Aha. gewoon een limiet. En als je daarvan naar de sexclub gaat in plaats van zakelijke dingen doen, dan vind jou baas dat niet erg want die komt er toch nooit achterquote:Op woensdag 21 januari 2009 18:46 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Als je in Schubbekutteveen woont wel. Als je in Amsterdam woont zijn de gegevens van je OV Chipkaart terug te brengen tot een plek die vlakbij je huis is.
[..]
Hoe kom je erbij zeg? Geen verantwoording voor telefoon of credit card, er zit een limiet op en that's it.
[..]
Dat kan ik wel degelijk om de stom eenvoudige reden dat je niet eens aangenomen wordt omdat je blind vertrouwen in overheid en grote bedrijven hebt
[..]
Nu noem je heel erg veel;
bank voor salaris: nu sla jij door in je redeneren.
cc gebruik: zakelijk, totaal niet relevant omdat het niet te herleiden is naar mijn persoon.
internetgebruik: daar heb je een punt alhoewel ik eigenlijk altijd gebruik maak van een VPN is dat niet altijd het geval.
Vertrouwen in die bedrijven heb ik beslist niet, waar zie je mij dat schrijvenGebruik maken van is niet hetzelfde als vertrouwen hebben in.
[..]
[..]
Ja stom van mij, ik woon niet in Nederland en had even mijn nieuwe thuisland als referentie.
[..]
Chippen heb ik het nergens over gehad, waar haal je dit nou weer vandaan?
[..]hier ga ik maar niet serieus op in
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gastenquote:Op donderdag 22 januari 2009 00:06 schreef snowgoon het volgende:
Aha. gewoon een limiet. En als je daarvan naar de sexclub gaat in plaats van zakelijke dingen doen, dan vind jou baas dat niet erg want die komt er toch nooit achter
Ik dus wel en gezien de omvang van het project denk ik nog terecht ook. Het electronisch patient dossier is ook al zo'n gedrocht. Gelukkig voor jullie wordt dat uitgesteld.quote:Nogmaals, ik heb geen blind vertrouwen in de overheid en grote bedrijven. In dit geval van de OV chipkaart zie ik geen bedreiging voor mijn privacy.
Nee, zeg ik ook nergens oftewel daar sla jij door in je redenering. Ik gebruik dus gewoon een bank.quote:Heb je geen bank voor je salaris? Je krijgt je loon al contant?
Het zal mij aan mijn reet roesten wat jij wel en niet gelooft. Het is gewoon zo.quote:Ik geloof er niks van dat die CC niet te herleiden is tot jouw persoon. De eerste baas die totaal niet in de gaten houd wat er met een CC gebeurd moet ik nog tegenkomen.
Klopt, reden is dat ik er niet onderuit kan vanwege een bepaald monopolie wat de banken en sommige bedrijven hebben.quote:Je maakt gebruik van bedrijven, je vertrouwt ze persoonlijke gegevens toe. Je stalt je geld bij ze. Lijkt me wel dat je dan vertrouwen in die bedrijven hebt.
Voor iemand die vanalles en iedereen wantrouwt, lijkt het sterk dat je zaken doet met instellingen die je niet vertrouwd.
Pinnen en OV chipkaart zijn niet hetzelfde, die vergelijking gaat mank. Aangezien ik lang genoeg in NL gewoond en gewerkt heb en ook het nieuws nog wel redelijk volg durf ik met zekerheid te zeggen dat ik nog beter geinformeerd ben dan de gemiddelde Nederlander over die OV chipkaart. Het niet wonen in een land betekent niet dat je het nieuws niet kunt volgen van dat land.quote:Je woont in een ander land en denkt precies te weten hoe het hier gaat met de OV chipkaart terwijl je niet eens weet hoe populair pinnen tegenwoordig is. Apart.
Zo creëer je verwarring. Chippen slaat op dat bank product en niet op het openbaar vervoer. In het kader van de discussie zou ik je willen vragen om het voluit te schrijven, OV chipkaart dusquote:Ik haal nergens de bank chipkaart vandaan. Ik heb het over de OV chipkaart als ik chipkaart bedoel.
ja makkelijk hoorquote:Op woensdag 21 januari 2009 23:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Via internet kun je de status van je Chipkaart in de gaten houden. En anders schrijf je het toch op in je agenda of als afspraak in je telefoon / PDA.
Ik kan je vertellen dat blinden weinig problemen kennen met de strippenkaart. Ze leggen die neer en zeggen "Ik moet daar naartoe" waarna de buschauffeur stempelt en waarschuwt als de bestemming is bereikt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 23:57 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bij zo'n bericht vraag ik me (weer) af hoe blinden dat nu doen. Hoe weten ze hoe ze kaart moeten vouwen voor de juiste strip? Hoe weten ze de stempelautomaat te vinden? Hoe weten ze welk perron ze moeten hebben?
Ik heb veel respect voor mensen die ondanks hun beperkingen gewoon in het OV stappen, maar ik snap niet waarom er zoveel mensen bezig zijn om te doen alsof er straks allemaal problemen komen die er nu niet zijn.
Voor blinden is het in elk geval geen verbetering.quote:De OV-chipkaart als probleemoplosser?
Met de invoering van de OV-chipkaart in Nederland wordt in theorie één knelpunt opgelost. De kaart biedt namelijk de mogelijkheid om met één kaart gebruik te maken van de OV-keten. Maar nieuwe problemen dienen zich aan. Die problemen ontstaan enerzijds door het afsluiten van stations in verband de sociale veiligheid en het voorkomen van zwartrijden. Anderzijds door het digitaliseren van de kaart.
Het afsluiten én het digitaliseren maakt de bereikbaarheid en bruikbaarheid van OV-voorzieningen voor slechtziende en blinde mensen tot een hordeloop.
Slechtziende en blinde reizigers worden geconfronteerd met:
* poortjes bij trein en metrostations;
* apparatuur om in- en uit te checken;
* opwaardeerautomaten;
* afhaalautomaten om on-line opwaarderingen af te halen;
* informatie en verkooppunten;
* trams en bussen met verschillende apparatuur op verschillende plaatsen.
Daarbij speelt dat het reizen per OV voor veel slechtziende en blinde mensen een niet te onderschatten (in)spanning met zich meebrengt. Zelfs een relatief eenvoudige reis wordt hierdoor complex en dat zal leiden tot fouten. Fouten die kunnen leiden tot boetes of zelfs tot uitsluiting.
Zeker als de genoemde nadelen zo zwak als een lammetje zijn.quote:Op donderdag 22 januari 2009 08:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja makkelijk hoor
Ik vraag me af , bij elk nadeel dat wij noemen geef je commentaar
wat vind jij nou nadelen van de OV chipkaart ?
En waarom zouden de blinden nu de chipkaart niet aan de chauffeur kunnen geven en de chauffeur laten waarschuwen als ze er zijn?quote:Op donderdag 22 januari 2009 08:44 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat blinden weinig problemen kennen met de strippenkaart. Ze leggen die neer en zeggen "Ik moet daar naartoe" waarna de buschauffeur stempelt en waarschuwt als de bestemming is bereikt.
Met deze nieuwe versie. Nou lees dit maar eens...
http://www.viziris.nl/scrivo/asset.php?id=140258
[..]
Voor blinden is het in elk geval geen verbetering.
"Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" zegt diegene die de grote bedrijven en overheid per definitie niet vertrouwdquote:Op donderdag 22 januari 2009 00:33 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten
[..]
Ik dus wel en gezien de omvang van het project denk ik nog terecht ook. Het electronisch patient dossier is ook al zo'n gedrocht. Gelukkig voor jullie wordt dat uitgesteld.
[..]
Nee, zeg ik ook nergens oftewel daar sla jij door in je redenering. Ik gebruik dus gewoon een bank.
[..]
Het zal mij aan mijn reet roesten wat jij wel en niet gelooft. Het is gewoon zo.
[..]
Klopt, reden is dat ik er niet onderuit kan vanwege een bepaald monopolie wat de banken en sommige bedrijven hebben.
[..]
Pinnen en OV chipkaart zijn niet hetzelfde, die vergelijking gaat mank. Aangezien ik lang genoeg in NL gewoond en gewerkt heb en ook het nieuws nog wel redelijk volg durf ik met zekerheid te zeggen dat ik nog beter geinformeerd ben dan de gemiddelde Nederlander over die OV chipkaart. Het niet wonen in een land betekent niet dat je het nieuws niet kunt volgen van dat land.
[..]
Zo creëer je verwarring. Chippen slaat op dat bank product en niet op het openbaar vervoer. In het kader van de discussie zou ik je willen vragen om het voluit te schrijven, OV chipkaart dus
Tja, als die displays het saldo voor gaan lezen, zouden andere mensen dat ook weer als een inbreuk op de privacy zien.quote:Op donderdag 22 januari 2009 10:02 schreef wdn het volgende:
Ik heb alleen maar die link gepost snowgoon omdat je er naar vroeg
Mijn mening: je moet een systeem niet maken op basis van een extreem kleine minderheid (blinden). Maar je zou er wel vanaf het begin rekening mee kunnen houden. 'display's' zonder mogelijkheid om voor 'spraak' te kiezen zijn dan duidelijk een methode waarbij er geen rekening is gehouden met blinden. Dat is alles![]()
Maar iedereen zal moeten wennen aan dit systeem. Dus blinden ook. Die iets meer natuurlijk maar ja ...
Braille kan ook tegenwoordig hequote:Op donderdag 22 januari 2009 10:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tja, als die displays het saldo voor gaan lezen, zouden andere mensen dat ook weer als een inbreuk op de privacy zien.
Zou ook kunnen.quote:
meer niet ? dat geloof ik nietquote:Op donderdag 22 januari 2009 09:43 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zeker als de genoemde nadelen zo zwak als een lammetje zijn.
Het grootste nadeel vind ik de tergend langzame invoering ervan en alle problemen die dat veroorzaakt.
dat is echt een lulargument, bij de OV chipkaart wordt je hele reis geregistreerd, bij pinnen alleen het tijdstip van pinnen, niemand weet waar je daarna heengaat of welke richting. Of jij pint 10x per dag ofzo ?quote:Op donderdag 22 januari 2009 09:53 schreef snowgoon het volgende:
[..]
"Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" zegt diegene die de grote bedrijven en overheid per definitie niet vertrouwd
Als je dus wel een bank gebruikt die veel meer gegevens over jou heeft, snap ik niet waarom je zo fel tegen de OV chipkaart bent die minder gegevens heeft.
Tuurlijk kun je onder banken uit, gewoon alles contant laten uitbetalen.
Bij pinnen weet men ook waar je wanneer was. En dat zien veel mensen als bezwaar tegen de OV chipkaart.
Als ik in een discussie over de OV chipkaart ineens het woord chipkaart alleen gebruik, mag ik toch wel verwachten dat jij zo slim bent om in te zien dat het over de OV chipkaart gaat
Die opmerking slaat op de relatie werknemer/werkgever, die is wel wat anders dan de relatie burger vs bedrijf of overheid.quote:Op donderdag 22 januari 2009 09:53 schreef snowgoon het volgende:
[..]
"Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" zegt diegene die de grote bedrijven en overheid per definitie niet vertrouwd
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid van de gegevens maar ook om de aard en de opslag termijn.quote:Als je dus wel een bank gebruikt die veel meer gegevens over jou heeft, snap ik niet waarom je zo fel tegen de OV chipkaart bent die minder gegevens heeft.
Mij lukt dat wel, in Nederland gaat het niet lukken. Probeer de nuts bedrijven maar eens contant te betalen.quote:Tuurlijk kun je onder banken uit, gewoon alles contant laten uitbetalen.
quote:Bij pinnen weet men ook waar je wanneer was. En dat zien veel mensen als bezwaar tegen de OV chipkaart.
quote:Op donderdag 22 januari 2009 11:31 schreef macca728 het volgende:
dat is echt een lulargument, bij de OV chipkaart wordt je hele reis geregistreerd, bij pinnen alleen het tijdstip van pinnen, niemand weet waar je daarna heengaat of welke richting. Of jij pint 10x per dag ofzo ?
Ik wist niet dat pintijden en plaatsen ook 7 jaar bewaard worden, bron ?
Je creëert bewust verwarring en wenst dat niet te veranderen?? Weinig coöperatief ben je danquote:Als ik in een discussie over de OV chipkaart ineens het woord chipkaart alleen gebruik, mag ik toch wel verwachten dat jij zo slim bent om in te zien dat het over de OV chipkaart gaat
Mijn interpetatie is dat die gewoon zal blijven bestaan, maar je moet wel inchecken en uitchecken met je abbonement. minimaal 4* per dag dus extra je portemnee uit je broek halen, en als je geluk pech hebt en met meerdere pasje moet werken ook nog het juiste pasje eruit halen. => dus minimaal 20* per weekquote:Op donderdag 22 januari 2009 13:37 schreef wdn het volgende:
Mijn enige hoop die ik heb is dat de maandtrajectkaart blijft bestaan.
Ow dat is maar 60* per week je kaart voor wat kastjes houdenquote:Op donderdag 22 januari 2009 15:30 schreef wdn het volgende:
Ja, nou ik moet eerst 's-morgens met de bus, dan de trein, dan de bus. En 's-avonds hetzelfde maar dan andersom. Dus dat is 12x(!) per dag(!). Voor die 20x per week zou ik het nog doen ook![]()
En dan ga ik er vanuit dat ik met 1 kaart kan werken. Wat niet het geval zal zijn(...) want NS en OV-Bus zullen andere systemen hanteren.
Waar het op neer gaat komen is dat ik dus thuis/trein en trein/thuis zonder bus ga doen. Dan maar lopen en iets eerder van huis weg.
Nee, de buschauffeuren in Roermond kennen me ondertussen dus ik mag van de 10x per week 8x gewoon doorlopenquote:Op donderdag 22 januari 2009 16:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow dat is maar 60* per week je kaart voor wat kastjes houden![]()
Maar voor de bussen moet je in de huidige situatie natuurlijk altijd al even je abbonement laten zien wel 4* per dag.
Om 7.05 rijden er dan al bussen in remunjquote:Op donderdag 22 januari 2009 16:07 schreef wdn het volgende:
Nee, de buschauffeuren in Roermond kennen me ondertussen dus ik mag van de 10x per week 8x gewoon doorlopen(ik stap 's-morgens om 7:05 in en dat doen niet veel mensen
)
Laten we het wat positiever bekijken dat het foutpercentage naar 0.1% terug gaat . 30 * uitchecken voor jou per week, dus 1500 * per jaar, dus maar 1.5* per jaar een decalaratie voor niet kunnen uitchecken.quote:60x per week... zucht. Hoeveel keer gaat dat in en uitchecken fout is dan de vraag10% is iin Rotterdam op dit moment de norm, dan ben ik 6x per week reclamaties aan het invullen...
Het zou toch een mooie feauture zijn als dat NS apparaat automagisch al weet dat je door de NS vertraging hebt opgelopen, en zodoende meteen extra saldo erbij krijgt.quote:Makkelijker wordt het er niet op dat is zeker.
quote:NS: 20 euro instaptarief ov-chip
De Nederlandse Spoorwegen willen voor het gebruik van de ov-chipkaart een instaptarief van 20 euro hanteren.
Dat bedrag wordt van de kaart afgeschreven, wanneer de reiziger de kaart scant bij het instappen. Als de reiziger dan na de reis met de ov-chipkaart uitcheckt, wordt de daadwerkelijke prijs van de afgelegde reis verrekend.
Als de reiziger vergeet uit te checken, is hij of zij die 20 euro kwijt.
Over het instaptarief van 20 euro gaat de NS nog overleggen met reizigersorganisaties. De Spoorwegen gaan vanaf 1 april met de ov-chipkaart proefdraaien op de Schiphollijn.
Rente over 700m is een mooi bedrag zegquote:Stations blijven zonder poortjes
Doel van ov-chip wordt ondermijnd: veiligheid in treinen zal niet toenemen
De NS weigeren alle stations van ov-chippoortjes te voorzien. Ondanks een volle bankrekening met daarvoor bestemde miljoenen.
Zeker twee derde van de Nederlandse stations krijgt geen ov-chippoortjes. Verbetering van de veiligheid in treinen, waar het met de ov-chip om begonnen was, blijft daardoor een zaak van conducteurs.
Na ernstige rellen met zwartrijdende jongeren mochten de Nederlandse Spoorwegen in 2000 van Den Haag 500 miljoen euro steken in het ’afsluiten’ van stations en treinen met poortjes. Dat zou alle reizigers dwingen om vooraf te betalen en zou veel onrust in treinen voorkomen.
Onderzoek van Trouw en Nu.nl wijst nu echter uit dat verreweg de meeste van de 416 Nederlandse stations geen poortjes krijgen. De NS bedienen tegenwoordig zelf 286 stations, concurrenten 108 stations en 22 halteplaatsen worden door twee partijen gedeeld. Van de NS-stations krijgen er 115 wel en 171 geen poortjes, aldus de NS. De grootste concurrenten, Arriva en Syntus, plaatsen op geen van hun 87 stations poortjes, zo melden zij.
De poortjes zijn voor de Tweede Kamer het belangrijkste argument om de ov-chipkaart in te voeren. Terwijl de kaart gekraakt is en consumentenorganisaties klagen dat hij publieksonvriendelijk is, wil een meerderheid van het parlement de ov-chip doorzetten omdat de veiligheid in het openbaar vervoer erbij gebaat zou zijn. Aanleiding voor de roep om meer veiligheid in de trein waren onder meer problemen met jongeren op de lijn Hoorn-Enkhuizen. De NS willen niet zeggen of op die lijn poortjes komen om zulke zwartrijders buiten de trein te houden.
Welk deel van de half miljard euro die de NS in de poortjes mochten investeren inmiddels is uitgegeven, willen ze niet zeggen. De 500 miljoen euro uit 2000 zou met 4 à 5 procent rente per jaar nu 700 tot 750 miljoen euro vormen. Het leeuwendeel daarvan staat al acht jaar werkeloos op NS-bankrekeningen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |