Om zo'n kortingskaart te krijgen moet je een formulier invullen. Dan moet je misschien 1 of 2 extra kruisjes zetten om die marketings doeleinden niet toe te staan.quote:Op woensdag 21 januari 2009 12:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het hoeft nog niet eens verkocht te worden, maar de NS kan ook met op het onzalige idee komen om wanneer je vaker dan 3* per jaar hetzelfde traject reist met gerichte (partner) aanbiedingen te komen.
Gelukkig kun je je voor die onzin afmelden. In mijn principe wereld zou het eigenlijk zelfs omgedraaid moeten zijn dat je je ervoor moet aanmelden.
Net alsof het publiek een stelletje gekke henkies moeten zijn.quote:1. Is er een gerechtvaardigd belang aanwezig voor het verwerken van deze ‘afgeleide’ reisgegevens voor marketingdoeleinden?
NS heeft op basis van (wetenschappelijke) marketingliteratuur aannemelijk gemaakt dat door
het gebruik van individuele klantgegevens betere bedrijfsresultaten en hogere
klanttevredenheid wordt bereikt.
2. Kan het gerechtvaardigd belang ook op een minder ingrijpende wijze worden gerealiseerd?
Uit het onderzoek dat NS heeft laten uitvoeren blijkt dat met de huidige bekende data van de
reizigers (NAW, geboortedatum en soort abonnement) reisfrequentie en het reizen binnen of
buiten de spits niet is te voorspellen, terwijl deze informatie nodig is om de inhoud van de
contacten beter te laten matchen met ervaring en behoeften van de verschillende klantgroepen.
Over het overgrote deel van de klanten kunnen zonder deze informatie geen betrouwbare
uitspraken worden gedaan over de reisfrequentie en het reizen binnen of buiten de spits. Uit
de literatuur blijkt dat de ‘opt-in’ optie significant minder gegevens oplevert, bovendien vergt
het verkrijgen van ‘opt-in’ meer tijd en zijn de kosten (te) hoog.
Het gerechtvaardigd bedrijfsbelang, als verwoord onder 1 en 2, is hiermee aangetoond omdat
is gebleken dat er geen andere acceptabele wegen zijn om de bedrijfsdoelstellingen en
maatschappelijk gewenste doelen te behalen.
En wat is je probleem nu?quote:Op woensdag 21 januari 2009 12:40 schreef Basp1 het volgende:
UIt diezelfde brief
[..]
Net alsof het publiek een stelletje gekke henkies moeten zijn.
Bij punt 2 zien we staan dat het dus wel mogelijk is van een opt-in gebruik te maken, zodat je nogmaals een beetje extra korting kunt krijgen voor je privacy te grabbel te laten gooien door de NS. Het is dus wel mogelijk maar het kost zogenaamd wat meer.
Op dit moment houdt men veel minder bij, en kost het dus nog veel minder, dan dadelijk opeens heel veel gegevens te gaan bijhouden. Wat een kul argmunenten worden er toch door de NS aangehaald en door het CPB gewoon klakkeloos over genomen
.
En dan in de laatse allinea gaan ze helemaal kort door de bocht, omdat het duurders is om van de opt in mogelijk gebruik te maken staan ze het maar toe.
quote:
quote:NS erkent dat de rechtstreekse
verwerking van de gedetailleerde reisgegevens voor marktbewerking, zonder toestemming
van de betrokkene, een inbreuk vormt op het privacybelang van de reiziger. Dat houdt in dat
het gebruik van (gedetailleerde) reisgegevens slechts mogelijk is nà toestemming van de klant
(‘opt-in’) en de klant dus niet zonder zijn toestemming kan worden ‘gevolgd’.
Ik haal het compromis er nog niet, uit, wat is dat dan volgens jou? Bovenaan zegt het cpb dat er eigenlijk gebruik moet worden gemaakt van een opt-in, en verderop wordt het zogenaamd als te duur betiteld.quote:Volgens mij is er een volstrekt duidelijk compromis waarbij men anoniem kan reizen. De gegevens worden wel lang opgeslagen maar anoniem gemaakt.
Compromis is dat voor het archief alle gegevens anoniem worden gemaakt. Mensen die niet mee willen werken aan gegevens gebruik kunnen dat laten weten.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik haal het compromis er nog niet, uit, wat is dat dan volgens jou? Bovenaan zegt het cpb dat er eigenlijk gebruik moet worden gemaakt van een opt-in, en verderop wordt het zogenaamd als te duur betiteld.
Ik wil een opt-in regeling voor iedereeen.
Waar haal je dat uit?quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:15 schreef snowgoon het volgende:
Compromis is dat voor het archief alle gegevens anoniem worden gemaakt. Mensen die niet mee willen werken aan gegevens gebruik kunnen dat laten weten.
Goh vorige week nog een formulier voor een nieuwe kortingskaart ingevuld ik kan nergens aanvinken dat mijn reisgegvens niet bijgehouden worden.quote:Dan blijft als enig punt van kritiek nog dat je dat moet aangeven aan de NS.
Ik weet wel zeker dat jij meer tijd en moeite heb besteed aan het mopperen op de chipkaart, dan tijd en moeite die nodig is om te zeggen dat je wilt dat er zo min mogelijk met die gegevens wordt gedaan. [
En zoals ik al eerder zei, als je een kaart aanvraagt, dan kun je heel simpel op dat formulier aangeven wat er met die gegevens mag gebeuren. Dat kost echt niet veel moeite.
Lees eens de hele brief alleen maar de dingen die jij negatief uit kunt leggen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waar haal je dat uit?
Ik zie mijn opt-in mogelijk gewoon afgefakkeld worden omdat het zogenaamd te duur is voor de NS?
[..]
Goh vorige week nog een formulier voor een nieuwe kortingskaart ingevuld ik kan nergens aanvinken dat mijn reisgegvens niet bijgehouden worden.
Ja wij van WC-eend adviseren WC-eend.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:36 schreef snowgoon het volgende:
Maar goed, 80 procent van de mensen vind het dus wel handig dat de NS gerichte adviesen gaat geven
quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:52 schreef Metatron het volgende:
Ondertussen wacht ik al bijna 5 weken op het terugstorten van een teveel afgeschreven reistegoed. Fantastisch hoor, hoe storingen aan die bagger-apparatuur afgewenteld worden op de reiziger..
Daar verschillen we dan ook over van meningquote:Op woensdag 21 januari 2009 10:29 schreef snowgoon het volgende:
Inderdaade. De gegevens die de NS opslaat zijn veel minder een bedreiging dan weten waar jij woont.
kloptquote:Bij de NS kies je er ook voor die gegevens af te staan. Je hebt de keuze om geen gegevens af te staan, dan reis je anoniem.
Wie bepaalt dit eigenlijk? Ik vind reisgegevens belangrijker dan mijn voornaam, woonplaats en opleiding. Wat een kulreactie van jou!quote:Wat een kulantwoord is dat toch dat die reisgegevens onbetaalbaar zijn. Ik snap ook niet waarom reisgegevens veel waardevoller zijn dan prive gegevens van jou zoals je voornaam, woonplaats en welke opleiding je hebt gedaan.
bullshit! wie zegt dat ik aandeelhouder/ dan wel directeur ben? lees even voordat je reageert.quote:GSM en credit card staan dus net zo goed op jouw naam waardoor je ook te herleiden bent. Al dan niet via jouw bedrijf.
okquote:Die belastingdienst daar begon iemand anders over, ik niet.
een bank heeft geen flauw idee welke winkels ik bezoek. ik betaal altijd contant.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:15 schreef snowgoon het volgende:
Jouw bank weet wanneer jij je salaris krijgt, waar dat vandaan komt, wanneer en waar je geld pint, welke winkels je bezoekt, je adres, leeftijd, vanalles. Veel meer en commercieel belangrijkere gegevens dan wanneer je waar in en uit een trein bent gestapt.
Wat een totaal onzinnige opmerking dit.quote:Dus jij weet ook niet waarom de reisgegevens nutting kunnen zijn voor taxi bedrijven. Jammer.
Die uitslag kwam van het CBP. Je weet wel die organisatie die eerst fel tegen de OV chipkaart was.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja wij van WC-eend adviseren WC-eend.
Zeg eens, hoe kan ik aan de hand van jouw reisgegevens makkelijk uitzoeken waar jij woont en wat je voornaam is?quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:04 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Daar verschillen we dan ook over van mening
[..]
klopt
[..]
Wie bepaalt dit eigenlijk? Ik vind reisgegevens belangrijker dan mijn voornaam, woonplaats en opleiding. Wat een kulreactie van jou!
[..]
bullshit! wie zegt dat ik aandeelhouder/ dan wel directeur ben? lees even voordat je reageert.
[..]
ok
andere vraag; heb je ook geen moeite met vingerafdrukken in het nieuwe paspoort?
tel al die zaken eens op. dan wordt het verdacht eng allemaal wat men op voorhand weet.
Niks onzinnige opmerking. Er werd gesteld dat onder andere taxi bedrijven veel baat zouden hebben bij de NS reisgegevens. Maar tot die tijd was er niemand die zinnig uit kon leggen wat het nut daarvan zou zijn.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:08 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
een bank heeft geen flauw idee welke winkels ik bezoek. ik betaal altijd contant.
de persoonsgegevens zijn verplicht om te registreren door een bank KYC procedures etc. leuk dat je erover begint aangezien die NS dat argument nog niet eens gebruikt heeft en weet je waarom? ze hebben helemaal niets te maken met een KYC procedure omdat er geen sprake is van kredietverstrekking.
de hele registratie van persoonsgegevens heeft te maken met de informatiezucht van bedrijven en niets meer. dat jij er geen probleem van maakt of geen probleem in ziet wil niet zeggen dat anderen er geen moeite mee hebben!
[..]
Wat een totaal onzinnige opmerking dit.
Dat is niet zo moeilijk. Als jij elke keer vanwege woon/werk verkeer op dezelfde plek instapt is de cirkel al redelijk duidelijk. Nee, nog niet helemaal maar. ja een hele duidelijke maar komt er nu. Als ik alle gegevens maar zonder slag of stoot af sta dan weet iedereen alles. Dan gaan zich situaties voordoen waarin mensen alleen nog maar hoeven te bevestigen of ze een bepaalde dienst of product afnemen. De stap erna is dat wanneer er onverhoopt een fout in die gegevens staat het niet eens meer te wijzigen is want het staat zo in de database. Iedereen die wel eens een ziektenkosten verzekeraar een telecom provider of energie bedrijf aan de lijn heeft gehad weet dat het nu al drama en ellende is.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:24 schreef snowgoon het volgende:
Zeg eens, hoe kan ik aan de hand van jouw reisgegevens makkelijk uitzoeken waar jij woont en wat je voornaam is?
Het is niet relevant hoe ik dat doe. En geloof mij, mensen zoals jij worden niet eens aangenomen. Die kunnen niet eens omgaan met de vrijheden die bij deze baan horen.quote:Als jij een directeur hebt die jou een credit card en telefoon geeft zonder dat hij weet wie daar gebruik van maakt, dan wil ik graag bij jullie bedrijf komen werken!
Je bevestigd mijn vermoeden. Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel vertrouwen je hebt in de overheid en de grote ondernemingen.quote:Mijn naam, voornaam, woonplaats, geboortedatum staan al in het paspoort. Ik heb niet de illusie dat mijn vingerafdruk daar veel aan gaat toevoegen wat betreft schending van de privacy.
En dat is wat mij betreft alles wat ik daar over ga zeggen. Deze discussie gaat over de OV chipkaart, niet over het paspoort of vingerafdrukken.
Inmiddels heb je gezien wat het voordeel is? En je weet hoe het gaat he, zodra iets mag zijn er inenen heel erg veel meer mogelijkheden die gepresenteerd worden.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:32 schreef snowgoon het volgende:
Niks onzinnige opmerking. Er werd gesteld dat onder andere taxi bedrijven veel baat zouden hebben bij de NS reisgegevens. Maar tot die tijd was er niemand die zinnig uit kon leggen wat het nut daarvan zou zijn.
Kap nou eens een keer met aannames! Je posts zijn doordrenkt van aannames. Ik ben echt niet één van de weinigen, het worden er zelfs steeds meer die contant betalen. Verder weet een bank nul komma nul. Zij weten van welke rekening mijn inkomen afkomstig is en zij weten waar ik pin (er zijn twee automaten die ik daarvoor gebruik)quote:Dan zul jij waarschijnlijk nog 1 van de weinig mensen zijn die alles contant betaald. Dan nog steeds weet de bank waar jij je geld uit de muur haalt om contant te kunnen betalen. Tuurlijk moet de bank weten wie jij bent, ze hoeven toch niet jarenlang bij te houden waar jij allemaal pint en van wie jij salaris krijgt.
Maar dat houden ze wel bij.
Kul argument. Er zijn n.l. wel degelijk voordelen aan giraal geld. Alleen is men daar ook in doorgeslagen en daar hoef ik niet aan mee te werken.quote:Dus misschien moet je je baas maar gaan vragen om jouw loon contant uit te gaan betalen.
Net zoals dat ik niet begrijp dat jij niet inziet dat de combinatie van al die gegevens alleen maar tegen je kan werken. Kleinschalig gebeurt het al bij de klantenservice van diverse grote bedrijven.quote:Ik merk wel degelijk dat anderen veel moeite hebben met de registratie van gegevens. Al begrijp ik de bezwaren niet goed en vind ik het veelal aanstellerij. Daarnaast vind ik ook dat de NS genoeg alternatieven bied om anoniem te reizen en dus de keuze bij de klant ligt.
Dus wat dat betreft snap ik ook niet goed waarom er zolang, zoveel over gezeurd moet worden.
Redelijk duidelijk jah. Heel wat minder duidelijk dan wanneer je woonplaats gewoon op internet plempt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:03 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Dat is niet zo moeilijk. Als jij elke keer vanwege woon/werk verkeer op dezelfde plek instapt is de cirkel al redelijk duidelijk. Nee, nog niet helemaal maar. ja een hele duidelijke maar komt er nu. Als ik alle gegevens maar zonder slag of stoot af sta dan weet iedereen alles. Dan gaan zich situaties voordoen waarin mensen alleen nog maar hoeven te bevestigen of ze een bepaalde dienst of product afnemen. De stap erna is dat wanneer er onverhoopt een fout in die gegevens staat het niet eens meer te wijzigen is want het staat zo in de database. Iedereen die wel eens een ziektenkosten verzekeraar een telecom provider of energie bedrijf aan de lijn heeft gehad weet dat het nu al drama en ellende is.
[..]
Het is niet relevant hoe ik dat doe. En geloof mij, mensen zoals jij worden niet eens aangenomen. Die kunnen niet eens omgaan met de vrijheden die bij deze baan horen.
[..]
Je bevestigd mijn vermoeden. Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel vertrouwen je hebt in de overheid en de grote ondernemingen.
[..]
Inmiddels heb je gezien wat het voordeel is? En je weet hoe het gaat he, zodra iets mag zijn er inenen heel erg veel meer mogelijkheden die gepresenteerd worden.
[..]
Kap nou eens een keer met aannames! Je posts zijn doordrenkt van aannames. Ik ben echt niet één van de weinigen, het worden er zelfs steeds meer die contant betalen. Verder weet een bank nul komma nul. Zij weten van welke rekening mijn inkomen afkomstig is en zij weten waar ik pin (er zijn twee automaten die ik daarvoor gebruik)
[..]
Kul argument. Er zijn n.l. wel degelijk voordelen aan giraal geld. Alleen is men daar ook in doorgeslagen en daar hoef ik niet aan mee te werken.
[..]
Net zoals dat ik niet begrijp dat jij niet inziet dat de combinatie van al die gegevens alleen maar tegen je kan werken. Kleinschalig gebeurt het al bij de klantenservice van diverse grote bedrijven.
De vooruitgang is niet te stoppen, ik juich deze zelfs toe. We, ook jij, moeten echter wel kritisch blijven t.a.v. het nut van die technologie, d.w.z. wat is de daadwerkelijke toegevoegde waarde en levert het daadwerkelijk een besparing op.
Als je dan de OV-chip kaart in het achterhoofd neemt dan weet je op voorhand al dat er geen kostenbesparing inzit, en dat zelfs de subsidie doelstellingen al losgelaten zijn. Als je dat niet inziet, dan snap ik werkelijk waar niet onder welke steen je leeft (hoe goedgelovig kun je zijn) en voorzie ik exact dezelfde discussie wanneer het rekening rijden ingevoerd wordt.
Hetzelfde met de loyaliteitspassen. Was het niet de AH die samen ging werken met een verzekeringsmaatschappij? Je hebt je natuurlijk al braaf aangemeld voor een bonuskaart en in de afgelopen periode je ook over laten schrijven naar deze ziektenkostenverzekeraar zodat je zometeen als een van de eerste de korting krijgt op je polis.
Zie nu eens in dat het niet alleen om de gegevens gaat die bij één onderneming komen te liggen. De combinatie is waar veel mensen fel tegen zijn.
quote:GVB viert bureaucratische driften bot op chipklant
Een reiziger liet bij het GVB een sterabonnement op zijn chipkaart zetten. Toen hij daarna de tram nam en in- en uitcheckte, bleek er toch geld van zijn kaart te zijn afgeschreven: hij stond nu 1,23 in het rood. Bij controle bleek het abonnement niet op zijn chipkaart te staan. Terug naar het GVB dus. Dat reageerde op zijn eigen fout door de klant eens fijn in te zepen met bureaucratie. Om zijn nieuwe abonnement te laten werken, moest de reiger eerst zijn zogenaamde schuld van 1,23 betalen. Vervolgens mocht hij een formulier met allerlei bonnetjes invullen om diezelfde 1,23 terug te vragen
Meen je dat serieus deze vraag.quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:21 schreef snowgoon het volgende:
Waarom zou er bij een nieuw systeem perse een kostenbesparing moeten zitten?
Is dat zo?quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Meen je dat serieus deze vraag.![]()
Dat was juist 1 van de punten waarom we aan met zijn allen aan die ov chipknip zouden moeten.
quote:Blinden willen actie tegen ov-chipkaart
Uitgegeven: 21 januari 2009 17:37
Laatst gewijzigd: 21 januari 2009 17:37
ROTTERDAM - Viziris, de belangenorganisatie voor mensen met een visuele handicap, is ontevreden over het uitblijven met de toezeggingen van de Rotterdamse vervoersorganisatie RET om het gebruik van de ov-chipkaart gemakkelijker te maken voor blinden en slechtzienden.
De organisatie stelt ''zeer teleurgesteld'' te zijn over het uitblijven van toenaderingen van de RET en kondigt op 29 januari, de dag dat alleen nog met de ov-chipkaart in de Rotterdamse metro kan worden betaald, ''ludieke acties aan''.
''Onze achterban komt graag massaal uitproberen hoe gebruikersonvriendelijk de ov-chippoortjes voor slechtzienden en blinden zijn'', belooft een zegsman. Ook stelt Viziris naar de Commissie Gelijke Behandeling te stappen als de RET gaan nieuwe aanpassingen toezegt.
© ANP
Als je in Schubbekutteveen woont wel. Als je in Amsterdam woont zijn de gegevens van je OV Chipkaart terug te brengen tot een plek die vlakbij je huis is.quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:21 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Redelijk duidelijk jah. Heel wat minder duidelijk dan wanneer je woonplaats gewoon op internet plempt.
Hoe kom je erbij zeg? Geen verantwoording voor telefoon of credit card, er zit een limiet op en that's it.quote:Waarmee dus blijkt dat jij wel degelijk op een of andere manier aan je baas verantwoording moet afleggen voor de uitgaves met de creditcard en gebruik van de telefoon.
Dat kan ik wel degelijk om de stom eenvoudige reden dat je niet eens aangenomen wordt omdat je blind vertrouwen in overheid en grote bedrijven hebtquote:En doe niet alsof jij in kunt schatten of ik een baan bij dat bedrijf wel of niet aankan. Iemand op zo'n manier beoordelen alleen maar omdat die een andere mening heeft dan jij is wel heel kinderachtig.
Nu noem je heel erg veel;quote:Zolang jij gebruik maakt van een bank, credit card, telefoon (ook al zijn ze van de zaak) je salaris niet contant uit laat betalen, op internet rond hangt, heb jij net zo goed een vertrouwen in een aantal bedrijven.
quote:Voor alles kun je wel diverse mogelijkheden verzinnen. Dat wil nog niet zeggen dat die mogelijkheden ook praktijk worden.
Ja stom van mij, ik woon niet in Nederland en had even mijn nieuwe thuisland als referentie.quote:Je beschuldig mij van aanmanes en dan vervolgens ga je stellen dat steeds meer mensen contant betalen
Heb je de laatste nieuwsberichten rond kerst niet gelezen dat steeds weer meer mensen gaan pinnen, supermarkten pinnen accepteren voor alle bedragen en dat de meeste ander bedrijven dat nu ook doen
Chippen heb ik het nergens over gehad, waar haal je dit nou weer vandaan?quote:Er zijn net zo goed voordelen aan de chipkaart. En er zijn net zo goed nadelen aan giraal geld
Als je het ene oke vind en de ander niet, ben je in mijn ogen hypocriet.
Ik blijf net zo goed kritisch over wat er met mijn gegevens gebeurd. In dit geval zie ik geen enkele bedreiging. Alleen maar een boel aannames, van jou en een heleboel anderen. (Wel vreemd dat jij geen probleem hebt met aannames tegen de Chipkaart).
quote:Waarom zou er bij een nieuw systeem perse een kostenbesparing moeten zitten?
Bij zo'n bericht vraag ik me (weer) af hoe blinden dat nu doen. Hoe weten ze hoe ze kaart moeten vouwen voor de juiste strip? Hoe weten ze de stempelautomaat te vinden? Hoe weten ze welk perron ze moeten hebben?quote:
Via internet kun je de status van je Chipkaart in de gaten houden. En anders schrijf je het toch op in je agenda of als afspraak in je telefoon / PDA.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:03 schreef macca728 het volgende:
trouwens nog een nadeel van de OV chipkaart
Mijn abonnement bleek niet meer geldig te zijn, maar dat staat nergens op mijn chipkaart.
Je moet dus ook zelf in de gaten gaan houden wanneer je abonnement geldig is, vroeger stond de datum gewoon op het abonnement.
Ja sommige knappe knoppen zullen het zelf wel onthouden altijd of een afleesapparaat thuis hebben staan, maar ik niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |