abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65303687
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 18:46 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Als je in Schubbekutteveen woont wel. Als je in Amsterdam woont zijn de gegevens van je OV Chipkaart terug te brengen tot een plek die vlakbij je huis is.
[..]

Hoe kom je erbij zeg? Geen verantwoording voor telefoon of credit card, er zit een limiet op en that's it.
[..]

Dat kan ik wel degelijk om de stom eenvoudige reden dat je niet eens aangenomen wordt omdat je blind vertrouwen in overheid en grote bedrijven hebt
[..]

Nu noem je heel erg veel;
bank voor salaris: nu sla jij door in je redeneren.
cc gebruik: zakelijk, totaal niet relevant omdat het niet te herleiden is naar mijn persoon.
internetgebruik: daar heb je een punt alhoewel ik eigenlijk altijd gebruik maak van een VPN is dat niet altijd het geval.

Vertrouwen in die bedrijven heb ik beslist niet, waar zie je mij dat schrijven Gebruik maken van is niet hetzelfde als vertrouwen hebben in.
[..]

[..]

Ja stom van mij, ik woon niet in Nederland en had even mijn nieuwe thuisland als referentie.
[..]

Chippen heb ik het nergens over gehad, waar haal je dit nou weer vandaan?
[..]

hier ga ik maar niet serieus op in
Aha. gewoon een limiet. En als je daarvan naar de sexclub gaat in plaats van zakelijke dingen doen, dan vind jou baas dat niet erg want die komt er toch nooit achter

Nogmaals, ik heb geen blind vertrouwen in de overheid en grote bedrijven. In dit geval van de OV chipkaart zie ik geen bedreiging voor mijn privacy.

Heb je geen bank voor je salaris? Je krijgt je loon al contant?
Ik geloof er niks van dat die CC niet te herleiden is tot jouw persoon. De eerste baas die totaal niet in de gaten houd wat er met een CC gebeurd moet ik nog tegenkomen.

Je maakt gebruik van bedrijven, je vertrouwt ze persoonlijke gegevens toe. Je stalt je geld bij ze. Lijkt me wel dat je dan vertrouwen in die bedrijven hebt.
Voor iemand die vanalles en iedereen wantrouwt, lijkt het sterk dat je zaken doet met instellingen die je niet vertrouwd.

Je woont in een ander land en denkt precies te weten hoe het hier gaat met de OV chipkaart terwijl je niet eens weet hoe populair pinnen tegenwoordig is. Apart.

Ik haal nergens de bank chipkaart vandaan. Ik heb het over de OV chipkaart als ik chipkaart bedoel.
  donderdag 22 januari 2009 @ 00:33:29 #77
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_65304371
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:06 schreef snowgoon het volgende:

Aha. gewoon een limiet. En als je daarvan naar de sexclub gaat in plaats van zakelijke dingen doen, dan vind jou baas dat niet erg want die komt er toch nooit achter
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten
quote:
Nogmaals, ik heb geen blind vertrouwen in de overheid en grote bedrijven. In dit geval van de OV chipkaart zie ik geen bedreiging voor mijn privacy.
Ik dus wel en gezien de omvang van het project denk ik nog terecht ook. Het electronisch patient dossier is ook al zo'n gedrocht. Gelukkig voor jullie wordt dat uitgesteld.
quote:
Heb je geen bank voor je salaris? Je krijgt je loon al contant?
Nee, zeg ik ook nergens oftewel daar sla jij door in je redenering. Ik gebruik dus gewoon een bank.
quote:
Ik geloof er niks van dat die CC niet te herleiden is tot jouw persoon. De eerste baas die totaal niet in de gaten houd wat er met een CC gebeurd moet ik nog tegenkomen.
Het zal mij aan mijn reet roesten wat jij wel en niet gelooft. Het is gewoon zo.
quote:
Je maakt gebruik van bedrijven, je vertrouwt ze persoonlijke gegevens toe. Je stalt je geld bij ze. Lijkt me wel dat je dan vertrouwen in die bedrijven hebt.
Voor iemand die vanalles en iedereen wantrouwt, lijkt het sterk dat je zaken doet met instellingen die je niet vertrouwd.
Klopt, reden is dat ik er niet onderuit kan vanwege een bepaald monopolie wat de banken en sommige bedrijven hebben.
quote:
Je woont in een ander land en denkt precies te weten hoe het hier gaat met de OV chipkaart terwijl je niet eens weet hoe populair pinnen tegenwoordig is. Apart.
Pinnen en OV chipkaart zijn niet hetzelfde, die vergelijking gaat mank. Aangezien ik lang genoeg in NL gewoond en gewerkt heb en ook het nieuws nog wel redelijk volg durf ik met zekerheid te zeggen dat ik nog beter geinformeerd ben dan de gemiddelde Nederlander over die OV chipkaart. Het niet wonen in een land betekent niet dat je het nieuws niet kunt volgen van dat land.
quote:
Ik haal nergens de bank chipkaart vandaan. Ik heb het over de OV chipkaart als ik chipkaart bedoel.
Zo creëer je verwarring. Chippen slaat op dat bank product en niet op het openbaar vervoer. In het kader van de discussie zou ik je willen vragen om het voluit te schrijven, OV chipkaart dus
Neerkomen wel!
pi_65306644
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:59 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Via internet kun je de status van je Chipkaart in de gaten houden. En anders schrijf je het toch op in je agenda of als afspraak in je telefoon / PDA.
ja makkelijk hoor

Ik vraag me af , bij elk nadeel dat wij noemen geef je commentaar

wat vind jij nou nadelen van de OV chipkaart ?
  donderdag 22 januari 2009 @ 08:44:05 #79
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65306816
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:57 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Bij zo'n bericht vraag ik me (weer) af hoe blinden dat nu doen. Hoe weten ze hoe ze kaart moeten vouwen voor de juiste strip? Hoe weten ze de stempelautomaat te vinden? Hoe weten ze welk perron ze moeten hebben?

Ik heb veel respect voor mensen die ondanks hun beperkingen gewoon in het OV stappen, maar ik snap niet waarom er zoveel mensen bezig zijn om te doen alsof er straks allemaal problemen komen die er nu niet zijn.
Ik kan je vertellen dat blinden weinig problemen kennen met de strippenkaart. Ze leggen die neer en zeggen "Ik moet daar naartoe" waarna de buschauffeur stempelt en waarschuwt als de bestemming is bereikt.

Met deze nieuwe versie. Nou lees dit maar eens...
http://www.viziris.nl/scrivo/asset.php?id=140258
quote:
De OV-chipkaart als probleemoplosser?

Met de invoering van de OV-chipkaart in Nederland wordt in theorie één knelpunt opgelost. De kaart biedt namelijk de mogelijkheid om met één kaart gebruik te maken van de OV-keten. Maar nieuwe problemen dienen zich aan. Die problemen ontstaan enerzijds door het afsluiten van stations in verband de sociale veiligheid en het voorkomen van zwartrijden. Anderzijds door het digitaliseren van de kaart.

Het afsluiten én het digitaliseren maakt de bereikbaarheid en bruikbaarheid van OV-voorzieningen voor slechtziende en blinde mensen tot een hordeloop.

Slechtziende en blinde reizigers worden geconfronteerd met:

* poortjes bij trein en metrostations;
* apparatuur om in- en uit te checken;
* opwaardeerautomaten;
* afhaalautomaten om on-line opwaarderingen af te halen;
* informatie en verkooppunten;
* trams en bussen met verschillende apparatuur op verschillende plaatsen.

Daarbij speelt dat het reizen per OV voor veel slechtziende en blinde mensen een niet te onderschatten (in)spanning met zich meebrengt. Zelfs een relatief eenvoudige reis wordt hierdoor complex en dat zal leiden tot fouten. Fouten die kunnen leiden tot boetes of zelfs tot uitsluiting.
Voor blinden is het in elk geval geen verbetering.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_65307771
Ik was afgelopen maandag met een blinde kennis van me in de Rotterdamse metro. Hij heeft een (betaalde) OV Jaarkaart met chipkaart er in en het kostte hem al best heel veel moeite om alleen al door het poortje te komen. Terwijl hij hem nog niet eens op hoefde te laden. Vroeger kon hij met zijn abo gewoon doorlopen. Is echt een halve minuut aan het stoeien geweest met het poortje. Then again, de huidige generatie NS-kaartautomaten zijn voor hem ook al niet te bedienen. De oude, met viercijferige codes, wel heel makkelijk.
For great justice!
pi_65308057
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 08:26 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja makkelijk hoor

Ik vraag me af , bij elk nadeel dat wij noemen geef je commentaar

wat vind jij nou nadelen van de OV chipkaart ?
Zeker als de genoemde nadelen zo zwak als een lammetje zijn.

Het grootste nadeel vind ik de tergend langzame invoering ervan en alle problemen die dat veroorzaakt.
pi_65308206
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 08:44 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik kan je vertellen dat blinden weinig problemen kennen met de strippenkaart. Ze leggen die neer en zeggen "Ik moet daar naartoe" waarna de buschauffeur stempelt en waarschuwt als de bestemming is bereikt.

Met deze nieuwe versie. Nou lees dit maar eens...
http://www.viziris.nl/scrivo/asset.php?id=140258
[..]

Voor blinden is het in elk geval geen verbetering.
En waarom zouden de blinden nu de chipkaart niet aan de chauffeur kunnen geven en de chauffeur laten waarschuwen als ze er zijn?
En hoe gaat het nu dan met de blinden in de metro? Daat kun je niet stempelen bij de chauffeur.

* poortjes bij trein en metrostations: Dat is nieuw maar niet onoverkomelijk.
* apparatuur om in- en uit te checken: Nu moet je ook je strippenkaart in een automaat duwen.
* opwaardeerautomaten: Nu moet je ook strippenkaarten kopen en je kunt automatisch je chipkaart laten opladen
* afhaalautomaten om on-line opwaarderingen af te halen: Nu moet je ook ergens strippenkaarten kopen.
* informatie en verkooppunten; Zelfde als nu.
* trams en bussen met verschillende apparatuur op verschillende plaatsen. Zelfde als nu, ene bus/tram moet je zelf stempelen, bij de ander zit er een controleur.

Het zal even wennen worden en in het begin zeker problemen opleveren. Maar ik zou niet weten waarom wij in Nederland geen systeem kunnen gebruiken dat ook in andere landen wordt gebruikt. Nederland is toch niet het enige land waar blinden en slechtzienden het OV gebruiken.
pi_65308331
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:33 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten
[..]

Ik dus wel en gezien de omvang van het project denk ik nog terecht ook. Het electronisch patient dossier is ook al zo'n gedrocht. Gelukkig voor jullie wordt dat uitgesteld.
[..]

Nee, zeg ik ook nergens oftewel daar sla jij door in je redenering. Ik gebruik dus gewoon een bank.
[..]

Het zal mij aan mijn reet roesten wat jij wel en niet gelooft. Het is gewoon zo.
[..]

Klopt, reden is dat ik er niet onderuit kan vanwege een bepaald monopolie wat de banken en sommige bedrijven hebben.
[..]

Pinnen en OV chipkaart zijn niet hetzelfde, die vergelijking gaat mank. Aangezien ik lang genoeg in NL gewoond en gewerkt heb en ook het nieuws nog wel redelijk volg durf ik met zekerheid te zeggen dat ik nog beter geinformeerd ben dan de gemiddelde Nederlander over die OV chipkaart. Het niet wonen in een land betekent niet dat je het nieuws niet kunt volgen van dat land.
[..]

Zo creëer je verwarring. Chippen slaat op dat bank product en niet op het openbaar vervoer. In het kader van de discussie zou ik je willen vragen om het voluit te schrijven, OV chipkaart dus
"Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" zegt diegene die de grote bedrijven en overheid per definitie niet vertrouwd

Als je dus wel een bank gebruikt die veel meer gegevens over jou heeft, snap ik niet waarom je zo fel tegen de OV chipkaart bent die minder gegevens heeft.

Tuurlijk kun je onder banken uit, gewoon alles contant laten uitbetalen.

Bij pinnen weet men ook waar je wanneer was. En dat zien veel mensen als bezwaar tegen de OV chipkaart.

Als ik in een discussie over de OV chipkaart ineens het woord chipkaart alleen gebruik, mag ik toch wel verwachten dat jij zo slim bent om in te zien dat het over de OV chipkaart gaat
  donderdag 22 januari 2009 @ 10:02:51 #84
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65308622
Ik heb alleen maar die link gepost snowgoon omdat je er naar vroeg

Mijn mening: je moet een systeem niet maken op basis van een extreem kleine minderheid (blinden). Maar je zou er wel vanaf het begin rekening mee kunnen houden. 'display's' zonder mogelijkheid om voor 'spraak' te kiezen zijn dan duidelijk een methode waarbij er geen rekening is gehouden met blinden. Dat is alles
Maar iedereen zal moeten wennen aan dit systeem. Dus blinden ook. Die iets meer natuurlijk maar ja ...
pi_65308684
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 10:02 schreef wdn het volgende:
Ik heb alleen maar die link gepost snowgoon omdat je er naar vroeg

Mijn mening: je moet een systeem niet maken op basis van een extreem kleine minderheid (blinden). Maar je zou er wel vanaf het begin rekening mee kunnen houden. 'display's' zonder mogelijkheid om voor 'spraak' te kiezen zijn dan duidelijk een methode waarbij er geen rekening is gehouden met blinden. Dat is alles
Maar iedereen zal moeten wennen aan dit systeem. Dus blinden ook. Die iets meer natuurlijk maar ja ...
Tja, als die displays het saldo voor gaan lezen, zouden andere mensen dat ook weer als een inbreuk op de privacy zien.
  donderdag 22 januari 2009 @ 10:07:44 #86
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65308762
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 10:05 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Tja, als die displays het saldo voor gaan lezen, zouden andere mensen dat ook weer als een inbreuk op de privacy zien.
Braille kan ook tegenwoordig he
pi_65308813
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 10:07 schreef wdn het volgende:

[..]

Braille kan ook tegenwoordig he
Zou ook kunnen.

Maar het is geen nieuw probleem. In trams en metro moet je meestal ook zelf stempelen. En dan is het voor een slechtziende ook moeilijk om te zien welke strip die moet gebruiken en hoeveel die nog overheeft.
pi_65311177
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 09:43 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Zeker als de genoemde nadelen zo zwak als een lammetje zijn.

Het grootste nadeel vind ik de tergend langzame invoering ervan en alle problemen die dat veroorzaakt.
meer niet ? dat geloof ik niet

ja ze hadden het beter in een keer kunnen invoeren.

Welke problemen ?
pi_65311242
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 09:53 schreef snowgoon het volgende:

[..]

"Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" zegt diegene die de grote bedrijven en overheid per definitie niet vertrouwd

Als je dus wel een bank gebruikt die veel meer gegevens over jou heeft, snap ik niet waarom je zo fel tegen de OV chipkaart bent die minder gegevens heeft.

Bij pinnen weet men ook waar je wanneer was. En dat zien veel mensen als bezwaar tegen de OV chipkaart.

Als ik in een discussie over de OV chipkaart ineens het woord chipkaart alleen gebruik, mag ik toch wel verwachten dat jij zo slim bent om in te zien dat het over de OV chipkaart gaat
dat is echt een lulargument, bij de OV chipkaart wordt je hele reis geregistreerd, bij pinnen alleen het tijdstip van pinnen, niemand weet waar je daarna heengaat of welke richting. Of jij pint 10x per dag ofzo ?

Ik wist niet dat pintijden en plaatsen ook 7 jaar bewaard worden, bron ?
  donderdag 22 januari 2009 @ 13:14:14 #90
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_65314787
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 09:53 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Die opmerking slaat op de relatie werknemer/werkgever, die is wel wat anders dan de relatie burger vs bedrijf of overheid.
quote:
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid van de gegevens maar ook om de aard en de opslag termijn.
quote:
Mij lukt dat wel, in Nederland gaat het niet lukken. Probeer de nuts bedrijven maar eens contant te betalen.
quote:
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 11:31 schreef macca728 het volgende:

dat is echt een lulargument, bij de OV chipkaart wordt je hele reis geregistreerd, bij pinnen alleen het tijdstip van pinnen, niemand weet waar je daarna heengaat of welke richting. Of jij pint 10x per dag ofzo ?

Ik wist niet dat pintijden en plaatsen ook 7 jaar bewaard worden, bron ?
quote:
Je creëert bewust verwarring en wenst dat niet te veranderen?? Weinig coöperatief ben je dan

Ik ben er klaar mee, je bent een troll 1ste klas waar ik al teveel tijd ingestoken heb.
Neerkomen wel!
  donderdag 22 januari 2009 @ 13:37:53 #91
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65315613
Ik zie de noodzaak niet om te registreren wie hoe en wanneer een reis maakt.
Alleen het hoe en wanneer zijn van belang voor statistieken. Het 'wie' maakt echt geen zak uit om analyses te maken over hoe druk het is op een bepaald traject. Tenzij je een systeem hebt waarbij je van te voren weet dat de registratie en afboeking van de betaling van de OV kaart niet in orde is en restitutie orde aan de dag is.
Iets wat met dit systeem het geval is. Vorig jaar 200.000 mensen die het maximum tarief hebben gekregen maar waarvan bekend is dat ze geld terug moeten krijgen.

Ik weet wel dat ik niet de tijd heb om elke OV-betaling uit te pluizen of deze wel terecht is. Laat staan om bij te houden waar ik op welk moment was en met welke trein of bus ik welke richting op ben gegaan.
Mijn enige hoop die ik heb is dat de maandtrajectkaart blijft bestaan. En dat ik dus het lopen naar de automaat waar ik mijn kaart haal door met mijn pin te betalen kan vervangen door een ander apparaat waar mijn treinkaart voorzien wordt van een saldo voor een maand door een betaling uit te voeren via mijn bankpas.
pi_65318550
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 13:37 schreef wdn het volgende:

Mijn enige hoop die ik heb is dat de maandtrajectkaart blijft bestaan.
Mijn interpetatie is dat die gewoon zal blijven bestaan, maar je moet wel inchecken en uitchecken met je abbonement. minimaal 4* per dag dus extra je portemnee uit je broek halen, en als je geluk pech hebt en met meerdere pasje moet werken ook nog het juiste pasje eruit halen. => dus minimaal 20* per week

Dit afgezet tegen die 2* per week dat je gecontroleerd wordt en dan je abbonement moet laten zien.

Wat een klantvriendelijk systeem toch.
  donderdag 22 januari 2009 @ 15:30:23 #93
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65319535
Ja, nou ik moet eerst 's-morgens met de bus, dan de trein, dan de bus. En 's-avonds hetzelfde maar dan andersom. Dus dat is 12x(!) per dag(!). Voor die 20x per week zou ik het nog doen ook
En dan ga ik er vanuit dat ik met 1 kaart kan werken. Wat niet het geval zal zijn(...) want NS en OV-Bus zullen andere systemen hanteren.

Waar het op neer gaat komen is dat ik dus thuis/trein en trein/thuis zonder bus ga doen. Dan maar lopen en iets eerder van huis weg.
pi_65320680
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:30 schreef wdn het volgende:
Ja, nou ik moet eerst 's-morgens met de bus, dan de trein, dan de bus. En 's-avonds hetzelfde maar dan andersom. Dus dat is 12x(!) per dag(!). Voor die 20x per week zou ik het nog doen ook
En dan ga ik er vanuit dat ik met 1 kaart kan werken. Wat niet het geval zal zijn(...) want NS en OV-Bus zullen andere systemen hanteren.

Waar het op neer gaat komen is dat ik dus thuis/trein en trein/thuis zonder bus ga doen. Dan maar lopen en iets eerder van huis weg.
Ow dat is maar 60* per week je kaart voor wat kastjes houden

Maar voor de bussen moet je in de huidige situatie natuurlijk altijd al even je abbonement laten zien wel 4* per dag.
  donderdag 22 januari 2009 @ 16:07:54 #95
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65320952
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ow dat is maar 60* per week je kaart voor wat kastjes houden

Maar voor de bussen moet je in de huidige situatie natuurlijk altijd al even je abbonement laten zien wel 4* per dag.
Nee, de buschauffeuren in Roermond kennen me ondertussen dus ik mag van de 10x per week 8x gewoon doorlopen (ik stap 's-morgens om 7:05 in en dat doen niet veel mensen )

60x per week... zucht. Hoeveel keer gaat dat in en uitchecken fout is dan de vraag 10% is iin Rotterdam op dit moment de norm, dan ben ik 6x per week reclamaties aan het invullen...

Makkelijker wordt het er niet op dat is zeker.

Wat me ook irriteert is dat ze die poortjes onder het mom van beveiliging en anti-zwartrijden in willen voeren.
Nou laat begin deze week nou bekend zijn gemaakt dat op 75% van de stations geen poortjes maar zuilen komen te staan. STEL he dat en in Roermond en in Eindhoven zuilen komen te staan dan is gratis reizen nogal simpeler geworden als de conducteur dan helemaal niet meer komt controleren (nu is het 1x per maand ofzo).
pi_65321225
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:07 schreef wdn het volgende:

Nee, de buschauffeuren in Roermond kennen me ondertussen dus ik mag van de 10x per week 8x gewoon doorlopen (ik stap 's-morgens om 7:05 in en dat doen niet veel mensen )
Om 7.05 rijden er dan al bussen in remunj
Ik heb lang geleden daar gewoond en in heythuijsen op school gezeten, maar het stukje naar het station fietste ik toch altijd vanaf hoogvonderen.
quote:
60x per week... zucht. Hoeveel keer gaat dat in en uitchecken fout is dan de vraag 10% is iin Rotterdam op dit moment de norm, dan ben ik 6x per week reclamaties aan het invullen...
Laten we het wat positiever bekijken dat het foutpercentage naar 0.1% terug gaat . 30 * uitchecken voor jou per week, dus 1500 * per jaar, dus maar 1.5* per jaar een decalaratie voor niet kunnen uitchecken.

Dan nog 30* per jaar extra dingen indienen voor vertraging bij de NS.
quote:
Makkelijker wordt het er niet op dat is zeker.
Het zou toch een mooie feauture zijn als dat NS apparaat automagisch al weet dat je door de NS vertraging hebt opgelopen, en zodoende meteen extra saldo erbij krijgt.
  donderdag 22 januari 2009 @ 16:26:34 #97
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65321476
Heytse!! Geweldig pannekoekenhuis hebben ze daar in het bos

1.5 declaraties per jaar is te doen. Maar ik ben bang dat 1% een beetje te laag is ingeschat
Mijn NS declaraties bij 30m en 60m vertraging gebeuren trouwens automagisch

Dat laatste zou wel mooi zijn ja. Maar zie je het gebeuren?

In het nieuws:
quote:
NS: 20 euro instaptarief ov-chip
De Nederlandse Spoorwegen willen voor het gebruik van de ov-chipkaart een instaptarief van 20 euro hanteren.

Dat bedrag wordt van de kaart afgeschreven, wanneer de reiziger de kaart scant bij het instappen. Als de reiziger dan na de reis met de ov-chipkaart uitcheckt, wordt de daadwerkelijke prijs van de afgelegde reis verrekend.

Als de reiziger vergeet uit te checken, is hij of zij die 20 euro kwijt.

Over het instaptarief van 20 euro gaat de NS nog overleggen met reizigersorganisaties. De Spoorwegen gaan vanaf 1 april met de ov-chipkaart proefdraaien op de Schiphollijn.
quote:
Stations blijven zonder poortjes
Doel van ov-chip wordt ondermijnd: veiligheid in treinen zal niet toenemen

De NS weigeren alle stations van ov-chippoortjes te voorzien. Ondanks een volle bankrekening met daarvoor bestemde miljoenen.

Zeker twee derde van de Nederlandse stations krijgt geen ov-chippoortjes. Verbetering van de veiligheid in treinen, waar het met de ov-chip om begonnen was, blijft daardoor een zaak van conducteurs.

Na ernstige rellen met zwartrijdende jongeren mochten de Nederlandse Spoorwegen in 2000 van Den Haag 500 miljoen euro steken in het ’afsluiten’ van stations en treinen met poortjes. Dat zou alle reizigers dwingen om vooraf te betalen en zou veel onrust in treinen voorkomen.

Onderzoek van Trouw en Nu.nl wijst nu echter uit dat verreweg de meeste van de 416 Nederlandse stations geen poortjes krijgen. De NS bedienen tegenwoordig zelf 286 stations, concurrenten 108 stations en 22 halteplaatsen worden door twee partijen gedeeld. Van de NS-stations krijgen er 115 wel en 171 geen poortjes, aldus de NS. De grootste concurrenten, Arriva en Syntus, plaatsen op geen van hun 87 stations poortjes, zo melden zij.

De poortjes zijn voor de Tweede Kamer het belangrijkste argument om de ov-chipkaart in te voeren. Terwijl de kaart gekraakt is en consumentenorganisaties klagen dat hij publieksonvriendelijk is, wil een meerderheid van het parlement de ov-chip doorzetten omdat de veiligheid in het openbaar vervoer erbij gebaat zou zijn. Aanleiding voor de roep om meer veiligheid in de trein waren onder meer problemen met jongeren op de lijn Hoorn-Enkhuizen. De NS willen niet zeggen of op die lijn poortjes komen om zulke zwartrijders buiten de trein te houden.

Welk deel van de half miljard euro die de NS in de poortjes mochten investeren inmiddels is uitgegeven, willen ze niet zeggen. De 500 miljoen euro uit 2000 zou met 4 à 5 procent rente per jaar nu 700 tot 750 miljoen euro vormen. Het leeuwendeel daarvan staat al acht jaar werkeloos op NS-bankrekeningen.
Rente over 700m is een mooi bedrag zeg
pi_65322157
Ik vind het bericht van de trouw en NU.nl nogal vreemd daar heeft men het over 416 stations, terwijl op de wikipedia staat dat er maar 386 stations zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_NS-stations
  donderdag 22 januari 2009 @ 16:55:23 #99
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65322443
Dat is wel een groot verschil zeg
Heb je ze alle 286 geteld? Misschien staan er meer op de wiki dat er bovenin de tekst staat
pi_65322683
Dus het belangrijkste voordeel van de chipkaart is hierbij weg, veiligheid

Waarom dan uberhaupt de chipkaart invoeren bij de NS ?

of je nou 2 enkeltjes oplaadt op je chipkaart of een retourtje koopt uit een automaat, zelfde principe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')