Samengevat:quote:Steun in Kamer voor chipkaartplan Rotterdam
Uitgegeven: 24 september 2008 19:56
Laatst gewijzigd: 24 september 2008 21:05
DEN HAAG - In de Tweede Kamer vinden PvdA en VVD dat Rotterdam toestemming moet krijgen om de strippenkaart begin volgend jaar in de metro af te schaffen.
ANP
De grootste regeringspartij CDA wil niet zo ver gaan, maar heeft "alle begrip" voor de signalen van de Maasstad. Ze laat de beslissing nadrukkelijk over aan staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer).
De Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu wil af van de strippenkaart, omdat het controlesysteem in de metro met zowel de strippenkaart als de ov-chipkaart fraudegevoelig is.
Poortjes
Zwartrijden wordt volgens haar bovendien een stuk moeilijker als de poortjes alleen nog opengaan voor de chipkaart. De Tweede Kamer voelt donderdag opnieuw Huizinga aan de tand over het heikele dossier.
Debat
GroenLinks zwengelde het debat aan na het besluit van grote consumentenorganisaties zoals Rover, ANWB en Consumentenbond om het vertrouwen op te zeggen in de kaart.
Baljeu wil desondanks stug doorgaan, maar is afhankelijk van Huizinga. PvdA-Kamerlid Lia Roefs erkent dat de staatssecretaris gaat over het 'uitzetten' van de strippenkaart. Maar zij steunt Baljeu.
Uitproberen
"Regionale consumentenorganisaties zijn het eens met Baljeu, de gemeenteraad wil het. Het zwartijden kost Rotterdam vier ton per maand. We moeten dit uitproberen. Anders weten we niet welke problemen we tegenkomen." VVD-collega Paul de Krom wil ook Rotterdam, al lange tijd proeftuin, de ruimte geven. "Baljeu weerlegde de bezwaren van de consumentenorganisaties dat de kaart niet klantvriendelijk is en niet werkt."
Rijp
Volgens CDA-collega Jan Mastwijk bepaalt Huizinga of de tijd rijp is om de strippenkaart af te schaffen.
"Maar we zijn niet ongevoelig voor de argumenten van de Rotterdamse vervoerder, de RET, dat het dubbele systeem geld kost. Bovendien neemt het zwartijden af naarmate het gebruik van de ov-chipkaart toeneemt en dat van de strippenkaart afneemt. Dat moet zij meewegen."
Moment.quote:
Om even wat tegengas te geven tegen de onzin.quote:Op woensdag 24 september 2008 22:16 schreef Stupendous76 het volgende:
Om toch even bij het onderwerp te blijven:
Topic 1
Topic 2
[..]
Samengevat:
- al ettelijke jaren proefdraaien
- fouten die vanaf/voor het begin aanwezig waren zijn er nog steeds (en er komen nieuwe fouten bij)
- begroot: circa ¤ 150.000.000
uitgegeven: > ¤ 1.000.000.000
- overlegpartijen stappen uit het overleg omdat:OV-kaart het reizen duurder maakt het foutenverhaal het al gekraakt is de privacy van burgers zwaar wordt aangetast het systeem er niet is voor de reizigers, maar voor de bedrijven/staat
Om dan bovenstaand bericht te lezen, dat afkomstig is van een wethouder uit Rotterdam die of is bepraat door de marktpartijen of die even wil scoren. Conclusie: deze wethouder is ook niet de slimste die ze hebben, maar zorgt er wel voor dat het duidelijke signaal dat is afgegeven door de overlegpartijen naar de achtergrond wordt gedrukt.
Ik zal het nieuwsbericht eens opknippen, is altijd leuk en misschien is er een oplettend kamerlid, heeft hij/zij gelijk een aantal vragen voor morgen in de Tweede Kamer:quote:Op woensdag 24 september 2008 22:21 schreef raaavi het volgende:
Samenvatting>
Ergo: het experiment is mislukt (zie vorige topics), maar het wordt toch doorgedrukt.quote:In de Tweede Kamer vinden PvdA en VVD dat Rotterdam toestemming moet krijgen om de strippenkaart begin volgend jaar in de metro af te schaffen.
Er staat dus: het maakt het CDA geen biet uit wat er gebeurd, maar waarschijnlijk stemmen ze er toch wel mee in.quote:De grootste regeringspartij CDA wil niet zo ver gaan, maar heeft "alle begrip" voor de signalen van de Maasstad. Ze laat de beslissing nadrukkelijk over aan staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer).
De Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu wil af van de strippenkaart, omdat het controlesysteem in de metro met zowel de strippenkaart als de ov-chipkaart fraudegevoelig is.
Argument: het poortje gaat alleen open als je er een chipkaart voor houdt, dus zwartrijden wordt stukken moeilijkerquote:Poortjes
Zwartrijden wordt volgens haar bovendien een stuk moeilijker als de poortjes alleen nog opengaan voor de chipkaart. De Tweede Kamer voelt donderdag opnieuw Huizinga aan de tand over het heikele dossier.
Argument: het kost de gemeente ¤ 400.000,-- per maand aan zwartrijden.quote:Debat
GroenLinks zwengelde het debat aan na het besluit van grote consumentenorganisaties zoals Rover, ANWB en Consumentenbond om het vertrouwen op te zeggen in de kaart.
Baljeu wil desondanks stug doorgaan, maar is afhankelijk van Huizinga. PvdA-Kamerlid Lia Roefs erkent dat de staatssecretaris gaat over het 'uitzetten' van de strippenkaart. Maar zij steunt Baljeu.
Uitproberen
"Regionale consumentenorganisaties zijn het eens met Baljeu, de gemeenteraad wil het. Het zwartijden kost Rotterdam vier ton per maand. We moeten dit uitproberen. Anders weten we niet welke problemen we tegenkomen." VVD-collega Paul de Krom wil ook Rotterdam, al lange tijd proeftuin, de ruimte geven. "Baljeu weerlegde de bezwaren van de consumentenorganisaties dat de kaart niet klantvriendelijk is en niet werkt."
Als mevrouw de staatssecretaris "verrast" is door de mededeling van de overlegorganisaties, dan is ze of niet veel bezig met dit onderwerp of ze is niet capabel genoeg voor dit onderwerp. De problemen zijn al jaren bekend, maar er gebeurd blijkbaar niets. Fijn dat die persoon dan ook moet beslissen of het systeem doorgaat of niet.quote:Rijp
Volgens CDA-collega Jan Mastwijk bepaalt Huizinga of de tijd rijp is om de strippenkaart af te schaffen.
Argument 1: het dubbele systeem kost geld, een enkel systeem (lees: de chipkaart) kost ons minderquote:"Maar we zijn niet ongevoelig voor de argumenten van de Rotterdamse vervoerder, de RET, dat het dubbele systeem geld kost. Bovendien neemt het zwartijden af naarmate het gebruik van de ov-chipkaart toeneemt en dat van de strippenkaart afneemt. Dat moet zij meewegen."
Als je dat na de vorige topics nog steeds niet weet, ben je gewoon heel dom.quote:Op woensdag 24 september 2008 22:55 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Om even wat tegengas te geven tegen de onzin.
- Welke fouten zitten er nog steeds in?
Landelijke organisatie (die ook gevoed worden door lokale organisaties) niet.quote:- Gemeenteraad Rotterdam vind dat het zsm moet worden ingevoerd, lokale consumenten organisaties staan achter het plan.
quote:- Reizen worden niet alleen duurder, maar ook goedkoper.
quote:- Welk foutenverhaal?
Point being?quote:- Het is ook mogelijk om het geld na te maken, toch gebruiken we het allemaal.
---censuur---quote:- Privacy wordt niet zwaar aangetast.
Daar denken de consumentenorganisaties anders over.quote:- Het systeem is er voor de burgers én voor de bedrijven.
En dus? Ze kan toch nee zeggen?quote:Het is niet 1 wethouder die de plannen door wilt voeren, het is de meerderheid van de gemeenteraad.
Jij hebt echt geen idee waar je over praat he. Je roept zomaar wat of je kunt niet logisch nadenken. Welke van de twee is het?quote:Op woensdag 24 september 2008 22:57 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik zal het nieuwsbericht eens opknippen, is altijd leuk en misschien is er een oplettend kamerlid, heeft hij/zij gelijk een aantal vragen voor morgen in de Tweede Kamer:
[..]
Ergo: het experiment is mislukt (zie vorige topics), maar het wordt toch doorgedrukt.
[..]
Er staat dus: het maakt het CDA geen biet uit wat er gebeurd, maar waarschijnlijk stemmen ze er toch wel mee in.
[..]
Argument: het poortje gaat alleen open als je er een chipkaart voor houdt, dus zwartrijden wordt stukken moeilijker
Waarom is dit onzin?:
Het poortje gaat vaak niet open, dus ook niet met een chipkaart. Niet alleen zwartrijden wordt stukken moeilijker, legaal rijden ook. Overigens zegt het opengaan van een poortje niets over de legaliteit van een chipkaart, dus dat klopt hier ook niet.
[..]
Argument: het kost de gemeente ¤ 400.000,-- per maand aan zwartrijden.
En dus?:
De chipkaart voorkomt zwartrijden niet. En maakt het ook niet "stukken moeilijker". Controleren, dat maakt zwartrijden wel moeilijker. Maar dat kost geld (personeel enzo), en poortjes kun je gratis afhalen bij de supermarkt, net als de computers en stroom en kabels die nodig zijn.
Daarnaast, het lijkt er sterk op dat dit bedrag is gemeten tijdens de proefperiode, dus zowel met de 'ouderwetse' strippenkaart als de chipkaart. Ik kan niet achterhalen dat de strippenkaart verantwoordelijk is voor dit bedrag, het kan dus ook komen door juist de chipkaart.
[..]
Als mevrouw de staatssecretaris "verrast" is door de mededeling van de overlegorganisaties, dan is ze of niet veel bezig met dit onderwerp of ze is niet capabel genoeg voor dit onderwerp. De problemen zijn al jaren bekend, maar er gebeurd blijkbaar niets. Fijn dat die persoon dan ook moet beslissen of het systeem doorgaat of niet.
[..]
Argument 1: het dubbele systeem kost geld, een enkel systeem (lees: de chipkaart) kost ons minder
En dus?:
Dat het een dubbel systeem is klopt, daar hebben ze zelf ja tegen gezegd toen ze voor proeftuin wilden spelen. Dat daar kosten aan zijn verbonden lijkt niet meer dan logisch. En als mensen niet massaal overstappen op de chipkaart, dan is de conclusie vrij eenvoudig: test mislukt.
Argument 2: het zwartrijden neemt door de chipkaart
En dus?:
Waaruit blijkt dit? Ik kan best een onafhankelijk onderzoek zijn misgelopen, maar tot nu toe kan ik nergens uit opmaken dat de chipkaart zwartrijden voorkomt. Verder: hoe kan een toegangspoortje zien of een kaart gekraakt is? Uit de testperiode blijkt dat de poortjes legale kaarten vaak al niet herkennen, en illegale wel. De vernoemde afname is dan blijkbaar gebaseerd op foute informatie van het systeem zelf. Houden ze daar ook rekening mee? Net zo goed met de waslijst aan andere problemen?
Blijkbaar zien de mensen die er echt bovenop zitten en het voor het zeggen hebben geen goede reden om NEE te zeggen.quote:Op woensdag 24 september 2008 23:01 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als je dat na de vorige topics nog steeds niet weet, ben je gewoon heel dom.
[..]
Landelijke organisatie (die ook gevoed worden door lokale organisaties) niet.
[..]
![]()
[..]
![]()
[..]
Point being?
[..]
---censuur---
[..]
Daar denken de consumentenorganisaties anders over.
[..]
En dus? Ze kan toch nee zeggen?
Dezelfde gemeenteraad die akkoord ging met de bouw van de Blunderput ? Ja die vertrouw ik helemaalquote:Op woensdag 24 september 2008 23:03 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Blijkbaar zien de mensen die er echt bovenop zitten en het voor het zeggen hebben geen goede reden om NEE te zeggen.
Zou je toch aan het denken moeten zetten dat de meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad die dingen zsm wil gebruiken.
Nee dat was een andere gemeenteraad.quote:Op woensdag 24 september 2008 23:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dezelfde gemeenteraad die akkoord ging met de bouw van de Blunderput ? Ja die vertrouw ik helemaal
Dat jij nog eens zulke woorden ging gebruiken...quote:Op woensdag 24 september 2008 23:02 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Jij hebt echt geen idee waar je over praat he. Je roept zomaar wat of je kunt niet logisch nadenken. Welke van de twee is het?
Als je een beetje logisch nadenkt
Dus de kosten voor het zwartrijden zijn niet te wijten aan de "oude" strippenkaart, maar aan de foute poortjes. Over logisch nadenken gesproken...quote:en de bericht geving goed had gevolgd had je kunnen zien dat de problemen met zwartrijden die er nu zijn in Rotterdam onstaan doordat de poortjes ook worden geopend als mensen een strippenkaart laten afstempelen. Maar die machines zien het verschil niet tussen een strippenkaart en een ander stukje papier.
Als zometeen de poortjes alleen maar opengaan bij een OV chipkaart zal het aantal zwartrijders drastisch afnemen.
Daar werden ze ook voor gewaarschuwd, maar ja niet luisterenquote:Op woensdag 24 september 2008 23:08 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Nee dat was een andere gemeenteraad.
Blijkbaar zien de mensen die de reizigers vertegenwoordigen en het helaas niet voor het zeggen hebben wel goede redenen om NEE te zeggen.quote:Op woensdag 24 september 2008 23:03 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Blijkbaar zien de mensen die er echt bovenop zitten en het voor het zeggen hebben geen goede reden om NEE te zeggen.
Zou je toch aan het denken moeten zetten dat de meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad die dingen zsm wil gebruiken.
Je leest echt niet wat er staat he?quote:Op woensdag 24 september 2008 23:09 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat jij nog eens zulke woorden ging gebruiken...
[..]
Dus de kosten voor het zwartrijden zijn niet te wijten aan de "oude" strippenkaart, maar aan de foute poortjes. Over logisch nadenken gesproken...
Zijn die consumenten organisaties door reizigers gekozen net zoals Rotterdammers de gemeenteraad hebben gekozen? of zijn het gewoon zelfbenoemde crtici die mensen zich ermee te moeten bemoeien.quote:Op woensdag 24 september 2008 23:11 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Blijkbaar zien de mensen die de reizigers vertegenwoordigen en het helaas niet voor het zeggen hebben wel goede redenen om NEE te zeggen.
Zou je toch aan het denken moeten zetten dat de minderheid van de bevolking die dingen zo spoedig mogelijk wil doordrukken.
Als die OV chipkaart niet snel ingevoerd wordt wel ja.quote:Op woensdag 24 september 2008 23:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
Daar werden ze ook voor gewaarschuwd, maar ja niet luisteren
chipkaart wordt net zon financieel drama
Jij begrijpt echt niet wat er staat he?quote:Op woensdag 24 september 2008 23:11 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Je leest echt niet wat er staat he?
De poortjes zijn niet fout!
Omdat er een overgangsfase moet zijn, moeten de poortjes op 2 manieren kunnen worden geopend. Met OV chipkaart én met strippenkaart.
Ga nu mijn eerdere uitleg nog maar eens 5 keer teruglezen, misschien dat je het dan WEL gaat snappen.
Je bent nu al erg ver argumenten aan het zoeken, lukt het een beetje?quote:Op woensdag 24 september 2008 23:13 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Zijn die consumenten organisaties door reizigers gekozen net zoals Rotterdammers de gemeenteraad hebben gekozen? of zijn het gewoon zelfbenoemde crtici die mensen zich ermee te moeten bemoeien.
Ik vind het laatste.
Dus jij bent er ook een voorstander van om zo snel mogelijk die strippenkaar in Rotterdam af te schadden? Of wat stel jij voor.quote:Op woensdag 24 september 2008 23:16 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij begrijpt echt niet wat er staat he?
Die poortjes zijn wel fout.
Omdat er een overgangsfase moet zijn, moeten de poortjes op 2 manieren kunnen worden geopend. Met OV chipkaart én met strippenkaart. Alleen blijkt dat je voor strippenkaart eender welk ander stukje papier te kunnen gebruiken, waardoor zwartrijden wel erg simpel wordt.
Ga jij de vorige topics nog maar eens teruglezen, misschien dat je het dan WEL gaat snappen.
Het gaat mij prima af. Ik houd me gewoon aan de feiten in plaats van onderbuik gevoelens als feit te presenteren.quote:Op woensdag 24 september 2008 23:18 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Je bent nu al erg ver argumenten aan het zoeken, lukt het een beetje?
Kortom, eerst waren er helemaal geen poortjes en nu zijn er poortjes die compleet nutteloos zijn. Hebben ze eigenlijk die blauwe kastjes nog?quote:Op woensdag 24 september 2008 23:02 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Jij hebt echt geen idee waar je over praat he. Je roept zomaar wat of je kunt niet logisch nadenken. Welke van de twee is het?
Als je een beetje logisch nadenkt en de bericht geving goed had gevolgd had je kunnen zien dat de problemen met zwartrijden die er nu zijn in Rotterdam onstaan doordat de poortjes ook worden geopend als mensen een strippenkaart laten afstempelen. Maar die machines zien het verschil niet tussen een strippenkaart en een ander stukje papier.
Er is 1 team controleurs actief, gedurende de hele dag, vandaar dat hoge percentage zwartrijders, pakkans is minimaalquote:Op woensdag 24 september 2008 23:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Kortom, eerst waren er helemaal geen poortjes en nu zijn er poortjes die compleet nutteloos zijn. Hebben ze eigenlijk die blauwe kastjes nog?
Maar goed, ik neem aan dat er vroeger regelmatig controleurs in de metro zelf de kaartjes controleerden. Doen die dat tegenwoordig misschien minder vaak of helemaal niet meer?
Als het Chipkaart systeem volledig werkt zal het minder vaak nodig zijn om te controleren.quote:Op woensdag 24 september 2008 23:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Kortom, eerst waren er helemaal geen poortjes en nu zijn er poortjes die compleet nutteloos zijn. Hebben ze eigenlijk die blauwe kastjes nog?
Maar goed, ik neem aan dat er vroeger regelmatig controleurs in de metro zelf de kaartjes controleerden. Doen die dat tegenwoordig misschien minder vaak of helemaal niet meer?
Ik weet niet waar jij deze wijsheden vandaan haalt, maar ze zijn dus echt onzin.quote:Op woensdag 24 september 2008 23:18 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Dus jij bent er ook een voorstander van om zo snel mogelijk die strippenkaar in Rotterdam af te schadden? Of wat stel jij voor.
Heel het project maar wegflikkeren omdat een paar zelfbenoemde consumenten organisaties een vinger in de pap willen hebben?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |