quote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat kon ik me ook al indenken voordat men met dit plan kwam.![]()
Maar nee toen moesten echt overal poortjes komen zoals we ook in het aangehaalde stuk zien want het verhoogde de veiligheid, en was daarom een gegronde extra reden om die ov chipknip en poortejs wel door te zetten.
Je hoeft niet dom te zijn of te trollen om te zien dat jij geen antwoord geeft op simpele vragen als waarom de reisgegevens interessant zijn voor o.a. taxi's. Of waarom de NS gegevens gaat delen met de concurentie. Of waarom een overheids instelling wel de reisgegevens mag hebben en een private instelling niet.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:21 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij bent of dom of aan het trollen, veel plezier en geluk verder, de groeten.
Je hoeft het niet eens te zijn, maar sommige mensen zijn niet bezig met discussieren, dat heeft weinig zin op een forum. Overigens, als je de OP leest, zou je hopelijk begrijpen dat privacy slechts een onderdeel is van de OV-chipkaart, misschien dat je de andere punten wel kan zien?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:42 schreef HiZ het volgende:
Hehe... lachen, een discussie voeren met mensen die het allemaal met je eens zijn. Alleen mag dit topic dan meteen door naar 'Truth' of hoe dat forum tegenwoordig heet.
Wat een bullshit. Wie ben jij om te bepalen dat je hier alleen mag posten als je vind dat de privacy wordt geschondenquote:Het onderdeel privacy wordt door sommigen niet als probleem ervaren. Aan die users: blijf buiten deze reeks, jullie voegen niets toe aan het onderwerp zelf,
Ik stel jou normale vragen. Daar geef jij geen antwoord op maar verwijst naar een andere, oudere post van jou.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:06 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Je hoeft het niet eens te zijn, maar sommige mensen zijn niet bezig met discussieren, dat heeft weinig zin op een forum. Overigens, als je de OP leest, zou je hopelijk begrijpen dat privacy slechts een onderdeel is van de OV-chipkaart, misschien dat je de andere punten wel kan zien?
Eens.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:14 schreef snowgoon het volgende:
Wat een bullshit. Wie ben jij om te bepalen dat je hier alleen mag posten als je vind dat de privacy wordt geschonden
En zo denk ik er ook over.quote:Op woensdag 21 januari 2009 00:56 schreef Elfletterig het volgende:
Ter aanvulling: iedereen mag hier posten. Het is niet zo dat iemand kan gaan bepalen dat mensen met een andere mening niet welkom zijn in een topic. Discussie moet mogelijk zijn en blijven. Is trouwens geen vrijbrief om te gaan trollen.
Nou verbaas ons dan ook maar eens.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:22 schreef snowgoon het volgende:
Ik stel jou normale vragen. Daar geef jij geen antwoord op maar verwijst naar een andere, oudere post van jou.
Zelfs zonder een geavanceerde ovchipknip zijn er problemen over de kosten. En wat dan weer frappant om te constateren is in dat chaotische verhaal is dat de gemeente de veolia de schuld geeft, deze vervolgens weer wijst naar de provincie, en zo gaan ze een rondje verantwoordelijkheid afschuiven spelen.quote:http://www.brabantsdagblad.nl/regios/tilburg/inboxtilburgstad/4379227/Tarief-bussen-stoort-partijen.ece
Tarief bussen stoort partijen
door Hans Rube. woensdag 21 januari 2009 | 03:48 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 21 januari 2009 | 04:20
Tekstgrootte
TILBURG - Het nieuwe tarievenstelsel voor het busvervoer in Midden-Brabant heeft tot op heden talloze reizigers in verwarring gebracht.
Dat stelt de Tilburgse gemeenteraad, daarin bijgevallen door busonderneming Veolia.
"Ons is door de provincie, en de PvdA in het bijzonder, goedkoper openbaar vervoer beloofd. Het is echter alleen maar duurder en chaotischer geworden", aldus LST-raadslid Hans Smolders.
Raadsbreed komt de Tilburgse politiek nu in actie. In een gezamenlijk opgestelde verklaring roepen de politieke partijen het college op de provincie te dwingen een einde aan de chaos te maken. Daarnaast "moet het doel zijn ook de incidentele reiziger zo spoedig mogelijk voor een laag tarief te laten reizen", aldus de Tilburgse raad.
Piet van den Bosch, commercieel manager van Veolia Transport Brabant, begrijpt de boosheid van de Tilburgse raad ten volle.
"Ook ons personeel staat onder een geweldige druk. De provincie zou zorgen voor communicatie en organisatie. Op veel plaatsen zijn geen strippenkaarten te koop en de voorlichtingsboekjes deugen niet. Reizigers komen met verkeerde en te dure kaartjes." Afgelopen maandag heeft Veolia met de provincie afgesproken dat die folders herschreven worden.
Grootste probleem is dat absoluut onduidelijk is welke tarieven reizigers vanaf 1 januari dienen te betalen. Tilburg kende voorheen bijvoorbeeld de goedkope piekbus, op koopavonden en in de weekeinden. Die is komen te vervallen.
Volgens de Tilburgse raad is, ondanks de belofte van de provincie, het openbaar vervoer per bus in de regio Midden-Brabant alleen maar duurder geworden.
"Een dagkaart kost nu 3 euro, goedkope strippen moet je per kaart van 45 stuks kopen. Geen buspropaganda", aldus de raad.
Gratis bestaat niet.quote:Op woensdag 21 januari 2009 08:58 schreef Doezelhaar het volgende:
Laten we het openbaar vervoer gratis maken voor een ieder! Zou een hoop schelen...
Waarom zu dat niet wenselijk zijn, hoeveel kost bijvoorbeeld al die amdinistratie bijhouden en het verstrekken van subsidies voor die zogenaamd verzelfstandigde en vervoersbedrijven.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:29 schreef huhggh het volgende:
Gratis bestaat niet.
De belastingbetaler draait daar dan 100% voor op, en dat is niet wenselijk.
Een antwoord daarop heb ik al diverse malen gegeven. Ik weet ook niet waarom ze dat doen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 08:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou verbaas ons dan ook maar eens.
Wat is de meerwaarde voor de NS dat men reisgegevens voor 7 jaar niet geanomiseerd gaan bijhouden.
In de ontwikkelingsfase is het een verrot pasje. Straks als het allemaal goed werkt zal het een prima systeem zijn. Veel sneller dan je kaartje in een automaat stoppen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 08:52 schreef Doezelhaar het volgende:
Ben tegen het systeem van de OV-chipkaart. Werkt het nu al wel waterdicht trouwens? Nog paar dagen en dan kan je de 'gouwe ouwe' strippenkaart niet meer gebruiken in de metro van Rotterdam. Heb tijdje in Japan gewoond en daar hebben ze nog gewoon een systeem met kaartjes automaat waarbij je vervolgens je kaartje in een poortje stopt, je doorloopt en vervolgens je geknipte kaartje aan de andere kant er uit pakt. Prima systeem! Waarom moeten wij dan weer zo'n verrot pasje invoeren? Dat het waarschijnlijk ook nog gaat begeven als je hem tegen je telefoon aanhoud voor een al te lange tijd (magnetische velden etc...).
Toegegeven, het systeem in Japan zou hier misbruikgevoelig zijn. De samenleving daar is gewoon stukken netter dan hier. Hier zou men over die poortjes heenspringen, rottuig.
Met meer asfalt los je files effectiever op.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zu dat niet wenselijk zijn, hoeveel kost bijvoorbeeld al die amdinistratie bijhouden en het verstrekken van subsidies voor die zogenaamd verzelfstandigde en vervoersbedrijven.
Het is wel makkelijk gezegd dat dat niet wenselijk is.
Hoeveel externaliteiten veroorzaakt het normale verkeer. We horen de vervoerdersorganisaties klagen dat de files wel miljarden per jaar kosten in nederland, wanneer door gratis OV die verdwijnen hebben hun bijv. minder kosten.
Met meer asfalt creer je op den duur alleen maar meer files. Dat hebben we allang gezien in het verleden. Wanneer er ergens extra asfalt is bijgelegd gaan er ook weer meer mensen de weg op.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:18 schreef huhggh het volgende:
Met meer asfalt los je files effectiever op.
Maar iets zegt mij dat je daar toevallig dan weer GEEN oor naar hebt.
Inderdaade. De gegevens die de NS opslaat zijn veel minder een bedreiging dan weten waar jij woont.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:24 schreef Freeflyer het volgende:
@ snowgoon.
Leuk dat je mijn gegevens er even bij gehaald hebt.
Het verschil tussen wat jij er bij haalde en wat de NS wenst op te slaan (al dan niet gedeeltelijk verplicht) is een groot verschil natuurlijk en niet te vergelijken.
Een van de verschillen is dat ik zelf bepaal wat ik af wens te staan. MIjn geboortedatum staat hier bijvoorbeeld niet opgeslagen.
Over de waarde van mijn reis gegevens kan ik duidelijk zijn. ONBETAALBAAR!
En nee, ik doe niet aan een persoonlijke credit card, heb geen airmiles of AH bonus kaart of wat voor loyaliteitsprogramma dan ook. GSM gebruik ik wel alleen staat die op naam van het bedrijf net zoals de credit card.
Die opmerking van de belastingdienst is ook zo eentje. Ik trek dat soort kosten niet eens af want de belastingdienst heeft net zo weinig te maken met die gegevens dan de NS. (Is de NS overigens geheel geprivatiseerd of heeft de overheid nog een belang?)
OK dat antwoord heb je al vaker gebruikt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:11 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Een antwoord daarop heb ik al diverse malen gegeven. Ik weet ook niet waarom ze dat doen.
Ga jij nu dan antwoord op de vragen geven die ook in die post stonden?
Nee je legt het WEER verkeerd uit. Omdat ik geen bedreiging, last of hinder zie in het opslaan van die gegevens heb ik er geen bezwaar tegen dat ze dat doen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
OK dat antwoord heb je al vaker gebruikt.
Volgens mij is je geheugen niet zo geod, ja ik ben ook aan het zeuren maar die antwoorden heb ik dus ook al lang gegeven.
Consumentenclubs stappen uit overleg OV-chipkaart #5
Omdat je niet weet waarom de NS die gegevens gaat bijhouden is dat een valide reden om er daarom toch maar mee in te stemmen.
En dat weet je omdat.. ?quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In de ontwikkelingsfase is het een verrot pasje. Straks als het allemaal goed werkt zal het een prima systeem zijn. Veel sneller dan je kaartje in een automaat stoppen.
Sommige mensen zijn er dubbel in, maar velen ook niet, niet iedereen geeft alles bloot. Maar omdat sommige alles bloot geven zou het opeens gelegitimeerd moeten zijn om maar alles van iedereen bij te gaan houden.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:44 schreef HiZ het volgende:
Ik ben dus tegen dat hele privacy gezeur omdat het ondertussen elke verandering tegenhoudt. Daarnaast zijn mensen er ook waanzinnig dubbel in. Ze kunnen jarenlang op het ene forum klagen over het feit dat de NS weet welke trein ze hebben genomen, terwijl ze in een ander forum hun hele sexuele leven blootleggen voor de hele wereld.
In Londen werken ze met dezelfde type kaart en dat gaat gewoon goed.quote:
Ow , dus ik leg het verkeerd uit.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:43 schreef snowgoon het volgende:
Nee je legt het WEER verkeerd uit. Omdat ik geen bedreiging, last of hinder zie in het opslaan van die gegevens heb ik er geen bezwaar tegen dat ze dat doen.
Alleen die vraag over de belastingdienst is al eens eerder gesteld en half beantwoord. Dus nogmaals dan maar, welk nut hebben de reisgegevens voor taxi bedrijven?
Waarom vertrouw je een bank wel veel meer persoonlijke gegevens toe en de NS niet?
Dan heb je pech. Er veranderd wel degelijk wat. En als je dat zo wereldschokkend vind dan is aan jou de keuze of je dat product blijft gebruiken of niet.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Sommige mensen zijn er dubbel in, maar velen ook niet, niet iedereen geeft alles bloot. Maar omdat sommige alles bloot geven zou het opeens gelegitimeerd moeten zijn om maar alles van iedereen bij te gaan houden.
En zoals ik al vaker gezegd heb het is voor de NS een kwestie van 1 tabel toe te voegen aan de database om de gegvens te anominiseren. Waarom is de opt-out mogelijkheid er niet. (zoals het epd wel heeft)
En dat argument dat je dan een wegwerpkaart moet kopen daar ben ik wel klaar mee. Want ik wil graag met dezelfde voorwaarden zoals ik nu al reis kunnen blijven reizen. Dat is toch niet teveel wat ik graag wil dat er aan mijn vervoer en de opslag van gegeven gewoon iet s veranderd waneer deze kaart ingevoerd zal gaan worden.
Jouw bank weet wanneer jij je salaris krijgt, waar dat vandaan komt, wanneer en waar je geld pint, welke winkels je bezoekt, je adres, leeftijd, vanalles. Veel meer en commercieel belangrijkere gegevens dan wanneer je waar in en uit een trein bent gestapt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow , dus ik leg het verkeerd uit.![]()
Over taxibedrijven heb ik het niet gehad.
En welke persoonlijke gegevens heeft een bank van mij, alleen als ik er voor kies om met pin te betalen is een bedrag en een tijdstip te traceren. Daar betaal ik niets extra's voor. Wanneer ik naar een coffeeshop ga betaal ik ook altijd cash. Noem mij paranoide, maar sommige dingen hoeven banken totaal niet van me te weten.
Leuke annecdote, de zoontjes van de directeur hier zijn niet al te snugger, en waren een keer met hun door hun ouders beheerde rekeningen naar een coffeeshop gegaan en hadden daar met pin betaald. Dat was dus einde van hun extra toelage's
Het type kaart zal ook heus wel gaan werken, maar gaat de kaart nog wel functioneren door de vele diverserse functionaliteiten die we in nederland erop in willen bouwen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:08 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In Londen werken ze met dezelfde type kaart en dat gaat gewoon goed.
Daarbij hoef je niet te mikken of je kaartje goed in de automaat gaat maar kun je gewoon de kaart over een lezer halen zonder dat het contact maakt.
Ik beweer ook helemaal niet dat het moeilijk is, ik beweer dat het sneller is.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het type kaart zal ook heus wel gaan werken, maar gaat de kaart nog wel functioneren door de vele diverserse functionaliteiten die we in nederland erop in willen bouwen.
En dat mikken of een kaartje geod in een automaat komt. Zelfs een ziekte van parkinsons patient kan het nog voor elkaar krijgen om in parijs zo'n smal kartonnen kaartje in een automaat te duwen, dat er aan de andere kant weer uit komt.
Dus het OV hoeft niet meer openbaar makkelijk laag drempelig toegankelijk blijven. Leuk nog meer verkeer op de weg, meer files erbijquote:Op woensdag 21 januari 2009 11:11 schreef snowgoon het volgende:
Dan heb je pech. Er veranderd wel degelijk wat. En als je dat zo wereldschokkend vind dan is aan jou de keuze of je dat product blijft gebruiken of niet.
55 euro per jaar om buiten de spits met korting te reizen vind jij nog steerd niets.quote:Het is ook wel een beetje naief om te verwachten dat de strippenkaart voor altijd zou blijven en het is ook wel erg egoistisch om te eisen dat jij (grote) korting krijgt zonder daar voor iets terug te geven.
Naar mijn mening wordt het OV juist makkelijk en laag drempelig door dit nieuwe systeem.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus het OV hoeft niet meer openbaar makkelijk laag drempelig toegankelijk blijven. Leuk nog meer verkeer op de weg, meer files erbij![]()
[..]
55 euro per jaar om buiten de spits met korting te reizen vind jij nog steerd niets.![]()
Verder zijn er geen anonieme abbonementen meer verkrijgbaar, dat is natuurlijk totale waanzin.
En dan mij betichten van egoisme, omdat ik mijn eingen gevens wil beschermen.
quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:08 schreef snowgoon het volgende:
In Londen werken ze met dezelfde type kaart en dat gaat gewoon goed.
Daarbij hoef je niet te mikken of je kaartje goed in de automaat gaat maar kun je gewoon de kaart over een lezer halen zonder dat het contact maakt.
Dan mag je ons zeggen waar we weer dat sneller zijn uit je brij aan onzin operkerkingen hadden moeten halen dat het sneller zou zijn.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:19 schreef snowgoon het volgende:
Ik beweer ook helemaal niet dat het moeilijk is, ik beweer dat het sneller is.
Dat is toch simpel zelf te bedenken? Taxibedrijven willen kosten zo laag mogelijk houden. Kosten voor zo'n bedrijf zijn voornamelijk personeel en onderhoud aan auto's.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jouw bank weet wanneer jij je salaris krijgt, waar dat vandaan komt, wanneer en waar je geld pint, welke winkels je bezoekt, je adres, leeftijd, vanalles. Veel meer en commercieel belangrijkere gegevens dan wanneer je waar in en uit een trein bent gestapt.
Dus jij weet ook niet waarom de reisgegevens nutting kunnen zijn voor taxi bedrijven. Jammer.
Ja 55 euro per jaar betalen is niks , wat leg ik daar verkerd aan uit.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:23 schreef snowgoon het volgende:
Ik beticht je van egoisme omdat je WEL korting wil maar daar NIKS tegenover wil stellen, je legt mijn woorden WEER verkeerd uit.
quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Dan mag je ons zeggen waar we weer dat sneller zijn uit je brij aan onzin operkerkingen hadden moeten halen dat het sneller zou zijn.![]()
Dat is gewoon weer een volgende verzonnen argument. Net zoals je veel meer dingen aan neemt en denkt die later toch niet zo blijken te zijn.![]()
De kaartjes door de apparaten in parijs halen scheelt totaal niets aan snelheid met contactloze kaarten.
quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In de ontwikkelingsfase is het een verrot pasje. Straks als het allemaal goed werkt zal het een prima systeem zijn. Veel sneller dan je kaartje in een automaat stoppen.
Dus dan kijkt men alleen maar naar aantalen reizigers die uit een station komen, niet naar namen en waar die persoon allemaal is geweest.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:24 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat is toch simpel zelf te bedenken? Taxibedrijven willen kosten zo laag mogelijk houden. Kosten voor zo'n bedrijf zijn voornamelijk personeel en onderhoud aan auto's.
Reisgegevens zijn nuttig om inzicht te krijgen in hoeveel potentiele klanten per station beschikbaar zijn.
Indien je weet hoeveel ritten je personeel aflegt kun je uitrekenen hoeveel procent van de potentiele klanten een taxi neemt. Indien dat percentage op een station te laag ligt zou je dus met een lager tarief kunnen proberen om meer mensen te lokken.
Indien je weet dat tussen x en x+1 uur op een bepaald station het potentieel aantal klanten 0 is zou een taxibedrijf dus kunnen beslissen om voor dat moment niemand in te huren en kosten te drukken ipv iemand wel op het station te hebben staan.
Die dingen zijn nu ook al te bepalen hoor. Maar met deze info zal het makkelijker worden.
En zo zijn er wel meer verschillen tussen Nederland en Londen. De basis is dezelfde kaart die zonder contact te maken met de lezer jou toegang geeft tot het OV.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:28 schreef wdn het volgende:
snowgoon: in London werkt men met dezelfde kaart MAAR de persoonlijke gegevens zijn niet beschikbaar voor de OV maatschappijen. De OV maatschappij weet alleen de globale aantallen en niet dat 1 specifiek persoon 1 specifiek traject aflegt. De gegevens van de persoon die een kaart koopt komen namelijk alleen bij de bank waar je een rekening hebt lopen terecht.
De mifare kaart die in Nederland wordt gebruikt is niet bedoeld voor registratie. Dan moet je de nieuwere versie daarvan hebben.
Jups. Ja nou kijk. Ik vind ook dat het onzinnig is om voor zoiets te betalen. Maar ik zie ook geen enkele andere reden om dit te willen registreren dan om deze gegevens te verkopen aan anderen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus dan kijkt men alleen maar naar aantalen reizigers die uit een station komen, niet naar namen en waar die persoon allemaal is geweest.
Zoals je zegt, dat kunnen ze nu ook al weten. Laat de chauffeur die nu al staat te wachten tellen hoeveel mensen er naar buiten komen. Lijkt me niet iets waar ze de NS voor gaan betalen om die gegevens te krijgen.
De NS mag deze gegevens overigens niet verkopen zonder jouw toestemming. Is bepaald in overleg met het CBPquote:Op woensdag 21 januari 2009 11:34 schreef wdn het volgende:
[..]
Jups. Ja nou kijk. Ik vind ook dat het onzinnig is om voor zoiets te betalen. Maar ik zie ook geen enkele andere reden om dit te willen registreren dan om deze gegevens te verkopen aan anderen.
En dan kom je uit op het probleem van de meeste mensen: registratie heb ik geen enkel probleem mee als er een noodzaak toe is. Kijk dat een bank mijn gegevens moet weten kan ik inkomen.Anders wordt mijn rekening iedere maand leeggeplunderd door jan en alleman.
Maar er is niemand die duidelijk kan maken waarom de OV maatschappijen die moeten weten. Globaal zie ik nog wel in maar waarom tot op de persoon nauwkeurig!?
En dan vind ik dat privacy zwaarder weegt dan die registratie.
Jawel moet een bank wel weten. Voor het geval je achteraf komt klagen dat jij dat niet bent geweest bij die pinautomaatquote:Op woensdag 21 januari 2009 11:43 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De NS mag deze gegevens overigens niet verkopen zonder jouw toestemming. Is bepaald in overleg met het CBP
http://www.cbpweb.nl/documenten/pb_20081111_ovchip_dm.shtml?refer=true&theme=green
Ik vraag me af hoeveel mensen in deze discussie dat hebben gelezen, ik denk maar weinig.
De bank hoeft toch ook niet te weten waar en wanneer jij gepind hebt, de bank hoeft alleen maar te controleren dat jij het bent.
De banken zouden er ook voor kunnen kiezen om die gegevens 2/3 maanden te bewaren en in die twee maanden kun jij bezwaar maken. Dat doen ze ook niet, ik kan mij gegevens van vorig jaar nog terugzien.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:49 schreef wdn het volgende:
[..]
Jawel moet een bank wel weten. Voor het geval je achteraf komt klagen dat jij dat niet bent geweest bij die pinautomaat![]()
En de NS mag deze gegevens wel verkopen. Beperkt dat wel![]()
Maar ik mag hopen dat (zoals ik hierboven aanneem) dat verkopen van die gegevens met globale aantallen gaat (taxi bedrijf krijg te horen: tussen 13:00 en 14:00 komen 49210 personen uit dit station en tussen 14:00 en 15:00 zijn dat er 39438).
'direct marketing' is iets anders: dat is het verkopen van je database aan personen die daarna jou bestoken met reclame.
Een ruime meerderheid ziet dus wel de voordelen van bijhouden van reisgegevens en daar de dienstverlening op aanpassen.quote:Gegevens over voorkeurstraject en voorkeursstation kunnen worden gebruikt voor service- en
dienstverlening aan de klant over bijvoorbeeld wijzigingen op stations en trajecten. Uit
onderzoek is gebleken dat 85% respectievelijk 79 % van de klanten deze vorm van
dienstverlening op prijs stelt.
Het hoeft nog niet eens verkocht te worden, maar de NS kan ook met op het onzalige idee komen om wanneer je vaker dan 3* per jaar hetzelfde traject reist met gerichte (partner) aanbiedingen te komen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:49 schreef wdn het volgende:
'direct marketing' is iets anders: dat is het verkopen van je database aan personen die daarna jou bestoken met reclame.
Bizarre uitspraak waarbij ik ook graag de vraagstelling die aan de basis van die uitspraak ligt zou hebben willen zien.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:59 schreef snowgoon het volgende:
Deze uitspraak had ik nog niet gelezen:
Dat haal jij uit dat stukje leuk he dat ik daar wat andes uit haal.quote:Een ruime meerderheid ziet dus wel de voordelen van bijhouden van reisgegevens en daar de dienstverlening op aanpassen.
Zeg dan ook meteen wat jij er uit haalt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 12:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bizarre uitspraak waarbij ik ook graag de vraagstelling die aan de basis van die uitspraak ligt zou hebben willen zien.
Want als de vraagstelling zou zijn zou u meteen op de NS_site ook de vertragingen van het door u opgevraagde traject willen zien, dan kan dat onderzoek net zo goed voor deze percantage's gebruikt zijn.
[..]
Dat haal jij uit dat stukje leuk he dat ik daar wat andes uit haal.
Om zo'n kortingskaart te krijgen moet je een formulier invullen. Dan moet je misschien 1 of 2 extra kruisjes zetten om die marketings doeleinden niet toe te staan.quote:Op woensdag 21 januari 2009 12:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het hoeft nog niet eens verkocht te worden, maar de NS kan ook met op het onzalige idee komen om wanneer je vaker dan 3* per jaar hetzelfde traject reist met gerichte (partner) aanbiedingen te komen.
Gelukkig kun je je voor die onzin afmelden. In mijn principe wereld zou het eigenlijk zelfs omgedraaid moeten zijn dat je je ervoor moet aanmelden.
Net alsof het publiek een stelletje gekke henkies moeten zijn.quote:1. Is er een gerechtvaardigd belang aanwezig voor het verwerken van deze ‘afgeleide’ reisgegevens voor marketingdoeleinden?
NS heeft op basis van (wetenschappelijke) marketingliteratuur aannemelijk gemaakt dat door
het gebruik van individuele klantgegevens betere bedrijfsresultaten en hogere
klanttevredenheid wordt bereikt.
2. Kan het gerechtvaardigd belang ook op een minder ingrijpende wijze worden gerealiseerd?
Uit het onderzoek dat NS heeft laten uitvoeren blijkt dat met de huidige bekende data van de
reizigers (NAW, geboortedatum en soort abonnement) reisfrequentie en het reizen binnen of
buiten de spits niet is te voorspellen, terwijl deze informatie nodig is om de inhoud van de
contacten beter te laten matchen met ervaring en behoeften van de verschillende klantgroepen.
Over het overgrote deel van de klanten kunnen zonder deze informatie geen betrouwbare
uitspraken worden gedaan over de reisfrequentie en het reizen binnen of buiten de spits. Uit
de literatuur blijkt dat de ‘opt-in’ optie significant minder gegevens oplevert, bovendien vergt
het verkrijgen van ‘opt-in’ meer tijd en zijn de kosten (te) hoog.
Het gerechtvaardigd bedrijfsbelang, als verwoord onder 1 en 2, is hiermee aangetoond omdat
is gebleken dat er geen andere acceptabele wegen zijn om de bedrijfsdoelstellingen en
maatschappelijk gewenste doelen te behalen.
En wat is je probleem nu?quote:Op woensdag 21 januari 2009 12:40 schreef Basp1 het volgende:
UIt diezelfde brief
[..]
Net alsof het publiek een stelletje gekke henkies moeten zijn.
Bij punt 2 zien we staan dat het dus wel mogelijk is van een opt-in gebruik te maken, zodat je nogmaals een beetje extra korting kunt krijgen voor je privacy te grabbel te laten gooien door de NS. Het is dus wel mogelijk maar het kost zogenaamd wat meer.
Op dit moment houdt men veel minder bij, en kost het dus nog veel minder, dan dadelijk opeens heel veel gegevens te gaan bijhouden. Wat een kul argmunenten worden er toch door de NS aangehaald en door het CPB gewoon klakkeloos over genomen
.
En dan in de laatse allinea gaan ze helemaal kort door de bocht, omdat het duurders is om van de opt in mogelijk gebruik te maken staan ze het maar toe.
quote:
quote:NS erkent dat de rechtstreekse
verwerking van de gedetailleerde reisgegevens voor marktbewerking, zonder toestemming
van de betrokkene, een inbreuk vormt op het privacybelang van de reiziger. Dat houdt in dat
het gebruik van (gedetailleerde) reisgegevens slechts mogelijk is nà toestemming van de klant
(‘opt-in’) en de klant dus niet zonder zijn toestemming kan worden ‘gevolgd’.
Ik haal het compromis er nog niet, uit, wat is dat dan volgens jou? Bovenaan zegt het cpb dat er eigenlijk gebruik moet worden gemaakt van een opt-in, en verderop wordt het zogenaamd als te duur betiteld.quote:Volgens mij is er een volstrekt duidelijk compromis waarbij men anoniem kan reizen. De gegevens worden wel lang opgeslagen maar anoniem gemaakt.
Compromis is dat voor het archief alle gegevens anoniem worden gemaakt. Mensen die niet mee willen werken aan gegevens gebruik kunnen dat laten weten.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik haal het compromis er nog niet, uit, wat is dat dan volgens jou? Bovenaan zegt het cpb dat er eigenlijk gebruik moet worden gemaakt van een opt-in, en verderop wordt het zogenaamd als te duur betiteld.
Ik wil een opt-in regeling voor iedereeen.
Waar haal je dat uit?quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:15 schreef snowgoon het volgende:
Compromis is dat voor het archief alle gegevens anoniem worden gemaakt. Mensen die niet mee willen werken aan gegevens gebruik kunnen dat laten weten.
Goh vorige week nog een formulier voor een nieuwe kortingskaart ingevuld ik kan nergens aanvinken dat mijn reisgegvens niet bijgehouden worden.quote:Dan blijft als enig punt van kritiek nog dat je dat moet aangeven aan de NS.
Ik weet wel zeker dat jij meer tijd en moeite heb besteed aan het mopperen op de chipkaart, dan tijd en moeite die nodig is om te zeggen dat je wilt dat er zo min mogelijk met die gegevens wordt gedaan. [
En zoals ik al eerder zei, als je een kaart aanvraagt, dan kun je heel simpel op dat formulier aangeven wat er met die gegevens mag gebeuren. Dat kost echt niet veel moeite.
Lees eens de hele brief alleen maar de dingen die jij negatief uit kunt leggen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waar haal je dat uit?
Ik zie mijn opt-in mogelijk gewoon afgefakkeld worden omdat het zogenaamd te duur is voor de NS?
[..]
Goh vorige week nog een formulier voor een nieuwe kortingskaart ingevuld ik kan nergens aanvinken dat mijn reisgegvens niet bijgehouden worden.
Ja wij van WC-eend adviseren WC-eend.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:36 schreef snowgoon het volgende:
Maar goed, 80 procent van de mensen vind het dus wel handig dat de NS gerichte adviesen gaat geven
quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:52 schreef Metatron het volgende:
Ondertussen wacht ik al bijna 5 weken op het terugstorten van een teveel afgeschreven reistegoed. Fantastisch hoor, hoe storingen aan die bagger-apparatuur afgewenteld worden op de reiziger..
Daar verschillen we dan ook over van meningquote:Op woensdag 21 januari 2009 10:29 schreef snowgoon het volgende:
Inderdaade. De gegevens die de NS opslaat zijn veel minder een bedreiging dan weten waar jij woont.
kloptquote:Bij de NS kies je er ook voor die gegevens af te staan. Je hebt de keuze om geen gegevens af te staan, dan reis je anoniem.
Wie bepaalt dit eigenlijk? Ik vind reisgegevens belangrijker dan mijn voornaam, woonplaats en opleiding. Wat een kulreactie van jou!quote:Wat een kulantwoord is dat toch dat die reisgegevens onbetaalbaar zijn. Ik snap ook niet waarom reisgegevens veel waardevoller zijn dan prive gegevens van jou zoals je voornaam, woonplaats en welke opleiding je hebt gedaan.
bullshit! wie zegt dat ik aandeelhouder/ dan wel directeur ben? lees even voordat je reageert.quote:GSM en credit card staan dus net zo goed op jouw naam waardoor je ook te herleiden bent. Al dan niet via jouw bedrijf.
okquote:Die belastingdienst daar begon iemand anders over, ik niet.
een bank heeft geen flauw idee welke winkels ik bezoek. ik betaal altijd contant.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:15 schreef snowgoon het volgende:
Jouw bank weet wanneer jij je salaris krijgt, waar dat vandaan komt, wanneer en waar je geld pint, welke winkels je bezoekt, je adres, leeftijd, vanalles. Veel meer en commercieel belangrijkere gegevens dan wanneer je waar in en uit een trein bent gestapt.
Wat een totaal onzinnige opmerking dit.quote:Dus jij weet ook niet waarom de reisgegevens nutting kunnen zijn voor taxi bedrijven. Jammer.
Die uitslag kwam van het CBP. Je weet wel die organisatie die eerst fel tegen de OV chipkaart was.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja wij van WC-eend adviseren WC-eend.
Zeg eens, hoe kan ik aan de hand van jouw reisgegevens makkelijk uitzoeken waar jij woont en wat je voornaam is?quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:04 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Daar verschillen we dan ook over van mening
[..]
klopt
[..]
Wie bepaalt dit eigenlijk? Ik vind reisgegevens belangrijker dan mijn voornaam, woonplaats en opleiding. Wat een kulreactie van jou!
[..]
bullshit! wie zegt dat ik aandeelhouder/ dan wel directeur ben? lees even voordat je reageert.
[..]
ok
andere vraag; heb je ook geen moeite met vingerafdrukken in het nieuwe paspoort?
tel al die zaken eens op. dan wordt het verdacht eng allemaal wat men op voorhand weet.
Niks onzinnige opmerking. Er werd gesteld dat onder andere taxi bedrijven veel baat zouden hebben bij de NS reisgegevens. Maar tot die tijd was er niemand die zinnig uit kon leggen wat het nut daarvan zou zijn.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:08 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
een bank heeft geen flauw idee welke winkels ik bezoek. ik betaal altijd contant.
de persoonsgegevens zijn verplicht om te registreren door een bank KYC procedures etc. leuk dat je erover begint aangezien die NS dat argument nog niet eens gebruikt heeft en weet je waarom? ze hebben helemaal niets te maken met een KYC procedure omdat er geen sprake is van kredietverstrekking.
de hele registratie van persoonsgegevens heeft te maken met de informatiezucht van bedrijven en niets meer. dat jij er geen probleem van maakt of geen probleem in ziet wil niet zeggen dat anderen er geen moeite mee hebben!
[..]
Wat een totaal onzinnige opmerking dit.
Dat is niet zo moeilijk. Als jij elke keer vanwege woon/werk verkeer op dezelfde plek instapt is de cirkel al redelijk duidelijk. Nee, nog niet helemaal maar. ja een hele duidelijke maar komt er nu. Als ik alle gegevens maar zonder slag of stoot af sta dan weet iedereen alles. Dan gaan zich situaties voordoen waarin mensen alleen nog maar hoeven te bevestigen of ze een bepaalde dienst of product afnemen. De stap erna is dat wanneer er onverhoopt een fout in die gegevens staat het niet eens meer te wijzigen is want het staat zo in de database. Iedereen die wel eens een ziektenkosten verzekeraar een telecom provider of energie bedrijf aan de lijn heeft gehad weet dat het nu al drama en ellende is.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:24 schreef snowgoon het volgende:
Zeg eens, hoe kan ik aan de hand van jouw reisgegevens makkelijk uitzoeken waar jij woont en wat je voornaam is?
Het is niet relevant hoe ik dat doe. En geloof mij, mensen zoals jij worden niet eens aangenomen. Die kunnen niet eens omgaan met de vrijheden die bij deze baan horen.quote:Als jij een directeur hebt die jou een credit card en telefoon geeft zonder dat hij weet wie daar gebruik van maakt, dan wil ik graag bij jullie bedrijf komen werken!
Je bevestigd mijn vermoeden. Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel vertrouwen je hebt in de overheid en de grote ondernemingen.quote:Mijn naam, voornaam, woonplaats, geboortedatum staan al in het paspoort. Ik heb niet de illusie dat mijn vingerafdruk daar veel aan gaat toevoegen wat betreft schending van de privacy.
En dat is wat mij betreft alles wat ik daar over ga zeggen. Deze discussie gaat over de OV chipkaart, niet over het paspoort of vingerafdrukken.
Inmiddels heb je gezien wat het voordeel is? En je weet hoe het gaat he, zodra iets mag zijn er inenen heel erg veel meer mogelijkheden die gepresenteerd worden.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:32 schreef snowgoon het volgende:
Niks onzinnige opmerking. Er werd gesteld dat onder andere taxi bedrijven veel baat zouden hebben bij de NS reisgegevens. Maar tot die tijd was er niemand die zinnig uit kon leggen wat het nut daarvan zou zijn.
Kap nou eens een keer met aannames! Je posts zijn doordrenkt van aannames. Ik ben echt niet één van de weinigen, het worden er zelfs steeds meer die contant betalen. Verder weet een bank nul komma nul. Zij weten van welke rekening mijn inkomen afkomstig is en zij weten waar ik pin (er zijn twee automaten die ik daarvoor gebruik)quote:Dan zul jij waarschijnlijk nog 1 van de weinig mensen zijn die alles contant betaald. Dan nog steeds weet de bank waar jij je geld uit de muur haalt om contant te kunnen betalen. Tuurlijk moet de bank weten wie jij bent, ze hoeven toch niet jarenlang bij te houden waar jij allemaal pint en van wie jij salaris krijgt.
Maar dat houden ze wel bij.
Kul argument. Er zijn n.l. wel degelijk voordelen aan giraal geld. Alleen is men daar ook in doorgeslagen en daar hoef ik niet aan mee te werken.quote:Dus misschien moet je je baas maar gaan vragen om jouw loon contant uit te gaan betalen.
Net zoals dat ik niet begrijp dat jij niet inziet dat de combinatie van al die gegevens alleen maar tegen je kan werken. Kleinschalig gebeurt het al bij de klantenservice van diverse grote bedrijven.quote:Ik merk wel degelijk dat anderen veel moeite hebben met de registratie van gegevens. Al begrijp ik de bezwaren niet goed en vind ik het veelal aanstellerij. Daarnaast vind ik ook dat de NS genoeg alternatieven bied om anoniem te reizen en dus de keuze bij de klant ligt.
Dus wat dat betreft snap ik ook niet goed waarom er zolang, zoveel over gezeurd moet worden.
Redelijk duidelijk jah. Heel wat minder duidelijk dan wanneer je woonplaats gewoon op internet plempt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:03 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Dat is niet zo moeilijk. Als jij elke keer vanwege woon/werk verkeer op dezelfde plek instapt is de cirkel al redelijk duidelijk. Nee, nog niet helemaal maar. ja een hele duidelijke maar komt er nu. Als ik alle gegevens maar zonder slag of stoot af sta dan weet iedereen alles. Dan gaan zich situaties voordoen waarin mensen alleen nog maar hoeven te bevestigen of ze een bepaalde dienst of product afnemen. De stap erna is dat wanneer er onverhoopt een fout in die gegevens staat het niet eens meer te wijzigen is want het staat zo in de database. Iedereen die wel eens een ziektenkosten verzekeraar een telecom provider of energie bedrijf aan de lijn heeft gehad weet dat het nu al drama en ellende is.
[..]
Het is niet relevant hoe ik dat doe. En geloof mij, mensen zoals jij worden niet eens aangenomen. Die kunnen niet eens omgaan met de vrijheden die bij deze baan horen.
[..]
Je bevestigd mijn vermoeden. Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel vertrouwen je hebt in de overheid en de grote ondernemingen.
[..]
Inmiddels heb je gezien wat het voordeel is? En je weet hoe het gaat he, zodra iets mag zijn er inenen heel erg veel meer mogelijkheden die gepresenteerd worden.
[..]
Kap nou eens een keer met aannames! Je posts zijn doordrenkt van aannames. Ik ben echt niet één van de weinigen, het worden er zelfs steeds meer die contant betalen. Verder weet een bank nul komma nul. Zij weten van welke rekening mijn inkomen afkomstig is en zij weten waar ik pin (er zijn twee automaten die ik daarvoor gebruik)
[..]
Kul argument. Er zijn n.l. wel degelijk voordelen aan giraal geld. Alleen is men daar ook in doorgeslagen en daar hoef ik niet aan mee te werken.
[..]
Net zoals dat ik niet begrijp dat jij niet inziet dat de combinatie van al die gegevens alleen maar tegen je kan werken. Kleinschalig gebeurt het al bij de klantenservice van diverse grote bedrijven.
De vooruitgang is niet te stoppen, ik juich deze zelfs toe. We, ook jij, moeten echter wel kritisch blijven t.a.v. het nut van die technologie, d.w.z. wat is de daadwerkelijke toegevoegde waarde en levert het daadwerkelijk een besparing op.
Als je dan de OV-chip kaart in het achterhoofd neemt dan weet je op voorhand al dat er geen kostenbesparing inzit, en dat zelfs de subsidie doelstellingen al losgelaten zijn. Als je dat niet inziet, dan snap ik werkelijk waar niet onder welke steen je leeft (hoe goedgelovig kun je zijn) en voorzie ik exact dezelfde discussie wanneer het rekening rijden ingevoerd wordt.
Hetzelfde met de loyaliteitspassen. Was het niet de AH die samen ging werken met een verzekeringsmaatschappij? Je hebt je natuurlijk al braaf aangemeld voor een bonuskaart en in de afgelopen periode je ook over laten schrijven naar deze ziektenkostenverzekeraar zodat je zometeen als een van de eerste de korting krijgt op je polis.
Zie nu eens in dat het niet alleen om de gegevens gaat die bij één onderneming komen te liggen. De combinatie is waar veel mensen fel tegen zijn.
quote:GVB viert bureaucratische driften bot op chipklant
Een reiziger liet bij het GVB een sterabonnement op zijn chipkaart zetten. Toen hij daarna de tram nam en in- en uitcheckte, bleek er toch geld van zijn kaart te zijn afgeschreven: hij stond nu 1,23 in het rood. Bij controle bleek het abonnement niet op zijn chipkaart te staan. Terug naar het GVB dus. Dat reageerde op zijn eigen fout door de klant eens fijn in te zepen met bureaucratie. Om zijn nieuwe abonnement te laten werken, moest de reiger eerst zijn zogenaamde schuld van 1,23 betalen. Vervolgens mocht hij een formulier met allerlei bonnetjes invullen om diezelfde 1,23 terug te vragen
Meen je dat serieus deze vraag.quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:21 schreef snowgoon het volgende:
Waarom zou er bij een nieuw systeem perse een kostenbesparing moeten zitten?
Is dat zo?quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Meen je dat serieus deze vraag.![]()
Dat was juist 1 van de punten waarom we aan met zijn allen aan die ov chipknip zouden moeten.
quote:Blinden willen actie tegen ov-chipkaart
Uitgegeven: 21 januari 2009 17:37
Laatst gewijzigd: 21 januari 2009 17:37
ROTTERDAM - Viziris, de belangenorganisatie voor mensen met een visuele handicap, is ontevreden over het uitblijven met de toezeggingen van de Rotterdamse vervoersorganisatie RET om het gebruik van de ov-chipkaart gemakkelijker te maken voor blinden en slechtzienden.
De organisatie stelt ''zeer teleurgesteld'' te zijn over het uitblijven van toenaderingen van de RET en kondigt op 29 januari, de dag dat alleen nog met de ov-chipkaart in de Rotterdamse metro kan worden betaald, ''ludieke acties aan''.
''Onze achterban komt graag massaal uitproberen hoe gebruikersonvriendelijk de ov-chippoortjes voor slechtzienden en blinden zijn'', belooft een zegsman. Ook stelt Viziris naar de Commissie Gelijke Behandeling te stappen als de RET gaan nieuwe aanpassingen toezegt.
© ANP
Als je in Schubbekutteveen woont wel. Als je in Amsterdam woont zijn de gegevens van je OV Chipkaart terug te brengen tot een plek die vlakbij je huis is.quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:21 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Redelijk duidelijk jah. Heel wat minder duidelijk dan wanneer je woonplaats gewoon op internet plempt.
Hoe kom je erbij zeg? Geen verantwoording voor telefoon of credit card, er zit een limiet op en that's it.quote:Waarmee dus blijkt dat jij wel degelijk op een of andere manier aan je baas verantwoording moet afleggen voor de uitgaves met de creditcard en gebruik van de telefoon.
Dat kan ik wel degelijk om de stom eenvoudige reden dat je niet eens aangenomen wordt omdat je blind vertrouwen in overheid en grote bedrijven hebtquote:En doe niet alsof jij in kunt schatten of ik een baan bij dat bedrijf wel of niet aankan. Iemand op zo'n manier beoordelen alleen maar omdat die een andere mening heeft dan jij is wel heel kinderachtig.
Nu noem je heel erg veel;quote:Zolang jij gebruik maakt van een bank, credit card, telefoon (ook al zijn ze van de zaak) je salaris niet contant uit laat betalen, op internet rond hangt, heb jij net zo goed een vertrouwen in een aantal bedrijven.
quote:Voor alles kun je wel diverse mogelijkheden verzinnen. Dat wil nog niet zeggen dat die mogelijkheden ook praktijk worden.
Ja stom van mij, ik woon niet in Nederland en had even mijn nieuwe thuisland als referentie.quote:Je beschuldig mij van aanmanes en dan vervolgens ga je stellen dat steeds meer mensen contant betalen
Heb je de laatste nieuwsberichten rond kerst niet gelezen dat steeds weer meer mensen gaan pinnen, supermarkten pinnen accepteren voor alle bedragen en dat de meeste ander bedrijven dat nu ook doen
Chippen heb ik het nergens over gehad, waar haal je dit nou weer vandaan?quote:Er zijn net zo goed voordelen aan de chipkaart. En er zijn net zo goed nadelen aan giraal geld
Als je het ene oke vind en de ander niet, ben je in mijn ogen hypocriet.
Ik blijf net zo goed kritisch over wat er met mijn gegevens gebeurd. In dit geval zie ik geen enkele bedreiging. Alleen maar een boel aannames, van jou en een heleboel anderen. (Wel vreemd dat jij geen probleem hebt met aannames tegen de Chipkaart).
quote:Waarom zou er bij een nieuw systeem perse een kostenbesparing moeten zitten?
Bij zo'n bericht vraag ik me (weer) af hoe blinden dat nu doen. Hoe weten ze hoe ze kaart moeten vouwen voor de juiste strip? Hoe weten ze de stempelautomaat te vinden? Hoe weten ze welk perron ze moeten hebben?quote:
Via internet kun je de status van je Chipkaart in de gaten houden. En anders schrijf je het toch op in je agenda of als afspraak in je telefoon / PDA.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:03 schreef macca728 het volgende:
trouwens nog een nadeel van de OV chipkaart
Mijn abonnement bleek niet meer geldig te zijn, maar dat staat nergens op mijn chipkaart.
Je moet dus ook zelf in de gaten gaan houden wanneer je abonnement geldig is, vroeger stond de datum gewoon op het abonnement.
Ja sommige knappe knoppen zullen het zelf wel onthouden altijd of een afleesapparaat thuis hebben staan, maar ik niet
Aha. gewoon een limiet. En als je daarvan naar de sexclub gaat in plaats van zakelijke dingen doen, dan vind jou baas dat niet erg want die komt er toch nooit achterquote:Op woensdag 21 januari 2009 18:46 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Als je in Schubbekutteveen woont wel. Als je in Amsterdam woont zijn de gegevens van je OV Chipkaart terug te brengen tot een plek die vlakbij je huis is.
[..]
Hoe kom je erbij zeg? Geen verantwoording voor telefoon of credit card, er zit een limiet op en that's it.
[..]
Dat kan ik wel degelijk om de stom eenvoudige reden dat je niet eens aangenomen wordt omdat je blind vertrouwen in overheid en grote bedrijven hebt
[..]
Nu noem je heel erg veel;
bank voor salaris: nu sla jij door in je redeneren.
cc gebruik: zakelijk, totaal niet relevant omdat het niet te herleiden is naar mijn persoon.
internetgebruik: daar heb je een punt alhoewel ik eigenlijk altijd gebruik maak van een VPN is dat niet altijd het geval.
Vertrouwen in die bedrijven heb ik beslist niet, waar zie je mij dat schrijvenGebruik maken van is niet hetzelfde als vertrouwen hebben in.
[..]
[..]
Ja stom van mij, ik woon niet in Nederland en had even mijn nieuwe thuisland als referentie.
[..]
Chippen heb ik het nergens over gehad, waar haal je dit nou weer vandaan?
[..]hier ga ik maar niet serieus op in
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gastenquote:Op donderdag 22 januari 2009 00:06 schreef snowgoon het volgende:
Aha. gewoon een limiet. En als je daarvan naar de sexclub gaat in plaats van zakelijke dingen doen, dan vind jou baas dat niet erg want die komt er toch nooit achter
Ik dus wel en gezien de omvang van het project denk ik nog terecht ook. Het electronisch patient dossier is ook al zo'n gedrocht. Gelukkig voor jullie wordt dat uitgesteld.quote:Nogmaals, ik heb geen blind vertrouwen in de overheid en grote bedrijven. In dit geval van de OV chipkaart zie ik geen bedreiging voor mijn privacy.
Nee, zeg ik ook nergens oftewel daar sla jij door in je redenering. Ik gebruik dus gewoon een bank.quote:Heb je geen bank voor je salaris? Je krijgt je loon al contant?
Het zal mij aan mijn reet roesten wat jij wel en niet gelooft. Het is gewoon zo.quote:Ik geloof er niks van dat die CC niet te herleiden is tot jouw persoon. De eerste baas die totaal niet in de gaten houd wat er met een CC gebeurd moet ik nog tegenkomen.
Klopt, reden is dat ik er niet onderuit kan vanwege een bepaald monopolie wat de banken en sommige bedrijven hebben.quote:Je maakt gebruik van bedrijven, je vertrouwt ze persoonlijke gegevens toe. Je stalt je geld bij ze. Lijkt me wel dat je dan vertrouwen in die bedrijven hebt.
Voor iemand die vanalles en iedereen wantrouwt, lijkt het sterk dat je zaken doet met instellingen die je niet vertrouwd.
Pinnen en OV chipkaart zijn niet hetzelfde, die vergelijking gaat mank. Aangezien ik lang genoeg in NL gewoond en gewerkt heb en ook het nieuws nog wel redelijk volg durf ik met zekerheid te zeggen dat ik nog beter geinformeerd ben dan de gemiddelde Nederlander over die OV chipkaart. Het niet wonen in een land betekent niet dat je het nieuws niet kunt volgen van dat land.quote:Je woont in een ander land en denkt precies te weten hoe het hier gaat met de OV chipkaart terwijl je niet eens weet hoe populair pinnen tegenwoordig is. Apart.
Zo creëer je verwarring. Chippen slaat op dat bank product en niet op het openbaar vervoer. In het kader van de discussie zou ik je willen vragen om het voluit te schrijven, OV chipkaart dusquote:Ik haal nergens de bank chipkaart vandaan. Ik heb het over de OV chipkaart als ik chipkaart bedoel.
ja makkelijk hoorquote:Op woensdag 21 januari 2009 23:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Via internet kun je de status van je Chipkaart in de gaten houden. En anders schrijf je het toch op in je agenda of als afspraak in je telefoon / PDA.
Ik kan je vertellen dat blinden weinig problemen kennen met de strippenkaart. Ze leggen die neer en zeggen "Ik moet daar naartoe" waarna de buschauffeur stempelt en waarschuwt als de bestemming is bereikt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 23:57 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bij zo'n bericht vraag ik me (weer) af hoe blinden dat nu doen. Hoe weten ze hoe ze kaart moeten vouwen voor de juiste strip? Hoe weten ze de stempelautomaat te vinden? Hoe weten ze welk perron ze moeten hebben?
Ik heb veel respect voor mensen die ondanks hun beperkingen gewoon in het OV stappen, maar ik snap niet waarom er zoveel mensen bezig zijn om te doen alsof er straks allemaal problemen komen die er nu niet zijn.
Voor blinden is het in elk geval geen verbetering.quote:De OV-chipkaart als probleemoplosser?
Met de invoering van de OV-chipkaart in Nederland wordt in theorie één knelpunt opgelost. De kaart biedt namelijk de mogelijkheid om met één kaart gebruik te maken van de OV-keten. Maar nieuwe problemen dienen zich aan. Die problemen ontstaan enerzijds door het afsluiten van stations in verband de sociale veiligheid en het voorkomen van zwartrijden. Anderzijds door het digitaliseren van de kaart.
Het afsluiten én het digitaliseren maakt de bereikbaarheid en bruikbaarheid van OV-voorzieningen voor slechtziende en blinde mensen tot een hordeloop.
Slechtziende en blinde reizigers worden geconfronteerd met:
* poortjes bij trein en metrostations;
* apparatuur om in- en uit te checken;
* opwaardeerautomaten;
* afhaalautomaten om on-line opwaarderingen af te halen;
* informatie en verkooppunten;
* trams en bussen met verschillende apparatuur op verschillende plaatsen.
Daarbij speelt dat het reizen per OV voor veel slechtziende en blinde mensen een niet te onderschatten (in)spanning met zich meebrengt. Zelfs een relatief eenvoudige reis wordt hierdoor complex en dat zal leiden tot fouten. Fouten die kunnen leiden tot boetes of zelfs tot uitsluiting.
Zeker als de genoemde nadelen zo zwak als een lammetje zijn.quote:Op donderdag 22 januari 2009 08:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja makkelijk hoor
Ik vraag me af , bij elk nadeel dat wij noemen geef je commentaar
wat vind jij nou nadelen van de OV chipkaart ?
En waarom zouden de blinden nu de chipkaart niet aan de chauffeur kunnen geven en de chauffeur laten waarschuwen als ze er zijn?quote:Op donderdag 22 januari 2009 08:44 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat blinden weinig problemen kennen met de strippenkaart. Ze leggen die neer en zeggen "Ik moet daar naartoe" waarna de buschauffeur stempelt en waarschuwt als de bestemming is bereikt.
Met deze nieuwe versie. Nou lees dit maar eens...
http://www.viziris.nl/scrivo/asset.php?id=140258
[..]
Voor blinden is het in elk geval geen verbetering.
"Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" zegt diegene die de grote bedrijven en overheid per definitie niet vertrouwdquote:Op donderdag 22 januari 2009 00:33 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten
[..]
Ik dus wel en gezien de omvang van het project denk ik nog terecht ook. Het electronisch patient dossier is ook al zo'n gedrocht. Gelukkig voor jullie wordt dat uitgesteld.
[..]
Nee, zeg ik ook nergens oftewel daar sla jij door in je redenering. Ik gebruik dus gewoon een bank.
[..]
Het zal mij aan mijn reet roesten wat jij wel en niet gelooft. Het is gewoon zo.
[..]
Klopt, reden is dat ik er niet onderuit kan vanwege een bepaald monopolie wat de banken en sommige bedrijven hebben.
[..]
Pinnen en OV chipkaart zijn niet hetzelfde, die vergelijking gaat mank. Aangezien ik lang genoeg in NL gewoond en gewerkt heb en ook het nieuws nog wel redelijk volg durf ik met zekerheid te zeggen dat ik nog beter geinformeerd ben dan de gemiddelde Nederlander over die OV chipkaart. Het niet wonen in een land betekent niet dat je het nieuws niet kunt volgen van dat land.
[..]
Zo creëer je verwarring. Chippen slaat op dat bank product en niet op het openbaar vervoer. In het kader van de discussie zou ik je willen vragen om het voluit te schrijven, OV chipkaart dus
Tja, als die displays het saldo voor gaan lezen, zouden andere mensen dat ook weer als een inbreuk op de privacy zien.quote:Op donderdag 22 januari 2009 10:02 schreef wdn het volgende:
Ik heb alleen maar die link gepost snowgoon omdat je er naar vroeg
Mijn mening: je moet een systeem niet maken op basis van een extreem kleine minderheid (blinden). Maar je zou er wel vanaf het begin rekening mee kunnen houden. 'display's' zonder mogelijkheid om voor 'spraak' te kiezen zijn dan duidelijk een methode waarbij er geen rekening is gehouden met blinden. Dat is alles![]()
Maar iedereen zal moeten wennen aan dit systeem. Dus blinden ook. Die iets meer natuurlijk maar ja ...
Braille kan ook tegenwoordig hequote:Op donderdag 22 januari 2009 10:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tja, als die displays het saldo voor gaan lezen, zouden andere mensen dat ook weer als een inbreuk op de privacy zien.
Zou ook kunnen.quote:
meer niet ? dat geloof ik nietquote:Op donderdag 22 januari 2009 09:43 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zeker als de genoemde nadelen zo zwak als een lammetje zijn.
Het grootste nadeel vind ik de tergend langzame invoering ervan en alle problemen die dat veroorzaakt.
dat is echt een lulargument, bij de OV chipkaart wordt je hele reis geregistreerd, bij pinnen alleen het tijdstip van pinnen, niemand weet waar je daarna heengaat of welke richting. Of jij pint 10x per dag ofzo ?quote:Op donderdag 22 januari 2009 09:53 schreef snowgoon het volgende:
[..]
"Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" zegt diegene die de grote bedrijven en overheid per definitie niet vertrouwd
Als je dus wel een bank gebruikt die veel meer gegevens over jou heeft, snap ik niet waarom je zo fel tegen de OV chipkaart bent die minder gegevens heeft.
Tuurlijk kun je onder banken uit, gewoon alles contant laten uitbetalen.
Bij pinnen weet men ook waar je wanneer was. En dat zien veel mensen als bezwaar tegen de OV chipkaart.
Als ik in een discussie over de OV chipkaart ineens het woord chipkaart alleen gebruik, mag ik toch wel verwachten dat jij zo slim bent om in te zien dat het over de OV chipkaart gaat
Die opmerking slaat op de relatie werknemer/werkgever, die is wel wat anders dan de relatie burger vs bedrijf of overheid.quote:Op donderdag 22 januari 2009 09:53 schreef snowgoon het volgende:
[..]
"Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" zegt diegene die de grote bedrijven en overheid per definitie niet vertrouwd
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid van de gegevens maar ook om de aard en de opslag termijn.quote:Als je dus wel een bank gebruikt die veel meer gegevens over jou heeft, snap ik niet waarom je zo fel tegen de OV chipkaart bent die minder gegevens heeft.
Mij lukt dat wel, in Nederland gaat het niet lukken. Probeer de nuts bedrijven maar eens contant te betalen.quote:Tuurlijk kun je onder banken uit, gewoon alles contant laten uitbetalen.
quote:Bij pinnen weet men ook waar je wanneer was. En dat zien veel mensen als bezwaar tegen de OV chipkaart.
quote:Op donderdag 22 januari 2009 11:31 schreef macca728 het volgende:
dat is echt een lulargument, bij de OV chipkaart wordt je hele reis geregistreerd, bij pinnen alleen het tijdstip van pinnen, niemand weet waar je daarna heengaat of welke richting. Of jij pint 10x per dag ofzo ?
Ik wist niet dat pintijden en plaatsen ook 7 jaar bewaard worden, bron ?
Je creëert bewust verwarring en wenst dat niet te veranderen?? Weinig coöperatief ben je danquote:Als ik in een discussie over de OV chipkaart ineens het woord chipkaart alleen gebruik, mag ik toch wel verwachten dat jij zo slim bent om in te zien dat het over de OV chipkaart gaat
Mijn interpetatie is dat die gewoon zal blijven bestaan, maar je moet wel inchecken en uitchecken met je abbonement. minimaal 4* per dag dus extra je portemnee uit je broek halen, en als je geluk pech hebt en met meerdere pasje moet werken ook nog het juiste pasje eruit halen. => dus minimaal 20* per weekquote:Op donderdag 22 januari 2009 13:37 schreef wdn het volgende:
Mijn enige hoop die ik heb is dat de maandtrajectkaart blijft bestaan.
Ow dat is maar 60* per week je kaart voor wat kastjes houdenquote:Op donderdag 22 januari 2009 15:30 schreef wdn het volgende:
Ja, nou ik moet eerst 's-morgens met de bus, dan de trein, dan de bus. En 's-avonds hetzelfde maar dan andersom. Dus dat is 12x(!) per dag(!). Voor die 20x per week zou ik het nog doen ook![]()
En dan ga ik er vanuit dat ik met 1 kaart kan werken. Wat niet het geval zal zijn(...) want NS en OV-Bus zullen andere systemen hanteren.
Waar het op neer gaat komen is dat ik dus thuis/trein en trein/thuis zonder bus ga doen. Dan maar lopen en iets eerder van huis weg.
Nee, de buschauffeuren in Roermond kennen me ondertussen dus ik mag van de 10x per week 8x gewoon doorlopenquote:Op donderdag 22 januari 2009 16:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow dat is maar 60* per week je kaart voor wat kastjes houden![]()
Maar voor de bussen moet je in de huidige situatie natuurlijk altijd al even je abbonement laten zien wel 4* per dag.
Om 7.05 rijden er dan al bussen in remunjquote:Op donderdag 22 januari 2009 16:07 schreef wdn het volgende:
Nee, de buschauffeuren in Roermond kennen me ondertussen dus ik mag van de 10x per week 8x gewoon doorlopen(ik stap 's-morgens om 7:05 in en dat doen niet veel mensen
)
Laten we het wat positiever bekijken dat het foutpercentage naar 0.1% terug gaat . 30 * uitchecken voor jou per week, dus 1500 * per jaar, dus maar 1.5* per jaar een decalaratie voor niet kunnen uitchecken.quote:60x per week... zucht. Hoeveel keer gaat dat in en uitchecken fout is dan de vraag10% is iin Rotterdam op dit moment de norm, dan ben ik 6x per week reclamaties aan het invullen...
Het zou toch een mooie feauture zijn als dat NS apparaat automagisch al weet dat je door de NS vertraging hebt opgelopen, en zodoende meteen extra saldo erbij krijgt.quote:Makkelijker wordt het er niet op dat is zeker.
quote:NS: 20 euro instaptarief ov-chip
De Nederlandse Spoorwegen willen voor het gebruik van de ov-chipkaart een instaptarief van 20 euro hanteren.
Dat bedrag wordt van de kaart afgeschreven, wanneer de reiziger de kaart scant bij het instappen. Als de reiziger dan na de reis met de ov-chipkaart uitcheckt, wordt de daadwerkelijke prijs van de afgelegde reis verrekend.
Als de reiziger vergeet uit te checken, is hij of zij die 20 euro kwijt.
Over het instaptarief van 20 euro gaat de NS nog overleggen met reizigersorganisaties. De Spoorwegen gaan vanaf 1 april met de ov-chipkaart proefdraaien op de Schiphollijn.
Rente over 700m is een mooi bedrag zegquote:Stations blijven zonder poortjes
Doel van ov-chip wordt ondermijnd: veiligheid in treinen zal niet toenemen
De NS weigeren alle stations van ov-chippoortjes te voorzien. Ondanks een volle bankrekening met daarvoor bestemde miljoenen.
Zeker twee derde van de Nederlandse stations krijgt geen ov-chippoortjes. Verbetering van de veiligheid in treinen, waar het met de ov-chip om begonnen was, blijft daardoor een zaak van conducteurs.
Na ernstige rellen met zwartrijdende jongeren mochten de Nederlandse Spoorwegen in 2000 van Den Haag 500 miljoen euro steken in het ’afsluiten’ van stations en treinen met poortjes. Dat zou alle reizigers dwingen om vooraf te betalen en zou veel onrust in treinen voorkomen.
Onderzoek van Trouw en Nu.nl wijst nu echter uit dat verreweg de meeste van de 416 Nederlandse stations geen poortjes krijgen. De NS bedienen tegenwoordig zelf 286 stations, concurrenten 108 stations en 22 halteplaatsen worden door twee partijen gedeeld. Van de NS-stations krijgen er 115 wel en 171 geen poortjes, aldus de NS. De grootste concurrenten, Arriva en Syntus, plaatsen op geen van hun 87 stations poortjes, zo melden zij.
De poortjes zijn voor de Tweede Kamer het belangrijkste argument om de ov-chipkaart in te voeren. Terwijl de kaart gekraakt is en consumentenorganisaties klagen dat hij publieksonvriendelijk is, wil een meerderheid van het parlement de ov-chip doorzetten omdat de veiligheid in het openbaar vervoer erbij gebaat zou zijn. Aanleiding voor de roep om meer veiligheid in de trein waren onder meer problemen met jongeren op de lijn Hoorn-Enkhuizen. De NS willen niet zeggen of op die lijn poortjes komen om zulke zwartrijders buiten de trein te houden.
Welk deel van de half miljard euro die de NS in de poortjes mochten investeren inmiddels is uitgegeven, willen ze niet zeggen. De 500 miljoen euro uit 2000 zou met 4 à 5 procent rente per jaar nu 700 tot 750 miljoen euro vormen. Het leeuwendeel daarvan staat al acht jaar werkeloos op NS-bankrekeningen.
In 1 keer zou ook niet goed zijn geweest. Maar zo lang verschillende systemen hebben is ook niet goed.quote:Op donderdag 22 januari 2009 11:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
meer niet ? dat geloof ik niet
ja ze hadden het beter in een keer kunnen invoeren.
Welke problemen ?
Tuurlijk joh, als je iemand niet kunt overtuigen van jouw meningen, dan zeg je gewoon dat die aan het trollen is en bewust verwarring veroorzaakt.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:14 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Die opmerking slaat op de relatie werknemer/werkgever, die is wel wat anders dan de relatie burger vs bedrijf of overheid.
[..]
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid van de gegevens maar ook om de aard en de opslag termijn.
[..]
Mij lukt dat wel, in Nederland gaat het niet lukken. Probeer de nuts bedrijven maar eens contant te betalen.
[..]
[..]
[..]
Je creëert bewust verwarring en wenst dat niet te veranderen?? Weinig coöperatief ben je dan
Ik ben er klaar mee, je bent een troll 1ste klas waar ik al teveel tijd ingestoken heb.
Waaruit blijkt dat je de pas uit de portomonee moet halen? Volgens mij werkt dat ding door je portemonee hen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn interpetatie is dat die gewoon zal blijven bestaan, maar je moet wel inchecken en uitchecken met je abbonement. minimaal 4* per dag dus extra je portemnee uit je broek halen, en als je geluk pech hebt en met meerdere pasje moet werken ook nog het juiste pasje eruit halen. => dus minimaal 20* per week![]()
Dit afgezet tegen die 2* per week dat je gecontroleerd wordt en dan je abbonement moet laten zien.![]()
Wat een klantvriendelijk systeem toch.
Een andere mening heb ik geen moeite mee.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:20 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tuurlijk joh, als je iemand niet kunt overtuigen van jouw meningen, dan zeg je gewoon dat die aan het trollen is en bewust verwarring veroorzaakt.
Reageer dan eens een keer inhoudelijk. Daar heb ik je nog niet op kunnen betrappen.quote:Slap hoor. Als het zo moet
Die 200.000 is geen vast getal dat elke jaar zo zal zijn. Dat het er zoveel zijn heeft, naar mijn mening, te maken met nieuwigheid. Nieuwigheid van het systeem én nieuwigheid voor de mensen die het gebruikt. Volgens mij was het ook maar iets van 4% van de reisbewegingen die fout zijn gegaan, dus als je het zo bekijkt erg weinig. En ik verwacht ook wel dat dat percentage minder wordt.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:37 schreef wdn het volgende:
Ik zie de noodzaak niet om te registreren wie hoe en wanneer een reis maakt.
Alleen het hoe en wanneer zijn van belang voor statistieken. Het 'wie' maakt echt geen zak uit om analyses te maken over hoe druk het is op een bepaald traject. Tenzij je een systeem hebt waarbij je van te voren weet dat de registratie en afboeking van de betaling van de OV kaart niet in orde is en restitutie orde aan de dag is.
Iets wat met dit systeem het geval is. Vorig jaar 200.000 mensen die het maximum tarief hebben gekregen maar waarvan bekend is dat ze geld terug moeten krijgen.
Ik weet wel dat ik niet de tijd heb om elke OV-betaling uit te pluizen of deze wel terecht is. Laat staan om bij te houden waar ik op welk moment was en met welke trein of bus ik welke richting op ben gegaan.
Mijn enige hoop die ik heb is dat de maandtrajectkaart blijft bestaan. En dat ik dus het lopen naar de automaat waar ik mijn kaart haal door met mijn pin te betalen kan vervangen door een ander apparaat waar mijn treinkaart voorzien wordt van een saldo voor een maand door een betaling uit te voeren via mijn bankpas.
Hoevaak het fout gaat ligt voor een deel ook aan jezelf. Gewoon goed in de gaten houden dat je in en uitcheck én dat je een bevestiging op het schermpje krijgt.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:07 schreef wdn het volgende:
[..]
Nee, de buschauffeuren in Roermond kennen me ondertussen dus ik mag van de 10x per week 8x gewoon doorlopen(ik stap 's-morgens om 7:05 in en dat doen niet veel mensen
)
60x per week... zucht. Hoeveel keer gaat dat in en uitchecken fout is dan de vraag10% is iin Rotterdam op dit moment de norm, dan ben ik 6x per week reclamaties aan het invullen...
Makkelijker wordt het er niet op dat is zeker.
Wat me ook irriteert is dat ze die poortjes onder het mom van beveiliging en anti-zwartrijden in willen voeren.
Nou laat begin deze week nou bekend zijn gemaakt dat op 75% van de stations geen poortjes maar zuilen komen te staan. STEL he dat en in Roermond en in Eindhoven zuilen komen te staan dan is gratis reizen nogal simpeler geworden als de conducteur dan helemaal niet meer komt controleren (nu is het 1x per maand ofzo).
Je hebt mij niet kunnen betrappen op inhoudelijke reactiesquote:Op donderdag 22 januari 2009 17:32 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Een andere mening heb ik geen moeite mee.
Verder lees je maar even terug. In mijn eerste reactie op jou zeg ik al dat je trollt
[..]
Reageer dan eens een keer inhoudelijk. Daar heb ik je nog niet op kunnen betrappen.triest figuur
Veiligheid is niet het belangrijkste voordeel en die veiligheid is ook niet compleet weg.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:00 schreef macca728 het volgende:
Dus het belangrijkste voordeel van de chipkaart is hierbij weg, veiligheid
Waarom dan uberhaupt de chipkaart invoeren bij de NS ?
of je nou 2 enkeltjes oplaadt op je chipkaart of een retourtje koopt uit een automaat, zelfde principe
Lezen is niet je sterkste punt zoals meerdere mensen hier al vaker gezegd hebben.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:27 schreef snowgoon het volgende:
Waaruit blijkt dat je de pas uit de portomonee moet halen? Volgens mij werkt dat ding door je portemonee hen.
Het is ook maar hoe je het gebruikt. Ik stop mijn treinkaartje of strippenkaart ook niet in mijn portemonee maar op een makkelijke plaats als ik aan het reizen ben.
En als je dit soort argumenten moet gebruiken om de klantvriendelijkheid af te kraken
En hoeveel mensen zullen straks 2 pasjes hebben?quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Lezen is niet je sterkste punt zoals meerdere mensen hier al vaker gezegd hebben.![]()
Ik stop kaartjes altijd op een plek waar ik ze niet snel kwijt raak en ook weer zo weet terug te vinden in mijn geval is dat mijn portemenee, bij de meeste mensen die ik in de trein zie zitten vaak ook. Als je goed leest (wat bij jou een contradictie is) schrijf ik erbij dat het pasje eruit moet wanneer je met meer dan 1 pasje aan het reizen bent.
Maar eingelijk had ik niet eens meer willen reageren.
Q waar zit de ignore optie bij de instellingen?
quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:37 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Veiligheid is niet het belangrijkste voordeel en die veiligheid is ook niet compleet weg.
Wederom simpele aannames van je.
zolang de chipkaarten onderling niet 100% uitwisselbaar zijn , heb je 2 passen nodig.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:51 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En hoeveel mensen zullen straks 2 pasjes hebben?
Daar heb je geen idee van, je roept dus weer zomaar wat.
wat is dan het belangrijkste voordeel.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:37 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Veiligheid is niet het belangrijkste voordeel en die veiligheid is ook niet compleet weg.
Wederom simpele aannames van je.
Intieel gezien zou iedereen het met 1 pasje af moeten kunnen. In de praktijk hebben we nu al genoeg voorbeelden gehoord dat mensen voor verschillende vervoerders een ander ov chip kaart moeten aanschaffen. Elke persoon die er meer dan 1 moet aanschaffen is er 1 teveel. Het gaat er niet om hoeveel het er zijn, het is gewoon al fout dat het nu moet omdat onze vervoerders zelf niet meewerken aan hun eigen doelstellingen alle ov met 1 kaart.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:51 schreef snowgoon het volgende:
En hoeveel mensen zullen straks 2 pasjes hebben?
Daar heb je geen idee van, je roept dus weer zomaar wat.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Intieel gezien zou iedereen het met 1 pasje af moeten kunnen. In de praktijk hebben we nu al genoeg voorbeelden gehoord dat mensen voor verschillende vervoerders een ander ov chip kaart moeten aanschaffen. Elke persoon die er meer dan 1 moet aanschaffen is er 1 teveel. Het gaat er niet om hoeveel het er zijn, het is gewoon al fout dat het nu moet omdat onze vervoerders zelf niet meewerken aan hun eigen doelstellingen alle ov met 1 kaart.
Dat was mijn vraag niet. Ik vroeg bij hoeveel mensen dat zo is.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
zolang de chipkaarten onderling niet 100% uitwisselbaar zijn , heb je 2 passen nodig.
De veiligheid door poortjes was niet DE reden. Kom eens met een artikel waarin een NS man dat zegt.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
Belangrijkste voordeel vande chipkaart en DE REDEN voor invoering was het aspect van veiligheid dmv gesloten systeem
Als er bij meer dan 2/3 van de NS stations geen poortjes komen en ook een aantal metrostations open blijven, is er geen sprake meer vn gesloten systeem en heb je zeker bij de NS geen ruk meer aan die chipkaart.
Onderzoek van Trouw en Nu.nl wijst nu echter uit dat verreweg de meeste van de 416 Nederlandse stations geen poortjes krijgen. De NS bedienen tegenwoordig zelf 286 stations, concurrenten 108 stations en 22 halteplaatsen worden door twee partijen gedeeld. Van de NS-stations krijgen er 115 wel en 171 geen poortjes, aldus de NS. De grootste concurrenten, Arriva en Syntus, plaatsen op geen van hun 87 stations poortjes, zo melden zij.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De veiligheid door poortjes was niet DE reden. Kom eens met een artikel waarin een NS man dat zegt.
Welke metrostations blijven open?
De chipkaart heeft heel wat meer voordelen dan extra veiligheid. En nee, ik ga die voordelen niet nog een keer herhalen. Die zijn jou al te vaak gegeven.
Leuk holle retoriek.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:02 schreef snowgoon het volgende:
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd
Het gaat echt nog wel gebeuren dat je aan 1 pas genoeg hebt.
Iedereen die met het OV reist.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat was mijn vraag niet. Ik vroeg bij hoeveel mensen dat zo is.
Dus zo ziet snowgoon er uit!quote:Op donderdag 22 januari 2009 @ 18:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[afbeelding]
Niet zeuren fokkertjes het komt allemaal goed met die kaart
Die doelstelling om 1 kaart te krijgen is helemaal niet weg. Die doelstelling is er nog steeds.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk holle retoriek.
Als pasen en pinksteren samen vallen zal het complexe ovchipknip systeem werken![]()
Het was een van de voornaamste doelstellingen dat die ov chipknip meteen al 1 kaart voor alle OV moest gaan werken, gooi je doelstellingen maar weg en zet een naieve stagiar op een forum neer die als goed gelovige hier gaat verkondigen dat het allemaal nog wel goed gaat komen.
[ afbeelding ]
Niet zeuren fokkertjes het komt allemaal goed met die kaart
Doelstelling mislukt dus.quote:Op donderdag 22 januari 2009 @ 18:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Die doelstelling om 1 kaart te krijgen is helemaal niet weg. Die doelstelling is er nog steeds.
Hoezo heeft iedereen die met het OV reist 2 kaarten nodig?quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
Iedereen die met het OV reist.
Je hoef ze niet alle 2 te gebruiken, maar het is wel makkelijk als je ze alle 2 bij je heb.
De meeste mensen zullen ze in de portemonnee of binnenzak hebben.
tenzij je zoals jij maar 1 halte reist, waarbij je door 2 zones reist, ja dan is de chipkaart ideaal
Wel lief van nederland dat we hem asiel hebben gegeven.quote:
Hebben de vervoersbedrijven al gezegd dat de invoering van de OV chipkaart compleet is?quote:
Ja vraag maar aan de RET en GVB waarom er 2 kaarten nodig zijn.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:17 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Hoezo heeft iedereen die met het OV reist 2 kaarten nodig?
Ik reis met alleen de NS kaart en het saldo dat daar op staat kan ik in Rotterdam én Amsterdam gebruiken.
Ik vroeg niet naar de mening van de Tweede Kamer of een krant. Maar een bericht waarin staat dat de vervoersbedrijven veiligheid het meest belangrijke argument vinden om de OV chipkaart in te voeren.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Onderzoek van Trouw en Nu.nl wijst nu echter uit dat verreweg de meeste van de 416 Nederlandse stations geen poortjes krijgen. De NS bedienen tegenwoordig zelf 286 stations, concurrenten 108 stations en 22 halteplaatsen worden door twee partijen gedeeld. Van de NS-stations krijgen er 115 wel en 171 geen poortjes, aldus de NS. De grootste concurrenten, Arriva en Syntus, plaatsen op geen van hun 87 stations poortjes, zo melden zij.
De poortjes zijn voor de Tweede Kamer het belangrijkste argument om de ov-chipkaart in te voeren. Terwijl de kaart gekraakt is en consumentenorganisaties klagen dat hij publieksonvriendelijk is, wil een meerderheid van het parlement de ov-chip doorzetten omdat de veiligheid in het openbaar vervoer erbij gebaat zou zijn. Aanleiding voor de roep om meer veiligheid in de trein waren onder meer problemen met jongeren op de lijn Hoorn-Enkhuizen. De NS willen niet zeggen of op die lijn poortjes komen om zulke zwartrijders buiten de trein te houden.
Wat ik heb begrepen is dat alleen nog nodig als je bij de NS en bij de RET een abbo hebt.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja vraag maar aan de RET en GVB waarom er 2 kaarten nodig zijn.
Misschien geloof je hun wel
Vraag het hun eens, wat hun argumenten warenquote:Op donderdag 22 januari 2009 18:19 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik vroeg niet naar de mening van de Tweede Kamer of een krant. Maar een bericht waarin staat dat de vervoersbedrijven veiligheid het meest belangrijke argument vinden om de OV chipkaart in te voeren.
Er zijn zoveel zaken die slimmer zouden zijn geweest om anders te doen. Maar niet alles kun je vantevoren bedenken en niet alles wat je bedenkt komt op het moment dat je gepland hebt goed.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:16 schreef macca728 het volgende:
nee nergens blijkt ook dat er maar 1 kaart komt
voorlopig zijn ze niet uitwisselbaar, dat is de relaiteit
feit is dat de NS een eigen kaart uitgeeft, het had slimmer geweest om vanaf het begin GEZAMENLIJK 1 kaart uit te geven, ik neem aan dat TLS daar mede voor opgericht was
hoeveel mensen zijn dat ? is dat raar ofzo 2 abbonementen in regio Rijnmond ? een zeldzame ziekte ?quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:20 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat ik heb begrepen is dat alleen nog nodig als je bij de NS en bij de RET een abbo hebt.
Mensen die alleen een NS. GVB óf RET abbo hebben, kunnen gewoon overal met de kaart reizen.
Hallo, jij komt met de stelling dat de OV bedrijven veiligheid het belangrijkste motief vinden!quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
Vraag het hun eens, wat hun argumenten waren
Oh naief om met 1 kaart te beginnen ipv met 2 ? Lijkt me juist heel slimquote:Op donderdag 22 januari 2009 18:22 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Er zijn zoveel zaken die slimmer zouden zijn geweest om anders te doen. Maar niet alles kun je vantevoren bedenken en niet alles wat je bedenkt komt op het moment dat je gepland hebt goed.
Zeer naief van jou en anderen om te denken dat de invoering van de OV chipkaart snel en zonder strubbelingen kan plaatsvinden.
Dat was juist mijn vraag hoeveel mensen 2 kaarten hebbenquote:Op donderdag 22 januari 2009 18:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
hoeveel mensen zijn dat ? is dat raar ofzo 2 abbonementen in regio Rijnmond ? een zeldzame ziekte ?
waarom 2 kaarten ? vraag maar aan de NS, die heft dat gedaan
Ja en voor dat van de kranten en de Tweede Kamer, die het blijkbaar met mij eens zijnquote:Op donderdag 22 januari 2009 18:22 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Hallo, jij komt met de stelling dat de OV bedrijven veiligheid het belangrijkste motief vinden!
Moet ik onderbouwing gaan vinden voor jouw gezwets
Lul er nou niet omheen man. Geef eens gewoon een onderbouwing van je beweringen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja en voor dat van de kranten en de Tweede Kamer, die het blijkbaar met mij eens zijn
??????????????????????????quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Lul er nou niet omheen man. Geef eens gewoon een onderbouwing van je beweringen.
Achja, de vervoerders hebben helemaal niet nagedacht en ze hebben ook helemaal geen tegenwerking gekregen. Het is ook heel erg makkelijk om landelijk een nieuw systeem in te voeren dat de Chipkaart vervangt, dat is toch binnen 2 maanden te regelen. En Nederlanders staan ook erg open voor verandering, niemand is bang om nieuwe dingen aan te leren en oude gewoontes los te latenquote:Op donderdag 22 januari 2009 18:27 schreef macca728 het volgende:
Als ik een nieuw product in de markt zou zetten, zou ik wel nadenken wat de beste manier was en hoe ik zoveel mogelijk mensen zou kunnen overtuigen om dat nieuwe product te gaan gebruiken.
Laten we wel wezen, als het niet verplicht zou worden, zouden er verrekt weinig mensen gebruik gaan maken van deze nieuwe chipkaart met zoveel voordelen. Dat is gewoon een gemiste kans.
Ik kan prima lezen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
??????????????????????????
Je kan wel chipkaart gebruiken maar niet lezen ? Moeten die blinden een cursus bij jou volgen
ach zielige vervoerders, ze hebben maar 15 jaar gekregen om de kaart te ontwikkelen, die ze zo konden kopieren van andere systemen in de wereld.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:31 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Achja, de vervoerders hebben helemaal niet nagedacht en ze hebben ook helemaal geen tegenwerking gekregen. Het is ook heel erg makkelijk om landelijk een nieuw systeem in te voeren dat de Chipkaart vervangt, dat is toch binnen 2 maanden te regelen. En Nederlanders staan ook erg open voor verandering, niemand is bang om nieuwe dingen aan te leren en oude gewoontes los te laten
niet van mij, was nieuwsbericht, die hebben het verzonnen, ik nietquote:Op donderdag 22 januari 2009 18:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik kan prima lezen.
Ik zie alleen nergens staan waaruit blijkt dat de veiligheid voor de vervoerders de belangrijkte reden was voor de invoering van de OV chipkaart. Dat laatste is een bewering van jou.
Nee hoor, veel langer:quote:Op donderdag 22 januari 2009 @ 18:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
ach zielige vervoerders, ze hebben maar 15 jaar gekregen om de kaart te ontwikkelen, die ze zo konden kopieren van andere systemen in de wereld.
Door dunne portemonee wil het wel werken ja, maar alleen als je geen andere RFID kaarten in je portemonee hebt. Aangezien ik 2 andere heb interfereren die met elkaar ofzo en werkt het dus niet.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:27 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat je de pas uit de portomonee moet halen? Volgens mij werkt dat ding door je portemonee hen.
Volgens mij andere ontwikkelaar, dus andere kaart. Kan ik ook wel zeggen een peer en een appel is hetzelfde, want het is allebei fruit. Tsja ze hadden ook gewoon dat systeem van Londen over kunnen kopen maar nee, een Nederlands bedrijf moest het maken.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:31 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En zo zijn er wel meer verschillen tussen Nederland en Londen. De basis is dezelfde kaart die zonder contact te maken met de lezer jou toegang geeft tot het OV.
In welke ander land is het systeem in het hele land ingevoerd?quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
ach zielige vervoerders, ze hebben maar 15 jaar gekregen om de kaart te ontwikkelen, die ze zo konden kopieren van andere systemen in de wereld.
NL staan niet open voor verandering, lachen hoor, ik denk dat NL juist veel opener is voor veranderingen dan andere landen.
De RET betaald de mensen het teveel geincasseerd geld terug. En daar zijn ze nog eens 70.000 euro extra aan kwijt. Dus niks makkelijk geld verdienen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:46 schreef Cmonv het volgende:
Kut OVkaart, ik kan het weten; ga dagelijks door die pleurispoortjes. Eerst leek het me wel een mooi systeem, maar dan moeten ze het wel goed maken en niet zoals nu..
Die poortjes openen niet altijd om onbekende reden, of er zit een aso voor je die doet alsof hij uitcheckt, waardoor je voor hem uitcheckt ipv voor jezelf.. Want niemand gaat natuurlijk wachten tot het poortje weer dicht is alvorens er zelf doorheen te gaan. Je kan ook gewoon achter iemand aanlopen of de poortjes openduwen, dus wie het hier heeft over klimmen heeft er blijkbaar geen ervaring mee.
Je hebt trouwens geen keuze voor anomieme kaart als je student bent, of een abonnement wilt; dus dat is ook weer lekker geregeld... Ach dat beetje privacy geef ik dan ook wel op. Kan er wel bij, na internettraffic opslag, identificatieplicht en weet ik het wat nog meer.
Wat ik veel erger vind dan privacy is dat de vervoersbedrijven grof geld gaan verdienen aan het feit dat deze kaart uberhaubt bestaat. Stel dat 10 miljoen mensen gemiddeld 4 euro op die kaart hebben staan. Lekker incasseren 40 miljoen. En tel daarbij op alle keren dat uitchecken verkeerd gaat of vergeten wordt..
De NS heeft de OV kaart voorlopig helemaal uitgeband, want het werkte op het testtraject nog veel slechter dan in de metro van RET. 29 januari eerst de metro, de trein zal wel 2 jaar duren voordat het daar werkt.
[..]
Door dunne portemonee wil het wel werken ja, maar alleen als je geen andere RFID kaarten in je portemonee hebt. Aangezien ik 2 andere heb interfereren die met elkaar ofzo en werkt het dus niet.
[..]
Volgens mij andere ontwikkelaar, dus andere kaart. Kan ik ook wel zeggen een peer en een appel is hetzelfde, want het is allebei fruit. Tsja ze hadden ook gewoon dat systeem van Londen over kunnen kopen maar nee, een Nederlands bedrijf moest het maken.
En dat is lekker goed gelukt maar-niet-heus
Is de kaart nieuw ? nee was er al in Londen en Hong Kong, waar meer mensen wonen bijna dan in heel NLquote:Op donderdag 22 januari 2009 18:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In welke ander land is het systeem in het hele land ingevoerd?
In welk land stapte men ook af van de strippenkaart?
In Londen hadden ze die poortjes al. Daar was men er al aan gewend. Daar hoefden ze alleen maar de poortjes uit te rusten met een systeem waarbij én de papieren kaartjes met magneet strips werden gebruikt én de chipkaart.
Daar hoefden ze geen rekening te houden met een strippenkaart die afgestempeld moest worden.
doe je toch net als Snowgoon, anonieme kaart kopen, kost een beetje meer maar dan heb je ook watquote:Op donderdag 22 januari 2009 18:46 schreef Cmonv het volgende:
Kut OVkaart, ik kan het weten; ga dagelijks door die pleurispoortjes. Eerst leek het me wel een mooi systeem, maar dan moeten ze het wel goed maken en niet zoals nu..
Die poortjes openen niet altijd om onbekende reden, of er zit een aso voor je die doet alsof hij uitcheckt, waardoor je voor hem uitcheckt ipv voor jezelf.. Want niemand gaat natuurlijk wachten tot het poortje weer dicht is alvorens er zelf doorheen te gaan. Je kan ook gewoon achter iemand aanlopen of de poortjes openduwen, dus wie het hier heeft over klimmen heeft er blijkbaar geen ervaring mee.
Je hebt trouwens geen keuze voor anomieme kaart als je student bent, of een abonnement wilt; dus dat is ook weer lekker geregeld... Ach dat beetje privacy geef ik dan ook wel op. Kan er wel bij, na internettraffic opslag, identificatieplicht en weet ik het wat nog meer.
[..]
Waren er 100 jaar geleden net zoveel metrolijnen en reizigers in Londen als 5 jaar geleden? Was er 100 jaar geleden uberahaupt wel metro in Londen? En hoe ging de overgang in Londen van geen poortjes naar wel poortjes? Of waren er altijd al poortjes?quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Is de kaart nieuw ? nee was er al in Londen en Hong Kong, waar meer mensen wonen bijna dan in heel NL
Hadden ze die poortjes daar al ? Ook 100 jaar geleden al ? Knap
Kaartje afstempelen ? doen ze overal ter wereld. Nog steeds, zie Parijs bv
Hier hadden ze ool al poortjes die je kon openen met een strippenkaart. Maar later zijn die weggegaan
Welke experts beweren dat zwartrijden is uitgesloten?quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
doe je toch net als Snowgoon, anonieme kaart kopen, kost een beetje meer maar dan heb je ook wat![]()
![]()
Poortjes die niet opengaan zoals ze horen, gek daar hoor ik Snowgoon nooit over.
Zwartrijden ? Uitgesloten volgens experts![]()
![]()
ach zielige RET, nee dan chipkaarten a 7,50 x 200.000quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De RET betaald de mensen het teveel geincasseerd geld terug. En daar zijn ze nog eens 70.000 euro extra aan kwijt. Dus niks makkelijk geld verdienen.
Je chipkaart uit je portomenee halen, dat moet nu ook bij een strippenkaart en in de bus. Sowieso is het niet veel moeite. Tenzij je een ontzettend lui varken bent.
En voor de rest zie ik vooral bezwaren die bij een testfase horen en door gewennig en aanpassing verholpen kunnen worden.
Gesloten systeen tochquote:Op donderdag 22 januari 2009 18:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Welke experts beweren dat zwartrijden is uitgesloten?
Ow ik zie m'n geld anders niet terug hoor..quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De RET betaald de mensen het teveel geincasseerd geld terug. En daar zijn ze nog eens 70.000 euro extra aan kwijt. Dus niks makkelijk geld verdienen.
Je chipkaart uit je portomenee halen, dat moet nu ook bij een strippenkaart en in de bus. Sowieso is het niet veel moeite. Tenzij je een ontzettend lui varken bent.
En voor de rest zie ik vooral bezwaren die bij een testfase horen en door gewennig en aanpassing verholpen kunnen worden.
Ik heb nooit beweerd dat zwartrijden compleet gestopt kan worden.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
Gesloten systeen toch
Ik citeer iemand van Fok hierover, kijk je posten maar na
duim zuigen heet datquote:Op donderdag 22 januari 2009 18:58 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waren er 100 jaar geleden net zoveel metrolijnen en reizigers in Londen als 5 jaar geleden? Was er 100 jaar geleden uberahaupt wel metro in Londen? En hoe ging de overgang in Londen van geen poortjes naar wel poortjes? Of waren er altijd al poortjes?
Ben je nou echt zo dom dat je niet snapt dat overgaan van oud systeem poortjes naar nieuw systeem poortjes veel handiger is dan overgaan van geen poortjes naar wel poortjes?
En je vergeet weer eens een vraag: In welk land hebben ze overal de chipkaart ingevoerd? Dus niet alleen in de hoofdstad.
Kortom, je loop weer ontzettend uit je duim te lullen.
Waaruit blijkt dat de RET niks voor die chipkaarten hoeft te betalen?quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
ach zielige RET, nee dan chipkaarten a 7,50 x 200.000
Nee hoor geen geld verdienen aan de reizigers
De vervoerders willen een nieuw systeem, ach dan mag de consument toch ook wel een kleine bijdrage betalen?
+ dubbel instaptarief, kortere geldigheid daarvan, dus hup weer extra incasseren bij overstappen en vertragingen.
En bij NS mag je 20 euro dokken, die je na 2 maanden terug kan krijgen ALS JIJ KAN BEWIJZEN DAT DE POORTJES NIET WERKTEN
kijk maar naquote:Op donderdag 22 januari 2009 19:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik heb nooit beweerd dat zwartrijden compleet gestopt kan worden.
Je bent gewoon weer aan het liegen!
Hong Kong was een apart land jah. Maar ook een land met net zoveel soorten OV als in Nederland? Net zoveel verschillende maatschappijen, net zoveel stations, bus en tramhaltes?quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
duim zuigen heet dat
ja er was al metro sinds 1863 heel wat langer dus.
Een nieuw systeem is makkelijker dan een bestaand systeem aanpassen ja. Zie het centrum van Rotterdam dat na de oorlog werd opgebouwd.
Vind je NL groter dan Hong Kong ? Hong Kong ws apart land ja, onder Brits gezag. Autonoom gebied.
Jij bent diegene die domme beweringen doet!quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
kijk maar na
sterker nog, meneer ik vind privacy niet belangrijk, geef je inlogcode maar dan zoek ik het wel op
Zit je weer tegen jezelf te praten?quote:Op donderdag 22 januari 2009 @ 19:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je loopt gewoon alles bij elkaar te liegen om te proberen een punt te maken.
Waaruit blijkt dat de chipkaarten meer dan 7,50 kosten voor de RET ?quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:03 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat de RET niks voor die chipkaarten hoeft te betalen?
En waaruit blijkt dat altijd 7,50 is betaald? Veel van die kaarten zijn ook gratis of met fikse korting gegeven.
Je loopt de zaken weer ernstig te verdraaien leugenaar!
Als jij het zo goed weet dat je zo'n complex systeem kunt bouwen en dat alles in 1 keer werkt, meldt je even bij de NS en RET ze zullen je met open armen ontvangen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:01 schreef Cmonv het volgende:
ownee, zwartrijden is echt onmogelijk nu!.. echt die piepjes die je hoort als je achter iemand aanloopt zijn echt eng!
[..]
Ow ik zie m'n geld anders niet terug hoor..![]()
Komop, die poortjes hebben 3 jaar vol bugs gezeten en ze doen het nu nog steeds niet. Wat is dat nou weer voor iets. Een communicatieprotocol wat gekraakt is door een paar studentjes is nou ook niet echt iets wat je van een groot bedrijf verwacht. Ze zijn gewoon falers, je hoeft ze niet te verdedigen hoor![]()
Bij de NS hebben ze het testtraject alweer opgegeven, daar werkte het al helemaal voor geen ene meter. 2 van de 3 keer lag het hele systeem plat. Soms gratis reizen, dat was wel relaxt.
Als het eenmaal werkt, zal het wel best zijn. Maar het had veel makkelijker gekund. Bouw gewoon iets wat in 1 keer werkt, geef drie maanden korting op die kaart en heel NL is er aan gewend. Als ze dat kunnen aan een rookverbod dan toch zeker ook aan een kaart. Dat is Nederlanders niet kunnen wennen is wat mij betrefd een nonsense argument.
Ben je soms de zoon van Geert Wilders? Geertje debatteert ook al met van die mooie argumenten.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je loopt gewoon alles bij elkaar te liegen om te proberen een punt te maken.
Ik doe er wel de juiste opleiding voor, dus ik weet dat het helemaal niet zo complex is. Ik ben langsgeweest bij bedrijf dat het heeft ontwikkeld en die gaven zelf ook half toe dat het behoorlijk geflopt was. Ze wilden er liever niet over praten.quote:Als jij het zo goed weet dat je zo'n complex systeem kunt bouwen en dat alles in 1 keer werkt, meldt je even bij de NS en RET ze zullen je met open armen ontvangen.
nogmaals dat complexe systeem hadden ze rchtstreeks kunnen kopieren van andere systemen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:08 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als jij het zo goed weet dat je zo'n complex systeem kunt bouwen en dat alles in 1 keer werkt, meldt je even bij de NS en RET ze zullen je met open armen ontvangen.
Hoe dan ook, jouw stelling dat ze 200.000 keer 7,50 hebben verdiend is een loze aanname van je.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat de chipkaarten meer dan 7,50 kosten voor de RET ?
Ze kosten gewoon 7,50, bron RET site, dat ze 3 jaar geleden gratis waren doet niet ter zake, we hebben toch over wat het de RET kost ? Ze zijn 3 maanden gratis geweest ja, 3 jaar geleden
volgens hem dus aan de Nederlandersquote:Op donderdag 22 januari 2009 19:08 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Ben je soms de zoon van Geert Wilders? Geertje debatteert ook al met van die mooie argumenten.
Nogmaals, ze zijn 3 jaar bezig en het is nog nergens ingevoerd. Ligt dat dan aan de Nederlanders of aan de bedrijven die die kaart invoeren en produceren?
[..]
Ik doe er wel de juiste opleiding voor, dus ik weet dat het helemaal niet zo complex is. Ik ben langsgeweest bij bedrijf dat het heeft ontwikkeld en die gaven zelf ook half toe dat het behoorlijk geflopt was. Ze wilden er liever niet over praten.
ER IS GEEN ENKEL ANDER LAND WAARBIJ DE KAART LANDELIJK GEBRUIKT WORDT!quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
nogmaals dat complexe systeem hadden ze rchtstreeks kunnen kopieren van andere systemen.
Trouwens de NS en RET hebben daar niets mee te maken, ze zullen daar wel experts voor in dienst nemen toch ?
200.000 reizigers hadden een chipkaart x verkoopprijs.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:10 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Hoe dan ook, jouw stelling dat ze 200.000 keer 7,50 hebben verdiend is een loze aanname van je.
Ja, volgens mij dus niet.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
volgens hem dus aan de Nederlanders
Wat maakt dat nou weer uit? Het werkt nog nieteens in 1 metrolijn in Rotterdam na 2-3 jaar aankloten.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:10 schreef snowgoon het volgende:
[..]
ER IS GEEN ENKEL ANDER LAND WAARBIJ DE KAART LANDELIJK GEBRUIKT WORDT!
Ik benoem gewoon iemand die duidelijk loopt te liegen. Er is geen enkele expert die heeft gezegd dat zwartrijden compleet gestopt kan worden.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:08 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Ben je soms de zoon van Geert Wilders? Geertje debatteert ook al met van die mooie argumenten.
Nogmaals, ze zijn 3 jaar bezig en het is nog nergens ingevoerd. Ligt dat dan aan de Nederlanders of aan de bedrijven die die kaart invoeren en produceren?
[..]
Ik doe er wel de juiste opleiding voor, dus ik weet dat het helemaal niet zo complex is. Ik ben langsgeweest bij bedrijf dat het heeft ontwikkeld en die gaven zelf ook half toe dat het behoorlijk geflopt was. Ze wilden er liever niet over praten.
Ps het bedrijf is niet de NS maar Thales Nederland.
En weer loop je te liegen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
volgens hem dus aan de Nederlanders
Ja het ligt aan die stomme Nederlanders, altijd maar klagen over privacy en duur en veiligheid en gebruiksvriendelijkheid, allemaal van die flauwekul argumentenquote:Op donderdag 22 januari 2009 19:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik benoem gewoon iemand die duidelijk loopt te liegen. Er is geen enkele expert die heeft gezegd dat zwartrijden compleet gestopt kan worden.
Waarom het nog niet goed gaat ligt aan allerlei dingen. Zo zijn er naar mijn mening ook teveel mensen die zich ermee gaan bemoeien en alsnog eisen stellen aan de kaart.
Macca beweerd dat het systeem makkelijk gekopieerd kan worden uit een ander land.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:12 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Wat maakt dat nou weer uit? Het werkt nog nieteens in 1 metrolijn in Rotterdam na 2-3 jaar aankloten.
zei je wel, Nederlanders kunnen niet tegen veranderingen, dit topic nogquote:Op donderdag 22 januari 2009 19:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En weer loop je te liegen.
Ik heb nergens gezegd dat alleen de Nederlanders schuld hebben aan het niet goed werken van het systeem!
Kap nou eens met dat kinderachtig gedrag. Als je niet normaal kunt discusieren en leugens moet gaan verspreiden, zet dan die computer uit.
Flikker toch op troll.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
zei je wel, Nederlanders kunnen niet tegen veranderingen, dit topic nog
wat is het verschil tussen een land en een stad dan ? Wat nou grote schaal, Londen is drukker dan NLquote:Op donderdag 22 januari 2009 19:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Macca beweerd dat het systeem makkelijk gekopieerd kan worden uit een ander land.
En dat terwijl er geen ander land is dat het systeem op zo'n grote schaal gebruikt. Net zoals er ook geen ander land is waar ze eerst strippenkaarten hadden.
lezen Snowgoon ? wat lees ik hier dan verkeerd aan ?quote:Op donderdag 22 januari 2009 09:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En waarom zouden de blinden nu de chipkaart niet aan de chauffeur kunnen geven en de chauffeur laten waarschuwen als ze er zijn?
En hoe gaat het nu dan met de blinden in de metro? Daat kun je niet stempelen bij de chauffeur.
* poortjes bij trein en metrostations: Dat is nieuw maar niet onoverkomelijk.
* apparatuur om in- en uit te checken: Nu moet je ook je strippenkaart in een automaat duwen.
* opwaardeerautomaten: Nu moet je ook strippenkaarten kopen en je kunt automatisch je chipkaart laten opladen
* afhaalautomaten om on-line opwaarderingen af te halen: Nu moet je ook ergens strippenkaarten kopen.
* informatie en verkooppunten; Zelfde als nu.
* trams en bussen met verschillende apparatuur op verschillende plaatsen. Zelfde als nu, ene bus/tram moet je zelf stempelen, bij de ander zit er een controleur.
Het zal even wennen worden en in het begin zeker problemen opleveren. Maar ik zou niet weten waarom wij in Nederland geen systeem kunnen gebruiken dat ook in andere landen wordt gebruikt. Nederland is toch niet het enige land waar blinden en slechtzienden het OV gebruiken.
quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En weer loop je te liegen.
Ik heb nergens gezegd dat alleen de Nederlanders schuld hebben aan het niet goed werken van het systeem!
Kap nou eens met dat kinderachtig gedrag. Als je niet normaal kunt discusieren en leugens moet gaan verspreiden, zet dan die computer uit.
quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:31 schreef snowgoon het volgende:
[..]
... En Nederlanders staan ook erg open voor verandering, niemand is bang om nieuwe dingen aan te leren en oude gewoontes los te laten
Ik ga met jou niet meer in discussie!quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat is het verschil tussen een land en een stad dan ? Wat nou grote schaal, Londen is drukker dan NL
Je kan het in ieder geval als een goede basis gebruiken. Maarja, een Nederlands bedrijf moest al het onderzoek en ontwikkelen overnieuw doen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Macca beweerd dat het systeem makkelijk gekopieerd kan worden uit een ander land.
En dat terwijl er geen ander land is dat het systeem op zo'n grote schaal gebruikt. Net zoals er ook geen ander land is waar ze eerst strippenkaarten hadden.
quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:23 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik ga met jou niet meer in discussie!
Jij verdraaid toch alles wat zeg, legt alles negatief uit en als dat niet genoeg is ga je liegen.
Men hoort zelf uit te maken wat ze blootleggen. Dat is hun vrijheid. Dat horen andere niet voor mij te gaan bepalen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:44 schreef HiZ het volgende:
Ik ben dus tegen dat hele privacy gezeur omdat het ondertussen elke verandering tegenhoudt. Daarnaast zijn mensen er ook waanzinnig dubbel in. Ze kunnen jarenlang op het ene forum klagen over het feit dat de NS weet welke trein ze hebben genomen, terwijl ze in een ander forum hun hele sexuele leven blootleggen voor de hele wereld.
Weer een mooi voorbeeld hoe je mijn uitspraken verdraaid.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
lezen Snowgoon ? wat lees ik hier dan verkeerd aan ?
welk land dan Snowgoon, er was toch geen land.
edit oh ik ben niet de enige die Snowgoon betrapt heeft, 2 leugens nog wel
altijd die kut buitenlandersquote:Op donderdag 22 januari 2009 19:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus waar zeg ik dat het nog niet goed werken van het systeem alleen aan de Nederlanders ligt?
Men kan dus ook zelf uitmaken of men die gegevens aan de NS wil geven of niet.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:26 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Men hoort zelf uit te maken wat ze blootleggen. Dat is hun vrijheid. Dat horen andere niet voor mij te gaan bepalen.
quote:Advies: stop met juridisch gevlooi over privacy
DEN HAAG (ANP) - Persoonsgegevens moeten altijd worden opgeslagen als dat nodig is voor de veiligheid van mensen. Juridisch gevlooi mag in dat geval geen barrière zijn. Anderzijds moet het verzamelen van persoonsinformatie wel tot een minimum beperkt worden.
Dat staat in het advies over een zorgvuldige omgang met persoongegevens, dat oud-burgemeester van Utrecht Annie Brouwer-Korf donderdag heeft gepresenteerd. Brouwer-Korf vindt dat privacybescherming en het verzamelen van gegevens voor de veiligheid vaak ten onrechte worden gezien als twee natuurlijke vijanden. Die tegenstelling moet uit de weg geruimd worden. ,,Dan kunnen veiligheid en privacy elkaar versterken'', zei de oud-burgemeester.
quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:27 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Weer een mooi voorbeeld hoe je mijn uitspraken verdraaid.
Er zijn 3 partijen in deze kwestie. De vervoersbedrijven, het bedrijf wat het systeem ontwikkeld en de reizigers (ofwel Nederlanders). Je neemt het op voor de vervoersbedrijven en de ontwikkelaars, gecombineerd met je ironische reactie dat nederlanders 'heel makkelijk wennen' kom je dan snel tot de conclusie dat het aan de Nederlanders moet liggen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus waar zeg ik dat het nog niet goed werken van het systeem alleen aan de Nederlanders ligt?
Staat daar het woord alleen in? Nee, daar kwam jij mee aan.quote:volgens hem dus aan de Nederlanders
Ik struikel niet over 1 woordje van Macca. Die gast is al langer bezig uitspraken te vedraaien en dingen anders uit te leggen. En vandaag loop die dus glashard te liegen door te stellen dat zwartrijden uitgesloten is volgens experts.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:33 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Er zijn 3 partijen in deze kwestie. De vervoersbedrijven, het bedrijf wat het systeem ontwikkeld en de reizigers (ofwel Nederlanders). Je neemt het op voor de vervoersbedrijven en de ontwikkelaars, gecombineerd met je ironische reactie dat nederlanders 'heel makkelijk wennen' kom je dan snel tot de conclusie dat het aan de Nederlanders moet liggen.
Ga nou niet lopen struikelen over 1 woordje want dat slaat nergens op. Als je het zo gaat bekijken heeft Macca ook nooit gezegd dat het alleen aan de nederlanders ligt. Dat maak jij ervan.
[..]
Staat daar het woord alleen in? Nee, daar kwam jij mee aan.
Kortom niet zo lopen mierenneuken en gewoon normaal praten.
Dankzij jou is de hele discussie naar de kloten.
Er is niemand die zegt dat zwartrijden compleet voorkomen zal worden.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
doe je toch net als Snowgoon, anonieme kaart kopen, kost een beetje meer maar dan heb je ook wat![]()
![]()
Poortjes die niet opengaan zoals ze horen, gek daar hoor ik Snowgoon nooit over.
Zwartrijden ? Uitgesloten volgens experts![]()
![]()
Waarom moet ik voor jou iets gaan regelenquote:Op donderdag 22 januari 2009 19:34 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben wat aan het rondsurfen om te zien wat men nu allemaal gedaan heeft voor deze ov_chip.
Deze site is echt grappig met het ronddraaiend plaatje.
http://www.eastwest-consortium.nl/
En dan naar Demonstration room gaan. Ik ben benieuwd of de demostration room nog aanwezig is . Snowgoon mail henk.scheffers@translink.nl om te vragen of de demonstration room nog aanwezig is en probeer voor ons een middagje testen te regelen in die demostration room. Ik ben benieuwd of het zo soepel werkt als je voorspelt.
Grappig, volgens die site:quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:34 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben wat aan het rondsurfen om te zien wat men nu allemaal gedaan heeft voor deze ov_chip.
Deze site is echt grappig met het ronddraaiend plaatje.
http://www.eastwest-consortium.nl/
...
Jij wilt ons toch overtuigen dat die kaart zeer goed gaat werken.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:39 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waarom moet ik voor jou iets gaan regelen
Ik wil je nergens van overtuigen. Ik ga gewoon de discussie over de OV chipkaart want er worden hier veel onwaarheden verteld of problemen erger gemaakt dan ze zijn.quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij wilt ons toch overtuigen dat die kaart zeer goed gaat werken.
jjij loopt te liegen, maar dat weet iedereen hierquote:Op donderdag 22 januari 2009 19:38 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik struikel niet over 1 woordje van Macca. Die gast is al langer bezig uitspraken te vedraaien en dingen anders uit te leggen. En vandaag loop die dus glashard te liegen door te stellen dat zwartrijden uitgesloten is volgens experts.
[..]
Er is niemand die zegt dat zwartrijden compleet voorkomen zal worden.
Dus als je het over discussie verkloten hebt, klop eens bij Macca aan.
Kom jij eerst maar eens met bewijs waaruit blijkt dat experts of ik duidelijk hebben gezegd dat zwartrijden onmogelijk is na invoering van de OV chipkaart of zeg dat jij dat fout had.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
jjij loopt te liegen, maar dat weet iedereen hier
kom jij maar met je landquote:Op donderdag 22 januari 2009 20:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Kom jij eerst maar eens met bewijs waaruit blijkt dat experts of ik duidelijk hebben gezegd dat zwartrijden onmogelijk is na invoering van de OV chipkaart of zeg dat jij dat fout had.
Deze quote ik even want die kan nog vele malen gebruikt worden wanneer snowgoon weer eens uit zijn nek loopt te zuigen*quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:15 schreef snowgoon het volgende:
Als je niet normaal kunt discusieren en leugens moet gaan verspreiden, zet dan die computer uit.
Ik heb ook nergens gezegd dat er een land is waarbij in al het openbaar vervoer een chipkaart wordt gebruikt.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
kom jij maar met je land
ik was ironisch sukkel, een gesloten systeem impliciteert dat je moet betalen om binnen te komen en uit te komen, vandaar geen zwartrijden meer mogelijk.
Een jaar geleden ookquote:Op donderdag 22 januari 2009 20:11 schreef macca728 het volgende:
in Rotterdam was dat een paar weken geleden 35%
Je zult toch wat aan dat lezen van je moeten doen, want jouw quote gaat over:quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:28 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Men kan dus ook zelf uitmaken of men die gegevens aan de NS wil geven of niet.
Overigens een leuk bericht daarover vandaag:
[..]
Dit geheel in tegenstelling tot de OV-chipkaart, want die gegevens zijn niet nodig voor de veiligheid. Aangezien het commerciële bedrijven zijn zullen ze die gegevens wel voor commerciële doeleinden gaan gebruiken. Of veiligheid>privacy een goed idee is een heel andere discussie, maar geld>privacy is dat eigenlijk ook.quote:privacybescherming en het verzamelen van gegevens voor de veiligheid
Ik daag je uit, laat eens wat van mijn oude uitspraken die gelogen zijn zien.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:17 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Deze quote ik even want die kan nog vele malen gebruikt worden wanneer snowgoon weer eens uit zijn nek loopt te zuigen*
* ik pas mij even aan, aan zijn manier van spreekwoorden en gezegden gebruiken
Of het artikel ook op de OV chipkaart van toepassing is, is weer een apart discussie.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:20 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Je zult toch wat aan dat lezen van je moeten doen, want jouw quote gaat over:
[..]
Dit geheel in tegenstelling tot de OV-chipkaart, want die gegevens zijn niet nodig voor de veiligheid. Aangezien het commerciële bedrijven zijn zullen ze die gegevens wel voor commerciële doeleinden gaan gebruiken. Of veiligheid>privacy een goed idee is een heel andere discussie, maar geld>privacy is dat eigenlijk ook.
Waar haal jij vandaan dat dat cijfer vorig jaar ook zo was?quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:18 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Een jaar geleden ook![]()
Vooral studenten die zo'n gratis kaart opgestuurd hebben gekregen. Wordt echt grappig volgende week, ik ga heel de dag in de metro mensen kijken
Daar hoef ik geen moeite voor te doen. Alleen in dit topic ben je al twee keer betrapt op liegen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:20 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik daag je uit, laat eens wat van mijn oude uitspraken die gelogen zijn zien.
sterker nog. volgens de RET was dat toen 50% in augustus 2008quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:18 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Een jaar geleden ook![]()
Vooral studenten die zo'n gratis kaart opgestuurd hebben gekregen. Wordt echt grappig volgende week, ik ga heel de dag in de metro mensen kijken
AD, RET, Spitsquote:Op donderdag 22 januari 2009 20:27 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waar haal jij vandaan dat dat cijfer vorig jaar ook zo was?
quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:30 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Daar hoef ik geen moeite voor te doen. Alleen in dit topic ben je al twee keer betrapt op liegen.
Troll
Ow vorig jaar in de trant van 2 maanden geledenquote:Op donderdag 22 januari 2009 20:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
AD, RET, Spits
RET zei ongeveer 50%
proef AD wees ongeveer 1/3 aan als gebruiker
augustus is 2 maanden geleden ? ja in jouw wereldquote:Op donderdag 22 januari 2009 20:34 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ow vorig jaar in de trant van 2 maanden geleden
Ik heb het over het % van de reizigers dat de kaart gebruikt ter verduidelijking.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:37 schreef Hephaistos. het volgende:
Er zit een verschil tussen bezit van een kaart en gebruik van een kaart. Als jullie die twee percentages door elkaar blijven gooien kom je er nooit uit.
We komen er toch nooit uit. Een paar mensen hier willen alleen maar nadelen zien in de OV chipkaart.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:37 schreef Hephaistos. het volgende:
Er zit een verschil tussen bezit van een kaart en gebruik van een kaart. Als jullie die twee percentages door elkaar blijven gooien kom je er nooit uit.
Tja, mensen blijven gewoon gebruiken wat ze gewend zijn, totdat ze gedwongen worden om te veranderen. Ik duwde ook nog steeds m'n ouderwetse OV in die poortjes, terwijl ik de chipkaart in m'n portemonnee had zitten.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik heb het over het % van de reizigers dat de kaart gebruikt ter verduidelijking.
Dat was begin januari 35 % van het totaal aantal reizigers in de metro, net zoveel als 4 maanden daarvoor, ondanks intensieve campagnes van de RET in deze regio en het vrij reizen per 1-1-09 van zowel ouderen als studenten + 35% korting op de metro reis voor chipkaartgebruikers
Volgens de RET waren er toen ongeveer 200.000 al afgezet, inmiddels meer
Ik moet jou niks geven!quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:41 schreef macca728 het volgende:
Geef nou eens cijfers van regio Amsterdam !!! Die zijn er vast wel
Ja ik denk dat het % ook naar 100 schiet ja.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Tja, mensen blijven gewoon gebruiken wat ze gewend zijn, totdat ze gedwongen worden om te veranderen. Ik duwde ook nog steeds m'n ouderwetse OV in die poortjes, terwijl ik de chipkaart in m'n portemonnee had zitten.
Verwacht dus wel dat het los zal lopen volgende week. Misschien wat langere rijen voor die poortjes tijdens de spits.
lager zeker hahaquote:
Daarom, dan maakt het ook niet zoveel uit of er in augustus nou 35 of 85 procent gebruikmaakte van die kaart...quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja ik denk dat het % ook naar 100 schiet ja.
Hoezo misschien ? denk eerder gedurende de dag. In de spits gebruiken de meeste mensen een abonnement en die weten wel hoe het werkt.
Ben benieuwd of het systeem het aankan
ja dat is waar. Alleen de grootste klojo's staan overdag voor dei poortjes te klooienquote:Op donderdag 22 januari 2009 20:52 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Daarom, dan maakt het ook niet zoveel uit of er in augustus nou 35 of 85 procent gebruikmaakte van die kaart...
En tja, gedurende de dag zijn er op de meeste stations wel genoeg poortjes om de mensen aan te kunnen. Maar in de spits op bijvoorbeeld Centraal moet er een flinke mensenmassa uit de metro, door een beperkt aantal poortjes. Als het uitchecken dan niet soepel verloopt (bijv. door de vraag of je nou wel of niet uitgecheckt bent) groeien files snel aan.
Maar we zullen zien
Dat zal de eerste dagen wel zo zijn totdat iedereen er aan gewend is.quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:13 schreef Cmonv het volgende:
Centraal station is echt het mooist. Daar staan nu al regelmatig files.
Zou me niet verbazen als ze de poortjes daar in de loop van de dag gewoon weer open stellen want 9 tegen 10 dat het daar een chaos gaat worden in de ochtendspits.
Je bent optimistisch hahaquote:Op donderdag 22 januari 2009 21:18 schreef Cmonv het volgende:
True, ik ga in ieder geval een kwartier eerder de deur uit
quote:RET neemt extra ov-chipmaatregelen voor blinden
Uitgegeven: 22 januari 2009 18:44
Laatst gewijzigd: 22 januari 2009 20:37
ROTTERDAM - Viziris, de belangenorganisatie voor mensen met een visuele handicap, en de Rotterdamse vervoersorganisatie RET hebben afspraken gemaakt om het gebruik van de ov-chipkaart gemakkelijker te maken voor blinden en slechtzienden.
De organisaties lieten donderdag weten daarover een akkoord te hebben bereikt.
Viziris zei woensdag nog ''zeer teleurgesteld'' te zijn over het uitblijven van toenaderingen van de RET. Overleg donderdag tussen de partijen leverde afspraken op over een overgangsregeling, een proef met de mogelijkheid voor reizigers met een visuele beperking tot betaling achteraf, extra voorlichting en het uitbreiden van de spraakmodule op de website www.ov-chipkaart.nl.
Reizigers
Ook is afgesproken dat de RET voorlichters van Viziris gaat trainen. Op de metrostations worden reizigers met een visuele beperking, net als overigens andere reizigers die dat wensen, geholpen door de RET-servicemedewerkers.
Directeuren Johan Hahn van Viziris en Pedro Peters van de RET lieten weten tevreden te zijn met de afspraken.
Volgens Hahn zijn hiermee eerder tegen de RET aangekondigde ludieke acties van de baan.
Handtekening
Een aantal visueel gehandicapten biedt dinsdagmiddag de Vaste Kamercommissie van Verkeer & Waterstaat een petitie aan voor het blijvend zelfstandig kunnen reizen van blinden en slechtzienden. De afgelopen maanden hebben meer dan duizend mensen digitaal hun handtekening onder het verzoek gezet.
Een woordvoerster van de groep zei donderdag dat zeker eenzelfde aantal had willen tekenen, maar dat niet kon. De ondertekenaars vragen om een nultarief of 100 procent korting op de OV-chipkaart, in elk geval zolang die voor hen niet controleerbaar te gebruiken is.
quote:Heel Nederland kijkt mee op‘D-Day’
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - Een brigade van tientallen studenten gehuld in witte jassen, talloze medewerkers in het rood die rondrijden op opvallende karretjes en dan ook nog de in het geel gehulde RET-‘presentatoren’ die het publiek uitleg geven over de ov-chipkaart. Wie dezer dagen op een van de 49 metrostations in Rotterdam en omgeving rondloopt, treft daar een veelkleurig circus aan.
Voeg daarbij de ongekende reclamecampagne met miljoenen folders en duizenden posters en spotjes op radio en televisie. Zou er nog iemand zijn die het helemaal is ontgaan dat de strippenkaart nu echt uit de Rotterdamse metro verdwijnt en daar wordt vervangen door de ov-chipkaart?
Over een week is het zover, dan kan niemand meer met het papieren vervoersbewijs de metro in. De toegangspoortjes zijn dan alleen nog met de ov-chipkaart te openen.
Al weken bereidt het Rotterdamse vervoersbedrijf RET zich voor op D-Day. 29 januari staat bij iedere werknemer met rood in de agenda gemarkeerd. Met als codewoorden ‘van strip naar chip’.
Begin deze week leidde de Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu op station Zuidplein in Rotterdam-Zuid de aftelcampagne in. Met nog tien dagen te gaan was zelfs een fanfarekorps ingehuurd, dat zag dat Baljeu onder massale media-belangstelling het allereerste stempelapparaat ontmantelde. De resterende 150 gele bakjes volgen deze en volgende week.
„Heel Nederland kijkt met ons mee,’’ zei Baljeu, in de Stadsregio Rotterdam verantwoordelijk voor het verkeer en vervoer in het Rijnmond-gebied. „Maar het is nog geen feest,’’ voegde ze eraan toe, wijzend op de fanfare, „we zijn volop bezig met een proces. Den Haag, de Tweede Kamer en de rest van het land volgen dat op de voet. En dat is goed. Rotterdam is het begin van de landelijke uitrol van de ov-chipkaart. En gelukkig houdt de reiziger ons scherp.’’
Want waarschijnlijk weten de meeste van de circa 150.000 dagelijkse metropassagiers – die goed zijn voor 300.000 ritten – wel dat die ov-chipkaart eraan komt. Maar het oplaadbare pasje aanschaffen en ook gaan gebruiken, is nog niet bij iedereen vaste prik geworden.
RET-baas Pedro Peters liet eerder deze week weten dat het gebruik nu op 40 procent zit. Ofwel 120.000 van de 300.000 dagelijkse ritten wordt gemaaakt met de ov-chipkaart. Belangrijker vindt hij het bezit van de veelbesproken pas, dat ligt nu op 70 procent. „Het moet naar 90 procent. Immers, 10 procent van de metroreizen is incidenteel van karakter.’’
Peters deed maandag opnieuw een beroep op de groep van bijna 20.000 abonnementhouders die de ov-chipkaart nog niet hebben of nog niet gebruiken. Verder rekent hij op circa 15.000 passagiers die nu nog de strippenkaart hanteren. „Het wordt kort dag, maar het moet lukken,’’ zegt Peters, zoals altijd optimistisch.
Voor zijn vervoersbedrijf is het een ‘gigantische’ operatie, die de RET nog niet eerder meemaakte. Ook het personeel moet eraan geloven. Inmiddels hebben ruim 2100 werknemers een opfriscursus ov-chipkaart gehad. Vanaf volgende week woensdag – een dag voor D-Day – zal het grootste deel van het personeel ‘op straat’ zijn. „Alles wat niet rijdt, is op de stations te vinden.’’ De circa 650 RET’ers en assistenten krijgen zelfs nog hulp van hun collega’s van de NS en het GVB uit Amsterdam.
Bij de hulptroepen zit ook Lieuwe van Tright, een gepensioneerde RET- medewerker, die graag helpt bij de introductie van de ov-chipkaart. „We krijgen allerlei uiteenlopende vragen,’’ legt de in het geel gehulde man uit. „We hangen dan ook geen algemeen verhaal op, maar leveren informatie op maat. Wat we merken, is dat het voor iedereen wennen is.’’
Volgens Pedro Peters, die medio 2005 aantrad en al dan niet gewild uitgroeide tot het landelijke boegbeeld van de ov-chipkaart, gaan de meeste vragen over de ouderen (65+) die weer gratis mogen reizen, de kortingsactie (tot 3 februari 35 procent) en de compensatie bij het overstappen uit de bus en de trein op de metro.
„We hopen dat het op 29 januari soepel loopt. Het zal best ergens fout gaan, we proberen dat zo veel mogelijk te beperken. Maar belangrijk is ook hoe het twee weken daarna gaat. Of iedereen er dan ook echt aan gewend is.’’
De operatie van strip naar chip heeft nog een week en zal volgende week in de nacht van woensdag 28 op donderdag 29 januari worden afgerond.
Dan trekt een brigade RET’ers langs metrostations om de allerlaatste bewijzen van het bijna 29 jaar oude strippenkaart-tijdperk uit te wissen. Later dit jaar zullen ook de tram en de bus in Rotterdam dit voorbeeld volgen.
Wie de laatste strip in de Rotterdamse metro afstempelt, zal de RET worst wezen. Dat zal iemand zijn die woensdagavond laat – mogelijk al na middernacht – nog een metroritje maakt. Een paar uur later al begint op donderdag bij aanvang dienst (half zes) D-Day.
Dat is dan vast je eigen schuld geweest!quote:Op vrijdag 23 januari 2009 @ 20:00 schreef Cmonv het volgende:
Vandaag weer een poortje tegen m'n neus...
quote:'Verkoop en gebruik ov-chipkaart stijgen sterk'
Uitgegeven: 26 januari 2009 20:07
Laatst gewijzigd: 26 januari 2009 20:07
ROTTERDAM - Het aantal verkochte ov-chipkaarten is de afgelopen week sterk gestegen.
Dat meldt de Rotterdamse vervoerder RET maandag, drie dagen voordat de strippenkaart als vervoersbewijs in de metro wordt afgeschaft.
Volgens de RET bezit bijna driekwart van alle reizigers in de Rotterdamse metro nu een ov-chipkaart. Het totaal aantal verkochte kaarten in de regio Rotterdam ligt nu boven de 800.000.
Gestegen
Het aantal ritten waarbij de ov-chipkaart wordt gebruikt, is de afgelopen week gestegen van 120.000 naar 150.000 per dag. Dat is de helft van het aantal ritten dat dagelijks in de Rotterdamse metro wordt gemaakt.
''Het is belangrijker hoeveel mensen de kaart in hun bezit hebben dan hoeveel mensen hem nu al gebruiken'', legt een zegsman uit. ''Veel mensen wachten toch tot het laatste moment voordat ze hun strippenkaart gedag zeggen.''
Studenten
Studenten die in Rotterdam studeren of wonen hebben inmiddels de nieuwe ov-chipkaart gekregen. Er zijn volgens de RET wel kleine problemen met studenten die hun informatie te laat hebben aangeleverd.
De Rotterdamse vervoerder gaat de komende dagen extra inzet verzorgen op de metrostations waar veel studenten komen. Studenten die 29 januari nog geen ov-chipkaart hebben, kunnen op vertoon van hun studentenkaart bij de RET een toegangskaart aanvragen waarmee zij de metro in kunnen.
Afscheid
Rotterdam neemt donderdag in de metro definitief afscheid van de strippenkaart. Als de overgang naar de ov-chipkaart goed verloopt, volgen daarna stap voor stap de andere vervoersbedrijven. Zo gaan de NS de chipkaart al vanaf 1 mei invoeren.
quote:RET: reiziger went aan ov-chipkaart
Door GERT ONNINK
Rotterdam - De tienduizenden Rotterdamse metroreizigers zullen donderdag - als zij niet meer met de strippenkaart kunnen betalen - gewend zijn aan de nieuwe ov-chipkaart. Dat beweert stadsvervoerder RET.
FOTO MARCO DE SWART
Het bedrijf verwacht dat de overgang van het papieren bewijs op de oplaadbare pas in de Maasstad zonder problemen zal verlopen.
,,De reizigers bereiden zich goed voor op de overstap van strip naar chip. We zijn optimistisch,’’ zo liet een woordvoerder van de RET maandagavond weten. Vanaf donderdag kan in de metro niet meer met de strippenkaart worden gereisd.
Het bezit van de ov-chipkaart ligt nu op 75 procent. Dat was vorige week nog 70 procent. Het daadwerkelijke gebruik van de pas is gestegen van 40 naar 50 procent. Dat betekent dat de helft van de 300.000 dagelijkse metroritten nu met de chippas wordt gemaakt.
Volgens de RET bestellen steeds meer reizigers de ov-chipkaart op internet. Afgelopen week kwamen daar 15.000 persoonlijke kaarten bij, 3.000 meer dan daarvoor. Bij de ‘anonieme’, niet op naam gestelde passen was er een toename met 12.000. Dat waren er 5.000 extra. Het aantal verkochte dagkaarten - de wegwerpexemplaren van de ov-chip - blijft op 3500 tot 4000 in de week. Voor de studenten die hun ov-chipstudentenkaart nog niet hebben ontvangen, houdt de RET extra toegangskaarten paraat. Ook busoverstappers zijn aanvullende passen.
De extra inzet (personeel) en maatregelen lijken op dit moment voldoende, stelt de RET. De komende dagen zullen op de stations honderden medewerkers zijn om de reizigers te helpen.
De poortjes van de 49 metrohaltes zijn donderdag nog maar met de ov-chipkaart te openen. De verwachting is dat de pas later dit jaar ook in de tram en de bus in de Maasstad zal worden ingevoerd.
Propaganda?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 09:09 schreef Basp1 het volgende:
Verse propaganda van het OV-chip kaart front.
Aftellen tot 29 januari kijken of het gaat werken. Nog maar 2 nachtjes slapern en dan gaan we het zien.
[..]
Nou en?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 09:10 schreef macca728 het volgende:
Ja ik las het ook net
sterk gestegen, nou van 35% naar 50%, wees er maar tevreden mee als RET zijnde 2 dagen voor invoering en ondanks 35% korting.
Overigens 70% van de reizigers had de chipkaart al vorig jaar, nu 75% ook niet echt denderend
Er wordt nog wel meer vals gespeeld met de cijfers. Men neemt het aantal 'bekende' reizigers, en het aantal verstrekte kaarten. En voila, we hebben een percentage.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:37 schreef Hephaistos. het volgende:
Nou, ik WOON in Rotterdam, en ik GEBRUIK dat gedrocht. En ik kan er maar bijzonder weinig voordelen aan ontdekken.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 09:11 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Propaganda?
Ik zie de kaart niet opgehemeld worden. gewoon een weergave van hoeveel kaarten er gebruikt worden. Blijkt maar weer dat sommige het alleen maar negatief willen bekijken.
Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Dat je nogal goed gelovig bent, maakt niet uit hoor, is wel vertederend om te zien.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 09:11 schreef snowgoon het volgende:
Propaganda?
Ik zie de kaart niet opgehemeld worden. gewoon een weergave van hoeveel kaarten er gebruikt worden. Blijkt maar weer dat sommige het alleen maar negatief willen bekijken.
De RET heeft wat dat betreft NIKS met de NS te maken. Hoeveel kaarten de NS uitgeeft heeft niks met de RET cijfers te maken.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 09:15 schreef Metatron het volgende:
[..]
Er wordt nog wel meer vals gespeeld met de cijfers. Men neemt het aantal 'bekende' reizigers, en het aantal verstrekte kaarten. En voila, we hebben een percentage.
Dat bijvoorbeeld de NS je elk jaar een NIEUWE chipkaart geeft als je een kortingskaart haalt wordt voor het gemak even vergeten. Op die manier tel ik dus al drie keer mee in die cijfers, want ik heb al drie keer zo'n kaart gekregen, terwijl 2 daarvan in de vuilnisbak liggen.
Liever goedgelovig dan een eeuwige zeur!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 09:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Dat je nogal goed gelovig bent, maakt niet uit hoor, is wel vertederend om te zien.![]()
Wij van ret zeggen dat het voorspoedig loopt.![]()
Net zoals ik al zeg nog 2 nachtjes slapen en dan gaan we het vanzelf zien of ze gelijk hebben. Ik vertrouw de mensen van de ret to nu toe net zoals ik de ING bankier nog vertrouw.
komt dat nog steeds voor ? goh in Rotterdam helemaal nooitquote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:00 schreef HiZ het volgende:
Voordat dit topic weer dicht gaat; ik wilde nog even melden dat ik mijn chipkaart gisteren weer heb gebruikt in het Amsterdamse openbaar vervoer. En ik ben erg tevreden over de werking. Wat ik wel ergerlijk vond was dat een lezer in de tram kapot was.
En nog een AD-artikel:quote:
quote:OV-Chipkaart: gewoon even wennen
Door GERT ONNINK
‘Begrijpen nieuwe kaart vereist universitaire opleiding’, ‘Consumentenbond vreest chaos openbaar vervoer’, ‘Bejaarden in de problemen’ en ‘Kaart pakt duurder uit’. Zijn dit krantenkoppen over de nieuwe ov-chipkaart, die zo omstreden oplaadbare vervoerspas die donderdag definitief in de Rotterdamse metro zal worden ingevoerd? Nee hoor, ze horen bij berichten uit 1980 bij de introductie van de strippenkaart in het landelijk openbaar vervoer.
De vervanging van de toenmalige metro-, tram- en buskaartjes door een reissysteem met zones veroorzaakte bijna dertig jaar geleden een storm van protest.
De Rotterdamse vervoerder RET ziet een opvallende overeenkomst met de introductie van de ov-chipkaart. ,,Mensen moesten niets van de strippenkaart hebben. En nu deze gaat verdwijnen, willen ze er opeens niet meer vanaf,’’ zegt Pedro Peters, algemeen directeur van de RET.
Consumenten hebben grote moeite met dingen die ineens anders worden, stelt dr. Henk Aarts, hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Utrecht. ,,Mensen vinden veranderingen vervelend, zeker als het om routinezaken gaat, dagelijkse dingen waar je niet zo lang over hoeft na te denken.’’
De reiziger, geeft Aarts aan, kijkt in het geval van de nieuwe chippas vooral naar eventuele winst, in tijd en in geld. ,,Levert het hem of haar iets op? Als dat niet zo is, dan is de wens tot veranderen niet zo groot.’’ De hoogleraar weet dat het imago van de ov-chipkaart niet al te best is. ,,De pas is te kraken, je kunt je geld zomaar kwijtraken. Met een besmet product wil het publiek niets te maken hebben.’’
Aarts stipt nog meer voorbeelden aan van aanvankelijke weerstand. ,,Met de euro zou het niets worden, alles werd maar duurder. Nu hoor je daar niemand meer over. Of neem de mobiele telefoon. Bij de eerste dacht je toch ook: wat moet ik hiermee? Nu ben ik al aan mijn zesde exemplaar toe.’’ Dan de allereerste keer pinnen met een bankpas. ,,Geld uit de muur halen, dat was eng, zeker in het donker. Nu doet iedereen het, zelfs ouderen,’’ zegt Aarts.
De Utrechtse hoogleraar denkt dat het met de vervoerspas uiteindelijk ook goedkomt. ,,Je kunt eraan wennen, vermoed ik. Ik heb er zelf nog geen. Als u me over een jaar weer belt, gaat het ongetwijfeld beter. Dan is iedereen eraan gewend.’’
Volgens dr. Rick van Baaren, directeur van de master gedragsverandering van de Radboud Universiteit in Nijmegen, valt bij de invoering van de ov-chipkaart vooral het geklungel en het gebrek aan leiderschap op. ,,Mensen hebben toch al zo’n moeite van hun ingesleten gewoontes af te springen.’’
Neem het rookverbod, zegt Van Baaren. ,,Daar wordt maar geschipperd. Dat werkt niet. Je moet duidelijkheid scheppen. Dat gepolder is funest. Er moet worden gezegd: geen gezeur meer, we gaan het doen.’’
Van Baaren vindt de komst van de euro een goed voorbeeld. Daar voerde het rijk een uitvoerige, duidelijke informatiecampagne voor. ,,Dat er later, ver na de invoering, toch weer een paar idioten tegen waren, zijn we allemaal vergeten.’’
Bij het debat over rekeningrijden heeft de overheid volgens de gedragsdeskundige juist het verkeerde signaal afgegeven. ,,Geen leiderschap. Je moet een besluit nemen en dat ook uitstralen. De ov-chipkaartdiscussie is heel on-Rotterdams.’’
Arno Bonte, gemeenteraadslid voor GroenLinks in Rotterdam en het gezicht van het verzet tegen de pas, vindt dat de gebruikers zijn gepasseerd. ,,De RET is uitgegaan van het systeem en niet van de reiziger. Het is best dat ze willen veranderen - de strippenkaart loopt inderdaad op zijn einde - maar zorg wel dat alle problemen zijn opgelost. Zo ver zijn we nog lang niet.’’ Bonte voorziet donderdag - als de strippenkaart in de metro niet meer kan worden gebruikt - problemen op de metrostations. ,,Ik hoop dat het meevalt, maar ik vrees het ergste.’’ Hij verwijst naar Londen waar in de metro zeven jaar lang twee systemen naast elkaar hebben bestaan. ,,En Rotterdam wil het na drie jaar proeftuin nu al gaan doen. Dat is absurd.’’
Ook de Consumentenbond kijkt met grote vrees uit naar donderdag. ,,Wij zetten nog steeds vraagtekens bij de ov-chipkaart. Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen,’’ zegt Frederique Hermie namens de organisatie.
Vorige week hebben Consumentenbond, reizigersvereniging Rover en ANWB nog geprobeerd het vastgelopen overleg met Verkeer en Waterstaat over de ov-chipkaart vlot te trekken, maar dat had geen succes. ,,Praten helpt niet, de invoering gaat toch door. Maar wij zijn bang dat de mensen er niet klaar voor zijn.’’
De RET heeft het over het totaal aantal uitgegeven chipkaarten, niet alleen over de kaarten die door hunzelf uitgegeven zijn. Daarnaast komen die cijfertjes niet eens van de RET, maar van het OV chipkaart samenwerkingsverband.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 09:21 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De RET heeft wat dat betreft NIKS met de NS te maken. Hoeveel kaarten de NS uitgeeft heeft niks met de RET cijfers te maken.
Bijvoorbeeld dat ik niet eens in de week aan moet schuiven in een lange rij toeristen om nog snel even een strippenkaart te kopen waarna ik nog net mijn tram kan zien wegrijden en dat de rit naar mijn werk goedkoper is geworden. Dat dus bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:02 schreef macca728 het volgende:
Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen
Dat is ook mijn mening, wat is nu makkelijker aan de chipkaart
ja dat is bullshitquote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld dat ik niet eens in de week aan moet schuiven in een lange rij toeristen om nog snel even een strippenkaart te kopen waarna ik nog net mijn tram kan zien wegrijden en dat de rit naar mijn werk goedkoper is geworden. Dat dus bijvoorbeeld.
Oh ja, schokkend is natuurlijk wel dat de overheid nu weet dat ik soms de tram neem naar mijn werk. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze al wisten dat ik 5 dagen per week naar mijn werk ga.
als jij je chipkaart niet bij je heb, moet je alsnog in de rijquote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld dat ik niet eens in de week aan moet schuiven in een lange rij toeristen om nog snel even een strippenkaart te kopen waarna ik nog net mijn tram kan zien wegrijden en dat de rit naar mijn werk goedkoper is geworden. Dat dus bijvoorbeeld.
Oh ja, schokkend is natuurlijk wel dat de overheid nu weet dat ik soms de tram neem naar mijn werk. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze al wisten dat ik 5 dagen per week naar mijn werk ga.
In Rotterdam ging ook zeker nooit een strippenkaart automaat stuk hequote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
komt dat nog steeds voor ? goh in Rotterdam helemaal nooit![]()
![]()
Goed artikel.quote:
Waaruit blijkt dat de RET cijfers van de OV chipkaart gebruikt? Lijkt mij dat de RET beter op de hoogte is van de door hun afgegeven abbonementen dan TLS.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 14:38 schreef Metatron het volgende:
[..]
De RET heeft het over het totaal aantal uitgegeven chipkaarten, niet alleen over de kaarten die door hunzelf uitgegeven zijn. Daarnaast komen die cijfertjes niet eens van de RET, maar van het OV chipkaart samenwerkingsverband.
dusseh....
Dit gebeurt niet meer met de chipkaart ? Goh wonderkaartquote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:44 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bussen en trams hadden nooit pech en de metro reed ook gewoon altijd
Heb je dat artikel gelezen over de invoering van de strippenkaart?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:02 schreef macca728 het volgende:
Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen
Dat is ook mijn mening, wat is nu makkelijker aan de chipkaart
Er is iemand die de kaart gebruikt en er de voordelen van inziet. En Macca negeert dat weer compleet en gaat weer een nadeel zoeken.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
als jij je chipkaart niet bij je heb, moet je alsnog in de rij
als er een verkooppunt is bij je in de buurt natuurlijk
LEZEN!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dit gebeurt niet meer met de chipkaart ? Goh wonderkaart
Ja wat heeft dat ermee te maken ?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Heb je dat artikel gelezen over de invoering van de strippenkaart?
Jij bent typisch zo iemand die niet tegen verandering kan. Als de strippenkaart nu ingevoerd zou worden zou jij daar ook moord en brand over schreeuwen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja wat heeft dat ermee te maken ?
Heb je ook gehoord dat in Parijs de reisgegevens maar 48 maximaal mogen worden bewaard ? Met een nog te komen chipkaart !
nee het voordeel dat hij noemt is geen voordeel van de chipkaartquote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:51 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Er is iemand die de kaart gebruikt en er de voordelen van inziet. En Macca negeert dat weer compleet en gaat weer een nadeel zoeken.
ja negeer maarquote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jij bent typisch zo iemand die niet tegen verandering kan. Als de strippenkaart nu ingevoerd zou worden zou jij daar ook moord en brand over schreeuwen.
Waarom is dat ? Omdat de Fransen hun privacy wel belangrijk vindenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jij bent typisch zo iemand die niet tegen verandering kan. Als de strippenkaart nu ingevoerd zou worden zou jij daar ook moord en brand over schreeuwen.
En leuk voor die Parijzenaren dat hun het maar 48 uur bewaren. Het zal mij een biet wezen of die gegevens 48 uur of 48 jaar worden bewaard.
Precies. Het is even wennen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee het voordeel dat hij noemt is geen voordeel van de chipkaart
dat kan zowel met chipkaart als met strippenkaart gebeuren, gewoon kwestie van bij je hebben
echter je kan niet overal een chipkaart kopen NU, dus NU nadeel ja,straks maakt het niet meer uit
Ik heb geen idee waarom dat anders is.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom is dat ? Omdat de Fransen hun privacy wel belangrijk vinden
Kan hier ook hoor, alleen die onverschillige Nederlanders kan het geen moer schelen
Eh, dan zet je drie stappen en heb je een andere automaat. Of stap je naar de conducteur.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:44 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In Rotterdam ging ook zeker nooit een strippenkaart automaat stuk he
Eh nee. En dat zal ook wel zo blijven. Ik zie ook niemand de OV-chipkaart de schuld geven van het onvermogen van vervoersbedrijven om hun materiaal fatsoenlijk te onderhouden. Ik zie alleen jou een poging doen de critici die woorden in de mond te leggen.quote:Bussen en trams hadden nooit pech en de metro reed ook gewoon altijd
En 70.000 euro extraquote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:59 schreef Metatron het volgende:
[..]
Eh, dan zet je drie stappen en heb je een andere automaat. Of stap je naar de conducteur.
Het probleem met die chipkaart-lezers is dat als het fout gaat, meestal meteen ALLE apparaten op een station buiten werking zijn. (Ik spreek uit eigen ervaring in deze.) En bij een strippenkaart ben je niet onterecht TEVEEL geld kwijt als het automaat niet werkt. Hooguit kun je niet afstempelen als je instapt. Bij de chipkaart kan het zijn dat je niet kunt inchecken, maar OOK dat je niet kunt uitchecken. En voornamelijk dat laatste kost je op z'n minst moeite om dat geld terug te krijgen.
Een extra 'point of failure' dus. Niet echt iets wat ik als positief ervaar om te introduceren. Zeker niet wanneer de 'last' van de problemen bij de reiziger komen te liggen.
[..]
Eh nee. En dat zal ook wel zo blijven. Ik zie ook niemand de OV-chipkaart de schuld geven van het onvermogen van vervoersbedrijven om hun materiaal fatsoenlijk te onderhouden. Ik zie alleen jou een poging doen de critici die woorden in de mond te leggen.
Oh: de RET heeft het teveel afgeschreven reistegoed teruggestort. Kostte ze maar een weekje of 5, de schatten.
2x in de maand december bij de NS bvquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:01 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En 70.000 euro extra
En hoevaak gebeurd het nog dat er op stations geen enkele lezer werkt?
Gewenning is een bar slechte maatstaf met betrekking tot efficientie of gemak.quote:
dat is het punt bij een storing, als je binnen bent, kan je niet meer buiten en als ze de poorten opengooien ben je 4 euro kwijt en kan je daarna ook een tijdje niet meer incheckenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:59 schreef Metatron het volgende:
[..]
Eh, dan zet je drie stappen en heb je een andere automaat. Of stap je naar de conducteur.
Het probleem met die chipkaart-lezers is dat als het fout gaat, meestal meteen ALLE apparaten op een station buiten werking zijn. (Ik spreek uit eigen ervaring in deze.) En bij een strippenkaart ben je niet onterecht TEVEEL geld kwijt als het automaat niet werkt. Hooguit kun je niet afstempelen als je instapt. Bij de chipkaart kan het zijn dat je niet kunt inchecken, maar OOK dat je niet kunt uitchecken. En voornamelijk dat laatste kost je op z'n minst moeite om dat geld terug te krijgen.
En dat terwijl de OV chipkaart daar nog in een testfase is!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:02 schreef macca728 het volgende:
[..]
2x in de maand december bij de NS bv
Hoe wil jij dan nieuwe dingen invoeren?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:02 schreef Metatron het volgende:
[..]
Gewenning is een bar slechte maatstaf met betrekking tot efficientie of gemak.
En hoevaak gerbeurd dat?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat is het punt bij een storing, als je binnen bent, kan je niet meer buiten en als ze de poorten opengooien ben je 4 euro kwijt en kan je daarna ook een tijdje niet meer inchecken
een goed werkend systeem introduceren, waarbij rekening wordt gehouden met de klantquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Hoe wil jij dan nieuwe dingen invoeren?
Of wil jij tot in het einde der tijden een strippenkaart gebruiken? Iets waar men 30 jaar geleden ook niet aan moest denken.
Verzin jij eens een manier hoe je snel, landelijk om kunt schakelen van strippenkaart naar OV chipkaart zonder 1 enkel probleem.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
een goed werkend systeem introduceren, waarbij rekening wordt gehouden met de klant
kan je niet lezen ? is 2x gebeurd in een maand bij NSquote:
Geen enkele lezer? Geen idee. Ik heb het twee keer meegemaakt, en dan reis ik maar weinig met de metro. (Ongeveer 1 keer per week een keer op en neer naar het centrum.) Dan heb ik het nog een paar keer meegemaakt dat in ieder geval de 2 lezers waar ik aan het begin van mn reis voorbijkwam het niet deden, en ik maar gewoon ingestapt ben omdat de metro er aan kwam.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:01 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En 70.000 euro extra
En hoevaak gebeurd het nog dat er op stations geen enkele lezer werkt?
De NS is nog in testfase, de RET gaat het als eerste invoeren en blijkbaar gaat het bij de RET erg goed, want fouten van de RET kun je niet oplepelen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
kan je niet lezen ? is 2x gebeurd in een maand bij NS
het zal meer gebeuren dan nu, simpelweg omdat er meer automaten zijn
wat gaan de vervoersbedrijven doen dan ?
PINAUTOMATEN BIJ NSquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:11 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De NS is nog in testfase, de RET gaat het als eerste invoeren en blijkbaar gaat het bij de RET erg goed, want fouten van de RET kun je niet oplepelen.
Dat het meer gaat gebeuren is een vermoeden van jou die je op geen enkele manier deugdelijk kunt onderbouwen. Meer machines houd niet in dat het ook vaker compleet fout gaat, eerder het tegenover gesteld.
Tja, Rotterdam is dan ook de teststad. Dus is het niet zo raar dat het soms fout gaat. Sterker nog, het is juist handig dat het fout gaat, want daar kunnen ze van leren.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:10 schreef Metatron het volgende:
[..]
Geen enkele lezer? Geen idee. Ik heb het twee keer meegemaakt, en dan reis ik maar weinig met de metro. (Ongeveer 1 keer per week een keer op en neer naar het centrum.) Dan heb ik het nog een paar keer meegemaakt dat in ieder geval de 2 lezers waar ik aan het begin van mn reis voorbijkwam het niet deden, en ik maar gewoon ingestapt ben omdat de metro er aan kwam.
Daarnaast ook al een keer of 5 gehad dat een oplaadpunt de kaart niet herkende, of dat m'n bankpas niet gelezen werd.
Al met al zijn mijn ervaringen niet bijster positief. Misschien heb ik gewoon 'pech', maar als ik dit in nog geen jaar dat ik die kaart gebruik al meemaak met 2 ritjes per week, dan wil ik niet weten wat voor ellende mensen te wachten staat die elke dag op en neer naar hun werk moeten.
Ow jij had het over pinautomatenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
PINAUTOMATEN BIJ NS
die worden al paar jaar gebruikt hoor
dan doen ze dus niet, want de testproblemen blijvenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tja, Rotterdam is dan ook de teststad. Dus is het niet zo raar dat het soms fout gaat. Sterker nog, het is juist handig dat het fout gaat, want daar kunnen ze van leren.
technologiequote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ow jij had het over pinautomaten
Ik dacht dat we het over chipkaartlezers hadden
om kaartjes te kopen weet je welquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ow jij had het over pinautomaten
Ik dacht dat we het over chipkaartlezers hadden
Om te beginnen een fatsoenlijk systeem gebruiken, en niet afgaan op mifare adviseert mifare. Daarnaast niet focussen op data-collecting met het oogpunt daar fijn op te kunnen gaan verdienen, maar focussen op het daadwerkelijk fatsoenlijk kunnen bedienen van je KLANTEN, de reizigers dus.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Hoe wil jij dan nieuwe dingen invoeren?
If it ain't broken, don't fix it. De strippenkaart heeft nadelen, dat klopt. Maar al met al is het zo beroerd nog niet. En ALS je dan al naar wat anders wilt, zorg dan tenminste dat je de voordelen van de strippenkaart blijft behouden. En het is nou net dat wat niet gedaan wordt.quote:Of wil jij tot in het einde der tijden een strippenkaart gebruiken? Iets waar men 30 jaar geleden ook niet aan moest denken.
Verwacht je nu van mij een handleiding van 78912374987 pagina's voor de oplossing van elke mogelijke storing?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
technologie
die altijd wel een keer faalt, is niet erg als je een alternatief heb.
Wat is jouw oplossing als er een storing komt ? voor de reizigers dan
ja in Londen, heb ik weinig aanquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:18 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Verwacht je nu van mij een handleiding van 78912374987 pagina's voor de oplossing van elke mogelijke storing?
In Londen hebben ze 2 keer een grote storing gehad, en toen hebben ze gewoon alle poortjes opengezet en alle transacties van die dag, tot einde storing vernietigd.
Kerel, die testfase is al een tijdje over hoor. En ik ben die chipkaart pas gaan gebruiken na de eerste testfases, daarvoor was het helemaal een drama. M'n laatste ervaring met maar liefst 10 (TIEN!!) kaartlezers op 1 station die allemaal kaduuk waren was 5 weken geleden. 3 weken niet met de metro gereisd, gisteren toevallig even, en het was al weer raak. 1 kant van het perron alle kaartlezers buiten bedrijf.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tja, Rotterdam is dan ook de teststad. Dus is het niet zo raar dat het soms fout gaat. Sterker nog, het is juist handig dat het fout gaat, want daar kunnen ze van leren.
De gebruikte kaart/ chip is dezelfde als in Londen en Hongkong. Daar werkt het goed. Dus welke andere kaart hadden ze moeten nemen?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:17 schreef Metatron het volgende:
[..]
Om te beginnen een fatsoenlijk systeem gebruiken, en niet afgaan op mifare adviseert mifare. Daarnaast niet focussen op data-collecting met het oogpunt daar fijn op te kunnen gaan verdienen, maar focussen op het daadwerkelijk fatsoenlijk kunnen bedienen van je KLANTEN, de reizigers dus.
En daarnaast nog eens niet als een dreinende kleuter met de vingers in de oren gaan staan te gillen dat er geen problemen zijn, alles fantastisch is en het allemaal briljant is, wanneer aan alle kanten blijkt dat het gewoon ruk is, uit z'n voegen barst en hopeloos teveel geld kost.
[..]
If it ain't broken, don't fix it. De strippenkaart heeft nadelen, dat klopt. Maar al met al is het zo beroerd nog niet. En ALS je dan al naar wat anders wilt, zorg dan tenminste dat je de voordelen van de strippenkaart blijft behouden. En het is nou net dat wat niet gedaan wordt.
Tuurlijk hebben ze nog geen antwoord op hoe hun gaan reageren op elke mogelijke storingquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja in Londen, heb ik weinig aan
Ik heb nog niets gehoord over de problemen in de voorlichting van de RET
Deze vraag moet je eens vragen aan de voorlichters, dat weten ze dus niet, niet over nagedacht
Die testfase begint nu pas echt goed nu de strippenkaart wordt afgeschaft!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:21 schreef Metatron het volgende:
[..]
Kerel, die testfase is al een tijdje over hoor. En ik ben die chipkaart pas gaan gebruiken na de eerste testfases, daarvoor was het helemaal een drama. M'n laatste ervaring met maar liefst 10 (TIEN!!) kaartlezers op 1 station die allemaal kaduuk waren was 5 weken geleden. 3 weken niet met de metro gereisd, gisteren toevallig even, en het was al weer raak. 1 kant van het perron alle kaartlezers buiten bedrijf.
Zoals ik al zei: als ik dat met mijn zeer beperkte gebruik van de metro al tegenkom, dan kan ik niet anders concluderen dan dat dit technisch gewoon RUK is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |