abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65279015
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het hoeft nog niet eens verkocht te worden, maar de NS kan ook met op het onzalige idee komen om wanneer je vaker dan 3* per jaar hetzelfde traject reist met gerichte (partner) aanbiedingen te komen.

Gelukkig kun je je voor die onzin afmelden. In mijn principe wereld zou het eigenlijk zelfs omgedraaid moeten zijn dat je je ervoor moet aanmelden.
Om zo'n kortingskaart te krijgen moet je een formulier invullen. Dan moet je misschien 1 of 2 extra kruisjes zetten om die marketings doeleinden niet toe te staan.
Wat een moeite moet je daar toch voor doen zeg....
pi_65279272
UIt diezelfde brief
quote:
1. Is er een gerechtvaardigd belang aanwezig voor het verwerken van deze ‘afgeleide’ reisgegevens voor marketingdoeleinden?

NS heeft op basis van (wetenschappelijke) marketingliteratuur aannemelijk gemaakt dat door
het gebruik van individuele klantgegevens betere bedrijfsresultaten en hogere
klanttevredenheid wordt bereikt.

2. Kan het gerechtvaardigd belang ook op een minder ingrijpende wijze worden gerealiseerd?

Uit het onderzoek dat NS heeft laten uitvoeren blijkt dat met de huidige bekende data van de
reizigers (NAW, geboortedatum en soort abonnement) reisfrequentie en het reizen binnen of
buiten de spits niet is te voorspellen, terwijl deze informatie nodig is om de inhoud van de
contacten beter te laten matchen met ervaring en behoeften van de verschillende klantgroepen.
Over het overgrote deel van de klanten kunnen zonder deze informatie geen betrouwbare
uitspraken worden gedaan over de reisfrequentie en het reizen binnen of buiten de spits. Uit
de literatuur blijkt dat de ‘opt-in’ optie significant minder gegevens oplevert, bovendien vergt
het verkrijgen van ‘opt-in’ meer tijd en zijn de kosten (te) hoog.


Het gerechtvaardigd bedrijfsbelang, als verwoord onder 1 en 2, is hiermee aangetoond omdat
is gebleken dat er geen andere acceptabele wegen zijn om de bedrijfsdoelstellingen en
maatschappelijk gewenste doelen te behalen.
Net alsof het publiek een stelletje gekke henkies moeten zijn.

Bij punt 2 zien we staan dat het dus wel mogelijk is van een opt-in gebruik te maken, zodat je nogmaals een beetje extra korting kunt krijgen voor je privacy te grabbel te laten gooien door de NS. Het is dus wel mogelijk maar het kost zogenaamd wat meer.

Op dit moment houdt men veel minder bij, en kost het dus nog veel minder, dan dadelijk opeens heel veel gegevens te gaan bijhouden. Wat een kul argmunenten worden er toch door de NS aangehaald en door het CPB gewoon klakkeloos over genomen
.
En dan in de laatse allinea gaan ze helemaal kort door de bocht, omdat het duurders is om van de opt in mogelijk gebruik te maken staan ze het maar toe.
pi_65279688
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:40 schreef Basp1 het volgende:
UIt diezelfde brief
[..]

Net alsof het publiek een stelletje gekke henkies moeten zijn.

Bij punt 2 zien we staan dat het dus wel mogelijk is van een opt-in gebruik te maken, zodat je nogmaals een beetje extra korting kunt krijgen voor je privacy te grabbel te laten gooien door de NS. Het is dus wel mogelijk maar het kost zogenaamd wat meer.

Op dit moment houdt men veel minder bij, en kost het dus nog veel minder, dan dadelijk opeens heel veel gegevens te gaan bijhouden. Wat een kul argmunenten worden er toch door de NS aangehaald en door het CPB gewoon klakkeloos over genomen
.
En dan in de laatse allinea gaan ze helemaal kort door de bocht, omdat het duurders is om van de opt in mogelijk gebruik te maken staan ze het maar toe.
En wat is je probleem nu?

Volgens mij is er een volstrekt duidelijk compromis waarbij men anoniem kan reizen. De gegevens worden wel lang opgeslagen maar anoniem gemaakt.
pi_65280422
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:51 schreef snowgoon het volgende:

[..]

En wat is je probleem nu?
quote:
NS erkent dat de rechtstreekse
verwerking van de gedetailleerde reisgegevens voor marktbewerking, zonder toestemming
van de betrokkene, een inbreuk vormt op het privacybelang van de reiziger. Dat houdt in dat
het gebruik van (gedetailleerde) reisgegevens slechts mogelijk is nà toestemming van de klant
(‘opt-in’) en de klant dus niet zonder zijn toestemming kan worden ‘gevolgd’.
quote:
Volgens mij is er een volstrekt duidelijk compromis waarbij men anoniem kan reizen. De gegevens worden wel lang opgeslagen maar anoniem gemaakt.
Ik haal het compromis er nog niet, uit, wat is dat dan volgens jou? Bovenaan zegt het cpb dat er eigenlijk gebruik moet worden gemaakt van een opt-in, en verderop wordt het zogenaamd als te duur betiteld.

Ik wil een opt-in regeling voor iedereeen.
pi_65280592
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]


[..]


[..]

Ik haal het compromis er nog niet, uit, wat is dat dan volgens jou? Bovenaan zegt het cpb dat er eigenlijk gebruik moet worden gemaakt van een opt-in, en verderop wordt het zogenaamd als te duur betiteld.

Ik wil een opt-in regeling voor iedereeen.
Compromis is dat voor het archief alle gegevens anoniem worden gemaakt. Mensen die niet mee willen werken aan gegevens gebruik kunnen dat laten weten.

Dan blijft als enig punt van kritiek nog dat je dat moet aangeven aan de NS.
Ik weet wel zeker dat jij meer tijd en moeite heb besteed aan het mopperen op de chipkaart, dan tijd en moeite die nodig is om te zeggen dat je wilt dat er zo min mogelijk met die gegevens wordt gedaan.

En zoals ik al eerder zei, als je een kaart aanvraagt, dan kun je heel simpel op dat formulier aangeven wat er met die gegevens mag gebeuren. Dat kost echt niet veel moeite.
Daarover gaan klagen past echt in de categorie "ik moet ook uitchecken, dat kost me 3 seconden extra tijd" gejank.
pi_65281071
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:15 schreef snowgoon het volgende:

Compromis is dat voor het archief alle gegevens anoniem worden gemaakt. Mensen die niet mee willen werken aan gegevens gebruik kunnen dat laten weten.
Waar haal je dat uit?

Ik zie mijn opt-in mogelijk gewoon afgefakkeld worden omdat het zogenaamd te duur is voor de NS?
quote:
Dan blijft als enig punt van kritiek nog dat je dat moet aangeven aan de NS.
Ik weet wel zeker dat jij meer tijd en moeite heb besteed aan het mopperen op de chipkaart, dan tijd en moeite die nodig is om te zeggen dat je wilt dat er zo min mogelijk met die gegevens wordt gedaan. [

En zoals ik al eerder zei, als je een kaart aanvraagt, dan kun je heel simpel op dat formulier aangeven wat er met die gegevens mag gebeuren. Dat kost echt niet veel moeite.
Goh vorige week nog een formulier voor een nieuwe kortingskaart ingevuld ik kan nergens aanvinken dat mijn reisgegvens niet bijgehouden worden.
pi_65281437
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waar haal je dat uit?

Ik zie mijn opt-in mogelijk gewoon afgefakkeld worden omdat het zogenaamd te duur is voor de NS?
[..]

Goh vorige week nog een formulier voor een nieuwe kortingskaart ingevuld ik kan nergens aanvinken dat mijn reisgegvens niet bijgehouden worden.
Lees eens de hele brief alleen maar de dingen die jij negatief uit kunt leggen.

En tja, je kunt blijven zeuren of het een opt-in of opt-out systeem moet zijn. Het blijkt wel duidelijk dat er genoeg mogelijkheden zijn om straks als voor de NS de OV chipkaart er is anoniem te reizen.

Maar goed, 80 procent van de mensen vind het dus wel handig dat de NS gerichte adviesen gaat geven
pi_65281684
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:36 schreef snowgoon het volgende:


Maar goed, 80 procent van de mensen vind het dus wel handig dat de NS gerichte adviesen gaat geven
Ja wij van WC-eend adviseren WC-eend.
pi_65282084
Ondertussen wacht ik al bijna 5 weken op het terugstorten van een teveel afgeschreven reistegoed. Fantastisch hoor, hoe storingen aan die bagger-apparatuur afgewenteld worden op de reiziger.

.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
  woensdag 21 januari 2009 @ 13:55:05 #60
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65282154
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:52 schreef Metatron het volgende:
Ondertussen wacht ik al bijna 5 weken op het terugstorten van een teveel afgeschreven reistegoed. Fantastisch hoor, hoe storingen aan die bagger-apparatuur afgewenteld worden op de reiziger.

.


Ik las net dat 200.000 mensen teveel hebben betaald omdat de poortjes het uitloggen niet hebben geregistreerd = vol tarief. Dus je bent niet de enige
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:04:26 #61
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_65282451
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:29 schreef snowgoon het volgende:

Inderdaade. De gegevens die de NS opslaat zijn veel minder een bedreiging dan weten waar jij woont.
Daar verschillen we dan ook over van mening
quote:
Bij de NS kies je er ook voor die gegevens af te staan. Je hebt de keuze om geen gegevens af te staan, dan reis je anoniem.
klopt
quote:
Wat een kulantwoord is dat toch dat die reisgegevens onbetaalbaar zijn. Ik snap ook niet waarom reisgegevens veel waardevoller zijn dan prive gegevens van jou zoals je voornaam, woonplaats en welke opleiding je hebt gedaan.
Wie bepaalt dit eigenlijk? Ik vind reisgegevens belangrijker dan mijn voornaam, woonplaats en opleiding. Wat een kulreactie van jou!
quote:
GSM en credit card staan dus net zo goed op jouw naam waardoor je ook te herleiden bent. Al dan niet via jouw bedrijf.
bullshit! wie zegt dat ik aandeelhouder/ dan wel directeur ben? lees even voordat je reageert.
quote:
Die belastingdienst daar begon iemand anders over, ik niet.
ok

andere vraag; heb je ook geen moeite met vingerafdrukken in het nieuwe paspoort?
tel al die zaken eens op. dan wordt het verdacht eng allemaal wat men op voorhand weet.
Neerkomen wel!
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:08:44 #62
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_65282579
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:15 schreef snowgoon het volgende:

Jouw bank weet wanneer jij je salaris krijgt, waar dat vandaan komt, wanneer en waar je geld pint, welke winkels je bezoekt, je adres, leeftijd, vanalles. Veel meer en commercieel belangrijkere gegevens dan wanneer je waar in en uit een trein bent gestapt.
een bank heeft geen flauw idee welke winkels ik bezoek. ik betaal altijd contant.
de persoonsgegevens zijn verplicht om te registreren door een bank KYC procedures etc. leuk dat je erover begint aangezien die NS dat argument nog niet eens gebruikt heeft en weet je waarom? ze hebben helemaal niets te maken met een KYC procedure omdat er geen sprake is van kredietverstrekking.

de hele registratie van persoonsgegevens heeft te maken met de informatiezucht van bedrijven en niets meer. dat jij er geen probleem van maakt of geen probleem in ziet wil niet zeggen dat anderen er geen moeite mee hebben!
quote:
Dus jij weet ook niet waarom de reisgegevens nutting kunnen zijn voor taxi bedrijven. Jammer.
Wat een totaal onzinnige opmerking dit.
Neerkomen wel!
pi_65285311
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja wij van WC-eend adviseren WC-eend.
Die uitslag kwam van het CBP. Je weet wel die organisatie die eerst fel tegen de OV chipkaart was.

De vergelijking "Wij van WC eend adviseren Dreft" zou beter passen
pi_65285503
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 14:04 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Daar verschillen we dan ook over van mening
[..]

klopt
[..]

Wie bepaalt dit eigenlijk? Ik vind reisgegevens belangrijker dan mijn voornaam, woonplaats en opleiding. Wat een kulreactie van jou!
[..]

bullshit! wie zegt dat ik aandeelhouder/ dan wel directeur ben? lees even voordat je reageert.
[..]

ok

andere vraag; heb je ook geen moeite met vingerafdrukken in het nieuwe paspoort?
tel al die zaken eens op. dan wordt het verdacht eng allemaal wat men op voorhand weet.
Zeg eens, hoe kan ik aan de hand van jouw reisgegevens makkelijk uitzoeken waar jij woont en wat je voornaam is?

Als jij een directeur hebt die jou een credit card en telefoon geeft zonder dat hij weet wie daar gebruik van maakt, dan wil ik graag bij jullie bedrijf komen werken!

Mijn naam, voornaam, woonplaats, geboortedatum staan al in het paspoort. Ik heb niet de illusie dat mijn vingerafdruk daar veel aan gaat toevoegen wat betreft schending van de privacy.
En dat is wat mij betreft alles wat ik daar over ga zeggen. Deze discussie gaat over de OV chipkaart, niet over het paspoort of vingerafdrukken.
pi_65285800
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 14:08 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

een bank heeft geen flauw idee welke winkels ik bezoek. ik betaal altijd contant.
de persoonsgegevens zijn verplicht om te registreren door een bank KYC procedures etc. leuk dat je erover begint aangezien die NS dat argument nog niet eens gebruikt heeft en weet je waarom? ze hebben helemaal niets te maken met een KYC procedure omdat er geen sprake is van kredietverstrekking.

de hele registratie van persoonsgegevens heeft te maken met de informatiezucht van bedrijven en niets meer. dat jij er geen probleem van maakt of geen probleem in ziet wil niet zeggen dat anderen er geen moeite mee hebben!
[..]

Wat een totaal onzinnige opmerking dit.
Niks onzinnige opmerking. Er werd gesteld dat onder andere taxi bedrijven veel baat zouden hebben bij de NS reisgegevens. Maar tot die tijd was er niemand die zinnig uit kon leggen wat het nut daarvan zou zijn.

Dan zul jij waarschijnlijk nog 1 van de weinig mensen zijn die alles contant betaald. Dan nog steeds weet de bank waar jij je geld uit de muur haalt om contant te kunnen betalen. Tuurlijk moet de bank weten wie jij bent, ze hoeven toch niet jarenlang bij te houden waar jij allemaal pint en van wie jij salaris krijgt.
Maar dat houden ze wel bij.

Dus misschien moet je je baas maar gaan vragen om jouw loon contant uit te gaan betalen.

Ik merk wel degelijk dat anderen veel moeite hebben met de registratie van gegevens. Al begrijp ik de bezwaren niet goed en vind ik het veelal aanstellerij. Daarnaast vind ik ook dat de NS genoeg alternatieven bied om anoniem te reizen en dus de keuze bij de klant ligt.
Dus wat dat betreft snap ik ook niet goed waarom er zolang, zoveel over gezeurd moet worden.
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:03:56 #66
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_65287087
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 15:24 schreef snowgoon het volgende:

Zeg eens, hoe kan ik aan de hand van jouw reisgegevens makkelijk uitzoeken waar jij woont en wat je voornaam is?
Dat is niet zo moeilijk. Als jij elke keer vanwege woon/werk verkeer op dezelfde plek instapt is de cirkel al redelijk duidelijk. Nee, nog niet helemaal maar. ja een hele duidelijke maar komt er nu. Als ik alle gegevens maar zonder slag of stoot af sta dan weet iedereen alles. Dan gaan zich situaties voordoen waarin mensen alleen nog maar hoeven te bevestigen of ze een bepaalde dienst of product afnemen. De stap erna is dat wanneer er onverhoopt een fout in die gegevens staat het niet eens meer te wijzigen is want het staat zo in de database. Iedereen die wel eens een ziektenkosten verzekeraar een telecom provider of energie bedrijf aan de lijn heeft gehad weet dat het nu al drama en ellende is.
quote:
Als jij een directeur hebt die jou een credit card en telefoon geeft zonder dat hij weet wie daar gebruik van maakt, dan wil ik graag bij jullie bedrijf komen werken!
Het is niet relevant hoe ik dat doe. En geloof mij, mensen zoals jij worden niet eens aangenomen. Die kunnen niet eens omgaan met de vrijheden die bij deze baan horen.
quote:
Mijn naam, voornaam, woonplaats, geboortedatum staan al in het paspoort. Ik heb niet de illusie dat mijn vingerafdruk daar veel aan gaat toevoegen wat betreft schending van de privacy.
En dat is wat mij betreft alles wat ik daar over ga zeggen. Deze discussie gaat over de OV chipkaart, niet over het paspoort of vingerafdrukken.
Je bevestigd mijn vermoeden. Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel vertrouwen je hebt in de overheid en de grote ondernemingen.
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 15:32 schreef snowgoon het volgende:

Niks onzinnige opmerking. Er werd gesteld dat onder andere taxi bedrijven veel baat zouden hebben bij de NS reisgegevens. Maar tot die tijd was er niemand die zinnig uit kon leggen wat het nut daarvan zou zijn.
Inmiddels heb je gezien wat het voordeel is? En je weet hoe het gaat he, zodra iets mag zijn er inenen heel erg veel meer mogelijkheden die gepresenteerd worden.
quote:
Dan zul jij waarschijnlijk nog 1 van de weinig mensen zijn die alles contant betaald. Dan nog steeds weet de bank waar jij je geld uit de muur haalt om contant te kunnen betalen. Tuurlijk moet de bank weten wie jij bent, ze hoeven toch niet jarenlang bij te houden waar jij allemaal pint en van wie jij salaris krijgt.
Maar dat houden ze wel bij.
Kap nou eens een keer met aannames! Je posts zijn doordrenkt van aannames. Ik ben echt niet één van de weinigen, het worden er zelfs steeds meer die contant betalen. Verder weet een bank nul komma nul. Zij weten van welke rekening mijn inkomen afkomstig is en zij weten waar ik pin (er zijn twee automaten die ik daarvoor gebruik)
quote:
Dus misschien moet je je baas maar gaan vragen om jouw loon contant uit te gaan betalen.
Kul argument. Er zijn n.l. wel degelijk voordelen aan giraal geld. Alleen is men daar ook in doorgeslagen en daar hoef ik niet aan mee te werken.
quote:
Ik merk wel degelijk dat anderen veel moeite hebben met de registratie van gegevens. Al begrijp ik de bezwaren niet goed en vind ik het veelal aanstellerij. Daarnaast vind ik ook dat de NS genoeg alternatieven bied om anoniem te reizen en dus de keuze bij de klant ligt.
Dus wat dat betreft snap ik ook niet goed waarom er zolang, zoveel over gezeurd moet worden.
Net zoals dat ik niet begrijp dat jij niet inziet dat de combinatie van al die gegevens alleen maar tegen je kan werken. Kleinschalig gebeurt het al bij de klantenservice van diverse grote bedrijven.

De vooruitgang is niet te stoppen, ik juich deze zelfs toe. We, ook jij, moeten echter wel kritisch blijven t.a.v. het nut van die technologie, d.w.z. wat is de daadwerkelijke toegevoegde waarde en levert het daadwerkelijk een besparing op.

Als je dan de OV-chip kaart in het achterhoofd neemt dan weet je op voorhand al dat er geen kostenbesparing inzit, en dat zelfs de subsidie doelstellingen al losgelaten zijn. Als je dat niet inziet, dan snap ik werkelijk waar niet onder welke steen je leeft (hoe goedgelovig kun je zijn) en voorzie ik exact dezelfde discussie wanneer het rekening rijden ingevoerd wordt.

Hetzelfde met de loyaliteitspassen. Was het niet de AH die samen ging werken met een verzekeringsmaatschappij? Je hebt je natuurlijk al braaf aangemeld voor een bonuskaart en in de afgelopen periode je ook over laten schrijven naar deze ziektenkostenverzekeraar zodat je zometeen als een van de eerste de korting krijgt op je polis.

Zie nu eens in dat het niet alleen om de gegevens gaat die bij één onderneming komen te liggen. De combinatie is waar veel mensen fel tegen zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door Freeflyer op 21-01-2009 16:09:14 ]
Neerkomen wel!
pi_65287636
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:03 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Dat is niet zo moeilijk. Als jij elke keer vanwege woon/werk verkeer op dezelfde plek instapt is de cirkel al redelijk duidelijk. Nee, nog niet helemaal maar. ja een hele duidelijke maar komt er nu. Als ik alle gegevens maar zonder slag of stoot af sta dan weet iedereen alles. Dan gaan zich situaties voordoen waarin mensen alleen nog maar hoeven te bevestigen of ze een bepaalde dienst of product afnemen. De stap erna is dat wanneer er onverhoopt een fout in die gegevens staat het niet eens meer te wijzigen is want het staat zo in de database. Iedereen die wel eens een ziektenkosten verzekeraar een telecom provider of energie bedrijf aan de lijn heeft gehad weet dat het nu al drama en ellende is.
[..]

Het is niet relevant hoe ik dat doe. En geloof mij, mensen zoals jij worden niet eens aangenomen. Die kunnen niet eens omgaan met de vrijheden die bij deze baan horen.
[..]

Je bevestigd mijn vermoeden. Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel vertrouwen je hebt in de overheid en de grote ondernemingen.
[..]

Inmiddels heb je gezien wat het voordeel is? En je weet hoe het gaat he, zodra iets mag zijn er inenen heel erg veel meer mogelijkheden die gepresenteerd worden.
[..]

Kap nou eens een keer met aannames! Je posts zijn doordrenkt van aannames. Ik ben echt niet één van de weinigen, het worden er zelfs steeds meer die contant betalen. Verder weet een bank nul komma nul. Zij weten van welke rekening mijn inkomen afkomstig is en zij weten waar ik pin (er zijn twee automaten die ik daarvoor gebruik)
[..]

Kul argument. Er zijn n.l. wel degelijk voordelen aan giraal geld. Alleen is men daar ook in doorgeslagen en daar hoef ik niet aan mee te werken.
[..]

Net zoals dat ik niet begrijp dat jij niet inziet dat de combinatie van al die gegevens alleen maar tegen je kan werken. Kleinschalig gebeurt het al bij de klantenservice van diverse grote bedrijven.

De vooruitgang is niet te stoppen, ik juich deze zelfs toe. We, ook jij, moeten echter wel kritisch blijven t.a.v. het nut van die technologie, d.w.z. wat is de daadwerkelijke toegevoegde waarde en levert het daadwerkelijk een besparing op.

Als je dan de OV-chip kaart in het achterhoofd neemt dan weet je op voorhand al dat er geen kostenbesparing inzit, en dat zelfs de subsidie doelstellingen al losgelaten zijn. Als je dat niet inziet, dan snap ik werkelijk waar niet onder welke steen je leeft (hoe goedgelovig kun je zijn) en voorzie ik exact dezelfde discussie wanneer het rekening rijden ingevoerd wordt.

Hetzelfde met de loyaliteitspassen. Was het niet de AH die samen ging werken met een verzekeringsmaatschappij? Je hebt je natuurlijk al braaf aangemeld voor een bonuskaart en in de afgelopen periode je ook over laten schrijven naar deze ziektenkostenverzekeraar zodat je zometeen als een van de eerste de korting krijgt op je polis.

Zie nu eens in dat het niet alleen om de gegevens gaat die bij één onderneming komen te liggen. De combinatie is waar veel mensen fel tegen zijn.
Redelijk duidelijk jah. Heel wat minder duidelijk dan wanneer je woonplaats gewoon op internet plempt.

Waarmee dus blijkt dat jij wel degelijk op een of andere manier aan je baas verantwoording moet afleggen voor de uitgaves met de creditcard en gebruik van de telefoon.
En doe niet alsof jij in kunt schatten of ik een baan bij dat bedrijf wel of niet aankan. Iemand op zo'n manier beoordelen alleen maar omdat die een andere mening heeft dan jij is wel heel kinderachtig.

Zolang jij gebruik maakt van een bank, credit card, telefoon (ook al zijn ze van de zaak) je salaris niet contant uit laat betalen, op internet rond hangt, heb jij net zo goed een vertrouwen in een aantal bedrijven.

Voor alles kun je wel diverse mogelijkheden verzinnen. Dat wil nog niet zeggen dat die mogelijkheden ook praktijk worden.

Je beschuldig mij van aanmanes en dan vervolgens ga je stellen dat steeds meer mensen contant betalen
Heb je de laatste nieuwsberichten rond kerst niet gelezen dat steeds weer meer mensen gaan pinnen, supermarkten pinnen accepteren voor alle bedragen en dat de meeste ander bedrijven dat nu ook doen

Er zijn net zo goed voordelen aan de chipkaart. En er zijn net zo goed nadelen aan giraal geld
Als je het ene oke vind en de ander niet, ben je in mijn ogen hypocriet.

Ik blijf net zo goed kritisch over wat er met mijn gegevens gebeurd. In dit geval zie ik geen enkele bedreiging. Alleen maar een boel aannames, van jou en een heleboel anderen. (Wel vreemd dat jij geen probleem hebt met aannames tegen de Chipkaart).

Waarom zou er bij een nieuw systeem perse een kostenbesparing moeten zitten?
pi_65287750
Weer een leuk bericht over de RET en de welwillende chipkaart gebruiker
quote:
GVB viert bureaucratische driften bot op chipklant

Een reiziger liet bij het GVB een sterabonnement op zijn chipkaart zetten. Toen hij daarna de tram nam en in- en uitcheckte, bleek er toch geld van zijn kaart te zijn afgeschreven: hij stond nu 1,23 in het rood. Bij controle bleek het abonnement niet op zijn chipkaart te staan. Terug naar het GVB dus. Dat reageerde op zijn eigen fout door de klant eens fijn in te zepen met bureaucratie. Om zijn nieuwe abonnement te laten werken, moest de reiger eerst zijn zogenaamde schuld van 1,23 betalen. Vervolgens mocht hij een formulier met allerlei bonnetjes invullen om diezelfde 1,23 terug te vragen
Met zulke acties jagen ze zelfs de welwillende mensen in hun auto.

Mensen die trouwens straks willen klagen over het ov in het algemeen en dan dus ook de ov chipknip kunnen op de volgende site terecht.

http://www.ovloket.nl/
pi_65287841
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:21 schreef snowgoon het volgende:

Waarom zou er bij een nieuw systeem perse een kostenbesparing moeten zitten?
Meen je dat serieus deze vraag.

Dat was juist 1 van de punten waarom we aan met zijn allen aan die ov chipknip zouden moeten.
pi_65287907
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Meen je dat serieus deze vraag.

Dat was juist 1 van de punten waarom we aan met zijn allen aan die ov chipknip zouden moeten.
Is dat zo?
Waaruit blijkt dat?
  woensdag 21 januari 2009 @ 17:50:02 #71
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65290236
Meer nieuws:
quote:
Blinden willen actie tegen ov-chipkaart
Uitgegeven: 21 januari 2009 17:37
Laatst gewijzigd: 21 januari 2009 17:37

ROTTERDAM - Viziris, de belangenorganisatie voor mensen met een visuele handicap, is ontevreden over het uitblijven met de toezeggingen van de Rotterdamse vervoersorganisatie RET om het gebruik van de ov-chipkaart gemakkelijker te maken voor blinden en slechtzienden.

De organisatie stelt ''zeer teleurgesteld'' te zijn over het uitblijven van toenaderingen van de RET en kondigt op 29 januari, de dag dat alleen nog met de ov-chipkaart in de Rotterdamse metro kan worden betaald, ''ludieke acties aan''.

''Onze achterban komt graag massaal uitproberen hoe gebruikersonvriendelijk de ov-chippoortjes voor slechtzienden en blinden zijn'', belooft een zegsman. Ook stelt Viziris naar de Commissie Gelijke Behandeling te stappen als de RET gaan nieuwe aanpassingen toezegt.
© ANP
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 21 januari 2009 @ 18:46:34 #72
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_65291756
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:21 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Redelijk duidelijk jah. Heel wat minder duidelijk dan wanneer je woonplaats gewoon op internet plempt.
Als je in Schubbekutteveen woont wel. Als je in Amsterdam woont zijn de gegevens van je OV Chipkaart terug te brengen tot een plek die vlakbij je huis is.
quote:
Waarmee dus blijkt dat jij wel degelijk op een of andere manier aan je baas verantwoording moet afleggen voor de uitgaves met de creditcard en gebruik van de telefoon.
Hoe kom je erbij zeg? Geen verantwoording voor telefoon of credit card, er zit een limiet op en that's it.
quote:
En doe niet alsof jij in kunt schatten of ik een baan bij dat bedrijf wel of niet aankan. Iemand op zo'n manier beoordelen alleen maar omdat die een andere mening heeft dan jij is wel heel kinderachtig.
Dat kan ik wel degelijk om de stom eenvoudige reden dat je niet eens aangenomen wordt omdat je blind vertrouwen in overheid en grote bedrijven hebt
quote:
Zolang jij gebruik maakt van een bank, credit card, telefoon (ook al zijn ze van de zaak) je salaris niet contant uit laat betalen, op internet rond hangt, heb jij net zo goed een vertrouwen in een aantal bedrijven.
Nu noem je heel erg veel;
bank voor salaris: nu sla jij door in je redeneren.
cc gebruik: zakelijk, totaal niet relevant omdat het niet te herleiden is naar mijn persoon.
internetgebruik: daar heb je een punt alhoewel ik eigenlijk altijd gebruik maak van een VPN is dat niet altijd het geval.

Vertrouwen in die bedrijven heb ik beslist niet, waar zie je mij dat schrijven Gebruik maken van is niet hetzelfde als vertrouwen hebben in.
quote:
Voor alles kun je wel diverse mogelijkheden verzinnen. Dat wil nog niet zeggen dat die mogelijkheden ook praktijk worden.
quote:
Je beschuldig mij van aanmanes en dan vervolgens ga je stellen dat steeds meer mensen contant betalen
Heb je de laatste nieuwsberichten rond kerst niet gelezen dat steeds weer meer mensen gaan pinnen, supermarkten pinnen accepteren voor alle bedragen en dat de meeste ander bedrijven dat nu ook doen
Ja stom van mij, ik woon niet in Nederland en had even mijn nieuwe thuisland als referentie.
quote:
Er zijn net zo goed voordelen aan de chipkaart. En er zijn net zo goed nadelen aan giraal geld
Als je het ene oke vind en de ander niet, ben je in mijn ogen hypocriet.

Ik blijf net zo goed kritisch over wat er met mijn gegevens gebeurd. In dit geval zie ik geen enkele bedreiging. Alleen maar een boel aannames, van jou en een heleboel anderen. (Wel vreemd dat jij geen probleem hebt met aannames tegen de Chipkaart).
Chippen heb ik het nergens over gehad, waar haal je dit nou weer vandaan?
quote:
Waarom zou er bij een nieuw systeem perse een kostenbesparing moeten zitten?
hier ga ik maar niet serieus op in

[ Bericht 73% gewijzigd door Freeflyer op 21-01-2009 19:01:13 (toch maar even overal op reageren :)) ]
Neerkomen wel!
pi_65296339
trouwens nog een nadeel van de OV chipkaart

Mijn abonnement bleek niet meer geldig te zijn, maar dat staat nergens op mijn chipkaart.

Je moet dus ook zelf in de gaten gaan houden wanneer je abonnement geldig is, vroeger stond de datum gewoon op het abonnement.

Ja sommige knappe knoppen zullen het zelf wel onthouden altijd of een afleesapparaat thuis hebben staan, maar ik niet
pi_65303410
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 17:50 schreef Stupendous76 het volgende:
Meer nieuws:
[..]


Bij zo'n bericht vraag ik me (weer) af hoe blinden dat nu doen. Hoe weten ze hoe ze kaart moeten vouwen voor de juiste strip? Hoe weten ze de stempelautomaat te vinden? Hoe weten ze welk perron ze moeten hebben?

Ik heb veel respect voor mensen die ondanks hun beperkingen gewoon in het OV stappen, maar ik snap niet waarom er zoveel mensen bezig zijn om te doen alsof er straks allemaal problemen komen die er nu niet zijn.
pi_65303463
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 21:03 schreef macca728 het volgende:
trouwens nog een nadeel van de OV chipkaart

Mijn abonnement bleek niet meer geldig te zijn, maar dat staat nergens op mijn chipkaart.

Je moet dus ook zelf in de gaten gaan houden wanneer je abonnement geldig is, vroeger stond de datum gewoon op het abonnement.

Ja sommige knappe knoppen zullen het zelf wel onthouden altijd of een afleesapparaat thuis hebben staan, maar ik niet
Via internet kun je de status van je Chipkaart in de gaten houden. En anders schrijf je het toch op in je agenda of als afspraak in je telefoon / PDA.
pi_65303687
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 18:46 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Als je in Schubbekutteveen woont wel. Als je in Amsterdam woont zijn de gegevens van je OV Chipkaart terug te brengen tot een plek die vlakbij je huis is.
[..]

Hoe kom je erbij zeg? Geen verantwoording voor telefoon of credit card, er zit een limiet op en that's it.
[..]

Dat kan ik wel degelijk om de stom eenvoudige reden dat je niet eens aangenomen wordt omdat je blind vertrouwen in overheid en grote bedrijven hebt
[..]

Nu noem je heel erg veel;
bank voor salaris: nu sla jij door in je redeneren.
cc gebruik: zakelijk, totaal niet relevant omdat het niet te herleiden is naar mijn persoon.
internetgebruik: daar heb je een punt alhoewel ik eigenlijk altijd gebruik maak van een VPN is dat niet altijd het geval.

Vertrouwen in die bedrijven heb ik beslist niet, waar zie je mij dat schrijven Gebruik maken van is niet hetzelfde als vertrouwen hebben in.
[..]


[..]

Ja stom van mij, ik woon niet in Nederland en had even mijn nieuwe thuisland als referentie.
[..]

Chippen heb ik het nergens over gehad, waar haal je dit nou weer vandaan?
[..]

hier ga ik maar niet serieus op in
Aha. gewoon een limiet. En als je daarvan naar de sexclub gaat in plaats van zakelijke dingen doen, dan vind jou baas dat niet erg want die komt er toch nooit achter

Nogmaals, ik heb geen blind vertrouwen in de overheid en grote bedrijven. In dit geval van de OV chipkaart zie ik geen bedreiging voor mijn privacy.

Heb je geen bank voor je salaris? Je krijgt je loon al contant?
Ik geloof er niks van dat die CC niet te herleiden is tot jouw persoon. De eerste baas die totaal niet in de gaten houd wat er met een CC gebeurd moet ik nog tegenkomen.

Je maakt gebruik van bedrijven, je vertrouwt ze persoonlijke gegevens toe. Je stalt je geld bij ze. Lijkt me wel dat je dan vertrouwen in die bedrijven hebt.
Voor iemand die vanalles en iedereen wantrouwt, lijkt het sterk dat je zaken doet met instellingen die je niet vertrouwd.

Je woont in een ander land en denkt precies te weten hoe het hier gaat met de OV chipkaart terwijl je niet eens weet hoe populair pinnen tegenwoordig is. Apart.

Ik haal nergens de bank chipkaart vandaan. Ik heb het over de OV chipkaart als ik chipkaart bedoel.
  donderdag 22 januari 2009 @ 00:33:29 #77
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_65304371
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:06 schreef snowgoon het volgende:

Aha. gewoon een limiet. En als je daarvan naar de sexclub gaat in plaats van zakelijke dingen doen, dan vind jou baas dat niet erg want die komt er toch nooit achter
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten
quote:
Nogmaals, ik heb geen blind vertrouwen in de overheid en grote bedrijven. In dit geval van de OV chipkaart zie ik geen bedreiging voor mijn privacy.
Ik dus wel en gezien de omvang van het project denk ik nog terecht ook. Het electronisch patient dossier is ook al zo'n gedrocht. Gelukkig voor jullie wordt dat uitgesteld.
quote:
Heb je geen bank voor je salaris? Je krijgt je loon al contant?
Nee, zeg ik ook nergens oftewel daar sla jij door in je redenering. Ik gebruik dus gewoon een bank.
quote:
Ik geloof er niks van dat die CC niet te herleiden is tot jouw persoon. De eerste baas die totaal niet in de gaten houd wat er met een CC gebeurd moet ik nog tegenkomen.
Het zal mij aan mijn reet roesten wat jij wel en niet gelooft. Het is gewoon zo.
quote:
Je maakt gebruik van bedrijven, je vertrouwt ze persoonlijke gegevens toe. Je stalt je geld bij ze. Lijkt me wel dat je dan vertrouwen in die bedrijven hebt.
Voor iemand die vanalles en iedereen wantrouwt, lijkt het sterk dat je zaken doet met instellingen die je niet vertrouwd.
Klopt, reden is dat ik er niet onderuit kan vanwege een bepaald monopolie wat de banken en sommige bedrijven hebben.
quote:
Je woont in een ander land en denkt precies te weten hoe het hier gaat met de OV chipkaart terwijl je niet eens weet hoe populair pinnen tegenwoordig is. Apart.
Pinnen en OV chipkaart zijn niet hetzelfde, die vergelijking gaat mank. Aangezien ik lang genoeg in NL gewoond en gewerkt heb en ook het nieuws nog wel redelijk volg durf ik met zekerheid te zeggen dat ik nog beter geinformeerd ben dan de gemiddelde Nederlander over die OV chipkaart. Het niet wonen in een land betekent niet dat je het nieuws niet kunt volgen van dat land.
quote:
Ik haal nergens de bank chipkaart vandaan. Ik heb het over de OV chipkaart als ik chipkaart bedoel.
Zo creëer je verwarring. Chippen slaat op dat bank product en niet op het openbaar vervoer. In het kader van de discussie zou ik je willen vragen om het voluit te schrijven, OV chipkaart dus
Neerkomen wel!
pi_65306644
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:59 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Via internet kun je de status van je Chipkaart in de gaten houden. En anders schrijf je het toch op in je agenda of als afspraak in je telefoon / PDA.
ja makkelijk hoor

Ik vraag me af , bij elk nadeel dat wij noemen geef je commentaar

wat vind jij nou nadelen van de OV chipkaart ?
  donderdag 22 januari 2009 @ 08:44:05 #79
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65306816
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:57 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Bij zo'n bericht vraag ik me (weer) af hoe blinden dat nu doen. Hoe weten ze hoe ze kaart moeten vouwen voor de juiste strip? Hoe weten ze de stempelautomaat te vinden? Hoe weten ze welk perron ze moeten hebben?

Ik heb veel respect voor mensen die ondanks hun beperkingen gewoon in het OV stappen, maar ik snap niet waarom er zoveel mensen bezig zijn om te doen alsof er straks allemaal problemen komen die er nu niet zijn.
Ik kan je vertellen dat blinden weinig problemen kennen met de strippenkaart. Ze leggen die neer en zeggen "Ik moet daar naartoe" waarna de buschauffeur stempelt en waarschuwt als de bestemming is bereikt.

Met deze nieuwe versie. Nou lees dit maar eens...
http://www.viziris.nl/scrivo/asset.php?id=140258
quote:
De OV-chipkaart als probleemoplosser?

Met de invoering van de OV-chipkaart in Nederland wordt in theorie één knelpunt opgelost. De kaart biedt namelijk de mogelijkheid om met één kaart gebruik te maken van de OV-keten. Maar nieuwe problemen dienen zich aan. Die problemen ontstaan enerzijds door het afsluiten van stations in verband de sociale veiligheid en het voorkomen van zwartrijden. Anderzijds door het digitaliseren van de kaart.

Het afsluiten én het digitaliseren maakt de bereikbaarheid en bruikbaarheid van OV-voorzieningen voor slechtziende en blinde mensen tot een hordeloop.

Slechtziende en blinde reizigers worden geconfronteerd met:

* poortjes bij trein en metrostations;
* apparatuur om in- en uit te checken;
* opwaardeerautomaten;
* afhaalautomaten om on-line opwaarderingen af te halen;
* informatie en verkooppunten;
* trams en bussen met verschillende apparatuur op verschillende plaatsen.

Daarbij speelt dat het reizen per OV voor veel slechtziende en blinde mensen een niet te onderschatten (in)spanning met zich meebrengt. Zelfs een relatief eenvoudige reis wordt hierdoor complex en dat zal leiden tot fouten. Fouten die kunnen leiden tot boetes of zelfs tot uitsluiting.
Voor blinden is het in elk geval geen verbetering.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65307771
Ik was afgelopen maandag met een blinde kennis van me in de Rotterdamse metro. Hij heeft een (betaalde) OV Jaarkaart met chipkaart er in en het kostte hem al best heel veel moeite om alleen al door het poortje te komen. Terwijl hij hem nog niet eens op hoefde te laden. Vroeger kon hij met zijn abo gewoon doorlopen. Is echt een halve minuut aan het stoeien geweest met het poortje. Then again, de huidige generatie NS-kaartautomaten zijn voor hem ook al niet te bedienen. De oude, met viercijferige codes, wel heel makkelijk.
For great justice!
pi_65308057
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 08:26 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja makkelijk hoor

Ik vraag me af , bij elk nadeel dat wij noemen geef je commentaar

wat vind jij nou nadelen van de OV chipkaart ?
Zeker als de genoemde nadelen zo zwak als een lammetje zijn.

Het grootste nadeel vind ik de tergend langzame invoering ervan en alle problemen die dat veroorzaakt.
pi_65308206
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 08:44 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik kan je vertellen dat blinden weinig problemen kennen met de strippenkaart. Ze leggen die neer en zeggen "Ik moet daar naartoe" waarna de buschauffeur stempelt en waarschuwt als de bestemming is bereikt.

Met deze nieuwe versie. Nou lees dit maar eens...
http://www.viziris.nl/scrivo/asset.php?id=140258
[..]

Voor blinden is het in elk geval geen verbetering.
En waarom zouden de blinden nu de chipkaart niet aan de chauffeur kunnen geven en de chauffeur laten waarschuwen als ze er zijn?
En hoe gaat het nu dan met de blinden in de metro? Daat kun je niet stempelen bij de chauffeur.

* poortjes bij trein en metrostations: Dat is nieuw maar niet onoverkomelijk.
* apparatuur om in- en uit te checken: Nu moet je ook je strippenkaart in een automaat duwen.
* opwaardeerautomaten: Nu moet je ook strippenkaarten kopen en je kunt automatisch je chipkaart laten opladen
* afhaalautomaten om on-line opwaarderingen af te halen: Nu moet je ook ergens strippenkaarten kopen.
* informatie en verkooppunten; Zelfde als nu.
* trams en bussen met verschillende apparatuur op verschillende plaatsen. Zelfde als nu, ene bus/tram moet je zelf stempelen, bij de ander zit er een controleur.

Het zal even wennen worden en in het begin zeker problemen opleveren. Maar ik zou niet weten waarom wij in Nederland geen systeem kunnen gebruiken dat ook in andere landen wordt gebruikt. Nederland is toch niet het enige land waar blinden en slechtzienden het OV gebruiken.
pi_65308331
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:33 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten
[..]

Ik dus wel en gezien de omvang van het project denk ik nog terecht ook. Het electronisch patient dossier is ook al zo'n gedrocht. Gelukkig voor jullie wordt dat uitgesteld.
[..]

Nee, zeg ik ook nergens oftewel daar sla jij door in je redenering. Ik gebruik dus gewoon een bank.
[..]

Het zal mij aan mijn reet roesten wat jij wel en niet gelooft. Het is gewoon zo.
[..]

Klopt, reden is dat ik er niet onderuit kan vanwege een bepaald monopolie wat de banken en sommige bedrijven hebben.
[..]

Pinnen en OV chipkaart zijn niet hetzelfde, die vergelijking gaat mank. Aangezien ik lang genoeg in NL gewoond en gewerkt heb en ook het nieuws nog wel redelijk volg durf ik met zekerheid te zeggen dat ik nog beter geinformeerd ben dan de gemiddelde Nederlander over die OV chipkaart. Het niet wonen in een land betekent niet dat je het nieuws niet kunt volgen van dat land.
[..]

Zo creëer je verwarring. Chippen slaat op dat bank product en niet op het openbaar vervoer. In het kader van de discussie zou ik je willen vragen om het voluit te schrijven, OV chipkaart dus
"Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" zegt diegene die de grote bedrijven en overheid per definitie niet vertrouwd

Als je dus wel een bank gebruikt die veel meer gegevens over jou heeft, snap ik niet waarom je zo fel tegen de OV chipkaart bent die minder gegevens heeft.

Tuurlijk kun je onder banken uit, gewoon alles contant laten uitbetalen.

Bij pinnen weet men ook waar je wanneer was. En dat zien veel mensen als bezwaar tegen de OV chipkaart.

Als ik in een discussie over de OV chipkaart ineens het woord chipkaart alleen gebruik, mag ik toch wel verwachten dat jij zo slim bent om in te zien dat het over de OV chipkaart gaat
  donderdag 22 januari 2009 @ 10:02:51 #84
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65308622
Ik heb alleen maar die link gepost snowgoon omdat je er naar vroeg

Mijn mening: je moet een systeem niet maken op basis van een extreem kleine minderheid (blinden). Maar je zou er wel vanaf het begin rekening mee kunnen houden. 'display's' zonder mogelijkheid om voor 'spraak' te kiezen zijn dan duidelijk een methode waarbij er geen rekening is gehouden met blinden. Dat is alles
Maar iedereen zal moeten wennen aan dit systeem. Dus blinden ook. Die iets meer natuurlijk maar ja ...
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65308684
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 10:02 schreef wdn het volgende:
Ik heb alleen maar die link gepost snowgoon omdat je er naar vroeg

Mijn mening: je moet een systeem niet maken op basis van een extreem kleine minderheid (blinden). Maar je zou er wel vanaf het begin rekening mee kunnen houden. 'display's' zonder mogelijkheid om voor 'spraak' te kiezen zijn dan duidelijk een methode waarbij er geen rekening is gehouden met blinden. Dat is alles
Maar iedereen zal moeten wennen aan dit systeem. Dus blinden ook. Die iets meer natuurlijk maar ja ...
Tja, als die displays het saldo voor gaan lezen, zouden andere mensen dat ook weer als een inbreuk op de privacy zien.
  donderdag 22 januari 2009 @ 10:07:44 #86
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65308762
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 10:05 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Tja, als die displays het saldo voor gaan lezen, zouden andere mensen dat ook weer als een inbreuk op de privacy zien.
Braille kan ook tegenwoordig he
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65308813
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 10:07 schreef wdn het volgende:

[..]

Braille kan ook tegenwoordig he
Zou ook kunnen.

Maar het is geen nieuw probleem. In trams en metro moet je meestal ook zelf stempelen. En dan is het voor een slechtziende ook moeilijk om te zien welke strip die moet gebruiken en hoeveel die nog overheeft.
pi_65311177
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 09:43 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Zeker als de genoemde nadelen zo zwak als een lammetje zijn.

Het grootste nadeel vind ik de tergend langzame invoering ervan en alle problemen die dat veroorzaakt.
meer niet ? dat geloof ik niet

ja ze hadden het beter in een keer kunnen invoeren.

Welke problemen ?
pi_65311242
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 09:53 schreef snowgoon het volgende:

[..]

"Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" zegt diegene die de grote bedrijven en overheid per definitie niet vertrouwd

Als je dus wel een bank gebruikt die veel meer gegevens over jou heeft, snap ik niet waarom je zo fel tegen de OV chipkaart bent die minder gegevens heeft.

Tuurlijk kun je onder banken uit, gewoon alles contant laten uitbetalen.

Bij pinnen weet men ook waar je wanneer was. En dat zien veel mensen als bezwaar tegen de OV chipkaart.

Als ik in een discussie over de OV chipkaart ineens het woord chipkaart alleen gebruik, mag ik toch wel verwachten dat jij zo slim bent om in te zien dat het over de OV chipkaart gaat
dat is echt een lulargument, bij de OV chipkaart wordt je hele reis geregistreerd, bij pinnen alleen het tijdstip van pinnen, niemand weet waar je daarna heengaat of welke richting. Of jij pint 10x per dag ofzo ?

Ik wist niet dat pintijden en plaatsen ook 7 jaar bewaard worden, bron ?
  donderdag 22 januari 2009 @ 13:14:14 #90
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_65314787
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 09:53 schreef snowgoon het volgende:

[..]

"Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" zegt diegene die de grote bedrijven en overheid per definitie niet vertrouwd
Die opmerking slaat op de relatie werknemer/werkgever, die is wel wat anders dan de relatie burger vs bedrijf of overheid.
quote:
Als je dus wel een bank gebruikt die veel meer gegevens over jou heeft, snap ik niet waarom je zo fel tegen de OV chipkaart bent die minder gegevens heeft.
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid van de gegevens maar ook om de aard en de opslag termijn.
quote:
Tuurlijk kun je onder banken uit, gewoon alles contant laten uitbetalen.
Mij lukt dat wel, in Nederland gaat het niet lukken. Probeer de nuts bedrijven maar eens contant te betalen.
quote:
Bij pinnen weet men ook waar je wanneer was. En dat zien veel mensen als bezwaar tegen de OV chipkaart.
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 11:31 schreef macca728 het volgende:

dat is echt een lulargument, bij de OV chipkaart wordt je hele reis geregistreerd, bij pinnen alleen het tijdstip van pinnen, niemand weet waar je daarna heengaat of welke richting. Of jij pint 10x per dag ofzo ?

Ik wist niet dat pintijden en plaatsen ook 7 jaar bewaard worden, bron ?
quote:
Als ik in een discussie over de OV chipkaart ineens het woord chipkaart alleen gebruik, mag ik toch wel verwachten dat jij zo slim bent om in te zien dat het over de OV chipkaart gaat
Je creëert bewust verwarring en wenst dat niet te veranderen?? Weinig coöperatief ben je dan

Ik ben er klaar mee, je bent een troll 1ste klas waar ik al teveel tijd ingestoken heb.
Neerkomen wel!
  donderdag 22 januari 2009 @ 13:37:53 #91
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65315613
Ik zie de noodzaak niet om te registreren wie hoe en wanneer een reis maakt.
Alleen het hoe en wanneer zijn van belang voor statistieken. Het 'wie' maakt echt geen zak uit om analyses te maken over hoe druk het is op een bepaald traject. Tenzij je een systeem hebt waarbij je van te voren weet dat de registratie en afboeking van de betaling van de OV kaart niet in orde is en restitutie orde aan de dag is.
Iets wat met dit systeem het geval is. Vorig jaar 200.000 mensen die het maximum tarief hebben gekregen maar waarvan bekend is dat ze geld terug moeten krijgen.

Ik weet wel dat ik niet de tijd heb om elke OV-betaling uit te pluizen of deze wel terecht is. Laat staan om bij te houden waar ik op welk moment was en met welke trein of bus ik welke richting op ben gegaan.
Mijn enige hoop die ik heb is dat de maandtrajectkaart blijft bestaan. En dat ik dus het lopen naar de automaat waar ik mijn kaart haal door met mijn pin te betalen kan vervangen door een ander apparaat waar mijn treinkaart voorzien wordt van een saldo voor een maand door een betaling uit te voeren via mijn bankpas.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65318550
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 13:37 schreef wdn het volgende:

Mijn enige hoop die ik heb is dat de maandtrajectkaart blijft bestaan.
Mijn interpetatie is dat die gewoon zal blijven bestaan, maar je moet wel inchecken en uitchecken met je abbonement. minimaal 4* per dag dus extra je portemnee uit je broek halen, en als je geluk pech hebt en met meerdere pasje moet werken ook nog het juiste pasje eruit halen. => dus minimaal 20* per week

Dit afgezet tegen die 2* per week dat je gecontroleerd wordt en dan je abbonement moet laten zien.

Wat een klantvriendelijk systeem toch.
  donderdag 22 januari 2009 @ 15:30:23 #93
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65319535
Ja, nou ik moet eerst 's-morgens met de bus, dan de trein, dan de bus. En 's-avonds hetzelfde maar dan andersom. Dus dat is 12x(!) per dag(!). Voor die 20x per week zou ik het nog doen ook
En dan ga ik er vanuit dat ik met 1 kaart kan werken. Wat niet het geval zal zijn(...) want NS en OV-Bus zullen andere systemen hanteren.

Waar het op neer gaat komen is dat ik dus thuis/trein en trein/thuis zonder bus ga doen. Dan maar lopen en iets eerder van huis weg.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65320680
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:30 schreef wdn het volgende:
Ja, nou ik moet eerst 's-morgens met de bus, dan de trein, dan de bus. En 's-avonds hetzelfde maar dan andersom. Dus dat is 12x(!) per dag(!). Voor die 20x per week zou ik het nog doen ook
En dan ga ik er vanuit dat ik met 1 kaart kan werken. Wat niet het geval zal zijn(...) want NS en OV-Bus zullen andere systemen hanteren.

Waar het op neer gaat komen is dat ik dus thuis/trein en trein/thuis zonder bus ga doen. Dan maar lopen en iets eerder van huis weg.
Ow dat is maar 60* per week je kaart voor wat kastjes houden

Maar voor de bussen moet je in de huidige situatie natuurlijk altijd al even je abbonement laten zien wel 4* per dag.
  donderdag 22 januari 2009 @ 16:07:54 #95
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65320952
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ow dat is maar 60* per week je kaart voor wat kastjes houden

Maar voor de bussen moet je in de huidige situatie natuurlijk altijd al even je abbonement laten zien wel 4* per dag.
Nee, de buschauffeuren in Roermond kennen me ondertussen dus ik mag van de 10x per week 8x gewoon doorlopen (ik stap 's-morgens om 7:05 in en dat doen niet veel mensen )

60x per week... zucht. Hoeveel keer gaat dat in en uitchecken fout is dan de vraag 10% is iin Rotterdam op dit moment de norm, dan ben ik 6x per week reclamaties aan het invullen...

Makkelijker wordt het er niet op dat is zeker.

Wat me ook irriteert is dat ze die poortjes onder het mom van beveiliging en anti-zwartrijden in willen voeren.
Nou laat begin deze week nou bekend zijn gemaakt dat op 75% van de stations geen poortjes maar zuilen komen te staan. STEL he dat en in Roermond en in Eindhoven zuilen komen te staan dan is gratis reizen nogal simpeler geworden als de conducteur dan helemaal niet meer komt controleren (nu is het 1x per maand ofzo).
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65321225
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:07 schreef wdn het volgende:

Nee, de buschauffeuren in Roermond kennen me ondertussen dus ik mag van de 10x per week 8x gewoon doorlopen (ik stap 's-morgens om 7:05 in en dat doen niet veel mensen )
Om 7.05 rijden er dan al bussen in remunj
Ik heb lang geleden daar gewoond en in heythuijsen op school gezeten, maar het stukje naar het station fietste ik toch altijd vanaf hoogvonderen.
quote:
60x per week... zucht. Hoeveel keer gaat dat in en uitchecken fout is dan de vraag 10% is iin Rotterdam op dit moment de norm, dan ben ik 6x per week reclamaties aan het invullen...
Laten we het wat positiever bekijken dat het foutpercentage naar 0.1% terug gaat . 30 * uitchecken voor jou per week, dus 1500 * per jaar, dus maar 1.5* per jaar een decalaratie voor niet kunnen uitchecken.

Dan nog 30* per jaar extra dingen indienen voor vertraging bij de NS.
quote:
Makkelijker wordt het er niet op dat is zeker.
Het zou toch een mooie feauture zijn als dat NS apparaat automagisch al weet dat je door de NS vertraging hebt opgelopen, en zodoende meteen extra saldo erbij krijgt.
  donderdag 22 januari 2009 @ 16:26:34 #97
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65321476
Heytse!! Geweldig pannekoekenhuis hebben ze daar in het bos

1.5 declaraties per jaar is te doen. Maar ik ben bang dat 1% een beetje te laag is ingeschat
Mijn NS declaraties bij 30m en 60m vertraging gebeuren trouwens automagisch

Dat laatste zou wel mooi zijn ja. Maar zie je het gebeuren?

In het nieuws:
quote:
NS: 20 euro instaptarief ov-chip
De Nederlandse Spoorwegen willen voor het gebruik van de ov-chipkaart een instaptarief van 20 euro hanteren.

Dat bedrag wordt van de kaart afgeschreven, wanneer de reiziger de kaart scant bij het instappen. Als de reiziger dan na de reis met de ov-chipkaart uitcheckt, wordt de daadwerkelijke prijs van de afgelegde reis verrekend.

Als de reiziger vergeet uit te checken, is hij of zij die 20 euro kwijt.

Over het instaptarief van 20 euro gaat de NS nog overleggen met reizigersorganisaties. De Spoorwegen gaan vanaf 1 april met de ov-chipkaart proefdraaien op de Schiphollijn.
quote:
Stations blijven zonder poortjes
Doel van ov-chip wordt ondermijnd: veiligheid in treinen zal niet toenemen

De NS weigeren alle stations van ov-chippoortjes te voorzien. Ondanks een volle bankrekening met daarvoor bestemde miljoenen.

Zeker twee derde van de Nederlandse stations krijgt geen ov-chippoortjes. Verbetering van de veiligheid in treinen, waar het met de ov-chip om begonnen was, blijft daardoor een zaak van conducteurs.

Na ernstige rellen met zwartrijdende jongeren mochten de Nederlandse Spoorwegen in 2000 van Den Haag 500 miljoen euro steken in het ’afsluiten’ van stations en treinen met poortjes. Dat zou alle reizigers dwingen om vooraf te betalen en zou veel onrust in treinen voorkomen.

Onderzoek van Trouw en Nu.nl wijst nu echter uit dat verreweg de meeste van de 416 Nederlandse stations geen poortjes krijgen. De NS bedienen tegenwoordig zelf 286 stations, concurrenten 108 stations en 22 halteplaatsen worden door twee partijen gedeeld. Van de NS-stations krijgen er 115 wel en 171 geen poortjes, aldus de NS. De grootste concurrenten, Arriva en Syntus, plaatsen op geen van hun 87 stations poortjes, zo melden zij.

De poortjes zijn voor de Tweede Kamer het belangrijkste argument om de ov-chipkaart in te voeren. Terwijl de kaart gekraakt is en consumentenorganisaties klagen dat hij publieksonvriendelijk is, wil een meerderheid van het parlement de ov-chip doorzetten omdat de veiligheid in het openbaar vervoer erbij gebaat zou zijn. Aanleiding voor de roep om meer veiligheid in de trein waren onder meer problemen met jongeren op de lijn Hoorn-Enkhuizen. De NS willen niet zeggen of op die lijn poortjes komen om zulke zwartrijders buiten de trein te houden.

Welk deel van de half miljard euro die de NS in de poortjes mochten investeren inmiddels is uitgegeven, willen ze niet zeggen. De 500 miljoen euro uit 2000 zou met 4 à 5 procent rente per jaar nu 700 tot 750 miljoen euro vormen. Het leeuwendeel daarvan staat al acht jaar werkeloos op NS-bankrekeningen.
Rente over 700m is een mooi bedrag zeg
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65322157
Ik vind het bericht van de trouw en NU.nl nogal vreemd daar heeft men het over 416 stations, terwijl op de wikipedia staat dat er maar 386 stations zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_NS-stations
  donderdag 22 januari 2009 @ 16:55:23 #99
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65322443
Dat is wel een groot verschil zeg
Heb je ze alle 286 geteld? Misschien staan er meer op de wiki dat er bovenin de tekst staat
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65322683
Dus het belangrijkste voordeel van de chipkaart is hierbij weg, veiligheid

Waarom dan uberhaupt de chipkaart invoeren bij de NS ?

of je nou 2 enkeltjes oplaadt op je chipkaart of een retourtje koopt uit een automaat, zelfde principe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')