 schreef macca728 het volgende:
Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen
Dat is ook mijn mening, wat is nu makkelijker aan de chipkaart
Er is iemand die de kaart gebruikt en er de voordelen van inziet. En Macca negeert dat weer compleet en gaat weer een nadeel zoeken.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
als jij je chipkaart niet bij je heb, moet je alsnog in de rij
als er een verkooppunt is bij je in de buurt natuurlijk
LEZEN!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dit gebeurt niet meer met de chipkaart ? Goh wonderkaart
Ja wat heeft dat ermee te maken ?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Heb je dat artikel gelezen over de invoering van de strippenkaart?
Jij bent typisch zo iemand die niet tegen verandering kan. Als de strippenkaart nu ingevoerd zou worden zou jij daar ook moord en brand over schreeuwen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja wat heeft dat ermee te maken ?
Heb je ook gehoord dat in Parijs de reisgegevens maar 48 maximaal mogen worden bewaard ? Met een nog te komen chipkaart !
nee het voordeel dat hij noemt is geen voordeel van de chipkaartquote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:51 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Er is iemand die de kaart gebruikt en er de voordelen van inziet. En Macca negeert dat weer compleet en gaat weer een nadeel zoeken.
ja negeer maarquote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jij bent typisch zo iemand die niet tegen verandering kan. Als de strippenkaart nu ingevoerd zou worden zou jij daar ook moord en brand over schreeuwen.
Waarom is dat ? Omdat de Fransen hun privacy wel belangrijk vindenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jij bent typisch zo iemand die niet tegen verandering kan. Als de strippenkaart nu ingevoerd zou worden zou jij daar ook moord en brand over schreeuwen.
En leuk voor die Parijzenaren dat hun het maar 48 uur bewaren. Het zal mij een biet wezen of die gegevens 48 uur of 48 jaar worden bewaard.
Precies. Het is even wennen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee het voordeel dat hij noemt is geen voordeel van de chipkaart
dat kan zowel met chipkaart als met strippenkaart gebeuren, gewoon kwestie van bij je hebben
echter je kan niet overal een chipkaart kopen NU, dus NU nadeel ja,straks maakt het niet meer uit
Ik heb geen idee waarom dat anders is.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom is dat ? Omdat de Fransen hun privacy wel belangrijk vinden
Kan hier ook hoor, alleen die onverschillige Nederlanders kan het geen moer schelen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |