abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65328584
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 19:38 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik struikel niet over 1 woordje van Macca. Die gast is al langer bezig uitspraken te vedraaien en dingen anders uit te leggen. En vandaag loop die dus glashard te liegen door te stellen dat zwartrijden uitgesloten is volgens experts.
[..]

Er is niemand die zegt dat zwartrijden compleet voorkomen zal worden.

Dus als je het over discussie verkloten hebt, klop eens bij Macca aan.
jjij loopt te liegen, maar dat weet iedereen hier
pi_65328621
misschien weet iemand hier hoeveel mensen er gebruik maken van de chipkaart in de Amsterdamse metro ?

in Rotterdam was dat een paar weken geleden 35%
pi_65328651
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:09 schreef macca728 het volgende:

[..]

jjij loopt te liegen, maar dat weet iedereen hier
Kom jij eerst maar eens met bewijs waaruit blijkt dat experts of ik duidelijk hebben gezegd dat zwartrijden onmogelijk is na invoering van de OV chipkaart of zeg dat jij dat fout had.
pi_65328712
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:12 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Kom jij eerst maar eens met bewijs waaruit blijkt dat experts of ik duidelijk hebben gezegd dat zwartrijden onmogelijk is na invoering van de OV chipkaart of zeg dat jij dat fout had.
kom jij maar met je land

ik was ironisch sukkel, een gesloten systeem impliciteert dat je moet betalen om binnen te komen en uit te komen, vandaar geen zwartrijden meer mogelijk.
  donderdag 22 januari 2009 @ 20:17:50 #207
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_65328756
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 19:15 schreef snowgoon het volgende:

Als je niet normaal kunt discusieren en leugens moet gaan verspreiden, zet dan die computer uit.
Deze quote ik even want die kan nog vele malen gebruikt worden wanneer snowgoon weer eens uit zijn nek loopt te zuigen*

* ik pas mij even aan, aan zijn manier van spreekwoorden en gezegden gebruiken
Neerkomen wel!
pi_65328761
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:15 schreef macca728 het volgende:

[..]

kom jij maar met je land

ik was ironisch sukkel, een gesloten systeem impliciteert dat je moet betalen om binnen te komen en uit te komen, vandaar geen zwartrijden meer mogelijk.
Ik heb ook nergens gezegd dat er een land is waarbij in al het openbaar vervoer een chipkaart wordt gebruikt.

Wil je een normale discussie voeren of niet?
pi_65328780
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:11 schreef macca728 het volgende:
in Rotterdam was dat een paar weken geleden 35%
Een jaar geleden ook

Vooral studenten die zo'n gratis kaart opgestuurd hebben gekregen. Wordt echt grappig volgende week, ik ga heel de dag in de metro mensen kijken
  donderdag 22 januari 2009 @ 20:20:06 #210
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65328810
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 19:28 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Men kan dus ook zelf uitmaken of men die gegevens aan de NS wil geven of niet.

Overigens een leuk bericht daarover vandaag:
[..]
Je zult toch wat aan dat lezen van je moeten doen, want jouw quote gaat over:
quote:
privacybescherming en het verzamelen van gegevens voor de veiligheid
Dit geheel in tegenstelling tot de OV-chipkaart, want die gegevens zijn niet nodig voor de veiligheid. Aangezien het commerciële bedrijven zijn zullen ze die gegevens wel voor commerciële doeleinden gaan gebruiken. Of veiligheid>privacy een goed idee is een heel andere discussie, maar geld>privacy is dat eigenlijk ook.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65328811
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:17 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Deze quote ik even want die kan nog vele malen gebruikt worden wanneer snowgoon weer eens uit zijn nek loopt te zuigen*

* ik pas mij even aan, aan zijn manier van spreekwoorden en gezegden gebruiken
Ik daag je uit, laat eens wat van mijn oude uitspraken die gelogen zijn zien.
pi_65328885
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:20 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Je zult toch wat aan dat lezen van je moeten doen, want jouw quote gaat over:
[..]

Dit geheel in tegenstelling tot de OV-chipkaart, want die gegevens zijn niet nodig voor de veiligheid. Aangezien het commerciële bedrijven zijn zullen ze die gegevens wel voor commerciële doeleinden gaan gebruiken. Of veiligheid>privacy een goed idee is een heel andere discussie, maar geld>privacy is dat eigenlijk ook.
Of het artikel ook op de OV chipkaart van toepassing is, is weer een apart discussie.
Ik vond het wel een leuk artikel om te zien dat ik niet de enige ben die vind dat mensen niet altijd zo moeten zeuren over hun privacy.

En ter verduidelijking, ik zeg dus NIET ALTIJD ZO MOETEN ZEUREN. Daarmee bedoel ik dus dat het zeuren over de privacy soms wel terecht is in mijn ogen en soms niet terecht is.
pi_65328956
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:18 schreef Cmonv het volgende:

[..]

Een jaar geleden ook

Vooral studenten die zo'n gratis kaart opgestuurd hebben gekregen. Wordt echt grappig volgende week, ik ga heel de dag in de metro mensen kijken
Waar haal jij vandaan dat dat cijfer vorig jaar ook zo was?
pi_65329011
Was een grapje vandaar de smilie. Maar het zou me niet verbazen als het echt zo was.
  donderdag 22 januari 2009 @ 20:30:19 #215
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_65329012
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:20 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik daag je uit, laat eens wat van mijn oude uitspraken die gelogen zijn zien.
Daar hoef ik geen moeite voor te doen. Alleen in dit topic ben je al twee keer betrapt op liegen.

Troll
Neerkomen wel!
pi_65329051
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:18 schreef Cmonv het volgende:

[..]

Een jaar geleden ook

Vooral studenten die zo'n gratis kaart opgestuurd hebben gekregen. Wordt echt grappig volgende week, ik ga heel de dag in de metro mensen kijken
sterker nog. volgens de RET was dat toen 50% in augustus 2008
Studenten in Rotterdam wachten nog steeds op die chipkaart trouwens, ook lekker op tijd
pi_65329096
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:27 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Waar haal jij vandaan dat dat cijfer vorig jaar ook zo was?
AD, RET, Spits

RET zei ongeveer 50%
proef AD wees ongeveer 1/3 aan als gebruiker
pi_65329100
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:30 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Daar hoef ik geen moeite voor te doen. Alleen in dit topic ben je al twee keer betrapt op liegen.

Troll


Wel de moeite doen om op mij te komen zeiken, maar geen moeite willen doen om je laffe beschuldigingen te onderbouwen. Slappeling.
pi_65329120
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

AD, RET, Spits

RET zei ongeveer 50%
proef AD wees ongeveer 1/3 aan als gebruiker
Ow vorig jaar in de trant van 2 maanden geleden
pi_65329143
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:34 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ow vorig jaar in de trant van 2 maanden geleden
augustus is 2 maanden geleden ? ja in jouw wereld

Ja 2 maanden gf de RET toe dat het 35%
begin januari nog steeds 35%
pi_65329176
en in AMsterdam snowgoon ? of zijn daar geen kranten ?
  donderdag 22 januari 2009 @ 20:37:23 #222
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65329188
Er zit een verschil tussen bezit van een kaart en gebruik van een kaart. Als jullie die twee percentages door elkaar blijven gooien kom je er nooit uit.
pi_65329253
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:37 schreef Hephaistos. het volgende:
Er zit een verschil tussen bezit van een kaart en gebruik van een kaart. Als jullie die twee percentages door elkaar blijven gooien kom je er nooit uit.
Ik heb het over het % van de reizigers dat de kaart gebruikt ter verduidelijking.

Dat was begin januari 35 % van het totaal aantal reizigers in de metro, net zoveel als 4 maanden daarvoor, ondanks intensieve campagnes van de RET in deze regio en het vrij reizen per 1-1-09 van zowel ouderen als studenten + 35% korting op de metro reis voor chipkaartgebruikers

Volgens de RET waren er toen ongeveer 200.000 al afgezet, inmiddels meer
pi_65329276
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:37 schreef Hephaistos. het volgende:
Er zit een verschil tussen bezit van een kaart en gebruik van een kaart. Als jullie die twee percentages door elkaar blijven gooien kom je er nooit uit.
We komen er toch nooit uit. Een paar mensen hier willen alleen maar nadelen zien in de OV chipkaart.
pi_65329304
Geef nou eens cijfers van regio Amsterdam !!! Die zijn er vast wel
  donderdag 22 januari 2009 @ 20:42:55 #226
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65329361
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:39 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik heb het over het % van de reizigers dat de kaart gebruikt ter verduidelijking.

Dat was begin januari 35 % van het totaal aantal reizigers in de metro, net zoveel als 4 maanden daarvoor, ondanks intensieve campagnes van de RET in deze regio en het vrij reizen per 1-1-09 van zowel ouderen als studenten + 35% korting op de metro reis voor chipkaartgebruikers

Volgens de RET waren er toen ongeveer 200.000 al afgezet, inmiddels meer
Tja, mensen blijven gewoon gebruiken wat ze gewend zijn, totdat ze gedwongen worden om te veranderen. Ik duwde ook nog steeds m'n ouderwetse OV in die poortjes, terwijl ik de chipkaart in m'n portemonnee had zitten.

Verwacht dus wel dat het los zal lopen volgende week. Misschien wat langere rijen voor die poortjes tijdens de spits.
pi_65329422
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:41 schreef macca728 het volgende:
Geef nou eens cijfers van regio Amsterdam !!! Die zijn er vast wel
Ik moet jou niks geven!
pi_65329446
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:42 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Tja, mensen blijven gewoon gebruiken wat ze gewend zijn, totdat ze gedwongen worden om te veranderen. Ik duwde ook nog steeds m'n ouderwetse OV in die poortjes, terwijl ik de chipkaart in m'n portemonnee had zitten.

Verwacht dus wel dat het los zal lopen volgende week. Misschien wat langere rijen voor die poortjes tijdens de spits.
Ja ik denk dat het % ook naar 100 schiet ja.
Hoezo misschien ? denk eerder gedurende de dag. In de spits gebruiken de meeste mensen een abonnement en die weten wel hoe het werkt.

Ben benieuwd of het systeem het aankan
pi_65329466
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:44 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik moet jou niks geven!
lager zeker haha

ben gewoon nieuwsgierig, in Rotterdam zijn die cijfers niet geheim en AMsterdam gebruikt ook al een tijdje de chipkaart
  donderdag 22 januari 2009 @ 20:52:27 #230
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65329626
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:45 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja ik denk dat het % ook naar 100 schiet ja.
Hoezo misschien ? denk eerder gedurende de dag. In de spits gebruiken de meeste mensen een abonnement en die weten wel hoe het werkt.

Ben benieuwd of het systeem het aankan
Daarom, dan maakt het ook niet zoveel uit of er in augustus nou 35 of 85 procent gebruikmaakte van die kaart...

En tja, gedurende de dag zijn er op de meeste stations wel genoeg poortjes om de mensen aan te kunnen. Maar in de spits op bijvoorbeeld Centraal moet er een flinke mensenmassa uit de metro, door een beperkt aantal poortjes. Als het uitchecken dan niet soepel verloopt (bijv. door de vraag of je nou wel of niet uitgecheckt bent) groeien files snel aan.

Maar we zullen zien
pi_65329709
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:52 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Daarom, dan maakt het ook niet zoveel uit of er in augustus nou 35 of 85 procent gebruikmaakte van die kaart...

En tja, gedurende de dag zijn er op de meeste stations wel genoeg poortjes om de mensen aan te kunnen. Maar in de spits op bijvoorbeeld Centraal moet er een flinke mensenmassa uit de metro, door een beperkt aantal poortjes. Als het uitchecken dan niet soepel verloopt (bijv. door de vraag of je nou wel of niet uitgecheckt bent) groeien files snel aan.

Maar we zullen zien
ja dat is waar. Alleen de grootste klojo's staan overdag voor dei poortjes te klooien
Ja en ik moet door de 2 drukste metrostations Zuidplein en Beurs
2x in en uitchecken, terwijl ik daarvoor gewoon door kon lopen zonder ook maar iets te hoeven doen
pi_65330210
Centraal station is echt het mooist. Daar staan nu al regelmatig files.

Zou me niet verbazen als ze de poortjes daar in de loop van de dag gewoon weer open stellen want 9 tegen 10 dat het daar een chaos gaat worden in de ochtendspits.

Ben benieuwd hoe het gaat. Zelf kom ik er wel maar je hebt van die beunhazen die 29 januari natuurlijk die kaart nog niet hebben.
pi_65330242
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 21:13 schreef Cmonv het volgende:
Centraal station is echt het mooist. Daar staan nu al regelmatig files.

Zou me niet verbazen als ze de poortjes daar in de loop van de dag gewoon weer open stellen want 9 tegen 10 dat het daar een chaos gaat worden in de ochtendspits.
Dat zal de eerste dagen wel zo zijn totdat iedereen er aan gewend is.
En er is maar 1 manier om daar achter te komen.
pi_65330330
True, ik ga in ieder geval een kwartier eerder de deur uit
pi_65330457
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 21:18 schreef Cmonv het volgende:
True, ik ga in ieder geval een kwartier eerder de deur uit
Je bent optimistisch haha

Zal toch niet zo lang duren. Ik heb gelukkig vrij op 29-01 en 30-01. Niet voor de chipkaart trouwens
pi_65332232
Van nu.nl
quote:
RET neemt extra ov-chipmaatregelen voor blinden
Uitgegeven: 22 januari 2009 18:44
Laatst gewijzigd: 22 januari 2009 20:37

ROTTERDAM - Viziris, de belangenorganisatie voor mensen met een visuele handicap, en de Rotterdamse vervoersorganisatie RET hebben afspraken gemaakt om het gebruik van de ov-chipkaart gemakkelijker te maken voor blinden en slechtzienden.

De organisaties lieten donderdag weten daarover een akkoord te hebben bereikt.

Viziris zei woensdag nog ''zeer teleurgesteld'' te zijn over het uitblijven van toenaderingen van de RET. Overleg donderdag tussen de partijen leverde afspraken op over een overgangsregeling, een proef met de mogelijkheid voor reizigers met een visuele beperking tot betaling achteraf, extra voorlichting en het uitbreiden van de spraakmodule op de website www.ov-chipkaart.nl.

Reizigers
Ook is afgesproken dat de RET voorlichters van Viziris gaat trainen. Op de metrostations worden reizigers met een visuele beperking, net als overigens andere reizigers die dat wensen, geholpen door de RET-servicemedewerkers.

Directeuren Johan Hahn van Viziris en Pedro Peters van de RET lieten weten tevreden te zijn met de afspraken.

Volgens Hahn zijn hiermee eerder tegen de RET aangekondigde ludieke acties van de baan.

Handtekening
Een aantal visueel gehandicapten biedt dinsdagmiddag de Vaste Kamercommissie van Verkeer & Waterstaat een petitie aan voor het blijvend zelfstandig kunnen reizen van blinden en slechtzienden. De afgelopen maanden hebben meer dan duizend mensen digitaal hun handtekening onder het verzoek gezet.

Een woordvoerster van de groep zei donderdag dat zeker eenzelfde aantal had willen tekenen, maar dat niet kon. De ondertekenaars vragen om een nultarief of 100 procent korting op de OV-chipkaart, in elk geval zolang die voor hen niet controleerbaar te gebruiken is.
pi_65338957
Uit het AD
quote:
Heel Nederland kijkt mee op‘D-Day’
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - Een brigade van tientallen studenten gehuld in witte jassen, talloze medewerkers in het rood die rondrijden op opvallende karretjes en dan ook nog de in het geel gehulde RET-‘presentatoren’ die het publiek uitleg geven over de ov-chipkaart. Wie dezer dagen op een van de 49 metrostations in Rotterdam en omgeving rondloopt, treft daar een veelkleurig circus aan.

Voeg daarbij de ongekende reclamecampagne met miljoenen folders en duizenden posters en spotjes op radio en televisie. Zou er nog iemand zijn die het helemaal is ontgaan dat de strippenkaart nu echt uit de Rotterdamse metro verdwijnt en daar wordt vervangen door de ov-chipkaart?

Over een week is het zover, dan kan niemand meer met het papieren vervoersbewijs de metro in. De toegangspoortjes zijn dan alleen nog met de ov-chipkaart te openen.

Al weken bereidt het Rotterdamse vervoersbedrijf RET zich voor op D-Day. 29 januari staat bij iedere werknemer met rood in de agenda gemarkeerd. Met als codewoorden ‘van strip naar chip’.

Begin deze week leidde de Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu op station Zuidplein in Rotterdam-Zuid de aftelcampagne in. Met nog tien dagen te gaan was zelfs een fanfarekorps ingehuurd, dat zag dat Baljeu onder massale media-belangstelling het allereerste stempelapparaat ontmantelde. De resterende 150 gele bakjes volgen deze en volgende week.

„Heel Nederland kijkt met ons mee,’’ zei Baljeu, in de Stadsregio Rotterdam verantwoordelijk voor het verkeer en vervoer in het Rijnmond-gebied. „Maar het is nog geen feest,’’ voegde ze eraan toe, wijzend op de fanfare, „we zijn volop bezig met een proces. Den Haag, de Tweede Kamer en de rest van het land volgen dat op de voet. En dat is goed. Rotterdam is het begin van de landelijke uitrol van de ov-chipkaart. En gelukkig houdt de reiziger ons scherp.’’

Want waarschijnlijk weten de meeste van de circa 150.000 dagelijkse metropassagiers – die goed zijn voor 300.000 ritten – wel dat die ov-chipkaart eraan komt. Maar het oplaadbare pasje aanschaffen en ook gaan gebruiken, is nog niet bij iedereen vaste prik geworden.

RET-baas Pedro Peters liet eerder deze week weten dat het gebruik nu op 40 procent zit. Ofwel 120.000 van de 300.000 dagelijkse ritten wordt gemaaakt met de ov-chipkaart. Belangrijker vindt hij het bezit van de veelbesproken pas, dat ligt nu op 70 procent. „Het moet naar 90 procent. Immers, 10 procent van de metroreizen is incidenteel van karakter.’’

Peters deed maandag opnieuw een beroep op de groep van bijna 20.000 abonnementhouders die de ov-chipkaart nog niet hebben of nog niet gebruiken. Verder rekent hij op circa 15.000 passagiers die nu nog de strippenkaart hanteren. „Het wordt kort dag, maar het moet lukken,’’ zegt Peters, zoals altijd optimistisch.

Voor zijn vervoersbedrijf is het een ‘gigantische’ operatie, die de RET nog niet eerder meemaakte. Ook het personeel moet eraan geloven. Inmiddels hebben ruim 2100 werknemers een opfriscursus ov-chipkaart gehad. Vanaf volgende week woensdag – een dag voor D-Day – zal het grootste deel van het personeel ‘op straat’ zijn. „Alles wat niet rijdt, is op de stations te vinden.’’ De circa 650 RET’ers en assistenten krijgen zelfs nog hulp van hun collega’s van de NS en het GVB uit Amsterdam.

Bij de hulptroepen zit ook Lieuwe van Tright, een gepensioneerde RET- medewerker, die graag helpt bij de introductie van de ov-chipkaart. „We krijgen allerlei uiteenlopende vragen,’’ legt de in het geel gehulde man uit. „We hangen dan ook geen algemeen verhaal op, maar leveren informatie op maat. Wat we merken, is dat het voor iedereen wennen is.’’

Volgens Pedro Peters, die medio 2005 aantrad en al dan niet gewild uitgroeide tot het landelijke boegbeeld van de ov-chipkaart, gaan de meeste vragen over de ouderen (65+) die weer gratis mogen reizen, de kortingsactie (tot 3 februari 35 procent) en de compensatie bij het overstappen uit de bus en de trein op de metro.

„We hopen dat het op 29 januari soepel loopt. Het zal best ergens fout gaan, we proberen dat zo veel mogelijk te beperken. Maar belangrijk is ook hoe het twee weken daarna gaat. Of iedereen er dan ook echt aan gewend is.’’

De operatie van strip naar chip heeft nog een week en zal volgende week in de nacht van woensdag 28 op donderdag 29 januari worden afgerond.

Dan trekt een brigade RET’ers langs metrostations om de allerlaatste bewijzen van het bijna 29 jaar oude strippenkaart-tijdperk uit te wissen. Later dit jaar zullen ook de tram en de bus in Rotterdam dit voorbeeld volgen.

Wie de laatste strip in de Rotterdamse metro afstempelt, zal de RET worst wezen. Dat zal iemand zijn die woensdagavond laat – mogelijk al na middernacht – nog een metroritje maakt. Een paar uur later al begint op donderdag bij aanvang dienst (half zes) D-Day.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 20:00:43 #238
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65354625
Vandaag weer een poortje tegen m'n neus...
  vrijdag 23 januari 2009 @ 20:05:47 #239
141482 Q.
JurassiQ
pi_65354789
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 @ 20:00 schreef Cmonv het volgende:
Vandaag weer een poortje tegen m'n neus...
Dat is dan vast je eigen schuld geweest!
For great justice!
  vrijdag 23 januari 2009 @ 20:06:54 #240
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65354830
Nou vooral van diegene voor me.
pi_65445282
vanochtend een interessant arikel in het AD, ik kan het helaas niet scannen

De RET verwacht geen problemen en een professor die hem niet gebruikt ook niet.

In Londen waren er 7 jaar lang 2 systemen om de reizigers te laten wennen en alle problemen er uit te krijgen, in Rotterdam slechts 3 jaar.

Voorts wilden de Consumentenbond, Rover en de ANWB het overleg over de chipkaart hervatten, maar daar kwamen ze op terug omdat de invoering van de chipkaart toch al vaststaat. Volgens hun moesten eerst de problemen opgelost zijn voor invoering en dat zijn de problemen nog niet.

bron AD
pi_65445371
Verse propaganda van het OV-chip kaart front.

Aftellen tot 29 januari kijken of het gaat werken. Nog maar 2 nachtjes slapern en dan gaan we het zien.
quote:
'Verkoop en gebruik ov-chipkaart stijgen sterk'
Uitgegeven: 26 januari 2009 20:07
Laatst gewijzigd: 26 januari 2009 20:07

ROTTERDAM - Het aantal verkochte ov-chipkaarten is de afgelopen week sterk gestegen.

Dat meldt de Rotterdamse vervoerder RET maandag, drie dagen voordat de strippenkaart als vervoersbewijs in de metro wordt afgeschaft.

Volgens de RET bezit bijna driekwart van alle reizigers in de Rotterdamse metro nu een ov-chipkaart. Het totaal aantal verkochte kaarten in de regio Rotterdam ligt nu boven de 800.000.

Gestegen

Het aantal ritten waarbij de ov-chipkaart wordt gebruikt, is de afgelopen week gestegen van 120.000 naar 150.000 per dag. Dat is de helft van het aantal ritten dat dagelijks in de Rotterdamse metro wordt gemaakt.

''Het is belangrijker hoeveel mensen de kaart in hun bezit hebben dan hoeveel mensen hem nu al gebruiken'', legt een zegsman uit. ''Veel mensen wachten toch tot het laatste moment voordat ze hun strippenkaart gedag zeggen.''

Studenten

Studenten die in Rotterdam studeren of wonen hebben inmiddels de nieuwe ov-chipkaart gekregen. Er zijn volgens de RET wel kleine problemen met studenten die hun informatie te laat hebben aangeleverd.

De Rotterdamse vervoerder gaat de komende dagen extra inzet verzorgen op de metrostations waar veel studenten komen. Studenten die 29 januari nog geen ov-chipkaart hebben, kunnen op vertoon van hun studentenkaart bij de RET een toegangskaart aanvragen waarmee zij de metro in kunnen.

Afscheid

Rotterdam neemt donderdag in de metro definitief afscheid van de strippenkaart. Als de overgang naar de ov-chipkaart goed verloopt, volgen daarna stap voor stap de andere vervoersbedrijven. Zo gaan de NS de chipkaart al vanaf 1 mei invoeren.
pi_65445377
Een ander AD artikel
quote:
RET: reiziger went aan ov-chipkaart
Door GERT ONNINK

Rotterdam - De tienduizenden Rotterdamse metroreizigers zullen donderdag - als zij niet meer met de strippenkaart kunnen betalen - gewend zijn aan de nieuwe ov-chipkaart. Dat beweert stadsvervoerder RET.

FOTO MARCO DE SWART
Het bedrijf verwacht dat de overgang van het papieren bewijs op de oplaadbare pas in de Maasstad zonder problemen zal verlopen.

,,De reizigers bereiden zich goed voor op de overstap van strip naar chip. We zijn optimistisch,’’ zo liet een woordvoerder van de RET maandagavond weten. Vanaf donderdag kan in de metro niet meer met de strippenkaart worden gereisd.

Het bezit van de ov-chipkaart ligt nu op 75 procent. Dat was vorige week nog 70 procent. Het daadwerkelijke gebruik van de pas is gestegen van 40 naar 50 procent. Dat betekent dat de helft van de 300.000 dagelijkse metroritten nu met de chippas wordt gemaakt.

Volgens de RET bestellen steeds meer reizigers de ov-chipkaart op internet. Afgelopen week kwamen daar 15.000 persoonlijke kaarten bij, 3.000 meer dan daarvoor. Bij de ‘anonieme’, niet op naam gestelde passen was er een toename met 12.000. Dat waren er 5.000 extra. Het aantal verkochte dagkaarten - de wegwerpexemplaren van de ov-chip - blijft op 3500 tot 4000 in de week. Voor de studenten die hun ov-chipstudentenkaart nog niet hebben ontvangen, houdt de RET extra toegangskaarten paraat. Ook busoverstappers zijn aanvullende passen.

De extra inzet (personeel) en maatregelen lijken op dit moment voldoende, stelt de RET. De komende dagen zullen op de stations honderden medewerkers zijn om de reizigers te helpen.

De poortjes van de 49 metrohaltes zijn donderdag nog maar met de ov-chipkaart te openen. De verwachting is dat de pas later dit jaar ook in de tram en de bus in de Maasstad zal worden ingevoerd.
pi_65445415
Ja ik las het ook net

sterk gestegen, nou van 35% naar 50%, wees er maar tevreden mee als RET zijnde 2 dagen voor invoering en ondanks 35% korting.

Overigens 70% van de reizigers had de chipkaart al vorig jaar, nu 75% ook niet echt denderend
pi_65445423
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:09 schreef Basp1 het volgende:
Verse propaganda van het OV-chip kaart front.

Aftellen tot 29 januari kijken of het gaat werken. Nog maar 2 nachtjes slapern en dan gaan we het zien.
[..]


Propaganda?
Ik zie de kaart niet opgehemeld worden. gewoon een weergave van hoeveel kaarten er gebruikt worden. Blijkt maar weer dat sommige het alleen maar negatief willen bekijken.
pi_65445430
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:10 schreef macca728 het volgende:
Ja ik las het ook net

sterk gestegen, nou van 35% naar 50%, wees er maar tevreden mee als RET zijnde 2 dagen voor invoering en ondanks 35% korting.

Overigens 70% van de reizigers had de chipkaart al vorig jaar, nu 75% ook niet echt denderend
Nou en?
het zegt meer over de reizigers dan over de chipkaart.
pi_65445483
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:37 schreef Hephaistos. het volgende:
Er zit een verschil tussen bezit van een kaart en gebruik van een kaart. Als jullie die twee percentages door elkaar blijven gooien kom je er nooit uit.
Er wordt nog wel meer vals gespeeld met de cijfers. Men neemt het aantal 'bekende' reizigers, en het aantal verstrekte kaarten. En voila, we hebben een percentage.

Dat bijvoorbeeld de NS je elk jaar een NIEUWE chipkaart geeft als je een kortingskaart haalt wordt voor het gemak even vergeten. Op die manier tel ik dus al drie keer mee in die cijfers, want ik heb al drie keer zo'n kaart gekregen, terwijl 2 daarvan in de vuilnisbak liggen.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_65445501
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:11 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Propaganda?
Ik zie de kaart niet opgehemeld worden. gewoon een weergave van hoeveel kaarten er gebruikt worden. Blijkt maar weer dat sommige het alleen maar negatief willen bekijken.
Nou, ik WOON in Rotterdam, en ik GEBRUIK dat gedrocht. En ik kan er maar bijzonder weinig voordelen aan ontdekken.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_65445525
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:11 schreef snowgoon het volgende:


Propaganda?
Ik zie de kaart niet opgehemeld worden. gewoon een weergave van hoeveel kaarten er gebruikt worden. Blijkt maar weer dat sommige het alleen maar negatief willen bekijken.
Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Dat je nogal goed gelovig bent, maakt niet uit hoor, is wel vertederend om te zien.
Wij van ret zeggen dat het voorspoedig loopt.

Net zoals ik al zeg nog 2 nachtjes slapen en dan gaan we het vanzelf zien of ze gelijk hebben. Ik vertrouw de mensen van de ret to nu toe net zoals ik de ING bankier nog vertrouw.
pi_65445537
Ik geen 1 voordeel, maar ik ben negatief volgens sommige

de professor vergelijkt het met het invoeren van de euro, daar hoor je nu ook niemand meer over
pi_65445603
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:15 schreef Metatron het volgende:

[..]

Er wordt nog wel meer vals gespeeld met de cijfers. Men neemt het aantal 'bekende' reizigers, en het aantal verstrekte kaarten. En voila, we hebben een percentage.

Dat bijvoorbeeld de NS je elk jaar een NIEUWE chipkaart geeft als je een kortingskaart haalt wordt voor het gemak even vergeten. Op die manier tel ik dus al drie keer mee in die cijfers, want ik heb al drie keer zo'n kaart gekregen, terwijl 2 daarvan in de vuilnisbak liggen.
De RET heeft wat dat betreft NIKS met de NS te maken. Hoeveel kaarten de NS uitgeeft heeft niks met de RET cijfers te maken.
pi_65445657
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Dat je nogal goed gelovig bent, maakt niet uit hoor, is wel vertederend om te zien.
Wij van ret zeggen dat het voorspoedig loopt.

Net zoals ik al zeg nog 2 nachtjes slapen en dan gaan we het vanzelf zien of ze gelijk hebben. Ik vertrouw de mensen van de ret to nu toe net zoals ik de ING bankier nog vertrouw.
Liever goedgelovig dan een eeuwige zeur!
pi_65446507
Voordat dit topic weer dicht gaat; ik wilde nog even melden dat ik mijn chipkaart gisteren weer heb gebruikt in het Amsterdamse openbaar vervoer. En ik ben erg tevreden over de werking. Wat ik wel ergerlijk vond was dat een lezer in de tram kapot was.
pi_65447036
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 10:00 schreef HiZ het volgende:
Voordat dit topic weer dicht gaat; ik wilde nog even melden dat ik mijn chipkaart gisteren weer heb gebruikt in het Amsterdamse openbaar vervoer. En ik ben erg tevreden over de werking. Wat ik wel ergerlijk vond was dat een lezer in de tram kapot was.
komt dat nog steeds voor ? goh in Rotterdam helemaal nooit
  dinsdag 27 januari 2009 @ 14:33:17 #255
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65455478
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:09 schreef snowgoon het volgende:
Een ander AD artikel
[..]
En nog een AD-artikel:
quote:
OV-Chipkaart: gewoon even wennen
Door GERT ONNINK

‘Begrijpen nieuwe kaart vereist universitaire opleiding’, ‘Consumentenbond vreest chaos openbaar vervoer’, ‘Bejaarden in de problemen’ en ‘Kaart pakt duurder uit’. Zijn dit krantenkoppen over de nieuwe ov-chipkaart, die zo omstreden oplaadbare vervoerspas die donderdag definitief in de Rotterdamse metro zal worden ingevoerd? Nee hoor, ze horen bij berichten uit 1980 bij de introductie van de strippenkaart in het landelijk openbaar vervoer.

De vervanging van de toenmalige metro-, tram- en buskaartjes door een reissysteem met zones veroorzaakte bijna dertig jaar geleden een storm van protest.

De Rotterdamse vervoerder RET ziet een opvallende overeenkomst met de introductie van de ov-chipkaart. ,,Mensen moesten niets van de strippenkaart hebben. En nu deze gaat verdwijnen, willen ze er opeens niet meer vanaf,’’ zegt Pedro Peters, algemeen directeur van de RET.

Consumenten hebben grote moeite met dingen die ineens anders worden, stelt dr. Henk Aarts, hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Utrecht. ,,Mensen vinden veranderingen vervelend, zeker als het om routinezaken gaat, dagelijkse dingen waar je niet zo lang over hoeft na te denken.’’

De reiziger, geeft Aarts aan, kijkt in het geval van de nieuwe chippas vooral naar eventuele winst, in tijd en in geld. ,,Levert het hem of haar iets op? Als dat niet zo is, dan is de wens tot veranderen niet zo groot.’’ De hoogleraar weet dat het imago van de ov-chipkaart niet al te best is. ,,De pas is te kraken, je kunt je geld zomaar kwijtraken. Met een besmet product wil het publiek niets te maken hebben.’’

Aarts stipt nog meer voorbeelden aan van aanvankelijke weerstand. ,,Met de euro zou het niets worden, alles werd maar duurder. Nu hoor je daar niemand meer over. Of neem de mobiele telefoon. Bij de eerste dacht je toch ook: wat moet ik hiermee? Nu ben ik al aan mijn zesde exemplaar toe.’’ Dan de allereerste keer pinnen met een bankpas. ,,Geld uit de muur halen, dat was eng, zeker in het donker. Nu doet iedereen het, zelfs ouderen,’’ zegt Aarts.

De Utrechtse hoogleraar denkt dat het met de vervoerspas uiteindelijk ook goedkomt. ,,Je kunt eraan wennen, vermoed ik. Ik heb er zelf nog geen. Als u me over een jaar weer belt, gaat het ongetwijfeld beter. Dan is iedereen eraan gewend.’’

Volgens dr. Rick van Baaren, directeur van de master gedragsverandering van de Radboud Universiteit in Nijmegen, valt bij de invoering van de ov-chipkaart vooral het geklungel en het gebrek aan leiderschap op. ,,Mensen hebben toch al zo’n moeite van hun ingesleten gewoontes af te springen.’’

Neem het rookverbod, zegt Van Baaren. ,,Daar wordt maar geschipperd. Dat werkt niet. Je moet duidelijkheid scheppen. Dat gepolder is funest. Er moet worden gezegd: geen gezeur meer, we gaan het doen.’’

Van Baaren vindt de komst van de euro een goed voorbeeld. Daar voerde het rijk een uitvoerige, duidelijke informatiecampagne voor. ,,Dat er later, ver na de invoering, toch weer een paar idioten tegen waren, zijn we allemaal vergeten.’’

Bij het debat over rekeningrijden heeft de overheid volgens de gedragsdeskundige juist het verkeerde signaal afgegeven. ,,Geen leiderschap. Je moet een besluit nemen en dat ook uitstralen. De ov-chipkaartdiscussie is heel on-Rotterdams.’’

Arno Bonte, gemeenteraadslid voor GroenLinks in Rotterdam en het gezicht van het verzet tegen de pas, vindt dat de gebruikers zijn gepasseerd. ,,De RET is uitgegaan van het systeem en niet van de reiziger. Het is best dat ze willen veranderen - de strippenkaart loopt inderdaad op zijn einde - maar zorg wel dat alle problemen zijn opgelost. Zo ver zijn we nog lang niet.’’ Bonte voorziet donderdag - als de strippenkaart in de metro niet meer kan worden gebruikt - problemen op de metrostations. ,,Ik hoop dat het meevalt, maar ik vrees het ergste.’’ Hij verwijst naar Londen waar in de metro zeven jaar lang twee systemen naast elkaar hebben bestaan. ,,En Rotterdam wil het na drie jaar proeftuin nu al gaan doen. Dat is absurd.’’

Ook de Consumentenbond kijkt met grote vrees uit naar donderdag. ,,Wij zetten nog steeds vraagtekens bij de ov-chipkaart. Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen,’’ zegt Frederique Hermie namens de organisatie.

Vorige week hebben Consumentenbond, reizigersvereniging Rover en ANWB nog geprobeerd het vastgelopen overleg met Verkeer en Waterstaat over de ov-chipkaart vlot te trekken, maar dat had geen succes. ,,Praten helpt niet, de invoering gaat toch door. Maar wij zijn bang dat de mensen er niet klaar voor zijn.’’
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65455675
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:21 schreef snowgoon het volgende:

[..]

De RET heeft wat dat betreft NIKS met de NS te maken. Hoeveel kaarten de NS uitgeeft heeft niks met de RET cijfers te maken.
De RET heeft het over het totaal aantal uitgegeven chipkaarten, niet alleen over de kaarten die door hunzelf uitgegeven zijn. Daarnaast komen die cijfertjes niet eens van de RET, maar van het OV chipkaart samenwerkingsverband.

dusseh... .
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_65456658
Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen

Dat is ook mijn mening, wat is nu makkelijker aan de chipkaart
pi_65457674
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 15:02 schreef macca728 het volgende:
Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen

Dat is ook mijn mening, wat is nu makkelijker aan de chipkaart
Bijvoorbeeld dat ik niet eens in de week aan moet schuiven in een lange rij toeristen om nog snel even een strippenkaart te kopen waarna ik nog net mijn tram kan zien wegrijden en dat de rit naar mijn werk goedkoper is geworden. Dat dus bijvoorbeeld.

Oh ja, schokkend is natuurlijk wel dat de overheid nu weet dat ik soms de tram neem naar mijn werk. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze al wisten dat ik 5 dagen per week naar mijn werk ga.
pi_65457831
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 15:30 schreef HiZ het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld dat ik niet eens in de week aan moet schuiven in een lange rij toeristen om nog snel even een strippenkaart te kopen waarna ik nog net mijn tram kan zien wegrijden en dat de rit naar mijn werk goedkoper is geworden. Dat dus bijvoorbeeld.

Oh ja, schokkend is natuurlijk wel dat de overheid nu weet dat ik soms de tram neem naar mijn werk. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze al wisten dat ik 5 dagen per week naar mijn werk ga.
ja dat is bullshit

strippenkaarten kan je overal kopen, chipkaarten (nog) niet
om over abonnementen nog maar te zwijgen

ik moet deze week een abonnement opladen op mijn chipkaart, maar dat kan alleen bij een RET winkel in Rotterdam
Anders had ik hem gewoon bij de sigarenboer of bij het postkantoor kunnen kopen in Ridderkerk.
pi_65457939
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 15:30 schreef HiZ het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld dat ik niet eens in de week aan moet schuiven in een lange rij toeristen om nog snel even een strippenkaart te kopen waarna ik nog net mijn tram kan zien wegrijden en dat de rit naar mijn werk goedkoper is geworden. Dat dus bijvoorbeeld.

Oh ja, schokkend is natuurlijk wel dat de overheid nu weet dat ik soms de tram neem naar mijn werk. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze al wisten dat ik 5 dagen per week naar mijn werk ga.
als jij je chipkaart niet bij je heb, moet je alsnog in de rij
als er een verkooppunt is bij je in de buurt natuurlijk
pi_65463437
in Frnakrijk willen ze ook een soort chipkaart invoeren alleen daar is al bedongen dat de reisgegevens MAXIMAAL 48 UUR mogen worden bewaard

Daar slapen ze niet zoals hier, hier mag het 7 jaar, terwijl niemand een reden geeft waarom het zo lang bewaard moet blijven
pi_65471481
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 10:18 schreef macca728 het volgende:

[..]

komt dat nog steeds voor ? goh in Rotterdam helemaal nooit
In Rotterdam ging ook zeker nooit een strippenkaart automaat stuk he
Bussen en trams hadden nooit pech en de metro reed ook gewoon altijd
pi_65471614
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 14:33 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

En nog een AD-artikel:
[..]


Goed artikel.
Waarvan nu wordt gezegd dat de de strippenkaart zo handig was en iedereen snapte, bleek bij de invoering ook grote paniek te zijn

En aan de ene kant wordt gezeurd dat 3 jaar uitproberen veel te lang is, en aan de andere kant is het veel te kort
pi_65471690
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 14:38 schreef Metatron het volgende:

[..]

De RET heeft het over het totaal aantal uitgegeven chipkaarten, niet alleen over de kaarten die door hunzelf uitgegeven zijn. Daarnaast komen die cijfertjes niet eens van de RET, maar van het OV chipkaart samenwerkingsverband.

dusseh... .
Waaruit blijkt dat de RET cijfers van de OV chipkaart gebruikt? Lijkt mij dat de RET beter op de hoogte is van de door hun afgegeven abbonementen dan TLS.
pi_65471711
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:44 schreef snowgoon het volgende:

[..]


Bussen en trams hadden nooit pech en de metro reed ook gewoon altijd
Dit gebeurt niet meer met de chipkaart ? Goh wonderkaart
pi_65471714
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 15:02 schreef macca728 het volgende:
Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen

Dat is ook mijn mening, wat is nu makkelijker aan de chipkaart
Heb je dat artikel gelezen over de invoering van de strippenkaart?
pi_65471766
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 15:37 schreef macca728 het volgende:

[..]

als jij je chipkaart niet bij je heb, moet je alsnog in de rij
als er een verkooppunt is bij je in de buurt natuurlijk
Er is iemand die de kaart gebruikt en er de voordelen van inziet. En Macca negeert dat weer compleet en gaat weer een nadeel zoeken.
pi_65471776
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:49 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dit gebeurt niet meer met de chipkaart ? Goh wonderkaart
LEZEN!
pi_65471785
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:49 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Heb je dat artikel gelezen over de invoering van de strippenkaart?
Ja wat heeft dat ermee te maken ?

Heb je ook gehoord dat in Parijs de reisgegevens maar 48 maximaal mogen worden bewaard ? Met een nog te komen chipkaart !
pi_65471851
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:51 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja wat heeft dat ermee te maken ?

Heb je ook gehoord dat in Parijs de reisgegevens maar 48 maximaal mogen worden bewaard ? Met een nog te komen chipkaart !
Jij bent typisch zo iemand die niet tegen verandering kan. Als de strippenkaart nu ingevoerd zou worden zou jij daar ook moord en brand over schreeuwen.

En leuk voor die Parijzenaren dat hun het maar 48 uur bewaren. Het zal mij een biet wezen of die gegevens 48 uur of 48 jaar worden bewaard.
pi_65471863
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:51 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Er is iemand die de kaart gebruikt en er de voordelen van inziet. En Macca negeert dat weer compleet en gaat weer een nadeel zoeken.
nee het voordeel dat hij noemt is geen voordeel van de chipkaart

dat kan zowel met chipkaart als met strippenkaart gebeuren, gewoon kwestie van bij je hebben

echter je kan niet overal een chipkaart kopen NU, dus NU nadeel ja,straks maakt het niet meer uit
pi_65471879
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:52 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Jij bent typisch zo iemand die niet tegen verandering kan. Als de strippenkaart nu ingevoerd zou worden zou jij daar ook moord en brand over schreeuwen.
ja negeer maar
pi_65471949
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:52 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Jij bent typisch zo iemand die niet tegen verandering kan. Als de strippenkaart nu ingevoerd zou worden zou jij daar ook moord en brand over schreeuwen.

En leuk voor die Parijzenaren dat hun het maar 48 uur bewaren. Het zal mij een biet wezen of die gegevens 48 uur of 48 jaar worden bewaard.
Waarom is dat ? Omdat de Fransen hun privacy wel belangrijk vinden
Kan hier ook hoor, alleen die onverschillige Nederlanders kan het geen moer schelen
pi_65472115
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:52 schreef macca728 het volgende:

[..]

nee het voordeel dat hij noemt is geen voordeel van de chipkaart

dat kan zowel met chipkaart als met strippenkaart gebeuren, gewoon kwestie van bij je hebben

echter je kan niet overal een chipkaart kopen NU, dus NU nadeel ja,straks maakt het niet meer uit
Precies. Het is even wennen.
pi_65472170
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:54 schreef macca728 het volgende:

[..]

Waarom is dat ? Omdat de Fransen hun privacy wel belangrijk vinden
Kan hier ook hoor, alleen die onverschillige Nederlanders kan het geen moer schelen
Ik heb geen idee waarom dat anders is.
Zijn wel meer verschillen tussen fransen en Nederlanders. Eten meer stokbrood, spreken andere taal etc.
pi_65472179
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:44 schreef snowgoon het volgende:

[..]

In Rotterdam ging ook zeker nooit een strippenkaart automaat stuk he
Eh, dan zet je drie stappen en heb je een andere automaat. Of stap je naar de conducteur.
Het probleem met die chipkaart-lezers is dat als het fout gaat, meestal meteen ALLE apparaten op een station buiten werking zijn. (Ik spreek uit eigen ervaring in deze.) En bij een strippenkaart ben je niet onterecht TEVEEL geld kwijt als het automaat niet werkt. Hooguit kun je niet afstempelen als je instapt. Bij de chipkaart kan het zijn dat je niet kunt inchecken, maar OOK dat je niet kunt uitchecken. En voornamelijk dat laatste kost je op z'n minst moeite om dat geld terug te krijgen.

Een extra 'point of failure' dus. Niet echt iets wat ik als positief ervaar om te introduceren. Zeker niet wanneer de 'last' van de problemen bij de reiziger komen te liggen.
quote:
Bussen en trams hadden nooit pech en de metro reed ook gewoon altijd
Eh nee. En dat zal ook wel zo blijven. Ik zie ook niemand de OV-chipkaart de schuld geven van het onvermogen van vervoersbedrijven om hun materiaal fatsoenlijk te onderhouden. Ik zie alleen jou een poging doen de critici die woorden in de mond te leggen.

Oh: de RET heeft het teveel afgeschreven reistegoed teruggestort. Kostte ze maar een weekje of 5, de schatten .
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_65472276
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:59 schreef Metatron het volgende:

[..]

Eh, dan zet je drie stappen en heb je een andere automaat. Of stap je naar de conducteur.
Het probleem met die chipkaart-lezers is dat als het fout gaat, meestal meteen ALLE apparaten op een station buiten werking zijn. (Ik spreek uit eigen ervaring in deze.) En bij een strippenkaart ben je niet onterecht TEVEEL geld kwijt als het automaat niet werkt. Hooguit kun je niet afstempelen als je instapt. Bij de chipkaart kan het zijn dat je niet kunt inchecken, maar OOK dat je niet kunt uitchecken. En voornamelijk dat laatste kost je op z'n minst moeite om dat geld terug te krijgen.

Een extra 'point of failure' dus. Niet echt iets wat ik als positief ervaar om te introduceren. Zeker niet wanneer de 'last' van de problemen bij de reiziger komen te liggen.
[..]

Eh nee. En dat zal ook wel zo blijven. Ik zie ook niemand de OV-chipkaart de schuld geven van het onvermogen van vervoersbedrijven om hun materiaal fatsoenlijk te onderhouden. Ik zie alleen jou een poging doen de critici die woorden in de mond te leggen.

Oh: de RET heeft het teveel afgeschreven reistegoed teruggestort. Kostte ze maar een weekje of 5, de schatten .
En 70.000 euro extra

En hoevaak gebeurd het nog dat er op stations geen enkele lezer werkt?
pi_65472315
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:01 schreef snowgoon het volgende:

[..]

En 70.000 euro extra

En hoevaak gebeurd het nog dat er op stations geen enkele lezer werkt?
2x in de maand december bij de NS bv
pi_65472326
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:57 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Precies. Het is even wennen.
Gewenning is een bar slechte maatstaf met betrekking tot efficientie of gemak.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_65472458
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:59 schreef Metatron het volgende:

[..]

Eh, dan zet je drie stappen en heb je een andere automaat. Of stap je naar de conducteur.
Het probleem met die chipkaart-lezers is dat als het fout gaat, meestal meteen ALLE apparaten op een station buiten werking zijn. (Ik spreek uit eigen ervaring in deze.) En bij een strippenkaart ben je niet onterecht TEVEEL geld kwijt als het automaat niet werkt. Hooguit kun je niet afstempelen als je instapt. Bij de chipkaart kan het zijn dat je niet kunt inchecken, maar OOK dat je niet kunt uitchecken. En voornamelijk dat laatste kost je op z'n minst moeite om dat geld terug te krijgen.


dat is het punt bij een storing, als je binnen bent, kan je niet meer buiten en als ze de poorten opengooien ben je 4 euro kwijt en kan je daarna ook een tijdje niet meer inchecken
pi_65472486
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:02 schreef macca728 het volgende:

[..]

2x in de maand december bij de NS bv
En dat terwijl de OV chipkaart daar nog in een testfase is!
pi_65472525
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:02 schreef Metatron het volgende:

[..]

Gewenning is een bar slechte maatstaf met betrekking tot efficientie of gemak.
Hoe wil jij dan nieuwe dingen invoeren?
Of wil jij tot in het einde der tijden een strippenkaart gebruiken? Iets waar men 30 jaar geleden ook niet aan moest denken.
pi_65472541
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:05 schreef macca728 het volgende:

[..]

dat is het punt bij een storing, als je binnen bent, kan je niet meer buiten en als ze de poorten opengooien ben je 4 euro kwijt en kan je daarna ook een tijdje niet meer inchecken
En hoevaak gerbeurd dat?
pi_65472569
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:07 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Hoe wil jij dan nieuwe dingen invoeren?
Of wil jij tot in het einde der tijden een strippenkaart gebruiken? Iets waar men 30 jaar geleden ook niet aan moest denken.
een goed werkend systeem introduceren, waarbij rekening wordt gehouden met de klant
pi_65472611
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:08 schreef macca728 het volgende:

[..]

een goed werkend systeem introduceren, waarbij rekening wordt gehouden met de klant
Verzin jij eens een manier hoe je snel, landelijk om kunt schakelen van strippenkaart naar OV chipkaart zonder 1 enkel probleem.
Ik ben heel benieuwd hoe jij dat voor elkaar denkt te krijgen.
pi_65472612
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:07 schreef snowgoon het volgende:

[..]

En hoevaak gerbeurd dat?
kan je niet lezen ? is 2x gebeurd in een maand bij NS

het zal meer gebeuren dan nu, simpelweg omdat er meer automaten zijn
wat gaan de vervoersbedrijven doen dan ?
pi_65472649
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:01 schreef snowgoon het volgende:

[..]

En 70.000 euro extra

En hoevaak gebeurd het nog dat er op stations geen enkele lezer werkt?
Geen enkele lezer? Geen idee. Ik heb het twee keer meegemaakt, en dan reis ik maar weinig met de metro. (Ongeveer 1 keer per week een keer op en neer naar het centrum.) Dan heb ik het nog een paar keer meegemaakt dat in ieder geval de 2 lezers waar ik aan het begin van mn reis voorbijkwam het niet deden, en ik maar gewoon ingestapt ben omdat de metro er aan kwam.

Daarnaast ook al een keer of 5 gehad dat een oplaadpunt de kaart niet herkende, of dat m'n bankpas niet gelezen werd.

Al met al zijn mijn ervaringen niet bijster positief. Misschien heb ik gewoon 'pech', maar als ik dit in nog geen jaar dat ik die kaart gebruik al meemaak met 2 ritjes per week, dan wil ik niet weten wat voor ellende mensen te wachten staat die elke dag op en neer naar hun werk moeten.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_65472689
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:09 schreef macca728 het volgende:

[..]

kan je niet lezen ? is 2x gebeurd in een maand bij NS

het zal meer gebeuren dan nu, simpelweg omdat er meer automaten zijn
wat gaan de vervoersbedrijven doen dan ?
De NS is nog in testfase, de RET gaat het als eerste invoeren en blijkbaar gaat het bij de RET erg goed, want fouten van de RET kun je niet oplepelen.

Dat het meer gaat gebeuren is een vermoeden van jou die je op geen enkele manier deugdelijk kunt onderbouwen. Meer machines houd niet in dat het ook vaker compleet fout gaat, eerder het tegenover gesteld.
pi_65472726
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:11 schreef snowgoon het volgende:

[..]

De NS is nog in testfase, de RET gaat het als eerste invoeren en blijkbaar gaat het bij de RET erg goed, want fouten van de RET kun je niet oplepelen.

Dat het meer gaat gebeuren is een vermoeden van jou die je op geen enkele manier deugdelijk kunt onderbouwen. Meer machines houd niet in dat het ook vaker compleet fout gaat, eerder het tegenover gesteld.
PINAUTOMATEN BIJ NS

die worden al paar jaar gebruikt hoor
pi_65472732
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:10 schreef Metatron het volgende:

[..]

Geen enkele lezer? Geen idee. Ik heb het twee keer meegemaakt, en dan reis ik maar weinig met de metro. (Ongeveer 1 keer per week een keer op en neer naar het centrum.) Dan heb ik het nog een paar keer meegemaakt dat in ieder geval de 2 lezers waar ik aan het begin van mn reis voorbijkwam het niet deden, en ik maar gewoon ingestapt ben omdat de metro er aan kwam.

Daarnaast ook al een keer of 5 gehad dat een oplaadpunt de kaart niet herkende, of dat m'n bankpas niet gelezen werd.

Al met al zijn mijn ervaringen niet bijster positief. Misschien heb ik gewoon 'pech', maar als ik dit in nog geen jaar dat ik die kaart gebruik al meemaak met 2 ritjes per week, dan wil ik niet weten wat voor ellende mensen te wachten staat die elke dag op en neer naar hun werk moeten.
Tja, Rotterdam is dan ook de teststad. Dus is het niet zo raar dat het soms fout gaat. Sterker nog, het is juist handig dat het fout gaat, want daar kunnen ze van leren.
pi_65472751
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:12 schreef macca728 het volgende:

[..]

PINAUTOMATEN BIJ NS

die worden al paar jaar gebruikt hoor
Ow jij had het over pinautomaten
Ik dacht dat we het over chipkaartlezers hadden
pi_65472790
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:12 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Tja, Rotterdam is dan ook de teststad. Dus is het niet zo raar dat het soms fout gaat. Sterker nog, het is juist handig dat het fout gaat, want daar kunnen ze van leren.
dan doen ze dus niet, want de testproblemen blijven
Het is heel simpel, de problemen die er in 2006 waren, zijn er nu nog steeds.

De problemen zijn al talloze malen opgenoemd, zonet nog een probleem
pi_65472832
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:13 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ow jij had het over pinautomaten
Ik dacht dat we het over chipkaartlezers hadden
technologie

die altijd wel een keer faalt, is niet erg als je een alternatief heb.

Wat is jouw oplossing als er een storing komt ? voor de reizigers dan
pi_65472868
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:13 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ow jij had het over pinautomaten
Ik dacht dat we het over chipkaartlezers hadden
om kaartjes te kopen weet je wel
die ook gebruikt wordne om chipkaarten te kopen bv
pi_65472947
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:07 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Hoe wil jij dan nieuwe dingen invoeren?
Om te beginnen een fatsoenlijk systeem gebruiken, en niet afgaan op mifare adviseert mifare. Daarnaast niet focussen op data-collecting met het oogpunt daar fijn op te kunnen gaan verdienen, maar focussen op het daadwerkelijk fatsoenlijk kunnen bedienen van je KLANTEN, de reizigers dus.

En daarnaast nog eens niet als een dreinende kleuter met de vingers in de oren gaan staan te gillen dat er geen problemen zijn, alles fantastisch is en het allemaal briljant is, wanneer aan alle kanten blijkt dat het gewoon ruk is, uit z'n voegen barst en hopeloos teveel geld kost.
quote:
Of wil jij tot in het einde der tijden een strippenkaart gebruiken? Iets waar men 30 jaar geleden ook niet aan moest denken.
If it ain't broken, don't fix it. De strippenkaart heeft nadelen, dat klopt. Maar al met al is het zo beroerd nog niet. En ALS je dan al naar wat anders wilt, zorg dan tenminste dat je de voordelen van de strippenkaart blijft behouden. En het is nou net dat wat niet gedaan wordt.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_65472963
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:15 schreef macca728 het volgende:

[..]

technologie

die altijd wel een keer faalt, is niet erg als je een alternatief heb.

Wat is jouw oplossing als er een storing komt ? voor de reizigers dan
Verwacht je nu van mij een handleiding van 78912374987 pagina's voor de oplossing van elke mogelijke storing?

In Londen hebben ze 2 keer een grote storing gehad, en toen hebben ze gewoon alle poortjes opengezet en alle transacties van die dag, tot einde storing vernietigd.
pi_65473054
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:18 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Verwacht je nu van mij een handleiding van 78912374987 pagina's voor de oplossing van elke mogelijke storing?

In Londen hebben ze 2 keer een grote storing gehad, en toen hebben ze gewoon alle poortjes opengezet en alle transacties van die dag, tot einde storing vernietigd.
ja in Londen, heb ik weinig aan
Ik heb nog niets gehoord over de problemen in de voorlichting van de RET

Deze vraag moet je eens vragen aan de voorlichters, dat weten ze dus niet, niet over nagedacht
pi_65473117
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:12 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Tja, Rotterdam is dan ook de teststad. Dus is het niet zo raar dat het soms fout gaat. Sterker nog, het is juist handig dat het fout gaat, want daar kunnen ze van leren.
Kerel, die testfase is al een tijdje over hoor. En ik ben die chipkaart pas gaan gebruiken na de eerste testfases, daarvoor was het helemaal een drama. M'n laatste ervaring met maar liefst 10 (TIEN!!) kaartlezers op 1 station die allemaal kaduuk waren was 5 weken geleden. 3 weken niet met de metro gereisd, gisteren toevallig even, en het was al weer raak. 1 kant van het perron alle kaartlezers buiten bedrijf.

Zoals ik al zei: als ik dat met mijn zeer beperkte gebruik van de metro al tegenkom, dan kan ik niet anders concluderen dan dat dit technisch gewoon RUK is.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_65473142
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:17 schreef Metatron het volgende:

[..]

Om te beginnen een fatsoenlijk systeem gebruiken, en niet afgaan op mifare adviseert mifare. Daarnaast niet focussen op data-collecting met het oogpunt daar fijn op te kunnen gaan verdienen, maar focussen op het daadwerkelijk fatsoenlijk kunnen bedienen van je KLANTEN, de reizigers dus.

En daarnaast nog eens niet als een dreinende kleuter met de vingers in de oren gaan staan te gillen dat er geen problemen zijn, alles fantastisch is en het allemaal briljant is, wanneer aan alle kanten blijkt dat het gewoon ruk is, uit z'n voegen barst en hopeloos teveel geld kost.
[..]

If it ain't broken, don't fix it. De strippenkaart heeft nadelen, dat klopt. Maar al met al is het zo beroerd nog niet. En ALS je dan al naar wat anders wilt, zorg dan tenminste dat je de voordelen van de strippenkaart blijft behouden. En het is nou net dat wat niet gedaan wordt.
De gebruikte kaart/ chip is dezelfde als in Londen en Hongkong. Daar werkt het goed. Dus welke andere kaart hadden ze moeten nemen?
De main focus is helemaal niet gegevens binnenhalen. Dat is een bijzaak die door critici ontzettend wordt opgeblazen. Er zijn diverse mogelijkheden om anoniem te reizen.
Wie zegt dat er geen problemen zijn en het allemaal prima gaat?

Zelfs tegenstanders van de OV chipkaart vinden dat de strippenkaart wel zijn langste tijd had.
Welke voordelen van de strippenkaart blijven niet behouden dan?
Kijk ook eens welke nadelen van de strippenkaart nu verdwijnen 2 haltes reizen, 3 strippen betalen bijvoorbeeld.
pi_65473173
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja in Londen, heb ik weinig aan
Ik heb nog niets gehoord over de problemen in de voorlichting van de RET

Deze vraag moet je eens vragen aan de voorlichters, dat weten ze dus niet, niet over nagedacht
Tuurlijk hebben ze nog geen antwoord op hoe hun gaan reageren op elke mogelijke storing
pi_65473234
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:21 schreef Metatron het volgende:

[..]

Kerel, die testfase is al een tijdje over hoor. En ik ben die chipkaart pas gaan gebruiken na de eerste testfases, daarvoor was het helemaal een drama. M'n laatste ervaring met maar liefst 10 (TIEN!!) kaartlezers op 1 station die allemaal kaduuk waren was 5 weken geleden. 3 weken niet met de metro gereisd, gisteren toevallig even, en het was al weer raak. 1 kant van het perron alle kaartlezers buiten bedrijf.

Zoals ik al zei: als ik dat met mijn zeer beperkte gebruik van de metro al tegenkom, dan kan ik niet anders concluderen dan dat dit technisch gewoon RUK is.
Die testfase begint nu pas echt goed nu de strippenkaart wordt afgeschaft!

Die conclusies kan jij trekken, maar of dat een realistische conclusie is kun je niet zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')